Beste Tweakers,
In navolging op andere topics hiervoor heb ik ook een LG OLED televisie die in juni van dit jaar opeens een grote vlek vertoonde in het midden van het scherm.
Dit is voornamelijk zichtbaar bij de kleur geel. In plaats van de kleur geel zie je dan de kleur groen:
:strip_exif()/f/image/LO1Hy9kcPSQrJ3rGzAh92yWR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het geldt echter niet alleen voor de kleur geel. Als je een volledig egaal rode afbeelding op de televisie zou weergeven, zie je een paarse vlek in het midden. En bij oranje zie je weer een blauwige vlek.
Destijds ben ik met de verkoper in gesprek geweest over dit probleem. Zij raadde mij aan om contact op te nemen met CE Repair Services van LG om te kijken of dit gerepareerd kon worden. Ik kreeg vervolgens de volgende prijsopgave:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TsykMPyziloyJMC3VB2mypsq.jpg?f=user_large)
De televisie is in maart 2018 gekocht en dus was de "garantietermijn van 2 jaar" verstreken. Ik vond dit een behoorlijk bedrag om te betalen voor een reparatie van een probleem dat niet door ons toedoen is veroorzaakt. Het is de televisie van mijn moeder en die merkt het probleem wel, maar dacht het nog wel even uit te zitten en op een gegeven moment een nieuwe televisie te kopen. Ik heb het destijds dus bij me neergelegd, omdat ik nu eenmaal dacht dat het helaas zo gaat wat betreft garantie.
Toen kwam ik echter meerdere topics hier op Tweakers.net tegen met hetzelfde probleem en leerde ik bijvoorbeeld dat er in Nederland niet zoiets bestaat als een wettelijke garantietermijn van 2 jaar, maar dat de economische levensduur bepaalt of een defect kosteloos gerepareerd moet worden.
Ik heb toen opnieuw bij de verkoper aangeklopt en dit probleem aangekaart en heb kenbaar gemaakt dat ik weet wat mijn rechten zijn. En net als in de andere topics, doet ook deze verkoper moeilijk. Ik heb in eerste instantie getwijfeld om een topic aan te maken. Het is immers weer zo'n topic over een defecte LG OLED televisie, maar ik vond het eigenlijk wel belangrijk om aan te kaarten dat dit echt een bekend probleem is en dat je als consument echt meer rechten hebt dan je wellicht weet. Daarnaast hoopte ik dat jullie misschien adviezen en/of tips hebben over hoe ik dit het beste aan kan pakken. Dus zodoende toch nog zo'n topic.
Hieronder het mailverkeer met de verkoper:
Als reactie daarop kreeg ik het volgende:
Mijn reactie daarop was als volgt (ondertekende brief gestuurd per mail):
De reactie van hun op de brief:
Nu heeft mijn verhaal mogelijk hier en daar wat haken en ogen. Allereerst is de televisie dus niet officieel van mij. Mijn vader heeft hem destijds gekocht, maar die is dus helaas overleden. De televisie is in het bezit van mijn moeder en ik wil dit aanvechten namens haar (zodra het geld op mijn rekening zou zijn gestort, stort ik dit natuurlijk meteen op haar rekening
).
Maar ik weet dus echter niet of dit mij het recht geeft om dit te vragen aan de verkoper of dat per se mijn moeder dit moet doen.
Daarnaast heb ik een rechtsbijstandsverzekering, maar die heb ik pas sinds oktober 2020. Ik heb dus al wel om juridisch advies gevraagd (wat iedere verzekerde mag doen), maar ik weet dus niet zeker of ik op ze kan rekenen wat betreft een rechtszaak of iets dergelijks. Het is namelijk mijn rechtsbijstandsverzekering en niet die van mijn moeder. En daarnaast was het defect ontstaan voordat ik de rechtsbijstandsverzekering afsloot. Dat neemt niet weg dat ik destijds niets wist van mijn rechten en heb destijds dus ook nog geen "conflict" gehad met de verkoper. Maar ik weet dus niet zeker hoe mijn rechtsbijstandsverzekering daar tegenaan kijkt. Daar zal ik in ieder geval nog eens over informeren.
Maar wellicht dat een van jullie dus nog adviezen en/of tips heeft over hoe ik dit aan kan pakken. Of misschien weet een van jullie wel of de mogelijke haken en ogen aan mijn verhaal daadwerkelijk haken en ogen zijn of niet. Ik hoor het graag.
In navolging op andere topics hiervoor heb ik ook een LG OLED televisie die in juni van dit jaar opeens een grote vlek vertoonde in het midden van het scherm.
