Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 134 Laatste
Acties:
  • 779.064 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
@Aurelium even los van wat er allemaal aan de WP hangt, radiatoren, jaga's, vv, buffers enzovoorts...
Als je afgifte lager is dan het minimale vermogen, zal de WP stoppen.
En wat betreft die dT, omdat na 1 rondje de temperatuur in je buffer stabiliseert en door de buffer zelf (nagenoeg) geen afgifte is verandert de buffer niks meer aan de totale dT en dus is je dT gewoon weer alleen afhankelijk van de afgifte naar je huis.

Pas als je een heel slecht ongeïsoleerd buffervat in een koude ruimte plaatst zal dat buffervat ook voor afgifte zorgen die de WP dan weer moet opwekken. Dan is feitelijk je buffer gewoon een slechte radiator. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 21:12
Dan denk ik dat ik de functie van het buffervat nog niet goed begrijp. Ik lees ook dat het met name noodzakelijk is bij nageregelde afgiftesystemen? Ik begin ik me af te vragen of zo'n buffer nou in serie of parallel wordt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-10 12:01
Als je een nageregeld systeem hebt waarbij de flow sterk kan varieren, dan sluit je de buffer parallel aan.

Hiermee zorg je dat je warmtepomp altijd water kan verpompen. Je hebt dan wel een tweede pomp nodig die je afgifte circuit van water voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:14
Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:22:
Dan denk ik dat ik de functie van het buffervat nog niet goed begrijp. Ik lees ook dat het met name noodzakelijk is bij nageregelde afgiftesystemen? Ik begin ik me af te vragen of zo'n buffer nou in serie of parallel wordt aangesloten?
De WP warmt eerst de buffer op. Zeg 100L naar 40 graden. Die 100L water van 40L wordt vervolgens rondgepompt door je CV systeem. De buffer koelt dan af naarmate je afgiftesysteem in staat is warmte kwijt te raken. Bij weinig afgifte zal de buffer in een uur afkoelen van 40 naar zeg 35 graden. Bij veel afgifte zal dat misschien in een half uur gebeuren.

Zolang die buffer onvoldoende is afgekoeld zal de warmtepomp ook niks doen. Het enige wat je dus bereikt is dat de warmtepomp bij het opwarmen van de buffer wat meer werk verzet, maar daarna is hij weer net zo afhankelijk van de afgifte om de buffer af te laten koelen als wanneer je geen buffer had gehad.

Een buffer kan in sommige situaties interessant zijn. Bijv. als je met meerdere zones werkt, waarbij de zones onafhankelijk te weinig afgifte hebben om de WP te laten draaien. Je warmt dan de buffer op. De individuele zones snoepen telkens een stukje warmte uit de buffer. Afhankelijk van de afgifte van die individuele zones en het aantal zones dat tegelijk draait koelt de buffer sneller of langzamer af. De WP ziet dat niet. Die ziet alleen één groot vat water met een bepaalde temperatuur. Als die temperatuur weer te ver is gezakt, dan warmt die de buffer weer op waarna de zones weer hun eigen ding kunnen doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
De meeste mensen hebben alleen een vat voor warm water. Voor de rest wil je toch dat je zoveel mogelijk constant verwarmt en dan heeft een buffervat geen zin. Ik draai in principe met 1 grote radiator zonder buffervat en laat de warmtepomp zo lang mogelijk draaien.

Het kan als je op het randje zit er net voor zorgen dat je iets makkelijker een run kan doen van 10 tot 20 minuten, maar dan heb je het wel gehad.

@FransvWoerkom heeft recent het ook uitgerekent: FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Voor 100 liter is moet je 116 WhWatt per graad toevoegen in een buffervat. Voor 60 liter is dat:
60 * 4,186 / 3600 = 70 WhWatt/graad. Als je buffervat 5 graden is afgekoeld kun je daar dus 5 * 70 Wh [s]Watt] = 350 Wh aan warmte in stoppen. De huidige generatie Panasonics hebben een minimale afgifte van 2500 Watt, oftewel in: 350 Wh / 2500 W = 0,14 uur oftewel 8,4 minuten. Oftewel, de bufferende werking is maar heel beperkt, maar je maakt het systeem wel een stuk(je) ingewikkelder.

Daarnaast heb je een extra pomp+sturing nodig, die ook weer energie vraagt. Ik zou het lekker weglaten en zorgen dat je afgiftesystemen altijd aanstaan en je stooklijn begint op een temperatuur waar de warmtepomp een redelijk lange tijd op kan draaien in het kwakkelseizoen.

Wil je verschillende bronnen (zoals een houtkachel CV of zonnecollectoren) combineren, dan zou het een overweging kunnen zijn om wel voor een buffervat te kiezen, maar dan wel een met meer inhoud dan deze.

[ Voor 0% gewijzigd door Ep Woody op 15-12-2021 11:28 . Reden: Eenheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:19
Jij begrijpt de werking tot nu toe heel goed.
Er zitten hier alleen maar tweakende wijsneuzen die zelf geen buffer hebben, en denken dat je met minder materiaal een beter systeem maakt.
Ik zou hier dus ook niet naar luisteren.

Maar dat denken hun van mij ook, ik ben hier de enige voorstander, maar ik heb dan ook een buffer vat, dus ik weet wel hoe het functioneerd.
Als je wat wilt weten doe je maar even een pm.
Of je leest gewoon verder op die sites waar je nu ook al mee bezig bent.

Oh... Een buffer sluit je altijd parallel aan, anders heeft ie niet zoveel zin. En ja je hebt dus altijd tweede pomp nodig. Hij kost 80 euro maar bespaart er wel energie mee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:09:
[...]

Jij begrijpt de werking tot nu toe heel goed.
Er zitten hier alleen maar tweakende wijsneuzen die zelf geen buffer hebben, en denken dat je met minder materiaal een beter systeem maakt.
Ik zou hier dus ook niet naar luisteren.

Maar dat denken hun van mij ook, ik ben hier de enige voorstander, maar ik heb dan ook een buffer vat, dus ik weet wel hoe het functioneerd.
Als je wat wilt weten doe je maar even een pm.
Of je leest gewoon verder op die sites waar je nu ook al mee bezig bent.
Kun je voor de rest van de lezers ook even vertellen waarom jij een buffervat hebt. Jij gebruikt 3 bronnen om je huis te verwarmen toch?

Natuurlijk kan een buffervat helpen, maar je moet het met de juiste reden installeren.
Is dat puur is om een langere run te hebben, dan is dat niet heel erg zinvol.
Gebruik je het om ook delen van je systeem af te sluiten en je afgifte systeem daarmee veel te klein wordt (denk aan alleen de badkamer), dan is dat te overwegen.
Wil je meerdere warmtebronnen gebruiken, dan moet je haast wel.

Maar als je een simpel HTK systeem hebt, met alleen een warmtepomp en qua afgiftesysteem dat altijd open staat en je zorgt ervoor dat je stooklijn zo is ingesteld dat er altijd voldoende afgifte is, dan is een buffervat zeker niet nodig.
Oh... Een buffer sluit je altijd parallel aan, anders heeft ie niet zoveel zin. En ja je hebt dus altijd tweede pomp nodig. Hij kost 80 euro maar bespaart er wel energie mee.
Hoe kan een extra pomp energie besparen?

[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 15-12-2021 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Hahaha, waarom moet ik nu ineens aan WC-Eend denken.

Wat bij persoon X iets oplost lost niet meteen alles op bij persoon Y.
Er zijn legio situaties waar een buffervat echt niets oplost en wel extra complexiteit en kosten veroorzaakt.

En andersom, wat bij persoon X werkt kan ook bij persoon Y werken onder dezelfde omstandigheden.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:16:
[...]
Hoe kan een extra pomp energie besparen?
Beetje flauw. Een pomp kan prima op een totale configuratie de boel zuiniger maken. Als voorbeeld. Je kan een SWW vat voor LR zolang opwarmen totdat hij ook onderin 60+ wordt, of je pakt een pompje die actief 60+ graden water naar onderin je vat pompt. Dat tweede kan prima efficiënter zijn dan niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:41:
[...]

Beetje flauw. Een pomp kan prima op een totale configuratie de boel zuiniger maken. Als voorbeeld. Je kan een SWW vat voor LR zolang opwarmen totdat hij ook onderin 60+ wordt, of je pakt een pompje die actief 60+ graden water naar onderin je vat pompt. Dat tweede kan prima efficiënter zijn dan niks doen.
Natuurlijk zijn er dingen denkbaar waardoor het toepassen van een klein (5 watt pompje) in totaal veel minder energie kost dan zonder, maar buffervat met extra pomp zal niet snel minder energie kosten dan een systeem zonder die toevoegingen.

Overigens wel een goed ding wat je aanstipt en wat eigenlijk standaard bij alle boilers zou moeten worden geplaatst. Zie: ron321 in "Voorkomen legionella in boilers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:51
Heren,

@Aurelium heeft het over ongeveer dit systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JisC_8vbejnQFSDoQN3DN_18MIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wIRVLGZsy86T4Zi6G9QZVQ2Q.png?f=user_large

Een sww tank en een kleine serie-buffer in één behuizing. Dus niet over een parallelbuffer met secundaire pomp en al helemaal niet over iets wat wij thuis hebben en waar we goede ervaringen mee hebben of iets wat een ander heeft en wat dus voor geen meter deugt.

Edit:
Excuses. Ik had die oude uit de Design Manual 2018 in gedachte. Ze hebben inderdaad een nieuwe met een buffervat met vier aansluitingen:

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 15-12-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:22:
Heren,

@Aurelium heeft het over ongeveer dit systeem:

[Afbeelding]

Een sww tank en een kleine serie-buffer in één behuizing. Dus niet over een parallelbuffer met secundaire pomp en al helemaal niet over iets wat wij thuis hebben en waar we goede ervaringen mee hebben of iets wat een ander heeft en wat dus voor geen meter deugt.

Graag even bij de les blijven.
Het ziet er toch echt uit als een parallelbuffer. 6 wateraansluitingen. 2 voor de warmtepomp, 2 voor het verwarmingscircuit en 2 voor koud/warm drinkwater. Vandaar ook dat er een High efficiency pump inzit.

Overigens kraak ik geen systemen af. Dit zal prima werken, alleen niet (echt) van toegevoegde waarde zijn(, denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:26:
[...]

Het ziet er toch echt uit als een parallelbuffer. 6 wateraansluitingen. 2 voor de warmtepomp, 2 voor het verwarmingscircuit en 2 voor koud/warm drinkwater. Vandaar ook dat er een High efficiency pump inzit.

Overigens kraak ik geen systemen af. Dit zal prima werken, alleen niet (echt) van toegevoegde waarde zijn.
Excuses. Ik had die oude uit de Design Manual 2018 in gedachte. Ze hebben inderdaad een nieuwe met een buffervat met vier aansluitingen:

https://www.panasonicproc...acion/SM_PAW-TD23B6E5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:16:
Natuurlijk zijn er dingen denkbaar waardoor het toepassen van een klein (5 watt pompje) in totaal veel minder energie kost dan zonder, maar buffervat met extra pomp zal niet snel minder energie kosten dan een systeem zonder die toevoegingen.
Dat heb jij helemaal goed. Wat veel mensen niet beseffen is dat dat buffervat (en eigenlijk die naregeling) ervoor zorgt dat je met een (veel) hogere Ta moet draaien, omdat je anders een groot deel van de tijd het minimale vermogen van je WP niet kwijt kan. Zonder naregeling staat gewoon alles open en kan de WP zijn vermogen veel makkelijker kwijt. Daardoor kan ik probleemloos (bijna) het hele stookseizoen op een Ta van 25 graden draaien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ok, maar dan voor mijn geplande situatie:

opwek:
7 kW monoblock

afgifte:
- Twee convectorputten, één van twee meter en één van drie meter.
- één kleine radiator

En een boilervat voor SSW

Heb ik in principe dus geen buffervat nodig? En loop ik nog het risico dat de warmtepomp zijn debiet niet kwijt kan in deze opstelling? Omdat eigenlijk de hele afgifte leunt op die convectoren, met mogelijk een beperkte doorstroom?

[ Voor 3% gewijzigd door Aurelium op 15-12-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:41:
Ok, maar dan voor mijn geplande situatie:

opwek:
7 kW monoblock

afgifte:
- Twee convectorputten, één van twee meter en één van drie meter.
- één kleine radiator

En een boilervat voor SSW

Heb ik in principe dus geen buffervat nodig? En loop ik nog het risico dat de warmtepomp zijn debiet niet kwijt kan in deze opstelling? Omdat eigenlijk de hele afgifte leunt op die convectoren, met mogelijk een beperkte doorstroom?
Ik verwacht geen probleem qua flow. Zolang je maar meer dan 7 liter per minuut rond kan pompen. Zorg wel dat alle thermostaatkranen (als je die al hebt) volledig open staan en met voetventielen de balans tussen de radiatoren goed krijgen.

Afgifte is verder een kwestie van de laagste temperatuur vinden waarop de warmtepomp lekker blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ep Woody schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:48:
[...]

Ik verwacht geen probleem qua flow. Zolang je maar meer dan 7 liter per minuut rond kan pompen. Zorg wel dat alle thermostaatkranen (als je die al hebt) volledig open staan en met voetventielen de balans tussen de radiatoren goed krijgen.

Afgifte is verder een kwestie van de laagste temperatuur vinden waarop de warmtepomp lekker blijft lopen.
Ik heb best nog wel radiatoren in huis die eigenlijk altijd juist dicht staan. Zijn echt van die ouderwetse dingen van een enkele laag (type 10). Die kan ik natuurlijk open zetten, maar qua afgifte gaat dat niks doen en ben ik vooral warm water aan het rondpompen. Verwacht je dat die convectoren met z'n tweeën die 7 liter aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:54:
[...]

Ik heb best nog wel radiatoren in huis die eigenlijk altijd juist dicht staan. Zijn echt van die ouderwetse dingen van een enkele laag (type 10). Die kan ik natuurlijk open zetten, maar qua afgifte gaat dat niks doen en ben ik vooral warm water aan het rondpompen. Verwacht je dat die convectoren met z'n tweeën die 7 liter aankunnen?
Die radiatoren kunnen zomaar 500W zijn samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ik heb me ook nog even bij een winkel laten informeren.

Qua buffervat noemen ze daar twee redenen:

Elke warmtepomp vereist een minimale systeem inhoud, als je systeem dat niet redt heb je dus een buffervat nodig. Voor de pana 7kw Zou dat 105 liter zijn. Ik denk dat ik dat niet red zonder buffervat. Tenzij ik misschien alle radiatoren open zet, maar ik heb meestal geen trek in verwarming op de slaapkamers.

Als je afgifte systeem het debiet van de warmtepomp niet kwijt kan (bv door naregeling) vangt het buffervat dit op en kan de warmtepomp doordraaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Aurelium op 15-12-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 10:03
Interessante discussie die ik graag volg!

Ik ben ook bezig met het uitdenken van hoe we onze installatie komend voorjaar zouden willen hebben, en twijfel dus ook over het nut van het buffervat.
Op de BG en 1e verdieping staat alles eigenlijk altijd maximaal open (4x jaga tempo + 1x T10)
Op de 2e verdieping staat de handdoekradiator en radiator op werkkamer (T11) altijd open, maar de slaapkamers (T22, T21) staan altijd dicht.

Ik heb het ontwerp nu ook inclusief buffervat van 100L getekend, maar kom tot de conclusie dat je daarmee enkel ca. 10 minuten draaitijd van de WP koopt en een hydraulisch gescheiden systeem krijgt.
De kosten zijn met ca 600 Euro voor een RVS buffervat en een extra pomp van ca 250 Euro wel behoorlijk.

Klopt de volgende samenvatting;
Indien we (een groot deel van) de radiatoren altijd open laten staan zoals nu het geval is, begrijp ik dat het buffervat weinig toegevoegde waarde heeft.
Mochten we opeens radiatoren dichtdraaien dan zou het buffervat wel van waarde kunnen zijn.

Als dat klopt is het wellicht een idee om eerst eens zonder buffervat te draaien en kijken hoe het loopt. Mocht dat toch niet goed gaan, kan ik altijd nog het buffervat ertussen plaatsen (wel rekening mee houden bij de aanleg uiteraard...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:31:

Elke warmtepomp vereist een minimale systeem inhoud, als je systeem dat niet redt heb je dus een buffervat nodig. Voor de pana 7kw Zou dat 105 liter zijn. Ik denk dat ik dat niet red zonder buffervat. Tenzij ik misschien alle radiatoren open zet, maar ik heb meestal geen trek in verwarming op de slaapkamers.

Als je afgifte systeem het debiet van de warmtepomp niet kwijt kan (bv door naregeling) vangt het buffervat dit op en kan de warmtepomp doordraaien.
Klinkt leuk, maar een warmtepomp draait prima met een veel kleinere inhoud. Het gaat om de afgifte, de inhoud van het systeem is veel minder belangrijk. Zoals al gezegd, ik draai met ongeveer 30 liter en heb een mooi draaiend systeem.

@koevlaas2 heeft wel eens een warmtepomp aan zijn zwembad gehangen. Daar zat misschien 10 liter aan water in het systeem met 9kW warmtepomp en warmtewisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:31:

Dat klopt. Die minimale systeeminhoud heeft de WP nodig voor defrosts. Als dat je reden is voor een buffervat, dan zet je deze in serie met de retour. In dat geval is er dus geen extra pomp nodig.
In geval van vloerverwarming is dit in het algemeen niet nodig, omdat er dan al erg veel systeeminhoud in de buizen zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:42:
@koevlaas2 heeft wel eens een warmtepomp aan zijn zwembad gehangen. Daar zat misschien 10 liter aan water in het systeem met 9kW warmtepomp en warmtewisselaar.
Die warmtepomp hoefde dan ook niet te ontdooien, dus dat zal idd geen probleem geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:48:
[...]

Dat klopt. Die minimale systeeminhoud heeft de WP nodig voor defrosts. Als dat je reden is voor een buffervat, dan zet je deze in serie met de retour. In dat geval is er dus geen extra pomp nodig.
In geval van vloerverwarming is dit in het algemeen niet nodig, omdat er dan al erg veel systeeminhoud in de buizen zit.
Dat kan een oplossing zijn, of je accepteert dat je vaker gebruik maakt van de backup heater. Zeker als je op een iets lagere temperatuur verwarmt ontkom je niet aan de backup heater voor de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:53:
[...]
Dat kan een oplossing zijn, of je accepteert dat je vaker gebruik maakt van de backup heater. Zeker als je op een iets lagere temperatuur verwarmt ontkom je niet aan de backup heater voor de defrosts.
Gelukkig heb ik een Mitsubishi, die doet zonder enig probleem een defrost zonder backup heater, bij een Ta van 25 en een Tr van 21.5. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:09:
[...]

ik ben hier de enige voorstander
liegbeest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oh sorry, hoe kan ik jou toch vergeten, ....

1 PVoutput . Dongen NB

• Aurelium
Nog een vraag waar ik niet uit kom: ik begrijp van een aantal posts hierboven dat een 7kw Pana monoblock (minimaal?) 7 l/m aan debiet levert.

Dit betekent dat mijn afgifte systeem dit debiet ook aan moet kunnen als ik eventueel zonder buffervat zou willen.

Wat bepaalt het debiet van mijn afgifte systeem? Dikte van de leidingen? lengte van de leidingen? Specs van de warmtewisselaar? Is er een manier waarop ik dat (eenvoudig) kan vaststellen / controleren voor mijn convectorputten?

• Ep Woody
Aurelium schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:09:
Nog een vraag waar ik niet uit kom: ik begrijp van een aantal posts hierboven dat een 7kw Pana monoblock (minimaal?) 7 l/m aan debiet levert.

Dit betekent dat mijn afgifte systeem dit debiet ook aan moet kunnen als ik eventueel zonder buffervat zou willen.

Wat bepaalt het debiet van mijn afgifte systeem? Dikte van de leidingen? lengte van de leidingen? Specs van de warmtewisselaar? Is er een manier waarop ik dat (eenvoudig) kan vaststellen / controleren voor mijn convectorputten?
Het is meer een kwestie van hoe hard de pomp moet draaien, maar de warmtepomp zorgt er wel voor dat de flow hoog genoeg is. Overigens werkt dat ook met een buffervat op een vergelijkbare manier. Die moet ook voldoende flow hebben. Geen zorgen over maken.

• Aurelium
Ep Woody schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:32:
[...]

Het is meer een kwestie van hoe hard de pomp moet draaien, maar de warmtepomp zorgt er wel voor dat de flow hoog genoeg is. Overigens werkt dat ook met een buffervat op een vergelijkbare manier. Die moet ook voldoende flow hebben. Geen zorgen over maken.
Ok, op basis van een delta T van 5 graden, moet bij 5 kW vermogen (nodig voor de koudste dagen) ongeveer 15 l/m rondgepompt worden.

Realistisch gezien is er dus geen risico dat het afgifte systeem die hoeveelheid niet kan verwerken? Het is gewoon een kwestie van de pomp die wat harder zijn best moet doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Aurelium op 16-12-2021 10:44 ]

• AdrianL
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-07-2023
Ik ben van plan een KIT-ADC07J3E5C te installeren en heb hulp nodig bij het vullen van de F-gassen en het opstellen van een inbedrijfstellingsrapport. Weet iemand wie dergelijke diensten aanbiedt in Eindhoven?

• Aurelium
Aurelium schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:44:
[...]

Ok, op basis van een delta T van 5 graden, moet bij 5 kW vermogen (nodig voor de koudste dagen) ongeveer 15 l/m rondgepompt worden.

Realistisch gezien is er dus geen risico dat het afgifte systeem die hoeveelheid niet kan verwerken? Het is gewoon een kwestie van de pomp die wat harder zijn best moet doen?
Antwoord op mijn vraag hier gevonden:
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

Zou geen probleem moeten zijn voor mijn situatie.

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik ben hier een 5kW J-serie monobloc aan het installeren, echter heb ik de NS4P en TAW1 nog niet binnen. Ik dacht eraan om "gewoon" alvast te beginnen en de WP heel basic alvast z'n te werk te laten doen. De sensor gaat dan in het boilervat en de buffertank wordt dan opgewarmd op basis van de instelling op de remote control. De OEG KMSD+ stuurt dan wel op basis van de beschikbare warmte in de buffertank de vloerverwarming aan.

Nu heeft de verlengkabel (TAW1-CBL) van de TAW1 aan beide kanten niet dezelfde aansluiting. De ene kant heeft een kleine stekker met zo'n ferriet-ring en de andere kant heeft een bredere stekker.

Beetje suf om te vragen, maar welke kant gaat nu uiteindelijk naar de NS4P?

Ik moet namelijk alle kabels alvast voorbereid hebben liggen voordat ik de boel waterzijdig aan kan sluiten. Dus die TAW1 kabel komt ook alvast onaangesloten in de unit te hangen.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:09

Carboy54

Duurzaamheid coach

[quote]zwartewoud schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:40:
Ik ben hier een 5kW J-serie monobloc aan het installeren, echter heb ik de NS4P en TAW1 nog niet binnen. Ik dacht eraan om "gewoon" alvast te beginnen en de WP heel basic alvast z'n te werk te laten doen. De sensor gaat dan in het boilervat en de buffertank wordt dan opgewarmd op basis van de instelling op de remote control. De OEG KMSD+ stuurt dan wel op basis van de beschikbare warmte in de buffertank de vloerverwarming aan.

Nu heeft de verlengkabel (TAW1-CBL) van de TAW1 aan beide kanten niet dezelfde aansluiting. De ene kant heeft een kleine stekker met zo'n ferriet-ring en de andere kant heeft een bredere stekker.

Ik moet namelijk alle kabels alvast voorbereid hebben liggen voordat ik de boel waterzijdig aan kan sluiten. Dus die TAW1 kabel komt ook alvast onaangesloten in de unit te hangen.
[/quote

Gewoon met de standaard kabel bij de pomp aansluiten. Grote kans dat de wifi het signaal kan oppakken zonder verlengkabel. Weet je ook meteen welke aansluiting waar bij verlenging.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:55
zwartewoud schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:40:

Staat dat niet in de installation manual van de CZ-TAW1?

[ Voor 33% gewijzigd door Jesse- op 16-12-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zwartewoud schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:40:

Er zit ook een CN-CNT connector op de hoofdprint. Dezelfde als op de NS4P. Dus degene die in de hoofdprint past, past later ook in de uitbreidingsprint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:58

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, de grotere stekker gaat in de machine en de kleinere in het kastje.
Die ring kun je eraf halen er zit in de verlengkabelset ook een openklapbaar blokje die je bij de machine plaatst.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:47
Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:49:
[...]

Die warmtepomp hoefde dan ook niet te ontdooien, dus dat zal idd geen probleem geweest zijn.
Dat ontdooien doet ie dan toch in het zwembad dus dat lukt dan wel :9B

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:47
martijn v o schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:48:
Die ring kun je eraf halen er zit in de verlengkabelset ook een openklapbaar blokje die je bij de machine plaatst.
Een ferrietkraal bedoel je ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• CurlyMo
Die zou ik niet weghalen. Je loopt het risico op een slechter signaal.

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:58:
[...]

Precies. Die gewoon bij de pana laten zitten en die losse ferrietkraal bij de PAW om de kabel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Balans In het HeishaMon topic gaf je aan ook lekker mijn stooklijn te gebruiken. Maar heb je hier al eens gechecked of dat wel passend is bij jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
Ok dank je. Snap nu dat zowel de hoofdprint als de NS4P een CN-CNT verbindingen hebben. Blijkbaar werkt dit als een communicatie-bus.

De boel is nu aangesloten en hij doet het zowaar!

Enige wat er niet goed gaat is het 3-weg-ventiel. Het lijkt erop dat deze niet wordt aangestuurd. Hij blijft in "boilervat verwarmen"-stand staan. Ik heb het 3WV nu handmatig op de buffertank gezet, zodat de WP in ieder geval de juiste temperatuur van het CV-water doorkrijgt.

Ik was op zoek naar een linkje (deze) om aan te geven welk 3WV het gaat. En in deze tekst staat hoe deze aangesloten moet worden. Anders dan de standaard Open, Close en N. Morgen maar eens proberen.

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
Trouwens, dat extra doosje bij de verlengkabel (openklapbaar blokje zoals martijn v o aangeeft), die zit er bij mij niet bij. Als dit heel belangrijk is, dan moet ik 'm laten naleveren. Of kan dit ook zonder goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:58

martijn v o

Certified by Enphase.

CurlyMo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:58:
[...]

Niet weghalen maar vervangen voor de vierkante.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balans
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:42
CurlyMo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:44:
@Balans In het HeishaMon topic gaf je aan ook lekker mijn stooklijn te gebruiken. Maar heb je hier al eens gechecked of dat wel passend is bij jouw situatie?
Hij pruttelt hier met lange runs door , als het mis gaat kom ik mij zeker melden.
Maar de situatie is hier huis bouwjaar 83 beneden +- 50 m2 vloer verwarming boven ltw radiatoren met homemade boosters , eps vloerisolatie, overal dubbel glas maar geen hr dat moet nog gedaan worden.

Ik heb wel eens wat geprobeerd aan te passen maar de waardes ontlopen elkaar nog niet zoveel.
Wellicht als het nog wat kouder gaat worden.

Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianL
Weet iemand wat de inbedrijstelling van een warmtepomp nu echt betekent? Is het een proces dat moet voldoen aan wettelijke voorschriften, of gewoon een service door een erkend installatiebedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zwartewoud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:28:
[...]

Ok dank je. Snap nu dat zowel de hoofdprint als de NS4P een CN-CNT verbindingen hebben. Blijkbaar werkt dit als een communicatie-bus.

De boel is nu aangesloten en hij doet het zowaar!

Enige wat er niet goed gaat is het 3-weg-ventiel. Het lijkt erop dat deze niet wordt aangestuurd. Hij blijft in "boilervat verwarmen"-stand staan. Ik heb het 3WV nu handmatig op de buffertank gezet, zodat de WP in ieder geval de juiste temperatuur van het CV-water doorkrijgt.

Ik was op zoek naar een linkje (deze) om aan te geven welk 3WV het gaat. En in deze tekst staat hoe deze aangesloten moet worden. Anders dan de standaard Open, Close en N. Morgen maar eens proberen.
Ook mijn EMV110 en verschillende Drayton 3-wegkleppen worden met Open of Close, N en L aangesloten. Even uitzoeken wat ze onder Open en Close verstaan.

Die vierkante ferrietkern zit bij de PAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Balans schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:33:
[...]

Hij pruttelt hier met lange runs door , als het mis gaat kom ik mij zeker melden.
Maar de situatie is hier huis bouwjaar 83 beneden +- 50 m2 vloer verwarming boven ltw radiatoren met homemade boosters , eps vloerisolatie, overal dubbel glas maar geen hr dat moet nog gedaan worden.

Ik heb wel eens wat geprobeerd aan te passen maar de waardes ontlopen elkaar nog niet zoveel.
Wellicht als het nog wat kouder gaat worden.
Wat dacht je van -10 / 40 & 14 / 28?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
AdrianL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:40:
Weet iemand wat de inbedrijstelling van een warmtepomp nu echt betekent? Is het een proces dat moet voldoen aan wettelijke voorschriften, of gewoon een service door een erkend installatiebedrijf?
Afgelopen jaar heb ik zelf mijn wp geïnstalleerd en na het vullen aan gezet... omdat de diverse instellingen in het menu nog in de fabriek-instelling stonden werkte de verwarming de eerste 6 weken totaal niet naar wens, en mijn wp draait alleen maar voor verwarmen...
Bij complexe(re) installaties die op de wp worden aangesloten zoals buffervat, drieweg kleppen, SWW boiler,
radiatoren, monitoring e.d. wordt het in bedrijf stellen van de wp meer en meer een taak voor specialisten en niet voor de monteur van de wp.

Ik laat het woord nu aan de specialisten hier op dit forum.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

frisianstar schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:59:
[...]

Afgelopen jaar heb ik zelf mijn wp geïnstalleerd en na het vullen aan gezet... omdat de diverse instellingen in het menu nog in de fabriek-instelling stonden werkte de verwarming de eerste 6 weken totaal niet naar wens, en mijn wp draait alleen maar voor verwarmen...
Bij complexe(re) installaties die op de wp worden aangesloten zoals buffervat, drieweg kleppen, SWW boiler,
radiatoren, monitoring e.d. wordt het in bedrijf stellen van de wp meer en meer een taak voor specialisten en niet voor de monteur van de wp.

Ik laat het woord nu aan de specialisten hier op dit forum.
Afgelopen week een kennis geholpen met de instellingen. De Bivalente pomp was in een collectief door specialisten gemonteerd. Deze specialisten lieten alles standaard achter. Gevolg in de maand november was alleen op gas gedraaid vanwege foutieve instellingen. De meeste installateurs weten het zelf niet eens of willen snel geld verdienen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:17:
[...]

Afgelopen week een kennis geholpen met de instellingen. De Bivalente pomp was in een collectief door specialisten gemonteerd. Deze specialisten lieten alles standaard achter. Gevolg in de maand november was alleen op gas gedraaid vanwege foutieve instellingen. De meeste installateurs weten het zelf niet eens of willen snel geld verdienen.
Het is de regering een doorn in het oog dat subsidies niet terecht komen bij de vaderlandse installatiebranche die de afgelopen halve eeuw uitstekend geholpen heeft om Slochteren leeg te trekken en de schatkist te vullen. Vandaar ook de inzet van de vernieuwde regering op hybride warmtepompen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:24:
[...]

Het is de regering een doorn in het oog dat subsidies niet terecht komen bij de vaderlandse installatiebranche die de afgelopen halve eeuw uitstekend geholpen heeft om Slochteren leeg te trekken en de schatkist te vullen. Vandaar ook de inzet van de vernieuwde regering op hybride warmtepompen :(
Logisch, krijgen ze de subsidie als belasting weer terug

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:41:
[...]

Logisch, krijgen ze de subsidie als belasting weer terug
Gedeeltelijk dan wel te verstaan ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pgeene schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:24:
[...]

Gedeeltelijk dan wel te verstaan ;)
Zolang het in Nederland blijft een heel groot deel. Is net een sneeuwbal effect

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:34
Hallo,

Ik ben hier ook de denkoefening aan het maken om de omschakeling te maken van gasketel naar warmtepomp. Nu gebruiken we ongeveer 300m³ gas per jaar voor verwarming en 100m³ voor sww. Verwarming is volledig met vloerverwarming(alles gvl) aanvoertemperatuur 35gr.

Ik denk wel dat ik voldoende technische ervaring heb om zelf een monoblock warmtepomp te plaatsen.

Maar ik heb nu wel net eens de afstand opgemeten van de vv-verdeler naar de plaats waar ik de warmtepomp graag zou plaatsen in de tuin en ik kom uit op zo’n 30m buislengte.

Is dit haalbaar? Of zorgt dit voor veel rendementsverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wozmro schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:57:
Hallo,

Ik ben hier ook de denkoefening aan het maken om de omschakeling te maken van gasketel naar warmtepomp. Nu gebruiken we ongeveer 300m³ gas per jaar voor verwarming en 100m³ voor sww. Verwarming is volledig met vloerverwarming(alles gvl) aanvoertemperatuur 35gr.

Ik denk wel dat ik voldoende technische ervaring heb om zelf een monoblock warmtepomp te plaatsen.

Maar ik heb nu wel net eens de afstand opgemeten van de vv-verdeler naar de plaats waar ik de warmtepomp graag zou plaatsen in de tuin en ik kom uit op zo’n 30m buislengte.

Is dit haalbaar? Of zorgt dit voor veel rendementsverlies?
Indien goed geïsoleerd zal het wel mee vallen.
Maar voor slechts 300 kuub plaatste ik niet eens een warmtepomp. En zeker geen mono want die staat zich straks meer vorst vrij te houden dan dat hij daadwerkelijk moet verwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Is er een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Wozmro Kan je iets meer vertellen over je huis? Misschien is een betere optie. Die is er in veel lagere vermogens. Of misschien zelfs een Hewalex. Krijg je ook nog eens een dijk van een subsidie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Desnoods met gewone elektrische elementen, kost je 1600 kWh extra tov warmtepomp, maar die 1600 kWh word al vergoed door vast recht van gas.
En als je 5 zonnepanelen bij legt is dat ook al gecompenseerd.

En ja er zijn alternatieven maar dan moet je even vertellen hoe je huis in elkaar steekt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het betreft een rijwoning met een bewoonbare opp van 140m² in België.
Ik houd al jaren mijn verbruik bij van gas, water, elektriciteit.
Totaalverbruik gas dus een 400m³ per jaar.
Voor verwarming 300m³ waarvan de maanden januari en december afgerond naar boven elk een 100m³ voor hun rekening nemen.
Er wordt enkel verwarm met vloerverwarming op de gelijkvloers (er zit 10cm pur isolatie in de vloer). Op de slaapkamers op de eerste verdieping is er geen verwarming, hebben we ook nog nooit gemist.
Er zit 12cm pur isolatie in het platte dak gedeelte en 24cm vlasisolatie in het hellend dak.
We hebben hier ook nog een groot schuifraam richting de tuin van 5x2,5m. Dat zou ik nog willen vervangen door een raam met beter (3v?) glas en draaideuren ipv schuifgedeelte.
Woning is zuidwest gericht.

Als er nog vragen zijn laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wozmro schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:35:
Het betreft een rijwoning met een bewoonbare opp van 140m².
Ik houd al jaren mijn verbruik bij van gas, water, elektriciteit.
Totaalverbruik gas dus een 400m³ per jaar.
Voor verwarming 300m³ waarvan de maanden januari en december afgerond naar boven elk een 100m³ voor hun rekening nemen.
Er wordt enkel verwarm met vloerverwarming op de gelijkvloers (er zit 10cm pur isolatie in de vloer). Op de slaapkamers op de eerste verdieping is er geen verwarming, hebben we ook nog nooit gemist.
Er zit 12cm pur isolatie in het platte dak gedeelte en 24cm vlasisolatie in het hellend dak.
We hebben hier ook nog een groot schuifraam richting de tuin van 5x2,5m. Dat zou ik nog willen vervangen door een raam met beter (3v?) glas en draaideuren ipv schuifgedeelte.
Woning is zuidwest gericht.

Als er nog vragen zijn laat maar weten.
Ben je nooit thuis? Of thermostaat op 18?
300 kuub is belachelijk laag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianL
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:36:
[...]

Zolang het in Nederland blijft een heel groot deel. Is net een sneeuwbal effect
Ik vraag me af of het het gewenste effect heeft om het gasverbruik te verminderen wanneer Nederlandse installateurs waanzinnige prijzen (10-15k EUR) voor de lucht/water warmtepompen citeren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrianL
Heeft iemand aanbevelingen voor het magnetische filter zoals dit??https://www.comwo.nl/nl/1796701/spirotech-vuilafscheider-spirotrap-magnabooster-mb3-22mm/?channable=0271c969640036373234313833c8&affiliatenetwork=channable

Het lijkt een beetje overbodig, vooral omdat de KIT-ADC07JE5 het magnetische filter heeft ingebouwd, maar het kan nooit kwaad om veilig te zijn, denk ik.

Is het ook aan te raden om de luchtafsheider te installeren? Ik vraag me af of de luchtklep in de unit al voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AdrianL schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:05:
[...]

Ik vraag me af of het het gewenste effect heeft om het gasverbruik te verminderen wanneer Nederlandse installateurs waanzinnige prijzen (10-15k EUR) voor de lucht/water warmtepompen citeren. 8)7
Da bedoel ik, de regering krijgt 2500 belasting terug voor 2000 subsidie.
Een doe het zelver kost de regering geld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
AdrianL schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:06:
Heeft iemand aanbevelingen voor het magnetische filter zoals dit??https://www.comwo.nl/nl/1796701/spirotech-vuilafscheider-spirotrap-magnabooster-mb3-22mm/?channable=0271c969640036373234313833c8&affiliatenetwork=channable

Het lijkt een beetje overbodig, vooral omdat de KIT-ADC07JE5 het magnetische filter heeft ingebouwd, maar het kan nooit kwaad om veilig te zijn, denk ik.

Is het ook aan te raden om de luchtafsheider te installeren? Ik vraag me af of de luchtklep in de unit al voldoende is.
Ik zou minimaal op het hoogste punt een automatische ontluchter plaatsen helemaal mooi als het naast het hoogste punt ook het heetste punt is. een microbelontluchter heb ik zelf niet.
Een makkelijk te legen vuilafssheider(met magneet) zou ik indien je systeem bestaat uit oude meuk zeker plaatsen. heb je allemaal kunststof en rvs is het veel minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:39:
[...]

Ben je nooit thuis? Of thermostaat op 18?
300 kuub is belachelijk laag
19 graden en meestal wel iemand thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
Wozmro schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:02:
[...]

19 graden en meestal wel iemand thuis.
Heeft het gas in België een andere callorische waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@KaDoos De calorische waarde is idd. in België (en in de rest van Europa) meestal hoger.
Verder is ook de bovenwaarde, dus inclusief condensatie, een stuk hoger door het hogere methaangehalte.
https://www.creg.be/nl/energie-van-a-tot-z/calorische-waarde

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
dunklefaser schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:39:
@KaDoos De calorische waarde is idd. in België (en in de rest van Europa) meestal hoger.
Verder is ook de bovenwaarde, dus inclusief condensatie, een stuk hoger door het hogere methaangehalte.
https://www.creg.be/nl/energie-van-a-tot-z/calorische-waarde
Dan kun je 300 m3 daar, niet vergelijken met 300 bij ons. Moet je de calorische waardes weten, bij ons hebben ze het over laagcalorisch gas uit Groningen.
Ik zie net dat het maar 10% scheelt, dus daar kan het niet alleen in zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door KaDoos op 19-12-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KaDoos schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:46:
[...]

Dan kun je 300 m3 daar, niet vergelijken met 300 bij ons. Moet je de calorische waardes weten, bij ons hebben ze het over laagcalorisch gas uit Groningen.
Ik zie net dat het maar 10% scheelt, dus daar kan het niet alleen in zitten.
Hij zal wel buren hebben die flink stoken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:34:
[...]

Desnoods met gewone elektrische elementen, kost je 1600 kWh extra tov warmtepomp, maar die 1600 kWh word al vergoed door vast recht van gas.
En als je 5 zonnepanelen bij legt is dat ook al gecompenseerd.

En ja er zijn alternatieven maar dan moet je even vertellen hoe je huis in elkaar steekt.
Ene buur is een grote garageruimte waarin niet gestookt wordt.

Andere buur is ook deels garage, stukje traphal en berging.

Maar aan welke alternatieven denk jij bij dergelijk verbruik? Het comfort van de vloerverwarming zou ik wel graag behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wozmro schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:35:
[...]

Maar aan welke alternatieven denk jij bij dergelijk verbruik? Het comfort van de vloerverwarming zou ik wel graag behouden.
De vloer zou ik ook behouden ja, eventueel extra waterpomp met buffer vat, met daarin drie elementen, voor iedere fase één. Heel eenvoudig te schakelen met thermostaat, zelfs vanaf internet.
Boiler kan een warmtepomp boiler worden.
Pellets kachel kan nog als je van een vuurtje houd.
Er zijn ook nog systemen waarbij een elektrische verwarming element rechtstreeks aan een zonnepaneel gekoppeld zit, dus zonder extra omvormers. Maar of dat handig is betwijfel ik.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 19-12-2021 16:27 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:08
Zoo, de Pana 5kW is binnen, nu de rest van de materialen. Is er iemand die een NTC en sensorhuls hebben besteld? Ik zie dat ze in meerdere stuks te bestellen zijn, mocht iemand er over hebben hoor ik 't graag :)

Verder heb ik een 3-weg klep geshopt en moet nu nog kijken naar 't juiste leidingwerk. De huidige CV staat in de berging, de WP kan er net buiten neergezet worden, dus hoef maar 2 meter leidingwerk te regelen (wel geisoleerd door de muur. Wat zijn dan een beetje de hardlopers?

Ik heb besloten toch met een boilervat te gaan werken en geen losse WPB. Alleen over de grootte twijfel ik nog, 200L vs 300L.
Waarschijnlijk wordt het 200L met een doorstroomverwarmer net beneden de douche (kan ik vanuit kelder eenvoudig aansluiten), dan kan ik daarmee altijd nog wat opvangen.

Ook ben ik van plan de warmtepomp op bigfoots op tegels te zetten, zijn daar nog bedenkingen over of dat wel slim is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
I-King schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:18:
Zoo, de Pana 5kW is binnen, nu de rest van de materialen.

[...]

Ook ben ik van plan de warmtepomp op bigfoots op tegels te zetten, zijn daar nog bedenkingen over of dat wel slim is?
Net als een koelkast loost de warmtepomp van tijd tot tijd condens- of dooiwater. Zorg dat dat weg kan anders heb je als het vriest een ijsbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
I-King schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:18:
Zoo, de Pana 5kW is binnen, nu de rest van de materialen. Is er iemand die een NTC en sensorhuls hebben besteld? Ik zie dat ze in meerdere stuks te bestellen zijn, mocht iemand er over hebben hoor ik 't graag :)

[..]
Voor het sww vat heb je één ntc nodig. Een speciale. De sensorhuls/dompelbuis moet passen bij het sww vat en bij de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:08
@FransvWoerkom dat klopt, ik heb uit de OP gehaald welke dat zijn, maar die zijn allemaal minimaal 5 of 10 stuks. Dus dacht, iemand die die route heeft bewandeld heeft er wellicht nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Wozmro schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:35:
[...]

waren de facturen in belgie niet in kWh voor gas? waarom ik dit vraag, zowel je warm water als je verwarming zit ongeveer een factor 2 vandaan bij wat ik zou verwachten met de isolatie schil + de oppervlakte van de woning. En dus wat normaal is voor een huishouden om te gebruiken voor de douche.. wellicht zit er ergens een omrekenfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:34:
[...]

waren de facturen in belgie niet in kWh voor gas? waarom ik dit vraag, zowel je warm water als je verwarming zit ongeveer een factor 2 vandaan bij wat ik zou verwachten met de isolatie schil + de oppervlakte van de woning. En dus wat normaal is voor een huishouden om te gebruiken voor de douche.. wellicht zit er ergens een omrekenfout?
In België is de calorische (boven)waarde soms 25% hoger dan bij ons en het aantal graaddagen minstens 15% lager. Misschien zijn ze in België niet opgevoed met onbeperkt aardgas, bijna gratis uit eigen grond, en zetten ze daarom de thermostaat op 19° in plaats van 22°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:44:
[...]

In België is de calorische (boven)waarde soms 25% hoger dan bij ons en het aantal graaddagen minstens 15% lager. Misschien zijn ze in België niet opgevoed met onbeperkt aardgas, bijna gratis uit eigen grond, en zetten ze daarom de thermostaat op 19° in plaats van 22°.
kan zeker, uiteinelijk bepaald de gebruiker het verbruik en niet het huis, maar opmerkelijk is het wel. zeker het verbruik voor SWW ik dacht dat wij zuinig waren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdM87
hallo,

iemand van hier al weleens een monoblock in bedrijf gesteld bij een buitentemperatuur onder 0?

Mijn WP staat inmiddels buiten opgesteld, elektra is al aangesloten. Het CV circuit wil ik woensdag aan gaan sluiten, maar ik zie dat er temperaturen van rond het vriespunt opgegeven worden.

Zijn er nog specifieke aandachtspunten bij deze temperaturen?

Dit heb ik zelf al bedacht:
ik heb een systeem met een 50L buffervat. Aan de kant van het afgiftesysteem heb ik daar twee afsluiters zitten die er voor zorgen dat ik de WP+buffer af kan tappen zonder het hele systeem leeg te laten lopen.
Ik wilde de buffer+WP vullen met lauw water (uit elektrische boiler) met de afsluiters naar het afgiftesysteem dicht. Ik kan dan de WP na het vullen zo snel mogelijk aanzetten en het buffervat op temperatuur laten houden. Als ik dat gedaan heb, kan ik de leidingen van het afgiftesysteem koppelen aan de afsluiters, e.e.a. vullen en dan de afsluiters open zetten.

Kan ik in de voorbereiding al spanning op de WP zetten en de instellingen goed zetten zonder dat er water in zit? Of kan hij dan beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
RvdM87 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:42:
hallo,

iemand van hier al weleens een monoblock in bedrijf gesteld bij een buitentemperatuur onder 0?

Mijn WP staat inmiddels buiten opgesteld, elektra is al aangesloten. Het CV circuit wil ik woensdag aan gaan sluiten, maar ik zie dat er temperaturen van rond het vriespunt opgegeven worden.

Zijn er nog specifieke aandachtspunten bij deze temperaturen?

Dit heb ik zelf al bedacht:
ik heb een systeem met een 50L buffervat. Aan de kant van het afgiftesysteem heb ik daar twee afsluiters zitten die er voor zorgen dat ik de WP+buffer af kan tappen zonder het hele systeem leeg te laten lopen.
Ik wilde de buffer+WP vullen met lauw water (uit elektrische boiler) met de afsluiters naar het afgiftesysteem dicht. Ik kan dan de WP na het vullen zo snel mogelijk aanzetten en het buffervat op temperatuur laten houden. Als ik dat gedaan heb, kan ik de leidingen van het afgiftesysteem koppelen aan de afsluiters, e.e.a. vullen en dan de afsluiters open zetten.

Kan ik in de voorbereiding al spanning op de WP zetten en de instellingen goed zetten zonder dat er water in zit? Of kan hij dan beschadigen?
Zou ik niet doen. als je perongeluk de bende aanzet en de pomp wil gaan lopen, loopt hij droog.
Dat lijkt me niet helemaal het gewenste scenario.

Zou alles gewoon aansluiten.
Dan water erin, dan aanzetten.
Water bevriest niet binnen 10min ;)
Behalve misschien als het -15 tot -20 is.
Als het niet goed gaat, afsluiters dicht en water rustig weer weg laten lopen.

Of het lekker buiten werken is bij -1, dat is dan weer een andere vraag. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdM87
Bedankt voor de tips, ik ga het er dan maar niet op wagen om hem eerder aan te zetten dan dat er water in zit :)
pgeene schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:57:
[...]

Of het lekker buiten werken is bij -1, dat is dan weer een andere vraag. ;)
Met de zeer hoge gasprijs van nu is het wel aantrekkelijk om de WP zo snel mogelijk aan het werk te hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
RvdM87 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:08:
Bedankt voor de tips, ik ga het er dan maar niet op wagen om hem eerder aan te zetten dan dat er water in zit :)

[...]

Met de zeer hoge gasprijs van nu is het wel aantrekkelijk om de WP zo snel mogelijk aan het werk te hebben 8)7
Herinner me een discussie van twee jaar terug over het aftappen van de Wp bij een langdurige stroomstoring. Eind van het liedje was dat er altijd wat water in de Wp achterblijft wat bevriezen kan. Vraag me ook af of er vanaf de fabriek geen restwater in de Wp zit?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:28:
[...]

Herinner me een discussie van twee jaar terug over het aftappen van de Wp bij een langdurige stroomstoring. Eind van het liedje was dat er altijd wat water in de Wp achterblijft wat bevriezen kan. Vraag me ook af of er vanaf de fabriek geen restwater in de Wp zit?
Ja dat zit er in, iedere machine heeft namelijk al gedraaid

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:07
PASware schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:36:
Zit er in de Pana een 'klep' waarmee al het water kan lozen? Of is daarvoor een aparte aftapkraan nodig?
bij de 5H in ieder geval zitten er kleine schroefkraantjes onderaan de grote in- en uitgang aan de achterzijde van de WP. Ik neem aan dat dit op alle modellen zo is ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
hannibal2206 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:28:
[...]

bij de 5H in ieder geval zitten er kleine schroefkraantjes onderaan de grote in- en uitgang aan de achterzijde van de WP. Ik neem aan dat dit op alle modellen zo is ?
Schroefkraantje heb ik (naar mijn weten!) niet op m’n 9J, maar als ik het magneetfilter losdraai zonder de stopkraantjes aan weerszijden dicht te doen loopt hij leeg. Kwam ik achter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dirkdeman schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:06:
[...]

Schroefkraantje heb ik (naar mijn weten!) niet op m’n 9J, maar als ik het magneetfilter losdraai zonder de stopkraantjes aan weerszijden dicht te doen loopt hij leeg. Kwam ik achter. 8)7
Ik wel op mijn 5J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:35

Nhz

Hoe vaak hebben jullie met deze buitentemperaturen nu defrosts? Bij mij draait de 16kw unit pas net en ik moet alles nog goed instellen en de buizen van de installatie isoleren etc. Heb bijvoorbeeld nu de watertemperatuur op 'direct' 45 gr staan zodat ik in ieder geval zeker ben dat het huis warm blijft.

Afgelopen nacht elke grofweg 90min ongeveer 6 min defrost. Energieverbruik ligt op zulke dagen wel extreem hoog, gisteren 80kwh (volgens de controller).

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Nhz hier ook om de 90min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
RvdM87 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:08:

[...]

Ik heb vorige week mijn 5J in gebruik genomen met -5 ongeveer. De dagen ervoor had het nog gesneeuwd.

Het vuilfilter heeft een vul/aftap-kraantje en 2 afsluiters. Aan de ene kant van het filter zit de WP en aan de andere kant heb ik nog een 2e kraantje gemonteerd. Als je dan de afsluiter tussen beide kraantjes dichtdoet, dan kan je het kraantje van het filter gebruiken om te vullen, en op de andere doe je een tuinslang naar buiten.

Dan de boel vullen (=tegelijkertijd spoelen en ontluchten). Zet hiervoor het 3-weg-ventiel op SWW-stand. Zodra er geen lucht meer ontsnapt kan je het aftap-kraantje dichtdraaien en de boel op druk brengen. Dan die afsluiter weer open draaien en de WP kan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nhz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:58:
Hoe vaak hebben jullie met deze buitentemperaturen nu defrosts? Bij mij draait de 16kw unit pas net en ik moet alles nog goed instellen en de buizen van de installatie isoleren etc. Heb bijvoorbeeld nu de watertemperatuur op 'direct' 45 gr staan zodat ik in ieder geval zeker ben dat het huis warm blijft.

Afgelopen nacht elke grofweg 90min ongeveer 6 min defrost. Energieverbruik ligt op zulke dagen wel extreem hoog, gisteren 80kwh (volgens de controller).

Hier 9 kWh J serie gehele nacht om de 45 minuten bij 40 graden watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:39

Ik heb zelf ook een 16kw unit (split). Op dit moment circa elke 45 minuten een defrost.

Verbruik gisteren 85,6 kWh volgens externe meter (Panasonic geeft 87,6 aan).

Redelijk vergelijkbare getallen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Vannacht mijn 12H om de 70min. Gisteren totaal 17 keer. Verbruik voor de 2e keer dit seizoen iets boven de 50kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zwartewoud schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:05:
[...]

Ik heb vorige week mijn 5J in gebruik genomen met -5 ongeveer. De dagen ervoor had het nog gesneeuwd.

Het vuilfilter heeft een vul/aftap-kraantje en 2 afsluiters. Aan de ene kant van het filter zit de WP en aan de andere kant heb ik nog een 2e kraantje gemonteerd. Als je dan de afsluiter tussen beide kraantjes dichtdoet, dan kan je het kraantje van het filter gebruiken om te vullen, en op de andere doe je een tuinslang naar buiten.

Dan de boel vullen (=tegelijkertijd spoelen en ontluchten). Zet hiervoor het 3-weg-ventiel op SWW-stand. Zodra er geen lucht meer ontsnapt kan je het aftap-kraantje dichtdraaien en de boel op druk brengen. Dan die afsluiter weer open draaien en de WP kan aan.
Als je die aftapkraan als vulkraan gebruikt, vergeet dan niet eerst het vuil en magnetiet af te tappen (magneetring los). Pas dan vullen, anders spoel je het vuil richting warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is het mogelijk de WP te vragen df meer op het element te doen? Ik merk dat het lastig is het huis warm te krijgen na nachtverlaging met al die df's. Als die nu gewoon net dat element wat meer gebruikt, dan zou dat een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:16:
Is het mogelijk de WP te vragen df meer op het element te doen? Ik merk dat het lastig is het huis warm te krijgen na nachtverlaging met al die df's. Als die nu gewoon net dat element wat meer gebruikt, dan zou dat een hoop schelen.
Vandaar dat ik heb gewisseld van 5kwh naar nu de 9kwh. Alles gaat veel sneller en meer comfortabel met zelfde minimum vermogen van 400watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:16:
In de systeem instellingen zit " Geforceerd ontdooien".
Wellicht kan je die dan met eigen logica inzetten voor jouw doel?

Of dit? https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/14
https://github.com/Egyras...14#issuecomment-569262012

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 22-12-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:50:
[...]

Vandaar dat ik heb gewisseld van 5kwh naar nu de 9kwh. Alles gaat veel sneller en meer comfortabel met zelfde minimum vermogen van 400watt
Dat weet je omdat ik ooit een van de eerste J eigenaren was die hem uitlas en dit vaststelde ;) We hadden allemaal de indruk dat de J 5kW net als de H een lager minimaal vermogen zou hebben. Wat ik mijn situatie gunstiger was geweest.

Nachtverlaging uitzetten werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:21:
[...]

Dat weet je omdat ik ooit een van de eerste J eigenaren was die hem uitlas en dit vaststelde ;) We hadden allemaal de indruk dat de J 5kW net als de H een lager minimaal vermogen zou hebben. Wat ik mijn situatie gunstiger was geweest.

Nachtverlaging uitzetten werkt ook.
En andersom? Backup niet voor ontdooien maar tijdens (op )warmen inschakelen voor half uur ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 36 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.