Televisie niet te repareren na garantietermijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-10 16:48
Geachte lezer,

Met veel interesse heb ik dit topic doorgespit op zoek naar vergelijkbare mogelijkheden.

In tegenstelling tot dat topic blijkt mijn tv binnen 4 jaar niet meer te repareren omdat het LCD-paneel niet meer gemaakt/geleverd kan worden.
Het betreft hier een LG 65UH950V. Ik heb deze in 2017 aangeschaft voor €1800.
Dit betrof een aanbieding waar ik nog iets van €200 vanaf heb weten te krijgen (ze vroegen dus €2000) en op dat moment stond hij bij de *knip* (web)winkel aan de overkant van de straat nog voor €2500 in de schappen.

Sinds een week of 3 inmiddels begon het beeld kort te trillen en na verloop van tijd wordt dit minder tot ik van ingang switch dan begint het opnieuw.

Winkel gebeld, zaak aangemaakt, zei hebben reparatiecentrum ingeschakeld en die op hun beurt weer LG.

Aan de hand van een zelfgemaakt filmpje wist men ''genoeg'' en blijkt dus het paneel defect.
Niet te maken/leveren dus er zou een omruilvoorstel/creditering voor komen vanuit LG.

De winkel heeft mij laten weten dat dit €500 betreft. Dat is dus een afschrijving van €1300 in 4 jaar.
Ik heb hier nogal moeite mee maar gezien het feit dat er dus geen onderdelen te krijgen zijn heb ik geen enkele andere keuze dan bij diezelfde winkel een ander tv aan te schaffen en dik bij te leggen voor nieuw.

Zelf bewegen ze niet mee, €500 is het en that's it.
Rechtsbijstand zegt dat ze de UNETO VNI tabel in principe juist hanteren.

Oftwel: Dikke pech, en moet ik ''blij'' zijn met het aanbod?

Een vergelijkbare vervanging zou c.a. €1250 kosten vandaag de dag, dat is dus €750 bijleggen.

Ik vind het nogal wat en had uiteraard graag gezien dat er een reparatie met coulance kon plaatsvinden maar helaas.

In dat andere topic spreekt men o.a. over:

*Je hebt wettelijke garantie zoals het in Nederland is geregeld in de consumentenwet. Fabrieksgarantie is alleen een zekerheid voor de shop van aankoop, daar heb jij een koopovereenkomst mee en die moet een deugdelijk product leveren. (er bestaat geen 2j garantie in een consumentenwet)
http://www.conformiteit.nl/index.html

*Je hebt recht op een goed werkend product en zo'n TV zou meer dan 4 jaar mee moeten gaan. De winkel zal het dus moeten repareren.

*Wat is wie niet verplicht? De fabriek is niets verplicht nee, maar de verkoper absoluut wel.

*Een tv van 700 eur moet bij normaal gebruik wel langer mee gaan dan 4j.

*Let wel op hoe je die cijfers interpreteert. Die cijfers waren voor zover ik weet voort gekomen uit een onderzoek naar hoe lang consumenten bepaalde producten gebruiken - niet hoe lang ze mee zouden moeten gaan. Geheel baseren op die cijfers lijkt me onjuist.

**knip* (web)winkel moet je een deugdelijk toestel leveren, of ze repareren of vervangen heb jij niets mee te maken, ook niet met Sony(fabrikant). *knip* (web)winkel moet dit zelf regelen !

Allemaal mooie uitspraken maar ik krijg nergens echt duidelijk waar ik recht op zou hebben.
Mooi dat uiteindelijk de TS het voor elkaar heeft gekregen maar dat betreft een reparatie.
Zit mijn rechtsbijstand goed en moet ik het erbij laten?

Graag jullie (onderbouwde) reacties!

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 22-12-2020 18:27 . Reden: Naam webshop(s) en afkorting ervan weggehaald, gezien deze niets toevoegt in deze discussie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 22-12-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Als de winkel jou 500 euro biedt (contant zo neem ik even aan) dan kan je natuurlijk altijd proberen om dat om te zetten naar een deal in de trant van 700 van de prijs af van een nieuwe die bij hun in de winkel staat. Met een beetje geluk pak je zo al weer 100-200 euro mee.

Deze pagina suggereert dat een 'ondeugdelijk' product vervangen moet worden. Nou is dat in jouw geval niet mogelijk maar wellicht kan je daar nog wat extra's uit slepen.
Anders dan dat ben ik bang dat het 'recht hebben' vs 'recht krijgen' probleem is.

Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door enigmafan op 22-12-2020 18:10 . Reden: Woord vergeten ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Waar heb ik recht op als een product niet goed is? Punt 2. Let erop dat ze bij het TV voorbeeld verwijzen naar punt 3:
Kan of wil de verkoper uw product niet goed repareren of vervangen? Of wil hij dat u hiervoor bijbetaalt, maar vindt u dat onterecht? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). Als u de koopovereenkomst beëindigt, moet u het product teruggeven aan de verkoper. U hebt dan recht op uw geld terug. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Het kan dan redelijk zijn dat u voor het gebruik in die tijd betaalt. Dat noemen ze een gebruiksvergoeding of afschrijving.

Wilt u het kapotte product liever houden? Dan kunt u de overeenkomst ook gedeeltelijk ontbinden. U houdt het product dan. En u hebt recht op een passend deel van uw geld terug. Dat noemen we ook wel prijsvermindering.

Wil de verkoper een tegoedbon geven in plaats van geld terug? Dan kunt u zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.

[ Voor 75% gewijzigd door TweakerNummer op 22-12-2020 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
TweakerNummer schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:10:
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Waar heb ik recht op als een product niet goed is? Punt 2. Let erop dat ze bij het TV voorbeeld verwijzen naar punt 3:

[...]
Hi,

Dit soort informatie heb ik mij inderdaad door laten informeren echter blijft de vraag, wat is redelijk in deze.

Kan of wil de verkoper uw product niet goed repareren of vervangen? Of wil hij dat u hiervoor bijbetaalt, maar vindt u dat onterecht? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). Als u de koopovereenkomst beëindigt, moet u het product teruggeven aan de verkoper. U hebt dan recht op uw geld terug. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Het kan dan redelijk zijn dat u voor het gebruik in die tijd betaalt. Dat noemen ze een gebruiksvergoeding of afschrijving.

Er wordt door LG en de winkel verwezen naar de UNETO VNI tabellen en ik heb 4/6 dan in principe ''verbruikt''. Bij een omruiling/bijbetaling zou ik dan 4/6 van c.a. €1250 voor eigen rekening krijgen en dan zou er ca €416 overblijven ipv de geboden €500....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel en de afkorting ervan verwijderd uit TS. Deze voegt niets toe aan de discussie en mag dus achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-10 13:44
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:56:
De winkel heeft mij laten weten dat dit €500 betreft. Dat is dus een afschrijving van €1300 in 4 jaar.

Een vergelijkbare vervanging zou c.a. €1250 kosten vandaag de dag, dat is dus €750 bijleggen.
Bekijk het zo: Het is dus € 750,= in vier jaar afschrijven, dan klinkt het wat minder erg.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De 65UH950V is geen OLED, wat maakt hem nou beter dan bijvoorbeeld de LG 65UN70006LA van 750 euro?

Welke TV is wel leverbaar, en vergelijkbaar met de 65UH950V? Is die tv op bepaalde punten aanmerkelijk beter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Persoonlijk zou ik maar eerst ff met je Rechtsbijstand verzekering bellen en vragen en waar jij precies voor betaald?
UNETO VNI heeft totaal geen toevoegde waarde binnen de wet is niet meer een truc van verkopers om niet hun plicht na te komen. Volgens die lijst zou jou TV langer dan 4 jaar mee moeten gaan dus betekend dat jou TV niet conform is.
Je hebt volgens de wet recht op;

-Kosteloze reparatie
-Vervanging van de tv of naar iets gelijkswaardig.
-Overeenkomst wordt ontbonden en je hebt recht op het volledige aankoopbedrag.

Wanneer de koopovereenkomst ontbonden wordt word dit gezien als dat de koop dus nooit heeft bestaan volgens de wet. Je kan dus ook niet zo zijn dat je maar deels van je geld terug krijgt anders klopt het plaatje niet.

-edit- lees voer betreft quelle arrest en/of een winkel gebruikers vergoeding mag vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Arthion-nl op 22-12-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Tens schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:36:
[...]

Bekijk het zo: Het is dus € 750,= in vier jaar afschrijven, dan klinkt het wat minder erg.
Ik weet het maar dan nog. Verwachte levensduur en gebruiksduur zijn ook 2 verschillende...
GlowMouse schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:37:
De 65UH950V is geen OLED, wat maakt hem nou beter dan bijvoorbeeld de LG 65UN70006LA van 750 euro?

