Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 134 Laatste
Acties:
  • 777.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 17:39
Zijn er mensen die de CZ-TAW1 in de WP hebben geplaatst? Kabeltje is aan de korte kant. Zo ja welke positie? Vind de 10m kabel wel erg duur.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
-NRG- schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:49:
[...]

Inderdaad, het is dat ik een houten vloer op zolder heb, anders was dat mijn eerste keus geweest. Met subsidie ongeveer even duur en maakt het aansluiten makkelijker.
houtenvloeren kunnen ook sterk genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Carboy54 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:47:
[...]

Of een warmtepompboiler wellicht? Buffervat??
Nooit geen warmtepomp boiler .
Ik wil geen geluid binnen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
ecn1985 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:03:
Zijn er mensen die de CZ-TAW1 in de WP hebben geplaatst? Kabeltje is aan de korte kant. Zo ja welke positie? Vind de 10m kabel wel erg duur.
Je kan het kabeltje toch zelf “verlengen”. Stekkertjes links en rechts met stukje kabel en kabeltje ertussen…… Moet je sowieso doen om hem door de muur te krijgen toch?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Jawel kan er 2 kwijt maar daar wordt de vrouw net blij van .
Ik zet hem wel op zolder neer .
Ik krijg die 32 mm leiding wel naar de zolder .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Thorsd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:40:
[...]

Ik heb diffusiedichte oxy-ban slangen op maat besteld bij Easy-fitt. 1 1/4 wartel die gelijk op de warmtepomp gaat aan de ene kant, en 28 steek (voor knelkoppeling) aan de andere kant. Erg tevreden over.
De plaats van de warmtepomp is veranderd .
We hebben vanmiddag in de tuin gemeten maar nu komt hij 4 meter van het huis af te staan zodat we niks van de warmtepomp horen en beter in de tuin past.
Hierdoor geen lange rvs slangen meer nodig maar grondleiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

ecn1985 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:00:
[...]

Leek me makkelijker en ik vind het mooier maar dat is persoonlijk. Heb de steunen vastgezet met 'trillingsvrije' pluggen. De WP staat op dempers en in sluit de WP aan met flexslang. Hopelijk is dat voldoende. Daarbij hang hij tegen de garage dus ik verwacht zelf dat het wel meevalt.
Bij mij hetzelfde zonder trillingsvrije pluggen i.v.m. zakken van de ondergrond. Hoor hem nooit. 😄

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

twain4me schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:11:
[...]

houtenvloeren kunnen ook sterk genoeg zijn.
Bij mij staat hij op een 60 cm tegel met wasmachinedempers op houten vloer. Draait alleen overdag als de panelen stroom leveren via de klok. Geluid geen issue.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
t.oswald schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:32:
[...]

Je kan het kabeltje toch zelf “verlengen”. Stekkertjes links en rechts met stukje kabel en kabeltje ertussen…… Moet je sowieso doen om hem door de muur te krijgen toch?
Dan ga ik dat proberen, was in de veronderstelling dat ik de kleinste van de 2 connectors wel door de buis zou krijgen maar dat is een aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
ecn1985 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:03:
Ik heb deze in de warmtepomp geplaatst en een netwerkkabel naar de warmtepomp getrokken.

(Oude foto van testfase)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCfJRimRCMjHYV_eKgAGcjoc5GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNlCrwtslGYkx4rhQhTbxsVw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door -NRG- op 12-11-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
Tiesert schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:39:
[...]

Ja, dat herinner ik me ook van het proces vorige maand. Maar bedoel je de Comfort/Smart Cloud of de Service Cloud? En doe je een reset van de CZ-TAW1 of een reset van het cloud wachtwoord?
Ik heb een account aangemaakt op Service Cloud en Smart Cloud. Bij het registeren van de dongle in de smart cloud krijg ik deze melding:

'Apparaat-ID of wachtwoord is niet juist. Zorg ervoor dat u de juiste apparaat-ID heeft geregistreerd dat op de adapter is vermeld en het juiste wachtwoord. Als u de juiste adapter-ID en wachtwoord heeft geregistreerd, controleer dan of de adapter verbinding heeft met het netwerk. Als u met de oplossingen hierboven het probleem niet oplost, reset de adapter en controleer opnieuw.
(1005-1400)'

Het wachtwoord resetten van de dongle is 10 seconden de resetknop indrukken? Of is de beste reset onderdompelen in een bak met water en een heishamon bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Nachtwaker055 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]

Ik heb een account aangemaakt op Service Cloud en Smart Cloud. Bij het registeren van de dongle in de smart cloud krijg ik deze melding:

'Apparaat-ID of wachtwoord is niet juist. Zorg ervoor dat u de juiste apparaat-ID heeft geregistreerd dat op de adapter is vermeld en het juiste wachtwoord. Als u de juiste adapter-ID en wachtwoord heeft geregistreerd, controleer dan of de adapter verbinding heeft met het netwerk. Als u met de oplossingen hierboven het probleem niet oplost, reset de adapter en controleer opnieuw.
(1005-1400)'

Het wachtwoord resetten van de dongle is 10 seconden de resetknop indrukken? Of is de beste reset onderdompelen in een bak met water en een heishamon bestellen :P
Die Heishamon heb ik ook, maar nog niet geïnstalleerd. Ik herken de problemen met het aanmaken van accounts in de Service Cloud. Het is uiteindelijk gelukt door een aantal keer te proberen met diverse soorten wachtwoorden of herstel van het wachtwoord omdat het systeem het ingestelde wachtwoord niet accepteert. Zo is het ook opletten dat je geen vreemde tekens mag gebruiken. Het is een gevoelig proces...maar uiteindelijk wint de aanhouder. Mocht je toch willen onderdompelen, dan kunnen een beetje zelfbeheersing en Marktplaats je misschien nog wat opleveren. ;-)

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nachtwaker055 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:29:
[...]

(1005-1400)'

Opnieuw initialiseren gaat anders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifbK8A9ye9rB1qDtMk01oL0SzVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjon0kZzobIPXS3QnE2gNutm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNwu0agALOK_ar9qgQaP70R7ZwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzSuOIcxfxMei1yCJWzDRqGt.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtwaker055
Waar vind ik de controleschakekaar? Is dat de check knop?

Edit: staat in de afbeelding. Ik heb niets gezegd. Dank voor de tip!

[ Voor 5% gewijzigd door Nachtwaker055 op 12-11-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 08:21
Ben inmiddels begonnen met boodschappen doen voor de Wp. Heb de 7J die in bestelling stond gedowngraded naar een 5J En hierdoor komt alles wat sneller binnen dan geplant daarbij heb ik eigenlijk 2 vragen:
  • Ga simpel beginnen en wil dus op WAR gaan stoken. Betekend dat automatisch dat ik een PAW-A2W-TSOD buitensensor nodig heb? Want ik hoor / lees er nooit wat over en zie ze ook nergens hangen op de foto's?
  • Voor de hygiëne boiler zoek ik nog een temperatuur meting. Alleen de PAW-TS4 tanksensor is nergens te krijgen. Nu zie ik wel dat de PAW-A2W-TSBU beschikbaar is maar heb ergens gelezen dat deze afwijkt en niet geschikt is. Zijn er nog andere alternatieven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Swenno schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:59:
Ben inmiddels begonnen met boodschappen doen voor de Wp. Heb de 7J die in bestelling stond gedowngraded naar een 5J En hierdoor komt alles wat sneller binnen dan geplant daarbij heb ik eigenlijk 2 vragen:
  • Ga simpel beginnen en wil dus op WAR gaan stoken. Betekend dat automatisch dat ik een PAW-A2W-TSOD buitensensor nodig heb? Want ik hoor / lees er nooit wat over en zie ze ook nergens hangen op de foto's?
  • Voor de hygiëne boiler zoek ik nog een temperatuur meting. Alleen de PAW-TS4 tanksensor is nergens te krijgen. Nu zie ik wel dat de PAW-A2W-TSBU beschikbaar is maar heb ergens gelezen dat deze afwijkt en niet geschikt is. Zijn er nog andere alternatieven ?
Zijn de 5 kw wel snel leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nachtwaker055 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:18:
[...]

Waar vind ik de controleschakekaar? Is dat de check knop?

Edit: staat in de afbeelding. Ik heb niets gezegd. Dank voor de tip!
Heb je geen handleiding? https://manualzz.com/doc/...w1-operating-instructions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Herw76 schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:02:
[...]

Zijn de 5 kw wel snel leverbaar?
Levering van 7J ergens geen idee naar 5J in 2 weken.

Mijn gasverbruik ligt ronde de 800m3 dus zou het moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
Er zit een buitensensor aan de warmtepomp. Die zit in de aangezogen luchtstroom. Bij de meeste opstellingen voldoet die. Alleen als de ruimte achter de wp de hele dag in de zon zit, kun je op een betere plek een optionele sensor zetten.

Voor de sww tank kun je naast de sensors van Panasonic, de TS1, TS2 en TS4 ook zelf een sensor maken met een 2k NTC weerstand. De Vishay van Reichelt of de TDK van Conrad is geschikt al wijken ze iets af van de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:02
De warmtepomp draait al enige tijd best netjes(of iig, het wordt warm binnen). Ik zie nu echter dat de wp ontzettend veel pendelt. (Totale run time 128 uur en compressor 354 aan/uit).

Beneden verdieping heb ik 3 tal radiatoren van type 22 met fans. Boven heb ik 4 kleinere radiatoren(type 22). Hierop zitten echter dynamische thermostaakranen die ingesteld staan op 20 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 35 graden is het totale afgifte van alle radiatoren opgeteld 2436watt. Ik heb de aanvoer temperatuur opgeschroefd naar 40 graden zodat er meer afgifte ontstaat(3620watt). Echter staan ze niet altijd open..

Nu merkte ik vanochtend dat de temperatuur in de leidingen bij een defrost ontzttend hard afnam en dat de koppelingen begonnen tikken. Ik ben bang dat door het temperatuur verschil de koppelingen kunnen gaan lekken of zelfs scheuren.

Nu wil ik in de retour een buffervat gaan plaatsen om:
1. Pendel gedrag te reduceren
2. Systeeminhoud verhogen voor defrost

Volgend jaar gaan we echter ook de volledige beneden verdieping onderhanden nemen(aanbouw + vloerverwarming à 65 m2). Boven blijven we radiatoren houden(bij voorkeur willen we boven ook vvw echter zijn de kosten daar te hoog voor. Iemand ervaring met wandverwarming?)

Hoe bepaal ik de grootte van mijn buffer? En, wat is de juiste manier van aansluiten? Alle verwarmingen op de beneden verdieping staan consequent open. Lijkt me dat ik hem op de retour gewoon kan aansluiten, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Buitensensor zit standaard op jouw 5J Mono.
De SWW sensor zal ik achteraan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
RemySoeters schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:21:
De warmtepomp draait al enige tijd best netjes(of iig, het wordt warm binnen). Ik zie nu echter dat de wp ontzettend veel pendelt. (Totale run time 128 uur en compressor 354 aan/uit).

Beneden verdieping heb ik 3 tal radiatoren van type 22 met fans. Boven heb ik 4 kleinere radiatoren(type 22). Hierop zitten echter dynamische thermostaakranen die ingesteld staan op 20 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 35 graden is het totale afgifte van alle radiatoren opgeteld 2436watt. Ik heb de aanvoer temperatuur opgeschroefd naar 40 graden zodat er meer afgifte ontstaat(3620watt). Echter staan ze niet altijd open..

Nu merkte ik vanochtend dat de temperatuur in de leidingen bij een defrost ontzttend hard afnam en dat de koppelingen begonnen tikken. Ik ben bang dat door het temperatuur verschil de koppelingen kunnen gaan lekken of zelfs scheuren.

Volgend jaar gaan we echter ook de volledige beneden verdieping onderhanden nemen(aanbouw + vloerverwarming à 65 m2). Boven blijven we radiatoren houden(bij voorkeur willen we boven ook vvw echter zijn de kosten daar te hoog voor. Iemand ervaring met wandverwarming?)

Hoe bepaal ik de grootte van mijn buffer? En, wat is de juiste manier van aansluiten? Alle verwarmingen op de beneden verdieping staan consequent open. Lijkt me dat ik hem op de retour gewoon kan aansluiten, toch?
Bij mij heeft het geholpen om de delta tussen Ta en Tr te vergroten en inderdaad naar 40 graden minimaal op de stooklijn te gaan. Enige wat ik nog aan het uitproberen wat nu zuiniger is. Lagere delta T is hogere pompsnelheid (+ hoger aantal hz +-44) en korter verwarmen, hogere delta T is langer draaien (momenteel een run van 4 uur), maar ook al zo’n 9kw verstookt (35hz relatief lang). Mijn delta t is nu 9.

Ik heb de indruk dat voor mij het zuiniger is korter wat harder te stoken a la ouderwetse cv ketel. Ik ben nog niet klaar met testen en dit heeft waarschijnlijk ook deels met de controller te maken en de hysteresis in combinatie met een convectorput en radiatoren beneden. Ik gebruik overigens de Panasonic controller.

[ Voor 3% gewijzigd door -NRG- op 13-11-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38
@RemySoeters Wat is de reden om de radiatoren boven niet gewoon open te houden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

-NRG- schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:16:
[...]

Bij mij heeft het geholpen om de delta tussen Ta en Tr te vergroten en inderdaad naar 40 graden minimaal op de stooklijn te gaan. Enige wat ik nog aan het uitproberen wat nu zuiniger is. Lagere delta T is hogere pompsnelheid (+ hoger aantal hz +-44) en korter verwarmen, hogere delta T is langer draaien (momenteel een run van 4 uur), maar ook al zo’n 9kw verstookt (35hz relatief lang). Mijn delta t is nu 9.

Ik heb de indruk dat voor mij het zuiniger is korter wat harder te stoken a la ouderwetse cv ketel. Ik ben nog niet klaar met testen en dit heeft waarschijnlijk ook deels met de controller te maken en de hysteresis in combinatie met een convectorput en radiatoren beneden. Ik gebruik overigens de Panasonic controller.
Vergroot het volume. Hier zelfde configuratie al 5 jaar zonder problemen. Stook nu ongeveer 33 gr met delta van 3. Bij buitentemperatuur van >15 gr. schakelt de wp uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
Carboy54 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:38:
[...]

Vergroot het volume. Hier zelfde configuratie al 5 jaar zonder problemen. Stook nu ongeveer 33 gr met delta van 3. Bij buitentemperatuur van >15 gr. schakelt de wp uit.
Wat is daar het voordeel van?

Ik snap dat het pendelen daardoor minder zou worden, maar ik heb nu met een hogere delta t ook rustiger gedrag en een buffervat zorgt ook voor energieverlies. Wat ik er nu in stop is alleen bedoeld verlies.

Overigens is het de bedoeling om op termijn de houten vloer beneden te vervangen door een broodjesvloer met vloerverwarming.

Met de delta t verhogen ging de pompsnelheid van 25l/pm naar 13,3l/pm. Opvallend is dat ook de afwijking tussen Smart Cloud verbruik in KWh kleiner is geworden. Van zon 10% naar 7%. Ik zou haast denken dat het verbruik van de pomp niet word in
gecalculeerd. Dit moet ik echter nog wat langer bekijken.

De wamtepomp draait al langer dan 7 november, maar daarvoor was ik nog teveel aan het kooien om de data enigszins te kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc8HIvSsDH5VfUcx9ciV-XJKmYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzD1KDPpgHXFgnIlTbFtiOop.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
-NRG- schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:54:
[...]

Wat is daar het voordeel van?

Ik snap dat het pendelen daardoor minder zou worden, maar ik heb nu met een hogere delta t ook rustiger gedrag en een buffervat zorgt ook voor energieverlies. Wat ik er nu in stop is alleen bedoeld verlies.

Overigens is het de bedoeling om op termijn de houten vloer beneden te vervangen door een broodjesvloer met vloerverwarming.

Met de delta t verhogen ging de pompsnelheid van 25l/pm naar 13,3l/pm. Opvallend is dat ook de afwijking tussen Smart Cloud verbruik in KWh kleiner is geworden. Van zon 10% naar 7%. Ik zou haast denken dat het verbruik van de pomp niet word in
gecalculeerd. Dit moet ik echter nog wat langer bekijken.

De wamtepomp draait al langer dan 7 november, maar daarvoor was ik nog teveel aan het kooien om de data enigszins te kunnen gebruiken.

[Afbeelding]
Zie het verschil bij mij tussen wat de pana aangeeft en wat ik extern meet bij het verbruik. Het is ook zeker geen vast percentage, hangt helemaal af van hoe de “afronding” uitvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot3aLHvYAJqQHooaJHL2MSXxLfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wppeDO7C4lehXD3Faj16SZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZcP45Lx5gS5IJsWdWndbdiXwGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTyfPdKh2Yeg9BdjLA9a6963.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Dat probleem met de defrost is interessant. Bij mijn 5H wordt bij een defrost de backupheater gebruikt zodra de pana merkt dat er niet voldoende warmte uit het systeem kan worden gehaald, de Tr daalt dan onder een bepaalde waarde. Staat je backupheater wellicht uitgeschakeld? Ik ken je systeem niet en wellicht dat de J het anders doet dan de H.
Ik heb alleen vv en geen buffervat waardoor de pana eigenlijk bijna altijd defrost op de heater. Alleen bij een Ta boven de 30 haalt ie het, maar dan is het doorgaans zo koud dat er geen defrosts zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
CurlyMo schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:24:
@RemySoeters Wat is de reden om de radiatoren boven niet gewoon open te houden?
Omdat het boven te warm wordt en we vervolgens de ramen moeten open zettten om te kunnen slapen. Dit komt doordat het vermogen op de eerste verdieping is meer dan op de benedenverdieping(in voorbereiding op de vvw).

Ik wil langere runs gaan maken, in mijn ogen twee opties: afgifte vergroten of buffer aanleggen. Of kan ik ook nog iets doen in de instellingen? Momenteel stook ik niet op WAR maar kamerthermostaat met 40/35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:32:
[...]

Dat probleem met de defrost is interessant. Bij mijn 5H wordt bij een defrost de backupheater gebruikt zodra de pana merkt dat er niet voldoende warmte uit het systeem kan worden gehaald, de Tr daalt dan onder een bepaalde waarde. Staat je backupheater wellicht uitgeschakeld? Ik ken je systeem niet en wellicht dat de J het anders doet dan de H.
Ik heb alleen vv en geen buffervat waardoor de pana eigenlijk bijna altijd defrost op de heater. Alleen bij een Ta boven de 30 haalt ie het, maar dan is het doorgaans zo koud dat er geen defrosts zijn.
Klopt bij de J werkt het hetzelfde. Schakelt bij mij 5 minuten bij na defrost om de temperatuur weer snel op orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@RemySoeters Ik zou je afgifte vergroten met T33 die je later bij vv kan verhuizen naar de eerste verdieping. Met voetventielen kan je vervolgens de flow knijpen om de T33 wat te temperen als dat tegen die tijd nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
t.oswald schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:35:
[...]

Dus niet gedaan. Ik bedoel even echt omhoog bv. naar 26 om aanslaan te forceren. Je wilde toch weten of ie het doet?
En nee, die 22 zit nog dicht op de 19, wat 19,5 kan zijn. Vijf minuten 26 en dan weer terug naar 22 dan zou de Wp moeten blijven draaien. De rest is kaboutertjes.
Had weer het probleem. Ruimtethermostaat op 22, Ta en Tr gelijk op 20 (ze zakken meestal zeer gelijk terug met soms 0 of 1 graad verschil) en een watertemp van ook 20. Gaat niet aan. Toen hoger gezet op doeltemp 23 maar gaat nog steeds niet aan. Toen doeltemp. 5 graden erboven gezet. En schiet dan eindelijk aan na een paar minuten. Maar in huis is het al veel te oncomfortabel geworden inmiddels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QchhN_Jnc-9f9fxYePM_zpt7H_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkqjQOBdmzXsbXTPvs9VcKul.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:56
Pejdref schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:58:
In afwachting van onze warmtepomp (Panasonic Monoblock) ben ik bezig met het ontwerp van ons klimaat systeem. We willen de begane grond en badkamer op verdieping verwarmen met vloerverwarming en de verdiepingskamers met fancoil units. Deze fancoil units willen we in de zomer tevens gebruiken om condenserend te koelen. Ons SWW zal ook met de warmtepomp verwarmd worden.

De verwarming op de verdiepingskamers (kantoor, kleedkamer, slaapkamer) zal enkel aangaan als we die nodig hebben. De slaapkamer willen we normaliter zo koel mogelijk houden en de kleedkamer zal waarschijnlijk alleen in de ochtend even aangaan bij koud weer. Het kantoor alleen bij thuiswerken (1 a 2 dagen per week). Deze wensen in combinatie met het feit dat vloerverwarming niet mogelijk is (afgezien van dure lichtgewicht oplossingen) op de verdiepingsvloer heeft ons voor de fancoil units oplossing doen kiezen. Een aparte lucht/lucht warmtepomp hebben we ook nog overwogen maar het is een tussenwoning dus we wilden niet nog een unit in de tuin die potentieel voor geluidsoverlast zorgt.

We hebben 4 modi waarin we willen kunnen draaien:
SWW run
Begane grond verwarming
Volledig verwarmen
Condenserend koelen

De verwarmen modi kunnen eventueel ook nog als niet-condenserend koelen gebruikt worden, dat veranderd aan de fysieke installatie echter niks. We hebben hier de volgende installatie met 1 drieweg- en 2 tweeweg kleppen bedacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu is mijn vraag of jullie wellicht nog tips/suggesties hebben hoe het beter kan, en of de Panasonic (in combinatie met Heishamon) deze kleppen allemaal zelf kan aansturen of dat we hier een andere oplossing voor moeten verzinnen.
Als note aan mezelf en wellicht voor mensen die tegen hetzelfde aanlopen. Zo staat het in de manual, met 1 klep minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bqZXHdrEq17GQ495Rk9wkU-ooA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9FbwoUL7lzseIYP3yANBQC5o.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0NKAEZojnrTsxD-FmZx0HTR2oI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LymZD8kFi04CNRW8ocISsXws.png?f=user_large

De fancoils draaien dan altijd mee in het verwarmen, de vloer gaat uit bij het condenserend koelen. Volgens mij zijn er ook fancoils die elk een eigen 3-weg klep aansturen, zodat ze gebypassed kunnen worden als er geen warmtevraag is, dit ga ik verder nog uitzoeken. Of kan iemand dat al bevestigen?
Dan zou er dus enkel een leiding over de verdieping lopen waardoor warm water stroomt, ook als er op de verdieping geen warmtevraag is. Aangezien die leiding sowieso al geïsoleerd moet worden is dat op zich geen probleem. Nadeel hiervan is dat de aanvoer en retour kort worden gesloten, en er dus warm water de retour instroomt.

Hersenspinsel hierbij: De vloerverwarming in serie zetten na de fancoils en dit regelen met een 3-weg klep. Bij condenserend koelen --> 3-weg klep van fancoils direct richting retour. Bij verwarmen gaat het water eerst door de fancoils (of bypass), dan door de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Tiesert schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:46:
[...]

Had weer het probleem. Ruimtethermostaat op 22, Ta en Tr gelijk op 20 (ze zakken meestal zeer gelijk terug met soms 0 of 1 graad verschil) en een watertemp van ook 20. Gaat niet aan. Toen hoger gezet op doeltemp 23 maar gaat nog steeds niet aan. Toen doeltemp. 5 graden erboven gezet. En schiet dan eindelijk aan na een paar minuten. Maar in huis is het al veel te oncomfortabel geworden inmiddels.
[Afbeelding]
Vanuit mijn ervaring met een 5 zou ik ook niet weten hoe een T-cap 12kW bij Tb 9 aan het draaien te houden. Je kunt het eens proberen op WAR zonder thermostaat. Met temperatuur direct zou je het ook eerst eens kunnen testen zonder thermostaat. Je kunt dan altijd ingrijpen via de controller als je kamer te heet wordt. Pas als je weet hoe de Wp dan reageert gaan nadenken over de thermostaat. Pas gaan experimenteren met de thermostaat als het winter is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtwaker055
Het is gelukt. Bleek dus in de reset te zitten van het initialiseringsproces. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Swenno schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:10:
[...]

Levering van 7J ergens geen idee naar 5J in 2 weken.

Mijn gasverbruik ligt ronde de 800m3 dus zou het moeten kunnen.
Gewoon in Nederland besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Herw76 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:01:
[...]

Moet je even bij @Carboy54 informeren wat die eventueel nog kan betekenen voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
Ongewild wordt er (weer) reclame geuit voor mede tweakers... :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

In deze tijd van het jaar draait mijn wp op Quiet Mode 3. Daarbij schiet hij bij de start niet meteen naar 44Hz en komt hij niet meteen tot de conclusie dat het wel weer genoeg is en bromt hij vrolijk nog een paar uur door op 20Hz.

Bij een defrost koelt hij het retourwater af en dumpt dat in de aanvoer. Daar doe je niets aan met een buffervat. Leidingen en koppelingen kunnen daar prima tegen. Als je volgend jaar vloerverwarming hebt, is de retourtemperatuur lager en schakelt de wp bij een defrost ivm lage temperatuur toch al gauw om naar de backup heater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:50:
[...]

Als note aan mezelf en wellicht voor mensen die tegen hetzelfde aanlopen. Zo staat het in de manual, met 1 klep minder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De fancoils draaien dan altijd mee in het verwarmen, de vloer gaat uit bij het condenserend koelen. Volgens mij zijn er ook fancoils die elk een eigen 3-weg klep aansturen, zodat ze gebypassed kunnen worden als er geen warmtevraag is, dit ga ik verder nog uitzoeken. Of kan iemand dat al bevestigen?
Dan zou er dus enkel een leiding over de verdieping lopen waardoor warm water stroomt, ook als er op de verdieping geen warmtevraag is. Aangezien die leiding sowieso al geïsoleerd moet worden is dat op zich geen probleem. Nadeel hiervan is dat de aanvoer en retour kort worden gesloten, en er dus warm water de retour instroomt.

Hersenspinsel hierbij: De vloerverwarming in serie zetten na de fancoils en dit regelen met een 3-weg klep. Bij condenserend koelen --> 3-weg klep van fancoils direct richting retour. Bij verwarmen gaat het water eerst door de fancoils (of bypass), dan door de vloer.
Ja, daar heeft Panasonic die 2-weg klep voor bedoeld.

Of het bij normaal (verwarmings-) gebruik nuttig is om fancoils en vloerverwarming in serie te zetten, hangt af van aanvoertemperaturen en gebruik van je huis. De simpele 2-zone oplossing met een convecto- en vloerverwarmingszone bevalt mij prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXEtaXjlue3D_GrrQu6wG_j19Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QolsKiGWK84iqdic6um9WWq7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Herw76 schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:01:
[...]

Anders lees je deze post van drie dagen terug:

CurlyMo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:51

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je setpoint (ta / target temp) hoog genoeg is?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@RemySoeters

Hoe koud word het water dan dat je dat tikken ervaart? Backupheater springt wel aan?

[ Voor 85% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2022 16:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus nog even gekeken naar de legionella run vanmiddag.

Begon om 12:00. Om 12:35 werd de compressor uitgeschakeld, en nam de elektrische verwarming het over tot 14:25.

Dit is allemaal via de driefase aansluiting/meter verlopen.

Vraag is nu; wat zou er dan in godsnaam via die losse eenfase automaat moeten lopen? Zit er nog een verwarmingselement in? Heb er nog amper verbruik op gezien tot nu toe. Ben benieuwd wat er moet gebeuren om wel verbruik te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:53:
@RemySoeters

Hoe koud word het water dan dat je dat tikken ervaart? Backupheater springt wel aan?
Het tikken komt doordat de WP op vol vermogen het water rond pompt. Ik heb er hier ook 'last' van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:49:
[...]

Het tikken komt doordat de WP op vol vermogen het water rond pompt. Ik heb er hier ook 'last' van.
Misschien dat een drukgevoelige bypass hierin de oplossing kan zijn? dan zal hij minder flow over je radiatoren gooien tijdens een defrost (en wel weer sneller de backupheater inschakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Ik gebruik 32mm persbuis en dit type koppeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuzbxBtU1vEJvMdMfshdkVJdI5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Enw9dUzEOMkeuOInzAvfRkKg.png?f=user_large

Als ik ze in elkaar schuif krijg ik ze bijna niet meer los, is er een 'trucje' voor om ze weer uit elkaar te halen, of gewoon lomp trekken? (uiteraard zijn ze nog niet geperst, alleen in elkaar geschoven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
ecn1985 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:13:

[Afbeelding]

Als ik ze in elkaar schuif krijg ik ze bijna niet meer los, is er een 'trucje' voor om ze weer uit elkaar te halen, of gewoon lomp trekken? (uiteraard zijn ze nog niet geperst, alleen in elkaar geschoven)
Dit is hoe de koppeling eruit ziet zonder aluminium kap. Zolang deze niet geperst is moet deze er uit kunnen. Wel zou ik er op letten als deze echt zo klemt of de buis wel goed rond is. Normaal klem je de kap op de rubberen pakkingen.

Dat was ook 1 van de goede tips die ik van Martijn hier kreeg om een tool te gebruiken om de buis wat af te schuinen en goed rond te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIoDFoRFf6Qj_09ZfuMawwxsOng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6urvIZkkvfEKA39CYp7WIcD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door -NRG- op 13-11-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:48:
[...]

Weet je zeker dat je setpoint (ta / target temp) hoog genoeg is?
Hij is weer uit gegaan. De doeltemperatuur ligt nog 5 graden boven de kamertemperatuur maar is gelijk aan de Ta. De Ta bij het buffervat is 23,5, dus hij kan nu idd wel gewoon verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:43:
[...]

In deze tijd van het jaar draait mijn wp op Quiet Mode 3. Daarbij schiet hij bij de start niet meteen naar 44Hz en komt hij niet meteen tot de conclusie dat het wel weer genoeg is en bromt hij vrolijk nog een paar uur door op 20Hz.
Hoe lang is "deze tijd van het jaar", Frans? Waar ligt voor jou de grens om hem er weer vanaf te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:08:
[...]

Hij is weer uit gegaan. De doeltemperatuur ligt nog 5 graden boven de kamertemperatuur maar is gelijk aan de Ta. De Ta bij het buffervat is 23,5, dus hij kan nu idd wel gewoon verder.
Ok misschien eens je grafiek delen met as en legenda? Wellicht een hydraulische kortsluiting/bypass die openstaat. Huidige buiten temp is al bijna een Nederlandse winter dan zou het toch wel een run van paar uur moeten kunnen maken.

Deel dan ook ff foto van je stooklijn + hydraulische schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
-NRG- schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:48:
[...]

Dit is hoe de koppeling eruit ziet zonder aluminium kap. Zolang deze niet geperst is moet deze er uit kunnen. Wel zou ik er op letten als deze echt zo klemt of de buis wel goed rond is. Normaal klem je de kap op de rubberen pakkingen.

Dat was ook 1 van de goede tips die ik van Martijn hier kreeg om een tool te gebruiken om de buis wat af te schuinen en goed rond te draaien.

[Afbeelding]
bedankt voor de reactie. Ik heb een kalibreertool gebruikt om te zorgen dat de buis goed rond is en af te schuinen. Voordat ik ze in elkaar schuif test ik ze op een 90gr kunststof bocht daar trek ik ze heel makkelijk weer uit. Op de een of andere manier lukt dit bijna niet meer bij de andere koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Swenno schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:18:
[...]

Moet je even bij @Carboy54 informeren wat die eventueel nog kan betekenen voor je
Ik heb al een 7j in bestelling staan .
Ik gebruik ongeveer 1100 m3 gas en ik heb een zonneboiler.
Als de warmtepomp maar augustus 2023 binnen is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:24:
[...]

Ok misschien eens je grafiek delen met as en legenda? Wellicht een hydraulische kortsluiting/bypass die openstaat. Huidige buiten temp is al bijna een Nederlandse winter dan zou het toch wel een run van paar uur moeten kunnen maken.

Deel dan ook ff foto van je stooklijn + hydraulische schema
Precies! Ik heb even gezocht, @Tiesert heeft een 200L buffervat waarvan we niet weten hoe het is aangesloten. Over bypass gesproken! Bij het verhogen van "de temperatuur" denken wij aan de watertemperatuur, maar hij aan de thermostaat. Ik heb naast dat plaatje van het systeem, de temperaturen en de stooklijn ook nog een paar vragen:
Loopt de secundaire pomp? Waarom staat in die plaatjes van de status Thermo Uit? Wordt het buffervat aangestuurd als buffervat? Hoe komen alle watertemperaturen op 20° terwijl je in deze tijd van het jaar een watertemperatuur van minimaal 26° verwacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
Gisteren heeft de Pana hele dag uit gestaan.
Vanochtend om 10.00 aangezet om te voorkomen dat er defrosts optreden. Na 45 minuten is het element bijgesprongen omdat de Ta nog niet werd gehaald. Welke instelling moet ik aanpassen om dat te voorkomen? Ik vind het prima dat de Pana er langer over doet om Ta26 te halen. Zonde dat element bijspringt...

Edit, het gaat om dit gedrag, waar kan ik dit aanpassen?

14.6.1 Indoor Electric Heater Control

1 Normal Heating Mode
o Heater On condition:
a. Heater switch is ON
b. After Heatpump thermo ON for [Remote Control Set Delay Time] mins
c. After water pump operate [1] min
d. Outdoor air temperature < Outdoor set temperature for heater
e. When water outlet temperature < Water set temperature + [Remote Control Heater ON Setting]
f. [20] minutes since previous Backup heater Off
* When heatpump cannot operate due to error happens during normal operation, heater will go into
force mode automatic
* Heater need to operate during deice operation
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + [Remote Control Heater OFF Setting] for continuous
15 secs OR
c. Heater switch is Off OR
d. Heatpump thermo-off or OFF condition

[ Voor 59% gewijzigd door vandermark op 14-11-2022 11:14 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vandermark schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:07:
Vanochtend om 10.00 aangezet om te voorkomen dat er defrosts optreden. Na 45 minuten is het element bijgesprongen omdat de Ta nog niet werd gehaald. Welke instelling moet ik aanpassen om dat te voorkomen? Ik vind het prima dat de Pana er langer over doet om Ta26 te halen. Zonde dat element bijspringt...

1 Normal Heating Mode
o Heater On condition:
a. Heater switch is ON
e. When water outlet temperature < Water set temperature + [Remote Control Heater ON Setting]
* When heatpump cannot operate due to error happens during normal operation, heater will go into
force mode automatic
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + [Remote Control Heater OFF Setting] for continuous
15 secs OR
Was dat niet in het gebruikersmenu “ruimteverwarming uit”. Lang geleden, maar meen me te herinneren dat ik die op uit heb gezet en daarna geen aanslaan van de backupheater bij normaal functioneren meer heb gehad. Heeft niets met defrost te maken, maar wel naar ik dacht met jouw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:07:

1 Normal Heating Mode
o Heater On condition:
a. Heater switch is ON
force mode automatic
o Heater Stop Condition:
15 secs OR
Blz. 77 van de Service Manual: Installer Setup >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYsyQf8ZgCvjil0RbptMozuvJdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fyzaVWY12MC6DHdHyCCkC8g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:36
FransvWoerkom schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:48:
[...]

Blz. 77 van de Service Manual: Installer Setup >

[Afbeelding]
Frans, als je hem hier uitzet kan de WP hem dan nog gebruiken bij een defrost en voor antivries beveiliging?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:22:
[...]

Frans, als je hem hier uitzet kan de WP hem dan nog gebruiken bij een defrost en voor antivries beveiliging?
Volgens mij kan je hem hier niet echt uitzetten toch? Vooral de condities veranderen wanneer die aangaat.

Tx @FransvWoerkom , dit is precies wat ik zocht d:)b

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
ecn1985 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:13:

[Afbeelding]

Ik heb deze ook, ik had er ook een keer eentje overheen geschoven 'om ff te kijken' en voor geen mogelijkheid meer terug gekregen. Eigenlijk onvoldoende ontbraamt/afgeschuind en niet rond genoeg. Gebruik de tool om hem goed rond te maken en af te schuinen. Met zo'n handtool gewoon even wat langer doen dan je denkt. Daarna eventjes de buitenkant licht opschuren en de perskoppeling glijdt eraf als je hem nog niet geperst hebt

Hoe je hem er nog afkrijgt? Ik weet het niet, misschien met wat tools kracht zetten, lijkt erop dat bij terugtrekken er een stukje van de koppeling als weerhaak hapt in de binnenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:22:
[...]

