• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:44
Ik zoek een ....?
Voor ons nieuwe huis wil ik het thuisnetwerk + beveiligingscamera's optuigen. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 jonge kids en het gebruik is vooral thuiswerken, gamen, streamen, en een flintertje smart home.

Wat is je budget?
€1.500 tot €2.000

Heb je bepaalde voorkeuren?
Ik ben een beetje technisch onderlegd, maar zie mijzelf niet als een 'echte' Tweaker. Daarom zie ik de charme wel in van een volledig UniFi ecosysteem. Maar ik overweeg ook nog om het beveiligingscamera gedeelte met Reolink te doen als dat significant kosten scheelt of duurzamere hardware geeft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
  • Alle kabels + glasvezel (KPN 1 Gbit) komen in de meterkast samen.
  • 3x PoE access points op de plafonds van elke verdieping
  • 4x PoE beveiligingscamera's en deurbel op de buitengevels
  • 7x random ethernet aansluitingen voor slaapkamers etc.
Wat heb je zelf al bedacht?
  1. UniFi met Cloud Gateway Max die routing + NVR doet
  2. UniFi met een losse NVR
  3. UniFi voor netwerk + Reolink camera's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW_wJD3WsJLcE_VcMql3t-6ZSRk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Wp7qz5744LwbmTYU9VscZEo0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlGNZwjzqgOnxJKNaxJ6m9zihZc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9r8iGGO0Dkb8jwh414Yt4JHX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baYwhTlChiAx_4W02gONFpeoaaw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bcBwxowL6D2cMszl8yxsvnvD.png?f=fotoalbum_tile
Wat wil / verwacht je van ons?
  1. Ik zou graag algemene feedback willen op bovenstaande setup.
  2. Moet ik mij zorgen maken om alle hardware in de meterkast te plaatsen qua temperatuur? Hij is bovengemiddeld groot (115x35x260).
  3. Is het terecht dat ik me wat zorgen over de levensduur van de exclusieve SSD opslag in deze setup? Met de huidige prijzen is het niet leuk om binnen 3-5 jaar weer de SSD te moeten vervangen. Maar aangezien ik alles in de meterkast wil plaatsen, is dit wel weer een fijne setup qua verbruik, warmte en geluid.
  4. Als iemand iets zinnigs te zeggen heeft over m'n Reolink overwegingen dan zijn die ook welkom.

[ Voor 36% gewijzigd door MvdD op 30-08-2026 14:50 ]

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
@MvdD Met je Unifi setup ga je het volgens mij niet redden qua poe capaciteit. Drie access points is al max 39 watt. De Lite 16 heeft max 45 watt. Je zou kunnen overwegen om er twee keer een Lite 8 van te maken. Dan heb je 2x 52 watt.

Een SSD tray zie ik niet in je lijstje, die wordt volgens mij niet standaard meegeleverd.

Of het gebruik van de Max als NVR verstandig is weet ik niet. Je leest hier wel dat ieder apparaat moet doen waarvoor het gemaakt is (router moet routeren, switch moet switchen) en waarschijnlijk kost dat best wel wat capaciteit van de Max. Die staat er sowieso al om bekend dat die warm wordt. Wellicht is de Fiber nog een optie, hoewel daarvoor hetzelfde bezwaar geldt (NVR functie door router). Is de Unifi NVR met HD’s een optie? Heb je de Ubiquiti UniFi Protect NVR Instant Kit al gezien? Dan is één Lite 8 wellicht al genoeg.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:56
Wat betreft levensduur van de nvme is het wel te doen. Deze zit er nu bijna 3 jaar in met 2 HD camera's. Gekocht in de goede tijd, zeg maar.

Ik zou niet zo'n high end nvme kiezen, gewoon doorsnee ding doet het bij mij uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUZvy2lwItQONQf2Tbs4CCxwmyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSKKWzXDvt6z9fRu5GCkOK23.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Skynett op 30-08-2026 10:46 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• MvdD
Relesi schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:33:
@MvdD Met je Unifi setup ga je het volgens mij niet redden qua poe capaciteit. Drie access points is al max 39 watt. De Lite 16 heeft max 45 watt. Je zou kunnen overwegen om er twee keer een Lite 8 van te maken. Dan heb je 2x 52 watt.

Een SSD tray zie ik niet in je lijstje, die wordt volgens mij niet standaard meegeleverd.

Of het gebruik van de Max als NVR verstandig is weet ik niet. Je leest hier wel dat ieder apparaat moet doen waarvoor het gemaakt is (router moet routeren, switch moet switchen) en waarschijnlijk kost dat best wel wat capaciteit van de Max. Die staat er sowieso al om bekend dat die warm wordt. Wellicht is de Fiber nog een optie, hoewel daarvoor hetzelfde bezwaar geldt (NVR functie door router). Is de Unifi NVR met HD’s een optie? Heb je de Ubiquiti UniFi Protect NVR Instant Kit al gezien? Dan is één Lite 8 wellicht al genoeg.
Waarom is de 45W PoE capaciteit van de Lite 16 niet voldoende voor de 3x13W van de access points dan? De camera's worden in de UniFi + Reolink setup gevoed door de NVR namelijk. In de volledige UniFi setup heb ik de Switch Pro Max 16 PoE staan.

Wat je aankaart over het combineren van een router en NVR in 1 apparaat zet me wel aan het denken en daardoor neig ik nu wel meer naar de UniFi + Reolink setup.

Ik had het idee dat de Cloud Gateway Fiber overkill was voor mijn situatie en had daarom de Max gekozen. Ik zal ook nog eens naar de UniFi NVR's kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door MvdD op 30-08-2026 13:38 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:13
MvdD schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Waarom is de 45W PoE capaciteit van de Lite 16 niet voldoende voor de 3x13W van de access points dan? De camera's worden in de UniFi + Reolink setup gevoed door de NVR namelijk. In de volledige UniFi setup heb ik de Switch Pro Max 16 PoE staan.

Ik had het idee dat de Cloud Gateway Fiber overkill was voor mijn situatie en had daarom de Max gekozen. Ik zal ook nog eens naar de UniFi NVR's kijken.
Wil je nooit een aansluiting die sneller is dan 1Gbps? En wil je intern nooit sneller dan 2.5Gbps?

De UCG Fiber heeft een betere interface voor toekomstige snellere interne en externe netwerken.

Maar een losse NVR (of zelfs een opensource Frigate installatie) ben ik wel voorstander van.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

Wat je aankaart over het combineren van een router en NVR in 1 apparaat zet me wel aan het denken en daardoor neig ik nu wel meer naar de UniFi + Reolink setup.

Voor de 3 schotels is dat meer dan voldoende. 13W is het maximale verbruik, normaliter gebruiken ze de helft bij normale zendsterkte.

• MvdD
duvekot schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Wil je nooit een aansluiting die sneller is dan 1Gbps? En wil je intern nooit sneller dan 2.5Gbps?

De UCG Fiber heeft een betere interface voor toekomstige snellere interne en externe netwerken.

Maar een losse NVR (of zelfs een opensource Frigate installatie) ben ik wel voorstander van.
Mmmh ik ben qua internetsnelheid echt sinds kort pas overgestapt van 200Mbps naar 1Gbps, dus denk dat de behoefte naar 2.5Gbps (ook intern) niet zo'n vaart zal lopen. Wij zijn echt geen hele intensieve gebruikers wat dat betreft. In de ideale wereld haal ik nu de betere hardware die hierop voorbereid is, maar ik zit wel echt tegen de max van m'n budget ook aan.

Ik heb even vluchtig gekeken naar Frigate, maar dat is me qua complexiteit toch een stap te ver. Als ik me erin vastbijt, zal het me ongetwijfeld lukken maar tijd is al schaars genoeg dus ik ben wel echt op zoek naar een wat meer hands-off oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door MvdD op 30-08-2026 14:15 ]

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]

.
Daar had ik overheen gelezen, my bad.

• MvdD
Ik heb even een extra setup toegevoegd met een losse Protect NVR Instant. Hiermee zijn de zorgen weggenomen van 1 apparaat dat zowel de routing als NVR doet en tevens over de levensduur van de M.2 SSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siF2hsKH_d4t7kmJlji6HrAxKzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9r8iGGO0Dkb8jwh414Yt4JHX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swhz-NDUkXd5tiPZ7L8tnJzDJ-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcBwxowL6D2cMszl8yxsvnvD.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Nu online
MvdD schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:43:
Ik heb even een extra setup toegevoegd met een losse Protect NVR Instant. Hiermee zijn de zorgen weggenomen van 1 apparaat dat zowel de routing als NVR doet en tevens over de levensduur van de M.2 SSD.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Al een idee waar je de bel/chime gaat hangen?

Ik zou voor de PoE gaan, die kan je heel mooi/bijna vlak in de muur wegwerken.

• MvdD
Source90 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Al een idee waar je de bel/chime gaat hangen?

Ik zou voor de PoE gaan, die kan je heel mooi/bijna vlak in de muur wegwerken.
Ik heb een stopcontact op een prima locatie voor de chime in de gang zitten, maar zou ook boven de meterkast deur nog een kabel kunnen trekken voor de PoE variant. Maar dat is meer moeite en ik zag het nut er niet direct van in (behalve esthetisch).

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:06
Volume van de PoE chime is imo wel zwak.. hou daar rekening mee.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:59
Frantic schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:51:
Ik heb dat ook regelmatig gelezen en toevallig de chime vandaag zachter gezet. Ik het niet de PoE versie overigens dus misschien verschil? Maar lijkt me niet toch :)

Overigens ook nog gewoon in de hal geplaatst.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Source90
  • Nu online
Hier 1x PoE in de woonkamer en 1x PoE op zolder (trapgat).

Hiervoor had ik de WIFI variant in de woonkamer maar kan mij niet heugen dat deze harder klonk. Ook hier staat het volume niet maximaal voor beide (80% volgens mij).

• MvdD
Frantic schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:51:
Mmmh zowel de WiFi als de PoE chimes zouden 80 dB moeten produceren. Ik zal in ieder geval overwegen om een 2e exemplaar op te hangen dan.

• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:50
Binnenkort verhuizen wij naar een woning met behoorlijk wat ruimte en ik wil daar graag een UniFi-netwerk aanleggen. Omdat een verhuizing natuurlijk al genoeg kost, wil ik de aanschaf eventueel in twee fases doen.

Ik ben nog vrij nieuw met UniFi, dus excuses als ik bepaalde termen niet helemaal correct gebruik.

Ik zoek een ....?
Een complete setup voor een thuisnetwerk. Ik heb in het UniFi Design Center inmiddels de plattegronden geüpload en daar een eerste ontwerp gemaakt.

Wat is je budget?
Ik verwacht dat het totaal al snel richting de €1.100 à €1.200 gaat. Omdat ik de aanschaf eventueel in meerdere delen kan doen, is er nog wat ruimte als een betere oplossing bijvoorbeeld €300 à €400 duurder uitvalt.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Niet echt. Ik sta open voor alle feedback, verbeteringen en alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Indien gewenst kan ik de plattegronden en/of mijn ontwerp uit het UniFi Design Center delen, zodat de situatie wat inzichtelijker wordt.

Er ligt momenteel nog geen glasvezel bij de woning, maar het is wel de bedoeling dat dit uiteindelijk komt. Verderop in de straat zijn woningen inmiddels wel aangesloten. Voorlopig is 1Gbit/s nog wel voldoende. 99% zeker dat deze snelheid komende jaren nog wel voldoet.

Wat heb je zelf al bedacht?
De producten die ik nu op het oog heb zijn:
  • Cloud Gateway Max - 1TB
  • Ultra 60W Switch
  • 2x U6+ AP
  • 2x G5 Turret Ultra
  • Deurbel - (twijfel tussen G4 Doorbell en G6 Entry?)
  • Flex Mini op het bureau, bijvoorbeeld voor laptops/pc's
  • Later eventueel nog een extra access point voor betere dekking in de tuin
Wat wil / verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar second opinions van mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met UniFi.

Is deze setup logisch opgebouwd? Zijn er onderdelen waarvoor jullie een beter alternatief zouden aanraden, en waarom?

Daarnaast vooral benieuwd naar:
  • Is de CG-MAX een goede keuze hiervoor?
  • Is de 1TB voldoende voor twee camera's en een deurbel?
  • Zijn de U6+ het nog waard om te halen of beter om futureproof wifi 7 AP's te halen?
  • Welke deurbel raden jullie aan?
Zie ik nog andere belangrijke onderdelen over het hoofd?

Alvast bedankt!!

[ Voor 3% gewijzigd door Hambjorger op 31-08-2026 11:42 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hambjorger schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:26:
Er ligt momenteel nog geen glasvezel bij de woning, maar het is wel de bedoeling dat dit uiteindelijk komt. Verderop in de straat zijn woningen inmiddels wel aangesloten.
(...)
Is de CG-MAX een goede keuze hiervoor?~[/li]
Lastig om te zeggen als je niet aangeeft welke internetsnelheden je in de toekomst wil kunnen routeren :)

De Max doet 2,3Gbps met IDS/IPS aan en 2,5Gbps met IDS/IPS uit. Dat kan prima zijn. Maar wil jij straks 4Gbps glasvezel kunnen gebruiken, dan is de Max natuurlijk niet voldoende.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:50
Haha, excuus. Die had ik gemist. Ik heb het ook aangepast in mn initiële vraag.

Voorlopig is 1GBit/s genoeg! Denk niet dat er komende jaren verlangen is naar iets snellers.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:06
MvdD schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:23:
[...]

Mmmh zowel de WiFi als de PoE chimes zouden 80 dB moeten produceren. Ik zal in ieder geval overwegen om een 2e exemplaar op te hangen dan.
Wij vinden 'm erg zacht in ieder geval. Ik ga dmv Home Assistant en een Shelly (+ fysieke schakelaar) de oude hamerbel weer in bedrijf stellen. Zodat deze ook uit kan en de poe chime 't kan rooien als onze dochter of ik slapen.

• MvdD
Nog bedankt allemaal voor de feedback. Ik had meer PoE budget nodig dus heb de Lite 16 PoE vervangen voor de Switch Ultra 210W. Mocht ik extra poorten nodig hebben, dan hang ik er een extra switch bij. Verder ook een Seagate SkyHawk HDD gevonden die een stuk beter geprijsd was dan de WD Purple die ik eerst op het oog had.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate SkyHawk (2021), +Rescue, 4TB€ 183,53€ 183,53
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Ultra 210W Switch€ 199,-€ 199,-
3AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Lite€ 102,-€ 306,-
1Computer-accessoiresLanberg WF10-2304-10B€ 34,78€ 34,78
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 105,88€ 105,88
1NasUbiquiti UniFi Network Video Recorder Instant€ 216,-€ 216,-
1Bewakingscamera'sUbiquiti G6 Bullet Wit€ 205,19€ 205,19
2Bewakingscamera'sUbiquiti UniFi G6 Turret Wit€ 204,49€ 408,98
1Smarthome-accessoiresUbiquiti PoE Smart Chime€ 83,01€ 83,01
1DeurbellenUbiquiti UniFi Doorbell Lite - Wit€ 106,-€ 106,-
1DeurbellenUbiquiti UniFi Doorbell Lite - Zwart€ 113,05€ 113,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.961,42
Het is een flink bedrag geworden en ik twijfel alleen nog of het zinvol is om op Black Friday te wachten. Ik heb op het forum niet echt terug kunnen vinden of het de moeite waard is hier nog bijna 3 maanden op te wachten. Wat is jullie ervaring hiermee?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:56
Daar doet Ubiquiti niet echt grootschalig aan mee. Soms zijn er wel wat artikelen in de aanbieding, maar welke artikelen lijkt wel door het toeval bepaald te worden.
En van de aanbiedingen zijn er dan vaak maar 1 of 2 echt interessant (lees veel korting op iets wat je ook goed kan gebruiken.)

BF is nog wel even weg, wanneer heb je het spul nodig? Tegen die tijd kunnen er ook weer nieuwe producten uitgekomen zijn. Maar een nieuw risico is dat de prijs juist ook zal stijgen wegens alle tekorten. Lastig.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Source90
  • Nu online
@MvdD Wellicht gemist in vorige post; je hebt nu 2 deurbellen erin staan?

• MvdD
Source90 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:28:
@MvdD Wellicht gemist in vorige post; je hebt nu 2 deurbellen erin staan?
Ah scherp, dat is inderdaad een foutje!

• MvdD
Skynett schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:21:
Daar doet Ubiquiti niet echt grootschalig aan mee. Soms zijn er wel wat artikelen in de aanbieding, maar welke artikelen lijkt wel door het toeval bepaald te worden.
En van de aanbiedingen zijn er dan vaak maar 1 of 2 echt interessant (lees veel korting op iets wat je ook goed kan gebruiken.)

BF is nog wel even weg, wanneer heb je het spul nodig? Tegen die tijd kunnen er ook weer nieuwe producten uitgekomen zijn. Maar een nieuw risico is dat de prijs juist ook zal stijgen wegens alle tekorten. Lastig.
Ja ik neig er nu het meeste naar om gewoon de trekker over te halen en alles te bestellen. Ik zit er nu ook lekker in qua uitzoekwerk etc, dus het is ook fijn om dat momentum vast te houden en alles te gaan installeren.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.