Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Na alles gelezen te hebben en jullie advize ten harte genomen, gekozen voor AJAX alarm.

Toch nog een paar vragen: Voor mijn normale huis situatie. Is er nou voordeel van de Hub 2 plus tov Hub 2 4G?
De centrale zelf zal bedraad in de meterkast komen.

Verder, ik zie bij mr beveiliging dat dit offciele Ajax reseller is. Heeft dat een voordeel tov bijvoorbeeld uwwoningveilig, of zelfs Amazon?

[ Voor 3% gewijzigd door meermarco op 02-04-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05 09:07
meermarco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:01:
Is er nou voordeel van de Hub 2 plus tov Hub 2 4G?
Hub 2 Plus is beter als de Hub 2 4G. Dus beter is
+ Wifi + meer devices koppelen + meer groepen + meer scenarios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
vishal_d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:19:
[...]

Hub 2 Plus is beter als de Hub 2 4G. Dus beter is
+ Wifi + meer devices koppelen + meer groepen + meer scenarios.
Moet de vraag anders stellen idd. De meterkast heeft ethernet. Dus Wifi is dan geen voordeel meer denk ik.
Meer devices: Ik zal max 12 melders willen in het begin en binnen een jaar uitbreiden naar zeg 15+ 2 bedienpanelen. En qua scenarios: enkel alle deur/raamcontacten aan. En eentje 'alles' aan (dus deur/raam+PIR). Heb ik dan voldoende aan Hub2 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
meermarco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:46:
[...]

Moet de vraag anders stellen idd. De meterkast heeft ethernet. Dus Wifi is dan geen voordeel meer denk ik.
Meer devices: Ik zal max 12 melders willen in het begin en binnen een jaar uitbreiden naar zeg 15+ 2 bedienpanelen. En qua scenarios: enkel alle deur/raamcontacten aan. En eentje 'alles' aan (dus deur/raam+PIR). Heb ik dan voldoende aan Hub2 4G?
Je zit nog ruim onder de 100 apparaten dus de Hub2 4G zou voldoende moeten zijn. En die scenario's zal je waarschijnlijk niet gebruiken, want die zijn vooral handig als je ook het smarthome-gedeelte gaat gebruiken. Die Hub 2 plus is overkill. De wifi ga je al niet gebruiken en je zal waarschijnlijk niet zo'n grote vila hebben dat je meer dan 9 security groups nodig hebt. (Sterker nog, ik gebruik die hele functie niet, zou mijn schuurtje nog eens als aparte group kunnen maken, maar het werkt prima zo)

Ik zou het geld er niet voor uitgeven dus. Want ik schat de kans zeer groot in dat je niets daarvan gaat gebruiken. Simkaartje in je Hub 2 4G en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
xFeverr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:33:
[...]

Je zit nog ruim onder de 100 apparaten dus de Hub2 4G zou voldoende moeten zijn. En die scenario's zal je waarschijnlijk niet gebruiken, want die zijn vooral handig als je ook het smarthome-gedeelte gaat gebruiken. Die Hub 2 plus is overkill. De wifi ga je al niet gebruiken en je zal waarschijnlijk niet zo'n grote vila hebben dat je meer dan 9 security groups nodig hebt. (Sterker nog, ik gebruik die hele functie niet, zou mijn schuurtje nog eens als aparte group kunnen maken, maar het werkt prima zo)

Ik zou het geld er niet voor uitgeven dus. Want ik schat de kans zeer groot in dat je niets daarvan gaat gebruiken. Simkaartje in je Hub 2 4G en klaar.
Dan bespaar ik me dat geld en ga ik voor Hub2 4g. En niet de plus. Soms is ie ook sneller, betere software/firmware. Maar als het puur meer groepen is: niet nodig. Is een 4g kaart verplicht, of werkt het ook zonder (maar dan dus zonder backup)

Zien jullie nog voordeel in een official reseller of niet? En nogmaals dank voor alle adviezen. Mede door alle input gelozen voor dit Ajax syseem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
meermarco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:36:
[...]

Dan bespaar ik me dat geld en ga ik voor Hub2 4g. En niet de plus. Soms is ie ook sneller, betere software/firmware. Maar als het puur meer groepen is: niet nodig. Is een 4g kaart verplicht, of werkt het ook zonder (maar dan dus zonder backup)
Nee, is niet verplicht. Systeem werkt ook gewoon zonder. Maar voor een klein bedrag (ik betaal €7,- per jaar bij Always Connected) heb je al een simkaartje die goed werkt
Zien jullie nog voordeel in een official reseller of niet? En nogmaals dank voor alle adviezen. Mede door alle input gelozen voor dit Ajax syseem.
Ik heb het via een officiele reseller gedaan maar ik zou niet weten wat voor voordelen ik daaraan gehad heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 17:46
meermarco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:36:
[...]

Als je goed zoekt kan je de hub 2 plus goedkoper vinden van de hub 2 (4g).

Ik heb hem zelf gekocht voor 300 euro. Ik zie bij Amazon er nu 1 te koop staan voor 335 euro.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:07
Ben benieuwd wanneer de doorbell en indoorcam uitgeleverd worden. Kan niet wachten om de Nest Hello en Nest indoorcam hier te vervangen.

Nieuwe Ajax desktop app ziet er ook prima uit trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Morpheusk schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:01:
[...]

Als je goed zoekt kan je de hub 2 plus goedkoper vinden van de hub 2 (4g).

Ik heb hem zelf gekocht voor 300 euro. Ik zie bij Amazon er nu 1 te koop staan voor 335 euro.
Ik zag een goedekope, maar die comments (2 sterren) zeggen allemaal het is niet de juiste versie. Maar even goed kijken wat/waar het goedkoopste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
meermarco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:05:
[...]

Ik zag een goedekope, maar die comments (2 sterren) zeggen allemaal het is niet de juiste versie. Maar even goed kijken wat/waar het goedkoopste is.
https://amzn.eu/d/bhA4KFv

Deze bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-04 20:18

LJZ

Is er ergens al een mooie review over de AJAX deurbel te vinden? Ik wil deze gaan toevoegen aan mijn AJAX systeem, enkel ben ik eigenlijk nog niet overtuigd van het beeld kwaliteit en stabiliteit.

Ik heb momenteel een EUFY deurbel, maar dit is samen met een camera het laatste wat ik nog van EUFY heb, de rest gaat dus ook de deur uit als AJAX hier de jusite vervangers voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:04
De deurbel is nog niet leverbaar, had hem besteld zou 28 maart binnenkomen maar het duurt nog even wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
leeri003 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:57:
De deurbel is nog niet leverbaar, had hem besteld zou 28 maart binnenkomen maar het duurt nog even wat langer.
Ik heb ook besteld, stond op voorraad dat bleek na bestellen dus weer eens niet zo te zijn. Zouden deze week binnenkomen. Ik moet dus helaas ook nog even wachten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
LJZ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:21:
Is er ergens al een mooie review over de AJAX deurbel te vinden? Ik wil deze gaan toevoegen aan mijn AJAX systeem, enkel ben ik eigenlijk nog niet overtuigd van het beeld kwaliteit en stabiliteit.

Ik heb momenteel een EUFY deurbel, maar dit is samen met een camera het laatste wat ik nog van EUFY heb, de rest gaat dus ook de deur uit als AJAX hier de jusite vervangers voor heeft.
Waarom zou je deze nemen? Hij is nogal duur en voegt toch niet veel meer toe dan de eufy? Of is de Ajax echt veel beter in iets? (Anders dan alles in 1 app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Als je een stukje terug gaat in dit topic, staat er wat info (soort van mini review) van de deurbel. @OlivierF en ik zijn een van de gelukkige (distribiteur en installateur) die de deurbel hebben mogen testen.

Ik zal dit weekend een poging wagen om een review te maken aangezien de deurbel officieel in de verkoop is gegaan.

Je zou hem qua functionaliteiten kunnen vergelijken als een Ring of Eufy maar is eigenlijk geen directe concurrent met de verkrijgbare deurbellen. Maar vergis je er niet in, de Ajax deurbel heeft een vaste voeding nodig ivm de functies (zoals AI-detectie en ingebouwde PIR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
vishal_d schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:33:
Als je een stukje terug gaat in dit topic, staat er wat info (soort van mini review) van de deurbel. @OlivierF en ik zijn een van de gelukkige (distribiteur en installateur) die de deurbel hebben mogen testen.

Ik zal dit weekend een poging wagen om een review te maken aangezien de deurbel officieel in de verkoop is gegaan.

Je zou hem qua functionaliteiten kunnen vergelijken als een Ring of Eufy maar is eigenlijk geen directe concurrent met de verkrijgbare deurbellen. Maar vergis je er niet in, de Ajax deurbel heeft een vaste voeding nodig ivm de functies (zoals AI-detectie en ingebouwde PIR).
PIR is volgens mij de andere deurbellen niet aanwezig, dus dat is wel een mooie functie op zich. Maar mocht iemand iets ander zoeken zou ik eerder naar Reolink kijken i.p.v. Ring of Eufy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
meermarco schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:16:
[...]

Waarom zou je deze nemen? Hij is nogal duur en voegt toch niet veel meer toe dan de eufy? Of is de Ajax echt veel beter in iets? (Anders dan alles in 1 app)
Naast dat m'n Ajax producten tot nu toe feilloos werken, is alles in 1 app voor mij al een gigantische plus.

Heb al veel te veel verschillende apps voor van alles in huis..zonwering..robotmaaier..home assistant..warmtepomp..laadpaal..cameras..alarm..en ga zo door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Bij mij blijft deze ook hangen aan de voordeur omdat ik tevreden ben over het product

Door de ONVIF toevoeging (wat ook in beta was) heb ik juist besloten over te stappen van Axis naar Ajax. Het enige wat nog niet werkt met ONVIF is doorgeven van metadata die de AI herkent en doorspeelt aan mijn Synology (voor 24/7 opname). Nu hangt er in mijn achtertuin zowel Axis als een Ajax voor een Home Assistant koppeling. Ik ga denk ik nog een Frigate aanschaffen die dmv ONVIF mijn HA kan aansturen.

Het fijne is gewoon dat alles nu in een app zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 17:46
Wie kan nog meer zijn apn niet opslaan?
Hij blijft op opslaan staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

meermarco schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:16:
[...]

Mijn ervaring met de EUFY-deurbel is helaas erg slecht. Ik heb thuis zowel een beveiligingscamera als een videodeurbel van EUFY hangen. Beide reageren extreem traag. Het laden van de camerabeelden duurt lang en wanneer iemand aanbelt, is de reactietijd zó traag dat de persoon vaak al weg is voordat je kunt reageren.

Daarnaast geeft de EUFY-deurbel vrijwel nooit goed geluid door. In mijn ogen is het apparaat een totale flop. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de meldingen op een iPhone: die komen vaak helemaal niet door. Ik mis daardoor regelmatig mensen aan de deur, simpelweg omdat de belmelding niet verschijnt in de app.

Wat ik hoop te vinden in de AJAX-deurbel is een stabiele, snelle en duidelijke verbinding. Geluid dat goed doorkomt, en beeld dat overeenkomt met het moment van spreken. Alle extra’s met betrekking tot AI zijn leuk, maar hebben voor mij niet heel veel meerwaarde. Gelukkig kan ik het apparaat van stroom voorzien. Kan dit direct vanuit de meterkast, of ook via een normaal stopcontact?

Ik lees graag je review @vishal_d, mocht je inderdaad tijd hebben om die met ons te delen. Tot nu toe ben ik in elk geval supertevreden over wat AJAX aan systemen te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
LJZ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:24:
[...]

Mijn ervaring met de EUFY-deurbel is helaas erg slecht. Ik heb thuis zowel een beveiligingscamera als een videodeurbel van EUFY hangen. Beide reageren extreem traag. Het laden van de camerabeelden duurt lang en wanneer iemand aanbelt, is de reactietijd zó traag dat de persoon vaak al weg is voordat je kunt reageren.

Daarnaast geeft de EUFY-deurbel vrijwel nooit goed geluid door. In mijn ogen is het apparaat een totale flop. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de meldingen op een iPhone: die komen vaak helemaal niet door. Ik mis daardoor regelmatig mensen aan de deur, simpelweg omdat de belmelding niet verschijnt in de app.

Wat ik hoop te vinden in de AJAX-deurbel is een stabiele, snelle en duidelijke verbinding. Geluid dat goed doorkomt, en beeld dat overeenkomt met het moment van spreken. Alle extra’s met betrekking tot AI zijn leuk, maar hebben voor mij niet heel veel meerwaarde. Gelukkig kan ik het apparaat van stroom voorzien. Kan dit direct vanuit de meterkast, of ook via een normaal stopcontact?

Ik lees graag je review @vishal_d, mocht je inderdaad tijd hebben om die met ons te delen. Tot nu toe ben ik in elk geval supertevreden over wat AJAX aan systemen te bieden heeft.
toon volledige bericht
Duideljk. Ik heb de Eufy solocam en ben erg tevreden. Ook de enriched push. Maar wellicht heb ik 'mazzel' en ik snap je overweging voor Ajax dan beter. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Inmiddels de Hub2plus binnen (319 euro) en lekker ermee aan de slag.

Ik heb de ajax PRO app. De hub geconnect etc.

ECHTER, ik begrijp wanneer je wilt dat wanneer het alarm af gaat, en dat je geluid hoort, zelfs als ie op stil staat, je de normale ajax app moet hebben.

Echter wanneer ik die app installeer (inloggen met dezelfde gegevens werkt niet) en een nieuwe account maak, en de Hub daar ook wil toevoegen zegt ie dat het niet kan, want hij is al in een andere space connected.

Hoe lossen jullie dit op? Lijkt me toch dat dit moet kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
meermarco schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:05:
Inmiddels de Hub2plus binnen (319 euro) en lekker ermee aan de slag.

Ik heb de ajax PRO app. De hub geconnect etc.

ECHTER, ik begrijp wanneer je wilt dat wanneer het alarm af gaat, en dat je geluid hoort, zelfs als ie op stil staat, je de normale ajax app moet hebben.

Echter wanneer ik die app installeer (inloggen met dezelfde gegevens werkt niet) en een nieuwe account maak, en de Hub daar ook wil toevoegen zegt ie dat het niet kan, want hij is al in een andere space connected.

Hoe lossen jullie dit op? Lijkt me toch dat dit moet kunnen?
Kan kloppen dat dat aparte accounts zijn. Pro is voor installateurs die vele installaties bedienen. Die zouden gek worden als elk alarm bij hun loeiend binnen komt.

Je moet jezelf uitnodigen als gebruiker. Dan kun je er met de normale Ajax app ook bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Gevonden. Dat werkt inderdaad en dat had ik gedaan. Echter ik had een nieuwe space gemaakt in de ‘normale’ Ajax app. Via de bovenkant van het scherm moet je kiezen voor de door de installateur gemaakte space en nu werkt het 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
meermarco schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:43:
Gevonden. Dat werkt inderdaad en dat had ik gedaan. Echter ik had een nieuwe space gemaakt in de ‘normale’ Ajax app. Via de bovenkant van het scherm moet je kiezen voor de door de installateur gemaakte space en nu werkt het 👍
De pro app heeft toch verder helemaal geen voordeel in een normale situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Morpheusk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:15:
[...]

Nee, dan niet. Maar er zitten links en rechts wel wat extra opties en instellingen in. Maar na instellen heb je die niet meer nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
Ik heb van het weekend nauwelijks tijd gehad. Maar ga er vanavond ff voor zitten om iets uit te schrijven.
Morpheusk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:15:
[...]
Alleen als installateur zijnde kan je meerdere hubs/spaces toevoegen/beheren. De rest is exact gelijk als de gewone app.
LJZ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:24:
[...]
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de meldingen op een iPhone: die komen vaak helemaal niet door. Ik mis daardoor regelmatig mensen aan de deur, simpelweg omdat de belmelding niet verschijnt in de app.
De traagheid is er bij Ajax niet!
Wat wel een dingetje is maar Ajax is nog bezig hiermee -> Alle acties komen nu nog binnen als een notificatie. Dus ook als er iemand aanbelt. Op android hoor je wel een deurbelletje afgaan. Bij iPhone niet altijd, moet zeggen dat ik niet vaak oplet en mijn telefoon vaker in tril staat dan op geluid. Hierdoor mis ik dus ook vaak als er iemand echt bij mij voor de deur staat.
Ajax is wel bezig om de functie toe te voegen aan de app dat je een (soort van) gesprek binnenkrijgt. Iets wat RING ook heeft.

[ Voor 61% gewijzigd door vishal_d op 09-04-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik zal wel ontzettend suf zijn. Ik heb de doorprotect plus. Ik lees:

Tips voor installatie

Voor het detecteren van openingen wordt aanbevolen om de magneet op het bewegende deel te plaatsen en de detector op het deur- of raamkozijn.

Maar even later lees ik

De detector moet op een bewegend onderdeel worden geplaatst, zodat DoorProtect Plus Jeweller schokken en kantelen kan detecteren.

En op de plaatjes zie je de ene keer de unit met batterij op het draaideel. En de andere keer juist op het kozijn.

Lang verhaal kort: waar moet het magneet en de hoofdunit nou gemonteerd worden?

En wat is het voordeel van het grote magneet tov de kleine?

[ Voor 4% gewijzigd door meermarco op 09-04-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
Het plaatje is denk ik een gewone doorprotect waar het natuurlijk niet meer uitmaakt. Maar ik weet het niet zeker.

Het verschil met de grote magneet is dat je deze wat verder uit elkaar kan zetten. Ik heb bij mij thuis alles met een klein magneet maar in de schuur juist een grote magneet gebruikt ivm speling van de schuurdeur in het deurkozijn. Bij me ouders is een kleine gebruikt op het frame van de kiepraam op zolder en de doorprotect plus op het raam zelf en heb daarvoor de plus functies uitgeschakeld (wist toen ook niet beter).

Zet indien mogelijk de doorprotect plus op het bewegende deel. De keuze voor een klein/groot magneet verschilt uiteraard voor je toepassing. Een raam die naar buiten opengaat en dichtvalt in het raamkozijn is mooier als je de grote gebruikt. Maar als je een raamkozijn hebt met een diepte, is het mooier om de kleine te gebruiken die je vervolgens aan de binnenkant van je kozijn monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Oh nog een nadeel gevonden. De magneet moet altijd rechts. Maar bij mijn deuren kan dat niet. Want dan zit ie aan de scharnier kant. Had ik dus beter de normale protect genomen en wat geld bespaart.

Bij de ramen kan het wel. Ze kiepen en kantelen naar binnen. Er zit wat diepte verschil. Ik hoop dat alsnog de kleine magneet voldoet. Maar dat is dus kwestie van proberen. Bedankt weer 👍 echt jammer dat je niet een links of rechts versie kan bestellen. Zal vast niet de enige zijn met dit issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:41
meermarco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:50:
Oh nog een nadeel gevonden. De magneet moet altijd rechts. Maar bij mijn deuren kan dat niet. Want dan zit ie aan de scharnier kant. Had ik dus beter de normale protect genomen en wat geld bespaart.

Bij de ramen kan het wel. Ze kiepen en kantelen naar binnen. Er zit wat diepte verschil. Ik hoop dat alsnog de kleine magneet voldoet. Maar dat is dus kwestie van proberen. Bedankt weer 👍 echt jammer dat je niet een links of rechts versie kan bestellen. Zal vast niet de enige zijn met dit issue.
Dat is een verschil met de superior versie, daar kan de magneet links of rechts. Maar de superior producten zijn alleen beschikbaar voor installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
OlivierF schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:10:
[...]

Dat is een verschil met de superior versie, daar kan de magneet links of rechts. Maar de superior producten zijn alleen beschikbaar voor installateurs..
Duidelijk. Dus als andersom moet, heb je helaas geen profijt van de plus versie. Dat is het enige nadeel toch?
Laatste vraag (ben lastig:)) hoever kan de kleine en hoever de grote magneet? of is dat puur kwestie van even met platbandje vastzetten en proberen voordat je gaat schroeven. (zag ook 3m tape, maar dacht schroeven is beter))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
meermarco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:16:
[...]

Duidelijk. Dus als andersom moet, heb je helaas geen profijt van de plus versie. Dat is het enige nadeel toch?
Laatste vraag (ben lastig:)) hoever kan de kleine en hoever de grote magneet? of is dat puur kwestie van even met platbandje vastzetten en proberen voordat je gaat schroeven. (zag ook 3m tape, maar dacht schroeven is beter))
Inderdaad je hebt geen (of heel weinig) profijt van de plus versie op die manier.
Ja gewoon proberen werkt het beste. Een metalen kozijn geeft hele andere resultaten dan kunstof of hout bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
meermarco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:16:
[...]

