Toon posts:

Help mij met een grote solar installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:46
Hi,

Ben bezig met het inrichten van een mooie, grote solar installatie, en zou graag wat gebruik maken van de oneindige tweakers kennis :)
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Het is een loods met schuin (+- 20 gr) metalen dak. (Noord)Oost/(Zuid)West opstelling.

Goothoogte 5M, Nok is 8M. Heb op de kaart e.e.a gemeten, de exacte maten heb ik nog niet, ook niet de exacte plekken van de dakramen en dergelijke.
Ga daarvoor iemand zoeken die het dak opgaat en het exact kan meten.

Dakramen zijn 2.79 x 1.1

Ik wil geen panelen op het huis zelf leggen, enkel op de loods.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Was in het vorige huis rond de 10.000 kWh (incl elektrische auto), maar dit huis is groter (306m2), willen van het gas af, extra inwoner en meer thuiswerken ga ik uit van +- 15.000 kWh per jaar.
Los naast dit traject komt er ook een warmtepomp, balansventilatie met WTW & airco.
Koken ook elektrisch.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A, meterkast is pas vernieuwd, genoeg plek voor extra groepen.
Slimme meters. Heb nu een P1 wifi gateway gekoppeld aan Domoticz voor monitoring.
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk op te wekken, rekening houdend met maximaal overdimensioneren vanwege de oost/west opstelling.

Zou graag ook richting winter nog wat bruikbare energie willen hebben en mooi gespreid over de dag, van zo vroeg tot zo laat mogelijk.

Mogelijkheid om later uit te breiden met thuisaccu's is een vereiste.

Budget is +- 30k.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles door een bedrijf.
Bijhouden van data
Hou wel van een mooie GUI en data uitlezen. Als het integreert met systemen als Home Assistant of Domoticzs is dat mooi, maar geen harde eis.
Reeds verkregen offertes
https://tweakers.net/i/cVvauodXvXTqpf0qLmwTQfDPJDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoPTCoHxNp4P0nFK7i9qOwCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vind de opbrengst nog wat aan de lage kant, mogelijk wat meer panelen of met meer Wp.
Andere offertes lopen nog.
Regio
Noord-Brabant
Vragen
1) Zijn optimizers wel zinvol op mijn dak zonder schaduw?

2) Wat zou het maximaal haalbare Wp zijn op 3x25A? Rekening houdend met overdimensioneren.
Pak je dan gewoon 3x230x25A = 17250 * 1.35 = 23287 Wp? Of zou dat teveel zijn?

3) Zou het zinvol zijn wel te verzwaren naar 3x35A of nog hoger en het dak geheel vol te leggen? (meerprijs 3x35 is 679 per jaar, 3x50 is 1098 per jaar)

4) Wat zou een goede verdeling zijn qua oost/west, hoeveel panelen aan welke kant voor gebalanceerde opbrengst?

5) Wat voor panelen zouden jullie doen? Grote panelen of juist meer kleinere? Ze zijn door de hoogte praktisch niet zichtbaar.

5) Een of meerdere omvormers? (ivm geluid?)

[Voor 5% gewijzigd door Navi op 29-11-2021 14:02]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10
1) daar zijn de meningen over verdeeld. Nodig voor opbrengst wellicht niet. Koppeling met accu en prachtige GUI is zeker een SolarEdge pluspunt.
2) dat is wel ongeveer je max ja, tenzij je gecombineerd met opwek gaat verbruiken
3) verzwaren is mijns inziens de laatste stap die je nemen moet
4) ik denk dat deze vraag gekoppeld is aan hoeveel panelen moet ik hebben om je omvormersysteem te laten werken. Met 25 per kant werkt alles wel.
5) grote panelen, installatiekosten zijn meestal per paneel. Dus minder panelen leggen minder kosten.
6) 1, kan geen reden bedenken waarom meerdere omvormers zinvol zou zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Navi schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:34:
Het is een loods met schuin (+- 20 gr) metalen dak.
Wat is het draaggewicht van het dak?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:07
Ik zou de omvormer laten omvormen en een thuisaccu laten thuis accu-en. dan hoef je er nu 0,0 rekening mee te houden behalve dan een eventuele stroom kabel. heb je ook geen last van vendor lockin

Wat betreft maximaal belasten van de hoofdzekering.. je kan er bijna zoveel wp op gooien als je wil, je gaat dan alleen wat pieken missen en gezien je zoals ik het zie toch overproductie hebt. Zijn dat geen dure kwh's zelf opgebruiken gaat je toch niet lukken, dus je gaat ze terug leveren en tegen dat tarief zal het kosten verschil van ~800 euro tussen 25a en 35A niet snel terug verdienen. het gaat bij eigen gebruik juist om de higher lows dus meer panelen de higher highs (grotere omvormer) heb je vrij weinig aan zonder het fenomeen salderen en aangezien je daar op lijkt aan te sturen..