Dit is voornamelijk zichtbaar bij de kleur geel. In plaats van de kleur geel zie je dan de kleur groen:
:strip_exif()/f/image/LO1Hy9kcPSQrJ3rGzAh92yWR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het geldt echter niet alleen voor de kleur geel. Als je een volledig egaal rode afbeelding op de televisie zou weergeven, zie je een paarse vlek in het midden. En bij oranje zie je weer een blauwige vlek.
Destijds ben ik met de verkoper in gesprek geweest over dit probleem. Zij raadde mij aan om contact op te nemen met CE Repair Services van LG om te kijken of dit gerepareerd kon worden. Ik kreeg vervolgens de volgende prijsopgave:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TsykMPyziloyJMC3VB2mypsq.jpg?f=user_large)
De televisie is in maart 2018 gekocht en dus was de "garantietermijn van 2 jaar" verstreken. Ik vond dit een behoorlijk bedrag om te betalen voor een reparatie van een probleem dat niet door ons toedoen is veroorzaakt. Het is de televisie van mijn moeder en die merkt het probleem wel, maar dacht het nog wel even uit te zitten en op een gegeven moment een nieuwe televisie te kopen. Ik heb het destijds dus bij me neergelegd, omdat ik nu eenmaal dacht dat het helaas zo gaat wat betreft garantie.
Toen kwam ik echter meerdere topics hier op Tweakers.net tegen met hetzelfde probleem en leerde ik bijvoorbeeld dat er in Nederland niet zoiets bestaat als een wettelijke garantietermijn van 2 jaar, maar dat de economische levensduur bepaalt of een defect kosteloos gerepareerd moet worden.
Ik heb toen opnieuw bij de verkoper aangeklopt en dit probleem aangekaart en heb kenbaar gemaakt dat ik weet wat mijn rechten zijn. En net als in de andere topics, doet ook deze verkoper moeilijk. Ik heb in eerste instantie getwijfeld om een topic aan te maken. Het is immers weer zo'n topic over een defecte LG OLED televisie, maar ik vond het eigenlijk wel belangrijk om aan te kaarten dat dit echt een bekend probleem is en dat je als consument echt meer rechten hebt dan je wellicht weet. Daarnaast hoopte ik dat jullie misschien adviezen en/of tips hebben over hoe ik dit het beste aan kan pakken. Dus zodoende toch nog zo'n topic.
Hieronder het mailverkeer met de verkoper:
De verkoper in kwestie is een aanbieder op een online webwinkel in Nederland, vandaar dat ik in die mail in eerste instantie vraag om contactgegevens van die verkooppartner.Beste meneer of mevrouw,
Een tijd geleden heb ik contact met u gezocht in verband met een defect van een OLED tv met ordernummer ORDERNUMMER. Deze tv is besteld op naam van mijn vader: NAAM. Mijn vader is echter overleden en ik zoek nu contact met u op namens mijn moeder die de tv gebruikt.
Eerder dit jaar had ik al laten zien dat het LED-paneel een defect vertoont. U heeft mij toen doorverwezen naar VERKOPER, uw partner die de tv verkoopt via uw site. Deze heeft mij vervolgens verteld naar CE Repair om een prijsopgave te laten maken van de reparatiekosten. Middels een coulanceregeling zou mij dat destijds 470 euro kosten. Omdat dit mij teveel was heb ik dit achterwege te laten. Ik vond het daarnaast nogal onredelijk om mij te laten betalen voor een defect dat ik zelf niet heb veroorzaakt.
Inmiddels heb ik mij iets meer verdiept in het consumentenrecht en nu blijkt dat de reparatiekosten helemaal niet aan mij mochten worden doorberekend. Ik heb, als consument zijnde, volgens de wet, namelijk het recht op een deugdelijk product. In Nederland geldt geen wettelijke garantietermijn, maar moet een product zo lang mee gaan als ik ervan mag verwachten. Uit mijn hoofd heeft de tv waarover ik spreek een economische levensduur van 6 jaar en zou ik binnen deze periode dus ook geen defecten moeten verwachten.
In de bijlage kunt u het defect zien. Het beeld zou een volledig egaal gele kleur moeten weergeven, maar zoals u ziet zit er in het midden een groene vlek. Door CE Repair werd destijds al de conclusie getrokken dat het LED-paneel kapot is en vervangen moet worden. Omdat het dus echter een defect is dat plotseling is ontstaan en niet door toedoen van ons, zijn de kosten van de reparatie dus volledig aan de verkoper.
Graag ontvang ik een reactie van u of kunt u mij de contactgegevens van uw verkooppartner doorgeven zodat ik hen een brief hierover kan sturen.
Met vriendelijke groet,
Als reactie daarop kreeg ik het volgende:
Dit was niet hun allereerste reactie, maar uiteindelijk wel de reactie met hun oordeel als het ware. Ze spraken mij in eerste instantie aan met de naam van mijn vader, vandaar dat eerste gedeelte. Wellicht automatisch gebeurd om dat de televisie op naam van mijn vader is besteld, maar ik heb ze er wel op gewezen dat ik dat nogal slordig vond.Bedankt voor uw reactie.
Ter eerste wil ik mijn welgemeende excuses uiten van de eerdere verstuurde berichten met het verkeerde aanhef. Dit is slordig en ik begrijp dat dit niet prettig is voor u.
Wij willen de reparatiekosten gedeeltelijk gaan vergoeden op basis van wat redelijk is. Hiervoor gebruiken wij de Uneto-VNI gebruiksduurlijst. Deze heb ik alvast ook vermeld in de bijlage. Helaas kunnen wij het product niet kosteloos laten repareren, aangezien wij ons buiten de 2 jaar garantie bevinden.
Wij vernemen graag uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Mijn reactie daarop was als volgt (ondertekende brief gestuurd per mail):
Deze brief heb ik opgesteld aan de hand van het topic van een andere Tweaker (OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk). Dus mijn dank daarvoor. En ik hoop niet dat het erg is dat ik sommige woorden en/of zinnen misschien letterlijk heb overgenomen.Geachte meneer en/of mevrouw,
Bedankt voor de door u aangedragen oplossing. Hier kan ik echter niet mee akkoord gaan. Ik heb namelijk het recht op een kosteloze reparatie. Ik leg u graag uit waarom:
Volgens de wet heb ik als consument het recht op een deugdelijk product. Bij het afsluiten van een koopovereenkomst, heeft de winkel namelijk de verplichting om een goed product te leveren. De wet licht dat als volgt toe:
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien." (zie Artikel 17 Burgerlijk Wetboek Boek 7).
In mijn geval heeft u echter een ondeugdelijk product verkocht. De televisie in kwestie (een LG OLED55C7V) heeft namelijk binnen 2.5 jaar een aantoonbaar defect van het OLED-paneel waarvoor vervanging van het OLED-paneel noodzakelijk is. Dit kunt u nalezen in het opgestelde rapport van CE Repair (zie bijlage). De televisie die u mij heeft verkocht voldoet dus niet aan de overeenkomst.
U zegt dat we ons buiten de 2 jaar garantie bevinden. In Nederland is er echter geen wettelijke garantietermijn. In de wet staat niet hoe lang een product mee moet gaan. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten (zie https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten). U kwam zelf met een printscreen van een artikel op de website van de Consumentenbond over de Uneto-VNI (inmiddels overigens Techniek Nederland) gebruiksduurlijst. In mijn geval gaat het om een televisie van 1599 euro bij aankoop en ik mag dus een economische levensduur van 6 jaar verwachten.
Een deel van het desbetreffende artikel op de website van de Consumentenbond heeft u echter weggelaten in uw printscreen. Namelijk het volgende: "Let op! Als het product ondeugdelijk is, is een reparatie of vervanging kosteloos, ook al wordt daarmee de levensduur verlengd." Met een ondeugdelijk product wordt hier bedoeld: "Een onverwacht, te vroeg en buiten de schuld van de consument om kapot product.". Bij de aankoop van de televisie is overeengekomen dat u een deugdelijk product levert. Zelf verwijst u hierbij naar de Uneto-VNI gebruiksduurlijst en is er in dit geval dus sprake van een economische levensduur van 6 jaar. Om dat de televisie nog niet aan het einde is van de door u geconstateerde levensduur, mag u dus geen bijbetaling vragen voor het nakomen van de oorspronkelijke overeenkomst.
Ik kan dan ook niet anders concluderen dat u de televisie kosteloos dient te repareren of moet vervangen voor een nieuw exemplaar. Ik wil u dan ook vriendelijk verzoeken om dat te doen.
Mocht u niet in staat zijn de reparatie kosteloos uit te voeren of mij een vervanging aan te bieden, dan stel ik u hierbij in gebreke en zal ik overgaan tot het ontbinden van de koopovereenkomst. U dient dan het volledige aankoopbedrag aan mij te retourneren.
Graag verneem ik binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief of u alsnog de reparatie kosteloos zult gaan uitvoeren, vervanging aanbiedt, of dat wij overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst.
