• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 21:45

Solid Seal

Drones, 3D printen

Skynett schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:55:
Je UCG-ultra heeft weliswaar één 2,5Gbit Wan poort, maar verder 4 Gbit Lan poorten. Dus je 2,5Gbit switch is dan zuiver om in een interne 2,5Gbit behoefte te voorzien neem ik aan. Het gaat prima samenwerken, maar wel met deze kanttekening.

De 2,5Gbit switch komt zonder voeding maar heeft deze wel nodig.

Nu we het toch over voedingen hebben, die kunnen best wel eens groot zijn, en dat gegeven ondergraaft al snel de mogelijkheid om alles fatsoenlijk in een 10" rack te plaatsen, die voedingen kunnen aardig wat ruimte opslokken.

De voeding van de gateway is gelukkig niet zo groot.

De 16 Lite heeft gewoon een netentree en dat spaart zo weer wat ruimte uit in je kast.

Mocht je voorlopig nog geen behoefte hebben aan 2,5Gbit, blijf dan op 1Gbit, dat heb je zo een mooie set.

Mbt Ziggo router in bridge mode, als jij thuis geen diensten host of toegang naar binnen nodig hebt, dan is er niets mis met twee routers achter elkaar. Daar heb je dan helemaal geen last van en alles werkt probleemloos. Zo Beginnen kan altijd, en zodra je meer wil dan de Ziggo router in bridge modus plaatsen.
"Verders heb ik op 10 meter nog een schuur staan. Daar wil ik ook internet. Gaat die acces point dat redden? of moet ik daar iets anders voor hebben ?
Er ligt geen ethernet kabel. "

Wat is daar een goede manier voor ? hoeft niet super snel . Ik heb daar een 3D printer en een pctje

www.dronepilotennederland.nl

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:58
Solid Seal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:12:
[...]

"Verders heb ik op 10 meter nog een schuur staan. Daar wil ik ook internet. Gaat die acces point dat redden? of moet ik daar iets anders voor hebben ?
Er ligt geen ethernet kabel. "

Wat is daar een goede manier voor ? hoeft niet super snel . Ik heb daar een 3D printer en een pctje
Goot graven .. buis er in ...en daar dan je netwerk kabels doorheen trekken .. altijd stabiel en kan je mooi daar een extra "Tuin WiFi AP" ophangen aan je schuur.

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:40
duvekot schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:33:
[...]

Goot graven .. buis er in ...en daar dan je netwerk kabels doorheen trekken .. altijd stabiel en kan je mooi daar een extra "Tuin WiFi AP" ophangen aan je schuur.
Als je in de schuur een poe AP ophangt geen chinakabel gebruiken maar iets betere, de AP word gevoed door de ethernetkabel, anders krijg je dropouts of andere rariteiten.

Waarschijnlijk gaat het gewoon prima zonder AP in de schuur echter muren en 2/3 lagen glas e.d geven soms problemen.

Hoe presteert je huidige wifi, en anders je telefoon als hotspot instellen en dan met een andere door het huis lopen.

• Solid Seal

Solid Seal

Drones, 3D printen

duvekot schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:33:
[...]

Ja kan .. maar dat is de meest drastische manier :D
tuxie6 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:32:
[...]

Als je in de schuur een poe AP ophangt geen chinakabel gebruiken maar iets betere, de AP word gevoed door de ethernetkabel, anders krijg je dropouts of andere rariteiten.

Waarschijnlijk gaat het gewoon prima zonder AP in de schuur echter muren en 2/3 lagen glas e.d geven soms problemen.

Hoe presteert je huidige wifi, en anders je telefoon als hotspot instellen en dan met een andere door het huis lopen.
Gekke is dat wifi op telefoon het prima doet in de schuur. Maar mijn printer en de WiFi verlichting in de tuin 9/10 keer geen verbinding hebben en het dan gewoon niet doen (de verlichting doet het slechter dan de printer tho)

• duvekot
Solid Seal schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:37:
[...]
Ja kan .. maar dat is de meest drastische manier :D
Je vroeg ook:
Wat is daar een goede manier voor ?
Bespaar je de moeite voor andere oplossingen .. een kabel zal altijd stabieler en sneller zijn.

Een WiFi bridge kan natuurlijk wel .. maar dan zit je dus aan de maximale doorvoer snelheid van die verbinding.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:06
Als alternatief kan je een U6 Mesh / U7 Mesh / U7 Outdoor / U7 Pro Outdoor op de gevel hangen van de woning, als je daar wel een UTP kan krijgen.
Dan ben je in ieder geval "langs" de isolatieschil van de woning. Gok dat de berging minder isolatie heeft dan de woning en het signaal daar beter naar binnen kan.
Een WIFI bridge moet nog steeds het zwakke signaal van binnenshuis opvangen en deze versterken. Gaatje naar buiten boren voor de outdoor is dan qua signaal sterker denk ik.
10 meter moet de outdoor/mesh makkelijk overbruggen buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 07-04-2026 22:05 ]

• Solid Seal

Solid Seal

Drones, 3D printen

duvekot schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:40:
[...]

Je vroeg ook:

[...]

Bespaar je de moeite voor andere oplossingen .. een kabel zal altijd stabieler en sneller zijn.

Een WiFi bridge kan natuurlijk wel .. maar dan zit je dus aan de maximale doorvoer snelheid van die verbinding.
Ik weet dat kabel beste is . Wat ik al zei is dat de printer alleen maar een bestandje hoeft te ontvangen en af en toe een update. Ding werkt nu ook middels Ziggo Wifi . Ik heb daar nu een wifi extender maar signaar komt rot door soms. valt af en toe weg.
Source90 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:05:
Als alternatief kan je een U6 Mesh / U7 Mesh / U7 Outdoor / U7 Pro Outdoor op de gevel hangen van de woning, als je daar wel een UTP kan krijgen.
Dan ben je in ieder geval "langs" de isolatieschil van de woning. Gok dat de berging minder isolatie heeft dan de woning en het signaal daar beter naar binnen kan.
Een WIFI bridge moet nog steeds het zwakke signaal van binnenshuis opvangen en deze versterken. Gaatje naar buiten boren voor de outdoor is dan qua signaal sterker denk ik.
10 meter moet de outdoor/mesh makkelijk overbruggen buiten.
De schuur is van hout en heeft steenwol als isolatie.
Ik ga ff naar die Mesh kijken .
thanks.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:08

DON PAPA

Tweaker-fan

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:16
gisteren om 18:07 [EU] In Stock: Reader G6 Pro Entry
vandaag om 07:06 [EU] Out of Stock: Reader G6 Pro Entry

Jij linkt naar US :)

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:03
Hallo allemaal ik ben aan het kijken of ik mijn ring bel en camera kan/wil gaan vervangen voor een g4 lite pro poe en een g5 turret mijn switches en router zijn ook al van ubiquiti en zeer tevreden erover.
Is een g5 turret voor 82,95 een een g4lite pro poe voor 110,- euro een redlijke prijs?
Het gaat er mij om vooral als ik weg ben wat meestal ma t/m vrijdag is ivm werk toch de boel thuis een beetje in de gaten kan houden in mijn ucg max ook al een ssd van 2TB erin en wordt netjes gezien en geaccepteerd.

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 13:31
Beste ,

ik heb 2 ac lr en hd flex die draaien op een windows laptop uit begin 2000, heb nu een u 7 pro aangeschaft en deze kan ik niet toevoegen omdat ik moet upgraden naar os server, dat lukt niet op dit oude beestje en meestal staat deze ook uit. ik ben op zoek naar een beheersoplossing is een cloudkey dan de beste oplossing of is er iets goedkopers beters ? ik heb niet veel verstand van netwerken maar tot nu toe werkte het goed , ik wilde alleen over naar wifi 7 en probeer dat met minder accespoints te doen.

• duvekot
piotr123 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:47:
Beste ,

ik heb 2 ac lr en hd flex die draaien op een windows laptop uit begin 2000, heb nu een u 7 pro aangeschaft en deze kan ik niet toevoegen omdat ik moet upgraden naar os server, dat lukt niet op dit oude beestje en meestal staat deze ook uit. ik ben op zoek naar een beheersoplossing is een cloudkey dan de beste oplossing of is er iets goedkopers beters ? ik heb niet veel verstand van netwerken maar tot nu toe werkte het goed , ik wilde alleen over naar wifi 7 en probeer dat met minder accespoints te doen.
Je hebt alleen de APs van Ubiquiti? .. geen router/gateway/switches etc? En alleen maar een simpele configuratie (geef me WiFi .. niets meer en minder) ?

Want dan kan "Standalone Mode" gebruiken:

Standalone Access Points (without UniFi)
UniFi access points (APs) can be set up and configured without any additional devices, but their features will be limited.
Je kan de UniFi Mobile App (iOS / Android) instaleren en daarmee alleen de APs stuk voor stuk los configureren.

Als je meer nodig hebt dan kan een cloudkey een oplossing zijn .. die zijn volgens mij wel goedkoop te vinden op marktplaats etc .. omdat veel mensen over gaan op de geïntegreerde oplossingen op de nieuwste gateways.

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 22:53
Ik zoek een videorecorder voor het opslaan van Ubiquiti doorbell en camera beelden.

Wat is je budget?
Zoveel als realistisch nodig is voor het kosteneffectief opslaan van beelden van een deurbel (2K) drie 4K camera's.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Eerst had ik voorkeur voor de USG Fiber, zodat ik klaar ben voor toekomstige upgrades (10G netwerk). De data wordt dan opgeslagen op een m.2 SSD die ik toevallig nog ergens heb liggen. Nu twijfel ik over een UNVR instant. Deze zou dan onder mijn tv kunnen komen te staan (USG Fiber moet in de kelder) en tegelijk dienen als switch voor alle apparaten in de media console. Voordeel zou dan zijn dat de flex switch, die nu staat in de bij de tv, niet meer nodig is en ik de viewport functionaliteit kan gebruiken over HDMI. Nadeel is het gemis van 10G en mogelijk geluidsproductie van het apparaat. Ik heb geen behoefte aan een ventilator op die plek, maar ook een 3,5" schijf maakt teveel herrie. Een 2,5" SSD zou daar een oplossing voor kunnen zijn. Redundante opslag lijkt me niet nodig voor mijn use case.

Wat wil / verwacht je van ons?
Welke van de twee oplossingen zouden jullie me aanraden? Ik heb geen idee van de geluidsproductie van UNVR instant. Ook niet van de ervaringen van Protect op de USG Fiber of de UNVR instant. Capaciteit voor een deurbel (2K) en drie 4K camera's is op beiden geen probleem. Voor- en nadelen staan verder hierboven genoemd.

• duvekot
Juzzuts schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:03:
Ik zoek een videorecorder voor het opslaan van Ubiquiti doorbell en camera beelden.

Wat is je budget?
Zoveel als realistisch nodig is voor het kosteneffectief opslaan van beelden van een deurbel (2K) drie 4K camera's.

Eerst had ik voorkeur voor de USG Fiber, zodat ik klaar ben voor toekomstige upgrades (10G netwerk). De data wordt dan opgeslagen op een m.2 SSD die ik toevallig nog ergens heb liggen. Nu twijfel ik over een UNVR instant. Deze zou dan onder mijn tv kunnen komen te staan (USG Fiber moet in de kelder) en tegelijk dienen als switch voor alle apparaten in de media console. Voordeel zou dan zijn dat de flex switch, die nu staat in de bij de tv, niet meer nodig is en ik de viewport functionaliteit kan gebruiken over HDMI. Nadeel is het gemis van 10G en mogelijk geluidsproductie van het apparaat. Ik heb geen behoefte aan een ventilator op die plek, maar ook een 3,5" schijf maakt teveel herrie. Een 2,5" SSD zou daar een oplossing voor kunnen zijn. Redundante opslag lijkt me niet nodig voor mijn use case.

Welke van de twee oplossingen zouden jullie me aanraden? Ik heb geen idee van de geluidsproductie van UNVR instant. Ook niet van de ervaringen van Protect op de USG Fiber of de UNVR instant. Capaciteit voor een deurbel (2K) en drie 4K camera's is op beiden geen probleem. Voor- en nadelen staan verder hierboven genoemd.
Zo ver ik weet is de switch van de unvr instant niet een gelijkwaardige switch .. volgens mij primair bedoeld voor het rechtstreeks aansluiten van de cameras.

Er is ook een topic speciaal voor UniFi Protect (de NVR oplossing van Ubiquiti):
[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

En waar de boel opgeslagen wordt is toch niet relevant? Je kan een Protect Viewport gebruiken om de beelden op je TV te laten zien.

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 22:53
duvekot schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:49:
[...]

Zo ver ik weet is de switch van de unvr instant niet een gelijkwaardige switch .. volgens mij primair bedoeld voor het rechtstreeks aansluiten van de cameras.

Er is ook een topic speciaal voor UniFi Protect (de NVR oplossing van Ubiquiti):
[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

En waar de boel opgeslagen wordt is toch niet relevant? Je kan een Protect Viewport gebruiken om de beelden op je TV te laten zien.
Ik zal het topic eens doornemen. Thanks voor de verwijzing!

Locatie van opslaan niet, maar wel de geluidsproductie van een 3,5" medium en het scheiden van functies. Natuurlijk kan de viewport ook, maar dat ding kost ook weer het nodige. Hiermee zou al het CCTV gedoe op één apparaat geplaatst zijn en wordt de router er niet mee lastig gevallen :)

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05
Ik ben (ongeveer) 2 maanden aan het oriënteren/bekijken/inlezen wat ik precies nodig zou hebben als ik mijn huidige netwerkoplossing wil omgooien naar een Unifi netwerk.
Ik wil hiermee meer inzicht willen gaan krijgen wat mijn apparatuur in huis precies doet, en ons kind op gezette tijden wel/geen internet geven en (zie ook hieronder) minder 'gedoe' als ik (weer) van provider overstap.
Het budget hiervoor heb ik op dit moment rond de 700 euro geschat.
(excuus alvast voor de lap tekst ;)).

Ik zoek een ....?
Een Cloud Gateway met gekoppelde AP's om mijn (huur)woning te voorzien van een wifi netwerk zonder apparatuur van de provider. Ik wil hiermee een poging wagen om (meer) onafhankelijk te worden van apparatuur van providers zodat ik makkelijker kan overstappen, en niet jaarlijks het netwerk opnieuw moet instellen voor mijn netwerk. 
De AP's moeten in een mesh-configuratie het WiFi netwerk kunnen faciliteren.

Huidige opzet
Op dit moment zit er een Draytek van de internetprovider aangesloten met een losse tp-link deco set in mesh configuratie (in de meterkast via netwerkkabel, verder in huis via mesh).

Als modem/router de Cloud Gateway Max of Fiber, daarnaast verwacht ik dat ik 2-4 AP's nodig heb zodat de wifi-dekking voldoende is in het hele huis (en achterin ons tuintje waar we meer van de zon kunnen genieten).
Als ik de AP's vergelijk bij Unifi, zou (mijn inziens) het waarschijnlijk gaan om een U6 in de meterkast en extenders verder in huis. In het huurhuis is geen netwerk bekabeling aanwezig, waardoor er enkel in de meterkast gebruik gemaakt kan worden van PoE. In de rest van het huis zal er een PoE adapter (AC to PoE oid) moeten komen om de APs van stroom te voorzien.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Verwachting dat ik vanaf scratch DHCP kan gaan opbouwen, statische ip-adressen binnen het netwerk kan toewijzen aan mijn interne apparaten, een VPN oplossing voor mijn mobiele apparatuur en mogelijkheid om verkeer te monitoren. 

Extra antwoorden op vragen die ik nog vond in het topic:

Hoe snel is je internet aansluiting op dit moment (up en down)?
500/500
Wil je deze snelheid nog gaan verhogen binnen nu en 5 jaar?
Zou weer kunnen, vorige maand overgestapt ivm goede deal en geen goed verlengingsaanbod van de huidige provider.
Hoe snel wil je je interne netwerk hebben?
Minimaal 1Gbit, meer is beter.
Wil je je netwerk kunnen splitsen in verschillende VLANs?
Voor nu niet - ik verwacht wel dat ik vlans ga gebruiken in de toekomst
Wil je cameras in de toekomst?
Misschien. Videodeurbel is officeus niet toegestaan bij de woningbouw, maar ik zie in de wijk genoeg huurhuizen met een videodeurbel.
Hoe groot is je huis op de beneden/bovenverdieping?
Zie plattegrond.
Waar zijn je buiten muren van gemaakt?
Ik denk/vermoed steen/beton :)
En je binnen muren?
Beton, tussen (slaap)kamers gips/hout
Heb je een tuin? Wil je daar ook WiFi?
Ondanks een kleine tuin is het fijn om hier ook WiFi in te krijgen. Op dit moment staat er 1 van de AP's bij het raam. 
Heb je "slimme apparaten" die op internet moeten kunnen?
Ja.
Heb je nu problemen met je WiFi dekking?
Enkel op zolder is een dood punt wat betreft WiFi - hier is namelijk geen AP aanwezig. De zolder wordt niet continue gewerkt - partner heeft haar werkplekje daar. Het zou fijn zijn als hier meer dekking komt.
Hoeveel vaste netwerk aansluitingen heb je nu?
Er zijn geen netwerk aansluitingen aanwezig in huis. Het staat op mijn "nice to have" lijstje om dit aan te (laten) leggen.

Ik heb onderstaande lijstje alvast zelf bedacht wat ik nodig zou hebben - als ik het goed begrepen heb (vanuit de tech specs van Ubiquiti), zou de gateway ook een PoE poort hebben, waardoor de Pro hierop aangesloten kan worden in de meterkast.
Jullie input zou fijn zijn obv bovenstaande verhaal :).
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 155,-€ 155,-
2AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 Extender€ 154,99€ 309,98
1Modems en routersUbiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber€ 274,-€ 274,-
Totaal€ 738,98
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

http://specs.tweak.to/5253

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik zoek een ....?
Een nieuw netwerk. Op dit moment heb ik een KPN netwerk met AP's en unmanaged switches. Maar ik wil graag mijn netwerk gaan splitsen met meerdere VLANS om prive apparaten en IoT te scheiden van elkaar. Daarnaast wil ik waarschijnlijk de Proton VPN op de router gaan draaien zodat alles via de VPN gaat lopen en het gehele thuisnetwerk beter beschermd is tegen tracking.

Wat is je budget?
ca. 1000 ,-- euro. (meer is geen punt maar kost het meer overtuiging richting mijn wederhelft).

Ik sta open voor veel opties maar de ruimte in mijn meterkast is beperkt (650x300x230 mm (BDH)) om spullen er in te schuiven. Ik heb in de kast nog wel ruimte om daarboven aan de wand een AP te bevestigen. Maar om iets horizontaal er in te schuiven ben ik gelimiteerd aan de 230mm hoogte. Een 19 inch rack wordt al een uitdaging.

Verder heb ik KPN glasvezel met een maximale aansluiting van 4 Gbit. Deze wil ik volledig kunnen gebruiken ondanks dat ik het nu niet afneem. Het systeem moet toekomst vast zijn (7+ jaar). Liever nu meer investeren dan over een paar jaar spullen moeten vervangen. Mijn werkplek is 2.5 Gbit en wil eigenlijk het hele netwerk daar wel tenminste op zetten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het betreft een thuis situatie waarbij 2 a 3 dagen per week wordt thuisgewerkt. Wat streaming maar nog lang geen gamende kinderen of iets dergelijk. Als die oud genoeg zijn is het netwerk weer vervangen.

Hierbij een overzicht van mijn netwerk (bedraad) daarnaast een stuk of 20 IoT draadloze apparaten, laptops smartphones etc. De transparante apparaten zijn nu niet van toepassing maar komen er wel in de komende jaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qAom2BmE0s8uba5lR2pDeZeouk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GED7qcPRTv9Gml26vLEker3f.png?f=fotoalbum_large

De aansluiting 6x woonkamer betekent 6 UTP kabels in de woonkamer waar er nu 1 van in gebruik is via de switch. De andere heb ik aangelegd (bundel van 2) zodat ik op 3 plaatsen in mijn woonkamer bekabeld internet kan hebben. De XBOX in de woonkamer staat al 1,5 jaar uit. Dat is een decoratief object geworden.

Huis uit 1997, HR++ glas, 3 verdiepingen (betonplaten tussen verdiepingen), tuin van 12 meter diepte waar nu het AP in de garage is toegevoegd (had ik nog liggen) om daar een goed WiFi signaal te hebben. AP op 1ste ligt op de grond en ik vraag mij af wat de meerwaarde van dat punt is (of die in de KPN router er zit een betonvloer tussen + 30 cm lucht).

Wat heb je zelf al bedacht?
Ik heb nu deze lijst wat resulteert in onderstaande opzet.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1KabelsUbiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Zwart€ 13,40€ 13,40
1Netwerk switchesUbiquiti Flex 2.5G PoE€ 196,02€ 196,02
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro XGS Wit€ 289,-€ 289,-
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro XG Wit€ 198,54€ 198,54
1Modems en routersUbiquiti UniFi Gateway Fiber€ 234,-€ 234,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti Unifi AC Adapter 210W€ 87,25€ 87,25
Totaal€ 1.018,21
Waarbij ik twijfel tussen de XG en de XGS. De XGS heeft 4x4 MIMI op 5 GHz en Zero-Wait DFS maar of dat het waard is vraag ik mij af. Mijn buren hebben allemaal best een stevig WIFI signaal wat ze uitzenden maar met mijn KPN SuperWifi 2.0 ervaar ik geen hinder van de buren. De spectrum scanning hecht ik denk ik geen waarde aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZtP2KoIgpFKoq4iuKapjQCMKYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ip6rBU4qa09ixz9kcT5TN9gO.png?f=fotoalbum_large
De 8p switch (unmanaged, Netgear ProSAFE 8-Port Gigabit Switch GS108v4) wil ik graag hergebruiken voor mijn IoT want die werkt nog prima. Die betreffende poort dacht ik achter 1 VLAN te zetten en dan zijn alle apparaten daar achter ook op die VLAN.

Verder zie je dat er meer aansluitingen getekend zijn dan beschikbaar op de USW-Flex maar aangezien er een aantal niet in gebruik zijn kan ik daar nu mee leven. Anders komt er een Flex Mini bijvoorbeeld voor de TV/Sonos of een Flex Mini 2.5 Gbit ipv de keystone richting de garage. Daar ligt maar 1 kabel heen dus een extra poort op de switch in de meterkast heeft geen toegevoegde waarde daarvoor.

Graag advies over de AP type en of ik er met 1 weg kom. Daarnaast vraag ik mij af of er nog optimalisaties mogelijk zijn bijvoorbeeld in switching.

Ik lees graag jullie ideeen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Impossibl3 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:21:
Graag advies over de AP type en of ik er met 1 weg kom. Daarnaast vraag ik mij af of er nog optimalisaties mogelijk zijn bijvoorbeeld in switching.
Is een U7 Lite (of Pro) onvoldoende?
Is overal 2.5 gbit nuttig?

• Impossibl3
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Is een U7 Lite (of Pro) onvoldoende?
Is overal 2.5 gbit nuttig?
Ik begreep dat in de pro een fan zit. Ik wil geen mechanische delen in mijn AP's hebben dat kan alleen maar stuk gaan. Vandaar de XG(S). Wat betreft 2.5 gbit. Nee dat is niet overal nuttig. Maar ik heb nog geen switch gevonden die voldoende 2.5 gbit levert en 1 gbit voor wat ik nodig heb. Ik kom al snel op forsere switches uit waarbij ik dan veel lege ruimte heb. Of zie ik dat verkeerd?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Ik begreep dat in de pro een fan zit.
https://community.ui.com/...6b-446a-b25d-6913c840bde1

Een Lite is niet voldoende?
Maar ik heb nog geen switch gevonden die voldoende 2.5 gbit levert en 1 gbit voor wat ik nodig heb. Ik kom al snel op forsere switches uit waarbij ik dan veel lege ruimte heb. Of zie ik dat verkeerd?
Hoeveel / welke devices wil je op 2.5 gbit hebben?

• Impossibl3
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:13:
[...]

https://community.ui.com/...6b-446a-b25d-6913c840bde1

Een Lite is niet voldoende?

[...]

Hoeveel / welke devices wil je op 2.5 gbit hebben?
De lite heeft geen 6ghz band. Die wil ik wel hebben op tenmiste 1AP want anders heb je geen volwaardige wifi7 en zou de u6 ook toereikend zijn. De lite is wel interessant om de tuin een zetje te geven mbt bereik.

Wat ik op 2.5 gbit wil hebben: werkplek 1 en 2, nas, AP(s). Ik kom dan uit op tenmiste 4x 2.5 gbit en misschien meer als ik meer AP's nodig heb.

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.