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:07
1. Nee
2. Je zou kunnen overwegen fors meer te overdimensioneren.
3. Reken maar eens uit, om die €679 terug te verdienen, moet je grofweg 3,5 tot 13,5 kWp (bij resp €0,20 en €0,05 terugleververgoeding) voor spek en bonen neerleggen. Waarbij aangemerkt dat je met 13,5 kWp extra eigenlijk alweer over die 3x35 heen gaat ook.
4. gezien de ligging, zoveel mogelijk op (zuid)west. Dat dak heeft immers de beste instraling, en levert dus het beste rendement. Als je dan nog panelen over hebt gooi je die op het (noord)oost dak. Edit: qua spreiding over de dag is dit waarschijnlijk ook beter, gezien je over het algemeen 's avonds meer energieverbruik hebt dan 's ochtends.
5. Gewoon kijken wat het voordeligst uitpakt. Meestal zijn dat idd grote panelen omdat je dan minder installatiemateriaal- en kosten maakt.
6. Je hebt sowieso 2 omvormers nodig als je het maximale uit je netaansluiting wilt halen. Ivm selectiviteit zit je aan max 11kW per omvormer. Je kunt overigens wel 2x 11kW plaatsen, er zijn oplossingen om je omvormers dynamisch te regelen zodat je niet over de aansluitwaarde van je netaansluiting heen gaat. Als je auto (of evt thuisaccu) staat op te laden kun je alsnog flink meer opwekken dan.

7. Je stelt de vraag niet, maar mogelijk zijn SDE+ subsidies interessant bij dergelijk grote installaties.

[Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 29-11-2021 14:20]

• Navi
Skyaero schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:53:
[...]

Wat is het draaggewicht van het dak?
Het dak is 2 jaar geleden helemaal vernieuwd, heb een rapport van een constructiebureau, staan heel veel getallen in maar volgens mij is dit het:

Sandwichpanelen, gord - 0,30 kN/m2

Sneeuw C1=0,80 070

Permanent (kN/m2) grondvlak = 0,35
Veranderlijk (kN/m2) = 0,56

Het dak is bekleed met FALK 1100 TR 3+ 80/110.
mcDavid schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:12:
2. Je zou kunnen overwegen fors meer te overdimensioneren.

7. Je stelt de vraag niet, maar mogelijk zijn SDE+ subsidies interessant bij dergelijk grote installaties.
2. Waar denk je dan aan? 50%?

7. Ga ik eens onderzoeken!

[Voor 26% gewijzigd door Navi op 29-11-2021 14:20]

• mcDavid
Navi schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:16:
[...]

Het dak is 2 jaar geleden helemaal vernieuwd, heb een rapport van een constructiebureau, staan heel veel getallen in maar volgens mij is dit het:

Sandwichpanelen, gord - 0,30 kN/m2

Sneeuw C1=0,80 070

Permanent (kN/m2) grondvlak = 0,35
Veranderlijk (kN/m2) = 0,56

Het dak is bekleed met FALK 1100 TR 3+ 80/110.
De permanente belasting zal flink omhoog gaan. Het is vooral de vraag of de constructie dat aankan. Waarschijnlijk wel, maar ik zou voor de zekerheid even contact opnemen met dat constructiebureau.
[...]

2. Waar denk je dan aan? 50%?
Volgens mij heb ik wel gekkere verhoudingen langs zien komen in het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 topic. Daarnaast kun je zoals gezegd dus (ook) je omvormers overdimensioneren t.o.v. je netaansluiting. Je gaat dan wel (flink) aftoppen op goede dagen, maar er zijn echt véél meer uren dat de zon een beetje schijnt dan dat'ie vollebak schijnt.

• Navi
Als ik het goed begrijp kun je dus zoveel Wp neerleggen als je wilt, de limiet voor 3x25 bepaal je met je omvormer(s)?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
In principe wel ja; maar datasheets van omvormers geven wel limieten aan...

Maar 17kW op een 3x25A kan best ;-)

Met daken van 20 graden kun je (bij redelijk gelijke verdeling) tot zeker 22kWp gaan voor je iets significants gaat inleveren, mogelijk meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
Zoek zelf even in het grote PV topic op selectiviteit, die discussie wil ik hier niet voeren maar ongeveer de helft vindt het bij terugleverende apparatuur wel nodig en de andere helft niet.

