@panalist heeft een H, geen J.Tiesert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:01:
[...]
Ik kan op deze plek kiezen voor dT of vaste flow. Bij jou is deze optie grijs, misschien weet iemand waarom dat is.
Hele mooie run! Jaloers op. Vermoed dat er alleen suggesties mogelijk zijn als we je instellingen kennen? Ben sowieso benieuwd!ecn1985 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:43:
Warmtepomp draait nu een aantal dagen en het is ontzettend comfortabel qua warmte.
Heb vandaag de pana cloud ingesteld en hieronder de run van de afgelopen 12 uur:
Lijkt mijzelf een behoorlijk stabiele run.
Verbruik zit zo rond de 12kwh per dag op dit moment.
Zijn er op basis van de waardes in de grafiek nog aanpassingen die ik kan doen om het verbruik te laten dalen? Ben opzoek naar de juiste richting waar ik aanpassingen kan doen om het op de juiste manier aan te pakken.
Alle input is welkom.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Bedankt zover. Heb de volgende instellingen:Tiesert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:03:
[...]
Hele mooie run! Jaloers op. Vermoed dat er alleen suggesties mogelijk zijn als we je instellingen kennen? Ben sowieso benieuwd!
/f/image/DjYD3KhJpFCTRbBSpuiVRjE0.png?f=fotoalbum_large)
Deze draai ik nu op -1
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Zou hem lekker zo laten draaien, heb hier sinds 2016 een 5kW draaien. 30-11-22 9,48kWh. heb wel een hogere Ta maar lekker een comfortabele 22 graden.ecn1985 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:43:
Warmtepomp draait nu een aantal dagen en het is ontzettend comfortabel qua warmte.
Heb vandaag de pana cloud ingesteld en hieronder de run van de afgelopen 12 uur:
Lijkt mijzelf een behoorlijk stabiele run.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verbruik zit zo rond de 12kwh per dag op dit moment.
Zijn er op basis van de waardes in de grafiek nog aanpassingen die ik kan doen om het verbruik te laten dalen? Ben opzoek naar de juiste richting waar ik aanpassingen kan doen om het op de juiste manier aan te pakken.
Alle input is welkom.
:strip_exif()/f/image/Nz24Zpn40OfOPF6oyHpxJNbg.jpg?f=fotoalbum_large)
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Dan kun je in je stooklijn die 35 ook wel veranderen in 32, maar als ik het weerbericht lees, hoef je daar geen haast mee te makenecn1985 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:15:
[...]
Bedankt zover. Heb de volgende instellingen:
[Afbeelding]
Deze draai ik nu op -1
Het verlagen van de stooklijn resulteert dat ik de -1 kan aanpassen terug naar 0. Kan het wel zo zijn dat als het kouder wordt ik meer warmteverlies heb en daardoor te kort kom met 32 max?FransvWoerkom schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:22:
[...]
Dan kun je in je stooklijn die 35 ook wel veranderen in 32, maar als ik het weerbericht lees, hoef je daar geen haast mee te maken
Draai nu met delta T op 4 heeft het nog zin deze te verlagen?
Duur nachtje met 3*C Tb ? Dacht het niet.
Ta 37*C Tr 34*C Truimte 21,5 *C Verbruik van 10:00 gisteren tot 9:30 vanmorgen 25kWh
Geproduceerde warmte 98kWh Flow 32L/M ( pomp Max ) Puur WAR Stooklijn -7/42 15/28
COP 3.92 t.o.v. Carnot-norm is dat 49.7 % Aantal starts 2
tijdens paar graden meer Tb raakt de WP 47% Carnot aan.
De huidige gemiddelde prestaties van Warmtepompen zal bij Tb 3*C niet veel hoger liggen dan plm. COP 4.0
49,7% Carnot is een prima waarde. De 9kW J serie van Panasonic presteert dus acceptabel.
Als de Ta nog een paar graden lager kan ( radiatoren Old School ) en onder de 35*C komt kan de installatie naar AE
kWh verbruik is gemeten in de meterkast puur voor de WP ( incl. extra circulatiepomp ) en de opgewekte warmte is gemeten door een geijkte Kamstrup
Ta 37*C Tr 34*C Truimte 21,5 *C Verbruik van 10:00 gisteren tot 9:30 vanmorgen 25kWh
Geproduceerde warmte 98kWh Flow 32L/M ( pomp Max ) Puur WAR Stooklijn -7/42 15/28
COP 3.92 t.o.v. Carnot-norm is dat 49.7 % Aantal starts 2
tijdens paar graden meer Tb raakt de WP 47% Carnot aan.
De huidige gemiddelde prestaties van Warmtepompen zal bij Tb 3*C niet veel hoger liggen dan plm. COP 4.0
49,7% Carnot is een prima waarde. De 9kW J serie van Panasonic presteert dus acceptabel.
Als de Ta nog een paar graden lager kan ( radiatoren Old School ) en onder de 35*C komt kan de installatie naar AE
kWh verbruik is gemeten in de meterkast puur voor de WP ( incl. extra circulatiepomp ) en de opgewekte warmte is gemeten door een geijkte Kamstrup
[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 01-12-2022 17:38 ]
@Peanutsonic kW of kWh?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
kWh verbruik/warmte ; Panasonic 9kW
[ Voor 10% gewijzigd door Peanutsonic op 01-12-2022 17:39 ]
Dus jouw tekst "vanmorgen 25kW" betekent dat de stoppen doorsloegen?
denk dat alles nog functioneert.sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:41:
[...]
Dus jouw tekst "vanmorgen 25kW" betekent dat de stoppen doorsloegen?
[ Voor 13% gewijzigd door Peanutsonic op 01-12-2022 17:40 ]
Dan is het 25kWh in 22,5 uur en dat zou gemiddeld op 1.1kW uitkomen.Peanutsonic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:46:
[...]
denk dat alles nog functioneert.
25kW in 22,5 uur kunnen de 16A zekeringen wel aan is mij verzekerd.
kan niet missen.sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:53:
[...]
Dan is het 25kWh in 22,5 uur en dat zou gemiddeld op 1.1kW uitkomen.
De relatieve prestatie t.o.v. de Carnot-norm is dusdanig dat geen enkele behoefte opkomt om nog allerlei toeters en bellen aan de "kerstboom" te hangen.
De Ta verlagen zal van meer warmte-afgifte moeten komen. Isolatie verbeteren zou metselwerk betekenen.
Als de poezen nu ook nog de deuren sluiten is het helemaal "kat in het bakje".
[ Voor 43% gewijzigd door Peanutsonic op 01-12-2022 10:03 ]
Mwah, als jij 25kW zegt en 25kWh bedoelt dan mis ik wat.
[ Voor 44% gewijzigd door sjimmie op 01-12-2022 10:13 ]
Mis ik wat ? jasjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:12:
[...]
Mwah, als jij 25kW zegt en 25kWh bedoelt dan mis ik wat.
[ Voor 26% gewijzigd door Peanutsonic op 01-12-2022 17:41 ]
Bijna goed.Peanutsonic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:44:
[...]
Mis ik wat ?
Verbruik in kW en vermogen in kWh

Erg verwarrend als je de eenheden voor vermogen en verbruik niet goed kent. Dat zie je nu wel aan de reacties.Peanutsonic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:44:
[...]
Mis ik wat ?
Verbruik in kW en vermogen in kWh
Meen dat ik schrijf 25kW en het verbruik is 25kW
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Even ervan uitgaande dat je WP max 9kW warmte aan het produceren was draaide je met een COP van 9/25 = 0,36 en heb je 22,5 * 25 = 562,5 kWh er doorheen gejast.Peanutsonic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:46:
[...]
denk dat alles nog functioneert.
25kW in 22,5 uur kunnen de 16A zekeringen wel aan is mij verzekerd.

LoL, je doet je naam eer aan @padoempatspadoempats schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:56:
[...]
Even ervan uitgaande dat je WP max 9kW warmte aan het produceren was draaide je met een COP van 9/25 = 0,36 en heb je 22,5 * 25 = 562,5 kWh er doorheen gejast.
En bij een vermogen van 25kW en een voltage van 235V kom ik op ruim 106A uit, wat(t) een zekering van 16A niet lang zal volhouden.
Laten we de kW / kWh discussie maar stoppen, die is al zo vaak gevoerdsjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:57:
[...]
LoL, je doet je naam eer aan @padoempats![]()
En bij een vermogen van 25kW en een voltage van 235V kom ik op ruim 106A uit, wat(t) een zekering van 16A niet lang zal volhouden.

edit: ik heb gedroomdhansvk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:55:
[...]
Erg verwarrend als je de eenheden voor vermogen en verbruik niet goed kent. Dat zie je nu wel aan de reacties.
[ Voor 163% gewijzigd door Peanutsonic op 01-12-2022 17:44 ]
Kan iemand helpen met wat hier gebeurd?
Laatst toen het onder 0 was werkte alles prima. Ik heb sindsdien ook niets meer aangepast. Nu lijkt hij een defrost te doen gezien de negatieve waarde van de compressor?
Als ik in de grafiek ontdooien aan vink, dan is de lijn gewoon strak en niet aan geweest. Komt dit door vochtiger weer? De groene lijn “ leidingtemperatuur buiten” komt soms onder de 0 graden, ik vermoed dat het daarmee te maken heeft? Welke leiding is “ leidingtemperatuur buiten”? De leidingen aanvoer retour zijn gewoon warm bij de unit.
Laatst toen het onder 0 was werkte alles prima. Ik heb sindsdien ook niets meer aangepast. Nu lijkt hij een defrost te doen gezien de negatieve waarde van de compressor?
Als ik in de grafiek ontdooien aan vink, dan is de lijn gewoon strak en niet aan geweest. Komt dit door vochtiger weer? De groene lijn “ leidingtemperatuur buiten” komt soms onder de 0 graden, ik vermoed dat het daarmee te maken heeft? Welke leiding is “ leidingtemperatuur buiten”? De leidingen aanvoer retour zijn gewoon warm bij de unit.
/f/image/kvf0Q7xs4NvQExaJ0yGp7DqQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door -NRG- op 01-12-2022 12:36 ]
Ik zie geen negatieve compressor. De compressor Y-as heb je naar rechts gezet toch?-NRG- schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:18:
Kan iemand helpen met wat hier gebeurd?
Als ik in de grafiek ontdooien aan vink, dan is de lijn gewoon strak en niet aan geweest. Komt dit door vochtiger weer?
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, je hebt gelijk hij schakelt terug naar 0. De leiding temperatuur komt iets onder 0 soms. Misschien een stomme vraag, welke leiding is leidingtemperatuur buiten eigenlijk (groene lijn).sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:32:
[...]
Ik zie geen negatieve compressor. De compressor Y-as heb je naar rechts gezet toch?
[ Voor 12% gewijzigd door -NRG- op 01-12-2022 11:41 ]
Er staat nu "Leidingtemp...", geen idee wat er vervangen is door de 3 puntjes. Mogelijk geeft het meer duidelijkheid als je dat uitzoekt. En soms is het makkelijker te begrijpen als je de pagina in het Engels opvraagt want de Japanse vertalers zijn beter in Engels dan in Nederlands.
Hij draait nu met Ta-Tr=3K. Daar lijken de kabouters tevreden mee te zijn.ecn1985 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:34:
[...]
Het verlagen van de stooklijn resulteert dat ik de -1 kan aanpassen terug naar 0. Kan het wel zo zijn dat als het kouder wordt ik meer warmteverlies heb en daardoor te kort kom met 32 max?
Draai nu met delta T op 4 heeft het nog zin deze te verlagen?
Leidingtemperatuur Binnen of Buitensjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:48:
Er staat nu "Leidingtemp...", geen idee wat er vervangen is door de 3 puntjes. Mogelijk geeft het meer duidelijkheid als je dat uitzoekt. En soms is het makkelijker te begrijpen als je de pagina in het Engels opvraagt want de Japanse vertalers zijn beter in Engels dan in Nederlands.
Indoor Piping of Outdoor Piping
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
In een vermoedelijke poging zaken te verduidelijken maak je het alleen maar ingewikkelder. Je haalt er namelijk kW/h bij. Dit is misschien hoe sommige mensen kWh uitspreken. Maar verder is het een vrij kansloze definitie van iets.Peanutsonic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:59:
[...]
Kilowattuur (kWh) Eenheid voor hoeveelheid elektrische energie
1 kWh is wat een apparaat met een vermogen van 1.000 watt (1 kW) in één uur verbruikt
verbruik is 25000 Watt en dat is 25kW
die h schijnt per uur te zijn en dat is wat anders.
dat kWh een gebruik is geworden kan ik ook niets aan veranderen
en 3,6m/sec is geen 300 meter lengte
denk dat 25 kW/h wat anders is dan 25kWh
van de site van Essent:
Wat is een kWh?
Op uw energierekening wordt uw elektriciteitsverbruik aangegeven in kWh. Eén kWh is 1.000 Watt, een uur lang. En dat klopt dus niet, 1000 Watt een uur lang is 1kW/h omdat dit het nominaal vermogen per uur is.
‘kW’ staat voor kilowatt en de ‘h’ in de afkorting staat voor het Engelse woord ‘hour’, wat ‘uur’ betekent in het Nederlands. Op vrijwel elk elektrisch apparaat staat vermeld hoeveel Watt het verbruikt. Stel dat u een stofzuiger heeft van 2.000 Watt, dan heeft u na een half uur stofzuigen precies 1 kWh verbruikt. Als u weet hoeveel stroom een bepaald apparaat verbruikt, rekent u zelf gemakkelijk uit hoeveel kWh dit per uur, per dag of zelfs per jaar kost.
Het kan dus nog gekker: 1 kWh per uur ofwel 1 kilowattuur per uur; nog gekker: 1 kilowattuur per seconde
Door een eenheid van elektriciteit te gebruiken, is het goed mogelijk om het verbruik van verschillende apparaten met elkaar te vergelijken. Als u inzicht heeft in het aantal verbruikte kWh, bespaart u vervolgens ook sneller op het elektriciteitsverbruik.
Die 1 kWh van de stofzuiger klopt. Staat niet kW/h. Deze stofzuiger heeft een vermogen van 2 kW/h
En een verbruik van 25000 Watt = 25kW en in 3 uur tijd is dat 8.3333 kW/h
Maar als iedereen prijs stelt op kWh i.p.v. kW dan doen we dat.
Zo was deze discussie er ook jaren en jaren geleden en daarom is de gebruiks-/volksaanduiding nu kWh
We hebben dus: kW , kW/h en kWh omdat de volksmond in het verre verleden is begonnen verbruik aan te duiden met "kilowatuur". Later werden de gewichtsaanduidingen mud, ons en pond afgeschaft. Mocht niet meer van Europa. Moesten gram en kilogram worden.
Energie is uiteindelijk uit te drukken in Joule:
1 kW = 1.000 J/s
1 kWh = 1.000 J/s x 3.600s = 3.600.000 J
1 kW/h = 1.000 J/s / 3.600s = 0,28 J/s2
De eerste geeft een vermogen (energiestroom) aan
De tweede geeft een verbruik (energie x de duur) aan
De derde geeft een getal met de dimensie Joule per seconde in het kwadraat. Dat is geen enegiervorm.
Life is not about specs, it is about joy!
Via de zoekfunctie vind ik een andere vraag hieromtrent. Maar niet het antwoord.
Wanneer mag ik verwachten dat de WP begint de ruimte te verwarmen? Staat ingesteld met een stooklijn die op dit moment resulteert in een T target heeft van 26. Ta en Tr staan al enige uren op 21/20 graden en de gewenste delta op 4.
Ik zou eigenlijk verwachten dat de WP aan het werk moet?
Wanneer mag ik verwachten dat de WP begint de ruimte te verwarmen? Staat ingesteld met een stooklijn die op dit moment resulteert in een T target heeft van 26. Ta en Tr staan al enige uren op 21/20 graden en de gewenste delta op 4.
Grz D.
Ter voorbereiding zit ik te denken of ik een expansievat nodig heb (en waar ik die dan wil plaatsen).
Volgens de handleiding is het interne expansievat genoeg voor 150l systeeminhoud voor een 1fase panasonic, en 200l voor 3fase.
Nu zat ik even te rekenen:
Als je een vloerverwarming hebt van 10cm hoh, dan heb je ongeveer 10m leiding per m2. Een verwarmd oppervlakte van 100m2 is dus 1000m leiding.
1000m leiding met een diameter van 16cm is al een systeeminhoud van 200 liter
100m2 vloerverwarming zou dus het maximale zijn wat je aankan met een T-cap zonder extra expansievat.
Wij hebben alleen geen 100m2, maar gaan eerder richting de 200m2.
Klopt mijn redenatie dat ik dus een expansievat nodig ga hebben?
Volgens de handleiding is het interne expansievat genoeg voor 150l systeeminhoud voor een 1fase panasonic, en 200l voor 3fase.
Als je een vloerverwarming hebt van 10cm hoh, dan heb je ongeveer 10m leiding per m2. Een verwarmd oppervlakte van 100m2 is dus 1000m leiding.
100m2 vloerverwarming zou dus het maximale zijn wat je aankan met een T-cap zonder extra expansievat.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
-
[ Voor 99% gewijzigd door padoempats op 01-12-2022 15:23 ]
Zo, afgelopen vrijdag de 9kw 1 fase WP in ontvangst genomen en inmiddels draait die ruim een dag. Was een flinke, mooie maar ook spannende klus om te doen. In februari besteld en had gedacht rustig in de zomer te installeren, maar hij kwam pas nu en als je de leidingen achter de CV Ketel doorknipt wordt het toch spannend met de koude dagen in komst
Uiteindelijk 3 dagen zonder verwarming gezeten maar de woonkamer was maar tot 19 graden gezakt dus was nog niet zo erg.
:strip_exif()/f/image/x5NPq3T3bW3PFcvJtoFtBSUt.jpg?f=fotoalbum_large)
De WP staat hier het beste, wel dicht op een haag, maar kan daar prima 'doorheen' om bij de filter te komen. Na de air purge een minuutje of 15 alle lucht te hebben laten wegpompen gelijk maar even de filter eruit gehaald, maar was praktisch schoon. Binnenkort nog maar doen.
Wat wel opvalt wat recent hier veel is besproken, is de ontluchter bovenin. Die blijft toch doordruppelen.
:strip_exif()/f/image/qlZ3tWUWdfohi8RKjtJjQLl1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Uxltgj555ySwkWsOjxdnbvS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I3Ed7V6e1MpHEP4RjIqwfAcT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8uSJEchOlD3F7MvwnRYvHGvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CBzFgCTWjMr38NSjNDiagFuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HKiovy7gLCOhA1Usxoe3aAlo.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het leidingwerk in de garage. Zo goed als alles geperst. Ook het expansievat hergebruikt, omdat ik net iets over de 150 liter zou gaan volgens mijn berekening. Ik heb een handpers gekocht en blij dat ik dat gedaan heb, alles wat is geperst lijkt vrij van lekkage. De aansluiting op het boiler wat alleen met schroefdraad zat, lekte allebei. Gelukkig 2 sluiters ervoor en kon hem simpel loshalen, extra loctite erom en een extra rondje vast, ook opgelost.
De WP Boiler dus ook direct aangesloten aan de WP met driewegklep icm een thermistor van ebay die ik onderin heb gestoken naast een andere thermometer. Dit werkt ook goed, al ging die vrij vlot de booster erbij gebruiken, dat is natuurlijk niet te bedoeling. Ik wil even kijken wat efficient werkt qua opwarming vd atlantic wpb, of alleen via panasonic en in de zomer sowieso door zichzelf, dan koelt het de garage nog een beetje. Maar nu in deze periode is de temp al gezakt naar zo'n 16-17 graden na zo'n run. De ruimte heeft vloerverwarming maar heb ik dichtgedraaid zodat ik niet nodeloos verwarm verwijl de wpb deze weer koelt. Beetje spelen qua verwarmen wat efficienter is, maar ik heb iig een 'boost' functie door zowel via wpb als pana wp te verwarmen
Heishamon aangesloten en werkt perfect. Aan domoticz mqtt gehangen en heb alle waardes in beeld. Tevens een grafana dashboard opgetuigd om alles in de gaten te houden. Ipv puls kwh meter heb ik 2x een modbus variant in de meterkast geplaatst, zodat ik beter het lage watt verbruik kan monitoring ipv wachten op een nieuwe puls.
De panasonic controller heb ik in de woonkamer gehangen. Ik wil dit doen als easy fallback mocht ik ooit het huis verkopen dat ik de volgende bewoners niet opzadel met WAR en aansturing via mn eigen domoticz. Maar in principe wil ik het aansturen met WAR evt icm zigbee tempsensors door heel het huis.
Maar eigenlijk draait hij nog niet efficient. Hij verbruikt 2000W continu, met compressor op 63Hz en debiet van 25L/min. Ik draai hem op 'curve' ipv room thermostat. Huis is heel goed geisoleerd en heb de standaard stooklijn aangepast naar 25/13 - 35/-7. Blijft op op dezelfde 2000W draaien, 63Hz en 25L debiet. Aanvoer is 29 en retour 24, wat ook stabiel blijft. Ik heb delta T aangepast van 5 naar 3, maar hij blijft identiek draaien. Target temp is 28, maar aanvoer loopt naar 29 en retour blijft 23-24 met een debiet van 25L. De temp in huis blijft maar doorlopen, naar gisteren 19 graden naar nu 21. Hij moet dus veel rustiger lopen om niet teveel warmte het huis in te pompen, maar hoe krijg ik hem nog rustiger?
Omdat die zo zwaar draait zie ik ook een reeks (7) defrosts, vooral gisteravond (de nacht heb ik hem uitgezet) en deze ochtend na het starten, en nu terwijl ik deze post maak gaat die weer een defrost doen.
Hoe kan ik hem langzamer laten lopen? Ik zou dus zowel pomp als compressor minder fel laten lopen maar volgens mij heb ik daar geen controle op, alleen stooklijn?
:strip_exif()/f/image/x5NPq3T3bW3PFcvJtoFtBSUt.jpg?f=fotoalbum_large)
De WP staat hier het beste, wel dicht op een haag, maar kan daar prima 'doorheen' om bij de filter te komen. Na de air purge een minuutje of 15 alle lucht te hebben laten wegpompen gelijk maar even de filter eruit gehaald, maar was praktisch schoon. Binnenkort nog maar doen.
Wat wel opvalt wat recent hier veel is besproken, is de ontluchter bovenin. Die blijft toch doordruppelen.
:strip_exif()/f/image/qlZ3tWUWdfohi8RKjtJjQLl1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Uxltgj555ySwkWsOjxdnbvS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I3Ed7V6e1MpHEP4RjIqwfAcT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8uSJEchOlD3F7MvwnRYvHGvh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CBzFgCTWjMr38NSjNDiagFuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HKiovy7gLCOhA1Usxoe3aAlo.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het leidingwerk in de garage. Zo goed als alles geperst. Ook het expansievat hergebruikt, omdat ik net iets over de 150 liter zou gaan volgens mijn berekening. Ik heb een handpers gekocht en blij dat ik dat gedaan heb, alles wat is geperst lijkt vrij van lekkage. De aansluiting op het boiler wat alleen met schroefdraad zat, lekte allebei. Gelukkig 2 sluiters ervoor en kon hem simpel loshalen, extra loctite erom en een extra rondje vast, ook opgelost.
De WP Boiler dus ook direct aangesloten aan de WP met driewegklep icm een thermistor van ebay die ik onderin heb gestoken naast een andere thermometer. Dit werkt ook goed, al ging die vrij vlot de booster erbij gebruiken, dat is natuurlijk niet te bedoeling. Ik wil even kijken wat efficient werkt qua opwarming vd atlantic wpb, of alleen via panasonic en in de zomer sowieso door zichzelf, dan koelt het de garage nog een beetje. Maar nu in deze periode is de temp al gezakt naar zo'n 16-17 graden na zo'n run. De ruimte heeft vloerverwarming maar heb ik dichtgedraaid zodat ik niet nodeloos verwarm verwijl de wpb deze weer koelt. Beetje spelen qua verwarmen wat efficienter is, maar ik heb iig een 'boost' functie door zowel via wpb als pana wp te verwarmen
Heishamon aangesloten en werkt perfect. Aan domoticz mqtt gehangen en heb alle waardes in beeld. Tevens een grafana dashboard opgetuigd om alles in de gaten te houden. Ipv puls kwh meter heb ik 2x een modbus variant in de meterkast geplaatst, zodat ik beter het lage watt verbruik kan monitoring ipv wachten op een nieuwe puls.
De panasonic controller heb ik in de woonkamer gehangen. Ik wil dit doen als easy fallback mocht ik ooit het huis verkopen dat ik de volgende bewoners niet opzadel met WAR en aansturing via mn eigen domoticz. Maar in principe wil ik het aansturen met WAR evt icm zigbee tempsensors door heel het huis.
Maar eigenlijk draait hij nog niet efficient. Hij verbruikt 2000W continu, met compressor op 63Hz en debiet van 25L/min. Ik draai hem op 'curve' ipv room thermostat. Huis is heel goed geisoleerd en heb de standaard stooklijn aangepast naar 25/13 - 35/-7. Blijft op op dezelfde 2000W draaien, 63Hz en 25L debiet. Aanvoer is 29 en retour 24, wat ook stabiel blijft. Ik heb delta T aangepast van 5 naar 3, maar hij blijft identiek draaien. Target temp is 28, maar aanvoer loopt naar 29 en retour blijft 23-24 met een debiet van 25L. De temp in huis blijft maar doorlopen, naar gisteren 19 graden naar nu 21. Hij moet dus veel rustiger lopen om niet teveel warmte het huis in te pompen, maar hoe krijg ik hem nog rustiger?
Omdat die zo zwaar draait zie ik ook een reeks (7) defrosts, vooral gisteravond (de nacht heb ik hem uitgezet) en deze ochtend na het starten, en nu terwijl ik deze post maak gaat die weer een defrost doen.
Hoe kan ik hem langzamer laten lopen? Ik zou dus zowel pomp als compressor minder fel laten lopen maar volgens mij heb ik daar geen controle op, alleen stooklijn?
1 meter van diam 16 een waterinhoud van 0,113 liter per meter heeft 0,113X1000 =113LConQuestador schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:43:
Ter voorbereiding zit ik te denken of ik een expansievat nodig heb (en waar ik die dan wil plaatsen).
panalist schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:58:
[...]
1 meter van diam 16 een waterinhoud van 0,113 liter per meter heeft 0,113X1000 =113L

Dan moet ik toch eens precies gaan rekenen hoeveel meter leiding ik nu echt ga hebben. Want het zal rondom die 200l gaan zitten.
Ik vraag me af hoe nodig dat expansievat echt gaan zijn als je precies rond de max zit. Immers: Als je altijd op lagere temp stookt zal er niet veel uitzetting zijn. De warmtepomp is er op berekend dat de max ook genoeg is als je op hogere temperaturen stookt.
[ Voor 37% gewijzigd door ConQuestador op 01-12-2022 16:11 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik zit ook zo rond de 150L en lage temperaturen. Had van 'oude' CV installatie toch een expansievat dus die erbij aangesloten. Kan geen kwaad denk ik dan.ConQuestador schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:09:
[...]
Ik rekende met 16mm diameter, maar de binnendiameter is natuurlijk slechts 12mm. Dan kom je indd. op jouw 113L uit.
Dan moet ik toch eens precies gaan rekenen hoeveel meter leiding ik nu echt ga hebben. Want het zal rondom die 200l gaan zitten.
Ik vraag me af hoe nodig dat expansievat echt gaan zijn als je precies rond de max zit. Immers: Als je altijd op lagere temp stookt zal er niet veel uitzetting zijn. De warmtepomp is er op berekend dat de max ook genoeg is als je op hogere temperaturen stookt.
Als je al rond die 150L zit kan het zeker geen kwaad. In mijn geval is het meer het probleem dat mijn "installatie" in de inloopkast komt langs 1 wand, en ik niet echt een mooie plek heb voor het expansievat. Als het moet dan moet het, maar als ik zonder kan zou het wel een fijne meevaller zijn.padoempats schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:43:
[...]
Ik zit ook zo rond de 150L en lage temperaturen. Had van 'oude' CV installatie toch een expansievat dus die erbij aangesloten. Kan geen kwaad denk ik dan.
Beetje flauwe vraag misschien, maar heb je een thermostaat?DomiGijzen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:18:
Via de zoekfunctie vind ik een andere vraag hieromtrent. Maar niet het antwoord.
Life is not about specs, it is about joy!
De Panasonic thermostaat hangt in de technische ruimte en is aangesloten. Die heeft geen actieve rol toch? Los van de instelling aanpassen.bartvl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:50:
[...]
Beetje flauwe vraag misschien, maar heb je een thermostaat?
Hij gaat net aan. Maar kan niet doorgronden waarom de rest van de dag niet. Die blok in het midden is de sanitair run. De spiraal gaat straks aan voor de rest.
/f/image/YZN1bIkscZdTAd5Y6FSTtvh2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door DomiGijzen op 01-12-2022 17:11 ]
Grz D.
Beste tweakers noem de controller geen thermostaat s.v.p heeft wel die functie maar verder niet. Onlangs heeft een klant hem als thermostaat aangesloten op cn2 met als resultaat 500 euro schade!!!DomiGijzen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:09:
[...]
De Panasonic thermostaat hangt in de technische ruimte en is aangesloten. Die heeft geen actieve rol toch? Los van de instelling aanpassen.
Hij gaat net aan. Maar kan niet doorgronden waarom de rest van de dag niet. Die blok in het midden is de sanitair run. De spiraal gaat straks aan voor de rest.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 01-12-2022 17:16 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Goed punt. Enkel de controller aangesloten. Geen aparte thermostaat.Carboy54 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:15:
[...]
Beste tweakers noem de controller geen thermostaat s.v.p heeft wel die functie maar verder niet. Onlangs heeft een klant hem als thermostaat aangesloten op cn2 met als resultaat 500 euro schade!!!
Grz D.
Euhm, de onkunde van die klant is toch niet onze schuld??Carboy54 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:15:
[...]
Onlangs heeft een klant hem als thermostaat aangesloten op cn2 met als resultaat 500 euro schade!!!
Ik heb hier regelmatig dat de visite hier verbaasd naar de temperatuur op de controller kijkt omdat ze denken dat het een thermostaat is.
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 01-12-2022 17:23 ]
Die controller kan wel een actieve functie hebben, als die tevens is ingesteld als thermostaat.DomiGijzen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:09:
[...]
De Panasonic thermostaat hangt in de technische ruimte en is aangesloten. Die heeft geen actieve rol toch? Los van de instelling aanpassen.
[Afbeelding]
En de WP gaat ook niet draaien als de controller niet is ingesteld op verwarmen.
Hij staat in ieder geval in auto mode en kiest nu voor verwarmen. Die thermostaat functie ga ik zo controleren. Zie in heishamon dat de meterkast schijnbaar 25 graden is. Zou logisch om dan niet aan te gaan. Maar heb geen actieve herinnering aan het instellen van deze functiesjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:25:
[...]
Die controller kan wel een actieve functie hebben, als die tevens is ingesteld als thermostaat.
En de WP gaat ook niet draaien als de controller niet is ingesteld op verwarmen.
Grz D.
aan meters geen gebrek en aan verbruik ook niet zo lijkt.
elkaar tegen sprekende instellingen ? onjuiste hoeveelheid koudemiddel ?
meetwaarden geijkt ?
domineee werkt ook niet met herinnering, die gebruikt zijn overtuiging.DomiGijzen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:27:
[...]
Hij staat in ieder geval in auto mode en kiest nu voort met verwarmen. Die thermostaat functie ga ik zo controleren. Zie in heishamon dat de meterkast schijnbaar 25 graden is. Zou logisch om dan niet aan te gaan. Maar heb geen actieve herinnering aan het instellen van deze functie
Geen glycol. Heb stooklijn naar beneden bijgesteld en hij loopt nu op 26 graden aanvoer en 23 retour. Met ds18b20 aan aanvoer/retour (tussen isolatie) meet ik 25.0 aanvoer en 23.5 retour, maar hij staat nog onverstoord met 25L/min debiet te stampen. Compressor naar 32Hz gezakt en werkelijk vermogen op 970 watt. Zou hem graag op minimaal vermogen willen zien draaien (500 watt), want ook met deze instellingen blijft de temperatuur in de woonkamer stijgen. Daarvoor moet het debiet denk ik omlaag, maar hoe heb ik daar controle over?Peanutsonic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:32:
[...]
aan meters geen gebrek en aan verbruik ook niet zo lijkt.
elkaar tegen sprekende instellingen ? onjuiste hoeveelheid koudemiddel ?
meetwaarden geijkt ?
Wellicht denkt @DomiGijzen dat ook met die 25 graden in z’n meterkast??sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:23:
[...]
Euhm, de onkunde van die klant is toch niet onze schuld??
Ik heb hier regelmatig dat de visite hier verbaasd naar de temperatuur op de controller kijkt omdat ze denken dat het een thermostaat is.(spoiler, op de controller hier staat de Ta)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Gecontroleerd. Maar staat echt op stooklijn. Kan verder geen instelling vinden die de wp uit zet als een bepaalde binnen temp wordt bereikt. Of is die er wel en kijk ik erover heen?sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:25:
[...]
Die controller kan wel een actieve functie hebben, als die tevens is ingesteld als thermostaat.
Wel buiten en die staat op 17.
Nee, weergave op t display is de watertemperatuur. De 25 die ik in HeishaMon zie is de ruimte temp.t.oswald schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:02:
[...]
Wellicht denkt @DomiGijzen dat ook met die 25 graden in z’n meterkast??
Waar niks mee gedaan wordt als ik begrijp.
Grz D.
bedoel niet glycol maar de te comprimeren dampen. ( R32 )padoempats schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:01:
[...]
Geen glycol. Heb stooklijn naar beneden bijgesteld en hij loopt nu op 26 graden aanvoer en 23 retour. Met ds18b20 aan aanvoer/retour (tussen isolatie) meet ik 25.0 aanvoer en 23.5 retour, maar hij staat nog onverstoord met 25L/min debiet te stampen. Compressor naar 32Hz gezakt en werkelijk vermogen op 970 watt. Zou hem graag op minimaal vermogen willen zien draaien (500 watt), want ook met deze instellingen blijft de temperatuur in de woonkamer stijgen. Daarvoor moet het debiet denk ik omlaag, maar hoe heb ik daar controle over?
hier is het min. aantal Watts 600 voor de J serie 9Kw en verder 18-19 Hz en pompsnelheid 32L/min
als kamertemperatuur blijft stijgen zonder externe factoren dan eerst stooklijn omlaag. Bij debiet omlaag versneld pendelgedrag
Als je Ta=26 is en je Tr=23 op de Panasonic, dan is de vraag welke gevraagde Ta je hebt. Als dit ook 25 of 26 is dan heeft hij zijn doel nog niet bereikt. Hij probeert die Tr dichter bij de Ta te krijgen.padoempats schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:01:
[...]
Geen glycol. Heb stooklijn naar beneden bijgesteld en hij loopt nu op 26 graden aanvoer en 23 retour. Met ds18b20 aan aanvoer/retour (tussen isolatie) meet ik 25.0 aanvoer en 23.5 retour, maar hij staat nog onverstoord met 25L/min debiet te stampen. Compressor naar 32Hz gezakt en werkelijk vermogen op 970 watt. Zou hem graag op minimaal vermogen willen zien draaien (500 watt), want ook met deze instellingen blijft de temperatuur in de woonkamer stijgen. Daarvoor moet het debiet denk ik omlaag, maar hoe heb ik daar controle over?
Wat ik doe in dit geval is de gevraagde Ta nog iets lager zetten dan gaat de compressor frequentie vanzelf richting de 19 of 20 Hz, en daarmee het opgenomen vermogen naar rond de 500 W
De sensor van Panasonic voor binnen-, buiten, buffer, solar-temperatuur is een ntc van 6523ohm bij 25°C. Als je daarop zoekt met Google, zie je dat je de enige niet bent. Deze ntc's lijken alleen leverbaar op een rol van 5000 stuks met een levertijd van een jaar.Joris273 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:28:
In de startpost is aangegeven dat voor de tanksensor met een thermistor (de VELLEMAN NTC2K0 NTC THERMISTOR) zelf een temoeratuursensor in elkaar geklust kan worden. Dat is gelukt.
Nu wil ik ook de kamertemperatuur meten met een sensor (dus niet een externe termostaat of de remote controller)
Ik heb met dezelfde thermistor een sensor gemaakt en deze aangesloten op CN6 (room temp zone 1) maar hij geeft 52graden aan (wat niet juist kan zijn). Weet iemand of dit kan of zit er niets anders op dan de Panasonic kamersensor met thermistor aan te schaffen?
Ik ben uitgegaan van een 6800ohm thermistor met een serieweerstand om de hoge temperatuur kloppend te krijgen en een parallelweerstand om de lage temperatuur te laten kloppen. Hierbij het schema, inbouw in een KPN telefoon aansluitdoosje.
De ntc komt van Conrad. Het Epcos/TDK typenummer is B57164K682J. Het kan ook met een iets andere van Reichelt met Vishay typenummer NTCLE100E3682JB0A. Dan heb je een grotere Rp van 123k en een kleinere Rs van 100ohm nodig. Als buitensensor iets andere waarden om hem rond het vriespunt kloppend te krijgen.
:strip_exif()/f/image/jvLwZmihtQR9qoOJwm0UHZtk.jpg?f=fotoalbum_large)
“Outdoor piping temperature” / “leidingtemperatuur buiten” geen idee welke leiding dit is. Als die 0 graden of lager word dan schakelt hij uit.sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:48:
Kan geen andere waarden vinden die overeen komen met dit pendel gedrag. Backup heater en defrost worden niet geactiveerd volgens de grafiek.
[ Voor 11% gewijzigd door -NRG- op 01-12-2022 22:16 ]
Nou het is gelukt, stooklijn verder naar beneden bijgesteld, daarbovenop met stapjes handmatig wat graden eraf gehaald. Target staat op 24 graden, aanvoer schommelt rond de 24/25 graden en retour 22 graden. De compressor is langzaam teruggelopen naar 19/20 Hz en nu loopt het debiet ook met kleine stapjes terug van 25.5L naar nu 20L. Het werkelijke vermogen is daarmee ook gezakt naar 560 watt, perfect. Kijken of de temp beetje constant blijft, al heb ik het vermoeden dat de temperatuur hierbij nog steeds blijft oplopen ondanks het koude weer. Extra voordeel, ik zie dat de 'Eva Outlet Temp' weer oploopt tot net boven 0 graden en daarmee de kans op een defrost klein is?KaDoos schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:41:
[...]
Als je Ta=26 is en je Tr=23 op de Panasonic, dan is de vraag welke gevraagde Ta je hebt. Als dit ook 25 of 26 is dan heeft hij zijn doel nog niet bereikt. Hij probeert die Tr dichter bij de Ta te krijgen.
Wat ik doe in dit geval is de gevraagde Ta nog iets lager zetten dan gaat de compressor frequentie vanzelf richting de 19 of 20 Hz, en daarmee het opgenomen vermogen naar rond de 500 W
Ik zie in Heishamon de 'SetMaxPumpDuty' optie, waarschijnlijk kan je daarmee de pompsnelheid in ieder geval naar beneden aanpassen.
Mooi spul zo'n warmtepomp als tweaker
Ik neem aan dat je 16mm leiding bedoelt. De inwendige diameter daarvan is maar 12mm. 1000m daarvan heeft een volume van 113L. De 2000m van jou zou dus 226L water bevatten. Nu gaat het natuurlijk niet om de gebruikelijke cv-leidingen, maar om vloerverwarming die hooguit 35° wordt. Even snel rekenen: uitzetting van 15 tot 35° geeft 20*0,021% uitzetting oftewel 0,42%. Bij 226L is dat dus bijna een liter uitzetting!ConQuestador schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:43:
Mijn gok is dat dat met een expansievat van 6 of 10L zou moeten kunnen.
Panasonic wijdt er in de design manual 2018 een paragraaf aan: 5.3.5 op blz. 102
Verschuif de stooklijn eens van 35 naar 29 en van 25 naar 23°. Bij een goed geïsoleerd huis heb je bij deze buitentemperatuur aan een Ta van 26° genoeg.padoempats schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:22:
Zo, afgelopen vrijdag de 9kw 1 fase WP in ontvangst genomen en inmiddels draait die ruim een dag. Was een flinke, mooie maar ook spannende klus om te doen. In februari besteld en had gedacht rustig in de zomer te installeren, maar hij kwam pas nu en als je de leidingen achter de CV Ketel doorknipt wordt het toch spannend met de koude dagen in komstUiteindelijk 3 dagen zonder verwarming gezeten maar de woonkamer was maar tot 19 graden gezakt dus was nog niet zo erg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zet er altijd 1 extra bijConQuestador schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:09:
[...]
Ik rekende met 16mm diameter, maar de binnendiameter is natuurlijk slechts 12mm. Dan kom je indd. op jouw 113L uit.
Waar zijn deze te bestellen per 5000 stuks?FransvWoerkom schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:51:
[...]
De sensor van Panasonic voor binnen-, buiten, buffer, solar-temperatuur is een ntc van 6523ohm bij 25°C. Als je daarop zoekt met Google, zie je dat je de enige niet bent. Deze ntc's lijken alleen leverbaar op een rol van 5000 stuks met een levertijd van een jaar.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
De warmtepomp draait tot op heden een continue run
/f/image/bPGDTuTASjIbUZGeCQ9xynvE.png?f=fotoalbum_large)
Op 1 dec 17.00 is er middels de IFTTT een shift +1 uitgevoerd omdat de deur naar de hal een hele tijd heeft open gestaan. Positie van de thermostaat is wat ongelukkig, omdat wij een open hal hebben hoogte 5 meter die altijd kouder is pikte de thermostaat dit op.
Heb nog een vraag over het volgende:
/f/image/NADpgfudZJ9GG97DvL18bB5v.png?f=fotoalbum_large)
Buitentemp voor verwarming aan (back-up theater) staat nu op -10 is dit een logisch getal. Begrijp ik het goed dat de heater pas inspringt bij een temp onder -10 of als de delta T -4 is?
/f/image/bPGDTuTASjIbUZGeCQ9xynvE.png?f=fotoalbum_large)
Op 1 dec 17.00 is er middels de IFTTT een shift +1 uitgevoerd omdat de deur naar de hal een hele tijd heeft open gestaan. Positie van de thermostaat is wat ongelukkig, omdat wij een open hal hebben hoogte 5 meter die altijd kouder is pikte de thermostaat dit op.
Heb nog een vraag over het volgende:
/f/image/NADpgfudZJ9GG97DvL18bB5v.png?f=fotoalbum_large)
Buitentemp voor verwarming aan (back-up theater) staat nu op -10 is dit een logisch getal. Begrijp ik het goed dat de heater pas inspringt bij een temp onder -10 of als de delta T -4 is?
Nog een expansievat vraagje. Met dank aan de verwijzing van @FransvWoerkom heb ik de berekening gevonden voor het expansievat en ik zou met een niet t-cap bij 202l systeeminhoud (worst case) net niet met het ingebouwde expansievat toekunnen. Ik heb echter nog bestaand (2 jaar oud) expansievat die groter is en ook zou voldoen.
Bij onze Duitse vriend RJtec biedt de optie het expansievat van de monobloc niet te gebruiken. Heeft dat voordelen en iemand een idee hoeveel werk het is om die aanpassing zelf te doen? (Je zou zeggen voor de 15 euro die hij rekent is het niet veel werk, maar je moet natuurlijk maar net weten hoe het moet)
Bij onze Duitse vriend RJtec biedt de optie het expansievat van de monobloc niet te gebruiken. Heeft dat voordelen en iemand een idee hoeveel werk het is om die aanpassing zelf te doen? (Je zou zeggen voor de 15 euro die hij rekent is het niet veel werk, maar je moet natuurlijk maar net weten hoe het moet)
Hier twee weken geleden ook eindelijk de WP geinstalleerd (WH-MDC07J3E5), en dat ging niet zonder slag of stoot. Moest uiteindelijk in twee keer gedaan worden, omdat we op de eerste dag te weinig tijd hadden omdat er een waterleiding werd geraakt:
:strip_exif()/f/image/MtYTPpIlwZfqhBdueL2uSNR2.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk gefixt:
:strip_exif()/f/image/BsUbTP032nW91XLU7QJu9HwS.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo liepen de buizen door de muur met twee 65 mm gaten:
:strip_exif()/f/image/5LVWKXq4AZ7bwXzalri25bdt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jC2WH88lfq3a4KVaeHyvPPqr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ctLmIqX7z64xozkBWVqRdXdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee weken later verder gegaan, en begonnen met het ombouwen van de Therminon vloerverwarmingsverdeler (met hulp vanuit hier voor de juiste onderdelen!)
Voor::strip_exif()/f/image/rI5RCGNeB3HjH0BMraIp0XKX.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen:
:strip_exif()/f/image/vDBp43MzEFmVbyf4CT3BH8rf.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/3KccKRuVkWTjzTQeo4lOk2WK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was overigens extreem simpel, want het hele block is modulair, en dit kan iedereen foutloos doen, zelfs met twee linkerhanden en een half oog.
Alles geperst met 32mm Uponor:
:strip_exif()/f/image/bgO0PXJe7cStxjeBL1CTr6Ms.jpg?f=fotoalbum_large)
En het zag er zo uiteindelijk uit (let niet op de onveilige elektra van de vorige bewoner....):
:strip_exif()/f/image/nhWtMKZarIcf3hLZoFBSddbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de start helaas wel een H70 melding:
:strip_exif()/f/image/ZdgToMj8VOeBgjqa9Iaf75HA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kwam achteraf door het te vroeg inschakelen van de WP, terwijl er nog lucht in de buizen zat.
Andere issues waren lekkages, maar @flippy to the rescue met de beste tips:
:strip_exif()/f/image/iZOzt9Yz8Hb80Lq4UYABXjXU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bHmYLQn7fgPfdHs1mikjo3pq.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens was alles dat geperst is, 100% lek vrij, dus dat is wel echt een aanrader.
Zo staat ie er nu bij:
:strip_exif()/f/image/wllu5a5syMpgQD3bcePrTU6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt goede lange runs:
/f/image/gBKOnKUau0qU2RC03xWJZoe2.png?f=fotoalbum_large)
En dan opsommend nog mijn leermomenten:
- Als je in de muur gaat boren, ff checken waar de waterleidingen lopen
- Als de WP op bigfoots oid staat, en je wil buizen de grond in hebben, gebruik dan minimaal 70 cm flexleiding aan de WP. Ik had 50, maar zoals je ziet krijg ik die niet laag genoeg om direct de grond in te gaan
- Pers zoveel je kan, dit is echt idiot proof (wel goed ontbramen!)
- Zorg er voor dat je minimaal 15min het air purge programma draait, ander kan dus de back-up heater in H70 error gaan vanwege OLP (in mijn geval dus door lucht in de heater)
- Ombouwen van modulaire VVW verdelers is easy-peasy
- Als je leidingen echt niet dicht krijgt (niet met rode fiberringen, rubber ringen, loctite 55), gebruik dan Kolmat easyfit, bijna net zo fool-proof als persen
Wat er verder hier nog gedaan moet worden:
- Nog twee VVW verdelers ombouwen, nu zijn die nog open wat zorgt voor vrij hoge Ta en Tr
- CV ketel vervangen voor warmtepompboiler, ook omdat daar nu 'kortsluiting' plaatsvindt denk ik door water wat van aanvoer naar retour loopt
- Elektra fatsoeneren
- Stooklijn optimaliseren (staat op 32 Ta bij -5, waarschijnlijk moet dat naar -10, maar komende week zal het leren)
:strip_exif()/f/image/MtYTPpIlwZfqhBdueL2uSNR2.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk gefixt:
:strip_exif()/f/image/BsUbTP032nW91XLU7QJu9HwS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5LVWKXq4AZ7bwXzalri25bdt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jC2WH88lfq3a4KVaeHyvPPqr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ctLmIqX7z64xozkBWVqRdXdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee weken later verder gegaan, en begonnen met het ombouwen van de Therminon vloerverwarmingsverdeler (met hulp vanuit hier voor de juiste onderdelen!)
Voor:
:strip_exif()/f/image/rI5RCGNeB3HjH0BMraIp0XKX.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen:
:strip_exif()/f/image/vDBp43MzEFmVbyf4CT3BH8rf.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/3KccKRuVkWTjzTQeo4lOk2WK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was overigens extreem simpel, want het hele block is modulair, en dit kan iedereen foutloos doen, zelfs met twee linkerhanden en een half oog.
:strip_exif()/f/image/bgO0PXJe7cStxjeBL1CTr6Ms.jpg?f=fotoalbum_large)
En het zag er zo uiteindelijk uit (let niet op de onveilige elektra van de vorige bewoner....):
:strip_exif()/f/image/nhWtMKZarIcf3hLZoFBSddbS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZdgToMj8VOeBgjqa9Iaf75HA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kwam achteraf door het te vroeg inschakelen van de WP, terwijl er nog lucht in de buizen zat.
:strip_exif()/f/image/iZOzt9Yz8Hb80Lq4UYABXjXU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bHmYLQn7fgPfdHs1mikjo3pq.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens was alles dat geperst is, 100% lek vrij, dus dat is wel echt een aanrader.
Zo staat ie er nu bij:
:strip_exif()/f/image/wllu5a5syMpgQD3bcePrTU6l.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt goede lange runs:
/f/image/gBKOnKUau0qU2RC03xWJZoe2.png?f=fotoalbum_large)
- Als je in de muur gaat boren, ff checken waar de waterleidingen lopen
- Als de WP op bigfoots oid staat, en je wil buizen de grond in hebben, gebruik dan minimaal 70 cm flexleiding aan de WP. Ik had 50, maar zoals je ziet krijg ik die niet laag genoeg om direct de grond in te gaan
- Zorg er voor dat je minimaal 15min het air purge programma draait, ander kan dus de back-up heater in H70 error gaan vanwege OLP (in mijn geval dus door lucht in de heater)
- Als je leidingen echt niet dicht krijgt (niet met rode fiberringen, rubber ringen, loctite 55), gebruik dan Kolmat easyfit, bijna net zo fool-proof als persen
- Nog twee VVW verdelers ombouwen, nu zijn die nog open wat zorgt voor vrij hoge Ta en Tr
- CV ketel vervangen voor warmtepompboiler, ook omdat daar nu 'kortsluiting' plaatsvindt denk ik door water wat van aanvoer naar retour loopt
- Elektra fatsoeneren
- Stooklijn optimaliseren (staat op 32 Ta bij -5, waarschijnlijk moet dat naar -10, maar komende week zal het leren)
Vandaag komt onze warmtepomp binnen. Nu ben ik de juiste plek aan het zoeken. Nu zou het ideaal zijn om de monobloc boven de airco buitenunits te hangen, aangezien achter het schuine dak van de garage de CV zit. Echter hebben we ook daarom de buitenunits van de airco's gehangen omdat dit qua electra (meterkast zit daar ook) en wegwerking het makkelijkste was.
Is het mogelijk qua condens afvoer om de monobloc boven de airco buitenunits te hangen? Andere opties hebben een veel langere leiding lengte nodig en dichter bij de erfgrens. Vanaf de straatkant zie je de airco's amper, dus voor het zicht (buiten de mensen die op onze woning kijken vanaf de zijkant) is dit ook prima.
Is het mogelijk qua condens afvoer om de monobloc boven de airco buitenunits te hangen? Andere opties hebben een veel langere leiding lengte nodig en dichter bij de erfgrens. Vanaf de straatkant zie je de airco's amper, dus voor het zicht (buiten de mensen die op onze woning kijken vanaf de zijkant) is dit ook prima.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pw2uCN6cAz3126DQg6UpEyKC.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door BrcBas op 02-12-2022 11:44 ]
Ik heb hem ook door RJTec laten verwijderen daar hij bij mij sowieso te klein zou zijn. Nadeel van het expansievat in de WP is dat deze ook een elektrische verwarming heeft om te zorgen dat het vat niet bevriest als het koud is. Ik heb er geen ervaring mee als hij er wel in zit en er verder eigenlijk ook niet meer naar gekeken, alleen bij bestellen even opgezocht.llevering schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:16:
Nog een expansievat vraagje. Met dank aan de verwijzing van @FransvWoerkom heb ik de berekening gevonden voor het expansievat en ik zou met een niet t-cap bij 202l systeeminhoud (worst case) net niet met het ingebouwde expansievat toekunnen. Ik heb echter nog bestaand (2 jaar oud) expansievat die groter is en ook zou voldoen.
Ook heb ik gekozen om de compressor extra te laten isoleren voor geluid door RJTec.
Voor 15 eurie moet je het gewoon door hun laten doen net als isolatiepakket. Die gasten doen het beter, sneller en is de hoofdpijn van zelf klooien als je al met een heel drama zit gewoon niet waard.
[ Voor 60% gewijzigd door flippy op 02-12-2022 12:17 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb het expansievat nog gewoon in de WP zitten en in de garage een standaard 18L expansievat aan het systeem gehangen. Is het nodig om het mini vaatje uit de WP te halen?
Als ik hem daar besteld had, was het no-brainer inderdaadflippy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:15:
Voor 15 eurie moet je het gewoon door hun laten doen net als isolatiepakket. Die gasten doen het beter, sneller en is de hoofdpijn van zelf klooien als je al met een heel drama zit gewoon niet waard.
Dat hang van je systeem af maar als je aan die 18L genoeg hebt, is het een optie.padoempats schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:52:
Ik heb het expansievat nog gewoon in de WP zitten en in de garage een standaard 18L expansievat aan het systeem gehangen. Is het nodig om het mini vaatje uit de WP te halen?
RJTec sluit hem overigens alleen af. Als het buiten onder de 3 graden is, wordt (naar wat ik gelezen heb) het vat verwarmd met een 30W verwarmingselement.
https://www.haustechnikdi...WH-MDC05J3E5-MAG-ausbauen
Thorsd top link, weet nu in ieder geval waar te zoeken en waar naar te kijken. Eén-na-laatste post daar geeft duidelijk beeld en het schijnt dat er een oranje kabel vanaf het moederbord naar het element bij het expansievat gaat. Daar ga ik naar kijken als ik het idee heb dat ik goed snap wat ik doe als ik de unit open heb dan ga ik het denk ik toepassen.
als je expansievat niet toereikend is ivm de inhoud kan je hem gewoon laten zitten en zijn werk laten doen en ergens anders een extra vat plaatsen.
teveel expansievaten kan niet, te weinig wel.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nee, maar ik snap nu de meerwaarde, dat is gewoon die 30w minder verbruik bij <= 3 graden buitentemp.flippy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:00:
als je expansievat niet toereikend is ivm de inhoud kan je hem gewoon laten zitten en zijn werk laten doen en ergens anders een extra vat plaatsen.
Ik heb hem zelf afgekoppeld. Je hebt een 3/8 stop met buitendraad nodig. Eentje die hol is aan de binnenkant en enigsinds vlakafdichtend. Het is een kwestie van bovendeksel verwijderen, koppeling losdraaien, het koperleidinkje voorzichtig iets wegbuigen en de dop eraan draaien.
Niet vergeten om de verwarming af te koppelen
Niet vergeten om de verwarming af te koppelen
Mooi uitgebreid verslag en leerpunten👍Phyc schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:23:
Hier twee weken geleden ook eindelijk de WP geinstalleerd (WH-MDC07J3E5), en dat ging niet zonder slag of stoot. Moest uiteindelijk in twee keer gedaan worden, omdat we op de eerste dag te weinig tijd hadden omdat er een waterleiding werd geraakt:
[Afbeelding]
Uiteindelijk gefixt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor:[Afbeelding]
Tussen:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo staat ie er nu bij:
[Afbeelding]
Maakt goede lange runs:
[Afbeelding]
- Als je in de muur gaat boren, ff checken waar de waterleidingen lopen![]()
- Elektra fatsoeneren
Voor wat betreft je verbinding tussen flex en uponor weet jij of puntstuk vlak dichtend was en je het rubber van de flex had geplaatst? Normaal dien je dan zonder tape ed te werken anders krijg je juist daarop lekkage.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
lekker bezig geweest, maar het lijkt erop dat je een knelkoppeling hebt ingestuced bij die linker stopkraan, daar kunnen ze niet heel goed tegen.Phyc schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:23:
[Afbeelding]
Uiteindelijk gefixt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor:[Afbeelding]
Tussen:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo staat ie er nu bij:
[Afbeelding]
Maakt goede lange runs:
[Afbeelding]
- Als je in de muur gaat boren, ff checken waar de waterleidingen lopen![]()
- Elektra fatsoeneren
Misschien mooi om dan hier verslagje te plaatsen en op te nemen in de ts?llevering schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:45:
Thorsd top link, weet nu in ieder geval waar te zoeken en waar naar te kijken. Eén-na-laatste post daar geeft duidelijk beeld en het schijnt dat er een oranje kabel vanaf het moederbord naar het element bij het expansievat gaat. Daar ga ik naar kijken als ik het idee heb dat ik goed snap wat ik doe als ik de unit open heb dan ga ik het denk ik toepassen.
Is een mooi bespaar potentieel zeker als er al een expansievat in de woning aanwezig is (vaak het geval onder de tweakers) en voorzover ik weet niet vaak benoemt of hier uitgewerkt op dit forum.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Nu we het over de duivel hebben. Ik zie in mn grafieken exact op het moment dat de Outside temp van de WP van 4->3 graden ging, het opgenomen vermogen van 8w naar 83-85w en een paar minuten nadat het weer 4 graden werd terug naar 8w. Mogelijk dat het expansievat-verwarmer veel meer doet dan 30w.
Als dat echt zo is dan loont het destemeer die af te sluiten dus..padoempats schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:48:
Nu we het over de duivel hebben. Ik zie in mn grafieken exact op het moment dat de Outside temp van de WP van 4->3 graden ging, het opgenomen vermogen van 8w naar 83-85w en een paar minuten nadat het weer 4 graden werd terug naar 8w. Mogelijk dat het expansievat-verwarmer veel meer doet dan 30w.
Het puntstuk bleef op alle manieren lekken: eerst met rubber van de flex, toen met rubber en loctite, daarna zonder loctite, zonder rubber, maar met alleen met fiberring. Uiteindelijk was ik er zat van, en dus Kolmat Easyfit gebruikt.ErikVers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:48:
[...]
Mooi uitgebreid verslag en leerpunten👍
Voor wat betreft je verbinding tussen flex en uponor weet jij of puntstuk vlak dichtend was en je het rubber van de flex had geplaatst? Normaal dien je dan zonder tape ed te werken anders krijg je juist daarop lekkage.
Thanks voor de tip! Was zou de beste manier zijn op dit op te lossen? Weer openhalen? Leiding vervangen gaat 'm niet worden namelijk, want het huis heeft geen kruipruimte..........twain4me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:55:
[...]
lekker bezig geweest, maar het lijkt erop dat je een knelkoppeling hebt ingestuced bij die linker stopkraan, daar kunnen ze niet heel goed tegen.
Persfitting.Phyc schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:35:
[...]
Het puntstuk bleef op alle manieren lekken: eerst met rubber van de flex, toen met rubber en loctite, daarna zonder loctite, zonder rubber, maar met alleen met fiberring. Uiteindelijk was ik er zat van, en dus Kolmat Easyfit gebruikt.
[...]
Thanks voor de tip! Was zou de beste manier zijn op dit op te lossen? Weer openhalen? Leiding vervangen gaat 'm niet worden namelijk, want het huis heeft geen kruipruimte..........
En die Kolmat, werkt dat beter dan Loctite 577, of vergelijkbaar?
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-12-2022 16:57 ]
een klem of perskoppeling gebruiken of eventueel solderen, het niet dicht smeren en bv aftimmeren kan ook.Phyc schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:35:
[...]
Het puntstuk bleef op alle manieren lekken: eerst met rubber van de flex, toen met rubber en loctite, daarna zonder loctite, zonder rubber, maar met alleen met fiberring. Uiteindelijk was ik er zat van, en dus Kolmat Easyfit gebruikt.
[...]
Thanks voor de tip! Was zou de beste manier zijn op dit op te lossen? Weer openhalen? Leiding vervangen gaat 'm niet worden namelijk, want het huis heeft geen kruipruimte..........
De pomp kan ook gaan draaien als de temperatuur laag is. In de service manual staat de hele lijst met condities.padoempats schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:48:
Had ik ook naar gekeken maar nee, er was geen flowThorsd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:09:
[...]
De pomp kan ook gaan draaien als de temperatuur laag is. In de service manual staat de hele lijst met condities.
[ Voor 8% gewijzigd door padoempats op 02-12-2022 17:21 ]
De verwarmer voor het expansievat gebruikt 29-30watt dus mocht jij meer meten dan stanby verbruik van 8watt + de genoemde 30watt dat zit er nog iets anders op de meetapparatuur aangesloten of loopt je data voor de flow niet correct.padoempats schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:21:
[...]
Had ik ook naar gekeken maar nee, er was geen flow
Of heb je een unieke Pana met onderplaat verwarming en of een verwarmingslint in een waterafvoer? #nordic
Edit; er is meer dan de veronderstelde 30w en dit komt niet van de waterpomp. Wordt vervolgd 😋👍
:strip_exif()/f/image/vmRzZYxUKoZGowbKTfjK11pS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2022 09:22 ]
grof vergelijkbaar maar makkelijker te krijgen bij je lokale warmteshop of gamma.bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:42:
[...]
Persfitting.
En die Kolmat, werkt dat beter dan Loctite 577, of vergelijkbaar?
Ik ben in de data gedoken, hier een gecombineerde grafiek voor de duidelijkheid. Gisteren heeft de WP de hele dag bijna niet gelopen ivm overshoot ervoor (laagste vermogen is schijnbaar nog teveel). Maar dit geeft wel een interessant inzicht in het verbruik en gedrag als het koud is/wordt van 3-4 graden.ErikVers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:44:
[...]
De verwarmer voor het expansievat gebruikt 29-30watt dus mocht jij meer meten dan stanby verbruik van 8watt + de genoemde 30watt dat zit er nog iets anders op de meetapparatuur aangesloten of loopt je data voor de flow niet correct.
Of heb je een unieke Pana met onderplaat verwarming en of een verwarmingslint in een waterafvoer? #nordic
:strip_exif()/f/image/IYnr3HDBVKlybQJTwr5UPovF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier na een tijd toch echt ineens een stijging van idle 8w naar 82-85w. Als dit niet het expansievatverwarmer is, wat dat? Ik zit niets extras aan de meter. Ik heb 2 modbus meters in de meterkast voor alleen de WP + WP Backup heater.
Je ziet als die naar 85w stijgt, dat dat voor ong 20 minuten is, elke 120-90 minuten. De compressor staat niet aan, de pomp staat niet aan. De temp is dan rond de 3-4 graden (WP's eigen buiten temp sensor die maar hele graden aangeeft).
Bij de 5e keer komt er tijdens het 85w verbruik ineens wel pompgebruik doorheen, waarschijnlijk antifreeze, exact 4 mins om de leidingtemp weer op te krikken. Maar direct daarna blijft het verbruik 39w, aangenomen dat dat dan de verwarming voor het expansievat is.
Dan zijn die 20m pieken van ±80w nog wel opmerkelijk, wat is dat dan? Ik heb alle tempsensoren afgelopen en ik zie op die momenten de "Ipm temperature" sterk stijgen van 8 -> 30 graden, langzaam afkoelen en als deze 8 is, boem, opwarmen naar 30. Wat is Ipm ? Intelligent Power Module?
De eerste defrosts vinden hier plaats, daardoor zijn de runs een stuk minder stabiel, of is dit normaal gedrag
Run zonder defrost:
/f/image/Nwg7wYIFLlubsR5l7w3lO1it.png?f=fotoalbum_large)
Run met defrost:
/f/image/vGJnFWqAOAsieYuDSwD4Pn0M.png?f=fotoalbum_large)
- Is het normaal dat de pompdebiet, na de defrost hoog is en hierna weer terugloopt naar de 'normale' waarde?
- Er zit ook meer variatie in de comp freq
Is bovenstaande wat je mag verwachten na een defrost? Dit zijn de eerste defrosts die ik zie dus vind het lastig om te zeggen of dit is wat je wilt zien?
Heb nu ongeveer elke 4 uur een defrost maar dat lijkt met normaal met dit weer.
Alle feedback is welkom.
Run zonder defrost:
/f/image/Nwg7wYIFLlubsR5l7w3lO1it.png?f=fotoalbum_large)
Run met defrost:
/f/image/vGJnFWqAOAsieYuDSwD4Pn0M.png?f=fotoalbum_large)
- Is het normaal dat de pompdebiet, na de defrost hoog is en hierna weer terugloopt naar de 'normale' waarde?
- Er zit ook meer variatie in de comp freq
Is bovenstaande wat je mag verwachten na een defrost? Dit zijn de eerste defrosts die ik zie dus vind het lastig om te zeggen of dit is wat je wilt zien?
Heb nu ongeveer elke 4 uur een defrost maar dat lijkt met normaal met dit weer.
Alle feedback is welkom.
[ Voor 7% gewijzigd door ecn1985 op 03-12-2022 09:53 ]
@ecn1985 Klopt. De WP gaat even op vol vermogen (voor ruimteverwarming) koelen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Vorige week prima runs, en nu is het een groot pendelfestijn. Zelfde effect als @ecn1985 of iets anders. Hoe kan dit zo enorm veranderen, er is verder niets gewijzigd.
:strip_exif()/f/image/pGvzTOKSyiiexULv5hkJINqF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGvzTOKSyiiexULv5hkJINqF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MCfRX2H19xYvCBVWZ20Syj70.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, en de Compressor frequentie heeft dat een rede dat deze ook varieert?CurlyMo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:52:
@ecn1985 Klopt. De WP gaat even op vol vermogen (voor ruimteverwarming) koelen.
Het lijkt allemaal wat ongecontroleerd, moet de WP nog leren kennen ben opzoek naar wat je mag verwachten of evt kan aanpassen.
Dat is dus vergelijkbaar. Dan lijkt het dus normaal te zijn wat ik zieCurlyMo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:58:
@ecn1985 Zo ziet een defrost er bij mij uit qua compressor freq en compressor druk:
[Afbeelding]
Zijn niet allemaal defrosts, is het niet zo dat delta T tussen aanvoer en retour te groot wordt waardoor WP wordt uitgeschakeld?Tiesert schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:54:
Vorige week prima runs, en nu is het een groot pendelfestijn. Zelfde effect als @ecn1985 of iets anders. Hoe kan dit zo enorm veranderen, er is verder niets gewijzigd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar er zitten hier zeker gebruikers met vele jaren meer ervaring die hopelijk een antwoord hebben.
Is dat niet de waterpomp die even gaat draaien om alles op temperatuur te houden,padoempats schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:13:
[...]
Ik ben in de data gedoken, hier een gecombineerde grafiek voor de duidelijkheid. Gisteren heeft de WP de hele dag bijna niet gelopen ivm overshoot ervoor (laagste vermogen is schijnbaar nog teveel). Maar dit geeft wel een interessant inzicht in het verbruik en gedrag als het koud is/wordt van 3-4 graden.
[Afbeelding]
Ik zie hier na een tijd toch echt ineens een stijging van idle 8w naar 82-85w. Als dit niet het expansievatverwarmer is, wat dat? Ik zit niets extras aan de meter. Ik heb 2 modbus meters in de meterkast voor alleen de WP + WP Backup heater.
Je ziet als die naar 85w stijgt, dat dat voor ong 20 minuten is, elke 120-90 minuten. De compressor staat niet aan, de pomp staat niet aan. De temp is dan rond de 3-4 graden (WP's eigen buiten temp sensor die maar hele graden aangeeft).
Bij de 5e keer komt er tijdens het 85w verbruik ineens wel pompgebruik doorheen, waarschijnlijk antifreeze, exact 4 mins om de leidingtemp weer op te krikken. Maar direct daarna blijft het verbruik 39w, aangenomen dat dat dan de verwarming voor het expansievat is.
Dan zijn die 20m pieken van ±80w nog wel opmerkelijk, wat is dat dan? Ik heb alle tempsensoren afgelopen en ik zie op die momenten de "Ipm temperature" sterk stijgen van 8 -> 30 graden, langzaam afkoelen en als deze 8 is, boem, opwarmen naar 30. Wat is Ipm ? Intelligent Power Module?
Dus... Ik heb donderdagavond de tweede open verdeler vervangen door een gesloten variant.
En sindsdien lijkt de warmtepomp twee keer zo hard te lopen. Liep voorheen op 30 en na een tijdje op 19-20 hz. Nu zelden onder de 45. Met veel hogere pieken voor langere tijd. Hoewel daar ook wat defrosts bij zitten.
/f/image/PY94aBKAxQ0EdzhS1nqeG8Rx.png?f=fotoalbum_large)
Had het omgekeerde verwacht eerlijk gezegd
Enig idee @Andrehj ?
En sindsdien lijkt de warmtepomp twee keer zo hard te lopen. Liep voorheen op 30 en na een tijdje op 19-20 hz. Nu zelden onder de 45. Met veel hogere pieken voor langere tijd. Hoewel daar ook wat defrosts bij zitten.
/f/image/PY94aBKAxQ0EdzhS1nqeG8Rx.png?f=fotoalbum_large)
Enig idee @Andrehj ?
[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2022 10:37 ]
Sinds donderdag is het ook veel kouder geworden. Maar met twee gesloten verdelers zal de flow ook wel flink hoger zijn geworden, en kun je dus met een lagere Ta toe, omdat er niet meer wordt gemengd.MikeyMan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:36:
Dus... Ik heb donderdagavond de tweede open verdeler vervangen door een gesloten variant.
En sindsdien lijkt de warmtepomp twee keer zo hard te lopen. Liep voorheen op 30 en na een tijdje op 19-20 hz. Nu zelden onder de 45. Met veel hogere pieken voor langere tijd.
[Afbeelding]
Enig idee @Andrehj ?
Heb je de Ta wel omlaag gezet?
Met gelijke instellingen zal er veel meer vermogen aan de WP worden gevraagd, die daardoor waarschijnlijk snel gaat dichtvriezen. De pieken zullen wel door veel defrosts worden veroorzaakt.
De lagere temperaturen, met defrosts (en bij Mitsubishi ook een hoger ventilatortoerental onder de 5°C) hebben trouwens ook een dramatisch effect op de COP. Die ging van 6.41 op donderdag naar 4.64 op vrijdag.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 12:23 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij elke defrost gaat de backup heater aan. Is dat normaal? Kan die het niet zonder backup heater af?
Nee, als je de grafiek en het stuk leest staat dat er niets gebeurt, geen pomp(debiet), geen compressor, wel 20 mins 80w verbruikKaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:12:
Kijk eens bij je pompdebiet.
[ Voor 5% gewijzigd door padoempats op 03-12-2022 10:42 ]
Is normaal bij vvw, mensen met radiatoren hebben hier geen last van maar die moeten weer een veel hogere watertemperatuur maken. Als je retour water onder de 27 is gebruikt hij de heater.padoempats schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:39:
Bij elke defrost gaat de backup heater aan. Is dat normaal? Kan die het niet zonder backup heater af?
Ta lager maar ik denk dat ook je ingestelde Max flow naar beneden kan.MikeyMan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:36:
[Afbeelding]
Enig idee @Andrehj ?
Dan zal het de carterverwarming wel zijn.padoempats schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:39:
Nee, als je de grafiek en het stuk leest staat dat er niets gebeurt, geen pomp(debiet), geen compressor, wel 20 mins 80w verbruik
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.