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
ik heb hem redelijk onder controle maar dat verwarmings element maakt me gek.

Heb een stooklijn een mijn Ta bij dit weer is 25 graden
Mijn werkelijke Ta is ook 25 graden, ik gebruik een script en zet Ttarget op 24 om de compressor frequency naar beneden te brengen.

Na een tijdje (soms 15 min, soms langer) kickt het verwarmingselement erbij en krijgt de werkelijk Ta een boost tot een graad of 28 en daarmee zet de WP zichzelf uit. Ik weet zeker dat er geen defrost cycle runt.

Mijn Tr zit rond de 19 -10 graden (Dt 4-5)

Ik heb de instellingen van het element meerdere malen gecheckt:
Outdoor temp for Heater on: -20
Heater on delay time: 1 uur
Dt from target for On: -10
Dt from target for Off: -8

Wat mij betreft is er totaal geen reden om het element bij te schakelen. Zou hem graag compleet uitzetten, maar zit dan te knoeien bij defrosts en potentiele bevriezing in de winter.

Iemand enig idee waar deze kabouters te temmen zijn?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:16:
ik heb hem redelijk onder controle maar dat verwarmings element maakt me gek.

Heb een stooklijn een mijn Ta bij dit weer is 25 graden
Mijn werkelijke Ta is ook 25 graden, ik gebruik een script en zet Ttarget op 24 om de compressor frequency naar beneden te brengen.

Na een tijdje (soms 15 min, soms langer) kickt het verwarmingselement erbij en krijgt de werkelijk Ta een boost tot een graad of 28 en daarmee zet de WP zichzelf uit. Ik weet zeker dat er geen defrost cycle runt.

Mijn Tr zit rond de 19 -10 graden (Dt 4-5)

Ik heb de instellingen van het element meerdere malen gecheckt:

Wat mij betreft is er totaal geen reden om het element bij te schakelen. Zou hem graag compleet uitzetten, maar zit dan te knoeien bij defrosts en potentiele bevriezing in de winter.

Iemand enig idee waar deze kabouters te temmen zijn?
Het antwoord staat toch in de berichten hiervoor? In gebruikersmenu ruimteverwarming op uit! Heeft geen invloed op beveiliging en defrotst.
Als dat wel effect zou hebben op beveiliging en defrosts stond deze optie never nooit in het gebruikers menu!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj_snuLiFhuNe8Oj7Og6t95FC4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTYektHuOiJcbBlvGLvj5pTs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door t.oswald op 14-11-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
Was dat niet in het gebruikersmenu “ruimteverwarming uit”
die had ik even gemist - zat in het installateursmenu op basis van Frans zijn antwoord.

Toch snap ik er nog weinig van dat ondanks mijn instelling de backup heater nog steeds aanspringt. Op een of andere manier overrulen de kabouters deze instellingen in het installatie menu:

Any way - dit zou het moeten oplossen - thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:27:
[...]

die had ik even gemist - zat in het installateursmenu op basis van Frans zijn antwoord.

Toch snap ik er nog weinig van dat ondanks mijn instelling de backup heater nog steeds aanspringt. Op een of andere manier overrulen de kabouters deze instellingen in het installatie menu:

Any way - dit zou het moeten oplossen - thanks!
Gewoon omdat je dat in het gebruikersmenu op aan hebt staan.. Dat gaat over het protocol gebruikt bij de pana om op de gewenste Ta te komen. En vooral de backupheater in het installatie menu aan houden!!
Ze gebruiken dan ook de term “room heater” en niet de term “backup heater”.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 14-11-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Ben wat verder gaan terug zoeken op dit forum - issue is dat mijn Tr <20 graden is voor meer dan 20 min. Dan schakelt de Pana de Backup Heater aan, ondanks dat deze uitstaat in het gebruikersmenu.

Starten met een hogere Ta dan maar en een mental note dat ik het huis niet laat afkoelen tijdens een weekje wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:56:
Ben wat verder gaan terug zoeken op dit forum - issue is dat mijn Tr <20 is voor meer dan 30 min. Dan schakelt de Pana de Backup Heater aan, ondanks dat deze uitstaat in het gebruikersmenu.

Starten met een hogere Ta dan maar en een mental note dat ik het huis niet laten afkoelen tijdens een weekje wintersport.
Volgens mij begon het draadje van @vandermark juist daarmee. De eerste voorwaarde voor bijspringen van de room heater is dat die op On moet staan. Het gaat niet over de backup heater zoals benoemd voor defrosts, maar over de room heater, alleen het woordje room cq. backup staat er niet expliciet bij.
vandermark in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
Na een aantal adviezen van mede-tweakers een aantal aanpassingen aan de instellingen gedaan om het buffervat te vermijden;

Settings naar 35/30 gezet, dT van 5. De wp draait al een stuk langer door op 19/20hz. COP is ook naar 4.4 of hoger aan het gaan(volgens de pana zelf). Hij pruttelt nu met 10 a 12 l/min rond.

Ik moet de panacloud en wifi module nog installeren. Dat staat voor dit weekend op de planning.

Ook zijn extra heatfans onderweg om de afgifte te verbeteren op de begaande grond, die komen morgen binnen. De “oude” speedcomforts gingen regelmatig niet aan bij een te lage aanvoer temperatuur(detecteren pas vanaf 35+ graden). Hopelijk kan de aanvoer dan nog iets lager waardoor de wp de hele dag door kan verwarmen.

Tot nu toe; erg fijne tips! Bedankt voor de input :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
t.oswald schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:36:
[...]

Volgens mij begon het draadje van @vandermark juist daarmee. De eerste voorwaarde voor bijspringen van de room heater is dat die op On moet staan. Het gaat niet over de backup heater zoals benoemd voor defrosts, maar over de room heater, alleen het woordje room cq. backup staat er niet expliciet bij.
vandermark in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Dit is een ander algoritme en deze kun je inderdaad uitzetten in het gebruikersmenu.

Hieronder begint het draadje voor die Tr <20 graden binnen de eerste 30 minuten. Ik heb er wat mee getest en kan met zekerheid zeggen dat hij na exact 20 minuten de Backup Heater aanzet, ondanks dat ik de BH uit heb staan in het gebruikers menu. Ik los het nu op door mijn sensoren maximaal naar boven te calibreren.
ErikVers schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Ik durf dit wel te bestrijden, Ja je kunt ruimteverwaming de Back up instellen maar die gaat zoals ik het heb vertaald over het wel of niet halen van de Ta.

Ik heb alles wat er maar iets op leek uitgezet maar blijft er echt in komen als na ongeveer 20 minuten de tr nog onder de 20graden is. Zodra hij er ook maar één keer bovenkomt gaat direct de BH weer uit en blijft hij daarna ook uit ondanks dat dan bijvoorbeeld nog halfuur op tr19 zou zitten.

Natuurlijk is het niet heel spannend maar voelt wel als onnodig. Gelukkig gebeurd dit maar max 3-4 x per jaar als langere periode is uit geweest. En maar voor een paar minuten.
Maar uit krijgen: nee ik in ieder geval niet..... Behalve in de meterkast uiteraard _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:28
sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:40:
[...]

Dit is een ander algoritme en deze kun je inderdaad uitzetten in het gebruikersmenu.

Hieronder begint het draadje voor die Tr <20 graden binnen de eerste 30 minuten. Ik heb er wat mee getest en kan met zekerheid zeggen dat hij na exact 20 minuten de Backup Heater aanzet, ondanks dat ik de BH uit heb staan in het gebruikers menu. Ik los het nu op door mijn sensoren maximaal naar boven te calibreren.

[...]
Kan dit gedrag bevestigen, kan er door veel massa en lage binnentemp/Ta niet omheen dat die in dit seizoen steeds aansluit. Heb het uiteindleijk opgelost door een lege groep te bypassen via automatisering als de Tr<20°C is en de pomp aan staat. Is ook meteen een mooie soft start functie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op maandag 14 november 2022 @ 01:43:
[...]

Precies! Ik heb even gezocht, @Tiesert heeft een 200L buffervat waarvan we niet weten hoe het is aangesloten. Over bypass gesproken! Bij het verhogen van "de temperatuur" denken wij aan de watertemperatuur, maar hij aan de thermostaat. Ik heb naast dat plaatje van het systeem, de temperaturen en de stooklijn ook nog een paar vragen:
Loopt de secundaire pomp? Waarom staat in die plaatjes van de status Thermo Uit? Wordt het buffervat aangestuurd als buffervat? Hoe komen alle watertemperaturen op 20° terwijl je in deze tijd van het jaar een watertemperatuur van minimaal 26° verwacht ?
Hallo @FransvWoerkom @ErikVers @t.oswald Dank voor het meedenken. Ik heb wat info verzameld. En dit keer niet de legenda vergeten ;-)
Situatie: 12KW Tcap aangesloten op vv beneden en radiatoren boven. Radiatoren boven staan nu dicht, behalve in de badkamer. Omvang vloerverwarming e.d. is onbekend, lag er al in toen we het huis kochten. De verdeler is met pomp, maar zonder thermostaat (omgebouwd). Helaas geen debiet/flowmeters. Buffer is 200L, aansluiting zie afbeelding. De WP heeft geen uitbreidingskaart om besef te hebben van de buffer. DHW is 300L, draai eenmaal per dag de DHW-run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gd_J-DGF4ZYV--3M-CmQCxrNAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PxrFqOHppTgN8k9kMyuui2A.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een pomp in de WP, na het buffer en bij de vv-verdeler. De beide secundaire pompen draaien gewoon. Grundfos Alpha I bij het buffer en een Alpha 2 bij de vv-verdeler. Ik zou niet weten of het allemaal in sync is.
Alles draait gewoon op de interne thermostaat die hangt in een neutrale ruimte met vloerverwarming, zonder direct lichtinval. Heb er een externe sensor naast hangen met hysterese van 0,1C, die op 0,2C rapporteert aan het domotica-systeem.

Gebruik nog geen heishamon en ook nog geen stooklijn. Ik heb de WP nu een paar weken en bij een stooklijn blies de tcap bij de buitentemperaturen van afgelopen weken de Ta en Tr snel naar elkaar toe en ging weer uit.

Gisteren en eergisteren ging de WP dus moeilijk aan, pas bij het flink opvoeren van de doeltemperatuur gaat ie lopen. Vaak zakken Ta en Tr gebroederlijk terug naar 20C en dan is het in de kamer zelfs al 19C (door hysterese controler) en is het gewoon niet comfortabel met een koude vloer. Gisteravond wat instellingen aangepast, zie voor/na situatie in de afbeelding. Incl tip van Frans om QM3 aan te zetten. Het gekke is dat hij 's nachts als het kouder is steeds aan/uit gaat, en overdag een run heeft gemaakt van ruim 6 uur. Maar daarna ook vlot weer opnieuw aangaat. Vandaag/vannacht niets veranderd, ook niet aan thermostaat. De pieken zullen een defrost zijn. Nog geen DHW-run gedaan vandaag. Er staat nu 22kWh op de meter voor vandaag. Lijkt me al best veel bij deze Tb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3X75vNvl7K5qV9kN43Nkdg9XoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9iDhZzjjtyet8nQn6ZvzUpn.jpg?f=fotoalbum_large

Met vanmiddag de meetpunten bij het buffer en de vv-verdeler erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTnhC_iP9N7hMbFsRMb7Yoz7Igs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcY4JgGTaVr1nlIuDpeGq3VA.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste situatie op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZHyUcvyu8FtFxIFL-0LAr584SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kh6IY5hT4XCsvfLoqKA4w3O2.jpg?f=fotoalbum_large
Dank voor het mee-denken!

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 14-11-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:23
Hier nog altijd wat aan het stoeien met de kabouters om de legionella run voor elkaar te krijgen op het externe element in de boiler.

Gisteren weer een run gepland, en die bleef steken op 51-52 graden op de tanksensor.
Daarmee kwam dus het externe element niet in actie, omdat die pas bij 53 graden zou bijspringen.

Wat ik hierbij opmerkelijk vond is dat op het moment dat de pomp blijft nadraaien nadat de compressor ermee ophoudt, er een temperatuurverschil blijft van ca 4 graden tussen tanksensor en de Ta/Tr;
De tank is 51, Ta en Tr zijn 55 graden.
Omdat de pomp ruim 10 minuten nadraait, moet de temperatuur in de leidingen eigenlijk wel gelijk zijn aan de temperatuur in in de tank (en misschien zelfs iets lager wanneer die bij Ta en Tr gemeten wordt door leidingverlies)
Zie moment bij het pijltje.

Ik vermoed dus dat de tanksensor (aardig wat) afwijkt van de Ta/Tr, of andersom.

Gisteren met een temp probe op de multimeter even snel gemeten, en de tank leek iets lager dan de probe aan te geven, maar de probe is niet geijkt, dus geen absolute referentie.

Toen heb ik de tanksensor nog eens extra goed tegen de tank geduwd en een offset van +1 graad gegeven om te kijken of dat em misschien over de streep trekt.

Bij de legionella run vandaag zag ik de sensor even 53 graden aantikken, maar het externe element kwam er niet bij. Mogelijk nog een afrondingsdingetje/vertraging?

Dadelijk nog eens een meting doen met geijkte probe (via werk) en dan wellicht nog een graadje erbij op de tanksensor.
Morgen nog een poging wagen.
Nog andere suggesties?
Ik ben wat terughoudender omde Ta en Tr een offset naar beneden te geven, maar wie weet is dat ook wel nodig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfi1as8yKSlWoza4EcFmGI6Yr94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFEJfdndIYIQHajGaIpNPSP3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sailor_dg schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:40:
[...]

[...]
@t.oswald klopt die ga je niet uitkrijgen behalve met enige misleiding. Op zich komt tr<20 niet vaak voor was in mijn woning vooral als ik setpoint op ta24 had staan wat zo langzaam opstarten was dat vooral aan t begin van een seizoen paar keer dit gedrag veroorzaakte.

Wel vervelend was dat ik eens heb gehad dat door het inkomen van de backup de ta overshoot +2 was en compressor uit ging. Dit terwijl tr nog niet boven 20 was geweest met als gevolg dat uren hij op de backupheater ging draaien 😂🙈 vanaf toen met plezier mijn war op minimaal 26 ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:10:
[...]

Hallo @FransvWoerkom @ErikVers @t.oswald Dank voor het meedenken. Ik heb wat info verzameld. En dit keer niet de legenda vergeten ;-)
Situatie: 12KW Tcap aangesloten op vv beneden en radiatoren boven. Radiatoren boven staan nu dicht, behalve in de badkamer. Omvang vloerverwarming e.d. is onbekend, lag er al in toen we het huis kochten. De verdeler is met pomp, maar zonder thermostaat. Helaas geen debiet/flowmeters. Buffer is 200L, aansluiting zie afbeelding. De WP heeft geen uitbreidingskaart om besef te hebben van de buffer. DHW is 300L, draai eenmaal per dag de DHW-run.
[Afbeelding]

Er zit een pomp in de WP, na het buffer en bij de vv-verdeler. De beide secundaire pompen draaien gewoon. Grundfos Alpha I bij het buffer en een Alpha 2 bij de vv-verdeler. Ik zou niet weten of het allemaal in sync is.
Alles draait gewoon op de interne thermostaat die hangt in een neutrale ruimte met vloerverwarming, zonder direct lichtinval.

Gebruik nog geen heishamon en ook nog geen stooklijn. Ik heb de WP nu een paar weken en bij een stooklijn blies de tcap bij de buitentemperaturen van afgelopen weken de Ta en Tr snel naar elkaar toe en ging weer uit.

Gisteren en eergisteren ging de WP dus moeilijk aan, pas bij het flink opvoeren van de doeltemperatuur gaat ie lopen. Vaak zakken Ta en Tr gebroederlijk terug naar 20C en dan is het in de kamer zelfs als 19C (door hysterese controler) en is het gewoon niet comfortabel. Gisteravond wat instellingen aangepast, zie voor/na situatie in de afbeelding. Incl tip van Frans om QM3 aan te zetten. Het gekke is dat hij 's nachts als het kouder is steeds aan/uit gaat, en overdag een run heeft gemaakt van ruim 6 uur. Maar daarna ook vlot weer opnieuw aangaat. Vandaag/vannacht niets veranderd, ook niet aan thermostaat. De pieken zullen een defrost zijn. Nog geen DHW-run gedaan vandaag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn eerste blik gaat naar VV tr en ta ik neem dat dit je vloerverwarming aanvoer en retour betreft? Delta1 is bijzonder te noemen en je tr is hoger dan je ta? Draait die pomp wel optimaal/vollebak? Om de warmte ook het buffervat uit te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

eerst de sensoren calliberen met wat ijswater. dan pas verder kijken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
padoempats schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:00:
[...]

Ik heb deze ook, ik had er ook een keer eentje overheen geschoven 'om ff te kijken' en voor geen mogelijkheid meer terug gekregen. Eigenlijk onvoldoende ontbraamt/afgeschuind en niet rond genoeg. Gebruik de tool om hem goed rond te maken en af te schuinen. Met zo'n handtool gewoon even wat langer doen dan je denkt. Daarna eventjes de buitenkant licht opschuren en de perskoppeling glijdt eraf als je hem nog niet geperst hebt

Hoe je hem er nog afkrijgt? Ik weet het niet, misschien met wat tools kracht zetten, lijkt erop dat bij terugtrekken er een stukje van de koppeling als weerhaak hapt in de binnenkant
Zal het nog eens proberen, moet nog 1 x los kom buiten niet helemaal lekker uit en dat wil ik graag aanpassen.

Zal nog een aantal foto's posten als het gelukt is, incl de aanpassingen.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op maandag 14 november 2022 @ 01:43:
[...]

Hoe komen alle watertemperaturen op 20° terwijl je in deze tijd van het jaar een watertemperatuur van minimaal 26° verwacht ?
Zit al even te zoeken, maar zit er is er iets van een vuistregel of een standaard voor zo'n stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:42:
[...]

Zit al even te zoeken, maar zit er is er iets van een vuistregel of een standaard voor zo'n stooklijn?
De TS geeft een goede manier om een eerste opzet te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sailor_dg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:58:
[...]

De TS geeft een goede manier om een eerste opzet te maken
Gezien, maar bevat een hoop parameters waar ik geen zicht op heb.

Vandaar de vraag naar een soort startpunt.

Wat ik wel beschikbaar heb:
Ongeveer 180m2 vloerverwarming, h-o-h 10 cm, langs de buitenmuren 5cm, 16x2.
Minimale vermogen van m'n 9kW T-Cap is ongeveer 4000 watt.
Hoewel ik tijdens een mooie lange run geregeld <800 watt ingaand zie langs komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcP0_Gw-Cim59D3rQMhKRN0z_gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQ1euZELJIkjwpmsR9c9vR0c.png?f=fotoalbum_large

Vast pomdebiet van nu ongeveer 24 liter per minuut.
Heat delta was 5, nu naar 3 gezet.

Stooklijn voor nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_xIe_OEDPgp7NuMzWBAJ51SZOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bVurL7hqhW24ShyyuZ0IvZLU.png?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
MikeyMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:07:
[...]

Gezien, maar bevat een hoop parameters waar ik geen zicht op heb.

Vandaar de vraag naar een soort startpunt.
Leuk tooltje om buiten de Wp wat met de mogelijkheden te spelen.
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=6
Als je een basis hebt, kan je met shiften van de stooklijn er snel achterkomen welke kant je verder op moet.
Die blauwe lijn is mijn stooklijn, de rode is een +1 shift. Ken je situatie niet, dus kan verder geen advies geven.

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 15-11-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarbij vanuit de HeishaMon bekeken de stooklijn als volgt wordt berekend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ceil(@Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp +
 (
   (@Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp - @Outside_Temp) *
   (@Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp - @Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp) /
   (@Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp - @Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp)
  )
)

Oftewel, enkel op hele graden afgerond naar boven.

Vandaar ook mijn PR richting de HeishaMon om de ceil functie te ondersteunen: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/97

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ecn1985
ecn1985 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:55:
[...]

Zal het nog eens proberen, moet nog 1 x los kom buiten niet helemaal lekker uit en dat wil ik graag aanpassen.

Zal nog een aantal foto's posten als het gelukt is, incl de aanpassingen.

Bedankt voor je reactie.
Gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuslxB2KZX7e7QpwOGAtCA9Pr7w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DXqCrxjDTsaLDonX2Do9hgr1.png?f=fotoalbum_large

Moest uiteindelijk schuin naar beneden uit de muur uitkomen omdat ik anders niet weg kwam met de flex slang,
Slang had wat korter gemogen maar het is nog niet zo gek. Als de isolatie erom zit zet ik ze beide vast aan de muur zodat ze wat 'mooier komen te liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Situatie: 12KW Tcap aangesloten op vv beneden en radiatoren boven. Radiatoren boven staan nu dicht, behalve in de badkamer. Omvang vloerverwarming e.d. is onbekend, lag er al in toen we het huis kochten. De verdeler is met pomp, maar zonder thermostaat (omgebouwd). Helaas geen debiet/flowmeters. Buffer is 200L, aansluiting zie afbeelding. De WP heeft geen uitbreidingskaart om besef te hebben van de buffer. DHW is 300L, draai eenmaal per dag de DHW-run.
[Afbeelding]

Alles draait gewoon op de interne thermostaat die hangt in een neutrale ruimte met vloerverwarming, zonder direct lichtinval. Heb er een externe sensor naast hangen met hysterese van 0,1C, die op 0,2C rapporteert aan het domotica-systeem.

Gisteren en eergisteren ging de WP dus moeilijk aan, pas bij het flink opvoeren van de doeltemperatuur gaat ie lopen. Vaak zakken Ta en Tr gebroederlijk terug naar 20C en dan is het in de kamer zelfs al 19C (door hysterese controler) en is het gewoon niet comfortabel met een koude vloer. Gisteravond wat instellingen aangepast, zie voor/na situatie in de afbeelding. Incl tip van Frans om QM3 aan te zetten. Het gekke is dat hij 's nachts als het kouder is steeds aan/uit gaat, en overdag een run heeft gemaakt van ruim 6 uur. Maar daarna ook vlot weer opnieuw aangaat. Vandaag/vannacht niets veranderd, ook niet aan thermostaat. De pieken zullen een defrost zijn. Nog geen DHW-run gedaan vandaag. Er staat nu 22kWh op de meter voor vandaag. Lijkt me al best veel bij deze Tb.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De grafieken zijn nog steeds niet die waar we iets aan kunnen zien. Behalve de buitentemperatuur ontbreken alle belangrijke temperaturen: Ta, Tr en Tkamer. Je moet toch eens gaan oefenen met het maken van grafieken met die service cloud. Realiseer je je dat er zo'n 50 waarden voortdurend gelogd worden en dat je die binnen een week nog steeds allemaal kunt vertonen? Het helpt enorm als je alle waarden op één schaal weergeeft. Bij voorkeur de rechter door naast de variabelen rechts vinkjes te zetten. Voor jouw situatie nu zijn interessante variabelen: Ta, Tr, Compressorfrequentie, (Tkamer en Tbuiten), Elektrisch en verwarmingsvermogen.

Dat de buffertemperatuur wordt gelogd, is nieuw voor ons. Kennelijk staat de buffer bij de systeeminstellingen aangemeld. Wordt hij ook als buffervat aangestuurd? Dan is deltaT niet het verschil tussen Ta en Tr, maar tussen Tbuffer en Tverwarming.

Dat er kennelijk een vv verdeler met pomp zit, is ook nieuw voor ons. Dat staat niet op je schema. Heb je een foto? Is het een verdeler uit het cv-ketel tijdperk? Met thermostaatventiel? Dan moet de buffervat temperatuur veel hoger zijn; >40° waarschijnlijk.

Je hebt geen flows gemeten. Dat hoeft ook niet, maar de flow moet wel de goede kant op zijn. Zit de (eerste) secundaire pomp goed om en staat die zo ingesteld dat er voldoende druk is? Dat kun je zien op het drukmetertje als dat er ergens bij de verdeler is.

Het kan zijn dat de kamer en vloerverwarming nu de hoogste prioriteit heeft, maar zet ook de radiatoren boven open en zet de Ta of Tbuffer zo hoog dat die radiatoren een beetje warm worden. Dan weet je tenminste dat er secundair iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
ErikVers schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:58:
[...]

Mijn eerste blik gaat naar VV tr en ta ik neem dat dit je vloerverwarming aanvoer en retour betreft? Delta1 is bijzonder te noemen en je tr is hoger dan je ta? Draait die pomp wel optimaal/vollebak? Om de warmte ook het buffervat uit te krijgen?
Dat is inderdaad opvallend. Klopt dat het de aanvoer en retour van de vloerverwarming betreft. Hij raakt dus warmte niet kwijt? De pomp na het buffervat (Alpha 1) staat op Proportioneel 2 (middelste stand) en bij de VV (Alpha 2) heb ik nu stand 3 geprobeerd, maar daar liep de dT ook weer naar dT van 0,2 tot 1,5C. Dus dat maakte weinig uit. Kan proberen om de pomp na het buffer op max te zetten en bij de vv weer terug naar Automatisch (Alpha 2) of Proportioneel 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:28:
[...]

Dat is inderdaad opvallend. Klopt dat het de aanvoer en retour van de vloerverwarming betreft. Hij raakt dus warmte niet kwijt? De pomp na het buffervat (Alpha 1) staat op Proportioneel 2 (middelste stand) en bij de VV (Alpha 2) heb ik nu stand 3 geprobeerd, maar daar liep de dT ook weer naar dT van 0,2 tot 1,5C. Dus dat maakte weinig uit. Kan proberen om de pomp na het buffer op max te zetten en bij de vv weer terug naar Automatisch (Alpha 2) of Proportioneel 2?
Ik zou denken dat als je warmtepomp draait je minimaal 2-3 graden verschil zal moeten hebben tussen je aanvoer en retour van je vloer.

Mooiste is om de pomp bij je vloerverwarming er tussen uit te halen en te werken met een gesloten (pomp loze) verdeler. Je hebt nu 3 pompen waar de gemiddelde tweaker hier met maar 1 werkt :-)

Voor nu ff pomp na je buffer en pomp op je vloerverdeler naar max en kijken of alle groepen open staan. Als je woning rond de 19,5-20 graden zit zal met een Ta van 27 hij ongeveer met 22-23 terug moeten komen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
FransvWoerkom schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:13:
[...]

De grafieken zijn nog steeds niet die waar we iets aan kunnen zien. Behalve de buitentemperatuur ontbreken alle belangrijke temperaturen: Ta, Tr en Tkamer. Je moet toch eens gaan oefenen met het maken van grafieken met die service cloud. Realiseer je je dat er zo'n 50 waarden voortdurend gelogd worden en dat je die binnen een week nog steeds allemaal kunt vertonen? Het helpt enorm als je alle waarden op één schaal weergeeft. Bij voorkeur de rechter door naast de variabelen rechts vinkjes te zetten. Voor jouw situatie nu zijn interessante variabelen: Ta, Tr, Compressorfrequentie, (Tkamer en Tbuiten), Elektrisch en verwarmingsvermogen.

Dat de buffertemperatuur wordt gelogd, is nieuw voor ons. Kennelijk staat de buffer bij de systeeminstellingen aangemeld. Wordt hij ook als buffervat aangestuurd? Dan is deltaT niet het verschil tussen Ta en Tr, maar tussen Tbuffer en Tverwarming.

