Diedo70 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:43:
Yes, sinds 2-3 weken hier ook een 7kW Panasonic monoblock geinstalleerd en daarmee de gaskraan definitief dichtgedraaid in huis.
Al ruim voor bestellen hier begonnen om mee te lezen en kan niet anders zeggen dat dat enorm heeft geholpen met het maken van keuzes, opdoen van inspiratie en daarmee de uiteindelijke installatie eigenlijk enorm meeviel.
We hebben eind januari '22 besteld, de warmtepomp werd midden september geleverd en is vorige week 'in bedrijfgesteld'

(alles via @
Carboy54 ).
Onze situatie:
Hoekhuis: bj 2002, 145m2, 4x Jaga + zelfbouw DBE(keuken, gang, woonkamer), 4x T21 radiatoren (slaapkamers + berging) 1x handdoekradiator), gasverbruik van ca 900-1000m3 incl SWW (koken op inductie)
Onze setup:
Panasonic 7kW monoblock,
Panasonic 300L boiler voor SWW (standaard versie, niet-HI)
Panasonic 3 wegklep
Heishamon
Kamstrup multical 303 (wireless)
Leidingen: Wavin Hep2O 28mm
2x S0 kWh meters net voor de aardlekschakelaars in de WP (methode van @
Dylantje2 ; past echt precies. Top!)
Omdat ik hier zoveel heb meegelezen vind ik het leuk om te laten weten hoe het gegaan is, en daarmee ook mijn ervaringen met het Hep2O systeem te delen; Ik heb tot nu toe eigenlijk nog niemand anders gehoord die dit heeft toegepast.
We hebben een hoekhuis en de zijkant van de tuin heeft geen buren. Daarmee is dat voor ons meest geschikte opstelplaats.
Elektra en communicatie:
2x 3x2.5mm2 in eigen buizen, beide eigen eindgroep in de meterkast
3x1mm2 + 2x netwerkkabel door derde buis; aansturing 3 wegklep en laagspanningssignalen van controller, thermostaat, tanksensor etc.
Waterzijdige kant:
1" RVS flexslang op de in-/outlet van de WP, en vervolgens over naar Hep2o 28mm.
2x Muurdoorvoer van 80mm laten boren: Hierin past precies een 75mm PVC buis met eindkappen. Met tochtband kun je de eindkappen mooi strak in de muur zetten. In deze mantelbuis kun je de kunststof buis van je aanvoer en retour naar keuze isoleren. In de eindkappen heb ik rubber manchetten gezet om het geheel vochtwerend te maken.
Binnenzijde zoals gezegd verder met Hep2O 28mm uitgevoerd, behalve het vuilfilter; die is 28mm knel.
Voor mij was een groot pluspunt van Hep2O dat het ook te gebruiken is met 28mm staal en koper leidingen en dat de kopppelingen weer los kunnen indien je dat ooit zou willen (of als je een foutje maakt

)
Op zich zouden de Hep2O buizen ook in knelkoppelingen moeten passen, maar dan zou er weer teflon tape bij komen kijken en kon er weinig voorbeelden van vinden, dus heb ik vermeden.
Alle steekkoppelingen van Hep2O zonder enige vorm van lekkages (ook icm staal). Werkt perfect. Makkelijk op maat te knippen net zoals pexbuis.
Nadeel is dat het niet groter dan 28mm is. Binnendiameter is dan 22-23mm.
Koppelingen voelen erg robuust aan. Had van tevoren een beetje twijfel of het niet plastic-fantastic zou zijn.
Kosten vond ik redelijk vergelijkbaar met equivalent in pers of knelkoppelingen.
Na de nodige voorbereidingen voor de opstelplaats, elektra en het waterzijdige deel (voor zover mogelijk, want de CV zat precies op de plek waar het leidingwerk moest komen), was de echte klus uiteindelijk in een dag geklaard; om 10 uur de CV leeg laten lopen en om 16 uur het systeem weer gevuld en de WP ingeschakeld.
Afgelopen weekend de leidingisolatie aangebracht.
Eerste 2 weken enkel SWW gedraaid, maar sinds afgelopen weekend de verwarming ingeschakeld.
Eerste indrukken zijn niet slecht:
Draaide voor ca 12 uur met de compressor rond de 20Hz, bij een Ta van 35 graden (enkel radiatoren/Jaga in huis). Voor een eerste run in ieder geval tevreden.
Nu nog wat puntjes op de i:
To do:
- Legionella run op extern element in boiler liep nog niet helemaal goed; temp bleef op 52 graden hangen, dus het externe element werd niet ingeschakeld (komt in bij 53 graden; Kan dit setpoint aangepast worden? Ik kon het niet zo snel vinden.
(legionella run heeft wel goed gedraaid op intern element van de WP, maar heb liever extern)
- Controller netjes ophangen
- Stooklijn en klokprogramma finetunen
- wmbus van de Kamstrup uitlezen in Home Assistant
- (op termijn; eindthermostaat toevoegen)
Concrete vraag:
Op het klokprogramma heb ik nu ingesteld dat de ie van 08h-14h enkel verwarmd, en tussen 14h-17h een SWW run mag doen (setpoint in schema is gelijk aan setpoint DHW run), en daarna van 17h-20h weer enkel verwarmen, van 20h-08h uit.
Op dit moment gaat de SWW sowieso lopen, ook al is de temperatuur in de tank nog niet gezakt tot (Setpoint - dT DHW run). Kun je dit voor elkaar krijgen in het klokprogramma?
Plaatjes omdat dat altijd leuk is om te zien;