Ik ben een groot Home Asisstant-gebruiker en heb ook een Ajax systeem. Dan merk je inderdaad dat je smarthome-hart er niet sneller van gaat kloppen, want je kunt er niet alles mee. Ik heb de SIA-koppeling werkend, maar daarmee kun je alleen de status van je Ajax-alarmsysteem inzien, je kunt het alarm er niet mee bedienen.
Ik heb er eigenlijk wel vrede mee. Het Ajax-systeem was er voordat ik Home Assistant had, en het niet kunnen bedienen vanuit Home Assistant is ook geen ramp. Omdat het een beveiligingssysteem is moet het veilig zijn en altijd werken. Dat doet het hartstikke goed, dus het is wat het is.
De alarmsysteemstatus van Ajax is een belangrijke trigger in huis. Als het alarm bijvoorbeeld ingeschakeld wordt, dan zullen er allemaal automatiseringen actief worden die zorgen dat het bewoond lijkt, niemand zomaar binnen kan kijken (de jaloezieën sluiten en draaien op een manier waardoor naar binnen kijken lastig is), zonnescherm en rolluiken automatisch sluiten 's-nachts, alle apparaten overdag uitgaan (TV, verlichting, muziek), de robotstofzuiger kan beginnen, enzovoorts.
In de nachtstand worden automatisch de rolluiken, gordijnen en jaloezieën gesloten en wanner het alarm uitgeschakeld wordt, En wanneer het alarm weer uitgeschakeld wordt gebeuren er ook weer allerlei dingen.
Dit werkt snel. Echt heel snel. Ik gebruik het bedieningspaneel in de hal om het alarm 's-nachts in de nachtstand te zetten. Als ik op nachtstand druk, dan bewegen de rolluiken vaak al een fractie eerder dan dat de bevestigingstoon op het bedieningspaneel en home siren komt. Dat is natuurlijk omdat het allemaal lokaal werkt, maar wel grappig om te zien dat HA de automatisering al heeft gedaan en een Z-wave-signaal naar mijn rolluiken heeft gestuurd voordat mijn bedieningspaneel de bevestiging heeft.
Als er morgen een goede Ajax-integratie komt waarmee je de sensoren etc. kunt uitlezen, dan installeer ik die direct. Maar dat is helaas nog niet, tot die tijd is SIA een stabiel en snel alternatief.