Welke TV is wel leverbaar, en vergelijkbaar met de 65UH950V? Is die tv op bepaalde punten aanmerkelijk beter?
Graag appels met appels vergelijken, 50Hz zijn een stuk voordeliger dan 100, of in mijn geval 120Hz.

Volgende "probleem" er is momenteel niks leverbaar wat in de buurt komt.
Mede wegens Black friday.

De nano van LG komt denk ik het dichtst in de buurt maar niet op voorraad.
Arthion-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:39:
Persoonlijk zou ik maar eerst ff met je Rechtsbijstand verzekering bellen en vragen en waar jij precies voor betaald?
UNETO VNI heeft totaal geen toevoegde waarde binnen de wet is niet meer een truc van verkopers om niet hun plicht na te komen. Volgens die lijst zou jou TV langer dan 4 jaar mee moeten gaan dus betekend dat jou TV niet conform is.
Je hebt volgens de wet recht op;

-Kosteloze reparatie
-Vervanging van de tv of naar iets gelijkswaardig.
-Overeenkomst wordt ontbonden en je hebt recht op het volledige aankoopbedrag.

Wanneer de koopovereenkomst ontbonden wordt word dit gezien als dat de koop dus nooit heeft bestaan volgens de wet. Je kan dus ook niet zo zijn dat je maar deels van je geld terug krijgt anders klopt het plaatje niet.
Kijk, dat is interessant!

Morgen terugbellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:59:

[...]

Kijk, dat is interessant!

Morgen terugbellen...
Je moet aan je rechtsbijstand verzekering maar een vragen waarom bij een non conform product reparatie/vervanging kosteloos is terwijl wanneer de koop ontbonden wordt dat jij ineens wel kosten hebt (gebruikskosten). Er wordt letterlijk kosten bij jou neergelegd wanneer er ontbonden wordt wat jij misschien niet wil nog wat aan kan doen.

zoals mijn edit al zegt quelle arrest herhaald dit en verbruiksvergoeding mag gewone weg niet. Er zullen uitzonderingen zijn maar dit geld zeker niet in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:49
@Arthion-nl ook bij ontbinden is zover ik weet ook niet de norm. Ik weet dat @GlowMouse mij ooit een link stuurde met die info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Arthion-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:15:
[...]
zoals mijn edit al zegt quelle arrest herhaald dit en verbruiksvergoeding mag gewone weg niet. Er zullen uitzonderingen zijn maar dit geld zeker niet in jou geval.
Quelle gaat over reparatie, niet over ontbinding. In dit geval kan de winkelier er niets aan doen dat de televisie niet gerepareerd of vervangen kan worden. Ik denk dat 500 euro voor de tv wel erg weinig is, maar dat er iets van een gebruiksvergoeding in mindering wordt gebracht, lijkt me niet onredelijk.

Misschien dat TS wil wachten totdat vervanging wel mogelijk is, maar TS moet dan eerst helder krijgen welk huidig model vergelijkbaar is met zijn televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
GlowMouse schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:57:
[...]

Quelle gaat over reparatie, niet over ontbinding. In dit geval kan de winkelier er niets aan doen dat de televisie niet gerepareerd of vervangen kan worden. Ik denk dat 500 euro voor de tv wel erg weinig is, maar dat er iets van een gebruiksvergoeding in mindering wordt gebracht, lijkt me niet onredelijk.

Misschien dat TS wil wachten totdat vervanging wel mogelijk is, maar TS moet dan eerst helder krijgen welk huidig model vergelijkbaar is met zijn televisie.
Hier ben ik het 100% mee eens.
Dat ik hem bijna 4 jaar heb kunnen gebruiken, prima, maar tegen dit soort "afschrijving" kan ik niet op werken.

Vervanging wil en moet ik wel op wachten want er is geen voorraad maar vooralsnog zit er niet meer in dan de voorgestelde €500.

Morgen belt de winkel mij en kom ik graag beslagen ten ijs vandaar even dit topic.

Als die Uneto VNI wettelijk geen stand houdt zou ik daar graag met mijn rechtsbijstand over van gedachten willen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
GlowMouse schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:57:
[...]

Ik snap je wel maar dit is wel het probleem verschuiven aangezien jij als consument natuurlijk niet bewust een TV koopt die niet conform is en later niet te repareren valt of vervangen kan worden door andere tv. Waarom zou het een probleem moeten worden van de consument ?
Je kan discussiëren over wat redelijk is of wat niet maar niet het probleem verschuiven naar de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Arthion-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:24:
[...]

Ik snap je wel maar dit is wel het probleem verschuiven aangezien jij als consument natuurlijk niet bewust een TV koopt die niet conform is en later niet te repareren valt of vervangen kan worden door andere tv. Waarom zou het een probleem moeten worden van de consument ?
Je kan discussiëren over wat redelijk is of wat niet maar niet het probleem verschuiven naar de consument.
En dit heb ik in exact deze bewoording bij de winkel neergelegd.
Enige waar zij zich aan vasthouden is die uneto VNI lijst.
Het was een, in mijn optiek, weinig constructief gesprek waarin ik letterlijk te horen kreeg dat ik waarschijnlijk nergens tevreden mee zou zijn.

Toen heb ik het gesprek maar beleefd proberen af te sluiten.

Ik hoop oprecht dat ze morgen met een redelijk(er) voorstel komen maar ik heb er weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
ScooBY_DoO schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:30:
[...]

En dit heb ik in exact deze bewoording bij de winkel neergelegd.
Enige waar zij zich aan vasthouden is die uneto VNI lijst.
Heb je de lijst eens bekeken wat de gemiddelde afschrijving is ? buiten om dat je de lijst wettelijk geen waarde heeft is de lijst 1 grote grap in mijn ogen.
Gemiddeld wordt elke smartphone afgeschreven naar 2 jaar ongeacht de waarde... Mijn iphone 12 pro max van bijna 1300 euro kan ik dus naar 24 maanden afschrijven ook omdat Apple maar 24 maanden garantie geeft.
Het was een, in mijn optiek, weinig constructief gesprek waarin ik letterlijk te horen kreeg dat ik waarschijnlijk nergens tevreden mee zou zijn.
Ik weet zeker als je volledig 1800 euro terug krijgt dat je tevreden bent :+
Toen heb ik het gesprek maar beleefd proberen af te sluiten.

Ik hoop oprecht dat ze morgen met een redelijk(er) voorstel komen maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Je zult niet de eerste zijn en ook niet de laatste als je dat al een beetje geruststelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
Volgens mij is lineaire afschrijving over de verwachte levensduur bij ontbinding niet onredelijk, hier wordt het bijvoorbeeld ook toegepast:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBMNE:2020:374

Vragen die dan nog wel open staan zijn: is 6 jaar een redelijke verwachte levensduur? En is het redelijk(er) om te rekenen met de aankoopprijs of met een vergelijkbare nieuwprijs?
2/6 van 1800,- = 600 euro.
2/6 van 1250,- = 417,- euro.
De geboden 500,- euro ligt daar mooi tussen in.
Het aanbod lijkt mij dus niet zo onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Arthion-nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:44:
[...]

Heb je de lijst eens bekeken wat de gemiddelde afschrijving is ? buiten om dat je de lijst wettelijk geen waarde heeft is de lijst 1 grote grap in mijn ogen.
Gemiddeld wordt elke smartphone afgeschreven naar 2 jaar ongeacht de waarde... Mijn iphone 12 pro max van bijna 1300 euro kan ik dus naar 24 maanden afschrijven ook omdat Apple maar 24 maanden garantie geeft.

[...]

Ik weet zeker als je volledig 1800 euro terug krijgt dat je tevreden bent :+

[...]

Je zult niet de eerste zijn en ook niet de laatste als je dat al een beetje geruststelt
Ik quote mezelf even uit een eerdere post;

Er wordt door LG en de winkel verwezen naar de UNETO VNI tabellen en ik heb 4/6 dan in principe ''verbruikt''. Bij een omruiling/bijbetaling zou ik dan 4/6 van c.a. €1250 voor eigen rekening krijgen en dan zou er ca €416 overblijven ipv de geboden €500....

Waar je het over een Iphone van dat caliber hebt is 2 jaar inderdaad ook bizar als afschrijving en dat heb ik dus ook met een tv van €1800 binnen 4 jaar.

Dus gevoelsmatig voelt dit zwaar ruk maar nu zoek im dus naar wat ik wettelijk en in alle redelijkheid van de winkel mag verwachten.

Gelukkig spreken een hoop Tweakers elkaar ook tegen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Quelle bevestigd weliswaar dat een consument bij non-conformiteit bij levering recht heeft op:
- kosteloze reparatie
- kosteloze vervanging
- volledige restitutie van de (nieuw)prijs
Maar dit geldt alleen als het gebrek zich binnen 2 jaar openbaart (Artikel 5.1, RICHTLIJN 1999/44/EG).

Wat je zou kunnen proberen is https://www.consumentenbo...jst-compleet-generali.pdf te hanteren (8 jaar levensduur voor een TV).

[ Voor 26% gewijzigd door TweakerNummer op 23-12-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Dank! Zojuist 3uur leesvoer verorbert :P

Ik zie veelal reparaties die nog mogelijk zijn, bij mij is dat helaas niet mogelijk.

Wel ga ik even kijken of deze winkel aangesloten is bij een geschillencommissie en nogmaals de rechtsbijstand bellen en verwijzen naar een aantal van de door jou aangedragen topics.
TweakerNummer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:10:
Quelle bevestigd weliswaar dat een consument bij non-conformiteit bij levering recht heeft op:
- kosteloze reparatie
- kosteloze vervanging
- volledige restitutie van de (nieuw)prijs
Maar dit geldt alleen als het gebrek zich binnen 2 jaar openbaart (Artikel 5.1, RICHTLIJN 1999/44/EG).

Wat je zou kunnen proberen is https://www.consumentenbo...jst-compleet-generali.pdf te hanteren (8 jaar levensduur voor een TV).
Verzekeringsmaatschappijen hanteren een heel andere afschrijving en ik kan geen aanspraak daarop maken daar het een apparaat fout is en geen schade. Toch bedankt voor je input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Het heeft even geduurd maar ik heb wat updates inmiddels en nu even tijd om die met jullie te delen.

Ik heb van de winkel waar ik de €500 van kreeg aangeboden een offerte gekregen die ik op papier wilde hebben om bij de rechtsbijstand te kunnen tonen.
De ''teruggave'' was zonder verder overleg vermeerderd naar €624.
Dit was 50% van een vergelijkbaar toestel (€1249) t.w. de LG 65NANO866NA.

Rechtsbijstand ingeschakeld en wegens drukte konden dit pas na het nieuwe jaar opnemen.
De jurist die ik sprak vertelde me dat ook hij het wel een schamel bedrag vond voor een dergelijke tv en van het aanschafbedrag dat ik ervoor betaald had destijds.
Hij heeft me toen ook verteld dat er een mogelijkheid is tot het inschakelen van de klachtencommissie waar deze winkel bij aangesloten is maarrrrr;

Ik moest rekening houden met een paar maanden alvorens die club met een uitspraak zou komen en dat er in het gunstigste geval een paar honderd euro bij zou komen.
Kosten €150

Alternatief:
''Neem je verlies en de €150 aan kosten voor dat traject krijg je van ons vergoed''.

Inmiddels werd de tv met de dag slechter en irriteerde me dat mateloos.

Toen bleek dat LG momenteel een cashback hanteert van €100. Dat opgeteld bij de €624 en €150 had ik dus een totaal ''coulance'' van €874. Op dat moment kostte de nano €1050 dus dat was te overzien.

Met deze wetenshap ben ik gaan kijken voor een 75''. (LG Nanocell 75NANO916NA) Kosten, €1599 en deze heeft €200 cashback.
Ik moest hier echter wel een week of 4 op wachten ivm geen voorraad.

Gezien de upgrade had ik het er wel voor over, tv kijken kon als het paneel ''opgewarmd'' was.

Toen, uit het niets werd ik gebeld door de winkel dat ze de Sony KD-75XH9096 goed hadden ingekocht en dat ze deze ook voor €1599 konden aanbieden. Deze kost momenteel overal €1799.
Ik zei dat is mooi maar dan mis ik wel de cashback... Dat had hij even over het hoofd gezien.
Na overleg met de inkoopafdeling kreeg ik er nog €100 korting op en nog eens €50 korting op het brengen/ophangen/monteren.

En die aanbieding ben ik uiteindelijk op ingegaan, w.m.b. een nette aanbieding.
Al met al heb ik dan €974 ''coulance'' gehad en €150 van de verzekering erbij.
Heel wat meer dan de €500 die in eerste instantie werd geboden!

Eind goed, al goed maar nu toch maar wat garantie bijkopen om niet nogmaals dit te hoeven mee te maken.

Iedereen bedankt voor de aandacht en uiteraard de input.

Nu eerst maar even de Sony testen, de reviews zijn veelbelovend dus ik ga ervan uit dat ik een goede koop hieraan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:22

LankHoar

Langharig tuig

ScooBY_DoO schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:52:
Het heeft even geduurd maar ik heb wat updates inmiddels en nu even tijd om die met jullie te delen.

Ik heb van de winkel waar ik de €500 van kreeg aangeboden een offerte gekregen die ik op papier wilde hebben om bij de rechtsbijstand te kunnen tonen.
De ''teruggave'' was zonder verder overleg vermeerderd naar €624.
Dit was 50% van een vergelijkbaar toestel (€1249) t.w. de LG 65NANO866NA.

Rechtsbijstand ingeschakeld en wegens drukte konden dit pas na het nieuwe jaar opnemen.
De jurist die ik sprak vertelde me dat ook hij het wel een schamel bedrag vond voor een dergelijke tv en van het aanschafbedrag dat ik ervoor betaald had destijds.
Hij heeft me toen ook verteld dat er een mogelijkheid is tot het inschakelen van de klachtencommissie waar deze winkel bij aangesloten is maarrrrr;

Ik moest rekening houden met een paar maanden alvorens die club met een uitspraak zou komen en dat er in het gunstigste geval een paar honderd euro bij zou komen.
Kosten €150

Alternatief:
''Neem je verlies en de €150 aan kosten voor dat traject krijg je van ons vergoed''.

Inmiddels werd de tv met de dag slechter en irriteerde me dat mateloos.

Toen bleek dat LG momenteel een cashback hanteert van €100. Dat opgeteld bij de €624 en €150 had ik dus een totaal ''coulance'' van €874. Op dat moment kostte de nano €1050 dus dat was te overzien.

Met deze wetenshap ben ik gaan kijken voor een 75''. (LG Nanocell 75NANO916NA) Kosten, €1599 en deze heeft €200 cashback.
Ik moest hier echter wel een week of 4 op wachten ivm geen voorraad.

Gezien de upgrade had ik het er wel voor over, tv kijken kon als het paneel ''opgewarmd'' was.

Toen, uit het niets werd ik gebeld door de winkel dat ze de Sony KD-75XH9096 goed hadden ingekocht en dat ze deze ook voor €1599 konden aanbieden. Deze kost momenteel overal €1799.
Ik zei dat is mooi maar dan mis ik wel de cashback... Dat had hij even over het hoofd gezien.
Na overleg met de inkoopafdeling kreeg ik er nog €100 korting op en nog eens €50 korting op het brengen/ophangen/monteren.

En die aanbieding ben ik uiteindelijk op ingegaan, w.m.b. een nette aanbieding.
Al met al heb ik dan €974 ''coulance'' gehad en €150 van de verzekering erbij.
Heel wat meer dan de €500 die in eerste instantie werd geboden!

Eind goed, al goed maar nu toch maar wat garantie bijkopen om niet nogmaals dit te hoeven mee te maken.

Iedereen bedankt voor de aandacht en uiteraard de input.

Nu eerst maar even de Sony testen, de reviews zijn veelbelovend dus ik ga ervan uit dat ik een goede koop hieraan heb.
Mooi dat je tevreden bent. Wel jammer dat de verkoper hier zo makkelijk mee weg komt.
Extra betalen voor iets waar je wettelijk al recht op hebt? Een product hoort conform te zijn, daar hoef je geen extra garantie voor te kopen. Kijk bovendien ook eens naar de kleine lettertjes van dat soort dingen, het kan best zijn dat "extra garantie" neerkomt op "voor 180 euro per uur kijken we naar je probleem", kijk hier maar eens.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
LankHoar schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Mooi dat je tevreden bent. Wel jammer dat de verkoper hier zo makkelijk mee weg komt.

[...]

Extra betalen voor iets waar je wettelijk al recht op hebt? Een product hoort conform te zijn, daar hoef je geen extra garantie voor te kopen. Kijk bovendien ook eens naar de kleine lettertjes van dat soort dingen, het kan best zijn dat "extra garantie" neerkomt op "voor 180 euro per uur kijken we naar je probleem", kijk hier maar eens.
Sorry, maar je vergelijking komt niet helemaal bij me door....

Een pc met losse onderdelen wordt nu vergeleken met een tv die in mijn geval uit 1 defect onderdeel bestaat, het duurste hoe kan het ook anders, het paneel.

Daarnaast heb je het over extra garantie, dat dat niet nodig is want ik heb recht op een deugdelijk product.
Ik zou uiteindelijk €175 bij moeten leggen voor een hagelnieuw toestel, na bijna 4 jaar gebruik.
Kun jij me aangeven (in welke kleine lettertjes dan ook) dat ik recht heb op volledige compensatie?
''Mee wegkomen''... nogal een aantijging.

En dan ook nog een uurprijs van €180! zodra er alleen al naar gekeken wordt.
De builder waarin naar verwezen wordt rekent €35 onderzoekskosten en €30,00 voor een schone
installatie van Windows/€ 20,00 voor een BIOS reset.
Waar zie jij €180 per uur staan?
Ik heb overigens geen stuiver onderzoekskosten hoeven betalen in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ScooBY_DoO Maak je niet druk, als jij tevreden bent met deze optie is het toch goed.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Hackus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:30:
@ScooBY_DoO Maak je niet druk, als jij tevreden bent met deze optie is het toch goed.
Waar zie jij me ''druk makend'' zijn?

Prima als mensen hun mening willen delen maar als die niet klopt of als ik daar dan een antwoord op wil dan mag ik daar toch naar vragen?
Ik maak me verre van druk en ik ben inderdaad dik tevreden met de aangeboden oplossing. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:22

LankHoar

Langharig tuig

ScooBY_DoO schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Sorry, maar je vergelijking komt niet helemaal bij me door....

Een pc met losse onderdelen wordt nu vergeleken met een tv die in mijn geval uit 1 defect onderdeel bestaat, het duurste hoe kan het ook anders, het paneel.

Daarnaast heb je het over extra garantie, dat dat niet nodig is want ik heb recht op een deugdelijk product.
Ik zou uiteindelijk €175 bij moeten leggen voor een hagelnieuw toestel, na bijna 4 jaar gebruik.
Kun jij me aangeven (in welke kleine lettertjes dan ook) dat ik recht heb op volledige compensatie?
''Mee wegkomen''... nogal een aantijging.

En dan ook nog een uurprijs van €180! zodra er alleen al naar gekeken wordt.
De builder waarin naar verwezen wordt rekent €35 onderzoekskosten en €30,00 voor een schone
installatie van Windows/€ 20,00 voor een BIOS reset.
Waar zie jij €180 per uur staan?
Ik heb overigens geen stuiver onderzoekskosten hoeven betalen in mijn geval.
Neem het niet persoonlijk op, zo bedoel ik het helemaal niet, het is echt geen aantijging :) Ik bedoel er mee dat de winkel in deze wegkomt met het uitkeren van minder dan het volledige aankoopbedrag, iets wat wel zou moeten bij een nonconform product (van een TV in deze prijsklasse mag redelijkerwijs verwacht worden dat deze meer dan 4 jaar mee gaat). Een gebruiksvergoeding is bijna nooit aan de orde, en een koop deels ongedaan maken komt niet voor in de wet. Daar doelde ik op. Mooi dat jij blij bent met deze oplossing, maar eigenlijk krijg je minder dan waar je waarschijnlijk recht op zou hebben, en weet de betreffende winkel nu dat het de volgende keer hetzelfde weer kan proberen bij een andere koper, want mensen gaan er wel akkoord mee.

Dat van 180 euro per uur heb ik overgenomen uit de originele reactie, en was meer spreekwoordelijk bedoeld. Het voorbeeld is niet 1:1 over te nemen, maar heeft wel degelijk raakvlakken. Het ging vooral om het idee dat je betaald voor iets dat eigenlijk niet zoveel afwijkt van hetgeen de wet al voorschrijft. Zo heeft veel hardware al langer dan 4 jaar garantie (voeding vaak 5 jaar, RAM soms levenslang etc.), en moet je wel betalen voor het arbeidsloon. Dus grootkans dat, mocht je er beroep op moeten doen, je weinig extra krijgt dan waar je sowieso al recht op had. Dat is ook zo bij extra garantie op een TV. Stel je kunt voor X bedrag 2 jaar garantie bijkopen, kan dat in de praktijk betekenen dat je hetzelfde krijgt als waar je al recht op had: van een TV van 2000 euro mag sowieso verwacht van worden dat deze meer dan 4 jaar zonder problemen mee gaat, anders is deze nonconform.

Hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoelde :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
LankHoar schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Neem het niet persoonlijk op, zo bedoel ik het helemaal niet, het is echt geen aantijging :) Ik bedoel er mee dat de winkel in deze wegkomt met het uitkeren van minder dan het volledige aankoopbedrag, iets wat wel zou moeten bij een nonconform product (van een TV in deze prijsklasse mag redelijkerwijs verwacht worden dat deze meer dan 4 jaar mee gaat). Een gebruiksvergoeding is bijna nooit aan de orde, en een koop deels ongedaan maken komt niet voor in de wet. Daar doelde ik op. Mooi dat jij blij bent met deze oplossing, maar eigenlijk krijg je minder dan waar je waarschijnlijk recht op zou hebben, en weet de betreffende winkel nu dat het de volgende keer hetzelfde weer kan proberen bij een andere koper, want mensen gaan er wel akkoord mee.

Dat van 180 euro per uur heb ik overgenomen uit de originele reactie, en was meer spreekwoordelijk bedoeld. Het voorbeeld is niet 1:1 over te nemen, maar heeft wel degelijk raakvlakken. Het ging vooral om het idee dat je betaald voor iets dat eigenlijk niet zoveel afwijkt van hetgeen de wet al voorschrijft. Zo heeft veel hardware al langer dan 4 jaar garantie (voeding vaak 5 jaar, RAM soms levenslang etc.), en moet je wel betalen voor het arbeidsloon. Dus grootkans dat, mocht je er beroep op moeten doen, je weinig extra krijgt dan waar je sowieso al recht op had. Dat is ook zo bij extra garantie op een TV. Stel je kunt voor X bedrag 2 jaar garantie bijkopen, kan dat in de praktijk betekenen dat je hetzelfde krijgt als waar je al recht op had: van een TV van 2000 euro mag sowieso verwacht van worden dat deze meer dan 4 jaar zonder problemen mee gaat, anders is deze nonconform.

Hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik bedoelde :)
Ik neem het ook niet persoonlijk op, je zegt dat de winkel er makkelijk mee wegkomt en dat vind ik een aantijging.
Er staat nergens in de wet dat ik recht heb op volledige teruggave van het aankoopbedrag na in, in mijn geval, 4jaar.
Ik heb 3 juristen gesproken bij mijn verzekeringsmaatschappij en daarnaast nog 1 onafhankelijke en ook zei, ondanks dat het een zware domper is, stellen niet heel veel meer te kunnen doen dan een geschil te starten.
Ook alle info hier door medetweakers verstrekt heb ik zo veel als mogelijk tot me genomen maar het is publiek geheim dat dit kennelijk heel vaak aan de orde is.
Zolang er geen hele duidelijke jurisprudentie is sta je redelijk met ''lege handen''.
Ik ben helaas niet in de omstandigheid om dit tot aan de rechter uit te moeten vechten maar ik hecht er wel belang aan dit hier goed te formuleren zodat een volgend ''slachtoffer'' er wellicht iets mee kan.

Daarom vroeg ik je ook: Waar staat letterlijk dat je na x-jaar recht hebt op volledige vergoeding?
Ik persoonlijk vind dat ook niet te rechtvaardigen maar de 1e aanbieding ging me wel te ver.
Die rare tabellen worden ook niet voor niets gehanteerd, ook al zijn ze betwistbaar.
Misschien was het een ander verhaal geworden als het een reparatie betrof, ik zal het in dit geval nooit weten.

Bedankt voor de uiteenzetting van het rekenvoorbeeld, die was inderdaad vrij kort door de bocht.
Er staat letterlijk: Oeps beter lezen. 2 jaar garantie , die andere 2 jaar is enkel " we zullen ernaar kijken als je 180 euro per uur betaald"
En op de site staat: Al onze Game Computers hebben 3 of 4 jaar lang hardware garantie (afhankelijk van het gekozen exemplaar). Is er wat mis met je computer? Dan wordt je systeem 100% kosteloos gerepareerd of vervangen. Het derde en vierde jaar betaal je alleen het werkloon voor het vervangen of repareren van de hardware.
Je ''voorbeeld'' ging dus manco helaas ;)

Maar ook hier geldt; recht hebben (en heb je dat dan?) en recht halen/krijgen zijn 2 verschillende.

Dank voor je input.
Pagina: 1