Vandaag de hub en nvr opgehangen en de eerste sensor geplaatst, morgen weer verder liep tot zover best gemakkelijk.
[ Voor 71% gewijzigd door leeri003 op 02-02-2025 22:10 ]
[ Voor 71% gewijzigd door leeri003 op 02-02-2025 22:10 ]
Dit dacht ik dus ook, had best wat foto's erop gezet! Maar 15 min later na mijn bericht kreeg me werkgever bericht dat ze daar niet zo blij mee waren. Uit voorzorg heb ik de post aangepast.OlivierF schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Met die kanttekening mogen er volgens mij gewoon ervaringen en foto's geplaatst worden.
Er zit een ingebouwde PIR, de rest spreekt voor zich hahaleeri003 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:43:
Inderdaad jammer zou niet weten waarom ze het niet willen.
Is er bij deze deurbel al bekend of hij wit licht uitstraalt in het donker, ik was van de week bij buren aan de bel en door het licht zie je de deurbel drukker niet eens, snap wel dat ze licht erop zetten in het donker maar dit was best irritant.
Hopelijk heeft de Ajax dat niet.
Ja het is een push notificatie met een (lang) deurbel achtig geluidje. Dat werkt eigenlijk zonder problemen maar het is niet zo dat hij blijft overgaan totdat je opneemt ofzo. Dat is op Android trouwens.vishal_d schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Dit dacht ik dus ook, had best wat foto's erop gezet! Maar 15 min later na mijn bericht kreeg me werkgever bericht dat ze daar niet zo blij mee waren. Uit voorzorg heb ik de post aangepast.
Heb jij trouwens ook last van dat je bij het aanbellen je telefoon een notificatie geeft ipv dat ie echt overgaat? Met de demo HUB op kantoor hadden we dit ook, toen thuis gekoppeld aan mijn hub, heeft goed gewerkt totdat ik de deurbel vast had gemonteerd. Vanaf dat moment krijg je op zowel android als apple alleen een notificatie binnen. Een reboot/factory reset helpt niet.
[...]
Er zit een ingebouwde PIR, de rest spreekt voor zich haha
Dat heb ik dus niet meer, deurbel-achtige geluid. Ik heb nu een apple notificatie geluid die standaard ingesteld alsof ik een bericht binnenkrijg.OlivierF schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:03:
[...]
Ja het is een push notificatie met een (lang) deurbel achtig geluidje. Dat werkt eigenlijk zonder problemen maar het is niet zo dat hij blijft overgaan totdat je opneemt ofzo. Dat is op Android trouwens.
Gewoonlijk kreeg ik een bericht in begrijpelijke taal met de naam van de eigenaar van de space control.SPACE_CONTROL.SpaceDisarmed.TRIGGERD
[ Voor 37% gewijzigd door JukeboxBill op 08-02-2025 12:54 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Voor een volledige interface van Ajax met Home Assistant zie hoofdstuk "Ajax Enterprise API/Token (inc. Jeedom oplossing voor consumenten): , in:aartvark013 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:32:
Heb al tijdje Ajax systeem naar volle tevredenheid draaien. Nu zou ik dit willen uitbreiden met Curtain Outdoor Jeweller als poortdetectie, lijkt me qua HW mooie oplossing, maar ik wil alleen een melding krijgen (piepje, smartphone notif) bijv. via home assistant of anderszins, dus geen alarm van de sirene. Iemand idee hoe dit aan te pakken? Kan mij over mijn use case eigenlijk niks vinden.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Dank! Heb het doorgenomen, dit ziet er helaas verre van simpel uit.Antonio di schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:41:
[...]
Voor een volledige interface van Ajax met Home Assistant zie hoofdstuk "Ajax Enterprise API/Token (inc. Jeedom oplossing voor consumenten): , in:
Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules
Snel zonder vertraging. Lijkt op een SIP verbinding (zoals teams/cloud-pbx) met bellenDaftz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:58:
Hoe gaat het praten met degene die aanbelt? Dit zou nl. zonder al teveel vertraging moeten zijn.
Er worden alleen events opgeslagen. Als je mens/dier/auto/object hebt. Dan wordt dat opgeslagen. Heb je alleen mens geselecteerd, wordt alleen dat opgeslagen. De cloud zit ook nog in beta! Hoe het met de NVR zit weet ik nog niet, een andere collega gaat deze van de week testen (die ook test deurbel heeft).Ethiron schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:12:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het nou zit met het terugkijken, bewaren dan wel opslaan van beelden als je geen NVR hebt? @vishal_d en @OlivierF
Oké, dus die opgeslagen events gaan dan dus de cloud in?vishal_d schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:05:
[...]
Snel zonder vertraging. Lijkt op een SIP verbinding (zoals teams/cloud-pbx) met bellen
[...]
Er worden alleen events opgeslagen. Als je mens/dier/auto/object hebt. Dan wordt dat opgeslagen. Heb je alleen mens geselecteerd, wordt alleen dat opgeslagen. De cloud zit ook nog in beta! Hoe het met de NVR zit weet ik nog niet, een andere collega gaat deze van de week testen (die ook test deurbel heeft).
Ik heb zelf een NVR, maar we zijn ook al aan het testen met cloud opslag. Daar zal een abonnement voor komen. Dat werkt eigenlijk best wel soepel. Alleen je video settings worden worden vergrendeld. Denk dat ze op die manier beter kunnen inschatten en bepalen hoeveel data er gebruikt wordt.Ethiron schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:12:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het nou zit met het terugkijken, bewaren dan wel opslaan van beelden als je geen NVR hebt? @vishal_d en @OlivierF
Eind maart is optimistisch, het wordt minimaal april dat ze bij de distributeurs binnen komen is mij verteld door Ajax.leeri003 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:17:
De deurbel besteld maar pas eind maart leverbaar ;-(
[ Voor 23% gewijzigd door JukeboxBill op 11-02-2025 19:30 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik denk dat je het dan over de bewegingsmelders met een camera hebt.JukeboxBill schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:28:
Hoe is de kwaliteit van de opgeslagen beelden nu?
Bij de eerste generatie was dat nog minder dan VGA.
Net genoeg om vast te stellen dat het niet de bewoner zelf is.
[ Voor 23% gewijzigd door D100 op 12-02-2025 11:25 ]
Klopt, mijn MTX werkt niet meer totdat ik de sim naar het buitenland neem. En dat ga ik niet doen, dus geen MTX meer voor mijD100 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:10:
Ik heb een vraag over het gebruik van een sim card in de Ajax hub (specifiek Hub 2 plus).
Vaak wordt hier MTX connect besproken en aanbevolen, met de bemerking: you may activate Pay As You Go for 365 days.
MAAR volgens MTX moet je af en toe roamen: Please be aware when using our services that, as stated in our Terms and Conditions, a SIM card is not permitted to be used for more than 60 (sixty) cumulative days within any period of 4 (four) consecutive months in a single country. Exceeding this limit will result in the SIM card being blocked for use in that country.
Dat maakt de sim kaart m.i. toch onbruikbaar in een stationair toestel. Na 60 dagen permanent gebruik in dezelfde locatie stopt de kaart. Je moet dan om de 2 maanden met die sim card naar een ander land om te roamen, of om de 2 maanden een nieuwe kaart kopen. Dat lijkt me ondoenbaar.
Klopt die interpretatie, blijkbaar zijn er hier met ervaring, en is er een betere oplossing?
Sorry indien dit hier al besproken zou zijn, ik heb een search gedaan en veel postings doorgenomen, maar de hele discussiedraad is op het ogenblik 65 pages. Er zijn enkele postings van de 60 dagen limiet, maar toch wordt MTX connect door sommigen aanbevolen.
Bedankt voor dit bericht. Duidelijk. Ik begrijp niet waarom MTX connect hier wordt/werd aanbevolen.xFeverr schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Klopt, mijn MTX werkt niet meer totdat ik de sim naar het buitenland neem. En dat ga ik niet doen, dus geen MTX meer voor mij
Ik heb recent voor een prepaid kaart van Lebara gekozen. Na iets minder dan een maand is er 1.5MB verbruikt. Benieuwd of dit blijft werken.D100 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:10:
Ik heb een vraag over het gebruik van een sim card in de Ajax hub (specifiek Hub 2 plus).
Vaak wordt hier MTX connect besproken en aanbevolen, met de bemerking: you may activate Pay As You Go for 365 days.
MAAR volgens MTX moet je af en toe roamen: Please be aware when using our services that, as stated in our Terms and Conditions, a SIM card is not permitted to be used for more than 60 (sixty) cumulative days within any period of 4 (four) consecutive months in a single country. Exceeding this limit will result in the SIM card being blocked for use in that country.
Dat maakt de sim kaart m.i. toch onbruikbaar in een stationair toestel. Na 60 dagen permanent gebruik in dezelfde locatie stopt de kaart. Je moet dan om de 2 maanden met die sim card naar een ander land om te roamen, of om de 2 maanden een nieuwe kaart kopen. Dat lijkt me ondoenbaar.
Klopt die interpretatie, blijkbaar zijn er hier met ervaring, en is er een betere oplossing?
Sorry indien dit hier al besproken zou zijn, ik heb een search gedaan en veel postings doorgenomen, maar de hele discussiedraad is op het ogenblik 65 pages. Er zijn enkele postings van de 60 dagen limiet, maar toch wordt MTX connect door sommigen aanbevolen.
Specs
Inderdaad de vraag is of het blijft werken.ronaldvs schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:34:
[...]
Ik heb recent voor een prepaid kaart van Lebara gekozen. Na iets minder dan een maand is er 1.5MB verbruikt. Benieuwd of dit blijft werken.
[ Voor 16% gewijzigd door D100 op 12-02-2025 16:14 ]
Yes hij kan SMS sturen:D100 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:43:
@xFeverr @vishal_d
Bedankt voor beide antwoorden.
De Always Connected kaart vermeldt geen SMS. De 1NCE vermeldt 250 SMS'en inbegrepen.
Kan het Ajax systeem (Hub 2 Plus) SMS versturen als notificatie bij een probleem? Zo ja dan lijkt mij dat nuttig.
Of is dit irrelevant, wat zijn jullie ervaringen?
Nou, niet zo snel. De Ajax hub kan een SMS versturen. Of de simkaart of het netwerk daar vervolgens een boodschap aan heeft is een tweede.
U gebruikt de Always Connected sim kaart, veronderstel ik op basis van een vroegere post. Volgens de informatie op de website ondersteunt die geen SMS (in ieder geval SMS staat niet vermeld).xFeverr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Nou, niet zo snel. De Ajax hub kan een SMS versturen. Of de simkaart of het netwerk daar vervolgens een boodschap aan heeft is een tweede.
Ik zal zo de sms voor statuswijziging aanzetten en kijken wat er gebeurt. Nog even wachten tot vanmiddag dan.
Bedankt. Zoals verwacht.xFeverr schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:24:
@D100 ik heb het getest en er komt inderdaad geen SMS binnen. Dus vanuit Always Connected is er geen uitgaande SMS-verkeer mogelijk. Niet heel gek voor een datasim, maar evengoed jammer. Ik zou hem er niet voor laten.
Veel text over je probleem... maar ik begrijp uit je omschrijving dat je het alarm op je mobiel irritant vindt.D100 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Doch ik wil niet ongepast dat loeialarm op mijn smartphone laten afgaan.
Het gebruik van SMS notificatie biedt een uitweg, omdat het geluid van de notificatie zelf instelbaar is.
Misschien heb ik het nog niet volledig begrepen, er zijn talrijke opties hier en daar in het Ajax systeem en op de smartphone, maar dan hoor ik het graag.
Ik laat het alarm mij bellen bij een alarm, dat werkt voor mij fijn, omdat die meldingen nog wel eens niet werken. Een telefoontje werkt altijd.D100 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Bedankt. Zoals verwacht.
Ik heb zopas een Ajax security systeem zelf geïnstalleerd en ben onder de indruk van de logica die het systeem volgt, allemaal helder maar je moet wat kennis opbouwen. De afhankelijkheid van de cloud is een potentieel issue, doch de daaraan verbonden risici lijken beperkt - ieder maakt z'n eigen keuze wat dit betreft.
Omdat mijn installatie in een testfase is, laat ik het alarm af en toe afgaan (de buitensirene ligt binnen en staat op laag volume. Op mijn smartphone, met sound notificatie ingeschakeld komt er dan een zeer krachtig loeialarm. Op Android gebruikt het systeem Google's Firebase Cloud Messaging over het Alarm Channel, en blijkbaar kan men in dit geval het type geluid niet zelf instellen - het is natuurlijk bedoeld als een alle-hens-aan-dek alarm voor katastrofe situaties zoals brand, en natuurlijk inbraak. Doch ik zou een wat rustiger geluid verkiezen, maar dat gaat blijkbaar niet, ofwel hard geluid ofwel geen geluid. Dat is niet ideaal.
Misschien is dit geen probleem omdat het alarm in principe enkel werkt bij echte inbraak, en valse alarms bij een goed getuned systeem in principe niet voorkomen. Doch ik wil niet ongepast dat loeialarm op mijn smartphone laten afgaan.
Het gebruik van SMS notificatie biedt een uitweg, omdat het geluid van de notificatie zelf instelbaar is.
Misschien heb ik het nog niet volledig begrepen, er zijn talrijke opties hier en daar in het Ajax systeem en op de smartphone, maar dan hoor ik het graag.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wel, de tekst was omdat het eigenlijk over iets anders ging, waar dit opkwam.PatRamon schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Veel text over je probleem... maar ik begrijp uit je omschrijving dat je het alarm op je mobiel irritant vindt.
Deze kun je gewoon aanpassen via je android systeem (Ajax App -> Info->Meldingen).
Hier is het loeiende sirene ook aangepast naar normaal rustig geluid ect.
*Tevens voor elke melding/geluid soort aanpasbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door D100 op 16-02-2025 15:05 ]
Android zou op je tablet verouderd zijn of waar het nog helaas niet in zit.D100 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:25:
Ik gebruik een tablet en smartphone, verschillende Android versies.
Op de smartphone kan ik het instellen, op de tablet niet - die optie ontbreekt (of zit ergens anders).
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Mooie uitgebreide reactieEthiron schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:01:
@Morpheusk je gaat er dan bij een inbraak vanuit dat ze sowieso binnenkomen. Een glassprotect of deursensor met trillingssensor kan ook een poging tot inbraak registreren. Bijvoorbeeld omdat ze aan je kozijn rommelen of uit vandalisme een ruit ingooien maar niet naar binnen gaan (hoewel de baksteen dan misschien wel door de motion protect wordt opgemerkt, maar dat hoeft niet per se).
Verschil zit hem dus in wat je wil signaleren.
Daarnaast heeft een deursensor bijvoorbeeld nog als voordeel dat je kunt instellen dat je het alarm niet kunt activeren zonder dat alle sensoren gesloten zijn. Je hebt daarmee een extra controle dat alle ramen/deuren dichtzitten als je vertrekt, want als dat niet zo is kun je je alarm niet activeren.
Daarnaast, ook niet onbelangrijk, kun je met een combinatie van motion sensors en doorprotects verschillende schillen van beveiliging maken, wat handig kan zijn bij een nachtinschakeling.
Bijvoorbeeld: 's nachts schakel je wel de doorprotects en glassprotects in (de buitenste schil), maar laat je de motion protects uitstaan (de binnenste schil). Op die manier kun je 's nachts door je huis wandelen/naar het toilet zonder dat het alarm afgaat, terwijl de buitenste schil van je huis wel beveiligd is.
Als je alleen maar motion protects hebt, kun je 's nachts geen enkel alarm aanzetten. Of je moet in je bed blijven liggen, of je moet elke keer als je gaat plassen je hele alarm uitschakelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 18-02-2025 11:17 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Ethiron op 18-02-2025 12:12 ]
Strikt genomen heb je voldoende aan motionsensoren, of enkel deur/venstersensoren. Doch er zijn redenen om een combinatie te plaatsen.Morpheusk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:06:
Ben mij aan het verdiepen in een Ajax alarmsysteem. Nu zie ik er her en der wat discussie in het topic over glassprotect, deursensor, wel of geen motionsensoren etc.
Nu vroeg ik mij af wat nu de belangrijkste beweegreden is om naast motionsensoren ook een glassprotect of deursensoren te nemen. Is dit puur tijd en iets snellere meldingen van een inbraak? Bedoel als je bij een deur een motionsensor hebt hangen lijkt me de tijd te verwaarlozen. Wat zie ik het over het hoofd?
[ Voor 13% gewijzigd door D100 op 18-02-2025 17:12 ]
Klinkt wel slim van zo'n Motioncam PHOD. Echter weet ik nou niet of ik daar zo'n fan van ben in de woonkamer e.d. Maar het geeft wel rust als je ziet dat er niks aan de hand is bij een vals alarm.D100 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:29:
[...]
Strikt genomen heb je voldoende aan motionsensoren, of enkel deur/venstersensoren. Doch er zijn redenen om een combinatie te plaatsen.Glasbreuk sensoren zijn meestal minder nuttig, ze zijn gevoeliger voor vals alarm, en meestal wordt glas gebroken om een deur of raam te openen. Maar de motionsensoren gaan werken. Curtain sensoren hebben een heel speciaal toepassingsgebied, maar er zijn weinig plaatsen in een woonhuis waar ze goed kunnen worden ingezet.
- zoals al door iemand anders uitgelegd, je kan die apart activeren. Ajax heeft daar een standaard knop voor: Night modus (in tegenstelling tot volle modus). Night modus is een groep van sensoren die je zelf kiest, meestal de periferie van het huis, en een garage of bergplaats waar je 's nachts niet komt
- motion sensors hebben dode hoeken, een alarm kan wat vertraagd worden. Een alarm heeft een beperkte duur, dus als een vensteralarm is afgegaan, dat stopt automatisch, beweegt de inbreker zich verder door het huis dan wordt de ene na de andere sensor opnieuw geactiveerd, met opnieuw alarm
- redundancy bij technisch defect: als een sensor faalt heb je een ander type dat wel werkt.
- batterijen: die geraken leeg op verschillend tijdstippen, dit is reduncancy van werkende batterijen
- andere ingangen, zoals dakkoepels: je kan die apart beveiligen, maar dan ben je beter af met een motionsensor
- prijs: deur en venstersensor zijn redelijk goedkoop, de verkeerde plaats om te besparen
- motioncam sensoren met photo-on-demand: ik heb deze geplaatst zodat ik bij alarm foto's kan bekijken. Als ik inbrekers zie, dan kan ik de politie opbellen met melding van inbraak, normaal rukt de politie niet uit voor een alarm, behalve indien er bewijs is.
- veiligheidsalarmsystemen zijn beschreven in standaarden, voor professionele installaties. Eén van die standaarden schrijft voor dat elke buitenopening (deur of venster) een eigen sensor moet hebben. Een venster openwrikken duurt 10 seconden, dus ook aan de straatkant kan dit vlug zonder op te vallen
[ Voor 9% gewijzigd door Morpheusk op 24-02-2025 08:31 ]
Proficiat, succes ermee.Morpheusk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:29:
Heb de eerste bestellingen gedaan. Inclusief motionprotect plus. Ik heb de aanname gedaan dat deze beter zou zijn met huisdieren, katten.
Maar of dit zo is is maar de vraag.
Ik twijfel dus wel of ik niet beter de combiprotect kan nemen. Want dit zou weer een glassprotect schelen. Uiteraard kan je afvragen of ze in dicht bewoond gebied ramen ingooien, daarnaast vraag ik mij of de Doorprotect plus een dergelijk trilling dan ook al niet opmerkt?
...
[ Voor 8% gewijzigd door D100 op 24-02-2025 11:44 ]
Dat van het onderscheid tussen huisdieren en personen kan ik dus nergens terug vinden. Maar als dat zo is het wel beter.D100 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:14:
[...]
Proficiat, succes ermee.
Wat sensoren betreft, ik heb gekozen voor doorprotect en motionprotect/cam sensoren. Alle opengaande ramen en buitendeuren zijn voorzien van doorprotect sensoren. Een aantal ruimtes zijn daarenboven. voorzien van motionprotect/cam. Als een inbreker binnenkomt en binnenblijft, en zich door het huis beweegt, ontstaat er een cascade van alarmen bij elke beweging. Een virtueel alarm-mijnenveld waar niet aan te ontsnappen valt.
Tip: ik heb twee buitensirenes: één hangt buiten en één binnen. Die buiten staat op lager volume, meestal reageert niemand in de buurt op een alarm, het is gewoon irritant. Doch die binnen loeit op het allerhoogste niveau, niet om uit te houden. Omdat die binnen in huis staat, stoort het de buurt slechts weinig (vrijstaand huis), maar het enerveert inbrekers.
Wij hebben geen huisdieren, daarom heeft de Plus versie van motionprotect geen voordeel. Deze werken altijd met PIR, en bij Plus wordt een extra meting gedaan bij detectie door het PIR gedeelte. Volgens Ajax is het enige voordeel beter onderscheid tussen huisdieren-personen,
ik vermijd trillings- en glasbreuksensoren omdat ze meer onderhevig zijn aan vals alarm en in mijn situatie geen toegevoegde waarde hebben. Het louter ingooien van glas is in de buurt waar ik woon een verwaarloosbaar risico. Als men glas ingooit is het met de bedoeling binnen te komen, ofwel door een raam/deur te openen, ofwel door het ingegooide glas. De doorprotect en motionprotect sensoren detecteren dat. Als men een raam openforceert, dat duurt 10 seconden, detecteert de gewone Doorprotect dat, er is geen voordeel in enkele seconden vroegere trillingdetectie, het raam is geforceerd, en de inbreker kiest dan wat verder te doen.
Trillings- en glasbreuksensoren zijn vooral bedoeld voor tentoonstellingskastjes, het tentoonstellen van juwelen etc achter beschermend glas. Niet relevant in mijn situatie.
Ik heb een correctie aangebracht, voor de motiondetectors plus is het voordeel, volgens Ajax, betere werking bij sterke warmtebronnen. Ajax claimt niets betreffende dieren.Morpheusk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Dat van het onderscheid tussen huisdieren en personen kan ik dus nergens terug vinden. Maar als dat zo is het wel beter.
[ Voor 44% gewijzigd door D100 op 25-02-2025 11:02 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Morpheusk op 25-02-2025 11:20 ]
[ Voor 21% gewijzigd door D100 op 02-03-2025 21:21 ]
Wel, ik woon in Vlaanderen, de provider is een reseller, Jim Mobile. Die maakt gebruik van het netwerk van de grootste operator (Proximus), staat ook zo op het verbruiksoverzicht. Absoluut stabiel, uitgetest. Let wel, als je de opbelfunctie activeert, elke sensordetectie resulteert in een alarm en een gesprek aan 8 eurocent wordt dan uitgevoerd.
Heb hier hetzelfde probleem. Is het nog gelukt om dit op te lossen?Kapotto schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:31:
Ik heb mijn Ajax Hub2+ op sms melding gezet voor twee gebruikers. Ik merk op dat bij een alarm er geen sms toekomt bij de twee gebruikers. Op de account van Once zie ik dat er in mei en april wel sms zijn gestuurd (niet naar wie maar wel het aantal).
Ik doe iets fout maar ik kom er niet achter wat. Is er iemand die me op weg kan zetten naar de oplossing?
Alvast bedankt.
Helaas, wel gezocht destijds maar het werkte niet. Sms budget is wel op dus er was wel verbruik maar geen toegekomen sms’en.Morpheusk schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Heb hier hetzelfde probleem. Is het nog gelukt om dit op te lossen?
[ Voor 10% gewijzigd door Kapotto op 02-03-2025 22:38 ]
Op basis van info hier heb ik eerst de MTX Connect data sim bekeken, maar is niet praktisch voor een alarmsysteem omdat ze regelmatig roaming vereisen. Die firma (Luxemburgs) was zeer behulpzaam om dit duidelijk te maken, en de gezamenlijke conclusie was dat voor een alarmsysteem hun aanbod niet geschikt is. Vriendelijk en professioneel.Kapotto schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Edit: misschien ligt het wel aan 1NCE. Andere sim heb ik niet geprobeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door D100 op 03-03-2025 09:58 ]
Ik had besteld zonder BTW nummer, en natuurlijk met aanvaarding van BTW. Maar zij hebben een voorwaarde dat je bedrijfsmatig actief moet zijn volgens Duitse regels (zij verwijzen naar een Duitse wet of zoiets).Morpheusk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:07:
@Kapotto , @D100
Je kan ook zonder btw nummer bestellen. Maar zonder btw nummer wordt er BTW in rekening gebracht. En als je het dan niet zakelijk gebruikt wanneer je een btw nummer invult is het eigenlijk een gevalletje btw fraude.
Volledig mee eens.vishal_d schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:35:
Tot nu toe geen gezeik ermee gehad en blijft altijd werken.
In kader van service en betrouwbaarheid, zie ik het nut niet van in om te besparen voor een paar euro's op een datakaart. Ik wil er geen omkijken naar en verwacht juist goede service. Daar betaal je natuurlijk ook wat meer voor. Tevens krijg ik netjes een bericht als er een storing is geweest of onderhoud gepland staat.
[ Voor 43% gewijzigd door D100 op 04-03-2025 21:23 ]
Ik hobbel erachteraan! duurde het lang na het invullen van de gegevens dat je de FW kreeg? Ik ga hem thuis koppelen met HA en synology. Op de zaak met een aantal recorders (als ik daar tijd voor heb)OlivierF schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:44:
Mijn Ajax deurbel is voorzien van nieuwe firmware waardoor hij nu ook ONVIF ondersteund.
Zie samengestelde foto 28 in:Morpheusk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:17:
***members only***
Iemand bovenstaande situatie bij de hand? Het betreffen doorprotect plus sensoren, dus met trillingssensors en tiltfunctie i.v.m. draaikiep. Ik heb e.e.a. getest en met de magneet in het midden werkt eigenlijk gewoon goed. Wel denk ik dat ik voor de sensor op 1 van de ramen ga en de magneet op het andere raam. Scheelt toch weer 50 euro. Iemand voor dezelfde keuze gestaan?
Volgens mij gaat dat meer over de verdikking van de ramen ten opzichte van het kozijn opvullen? Daar is ook wel genoeg voor te koop en mooier dan beugeltjes als ik het zo zie. https://alarmsysteemwebsh...voor-de-ajax-doorprotect/Antonio di schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:42:
[...]
Zie samengestelde foto 28 in:
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di
In de review staat wat te doen bij (kunststof) ramen met opleg beweegbaar raamdeel:
L-beugeltjes waarop je het deel met het reed-contact bevestigd en de andere poot van de L-beugel aan het plafond.
Ik heb inderdaad Keypad Touch voor inloopvertraging ingesteld, die is niet zo luidruchtig als een binnensirene met die piepjes, vind dat wel fijn. Voor uitloopvertraging kan het ook maar ik heb niet echt een vaste uitloopvertraging dus die hoef ik ook niet te horen.Morpheusk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Daarnaast twijfel ik aan het nut van een binnensirene. Echter zou ik wel graag de piepjes van een inloopvertraging horen. Anders weet je geheid dat je dit een keer gaat vergeten. Iemand ervaring of het keypad touchscreen dit ook kan? Ik zou dan een keypad touch overwegen, ook voor het in- en uitschakelgemak voor derden.
Keypad Touch kan dat. Het is een zeer modern apparaatje, het enige nadeel is de korte batterijduur (1.5 jaar met dure Lithium Ultimates, doch je kan aansluiten op stroom).Morpheusk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Daarnaast twijfel ik aan het nut van een binnensirene. Echter zou ik wel graag de piepjes van een inloopvertraging horen. Anders weet je geheid dat je dit een keer gaat vergeten. Iemand ervaring of het keypad touchscreen dit ook kan? Ik zou dan een keypad touch overwegen, ook voor het in- en uitschakelgemak voor derden.
[ Voor 5% gewijzigd door D100 op 06-03-2025 09:20 ]
Kun je dan ook acties koppelen als er aangebeld wordt?OlivierF schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:44:
Dit vinden jullie vast ook interessant. Mijn Ajax deurbel is voorzien van nieuwe firmware waardoor hij nu ook ONVIF ondersteund. Ik heb hem dus toe kunnen voegen in Home Assistant:
Dezelfde ONVIF functionaliteit is er (in beta) ook voor de Ajax camera's en de NVR.
Nee helaas niet, het enige wat hij nu doorgeeft is de simpele motion detectie (dus niet de detectie van personen, voertuigen of dieren). En beeld natuurlijkjannus66 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Kun je dan ook acties koppelen als er aangebeld wordt?
Zoals Hue lamp aan etc?
Ja ik heb op elke verdieping een sirene hangenEthiron schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:44:
Ik heb de buitensirene gebruikt als binnensirene. Zeker als je er mee wil desoriënteren komt de binnensirene een aantal decibels te kort.
Daarom hebben meerdere mensen de buitensirene binnen gebruikt. Mij bevalt dat goed.
Deze ervaring deel ik overigens niet, batterij is na 1,5 jaar nog net zo vol volgens de app. Merk ook geen verschil verder. Net als met andere componenten gaat het me echt verbazingwekkend lang mee. De rest hangt al twee jaar en nog niets is aan vervanging toe zegt de app.D100 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:04:
[...]
Keypad Touch kan dat. Het is een zeer modern apparaatje, het enige nadeel is de korte batterijduur (1.5 jaar met dure Lithium Ultimates, doch je kan aansluiten op stroom).
Oké, dat is wel heel fanatiek.-Marco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:22:
[...]
Ja ik heb op elke verdieping een sirene hangenZolder en hal een binnensirene, trapgat een buitensirene want dat galmt zo lekker.
Goed dat de batterijen in de KeyPad Touch langer meegaan dan 1.5 jaar. Mijn informatie is gebaseerd op wat Ajax zelf aangeeft in de productbeschrijving: KeyPad TouchScreen: 6 × AA, up to 1.5 years.-Marco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:22:
[...]
Deze ervaring deel ik overigens niet, batterij is na 1,5 jaar nog net zo vol volgens de app. Merk ook geen verschil verder. Net als met andere componenten gaat het me echt verbazingwekkend lang mee. De rest hangt al twee jaar en nog niets is aan vervanging toe zegt de app.
[ Voor 11% gewijzigd door D100 op 07-03-2025 09:57 ]
Ik heb net een Odido prepaid sim besteld, ik laat even weten of die werkt in een aantal dagen.VulcanRaven schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:
Ik heb een Ajax Hub 2 4G besteld. Ik heb eens gezocht op compatible simkaarten maar daar vindt ik niet zo veel over behalve een aantal kant en klare oplossingen van div. webshops. Ik wil het echter zelf in de hand houden. Wat zijn aanbieders welke probleemloos werken met het Ajax systeem? Ik dacht zelf aan prepaid want er zal minimale data verbruikt worden over die secondaire lijn gok ik zo.
Een standaard prepaid simkaart van een gekende lokale provider (of gekende reseller verbonden met een operator) geeft de hoogste waarschijnlijkheid dat het zonder problemen gaat werken.VulcanRaven schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:
Ik heb een Ajax Hub 2 4G besteld. Ik heb eens gezocht op compatible simkaarten maar daar vindt ik niet zo veel over behalve een aantal kant en klare oplossingen van div. webshops. Ik wil het echter zelf in de hand houden. Wat zijn aanbieders welke probleemloos werken met het Ajax systeem? Ik dacht zelf aan prepaid want er zal minimale data verbruikt worden over die secondaire lijn gok ik zo.
Het is volgens mij drie minuten sirene max per alarm dat wordt veroorzaakt.jppilot schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:24:
Eerder deze week ben ik begonnen met het installeren van het Ajax systeem in ons nieuwe huis. Makkelijk te installeren, al met al erg blij mee, echter is er 1 ding dat mij tegen staat: de 3 minuten limiet van de sirenes. Vorige systemen zaten op het net aangesloten en bleven af gaan tot het alarm werd uitgeschakeld. Bij Ajax stoppen de sirenes dus na 3 minuten. Dit vind ik te kort. Hoe gaan anderen hiermee om? Zijn er workarounds? Ik zat te denken aan een losse sirene aan een Ajax relay aan te sluiten. Zo heb ik ook een flitser aangesloten, en die blijft tot in den treure flitsen totdat het alarm uitgeschakeld wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Kapotto op 07-03-2025 20:47 ]
Het is 3 minuten per activatie van een sensor en eenzelfde bewegingssensor gaat meerdere keren geactiveerd worden (niet accumulatief!). Heb je meerdere sensoren doorheen je huis, dan krijg je een cascade van triggers. Dus nog 3 minuten sirene na de laatste trigger.jppilot schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:24:
Eerder deze week ben ik begonnen met het installeren van het Ajax systeem in ons nieuwe huis. Makkelijk te installeren, al met al erg blij mee, echter is er 1 ding dat mij tegen staat: de 3 minuten limiet van de sirenes. Vorige systemen zaten op het net aangesloten en bleven af gaan tot het alarm werd uitgeschakeld. Bij Ajax stoppen de sirenes dus na 3 minuten. Dit vind ik te kort. Hoe gaan anderen hiermee om? Zijn er workarounds? Ik zat te denken aan een losse sirene aan een Ajax relay aan te sluiten. Zo heb ik ook een flitser aangesloten, en die blijft tot in den treure flitsen totdat het alarm uitgeschakeld wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door D100 op 09-03-2025 10:35 ]
3 minuten is volgens mij inderdaad een wettelijke (EU) norm per inbraak signaleringjppilot schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:24:
[ Voor 5% gewijzigd door Antonio di op 07-03-2025 22:26 ]
[ Voor 4% gewijzigd door jannus66 op 09-03-2025 20:06 ]
Ik heb de deurbel van Ajax niet.jannus66 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:05:
Zou ik met de Ajax deurbel een Ajax relais kunnen schakelen?
Bedoel je als de bel gaat of om bij. een deur of hek te openen?jannus66 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:05:
Zou ik met de Ajax deurbel een Ajax relais kunnen schakelen?
De kans is aanwezig dat de 230v voeding van de hub defect is. Die zijn wel te vervangen hoor; gewoon terugsturen ter reparatie naar je leverancier.bazzemans schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:07:
Gisteren is de kabel van onze Hub ontkoppeld (vanwege een verbouwing). Daarna de Hub weer geïnstalleerd en alles leek correct te werken. Vanmiddag kreeg ik de melding dat de externe voeding niet is aangesloten en dat de batterij het overneemt. Bij thuiskomst blijkt die er gewoon in te zitten. Wat ik ook probeer, de externe voeding blijft disconnected.
Geprobeerd:
* Kabel er een aantal keer in en uit om het beter aan te sluiten.
* Stekker in een ander stopcontact
* Andere kabel (die nog in de kast lag) geprobeerd
* Hub teruggezet naar fabrieksinstellingen
Geen succes en dus ook alle koppelingen kwijt nu.
Ik heb ook geprobeerd de schroefjes los te draaien om te kijken of ik intern iets kon zien dat niet goed zit. Alleen ik krijg het met geen mogelijkheid open (lees: geen beweging in de schroeven). Dus dat heb ik vooralsnog gelaten.
Iemand ervaring met een soortgelijk probleem? Is het op te lossen of moet ik rekening houden met afschrijven van de Hub?
Als de bel gaat.OlivierF schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:29:
[...]
Bedoel je als de bel gaat of om bij. een deur of hek te openen?
Ze hebben in een recente update een knop toegevoegd in het live scherm van de deurbel waarmee je naar je domotica devices (relay maar ook lightswitches e.d.) springt om bijvoorbeeld een deur te openen.
Alles zit hier nog op volle capaciteit volgens de app, hangt inmiddels twee jaar allemaal. Ben daar wel erg over te spreken. Keypad zal ongetwijfeld meer verbruiken door het scherm, dat wordt wel dagelijks gebruikt, maar niet intensief, misschien dat dat scheelt.D100 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:49:
[...]
Goed dat de batterijen in de KeyPad Touch langer meegaan dan 1.5 jaar. Mijn informatie is gebaseerd op wat Ajax zelf aangeeft in de productbeschrijving: KeyPad TouchScreen: 6 × AA, up to 1.5 years.
Meestal zijn. productbeschrijvingen te optimistisch, in dit geval misschien te pessimistisch.
Of Ajax heeft later andere batterijen in de Keypad Touch gestoken om de gebruiksduur te verlengen: De batterijen standaard in het apparaat zijn bij mij Energizer Ultimate Lithium AA, waarschijnlijk de beste batterijen op de markt. Doch die zijn nogal prijzig (ongev. 2.5€/stuk).
Veel hangt af van het gebruik. Ik gebruik de Keypad Touch slechts af en toe, vaak echter de Ajax app, of de radio remote. Je kan de Keypad Touch ook gebruiken om het systeem te beheren, maar dat doe ik liever op de smartphone app of tablet.
Bedankt voor de tip. Ook maar wat rechtstreeks bij Oosterberg gekocht. Scheelt toch weer ietsjes, niet heel veel trouwens.Vitruvius schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:41:
[...]
Er zijn AJAX dealers maar ook groothandels voor bedrijven. Was vandaag bij Oosterberg en zag daar een busje van https://uwwoningveilig.nl/ helemaal volgeladen worden. Dus zo schimmig is het allemaal niet als je daar zou bestellen.
Inmiddels ook de keypad touch ontvangen. Er stond ook gelijk een update klaar en zonder voeding kan je inderdaad niet updaten. Even een losse voeding aangesloten en updaten maar. Maar zodra je het keypad hebt vast geschroefd is dat wel een stuk lastiger, omdat de kabels via de achterkant van de backplate eruit moeten. Dat zou dus betekenen dat je bij iedere update de backplate moet los schroeven. Das niet handig….-Marco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:19:
Bij m'n Keypad Touch staat in de app dat er een firmwareupdate is. Maar die kan ik niet uitvoeren omdat er geen voeding is aangesloten? Met andere woorden, zonder voeding heb je geen updates?
Dat is natuurlijk om te vermijden dat je het apparaat bricked.Morpheusk schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:05:
[...]
Inmiddels ook de keypad touch ontvangen. Er stond ook gelijk een update klaar en zonder voeding kan je inderdaad niet updaten. Even een losse voeding aangesloten en updaten maar. Maar zodra je het keypad hebt vast geschroefd is dat wel een stuk lastiger, omdat de kabels via de achterkant van de backplate eruit moeten. Dat zou dus betekenen dat je bij iedere update de backplate moet los schroeven. Das niet handig….
Ik begrijp op zich ook wel waarom, al hadden ze dat technisch wel kunnen oplossen lijkt mij.D100 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:14:
[...]
Dat is natuurlijk om te vermijden dat je het apparaat bricked.
Met nieuwe batterijen zou er geen probleem zijn, maar nogal wat mensen zouden zomaar een update starten zonder te checken of de batterijen nog voldoende goed zijn.
De batterijen die in mijn keypad touch zitten - zo geleverd - zijn 6x Ultimate Lithiums van Energizer, waarschijnlijk de beste en duurste AA's op de markt. Er zijn misschien eigenaars die er een setje van Action in stoppen, ook al zijn het Panasonics (basics), die gaan niet lang mee.
(de AA Ultimate Lithium kost 2,5-3 euro/stuk - zeer prijzig, maar waar ze nodig zijn, zijn ze onklopbaar).
Vraag is waarom je steeds zou updaten, kijk eerst eens of het een kritische update is. Naar mijn ervaring geven updates (in het algemeen) vaak problemen.
Ik vraag het voor je na.Ethiron schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:27:
@vishal_d en @OlivierF een vraag aangezien jullie wat dichter tegen de nieuwe AJax producten aan lijken te zitten:
Op internet staat in de handleiding van de camera's dat er een nieuwe functie/setting in ontwikkeling is, namelijk instellingen voor 'On Screen Display (OSD)'.
Volgens de handleiding kun je de volgende parameters aanpassen: naam van de camera, tijdstempel en parameters van de weergegeven tekst.
Weten jullie wanneer deze optie uitgerold wordt? Het staat al langere tijd online met de status 'in uitvoering'.
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door OlivierF op 18-03-2025 13:09 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq