Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
Tbone101 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:35:
Ik vraag me af of de Ajax-producten een ingebouwde “end of life” hebben.
De reden dat ik dit denk: ik had twee Ajax KeyPad Plus-units, en beide zijn kort na elkaar uitgevallen terwijl de batterijen nog in orde waren. (beide ca 4 jaar oud.

Ze stonden op totaal verschillende plekken:
één in de garage (iets lagere omgevingstemperatuur)
de ander in de gang naast mijn voordeur

Toch zijn ze allebei binnen een paar weken tijd overleden.
Batterijen vervangen en andere resets proberen helpt niet.

Zijn er anderen die dit ook ervaren hebben, of is er een bekend probleem met deze keypads?
Als distributeur zijnde herken ik dit niet. De keypads krijgen wij heel weinig terug als RMA, en van een soort van timer om ze te laten uitvallen heb ik geen aanwijzingen gezien.
Ik ben natuurlijk niet van Ajax, maar misschien een beetje 'wij van WC eend' maargoed ik denk wel dat wij een goed beeld kunnen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:02
Dit weekend op het punt gestaan een HUB2 te kopen als vervanging van mijn (oude) CD34 paneel. De reden dat ik er vanaf gezien heb is de (onvolledige) integratie met Home Assistant.

Momenteel gebruik ik een zelfgebouwde hardware oplossing op basis van een RaspPI die parallel draait aan het security paneel. Iedere PIR en alle deur sensoren zijn aangesloten op zowel het security paneel én de zelfbouw interface. Iedere status verandering van een sensor wordt gemeld via MQTT en dit geeft mij de mogelijkheid om de alarm sensoren ook te gebruiken binnen Home Assistant (HA) automatiseringen.

Ik zou graag de Hardware oplossing en het 30 jarige security paneel inruilen voor een modernere oplossing die status meldingen kan versturen naar HA via een netwerk verbinding (API) zonder dat extra hardware nodig is.

Uit de diverse (meestal verouderde) posts maak ik op dat de op AJAX integratie op basis van SIA wel de status van sommige typen sensors aan HA kan doorgeven maar alleen voor zones die armed zijn en niet per sensor maar per groep. Er wordt gesproken/gespeculeerd over een nieuwe AJAX API die beschikbaar zal komen (of inmiddels is) maar de informatie is erg beperkt.

De eisen die ik stel aan deze koppeling zijn:
  1. Iedere sensor (PIR, Deur, Rook, etc.) die gekoppeld is aan de hub verschijnt als een device in Home Assistant
  2. Een status van een sensor wordt onmiddellijk, zonder vertraging doorgegeven aan HA
  3. De integratie vraagt geen bijzonder configuratie aanpassingen in de AJAX omgeving (bijv. iedere sensor moet in een groep)
  4. Geen extra oplossingen (bijv. JEEDOM als intermediar)
  5. Bonus, in en uitschakelen vanuit HA (zonder gebruik te maken van omgebouwde keyfobs en relais).
Ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met een AJAX - HA koppeling en zijn ervaringen wil delen.

PS ik heb de oplossing op basis van JEEDOM voorbij zien komen en zou deze het liefst willen vermijden vanwege de extra complexiteit die dit toevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
fvhemert schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:45:
Dit weekend op het punt gestaan een HUB2 te kopen als vervanging van mijn (oude) CD34 paneel. De reden dat ik er vanaf gezien heb is de (onvolledige) integratie met Home Assistant.

Momenteel gebruik ik een zelfgebouwde hardware oplossing op basis van een RaspPI die parallel draait aan het security paneel. Iedere PIR en alle deur sensoren zijn aangesloten op zowel het security paneel én de zelfbouw interface. Iedere status verandering van een sensor wordt gemeld via MQTT en dit geeft mij de mogelijkheid om de alarm sensoren ook te gebruiken binnen Home Assistant (HA) automatiseringen.

