V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
2 bahco,s met lange arm.--Erik-- schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:13:
Ik heb een heel arsenaal aan gereedschap maar nog niet echt geschikt materiaal om de 1 1/4 en 1inch verbindingen aan te draaien. Wat is daarvoor aan te raden? Pijpentangen? Bahco's van formaat? Iets anders?
Zal het niet heel veel vaker gaan gebruiken, maar altijd handig om in het assortiment te hebben. Hoor graag de (betaalbare) tips.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Knipex sleuteltang 86 03 400--Erik-- schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:13:
Ik heb een heel arsenaal aan gereedschap maar nog niet echt geschikt materiaal om de 1 1/4 en 1inch verbindingen aan te draaien. Wat is daarvoor aan te raden? Pijpentangen? Bahco's van formaat? Iets anders?
Zal het niet heel veel vaker gaan gebruiken, maar altijd handig om in het assortiment te hebben. Hoor graag de (betaalbare) tips.
Heb bij de plaatselijke handelsonderneming een 18'' bahco gekocht, 30 euro. Dacht hetzelfde deze komt vast nog vaker van pas.--Erik-- schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:13:
https://www.werktuigenspierings.nl geen idee of ze ook verzenden.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Panasonic vindt dat er 200mm tussen warmtepomp en muur moet blijven. Haal je dat?blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:16:
Weer een stuk verder; de WP staat maar moet nog wel aangesloten worden[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: zelfs 300mm voor monoblocs.
Volgens de installation guide 2020 moet het 300mm zijn.FransvWoerkom schreef op maandag 28 november 2022 @ 01:54:
[...]
Panasonic vindt dat er 200mm tussen warmtepomp en muur moet blijven. Haal je dat?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik heb er de 86 03 250 voor gebruikt. Die redt 1 1/4 ook nog.
Life is not about specs, it is about joy!
Ben niet heel bekend op het forum, maar toch een vraag mbt het aansluiten van een thermostaat op de panasonic (warmtepomp kwam bij de nieuwbouwwoning, en staat zo ingesteld dat de verwarming altijd aan staat). Als er geen warmtevraag is gaan alle groepen van de vloerverwarming dicht, maar staat de warmtepomp dus nog wel op "aan", niet zo fraai.
Om de warmtepomp aan/uit te schakelen zat ik te denken om de verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten op de C2 poort van de warmtepomp. Op de verdeler van de vloervervarming zit o.a. een "Heat and Cool module" (BT-HCM02 RF) met twee relais die schakelen op de warmte/koude vraag in het huis. Elke ruimte in huis is voorzien van een eigen thermostaat die in verbinding staat met de verdeler van de vloerverwarming, dus dan zou dit een mooie oplossing zijn om de warmtepomp in te schakelen als één van de thermostaten in huis warmtevraag heeft.
Klopt het dat ik dan de L en H van de C2 poort dan kan verbinden met het Relais (en idem met de L en C poort voor het koelen)?
ik heb deze--Erik-- schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:13:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
en een goedkope pijptang (kwaliteit is mwah, maar voor hobbyklusser ok)
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_2
LinuZZ schreef op maandag 28 november 2022 @ 05:34:
[...]
Volgens de installation guide 2020 moet het 300mm zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fLRssigFkHZUS3ABEqwKgU6o.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xcCgQBYurPrvppUPjmLeo2N7.jpg?f=fotoalbum_large)
Verschillende versies, met verschillende afstanden. Volgens mij staat in de laatste versies die je bij je warmtepomp krijgt, 100mm afstand tot de muur. Maar dat zou ik thuis even op papier kunnen nagaan.
[ Voor 41% gewijzigd door Murkmans op 28-11-2022 09:43 ]
Nice! Wat dacht je, ik doe wat extra UTP kabels?blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:16:
Weer een stuk verder; de WP staat maar moet nog wel aangesloten worden[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk je niet dat die druif (?) in de zomer over de WP heen gaat woekeren?
@Murkmans meegeleverde documentatie heb ik hier voor mij en die zegt ook 300 mm, zelfde afbeelding als de eerste van jou.
Overigens staat daar ook in dat de aanbevolen isolatie 20 mm is, ipv de 44 mm die hier eerder werd genoemd.
[ Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 28-11-2022 09:49 ]
Hier nog een mooie moersleutel, 375mm echt groot zat en 15 euro, prima ding
Na een volledige dag draaien een verbruik van 12.5 kWh vind het lastig inschatten of dit goed, matig of slecht is maar zal vast nog wel verbetering mogelijk zijn aangezien de WP 2 dagen draait en ik verder nog niet heel veel heb aangepast. Daar ga ik de komende dagen mee aan de gang.Carboy54 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:22:
[...]
Laat hem 24/7 een aantal dagen doordraaien en stem de stooklijn zo optimaal mogelijk af. Hier gisteren over 24 uur 9 Kwh met een 9J grote vrijstaande woning 20.5 graden kamer T en radiatoren. Gem TA 33 graden met delta van 3.
Vraag over het volgende:
Zie dat de druk in het systeem wat is teruggezakt. Moet hierbij zeggen dat de eerste foto is gemaakt dat de WP net was opgestart. Heb alle koppelingen en aansluitingen nagelopen maar zie hier verder geen afwijkingen.
Is dit iets wat vaker wordt gezien?
:fill(white):strip_exif()/f/image/OFYumlo0tYwNYAPRVcqtYVlw.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/TjkKGvvkpKxmSR1o4oUCihwz.png?f=user_large)
https://www.vakbladwarmte...1F421496315BC36D853720YI4
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik begrijp dat er in de 2018 design manual 100 mm stond en in de 2022 design manual 300 mm. Ik zit hier op 150 mm, we gaan 't zien.FransvWoerkom schreef op maandag 28 november 2022 @ 01:54:
[...]
Panasonic vindt dat er 200mm tussen warmtepomp en muur moet blijven. Haal je dat?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De 100mm is de technische limiet, 300 is omdat ze in de tussentijd hebben bedacht dat er ooit mogelijk er nog eens iemand bijmoet om de verdamper schoon te maken of te repareren. Zulke bijbels zitten vol met dit soort aanpassingen over de jaren. Verschil tussen de enginerds op kantoor en een monteur die daadwerkelijk aan dat ding moet werken met 10cm ruimte. Je krijgt dan niet eens de NTC achter de unit los of de schroeven van de deksel af zonder stubby en de handen van de leerlingmonteur.blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:39:
[...]
Ik begrijp dat er in de 2018 design manual 100 mm stond en in de 2022 design manual 300 mm. Ik zit hier op 150 mm, we gaan 't zien.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-11-2022 10:53 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Precies, een paar extra kabels kan geen kwaad dacht ikBeekforel schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:42:
[...]
Nice! Wat dacht je, ik doe wat extra UTP kabels?
Denk je niet dat die druif (?) in de zomer over de WP heen gaat woekeren?
@Murkmans meegeleverde documentatie heb ik hier voor mij en die zegt ook 300 mm, zelfde afbeelding als de eerste van jou.
Overigens staat daar ook in dat de aanbevolen isolatie 20 mm is, ipv de 44 mm die hier eerder werd genoemd.
Die druif gaat meestal aardig de hoogte in maar hij zal wel wat in toom gehouden moeten worden. Voordat die gaat uitlopen zal ik nog wel een kap/kastje over de WP heen maken.
Dan moet 150 mm wel lukken. Ik heb korte schoevendraaiersflippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:51:
[...]
De 100mm is de technische limiet, 300 is omdat ze in de tussentijd hebben bedacht dat er ooit mogelijk er nog eens iemand bijmoet om de verdamper schoon te maken of te repareren. Zulke bijbels zitten vol met dit soort aanpassingen over de jaren. Verschil tussen de enginerds op kantoor en een monteur die daadwerkelijk aan dat ding moet werken met 10cm ruimte. Je krijgt dan niet eens de NTC achter de unit los of de schroeven van de deksel af zonder stubby en de handen van de leerlingmonteur.
Als hij op bigfoots staat en met flex slang aangesloten zou je hem dus naar voren kunnen halen?flippy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:51:
[...]
De 100mm is de technische limiet, 300 is omdat ze in de tussentijd hebben bedacht dat er ooit mogelijk er nog eens iemand bijmoet om de verdamper schoon te maken of te repareren. Zulke bijbels zitten vol met dit soort aanpassingen over de jaren. Verschil tussen de enginerds op kantoor en een monteur die daadwerkelijk aan dat ding moet werken met 10cm ruimte. Je krijgt dan niet eens de NTC achter de unit los of de schroeven van de deksel af zonder stubby en de handen van de leerlingmonteur.
De druk kan wat teruglopen omdat er lucht uit het systeem verdwijnt via de automatische ontluchters, ook kan de druk wat varieren door temperatuurverschillen. Na een tijdje hoort het ongeveer gelijk te blijven.ecn1985 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:01:
[...]
Na een volledige dag draaien een verbruik van 12.5 kWh vind het lastig inschatten of dit goed, matig of slecht is maar zal vast nog wel verbetering mogelijk zijn aangezien de WP 2 dagen draait en ik verder nog niet heel veel heb aangepast. Daar ga ik de komende dagen mee aan de gang.
Vraag over het volgende:
Zie dat de druk in het systeem wat is teruggezakt. Moet hierbij zeggen dat de eerste foto is gemaakt dat de WP net was opgestart. Heb alle koppelingen en aansluitingen nagelopen maar zie hier verder geen afwijkingen.
Is dit iets wat vaker wordt gezien?
Verbruik is lastig wat over te zeggen omdat dat vooral van je huis afhangt en waar het staat. Maar 12.5 kWh in een dag lijkt mij niet iets om je zorgen over te maken.
Dat kan maar als je de ruimte hebt zet hem dan gewoon verder naar voren. 30 a 40cm is wel handig, ook voor jezelf als je braaf 1x per jaar de verdamper gaat uitspoelen met dasty en een tuinslang.....KaDoos schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:01:
[...]
Als hij op bigfoots staat en met flex slang aangesloten zou je hem dus naar voren kunnen halen?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bedankt, ga het de komende dagen in de gaten houden.Thorsd schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:38:
[...]
De druk kan wat teruglopen omdat er lucht uit het systeem verdwijnt via de automatische ontluchters, ook kan de druk wat varieren door temperatuurverschillen. Na een tijdje hoort het ongeveer gelijk te blijven.
Verbruik is lastig wat over te zeggen omdat dat vooral van je huis afhangt en waar het staat. Maar 12.5 kWh in een dag lijkt mij niet iets om je zorgen over te maken.
Precies, ik kan er nog wel wat mee schuiven. Vooral met de linkerkant. En heel veel extra ruimte heb ik niet, we willen er ook nog een beetje soepel langs kunnen.KaDoos schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:01:
[...]
Als hij op bigfoots staat en met flex slang aangesloten zou je hem dus naar voren kunnen halen?
[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 28-11-2022 11:54 ]
Vermoedelijk doel je op de CN2 aansluiting?Mark1324 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:59:
Veel interessante tips te vinden voor het instellen en aansturen van de warmtepomp.
Ben niet heel bekend op het forum, maar toch een vraag mbt het aansluiten van een thermostaat op de panasonic (warmtepomp kwam bij de nieuwbouwwoning, en staat zo ingesteld dat de verwarming altijd aan staat). Als er geen warmtevraag is gaan alle groepen van de vloerverwarming dicht, maar staat de warmtepomp dus nog wel op "aan", niet zo fraai.
Om de warmtepomp aan/uit te schakelen zat ik te denken om de verdeler van de vloerverwarming aan te sluiten op de C2 poort van de warmtepomp. Op de verdeler van de vloervervarming zit o.a. een "Heat and Cool module" (BT-HCM02 RF) met twee relais die schakelen op de warmte/koude vraag in het huis. Elke ruimte in huis is voorzien van een eigen thermostaat die in verbinding staat met de verdeler van de vloerverwarming, dus dan zou dit een mooie oplossing zijn om de warmtepomp in te schakelen als één van de thermostaten in huis warmtevraag heeft.
Klopt het dat ik dan de L en H van de C2 poort dan kan verbinden met het Relais (en idem met de L en C poort voor het koelen)?
Zo snel je verhaal scannend moet dat inderdaad goed kunnen.
Wel vraag ik me vooral af waarom dat niet al was gedaan en wie dat dan nu zo heeft aangesloten?
Want het is een basis regel om geen systeem te laten draaien zonder minimale afgifte en bijbehorende systeeminhoud. Stel dat nu net een defrost start en er geen warmtevraag meer in de woning is dan heb je een uitdaging. Of heb je een bypass en of buffer erbij staan?
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 28-11-2022 11:53 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Bedankt voor de tip, dat is zeker een leerzaam artikel, ben blij dat de club waar ik mijn vloerverwarming kocht mijn groeplengtes rond de 80 meter heeft ontworpen. Ik lees dit dus eigenlijk te laat..... Geadviseerd wordt namelijk 60 meter of liever zelfs nog 50.Carboy54 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:07:
Prachtig en leerzaam artikel over de combinatie warmtepomp en vloerverwarming:
https://www.vakbladwarmte...1F421496315BC36D853720YI4
In de design Manual 2018 wordt onderscheid gemaakt tussen monobloc en buitenunit (van de split). Bij het monobloc staat 300mm (blz 98). In ieder geval lijkt me 150 wat krap. Zeker als je die ruimte ook nog gebruikt voor struiken.blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:39:
[...]
Ik begrijp dat er in de 2018 design manual 100 mm stond en in de 2022 design manual 300 mm. Ik zit hier op 150 mm, we gaan 't zien.
Ik zie 't, dus 't was altijd al 300 mm. mmm, ik denk dat ik 't maar moet gaan zien hoe 't gaat. Iets meer naar voren zou nog wel kunnen maar liever niet. Wordt dus in elk geval ook de struiken wat kort houden.FransvWoerkom schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:22:
[...]
In de design Manual 2018 wordt onderscheid gemaakt tussen monobloc en buitenunit (van de split). Bij het monobloc staat 300mm (blz 98). In ieder geval lijkt me 150 wat krap. Zeker als je die ruimte ook nog gebruikt voor struiken.
Volgens mij een van de vele maatregelen van de vakwereld om de omzet te verhogen in plaats van het gebruikerscomfort of de milieuvriendelijkheid. Met kortere leidingen kun je nog beter voldoen aan het misverstand dat je 35° aanvoertemperatuur en nachtverlaging nodig hebt.Ubuntu schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:55:
[...]
Bedankt voor de tip, dat is zeker een leerzaam artikel, ben blij dat de club waar ik mijn vloerverwarming kocht mijn groeplengtes rond de 80 meter heeft ontworpen. Ik lees dit dus eigenlijk te laat..... Geadviseerd wordt namelijk 60 meter of liever zelfs nog 50.
Mijn vloerverwarming met 10 lussen van 90m draait al 14 jaar; eerst met een cv-ketel en nu 2 jaar met een warmtepomp op aanvoertemperaturen tussen 24 en 30°.
De situatie is dat ik sinds dit jaar de verdieping (waar 2x JAGA hangt) aangesloten op heb op het circuit m.b.v. een T-koppeling
De foto zie je hieronder, daar zat eerst een 3-weg klep.
Wat vrij logisch is, is dat zodra ik nu de Jaga's openzet de flow van 10/11l/min naar 16l/min oploopt
De verdeler op de begane grond heeft nog steeds een eigen pomp.
Vermoedelijk heb ik nu geluk dat ie daar nog zit, want toen de pomp nog uit stond kwam er amper / geen water naar beneden en liep het 1op1 via de Jagas terug naar de warmtepomp.
Het is dus een beetje testen / uitvogelen wat nu slim is, daar ik het idee heb dat de BGG wat moeite heeft nu om op temperatuur te komen dan voorheen, zodra ik de Jaga's open zet.
Ja, ik weet -> Tr moet overal gelijk zijn - maar ik zit nu met een case waarbij ik dus even niet scherp krijg hoe dat te gaan realiseren ;-)
Tips zijn welkom...
:strip_exif()/f/image/wmTXYif82GDaB8DgIR8vV71C.jpg?f=fotoalbum_large)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
dit bedoel ik... de 1 zegt dicht (deels) De ander zegt volledig openMotorfret schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:32:
voetventiel in de jaga's deels dicht draaien (oftewel: inregelen)

idealiter wil je alles zover mogelijk open.
maar als er teveel flow over je jaga's gaat, dan moet je inregelen,zodat je de flow gelijkmatig verdeeld
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
@Crazy-Motorfret schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:34:
ja... en nee:
maar als er teveel flow over je jaga's gaat, dan moet je inregelen,zodat je de flow gelijkmatig verdeeld
Klopt anders met een te hoge flow wordt het een soort van bypass..
DeltaT >5 moet ook per afgifte deel worden gerespecteerd anders gaat dit ten koste van de efficiëntie. Heimeier E-clipse heeft hele mooie instelbare producten voor 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Logisch!Motorfret schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:34:
ja... en nee:
oke, zover ik weet kan ik hem met stand 1 t/m 6 inregelen, toch?
Dus knop eraf en dan de buitenste ring verdraaien met indicator
staat nu op 1
Je bent in de war met dat andere pana forum. Daar moet Tr overal gelijk zijn en deltaT precies 2°. Bij de combinatie van convectors/radiators met vloerverwarming heb je altijd verschillende retourtemperaturen. Als je de Tr van de convectoren probeert even laag te krijgen als die van het retourwater uit de vloer, dan is de gemiddelde temperatuur van de convectoren zo laag, dat ze te weinig afgifte hebben.Crazy- schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:45:
[...]
Ja, ik weet -> Tr moet overal gelijk zijn - maar ik zit nu met een case waarbij ik dus even niet scherp krijg hoe dat te gaan realiseren ;-)
Tips zijn welkom...
[...]
De oplossing met een mengverdeler met eigen pomp is prima. Dan nog moet je de flow door de convectoren knijpen. Ik heb een driepunts mengklep met eigen pomp voor de vloer met eigen aansturing door het uitbreidingsbordje volgens de voorbeelden van Panasonic. Twee zones dus met twee stooklijnen.
Scherp, helder ook.FransvWoerkom schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:55:
[...]
Je bent in de war met dat andere pana forum. Daar moet Tr overal gelijk zijn en deltaT precies 2°. Bij de combinatie van convectors/radiators met vloerverwarming heb je altijd verschillende retourtemperaturen. Als je de Tr van de convectoren probeert even laag te krijgen als die van het retourwater uit de vloer, dan is de gemiddelde temperatuur van de convectoren zo laag, dat ze te weinig afgifte hebben.
De oplossing met een mengverdeler met eigen pomp is prima. Dan nog moet je de flow door de convectoren knijpen. Ik heb een driepunts mengklep met eigen pomp voor de vloer met eigen aansturing door het uitbreidingsbordje volgens de voorbeelden van Panasonic. Twee zones dus met twee stooklijnen.
echter nu is het wel zo dat de Jaga's (Verdieping) dus mee moeten gaan lopen.
Ik zal eerst even kijken of ik het voetventiel wat terug kan dringen naar een lagere flow
als er maar afgifte is; het is afgelopen 2 jaar ook opzich prima gegaan - ze draaiden helemaal niet mee - maar dan werd het soms net wat fris (te fris)
daarom wil ik ze mee laten lopen :-)
mijn situatie: een WH-MDC07J3E5 met panasonic boiler, een driewegklep zonder veer (uit openingspost) en een evohome thermostaat met BDR91T1004 schakelmodule.
Volgens mij moet ik alles zo aansluiten (zie onderstaande schema):
- op CN6 klem 1 & 2 een draadbrug (geen externe overload protection voor boiler);
- op CN5 klem 3 & 4 de temperatuursensor van de boiler;
- op CN4 klem 3 & 4 de Remote Controller;
- op CN3 klem 5 & 6 en een aardpunt het verwarmingselement van de boiler (klopt 't dat klem 6 de Nul is?);
- op CN2 klem 3 & 4 de N en L voor de BDR91, in de BDR91 L doorgelust naar A en CN2 klem 1 op B van de BDR91;
- op CN1 klem 6 de Nul van de driewegklep en 1 zijde van 't relais en CN1 klem 4 (C) voor de bekrachtiging van 't relais. Is het oké om de stroom voor de driewegklep zelf van de aansluiting van de thermostaat (L, CN2 klem 4) of kan ik die beter van een ander punt afnemen?
/f/image/ZBk7eUakimeUv1yIDnypBC4h.png?f=fotoalbum_large)
Update 1:
ik heb 't schema voor aansluiting van de driewegklep iets aangepast, ik heb het 230V circuit voor de driewegklep zelf helemaal losgekoppeld van de 230V schakeling vanaf CN1 4/6.
- op CN1 klem 4 & 6 een relais t.b.v. de driewegklep. Het relais schakelt de 230V t.b.v. de driewegklep vanaf PS2. Update1
/f/image/MfCftF9kXrIAfQA30Pz3TqUl.png?f=fotoalbum_large)
Update 2:
Met dank aan @FransvWoerkom begon 't te dagen dat de driewegklep direct aangesloten kan worden:
- op CN1 klem 4,5 & 6 de driewegklep.
/f/image/TTFukll6LvY9oxGEKU1Oq7bw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door blb4 op 29-11-2022 11:25 ]
Je kunt het ook in delen doen. De enige die je echt nodig hebt is de remote en ps1 en ps2. Dan kun je hem al bedienen en laten draaien. Als dat werkt, sluit je de driewegklep en tank sensor aan, daarna thermostaat, en daarna de extra heater (je kunt voorlopig ook prima alleen de ingebouwde gebruiken).blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:45:
Pfff, blijf een aantal dingen lastig vinden bij 't aansluiten van alle bekabeling, zelfs met alle documentatie en dit forum.
grote papegaaitangen knipex gebruiken wij altijd ,hebben zeer goede grip en kun je makkelijk verstellen--Erik-- schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:13:
Papegaaienbek is toch om tegels te knippen? Bedoel je niet gewoon een waterpomptang (Cobra) ofpanalist schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:24:
[...]
grote papegaaitangen knipex gebruiken wij altijd ,hebben zeer goede grip en kun je makkelijk verstellen
?
Dat had ik ook al wel bedacht, zeker omdat ik in eerste instantie de WP alleen voor verwarming wil gaan gebruiken; de boiler moet op de plaats van de CV komen. Dan blijft alleen nog de thermostaat over waar ik - zoals je aangeeft - ook even zonder zou kunnen. Toch zou ik 't fijn vinden om 't alvast maar aangesloten te hebben en 't zou toch geen rocket science moeten zijn.....Thorsd schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:16:
[...]
Je kunt het ook in delen doen. De enige die je echt nodig hebt is de remote en ps1 en ps2. Dan kun je hem al bedienen en laten draaien. Als dat werkt, sluit je de driewegklep en tank sensor aan, daarna thermostaat, en daarna de extra heater (je kunt voorlopig ook prima alleen de ingebouwde gebruiken).
Volgens mij heb je hem aardig in beeld en ben je zeker goed voorbereid. De thermostaat en de drie wegklep gebruik ik andere voor maar zie verder niks geks. Zou inderdaad gefaseerd doen en vooral de drie weg in praktijk nog zonder hydraulisch aan te sluiten goed testen.blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:45:
Pfff, blijf een aantal dingen lastig vinden bij 't aansluiten van alle bekabeling, zelfs met alle documentatie en dit forum. Ik hoop zo veel mogelijk direct goed aan te sluiten, dus toch een aantal vragen.
mijn situatie: een WH-MDC07J3E5 met panasonic boiler, een driewegklep zonder veer (uit openingspost) en een evohome thermostaat met BDR91T1004 schakelmodule.
- op CN6 klem 1 & 2 een draadbrug (geen externe overload protection voor boiler);
- op CN3 klem 5 & 6 en een aardpunt het verwarmingselement van de boiler (klopt 't dat klem 6 de Nul is?);
- op CN2 klem 3 & 4 de N en L voor de BDR91, in de BDR91 L doorgelust naar A en CN2 klem 1 op B van de BDR91;
- op CN1 klem 6 de Nul van de driewegklep en 1 zijde van 't relais en CN1 klem 4 (C) voor de bekrachtiging van 't relais. Is het oké om de stroom voor de driewegklep zelf van de aansluiting van de thermostaat (L, CN2 klem 4) of kan ik die beter van een ander punt afnemen?
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd snap ik niet dat niet gewoon enkel die tamson fluid 3punt in de TS staat die kun je gewoon aansluiten zoals het is bedoeld 🙈
https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 28-11-2022 23:07 ]
Je zou gewoon eens iets kunnen aansluiten zoals 't bedoeld is, dan wordt 't wel weer heel saaiErikVers schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:00:
[...]
Volgens mij heb je hem aardig in beeld en ben je zeker goed voorbereid. De thermostaat en de drie wegklep gebruik ik andere voor maar zie verder niks geks. Zou inderdaad gefaseerd doen en vooral de drie weg in praktijk nog zonder hydraulisch aan te sluiten goed testen.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat niet gewoon enkel die tamson fluid 3punt in de TS staat die kun je gewoon aansluiten zoals het is bedoeld 🙈
https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html
Ik zie dat je het schema inmiddels hebt gewijzigd. Maar ik begrijp nog steeds niet dat je de drie draden van de 3-wegklep niet gewoon op CN1-4/5/6 aansluit, maar via een relais uit PS2 laat komen. Spaar je daarmee draden in je stuurkabel uit? Een 5-aderige voor tank-heater en 3-wegklep? Wees in ieder geval voorzichtig met het gebruik van een geel-groene ader voor andere doeleinden dan aarde. Die halve meter die de chinezen aan de klep gezet hebben is al meer dan genoeg.blb4 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:45:
Pfff, blijf een aantal dingen lastig vinden bij 't aansluiten van alle bekabeling, zelfs met alle documentatie en dit forum. Ik hoop zo veel mogelijk direct goed aan te sluiten, dus toch een aantal vragen.
- op CN1 klem 4 & 6 een relais t.b.v. de driewegklep. Het relais schakelt de 230V t.b.v. de driewegklep vanaf PS2.
[Afbeelding]
update: ik heb 't schema voor aansluiting van de driewegklep iets aangepast, ik heb het 230V circuit voor de driewekplek zelf helemaal losgekoppeld van de 230V schakeling vanaf CN1 4/6.
Inderdaad, het gaat om de CN2 aansluiting en parallel aan de verdeler van de vloerverwarming is een bypas met een buffervat. Probleem (ofja probleem, niet zo fraai opgelost) is dus dat als er geen warmtevraag is, de warmtepomp via het buffervat continu warm water aan het rondpompen is.ErikVers schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:52:
[...]
Vermoedelijk doel je op de CN2 aansluiting?
Zo snel je verhaal scannend moet dat inderdaad goed kunnen.
Wel vraag ik me vooral af waarom dat niet al was gedaan en wie dat dan nu zo heeft aangesloten?
Want het is een basis regel om geen systeem te laten draaien zonder minimale afgifte en bijbehorende systeeminhoud. Stel dat nu net een defrost start en er geen warmtevraag meer in de woning is dan heb je een uitdaging. Of heb je een bypass en of buffer erbij staan?
Ik denk dat het zo dan moet gaan lukken, en via de verdeler van de vloerverwarming de warmte/koudevraag sturen.
Aha, 't begint nu te dagen, die aansluiting voor de driewegklep is gewoon direct geschikt, er staat altijd 230V op C of O! Dat maakt 't een stuk simpeler! Ik heb e.e.a. geupdate in mijn post, samen met de historie.FransvWoerkom schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 01:35:
[...]
Ik zie dat je het schema inmiddels hebt gewijzigd. Maar ik begrijp nog steeds niet dat je de drie draden van de 3-wegklep niet gewoon op CN1-4/5/6 aansluit, maar via een relais uit PS2 laat komen. Spaar je daarmee draden in je stuurkabel uit? Een 5-aderige voor tank-heater en 3-wegklep? Wees in ieder geval voorzichtig met het gebruik van een geel-groene ader voor andere doeleinden dan aarde. Die halve meter die de chinezen aan de klep gezet hebben is al meer dan genoeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAjVxhsE9j0QeuH5CRaaGGNg.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 29-11-2022 11:26 ]
hier in vlaanderen noemen e dit papegaaitang maar is idd een waterpomptang met kromme bekkenbbbrumbrum schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:13:
[...]
Papegaaienbek is toch om tegels te knippen? Bedoel je niet gewoon een waterpomptang (Cobra) of
[...]
?
bbbrumbrum schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:13:
[...]
Papegaaienbek is toch om tegels te knippen? Bedoel je niet gewoon een waterpomptang (Cobra) of
[...]
?
:strip_exif()/f/image/5X6zSuJlnDAMthdcyjiWlPJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel is ons hele huis gestuurd via Tado (alle radiatoren boven en in de badkamers waar ook de vloerverwarming mee geschakeld is op de retour via een RTL ventiel. Ook hebben wij op de VVW beneden een Tado knop op de aanvoer zitten die geschakeld wordt door de thermostaat in de woonkamer om zo te fungeren als een klep. Dit was een workaround die in het Tado topic veel besproken is.
Nu heb ik al veelal gelezen dat buiten IFTTT om, Tado slecht werkt. Nu wil ik voor nu de IFTTT hoek proberen, maar gebruik ik dan ook nog steeds de Tado knop op de aanvoer van de VVW of komt deze te vervallen aangezien de verdeler ook vervangen dient te worden? Ik heb natuurlijk ook nog de badkamers (2x) met vloerverwarming op de retour van de radiator, dus het lijkt mij dat ik iets van zones moet creeeren?
[ Voor 5% gewijzigd door BrcBas op 29-11-2022 17:43 ]
dat hele tado verhaal moet er gewoon uit, is straks alleen maar problematisch. word een kamer structureel te warm draai je die wat verder dicht.BrcBas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:42:
Naar alle waarschijnlijkheid komt er een MDC09J3E5 inclusief CZ-TAW1 aan (onverwachts in Spanje kunnen krijgen afgelopen week). Ik wacht nog even het verzendbericht af morgen, maar alles lijkt erop dat hij echt gaat komen (winkel gecheckt via het forum natuurlijk). Nu ben ik nog lang niet voorbereid, en net ook airco's gehangen in de woonkamer, 2 slaapkamers en woonzolder om te koelen & verwarmen. Nu ben ik mezelf natuurlijk verder volop aan het inlezen en 1 ding is mij niet duidelijk en heb dit niet vaak langs zien komen.
Momenteel is ons hele huis gestuurd via Tado (alle radiatoren boven en in de badkamers waar ook de vloerverwarming mee geschakeld is op de retour via een RTL ventiel. Ook hebben wij op de VVW beneden een Tado knop op de aanvoer zitten die geschakeld wordt door de thermostaat in de woonkamer om zo te fungeren als een klep. Dit was een workaround die in het Tado topic veel besproken is.
Nu heb ik al veelal gelezen dat buiten IFTTT om, Tado slecht werkt. Nu wil ik voor nu de IFTTT hoek proberen, maar gebruik ik dan ook nog steeds de Tado knop op de aanvoer van de VVW of komt deze te vervallen aangezien de verdeler ook vervangen dient te worden? Ik heb natuurlijk ook nog de badkamers (2x) met vloerverwarming op de retour van de radiator, dus het lijkt mij dat ik iets van zones moet creeeren?
en je vloerverdeler ombouwen of vervangen naar een gesloten model. die RTL's zal je waarschijnlijk dan gewoon open kunnen laten staan.
[ Voor 90% gewijzigd door psycho-realm op 29-11-2022 21:07 . Reden: verwijderen ]
Je hebt nu waarschijnlijk een cv-ketel op gas. Die zet je - al dan niet automatisch - aan als het ergens te koud is. De ventielen zorgen ervoor dat het hete water juist daar komt waar het te koud is. Het fikse vermogen van de ketel en de hoge aanvoertemperatuur zorgen er voor dat het snel opgewarmd is. Daarbij horen ook nachtverlaging en just in time verwarming. Verwarmen met een warmtepomp is anders. Het vermogen is fiks lager en je probeert de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Daarom verwarm je liefst lange tijd achtereen. Ook als je niet thuis bent en ook daar waar het niet onmiddelijk nodig is. Dan zijn er weinig hete oppervlakken en weinig temperatuurverschillen waardoor je minder last van tocht hebt en je altijd comfortabel in huis bent zonder dat het verbruik uit de hand loopt.BrcBas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:42:
Naar alle waarschijnlijkheid komt er een MDC09J3E5 inclusief CZ-TAW1 aan (onverwachts in Spanje kunnen krijgen afgelopen week). Ik wacht nog even het verzendbericht af morgen, maar alles lijkt erop dat hij echt gaat komen (winkel gecheckt via het forum natuurlijk). Nu ben ik nog lang niet voorbereid, en net ook airco's gehangen in de woonkamer, 2 slaapkamers en woonzolder om te koelen & verwarmen. Nu ben ik mezelf natuurlijk verder volop aan het inlezen en 1 ding is mij niet duidelijk en heb dit niet vaak langs zien komen.
De meeste naregelingen met thermostaten per kamer en regelventielen in elke leiding werken daar slecht. Beter regel je de warmtepomp op basis van de warmtebehoefte van het hele huis met weersafhankelijke regeling (stooklijn of compensation curve). Je stelt dan de verdeling van de warmte over het huis min of meer vast in, waarbij je eventueel maximaalthermostaten installeert en je regelt verder de verwarming over de dag door plussen en minnen in het weekmenu of met de hand. Eventueel kun je met een zoneregeling met het uitbreidingsbordje van de pana twee zones afzonderlijk instellen en regelen.
1. Emos P5606OT
2. Computherm Q8RFTemperature measurement: 0 °C to 40 °C with 0.1 °C resolution accuracy ±1 °C at 20 °C
Temperature setting: 5 °C to 35 °C in 0.5 °C increments
Differential setting: 0.2 °C to 2 °C, in 0.1 °C increments
Is de accuracy van de computherm een probleem? Als hij altijd 0,5 graad afwijkt kan ik me voorstellen dat je dat kunt kalibreren. Maar als het de ene keer omhoog is en dan omlaag dan heb je een probleem?Adjustable temperature range: 5 to 40 °C (in 0.5 °C increments)
Temperature measurement range: 3 to 45 °C (in 0.1 °C increments)
Temperature measurement accuracy: ±0.5 °C
Temperature calibration range: ±3 °C (in 0.1 °C increments)
Selectable switching sensitivity: ±0.1 °C; ±0.2 °C; ±0.3 °C
Bij de Emos is de accuracy 1 graad volgens de eerste zin maar wel een 0,1 resolution. Kan iemand dat uitleggen?
Zou je de Tado-knoppen hier niet gewoon voor kunnen gebruiken? Kwestie van de Tado-ontvanger laten zitten maar nergens aan koppelen (WP), zodat ie geen warmtevraag kan initiëren maar wel de kraan dichtdraait wanneer de juiste temperatuur bereikt is?
Nomen nescio
Met autoshiften van de stooklijn op basis van binnentemperatuur.
Krijg nu langere runs tot 8 uur (net buiten beeld), veel op minimum van 20Hz, met soms een kortere run. Om 5 uur vanmorgen lijken de kabouters me te pesten met een ultrakorte run. Geen idee waarom.
:strip_exif()/f/image/Ez0jJJ4Z0BjQiiEAUxT4PPra.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Waarom zou je daar een tado knop voor gebruiken en niet een normale thermostaat knop?Bra-Jo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:34:
[...]
Zou je de Tado-knoppen hier niet gewoon voor kunnen gebruiken? Kwestie van de Tado-ontvanger laten zitten maar nergens aan koppelen (WP), zodat ie geen warmtevraag kan initiëren maar wel de kraan dichtdraait wanneer de juiste temperatuur bereikt is?
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
Dat zou moeten kunnen. Maar begin met het goed krijgen van de stooklijn en de verdeling met de ventielen open. Als dat het doet kun je eventueel met tado maxima instellen. Het probleem is anders dat er toevallig een paar ventielen dicht staan en de pana gaat pendelen en je gaat het corrigeren door aan de knoppen van de pana te gaan draaien.Bra-Jo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:34:
[...]
/f/image/h2sj0whlIOFwa9Htsd2vvjuK.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit met de volgende mogelijke plaatsing achterin de tuin. Ik twijfel of dit voor problemen kan zorgen zowel geluid en performance. Wat denken jullie?
Zoiets lijkt me niet bevorderlijk toch?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXjFcQAQTmnpaz3labaEdZPB.jpg?f=user_large)
Murkmans schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:33:
[...]
ik heb deze
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
en een goedkope pijptang (kwaliteit is mwah, maar voor hobbyklusser ok)
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_2
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verschillende versies, met verschillende afstanden. Volgens mij staat in de laatste versies die je bij je warmtepomp krijgt, 100mm afstand tot de muur. Maar dat zou ik thuis even op papier kunnen nagaan.
pgeene schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:19:
[...]
Kunt het ook met een slang aan je uitblaas doen. Die tussen je uitblaasrooster en je kast maken.
Dan weet je zeker dat je je koude lucht niet hergebruikt.
[Afbeelding]
Zoiets, maar dan korter en recht naar voren.
Als je in regio Leiden woont, heb nog wel een stukje over 😉
[ Voor 22% gewijzigd door psycho-realm op 30-11-2022 06:34 ]
Volgens het boekje heb je te weinig ruimte voor je unit daar (300mm aan de achterkant 1000mm aan de voorkant, Murkmans in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" )psycho-realm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:30:
[Afbeelding]
Ik zit met de volgende mogelijke plaatsing achterin de tuin. Ik twijfel of dit voor problemen kan zorgen zowel geluid en performance. Wat denken jullie?
[...]
Daarnaast is het zeker dat je de wettelijke grens van 40db op de erfgrens overschrijd. Of dat een probleem is ligt aan je buren maar als die om wat voor rede ook er een probleem van maken dan zit je fout. Ik kan me ook voorstellen dat het geluid versterkt wordt door de smalle doorgang.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dat ligt eraan. Slang is vrij glad, vooral in de bocht waar die strak staat.psycho-realm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding
En dit doe je alleen als je problemen hebt met recycling van je lucht.
Binnen heb je dat al snel, net zoals in een kast.
De post waar ik op reageerde was een kast waar de lucht recht vooruit moet.
Slang is groter dan de diameter van de fan, dus loopt wel los.
Bij mij ging het energieverbruik omlaag, want de aanvoer lucht was warmer.
Dan neem ik het verlies door net wat meer verbruik in energie van de fan (trouwens niet kunnen waarnemen) voor lief.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Omdat ik nu al overal Tado heb.crepsly schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:54:
[...]
Waarom zou je daar een tado knop voor gebruiken en niet een normale thermostaat knop?
Nomen nescio
Dit ga je nooit redden met de wettelijke geluidsgrens van 40 dB op de erfgrens. Bij mij staat de voorzijde van de WP 2 meter van de erfgrens en hoogst waarschijnlijk zal ik wat aan geluiddemping (geluiddempende kast er omheen) moeten doen.psycho-realm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:30:
[Afbeelding]
Er is volgens mij een escape: die wettelijke norm geldt voor buiten opgestelde WP's en airco's. Als je 'm 't opberghok zet met goede kanalen voor aanvoer en afvoer dan geldt die wettelijk norm van max 40 dB niet. Of je buren er blij van worden is natuurlijk een andere zaak.
Draai momenteel op WAR met vaste pomp flow van rond de 23,5 liter per minuut.
Kan meer kwijt, tot 36 liter per minuut. Heb momenteel 200+m2 aan vloerverwarming open staan.
War ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6hL2rcmSg5RT7hFsBptmDFTb.png?f=user_large)
heat delta staat op 3 graden nu. Kan er twee graden van maken, om de capaciteit wat te verhogen. Maar mijn vraag 1 is dan:
Wat wordt er nog bijgestuurd op basis van die heat delta als je met vaste flow en WAR draait?
Volgens mij kan ie dan alleen nog maar met de compressor frequentie aan de slag of niet?
compressor lijkt toch vrij vaak aan en uit te slaan:
/f/image/Myork7iEmCPY7vRPWfjLcyZo.png?f=fotoalbum_large)
Ta/Tr zien er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1lphzD1cix9WXVXWvxRBDQG2.png?f=user_large)
berekende dT ziet er dan zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/j8xI6guVsPl6oeHYsRNUAqU3.png?f=user_large)
Stabiliseert inderdaad rond de 3 graden, dus dat is conform instelling.
Wat kan ik nu nog doen?
- dT naar 2 graden brengen. Verhoogt de capaciteit van de vloer als ik het goed heb.
- Pompsnelheid verhogen/verlagen?
- Stooktemperatuur verhogen/verlagen?
Wil niet als een kip zonder kop van alles gaan zitten aanpassen, en er zitten tussen de afzonderlijke dagen momenteel best veel verschillen in wind/vocht/temperatuur om het betrouwbaar te proberen.
Iemand een zetje in de juiste richting?
Je WP pendelt en kan dus zijn minimale vermogen niet kwijt in je afgiftesysteem (wat wel erg gek is bij 200m² VVW). Flow en/of stooklijn moeten dus omhoog. Verder zou je nachtverlaging kunnen overwegen, dan kan je overdag (bij hogere COP) langer op minimum vermogen draaien.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:41:
Draai nu een tijdje stabiel op dezelfde settings. Comfort is goed, maar ben nu een beetje zoekende welke kant ik op kan om nog wat verbetering te halen.
Draai momenteel op WAR met vaste pomp flow van rond de 23,5 liter per minuut.
Kan meer kwijt, tot 36 liter per minuut. Heb momenteel 200+m2 aan vloerverwarming open staan.
War ziet er zo uit:
[Afbeelding]
heat delta staat op 3 graden nu. Kan er twee graden van maken, om de capaciteit wat te verhogen. Maar mijn vraag 1 is dan:
Wat wordt er nog bijgestuurd op basis van die heat delta als je met vaste flow en WAR draait?
Volgens mij kan ie dan alleen nog maar met de compressor frequentie aan de slag of niet?
compressor lijkt toch vrij vaak aan en uit te slaan:
[Afbeelding]
Ta/Tr zien er zo uit:
[Afbeelding]
berekende dT ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Stabiliseert inderdaad rond de 3 graden, dus dat is conform instelling.
Wat kan ik nu nog doen?
- dT naar 2 graden brengen. Verhoogt de capaciteit van de vloer als ik het goed heb.
- Pompsnelheid verhogen/verlagen?
- Stooktemperatuur verhogen/verlagen?
Wil niet als een kip zonder kop van alles gaan zitten aanpassen, en er zitten tussen de afzonderlijke dagen momenteel best veel verschillen in wind/vocht/temperatuur om het betrouwbaar te proberen.
Iemand een zetje in de juiste richting?
Om je systeem beter te leren kennen (en te achterhalen bij welke gemiddelde dagtemperatuur je welke Ta nodig hebt, en welke Ta je minimaal nodig hebt om het minimum vermogen kwijt te raken in het afgiftesysteem) kun je ook eerst een tijdlang op vaste Ta draaien (i.c.m. een thermostaat).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
niks. want je stuurt niet meer op delta maar op flow.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:41:
(edit: hooguit het pendelgedrag, als de werkelijke delta te klein wordt)
[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2022 10:57 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
ja dat kan ik me ook niet voorstellen. Nu heb ik wel een T-Cap, maar uitgaande van 27 graden aanvoer en 24 graden retour, kom ik met 10cm h-o-h op 32 W/M2.Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:51:
[...]
Je WP pendelt en kan dus zijn minimale vermogen niet kwijt in je afgiftesysteem (wat wel erg gek is bij 200m² VVW).
Ofwel een 6400+ watt.
stooklijn omhoog levert hoogstwaarschijnlijk hogere temperaturen in huis op lijkt me?Flow en/of stooklijn moeten dus omhoog.
Flow kan zonder problemen omhoog. Ga ik dat eerst doen.
Draai al wat lagere temperaturen in de nacht. Vandaar (denk ik) dat de ochtend runs tot een uur of acht duren.Verder zou je nachtverlaging kunnen overwegen, dan kan je overdag (bij hogere COP) langer op minimum vermogen draaien.
Kan ik zeker doen.om je systeem beter te leren kennen (en te achterhalen bij welke gemiddelde dagtemperatuur je welke Ta nodig hebt, en welke Ta je minimaal nodig hebt om het minimum vermogen kwijt te raken in het afgiftesysteem) kun je ook eerst een tijdlang op vaste Ta draaien (i.c.m. een thermostaat).
Doel is dan om te zien wanneer ie het huis niet meer warm krijgt?
Nog wel een detail vergeten te melden, heb pas 1 van de 3 verdelers vervangen naar een gesloten variant. Nummer twee komt vandaag binnen. Zal ook nog wel wat uitmaken als ik die allemaal vervangen heb.
edit: come to think of it; ik heb de instellingen van die pomp niet meer gewijzigd... Staat nog op auto adapt.
/f/image/QyRQUGNNDX3VFxsMjII3sTu6.png?f=fotoalbum_large)
Auto adapt regelde hem op 50%. Heb hem nu op constant 75% gezet. Eens kijken wat dat doet.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 30-11-2022 11:09 ]
Dat dacht ik alsjimmie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:56:
[...]
niks. want je stuurt niet meer op delta maar op flow.
hoe bedoel je dat? Kan ik door hogere/lagere instelling nog iets bereiken denk je?(edit: hooguit het pendelgedrag, als de werkelijke delta te klein wordt)
Flow omhoog betekent ook hogere temperatuur in huis.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
stooklijn omhoog levert hoogstwaarschijnlijk hogere temperaturen in huis op lijkt me?
Want met een hogere flow heb je een lagere dT, dus een hogere Tr en dus is gemiddelde temperatuur en dus de totale afgifte hoger.
Wat is je probleem?psycho-realm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[...]
Ja heb je ook gelijk in...sjimmie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:09:
[...]
Flow omhoog betekent ook hogere temperatuur in huis.
Want met een hogere flow heb je een lagere dT, dus een hogere Tr en dus is gemiddelde temperatuur en dus de totale afgifte hoger.
Krijg hoe langer hoe meer spijt dat ik geen technische opleiding ben gaan doen
En dan maakt het onder de streep niet uit voor het pendelen ook zou ik zeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 30-11-2022 11:10 ]
Misschien dat ik inderdaad de thermostaat wel ga gebruiken. Maar leek me handig om eerst te kijken wat er zo uit te halen is. Eerst optimaliseren, dan de thermostaat eraan.sjimmie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:14:
@MikeyMan soms moet je ook niet te moeilijk denken en pendelen accepteren (of met een thermostaat werken, dan krijg je gedrag wat vergelijkbaar is met pendelen).
Eerst maar eens aan de knutsel met de twee overgebleven verdelers
hoe kan je eigenlijk de flow manueel verhogen ?het enige wat ik kan aanpassen is de stooklijn maar niet de flow .hangt wel thermostaat aan.is split systeemsjimmie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:09:
[...]
Flow omhoog betekent ook hogere temperatuur in huis.
Auto-Adapt is een rot instelling bij Grundfos…MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
edit: come to think of it; ik heb de instellingen van die pomp niet meer gewijzigd... Staat nog op auto adapt. [Afbeelding]
Auto adapt regelde hem op 50%. Heb hem nu op constant 75% gezet. Eens kijken wat dat doet.
Alleen in specifieke situaties kan het een uitkomst bieden, zoals voor grotere Magna 3 pompen en VvE’s met geluidsklachten.
Constant pressure heeft de voorkeur, eventueel constant curve indien je veel naregeling hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 30-11-2022 11:22 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Als je stuurt op dT dan gaat de flow omhoog door de dT te verhogen.panalist schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:20:
[...]
hoe kan je eigenlijk de flow manueel verhogen ?het enige wat ik kan aanpassen is de stooklijn maar niet de flow .hangt wel thermostaat aan.is split systeem
Als je stuurt op Pump Duty dan gaat de flow omhoog door de Pump Duty te verhogen.
waar kan ik dit ergens instellen die pump duty?sjimmie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:25:
[...]
Als je stuurt op dT dan gaat de flow omhoog door de dT te verhogen.
Als je stuurt op Pump Duty dan gaat de flow omhoog door de Pump Duty te verhogen.
Op de controller.panalist schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:46:
[...]
waar kan ik dit ergens instellen die pump duty?
Zoek even terug in dit topic, het is vaker voorbij gekomen. (ik meen nog deze maand een paar keer)
edit, bv hier: vandermark in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
[ Voor 16% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2022 11:53 ]
Beiden hebben hetzelfde doel (meer afgifte) en zorgen dus voor hogere temperaturen. Maar er zal toch wel ergens een thermostaat zijn die de temperatuur in je huis regelt?MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
stooklijn omhoog levert hoogstwaarschijnlijk hogere temperaturen in huis op lijkt me?
Dat zal zeker een verklaring zijn voor de hoge Ta om het minimum vermogen kwijt te raken!Nog wel een detail vergeten te melden, heb pas 1 van de 3 verdelers vervangen naar een gesloten variant. Nummer twee komt vandaag binnen. Zal ook nog wel wat uitmaken als ik die allemaal vervangen heb.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja ik heb een thermostaat op cn2. Maar als ie op direct met vaste flow staat doet ie daar niks mee toch?Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:53:
[...]
Beiden hebben hetzelfde doel (meer afgifte) en zorgen dus voor hogere temperaturen. Maar er zal toch wel ergens een thermostaat zijn die de temperatuur in je huis regelt?
[...]
Dat zal zeker een verklaring zijn voor de hoge Ta om het minimum vermogen kwijt te raken!
Jawel, een thermostaat doet dan gewoon wat je van een thermostaat mag verwachten. De WP stopt met werken zodra de thermostaat dat zegt. Dus dan gaat de compressor uit, je flow naar nul, en dus is er geen relevante warmteproductie meer (ingestelde Ta vanuit "direct" wordt genegeerd).MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:23:
[...]
Ja ik heb een thermostaat op cn2. Maar als ie op direct met vaste flow staat doet ie daar niks mee toch?
Eum, edit: mits je wel je WP hebt ingesteld om naar de thermostaat te luisteren.
[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2022 13:12 ]
Dat is niet wat ik zie. Wellicht dat CN4 zo werkt. Maar ik zie geen enkele reactie op de aan/uit vraag van de thermostaat. Sowieso blijft op vaste flow modus met watertemperatuurregeling de flow driftig draaien.sjimmie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:11:
[...]
Jawel, een thermostaat doet dan gewoon wat je van een thermostaat mag verwachten. De WP stopt met werken zodra de thermostaat dat zegt. Dus dan gaat de compressor uit, je flow naar nul, en dus is er geen relevante warmteproductie meer (ingestelde Ta vanuit "direct" wordt genegeerd).
Dacht ook dat dat de voor de hand liggende combinatie was. Maar eigenlijk nog niet geprobeerd om vaste flow te combineren met thermostaat sturing.
Heb sowieso een verschil van mening met de thermostaat overigens:
/f/image/Z0KkJVQrtL9tDgFrkIy2TE2S.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 30-11-2022 13:16 ]
In het menu moet je hem nog wel op externe thermostaat zetten dan.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:13:
[...]
Dat is niet wat ik zie. Wellicht dat CN4 zo werkt. Maar ik zie geen enkele reactie op de aan/uit vraag van de thermostaat. Sowieso blijft op vaste flow modus met watertemperatuurregeling de flow driftig draaien.
Als je met de extra printplaat werkt, dien je daar de thermostaat op aan te sluiten. Als je met de extra printplaat ook een buffer hebt ingesteld, wordt de thermostaat alleen gebruikt om secundaire pomp en kleppen aan te sturen.
Vandaar mijn "edit". Alleen als je de WP ook instelt om naar de thermostaat op CN2 te luisteren.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:13:
[...]
Dat is niet wat ik zie. Wellicht dat CN4 zo werkt. Maar ik zie geen enkele reactie op de aan/uit vraag van de thermostaat. Sowieso blijft op vaste flow modus met watertemperatuurregeling de flow driftig draaien.
Dacht ook dat dat de voor de hand liggende combinatie was. Maar eigenlijk nog niet geprobeerd om vaste flow te combineren met thermostaat sturing.
Heb sowieso een verschil van mening met de thermostaat overigens:
[Afbeelding]
Ik zit in dezelfde fase van ontdekken. Heb ook pas de Alpha pompen op constant gezet. Ben alleen nog aan het uitzoeken of ze een hogere of lagere flow moeten hebben als de WP-pomp.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:00:
[...]
ja dat kan ik me ook niet voorstellen. Nu heb ik wel een T-Cap, maar uitgaande van 27 graden aanvoer en 24 graden retour, kom ik met 10cm h-o-h op 32 W/M2.
Ofwel een 6400+ watt.
[...]
[...]
Draai al wat lagere temperaturen in de nacht. Vandaar (denk ik) dat de ochtend runs tot een uur of acht duren.
[...]
Kan ik zeker doen.
Doel is dan om te zien wanneer ie het huis niet meer warm krijgt?
Nog wel een detail vergeten te melden, heb pas 1 van de 3 verdelers vervangen naar een gesloten variant. Nummer twee komt vandaag binnen. Zal ook nog wel wat uitmaken als ik die allemaal vervangen heb.
edit: come to think of it; ik heb de instellingen van die pomp niet meer gewijzigd... Staat nog op auto adapt. [Afbeelding]
Ben ook begonnen met het leren van de WP op basis van een vaste aanvoertemperatuur en thermostaat. Was daar snel van genezen, met name vanwege de bar slechte hysteresis op de interne thermostaat van de controller. Daardoor te ver terugzakkende kamertemperaturen, en daarna de hard werkende Pana om het weer recht te breien, waarna pendelen volgde. Draai de T-Cap nu redelijk met dT van 2 op variabele flow met watertemp en stooklijn. Gebruik wel autoshift script via IFTTT om over- en undershoots te compenseren, en 's nachts het water wat minder hoog te zetten. Ik probeer ook QM3 als test.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Via controller of Pana Service Cloud. Dit laatste is het makkelijkst bij Debiet Pomp onder Systeeminstellingen.panalist schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:46:
[...]
waar kan ik dit ergens instellen die pump duty?
:strip_exif()/f/image/KvHVkBvns4eFBRxcRpuIr0Er.jpg?f=fotoalbum_large)
De dT staat bij Bedrijfsinstellingen (niet instelbaar bij vaste flow).
Tiesert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:00:
[...]
Via controller of Pana Service Cloud. Dit laatste is het makkelijkst bij Debiet Pomp onder Systeeminstellingen.
[Afbeelding]
De dT staat bij Bedrijfsinstellingen (niet instelbaar bij vaste flow).
/f/image/CR1Avcku1koAVwbgQZiHBA7p.png?f=fotoalbum_large)
als ik hier wil Dt hebben voor flow moet ik dit eerst veranderen in service menu ?
Ik kan op deze plek kiezen voor dT of vaste flow. Bij jou is deze optie grijs, misschien weet iemand waarom dat is.panalist schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:31:
[...]
als ik hier wil Dt hebben voor flow moet ik dit eerst veranderen in service menu ?
Ik ben met node red bezig. Gezien het hier toch traag afkoelt en opwarmt middel ik de laatste vijf waardes die van de thermostaat vandaan komen.Tiesert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:52:
[...]
Ik zit in dezelfde fase van ontdekken. Heb ook pas de Alpha pompen op constant gezet. Ben alleen nog aan het uitzoeken of ze een hogere of lagere flow moeten hebben als de WP-pomp.
Ben ook begonnen met het leren van de WP op basis van een vaste aanvoertemperatuur en thermostaat. Was daar snel van genezen, met name vanwege de bar slechte hysteresis op de interne thermostaat van de controller. Daardoor te ver terugzakkende kamertemperaturen, en daarna de hard werkende Pana om het weer recht te breien, waarna pendelen volgde. Draai de T-Cap nu redelijk met dT van 2 op variabele flow met watertemp en stooklijn. Gebruik wel autoshift script via IFTTT om over- en undershoots te compenseren, en 's nachts het water wat minder hoog te zetten. Ik probeer ook QM3 als test.
Nu nog op basis hiervan schakelen met eigen ingestelde parameters. Ben nu aan het testen met .2 graden.
Ik heb een losse externe thermostaat en bereken de gemiddelde kamertemperatuur uit 3 waardes over 10 minuten en vergelijk dat met mijn gewenste onder-, midden- en boventemperatuur en shift dan de stooklijn van -2 tot +2. Heb nog geen Heishamon geinstalleerd.MikeyMan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:06:
[...]
Ik ben met node red bezig. Gezien het hier toch traag afkoelt en opwarmt middel ik de laatste vijf waardes die van de thermostaat vandaan komen.
Nu nog op basis hiervan schakelen met eigen ingestelde parameters. Ben nu aan het testen met .2 graden.
Nu is mijn oog gevallen op een 230v thermostaat, maar zou een 12 volt hem ook kunnen worden, stel de 230v bevalt niet.
Nu moet ik de kabels voor de thermostaat nog trekken (er vanuit gaande dat het geen draadloze wordt).
1. Stel ik sluit hem 230v aan, dan heb ik 2 kabels nodig neem ik aan?
ymvk 2x1 ofzo voor de 230v
en een utp cat5 voor signaal
2. Ik neem aan dat de pana hem dan voedt via de 230v en signaal stuurt via de 12v
3. Stel ik sluit hem 12 volt aan, dan gebruik ik gewoon de cat5 en laat ik de 230v ongebruikt liggen.
Haha, ja vergelijkbaar dusTiesert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:27:
[...]
Ik heb een losse externe thermostaat en bereken de gemiddelde kamertemperatuur uit 3 waardes over 10 minuten en vergelijk dat met mijn gewenste onder-, midden- en boventemperatuur en shift dan de stooklijn van -2 tot +2. Heb nog geen Heishamon geinstalleerd.
Ligt er aan waar je hem op aansluit cn2 is 230V en cn4 is zwakstroom je thermostaat moet in beiden gevallen apart gevoed worden door batterijen of adapter, of het moet zo zijn (ik weet dat niet) dat je via cn2 ook je thermostaat kan voeden maar die moet dan door 230V gevoed kunnen worden.dirkmuis schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:32:
Binnenkort komt mijn WP, maar ik ben nog zoekende naar een thermostaat.
Nu is mijn oog gevallen op een 230v thermostaat, maar zou een 12 volt hem ook kunnen worden, stel de 230v bevalt niet.
Nu moet ik de kabels voor de thermostaat nog trekken (er vanuit gaande dat het geen draadloze wordt).
1. Stel ik sluit hem 230v aan, dan heb ik 2 kabels nodig neem ik aan?
ymvk 2x1 ofzo voor de 230v
en een utp cat5 voor signaal
2. Ik neem aan dat de pana hem dan voedt via de 230v en signaal stuurt via de 12v
3. Stel ik sluit hem 12 volt aan, dan gebruik ik gewoon de cat5 en laat ik de 230v ongebruikt liggen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Neem ik een 230v op cn2 dan neem ik aan dat ik die daarvandaan voedt. Gaat het signaal dan door 2 andere aders of net als bij 12v door dezelfde.
CN 4 is een potentiaal vrij contact on/off geen 12vdirkmuis schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:33:
Is dat zo? Mijn huidige nest ontvangt signaal + voeding via 12 volt, 2 aders dus.
Neem ik een 230v op cn2 dan neem ik aan dat ik die daarvandaan voedt. Gaat het signaal dan door 2 andere aders of net als bij 12v door dezelfde.
Bij mijn dochter wordt de nest gevoed door een 12v adapter daar het rechtstreeks niet werkte. Ook een monoblock van Panasonicdirkmuis schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:33:
Is dat zo? Mijn huidige nest ontvangt signaal + voeding via 12 volt, 2 aders dus.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Oke ik hoef hem niet te installeren dus niet mijn zorg. Maar ik ben wel geinteresseerd naar hoe.
Dus een 12v thermostaat krijgt 2 aders waar zowel spanning als signaal doorheen gaat.
Hoe zit de aansluiting dan bij de pana i.c.m. 230v? Die sluit ik aan op cn2. Moet ik de thermostaat dan nog voeden en sluit ik tevens cn4 aan?
Heb vandaag de pana cloud ingesteld en hieronder de run van de afgelopen 12 uur:
Lijkt mijzelf een behoorlijk stabiele run.
/f/image/Nwg7wYIFLlubsR5l7w3lO1it.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u4Lr7YWpwHyBvBcivXuorgGW.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik zit zo rond de 12kwh per dag op dit moment.
Zijn er op basis van de waardes in de grafiek nog aanpassingen die ik kan doen om het verbruik te laten dalen? Ben opzoek naar de juiste richting waar ik aanpassingen kan doen om het op de juiste manier aan te pakken.
Alle input is welkom.
Dat zou ik ook kunnen doen. De nest aan de usb adapter hangen. De draadloze heatlink bij de pana en klaar.klump4u schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:39:
[...]
Bij mijn dochter wordt de nest gevoed door een 12v adapter daar het rechtstreeks niet werkte. Ook een monoblock van Panasonic
Maar ik dacht dat de nest niet de beste specs had qua hysterese enzo.
Nee de panasonic geeft geen spanning van 12v, het werkt niet zoals een cv ketel dus zorg maar voor een stopcontact bij je nest thermostaat.dirkmuis schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:39:
Uhh watte?
Oke ik hoef hem niet te installeren dus niet mijn zorg. Maar ik ben wel geinteresseerd naar hoe.
Dus een 12v thermostaat krijgt 2 aders waar zowel spanning als signaal doorheen gaat.
Hoe zit de aansluiting dan bij de pana i.c.m. 230v? Die sluit ik aan op cn2. Moet ik de thermostaat dan nog voeden en sluit ik tevens cn4 aan?
Dit topic is gesloten.