Met vriendelijke groet,
De reactie van hun op de brief:
Ik heb vervolgens een nieuwe ondertekende brief opgestuurd via de mail:In dat geval kunnen wij u niet verder helpen, de reparatie is levens verlengend voor uw product en hier is genoeg jurisprudentie over wat kosten na de 2 jaar garantie rechtvaardigt. Daarbij wijs ik u tevens op de wet dat de bewijslast na 6 maand bij u ligt.
Ons voorstel is meer dan coulant, indien u zich hierin niet kunt vinden kunnen we u niet verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Reactie van de verkoper hierop was het volgende:Geachte meneer en/of mevrouw,
Eerder had ik u een brief gestuurd met daarin het verzoek om de televisie kosteloos te repareren, danwel te vervangen voor een nieuw exemplaar. In deze zelfde brief schreef ik u in gebreke te stellen mocht u dit verzoek weigeren en over te gaan tot ontbinding van de koopoverenkomst.
Uw reactie op deze brief was als volgt: “In dat geval kunnen wij u niet verder helpen, de reparatie is levens verlengend voor uw product en hier is genoeg jurisprudentie over wat kosten na de 2 jaar garantie rechtvaardigt. Daarbij wijs ik u tevens op de wet dat de bewijslast na 6 maand bij u ligt. Ons voorstel is meer dan coulant, indien u zich hierin niet kunt vinden kunnen we u niet verder helpen.”
Als reactie daarop heb ik u geïnformeerd over het feit dat het voor een ondeugdelijk product niet uitmaakt of een reparatie levensverlengend is of niet. Daar wil ik aan toevoegen dat een reparatie van mijn televisie, vervanging van het OLED-paneel, niet levensverlengend is. Alle andere onderdelen van de televisie worden namelijk niet vervangen en zijn dus al onderhevig aan slijtage. Het is daarnaast een probleem dat uitvoerig is beschreven op internet en vaak voorkomt bij OLED televisies (zie bijvoorbeeld: https://lgcommunity.us.co...-the-middle-of-the-screen).
Op basis van uw reactie op mijn vorige brief wil ik overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst. U dient dan het volledige aankoopbedrag aan mij te retourneren. Ik wil u vriendelijk verzoeken om binnen dertig dagen het destijds door mijn vader betaalde aankoopbedrag van €1599,- euro over te maken op rekening REKENINGNUMMER t.n.v. NAAM.
Met vriendelijke groet,
Het komt er denk ik op neer dat ik dus vervolgstappen moet ondernemen. Ik verwacht niet dat de verkoper het aankoopbedrag op mijn rekening zal storten.Bedankt voor uw reactie.
Zoals mijn collega eerder aangaf hebben wij ons voorstel gedeeld. Als deze oplossing niet gewenst is kunnen wij u helaas niet verder helpen. U staat vrij om de nodige stappen te ondernemen.
Met vriendelijke groet,
Nu heeft mijn verhaal mogelijk hier en daar wat haken en ogen. Allereerst is de televisie dus niet officieel van mij. Mijn vader heeft hem destijds gekocht, maar die is dus helaas overleden. De televisie is in het bezit van mijn moeder en ik wil dit aanvechten namens haar (zodra het geld op mijn rekening zou zijn gestort, stort ik dit natuurlijk meteen op haar rekening
Maar ik weet dus echter niet of dit mij het recht geeft om dit te vragen aan de verkoper of dat per se mijn moeder dit moet doen.
Daarnaast heb ik een rechtsbijstandsverzekering, maar die heb ik pas sinds oktober 2020. Ik heb dus al wel om juridisch advies gevraagd (wat iedere verzekerde mag doen), maar ik weet dus niet zeker of ik op ze kan rekenen wat betreft een rechtszaak of iets dergelijks. Het is namelijk mijn rechtsbijstandsverzekering en niet die van mijn moeder. En daarnaast was het defect ontstaan voordat ik de rechtsbijstandsverzekering afsloot. Dat neemt niet weg dat ik destijds niets wist van mijn rechten en heb destijds dus ook nog geen "conflict" gehad met de verkoper. Maar ik weet dus niet zeker hoe mijn rechtsbijstandsverzekering daar tegenaan kijkt. Daar zal ik in ieder geval nog eens over informeren.
Maar wellicht dat een van jullie dus nog adviezen en/of tips heeft over hoe ik dit aan kan pakken. Of misschien weet een van jullie wel of de mogelijke haken en ogen aan mijn verhaal daadwerkelijk haken en ogen zijn of niet. Ik hoor het graag.