Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Probeer een schema te bedenken voor mijn opstelling. Ik woon in een redelijk grote vrijstaande boerderij, wij hebben de afgelopen jaren verzameld:
Accumulerende houtkachel
12KW Kachel voor koude periodes
Zonneboiler 2x collector met heatpipes en 800 liter buffervat.
Panasonic T-CAP WH-MXC12H9E8 Monobloc.
Tado met uitbreidingsset.
Daarnaast is het gebouw gerenoveerd, met nieuwe kozijnen en op veel plekken vloerverwarming.
Mijn buffervat heeft een spiraal voor de zonnecollectoren en een spiraal voor sanitairwater. De WP en de verwarming draaien dus in hetzelfde systeem.
Nu wil ik mijn warmtepomp gebruiken om het buffervat op temperatuur te houden. Dit kan ik doen met een sensor in de tank, of de delta T zoals deze gemeten wordt door de WP.
Na het buffervat zal ik waarschijnlijk moeten terugmengen, wellicht in combinatie met een circulatiepomp.
De puzzelstukjes die ik nog niet kan leggen:
1: Hoe kan ik mijn thermostaat gebruiken in combinatie met de terugmeng installatie? Is er een combinatie waar ik dit na het buffervat kan regelen icm domotica? Moet dit met een aparte circulatiepomp?
2: Als het in de winter zou vriezen, en ik geen warmtevraag krijg omdat de zonneboiler het vat op temperatuur kan houden, hoe voorkom ik dan dat de WP niet bevriest? Is dit een realistische zorg?
3: Welke temperatuur is realistisch voor het buffervat?
4: Moet ik het sanitairwater nog gaan terugmengen?
5: Mijn badkamer ligt redelijk apart van de rest van de woning. Als het nu echt koud is en ik besluit mijn houtkachels aan te zetten, dan zou ik dat kunnen regelen met de Tado thermostaat op de handdoekradiator, maar: Moet ik dan een aparte groep maken voor de hele badkamer om dit te regelen?
-edit-
6: Panasonic lijkt alleen een buffervat sensor te hebben die niet in de tank gemonteerd wordt (dus voor op de leidingen). Ik heb wel een ingang in het vat voor een sensor. Weet iemand een sensor die compatible is met Panasonic voor in de tank?
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met deze vragen....
Ps: Ik zie dat Netatmo ook een buffervat regeling heeft, waar Tado dat niet lijkt te hebben. Heb ik hier een verkeerde keuze gemaakt voor systeem?
[
Voor 6% gewijzigd door
supertheiz op 03-10-2021 21:47
]