De magneet links gaat prima met de grote magneet. Je kan alleen de magneet iets minder ver weg plaatsen.

Bij één raam heb ik alleen ruimte voor de kleine magneet. Daar heb ik de doorprotect plus op de kop gemonteerd. Zodat de kleine magneet ook werkt en dus gewoon links gemonteerd zit, maar voor de sensor toch rechts.

[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 09-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
vishal_d schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:06:
Alleen als installateur zijnde kan je meerdere hubs/spaces toevoegen/beheren. De rest is exact gelijk als de gewone app.
Er zitten wel meer verschillen tussen de twee apps. Een paar geavanceerde instellingen van de hub bijvoorbeeld. Zoals het aanzetten van ‘geavanceerde detectie van radioverstoringen’ of het instellen hoe lang een pincode moet zijn. En een hoop andere geavanceerde opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Inmiddels hangen de door protect plus melders bij alle ramen en deuren. Goede tip dat ‘links’ de magneet ook werkt als je de grote gebruikt. Dat werkt inderdaad. Ik heb deze melders ook staan op afgaan bij trilling en tilt. En negeer de eerste keer. (Standaard setting). Als ik zelf zachtjes rammel aan de melder als het alarm aanstaat gebeurt er niks. Dus ik verwacht iig geen vals alarm bij wind e.d.

Andere vraag. In de hal boven wil ik een bewegingsmelder. Ik heb geen huisdieren.

Volstaat de motioncam of is de motioncam plus beter? Ik wil echt valse alarmen voorkomen.

Daarnaast twijfel ik over de Motion camera met foto mogelijkheid. In die ruimte lopen we allemaal regelmatig naakt. Geen zin dat iemand vanaf afstand foto’s kan maken. Van mij zullen ze dat wel niet delen. Maar ben ben niet de enige in huis. Of kan dat niet eens en is enkel de motioncam phod die op aanvraag foto’s kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@meermarco Zover ik weet kan alleen een gebruiker die beheerder rechten heeft screenshots maken van de Ajax MotionCam als het alarm niet is ingeschakeld. Bij alarm worden de beelden wel naar alle gebruikers verstuurd.

Ik heb tegenwoordig bijna alle melders op ramen 24/7 aan staan. In de nacht hebben wij het alarm normaal nooit aan staan. Op de 3 buitendeuren is de belfunctie actief.

Sinds gisteren ook een Ajax deurbel, mooi ding en werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
habbekrats schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:26:
@meermarco Zover ik weet kan alleen een gebruiker die beheerder rechten heeft screenshots maken van de Ajax MotionCam als het alarm niet is ingeschakeld. Bij alarm worden de beelden wel naar alle gebruikers verstuurd.

Ik heb tegenwoordig bijna alle melders op ramen 24/7 aan staan. In de nacht hebben wij het alarm normaal nooit aan staan. Op de 3 buitendeuren is de belfunctie actief.

Heb je zelf ervaring met de motioncam? En als je geen beeld wilt, zou je de plus nemen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:56
meermarco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:48:
[...]

Heb je zelf ervaring met de motioncam? En als je geen beeld wilt, zou je de plus nemen of niet?
Ik heb nergens een plus en nooit valse alarmen die niet door ons zelf komen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
habbekrats schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:26:

Ik kan nergens vinden hoe je screenshots maakt zonder dat t alarm is ingeschakeld?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Makrolon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:10:
[...]

Ik kan nergens vinden hoe je screenshots maakt zonder dat t alarm is ingeschakeld?
Dat is the motioncam PHOD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-04 10:38

Je had al wat dezelfde reacties gekregen, maar ik heb ook hier en daar de magneet links en dat gaat al paar jaar zonder problemen, dus nog even extra bevestiging dat het geen issue hoeft te zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
-Marco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:55:
[...]

Je had al wat dezelfde reacties gekregen, maar ik heb ook hier en daar de magneet links en dat gaat al paar jaar zonder problemen, dus nog even extra bevestiging dat het geen issue hoeft te zijn haha.
top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

Ik ben daar ook tegenaan gelopen. Ik dacht het op te lossen door de sensor op de deur te schroeven, maar toen kreeg ik nogal wat valse meldingen van de trillingsdetector.
Dat kon ik uitschakelen, maar uiteindelijk gekozen om de sensor boven de deur te monteren. Is ook ergens te vinden in de handleiding. Ik wilde de trillingsmelding in stand houden, want dat is de eerste verdedigingslinie.

Maar ben het met je eens dat dit een tekortkoming in het ontwerp is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
JukeboxBill schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:16:
[...]

Ik ben daar ook tegenaan gelopen. Ik dacht het op te lossen door de sensor op de deur te schroeven, maar toen kreeg ik nogal wat valse meldingen van de trillingsdetector.
Dat kon ik uitschakelen, maar uiteindelijk gekozen om de sensor boven de deur te monteren. Is ook ergens te vinden in de handleiding. Ik wilde de trillingsmelding in stand houden, want dat is de eerste verdedigingslinie.

Maar ben het met je eens dat dit een tekortkoming in het ontwerp is.
De sensor moet toch ook op de deur zelf?

Ik heb nu overal de sensor (doorprotect plus) op opengaande deur/raam. En magneet op vaststaande kozijn.
Waar mogelijk magneet rechts. Indien niet mogelijk (grote) magneet links

[ Voor 12% gewijzigd door meermarco op 10-04-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
meermarco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:15:
[...]

De sensor moet toch ook op de deur zelf?

Ik heb nu overal de sensor (doorprotect plus) op opengaande deur/raam. En magneet op vaststaande kozijn.
Waar mogelijk magneet rechts. Indien niet mogelijk (grote) magneet links
Het is al een poosje geleden dat ik ze heb gemonteerd, maar als ik nu de handleiding erbij pak, dan kan het allebei. Is ook wel afhankelijk of je de Plus of de gewone hebt.

Maar destijds was de handleiding nogal onduidelijk en heb ik de verkoper gevraagd. Die zei dat de detector op het kozijn moest en begon ook al te dreigen dat de garantie zou vervallen als ik het anders zou doen.
En dat was niet de eerste de beste dozenschuiver maar een officieel AJAX dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
JukeboxBill schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:31:
[...]

Het is al een poosje geleden dat ik ze heb gemonteerd, maar als ik nu de handleiding erbij pak, dan kan het allebei. Is ook wel afhankelijk of je de Plus of de gewone hebt.

Maar destijds was de handleiding nogal onduidelijk en heb ik de verkoper gevraagd. Die zei dat de detector op het kozijn moest en begon ook al te dreigen dat de garantie zou vervallen als ik het anders zou doen.
En dat was niet de eerste de beste dozenschuiver maar een officieel AJAX dealer.
Wat heb je anders aan tilt? Dat gebeurt toch nooit bij je kozijn, maar wel bij evt je draaibare/losbare deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
meermarco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:35:
[...]

Wat heb je anders aan tilt? Dat gebeurt toch nooit bij je kozijn, maar wel bij evt je draaibare/losbare deel
Ik heb ze alleen bij de deuren, dus voor ramen nooit in verdiept.
Maar voor een kantelraam is het wel logisch om de sensor op het raam zelf te zetten in geval van de Doorprotect Plus met tilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Marco
Ja als het kan zeker op het bewegende deel, anders is de werking misschien niet optimaal. Maar ik wil bijvoorbeeld bij de achterdeur niet de sensor op de deur, want die gaat naar buiten open dus staat ook wel eens open als het regent per ongeluk. Wil geen water in die sensor, dus praktisch is het niet altijd te doen, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Uitslag van Ajax zelf: doorprotect. Melder kozijn magneet deur.

Doorprotect plus. Precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Lekker verwarrend dus.
Maar als je de tilt niet gebruikt, dan zie ik niet in waarom de Plus op de deur moet. Hooguit om de trillingen door te geven, maar dat deed ie bij mij juist iets te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Makrolon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:10:
[...]

Die optie is er gelukkig veel firmware updates terug al uitgesloopt. In de Desktopversie is het ook weg. Deze optie was eigenlijk bedoeld om te testen of de pircam goed hing om een foto te maken.

Dus de kans bestaat alleen als je met alarm ingeschakeld door het huis loopt. Nu heb ik deze pirs uiteraard niet in de deelinschakeling zitten. Dus ik loop ook gewoon blootjes door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
meermarco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:58:
Uitslag van Ajax zelf: doorprotect. Melder kozijn magneet deur.

Doorprotect plus. Precies andersom.
Zou niet weten waarom de normale doorprotect niet op het bewegende deel mag. Maakt volgens mij geen bal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

Morpheusk schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 00:04:
[...]

Zou niet weten waarom de normale doorprotect niet op het bewegende deel mag. Maakt volgens mij geen bal uit.
De open/dicht sensoren (deur/raam, bij Ajax is dat bijvoorbeeld de "Doorprotect") hebben een "reedcontact". Dit zijn 2 fijne/dunne metalen plaatstaafjes die wel/niet contact maken als gevolg van de magneet in het andere deel. Die staafjes zitten in een vacuüm glazen buisje (vaak met een gas) en leven het langst/het-best als ze niet bewegen. Hetzelfde geldt voor de elektronica/Anti-sabotage-switch in het sensor/zender deel. Een bewegend raam/deur deel kan schokken veroorzaken (zeker die kantel kiep, maar ook een "gewoon raam op vaste scharnieren") wat niet goed is voor het sensor/zender deel.
Een massief (metaal) magneet deel op het bewegende deel van een raam heeft geen last van die schokken.
Bij kunststof en metalen ramen en deuren kun je het sensor/zender deel m.b.v. een L-beugeltje op het plafond monteren zonder dat je die kozijnen "blijvend" beschadigd worden (het raam/de-deur kan dan nog gewoon open :) ). Het magneetdeel kun je dan met kwaliteit dubbelzijdige kleefstickers bevestigen op het bewegend deel (zeker bij niet houten ramen/deuren). Zeker een klein magneet deel weegt minder als een sensor/zender deel met batterij en blijft dus ook beter zitten door dit mindere gewicht met een sticker. Ander groot voordeel bij opleg raam- en deur-delen is dat je eerst de magneet bevestigd op het bewegende deel en het sensor/zender deel met een L-beugeltje op het plafond goed uitlijnt t.o.v. het magneet deel.
Heel heel vroeger (voor het draadloze tijdperk) werden L-beugeltjes standaard meegeleverd!
Bij een review van mij hier op Tweakers staan vele foto's die e.e.a. verduidelijken van opleg ramen/deuren en L-beugeltjes (ander merk, maar zelfde principe in review: Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Antonio di schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:31:
[...]

De open/dicht sensoren (deur/raam, bij Ajax is dat bijvoorbeeld de "Doorprotect") hebben een "reedcontact". Dit zijn 2 fijne/dunne metalen plaatstaafjes die wel/niet contact maken als gevolg van de magneet in het andere deel. Die staafjes zitten in een vacuüm glazen buisje (vaak met een gas) en leven het langst/het-best als ze niet bewegen. Hetzelfde geldt voor de elektronica/Anti-sabotage-switch in het sensor/zender deel. Een bewegend raam/deur deel kan schokken veroorzaken (zeker die kantel kiep, maar ook een "gewoon raam op vaste scharnieren") wat niet goed is voor het sensor/zender deel.
Een massief (metaal) magneet deel op het bewegende deel van een raam heeft geen last van die schokken.
Bij kunststof en metalen ramen en deuren kun je het sensor/zender deel m.b.v. een L-beugeltje op het plafond monteren zonder dat je die kozijnen "blijvend" beschadigd worden (het raam/de-deur kan dan nog gewoon open :) ). Het magneetdeel kun je dan met kwaliteit dubbelzijdige kleefstickers bevestigen op het bewegend deel (zeker bij niet houten ramen/deuren). Zeker een klein magneet deel weegt minder als een sensor/zender deel met batterij en blijft dus ook beter zitten door dit mindere gewicht met een sticker. Ander groot voordeel bij opleg raam- en deur-delen is dat je eerst de magneet bevestigd op het bewegende deel en het sensor/zender deel met een L-beugeltje op het plafond goed uitlijnt t.o.v. het magneet deel.
Heel heel vroeger (voor het draadloze tijdperk) werden L-beugeltjes standaard meegeleverd!
Bij een review van mij hier op Tweakers staan vele foto's die e.e.a. verduidelijken van opleg ramen/deuren en L-beugeltjes (ander merk, maar zelfde principe in review: Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2).
toon volledige bericht
Zo, dat is een uitgebreide omschrijving :-)
De doorprotect plus zal dus minder lang meegaan dan de niet plus versie als ik dit zo lees. Nou ja, we gaan het zien. Tot dusver erg tevreden. (Komende van een NX10 installatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
meermarco schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:29:
[...]

Zo, dat is een uitgebreide omschrijving :-)
De doorprotect plus zal dus minder lang meegaan dan de niet plus versie als ik dit zo lees. Nou ja, we gaan het zien. Tot dusver erg tevreden. (Komende van een NX10 installatie)
De uitleg van Antonio di klopt (uiteraard) als een bus, het is alleen wel zo dat tegenwoordig de magneetcontacten (zowel de plus als de normale) zijn uitgerust met reedcontacten zonder glas. Die zullen niet snel meer defect raken dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Volgende vraag. Ik wil een motioncam. Maar die komt echt in de hoek van 2 haakse muren. Echter lijkt het erop dat Ajax enkel rechte plaatjes mee levert.

Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
De achterkant van de motion, die je op je de muur kan schroeven en de motion op kan bevestigen heeft aan de zijkant ook 4 inkepingen waar je schroeven erdoorheen kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Iemand een idee wat de kosten / maandelijks zijn van de Ajax cloud storage voor deurbellen en camera's ?

Ik bedoel dus dit https://ajax.systems/nl/blog/ajax-cloud-storage-release/ en niet de standaard gratis cloud voor het inbraak systeem zelf.

[ Voor 41% gewijzigd door habbekrats op 13-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
is er een duidelijk verschil en voordeel/nadeel tussen een bediendeelcode en een gebruikerscode?
Zelf heb ik een ajax account, en heb ik een bediendeelcode aangemaakt.

Ik kan ook een geberuikersaccount toevoegen voor mezelf. Wat is het voor/nadeel van het een of ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
meermarco schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:57:
is er een duidelijk verschil en voordeel/nadeel tussen een bediendeelcode en een gebruikerscode?
Zelf heb ik een ajax account, en heb ik een bediendeelcode aangemaakt.

Ik kan ook een geberuikersaccount toevoegen voor mezelf. Wat is het voor/nadeel van het een of ander?
Met een gebruikerscode kan je zien door wie het alarm uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Morpheusk schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:38:
[...]

Met een gebruikerscode kan je zien door wie het alarm uitgeschakeld worden.
Dus eigenlijk heeft een bediendeel code GEEN voordeel. Maar goed, als ik de enige ben die die weet, weet ik wie het heeft gedaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
meermarco schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:54:
[...]

Dus eigenlijk heeft een bediendeel code GEEN voordeel. Maar goed, als ik de enige ben die die weet, weet ik wie het heeft gedaan natuurlijk.
Ik vind de code makkelijker in te voeren bij een bediendeelcode. Bij een persoonlijk moet je eerst 01* gevolgd door je eigen code intikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Morpheusk schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:32:
[...]

Ik vind de code makkelijker in te voeren bij een bediendeelcode. Bij een persoonlijk moet je eerst 01* gevolgd door je eigen code intikken.
Dat is niet in mijn geval? gewoon de 4-6 cijferige code. die je aanmaakt. Niks ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Morpheusk schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:32:
[...]

Je hoeft geen voorloopnullen te gebruiken. Dus dat scheelt al 1 cijfer minder intoetsen.

Bij ons zit het al zo in het systeem dat dat moet dat het gewoon vanzelf gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
meermarco schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:41:
[...]

Dat is niet in mijn geval? gewoon de 4-6 cijferige code. die je aanmaakt. Niks ervoor
Dat zou gek zijn want dat is de invoer voor bediendeelcodes al. Hoe kan je keypad anders onderscheid maken tussen welke code er ingevoerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
xFeverr schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:01:
[...]

Dat zou gek zijn want dat is de invoer voor bediendeelcodes al. Hoe kan je keypad anders onderscheid maken tussen welke code er ingevoerd wordt?
Goede vraag. Maar ik heb echt geen ‘gebruiker’ en dan pincode. Gewoon enkel een 4-6 cijferige code. En dat werkt en ik krijg netjes te zien welke gebruiker dat was. Gok dat verschillende gebruikers dus niet dezelfde pincode kunnen gebruiken. Wellicht de nieuwe software versie?

aanvullende vraag: als je binnenkomt via een vertraagde zone, moet je eerst het keypad activeren. Dan de code en op UIT. Kun je echter de keypad automatisch activeren zodra de vertraging/alarm afgaat? Dat lijkt me handig(er).

[ Voor 17% gewijzigd door meermarco op 15-04-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
meermarco schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:13:
[...]

Goede vraag. Maar ik heb echt geen ‘gebruiker’ en dan pincode. Gewoon enkel een 4-6 cijferige code. En dat werkt en ik krijg netjes te zien welke gebruiker dat was. Gok dat verschillende gebruikers dus niet dezelfde pincode kunnen gebruiken. Wellicht de nieuwe software versie?

aanvullende vraag: als je binnenkomt via een vertraagde zone, moet je eerst het keypad activeren. Dan de code en op UIT. Kun je echter de keypad automatisch activeren zodra de vertraging/alarm afgaat? Dat lijkt me handig(er).
Als je toegangcodes aan hebt staan kan je ook zonder echt gebruikers te koppelen met een account een code toewijzen via de hub-instellingen en dan Bediendeel toegangscodes. Je kunt er wel een naam aan hangen om onderscheid te maken tussen verschillende personen bijvoorbeeld, maar die kunnen nooit dezelfde toegangscode hebben en ook niet dezelfde code als de algemene code van het bediendeel. De gebruikers van deze codes zijn geen app-gebruikers omdat er geen account is.

M.b.t. keypad activeren bij inloopvertraging: ligt aan de firmwareversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
-Marco schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:17:
[...]

Als je toegangcodes aan hebt staan kan je ook zonder echt gebruikers te koppelen met een account een code toewijzen via de hub-instellingen en dan Bediendeel toegangscodes. Je kunt er wel een naam aan hangen om onderscheid te maken tussen verschillende personen bijvoorbeeld, maar die kunnen nooit dezelfde toegangscode hebben en ook niet dezelfde code als de algemene code van het bediendeel. De gebruikers van deze codes zijn geen app-gebruikers omdat er geen account is.

M.b.t. keypad activeren bij inloopvertraging: ligt aan de firmwareversie.
Waar stel je dit in? Ik zie het niet staan nl. maar is wel net gekocht.

Gevonden. Ik heb niet de plus. Balen. Ik dacht dat enkel voor de keytag was.

Met de functie Automatisch opstarten bij inloopvertraging wordt KeyPad Plus Jeweller automatisch geactiveerd wanneer de Vertraging bij binnenkomst is ingesteld.

[ Voor 14% gewijzigd door meermarco op 15-04-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Hoe reminderen jullie jezelf om het alarm uit te schakelen? Met dit mooie weer gooi ik de openslaande tuindeuren in de ochtend open, maar nu heb ik al diverse keren daardoor het alarm laten afgaan.

Discipline of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Morpheusk schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:05:
Hoe reminderen jullie jezelf om het alarm uit te schakelen? Met dit mooie weer gooi ik de openslaande tuindeuren in de ochtend open, maar nu heb ik al diverse keren daardoor het alarm laten afgaan.

Discipline of?
Mijn keypad is in de hal, waar de trap op uitkomt. Dus bij ons ging het al zowat vanzelf, omdat je toch langs dat ding loopt, om het even uit te schakelen. En anders heb je nog Inloopvertraging.

Nu heb ik elektrische jaloezieën voor mijn tuindeur (schuifpui) hangen en die komen naar beneden als het alarm aan gaat. Een fysieke obstructie dus. Alarm uitschakelen en ze gaan weer omhoog zodat je bij de deur kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Zou er inderdaad een inloopvertraging op zetten als het niet wil lukken om eraan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
xFeverr schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:08:
[...]

Mijn keypad is in de hal, waar de trap op uitkomt. Dus bij ons ging het al zowat vanzelf, omdat je toch langs dat ding loopt, om het even uit te schakelen. En anders heb je nog Inloopvertraging.

Nu heb ik elektrische jaloezieën voor mijn tuindeur (schuifpui) hangen en die komen naar beneden als het alarm aan gaat. Een fysieke obstructie dus. Alarm uitschakelen en ze gaan weer omhoog zodat je bij de deur kunt.
Ahja, zoiets dacht ik al. Wij gebruiken de voordeur bijna nooit. Hebben een soort van tussenhalletje tussen het huis en de garage die we gebruiken.

Inloopvertraging zou nog kunnen zoals jij en @-Marco schetsen. Maar liever niet omdat het de achterkant betreft. Is toch weer zo'n 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Morpheusk schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:44:
[...]

Ahja, zoiets dacht ik al. Wij gebruiken de voordeur bijna nooit. Hebben een soort van tussenhalletje tussen het huis en de garage die we gebruiken.

Inloopvertraging zou nog kunnen zoals jij en @-Marco schetsen. Maar liever niet omdat het de achterkant betreft. Is toch weer zo'n 30 seconden.
Ja, 30 seconden als je thuis bent. Je kunt de inloopvertraging op 0 zetten voor als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
xFeverr schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:48:
[...]

Ja, 30 seconden als je thuis bent. Je kunt de inloopvertraging op 0 zetten voor als je niet thuis bent.
Owja, kan natuurlijk een inloopvertraging bij deelschakeling instellen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik heb de APP. En ik krijg als het alarm ingeschakeld staat, netjes een melding als het alarm aan/uit wordt gezet via het bedienpaneel.

Echter als de vertraagde ingang (deur) open gaat, krijg ik het alarm geluid. Daarna netjes de melding dat de deur weer dicht is en even later alarm uitgezet.

Hoe voorkom ik dat ik een urgente melding krijg voor het openen van een vertraagde zone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Morpheusk schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:05:

Discipline of?
Ik laat hem elke ochtend op dezelfde tijd zelf uit gaan. Die tijd is dat er normaal nog geen deuren open gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
meermarco schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:08:
Ik heb de APP. En ik krijg als het alarm ingeschakeld staat, netjes een melding als het alarm aan/uit wordt gezet via het bedienpaneel.

Echter als de vertraagde ingang (deur) open gaat, krijg ik het alarm geluid. Daarna netjes de melding dat de deur weer dicht is en even later alarm uitgezet.

Hoe voorkom ik dat ik een urgente melding krijg voor het openen van een vertraagde zone?
Weet je zeker dat ie vertraagd is? Klinkt als een 24/7-sensor op deze manier want je krijgt een alarmmelding. Zou je alleen moeten krijgen bij geen vertragingstijd of na het verlopen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
meermarco schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:08:

Nee dit klopt niet. Heb je ook een sirene? Want die zou dan ook meteen moeten gaan loeien. Heb je de juiste vertragingstijden ingesteld op het deurcontact. Dus niet bij bijvoorbeeld alleen deelinschakeling de vertraging ingesteld? En staat ‘altijd actief’ wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
xFeverr schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:59:
[...]

Nee dit klopt niet. Heb je ook een sirene? Want die zou dan ook meteen moeten gaan loeien. Heb je de juiste vertragingstijden ingesteld op het deurcontact. Dus niet bij bijvoorbeeld alleen deelinschakeling de vertraging ingesteld? En staat ‘altijd actief’ wel uit?
Heel vreemd. Ik heb niks aangepast en nu werkt het wel goed ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

We zijn van plan om ons AJAX-systeem verder uit te breiden met de AJAX deurbel en de AJAX TurretCam 8MP. Voordat we overgaan tot aanschaf, hebben we nog een paar vragen waarbij we hopen dat jullie kunnen helpen:

Opslag van camerabeelden
Worden de beelden van de deurbel en TurretCam alleen lokaal opgeslagen via een SD-kaart (bijvoorbeeld in de camera zelf), of is er ook een mogelijkheid om dit via de cloud op te slaan? Of ben je altijd aangewezen op een NVR-systeem als je iets met camera's wilt doen?

Cloud via dealer?
Op de website van AJAX lees ik dat cloud-opslag alleen via een dealer beschikbaar is. Wat houdt dat precies in? Moet de dealer dit activeren, of werkt het op abonnementsbasis via hen?

Voeding deurbel
De deurbel moet continue stroom hebben. Betekent dit dat je hem net als verlichting direct moet aansluiten op het lichtnet? Of is het ook mogelijk om een kabel door de buitenmuur te trekken en hem via een adapter op een stopcontact aan te sluiten?

Beeldkwaliteit in het donker
Hoe is de nacht-/avondkwaliteit van zowel de deurbel als de TurretCam in de praktijk?

AJAX Hub
Wij zijn in het bezit van een AJAX HUB 2, geeft dit nog beperkingen?

Alle input is welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:20
Onlangs de Ajax Doorbell ontvangen. Mooi product, maar...
Het is mij onduidelijk hoe een externe chime kan werken met de bijgesloten Bellkit.
Er is geen info hierover te vinden, behalve een summier schema in de handleiding.
Volgens dat schema en mijn eigen metingen staat er ca 200 mV op de bellkit. Maar als je aanbelt, sluit de bellkit de aansluiting kort voor een seconde of zo. Op dat moment krijgt de bellkit ook geen power meer. Einde oefening.
Ik heb hierover gemaild met Ajax support, maar ik krijg geen info over de bellkit, geen schema van een echt werkend systeem.

Iemand al geslaagd met dit onderwerp?
Aanvulling: de piep van de alarmmelder is natuurlijk niet fijn. Die is voor andere zaken (alarm). Voor de deurbel wil ik een echte deurbel gebruiken.
Toelichting: men is bezig een scenario voor de Ajax relay te maken, dat is natuurlijk DE oplossing. Maar voorlopig niet bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@r0n1 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIe1kCyyrhh7rPL9uXzmIpsX9ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1460r2bz17IPiDyoKBpyDyi5.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna in de setting nog aangeven dat je een externe bel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1
Ja, ken ik. Maar heb je hetzelf uitgeprobeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
r0n1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:05:
Nee, ik had al een draadloze bel en geen dingdong of iets anders.
Wat wel belangrijk is dat je voeding aan de vereisten voldoet, een standaard beltransformator 8V is niet genoeg.
Ik gebruik de sirene in huis met 1 piepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
r0n1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:05:
Ja ik heb het zo aangesloten als in het schema en mijn traditionele bel werkt daarmee gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
LJZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:30:
We zijn van plan om ons AJAX-systeem verder uit te breiden met de AJAX deurbel en de AJAX TurretCam 8MP. Voordat we overgaan tot aanschaf, hebben we nog een paar vragen waarbij we hopen dat jullie kunnen helpen:

Opslag van camerabeelden
Worden de beelden van de deurbel en TurretCam alleen lokaal opgeslagen via een SD-kaart (bijvoorbeeld in de camera zelf), of is er ook een mogelijkheid om dit via de cloud op te slaan? Of ben je altijd aangewezen op een NVR-systeem als je iets met camera's wilt doen?

Cloud via dealer?
Op de website van AJAX lees ik dat cloud-opslag alleen via een dealer beschikbaar is. Wat houdt dat precies in? Moet de dealer dit activeren, of werkt het op abonnementsbasis via hen?

Voeding deurbel
De deurbel moet continue stroom hebben. Betekent dit dat je hem net als verlichting direct moet aansluiten op het lichtnet? Of is het ook mogelijk om een kabel door de buitenmuur te trekken en hem via een adapter op een stopcontact aan te sluiten?

Hoe is de nacht-/avondkwaliteit van zowel de deurbel als de TurretCam in de praktijk?

AJAX Hub

toon volledige bericht
De opslag gebeurt op een sd kaart of op de Ajax NVR. Er komt nog cloud opslag maar dat is op het moment alleen nog voor de deurbel, niet voor de camera's.

Cloud via een dealer, klopt, de facturatie loopt via de dealer. Ga in gesprek met een verkoper van Ajax en die vertelt je hoe het bij hem werkt.

De voeding van de deurbel is in de meeste gevallen een beltrafo. Je vervangt een simpel knopje door de Ajax deurbel een hij krijgt zijn voeding van de trafo die je deurbel al gebruikte (als die voldoende spanning levert).
Je sluit de bellkit aan als je de bestaande gong hoort zoemen.

Beeld in het donker. De camera's zijn IR gevoelig en hebben IR verlichting dus het beeld (in zwart/wit) is goed.
Er zijn ook camera's op de markt die bij extreem weinig omgevingslicht nog kleur beeld geven, dat doen die van Ajax niet.
De camera's zijn dus goed, maar niet de allerbeste op de markt. Het grote voordeel is vooral de (eenvoudig te gebruiken) beeldherkenning en de integratie in het Ajax ecosysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@OlivierF Wat je schrijft klopt, maar een lezer kan nu wel de indruk krijgen dat de bel ook met SD-kaart werkt. Dat is volgens mij niet het geval.

Alleen de camera's werken met SD-kaart. De bel alleen met een cloud-abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Ethiron Of als je bv een Synology nas hebt kun je ook beelden opslaan. Al gebruik ik daar de bewegingsdetectie van Synology, de beeld detectie via de deurbel heb ik (nog) niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@habbekrats fair enough. Belangrijkste punt van mij was dat de bel niet met SD-kaart werkt (wat mij betreft een gemiste kans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Of als je meer camera's hebt een Ajax nvr, een 8 kanaals zonder HD zijn te vinden voor 199 euro. Wel opletten dat je geen nepper koopt zoals sommige op Amazon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vind het jammer dat de deurbel wifi nodig heeft, had gehoopt dat het via de Hub/jeweller kon lopen maar de bandbreedte is te laag voor een videosignaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ

LJZ

Allereerst dank voor de reactie, @OlivierF!
Kleine vraag ter bevestiging: betekent dit dus dat de camerabeelden zonder NVR nog niet gebruikt of benaderd kunnen worden, behalve door de SD-kaart uit de camera te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
LJZ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:21:
Allereerst dank voor de reactie, @OlivierF!
Kleine vraag ter bevestiging: betekent dit dus dat de camerabeelden zonder NVR nog niet gebruikt of benaderd kunnen worden, behalve door de SD-kaart uit de camera te halen?
Nee ongeacht of je de nvr of een sd kaart gebruikt, op beide manieren zijn ze heel eenvoudig via de ajax app in te zien. Zowel live beelden als de opgenomen beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Misschien dat ik toch nog eens de ajax nvr erbij neem, geen cloudkosten. Ik heb deze video YouTube: Demonstratie Ajax NVR door ARAS Security eens bekeken.

NVR AJAX 8 channel en een leuke HD erbij en bent klaar.
met 4 camera's hoeft de HD ook niet direct 16 TB te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMr4oDJVGvfyIEO_rBfwsEi9aGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioE3Ud17cuioZCZa0F0fjej4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam040
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:31
LJZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:30:

Opslag van camerabeelden

Cloud via dealer?

Voeding deurbel

AJAX Hub

toon volledige bericht
De cloud diensten moet je inderdaad via een dealer afnemen. Deze kan ik je eventueel via mijn bedrijf leveren, echter zoals al door @OlivierF aangegeven werkt cloud storage momenteel alleen met/voor de Doorbell en de IndoorCam. Ik adviseer mijn klanten om een Ajax NVR te nemen, zo heb je niet te maken met terugkerende kosten en ben je voor je opname van de beelden niet afhankelijk van een internet verbinding.

Voor wat betreft de voeding, de meeste voedingen die standaard in meterkasten zijn gemonteerd zijn niet toereikend, in veel gevallen zijn deze namelijk 8v AC. De Ajax deurbel kan gevoed worden met 12 tot 24 volt DC of 16 tot 24 volt AC, hierbij moet de voeding minimaal 10 watt kunnen leveren. Als je er nog een externe bel aan wil koppelen moet je dat vermogen er natuurlijk nog bij op tellen.

Eventueel kan ik je uiteraard vrijblijvend een offerte maken.
Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1
OlivierF schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:32:
[...]

Ja ik heb het zo aangesloten als in het schema en mijn traditionele bel werkt daarmee gewoon.
Ik begrijp daar niets van.
Kun je mij vertellen of je i.p.v. een traditionele bel ook een relais kunt aansluiten?
Daar kan ik dan verder mee werken.

ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam040
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:31
r0n1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:47:
[...]

Kun je mij vertellen of je i.p.v. een traditionele bel ook een relais kunt aansluiten?
Nee dat is helaas (nog) niet mogelijk.
Heb je wel in de settings ingesteld dat je een mechanische bel hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 16:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

Sam040 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:56:
[...]

Nee dat is helaas (nog) niet mogelijk.
Heb je wel in de settings ingesteld dat je een mechanische bel hebt aangesloten?
@r0n1
Ik heb geen ervaring met de Ajax deurbel.
Maar als er hiermee een klassieke bedrade bel aangestuurd kan worden, dan gaat er een stroompje lopen naar die bel (bij indrukken deurbel) om met die stroom de bel een geluid(je) te laten produceren.
Het lijkt mij dan dat je op dat stroomdraadje altijd een relais kunt zetten voor verdere sturing. Of een Ajax relais (Ajax Relay switch) hiervoor geschikt weet ik niet (om hierop verder te handelen binnen Ajax Hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Zover ik heb begrepen komt er nog een scenario mogelijkheid in de deurbel instellingen. Dus bij deurbel ingedrukt dan iets aansturen. Dat is er nu nog niet. Dan wordt het mogelijk om 3th party apparaten ermee te koppelen. Er is nog niet gezegd wanneer de functie verwacht wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door vishal_d op 23-04-2025 14:34 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste