Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.076 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:27:
[...]

En andersom? Backup niet voor ontdooien maar tijdens (op )warmen inschakelen voor half uur ofzo
Hoe forceer ik dat? Is dat set_powerful_mode in de Heisha? Voor eigen aansturing van df zie ik inderdaad set_force_defrost.

@sjimmie Ik zie inderdaad in mijn logs dat mijn handmatige df van zojuist vriendelijker is geweest dan wanneer de WP daar zelf over beslist. Dus misschien moet ik hem wel gewoon even zelf net wat vaker laten df-en.

[ Voor 43% gewijzigd door CurlyMo op 22-12-2021 13:34 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:55

martijn v o

Certified by Enphase.

CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:16:
Is het mogelijk de WP te vragen df meer op het element te doen? Ik merk dat het lastig is het huis warm te krijgen na nachtverlaging met al die df's. Als die nu gewoon net dat element wat meer gebruikt, dan zou dat een hoop schelen.
Defrost op het element gaat op retourtemperatuur. Die moet dan beneden de 28 graden zijn. Heb jij hogere retourtemperaturen?
Ik heb snachts de unit uit staan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:28:
Ik zie inderdaad in mijn logs dat mijn handmatige df van zojuist vriendelijker is geweest dan wanneer de WP daar zelf over beslist. Dus misschien moet ik hem wel gewoon even zelf net wat vaker laten df-en.
Heel toevallig dacht ik hier net ook dat een DF weleens beter zou zijn.
De WP bleef op 69Hz knetteren terwijl ik zag dat hij allang helemaal wit was.
Puur vanwege de hoge frequentie zette ik hem even op Quiet mode 3 en toen kwam er vrijwel meteen een defrost. Dat zal een beetje samenloop zijn geweest, ik denk dat de Force handmatig of via heishamon een betere optie is.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
martijn v o schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:36:
[...]

Defrost op het element gaat op retourtemperatuur. Die moet dan beneden de 28 graden zijn. Heb jij hogere retourtemperaturen?
Ik heb snachts de unit uit staan.
Ja veel hoger.
sjimmie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:41:
[...]

Heel toevallig dacht ik hier net ook dat een DF weleens beter zou zijn.
Ik ga gewoon even de Eva_Outlet_Temp volgen om te zien of hij wat eerder in de DF kan. Ik las van @t.oswald dat die vanaf -7 aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03-2022
Hi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Maandag de 9kW unit geinstalleerd. Alles draait en werkt en is aangesloten. Dus dat is mooi. MAAR het valt me qua performance behoorlijk tegen. Eigenlijk draait de Warmtepomp continue volle bak, en dan krijgt hij het huis nog niet warm. Ik kom van een situatie waarbij ik zo'n 0.8 m3 gas per uur verstookte op dit soort dagen. Dus pak hem beet 6.5-7 kW. En daar werd het prima warm mee. De pana geeft aan dat hij 8-9 kW genereert, maar het schiet niet op.

Ik heb de eerste kinderziektes er al uit gehaald
  • Ik denk dat ik initieel teveel flow door vloerverwarming had. Moest de verdeler vervangen (oude had pomp en mengde bij). Heb nu flink lopen pielen met de flow en elk van de 6 groepen tot 1.5l/min teruggebracht, en lijkt wel OK te zijn
  • Hij pompte vol in de bypass rond, dus kreeg belachelijke flow. Bypass dus verder dichtgezet, flow nu normaal (9-12 l/min op vloerverwarming (zo'n 80m2) en 2 flinke Jaga's)
Echter hij zit nu in een situatie waar hij qua stooklijn richting de Ta=42 wil vandaag (0 graden buiten). Maar dat haalt hij gewoon niet. Met delta-T van 5 komt hij niet boven de Ta=35 uit. Dus heb de toegestane delta-T al naar 12 verhoogd. Nu haalt hij net Ta=40 (soms 41). Dan wordt het gelukkig wel warm. Flow is dan ongeveer 11-12 l/min.

Maar nu heb ik 2 interessante problemen:
  1. Tr blijft hardnekkig op 29 graden steken. Dus delta-T van 11-12. Tr komt niet omhoog. Terwijl met de CV ketel op Ta=40 de Tr vrij snel naar 34-35 graad ging (Delta-T van 5). Ik wil best accepteren dat ik in die 5-6 meter buiten (vanuit tuin het huis in) iets van warmte kwijt raak, maar 6 graden extra?
  2. Ik heb ontzettend veel defrosts (op zich niet gek omdat de pana non-stop op vol vermogen draait). Ongeveer 1 per 45 min. In totaal al zo'n 15 vandaag (tot 15u)
Ik zal in de kerstvakantie de temp sensoren installeren. Nu nog niet kunnen doen (dus pana sensoren zijn niet geijkt). En ik zal dan met name eens meten hoeveel Delta-T ik in de leidingen buiten kwijt raak. Ik heb op zich een flinke flexalen buis (125mm met daarin 2x32mm) een stuk onder de grond. En die op een kort stukje aansluitslang met hele dikke isolatie (via rjtec) aan de pana. Dus buiten echt wel flink geisoleerd. En buizen, etc. buiten voelen gewoon goed koud. Binnen de buizen (nog) niet geisoleerd, maar is 5 meter tot aan de vloerverwarming verdeler en loopt door de woonkamer (onder de inbouwkast), dus zou alleen maar moeten helpen met verwarmen.

En is 15 defrosts vandaag normaal (de pana is vol aan het blazen)? Of veel te hoog? Ik heb niet het idee dat hij eigen koude lucht aanzuigt. Hij blaast het grasveld op en de temp sensor voor buitentemp geeft normale waardes aan.

Is er nog iets anders wat ik kan proberen? Flow verder verlagen in vloer en radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:21:
Hi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Maandag de 9kW unit geinstalleerd. Alles draait en werkt en is aangesloten. Dus dat is mooi. MAAR het valt me qua performance behoorlijk tegen. Eigenlijk draait de Warmtepomp continue volle bak, en dan krijgt hij het huis nog niet warm. Ik kom van een situatie waarbij ik zo'n 0.8 m3 gas per uur verstookte op dit soort dagen. Dus pak hem beet 6.5-7 kW. En daar werd het prima warm mee. De pana geeft aan dat hij 8-9 kW genereert, maar het schiet niet op.

• Ik denk dat ik initieel teveel flow door vloerverwarming had. Moest de verdeler vervangen (oude had pomp en mengde bij). Heb nu flink lopen pielen met de flow en elk van de 6 groepen tot 1.5l/min teruggebracht, en lijkt wel OK te zijn
  • Hij pompte vol in de bypass rond, dus kreeg belachelijke flow. Bypass dus verder dichtgezet, flow nu normaal (9-12 l/min op vloerverwarming (zo'n 80m2) en 2 flinke Jaga's)
Echter hij zit nu in een situatie waar hij qua stooklijn richting de Ta=42 wil vandaag (0 graden buiten). Maar dat haalt hij gewoon niet. Met delta-T van 5 komt hij niet boven de Ta=35 uit. Dus heb de toegestane delta-T al naar 12 verhoogd. Nu haalt hij net Ta=40 (soms 41). Dan wordt het gelukkig wel warm. Flow is dan ongeveer 11-12 l/min.

1. Tr blijft hardnekkig op 29 graden steken. Dus delta-T van 11-12. Tr komt niet omhoog. Terwijl met de CV ketel op Ta=40 de Tr vrij snel naar 34-35 graad ging (Delta-T van 5). Ik wil best accepteren dat ik in die 5-6 meter buiten (vanuit tuin het huis in) iets van warmte kwijt raak, maar 6 graden extra?
  2. Ik heb ontzettend veel defrosts (op zich niet gek omdat de pana non-stop op vol vermogen draait). Ongeveer 1 per 45 min. In totaal al zo'n 15 vandaag (tot 15u)
Ik zal in de kerstvakantie de temp sensoren installeren. Nu nog niet kunnen doen (dus pana sensoren zijn niet geijkt). En ik zal dan met name eens meten hoeveel Delta-T ik in de leidingen buiten kwijt raak. Ik heb op zich een flinke flexalen buis (125mm met daarin 2x32mm) een stuk onder de grond. En die op een kort stukje aansluitslang met hele dikke isolatie (via rjtec) aan de pana. Dus buiten echt wel flink geisoleerd. En buizen, etc. buiten voelen gewoon goed koud. Binnen de buizen (nog) niet geisoleerd, maar is 5 meter tot aan de vloerverwarming verdeler en loopt door de woonkamer (onder de inbouwkast), dus zou alleen maar moeten helpen met verwarmen.

En is 15 defrosts vandaag normaal (de pana is vol aan het blazen)? Of veel te hoog? Ik heb niet het idee dat hij eigen koude lucht aanzuigt. Hij blaast het grasveld op en de temp sensor voor buitentemp geeft normale waardes aan.

Is er nog iets anders wat ik kan proberen? Flow verder verlagen in vloer en radiatoren?
Een 9 kW wil veel meer flow hebben, kijk maar op het type plaatje op je unit, kan best richting 20 liter gaan.
Verder wil je te snel want je wp krijgt niet ineens zoveel beton warm. Als je een vloer hebt met vier groepen (ik noem maar wat )zet er dan eens twee van dicht. Wacht tot de retour stijgt, en de wp gaat dan rustiger draaien. Op dat moment zet je er telkens een extra groep bij open. Zo kan hij stap voor stap je vloer warm krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:48:
[...]
Ik ga gewoon even de Eva_Outlet_Temp volgen om te zien of hij wat eerder in de DF kan. Ik las van @t.oswald dat die vanaf -7 aan springt.
Eerste resultaten zijn binnen. Het lijkt inderdaad zo rond de -7 / -9 te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hi allemaal,

Wat heb je voor vloer dat er water van 40 graden in moet? Dat is veel te hoog voor een gewone vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
FransvWoerkom schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:45:
[...]

Wat heb je voor vloer dat er water van 40 graden in moet? Dat is veel te hoog voor een gewone vloerverwarming.
Beton in hele huis. In keuken en woonkamer met parket. Hele ochtend 35 graden erin laten gaan, maar temp in woonkamer gaat niet omhoog (stabiel). Toen omhoog gezet naar 40 en dan komt hij langzaam omhoog. Dit was overigens met CV-ketel niet anders. Ik hou gewoon zelfde temps aan als met CV-ketel.

Het kleine stukje beton met tegels wordt met 35 graden wel warm overigens.

En over flow Reneeke. De flow had ik voorheen heel hoog (20 l/min idd), maar dan kreeg ik geen hoge delta T, dus vandaar flow omlaag gebracht. Zal wel proberen wat er met wat groepen dicht gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:58:
En over flow Reneeke. De flow had ik voorheen heel hoog (20 l/min idd), maar dan kreeg ik geen hoge delta T, dus vandaar flow omlaag gebracht. Zal wel proberen wat er met wat groepen dicht gaat gebeuren.
Waarom wil je een hoge deltaT? :? En waarom is 20 lpm heel hoog? Dat valt, zeker voor een 9 kW wp, best mee. Een grote deltaT betekent ook een hogere Ta, en dus een lagere cop...
Hier heeft @reneeke1970 toch gelijk, ik zou die flow minimaal richting (of over) de 20 lpm willen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 16:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:00:
[...]

Waarom wil je een hoge deltaT? :? En waarom is 20 lpm heel hoog? Dat valt, zeker voor een 9 kW wp, best mee. Een grote deltaT betekent ook een hogere Ta, en dus een lagere cop...
Hier heeft @reneeke1970 toch gelijk, ik zou die flow minimaal richting (of over) de 20 lpm willen hebben.
Sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik wil zo laag mogelijke delta T en hoge flow. Helemaal eens. Maar ik moet ook een huis warm krijgen. Dat lukte met 35 graden niet en met 40 graden wel. Alleen krijgt de pana hem niet naar 40 graden met zo'n hoge flow. Hij moet dan simpelweg een te grote delta-T doen op teveel water. Dus vandaar delta-T omhoog, flow omlaag. Dan wordt huis iig warm. Is het ideaal? Nee, absoluut niet. Ik ga het liefst weer omlaag. Maar heb nog steeds vrouw en 2 kids die het koud hebben op dit moment (en ik ben te trots om de CV aan te zwengelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:07:
Sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik wil zo laag mogelijke delta T en hoge flow. Helemaal eens. Maar ik moet ook een huis warm krijgen. Dat lukte met 35 graden niet en met 40 graden wel. Alleen krijgt de pana hem niet naar 40 graden met zo'n hoge flow. Hij moet dan simpelweg een te grote delta-T doen op teveel water. Dus vandaar delta-T omhoog, flow omlaag. Dan wordt huis iig warm. Is het ideaal? Nee, absoluut niet. Ik ga het liefst weer omlaag. Maar heb nog steeds vrouw en 2 kids die het koud hebben op dit moment (en ik ben te trots om de CV aan te zwengelen).
Maar nu ga je de mist in. Een huis verwarm je niet met Ta, maar met vermogen. En die 9 kW is bij lagere Ta (en hoge flow) precies evenveel als bij hoge Ta (en lage flow). Alleen het genereren daarvan kost bij lagere Ta (iets) minder elektriciteit.
Verder ken ik Panasonic niet zo goed, maar bij mijn Mitsubishi is het max vermogen afhankelijk van de Ta. Des te lager de Ta, des te hoger het max vermogen.
De kans is groot dat dat bij Panasonic ook zo is (het werkingsprincipe is tenslotte hetzelfde), dus het verhogen van je flow zal er voor zorgen dat de Ta daalt, de COP en het max vermogen stijgen en dat je huis (iets) sneller warm is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Flow moet je hoger zetten, en in software moet je delta t groter zetten, zodat je wp de ruimte heeft als hij dat nodig acht. Als je hem begrenst op 5 zeg maar, dan wacht hij met vermogen bij geven omdat daardoor delta 6 zou worden. Dus wacht hij tot retour 4 is en dan geeft hij power bij.
En dat gaat er dus fout in jou opwarm fase omdat alles koud is.
En vandaar een paar groepen dicht zetten, des te sneller komt hij in zijn ritme.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
Ok, tx all. Ik ga flow weer vergroten (en groep voor groep laten opkomen). Delta T zal ik op een graad of 8 zetten. Ik zal stooklijn ook verlagen (niet 43 bij -1, maar laten we zeggen 38).

tx. Hopelijk gaat het werken.

p.s. ik bekijk de outcome puur door te kijken of de temp in de woonkamer omhoog gaat. En de hele ochtend met Ta=35 kreeg ik hem niet omhoog. Maargoed, misschien niet genoeg flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
Het blijft overigens wel gek dat de delta-T van Pana vs CV-ketel zoveel verschilt. CV ketel ging toch echt naar 5-6. Pana nu naar 8 (met hogere flow en Ta=35). Zou er zoveel verlies in het stukje (goed geisoleerde) buitenleiding kunnen zitten?

Want het maakt qua kW stoken ook best een verschil. Voorheen zat ik op zo'n 6.5-7 per uur. Nu op 8-9. Natuurlijk is de CV ketel tijd uitgeweest toen pana werd geinstalleerd, en is het een koude dag vandaag. Maar lijkt toch niet helemaal te kloppen.

Ik zal in de vakantie eens wat beter meten op verschillende plekken om uit te vogelen waar die delta T nu in zit.

[ Voor 43% gewijzigd door fadsjeik op 22-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:43:
Het blijft overigens wel gek dat de delta-T van Pana vs CV-ketel zoveel verschilt. CV ketel ging toch echt naar 5-6. Pana nu naar 8 (met hogere flow en Ta=35). Zou er zoveel verlies in het stukje (goed geisoleerde) buitenleiding kunnen zitten?

Want het maakt qua kW stoken ook best een verschil. Voorheen zat ik op zo'n 6.5-7 per uur. Nu op 8-9. Natuurlijk is de CV ketel tijd uitgeweest toen pana werd geinstalleerd, en is het een koude dag vandaag. Maar lijkt toch niet helemaal te kloppen.

Ik zal in de vakantie eens wat beter meten op verschillende plekken om uit te vogelen waar die delta T nu in zit.
bleef je CV wel op 40 ? Of stiekum naar 45 ondanks 40 ingesteld?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:50:
[...]
Inderdaad een goede om te checken. Mijn Remeha bleek 48 te doen bij ingestelde 40. :(

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:50:
[...]
Volgens eigen sensor idd 40. Soms 39 zelfs. Dit was wel met vloerverwarming verdeler die bijmengde. Dus er ging 35 de vloer in oid.

Ik zal een bak DS18b20s installeren in de vakantie en wat metingen uitvoeren. Kan ik meteen even onafhankelijk checken wat de CV deed.

Maar qua gasverbruik weet ik wel 100% zeker, want komt uit de slimme meter en gelijk aan factuur energiemaatschappij. Dus ik weet 100% zeker dat ik voorheen niet boven de 0.8 m3 per uur uitkwam (6.5 - 7 kW / uur). En de pana vindt toch dat hij al 2 dagen 9kW erin pompt. Dus ergens raak ik 2kW kwijt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:17:
[...]

Volgens eigen sensor idd 40. Soms 39 zelfs. Dit was wel met vloerverwarming verdeler die bijmengde. Dus er ging 35 de vloer in oid.

Ik zal een bak DS18b20s installeren in de vakantie en wat metingen uitvoeren. Kan ik meteen even onafhankelijk checken wat de CV deed.

Maar qua gasverbruik weet ik wel 100% zeker, want komt uit de slimme meter en gelijk aan factuur energiemaatschappij. Dus ik weet 100% zeker dat ik voorheen niet boven de 0.8 m3 per uur uitkwam (6.5 - 7 kW / uur). En de pana vindt toch dat hij al 2 dagen 9kW erin pompt. Dus ergens raak ik 2kW kwijt :?
Misschien had je super gas die niet 8 maar bijna 10 kW bevatte....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:20:
Ok, tx all. Ik ga flow weer vergroten (en groep voor groep laten opkomen). Delta T zal ik op een graad of 8 zetten. Ik zal stooklijn ook verlagen (niet 43 bij -1, maar laten we zeggen 38).
Waarom zo ingewikkeld met groepen dichtdraaien? Ik kan Panasonic niet, maar bij mijn Mitsubishi zou ik als ik volle bak zou moeten verwarmen de waterpomp op de hoogste stand zetten, regelen op Ta en die gewoon op een onhaalbaar hoge waarde (35°C of zo) zetten. Dan gaat de WP proberen die Ta te halen en vol gas draaien. Moeilijker is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:45:
[...]

Eerste resultaten zijn binnen. Het lijkt inderdaad zo rond de -7 / -9 te zijn.
Is afhankelijk van de Tb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkM3otomx5fNwKgxMCpfGhXNK4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0DHYbxLe62Qg9e8jGL3psBJ.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:21:
[...]

Waarom zo ingewikkeld met groepen dichtdraaien? Ik kan Panasonic niet, maar bij mijn Mitsubishi zou ik als ik volle bak zou moeten verwarmen de waterpomp op de hoogste stand zetten, regelen op Ta en die gewoon op een onhaalbaar hoge waarde (35°C of zo) zetten. Dan gaat de WP proberen die Ta te halen en vol gas draaien. Moeilijker is het niet.
Omdat Japanse kabouters nou eenmaal anders denken dan Chinese....
Die truc heeft al bij aantal mensen geholpen met opstarten.
En ik zeg het waarschijnlijk te voorbarig, maar de oorzaak is waarschijnlijk te kleine wp....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:26:
[...]

Die truc heeft al bij aantal mensen geholpen met opstarten.
En ik zeg het waarschijnlijk te voorbarig, maar de oorzaak is waarschijnlijk te kleine wp....
hahaha. Ik ben het ook met je eens, dat het mogelijk te kleine wp is idd. Laten we iig zeggen dat het niet overhoudt (en zo had ik hem ook berekend). Ik zal vannacht iig geen nachtverlaging toepassen en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:26:
In welke van de twee zitten Chinese kabouters dan? Want bij mijn weten zijn Mitsubishi en Panasonic allebei hartstikke Japans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:29:
hahaha. Ik ben het ook met je eens, dat het mogelijk te kleine wp is idd. Laten we iig zeggen dat het niet overhoudt (en zo had ik hem ook berekend). Ik zal vannacht iig geen nachtverlaging toepassen en kijken hoe het dan gaat.
Waar kwam je met de Koevlaasmethode op uit? (Of wat was je jaarlijkse gasverbruik).
Het is nu namelijk net rond het vriespunt. Als het nu al een probleem is, dan wordt het misschien net 10 graden in je woning als het buiten -10 is....

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:30:
[...]

In welke van de twee zitten Chinese kabouters dan? Want bij mijn weten zijn Mitsubishi en Panasonic allebei hartstikke Japans.
Oh excuses dan, dacht dat Mitsubishi chinees was

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
[...]

Je moet even niet denken of draaien aan flow of deltaT. Wat zijn nu eigenlijk je afgiftesystemen? Wat is de hoofdverwarming? Staan Jaga's in dezelfde ruimte als waar die vloerverwarming ligt? Toen je huis nog op de CV-ketel op 40 graden werkte, was het toen ook 0°C buiten? Kon je met die 40° je huis opwarmen of warmhouden? Had je toen nog een mengverdeler (met pomp) aan je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:31:
[...]

Waar kwam je met de Koevlaasmethode op uit? (Of wat was je jaarlijkse gasverbruik).
1800m3, dus 8.7 kW. Maar de 9kW pana is met zeer koud weer maar iets van 7.5.

Ik heb alleen wel 1,5 jaar lang gasverbruik per uur gelogt en kwam zoals gezegd ook in de sneeuw en schaatsdagen niet boven de 0.8m3 per uur uit. Is vooral kwestie van rustig, lang doorstoken om aan de 1800 te komen (en niet aan/uit knipperen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:34:
[...]

Ik heb alleen wel 1,5 jaar lang gasverbruik per uur gelogt en kwam zoals gezegd ook in de sneeuw en schaatsdagen niet boven de 0.8m3 per uur uit. Is vooral kwestie van rustig, lang doorstoken om aan de 1800 te komen (en niet aan/uit knipperen)
Blijf dan maar van je nacht verlaging af want dat ga je niet redden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
FransvWoerkom schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:33:
[...]

Je moet even niet denken of draaien aan flow of deltaT. Wat zijn nu eigenlijk je afgiftesystemen? Wat is de hoofdverwarming? Staan Jaga's in dezelfde ruimte als waar die vloerverwarming ligt? Toen je huis nog op de CV-ketel op 40 graden werkte, was het toen ook 0°C buiten? Kon je met die 40° je huis opwarmen of warmhouden? Had je toen nog een mengverdeler (met pomp) aan je vloerverwarming?
Hoofd afgifte is inderdaad vloerverwarming in de woonkamer. De Jaga's hangen door heel het huis (niet in de woonkamer), maar in praktijk stook ik overdag 2 werkkamers en 's avonds / 's nachts de badkamer en slaapkamers (als ze te koud zijn geworden).

Ja, huis stookte ik ook met CV op 40 graden bij 0C buiten. Opwarmen en warmhouden. Was idd wel met mengverdeler met pomp (die er nu uit is). Toen was delta-T dus 5-6 graden. In December bv. op 'warmere' dagen rond de 7-9 m3 gas (incl. 0.6-1m3 douchen + kids in bad). Op 'koudere' dagen rond de 12 m3. De sneeuwdagen vorig jaar moet ik even opzoeken.

Voorlopig blijft de temperatuur overal met 38 graden uit de pana overal oplopen. Dus dat gaat goed. Kan nog verder verlagen naar 35 en eens kijken wat er dan gebeurt.

Het is dus geen drama gelukkig. Inmiddels wordt huis warmer. Alle ruimtes loopt temperatuur op. Het valt alleen dus wel tegen qua capaciteit van de pana. Staat nu de hele dag vol te blazen op max capaciteit. Ik had verwacht meer richting de 7 - 7.5 kW te zitten op dit soort dagen (in lijn met vorig verbruik), maar schiet direct naar de 9 kW.

Maargoed met nachtverlaging eraf is het dus te doen. Ik had hem afgelopen nacht op nachtverlaging gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 06-10 13:15
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:16:
Is het mogelijk de WP te vragen df meer op het element te doen? Ik merk dat het lastig is het huis warm te krijgen na nachtverlaging met al die df's. Als die nu gewoon net dat element wat meer gebruikt, dan zou dat een hoop schelen.
Zou het mogelijk zijn doormiddel van het fout kalibreren van de temp sensoren er meer vermogen uit te krijgen?
het is immers een begrensde 9. Maar hoe is hij begrensd?

Misschien ook nog TB voor de gek houden voor voor het vrij geven van hogere frequenties?

[ Voor 8% gewijzigd door Dewim1 op 22-12-2021 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fadsjeik
En overigens goed om te lezen dat anderen ook ongeveer elke 45 min een defrost hebben

Misschien toch niet zo slim om WP in gebruik te nemen vlak voordat het koud wordt. Beter eerst wat confidence opbouwen op mildere dagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:09:
En overigens goed om te lezen dat anderen ook ongeveer elke 45 min een defrost hebben

Misschien toch niet zo slim om WP in gebruik te nemen vlak voordat het koud wordt. Beter eerst wat confidence opbouwen op mildere dagen :)
Wat is de frequentie van de compressor?, die van mij zit nu op 71 Hz (Mono 7 Kw)
COP op deze dag tot nu toe 1.9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM8w7vOMqqLqSSyL85G2Hnms970=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5G6LQ448tzo5wM3t7Q9sgQsc.png?f=fotoalbum_large

Mijn compressor vandaag, hij redt het nu niet meer op minimumstand.
5 defrosts zijn ook mooi te zien. COP heb ik nog niet exact gekeken vandaag maar zit boven de 3.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:09:

welnee, gewoon blind in het diepe springen, niets mis mee. YOLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
frisianstar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:53:
[...]

Wat is de frequentie van de compressor?, die van mij zit nu op 71 Hz (Mono 7 Kw)
COP op deze dag tot nu toe 1.9
77. COP bereken ik nog niet. Heb (helaas) ook geen kamstrup oid, dus moet puur op pana afgaan ben ik bang. Maar met defrost elke 15 min zal het niet per se briljant zijn. Maar nu 35 kWh vandaag. Valt niet per se mee, maar ook niet tegen (zou toch wel 13-15 m3 gas gehad hebben vandaag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
COP kun je toch uitlezen bij <Systeem check> op de remote?
Net op die van mij gezien; 71Hz; 2.2 KW elektrisch verbruik; COP 2.7

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat is daar dan de logica achter. Dat de luchtvochtigheid automatisch daalt als het buiten kouder wordt? Als het koud genoeg is dan zijn de defrosts vaak ook grotendeels voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:34:
[...]
Dat geeft al aan dat het aardig krap is. Want eigenlijk kom je dus 1.2 kW tekort.
Ik weet niet hoe koud het bij jou was afgelopen februari, maar hier was het etmaalgemiddelde op de koudste dag (8 februari) maar -6.2°C. Dat is nog lang geen -10. Je hebt dus tov die dagen nog wat meer nodig.
Verder vergissen veel mensen zich in de warmtecapaciteit van hun huis. Als jouw WP nu al 80% van zijn capaciteit nodig heeft om het warmteverlies van je keet te compenseren, dan blijft er maar 20% over om je huis op te warmen. Omdat er ook nog vermogen verloren gaat aan defrosts, is er misschien 1.5 kW om alle beton en stenen van je huis op te warmen. Met zo weinig vermogen kan dat dus heel erg lang duren voordat je huis wat warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frisianstar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:18:
COP kun je toch uitlezen bij <Systeem check> op de remote?
Net op die van mij gezien; 71Hz; 2.2 KW elektrisch verbruik; COP 2.7
Dat is aardig beroerd. Draai je op zo'n hoge temperatuur? Hier gaat er 892W in de Mitsubishi, en er komt 4.1 kW uit, COP dus 4.6. Daggemiddelde weet ik morgen pas. Tot nu toe 6 defrosts sinds 9:00 uur, bij temperaturen tussen -2 en +0.3

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2021 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:06:
[...]

Hoofd afgifte is inderdaad vloerverwarming in de woonkamer. De Jaga's hangen door heel het huis (niet in de woonkamer), maar in praktijk stook ik overdag 2 werkkamers en 's avonds / 's nachts de badkamer en slaapkamers (als ze te koud zijn geworden).

Ja, huis stookte ik ook met CV op 40 graden bij 0C buiten. Opwarmen en warmhouden. Was idd wel met mengverdeler met pomp (die er nu uit is). Toen was delta-T dus 5-6 graden. In December bv. op 'warmere' dagen rond de 7-9 m3 gas (incl. 0.6-1m3 douchen + kids in bad). Op 'koudere' dagen rond de 12 m3. De sneeuwdagen vorig jaar moet ik even opzoeken.

Voorlopig blijft de temperatuur overal met 38 graden uit de pana overal oplopen. Dus dat gaat goed. Kan nog verder verlagen naar 35 en eens kijken wat er dan gebeurt.

Het is dus geen drama gelukkig. Inmiddels wordt huis warmer. Alle ruimtes loopt temperatuur op. Het valt alleen dus wel tegen qua capaciteit van de pana. Staat nu de hele dag vol te blazen op max capaciteit. Ik had verwacht meer richting de 7 - 7.5 kW te zitten op dit soort dagen (in lijn met vorig verbruik), maar schiet direct naar de 9 kW.

Maargoed met nachtverlaging eraf is het dus te doen. Ik had hem afgelopen nacht op nachtverlaging gezet.
Vergelijkbaar met mijn verbruik en installatie. Mijn Jaga's op de werkkamers boven draaien nu met een Ta van 34°, de vloerverwarming beneden op 28°. Met een mengverdeler voor de vloerverwarming stuurt de pana beide circuits met WAR aan. In een werkkamer hangt de afstandsbediening met thermostaat. 's nachts verlaag ik daar de temperatuur met 1° en shift ik de Ta van de vloerverwarming -1°. Ook hier veel deice; vandaag inmiddels 12. Het vervelende is dan wel dat de wp dan weer een tijdje niet verwarmt en tijd nodig heeft om weer stabiel te lopen.

Het is gewoon een kwestie van relaxed blijven en zoeken naar goede WAR instellingen. Ik ben benieuwd of het je lukt een compromis te vinden tussen hete voeten en koude werkkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:24:
[...]

Wat is daar dan de logica achter. Dat de luchtvochtigheid automatisch daalt als het buiten kouder wordt? Als het koud genoeg is dan zijn de defrosts vaak ook grotendeels voorbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LloawjTpxonvqWr8Dc0H4t09KIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mXn7LpxGDS208hsF3iIPflX5.png?f=user_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:33:
[...]

Dat geeft al aan dat het aardig krap is. Want eigenlijk kom je dus 1.2 kW tekort.

[...]

Ik weet niet hoe koud het bij jou was afgelopen februari, maar hier was het etmaalgemiddelde op de koudste dag (8 februari) maar -6.2°C. Dat is nog lang geen -10. Je hebt dus tov die dagen nog wat meer nodig.
Verder vergissen veel mensen zich in de warmtecapaciteit van hun huis. Als jouw WP nu al 80% van zijn capaciteit nodig heeft om het warmteverlies van je keet te compenseren, dan blijft er maar 20% over om je huis op te warmen. Omdat er ook nog vermogen verloren gaat aan defrosts, is er misschien 1.5 kW om alle beton en stenen van je huis op te warmen. Met zo weinig vermogen kan dat dus heel erg lang duren voordat je huis wat warmer wordt.
Fair. Je weet alleen vooraf niet hoe hard de WP echt moet werken. En op basis van mijn gasverbruik had ik verwacht dat hij dus op een dag als vandaag minder hard zou hoeven werken (en ik dus wat over zou hebben). Maar ik stop met de nachtverlaging en dan moet het op te lossen zijn denk ik zo.

COP vandaag op de pana nog steeds 3.3 overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
ah, laatste vraag. Ik schakel de WP in/uit met een CN4 aansluiting. Ik had daarnaast op de remote een quiet mode schema ingesteld. Alleen op de heishamon read out zie ik nog steeds "disabled" staan bij "Quiet_Mode_Schedule". Moet je dat nog ergens aanzetten? Of kan ik dat naar de Heishamon sturen met MQTT ofzo?

Als het moet dan kan ik wel een regel in Openhab inbouwen die elke dag via MQTT stuurt. Kan ik ook de Quietmode uitlaten als het vriest. Maar vind het ook wel simpel om het gewoon in de pana zelf te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Even een super dom vraagje waarschijnlijk, maar dacht aan iets na mijn post van gisteren op het gewone Warmtepomp topic: https://gathering.tweaker...message/69939132#69939132 nu ik vandaag iets had gezien.

Ik heb gisteren de stooklijn aangepast van +15/22 en -10/40 naar +15/22 en -10/28 vandaag rond 0°C buiten draaide de warmtepomp op 27°C aanvoer.

Na dat gezien te hebben gok ik dat die totaal geen rekening houd met de stooklijn?
Dus vroeg ik mij af, welke symbooltjes staan er op de standaard Panasonic display als je via een stooklijn en WAR werkt en wat is de setting die ik anders moet aanpassen?

Momenteel staan de volgende symbooltjes er:
Bovenaan:
Zone: ruimtethermostaat (interne sensor ingeschakeld)
Onder de binnentemperatuur:
Ruimtethermostaat (Intern)

In de handleiding gekropen en dan zou ik het volgende denken

Onder de temperatuur moet toch watertemperatuur: compensatiecurve symbooltje staan of niet?
(Of is dat nog iets anders?)

Bij installateur settings sensor:
Watertemperatuur
Ruimtethermostaat
Ruimtesensor

Moet die setting ruimtesensor zijn?

Type: KIT-ADC09JE5 (WH-ADC0309J3E5 + WH-UD09JE5)

[ Voor 3% gewijzigd door Fantasma op 22-12-2021 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Fantasma schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:48:
Even een super dom vraagje waarschijnlijk, maar dacht aan iets na mijn post van gisteren op het gewone Warmtepomp topic: https://gathering.tweaker...message/69939132#69939132 nu ik vandaag iets had gezien.

Ik heb gisteren de stooklijn aangepast van +15/22 en -10/40 naar +15/22 en -10/28 vandaag rond 0°C buiten draaide de warmtepomp op 27°C aanvoer.

Na dat gezien te hebben gok ik dat die totaal geen rekening houd met de stooklijn?
Dus vroeg ik mij af, welke symbooltjes staan er op de standaard Panasonic display als je via een stooklijn en WAR werkt en wat is de setting die ik anders moet aanpassen?

Momenteel staan de volgende symbooltjes er:
Bovenaan:
Zone: ruimtethermostaat (interne sensor ingeschakeld)
Onder de binnentemperatuur:
Ruimtethermostaat (Intern)

In de handleiding gekropen en dan zou ik het volgende denken

Onder de temperatuur moet toch watertemperatuur: compensatiecurve symbooltje staan of niet?
(Of is dat nog iets anders?)

Bij installateur settings sensor:
Watertemperatuur
Ruimtethermostaat
Ruimtesensor

Moet die setting ruimtesensor zijn?

Type: KIT-ADC09JE5 (WH-ADC0309J3E5 + WH-UD09JE5)
Zone watertemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TARz9P3-duPrfpB4dljqIpLSvXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFUQYjybO1aFgkiObuSMMrWY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 22-12-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Dan ga ik even een kwartier door de kou fietsen om eens te bekijken.
Dankuwel!

Even voor de duidelijkheid want foto wat verwarrend: kamer/ruimtesensor dus IPV thermostaat ofzo dus en dan watertemperatuur?

Zit er niet bij dus is lastig te kijken hoe het er in het echt op de display staat.
(Helpt ook niet dat ik in een oudere handleiding via een pdf op een smartphone aan het kijken denk ik...)

[ Voor 28% gewijzigd door Fantasma op 22-12-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Fantasma schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:13:
[...]

Dankuwel!

Even voor de duidelijkheid want foto wat verwarrend: kamer/ruimtesensor dus IPV thermostaat ofzo dus en dan watertemperatuur?

Zit er niet bij dus is lastig te kijken hoe het er in het echt op de display staat.
(Helpt ook niet dat ik in een oudere handleiding via een pdf op een smartphone aan het kijken denk ik...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvdXdDLZC92WZAu6Zd-VDfUACqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPHTdIuMpIAyxISulZy1KSjB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BDnQxVn9j0qgJkNUZ00zdaZhSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cNA1YsNoT4lEhf50EeNz6GG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCaFHVlhTKCnCJiRBriqVgzfwCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCyvpOGrkJrAbSDt9pHqZgJc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door t.oswald op 22-12-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Fantasma schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:13:
[...]

Dankuwel!

Toch nog een argument voor de Service Cloud, niet door de kou!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
fadsjeik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:07:
ah, laatste vraag. Ik schakel de WP in/uit met een CN4 aansluiting. Ik had daarnaast op de remote een quiet mode schema ingesteld. Alleen op de heishamon read out zie ik nog steeds "disabled" staan bij "Quiet_Mode_Schedule". Moet je dat nog ergens aanzetten? Of kan ik dat naar de Heishamon sturen met MQTT ofzo?

Als het moet dan kan ik wel een regel in Openhab inbouwen die elke dag via MQTT stuurt. Kan ik ook de Quietmode uitlaten als het vriest. Maar vind het ook wel simpel om het gewoon in de pana zelf te regelen
In het snelmenu (linksonder) kun je bij QM (handje) omschakelen (met de enter toets) tussen QM 0, 1, 2, 3 en schedule. Het handje onderstreept betekent "actief", het handje onderstippeld betekent "niet actief".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fadsjeik
FransvWoerkom schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:34:
[...]

In het snelmenu (linksonder) kun je bij QM (handje) omschakelen (met de enter toets) tussen QM 0, 1, 2, 3 en schedule. Het handje onderstreept betekent "actief", het handje onderstippeld betekent "niet actief".
Hero. Dat had me zelf echt uren gekost om te vinden. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Hi allemaal,

Ik heb ook de 9kW pana geinstalleerd in oktober. Heb een iets lager gasverbruik (1500m3) per jaar maar verder vergelijkbare situatie. 100m2 vloerverwarming en stond met de CV ook lekker met 40 Ta te draaien met dit soort buitentemperaturen om het warm te houden/krijgen. Stooklijn loopt van 26 op naar 42 graden en met de huidige buitentemperaturen wilde hij dus vandaag naar 38/39. Ook bij mij duurt het een paar uurtjes voordat hij die Ta echt haalt. Dit komt gewoon doordat hij al die stenen moet verwarmen en daar 'maar' 9kW voor heeft t.o.v. de 32kW die m'n CV had. Dat gaat gewoon veel sneller. dT heb ik gewoon op 4 staan en ik heb de flow niet gelimiteerd. Draai gewoon 19-20l / min. Ik denk dat het ook bij jou vooral een kwestie is van geduld hebben en hem inderdaad door laten draaien bij lagere temperaturen.

Alles draaide de afgelopen weken prima. Ik gebruik tot nu toe aan/uit functionaliteit i.c.m. een thermostaat in de woonkamer om hem af te schakelen bij 22 graden en weer aan bij 21.3. Verder staat hij tot nu toe uit als we niet thuis zijn en 's nachts. Een paar uur voordat wij thuiskomen gaat hij aan. Dit werkte tot ca. 5 graden buitentemperatuur prima. Nu merk ik dat hij er wel erg lang over doet om het huis op temperatuur te krijgen omdat we 's nachts flink wat warmte verliezen. Vandaag heeft hij ook vrijwel de hele dag op 70Hz staan te rammen en pas na 10 uur draaien begint hij weer een beetje terug te schakelen. Gewoon veel warmtevraag (en verlies in het huis) bij deze temps.

Ben nu van plan om <5 graden over te gaan op een continu schema en dan een lagere Ta via de temperatuurshift instellen 's nachts en tijdens afwezigheid. Ik heb hier zelf nog wel een aantal vragen over voor de ervaringsdeskundigen:

- Welke stooklijn shift gebruiken jullie tijdens afwezigheid/nacht? Is -5 een goede start om hem op een lager pitje te laten draaien?

- Vanaf wel moment is het rendabeler om de pomp de hele dag te laten draaien? Door deweeks kan hij bij ons in principe 12-16 uur uit als we slapen/aan het werk zijn. Staat dan alleen middag/avond aan en dan is het 's ochtends ook nog aangenaam zolang het dus niet te koud is buiten. Hij draait dan vermoedelijk wel op wat hogere vermogens dan wanneer hij de hele dag aan zou staan. Ben benieuwd of er een case te maken is voor hele dag aan en dan op lagere Ta bij afwezigheid/nacht en hoe dit zich verhoudt qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:17:
[...]

Flow moet je hoger zetten, en in software moet je delta t groter zetten, zodat je wp de ruimte heeft als hij dat nodig acht. Als je hem begrenst op 5 zeg maar, dan wacht hij met vermogen bij geven omdat daardoor delta 6 zou worden. Dus wacht hij tot retour 4 is en dan geeft hij power bij.
En vandaar een paar groepen dicht zetten, des te sneller komt hij in zijn ritme.
Ik begreep de gedachte achte die deltaT instelling nog niet helemaal volgens mij.

Begrijp ik nu goed dat de deltaT het maximale verschil in Tr en Ta is? En dat de WP zelf daar een optimaleweg in zoekt?

Stel dat het systeem aan begin vd dag afgekoeld is. Setpoint 40gr, DeltaT 10gr, Ta 25gr, Tr 20gr. Dan gaat de WP net zo lang verwarmen tot de Ta 30gr is, vervolgens gaat hij wachten tot Tr omhoog komt, alvorens de Ta verder richting setpoint te verwarmen?

Of maak ik het nu onnodig ingewikkeld?

Met bovenstaande zou je zeggen dat je een zo klein mogelijke delta wil hebben, met een zo hoog mogelijke flow. Dan hoeft de WP per 'circulatie' de minste energie per liter water toe te voegen.

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:36:
[...]

Dat is aardig beroerd. Draai je op zo'n hoge temperatuur? Hier gaat er 892W in de Mitsubishi, en er komt 4.1 kW uit, COP dus 4.6. Daggemiddelde weet ik morgen pas. Tot nu toe 6 defrosts sinds 9:00 uur, bij temperaturen tussen -2 en +0.3
De COP van de Panasonic remote moet je simpelweg niet naar kijken. Die slaat werkelijk nergens op…. Evenals de energie verbruik..

Het is echt onbegrijpelijk dat een apparaat van 3k niet even correcte software & sensoren heeft die netjes met 2 decimalen werkt… maar goed andere kant is ook wel zo:

- koop
- sluit aan
- stel WAR in
- zet aan
- geniet 😉

Side note: oké. Het is wel even zoeken naar de juiste stooklijn. Heb ook nog ruzie met een J waar ik hem nog niet goed krijg :X afgelopen zondag “te heet” (22.1) ; aanpassing gedaan; 2 dagen “te koud” (20.3) - weer wat aangepast (ondergrens 2 graden omhoog).

Afwachten weer

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 22-12-2021 23:55 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Niltag schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:04:
[...]

Ik heb ook de 9kW pana geinstalleerd in oktober. Heb een iets lager gasverbruik (1500m3) per jaar maar verder vergelijkbare situatie. 100m2 vloerverwarming en stond met de CV ook lekker met 40 Ta te draaien met dit soort buitentemperaturen om het warm te houden/krijgen. Stooklijn loopt van 26 op naar 42 graden en met de huidige buitentemperaturen wilde hij dus vandaag naar 38/39. Ook bij mij duurt het een paar uurtjes voordat hij die Ta echt haalt. Dit komt gewoon doordat hij al die stenen moet verwarmen en daar 'maar' 9kW voor heeft t.o.v. de 32kW die m'n CV had. Dat gaat gewoon veel sneller. dT heb ik gewoon op 4 staan en ik heb de flow niet gelimiteerd. Draai gewoon 19-20l / min. Ik denk dat het ook bij jou vooral een kwestie is van geduld hebben en hem inderdaad door laten draaien bij lagere temperaturen.

Alles draaide de afgelopen weken prima. Ik gebruik tot nu toe aan/uit functionaliteit i.c.m. een thermostaat in de woonkamer om hem af te schakelen bij 22 graden en weer aan bij 21.3. Verder staat hij tot nu toe uit als we niet thuis zijn en 's nachts. Een paar uur voordat wij thuiskomen gaat hij aan. Dit werkte tot ca. 5 graden buitentemperatuur prima. Nu merk ik dat hij er wel erg lang over doet om het huis op temperatuur te krijgen omdat we 's nachts flink wat warmte verliezen. Vandaag heeft hij ook vrijwel de hele dag op 70Hz staan te rammen en pas na 10 uur draaien begint hij weer een beetje terug te schakelen. Gewoon veel warmtevraag (en verlies in het huis) bij deze temps.

Ben nu van plan om <5 graden over te gaan op een continu schema en dan een lagere Ta via de temperatuurshift instellen 's nachts en tijdens afwezigheid. Ik heb hier zelf nog wel een aantal vragen over voor de ervaringsdeskundigen:

- Welke stooklijn shift gebruiken jullie tijdens afwezigheid/nacht? Is -5 een goede start om hem op een lager pitje te laten draaien?

- Vanaf wel moment is het rendabeler om de pomp de hele dag te laten draaien? Door deweeks kan hij bij ons in principe 12-16 uur uit als we slapen/aan het werk zijn. Staat dan alleen middag/avond aan en dan is het 's ochtends ook nog aangenaam zolang het dus niet te koud is buiten. Hij draait dan vermoedelijk wel op wat hogere vermogens dan wanneer hij de hele dag aan zou staan. Ben benieuwd of er een case te maken is voor hele dag aan en dan op lagere Ta bij afwezigheid/nacht en hoe dit zich verhoudt qua verbruik.
Volgens mij probeer je de Wp als een gas cv te besturen. Dat gaat het niet worden. In het verleden moet je dan toch met de vv ook dit probleem gehad hebben als de cv de helft van de tijd werd uitgezet?
Met een gesloten verdeler wil je een Ta tussen de 28 en de 32 de vloer in sturen bij Tb rond het vriespunt. Je resterende radiatoren moeten het daar dan ook mee doen en daartoe eventueel worden aangepast. Goede stooklijn WAR 24/7 en eventueel een beetje shiften -1 tot +1. Shiften met -5 is onzinnig, kan je de Wp net zo goed uitzetten.
Een lucht/water Wp is een traag lage temperatuur systeem. Wil je snel op temperatuur komen zou dat met een lucht/lucht Wp, de moderne split airco, kunnen. Dat werkt net als bij de gas cv even een slinger aan de thermostaat geven en 20 minuten later is je kamer op temperatuur. Zet je hem weer uit als je naar je werk gaat en is de temperatuur een uurtje later weer terug bij af.

• t.oswald
Crazy- schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:52:
[...]

De COP van de Panasonic remote moet je simpelweg niet naar kijken. Die slaat werkelijk nergens op…. Evenals de energie verbruik..

Het is echt onbegrijpelijk dat een apparaat van 3k niet even correcte software & sensoren heeft die netjes met 2 decimalen werkt… maar goed andere kant is ook wel zo:

- koop
- sluit aan
- stel WAR in
- zet aan
- geniet 😉

Side note: oké. Het is wel even zoeken naar de juiste stooklijn. Heb ook nog ruzie met een J waar ik hem nog niet goed krijg :X afgelopen zondag “te heet” (22.1) ; aanpassing gedaan; 2 dagen “te koud” (20.3) - weer wat aangepast (ondergrens 2 graden omhoog).

Afwachten weer
Ik ben van 15 24, -10 30 naar 15 23, -12 33 gegaan. Bij wat hogere Tb maakt dat dan weinig uit terwijl bij lage Tb je wat hoger komt. Dus niet alleen iets doen met de Ta maar ook kijken of de temperatuur waarbij je stooklijn is vastgepind wat geschoven moet worden.
Zie voorbeeld in het tooltje:

https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:32
@fadsjeik @Niltag Aangezien jullie ook een J serie hebben, gebruik de setting voor een vaste flow "Max Duty":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTURaDWIorW8TDbkk08hkNEY0wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70jFHnaGVXBqmUC0BUmDuk30.png?f=fotoalbum_large

Onder andere @vandermark en ik hebben ervaren dat de boel dan een stuk rustiger draait en in te regelen is. Met een vaste pompsnelheid kan je namelijk waterzijdig de flows van de groepen goed inregelen en blijven deze ook constant. De deltaT volgt dan automatisch op basis van het afgegeven vermogen (want vermogen = deltaT * flow * constante).

• reneeke1970
Nhz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:35:
[...]

Ik begreep de gedachte achte die deltaT instelling nog niet helemaal volgens mij.

Begrijp ik nu goed dat de deltaT het maximale verschil in Tr en Ta is? En dat de WP zelf daar een optimaleweg in zoekt?

Stel dat het systeem aan begin vd dag afgekoeld is. Setpoint 40gr, DeltaT 10gr, Ta 25gr, Tr 20gr. Dan gaat de WP net zo lang verwarmen tot de Ta 30gr is, vervolgens gaat hij wachten tot Tr omhoog komt, alvorens de Ta verder richting setpoint te verwarmen?

Of maak ik het nu onnodig ingewikkeld?

Met bovenstaande zou je zeggen dat je een zo klein mogelijke delta wil hebben, met een zo hoog mogelijke flow. Dan hoeft de WP per 'circulatie' de minste energie per liter water toe te voegen.
Dit is inderdaad wat mijn al wat oudere model doet, bij mij is niks instelbaar. Bij de nieuwere modellen gebeurt precies hetzelfde mits niet gehinderd door een foute flow instelling, want dan kan hij wel eens een eigen willetje krijgen.
Dus je moet zorgen dat je niet een te koude tr hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:59
Heronimo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:36:
@fadsjeik @Niltag Aangezien jullie ook een J serie hebben, gebruik de setting voor een vaste flow "Max Duty":
[Afbeelding]

Onder andere @vandermark en ik hebben ervaren dat de boel dan een stuk rustiger draait en in te regelen is. Met een vaste pompsnelheid kan je namelijk waterzijdig de flows van de groepen goed inregelen en blijven deze ook constant. De deltaT volgt dan automatisch op basis van het afgegeven vermogen (want vermogen = deltaT * flow * constante).
Helemaal mee eens. Met name in mijn situatie waar ik best wat verschillen heb in omvang van de vvw groepen is een vaste flow de enige manier waarop ik het waterzijdig goed kan inregelen.

Daarnaast is een vaste flow enkel handig wanneer je geen dynamisch systeem hebt waarbij groepen aan en uit gezet worden door thermostaatknoppen. Ik heb het hele verwarmingseizoen de gehele BG, de badkamer en een studeerkamer open staan. Dat verandert niet. Dan is een vaste flow handig.

Zie hieronder gemiddeld dagje wanneer het niet te koud is. Gele lijn is de flow. Thermostaat schakelt om 9.00 de WP aan en uit als het te warm wordt. Om 18.00 wordt thermostaat setpoint verhoogd om een avondrun in te schakelen. 23.00 zet thermostaat de WP weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47zbzzHp1HlhuXvUTdhrPQU6XbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUn5lqQP2SilupiN0c8zSIQA.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Nhz
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:04:
[...]

Dit is inderdaad wat mijn al wat oudere model doet, bij mij is niks instelbaar. Bij de nieuwere modellen gebeurt precies hetzelfde mits niet gehinderd door een foute flow instelling, want dan kan hij wel eens een eigen willetje krijgen.
Dus je moet zorgen dat je niet een te koude tr hebt.
Maar dan staat mijn aanname van een zo laag mogelijke delta wel haaks op wat jij eerder zei, daarin zei je dat je de delta zo hoog mogelijk moet instellen.

Bij mij momenteel:
Delta 10gr
Taanvoer 38gr
Tretour 44gr
Ttartget 45gr

Flow: 16l/min
Compressor: 29hz
Gebruik: 2800W

Ik vind dat een aardig hoog gebruik, terwijl hij akelig dicht tegen zijn target aan zit.

Groetjes

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:51
Hoe vertaal je de max pump duty waarden die de Pana in het menu weergeeft naar l/min? SetMaxPumpDuty heeft een ondergrens van 64, maar waar komt dat mee overeen?

• vandermark
Jesse- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:32:
Hoe vertaal je de max pump duty waarden die de Pana in het menu weergeeft naar l/min? SetMaxPumpDuty heeft een ondergrens van 64, maar waar komt dat mee overeen?
Tja, lastig. Ik heb mijn vvw groepen eerst allemaal open gezet (geen weerstand). En toen gewoon de max pump duty gaan wijzigen. Na wijzigen circa 5 seconden wachten en dan zie je wat het doet naar l/m. Zo heb ik het gewijzigd tot ik bij de gewenste flow van 12,5l/m kwam. Ik heb dus gewoon de juiste flow opgezocht en ingesteld. Daarna de vvw groepen zo inregelen dat flow op de max kon komen en de groepen de juiste flow kregen.

• reneeke1970
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:30:
[...]

Maar dan staat mijn aanname van een zo laag mogelijke delta wel haaks op wat jij eerder zei, daarin zei je dat je de delta zo hoog mogelijk moet instellen.

Bij mij momenteel:
Delta 10gr
Taanvoer 38gr
Tretour 44gr
Ttartget 45gr

Flow: 16l/min
Compressor: 29hz
Gebruik: 2800W

Ik vind dat een aardig hoog gebruik, terwijl hij akelig dicht tegen zijn target aan zit.
Als je hem hoger instelt wil dat niet zeggen dat hij dat ook in praktijk doet. Maar je geeft hem bij opwarmen wel de ruimte om eventueel te gebruiken. Uiteindelijk komt hij toch op een punt wat hij zelf fijn vind? Zoals bij jou nu 6 graden. Als jij je instelling van maw 10 op 15 zet zal er helemaal niks gebeuren.
Tijdens opwarmen gebeurt er wel wat, loopt hij tegen de tien aan dan wacht hij eerst tot hij 9 word, alvorens hij vermogen bij geeft.
Zet je de instelling op 15 dan zal hij niet wachten want 11 graden vind hij ook goed.
Dit gaat dus echter wel meer stroom trekken omdat hij veel harder moet werken, dus wil je dit niet dan kun je hem begrenzen. Maar warm je wel trager op.

Jij vind je 2800 watt veel, maar blijkbaar heeft hij het nodig, hij moet nog steeds 1 graad omhoog. Als je vanuit oude gegevens zeker weet dat het teveel is heb je misschien wel een koude middel lekkage of ander mankement.

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 23-12-2021 10:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:51
vandermark schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:39:
[...]

Tja, lastig. Ik heb mijn vvw groepen eerst allemaal open gezet (geen weerstand). En toen gewoon de max pump duty gaan wijzigen. Na wijzigen circa 5 seconden wachten en dan zie je wat het doet naar l/m. Zo heb ik het gewijzigd tot ik bij de gewenste flow van 12,5l/m kwam. Ik heb dus gewoon de juiste flow opgezocht en ingesteld. Daarna de vvw groepen zo inregelen dat flow op de max kon komen en de groepen de juiste flow kregen.
Ah check, proefondervindelijk klinkt best logisch. Was het niet nog eenvoudiger geweest om de kranen van de groepen te laten voor wat ze waren?

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
Jesse- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:32:
Wanneer je de pomp aanzet bij het instellen zie je direct de flow. Dat kan als je in het menuutje zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Jesse- schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:09:
[...]

Ah check, proefondervindelijk klinkt best logisch. Was het niet nog eenvoudiger geweest om de kranen van de groepen te laten voor wat ze waren?
Nee, want dan kan het zo zijn dat die zoveel weerstand geven dat de flow niet wordt gehaald. Met inregelen flowmeters had ik regelmatig dat ik groepen zo kneep dat de flow daalde. Het was echt kwestie van zo inregelen dat de flow van 12,5 werd gehaald maar de onderlinge verhouding bewaard bleef. Tussen mijn kleinste groep (badkamer) en grootste groep (eetkamer) zit factor 3.

• Nhz
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:41:
[...]

Als je hem hoger instelt wil dat niet zeggen dat hij dat ook in praktijk doet. Maar je geeft hem bij opwarmen wel de ruimte om eventueel te gebruiken. Uiteindelijk komt hij toch op een punt wat hij zelf fijn vind? Zoals bij jou nu 6 graden. Als jij je instelling van maw 10 op 15 zet zal er helemaal niks gebeuren.
Tijdens opwarmen gebeurt er wel wat, loopt hij tegen de tien aan dan wacht hij eerst tot hij 9 word, alvorens hij vermogen bij geeft.
Zet je de instelling op 15 dan zal hij niet wachten want 11 graden vind hij ook goed.
Dit gaat dus echter wel meer stroom trekken omdat hij veel harder moet werken, dus wil je dit niet dan kun je hem begrenzen. Maar warm je wel trager op.

Jij vind je 2800 watt veel, maar blijkbaar heeft hij het nodig, hij moet nog steeds 1 graad omhoog. Als je vanuit oude gegevens zeker weet dat het teveel is heb je misschien wel een koude middel lekkage of ander mankement.
Het is dus eigenlijk meer een 'max delta' instelling. Ik had de instelling meer verwacht als een 'gewenste delta'. In het geval van bijvoorbeeld deze getallen:

Delta 5gr
Taanvoer 30gr
Ttartget 45gr

Dat hij nu het Tretour 35gr maakt, met een flow die maximaal is tov Max Pump Duty, wanneer de compressor het niet bij kan benen dat de WP de flow zelf naar beneden brengt. De Tretour wordt dan dus elke keer Taanvoer +5gr, net zo lang tot hij de gevraagde temperatuur heeft bereikt.

Maar misschien is dat wat ik zoek cq. bedoel, wel juist datgene dat met de HeishaMon kan.
deWit schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:57:
[...]
Ik heb een scriptje gemaakt om vanuit HA elke minuut het setpoint te optimaliseren van de warmtepomp om op lage frequentie te blijven draaien, [...] een regeling die gaat proberen een zo laag mogelijke frequentie te krijgen door de gevraagde temperatuur aan te passen naar de huidige geleverde temperatuur -1. [...]

Groetjes

• reneeke1970
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:25:
[...]

Het is dus eigenlijk meer een 'max delta' instelling. Ik had de instelling meer verwacht als een 'gewenste delta'. In het geval van bijvoorbeeld deze getallen:

Delta 5gr
Taanvoer 30gr
Ttartget 45gr

Dat hij nu het Tretour 35gr maakt, met een flow die maximaal is tov Max Pump Duty, wanneer de compressor het niet bij kan benen dat de WP de flow zelf naar beneden brengt. De Tretour wordt dan dus elke keer Taanvoer +5gr, net zo lang tot hij de gevraagde temperatuur heeft bereikt.

Maar misschien is dat wat ik zoek cq. bedoel, wel juist datgene dat met de HeishaMon kan.

[...]
Met zon script lijkt me dat mogelijk ja om hem continu anders in te stellen. Maar ha heb ik geen verstand van. Er is wel ergens apart topic over geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

• Niltag
t.oswald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:01:
[...]

Volgens mij probeer je de Wp als een gas cv te besturen. Dat gaat het niet worden. In het verleden moet je dan toch met de vv ook dit probleem gehad hebben als de cv de helft van de tijd werd uitgezet?
Met een gesloten verdeler wil je een Ta tussen de 28 en de 32 de vloer in sturen bij Tb rond het vriespunt. Je resterende radiatoren moeten het daar dan ook mee doen en daartoe eventueel worden aangepast. Goede stooklijn WAR 24/7 en eventueel een beetje shiften -1 tot +1. Shiften met -5 is onzinnig, kan je de Wp net zo goed uitzetten.
Een lucht/water Wp is een traag lage temperatuur systeem. Wil je snel op temperatuur komen zou dat met een lucht/lucht Wp, de moderne split airco, kunnen. Dat werkt net als bij de gas cv even een slinger aan de thermostaat geven en 20 minuten later is je kamer op temperatuur. Zet je hem weer uit als je naar je werk gaat en is de temperatuur een uurtje later weer terug bij af.
Ik denk dat je gelijk hebt als het gaat om het willen aansturen als een CV. Ik wil mijn woonkamer als ik thuis ben graag rond de 22 graden hebben. Toen ik de pomp in oktober in gebruik nam liep ik er wel tegenaan dat ik dit bij een Ta van rond de 30 niet haalde. Ik moet wel zeggen dat ik hem niet >24 uur heb laten draaien om te kijken of hij uiteindelijk wel naar die temperatuur kruipt. Wellicht heb ik daar de plank misgeslagen.

Ik had echter ook het idee dat het efficiënter is om van 14-23 uur op een wat hoger vermogen (1,25kW opname gem.) te draaien dan 24 uur op een lager vermogen (0,75kW opname gem.) en heb toen besloten om hem zo in te regelen waarbij hij >22.2 afschakelt. Ik merk nu dat het teveel tijd kost om op temperatuur te komen bij een Tb < 5 graden waardoor dit plan dus inderdaad niet werkt.

Het voelt echter nog steeds averechts om hem dan maar altijd 24 uur per dag te laten draaien ook als het buiten wat warmer is.

Ik ga nu de komende dagen even op een lagere Ta draaien en laat hem dan gewoon 24h aan. Kijken hoe dit verbruik / temperatuur binnen beïnvloed.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:09

Carboy54

Duurzaamheid coach

Niltag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt als het gaat om het willen aansturen als een CV. Ik wil mijn woonkamer als ik thuis ben graag rond de 22 graden hebben. Toen ik de pomp in oktober in gebruik nam liep ik er wel tegenaan dat ik dit bij een Ta van rond de 30 niet haalde. Ik moet wel zeggen dat ik hem niet >24 uur heb laten draaien om te kijken of hij uiteindelijk wel naar die temperatuur kruipt. Wellicht heb ik daar de plank misgeslagen.

Ik had echter ook het idee dat het efficiënter is om van 14-23 uur op een wat hoger vermogen (1,25kW opname gem.) te draaien dan 24 uur op een lager vermogen (0,75kW opname gem.) en heb toen besloten om hem zo in te regelen waarbij hij >22.2 afschakelt. Ik merk nu dat het teveel tijd kost om op temperatuur te komen bij een Tb < 5 graden waardoor dit plan dus inderdaad niet werkt.

Het voelt echter nog steeds averechts om hem dan maar altijd 24 uur per dag te laten draaien ook als het buiten wat warmer is.

Ik ga nu de komende dagen even op een lagere Ta draaien en laat hem dan gewoon 24h aan. Kijken hoe dit verbruik / temperatuur binnen beïnvloed.
Als ik nacht verlaging toe pas gaat de besparing te niet bij het weer opwarmen. Gewoon 24/7 is het beste zeker bij lagere temperaturen. Bij vorst laat ik mijn setpoint automatisch in de nacht -3 verlagen ivm lagere cop in de nacht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• t.oswald
Niltag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:57:
[...]

Toch kom je met je stookbeleid van 1500m3 gas. Dat is best veel met 100m2 vv plus wat radiatoren (ik weet natuurlijk niet hoeveel) als de verwarming maar 12 uur per etmaal draaide. Als je Wp goed is ingeregeld en je WAR met een Ta rond de 30, bij de huidige Tb, 24/7 draait moet het vast wel lukken om onder een verbruik van 3000kWh te blijven op jaarbasis.
Heb je een gesloten of een open verdeler? Als je nog de open verdeler uit het gas tijdperk hebt, kan die nogal wat “muizengaatjes” hebben die er vooral uitgehaald moeten worden. Of vervangen door een gesloten verdeler.

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2021 12:31 ]

• sjimmie
Carboy54 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:03:
Als ik nacht verlaging toe pas gaat de besparing te niet bij het weer opwarmen. Gewoon 24/7 is het beste zeker bij lagere temperaturen.
Ook dat is zoiets waarvoor geen "one size fits all" geldt.
Als je bv een huis hebt met wat meer warmteverlies kan nachtverlaging al wel energie besparen.
En er zijn vast nog wel meer verschillende situaties waarbij nachtverlaging wel of niet energie bespaart.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:31:
[...]

Ook dat is zoiets waarvoor geen "one size fits all" geldt.
Als je bv een huis hebt met wat meer warmteverlies kan nachtverlaging al wel energie besparen.
En er zijn vast nog wel meer verschillende situaties waarbij nachtverlaging wel of niet energie bespaart.
Ik verwarm uitsluitend met radiatoren vannacht op 37 graden. Woning uit 1997. 20 graden binnen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• sjimmie
Carboy54 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:37:
[...]

Ik verwarm uitsluitend met radiatoren vannacht op 37 graden. Woning uit 1997. 20 graden binnen.
Wat ik zeg, wat voor jou geldt hoeft niet voor een ander te gelden.

Mijn huis van 1979 is compleet anders dan die van mijn buren en weer totaal anders dan 2 huizen verderop. Wij hebben overal al extra isolatie en HR++ glas en dus een WP, de buren hebben boven nog enkel glas en een kromme achterdeur en het hoekhuis heeft dus veel meer oppervlak (met slechte isolatie) als buitenmuur.

En jouw 20 graden is met een ongeijkte thermometer (denk ik) en dus niet te vergelijken met hier 20 graden (ook met een ongeijkte thermometer).

Wat ik bedoel is dus dat het overal anders is.

En dan is er nog de factor " comfort" . Ik vind het niet erg als het in de ochtend nog even wat frisser is in huis, iemand anders komt wellicht graag beneden in een door-verwarmde woonkamer.

• t.oswald
sjimmie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:48:
[...]

Wat ik zeg, wat voor jou geldt hoeft niet voor een ander te gelden.

Mijn huis van 1979 is compleet anders dan die van mijn buren en weer totaal anders dan 2 huizen verderop. Wij hebben overal al extra isolatie en HR++ glas en dus een WP, de buren hebben boven nog enkel glas en een kromme achterdeur en het hoekhuis heeft dus veel meer oppervlak (met slechte isolatie) als buitenmuur.

En jouw 20 graden is met een ongeijkte thermometer (denk ik) en dus niet te vergelijken met hier 20 graden (ook met een ongeijkte thermometer).

Wat ik bedoel is dus dat het overal anders is.

En dan is er nog de factor " comfort" . Ik vind het niet erg als het in de ochtend nog even wat frisser is in huis, iemand anders komt wellicht graag beneden in een door-verwarmde woonkamer.
Zeker! Als bejaarde ben ik meer van comfort. Ik heb nog een kleine nachtverlaging. Vanmorgen was mijn huiskamer 20,4 en dat vind ik niet comfortabel. De Daikin airco maakt daar in 20 minuten 20,8 van en die kan daarna weer uit. Kost me 0,6kWh. Daar kan mijn Wp niet tegenop, zowel in kWh als in tijd niet.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

t.oswald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:56:
[...]

Zeker! Als bejaarde ben ik meer van comfort. Ik heb nog een kleine nachtverlaging. Vanmorgen was mijn huiskamer 20,4 en dat vind ik niet comfortabel. De Daikin airco maakt daar in 20 minuten 20,8 van en die kan daarna weer uit. Kost me 0,6kWh. Daar kan mijn Wp niet tegenop, zowel in kWh als in tijd niet.
Ik pas zelfde tactiek toe. In de ochtend verhoog ik mijn kamertemperatuur van 20 naar 20,6 in half uurtje met een lucht/lucht Panasonic en 0,8 verbruik en dan weer uit. Zeer comfortabel en superzuinig verhogen. Tot einde dag en setpoint verlaging blijft het dan 20,6.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mxPZVXuZQqW-fm5mYTLt_l2H6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbzsTyOilzpAeoccRkejiTfc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Carboy54 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:59:
[...]

Ik pas zelfde tactiek toe. In de ochtend verhoog ik mijn kamertemperatuur van 20 naar 20,6 in half uurtje met een lucht/lucht Panasonic en 0,8 verbruik en dan weer uit. Zeer comfortabel en superzuinig verhogen. Tot einde dag en setpoint verlaging blijft het dan 20,6.[Afbeelding]
Heerlijk hè en je kunt er tenminste ook echt mee koelen in de zomer 8)

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPOaEVW8ghbgEcPLD7duV39umK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XsYGMBckkGaBqIb3kKxoYrYa.png?f=fotoalbum_large

Eens kijken. De warmtepomp gaat nu nog steeds uit in de nacht. Gevolg is dus dat hij smorgens eerst weer de vloer moet voorzien van voldoende warmte om daarna pas de ruimte te kunnen verwarmen. duurt dus best wel lang.
Toch eens kijken wat er gaat gebeuren als ik de WP snachts laat aanstaan. Even op zoek naar een nacht van -2.

• Niltag
t.oswald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:27:
[...]

Toch kom je met je stookbeleid van 1500m3 gas. Dat is best veel met 100m2 vv plus wat radiatoren (ik weet natuurlijk niet hoeveel) als de verwarming maar 12 uur per etmaal draaide. Als je Wp goed is ingeregeld en je WAR met een Ta rond de 30, bij de huidige Tb, 24/7 draait moet het vast wel lukken om onder een verbruik van 3000kWh te blijven op jaarbasis.
Heb je een gesloten of een open verdeler? Als je nog de open verdeler uit het gas tijdperk hebt, kan die nogal wat “muizengaatjes” hebben die er vooral uitgehaald moeten worden. Of vervangen door een gesloten verdeler.
Even terug gekeken maar het schemaatje was toen met de CV ook wel wat langer dan ik in m'n hoofd had zitten. 's ochtends ook nog een run en dan in de middag weer.

Verdeler was een open verdeler maar heb ik met een speciaal ventiel omgebouwd tot een gesloten verdeler. Voor zover ik kan zien werkt dat prima.

WP nu vannacht aan en de hele dag aan laten staan op een lagere Ta van 31 graden. Verbazingwekkend genoeg (voor mij) is de temperatuur in de woonkamer gewoon netjes op 21 graden gebleven. Levert over de dag ook gelijk een stuk minder verbruik op natuurlijk. Idealiter zou ik het nog wel een 0,5 graden warmer willen hebben dus ik ga nog even stapsgewijs wat verhogen om te kijken of dat haalbaar is.

Over het geheel niet ontevreden tot nu toe. Bedankt voor de tips/uitleg!

Gevoelsmatig blijft er wel een kantelpunt tussen 5-15 graden Tb waarbij het rendabeler is om toch bij afwezigheid/nacht af te schakelen dus dat ga ik nog even verder onderzoeken. Daaronder raak ik er steeds meer van overtuigd dat aanlaten idd beter is :P

• Nhz
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:41:
[...]

[...]
Ik kan deze theorie nog niet helemaal in de praktijk brengen. Zie de screenshot hieronder. De ingestelde delta is 1 graad, de gemeten delta is 6 graad. Toch staat de compressor behoorlijk te werken. Dit is ook niet even een hele korte momentopname, is al minstens 15min zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVIoFBqaudbIUqnpvHm2AfRLXZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgMjfWRtPwJ8MU0J1qA4Tfw6.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

• t.oswald
Niltag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:06:
[...]

Even terug gekeken maar het schemaatje was toen met de CV ook wel wat langer dan ik in m'n hoofd had zitten. 's ochtends ook nog een run en dan in de middag weer.

Verdeler was een open verdeler maar heb ik met een speciaal ventiel omgebouwd tot een gesloten verdeler. Voor zover ik kan zien werkt dat prima.

WP nu vannacht aan en de hele dag aan laten staan op een lagere Ta van 31 graden. Verbazingwekkend genoeg (voor mij) is de temperatuur in de woonkamer gewoon netjes op 21 graden gebleven. Levert over de dag ook gelijk een stuk minder verbruik op natuurlijk. Idealiter zou ik het nog wel een 0,5 graden warmer willen hebben dus ik ga nog even stapsgewijs wat verhogen om te kijken of dat haalbaar is.

Over het geheel niet ontevreden tot nu toe. Bedankt voor de tips/uitleg!

Gevoelsmatig blijft er wel een kantelpunt tussen 5-15 graden Tb waarbij het rendabeler is om toch bij afwezigheid/nacht af te schakelen dus dat ga ik nog even verder onderzoeken. Daaronder raak ik er steeds meer van overtuigd dat aanlaten idd beter is :P
Wacht even met veranderen van je stooklijn. Doe het eerst even met shiften. Kijk wat je bereikt met shift 1 en wellicht shift -1 nu de Tb weer hoog is. Je vloer “buffer” moet ook even opladen.
Bij de verdeler is belangrijk dat alle versmallingen van regelthermostaat en ventiel er uit zijn.
Tussen de 5 en de 15 daalt natuurlijk ook de kamertemperatuur maar weinig, maar afhankelijk van je vloer opbouw kan het in herfst of voorjaar toch wel dagen duren voor de vloerbuffer weer op niveau is. Ik heb nu een systeem waarbij de temperatuur van de kamerthermostaat automatisch de shift bepaalt. De Wp gaat dan niet uit zoals bij het aan/uit regelen van de WAR met de kamerthermostaat. Uit doe ik via een WiFi relais op de externe uitgang.

• reneeke1970
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:11:
[...]

Ik kan deze theorie nog niet helemaal in de praktijk brengen. Zie de screenshot hieronder. De ingestelde delta is 1 graad, de gemeten delta is 6 graad. Toch staat de compressor behoorlijk te werken. Dit is ook niet even een hele korte momentopname, is al minstens 15min zo.

[Afbeelding]
Hij zit netjes op de ta dus wat is probleem?
Flow kan niet hoger want draait al 52 liter per min.
Dat jij een onmogelijke instelling doet kunnen die Japanners weinig aan doen.

1 PVoutput . Dongen NB

• t.oswald
reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:19:
[...]

Maar ze proberen het wel met die extreem hoge flow. Je hoort ze hier bijna hijgen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat scherm lijkt nergens op.
Hoe kun je energy consumption of production nu in W weergeven? Watt is de eenheid van vermogen. De eenheid van energie is Joule of (bij warmtepompen gebruikelijker) kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:19:
[...]

Ik heb geen probleem, ik wil graag weten wat die Delta-T instelling doet. De delta is hier 6 graden, dus wat doet die Delta-T instelling, van 1 graad, in de controller precies? Eerder werd er gesteld dat die instelling het maximale verschil tussen Ta en Tr zou begrenzen, dat gebeurd dus duidelijk niet.

Waarom is dit een onmogelijke instelling? Ik heb een Delta van 1 graad ingesteld en er wordt een temperatuur van 40 graden gevraagd. Die flow heeft de warmtepomp er zelf van gemaakt. Als hij daadwerkelijk de delta zou begrenzen op 1 graad kan hij volgens mij makkelijk de compressor minder hard laten draaien.
Andrehj schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:22:
[...]

Dat scherm lijkt nergens op.
Hoe kun je energy consumption of production nu in W weergeven? Watt is de eenheid van vermogen. De eenheid van energie is Joule of (bij warmtepompen gebruikelijker) kWh.
Haha een echte Tweakers reactie. Dit zijn de waardes die zo uit de Panasonic gepoept worden door de HeishaMon, daar heb ik (nog) niets aan veranderd. Verder ook helemaal niet interessant voor het vraagstuk volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 23-12-2021 20:37 ]

Groetjes

• t.oswald
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:28:
[...]

Ik heb geen probleem, ik wil graag weten wat die Delta-T instelling doet. De delta is hier 6 graden, dus wat doet die Delta-T instelling, van 1 graad, in de controller precies? Eerder werd er gesteld dat die instelling het maximale verschil tussen Ta en Tr zou begrenzen, dat gebeurd dus duidelijk niet.

Waarom is dit een onmogelijke instelling? Ik heb een Delta van 1 graad ingesteld en er wordt een temperatuur van 40 graden gevraagd. Die flow heeft de pomp er zelf van gemaakt. Als hij daadwerkelijk de delta zou begrenzen op 1 graad kan hij volgens mij makkelijk de compressor minder hard laten draaien.

[...]

Haha een echte Tweakers reactie. Dit zijn de waardes die zo uit de Panasonic gepoept worden door de HeishaMon, daar heb ik (nog) niets aan veranderd. Verder ook helemaal niet interessant voor het vraagstuk volgens mij.
Ik heb mijn 5H op een dT staan van 5. Als de Wp opstart na langere tijd uit of na een nachtverlaging, dus met een Ta flink onder de stooklijn, zie ik die dT enige tijd. Naarmate ik dichter bij de Ta van de stooklijn kom, wordt de dT kleiner. Uiteindelijk bij 24/7 wordt de dT ongeveer 2, de compressor gaat naar 17Hz en dan is het eindpunt bereikt. De flow blijft gedurende de hele operatie constant ongeveer 10 l/min. Wordt alleen hoger als ik een radiator bijzet die normaal dicht zit. @Dylantje2 is meen ik me te herinneren vorig jaar druk geweest met het proberen te sturen aan de dT en de pompsnelheid. Volgens mij trokken die Japanse kaboutertjes zich daar helemaal geen moer van aan.

• Nhz
  • Nu online

Nhz

t.oswald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:41:
[...]

Ik heb mijn 5H op een dT staan van 5. Als de Wp opstart na langere tijd uit of na een nachtverlaging, dus met een Ta flink onder de stooklijn, zie ik die dT enige tijd. Naarmate ik dichter bij de Ta van de stooklijn kom, wordt de dT kleiner. Uiteindelijk bij 24/7 wordt de dT ongeveer 2, de compressor gaat naar 17Hz en dan is het eindpunt bereikt. De flow blijft gedurende de hele operatie constant ongeveer 10 l/min. Wordt alleen hoger als ik een radiator bijzet die normaal dicht zit. @Dylantje2 is meen ik me te herinneren vorig jaar druk geweest met het proberen te sturen aan de dT en de pompsnelheid. Volgens mij trokken die Japanse kaboutertjes zich daar helemaal geen moer van aan.
In principe is dat de situatie die ik hier heb gecreëerd volgens mij. De Ta zit een aardig eindje onder de gevraagde temperatuur, bijvoorbeeld zoals je zou hebben na een periode van nachtverlaging. Toch houdt het ding zich niet aan de ingestelde Delta.

Even los van de delta vind ik het op zich prima dat de warmtepomp zelf een setting kiest voor de flow. Als ik die flow wil begrenzen dan kan dat via de controller.

Groetjes

• t.oswald
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:52:
[...]

In principe is dat de situatie die ik hier heb gecreëerd volgens mij. De Ta zit een aardig eindje onder de gevraagde temperatuur, bijvoorbeeld zoals je zou hebben na een periode van nachtverlaging. Toch houdt het ding zich niet aan de ingestelde Delta.

Even los van de delta vind ik het op zich prima dat de warmtepomp zelf een setting kiest voor de flow. Als ik die flow wil begrenzen dan kan dat via de controller.
Maar die dT van 1 kan de Wp nooit halen toch? De flow kan niet hoger en dan nog krijgt ie het verschil tussen Ta en Tr niet op 1.

• Nhz
  • Nu online

Nhz

t.oswald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:58:
[...]

Maar die dT van 1 kan de Wp nooit halen toch? De flow kan niet hoger en dan nog krijgt ie het verschil tussen Ta en Tr niet op 1.
De flow kan misschien niet hoger, maar hij kan de compressor toch wel verder naar beneden zetten. Die hoeft echt niet perse op zoveel vermogen te draaien?

Groetjes

• t.oswald
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:59:
[...]

De flow kan misschien niet hoger, maar hij kan de compressor toch wel verder naar beneden zetten. Die hoeft echt niet perse op zoveel vermogen te draaien?
Wellicht snap ik het niet, maar je vraagt toch een Ta van 40? En dan rennen die kaboutertjes zich een slag in de rondte om Tr 39 terug te brengen bij de Wp en dat lukt ze niet met de maximale flow.
Als je de compressor naar beneden wil krijgen moet je Ta 28 vragen.

• Nhz
  • Nu online

Nhz

Klopt, ik vraag een Ta van 40gr, maar ik heb ook een (max?) Delta ingesteld. Misschien zie ik het verkeerd, maar het moet toch niet zo zijn dat als je na 10 dagen wintersport thuis komt, de boel koud is, je een Ta van misschien 15gr hebt met een setpoint van 40gr, dat de warmtepomp zich dan helemaal een slag in de rondte gaat werken?

Even los van de technische limiet, zou hij -naar mijn idee- bij een Delta van 15gr in dat geval water moeten maken van 30gr, bij een zo hoog mogelijke flow (afhankelijk max pump duty). Als de Ta dan naar verloop van tijd met 5 graden opgewarmd is, naar 20gr, dan wordt de Tr 35gr. Als dan de Ta 25gr wordt gaat hij Ta naar 40gr brengen. Daarna wordt de Ta 30gr en, omdat de setpoint 40gr is, wordt de delta dan 10gr (minder dan de ingestelde max delta).

Ik zou dus dit verwachten. Waarbij een Tr natuurlijk wel haalbaar moet zijn voor de WP, als er niet genoeg capaciteit beschikbaar is gaat dat niet lukken.
TaDeltaTr
101525
151530
201535
251540
301540
351540
401540

Om deze Delta te behalen zou hij in mijn ogen zelf een setting moeten kiezen voor de flow (met max setting adhv max-pump-duty) en de frequentie van de compressor. Op deze manier kan je dus met de max Delta setting zelf bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt voor het opwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 23-12-2021 21:19 ]

Groetjes

• t.oswald
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:18:
Klopt, ik vraag een Ta van 40gr, maar ik heb ook een (max?) Delta ingesteld. Misschien zie ik het verkeerd, maar het moet toch niet zo zijn dat als je na 10 dagen wintersport thuis komt, de boel koud is, je een Ta van misschien 15gr hebt met een setpoint van 40gr, dat de warmtepomp zich dan helemaal een slag in de rondte gaat werken?

Even los van de technische limiet, zou hij -naar mijn idee- bij een Delta van 15gr in dat geval water moeten maken van 30gr, bij een zo hoog mogelijke flow (afhankelijk max pump duty). Als de Ta dan naar verloop van tijd met 5 graden opgewarmd is, naar 20gr, dan wordt de Tr 35gr. Als dan de Ta 25gr wordt gaat hij Ta naar 40gr brengen. Daarna wordt de Ta 30gr en, omdat de setpoint 40gr is, wordt de delta dan 10gr (minder dan de ingestelde max delta).

Ik zou dus dit verwachten. Waarbij een Tr natuurlijk wel haalbaar moet zijn voor de WP, als er niet genoeg capaciteit beschikbaar is gaat dat niet lukken.
TaDeltaTr
101525
151530
201535
251540
301540
351540
401540

Om deze Delta te behalen zou hij in mijn ogen zelf een setting moeten kiezen voor de flow (met max setting adhv max-pump-duty) en de frequentie van de compressor. Op deze manier kan je dus met de max Delta setting zelf bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt voor het opwarmen.
Conclusie kan denk ik dan alleen zijn dat het dus zo niet gaat. Bij WAR is de stooklijn, bij temperatuur direct de ingestelde temperatuur de heilige graal. En ga je op vakantie, dan stel je de vakantie timer in.

• reneeke1970
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:59:
[...]

Je snapt toch wel dat een ta prioriteit heeft, en flow bijzaak is.
Dit bedoel ik dus, ze hadden het gewoon niet instelbaar moeten maken, velen snappen niet wat een wp doet ,nu ga jij op onderzoek uit, maar hoeveel prutsen maar wat aan.....

Als je toch zit te spelen, je kunt proberen de flow vast te zetten op lagere snelheid, en kijken of hij dan wel onder de ta blijft, ik vermoed van niet maar je weet het nooit.

1 PVoutput . Dongen NB

• Nhz
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:33:
[...]

Je snapt toch wel dat een ta prioriteit heeft, en flow bijzaak is.
Dit bedoel ik dus, ze hadden het gewoon niet instelbaar moeten maken, velen snappen niet wat een wp doet ,nu ga jij op onderzoek uit, maar hoeveel prutsen maar wat aan.....

Als je toch zit te spelen, je kunt proberen de flow vast te zetten op lagere snelheid, en kijken of hij dan wel onder de ta blijft, ik vermoed van niet maar je weet het nooit.
Natuurlijk snap ik dat Ta het uiteindelijke doel is, maar het grote verschil met een CV ketel is dat de warmtepomp juist met een veel hogere flow wil werken en een veel kleinere deltaT. Om die reden snap ik dus niet dat, met de ingestelde Delta, hij ineens al dat water met zo'n grote Delta gaat verwarmen.

Die setpoint voor Ta is een temperatuur waar ik uiteindelijk naar toe wil, maar als ik de Delta op 5 graden zet, geef ik daarmee aan dat ik er niet op vol vermogen naartoe hoef.

Ik heb nu gewoon het gevoel dat die Delta helemaal niets doet en daar kan ik slecht tegen. Ik kan niet geloven dat ze die instelling in het menu bouwen, terwijl het niets doet.

Misschien zeur ik er een beetje over door, is er dan niemand met me eens dat dit eigenaardig is? :?

Groetjes

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

Crazy-

Best life ever

Langzaamaan begint de J z’n werk goed te doen; na wat inregelen.

Oa door de deltaT wat omhoog te halen naar 5 ipv 2. Lagere flow, niet te heet en lekker aangenaam met deze kou!

Echter was er nog 1 klacht; de badkamer

Eerste instantie dacht ik dat deze simpel met een directe leiding vanaf de retour aangesloten zat; door de vloer heen naar een handdoek radiator, paralel nog een radiator in de slaapkamer & klaar. Maar dit blijkt toch iets anders

Probleem is nu dat de vloer maar 19-20° is; radiator amper 23°.

Er is een stooklijn van 27-35; de retour ligt al 3 dagen rond de 25/26 en aanvoer dus 30/31.

Wat blijkt nu; de badkamer vloer heeft een aantal lussen als in vloerverwarming. Maar daar deze op de RETOUR zit - tja….

Nu is mijn idee om de boel daar een boost te geven:

- aanvoer WP met een T stuk verdelen; naar begane grond & naar badkamer.
- retour WP met een T stuk vanaf begane grond & badkamer.

De aanvoer voor de badkamer gaat omhoog; en dit wordt een aparte groep.

Reden dat ik denk dat dit werkt is mij eigen situatie:

Op zolder een 2 weg verdeler
- BGG & verdieping (via 3-weg klep, moet nog T stuk worden)
- zolder & badkamer via T stuk

Gekke gedachte?

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 23-12-2021 21:53 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• reneeke1970
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:42:
[...]

Natuurlijk snap ik dat Ta het uiteindelijke doel is, maar het grote verschil met een CV ketel is dat de warmtepomp juist met een veel hogere flow wil werken en een veel kleinere deltaT. Om die reden snap ik dus niet dat, met de ingestelde Delta, hij ineens al dat water met zo'n grote Delta gaat verwarmen.

Die setpoint voor Ta is een temperatuur waar ik uiteindelijk naar toe wil, maar als ik de Delta op 5 graden zet, geef ik daarmee aan dat ik er niet op vol vermogen naartoe hoef.

Ik heb nu gewoon het gevoel dat die Delta helemaal niets doet en daar kan ik slecht tegen. Ik kan niet geloven dat ze die instelling in het menu bouwen, terwijl het niets doet.

Misschien zeur ik er een beetje over door, is er dan niemand met me eens dat dit eigenaardig is? :?
Die setpoint is geen vermogen begrenzing. Die setpoint is voor het regelen van de water snelheid. Om de delta van 1 te halen zoals jij dat nu wilt moet de pomp harder gaan draaien. Maar dat kan hij niet want hij staat al op max. Dus helaas, hij doet zijn best maar krijgt het niet minder dan de huidige 6 delta

1 PVoutput . Dongen NB

• Nhz
  • Nu online

Nhz

reneeke1970 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:47:
[...]

Die setpoint is geen vermogen begrenzing. Die setpoint is voor het regelen van de water snelheid. Om de delta van 1 te halen zoals jij dat nu wilt moet de pomp harder gaan draaien. Maar dat kan hij niet want hij staat al op max. Dus helaas, hij doet zijn best maar krijgt het niet minder dan de huidige 6 delta
Als dit waar is doet die Delta dus helemaal niets, want waarom laat hij de compressor niet gewoon op minder Hz draaien? Wat is het nut anders van die Delta setting? Jij zegt dat om die Delta te laten zakken de enige optie is om meer water te gaan rondpompen, maar hij kan toch ook gewoon minder energie in het rondgepompte water stoppen?

Het lijkt nu alsof de warmtepomp altijd op vol vermogen het uitgaande water gaat verwarmen, daarmee compleet de ingestelde Delta negerend. Wat voor mij dus het basis idee van een warmtepomp omzeilt, een WP zou in mijn ogen er beter aan doen langer met een kleinere (zo klein mogelijke) Delta te verwarmen.
reneeke1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:17:
[...]

Hier zeg je dat de WP wacht met vermogen bijgeven tot de Delta weer binnen de ingestelde waardes valt, maar dat klopt dus niet. Hij blijft gewoon gas geven, net zolang tot de setpoint bereikt is.

Ik ga vannacht enorme nachtverlaging toepassen zodat ik morgen veel tijd heb om eens te spelen met de Delta icm Ta, Tr en de gevraagde watertemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 23-12-2021 22:12 ]

Groetjes

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
@Nhz
Bij mij ook laatst mee aan het spelen geweest, mijn conclusie was:
Ta bepaald de frequentie, dT bepaald de pompsnelheid. Er is geen link zoals jij voorstelt om de dT rmte gaan halen door minder vermogen te draaien (dat is is immers het geval als je de frequentie verlaagd).
Zet je hem op een lage dT, wordt de pompsnelheid hoog, maar in jou geval dus haalt hij dus ook de Ta niet omdat hij niet genoeg vermogen kan leveren om het water zoveel te verwarmen.
Je neemt dus meer warmte af van het water dan de WP erin kan stoppen.

M.i. Je opties: grote WP, grotere dT accepteren om Ta te halen of minder afname (isoleren, groepen dicht zetten, minder massa proberen op te warmen door nachtverlaging).

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
Ohja, door de dT hoger te zetten gaat hij sneller de flow verlagen met handhaven van de Ta. Het lijkt idd wel een maximaal instelling en niet een doel op zich. Dat is me vanuit de handleiding niet duidelijk.

• reneeke1970
Nhz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:11:
[...]

Als dit waar is doet die Delta dus helemaal niets, want waarom laat hij de compressor niet gewoon op minder Hz draaien? Wat is het nut anders van die Delta setting? Jij zegt dat om die Delta te laten zakken de enige optie is om meer water te gaan rondpompen, maar hij kan toch ook gewoon minder energie in het rondgepompte water stoppen?

Het lijkt nu alsof de warmtepomp altijd op vol vermogen het uitgaande water gaat verwarmen, daarmee compleet de ingestelde Delta negerend. Wat voor mij dus het basis idee van een warmtepomp omzeilt, een WP zou in mijn ogen er beter aan doen langer met een kleinere (zo klein mogelijke) Delta te verwarmen.

[...]

Hier zeg je dat de WP wacht met vermogen bijgeven tot de Delta weer binnen de ingestelde waardes valt, maar dat klopt dus niet. Hij blijft gewoon gas geven, net zolang tot de setpoint bereikt is.

Ik ga vannacht enorme nachtverlaging toepassen zodat ik morgen veel tijd heb om eens te spelen met de Delta icm Ta, Tr en de gevraagde watertemperatuur.
Nee hij stopt er niet minder energie in want ta heeft prioriteit.
En ik zei al eerder dat als er andere instellingen de boel in de war gooien hij gewoon een eigen willetje krijgt. Dan gaat hij het gewoon doen zoals het moet. Als een gebruiker iets wijzigt wil hij best gehoorzaam zijn maar het moet wel binnen de perken blijven. Flow van 50 liter is abnormaal....
Delta van 1 is abnormaal, net als 15....
Ze laten simpelweg de instellingen buiten de grenzen gaan, hadden ze niet moeten doen want nu snapt niemand het.
Sterkte morgen. Vermogen begrenzen of regelen gaat je niet lukken in ieder geval. Dat doet alleen de stille mode.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 37 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.