Televisie kapot na garantietermijn, waar heb ik recht op?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.504 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 998415

Topicstarter
Hey!

Ik weet niet zeker of ik in het goede subforum zit of niet, maar ik post het vooralsnog hier. Mijn Sony TV is afgelopen vrijdag kapot gegaan. De TV viel opeens uit en er knippert een rood licht nu. Een wat duidelijke beschrijving is in de afbeelding.

Ik heb contact opgenomen met coolblue en zij hebben mij doorverwezen naar Sony, of in ieder geval een officiële repair center van Sony. Die zeiden dat de onderdelen, of in dit geval de panel niet meer leverbaar is en dat ik mijn tv kan omruilen voor een nieuwe (kleiner) model, te koop vanaf 702 euro, tegen de kosten van de reparatie. De kosten inclusief coulance zijn echter geraamd op...650 euro.

Nu vraag ik mij af, wat zijn mijn rechten hier? De pagina van de consumentenbond maakt mij niet veel wijzer ( https://www.consumentenbo...-reparatie-in-de-praktijk ). Kan ik stellen dat het product niet deugdelijk was? Het scherm heeft het immers begeven binnen de termijn dat ik ervan uit kan gaan dat de TV nog moet werken zonder problemen. Of is het wellicht handig om te kijken of ik via coolblue zelf iets kan regelen? Ik vind het namelijk iets te gortig om 650 euro reparatie kosten te betalen, inclusief coulance, maar omdat mijn panel niet meer leverbaar is, een nieuwe tv ervoor terug te krijgen.

Alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/BWLDn/b5511817b4.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoe oud is het toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het toestel is nog net geen 4 jaar oud. Gekocht voor 810 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 998415 Je hebt wettelijke garantie zoals het in Nederland is geregeld in de consumentenwet. Fabrieksgarantie is alleen een zekerheid voor de shop van aankoop, daar heb jij een koopovereenkomst mee en die moet een deugdelijk product leveren. (er bestaat geen 2j garantie in een consumentenwet)
http://www.conformiteit.nl/index.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:06

MsG

Forumzwerver

Hoe lang zit je al buiten de garantie?

En hoe veel moeite wil je er voor doen? Vaak gaat dit niet zonder slag of stoot. Heb je rechtsbijstand?

Soms heb je ook privematige reparateurs die specifieker weten wat het euvel is, of een bepaalde chip kunnen fixen en heb je soms voor enkele tientjes je TV weer prima werkend. Stukken goedkoper dan een volledig nieuwe. Hier ook al eens toegepast en had zo goedkoop een televisie:

Dus zou, mocht het allemaal juridisch niet lukken, niet blind een nieuwe kopen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Anoniem: 998415 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:06:
[...]

Het toestel is nog net geen 4 jaar oud. Gekocht voor 810 euro.
als je ietsjes over de garantietermijn (2 jaar) bent kunnen ze je weleens tegemoet komen, maar in dit geval heb je pech denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hamazaki schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:08:
[...]

als je ietsjes over de garantietermijn (2 jaar) bent kunnen ze je weleens tegemoet komen, maar in dit geval heb je pech denk ik.
Er bestaat geen 2 jarige garantie in Nederland. dat is alleen een service vanuit fabriek (waar de shop van aankoop een voordeel van heeft) je hebt gewoon recht op een deugdelijk product wat onder normaal gebruik niet kapot gaat (TV van 4j oud scherm defect ?) Dan kun je de koop ongedaan maken en je geld terugeisen als de shop niet kan/wil repareren/vervangen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:12:
[...]
Er bestaat geen 2 jarige garantie in Nederland. dat is alleen een service vanuit fabriek (waar de shop van aankoop een voordeel van heeft) je hebt gewoon recht op een deugdelijk product wat onder normaal gebruik niet kapot gaat (TV van 4j oud scherm defect ?) Dan kun je de koop ongedaan maken en je geld terugeisen als de shop niet kan/wil repareren/vervangen
Uiteindelijk zijn ze het niet verplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dus de `coulance` is 7 tientjes? 8)7

Je hebt recht op een goed werkend product en zo'n TV zou meer dan 4 jaar mee moeten gaan. De winkel zal het dus moeten repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:55
Hamazaki schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:13:
[...]

Wat is wie niet verplicht? De fabriek is niets verplicht nee, maar de verkoper absoluut wel.

Een tv van 700 eur moet bij normaal gebruik wel langer mee gaan dan 4j.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Uneto VNI heeft een lijst met leeftijden: https://www.uneto-vni.nl/...r/gebruiksduurverwachting PDF

Een TV tussen de 500 en 1000 euro is in 5 jaar afgeschreven'. Na 4 jaar stuk is dus 80% van de reparatie voor jezelf. Je moet je afvragen of dat het nog waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 05-11-2018 17:20 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
MsG schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:08:
Hoe lang zit je al buiten de garantie?

En hoe veel moeite wil je er voor doen? Vaak gaat dit niet zonder slag of stoot. Heb je rechtsbijstand?

Soms heb je ook privematige reparateurs die specifieker weten wat het euvel is, of een bepaalde chip kunnen fixen en heb je soms voor enkele tientjes je TV weer prima werkend. Stukken goedkoper dan een volledig nieuwe. Hier ook al eens toegepast en had zo goedkoop een televisie:

[Video: Easy Common Fix for Sony TVs KDL- Red light blinking]

Dus zou, mocht het allemaal juridisch niet lukken, niet blind een nieuwe kopen.
Ik had er al veel over opgezocht. 5 knipperende lichten is echter in de meeste gevallen het LCD panel wat het heeft begeven. Dus dat is lastig te laten repareren, ook door een derde :P. Maar mocht niets werken dan zal ik er uiteraard naar kijken!
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:12:
[...]
Dit las ik ook ja, toch zal de fabrikant lastig gaan doen. Ik ga eerst coolblue eens opbellen en kijken wat zij willen doen.
emnich schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:13:
Dus de `coulance` is 7 tientjes? 8)7

Je hebt recht op een goed werkend product en zo'n TV zou meer dan 4 jaar mee moeten gaan. De winkel zal het dus moeten repareren.
Ongeveer :P. Ik vind het al apart dat de reparatie met coulance 650 euro is :D. Maar dat kan helemaal niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hamazaki schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:13:
[...]

Waar heb je het überhaupt over ? iedere shop dient zich aan de wet te houden.
(men wil zich vaak verschuilen achter een fabrikant of zgn techn servicepunt. zeker bij MM is dat vaste prik. en men verteld je een riedeltje wat menig consument gelooft.)

@Anoniem: 998415 Je hebt totaal niets met een fabrikant te maken !!

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 05-11-2018 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 998415 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:18:

Dit las ik ook ja, toch zal de fabrikant lastig gaan doen. Ik ga eerst coolblue eens opbellen en kijken wat zij willen doen.
[...]
Je hebt helemaal niets met de fabrikant te maken. Je hebt een overeenkomst met CB en dat is dan ook de enige partij met wie je iets moet regelen. Sony staat er (voor jou) helemaal buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:55
Señor Sjon schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:18:
Uneto VNI heeft een lijst met leeftijden: https://www.uneto-vni.nl/...r/gebruiksduurverwachting PDF

Een TV tussen de 500 en 1000 euro is in 5 jaar afgeschreven'. Na 4 jaar stuk is dus 80% van de reparatie voor jezelf. Je moet je afvragen of dat het nog waard is.
Let wel op hoe je die cijfers interpreteert. Die cijfers waren voor zover ik weet voort gekomen uit een onderzoek naar hoe lang consumenten bepaalde producten gebruiken - niet hoe lang ze mee zouden moeten gaan. Geheel baseren op die cijfers lijkt me onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-05 20:02
eric.1 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:18:
[...]

Wat is wie niet verplicht? De fabriek is niets verplicht nee, maar de verkoper absoluut wel.

Een tv van 700 eur moet bij normaal gebruik wel langer mee gaan dan 4j.
En waar ligt die grens dan volgens jou? En wat is normaal gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
emnich schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:21:
[...]

Je hebt helemaal niets met de fabrikant te maken. Je hebt een overeenkomst met CB en dat is dan ook de enige partij met wie je iets moet regelen. Sony staat er (voor jou) helemaal buiten.
Aha, omdat Coolblue mij natuurlijk doorverweest naar Sony. Maar ja, ik heb inderdaad de koopovereenkomst met hen, zal dat dan ook wel zeggen als ze het gooien op Sony.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Señor Sjon Je hebt recht op een conform product en als je dat niet hebt ontvangen dan zal de winkel het conform moeten maken. De Uneto VNI lijst is waardeloos voor dit doel. Ten eerste omdat het, zoals @eric.1 al zegt, gaat om de gebruiksduur van een apparaat maar ook omdat de waarde van een TV niets zegt over de levensduur.

De waarde van een TV heeft veel meer te maken met het type (OLED, LED, etc) en het formaat dan dat het iets zou zeggen over de levensduur. Zo zou je dus van een normaal formaat LED meer mogen verwachten dan een gigantische OLED van dezelfde prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uneto-Vni maakt de lijst op uit onderzoek van hun eigen aangesloten winkels, bij nieuwe aankoop. Niet hoe lang het mee zou moeten gaan. veel consumenteninstanties en juristen betwisten deze lijst. Hun hanteren oa een smartphone die uit hun onderzoek elke 2j wordt vervangen. De Rechter proberen ze hiermee te (mis) leiden. ( in elk geval een redelijke richtlijn die in het voordeel van TS werkt. TV van + €800 zou 5J zonder gebreken mee moeten gaan https://www.uneto-vni.nl/...jnenafschrijvingsmethoden )

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 05-11-2018 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Met @Hackus gebruiksduur staat los van afschrijvingstermijn die volgens mij niets met het consumentenrecht te maken heeft. Ik zou ze wel die 5 jaar voorhouden dat ze kosteloos moeten repareren. Is Coolblue lid?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Is dit die service met een smile waar je altijd wat extra voor betaald bij CB? Ben benieuwd wat ze melden aan de telefoon wanneer je deze info van Sony terugkoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist Coolblue gebeld, afdeling garantie/rma's, en de medewerker die ik aan de lijn had, bleef bij 2 jaar garantie en "Als sony zus en zo aangeeft, kunnen wij verder niets doen". Ik heb vervolgens het Conformiteit-beginsel erbij gehaald wat Hackus had gelinked en maar de 5 jaar aangehouden voor een tv van deze prijsklasse(810 euro). Toen wilde de medewerker mij doorverbinden naar iemand anders. Die was bezet, dus ik word als het goed is teruggebeld zo.

Ben benieuwd

Edit: Coolblue belde dat ze met een "retourteam" contact opnemen met Sony en verder gaan kijken wat er gedaan kan worden. Ik hoor dat binnen een paar werkdagen weer van hen. Ik zal posten hoe dit afloopt, ook voor toekomstige mensen die hetzelfde probleem ondervinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 998415 op 05-11-2018 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Anoniem: 998415 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:54:
Ik heb zojuist Coolblue gebeld, afdeling garantie/rma's, en de medewerker die ik aan de lijn had, bleef bij 2 jaar garantie en "Als sony zus en zo aangeeft, kunnen wij verder niets doen". Ik heb vervolgens het Conformiteit-beginsel erbij gehaald wat Hackus had gelinked en maar de 5 jaar aangehouden voor een tv van deze prijsklasse(810 euro). Toen wilde de medewerker mij doorverbinden naar iemand anders. Die was bezet, dus ik word als het goed is teruggebeld zo.

Ben benieuwd

Edit: Coolblue belde dat ze met een "retourteam" contact opnemen met Sony en verder gaan kijken wat er gedaan kan worden. Ik hoor dat binnen een paar werkdagen weer van hen. Ik zal posten hoe dit afloopt, ook voor toekomstige mensen die hetzelfde probleem ondervinden.
Jammer genoeg, of je nu bij CB of de goedkoopste dozenschuiver koopt, zullen ze je altijd proberen af te schepen met dit soort kwesties!
Helaas zijn onwetende en/of de minder communicatieve mensen altijd de sjaak. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ben benieuwd

Hier proberen ze dus - het eerder door mij genoemde riedeltje - aan je op te leggen. Nogmaals, maak hun goed duidelijk dat jij een overeenkomst hebt met CB, en totaal niets te maken hebt met een fabrikant. !
CB hoort zich aan de consumentenwet te houden,m niets meer of minder. (men kan geen eigen regels gaan opleggen en het afschuiven aan fabrikant.) Kan of wil CB niet vervangen/repareren dreig je met ontbinden van de aankoop en eis je terugbetaling van je aankoop bedrag. (niet minus de aftrek van 4j gebruik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:06

MsG

Forumzwerver

Nou ja doordat wij in Nederland zo'n wazig tijdsbestek als "verwachte levensduur" hanteren krijg je dit soort zaken. Als elke reparatie in dit soort termijnen maar allemaal onder de garantie geschaard kan worden zou er geen winkel meer overblijven. Ik snap wel dat ze niet zonder meer akkoord gaan. Wat dat betreft zou een hard tijdperk per productsoort veel nuttiger zijn. Mijn computer van 20 jaar terug werkt ook nog steeds, en genoeg koelkasten en televisies ook. Maar het lijkt me vanzelfsprekend dat de technische levensduur dan niet leidend wordt. Of je televisie wordt twee keer zo duur door alle tussentijdse garantie-aansprakerij :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PcDealer schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:49:
Met @Hackus gebruiksduur staat los van afschrijvingstermijn die volgens mij niets met het consumentenrecht te maken heeft. Ik zou ze wel die 5 jaar voorhouden dat ze kosteloos moeten repareren. Is Coolblue lid?
Dit hanteren ze zelf:

In de tabel Richtlijnen afschrijvingsmethoden ziet u wat de gemiddelde gebruiksverwachting is van 10 productgroepen bij normaal gebruik. Er is onderscheid gemaakt in verschillende kwaliteitsniveaus op basis van de aankoopprijs per component.

In sommige gevallen kan van de tabel worden afgeweken. Dat is het geval wanneer de leverancier een andere gebruiksduur heeft aangegeven of er uit eigen ervaring met een bepaald product, type of model andere gebruiksduurgegevens zijn.

Het maakt btw niet uit of CB lid is.reken maar dat hun dat ook ten gunste van hun gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
*knip* Speculeren is hier niet de bedoeling. Hoe iemand de wet interpreteert doet er niet toe.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 05-11-2018 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ben benieuwd

Als ze niet meewerken: klacht indienen.
https://www.coolblue.nl/k...-van-thuiswinkel-org.html
https://www.thuiswinkel.org/leden/coolblue
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:27:
[...]

Dit hanteren ze zelf:

Het maakt btw niet uit of CB lid is.reken maar dat hun dat ook ten gunste van hun gebruiken
Dat weet ik en daarom geef ik dat aan. De gebruiksduur is wel een redelijk termijn voor duurzame gebruiksgoederen. 5 jaar voor een tv van 899,00 lijkt mij toch wel het minimum. Nou, daar moet @Anoniem: 998415 ze maar aan houden of voorhouden.

Geen gebreken (en kosten voor garantie) tijdens de verwachte levensduur:
In het algemeen kunnen we zeggen dat een product geen gebreken mag vertonen die niet te verwachten zijn tijdens de verwachte levensduur bij normaal gebruik. Wat de verwachte levensduur van een product is, is product-specifiek en afhankelijk van zaken als:

de prijs;
het merk;
de aard van het product, bijvoorbeeld of het nieuw of gebruikt is;
mededelingen van verkoper of fabrikant – als in een reclame wordt gezegd “We geven 25 jaar garantie”, dan garandeert de verkoper dat het product bij normaal gebruik 25 jaar meegaat.
https://www.thuiswinkel.o...t-en-regelgeving/garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende mod toe. Die hoort hier niet thuis.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 05-11-2018 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
PcDealer schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:07:
[...]

https://www.coolblue.nl/k...-van-thuiswinkel-org.html
https://www.thuiswinkel.org/leden/coolblue

[...]

Dat weet ik en daarom geef ik dat aan. De gebruiksduur is wel een redelijk termijn voor duurzame gebruiksgoederen. 5 jaar voor een tv van 899,00 lijkt mij toch wel het minimum. Nou, daar moet @Anoniem: 998415 ze maar aan houden of voorhouden.

Geen gebreken (en kosten voor garantie) tijdens de verwachte levensduur:

[...]
Dank u! Ik zal dit gaan doen wanneer hun "retourteam" nog steeds met hetzelfde komt.

Verder, bedankt voor alle reacties :). I'll keep you up to date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:18:

Het was al aangedragen, maar die lijst met verwachtingen heeft niet zoveel waarde. Mocht je desondanks vinden dat de TV 5 jaar mee moet gaan, dan mag de reparatie niets kosten.

Zolang de tv niet 24/7 op maximale helderheid aan heeft gestaan, hoort hij niet na 4 jaar kapot te gaan. Helaas is het zo dat je in zulke gevallen een rechtsbijstandsverzekering nodig hebt of zelf een dagvaarding moet schrijven om je recht op reparatie te laten gelden. Snappen doe ik het niet, want Coolblue kan de kosten die ze op deze manier maken gewoon weer op de fabrikant verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb een offtopic-discussie over een moderatie weggehaald. Die is hier niet de bedoeling en lokt alleen maar uit.

Discussie over hoe iemand de wet zelf interpreteert is niet de bedoeling en kan mensen alleen maar op het verkeerde been brengen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

PcDealer schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:07:
[...]

[...]
en doet thuiswinkel dan ook echt iets? Die krijgen duizenden euro;s lidmaatschap van coolblue, die blijven liever vriendjes.

Die hele nederlandse regelgeving is maar raar. Waarom niet gewoon een begrijpbare garantie? 2,3,4 of 5 jaar bijvoorbeeld? Al zal bij 5 jaar alles wel een stuk duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Anoniem: 454358 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:29:
[...]

en doet thuiswinkel dan ook echt iets? Die krijgen duizenden euro;s lidmaatschap van coolblue, die blijven liever vriendjes.

Die hele nederlandse regelgeving is maar raar. Waarom niet gewoon een begrijpbare garantie? 2,3,4 of 5 jaar bijvoorbeeld? Al zal bij 5 jaar alles wel een stuk duurder worden.
Omdat je bij 5 jaar geen goedkope speakerset meer kan verkopen uit China voor 3 tientjes, en je bij 2 jaar televisies of wasmachines van dubieuze kwaliteit kan verkopen voor weinig geld, die uiteindelijk na enkele jaren kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:52

LankHoar

Langharig tuig

Stoelpoot schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:51:
[...]

Omdat je bij 5 jaar geen goedkope speakerset meer kan verkopen uit China voor 3 tientjes, en je bij 2 jaar televisies of wasmachines van dubieuze kwaliteit kan verkopen voor weinig geld, die uiteindelijk na enkele jaren kapot gaan.
Klopt, en daarom zou er best eens een betere richtlijn wat betreft verwachte levensduur mogen komen. Dat zou in veel gevallen duidelijkheid scheppen. Nu is het zo grijs als het maar kan.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:53
Ik weet niet of TS hier iets aan heeft, maar dit is de mening van een tv-reparateur:

https://www.avio-hagen.nl...t-gerepareerd-kan-worden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 454358 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:29:
[...]

Dat zou dan per productgroep en prijspijl uitgesplitst moeten worden. Bovendien is de EU regel minimaal 2 jaar. De Nederlandse wetgever heeft het oppertuun geacht hiervan in positieve wijze vanaf te wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
ruftman schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:13:
Ik weet niet of TS hier iets aan heeft, maar dit is de mening van een tv-reparateur:

https://www.avio-hagen.nl...t-gerepareerd-kan-worden/
Niet alleen bij tvs hoor. Bij mijn oude werk kregen we regelmatig wasmachienes die niet ouder als 2 jaar zijn retour klaar voor de recycling... terwijl een monteur de meeste kon repareren in 15 minuten en nog geen 50 euro aan nieuwe onderdelen. En dan kreeg de klant weer een nieuwe wasmachiene a 600-800 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Update:

Ik heb contact gehad met Sony én Coolblue. Coolblue heeft besloten om mijn kosteloos te stellen voor reparatie, daar ben ik blij om. Alleen ze waren niet op mij ingegaan in het geval van dat reparatie dus écht onmogelijk is.

Ze hebben mij weer in het reparatieproces "gegooid" bij sony. Dus ik ben benieuwd. Ik denk dat coolblue alsnog een reparateur wil hebben op locatie om zekerheid te krijgen dat het niet mijn toedoen is, alleen geen idee hoe het dan zit met onderzoekskosten en voorrijkosten.

Een medewerker van sony, die vroeg waarom mijn tv weer was aangemeld had overigens te melden dat ze normaliter geen LCD-panel repareren, maar een toestel swap doen, en dat ze de mogelijke kosten voor reparatie in rekening brengen voor de swap. Dit klopt wel met hoe is gegaan.

Verder zei hij dat 5 knipperende led's altijd een LCD-panel probleem is. Ik ben nu weer in contact gebracht met de repair service. Kijken hoe dat gaat en dan zal ik weer contact opnemen met coolblue.

Update 2:

Ik heb dezelfde reactie gekregen van het repair centrum en contact opgenomen met Coolblue. Nu gaat de backoffice kijken naar wat er nu mogelijk is. Ik heb als oplossing gegeven om of in te gaan op de swap of een nieuwe tv kopen bij coolblue, maar dan met korting/krediet. En dan niet 50 euro korting.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 998415 op 12-11-2018 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 998415 CB moet je een deugdelijk toestel leveren, of ze repareren of vervangen heb jij niets mee te maken, ook niet met Sony(fabrikant). CB moet dit zelf regelen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:00
Volgens mij heb je wat je hebben wilt, gezien vervangen niet mogelijk is. Alles boven de helft van de aanschafwaarde lijkt me mooi meegenomen als korting, dan is je afschrijving in die 4 jaar erg weinig geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:05:
@Anoniem: 998415 CB moet je een deugdelijk toestel leveren, of ze repareren of vervangen heb jij niets mee te maken, ook niet met Sony(fabrikant). CB moet dit zelf regelen !
Dat snap ik, nu is het sowieso aan hun. Sony was ook deze keer als "tussenstap" gezet door Coolblue zelf.
mathelicious schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:13:
Volgens mij heb je wat je hebben wilt, gezien vervangen niet mogelijk is. Alles boven de helft van de aanschafwaarde lijkt me mooi meegenomen als korting, dan is je afschrijving in die 4 jaar erg weinig geweest!
Dat zeker. Ik hoop dat ze ook zoiets doen, zal helemaal nice zijn als ze de reparatiekosten als korting geven, maar daar ga ik niet vanuit.

Ik zal nog een laatste update posten wanneer het is afgehandeld.

In ieder geval allemaal bedankt voor het reageren :) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:33

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik zit nu met dezelfde probleem. Ik heb een OLED tv aangeschaft met 1 extra jaar garantie via Plattetvpuntnl. Nu is na 3 jaar en 3 weken een grote vlek in het beeld gekomen die vooral met rood/oranje/paars en groen beeld duidelijk in beeld is.

PT.nl zei dat helaas de garantieperiode verstreken is dat ik dit met de fabrikant moest gaan oplossen. Nu heb ik via de fabrikant contact gehad en een prijsopgave gekregen (na aanzien van mijn informatie en foto's) voor de reparatie.

Omschrijving Aantal Kosten
Arbeidsloon € 119,75
Oled V16/V17 NEW OLED Changed Module Supply 1,00 € 707,57
Totaal € 827,32
Behandelingskosten € 25,41
Transport € 49,59
Coulance van LG - € 451,16
Totaal € 451,16
BTW 21% € 94,74
Totaal incl. BTW € 545,90

Of ik 550 euro wil betalen voor de reparatie van mijn 3 jaar oude OLED, ik heb gevraagd of PT.NL mij hier in tegoed wil zien aangezien ik vind dat de tv langer als 3 jaar mee hoort te gaan onder normaal gebruik.

Hier reageerde PT.nl op deze prijsopgave ook zij een deel hiervoor moeten betalen echter is het coulance deel voor LG en niet voor PT.nl of begrijp ik dit verkeerd?

Waar ik huiverig voor ben is dat ik de tv moet opsturen en voor een langere periode kwijt ben, (1) dat ze bij onderzoek zeggen meneer de spanningskabel is niet meer standaard (deze is verlengd ivm de buis in de muur) en dat dus alle kosten voor mij zijn. (2) de TV mogelijk gerepareerd wordt en ik mogelijk weer binnenkort na de reparatie met een euvel zit.

Zit heel hard te na te denken of deze tv hoe rot ook de vlek is te blijven gebruiken en het bedrag te bewaren voor een toekomstig nieuwe tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nog niet opgelost @Anoniem: 998415?

@Xqlus1ve je pakt het verkeerd aan. Een tv, zeker een dure oled langer meegaan dan 3,x jaar. Eis kosteloze reparatie of vervanging door hetzelfde of gelijkwaardige type. Het product is non-conform en verder gaat dan die garantieperiode. Jij hebt helemaal niets te maken met het reparatie centrum en zeker niet met de factuur. Stuur die gewoon door naar de verkoper.

[ Voor 92% gewijzigd door PcDealer op 23-01-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic kapen met een eigen probleem is niet de bedoeling op Tweakers, @Xqlus1ve. Je kan hiervoor beter een eigen topic openen, met de hierbij geldende regels, zoals vermeld in Shopping Forum - Beleid Zo is het bijvoorbeeld niet (meer) de bedoeling om de naam van de webshop te noemen indien dit nog niet relevant is voor het probleem.

Gezien de originele TS van dit topic, denk ik, wel een oplossing voor zijn probleem heeft, gaat hier een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.