Ik zou graag de Hardware oplossing en het 30 jarige security paneel inruilen voor een modernere oplossing die status meldingen kan versturen naar HA via een netwerk verbinding (API) zonder dat extra hardware nodig is.

Uit de diverse (meestal verouderde) posts maak ik op dat de op AJAX integratie op basis van SIA wel de status van sommige typen sensors aan HA kan doorgeven maar alleen voor zones die armed zijn en niet per sensor maar per groep. Er wordt gesproken/gespeculeerd over een nieuwe AJAX API die beschikbaar zal komen (of inmiddels is) maar de informatie is erg beperkt.

De eisen die ik stel aan deze koppeling zijn:
  1. Iedere sensor (PIR, Deur, Rook, etc.) die gekoppeld is aan de hub verschijnt als een device in Home Assistant
  2. Een status van een sensor wordt onmiddellijk, zonder vertraging doorgegeven aan HA
  3. De integratie vraagt geen bijzonder configuratie aanpassingen in de AJAX omgeving (bijv. iedere sensor moet in een groep)
  4. Geen extra oplossingen (bijv. JEEDOM als intermediar)
  5. Bonus, in en uitschakelen vanuit HA (zonder gebruik te maken van omgebouwde keyfobs en relais).
Ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met een AJAX - HA koppeling en zijn ervaringen wil delen.

PS ik heb de oplossing op basis van JEEDOM voorbij zien komen en zou deze het liefst willen vermijden vanwege de extra complexiteit die dit toevoegd.
Ik geloof niet dat er nog andere opties zijn dan je al kent; het is SIA of JEEDOM op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-09 12:27

LJZ

Hi Tweakers!

Ik ben benieuwd of er hier al mensen zijn die ervaring hebben met de nieuwe Ajax deurbel. Hoe bevalt deze tot nu toe in de praktijk?

• Werkt hij betrouwbaar qua beeld en geluid?
• Hoe werkt het in combinatie met een iPhone?
• Zijn die abonnementen voor opslag/extra functies inmiddels al beschikbaar, en zo ja, wat zijn de kosten?

Alle ervaringen of tips zijn welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@LJZ zoek even in dit topic. Niet al je vragen worden beantwoord, maar er is al over gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:18
fvhemert schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:45:
Ik ben een groot Home Asisstant-gebruiker en heb ook een Ajax systeem. Dan merk je inderdaad dat je smarthome-hart er niet sneller van gaat kloppen, want je kunt er niet alles mee. Ik heb de SIA-koppeling werkend, maar daarmee kun je alleen de status van je Ajax-alarmsysteem inzien, je kunt het alarm er niet mee bedienen.

Ik heb er eigenlijk wel vrede mee. Het Ajax-systeem was er voordat ik Home Assistant had, en het niet kunnen bedienen vanuit Home Assistant is ook geen ramp. Omdat het een beveiligingssysteem is moet het veilig zijn en altijd werken. Dat doet het hartstikke goed, dus het is wat het is.

De alarmsysteemstatus van Ajax is een belangrijke trigger in huis. Als het alarm bijvoorbeeld ingeschakeld wordt, dan zullen er allemaal automatiseringen actief worden die zorgen dat het bewoond lijkt, niemand zomaar binnen kan kijken (de jaloezieën sluiten en draaien op een manier waardoor naar binnen kijken lastig is), zonnescherm en rolluiken automatisch sluiten 's-nachts, alle apparaten overdag uitgaan (TV, verlichting, muziek), de robotstofzuiger kan beginnen, enzovoorts.
In de nachtstand worden automatisch de rolluiken, gordijnen en jaloezieën gesloten en wanner het alarm uitgeschakeld wordt, En wanneer het alarm weer uitgeschakeld wordt gebeuren er ook weer allerlei dingen.

Dit werkt snel. Echt heel snel. Ik gebruik het bedieningspaneel in de hal om het alarm 's-nachts in de nachtstand te zetten. Als ik op nachtstand druk, dan bewegen de rolluiken vaak al een fractie eerder dan dat de bevestigingstoon op het bedieningspaneel en home siren komt. Dat is natuurlijk omdat het allemaal lokaal werkt, maar wel grappig om te zien dat HA de automatisering al heeft gedaan en een Z-wave-signaal naar mijn rolluiken heeft gestuurd voordat mijn bedieningspaneel de bevestiging heeft.

Als er morgen een goede Ajax-integratie komt waarmee je de sensoren etc. kunt uitlezen, dan installeer ik die direct. Maar dat is helaas nog niet, tot die tijd is SIA een stabiel en snel alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
xFeverr schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:47:
[...]
Ik ben een groot Home Asisstant-gebruiker en heb ook een Ajax systeem. Dan merk je inderdaad dat je smarthome-hart er niet sneller van gaat kloppen, want je kunt er niet alles mee. Ik heb de SIA-koppeling werkend, maar daarmee kun je alleen de status van je Ajax-alarmsysteem inzien, je kunt het alarm er niet mee bedienen.
Zie je ook de status van de individuele sensoren? In mijn huidige oplossing zorgt bijv. de PIR op de overloop voor het melden van een indringer als het alarm is ingeschakeld maar ook voor het inschakelen van het licht in geval van beweging. Dit werk met de huidige koppeling razend snel en super betrouwbaar. Ik las dat de SIA integratie niet alle typen alarm sensoren ondersteund en je speciale "truukjes" in de configuratie moet uithalen om het werkend te krijgen (een groep definieren per sensor). Klopt dat?
Ik heb er eigenlijk wel vrede mee. Het Ajax-systeem was er voordat ik Home Assistant had, en het niet kunnen bedienen vanuit Home Assistant is ook geen ramp. Omdat het een beveiligingssysteem is moet het veilig zijn en altijd werken.
Helemaal mee eens, ik ben ruim 40 jaar geleden begonnen met Domotica (in het X10 tijdperk) en het basis principe aangehouden dat alle individuele systemen normaal moeten kunnen werken en geen afhankelijkheid hebben van welk Domotica systeem dan ook. Domotica brengt extra gemak maar mag geen afhankelijkheid zijn. Je moet het licht gewoon nog aan kunnen doen met een schakelaar en het alarm kunnen inschakelen met het bedieningspaneel.
De alarmsysteemstatus van Ajax is een belangrijke trigger in huis. Als het alarm bijvoorbeeld ingeschakeld wordt, dan zullen er allemaal automatiseringen actief worden die zorgen dat het bewoond lijkt, niemand zomaar binnen kan kijken (de jaloezieën sluiten en draaien op een manier waardoor naar binnen kijken lastig is), zonnescherm en rolluiken automatisch sluiten 's-nachts, alle apparaten overdag uitgaan (TV, verlichting, muziek), de robotstofzuiger kan beginnen, enzovoorts.
In de nachtstand worden automatisch de rolluiken, gordijnen en jaloezieën gesloten en wanner het alarm uitgeschakeld wordt, En wanneer het alarm weer uitgeschakeld wordt gebeuren er ook weer allerlei dingen.
Je gebruikt dus geen individuele sensoren maar triggered events op basis van de alarm status?
Als er morgen een goede Ajax-integratie komt waarmee je de sensoren etc. kunt uitlezen, dan installeer ik die direct. Maar dat is helaas nog niet, tot die tijd is SIA een stabiel en snel alternatief.
+1 helemaal mee eens maar ik zie helaas weinig beweging op dit gebied. Wel nieuwe smart home producten van AJAX waarmee de zin om het systeem open te stellen voor andere systemen natuurlijk wel een beetje zal verdwijnen, AJAX zal immers willen dat je hun systeem gaat gebruiken en niet dat van een ander.

Dank voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:18
fvhemert schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:16:
Zie je ook de status van de individuele sensoren? In mijn huidige oplossing zorgt bijv. de PIR op de overloop voor het melden van een indringer als het alarm is ingeschakeld maar ook voor het inschakelen van het licht in geval van beweging. Dit werk met de huidige koppeling razend snel en super betrouwbaar. Ik las dat de SIA integratie niet alle typen alarm sensoren ondersteund en je speciale "truukjes" in de configuratie moet uithalen om het werkend te krijgen (een groep definieren per sensor). Klopt dat?
Ik zie alleen de alarmstatus van het gehele systeem, niet de individuele sensoren. Dus een PIR op de overloop van Ajax gaat niet werken.

Ik ken de speciale configuraties met trucjes ook niet en ik zie ook niet hoe dat gaat werken. Ik gebruik het zonesysteem van Ajax niet, maar als ik je verhaal zo goed begrijp moet je dan die zone inschakelen en triggeren op de alarmstatus oid. Dat is niet werkzaam.
Je gebruikt dus geen individuele sensoren maar triggered events op basis van de alarm status?
Correct. In HA zie ik voor mijn alarmsysteem deze sensoren staan:
  • Alarmstatus
    status nu: uitgeschakeld
  • Connectivity
    status nu: verbonden
  • Power
    status nu: onbekend.
    Ik weet niet of deze sensor werkt, misschien pas na een update van de status. Zou de stekker er eens uit moeten trekken.
  • Moisture
    status nu: onbekend.
    Weet ook niet of deze sensor werkt eerlijk gezegd. Heb wel een sensor hiervoor in mijn keukenkastje liggen. Misschien eens een plas water over gooien om te zien of deze status dan veranderd.
  • Smoke
    uitgeschakeld, heb geen rookmelder van Ajax
Als je zones gebruikt, dan verdubbelen deze entiteiten zich per zone. Maar ik gebruik geen zones.
+1 helemaal mee eens maar ik zie helaas weinig beweging op dit gebied. Wel nieuwe smart home producten van AJAX waarmee de zin om het systeem open te stellen voor andere systemen natuurlijk wel een beetje zal verdwijnen, AJAX zal immers willen dat je hun systeem gaat gebruiken en niet dat van een ander.

Dank voor de reactie!
Ajax heeft wel altijd de uartBridge gehad waarmee je zelf een alarmsysteemhub kon maken. Dan heb je dus geen Ajax Hub, maar bijvoorbeeld zelf een raspberry pi en eigen software. Dan kun je doen en laten wat je wilt, maar kun je wel bepaalde Ajax-sensoren gebruiken. Weet niet of het nog verkocht wordt, maar dat was wel een coole optie die ze aanboden.

Smart home integratie zie ik ook nog zo snel niet gebeuren. Maar wie weet worden ze ooit wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
@xFeverr Dank je voor het uitgebreide antwoord, helaas is mijn beslissing om af te zien van de AJAX hub de juiste geweest, de zoek tocht naar een professioneel alarm systeem met een goede integratie gaat gewoon door/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

fvhemert schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:47:
@xFeverr Dank je voor het uitgebreide antwoord, helaas is mijn beslissing om af te zien van de AJAX hub de juiste geweest, de zoek tocht naar een professioneel alarm systeem met een goede integratie gaat gewoon door/
Kijk eens naar:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Antonio di in "Ajax of Lupus Electronics Alarm / Smarthome kiezen"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Dank, interessant verhaal! Ik bewaar het lezen van het hele artikel maar even voor een rustige dag en ben meteen naar de conclusie gesprongen.

Met name deze argumenten:
– wil je een uitgebreide interface (API) naar andere smarthome systemen (Home Assistant, iobroker etc.)
– wil je mogelijkheden voor integraties/interfaces met andere (smart)systemen/producten EN/OF
– vind je het geen probleem het Alarm/smarthome/camera zelf te installeren EN

triggeren me om eens naar Lupus te gaan kijken, Ben benieuwd!
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste