Hi,
Ben bezig met het inrichten van een mooie, grote solar installatie, en zou graag wat gebruik maken van de oneindige tweakers kennis
Goothoogte 5M, Nok is 8M. Heb op de kaart e.e.a gemeten, de exacte maten heb ik nog niet, ook niet de exacte plekken van de dakramen en dergelijke.
Ga daarvoor iemand zoeken die het dak opgaat en het exact kan meten.
Dakramen zijn 2.79 x 1.1
Ik wil geen panelen op het huis zelf leggen, enkel op de loods.
Los naast dit traject komt er ook een warmtepomp, balansventilatie met WTW & airco.
Koken ook elektrisch.
Slimme meters. Heb nu een P1 wifi gateway gekoppeld aan Domoticz voor monitoring.
Zou graag ook richting winter nog wat bruikbare energie willen hebben en mooi gespreid over de dag, van zo vroeg tot zo laat mogelijk.
Mogelijkheid om later uit te breiden met thuisaccu's is een vereiste.
Budget is +- 30k.:strip_exif()/f/image/KoPTCoHxNp4P0nFK7i9qOwCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind de opbrengst nog wat aan de lage kant, mogelijk wat meer panelen of met meer Wp.
Andere offertes lopen nog.
2) Wat zou het maximaal haalbare Wp zijn op 3x25A? Rekening houdend met overdimensioneren.
Pak je dan gewoon 3x230x25A = 17250 * 1.35 = 23287 Wp? Of zou dat teveel zijn?
3) Zou het zinvol zijn wel te verzwaren naar 3x35A of nog hoger en het dak geheel vol te leggen? (meerprijs 3x35 is 679 per jaar, 3x50 is 1098 per jaar)
4) Wat zou een goede verdeling zijn qua oost/west, hoeveel panelen aan welke kant voor gebalanceerde opbrengst?
5) Wat voor panelen zouden jullie doen? Grote panelen of juist meer kleinere? Ze zijn door de hoogte praktisch niet zichtbaar.
5) Een of meerdere omvormers? (ivm geluid?)
Ben bezig met het inrichten van een mooie, grote solar installatie, en zou graag wat gebruik maken van de oneindige tweakers kennis

Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Het is een loods met schuin (+- 20 gr) metalen dak. (Noord)Oost/(Zuid)West opstelling.Goothoogte 5M, Nok is 8M. Heb op de kaart e.e.a gemeten, de exacte maten heb ik nog niet, ook niet de exacte plekken van de dakramen en dergelijke.
Ga daarvoor iemand zoeken die het dak opgaat en het exact kan meten.
Dakramen zijn 2.79 x 1.1
Ik wil geen panelen op het huis zelf leggen, enkel op de loods.
Schaduw
GeenJaarverbruik
Was in het vorige huis rond de 10.000 kWh (incl elektrische auto), maar dit huis is groter (306m2), willen van het gas af, extra inwoner en meer thuiswerken ga ik uit van +- 15.000 kWh per jaar.Los naast dit traject komt er ook een warmtepomp, balansventilatie met WTW & airco.
Koken ook elektrisch.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, meterkast is pas vernieuwd, genoeg plek voor extra groepen.Slimme meters. Heb nu een P1 wifi gateway gekoppeld aan Domoticz voor monitoring.
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk op te wekken, rekening houdend met maximaal overdimensioneren vanwege de oost/west opstelling.Zou graag ook richting winter nog wat bruikbare energie willen hebben en mooi gespreid over de dag, van zo vroeg tot zo laat mogelijk.
Mogelijkheid om later uit te breiden met thuisaccu's is een vereiste.
Budget is +- 30k.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles door een bedrijf.Bijhouden van data
Hou wel van een mooie GUI en data uitlezen. Als het integreert met systemen als Home Assistant of Domoticzs is dat mooi, maar geen harde eis.Reeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/KoPTCoHxNp4P0nFK7i9qOwCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind de opbrengst nog wat aan de lage kant, mogelijk wat meer panelen of met meer Wp.
Andere offertes lopen nog.
Regio
Noord-BrabantVragen
1) Zijn optimizers wel zinvol op mijn dak zonder schaduw?2) Wat zou het maximaal haalbare Wp zijn op 3x25A? Rekening houdend met overdimensioneren.
Pak je dan gewoon 3x230x25A = 17250 * 1.35 = 23287 Wp? Of zou dat teveel zijn?
3) Zou het zinvol zijn wel te verzwaren naar 3x35A of nog hoger en het dak geheel vol te leggen? (meerprijs 3x35 is 679 per jaar, 3x50 is 1098 per jaar)
4) Wat zou een goede verdeling zijn qua oost/west, hoeveel panelen aan welke kant voor gebalanceerde opbrengst?
5) Wat voor panelen zouden jullie doen? Grote panelen of juist meer kleinere? Ze zijn door de hoogte praktisch niet zichtbaar.
5) Een of meerdere omvormers? (ivm geluid?)
[Voor 5% gewijzigd door Navi op 29-11-2021 14:02]