Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.904 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@klump4u
Je hebt dit soort kogelkraantjes met m10x1 aansluiting voor een sensor.
https://heizungsshop.at/r...or/2100/kh-kugelhahn?c=58
En https://zaehleronlineshop...ausatz-fuer-Waermezaehler

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2022 03:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!
klump4u schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:33:
Een Kamstrup meter komt in de aanvoer leiding met een temperatuur meter erin dacht ik, komt die andere temperatuur meter in de retour leiding en zijn daar speciale koppelingen voor?
Zie op MP een 601 staan, is dat te gebruiken?
Normaliter zet je een Kamstrup in de retour, omdat het daar wat kouder is, en de andere temperatuursensor in de aanvoer. De shops die de Kamstrups verkopen, verkopen ook de adapters die je nodig hebt om die temperatuurvoeler in je aanvoerleiding te monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@AUijtdehaag en @Andrehj dus het beste in de retour installeren tussen de 2 kranen en in de aanvoer de kogelkraan met andere temperatuursensor, dan neem ik aan dat die kranen zijn om de sensoren schoon te kunnen maken of hebben die een andere functie?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:41
Kranen zijn vooral makkelijk bij de installatie of uitwisselen. In principe kun je elke koppeling met overwerpmoer gebruiken, bvb deze, maar gezien de beperkte kosten en t gemak van de kraantjes zou ik daar niet op besparen.
De kraan voor de losse sensor in de leiding is ook direct zelfsluitend dus ook die sensor kun je plaatsen of uitwisselen zonder lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:50
Welke Kogel kranen gebruiken jullie voor bij de SWW? De kranen die genoemd zijn in de TS hebben wel een 1" aansluiten maar hebben maar een interne doorvoer van 18mm hierdoor wordt de flow nog al geknepen. Iedereen legt dikke 32mm buizen aan voor de WP maar dan knellen ze hem bij de 3wegklep/kogelkraan dat is natuurlijk jammer van zo'n mooie installatie. Zijn er ook andere kogelkranen op de markt met een grotere interne boring?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SkullboyNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:46:
Zijn er ook andere kogelkranen op de markt met een grotere interne boring?
je moet dan zoeken naar "full bore". ik weet dat Vapo ze verkoopt maar die doen alleen B2B en verkopen gericht naar de industrie.

je kan ook gewoon een grotere maat kopen ter compensatie. full bore kleppen zijn meer bedoeld voor specifieke toepassingen waarbij prijs meer onderaan de rij staat qua prioriteiten. een slag of 2 groter kopen is doorgaans goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 09:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Welke Kogel kranen gebruiken jullie voor bij de SWW? De kranen die genoemd zijn in de TS hebben wel een 1" aansluiten maar hebben maar een interne doorvoer van 18mm hierdoor wordt de flow nog al geknepen. Iedereen legt dikke 32mm buizen aan voor de WP maar dan knellen ze hem bij de 3wegklep/kogelkraan dat is natuurlijk jammer van zo'n mooie installatie. Zijn er ook andere kogelkranen op de markt met een grotere interne boring?
Dat was ik me ook al aan het afvragen met een warmtemeter in het systeem.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-10 12:03
Je moet de extra weerstand van zo'n korte vernauwing zien in relatie tot de totale weerstand over de leidingen. Dan valt het behoorlijk mee. Ik denk dat het extra drukverlies minder is dan een meter leiding en vergelijkbaar met een korte 90° bocht. De weerstand van de verwarmingsspiraal in je tank is waarschijnlijk vele malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:41
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Je moet de extra weerstand van zo'n korte vernauwing zien in relatie tot de totale weerstand over de leidingen. Dan valt het behoorlijk mee. Ik denk dat het extra drukverlies minder is dan een meter leiding en vergelijkbaar met een korte 90° bocht. De weerstand van de verwarmingsspiraal in je tank is waarschijnlijk vele malen hoger.
Juist, als je eens hierin ga spelen zie je heel goed wat appendages doen! Vernauwing met een korte lengte geeft veel minder weerstand dan een knietje.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u is die 601 op mp goedkoper dan deze?
https://zaehleronlineshop...m-Funk-vorbereitet-2021_2
@thido jij had ook een 601?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

€125,- en hier https://www.ebay.de/itm/3...efa4f7:g:kUwAAOSwFtphlNUl
Vraagt hij €99,-
Is deze nieuwer dan de 302?
En dit is ook weer interessant https://www.ebay.de/itm/1...%3APL_CLK%7Cclp%3A2563228

[ Voor 60% gewijzigd door klump4u op 09-02-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De 303 is nieuwer dan de 302.
Weet ff zo niet de verschillen.
Met een iets mindere batterij:
https://zaehleronlineshop...-mm-Funk-vorbereitet-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
klump4u schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:56:
[...]

€125,- en hier https://www.ebay.de/itm/3...efa4f7:g:kUwAAOSwFtphlNUl
Vraagt hij €99,-
Is deze nieuwer dan de 302?
Die van MP is ongebruikt, niet nieuw. Ze zijn uit 2010. Zoek de KEMA-code maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Nee, ik heb een 402.
@Ramon_1984 heeft er pas een gekocht volgens mij. Maar nog niet in gebruik zo ver ik weet.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
Ik zit even met een vraag om deze verdeler om te bouwen voor de WP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP_CQKp0SWYjSQG7KAAKeu5Ork8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uB0ug86tlMV7lIn33SIl0jw.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat moet ik precies doen om deze werkend te krijgen?
Van uit de vloer komt nu 2 x 25 uponor. Nu was het idee om naast deze twee leidingen 2x 32mm vanuit de WP aan te sluiten. Hier komt dan een T stuk op zodat de radiatoren ook meedraaien met de WP. De 2 x 32 gaan dan rechtreeks op de verdeler.

Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen?

- De pomp.. Als ik die weg haal dan zit je natuurlijk met een gat. Zijn daar doppen voor of kan ik gewoon de stekker eruit halen dat hij niet meer gaat draaien?
-Thermostaat kraan eraf halen -> Is daar ook iets voor?
-Bypass verwijderen?

etc :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:21:

[Afbeelding]

Van uit de vloer komt nu 2 x 25 uponor. Nu was het idee om naast deze twee leidingen 2x 32mm vanuit de WP aan te sluiten. Hier komt dan een T stuk op zodat de radiatoren ook meedraaien met de WP. De 2 x 32 gaan dan rechtreeks op de verdeler.

- De pomp.. Als ik die weg haal dan zit je natuurlijk met een gat. Zijn daar doppen voor of kan ik gewoon de stekker eruit halen dat hij niet meer gaat draaien?
-Bypass verwijderen?

je moet kijken in de installatiehandleiding hoe je de bypass helemaal dichtzet als dat uberhaupt gaat bij dat model/versie.

ook moet de thermostaat en voetventiel weg.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:40:
[...]

je moet kijken in de installatiehandleiding hoe je de bypass helemaal dichtzet als dat uberhaupt gaat bij dat model/versie.

ook moet de thermostaat en voetventiel weg.
Ja zou ik moeten navragen, tis niet mn eigen verdeler. Gaat om een robot standaard pro.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:35
thido schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Nee, ik heb een 402.
@Ramon_1984 heeft er pas een gekocht volgens mij. Maar nog niet in gebruik zo ver ik weet.
Hij is inderdaad nog niet in gebruik. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Possible schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:21:

[Afbeelding]

-Bypass verwijderen?

Weet je zeker dat je radiatoren en vloerverwarming op dezelfde aanvoertemperatuur wilt draaien? De meeste radiatoren doen niks onder de 30 graden en de meeste vloeren worden te warm boven de 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Weet je zeker dat je radiatoren en vloerverwarming op dezelfde aanvoertemperatuur wilt draaien? De meeste radiatoren doen niks onder de 30 graden en de meeste vloeren worden te warm boven de 30 graden.
Hoe zou ik anders radiatoren mee willen laten draaien als de groepen al vol zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Possible schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Hoe zou ik anders radiatoren mee willen laten draaien als de groepen al vol zitten?
Laat ik het anders zeggen. De verdeler met pomp en thermostaatkraan is een mengverdeler die de temperatuur van het cv-water verlaagt van radiatortemperatuur naar vloerverwarmingstemperatuur. Precies bedoeld voor de combinatie van radiatoren op >35° en vloerverwarming op <30°. Als je de mengfunctie van die verdeler sloopt, draaien radiatoren en vloerverwarming dus op dezelfde aanvoertemperatuur. Wil je dat? En doen ze het dan beide goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
FransvWoerkom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Laat ik het anders zeggen. De verdeler met pomp en thermostaatkraan is een mengverdeler die de temperatuur van het cv-water verlaagt van radiatortemperatuur naar vloerverwarmingstemperatuur. Precies bedoeld voor de combinatie van radiatoren op >35° en vloerverwarming op <30°. Als je de mengfunctie van die verdeler sloopt, draaien radiatoren en vloerverwarming dus op dezelfde aanvoertemperatuur. Wil je dat? En doen ze het dan beide goed?
Helder.

We hebben besloten om de verdeler te vervangen haha.

Overigens nog een vraag:

Ik wil eerst de bedieningspaneel gaan gebruiken van panasonic zelf i.c.m WAR.

Stel dat er ooit toch een losse thermostaat komt, kan ik dan beter deze kabel gaan trekken?

2 draden voor bedieningspaneel en 2 voor de thermostaat

https://www.elektramat.nl...kRB55eoFoUjBoCqaUQAvD_BwE

[ Voor 28% gewijzigd door Possible op 09-02-2022 21:08 ]

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-10 20:02
Voor het scheiden van tyleen vloerverwarmings buizen ga ik een warmte wisselaar toepassen.
ik heb dan ook een expansie vat nodig voor dit systeem.

liefst een RVS vat tegen het roesten.

Zou ik deze kunnen toepassen?
https://www.ho-michielsen...-rvs-24-liter-horizontaal

De voordruk moet denk ik wel verlaagd worden? 0.5 bar?

of hebben jullie nog alternatieven die kleiner zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

• Possible
Ja das wel fijn ;)

• Possible
@flippy Weet jij toevallig of deze eraf zijn te halen van Therminon verdeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mVR7RtRP7J0cjyFtgrmWevhusY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qM2ywvawCulmnp3NAYB3nt4i.jpg?f=fotoalbum_medium

De verdeler heeft een 1" ingang en dacht dus met 1" -> 32mm pers rechtreeks erop te kunnen.

maar zo te zien moet er dus ook nog een soort van puntstukje / nippel tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 10-02-2022 12:33 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:32:

[Afbeelding]

De verdeler heeft een 1" ingang en dacht dus met 1" -> 32mm pers rechtreeks erop te kunnen.

Dat kan je beter aan koevlaas vragen. Die is bekender met zulke verdelers.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:55
Klopt het volgende wat ik denk:

- De back-up heater springt aan als de WP het niet meer trekt en zijn vermogen niet kan leveren omdat temperatuur van aanvoer te laag wordt, onder 28 graden?

- Indien back-up heater aanspringt, levert het systeem tijdelijk 3kW extra aan warmte?

Als dat klopt, zou het toch kunnen betekenen dat als het een keer serieus koud is en je WP van zichzelf niet meer trekt omdat hij zijn aanvoer temp niet bereikt dat dan de back-up heater zorgt voor een aardige stoot meer vermogen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:33
Possible schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:32:

[Afbeelding]

Je bedoelt die puntjes die je daar inziet? dat is om die klepjes die erin zitten dicht of open te zetten. In die aansluiting kan je gewoon je 1'' --> 32mm koppeling draaien.

Gasloos sinds 2020.

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:33
Possible schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Helder.

We hebben besloten om de verdeler te vervangen haha.

Overigens nog een vraag:

Ik wil eerst de bedieningspaneel gaan gebruiken van panasonic zelf i.c.m WAR.

Stel dat er ooit toch een losse thermostaat komt, kan ik dan beter deze kabel gaan trekken?

2 draden voor bedieningspaneel en 2 voor de thermostaat

https://www.elektramat.nl...kRB55eoFoUjBoCqaUQAvD_BwE
Is dat handig? Dan moet je de kabel ergens op het einde splitten, of komt de thermostaat stijf naast het bedieningspaneel?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PASware schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:49:

- De back-up heater springt aan als de WP het niet meer trekt en zijn vermogen niet kan leveren omdat temperatuur van aanvoer te laag wordt, onder 28 graden?

- Indien back-up heater aanspringt, levert het systeem tijdelijk 3kW extra aan warmte?

Als dat klopt, zou het toch kunnen betekenen dat als het een keer serieus koud is en je WP van zichzelf niet meer trekt omdat hij zijn aanvoer temp niet bereikt dat dan de back-up heater zorgt voor een aardige stoot meer vermogen?
die 28 graden is alleen vanwege het ontdooien. als de temperatuur te ver zakt zet hij de booster aan om ervoor te zorgen dat de ontdooicyclus goed verloopt. als je vloer groot genoeg is en je hebt voldoende afgifte kan je doorgaans de booster uitschakelen in het geheime menu om te voorkomen dat die onnodig aanspringt.

en de panasonic levert gewoon zijn volle vermogen tot -15 en zal de heater niet gebruiken tenzij hij de target emperatuur niet haalt na de ingestelde tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-02-2022 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
PASware schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:49:

Als hij z'n targettemperatuur niet haalt dan en er met 4+ graden bij weg blijft gooit hij even de backupheater aan tot hij op 2 graden onder de target zit en dan probeert hij het weer met de warmtepomp te doen.

• PASware
Ep Woody schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Als hij z'n targettemperatuur niet haalt dan en er met 4+ graden bij weg blijft gooit hij even de backupheater aan tot hij op 2 graden onder de target zit en dan probeert hij het weer met de warmtepomp te doen.
Maar is het dan alleen back-upheater of combinatie van warmtepomp + backupheater?

Heeft een back-up heater dus nut als de WP het zelf net niet trekt als het echt stervenskoud is?

Ik twijfel tussen de 5 en 7kw, waarbij de 5kw wel te leveren is en de 7kw misschien voorlopig niet. Warmteverlies is nog geen 4kw bij -15, dus moet uit kunnen met 5kw.
Daarnaast komt -15 zeer zelden voor en vraag mij of op die dagen een backupheater dat net steuntje extra zou kunnen zijn.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Ep Woody
PASware schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Maar is het dan alleen back-upheater of combinatie van warmtepomp + backupheater?

Heeft een back-up heater dus nut als de WP het zelf net niet trekt als het echt stervenskoud is?

Ik twijfel tussen de 5 en 7kw, waarbij de 5kw wel te leveren is en de 7kw misschien voorlopig niet. Warmteverlies is nog geen 4kw bij -15, dus moet uit kunnen met 5kw.
Daarnaast komt -15 zeer zelden voor en vraag mij of op die dagen een backupheater dat net steuntje extra zou kunnen zijn.
Ze draaien beiden gelijktijdig.

Dit stookseizoen heb je de warmtepomp toch nog niet draaien, ik zou lekker voor de 7kW gaan, zeker als je ook een SWW vat ermee warm wil maken.

• PASware
Ep Woody schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Ze draaien beiden gelijktijdig.

Dit stookseizoen heb je de warmtepomp toch nog niet draaien, ik zou lekker voor de 7kW gaan, zeker als je ook een SWW vat ermee warm wil maken.
zit wat in ja, voordat ik 'm aangesloten en draaiende heb zit ik al weer ruim in Maart. dan beter de 7kW met een wat langere levertijd.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:59:
De 303 is nieuwer dan de 302.
Weet ff zo niet de verschillen.
Met een iets mindere batterij:
https://zaehleronlineshop...-mm-Funk-vorbereitet-2021
Zijn die batterijen vervangbaar of is het dan einde oefening?
En gaat de batterij sneller leeg bij mbus uitlezing?
Zit toch gauw over de €200,- incl. koppelingen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
Ik lees hem al uit sinds 2016 en doet het nog steeds.
en anders: https://www.kernbauer-solutions.at/multical-batterie-d-zelle

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Maar eens even overdenken, ik twijfel nog maar achteraf zal het toch niet meer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
Ik heb een goedkopere zonder m-bus hangen.
Het eerste jaar keek ik er regelmatig op, maar na een poosje vond ik dat steeds minder interessant. Het is veel interessanter wat het verbruik is. Afgifte/COP zijn na verloop van tijd voor mij gewoon een gegeven feit geworden terwijl ik het alleen nog nuttig vind te weten wat hij verbruikt (ivm de energierekening en de verhouding met de zonnepanelen). Ik denk dat ik nu al zeker 2 maanden niet meer op de kamstrup heb gekeken.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Zijn er mensen die een flowmeter in de toever plaatsen, om bijv. continu de flow en de temperatuur toe-af te monitoren? Zo kan je ook zelf de joules uitrekenen? Via alibaba is er best veel beschikbaar, zelfs ultrasone (hoef je geen appendage te plaatsen maar zo op de pijp). In principe doet de kamstrup dit ook, maar ik ben nogal van DIY.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:18
davevleugel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:36:
Zijn er mensen die een flowmeter in de toever plaatsen, om bijv. continu de flow en de temperatuur toe-af te monitoren? Zo kan je ook zelf de joules uitrekenen? Via alibaba is er best veel beschikbaar, zelfs ultrasone (hoef je geen appendage te plaatsen maar zo op de pijp). In principe doet de kamstrup dit ook, maar ik ben nogal van DIY.
Dat meet de pana zelf toch al? Die is voldoende nauwkeurig, vooral voor DIY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Hey @thehog ik zie alleen een flowswitch. Berekenen ze dit aan de hand van de pompsnelheid? Die zal afwijken bij een andere weerstand?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
davevleugel schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:07:
Hey @thehog ik zie alleen een flowswitch. Berekenen ze dit aan de hand van de pompsnelheid? Die zal afwijken bij een andere weerstand?
Flow switch? Nee hoor, er zit gewoon een flow sensor in (in liter/min). De pompsnelheid (in r/min) en pompkracht (in een decimaal getal) is ook uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
@thehog Owke, dan mis ik dat in onderstaande plaatje van de service manual. Thanks, dan ga ik er niet meer energie in stoppen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKJ-JUmY3vsFA74T5FqKaxk2lS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gy8loi9r3UPCAXDdiKsq56BJ.png?f=user_large

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dat is denk ik weer zo'n onduidelijkheid in de handleiding. Het lijkt dat de flow switch en flow sensor als zelfde component door elkaar gebruikt wordt. Wellicht had de oudere series alleen een flow switch en is het daarom nog grotendeels blijven staan in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Flow kan ik gewoon via de Heishamon uitlezen. Maar ik zoek eigenlijk een goeie (Wifi/Zigbee) manometer om de druk in het systeem uit te lezen… heeft iemand zoeiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
dirkdeman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:09:
Flow kan ik gewoon via de Heishamon uitlezen. Maar ik zoek eigenlijk een goeie (Wifi/Zigbee) manometer om de druk in het systeem uit te lezen… heeft iemand zoeiets?
Digitaal?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:50
dirkdeman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:09:
Je zal een druk sensor aan een esp8266 kunnen hangen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Zolang hij maar door Wifi of Zigbee uit te lezen is (al dan niet door er zelf een NodeMCU aan te knopen).

Mijn Pana staat op het garagedak, nu moet ik naar boven klimmen en de klep openschroeven. Ik zou de systeemdruk ook gewoon in m’n Home Assistant dashboardje willen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door dirkdeman op 11-02-2022 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
dirkdeman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Zolang hij maar door Wifi of Zigbee uit te lezen is (al dan niet door er zelf een NodeMCU aan te knopen).

Mijn Pana staat op het garagedak, nu moet ik naar boven klimmen en de klep openschroeven. Ik zou de systeemdruk ook gewoon in m’n Home Assistant dashboardje willen hebben.
Dan plaats je toch een analoge meter op een beter uitleesbare plek? Heb ik ook gedaan, een vulpunt combinatie met manometer.

Net maar even de filters van mijn luchtverwarming vervangen, de minimale watertemperatuur begon wat op te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Ep Woody schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Dan plaats je toch een analoge meter op een beter uitleesbare plek? Heb ik ook gedaan, een vulpunt combinatie met manometer.

Net maar even de filters van mijn luchtverwarming vervangen, de minimale watertemperatuur begon wat op te lopen...
Dat kan, maar ik heb alles al in HA hangen. Het is ook niet dat ik dagelijks de druk hoef te controleren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
dirkdeman schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Dat kan, maar ik heb alles al in HA hangen. Het is ook niet dat ik dagelijks de druk hoef te controleren…
Waarom zou je het dan in HA willen hebben. Je hoeft het bijna nooit te controleren (als het goed is), dus op een goed bereikbare plek een analoge meter is prima en veel eenvoudiger dan een digitale meter integreren in je HA systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Ep Woody schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Waarom zou je het dan in HA willen hebben. Je hoeft het bijna nooit te controleren (als het goed is), dus op een goed bereikbare plek een analoge meter is prima en veel eenvoudiger dan een digitale meter integreren in je HA systeem.
Je hebt gelijk, en tóch wil ik het graag. Alles is digitaal in mijn huis, behalve de systeemdruk. Er zitten wel meer sensoren in huis die ik nóg minder vaak nodig heb (bodemvochtigheid, radioactieve straling) maar die ik wél gewoon leuk vind om in HA te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
dirkdeman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Je hebt gelijk, en tóch wil ik het graag. Alles is digitaal in mijn huis, behalve de systeemdruk. Er zitten wel meer sensoren in huis die ik nóg minder vaak nodig heb (bodemvochtigheid, radioactieve straling) maar die ik wél gewoon leuk vind om in HA te hebben.
https://www.letscontrolit...hp/Analog_Pressure_sensor Succes ;)

Je uitdaging wordt het calibreren, maar verder prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil deze zomer vloerverwarming aanleggen op de BG (90m2, groepen van 60-70meter max, dus zo'n groep of 15 op de verdeler voor de BG) en op de 1e verdieping (50m2 + 2 jaga's, ongeveer 10 groepen op de verdeler voor de 1e verdieping).
Deze wil ik op een Panasonic monoblock aansluiten (vermogen nog nader te bepalen).

Er kan genoeg vermogen de vloer in lijkt me, dus de aansluiting kan vrij KISS (zonder buffervat).

Waar ik maar niet achter kan komen is de aansluiting van 2 verdelers op 1 WP. Hoe gaat dat doorgaans? Van de WP uit breng ik 26mm of 32mm kunstof naar binnen, naar de verdeler op de BG (is een meter of 3 aan buis).
Maar hoe sluit ik de verdeler van de 1e verdieping hier mooi op aan? Aftakking op de 26mm/32mm buis? Met wat voor een koppeling? Een T-stuk lijkt me niet lekker voor de flow..
Buisafstand tussen de 2 verdelers is ongeveer 4 meter.
(Wil alles met de perskoppelingen gaan monteren, heb de perstang van Heima24 al binnen)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:29:
Ik wil deze zomer vloerverwarming aanleggen op de BG (90m2, groepen van 60-70meter max, dus zo'n groep of 15 op de verdeler voor de BG) en op de 1e verdieping (50m2 + 2 jaga's, ongeveer 10 groepen op de verdeler voor de 1e verdieping).
Deze wil ik op een Panasonic monoblock aansluiten (vermogen nog nader te bepalen).

Er kan genoeg vermogen de vloer in lijkt me, dus de aansluiting kan vrij KISS (zonder buffervat).

Waar ik maar niet achter kan komen is de aansluiting van 2 verdelers op 1 WP. Hoe gaat dat doorgaans? Van de WP uit breng ik 26mm of 32mm kunstof naar binnen, naar de verdeler op de BG (is een meter of 3 aan buis).
Maar hoe sluit ik de verdeler van de 1e verdieping hier mooi op aan? Aftakking op de 26mm/32mm buis? Met wat voor een koppeling? Een T-stuk lijkt me niet lekker voor de flow..
Buisafstand tussen de 2 verdelers is ongeveer 4 meter.
(Wil alles met de perskoppelingen gaan monteren, heb de perstang van Heima24 al binnen)
Gewoon met een T- stuk in 32mm leiding en daarna pas evt verjongen werkt echt prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:35:
[...]

Gewoon met een T- stuk in 32mm leiding en daarna pas evt verjongen werkt echt prima.
Helder!

En de keuze 32mm of 26mm, hoe belangrijk is deze? Ik begreep dat 32mm haast niet te buigen is, 26mm een stuk beter. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:46:
[...]

Helder!

En de keuze 32mm of 26mm, hoe belangrijk is deze? Ik begreep dat 32mm haast niet te buigen is, 26mm een stuk beter. Wat is wijsheid?
32 mm moet je nemen. 32 is wel te buigen maar het kost wat meer moeite. En nee een 90 graden bocht lukt niet, daarvoor heb je een buigtang nodig. Maar dan zou je wat knietjes of bochten kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Possible schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:53:
[...]

32 mm moet je nemen. 32 is wel te buigen maar het kost wat meer moeite. En nee een 90 graden bocht lukt niet, daarvoor heb je een buigtang nodig. Maar dan zou je wat knietjes of bochten kunnen gebruiken.
Vanuit de 1e verdieping gaat de 32mm door een koof naar de kruipruimte. Daar moet de buis een 90 graden bocht krijgen voor de aansluiting op de andere 32mm buis.

2x deze perskoppeling met een stukje buis ertussen zou nog kunnen dus, mooi.

Of 1x een 90 graden koppeling, kan qua flow ook gewoon?

[ Voor 10% gewijzigd door --Erik-- op 14-02-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

32mm moet je niet willen buigen. gewoon niet aan denken. 90 fitting halen en klaar ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Vanuit de 1e verdieping gaat de 32mm door een koof naar de kruipruimte. Daar moet de buis een 90 graden bocht krijgen voor de aansluiting op de andere 32mm buis.

2x deze perskoppeling met een stukje buis ertussen zou nog kunnen dus, mooi.

Of 1x een 90 graden koppeling, kan qua flow ook gewoon?
Ik heb denk ik wel 8 90 graden bochten in mijn systeem zitten…

Ik haal een prima flow. Met mijn 5kw haal ik tijdens een defrost zo’n 35 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Possible schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
[...]

Ik heb denk ik wel 8 90 graden bochten in mijn systeem zitten…

Ik haal een prima flow. Met mijn 5kw haal ik tijdens een defrost zo’n 35 liter per minuut.
Mooi, scheelt weer een aantal koppelingen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Waar isoleren jullie buiten de buis en de flex slangen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
klump4u schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:14:
ik heb 2 lagen buisisolatie plus pvc tape zodat de vogels er niet mee vandoor gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:14:
Ik heb deze op mijn verlangslijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

twain4me schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:18:
[...]

ik heb 2 lagen buisisolatie plus pvc tape zodat de vogels er niet mee vandoor gaan
En zit er nog verschil in binnen en buiten isolatie of is die pvc tape voldoende?
Ik maak 50 cm flex en dan 50 cm de grond in en door de keldermuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:22:
[...]

En zit er nog verschil in binnen en buiten isolatie of is die pvc tape voldoende?
voor mij vooralsnog wel, als je dampdichter wil kan je armaflex of armacell oid overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:13:
32mm moet je niet willen buigen. gewoon niet aan denken. 90 fitting halen en klaar ermee.
32 is prima te buigen, heb het zelf gedaan met zo’n uitwendige buigveer. Even warmwrijven en hoppa.

Het heeft alleen wel een grotere buigradius dan een 90 graden koppeling dus je moet wel de ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Om mijn boodschappenlijstje compleet te maken, ik las dat @flippy het een keer had over een speciale muurdoorvoer voor de 32mm leidingen. Welke gebruik jij altijd @flippy ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:19:
[...]

ik zou armaflex gebruiken. stuk duurzamer voor buiten en isoleert beter.
--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:32:
Om mijn boodschappenlijstje compleet te maken, ik las dat @flippy het een keer had over een speciale muurdoorvoer voor de 32mm leidingen. Welke gebruik jij altijd @flippy ?
32mm uponor en waterdichte pur in elke muur (dus spouw in "ere" laten zodat vocht niet door kan trekken/dringen) zodra je buiten bent met een 90 graden schroeffitting recht omlaag en een muurdoorvoerplaat voor aircoleidingen erover om het netjes te maken en weerbestendig. vanaf daar met EPDM naar de unit die 50cm van de muur staat en armaflex over de slang en als je echt stoer doet kan je er nog een gespleten mantelbuis eromheen doen. wel met de splijtnaad naar onder zodat er geen water in kan blijven hangen. dan blijft het vele jaren goed en ook nog eens deftig geisoleerd. mantelbuis helpt de armaflex enorm. niet vergeten om armaflex buis te kopen. niet het spul die een naad heeft en je zelf dicht moet plakken. de zwarte armaflex zonder naad. dat spul met een plaknaad erin laat los na een paar jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:53:
[...]

ik zou armaflex gebruiken. stuk duurzamer voor buiten en isoleert beter.

[...]
DƤmmschichtdicke: 20 mm
LƤnge: 2 m Stange
Ausführung: angeschlitzt
Farbe: grau
Wärmeleitfähigkeit (DIN 52613 / EN ISO 8497): 0,036 W/mK bei 10 °C / 0,040 W/mK bei 40 °C / 0,053 W/mK bei 90 °C
Hoeveel beter isoleert Armafex dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:58:
Hoeveel beter isoleert Armafex dan?
volgens mij was armaflex iets van 0.033 of zoiets.

maar dat zegt niet het hele plaatje. armaflex blijft 20 jaar goed bovenop een dak in de zon. het "normale" grijze isolatieprul is na 2~3 jaar wel zijn beste tijd voorbij. laat staan de isolatiefactor als het nat word en de decompositie als het een paar jaar buiten langzaam een groen silleven aan het worden is.

kijk maar eens naar commerciele installaties. je vind daar alleen maar armaflex buiten. de reguliere grijze schuim zit in die buizen met zon metalen isolatieschil eromheen om het isolatie te beschermen tegen de elementen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

--Erik-- schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Het lijkt erg op het isolatiemateriaal van de lokale bouwmarkten, of is dit toch echt beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Pixal schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Het lijkt erg op het isolatiemateriaal van de lokale bouwmarkten, of is dit toch echt beter?
nagenoeg zelfde spul denk ik. bouwmarkt is vaak geen 13 mm dik maar 9

https://www.gamma.nl/asso...s-grijs-2-meter/p/B589817

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:41:
[...]

nagenoeg zelfde spul denk ik. bouwmarkt is vaak geen 13 mm dik maar 9

https://www.gamma.nl/asso...s-grijs-2-meter/p/B589817
Ik heb destijds deze gebruikt, 20mm isolatie.

Ik kan mij nog herinneren dat Panasonic dit te weinig vind, die zaten in hun manual op iets van 80mm geloof ik :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:22:
[...]

Ik heb destijds deze gebruikt, 20mm isolatie.

Ik kan mij nog herinneren dat Panasonic dit te weinig vind, die zaten in hun manual op iets van 80mm geloof ik :|
ik heb er 2x13 omheen zitten. met 80 moet ik wel een heel groot gat in de gevel boren :+

35x13 en 60x13 ik wet nog niet of ik het in de definitieve opstelling weer zo ga doen. ik had het nu toch voor delen die "binnen" geisoleerd moesten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:30:
[...]

ik heb er 2x13 omheen zitten. met 80 moet ik wel een heel groot gat in de gevel boren :+

35x13 en 60x13 ik wet nog niet of ik het in de definitieve opstelling weer zo ga doen. ik had het nu toch voor delen die "binnen" geisoleerd moesten worden.
Even opgezocht, het zou 60mm moeten zijn :+

Alsnog ondoenlijk natuurlijk.

Zie kaasmakert in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ik zie op een rol van 600meter PE-RT een prijsverschil van 17 euro tussen 16mm en 18mm buis.
Lijkt me een no-brainer en gaan voor 18mm, toch? Wil h.o.h. 10cm gaan leggen, groepen van zo'n 60-70m max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

--Erik-- schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:36:
Ik zie op een rol van 600meter PE-RT een prijsverschil van 17 euro tussen 16mm en 18mm buis.
Lijkt me een no-brainer en gaan voor 18mm, toch? Wil h.o.h. 10cm gaan leggen, groepen van zo'n 60-70m max.
yup. meer diameter meer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:59:
[...]

yup. meer diameter meer beter.
Ik zie geen verschil op https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening met lage aanvoer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

minder weerstand voor de pomp en meer waterinhoud. er is wel meer afgifte maar te klein voor de site om weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 19:47
Ik moet straks ook mijn leidingen buiten Isoleren met armaflex en dan wil ik er van die kunststof geribbelde buis omheen doen.
Vervolgens moet ik dan ca 2,5m langs een muur naar beneden.
Tips / ervaring hoe dit netjes op de muur te monteren?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03

.Frank

Frank.

Toch nog even een tweede poging wagen om te kijken of iemand dit weet. In de handleiding van de J-generatie staat dat van de twee stroomkabels die naar de pomp moeten er ƩƩn achter een aardlekschakelaar type AC moet zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzXAi_41PbctLX65zB0J4LwrPP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZ3iyYTRTBO05zFwfgbtrn4c.png?f=fotoalbum_large

Mijn lokale elektricien heeft geen idee, en mijn warmtepompinstallateur heeft er ook nog nooit van gehoord. Ik vind wel informatie over de verschillen tussen type A en type AC aardlekschakelaars, maar ik lees ook dat type AC in Nederland niet gebruikt zou mogen worden.

Weet iemand hier waarom dit zo is, en wat voor risico ik neem als ik beide kabels achter een gewone aardlekschakelaar type A hang? Hebben jullie twee verschillende typen aardlekschakelaar voor je Pana's?

Tweede vraag: ik wil mijn groepen/installatieautomaten in de meterkast hangen en vanuit daar kabels naar de warmtepomp trekken. CurlyMo schreef eerder in reactie op een vraag van mij dat je dan óók in de warmtepomp weer groepen/installatieautomaten monteert. Waarom zou je dat doen, puur voor het gemak dat je dan ook bij de pomp de stroom eraf kan halen?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
.Frank schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:40:
CurlyMo schreef eerder in reactie op een vraag van mij dat je dan óók in de warmtepomp weer groepen/installatieautomaten monteert.
Omdat die groepen voor gemonteerd zijn en je ze er anders expliciet moet uithalen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03

.Frank

Frank.

CurlyMo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Omdat die groepen voor gemonteerd zijn en je ze er anders expliciet moet uithalen.
Haha, dat is nog eens 'n goede reden! Misschien moet ik m'n Pana maar eens open schroeven O-) ...

M'n eerste vraag blijft open, maar als ik zelfs hier geen reacties daarop krijg ga ik denk ik niet moeilijk doen en gewoon beide groepen achter 'n type A-aardlek hangen.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
.Frank schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Haha, dat is nog eens 'n goede reden! Misschien moet ik m'n Pana maar eens open schroeven O-) ...

M'n eerste vraag blijft open, maar als ik zelfs hier geen reacties daarop krijg ga ik denk ik niet moeilijk doen en gewoon beide groepen achter 'n type A-aardlek hangen.
ik zou het maar doen, ac is in nederlandse woningen gewoon verboden. ook als in de pana handleiding iets anders staat. :+

en je zegt dat er een type ac in moet zitten, dat staat er niet het is door panasonic aanbevolen, dat is iets anders ;)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 16-02-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Volgens NEN1010:
Aardlekschakelaars van het type AC niet meer mogen worden geĆÆnstalleerd.

Type AC zijn verouderd – beveiligt alleen bij sinusvormige foutstroom
Type A gangbaar – beveiligt tegen sinusvormige en pulserende foutstromen
Type B – beveiligt tegen sinusvormige-, pulserende en DC-foutstromen
Ik zou een gecombineerde automaat/aardlek (aardlekautomaat) gebruiken.
Een aardlekautomaat is niet precies hetzelfde als een aardlekschakelaar omdat de aardlekautomaat naast een aardlekschakelaar ook een installatieautomaat bevat. Hierdoor is de aardlekautomaat een beveiliging die reageert op lekstroom, kortsluiting en overstroom die ontstaat bij overbelasting. Is er een aparte aardlekschakelaar aanwezig? Dan moet er ook een zekeringsautomaat of installatieautomaat worden aangebracht in de groepenkast of meterkast. Dit kost extra ruimte. De aardlekautomaat bevat al deze beveiligingen in ƩƩn compacte behuizing.
Ik heb bijv. een meterkast die krap is gedimensioneerd en een losse aardlekschakelaar en automaat is geen ruimte voor.

[ Voor 53% gewijzigd door davevleugel op 16-02-2022 09:25 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
.Frank schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:47:
[...]

In de panasonic zitten twee automaten, die zou ik verwijderen en vervangen voor klemmen
Dit bijvoorbeeld https://www.automation24....em-phoenix-3044076-ut-2-5

Dan vlak bij de panasonic plaats je twee werkschakelaars, en in de meterkast monteer je het af op een vrije groep, of nog mooier een alamat 30ma type b16 / c16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Die in de pana is een B type? Dan kan je in je meterkast een c plaatsen.. hoef je ook geen klemmen te plaatsen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 08:55
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:29:
[...]

In de panasonic zitten twee automaten, die zou ik verwijderen en vervangen voor klemmen
Dit bijvoorbeeld https://www.automation24....em-phoenix-3044076-ut-2-5

Dan vlak bij de panasonic plaats je twee werkschakelaars, en in de meterkast monteer je het af op een vrije groep, of nog mooier een alamat 30ma type b16 / c16
even samenvatten ;)
Je gaat andere dan de geinstalleerde automaten installeren in je meterkast.
Om dat te doen ga je de automaten in de pana verwijderen en vervangen door werkschakelaars terwijl de automaten daar ook prima dienst voor doen.
Dus extra geld uitgeven zonder dat het er volgens mij beter van wordt.
Snap het niet helemaal ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Een automaat mag je nooooooit als werkschakelaar gebruiken! Of noem het dan geen werkschakelaar ;) in de praktijk kunnen ze doorlekken! Sowieso na uitzetten van werkschakelaar altijd nameten.. maar dat weet elke installateur.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pgeene schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:43:
[...]

even samenvatten ;)
Je gaat andere dan de geinstalleerde automaten installeren in je meterkast.
Om dat te doen ga je de automaten in de pana verwijderen en vervangen door werkschakelaars terwijl de automaten daar ook prima dienst voor doen.
Dus extra geld uitgeven zonder dat het er volgens mij beter van wordt.
Snap het niet helemaal ;)
Hoe wil je het anders netjes selectief aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:49:
[...]

misschien blue van mij. Maar je moet toch OOK automaten in de meterkast hebben.
Ik zou ten alle tijden beide willen.
Bij mij zitten er 2 in de meterkast en 2 in de Pana (voorgeinstalleerd)
Maar idd. die in de Pana zou ik kunnen weghalen en vervangen door werkschakelaars.

Je kunt met zwaardere draad ook naar de pana. dus 1 zware automaat in de meterkast. Dan beide automaten in de pana doorlussen.

Hoe meer selectief wil je zijn? Je hebt 2 groepen nodig. die kun je of zelf splitsen vanaf 1 fase of zelf al in de meterkast kiezen welke fase je wilt (bij 3 fase).

Wat betreft automaten niet als werkschakelaars. dat klopt, je MAG ze daarvoor niet gebruiken. Tegelijk gebeurt dat wel (nameten is idd wel handig/slim).
Hoe sluiten mensen dan lampjes aan in huis.....door de automaat uit te zetten toch ;)
Maar OK.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:49:
Niet. Maar welk voordeel heeft die selectiviteit tussen de automaat in je WP en die in de meterkast?
In het ergste geval moet je bij overbelasting door je WP even beide automaten weer inschakelen. Maar hoe vaak gaat dat voorkomen? Bij harde kortsluiting (die kans is al een stuk groter) gaan ze toch allebei uit.
Gewoon de Pana achter twee 16A alamats (wel de juiste, dus spanningsonafhankelijk!) in de meterkast aansluiten en je er verder niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
In mijn Panasonic zit alleen een RCD (aardlekschakelaar), geen overbelastingsbeveiliging. Dus je zal sowieso goed moeten afzekeren in de woning. Die RCD's zou ik lekker laten zitten, als die eruit gaan heb je toch wel een vrij serieus probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
pgeene schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:02:
[...]

misschien blue van mij. Maar je moet toch OOK automaten in de meterkast hebben.
Ik zou ten alle tijden beide willen.
Bij mij zitten er 2 in de meterkast en 2 in de Pana (voorgeinstalleerd)
Maar idd. die in de Pana zou ik kunnen weghalen en vervangen door werkschakelaars.

Je kunt met zwaardere draad ook naar de pana. dus 1 zware automaat in de meterkast. Dan beide automaten in de pana doorlussen.

Hoe meer selectief wil je zijn? Je hebt 2 groepen nodig. die kun je of zelf splitsen vanaf 1 fase of zelf al in de meterkast kiezen welke fase je wilt (bij 3 fase).

Wat betreft automaten niet als werkschakelaars. dat klopt, je MAG ze daarvoor niet gebruiken. Tegelijk gebeurt dat wel (nameten is idd wel handig/slim).
Hoe sluiten mensen dan lampjes aan in huis.....door de automaat uit te zetten toch ;)
Maar OK.
Een aparte werkschakelaar ter plaatsen van de verbruiker is omdat anders geen zicht is op de schakelaar ten tijde van de werkzaamheden. De automaat in de meterkast kan door een derde weer ingeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
KaDoos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Een aparte werkschakelaar ter plaatsen van de verbruiker is omdat anders geen zicht is op de schakelaar ten tijde van de werkzaamheden. De automaat in de meterkast kan door een derde weer ingeschakeld worden.
opzich zijn daar slotjes voor te krijgen (automaat vergrendeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
twain4me schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:57:
[...]

opzich zijn daar slotjes voor te krijgen (automaat vergrendeling)
Je bedoelt het slot op de deur van de meterkast? ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
.Frank schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:40:
Toch nog even een tweede poging wagen om te kijken of iemand dit weet. In de handleiding van de J-generatie staat dat van de twee stroomkabels die naar de pomp moeten er ƩƩn achter een aardlekschakelaar type AC moet zitten:

[Afbeelding]

Mijn lokale elektricien heeft geen idee, en mijn warmtepompinstallateur heeft er ook nog nooit van gehoord. Ik vind wel informatie over de verschillen tussen type A en type AC aardlekschakelaars, maar ik lees ook dat type AC in Nederland niet gebruikt zou mogen worden.

Weet iemand hier waarom dit zo is, en wat voor risico ik neem als ik beide kabels achter een gewone aardlekschakelaar type A hang? Hebben jullie twee verschillende typen aardlekschakelaar voor je Pana's?

Tweede vraag: ik wil mijn groepen/installatieautomaten in de meterkast hangen en vanuit daar kabels naar de warmtepomp trekken. CurlyMo schreef eerder in reactie op een vraag van mij dat je dan óók in de warmtepomp weer groepen/installatieautomaten monteert. Waarom zou je dat doen, puur voor het gemak dat je dan ook bij de pomp de stroom eraf kan halen?
Type AC reageert alleen op nette sinusvormige lekstroom, type A reageert daarnaast ook op pulserende lek-gelijkstroom, bijvoorbeeld bij een apparaat met enkelzijdige gelijkrichting. Sommige dimmers vallen daaronder. Je kunt dus altijd een A gebruiken en soms een AC.

In de warmtepomp zitten aardlekschakelaars, RCCB's. Let niet op de foute vertaling ELCB, dat zijn gestelspanningsschakelaars. Laat die gewoon zitten, dan kun je bij een aardfout tenminste zien of het aan de warmtepomp of de kabel ligt. In de meterkast zet je natuurlijk gewoon per groep aardlekautomaten (type A, 16A). Dan ben je niet alleen beveiligd tegen brandende draden, maar ook tegen slecht geleidende knaagdieren die zich aan je kabels hebben vergrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
KaDoos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Helder verhaal, en bekend ook vanuit mijn werk.
Maar thuis ben ik de enige die eraan werkt. En de groepen die ik afsluit zijn alleen van de warmtepomp, dus niemand die denkt ...groep eruit want iets doet het niet.....laat ik de groep weer aanzetten.

Maar in theorie zou het kunnen inderdaad. Daarom zet ik beide uit (zowel in de Pana als in de meterkast).

Pagina: 1 ... 48 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.