Toon posts:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 134 Laatste
Acties:
  • 620.692 views

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Ik zie in je grafieken vrijwel altijd de doeltemperatuur hoger of gelijk aan Ta. Vandaag alleen rond 8:40 lager, maar dat was een defrost. En gisteravond vlak voor je postte rond 22:20. Maar de vraag is natuurlijk of ik in de grafieken wel zie wat er echt gebeurt. Je filtert door gemiddelden te berekenen over 5 minuten. Daarmee introduceer je een vertraging van 2,5 minuut. Houdt je regelaar daar rekening mee?
De stooklijn begint altijd met een Ta - 1. Als dat te lang duurt, dan pas gaat hij naar Ta - 0 naar Ta + 2. Als de doeltemperatuur bereikt is, dan gaat hij pas afwisselend naar Ta - 1 / Ta - 2.

De resolutie is overigens 1 minuut. Hij gaat pas naar 5 minuten als je uitzoomt.

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 05-01-2021 13:11]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• CurlyMo
  • Nu online
Nog iets anders. Ik krijg sterk het vermoedden dat ik beter niet op WAR kan stoken, maar beter mijn woonkamer z.s.m. op temperatuur kan brengen en daarna stooklijncorrectie toe kan passen. Oftewel:
WAR + Thermostaat + Stooklijncorrectie

Het op temperatuur brengen van mijn huis na een nachtverlaging bij de huidige Tb van 4 kost veel tijd en energie op een nauwgezette WAR (~ 40 graden), terwijl het op temperatuur houden prima gaat op lage temperatuur (~ 33 graden). Als ik dus het huis sneller opwarm met bijv. een max. van 45 graden, dan kan ik ook sneller met stooklijncorrectie naar die 33 graden. Het lijkt me dat dat efficiënter en comfortabeler moet zijn dan wat ik doe nu.

Enige vraag is of ik bij een Ta van 45 graden niet te snel een overshoot krijg bij warmere buitentemperaturen. Dat zou dan op te lossen zijn door een hele steile WAR van bijv.:
Tb 4, Ta 45
Tb 10, Ta 34

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:04
CurlyMo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:07:
[...]

De stooklijn begint altijd met een Ta - 1. Als dat te lang duurt, dan pas gaat hij naar Ta - 0 naar Ta + 2. Als de doeltemperatuur bereikt is, dan gaat hij pas afwisselend naar Ta - 1 / Ta - 2.

De resolutie is overigens 1 minuut. Hij gaat pas naar 5 minuten als je uitzoomt.
Sorry, inderdaad zie ik inzoomend metingen per minuut. Nu zie ik ook dat de doeltemperatuur daar binnen een half uur meer dan twintig keer veranderde. Misschien wordt de wp daar zenuwachtig van.

Sorry, ik kan je niet volgen over die stooklijn. Voor mij is een stooklijn het verband tussen buitentemperatuur en doel-aanvoertemperatuur. Die begint niet ergens. Die ligt vast in de regelaar, bijvoorbeeld in die van je warmtepomp. Bedoel jij met stooklijn iets anders?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 16:29
Ttarget of Tsetpoint is een betere term, @FransvWoerkom.

Dit is ook puur omdat de afgifte te klein is voor de warmtepomp om continu runs te draaien waardoor WAR niet lekker werkt boven het vriespunt.

@CurlyMo, misschien dat hij toch over 3 minuten verkeerd uit kwam? Ik weet niet precies hoe nauwkeurig die sturing is.

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:57:

@CurlyMo, misschien dat hij toch over 3 minuten verkeerd uit kwam? Ik weet niet precies hoe nauwkeurig die sturing is.
Heb jij nog een beter idee hoe je de compressor actief houdt bij een langdurige shift van -2?

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01 11:20
CurlyMo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Heb jij nog een beter idee hoe je de compressor actief houdt bij een langdurige shift van -2?
Als ik mijn WP op -2 zet gaat hij gewoon langzamer draaien. Tenzij hij op 20Hz of lager loopt. Dan stopt hij op een gegeven moment.
Een warmtepomp is een traag regelsysteem. In een traag regelsysteem zitten regels ingebouwd om te voorkomen dat een dergelijk systeem gaat oscilleren. Of in WP termen te blijven pendelen.
Als er een defrost is gaat hij snel omhoog cq omlaag voor de rest zie ik in mijn grafieken alleen wat grotere sprongen die dan minsten een half uur duren voordat er weer aanpassingen zijn. Ook als ik een shift geef duurt het soms minuten voordat je resultaat ziet. Volgens mij maak je de Japanse kaboutertjes dol met je programma. Iets meer rust inbouwen helpt wellicht

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Me Albert schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Als ik mijn WP op -2 zet gaat hij gewoon langzamer draaien. Tenzij hij op 20Hz of lager loopt. Dan stopt hij op een gegeven moment.
Een warmtepomp is een traag regelsysteem. In een traag regelsysteem zitten regels ingebouwd om te voorkomen dat een dergelijk systeem gaat oscilleren. Of in WP termen te blijven pendelen.
Als er een defrost is gaat hij snel omhoog cq omlaag voor de rest zie ik in mijn grafieken alleen wat grotere sprongen die dan minsten een half uur duren voordat er weer aanpassingen zijn. Ook als ik een shift geef duurt het soms minuten voordat je resultaat ziet. Volgens mij maak je de Japanse kaboutertjes dol met je programma. Iets meer rust inbouwen helpt wellicht
Hij kijkt per half uur naar buiten temperatuur en dan berekend hij nieuwe ta

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
  • Nu online
[...]

[...]
Volgens mij maak je de Japanse kaboutertjes dol met je programma. Iets meer rust inbouwen helpt wellicht
Zie de volgende regels:
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:37:
Hoe reageert de Panasonic
De Panasonic heeft een aantal simpele regels waar hij zich aan houdt.
  1. Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
  2. Als de watertemperatuur 3 graden onder de retour watertemperatuur zit waarop de warmtepomp uitging en hij is 3 minuten uit geweest, dan wordt de warmteproductie hervat.
Ik zie dit ook gebeuren in de praktijk. Deze regel omzeilen is in mijn script een simpele timer die elke 45 seconde de shift afwisselend op -1 en -2 zet zodat de 3 minuten nooit gehaald wordt. Die timer kan ik zo uitzetten, maar ik verwacht dan dat dit niet gaat werken.

• CurlyMo
  • Nu online
Mijn ESPEasy script is overigens aangepast naar wat ik vandaag (zonder interventie) al de hele dag draai :)

• Me Albert
Mijn pomp (zonder interventies) loopt de hele dag al rustig op ca 40 Hz afgezien van de defrosts. Da kamer temperatuur de hele dag 21,1 graad. Kortom heel tevreden met mijn WP van Pana.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• CurlyMo
  • Nu online
[...]

Kan het komen omdat jij stuurt op WAR en daarmee werkt met shifts en ik de WP heb staan op watertemperatuur sturing waarmee je direct de watertemperatuur regelt?

@Ep Woody @Heronimo Wat denken jullie? Is het mogelijk om de minimale vermogen truc toe te passen zonder op watertemperatuur te sturen?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
CurlyMo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Kan het komen omdat jij stuurt op WAR en daarmee werkt met shifts en ik de WP heb staan op watertemperatuur sturing waarmee je direct de watertemperatuur regelt?

@Ep Woody @Heronimo Wat denken jullie? Is het mogelijk om de minimale vermogen truc toe te passen zonder op watertemperatuur te sturen?
Met de shift ben je wat beperkter. Je kan namelijk pas remmen vanaf 5 graden onder je stooklijn. En ik vind het grote nadeel dat de pomp dan telkens uit moet als ik de stooklijn wil wijzigen.

Kan je niet iets toevoegen dat als de frequentie <=20Hz de max shift -1 is? Dat doe ik nu.

• CurlyMo
  • Nu online
Heronimo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Kan je niet iets toevoegen dat als de frequentie <=20Hz de max shift -1 is? Dat doe ik nu.
Dat is nog steeds het oorspronkelijke probleem niet waar ik het over heb en een betere oplossing voor zoek :)

Het gaat me om dit probleem:
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

• Me Albert
CurlyMo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Werk inderdaad met WAR maar gebruik shift haast nooit. Eergisteren +1 omdat er koude stage wind op de grote ramen stond en dan is het niet koud maar voelt het kouder. Maar voor de nacht weer terug.Er zit flink software in de Pana en jij probeert met nog slimmere software er iets beter van te maken zonder dat je precies weet hoe alles werkt. Maar blijf proberen, dit is waarom het een hobby is en als jij er lol aan hebt en je geen ruzie met je vrouw krijgt is het toch prima. Succes met je poging ik blijf het wel volgen.

• CurlyMo
  • Nu online
Me Albert schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:07:
[...]
Er zit flink software in de Pana en jij probeert met nog slimmere software er iets beter van te maken zonder dat je precies weet hoe alles werkt.
Dat is niet de enige reden dat ik het doe. Ik vind de oorspronkelijke regeling niet comfortabel genoeg (in mijn situatie met radiatoren). Die bereikt z.s.m. de Ts. De Ta om Tbinnen te halen is echter anders dan om hem daarop te houden. Dus krijg je een Tbinnen overshoot waarna de WP weer stopt. Hij gaat weer aan als we aan de ondergrens van de Tbinnen zitten. Een te grote range Tbinnen zorgt voor een reperterende wisseling tussen te koud en te warm. Een kleinere range zorgt voor kortere runs.

De huidige regeling zorgt ervoor dat de Ta bij de gehaalde Tbinnen omlaag gaat om de temperatuur zo constant mogelijk te houden. Daarnaast zitten inderdaad de grapjes om de WP zo efficiënt mogelijk te maken :)

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:40
De enige constante trigger die ik bij defrosts kan vinden is de EVA uitlaat temperatuur. Zodra die -7 is, begint er een defrost. Maakt niet uit wat er verder voor waarden lopen, hoge of lage Hz, hoge of lage Ta.. Hier een nogal bijzondere defrost, de eerste van vandaag. De Wp draaait uiterst rustig op 33Hz en een Ta van 27C, de Tb is tussen de 2 en 1C. En toch komt er geleidelijk ijs op de Wp, daalt de uitlaat temperatuur onder de kritische waarde en begint de defrost.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• CurlyMo
  • Nu online
@t.oswald @Me Albert Het -2 shift probleem was weer goed te zien vannacht om 4:10. Mijn langzaam dalende stooklijn logica stond uit omdat het buiten <= 2 graden is. Een bugje. De sequentie van gebeurtenissen is (bekeken vanaf het eind van elk Ts overgang).
1) Ts 41 / Ta 28
2) Ts 39 / Ta 35
3) Ts 35 / Ta 38

Waarna de compressor stil valt, omdat de Ts - Ta te lang groter is geweest dan 2.

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 21:38
CurlyMo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Dat is nog steeds het oorspronkelijke probleem niet waar ik het over heb en een betere oplossing voor zoek :)

Het gaat me om dit probleem:
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Zou je de flow niet kunnen verhogen om je warmte toch kwijt te kunnen?
hiermee zakt ook de TA sneller.
SetPumpSpeed

Je kunt jou 5j niet vergelijken met de 5h. jij moet net zoals ik met 9h het minimale vermogen kwijt van 2000/25000 watt anders gaat hij uit.

• CurlyMo
  • Nu online
Dewim1 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Zou je de flow niet kunnen verhogen om je warmte toch kwijt te kunnen?
hiermee zakt ook de TA sneller.
SetPumpSpeed

Je kunt jou 5j niet vergelijken met de 5h. jij moet net zoals ik met 9h het minimale vermogen kwijt van 2000/25000 watt anders gaat hij uit.
Staat nu op max. 15L p/m volgens mij. Wat stel je voor?

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Je kan het process wat @Heronimo en ik gedaan hebben doen. Oftewel kijken op welke pompsnelheid je een goede afgifte hebt. Het verhogen van de pompsnelheid boven een bepaalde grens is niet slim omdat je dat heel veel meer energie kost, zonder dat je er extra flow door krijgt.

De vereenvoudigde versie is het verhogen van de pompsnelheid totdat het opgenomen vermogen sneller stijgt dan dat je flow stijgt.

Het verhogen van de watersnelheid levert maar een hele kleine vergroting van de afgifte op. Dus verwacht er niet teveel van.

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 21:38
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:25:
[...]

ik zou proberen naar 20l/m of meer te zetten dan is de datasheet waarde van de 7kw.
dit is wel de max waarde.

als de pomp al terug is gaan moduleren op TR dan gaat hij niet naar de max..
maar als jij DT van 2 heb ingesteld dan zal de pomp niet snel langzamer gaan

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Je kan het process wat @Heronimo en ik gedaan hebben doen. Oftewel kijken op welke pompsnelheid je een goede afgifte hebt. Het verhogen van de pompsnelheid boven een bepaalde grens is niet slim omdat je dat heel veel meer energie kost, zonder dat je er extra flow door krijgt.
Dat past niet meer in ESPEasy. Je hebt maar 4x 2048 characters om je regels in te schrijven en daar zit ik zo goed als aan :)

Hoe verhoog je overigens de pompsnelheid, maar niet de flow?

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2021 14:15]

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Dat past niet meer in ESPEasy. Je hebt maar 4x 2048 characters om je regels in te schrijven en daar zit ik zo goed als aan :)

Ongemakkelijk... Ook niet op een ESP32?

Met het verhogen van de pompsnelheid verhoog je ook de flow. Alleen win je in het begin veel flow met een klein beetje extra vermogen, maar hoe hoger je komt, hoe meer vermogen het kost om de pomp te laten draaien en de flow stijgt dan maar beperkt. Vandaar dat je op zoek kan/moet naar een optimaal punt.

Het in een grafiekje uitzetten helpt.

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Ongemakkelijk... Ook niet op een ESP32?

Met het verhogen van de pompsnelheid verhoog je ook de flow. Alleen win je in het begin veel flow met een klein beetje extra vermogen, maar hoe hoger je komt, hoe meer vermogen het kost om de pomp te laten draaien en de flow stijgt dan maar beperkt. Vandaar dat je op zoek kan/moet naar een optimaal punt.
Dan nog steeds de vraag hoe je direct de pompsnelheid beïnvloed. Je kan volgens mij alleen de max. flow instelling en daarmee impliciet de pompsnelheid.
Het in een grafiekje uitzetten helpt.
Even kijken hoe dat moet :+

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Dan nog steeds de vraag hoe je direct de pompsnelheid beïnvloed. Je kan volgens mij alleen de max. flow instelling en daarmee impliciet de pompsnelheid.

[...]

Even kijken hoe dat moet :+
Je beïnvloedt de pompsnelheid (Pump_duty) en daarmee de max flow.

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Je beïnvloedt de pompsnelheid (Pump_duty) en daarmee de max flow.
Aha, via de Heisha en niet via de remote controller.

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Aha, via de Heisha en niet via de remote controller.
Maakt niet uit. De instelling Max pump speed op de remote controller, 0x?? is de snelheid waarop de pomp draait. Hoewel het via de Heisha natuurlijk veel gemakkelijker gaat, aangezien je dan constant waardes kan veranderen en gelijk de data uitlezen. (nadat de pomp een paar minuten de tijd heeft gehad om te stabiliseren).

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Maakt niet uit. De instelling Max pump speed op de remote controller, 0x?? is de snelheid waarop de pomp draait. Hoewel het via de Heisha natuurlijk veel gemakkelijker gaat, aangezien je dan constant waardes kan veranderen en gelijk de data uitlezen. (nadat de pomp een paar minuten de tijd heeft gehad om te stabiliseren).
Draaien jullie dan eigenlijk in een vaste pompsnelheid?

• Ep Woody
@CurlyMo Nee, ik beperk de max pump duty dynamisch op basis van de buitentemperatuur/watertemperatuur. Verder laat ik de Pana z'n ding doen.

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:33:
@CurlyMo Nee, ik beperk de max pump duty dynamisch op basis van de buitentemperatuur/watertemperatuur. Verder laat ik de Pana z'n ding doen.
Is dat nog in een makkelijk stroomschema te zetten?

Ik moet zeggen dat mijn Tbinnen nu super stabiel is geworden :D

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2021 14:38]

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Is dat nog in een makkelijk stroomschema te zetten?
Wat? De berekening of de bepaling van die data?

De berekening is super eenvoudig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bovenpunt = 10
Onderpunt = -10
Pomp boven = 80
Pomp beneden = 100

If Tbuiten > Bovenpunt then
  Pompduty = Pomp boven
Elseif Tbuiten < Onderpunt
  Pompduty = Pomp beneden
Else
  Pompduty = (Pomp beneden - Pomp boven) / (Bovenpunt - Onderpunt) * (Bovenpunt - Tbuiten)

Ik moet zeggen dat mijn Tbinnen nu super stabiel is geworden :D
Lekker he! Ik heb nog altijd nachtverlaging, dus 's morgens is het hier 19 graden. Gedurende de ochtend stijgt het snel naar 20 graden, en 's avonds boost ik hem nog iets verder of zet de houtkachel aan.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03 14:39
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Als je de rule files (rule1.txt enzo) zelf uploadt schijn je tot ca 6.5k te kunnen.
De new rule engine schijnt ook een oplossing te zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• CurlyMo
  • Nu online
@Ep Woody Een WAR voor je pomp :)

• Ep Woody
Klopt. Eigenlijk zou het vermogens afhankelijk moeten zijn, maar dit is eenvoudiger te regelen, dus prima.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:10
sjimmie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:20:
Sinds zaterdagochtend ben ik overgestapt van de thermostaat van de standaard bedieningsunit, naar espeasy+bme280+levelcontrol.
De Level Control plugin schakelt dan 0/1 op basis van de temperatuur en een hysterese.
Om snelle temperatuur fluctuaties te voorkomen (bv omdat iemand even dicht bij de sensor staat) heb ik een zgn. dummy device toegevoegd die een gemiddelde maakt van de laatste 8 minuten temperatuur meting.

Dus de Dummy heeft de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 8 minuten en de Level Control staat dan ingesteld op de gewenste temperatuur (hier 20.3) en een ingestelde hysterese (hier +/- 0.1).

De sturing vanuit espeasy naar de WP laat ik via een relais op de officiële thermostaat aansluiting CN2 doen. Door CN2 te gebruiken blijft de rest (met name de bedieningsunit) gewoon bruikbaar en gaat de WP echt alleen wel/niet verwarmen. Dus ook zaken als het SWW programma blijft hiermee intact.
Ik zie dat de cv pomp van de WP wel netjes uit gaat als er geen warmtevraag is.

[Afbeelding]

Wanneer de thermostaat "uit" is, staat er rechtsboven "Off". (en stopt de flow)
Linksboven, Operation, blijft hier gewoon altijd "On".
Dat is dus het verschil tussen schakelen via CN2 of CN4.

Niet alleen de grafiekjes in Grafana tonen veel minder grote temperatuur schommelingen (inderdaad doorgaans volgens de gewenste hysterese met alleen iets vertraging), maar vooral de WAF is verbeterd.

Vanuit HA is de gewenste temperatuur instelbaar, die HA dan pusht naar de Level Control in espeasy.
Verder heb ik gezorgd dat Home Assistant de gewenste temperatuur 's avonds (bedtijd) wat laat verlagen en vroeg in de ochtend weer laat herstellen. Dus een kleine nachtverlaging.

Comfort is nu prima, de WP lijkt het allemaal goed te vinden, dus iedereen bijna happy.
Enige minpunt is nog dat alles nu afhankelijk is van hobby elektronica en hobby software.
Voorlopig neem ik dat nog voor lief, tot de ideale thermostaat is gevonden.
Als je CN2 gebruikt kun je dan de stooklijn nog hoger of lager zetten? Met CN4 kan dit nl. niet.

• sjimmie
KaDoos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Als je CN2 gebruikt kun je dan de stooklijn nog hoger of lager zetten? Met CN4 kan dit nl. niet.
Door CN2 te gebruiken blijft de rest (met name de bedieningsunit) gewoon bruikbaar en gaat de WP echt alleen wel/niet verwarmen. Dus ja.
Je kan dan met de bedieningsunit of via de website of via welke manier dan ook, gewoon alles nog aanpassen. Daarbij gelden wel de regels die altijd al gelden, dat de unit wel uitgaat zodra je in de installateursinstellingen iets wil aanpassen.

• KaDoos
sjimmie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Door CN2 te gebruiken blijft de rest (met name de bedieningsunit) gewoon bruikbaar en gaat de WP echt alleen wel/niet verwarmen. Dus ja.
Je kan dan met de bedieningsunit of via de website of via welke manier dan ook, gewoon alles nog aanpassen. Daarbij gelden wel de regels die altijd al gelden, dat de unit wel uitgaat zodra je in de installateursinstellingen iets wil aanpassen.
Sorry foutje ik heb nu CN2 aangesloten, met een thermostaat met wisselcontact om te verwarmen of te koelen, 3 contacten. De verhoging of verlaging van de stooklijn werkt dan niet meer.
Als ik jouw goed begrijp heb jij CN4 gebruikt, 2 contacten en dan kun je de stooklijn wel veranderen, dan is dat het grote verschil tussen CN2 en CN4.
Ga ik, als het weer een beetje droog is omzetten.

• CurlyMo
  • Nu online
@Heronimo @Ep Woody Nog wel een interessante bevinding over de J serie. Vandaag had ik een foutje gemaakt in mijn stooklijn correctie. I.p.v. omlaag te gaan met de Ta ging hij omhoog. Daarmee liep de Ta langzaam op naar 44 graden i.p.v. 34 :p Interessanter echter is de gegenereerde warmte. Die is op zijn piek 6800W zonder backup element. Dat is toch heel dichtbij de 7kW versie.

• pleio65
  • Laatst online: 27-03 21:25
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:20:
@Heronimo @Ep Woody Nog wel een interessante bevinding over de J serie. Vandaag had ik een foutje gemaakt in mijn stooklijn correctie. I.p.v. omlaag te gaan met de Ta ging hij omhoog. Daarmee liep de Ta langzaam op naar 44 graden i.p.v. 34 :p Interessanter echter is de gegenereerde warmte. Die is op zijn piek 6800W zonder backup element. Dat is toch heel dichtbij de 7kW versie.
De 5 was toch een geknepen 7? Zou je de softwarematige begrenzing omzeild hebben?😀

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• CurlyMo
  • Nu online
pleio65 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:36:
[...]

De 5 was toch een geknepen 7? Zou je de softwarematige begrenzing omzeild hebben?😀
Dat zou raar zijn. Anders komt het door nog niet goed genoeg geijkte sensoren.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Volgens mij zit de mapping van de verschillende units op buitentemperatuur versus compressor frequentie. Gevolg is dat ik bij 5 graden buiten er max 4kW uit krijg omdat de max dan ligt op 35Hz. Zakt de buitentemperatuur dan een graad dan schiet de max naar 47Hz. Hier nog niet onder nul geweest, dus weet niet goed wanneer hij nog meer vrij geeft.

• pleio65
  • Laatst online: 27-03 21:25
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Het afgegeven vermogen die de pana zelf aangeeft klopt wel redelijk. Als deze ook in de buurt komt van de waarde die jij zelf berekent dan zou het zo maar eens waar kunnen zijn. Vooralsnog ga ik daar niet van uit. Maar er worden wel meer dingen per ongeluk uitgevonden. Interessant experiment.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• CurlyMo
  • Nu online
pleio65 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:02:
[...]
Als deze ook in de buurt komt van de waarde die jij zelf berekent dan zou het zo maar eens waar kunnen zijn.
Dit is puur basis van wat de WP zelf aangeeft. Zie mijn dashboard.

• sjimmie
KaDoos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:11:
[...]

Sorry foutje ik heb nu CN2 aangesloten,
Als ik jouw goed begrijp heb jij CN4 gebruikt, het grote verschil tussen CN2 en CN4.
:? CN2, CN4, what's in a name...
ik gebruik in ieder geval de aansluiting die bedoeld is voor de thermostaat. En dat is degene met een Heat en een Cool aansluiting en waarop ca 220V staat. Daarmee blijft alles gewoon werken en gaat alleen het verwarmen/koelen aan of uit.
Als je die andere aansluiting gebruikt met alleen 2 pinnen, dan schakel je zo ongeveer de hele WP aan/uit en gaat dus ook de bedieningsunit aan/uit.

Overigens moet je natuurlijk wel in de bedieningsunit instellen wat je gebruikt, maar dat zal je vast wel weten en goed doen.

Wat jij wellicht bedoelt met "geen stooklijn instellen" is dat je met de externe thermostaat functie niet de +/- optie meer hebt op de unit, dat is de stooklijn-correctie (dus niet de stooklijn zelf). Dat klopt. Maar je kan wel gewoon de stooklijn ZELF nog aanpassen. Stooklijn-correctie is de tegenhanger van thermostaat. (oke, je kan een thermostaat "misbruiken" bovenop de WAR met correctie om de boel ook nog helemaal uit/aan te zetten, maar dat is niet zoals de instellingen bedoeld zijn)
Dus wellicht zit daar de verwarring.

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:52
CurlyMo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:20:
Als je de sensoren aanpast, gaat ook de berekening van de pana op de schop wat betreft opgeleverd vermogen.
Pana doet, volgens mijn observatie/testen, ook gewoon een flow met delta T berekening voor het vermogen.
De vraag is dus, wat geloof je meer, jouw sensoren waarop je hebt geijkt of die van de pana.

Als je pana afstelt op je Dallas sensoren, dan liggen de waardes van je script en de Pana dicht bij elkaar. (In ieder geval bij mij)

[Voor 16% gewijzigd door pgeene op 08-01-2021 08:21]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• KaDoos
sjimmie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:10:
[...]

:? CN2, CN4, what's in a name...
ik gebruik in ieder geval de aansluiting die bedoeld is voor de thermostaat. En dat is degene met een Heat en een Cool aansluiting en waarop ca 220V staat. Daarmee blijft alles gewoon werken en gaat alleen het verwarmen/koelen aan of uit.
Als je die andere aansluiting gebruikt met alleen 2 pinnen, dan schakel je zo ongeveer de hele WP aan/uit en gaat dus ook de bedieningsunit aan/uit.

Overigens moet je natuurlijk wel in de bedieningsunit instellen wat je gebruikt, maar dat zal je vast wel weten en goed doen.

Wat jij wellicht bedoelt met "geen stooklijn instellen" is dat je met de externe thermostaat functie niet de +/- optie meer hebt op de unit, dat is de stooklijn-correctie (dus niet de stooklijn zelf). Dat klopt. Maar je kan wel gewoon de stooklijn ZELF nog aanpassen. Stooklijn-correctie is de tegenhanger van thermostaat. (oke, je kan een thermostaat "misbruiken" bovenop de WAR met correctie om de boel ook nog helemaal uit/aan te zetten, maar dat is niet zoals de instellingen bedoeld zijn)
Dus wellicht zit daar de verwarring.
Ok, dat was de verwarring, ik bedoelde de stooklijn correctie. 8)7
De stooklijn zelf is natuurlijk aan te passen, dat doe ik ook, maar dan moet ik hem inderdaad eerst uit zetten.
Houden we het maar zou, bedankt.

• Ep Woody
KaDoos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Ok, dat was de verwarring, ik bedoelde de stooklijn correctie. 8)7
De stooklijn zelf is natuurlijk aan te passen, dat doe ik ook, maar dan moet ik hem inderdaad eerst uit zetten.
Houden we het maar zou, bedankt.
Maar als je een externe thermostaat gebruikt kun je met pijl omhoog/omlaag een stooklijncorrectie toepassen vanaf de remote controller toch? Als je de thermostaat van de remote controller gebruikt werkt dat niet, want dan pas je de thermostaat aan.

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Maar als je een externe thermostaat gebruikt kun je met pijl omhoog/omlaag een stooklijncorrectie toepassen vanaf de remote controller toch? Als je de thermostaat van de remote controller gebruikt werkt dat niet, want dan pas je de thermostaat aan.
Nee, tenzij.
Als je de externe sturing misbruikt als thermostaat dan heb je de boel feitelijk niet ingesteld op thermostaat maar op WAR. dan heb je stooklijncorrectie.
Als je de interne of externe thermostaat gebruikt dan gebruik je dus geen WAR en dus geen stooklijncorrectie.

CN4 staat los van war of thermostaat instellingen, daarmee zet je de boel gewoon domweg aan/uit.
CN2 is voor de externe thermostaat, dus dan stel je de WP in als "externe thermostaat" en dat is geen WAR en dus wel een stooklijn maar geen stooklijn correctie.

EDIT: je kan het waarschijnlijk nog gekker maken.
Activeer CN4 met een eigen thermostaat erop, en stel de unit in op de interne thermostaat. 8)7
Dan heb je 2 thermostaten en werkt de WP alleen als ze allebei warmte vragen. _/-\o_

[Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 08-01-2021 11:06]

• KaDoos
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Nee, als je een externe thermostaat aansluit werkt de stooklijn correctie met de pijltjes omhoog en omlaag van de RC niet meer.

• sjimmie
KaDoos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Nee, als je een externe thermostaat aansluit werkt de stooklijn correctie met de pijltjes omhoog en omlaag van de RC niet meer.
thermostaat en WAR met stooklijn correctie zijn "mutually exclusive".
tenzij je dus WAR instelt en de "externe sturing" aansluit op een schakelaar die toevallig een thermostaat is.

• KaDoos
sjimmie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:08:
[...]

thermostaat en WAR met stooklijn correctie zijn "mutually exclusive".
tenzij je dus WAR instelt en de "externe sturing" aansluit op een schakelaar die toevallig een thermostaat is.
Ik draai op WAR, maar wanneer overdag de temperatuur in de kamer te hoog oploopt door, zon, haard, kaarsen, veel mensen, of andere factoren schakelt de thermostaat de pana uit. Ook schakel ik de pana na 22.00 uur uit op nachtverlaging van 1 graad de vloer blijft netjes tot de volgende ochtend 09.00 uur op themperatuur waardoor ik overdag een veel hogere COP heb. Dus eigenlijk een dubbele regeling. De hoofdregeling is WAR.

• sjimmie
KaDoos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Ik draai op WAR, maar wanneer overdag de temperatuur in de kamer te hoog oploopt door, zon, haard, kaarsen, veel mensen, of andere factoren schakelt de thermostaat de pana uit. Ook schakel ik de pana na 22.00 uur uit op nachtverlaging van 1 graad de vloer blijft netjes tot de volgende ochtend 09.00 uur op themperatuur waardoor ik overdag een veel hogere COP heb. Dus eigenlijk een dubbele regeling. De hoofdregeling is WAR.
Dat is wat ik zeg.
WAR met een schakelaar op de externe sturing die toevallig een thermostaat is.

• Ep Woody
@sjimmie, weet je zeker dat het zo werkt? Dat de shift functie niet beschikbaar is op de controller als je een externe thermostaat hebt geselecteerd en de sensor op watertemperatuur is ingesteld?
12.1.4 Target Water Temperature Setting
12.1.4.1 Target Water Temperature Control of Standard System (Optional PCB not
connected)
There are 2 types of temperature control selection which are Compensation and Direct.
 Temperature control type selection by installer:
1 Compensation : Wlo, WHi, ODLo, ODHi can be set at installer menu.
2 Direct : Direct Water Temperature Set
 Remote control setting by user:
1 Compensation : Shift value ± 5°C from the compensation curve
2 Direct : Direct water temperature set change
*This setting only able to set when room sensor select as Water Temperature.
*Instead of water temperature, user will set target room temperature when room sensor select as Room Thermistor
OR Internal Room Thermostat.
Als ik dit lees kun je gewoon de Shift aanpassen van de WAR als je de sensor op Water temperature zet, ook al staat de externe thermostaat aan. (CN2).

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:49:
@sjimmie, weet je zeker dat het zo werkt? Dat de shift functie niet beschikbaar is op de controller als je een externe thermostaat hebt geselecteerd en de sensor op watertemperatuur is ingesteld?

[...]

Als ik dit lees kun je gewoon de Shift aanpassen van de WAR als je de sensor op Water temperature zet, ook al staat de externe thermostaat aan. (CN2).
Ik heb hier de thermostaat op CN2 en in de settings dus Externe thermostaat ingesteld.
Nu kan ik nog wel de stooklijn instellen, maar niet meer plussen/minnen.
Gewoon praktijk sinds bijna 4 weken.

• KaDoos
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:49:

[...]

Als je de externe thermostaat op CN2 aansluit werkt de shift niet meer. Daarom vroeg ik of dit op CN4 wel blijft werken.

• sjimmie
KaDoos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Als je de externe thermostaat op CN2 aansluit werkt de shift niet meer. Daarom vroeg ik of dit op CN4 wel blijft werken.
Ja want met CN4 zet je de WP gewoon aan of uit, los van zijn instellingen wat betreft regime of randapparatuur.

• Ep Woody
Ok, jullie hebben gelijk. Als je de Sensor selection op Water temperature of External thermostat zet is de shift altijd 0.

Lekker ongemakkelijk, want je zit dan in een spagaat qua SWW. Met CN4 kun je geen SWW maken en met CN2 kun je niet shiften...

Edit: CN2 en CN4 verwisseld.
CN2 = externe thermostaat
CN4 = extern aan/uit.

[Voor 14% gewijzigd door Ep Woody op 08-01-2021 12:47]

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:59:
Ok, jullie hebben gelijk. Als je de Sensor selection op Water temperature of External thermostat zet is de shift altijd 0.

Lekker ongemakkelijk, want je zit dan in een spagaat qua SWW. Met CN2 kun je geen SWW maken en met CN4 kun je niet shiften...
met een thermostaat op CN2 maak ik al wekenlang SWW hoor.
waarom zou dat niet kunnen?

• KaDoos
sjimmie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:03:
[...]

met een thermostaat op CN2 maak ik al wekenlang SWW hoor.
waarom zou dat niet kunnen?
Denk dat Woody CN2 en CN4 door elkaar haalt.

• sjimmie
KaDoos schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Denk dat Woody CN2 en CN4 door elkaar haalt.
Dat denk ik ook.
Want met CN4 gaat inderdaad de boel uit en dus heb je geen SWW.
Maar met CN2 werkt alles door, alleen heb je dus geen shift, wat Woody graag wil.
Overigens doe ik nachtverlaging gewoon door.... de thermostaat wat lager te zetten. _/-\o_

• Ep Woody
Klopt, ik haal ze door elkaar. Met extern aan/uit kun je geen SWW maken. Met een externe thermostaat kun je niet shiften.

Overigens kwam de vraag voor de shift niet bij mij vandaan.

• sjimmie
CN2, CN4,
thermostaat of WAR of thermostaat+WAR of thermostaat als schakelaar,
SWW of shiften. :F

Anyway, it makes me think.
Wat we dus eigenlijk willen is een externe thermostaat die de WP niet helemaal uitzet zodat SWW enzo blijft werken, met ook nog de mogelijkheid om eenvoudig de stooklijn omhoog of omlaag bij te stellen.
Via de API https://aquarea-service.p...function/setting/user/set kunnen USER settings worden aangepast. Bijv function-setting-user-select-005 is de temperatuur (ook de shift als je WAR gebruikt).
Er is op de webpagina ook nog een sectie met de INSTALLER settings. Daar staan bv function-setting-operation-select-005 tot en met 008 met daarin de 4 waardes van de "Compensation Curve" (stooklijn).
Hardop denkend, zouden die settings óók via de API instelbaar zijn? Want dan kan je in ieder geval via een beetje automation de stooklijn verhogen/verlagen en dus heb je daar je shift terug. 8)

of zou heishamon dat kunnen?

• Ep Woody
Ik draai nu met de Heishamon, waar voor een belangrijk deel hetzelfde mee kan als met de API. Ik heb een thermostaat, met ruimtecompensatie die, als het boven de 7 graden is buiten, de warmtepomp uit zet. Als ik straks m'n SWW vat heb, zal ik een heroverweging moeten maken, want dan werkt die combinatie niet meer goed.

Eigenlijk wil je de warmtepomp in DHW only zetten zodat hij niet meer mag verwarmen (als het binnen en buiten te warm is) en niet onnodig water rondpompt.

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:05:
Ik draai nu met de Heishamon, waar voor een belangrijk deel hetzelfde mee kan als met de API. Ik heb een thermostaat, met ruimtecompensatie die, als het boven de 7 graden is buiten, de warmtepomp uit zet. Als ik straks m'n SWW vat heb, zal ik een heroverweging moeten maken, want dan werkt die combinatie niet meer goed.

Eigenlijk wil je de warmtepomp in DHW only zetten zodat hij niet meer mag verwarmen (als het binnen en buiten te warm is) en niet onnodig water rondpompt.
Met de thermostaat op CN2 en de setting op Externe thermostaat, wordt er ook geen water onnodig rondgepompt. De cv-pomp stopt zodra de thermostaat stopt. En zoals ik zei, dan werkt SWW gewoon door.

Ik heb in de timer functie van de WP unit ingesteld dat SWW alleen in de middag mag worden verwarmd, dus dat soort dingen werken ook gewoon.

Dus wat zou voor jou dan nog ontbreken?

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Met de thermostaat op CN2 en de setting op Externe thermostaat, wordt er ook geen water onnodig rondgepompt. De cv-pomp stopt zodra de thermostaat stopt. En zoals ik zei, dan werkt SWW gewoon door.

Ik heb in de timer functie van de WP unit ingesteld dat SWW alleen in de middag mag worden verwarmd, dus dat soort dingen werken ook gewoon.

Dus wat zou voor jou dan nog ontbreken?
2 stooklijnen, ruimte compensatie.

2 stooklijnen omdat ik in de nacht veel minder warmteafgifte heb. Ik zet de helft van de radiatoren uit vanwege geluidsproductie.

Ruimtecompensatie omdat ik een houtkachel heb en niet vol gas wil blijven verwarmen als de houtkachel aan staat.

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:15:
[...]

2 stooklijnen, ruimte compensatie.

2 stooklijnen omdat ik in de nacht veel minder warmteafgifte heb. Ik zet de helft van de radiatoren uit vanwege geluidsproductie.

Ruimtecompensatie omdat ik een houtkachel heb en niet vol gas wil blijven verwarmen als de houtkachel aan staat.
Volgens mij komen die allebei neer op het kunnen verhogen/verlagen van de stooklijn?
De ene op basis van tijd en de andere op basis van binnentemperatuur.
Kan je dan met de thermostaat op CN2 via jouw heishamon de 4 waardes van de stooklijn aanpassen?
Dan kan je met een timerfunctie en een simpele temperatuursensor in de kamer aan een esp8266 beide doelen bereiken. Die esp8266 kan dan namelijk via mqtt ofzo tegen heishmon zeggen dat de stooklijn moet worden aangepast.
Ik heb zelf geen heishamon dus ook weinig behoefte om uit te zoeken hoe die werkt.

• Ep Woody
@sjimmie, voor nu draait het allemaal prima. Zonder CN2/CN4, maar via het sturen van commando's naar de Heishamon (of Pana API). Hoe ik het tzt ga opzetten weet ik nog niet. Het gaat me er ook om dat het duidelijk is hoe het precies werkt. Dus welke opties heb je wel of niet met CN2 en CN4. Dat is nu wel duidelijk.

Ik denk dat ik straks ook via MQTT de driewegklep laat sturen (in eerste instantie). Via main/ThreeWay_Valve_State kun je zien in welke stand die moet staan.

• CurlyMo
  • Nu online
Nog een observatie waarvan ik benieuwd ben hoe jullie ernaar kijken.

Het valt me op dat de stooklijn voor het opwarmen hoger moet zijn dan de stooklijn om op temperatuur te blijven. Wat ik nu dus gedaan heb is de opwarm stooklijn als standaard te pakken, maar die tijdens het opwarmen standaard met 2 graden te verhogen.

• pgeene
CurlyMo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:55:

Het valt me op dat de stooklijn voor het opwarmen hoger moet zijn dan de stooklijn om op temperatuur te blijven. Wat ik nu dus gedaan heb is de opwarm stooklijn als standaard te pakken, maar die tijdens het opwarmen standaard met 2 graden te verhogen.
Ik zie juist dat de de pana well opwarmt, maar dat het relatief traag gaat.
Op de Dallas zie ik het wel terug.
Dus wil ik enigszins wat tempo hebben, dan zet ik hem op plus 1.
Anders duurt het laatste stukje wel heel erg lang.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• CurlyMo
  • Nu online
pgeene schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:27:
[...]

Ik zie juist dat de de pana well opwarmt, maar dat het relatief traag gaat.
Op de Dallas zie ik het wel terug.
Dus wil ik enigszins wat tempo hebben, dan zet ik hem op plus 1.
Anders duurt het laatste stukje wel heel erg lang.
Die logica zit al in mijn esp. Als Ta stijging langer dan 5 minuten duurt dan gaat die eerst naar Ta +1 en daarna naar Ta +2. Bij +2 gaat het heerlijk snel.

• Ep Woody
CurlyMo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:55:

Logisch toch?

Je woning heeft een warmteverlies van xxx Watt. Om op temperatuur te blijven laat je de warmtepomp draaien op een watertemperatuur waar de afgifte even groot is als het warmteverlies van de woning.

Wil je de woning opwarmen moet er meer dan het warmteverlies de woning in gebracht worden. Oftewel een hogere watertemperatuur waardoor de afgifte een hoger vermogen afgeeft.

• CurlyMo
  • Nu online
Dat snap ik inderdaad, maar dat zegt iets ook de maximaal benodigde temperatuur. Ik heb het over de minimale temperatuur voordat die gaat pendelen.

• pgeene
Ep Woody schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:50:
[...]

Logisch toch?

Je woning heeft een warmteverlies van xxx Watt. Om op temperatuur te blijven laat je de warmtepomp draaien op een watertemperatuur waar de afgifte even groot is als het warmteverlies van de woning.

Wil je de woning opwarmen moet er meer dan het warmteverlies de woning in gebracht worden. Oftewel een hogere watertemperatuur waardoor de afgifte een hoger vermogen afgeeft.
Klopt, echter zit er ook volgens mij een logica in de Pana die aangeeft dat hij, als hij in de buurt komt van de target hij iets minder hard zijn best doet om er snel te komen.
Volgens mijn observaties al bijna 1 tot 0.75 graad onder target.
Daarna gaat het best langzaam.
Nu is dat normaal geen probleem, echter nu moet hij het nu bij mij elke anderhalf uur doen door de defrosts.
Heb ik bij elkaar 55 min op vrijwel target gelopen.
Daar Ta niet al te hoog is, is 0.75 graad best wel veel.

Mag van mij best wat langer 5 herz hoger lopen.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37
Ep Woody schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:40:
@sjimmie, voor nu draait het allemaal prima. Zonder CN2/CN4, maar via het sturen van commando's naar de Heishamon (of Pana API). Hoe ik het tzt ga opzetten weet ik nog niet. Het gaat me er ook om dat het duidelijk is hoe het precies werkt. Dus welke opties heb je wel of niet met CN2 en CN4. Dat is nu wel duidelijk.

Ik denk dat ik straks ook via MQTT de driewegklep laat sturen (in eerste instantie). Via main/ThreeWay_Valve_State kun je zien in welke stand die moet staan.
Dat doe ik dus ook. WP staat in WAR. En via mqtt stuur ik de warmtepomp in verschillende standen afhankelijk van een externe (niet gekoppelde) thermostaat en of DHW wel of niet nodig is.
Zo schakelt mijn WP automatisch tussen de standen: volledig uit, DHW only, DHW+heat, heat-only, DHW+cool, cool only.

• Ep Woody
pgeene schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Klopt, echter zit er ook volgens mij een logica in de Pana die aangeeft dat hij, als hij in de buurt komt van de target hij iets minder hard zijn best doet om er snel te komen.
Volgens mijn observaties al bijna 1 tot 0.75 graad onder target.
Daarna gaat het best langzaam.
Nu is dat normaal geen probleem, echter nu moet hij het nu bij mij elke anderhalf uur doen door de defrosts.
Heb ik bij elkaar 55 min op vrijwel target gelopen.
Daar Ta niet al te hoog is, is 0.75 graad best wel veel.

Mag van mij best wat langer 5 herz hoger lopen.
Je moet de Pana niet meer slimheid toedichten dan hij heeft. Het heeft twee andere oorzaken.

1:
Hoe kouder je huis hoe lager het warmteverlies. Hoe dichter je bij de gewenste kamertemperatuur komt, hoe minder extra warmte je toevoegt aan de woning. Hierdoor gaat het opwarmen steeds langzamer.

2:
Hoe warmer de lucht rondom je afgiftesysteem, hoe minder warmte deze kan afgeven. Vandaar dat de Panasonic minder hard gaat draaien als hij richting de gewenste temperatuur gaat.

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Je moet de Pana niet meer slimheid toedichten dan hij heeft. Het heeft twee andere oorzaken.
Ik lees toch regelmatig dat die Japanse kabouter in de WP toch wel heel slim zijn ;)

• pgeene
Ep Woody schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:46:
[...]

1:
Hoe kouder je huis hoe lager het warmteverlies. Hoe dichter je bij de gewenste kamertemperatuur komt, hoe minder extra warmte je toevoegt aan de woning. Hierdoor gaat het opwarmen steeds langzamer.

2:
Hoe warmer de lucht rondom je afgiftesysteem, hoe minder warmte deze kan afgeven. Vandaar dat de Panasonic minder hard gaat draaien als hij richting de gewenste temperatuur gaat.
Denk dat wij langs elkaar heen praten.

Gaat hier om watertemperatuur, niet ruimtetemperatuur.
Afgifte is bij 28 juist minder dan bij 29 graden (die ik vraag).
Dus omgedraaid van jouw verhaal.
Hij gaat uiteindelijk op z'n dooie akkertje naar die 29.

Dus hij zou juist moeite moeten doen om water op hogere temperatuur te krijgen. Alleen laatste beetje ophoging gaat mij te traag.
Hij zit bij hoogste temperatuur ook nog binnen mijn deltaT, dus dat is het dan ook niet.
Merk het vooral bij de luchtverwarming dat hij langer op de 28 blijft hangen (door dus een lagere capaciteit)

Geheel is wel zuinig om zo rustig naar die 29 te gaan, maar nu moet ik bijna mijn watertemperatuur ophogen om de bende op temp te houden.
Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.

• sjimmie
hmm, ik neig toch langzaam richting de investering in een heishamon...
zijn er hier ook mensen met ervaring met heishamon in parallel (dus readonly) naast de standaard netwerk module? ik zou dan nog wel de gewone portal functionaliteit kunnen gebruiken (en ook de API) terwijl ik meer logging uit heishamon kan halen.

• CurlyMo
  • Nu online
Je moet ook niet overdrijven ;)

• sjimmie
CurlyMo schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Je moet ook niet overdrijven ;)
Hehe, offtopic, maar als je gewend bent te werken met esp's van 1-2 euro en sensoren van 0,5-1 euro, is heishamon incl de kabeltjes wel meer dan het 10-voudige he. :X

Zo twijfel ik ook nog of ik het de kosten en moeite waard vind om op amazon een "gewone" thermostaat te bestellen om daarmee te gaan experimenteren.

Elke euro is er weer eentje die ik niet meer aan andere dingen kan uitgeven.
We maken ons hier wel zorgen over optimalisatie of verlies van een paar kWh, dus ook maar een paar euro's...

[Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 09-01-2021 14:21]

• CurlyMo
  • Nu online
sjimmie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Hehe, offtopic, maar als je gewend bent te werken met esp's van 1-2 euro en sensoren van 0,5-1 euro, is heishamon incl de kabeltjes wel meer dan het 10-voudige he. :X
Heeft me anderzijds wel weer genoeg bespaard door al het inzicht dat het gaf.

• thehog
sjimmie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:48:
hmm, ik neig toch langzaam richting de investering in een heishamon...
zijn er hier ook mensen met ervaring met heishamon in parallel (dus readonly) naast de standaard netwerk module? ik zou dan nog wel de gewone portal functionaliteit kunnen gebruiken (en ook de API) terwijl ik meer logging uit heishamon kan halen.
In die configuratie kan heishamon alleen uitlezen en moet je ook zelf een kabel maken voor op de CN_NMODE connector (ipv op de CN_CNT want daar zit de normale internetmodule al op).

• sjimmie
thehog schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:37:
[...]

In die configuratie kan heishamon alleen uitlezen en moet je ook zelf een kabel maken voor op de CN_NMODE connector (ipv op de CN_CNT want daar zit de normale internetmodule al op).
Dat weet ik, daarom meldde ik “readonly”.
Kabeltje maken zal me nog wel lukken, de benodigde stekkers staan op de site.
Ben meer benieuwd of anderen het ook echt zo gebruiken en of dat inderdaad helemaal probleemloos werkt samen.

• thehog
sjimmie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Ben meer benieuwd of anderen het ook echt zo gebruiken en of dat inderdaad helemaal probleemloos werkt samen.
Er zijn een handjevol die het gebruiken. Heb de namen niet zo bij de hand. Een enkele is ook na een paar dagen over geswitched naar volledig heishamon. Maar het werkt opzich prima.

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-03 16:40
sjimmie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Werkt probleemloos naast elkaar, maar als je eenmaal de data in Domoticz hebt, dan wil je van daar uit ook kunnen bedienen en scripten.

• sjimmie
BazemanKM schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Werkt probleemloos naast elkaar, maar als je eenmaal de data in Domoticz hebt, dan wil je van daar uit ook kunnen bedienen en scripten.
Voordat ik de boel lekker in elkaar geknutseld heb, zal wel een aantal dagen overheen gaan.
Daarom liever eerst in R/O mode zodat ik nog de originele CZ-TAW1 kan blijven gebruiken, als dan alles helemaal werkt en in Home Assistant zit dan kan ik altijd nog overprikken om heishamon in R/W zonder CZ-TAW1 te gebruiken.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:45
Voor aansluiten van S0 kWh meters op heishamon. Is er nog specifieke volgorde van de twee pulsaansluitingen (- & +) op de heishamon (ground & S1/S2)? Of maakt dat niet uit?

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Me Albert
@sjimmie
Volgens mij was de aankoop van de CZ-TAW1 een investering.
Maar als je eenmaal Heishamon hebt kun je die weer verkopen en is Heishamon gratis. Hoe mooi klinkt dat?

• sjimmie
Me Albert schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:44:
@sjimmie
Volgens mij was de aankoop van de CZ-TAW1 een investering.
Maar als je eenmaal Heishamon hebt kun je die weer verkopen en is Heishamon gratis. Hoe mooi klinkt dat?
Haha, de boel is hier geïnstalleerd door een partij die gewoon standaard de CZ-TAW1 mee-installeert (en dus wel in de prijs zit, maar dat zie je niet los). Maar zeker, uiteindelijk kan die op MP ofzo.
Maar je klinkt vooral als mijn vrouw, die kan ook heel goed een aankoop verdedigen. :+

• pgeene
vandermark schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:10:
Voor aansluiten van S0 kWh meters op heishamon. Is er nog specifieke volgorde van de twee pulsaansluitingen (- & +) op de heishamon (ground & S1/S2)? Of maakt dat niet uit?
Nope, maakt niet uit.
kWh meters maken sluiting over de polen.
Als je 1000 pulsers hebt, maakt hij bij elke Watt, 1 keer sluiting.
Dit registreert de Heisha dan weer.
Ik had dan ook maar drie draden naar mijn kWh meters.
De min van de ene kWh meter naar de andere doorgelust.
Op de overgebleven de 2 plus polen (elke meter een ;) ).
S1 op die, die de main doet en S2 op de backup.
Of andersom, maar dat vond ik zelf niet logisch.

• thehog
pgeene schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Als je 1000 pulsers hebt, maakt hij bij elke Watt, 1 keer sluiting.
Bij elke Watthour :) En dus bij 3600 joules (een aanduiding voor hoeveelheid). Watt is iets anders, namelijk joules per seconde (een aanduiding voor snelheid).

Vergelijkbaar met snelheid en kilometers in een auto zeg jij hierboven:
"Als je een 1000 pulsers hebt, maakt hij bij elke km/u, 1 keer sluiting."
En dat kan je dus niet in pulsen tellen. Hoeveel pulsen als je 50 km/u rijdt? 50 pulsen? En dan stoppen met tellen? Nee het is dus pulsen per gereden kilometer (of in dit geval per 3600 joules = 1 Watthour)

[Voor 4% gewijzigd door thehog op 09-01-2021 22:01]

• pgeene
thehog schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Bij elke Watthour :) En dus bij 3600 joules (een aanduiding voor hoeveelheid). Watt is iets anders, namelijk joules per seconde (een aanduiding voor snelheid).

Vergelijkbaar met snelheid en kilometers in een auto zeg jij hierboven:
"Als je een 1000 pulsers hebt, maakt hij bij elke km/u, 1 keer sluiting."
En dat kan je dus niet in pulsen tellen. Hoeveel pulsen als je 50 km/u rijdt? 50 pulsen? En dan stoppen met tellen? Nee het is dus pulsen per gereden kilometer (of in dit geval per 3600 joules = 1 Watthour)
Bedankt voor de correctie. Was inderdaad te kort door de bocht.
:X

• Leo36
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-02-2021
Ik heb net een nieuwe thermostaat de Chronotherm touch on/off aangesloten op mijn R32 warmte pomp.
Het valt mij op dat de temperatuur op het moment niet omhoog gaat in de kamer.
Is deze warmtepomp wel geschikt voor een modulerende thermostaat?

• Ep Woody
Leo36 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:32:
Ik heb net een nieuwe thermostaat de Chronotherm touch on/off aangesloten op mijn R32 warmte pomp.
Het valt mij op dat de temperatuur op het moment niet omhoog gaat in de kamer.
Is deze warmtepomp wel geschikt voor een modulerende thermostaat?
De meeste thermostaten zijn te slim en doen aan een vorm van modulatie om zo efficienter te draaien met een CV ketel. Dat werkt niet in combinatie met een warmtepomp. De originele remote controller is in deze tijd van het jaar meer dan genoeg.

• Leo36
Remote controller?
Ter verduidelijking ik heb net een nieuwbouwhuis betrokken, er zat een standaard aan/ uit thermostaat op de muur van Siemens.
Ik wil graag ontdekken wat nu de juiste manier van gebruik is van mijn warmtepomp.
Ik heb hier totaal geen kennis van.

• Ep Woody
Leo36 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:43:
Remote controller?
Ter verduidelijking ik heb net een nieuwbouwhuis betrokken, er zat een standaard aan/ uit thermostaat op de muur van Siemens.
Ik wil graag ontdekken wat nu de juiste manier van gebruik is van mijn warmtepomp.
Ik heb hier totaal geen kennis van.
Die thermostaat van Siemens is gekozen omdat die als echte aan/uit thermostaat kan werken. Als het boven de ingestelde temperatuur + 0.5 is dan gaat hij uit, is hij onder de ingestelde temperatuur - 0.5 dan gaat hij aan.

Wat voor R32 warmtepomp heb je precies? Als het goed is zit er een zo'n bediening ergens:

Daarmee kun je de warmtepomp echt bedienen, en dingen instellen als, hoeveel warmte moet er bij welke buitentemperatuur geleverd worden. De thermostaat is eigenlijk alleen maar voor de tussenseizoen, wanneer het eigenlijk net te warm is om te continue verwarmen.

• Leo36
Klopt ik heb zo’n bedieningspaneel op de indoorunit zitten.

• Ep Woody
@Leo36, heb je dit al doorgelezen: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: Een warmtepomp in gebruik nemen?

Daar staat een hoop informatie in over de belangrijkste concepten rondom een warmtepomp. Wat is een stooklijn, hoe kun je die bepalen, etc.

Mocht je daarna nog vragen hebben, probeer dan zo'n volledig mogelijk verhaal te plaatsen, zodat we sneller en beter kunnen helpen.

• pgeene
Leo36 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:55:
Klopt ik heb zo’n bedieningspaneel op de indoorunit zitten.
Als hij daarop zit, dan ga ik ervan uit dat het de bedoeling van de installateur is dat je de woning regelt met de chronotherm.
De rest kun je dan met die bediening doen.
Wat vooral interessant is om te kijken naar de watertemperaturen. Des te lager, des te efficiënter.
Maar moet natuurlijk wel comfortabel zijn.

Als de installateur het goed heeft afgesteld, zou ik alles eerst even zo laten staan en kijken of het prettig werkt.
En dan voordat je wat gaat veranderen, eerst alle instellingen even opschrijven ;)
Kun je altijd weer terug.

En zoals EP Woody zegt: eerst even TS lezen en daarna duidelijke vragen specificeren.
Anders kunnen we je niet/moeilijk helpen (en dat willen we je echt wel) ;)

• CurlyMo
  • Nu online
Ik heb vandaag de Chinese DS18B20 vervangen door de originele van Maxim. Als ik nu kijk naar de dT tussen beide sensoren dan zie ik:

- 28.06 over 30
- 33.31 over 34

Ik vind de aanvoer opvallend accuraat, maar de retour juist weer niet. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Aanvoer zit onder het blik geplakt tussen de + en - stroomtoevoer(?). De retour op de leiding aan de voorkant onderin. Om beide sensoren heb ik isolatie geplaatst.

Pagina: 1 2 3 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee