Ik heb een tijd een Nest deurbel gehad en nu sinds een jaar of 2 een Eufy deurbel, verder wat bedrade floodklight camera's van Eufy, alles werkt op zich leuk, je krijgt een beeldje op je telefoon/horloge als er iemand in de tuin loopt of aanbelt, maar traag is het wel, soms 30 seconden voordat er iets komt, dan is de bezorger al weg. Nu heb ik een tijdje terug een Ajax deurbel gekocht (alarm en NVR had ik al) en die ben ik nu even aan het testen, maar moet wel even wennen, als er bij Nest of Eufy aangebeld wordt, druk je op de melding en krijg je beeld te zien, van daar kun je kiezen of je wilt praten door de microfoon knop in te drukken, als je bij de Ajax de knop indrukt krijg je redelijk snel een melding (ook via data), als je dan op de melding drukt zie je wel het beeld, maar de microfoon staat volgens mij ook gelijk open, ik kan wel de mute knop indrukken, maar het is niet echt zo duidelijk als in de nest of eufy app.
Overigens wat betreft Homey, je kunt als je een NAS hebt daar een applicatie op draaien die verbinding maakt met homey en je alle meldkamer berichten door stuurt, hiermee kun je in ieder geval bepalen of er alarm af gaat en/of je systeem ingeschakeld staat, het is helaas wat beperkt, had hiervoor een Satel alarm en daar zag je de staat van elk contact en dus kon je er ook lampen etc mee aansturen, dat gaat vooralsnog met Ajax niet en betwijfel een beetje of dat gaat komen aangezien Ajax liever zijn eigen domotica systeem beheert, als er een API komt verkopen ze waarschijnlijk veel minder eigen producten.
Als nadelen aan Ajax vind ik wel dat de deurcontacten echt lomp groot zijn en gemonteerd op een super klein onhandig plaatje, dat de bewegingsmelders geen voetje hebben die je in kunt stellen op een willekeurige hoek (enkel vast direct op de muur, of onder een hoek van 45 graden tegen een zijmuur), en dat je niet kunt instellen dat een bedieningspaneel oplicht als er een bepaalde deur open gaat (enkel bij benaderen, maar dat werkt niet echt goed)