Officieel past er maximaal een 17 kW omvormer op die 3x25A aansluiting. Al ken ik iemand die botweg gekozen heeft voor 25 kW met ruim 31 kWp richting het zuiden (in het weekend nauwelijks verbruik) Een tussenweg is 20 kW.

Maar stel je kiest 17 kW, als je de panelen gelijk over de daken verdeeld en het nauwelijks mag aftoppen kun je 25 kWp kwijt. Je zou natuurlijk ook 2/3 op het gunstigste dak kunnen leggen, topt meer af maar heeft wellicht toch een hogere jaaropbrengst. Kun je makkelijk simuleren met Sunnydesign.

https://www.solar-bouwmar...mers-gw17kn-dt-smart.html

Deze kan met de meeste nieuwe panelen 2 strings parallel per input.
Als je flink veel Wp wilt aansluiten kun je kiezen voor panelen met hoge stroom, dan krijg je veel Wp per string. Ongeveer max 20 X 480 = 9600 Wp per string.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/480wp-percium.html
In theorie kun je dus 4 van deze strings aansluiten maar dat zal erg veel aftoppen. Als je bijvoorbeeld toestaat dat er 3% van de jaaropbrengst aftopt kom je ruim over 30 kWp.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Navi
Ik ben inderdaad bekend met selectiviteit, maar ben daar niet zo bang voor, de hoofdzekeringen zijn C25 automaten.

Officieel ondersteund Solaredge tot 35% overdimensionering lees ik in de specs.

Maar ik denk dat omdat het oost/west is, en met name oost is niet ideaal, daar flink wat meer Wp op zou kunnen.

• busscherski
  • Laatst online: 22:54
Met Solaredge 3 fasen onder 20 graden helling kom je denk ik rond 50% extra Wp uit.
Dus op een 17 kW omvormer max +/- 25 kWp. Als je meer wilt leggen lijkt me bijvoorbeeld een Goodwe verstandiger.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:23
2 SMA sunny tripower 8k omvormers. DIe mogen 15000 watt aan panelen per stuk hebben, dus dan kun je 80
stuks van 375 watt mono kwijt. Dat draait als een tierelier. 2 x ( 1x 20 oost + 1x 20 west)
Verliezen vallen reuze mee en je zet maximaal 2 x 12,1 amp op je zekeringen als je niks zelf gebruikt, dus geen fancy loadbeperkingen of andere onzin. Het zijn niet de meest goedkope omvormers, maar met een budget van 30k kan er een hoop!

snelle prijzen (winkelman)
omvormers 2x 1700 euro
80 panelen (375 watt) 11680
80 montagemateriaal ongeveer 3000 euro
500 euro kabels, stekkers, meterkastaanpassing etc etc
montage en bezorgkosten en de hele mikmak reserveer 5000 euro.
Zit je inclusief een beetje winst voor de installateurs op 24 a 25000 euro ( bovenstaande is inc btw)
beter wordt het niet denk ik

[Voor 30% gewijzigd door Lardman op 30-11-2021 09:49]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• mcDavid
@Navi met SolarEdge werkt het natuurlijk allemaal net even anders, ik weet niet of het slim is dan over de grenzen te gaan van de datasheet.

Normale omvormers hebben over het algemeen ook zo'n "max stringvermogen" in de datasheet van grofweg 130% van het nominaal vermogen. Daar zou je in theorie maling aan kunnen hebben zolang je maar netjes binnen de grenzen van spanning en stroom blijft. Maar met een relatief vlakke dakhoek van 20 graden denk ik dat 30% overdimensioneren al aardig wat is hoor.

Zit je alleen nog met die netaansluiting, daardoor zou het allemaal wel eens wat anders uit kunnen pakken dan we gewend zijn. Het lijkt me dus idd niet onverstandig je situatie even in Sunnydesign te simuleren.

• Ronald
Als ik SolarEdge designer moet geloven gaat het om /daadwerkelijk/ max DC vermogen met ligging in ogenschouw, en niet puur DC Wp.

@Lardman Je kijkt naar een vage versie van de datasheet... Deze geeft veel hoger aan, wat meer in lijn der verwachtingen is: https://files.sma.de/downloads/STP15-25TL-30-DS-en-41.pdf

Met dat gegeven: waarom geen Tripower 20K? Daar mag 35kW op en heeft 2x3 ingangen. Eventueel limiteren op 17Kw als je nerveus bent over de automaten, maar die gaan het waarschijnlijk trekken. Kost minder, minder complex.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:23
@Ronald ik vind de nieuwe serie mooier, modernere techniek en qua prijzen valt het mij reuze mee. Met 2 x 8 zit je uit jezelf al op16K en dat geeft mij meer rust qua hoofdzekeringen.

Jouw voorstel geeft wel de mogelijkheid om zwaarder te gaan in aantal panelen en vermogen van de panelen. 88 stuks vertex 395 bijvoorbeeld of andere monstervermogens :9~

Laten we eerst eens afwachten hoeveel panelen er op passen voor we proberen het onderste uit de kan te halen.

idee:
er passen 11 panelen landschap achter elkaar op 20 meter. Als je vanaf de dakgoot omhoog legt kun je denk ik 4 boven elkaar. Dan zit je op 44 oost, 44 west.
moet passen!

[Voor 16% gewijzigd door Lardman op 30-11-2021 10:34]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
verkeerde topic sorry

[Voor 91% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2021 11:18]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:34
Navi schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:59:
Ik ben inderdaad bekend met selectiviteit, maar ben daar niet zo bang voor, de hoofdzekeringen zijn C25 automaten.

Officieel ondersteund Solaredge tot 35% overdimensionering lees ik in de specs.

Maar ik denk dat omdat het oost/west is, en met name oost is niet ideaal, daar flink wat meer Wp op zou kunnen.
oost-west van mijn dak:

jep oost en west halen op een ander moment hun top, dus meer Wp als W omvormer geen probleem.
(ik heb wel andere dakhoek, jij een stukje platter.
met 20 graden hou ik ongeveer 20% meer Wp aan.)

daar naast: panelen halen een Wp en dat is W.
maar die doen dat alleen onder speciale omstandigheden die we STC noemen.
(vooral de temperatuur doet veel)
maar vaak is er ook nog een NOCT gegeven, dat zijn omstandigheden die vaker gebeuren per jaar.
en die is 30% lager als de STC.
of anders gezegd, het is geen ramp om na de 20% extra voor oost-west nog een 30% extra te doen voor STC/NOCT.
(en zeker niet als je groot gaat, kleine dakjes is klein verlies een ramp want je komt te kort, grote setjes merk je het amper.)

wil je voor selectiviteit gaan (hoeft niet, maar ach voorbeeld)
dan heb je 3x16x230=11kW omvormer.
en daar hang je dan 11 + 20% + 30% = +/-17kWp aan panelen aan.

maar je wil wel een omvormer gebruiken op de juiste manier.
een 3fase omvormer die niet te duur is, die kan maar max een 1000Voc aan.
hier nog 10% voor af voor de temperatuur dus 900Voc.
voorbeeld paneel:
https://www.enfsolar.com/...tasheet/crystalline/47588
maakt 900 / 50Voc = 18 panelen per mpp.
18x 37.6 Vmpp bij NOCT = 676Vmpp
en laten die omvormer nu graag lekker werken bij 600-700V, dan hebben ze het hoogste rendement. d:)b

oke omvormer heeft dan 2x een mpp.
dus 2x18x400Wp = 14400Wp.
en dit is het beste wat je ongeveer kunt doen.

je kunt nog wel 2 stringen parallel doen, maar dan daalt de Vmpp weer want minder serieel.
of je gaat echt groot en doet 2x2x18x400Wp.

of je gaat voor 1 dak deel 18x serieel en 2x parallel en 1 dfak deel 18x serieel en niks parallel.
dus 3x18x400Wp
(en dan zit je wel te kijken met een SMA omvormer helaas, dat is wat duurder.)

maar vele wegen en tussen vormen nog te verzinnen.
dit is grof weg de weg die je het beste kunt belopen.
zowel als in prijs als in opbrengst. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Navi
hartelijk dank voor alle suggesties, als ik het goed begrijp is de consensus wel zo'n beetje dat op mijn dak met veel panelen zonder schaduw gewoon een stringomvormer effectiever zou zijn dan de solaredge optimizers?

Als ik de exacte maten heb zal ik eens wat neerzetten in sunny design.

• Tehh
  • Niet online
Navi schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:34:
Hi,

Ben bezig met het inrichten van een mooie, grote solar installatie, en zou graag wat gebruik maken van de oneindige tweakers kennis :)

[...]
Reeds verkregen offertes
[Afbeelding]

Vind de opbrengst nog wat aan de lage kant, mogelijk wat meer panelen of met meer Wp.
Andere offertes lopen nog.

[...]
Houd er rekening mee dat bij dergelijke installaties (>10.000 Wp) je de BTW niet zo makkelijk terug krijgt, je moet dan zelf je omzet & BTW gaan berekenen.

Zie o.a.: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier en klik dan op "Ik heb niet-geïntegreerde zonnepanelen en doe aangifte zonder forfait." om te kijken hoe je dit moet berekenen.

• mcDavid
Navi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:12:
hartelijk dank voor alle suggesties, als ik het goed begrijp is de consensus wel zo'n beetje dat op mijn dak met veel panelen zonder schaduw gewoon een stringomvormer effectiever zou zijn dan de solaredge optimizers?

Als ik de exacte maten heb zal ik eens wat neerzetten in sunny design.
Niet effectiever... wel 30% goedkoper of zo. Of ja financieel gezien zou je dat "effectiever" kunnen noemen.

• Ronald
30% is wel heel kort door de bocht... dat is richting worst case...

Ik kan vrij simpel een systeem ontwerpen waarbij SE vergelijkbaar of minder kost dan SMA... maar dat is een vrij specifiek aantal panelen. Een SE16K is nogal veel goedkoper dan een Tripower 15, dus ik kan er een behoorlijk aantal dual paneel optimizers bij plakken voor break-even.

Het systeem van @Navi zou groter kunnen zijn; en dan slaat de balans waarschijnlijk weer om naar SMA.

• mcDavid
Ohja, ik ben gewend dat SE omvormers (veel) duurder zijn dan stringomvormers. Bij hogere vermogens schijnbaar niet persé waar. Maar er bestaan ook andere merken dan SMA, die níét veel duurder zijn dan een SE-omvormer.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:21
Mijn gedachte zou ook nog zijn om te informeren of het netwerk in je regio nog beschikbaar is voor teruglevering. Hoor de laatste tijd wel vaker dat grotere projecten op eigen daken niet mogen terugleveren vanwege niet beschikbare ruimte in het elektriciteitsnetwerk.

Domoticz | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 SR+

• Ronald
@mcDavid Het SE systeem is meestal aan de dure kant... De omvormers zelf vallen vaak nog redelijk mee. SE16K kost minder dan GoodWe 15K en SE17K veel minder dan GoodWe 17K.

SE heeft een nogal rare prijsstructuur: SE12.5K is zelfs behoorlijk duurder dan SE16K... Ik snap ook niet waarom... Het maakt wel dat er een systeemgrootte is dat SE minder kost dan SMA.... Maar GoodWe blijft op elke grootte op prijs de voordeligste.

Persoonlijk vraag ik me af of ik voor een systeem als deze loods voor slechts een paar 100 verschil met GoodWe in zee zou gaan... Maar ik probeer neutraal te adviseren... Beide opties gaan werken.

• Ronald
@adjego Dit is een bestaande aansluiting, een heel standaard 3x25A zelfs. Waarom zou TS daar niet op terug mogen leveren? Dit is gewoon een (riante) woning.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:21
Toevallig heb ik laatst een programma gezien waarin boeren dit niet mochten omdat het net te vol was en er dus geen ruimte was voor teruglevering. Ik moest bij het zien van de foto van de loods meteen aan deze uitzending van Pointer denken. Het was meer ook bedoeld als "let op" O-)

https://pointer.kro-ncrv.nl/kink-in-de-kabel

[Voor 7% gewijzigd door adjego op 02-12-2021 08:41]

Domoticz | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 SR+

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

adjego schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:40:
Toevallig heb ik laatst een programma gezien waarin boeren dit niet mochten omdat het net te vol was en er dus geen ruimte was voor teruglevering. Ik moest bij het zien van de foto van de loods meteen aan deze uitzending van Pointer denken. Het was meer ook bedoeld als "let op" O-)
Bij een grootverbruikersaansluiting moet er vooraf een toets plaatsvinden of teruglevering mogelijk is. Deze aansluitingen vinden plaats op het middenspanningsnet dat in veel buitengebieden vol zit. Bij kleinverbruikersaansluitingen heeft de netbeheerder een terugleveringsplicht. Je kunt dus tot 3x 80A volblaffen met eigen opwek en ondertussen lekker salderen met je eigen verbruik. Wat er wel kan gebeuren is dat de spanning door netcongestie zover oploopt dat de omvormer afschakelt zodat je op dat moment geen opwek hebt.

[Voor 7% gewijzigd door Femme op 02-12-2021 09:22]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee