Niet per se zo bedoeld. Dat is gewoon oprecht hoe ik er over denk. Ik zou er niet goed bij slapen.
Simpel zeggen: 'want RIVM zegt het' is wat dat betreft gewoon niet waar en ook niet echt een open houding. RIVM zegt dat je legionellabesmettingen kunt beperken door verhitten op 60 graden. Hoeveel je daarmee de kans verkleint staat er niet bij. Is dat 0.00001% minder op een kans van 0.01% of is de kans dat je een besmetting krijgt juist veel groter?
Open houding klinkt een beetje zoals 'ik doe mijn eigen onderzoek' tijdens de Corona-periode, waarbij veel mensen het niet zo nauw namen met regels en weinig gezag voor instanties.
Men weet niet hoe groot de kans is. In het buitenland (België bijvoorbeeld) is er helemaal geen legionellabeleid.
Heel concreet kan het dus allemaal niet gemaakt worden. Men weet alleen dat met de huidige staat van apparatuur en met de huidige adviezen, het aantal gevallen van Legionella met dodelijke afloop beperkt/acceptabel is.
maar kun jij me vertellen hoe groot die nu is en hoe groot die is als ik elke week mijn boiler verhit? Of ga ik besmet raken als ik langs de tuin van de buurman loop die na een paar weken even de tuinsproeier aanzet? Het is paniekvoetbal als je zonder getallen zomaar wat doet. Kun jij me vertellen hoeveel kans ik nu loop ziek te worden van een legionellabesmetting? Kun je me vertellen hoe vaak je eigenlijk zonder dat je het wist al besmet bent geraakt met de legionellabacterie?
Dat weet ik niet, het RIVM ook niet. dat weet niemand.
Als RIVM, met een verantwoordelijkheid richting burgers met meer of minder kennis van deze zaken, doen ze hier natuurlijk niets verkeerd mee. Maar dat wil niet zeggen dat mensen die het op een andere manier aanpakken fout bezig zijn.
Juridisch niet fout nee. Maar dan herhaal ik:
Wel wijk je dan bewust af van de (dik gedrukte) preventie-tip van het RIVM (namelijk, verwarm tot boven de 60 graden) omdat je het zelf beter denkt te weten.
het is wat het is.
En waarom zou ik niet zelf aan mijn installatie mogen zitten? Heb ik niet de juiste kennis hiervoor? Wellicht zelfs een hoop meer dan jij hebt? En als ik niet meer kennis hieromtrent heb dan jij, heb ik dan te weinig kennis om aan mijn installatie te zitten? Waar leidt je dat dan aan af?
Ik heb het niet over jou. Ik heb het over dat in het algemeen het niet de bedoeling is om (met het gemiddelde kennisniveau) zomaar te gaan sleutelen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Als meer mensen zelf gaan klooien zal legionella toe nemen in het land. En dan zal RIVM misschien wel genoodzaakt zijn om de preventietips aan te scherpen of e.e.a. toch wettelijk vastleggen voor zover mogelijk.
Laten we de discussie correct houden, ik raad niemand iets verkeerds aan, maar ben wel van mening dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat het goed is om verschillende standpunten in inzichten te delen en te bespreken.
Dat mag ook. zo lang we er maar bewust van zijn dat de preventie-tips bestaan en dat het al dan niet een bewuste keuze is om hier van af te wijken omdat we het zelf beter denken te weten.
Het hangt van de persoon af of dit verstandig is of niet.
Afraden of het bagatelliseren van thermisch afdoden vind ik fout, dat is mijn persoonlijke mening. Maar het mag. Dit vind ik het belangrijkste eigenlijk.
Wellicht als je wilt afwijken van de preventietips en je hebt daar vragen over, dat je het RIVM kunt benaderen?
[
Voor 4% gewijzigd door
de Peer op 16-08-2023 20:14
]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018