Dat er kennelijk een vv verdeler met pomp zit, is ook nieuw voor ons. Dat staat niet op je schema. Heb je een foto? Is het een verdeler uit het cv-ketel tijdperk? Met thermostaatventiel? Dan moet de buffervat temperatuur veel hoger zijn; >40° waarschijnlijk.

Je hebt geen flows gemeten. Dat hoeft ook niet, maar de flow moet wel de goede kant op zijn. Zit de (eerste) secundaire pomp goed om en staat die zo ingesteld dat er voldoende druk is? Dat kun je zien op het drukmetertje als dat er ergens bij de verdeler is.

Het kan zijn dat de kamer en vloerverwarming nu de hoogste prioriteit heeft, maar zet ook de radiatoren boven open en zet de Ta of Tbuffer zo hoog dat die radiatoren een beetje warm worden. Dan weet je tenminste dat er secundair iets gebeurt.
Dank je Frans. De grafieken zijn bekend, alleen is het aftasten waar je wat aan hebt. Kan snel alles aanleveren wat maar kan helpen. Ik heb twee nieuwe grafieken. De afgelopen 3 dagen (tot 11:40 uur) en de afgelopen 12 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oErMNWjK5TRaJUAVehXstADYCJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNuUaNvDFtoSd565EthWfGel.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoCR6lDdGhftdhxO0heUUdxobzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IxLzcq59V8xfz3EGjSJIkOF.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een verdeler uit het cv-ketel tijdperk waar de thermostaat is uitgesloopt. Boven wordt wel warm als ik het open zet, maar met LT beperkt natuurlijk.
Buffertemperatuur en VV ta en tr log ik via domotica (Fibaro HC2), is bij WP niet bekend als buffervat. Opvallend dat de Tr (rood) regelmatig hoger is dan de Ta (blauw)?

Het buffervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpjOjQdQ69E-ErFbaNChBr8cpL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6954zrUWhMNg9fJPYgL9W3J.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXNuIXFgDj_MVx7kP0_JzkM7o7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO917E7enKklZMKYLLppEi6P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Goede middag, kan ik de caleffi vuilafscheider 5463 rechtstreeks op de WP zetten? En dan in de 5463 direct de vorstbeveiliger 108701 draaien? Om vervolgens met leidingwerk naar binnen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Sjoerke schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:33:
Goede middag, kan ik de caleffi vuilafscheider 5463 rechtstreeks op de WP zetten? En dan in de 5463 direct de vorstbeveiliger 108701 draaien? Om vervolgens met leidingwerk naar binnen te gaan.
Lijkt mij geen goede combi om de vuilafscheider buiten te plaatsen. Zo plaats je de 2 caleffi vorstbeveiligers dan naar binnen en dan pas in de retour de vuilafscheider. Lekker warm binnen 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74PntT0Y8H4M0Mo7y0dvIOc4StA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9T3r0CRCP5DfwS68Nqx7MOT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:16:
[...]

Lijkt mij geen goede combi om de vuilafscheider buiten te plaatsen. Zo plaats je de 2 caleffi vorstbeveiligers dan naar binnen en dan pas in de retour de vuilafscheider. Lekker warm binnen 🙃 let ook op de atstand en plaats van de vorstbeveiligers ten opzicht van de warmtepomp. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK_QSlH0vdudyv6in6WJVisY_Js=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udydYgRlNfeGaK2PeRntAKgq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 15-11-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Bedankt, duidelijk😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tiesert schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:58:
[...]

Dank je Frans. De grafieken zijn bekend, alleen is het aftasten waar je wat aan hebt. Kan snel alles aanleveren wat maar kan helpen. Ik heb twee nieuwe grafieken. De afgelopen 3 dagen (tot 11:40 uur) en de afgelopen 12 uur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het is een verdeler uit het cv-ketel tijdperk waar de thermostaat is uitgesloopt. Boven wordt wel warm als ik het open zet, maar met LT beperkt natuurlijk.
Buffertemperatuur en VV ta en tr log ik via domotica (Fibaro HC2), is bij WP niet bekend als buffervat. Opvallend dat de Tr (rood) regelmatig hoger is dan de Ta (blauw)?

Het buffervat:
[Afbeelding]

De verdeler:
[Afbeelding]
De warmtepomp lijkt het vanochtend redelijk gedaan te hebben. In ieder geval verschil tussen Ta en Tr en redelijke waarden voor de vermogens. Ik betwijfel of bij dat Fibaro plaatje die rode de Tr is. Afgezien van de temperatuur is deze ook net iets eerder dan de blauwe. Toch niet boven- en onderkant van de buffer verwisseld? Als er al een probleem is - misschien heeft je vloer zo'n hoge warmtecapaciteit dat die maar langzaam op temperatuur komt - lijkt dat stuk tussen buffervat en vloer niet echt lekker. Daar sluit ik me aan bij Erik.

Als je nog een foto van je verdeler hebt, kunnen we kijken of daar de menging/rondloop van retourwater uit is te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandankers
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12-2022
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn honneywell thermostaaat kan aansluiten op de WP?
Hij moet zoiezo op de C2 aansluiting komen met H-C-N-L aansluiting. Mijn honneywell heeft een 230v uitgang met natuurlijk L-N maar ook A-B-C
Wie kan mij helpen want krijg hem niet werkend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wBk2JlMyBO4FZD8ZYEF1MD8ImE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8xjgg4xxMSwtofUkjuMsLJev.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jandankers schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:04:
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn honneywell thermostaaat kan aansluiten op de WP?
Hij moet zoiezo op de C2 aansluiting komen met H-C-N-L aansluiting. Mijn honneywell heeft een 230v uitgang met natuurlijk L-N maar ook A-B-C
Wie kan mij helpen want krijg hem niet werkend.[Afbeelding]
Als je brug L-A ertussen uit haalt is de aansluiting A-B-C potentiaalvrij. Laat je hem zitten dan staat er 220v op en kan je C2 aansturen met 220v.spanning op B of C.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Carboy54 die brug moet je zelf maken.

Snoer met stekker op N & L van de BDR91
twee aderig snoer van A en B op BDR91 naar H en L op WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jandankers schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:04:
Wie kan mij helpen want krijg hem niet werkend.[Afbeelding]
Zeker weten dat die Honeywell thermostaat geschikt is voor je WP? Daar staan ze niet erg om bekend namelijk...
Meestal zijn ze gemaakt voor CV-ketels en schakelen ze je WP veel te vaak aan en uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:14
[...]

Waar je ook nog naar kunt kijken:

Deze bufferopstelling kan in de praktijk wat problemen opleveren. Het kan gebeuren dat de buffer koud is en de flow over het afgiftesysteem hoger is dan die over de WP (omdat deze bv helemaal teruggemoduleerd is).

Het kan dan best gebeuren dat de WP uitgaat ivm te hoge uitgaande watertemperatuur terwijl je juist veel vraag van het afgiftesysteem hebt - maar daar heeft de WP geen besef van.

Ik heb bijna dezelfde opstelling (met een 9J en 300L buffer) en zag dit soms gebeuren. Meestal ging het trouwens wel goed.

Wat ik nu heb, is een afgiftesysteem Ta sensor op de optionele PCB (en aan/uit signaal daar ook), en het systeem simpelweg als 1 zone met externe thermostaat geconfigureerd (geen buffertank ingesteld).
Op die manier heeft de WP weer zicht op de Ta van het afgiftesysteem.

Of dit het definitief oplost is nog even afwachten, draai nu nog maar een paar dagen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandankers
MikeyMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:36:
@Carboy54 die brug moet je zelf maken.

Snoer met stekker op N & L van de BDR91
twee aderig snoer van A en B op BDR91 naar H en L op WP.
En dan wel zelf de brug maken van L naar A op de Honneywell thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
@Thorsd
Kans is groot dat ik daar ook last van heb.
Hou ons op de hoogte.

Mijn secundaire pomp word nu gestuurd door de Pana.
ik wil van de week eens proberen om de WP puur op WAR te sturen en dat de thermostaat dan alleen de secundaire pomp aanstuurt en zo de benodigde warmte uit het vat haalt.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandankers
Andrehj schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:53:
[...]

Zeker weten dat die Honeywell thermostaat geschikt is voor je WP? Daar staan ze niet erg om bekend namelijk...
Meestal zijn ze gemaakt voor CV-ketels en schakelen ze je WP veel te vaak aan en uit.
Klopt! Maar honneywell heeft de BDR91T1004 op de markt gebracht speciaal geschikt voor warmtepompen.
Ga kijken hoe hij is want wil liever niet naar de panasonic thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jandankers schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:06:
Klopt! Maar honneywell heeft de BDR91T1004 op de markt gebracht speciaal geschikt voor warmtepompen.
Ga kijken hoe hij is want wil liever niet naar de panasonic thermostaat.
Die BDR91T1004 is alleen de ontvanger + relais. Welke thermostaat kies je erbij? En hoe zit het met de hysterese? Liefst wil je een thermostaat met instelbare hysterese, van bijvoorbeeld 0.1 tot 1K.
Bijzonder vind ik dat de limiet van 1x per uur schakelen (volgens de documentatie van Itho) een eigenschap is van de ontvanger. Zoiets verwacht ik eerder in de thermostaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jandankers schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:03:
[...]

En dan wel zelf de brug maken van L naar A op de Honneywell thermostaat?
Nee. Er staat 230 op de H aansluiting.
Pagina: 1 ... 95 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.