20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Ik draai momenteel 34 graden bij TB 2 met uitsluitend radiatoren en gaat de TR even onder de 27 bij een defrost waardoor ook hier de backup heater even ondersteund voor paar minuten. Het voordeel van een wat grotere warmtepomp is dat die periodes korter zijn waardoor de iets slechtere cop van een 9 ten opzichte van een 5 vaak slechts theoretisch is. Meer vermogen betekent minder backup gebruik bij mij. ( eerst een 5 nu een 9 Kw )KaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:45:
[...]
Is normaal bij vvw, mensen met radiatoren hebben hier geen last van maar die moeten weer een veel hogere watertemperatuur maken. Als je retour water onder de 27 is gebruikt hij de heater.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
wow dat zie er strak uit.vandermark schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:09:
Hier bezig met mooie lange run. Merk dat er minder defrosts optreden doordat de Pana op 20-22Hz kan draaien.
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
/f/image/3UuXoFFVWFR3E0KlBqrmQX6S.png?f=fotoalbum_large)
Vraag over het volgende: tussen de defrost van 05.00 vanmorgen en 10.00 zit een groot verschil tussen de comp frequentie 39 om 05.00 en 66 om 10.00 wat is hier de rede van?
Duurt dan ook weer lang voordat deze terug is naar de 'normale' waarde rond de 30/35 hz
:strip_exif()/f/image/AszmRMfAfWl5XFkuTHyl2OkG.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Door wat te spelen met de indeling van de linker en rechter as en door de tijdlijn niet weg te knippen, kan je de grafiek wel veel inzichtelijker krijgen. Zit er nog autoshiften in? Zie die waarde niet in je weergave (zone 1: ingestelde temperatuur voor verwarmingsmodus. Bij mij nacht -1 dan vroeg ochtend +1 en dan weer 0)ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:18:
[Afbeelding]
Vraag over het volgende: tussen de defrost van 05.00 vanmorgen en 10.00 zit een groot verschil tussen de comp frequentie 39 om 05.00 en 66 om 10.00 wat is hier de rede van?
Duurt dan ook weer lang voordat deze terug is naar de 'normale' waarde rond de 30/35 hz
:strip_exif()/f/image/snZ11iQ4PTu30bSq60OOJgWG.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Hier zelfde temperaturen (meest radiatoren). Iets meer vermogen en defrosts zonder heater.klump4u schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:33:
Hier ook alleen radiatoren Ta 33 bij Tb 2, Element springt ook aan bij defrost. Thermostaat constant op 20graden.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qBoOc3mrf6XZx0fOhZUW7btS.jpg?f=fotoalbum_large)
De carterverwarming staat aan. Die heb je nodig zodat de compressor geen zelfmoord pleegt als hij moet lopen.natural colour schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:00:
Wáár wordt er in de Panasonic Mono 7 Kw 'H' in standby stand warmte ontwikkeld? ik heb zojuist een paar ir foto's genomen om daar achter te komen.
De wp staat nu al bijna 20 uren in de standby stand omdat er geen warmtevraag is.
Buiten is het +3°C.
Op de rechter ir foto is rechtsonder de circulatie pomp net warm geworden, de overige hotspots komt van de printplaten.
Al de inwendige constructies (blik) reflecteren de warmtestralen zodat dat onterecht ook warm lijkt te zijn.[Afbeelding]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Gek genoeg heb ik bij dezelfde instelling een lagere flow. Maar dat zal komen omdat er gewoon meer water door dezelfde pomp wordt rondgepompt.Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:38:
[...]
Sinds donderdag is het ook veel kouder geworden. Maar met twee gesloten verdelers zal de flow ook wel flink hoger zijn geworden,
Ga ik nu ff proberen. Zat al vrij laag en had wat gependel. Heb de war nu twee graden omlaag gezet.en kun je dus met een lagere Ta toe, omdat er niet meer wordt gemengd.
Heb je de Ta wel omlaag gezet?
Heb overigens nog 1 open verdeler hangen. Die ga ik volgende maand vervangen. Loop leeg op die krengen.
Ja er zitten zeker defrosts tussen. Maar hij schaalt ook helemaal niet meer terug naar 19hz. Maar zoals je zegt, het is ook wat kouder geworden.Met gelijke instellingen zal er veel meer vermogen aan de WP worden gevraagd, die daardoor waarschijnlijk snel gaat dichtvriezen. De pieken zullen wel door veel defrosts worden veroorzaakt.
De lagere temperaturen, met defrosts (en bij Mitsubishi ook een hoger ventilatortoerental onder de 5°C) hebben trouwens ook een dramatisch effect op de COP. Die ging van 6.41 op donderdag naar 4.64 op vrijdag.
Dank voor het meedenken. Heb het idee dat er nog wat kwartjes moeten vallen bij me
Draai nu op 22 liter per minuut. Kan uiteraard omlaag.KaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:46:
[...]
Ta lager maar ik denk dat ook je ingestelde Max flow naar beneden kan.
Gemeten delta is nu 7 graden. 31 out, 24 in. Logica dicteert dat de flow dan juist omhoog moet om tot een kleinere delta te komen?
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2022 13:45 ]
Cool waarmee gemaakt?natural colour schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:00:
Wáár wordt er in de Panasonic Mono 7 Kw 'H' in standby stand warmte ontwikkeld? ik heb zojuist een paar ir foto's genomen om daar achter te komen.
De wp staat nu al bijna 20 uren in de standby stand omdat er geen warmtevraag is.
Buiten is het +3°C.
Op de rechter ir foto is rechtsonder de circulatie pomp net warm geworden, de overige hotspots komt van de printplaten.
Al de inwendige constructies (blik) reflecteren de warmtestralen zodat dat onterecht ook warm lijkt te zijn.[Afbeelding]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Bedankt voor de tips. Ik heb de grafiek aangepast. Er heeft geen shift plaats gevonden. Als ik vergelijk met jou grafiek zie ik veel schommelingen bij mij, dit had ik op het moment dat er geen defrosts waren niet?t.oswald schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:38:
[...]
Door wat te spelen met de indeling van de linker en rechter as en door de tijdlijn niet weg te knippen, kan je de grafiek wel veel inzichtelijker krijgen. Zit er nog autoshiften in? Zie die waarde niet in je weergave (zone 1: ingestelde temperatuur voor verwarmingsmodus. Bij mij nacht -1 dan vroeg ochtend +1 en dan weer 0)
[Afbeelding]
/f/image/Sp8oGwF6lFiPHFyPHXMhICUX.png?f=fotoalbum_large)
Mijn simpele 5H defrost 100% op de backupheater, mijn Ta is te laag om de defrost te “betalen”. Zo te zien defrost jij zonder dat de backupheater hoeft bij te springen, maar dan daalt uiteraard de Ta wel om de benodigde warmte te leveren. Logisch dat je Ta enTr en de frequentie van de compressor dan geen rechte lijn meer vertonen. Laat die kaboutertjes gewoon lekker hun werk doen en kijk voorlopig alleen naar de temperatuur in je huis. Als je die goed vindt is de rest ook goed…ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:58:
[...]
Bedankt voor de tips. Ik heb de grafiek aangepast. Er heeft geen shift plaats gevonden. Als ik vergelijk met jou grafiek zie ik veel schommelingen bij mij, dit had ik op het moment dat er geen defrosts waren niet?
[Afbeelding]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
'Ge-upgrade' Flir E4
Upgrade hack vind je hier: https://www.eevblog.com/f...-imaging-camera-teardown/
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Bij mij springt de backup heater ook erbij, ik weet alleen niet of dit voor 100% is, waar kan ik dit aan zien? De temperatuur binnen is goed dat is nog nooit zo comfortabel geweest, vraag me alleen af of het verbruik lager wordt als de warmtepomp contanter loopt.\t.oswald schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:16:
[...]
Mijn simpele 5H defrost 100% op de backupheater, mijn Ta is te laag om de defrost te “betalen”. Zo te zien defrost jij zonder dat de backupheater hoeft bij te springen, maar dan daalt uiteraard de Ta wel om de benodigde warmte te leveren. Logisch dat je Ta enTr en de frequentie van de compressor dan geen rechte lijn meer vertonen. Laat die kaboutertjes gewoon lekker hun werk doen en kijk voorlopig alleen naar de temperatuur in je huis. Als je die goed vindt is de rest ook goed…
Stuur jij op een vaste pomp debiet?
heater spingt aan als inkomende water onder de 27 of zo valt voor meer dan 3 minuten of de uitgaande water onder de 10 dreigt te komen.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:49:
[...]
Bij mij springt de backup heater ook erbij, ik weet alleen niet of dit voor 100% is, waar kan ik dit aan zien? De temperatuur binnen is goed dat is nog nooit zo comfortabel geweest, vraag me alleen af of het verbruik lager wordt als de warmtepomp contanter loopt.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bedoel je dan voor het gebruik van de heater voor de defrost? Of altijd als het retour water lager is als 27, neem aan het eerste dat hier naar wordt gekeken als voorwaarde voor een defrost?flippy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:04:
[...]
heater spingt aan als inkomende water onder de 27 of zo valt voor meer dan 3 minuten of de uitgaande water onder de 10 dreigt te komen.
dat geld alleen tijdens de defrost zelf.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:32:
[...]
Bedoel je dan voor het gebruik van de heater voor de defrost? Of altijd als het retour water lager is als 27, neem aan het eerste dat hier naar wordt gekeken als voorwaarde voor een defrost?
geld niet voor de TCAP modellen!
als de heater aangaat tijdens normaal bedrijf moet je de bivalent modus uitzetten. tenzij je echt vermogen tekort komt natuurlijk.
Jij hebt toch alleen vloerverwarming, of heb ik dat verkeerd onthouden. Als dat zo is zou ik da Ta eens iets verlagen, ik draai nu op Ta=25 loopt nu de hele dag en nacht, 1 defrost gehad.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:32:
[...]
Bedoel je dan voor het gebruik van de heater voor de defrost? Of altijd als het retour water lager is als 27, neem aan het eerste dat hier naar wordt gekeken als voorwaarde voor een defrost?
Nee dit is niet het geval. Nu alleen bij een defrostflippy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:38:
[...]
dat geld alleen tijdens de defrost zelf.
geld niet voor de TCAP modellen!
als de heater aangaat tijdens normaal bedrijf moet je de bivalent modus uitzetten. tenzij je echt vermogen tekort komt natuurlijk.
Klopt alleen vloerverwarming op de beneden verdieping 100m2 dat is ook het enige waar de WP op aangesloten zit. Even dat ik het goed begrijp de temp is nu goed binnen wil dat niet zeggen dat de temperatuur dan zakt als ik de TA verlaag?KaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:43:
[...]
Jij hebt toch alleen vloerverwarming, of heb ik dat verkeerd onthouden. Als dat zo is zou ik da Ta eens iets verlagen, ik draai nu op Ta=25 loopt nu de hele dag en nacht, 1 defrost gehad.
/f/image/m1U6bFQa2EOuUhc7sqxLpR6K.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door ecn1985 op 03-12-2022 15:03 ]
Bij de H kan dat niet, kan alleen de dT aanpassen. Door die laag te zetten, neemt het waterdebiet toe.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:49:
[...]
Bij mij springt de backup heater ook erbij, ik weet alleen niet of dit voor 100% is, waar kan ik dit aan zien? De temperatuur binnen is goed dat is nog nooit zo comfortabel geweest, vraag me alleen af of het verbruik lager wordt als de warmtepomp contanter loopt.\
Stuur jij op een vaste pomp debiet?
Probeer dat dan gewoon eens. Zet de shift op de controller op -2 en laat dat 24 uur ongewijzigd. Trek je conclusies en verander weer iets en blijf er weer 24 uur af. Je lijkt me veel te ongeduldig.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:58:
[...]
Klopt alleen vloerverwarming op de beneden verdieping 100m2 dat is ook het enige waar de WP op aangesloten zit. Even dat ik het goed begrijp de temp is nu goed binnen wil dat niet zeggen dat de temperatuur dan zakt als ik de TA verlaag?
[Afbeelding]
Het ligt aan het verlies van je kamer, maar ik zou eens naar Ta=26 of 27 gaan. Ons huis is van 2015 dus aardig goed geïsoleerd maar niet de huidige norm. Proberen is het beste en niet te snel denken dat het niet gaat want je water moet eerst even afkoelen.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:58:
[...]
Klopt alleen vloerverwarming op de beneden verdieping 100m2 dat is ook het enige waar de WP op aangesloten zit. Even dat ik het goed begrijp de temp is nu goed binnen wil dat niet zeggen dat de temperatuur dan zakt als ik de TA verlaag?
[Afbeelding]
Daar heb je een goed punt. Wellicht wil ik wat te snel resultaat zien. Zal de komende 24 uur eens op -2 shiften kijken wat dat brengt. Het zal ook een kwestie van tijd en uitproberen zijn.t.oswald schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:05:
[...]
Probeer dat dan gewoon eens. Zet de shift op de controller op -2 en laat dat 24 uur ongewijzigd. Trek je conclusies en verander weer iets en blijf er weer 24 uur af. Je lijkt me veel te ongeduldig.
Wat @t.oswald en jij zeggen, proberen afwachten, geduldig zijn en niet te snel conclusies trekken, zal de TA eens wat omlaag brengen en dit de komende dagen laten lopen.KaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:08:
[...]
Het ligt aan het verlies van je kamer, maar ik zou eens naar Ta=26 of 27 gaan. Ons huis is van 2015 dus aardig goed geïsoleerd maar niet de huidige norm. Proberen is het beste en niet te snel denken dat het niet gaat want je water moet eerst even afkoelen.
Ik zag net je grafiek, met shiften uitproberen en als je inderdaad -2 probeert lijkt me prima, straks zal je hoogste temp ook wel veel te hoog zijn.ecn1985 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:09:
[...]
Daar heb je een goed punt. Wellicht wil ik wat te snel resultaat zien. Zal de komende 24 uur eens op -2 shiften kijken wat dat brengt. Het zal ook een kwestie van tijd en uitproberen zijn.
Heb nu een shift -2 gedaan, kijk ik het nu de komende 1.5 dag aan wat dit brengt. Wordt vervolgd.. bedankt voor de input zover.KaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:12:
[...]
Ik zag net je grafiek, met shiften uitproberen en als je inderdaad -2 probeert lijkt me prima, straks zal je hoogste temp ook wel veel te hoog zijn.
Vorige week had ik best wel lange runs en nu is het vooral pendelen de hele dag. Ik zie wel wat er gebeurt. Vorige week lieten de kabouters de Pana op 20Hz draaien en kon hij lange runs maken. Nu draait ie bij een lagere Tb (verder alles hetzelfde) op 35Hz en komen Ta en Tr snel bij elkaar, waarna de Pana afslaat. Vervolgens start de boel weer vrij snel op. Hij lijkt dus de warmte even niet kwijt te kunnen? Heb vervolgens de afgifte vergroot door boven een aantal T22 radiatoren open te draaien. Nu krijg ik op 35Hz wel weer een langere run, maar boven wordt het nu wat warmer, en beneden wordt het kouder. Krijg het niet meer 20C beneden.
Water Pana: 37C. -- 31C retour. Niet geijkt.
WAR, 36 bij -5 en 28 bij 15. dT van 2C, variabele flow van 20L/min obv van dT. Omgebouwde verdeler met pomp, zonder thermostaat. 200L buffer.
Duidelijk is te zien waar ik de radiatoren bijschakel. Die moeten dus open om afgifte te vergroten en het pendelen te voorkomen, maar we verwarmen dus ruimtes die we niet willen verwarmen.
:strip_exif()/f/image/EmB8scqlERNBlERZS90E4XVv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Tiesert op 03-12-2022 21:34 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Hoe bevalt deze perstang? Ik lees dat @martijn v o schrijft dat het met Uponor koppelingen niet zo lekker gaat? Is de tang alleen geschikt voor de heima24 koppelingen?SkullboyNL schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
Zelfde tang ook liggen in Stadskanaal. Dus als iemand in de buurt hem wil lenen kan dat. Ook buig gereedschap van heima aanwezig.
Ik heb alle materialen van heima24 maar twijfel nu om alsnog een perstang zelf aan te schaffen. Heb straks ook nog een wpb installatie en een aantal aanpassingen qua waterleiding te doen dus denk dat het wel van pas kan komen.
Is zo'n tang wat te hanteren in kleine ruimte zoals de kruipruimte?
Bouwjaar is 2016, vrijstaand, 235m2, landelijke gelegen (veel!) wind en veel ramen (hr++
Wat betreft de perstangen, ik heb een aantal koppelingen en leidingen gekocht bij de Warmteservice en daar mocht ik een paar dagen de perstang lenen (wel borg betalen).
Ik heb vorige week 2 perskoppelingen (32mm, 45graden, van Heima24) in de kruipruimte geperst met de handperstang van Heima24. Was in een lastige hoek, maar met de handvaten helemaal uitgeschoven kon ik ze persen. Kost wel wat spierballen, maar is te doen. Met 2 extra handen maakt het wel een stuk makkelijker.Beekforel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:21:
[...]
Hoe bevalt deze perstang? Ik lees dat @martijn v o schrijft dat het met Uponor koppelingen niet zo lekker gaat? Is de tang alleen geschikt voor de heima24 koppelingen?
Ik heb alle materialen van heima24 maar twijfel nu om alsnog een perstang zelf aan te schaffen. Heb straks ook nog een wpb installatie en een aantal aanpassingen qua waterleiding te doen dus denk dat het wel van pas kan komen.
Verder heb ik er al veel 16mm koppelingen van Heima24 mee geperst, gaat erg goed.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Ik heb ook deze perstang gebruikt voor 32mm buis, werkte bij mij perfect heb 16 koppelingen geperst allemaal in 1x dicht. Andere tip, hier al meerdere malen gedeeld is Kolmat easyfix dat zit ook in 1x dicht. Moet wel zeggen dat ik voldoende werkruimte had. Heb ook de kalibratietool erbij gekocht op Heima, hier alleen opletten dat de buis echt helemaal rond is anders krijg je deze bijna niet meer los geschoven als je nog niet hebt geperst maar nog iets wil aanpassen.Beekforel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:21:
[...]
Hoe bevalt deze perstang? Ik lees dat @martijn v o schrijft dat het met Uponor koppelingen niet zo lekker gaat? Is de tang alleen geschikt voor de heima24 koppelingen?
Mocht iemand in de buurt van Uden / Boxmeer de tang willen lenen laat maar weten.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Geen idee, ik heb in elk geval voor de koppelingen welke ik verwacht nog ooit los te moeten halen vlak dichtende koppelingen gebruikt met een seal ring ertussen. In mijn geval van WP naar flex en van flex naar pers.--Erik-- schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:32:
Heb ook Kolmat Easyfix gekocht, is dat 1x dicht, nooit meer los? Niet dat ik van plan ben de koppelingen los te halen, maar er zullen situaties voor kunnen komen waarbij een koppeling ook weer los moet..
Wat ik zelf fijn vond is dat het niet super strak aangedraaid hoeft te worden. Easyfix ertussen en vastdraaien. Ik heb alles de avond voor het aansluiten voorbereid en op de dag dat ik ben gaan installeren alle buizen op maat gemaakt en afgeperst.
[ Voor 18% gewijzigd door ecn1985 op 03-12-2022 19:42 ]
Heb je dit gebruikt omdat je het anders niet dichtkreeg of uit voorzorg @ecn1985? Zo'n vlakke koppeling met groene ring zou toch al voldoende moeten zijn eigenlijk?
Niet adviesabel met meerlaags...
Zo'n groene fiberpakking is voldoende om het dicht te krijgen.Beekforel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:50:
Er staat "Na uitharding zwaar demonteerbaar.", dus zou wel weer los moeten kunnen met wat kracht.
Heb je dit gebruikt omdat je het anders niet dichtkreeg of uit voorzorg @ecn1985? Zo'n vlakke koppeling met groene ring zou toch al voldoende moeten zijn eigenlijk?
Heb ik ook gebruik voor de vlakdichtingen, voor de aansluitingen die niet meer los hoeven heb ik easyfix gebruikt omdat ik geen ervaring heb met teflon of ander dichtmiddel.Wolly schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:04:
[...]
Zo'n groene fiberpakking is voldoende om het dicht te krijgen.
Voor mij heeft dit perfect gewerkt, maar alleen bij de aansluitingen die in de toekomst niet meer uit elkaar hoeven.
zoals deze:
/f/image/NgHZVWMcvIuCVrNN30ST2bSn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door ecn1985 op 03-12-2022 22:03 ]
Werkt perfect zonder veel kracht.
Zoiets;
https://www.amazon.nl/VEV...d=pla-1131736637513&psc=1
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
is de flow door de radiatoren niet te groot ?waardoor de retour te snel opwarmt ?hoe is het buffer aangesloten ?met extra pomp ?of gewoon op de retour ?Tiesert schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:56:
Is hier iemand met beneden vloerverwarming en boven radiatoren icm een 9 of 12 KW T-Cap J-gen Pana?
Vorige week had ik best wel lange runs en nu is het vooral pendelen de hele dag. Ik zie wel wat er gebeurt. Vorige week lieten de kabouters de Pana op 20Hz draaien en kon hij lange runs maken. Nu draait ie bij een lagere Tb (verder alles hetzelfde) op 35Hz en komen Ta en Tr snel bij elkaar, waarna de Pana afslaat. Vervolgens start de boel weer vrij snel op. Hij lijkt dus de warmte even niet kwijt te kunnen? Heb vervolgens de afgifte vergroot door boven een aantal T22 radiatoren open te draaien. Nu krijg ik op 35Hz wel weer een langere run, maar boven wordt het nu wat warmer, en beneden wordt het kouder. Krijg het niet meer 20C beneden.
WAR, 36 bij -5 en 28 bij 15. dT van 2C, variabele flow van 20L/min obv van dT. Omgebouwde verdeler met pomp, zonder thermostaat. 200L buffer.
Duidelijk is te zien waar ik de radiatoren bijschakel. Die moeten dus open om afgifte te vergroten en het pendelen te voorkomen, maar we verwarmen dus ruimtes die we niet willen verwarmen.
[Afbeelding]
Dat leek mij ook wel wat maar een soortgelijke met waar wel reviews bij staan is niet iedereen even positief? Mophorn 6T handmatige hydraulische tang handpersgereedschap set hydraulisch persgereedschap voor V/TH-buis (V-vormig 12-28 mm/TH-vormig 16-32 mm) https://amzn.eu/d/9bkT2thMotorfret schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:49:
Ik heb een hydraulische handpers gebruikt/gekocht.
Werkt perfect zonder veel kracht.
Zoiets;
https://www.amazon.nl/VEV...d=pla-1131736637513&psc=1
Toevallig gebruikt met heima meerlagenbuis en koppelingen?
Alles mee kunnen doen. Wel een kalibrator bij heima24 genomen, wel een must om mooi rond te maken en te ontbramen. Kost stiekem toch best wat tijd om alles met de hand te kalibreren/ontbramen.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Het (minimale) vermogen van de WP daalt bij lagere buitentemperaturen.vandermark schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:53:
Hier wel een rare paradox: doordat het buiten kouder is en efficiëntie lager is, lukt het om op Ta25 te draaien (hiervoor was Ta26 laagste) zonder pendelen. Het blijft ook prima warm met Ta25.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En afgiftesysteem kan meer verwerken omdat er meer warmteverlies is?CurlyMo schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:56:
[...]
Het (minimale) vermogen van de WP daalt bij lagere buitentemperaturen.
Denk dat het uiteindelijk niet heel veel uitmaakt welke tang je neemt. Als ze op de juiste manier worden gebruikt kan het niet verkeerd gaan. Beide pers schalen moeten volledig om de buis sluiten (tang volledig dicht) dan is de pers gelukt, dit is bij alle tangen het geval.Beekforel schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:35:
[...]
Dat leek mij ook wel wat maar een soortgelijke met waar wel reviews bij staan is niet iedereen even positief? Mophorn 6T handmatige hydraulische tang handpersgereedschap set hydraulisch persgereedschap voor V/TH-buis (V-vormig 12-28 mm/TH-vormig 16-32 mm) https://amzn.eu/d/9bkT2th
Toevallig gebruikt met heima meerlagenbuis en koppelingen?
De kalibratietool is waarschijnlijk belangrijker als de tang zelf, als de buis niet volledig rond is en is afgeschuind vergroot de kans op een 'slechte pers'
Kracht die gezet moet worden zal verschillend zijn. Moet je persen in een kleine ruimte dan is de tang van Heima met de uitschuifbare handvatten waarschijnlijk niet de beste optie.
Je kunt ook overwegen om bij de plaatselijke warmte service een perstang te huren voor een weekend.
Zelf had ik 0 ervaring met dit soort werk maar het kan eigelijk niet fout gaan.
Had zelf een metertje extra buis besteld met de goedkoopste koppelingen die ik kon vinden om een aantal 'test' persen te maken. Voor het gevoel.
Het kan best fout gaan, ik heb ook zo'n handtang gebruikt en kreeg lekkage op een koppeling.ecn1985 schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:17:
[...]
Denk dat het uiteindelijk niet heel veel uitmaakt welke tang je neemt. Als ze op de juiste manier worden gebruikt kan het niet verkeerd gaan. Beide pers schalen moeten volledig om de buis sluiten (tang volledig dicht) dan is de pers gelukt, dit is bij alle tangen het geval.
De kalibratietool is waarschijnlijk belangrijker als de tang zelf, als de buis niet volledig rond is en is afgeschuind vergroot de kans op een 'slechte pers'
Kracht die gezet moet worden zal verschillend zijn. Moet je persen in een kleine ruimte dan is de tang van Heima met de uitschuifbare handvatten waarschijnlijk niet de beste optie.
Je kunt ook overwegen om bij de plaatselijke warmte service een perstang te huren voor een weekend.
Zelf had ik 0 ervaring met dit soort werk maar het kan eigelijk niet fout gaan.
Had zelf een metertje extra buis besteld met de goedkoopste koppelingen die ik kon vinden om een aantal 'test' persen te maken. Voor het gevoel.
Wat bleek, als je de kop draait dan neemt de persdruk ook af/toe. In mijn geval dus af. Beide schalen gingen dus wel volledig om de buis maar er was toch niet voldoende klemkracht.
Kwestie van de kop weer vaster draaien en nogmaals persen en het was lekdicht.

Goed punt, dat is inderdaad het geval. Hiervoor dus ook een aantal testpersen gemaakt om te kijken hoeveel kracht er gezet moest worden en of de pers zelf goed gemaakt werd.Wolly schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:54:
[...]
Het kan best fout gaan, ik heb ook zo'n handtang gebruikt en kreeg lekkage op een koppeling.
Wat bleek, als je de kop draait dan neemt de persdruk ook af/toe. In mijn geval dus af. Beide schalen gingen dus wel volledig om de buis maar er was toch niet voldoende klemkracht.
Kwestie van de kop weer vaster draaien en nogmaals persen en het was lekdicht.
[Afbeelding]
Gelukkig hierna alles in 1x dicht.
Wil je zekerheid is een profi tang huren, of het laten uitvoeren de beste optie.
Gewoon zelf doen, je hoofd stoten, leren en weer opnieuw. Althans, als je fouten durft te maken en ze kan accepteren. Maar dat hoort wel bij de hobbiest/tweakerecn1985 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:00:
[...]
Goed punt, dat is inderdaad het geval. Hiervoor dus ook een aantal testpersen gemaakt om te kijken hoeveel kracht er gezet moest worden en of de pers zelf goed gemaakt werd.
Gelukkig hierna alles in 1x dicht.
Wil je zekerheid is een profi tang huren, of het laten uitvoeren de beste optie.
:strip_exif()/f/image/v2R6RTeS8tDjbvlqEpwfbKtC.jpg?f=fotoalbum_large)
Let met de handperstang op dat de schroef onder de matrijs niet meedraait. Dat zie je niet meteen en als je dan gaat persen, dan is je schroef kapot. Ik heb de nieuwe schroef met Loctite 243 vastgezet. Ook een beetje olie op de onderdelen houden.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Onder andere th-koppelingen van Heima24 en Ayor/Wavin/kirchoff/henco van Toolstation. Ook een paar oude koperleidingen die ik niet kon vervangen, geperst met v-bekken (zat er bij mijn set ook bij). Alles in 1x lekdicht op een paar koppelingen waar de perstang niet goed omheen zat (mijn fout dus).
Nu heb ik even snel een kladblok tekening gemaakt met hoe het 1 en ander aan te sluiten.
Zien jullie nog iets wat ik over het hoofd heb gezien? Dan kan ik er mee aan de slag als ik de opstelplaats buiten gereed heb gemaakt.
:strip_exif()/f/image/OHfl61xr3GB7bmdbzjioB0bs.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor het mee kijken! 🙌
die 28 moet 32 zijn. liefste tot zowel de tank als de verdeler.Methamorphosis schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:
Hier is na 11 maanden ook de wp gearriveerd.
Nu heb ik even snel een kladblok tekening gemaakt met hoe het 1 en ander aan te sluiten.
Zien jullie nog iets wat ik over het hoofd heb gezien? Dan kan ik er mee aan de slag als ik de opstelplaats buiten gereed heb gemaakt.
[Afbeelding]
waarom die keerklep?
@BeekforelMurkmans schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
Ik heb al onze koper en staal in huis vervangen voor kunststof. Alles geperst met deze https://m.vevor.nl/krimpt...-hexagonal-p_010829030501
Onder andere th-koppelingen van Heima24 en Ayor/Wavin/kirchoff/henco van Toolstation. Ook een paar oude koperleidingen die ik niet kon vervangen, geperst met v-bekken (zat er bij mijn set ook bij). Alles in 1x lekdicht op een paar koppelingen waar de perstang niet goed omheen zat (mijn fout dus).
Dat is dezelfde als ik heb gebruikt.
Alles van Heima mee geperst en in 1x dicht
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Heb 28mm in de vloer liggen na de verbouwing. Dit op basis van een tabel met leidingdiamer uit de startpost dacht ik. Die keerklep omdat er anders retourwater de verkeerde kant op stroomt denk ik? Hahaflippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:40:
[...]
die 28 moet 32 zijn. liefste tot zowel de tank als de verdeler.
waarom die keerklep?
Dat is inderdaad beter. De Heima24-tang is niet de beste in kruipruimtes en hoeken. Dat betekent goed plannen en stukjes voorbereiden. Uiteindelijk lukt het wel natuurlijk.Murkmans schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
Ik heb al onze koper en staal in huis vervangen voor kunststof. Alles geperst met deze https://m.vevor.nl/krimpt...-hexagonal-p_010829030501
Bij de Vevor-tang zit geen 26-matrijs. Die heb ik wel nodig gehad.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Die keerklep viel mij ook op. Maar dat retourwater kan die kant toch helemaal niet op? Dat kan alleen als er in je afgiftesysteem een lek is, want het water kan daar nergens naar toe, omdat de driewegklep dat uiteindelijk tegen houdt.Methamorphosis schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:46:
Die keerklep omdat er anders retourwater de verkeerde kant op stroomt denk ik? Haha
Die keerklep is dus niet nodig.
Verdiep je wel even in de juiste manier van aansluiten van je SWW-vat, om eenpijpscirculatie (zoek maar even in het algemene L/W topic) tegen te gaan.
En 28mm is prima, als het dunwandige stalen of koperen leiding is. Bij kunststof inderdaad voor 32mm gaan, dat is inwendig hetzelfde.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 04-12-2022 12:00 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ik heb zelf een handtang omdat mijn verbouwing renovatie lang duurt maar voor WP installaties zoals hier word besproken is het bijna niet eens een discussie waard, gewoon huren dat ding.MikeyMan schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:45:
Mbt alle discussies rondom persen... Voor 25 euro kun je een professionele henco accuperstang huren bij warmteservice. Is dat echt het risico waard?
Oke, de keerklep kan weg en snap ook waarom.Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:58:
[...]
Die keerklep viel mij ook op. Maar dat retourwater kan die kant toch helemaal niet op? Dat kan alleen als er in je afgiftesysteem een lek is, want het waterschap kan daar nergens naar toe, omdat de driewegklep dat uiteindelijk tegen houdt.
Die keerklep is dus niet nodig.
Verdiep je wel even in de juiste manier van aansluiten van je SWW-vat, om eenpijpscirculatie (zoek maar even in het algemene L/W topic) tegen te gaan.
En 28mm is prima, als het dunwandige stalen of koperen leiding is. Bij kunststof inderdaad voor 32mm gaan, dat is inwendig hetzelfde.
Helaas wel 28mm kunstof gebruikt.
Mischien dan toch maar 32mm over de muur gaan leggen ipv die 28 in de vloer.
Zal me eens inlezen over het aansluiten van het sww vat. Bedankt voor de input alvast.
28mm gaat prima hoor, 32mm is primair theoretish beter (minder weerstand dus minder pompvermogen nodig) maar dat geldt in principe ook weer voor groter dan 32mm.Methamorphosis schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:05:
[...]
Oke, de keerklep kan weg en snap ook waarom.
Helaas wel 28mm kunstof gebruikt.
Mischien dan toch maar 32mm over de muur gaan leggen ipv die 28 in de vloer.
Zal me eens inlezen over het aansluiten van het sww vat. Bedankt voor de input alvast.
Ik zou als je a 28mm in vloer hebt dat gewoon gebruiken hoor, hier gebruik ik 26, vorige huis gewoon de bestaande 22 gebruikt, wil allemaal prima. Je merkt wel dat de waterpomp met 22mm iets meer toeren maakt voor zelfde debiet, en dat zal dus verder afnemen hoe grotere diameter(die energie verschillen zitten na 28mm in de orde grootte van 5-10watt max
@flippy ik zie nergens het vermogen van de wp van vraagsteller of kijk ik er overheen?Methamorphosis schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:46:
[...]
Heb 28mm in de vloer liggen na de verbouwing. Dit op basis van een tabel met leidingdiamer uit de startpost dacht ik. Die keerklep omdat er anders retourwater de verkeerde kant op stroomt denk ik? Haha
@Methamorphosis de 5/7kw kunnen met gemak op 26*3 of 25*2,5
De 9kw heeft een betere stromingsnelheid met 32mm het gaat ook wel met minder maar is verre van ideaal.
Alle drie de type vragen compleet afwijkende flow om max vermogen kwijt te kunnen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
het vermogen van de WP is ook niet echt relevant. de waterpomp in de WP is hetzelfde voor alle units. alleen de 5kW "mag" wat minder liters verpompen voor die in storing gaat.ErikVers schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:17:
[...]
@flippy ik zie nergens het vermogen van de wp van vraagsteller of kijk ik er overheen?
@Methamorphosis de 5/7kw kunnen met gemak op 26*3 of 25*2,5
De 9kw heeft een betere stromingsnelheid met 32mm het gaat ook wel met minder maar is verre van ideaal.
Alle drie de type vragen compleet afwijkende flow om max vermogen kwijt te kunnen.
afhankelijk van de omstandigheden kan het rustig uitkomen met 25mm. 32 is gewoon de optimale diameter en verbruikt de minste energie om de gevraagde liters te halen.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 12:21 ]
Magneetfilter en een kogelkraan op de aanvoer / retour dicht bij de WP?Methamorphosis schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:
[Afbeelding]
Ik heb zelf in de leidingen vanaf de warmtepomp, waar ze aan de binnenzijde van het huis komen, in zowel de aanvoer als retour een kogelkraan geplaatst met aftapmogelijkheid. Mocht het ooit nodig zijn om de warmtepomp leeg te laten lopen, kan dat zonder het gehele systeem te drainen.Methamorphosis schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:38:
[Afbeelding]
Ik mis ook een warmtemeter, microbellenontluchter, magneetafscheider, vuilfilter (extra want beter bereikbaar dan in de warmtepomp). De magneetafscheider en vuilfilter heb ik ook weer tussen kogelkranen om gemakkelijk onderhoud te kunnen doen. Zorg ook voor een drain mogelijkheid op het laagste punt.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Daar ben ik het niet mee eens. Om de simpele reden dat Panasonic compleet verschillende liters per min voorschrijft. Wat ook volkomen logisch is aangezien er zeer afwijkende vermogens verwerkt moeten worden.flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:21:
[...]
het vermogen van de WP is ook niet echt relevant. de waterpomp in de WP is hetzelfde voor alle units. alleen de 5kW "mag" wat minder liters verpompen voor die in storing gaat.
afhankelijk van de omstandigheden kan het rustig uitkomen met 25mm. 32 is gewoon de optimale diameter en verbruikt de minste energie om de gevraagde liters te halen.
Natuurlijk heeft een grotere diameter minder weerstand maar laten we het wel wat verfijnd houden want waarom anders geen 40mm bij een 9kw?
De 32mm voor een 5kw is echt niet nodig maar als iemand dat wil verwerken natuurlijk prima. Wil alleen niet zeggen dat extra (stugge) werk en de kosten nodig was geweest.
[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 04-12-2022 13:21 ]
De buffer is aangesloten parallel met extra pomp.panalist schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:32:
[...]
is de flow door de radiatoren niet te groot ?waardoor de retour te snel opwarmt ?hoe is het buffer aangesloten ?met extra pomp ?of gewoon op de retour ?
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Een vergelijkbare heb ik ook gebruikt. Alleen dan om 28mm staal koppelingen te persen (M bek).Murkmans schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
Alles is dicht, maar de koppelingen zijn waar de persbekken bij elkaar komen wel wat beschadigd/gebraamd. Je haalt je er makkelijk aan open. Zit nu onder isolatie, maar ik had er misschien liever gewoon een gehuurd bij WS.
Idd, Zelfs toen ik zelf nog alleen een (merk)handtang had huurde/leende ik dat ding op accu meestal, ik snap echt de fasinatie niet met die goedkope troep. perskarcht die versteld wordt bij het draaien van de kop, ik mag hopen dat dat perongeluk is en geen feature.flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:04:
[...]
ik heb zelf een handtang omdat mijn verbouwing renovatie lang duurt maar voor WP installaties zoals hier word besproken is het bijna niet eens een discussie waard, gewoon huren dat ding.

ik heb deze gekocht: https://benem.nl/multitub...6-20-25-32-u-profiel.htmltwain4me schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:08:
[...]
Idd, Zelfs toen ik zelf nog alleen een (merk)handtang had huurde/leende ik dat ding op accu meestal, ik snap echt de fasinatie niet met die goedkope troep. perskarcht die versteld wordt bij het draaien van de kop, ik mag hopen dat dat perongeluk is en geen feature.
die heeft dat probleem niet maar je bent wat beperker in montage in sommige gevallen.
deze kan geen uponor maar dat spul gebruik ik toch niet.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 15:18 ]
Je kan de instelling van de kop vergrendelen met een inbusboutje. Een handperstang is iets foutgevoeliger inderdaad. Secuur werken dus.twain4me schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:08:
[...]
Idd, Zelfs toen ik zelf nog alleen een (merk)handtang had huurde/leende ik dat ding op accu meestal, ik snap echt de fasinatie niet met die goedkope troep. perskarcht die versteld wordt bij het draaien van de kop, ik mag hopen dat dat perongeluk is en geen feature.
Het is allemaal de schuld van het buffervat. Door de radiatoren open te zetten, wordt de flow aan de afgiftekant hoger dan aan de warmtepompkant. Dan stroomt water door de buffer van beneden naar boven en is de Ta van radiatoren en vv kleiner dan de Ta van de pana. Daar weet de warmtepomp niks van en die zal daar dus ook niet voor corrigeren. Om bij de pana een buffervat te kunnen gebruiken, moet je de panasonic buffervat methode hanteren met een sensor ná de buffer. Dan regelt de pana zijn Ta een paar graden hoger dan de Ta naar het afgiftesysteem. Of je moet de buffer helemaal weghalen of je moet het debiet van de pomp voor de radiatoren verkleinen of dat van de pana verhogen.Tiesert schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:56:
Is hier iemand met beneden vloerverwarming en boven radiatoren icm een 9 of 12 KW T-Cap J-gen Pana?
[Afbeelding]
Had verwacht dat je er wel eentje van de baas kon lenen?flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:16:
[...]
ik heb deze gekocht: https://benem.nl/multitub...6-20-25-32-u-profiel.html
die heeft dat probleem niet maar je bent wat beperker in montage in sommige gevallen.
deze kan geen uponor maar dat spul gebruik ik toch niet.
Als ik nog een keer aan het verbouwen ga koop ik zo'n accu ding. Had ik vijf jaar geleden al moeten doen.
Ik hou werk en prive gescheiden op dat vlak. En we hebben niet zoveel van die dingen dus "ff" lenen is er vaak niet bij in hoe het bedrijf functioneert.MikeyMan schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:19:
[...]
Had verwacht dat je er wel eentje van de baas kon lenen?
Als ik nog een keer aan het verbouwen ga koop ik zo'n accu ding. Had ik vijf jaar geleden al moeten doen.
Lees al een tijdje mee in dit forum en heb erg veel opgestoken vwb installatie en materiaal gebruik.
Wil nu "dit" even delen vwb het ontdooiproces van de 9 kw
Wat we zien is dat er ontdooit wordt met gedeeltelijk het retourwater en gedeeltelijk de heater ik dacht dat er altijd 3KW gebruikt zou worden maar de kabouters regelen het toch anders.
Zie dat de heater ong.400 watt gebruikt ipv 3kw en de aanvoer temp een dip krijgt.
De afbeelding laat de shelly meting zien in volgorde:
Temp Sonsor, zit op de aanvoer
Bachup heater, vanaf 7.30
Verbruik wp, vanaf 7.30
Vanaf 7.30, de router staat s'nachts uit vanwege bezuinigingen, shelly slaat alleen de temp maar niet het vebruik op als de router uit staat.
:strip_exif()/f/image/zYxbYoDHAGcjqaw5RaKbGrhq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qgkFfcXmf4zPcYAspzZWdAcN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UztzicLyXCHPqBpaUdDiVJri.jpg?f=fotoalbum_large)
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Er wordt om te beginnen ontdooid door het retourwater uit huis actief te koelen. De warmtepomp wordt op koelen gezet. Dat is die 400W. Pas als dat niet genoeg is, wordt het aanvoerwater opgewarmd met de heater. Dat gebeurt met 3kW. Alleen bij de t-caps wordt de compressor via een bypass als verwarming ingezet. Dan wordt verder geen warmte uit huis gehaald; de circulatiepomp stopt.Buitenkamp schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:51:
Sinds kort de wp 9kw draaien gaat prima.
Lees al een tijdje mee in dit forum en heb erg veel opgestoken vwb installatie en materiaal gebruik.
Wat we zien is dat er ontdooit wordt met gedeeltelijk het retourwater en gedeeltelijk de heater ik dacht dat er altijd 3KW gebruikt zou worden maar de kabouters regelen het toch anders.
Zie dat de heater ong.400 watt gebruikt ipv 3kw en de aanvoer temp een dip krijgt.
Verbruik wp, vanaf 7.30
Vanaf 7.30, de router staat s'nachts uit vanwege bezuinigingen, shelly slaat alleen de temp maar niet het vebruik op als de router uit staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Ik heb ook de 32 mm van Heima gebruikt en ben er zeer tevreden over. Ik had 50 m besteld op rol. Deze buiten keurig afgerold en dan af en toe op het knietje om deze een beetje rechter te maken.Wouter2403 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:09:
Ik wil in de kerstvakantie eens wat voorbereidingen gaan treffen voor als de Pana arriveert. Ik heb al een mooie lijst samengesteld met 32mm perskoppelingen, puntstukken etc. Ik wil bestellen bij Heima24. Daar kan ik leiding bestellen in rechte stukken van 2m of op rol. Is die leiding op rol netjes te verwerken? Of kan ik beter lange rechte stukken lokaal kopen? Buigen jullie de 32mm leiding (waarmee?) of gebruiken jullie kniekoppelingen?
Het buigen heb ik gedaan met een buigijzer van Heima:
https://www.heima24.de/we...fer.html?cache=1670189054
Ook dat ging perfect. Buigen is volgens mij veel beter dan kniekoppelingen i.v.m. weerstand in de leiding.
Vergeet absoluut niet de kalibreertool:
https://www.heima24.de/we...rei.html?cache=1670188780
[ Voor 5% gewijzigd door Jojan265 op 04-12-2022 22:24 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Het kan ook dat in de grafiek wat middeling wordt toegepast. Dus dat er bv een uur lang 400 W weergegeven wordt ipv 8 min 3000W. Ook omdat je Y as Wh aangeeft (meestal staat daar W).Buitenkamp schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:51:
Sinds kort de wp 9kw draaien gaat prima.
Verbruik wp, vanaf 7.30
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die klep diameter vernauwing is maar over een paar mm en geeft veel minder weerstand dan in een paar meter buis (uiteraard). Je moet trouwens NIET de relais maar de drie punt versie bestellen. Die kun je aansluiten op de standaard pana manier. @FransvWoerkom wil jij die relais eruit knippen?yuumai schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:14:
De 3-wegklep in de openingspost (https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html) heeft een opening van 18mm. Dit lijkt het grootste algemeen verkrijgbare formaat. Is het dan toch nodig om 32mm buis (intern 26mm) tussen warmtepomp & klep te gebruiken? Ja, er is drukverlies door bochten e.d. maar in mijn geval misschien twee haakse bochten en 1 meter buis vraag ik me af of 32mm overkill is.
Op je vraag of overkill is; ligt aan het vermogen van je warmtepomp. Bij 7kw ligt het aan buigen of werken met knieën.
Bij 5kw is 26mm voldoende. Voor de warmtepomp kan groter nooit kwaad wel is het wat lastiger soms met plaatsen.
Bovendien speelt de grote van het spiraal een rol. De normale Panasonic boiler heeft 1.8 m2 de HI versie 2.3 m2 Ik werk liever met de Honeywell van Panasonic. Alle onderdelen los verkrijgbaar bij service en zelden problemen.ErikVers schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:24:
[...]
Die klep diameter vernauwing is maar over een paar mm en geeft veel minder weerstand dan in een paar meter buis (uiteraard). Je moet trouwens NIET de relais maar de drie punt versie bestellen. Die kun je aansluiten op de standaard pana manier. @FransvWoerkom wil jij die relais eruit knippen?
Op je vraag of overkill is; ligt aan het vermogen van je warmtepomp. Bij 7kw ligt het aan buigen of werken met knieën.
Bij 5kw is 26mm voldoende. Voor de warmtepomp kan groter nooit kwaad wel is het wat lastiger soms met plaatsen.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2022 08:38 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
[ Voor 49% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2022 08:36 ]
Na heel veel zoeken lezen en verdiepen onderstaand schema van Panasonic gekozen voor aansluiten. Leidingwerk 28mm CV staal zo goed als klaar, enkel verbinding met bestaande CV leiding nog niet gemaakt. Buffervat (300l) met circulatiepomp (Grundfoss Alpha 1) en SWW (DJG 300l, A label) met bijbehorende 750w Booster heater. Voor het regel- en elektrawerk heb ik nog wat vragen..
/f/image/1eudf0ScVj4QZgvQlFAYKaD1.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat er verschillende opties zijn mbt regeling van stoken:
1: WAR met maximale buitentemperatuur
2: WAR met ruimtethermostaat
3: WAR met ruimtecompensatie.
Ik ben van plan optie 2 WAR met ruimtethermostaat te gebruiken, tenzij ik er in gebruik achter ga komen dat dit niet werkt. Uiteraard ga ik een externe thermostaat op CN2 aansluiten (230v aansluiting), en de Pana controller op CN4 (want ik wil ook SWW verwarmen bij geen CV vraag).
De vragen
- Voor externe thermostaat zijn er een aantal opties van Panasonic zelf, en diverse van externe leveranciers (ik wil niet draadloos.. draad is altijd betrouwbaarder). Ik wil er graag een die goed werkt en de WAF is niet onbelangrijk..
. Van Panasonic zelf de PAW-A2W-RTWIRED of PAW-A2W-TSRT. De TSRT is puur een voeler, waarom zou je de RTWIRED nemen? Hierin kun je wat zaken instellen, wat voegt dat toe? Stel je dit één keer in en dan klaar en doe je alles op de controller?
- Op het mainboard van de Pana kun je géén buffervat voeler aansluiten (uiteraard wel voor PAW-TS4 tbv SWW). Dit kan wel met de PAW-A2W-TSBU sensor en de extra printplaat. Is een buffervat temperatuursensor (moet volgens de deskundigen na het buffervat ivm Ta afwijkingen) nodig/zinvol voor stoken op WAR met ruimtethermostaat? Of is een sensor na buffervat onzin?
- In het schema staan externe aardaansluitingen voor de booster heater en Grundfoss circulatiepomp. Sluit je deze naar de meterkast aan in de aardrail, of waar moet deze aarde naartoe?
- De circulatiepomp heeft voeding vanuit CN3 op het main bord. Stuurt de Pana hem dan ook aan, of is dit puur voeding?
- Bij CN6 moeten aansluiting 1 en 2 gelinkt worden als de “booster heater high limit” er niet is. Kan iemand mij vertellen wat dit is en waarvoor het dient?
Ik heb deze isolatieslang besteld. Op de website van rjTec wordt aanbevolen om deze slang nog aanvullend te beschermen tegen weersinvloeden. Wat zou je daarvoor het beste kunnen gebruiken?KaDoos schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:57:
[...]
Rj-TEC in Duitsland heeft hele mooie slag. Dit is hele dikke slang.
Helaas ben ik niet handig genoeg om de link anders te kopieëren, dus probeer ik het zo.
https://www.rjtec-shop.eu/de/Iso-50-48.html.
[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 05-12-2022 13:44 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dank voor al je hulp Frans! Ik ben aan het uitproberen, maar kom er nog niet uit. Wat bij de ene Tb werkt, werkt de volgende dag bij een andere Tb niet meer. We houden er rekening mee dat de vv mogelijk verstopt kan zijn (25 jaar oud, niet poreus), en het leidingwerk moet met een warmtezoeker in kaart gebracht worden.FransvWoerkom schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:38:
[...]
Het is allemaal de schuld van het buffervat. Door de radiatoren open te zetten, wordt de flow aan de afgiftekant hoger dan aan de warmtepompkant. Dan stroomt water door de buffer van beneden naar boven en is de Ta van radiatoren en vv kleiner dan de Ta van de pana. Daar weet de warmtepomp niks van en die zal daar dus ook niet voor corrigeren. Om bij de pana een buffervat te kunnen gebruiken, moet je de panasonic buffervat methode hanteren met een sensor ná de buffer. Dan regelt de pana zijn Ta een paar graden hoger dan de Ta naar het afgiftesysteem. Of je moet de buffer helemaal weghalen of je moet het debiet van de pomp voor de radiatoren verkleinen of dat van de pana verhogen.
Maar goed, ik wil dan de mogelijke configuraties wel geprobeerd hebben. Volgens mij kan ik 4 dingen doen:
a - Ta verhogen door de WAR stooklijn omhoog of omlaag te shiften
b - dT op de Pana aanpassen (nu 2C)
c - Max flow op de Pana verhogen of verlagen
d - Pompsnelheid van de pomp NA het buffer of bij de verdeler te veranderen (nu 20L constant, gelijk aan Pana)
e - Afgifte vergroten door meer radiatoren open te draaien (wat we niet willen vanwege onnodig)
De dT 2 met flow 20L/m werkt bv goed bij een Tb > 6C. De Pana draait dan op 20Hz lange runs. Bij een lagere Tb gaat de Pana op 38Hz draaien en loopt ie vol. Tr komt snel bij Ta en pendelt. Het is me nog niet goed duidelijk hoe deze variabelen op elkaar ingrijpen in mijn situatie.
Je geeft aan dat ik de flow vanuit de Pana kan verhogen. Maar dan is de flow hoger dan na het buffervat richting verdeler en radiatoren. Stroomt het water van de Pana dan niet direct weer via het retour van het buffervat terug naar de Pana waardoor hij warm water terugkrijgt en het effect juist groter wordt? Dat is wat @ErikVers volgens mij bedoelde in een eerdere post.
UV bestendige tape. Ben ook wel benieuwd naar concrete tips op dit vlak.hansvk schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb deze isolatieslang besteld. Op de website van rjTec wordt aanbevolen om deze slang weersinvloeden nog aanvullend te beschermen. Wat zou je daarvoor het beste kunnen gebruiken?
Nog even wat beter gezocht en ik kom een paar keer deze tape tegen: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8592560/artikel.htmlbbbrumbrum schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:37:
[...]
UV bestendige tape. Ben ook wel benieuwd naar concrete tips op dit vlak.
Lijkt me prima.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Nitto PVC tape.bbbrumbrum schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:37:
[...]
UV bestendige tape. Ben ook wel benieuwd naar concrete tips op dit vlak.
Hier bijvoorbeeld: https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-10-meter/
Ja die heb ik ook gebruikt.Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:03:
[...]
Nitto PVC tape.
Hier bijvoorbeeld: https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-10-meter/
:strip_exif()/f/image/TUZdu40dndVDamqDL0GbdYm1.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoor je veel van de pana op deze manier?
Dakdoorvoer is 75mm?
prutsert
Ja opsluitbanden met een stukje rubber zodat de dakbedekking niet beschadigd.--WaaZaa-- schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:26:
@theforestman , heb je nu opsluitband op een stuk rubber en daarop weer bigfoots? Ik twijfel nog steeds of ik ook zo'n setup ga doen op het dak van de garage of 'm toch aan de muur ga hangen boven het dak.
Hoor je veel van de pana op deze manier?
Dakdoorvoer is 75mm?
Ik twijfelde ook maar dacht ga eerst dit proberen.
Geluid hoor ik alleen in de garage en niet in de woning.
Dakdoorvoer is van de oude CV afvoer met daarop een verloop van Martens overgangsstuk PVC 157x125 mm
Als je vloerverwarming verstopt zit, dan voel je dat aan een koude vloer. Zeker bij de huidige aanvoertemperatuur en buitentemperatuur.Tiesert schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:18:
[...]
Dank voor al je hulp Frans! Ik ben aan het uitproberen, maar kom er nog niet uit. Wat bij de ene Tb werkt, werkt de volgende dag bij een andere Tb niet meer. We houden er rekening mee dat de vv mogelijk verstopt kan zijn (25 jaar oud, niet poreus), en het leidingwerk moet met een warmtezoeker in kaart gebracht worden.
Maar goed, ik wil dan de mogelijke configuraties wel geprobeerd hebben. Volgens mij kan ik 4 dingen doen:
a - Ta verhogen door de WAR stooklijn omhoog of omlaag te shiften
b - dT op de Pana aanpassen (nu 2C)
c - Max flow op de Pana verhogen of verlagen
d - Pompsnelheid van de pomp NA het buffer of bij de verdeler te veranderen (nu 20L constant, gelijk aan Pana)
e - Afgifte vergroten door meer radiatoren open te draaien (wat we niet willen vanwege onnodig)
De dT 2 met flow 20L/m werkt bv goed bij een Tb > 6C. De Pana draait dan op 20Hz lange runs. Bij een lagere Tb gaat de Pana op 38Hz draaien en loopt ie vol. Tr komt snel bij Ta en pendelt. Het is me nog niet goed duidelijk hoe deze variabelen op elkaar ingrijpen in mijn situatie.
Je geeft aan dat ik de flow vanuit de Pana kan verhogen. Maar dan is de flow hoger dan na het buffervat richting verdeler en radiatoren. Stroomt het water van de Pana dan niet direct weer via het retour van het buffervat terug naar de Pana waardoor hij warm water terugkrijgt en het effect juist groter wordt? Dat is wat @ErikVers volgens mij bedoelde in een eerdere post.
Je probeert teveel tegelijk te regelen zonder de juiste middelen. Bijvoorbeeld: je wilt de dT op 2° en tegelijk de flow op 20L/min. Dan kun je uitrekenen dat het vermogen dan 70*2*20=2800watt is. Als die 2800W niet past bij de huidige buitentemperatuur, de Ta en je afgiftesysteem, dan hebben de wp en jij een probleem: de wp gaat pendelen of jij zit in de kou. Je moet de wp vrijheid geven om het jou naar de zin te maken, flow vrij of dT vrij. Maar je kunt daarnaast de wp vragen de Ta aan te passen aan de buitentemperatuur en constant te houden. Maar dat moet dan de Ta naar je afgiftesysteem zijn en niet de Ta van wp naar je buffervat. De laatste zal dan variëren met de retourtemperatuur. Als je de Ta naar je afgiftesysteem wilt regelen, zul je die ook moeten meten met een sensor achter het buffervat met de uitbreidingskaart. In de Panasonic optiek zit er dan tussen buffervat en vloerverwarming ook nog een geregelde mengverdeler omdat meestal de aanvoertemperatuur voor radiatoren hoger hoort te zijn dan voor de vloer.
Ik denk niet dat je met de bestaande knoppen de zaak zo kunt instellen dat je systeem bij alle buitentemperaturen stabiel blijft lopen.
Is je dak van hout of is het steen? Dat kan nogal verschil geven namelijk.theforestman schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:35:
[...]
Ja opsluitbanden met een stukje rubber zodat de dakbedekking niet beschadigd.
Ik twijfelde ook maar dacht ga eerst dit proberen.
Geluid hoor ik alleen in de garage en niet in de woning.
Dakdoorvoer is van de oude CV afvoer met daarop een verloop van Martens overgangsstuk PVC 157x125 mm
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
/f/image/gdfiaifpnc5JBeY9Tuu2tLdX.png?f=fotoalbum_large)
bovenstaand het pendelgedrag
Daarna via de bediening/thermostaat de aanvoersensor 2 graden hoger gekalibreert en de retoursensor 1 graad lager.
Vervolgens via de servicecloud de 'verwarming uit delta Tvan ingestelde temp: 0C
/f/image/BfD8Hhy9e3rphURxo5KV0KCL.png?f=fotoalbum_large)
Het resultaat in onderstaand plaatje ( 3start/stops in 12 uren)
/f/image/6YIdQiQyWAKh3LqNpwW3Sc6U.png?f=fotoalbum_large)
Installatie : Aquarea monoblock 7 kW 1-fase J generatie
Keuken + eetkamer vloerverwarming , overige vertrekken radiatoren met fan's.
120 liter Sanitair WW tank
GEEN buffervat ( dit blijkt dus niet noodzakelijk om pendelen te voorkomen)
:strip_exif()/f/image/SkgDOmgoLQfI50srxmEWlA3c.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/FmlZxWnWFNlwxyAnjsMdG1pk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Sjonnie.p op 05-12-2022 20:25 ]
1e 2 van links boven uit de service cloud gaan over de warmtepomp de rest gaat over de backup heater!Sjonnie.p schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:26:
Voor iedereen met pendelproblemen: Ik heb het als volgt opgelost:
[Afbeelding]
bovenstaand het pendelgedrag
Daarna via de bediening/thermostaat de aanvoersensor 2 graden hoger gekalibreert en de retoursensor 1 graad lager.
Vervolgens via de servicecloud de 'verwarming uit delta Tvan ingestelde temp: 0C
[Afbeelding]
Het resultaat in onderstaand plaatje ( 3start/stops in 12 uren)
[Afbeelding]
Installatie : Aquarea monoblock 7 kW 1-fase J generatie
Keuken + eetkamer vloerverwarming , overige vertrekken radiatoren met fan's.
120 liter Sanitair WW tank
GEEN buffervat ( dit blijkt dus niet noodzakelijk om pendelen te voorkomen)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.