Groot fan van Ubiquiti, zit mij nu te verdiepen in de UNAS optie, leuk om eens te verkennen, maar nu met meer en meer info, vind ik het toch jammer en vrees ik voor een aanstaande monopolie (zoals een Synology eerder bijv). Veel mensen fan, maar uiteindelijk wordt het aanbod, verspreider en beperkter (ups wel voor product a en b, maar niet voor c,d en protect / access wel op het een en niet op het andere..). Terwijl het hardware matig makkelijk zou kunnen.
Zij hebben nu UNAS Pro, UNAS Pro 4 en UNAS Pro 8, de behuizing lijkt hergebruikt vanuit de NVR producten en het meeste gekke vind ik, de UNAS Pro 8, heeft geen redundancy backup en via unify ups, is dat ook het enige product wat niet een graceful shutdown kan krijgen, maar deze heeft als enige wel multiple raid groups..
Iemand enig idee waarom deze verschillen? Zou het voor Unifi (én ons) niet beter zijn om 1 product/serie uit te werken (dus NVR en UNAS op één hoop en dan een light, medium, pro met steeds betere specs), qua software moet dat dan ook makkelijker voor ze zijn.
Nu zijn er dus best wat opties, maar niets groter dan 4 bays met graceful shutdown én m2 slots. Ook vind ik het zonde dat de CPU niet sterker is bij de 8 (iemand enig idee of dat op termijn zelfstandig te vervangen is?). Nu moet je dus een dubbele 4 kopen en dan heb je nog niks voor Protect en zoveel ruimte heb ik ook niet in mijn rack.. (en ook qua kosten trouwens)
[
Voor 9% gewijzigd door
DennisZ88 op 12-02-2026 13:59
]