Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:08
xFeverr schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:31:
[...]

Ik ben gebruiker 2, dus mijn code is 2*[toeganscode]. Andere gezinsleden hebben een ander gebruikersnummer en doen hun eigen code. Het is echt geen moeite om een getal en een ster in te voeren vooraf.

Het toevoegen van je gebruikersnummer maakt het alleen maar veiliger en beter. Wat nou als twee personen in je huis dezelfde code zouden hebben, hoe moet het systeem dan bepalen wie het paneel bedient?
"Dan moet je het verbieden dat dat kan", ja sure... Maar op het moment dat je ziet dat die code al in gebruik is, weet je dus iemand anders zijn code. En dat kan dus ook niet de bedoeling zijn.

Voor thuis is dit misschien niet helemaal relevant, maar dit systeem is natuurlijk ook gericht op grotere groepen gebruikers.

Je kunt ook zones bedienen op deze manier als je die hebt. Stel dat je tuinhuisje zone twee is, dan kun je [gebruikersid]*[toegangcode]*[zone (2)] gebruiken. En het systeem checkt dat ook of je dat wel mag doen.
Ja, als je de code dagelijks gebruikt niet zon probleem. Maar wij gebruiken de keypad sporadisch. En dan ben je zo vergeten wat je nou voor je eigen code moet invoeren hoor... Ik vind t jammer dat je niet gewoon enkel eigen code kan instellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:25
Als het sporadisch gebruikt, hoe erg is het dan dat het geen naam weergeeft op die manier? Of zit je dan met 100 mogelijke mensen die het hebben kunnen in/uitschakelen?

Als je in een huis woont met twee mensen weet je toch wel wie het is geweest als je het zelf niet was :+

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Ik begrijp dat het voor een bedrijfspand etc handig is, maar als m'n buurvrouw 1x per jaar even de planten water komt geven dan weet ze vast haar code wel omdat ze er een kiest welke handig voor haar is, maar die gebruikersnaam en het sterretje maken het onnodig lastig. Kan ik ergens zien wie welke gebruikerscode heeft? Want hierboven zeg je 2, maar bij ons is het 02.

Denk dat ik dus gewoon 1 code maak voor het gezin en de rest een tag.

[ Voor 12% gewijzigd door LordBusiness op 22-02-2024 08:34 ]

• -Marco
LordBusiness schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:31:
Ik begrijp dat het voor een bedrijfspand etc handig is, maar als m'n buurvrouw 1x per jaar even de planten water komt geven dan weet ze vast haar code wel omdat ze er een kiest welke handig voor haar is, maar die gebruikersnaam en het sterretje maken het onnodig lastig. Kan ik ergens zien wie welke gebruikerscode heeft? Want hierboven zeg je 2, maar bij ons is het 02.

Je kan voor de buurvrouw gewoon een code aanmaken, los, heb je geen ID voor nodig. Dat is alleen nodig bij "systeemgebruikers" zeg maar.

Via Hub, Bediendeel toegangscodes, kan je een code voor de buurvrouw toevoegen en die kan ze zonder sterretjes en ID's gebruiken. Je moet alleen even bedenken tot welke zones het bediendeel toegang heeft en of die dan allemaal uitgeschakeld mogen worden, want je kan die losse codes verder niet toewijzen aan specifieke zones geloof ik, of ik kijk niet goed.

[ Voor 12% gewijzigd door -Marco op 22-02-2024 08:38 ]

• -Marco
Oh kan wel trouwens, nadat je hem hebt toegevoegd.

• Makrolon
-Marco schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:28:
Als het sporadisch gebruikt, hoe erg is het dan dat het geen naam weergeeft op die manier? Of zit je dan met 100 mogelijke mensen die het hebben kunnen in/uitschakelen?

Als je in een huis woont met twee mensen weet je toch wel wie het is geweest als je het zelf niet was :+
Nee, maar het is wel handig als ieder een code kan gebruiken die die gene makkelijk kan onthouden. Juist omdat t sporadisch gebruikt wordt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• LordBusiness
  • Niet online
-Marco schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Je kan voor de buurvrouw gewoon een code aanmaken, los, heb je geen ID voor nodig. Dat is alleen nodig bij "systeemgebruikers" zeg maar.

Via Hub, Bediendeel toegangscodes, kan je een code voor de buurvrouw toevoegen en die kan ze zonder sterretjes en ID's gebruiken. Je moet alleen even bedenken tot welke zones het bediendeel toegang heeft en of die dan allemaal uitgeschakeld mogen worden, want je kan die losse codes verder niet toewijzen aan specifieke zones geloof ik, of ik kijk niet goed.
En op deze manier kun je wel zien wie het alarm heeft ingeschakelt? Is toch bijzonder dat het zo wel kan want dan maak ik hier gewoon voor iedereen een code aan. 8)7

• -Marco
LordBusiness schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:47:
[...]
En op deze manier kun je wel zien wie het alarm heeft ingeschakelt? Is toch bijzonder dat het zo wel kan want dan maak ik hier gewoon voor iedereen een code aan. 8)7
Jup! Komt in het log, net getest voor mijn post. Met een ID is ook met app-toegang en zo, dat heeft niet iedereen nodig.

Je kan die codes ook individueel aan- of uitzetten. Dus dan hoef je bijvoorbeeld de buurvrouw alleen aan te zetten tijdens vakanties.

• -Marco
Ik heb overigens wel dat versimpeld inschakelen aanstaan, dus zonder code inschakelen. Dan zie je natuurlijk niet wie dat is geweest, dat is gewoon het bediendeel in je log.

• Makrolon
-Marco schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Jup! Komt in het log, net getest voor mijn post. Met een ID is ook met app-toegang en zo, dat heeft niet iedereen nodig.

Je kan die codes ook individueel aan- of uitzetten. Dus dan hoef je bijvoorbeeld de buurvrouw alleen aan te zetten tijdens vakanties.
Ga ik ook voor mn vriendin doen, lijkt me heerlijk om die aan en uit te kunnen zetten 😁

• -Marco
LordBusiness schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:47:
[...]
Zat hier nog even over na te denken, maar zo raar is het niet op zich. Je kan ook tags voor 100 man toevoegen zonder dat ze systeemgebruikers zijn, op zich is dat natuurlijk hetzelfde.
Makrolon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Ga ik ook voor mn vriendin doen, lijkt me heerlijk om die aan en uit te kunnen zetten 😁
Haha is een optie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 15:20
hjtuinenburg schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:15:
Mijn ervaring met Ajax en Homeassistant:

Via SIA krijg ik in Homeassistant meldeing bij inschakelen, uitschakelen en alarm.

Voor het in- en uitschakelen van het ajax alarm gebruik ik een esp8266 device (in mijn geval een Wemos D1 mini die ik nog had liggen). Deze heb ik geconfigureerd met ESPHome en gesoldeerd aan een ajax afstandbediening. De Wemos levert ook de 3v voor de afstandbediening, dus de batterij kan eruit.

Op deze manier kan ik het Ajax alarm in- en uitschakelen vanuit HomeAssistant.
Ik heb een VM draaien met Jeedom, zij hebben de API van Ajax volledig geintegreerd. Je betaald wel €8 voor de plugin. Maar het wordt constant bijgehouden.
Dan stuurt me Jeedom (ook domotica) MQTT door naar Homeassistant. Me deursensoren schakelen nu de HUE in.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:56

Antonio di

a mi me dijeron que si

vishal_d schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb een VM draaien met Jeedom, zij hebben de API van Ajax volledig geintegreerd. Je betaald wel €8 voor de plugin. Maar het wordt constant bijgehouden.
Dan stuurt me Jeedom (ook domotica) MQTT door naar Homeassistant. Me deursensoren schakelen nu de HUE in.
Ook voor @hjtuinenburg en alle andere Ajax Fans op dit forum.
Ik heb bijgewerkte documentatie van "Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules" in een nieuw Forum hierop Tweakers gezet (met o.a. AJAX - JEEDOM), zie:
Antonio di in "Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules"

JEEDOM is dacht ik wel een maandabonnement voor het gebruik van de Plugin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
Antonio di schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:51:

JEEDOM is dacht ik wel een maandabonnement voor het gebruik van de Plugin?
Als je de portwording evt met domeinnaam (dns) goed hebt staan, is dat niet nodig. Bij mij werkt het (eindelijk) vlekkeloos. Enige wat ik heb uitgegeven aan jeedom is de ajax en een homeassistant plugin.

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

vishal_d schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Als je de portwording evt met domeinnaam (dns) goed hebt staan, is dat niet nodig. Bij mij werkt het (eindelijk) vlekkeloos. Enige wat ik heb uitgegeven aan jeedom is de ajax en een homeassistant plugin.
Dat zou mooi zijn dat je geen maandelijkse kosten hebt bij "gratis DDNS" en port forward in je Router voor gebruik Jeedom-AJAX-HomeAssistant.

Dat "Bij mij werkt het (eindelijk) vlekkeloos" vraagt om mee toelichting/detail van jouw setup en tips van jouw, bijv.: wat de "instinkers" zijn ;) .

Ik ga mij eens verdiepen in het geheel. Zie nu ook:
https://community.home-as...-system/62853/477?page=24

[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 22-02-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Doe me even een prive bericht als wat hulp nodig hebt. Ik wil je de config van me setup wel delen! Deze kan je dan gebruiken om een mooie handleiding te schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vishal_d
Onderstaand naar een mede-tweaker gestuurd en hier maar even een copy/paste gedaan

ik heb een VM gedownload en deze up and running gebracht. https://doc.jeedom.com/en_US/installation/vm
Maak eerst een account aan bij Jeedom, deze heb je nodig voor je VM en voor de Jeedom Market. https://market.jeedom.com/

Daarna wanneer deze up and running is, heb ik hem geconfigureerd via de webinterface met een statisch IP. Zorg er dan voor dat Jeedom compleet bij is met updates. Deze vind je terug in je webinterface bij System/update center.

Belangrijk is dat je dus van buiten naar binnen de juiste poorten hebt openstaan. Je Jeedom moet eigenlijk bereikbaar zijn voor de buitenwereld. Dit is op poort 8080 (http) en/of poort 443 (HTTPS). Pas dus je wachtwoord aan naar iets complex.

Ik heb zelf nog HAProxy draaien en diverse subdomains doorverwezen naar me haproxy (VM). Deze VM handelt dus het verkeer af zodat het naar de juiste interne VM gaat op basis van je subdomein. Bij mij gaat Unifi.mijndomein.nl naar me Unifi VM, en jeedom.mijndomein.nl naar Jeedom bak. Ook heb ik een HA.mijndomein.nl. Op deze manier hoef je maar 2 poorten te openen die naar HAproxy gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ryir_NEeFAY9b4Rq5DWFMhlQeLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjFK9rXECAZN23aFNPISZDUc.png?f=fotoalbum_large

Zodra je bovenstaand hebt opgezet, let op dat het vinkje 'Disable the network management by Jeedom' aanstaat. Als ik het goed heb begrepen, zorgt dit vinkje ervoor dat de DNS resolve naar je domein/ip niet via de Jeedom servers gaat. Wil je geen gedoe met HAProxy, dan zul je dus een subscription moeten aanschaffen bij Jeedom. Dan zorgt Jeedom ervoor zonder veel poespas dat het verkeer van hun server bij jou VM komt. (nog steeds moeten je poorten openstaan).

Als dit goed gaat (ook met je portforwarding) dan zul je via de Jeedom Market zien onder 'My Boxes' dat de Jeedom server kan praten met je VM. De API van Ajax draait namelijk bij Jeedom en zij zorgen voor de communicatie tussen de Ajax cloud en jou VM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m3mhu9c5O9dZ7JU0ng3iPw-r4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTKCYtSYMpAxAlOIzoG5CpOX.png?f=fotoalbum_large

Schaf vervolgens via de Jeedom Market de plugin van Ajax aan. Volg de handleiding en dan heb je 75% al achter de rug.
https://market.jeedom.com...&p=market_display&id=4150
https://doc.jeedom.com/en_US/plugins/security/ajaxSystem/
Als de plugin geinstalleerd is, controleer dan even of automatic management enabled is en bij deamon idem. Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr4lJJ89-QbPAaMKvKXnaosq7rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIYJbnUnp4XrjFCNSU6r2r3w.png?f=fotoalbum_large

Als je de handleiding goed hebt gevolgd (incl het toevoegen van een jeedom user aan je ajax), zul je na het inloggen en sync alle devices zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SlTS9rjFVYA-holRN5mdzR82jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/na288OVAct5Je9AlzUYbttX8.png?f=fotoalbum_large

De volgende stap is de koppeling tussen HomeAssistant en Jeedom. Dit kan middels MQTT, ik heb hier alles weer verwijderd omdat ik een Zigbee POE device heb aangeschaft en hier opnieuw wil beginnen met opbouwen. Ik wil namelijk een aparte MQTT server draaien los van HA. Op deze manier wil ik toch nog dat devices met elkaar kunnen communiceren als HA even plat ligt.

Wat ik al heb gekocht (in het verleden) en nu even hergebruik is de volgende plugin
https://market.jeedom.com...&p=market_display&id=4360
De documenatie is even online geweest sinds ik de plugin in vizier had, maar is inmiddels offline gehaald. Dmv de youtube uitleg is het me gelukt om een koppeling te maken. Wat niet lukt met deze plugin is de temp en overige data doorgeven. Wel heb ik de state nu gebruikt als een switch. Dus bij change state van switch, slinger dan HUE aan (in HA) YouTube: 😱J'intègre Home Assistant dans Jeedom en 2 minutes 💪 #homeassistant ...

Mocht je kiezen voor de plugin van HA (die ook geld kost), dan kan ik je een aantal voorbeelden sturen hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Hier heb ik weken hoofdpijn van gehad omdat alle uitleg in het frans staat, met veel proberen is het me gelukt uit te zoeken hoe je de state kan doorsturen via de plugin. MQTT zal hierin veeeeel makkelijk zijn.

De koppeling kan trouwens op vele manieren!
  • MQTT
  • HomeAssistant plugin
  • Direct de api van Jeedom aanroepen in HA middels een URL
  • heb er nog meer gezien maar bovenstaand is me bijgebleven
Mocht het niet lukken, stuur me dan even een berichtje.
@Antonio di laten we contact hebben via de mail, ik stuur je alles wat ik heb zodat jij je topic lekker kan aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 10:47
vishal_d schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:53:
Onderstaand naar een mede-tweaker gestuurd en hier maar even een copy/paste gedaan

ik heb een VM gedownload en deze up and running gebracht. https://doc.jeedom.com/en_US/installation/vm
Maak eerst een account aan bij Jeedom, deze heb je nodig voor je VM en voor de Jeedom Market. https://market.jeedom.com/

Daarna wanneer deze up and running is, heb ik hem geconfigureerd via de webinterface met een statisch IP. Zorg er dan voor dat Jeedom compleet bij is met updates. Deze vind je terug in je webinterface bij System/update center.

Belangrijk is dat je dus van buiten naar binnen de juiste poorten hebt openstaan. Je Jeedom moet eigenlijk bereikbaar zijn voor de buitenwereld. Dit is op poort 8080 (http) en/of poort 443 (HTTPS). Pas dus je wachtwoord aan naar iets complex.

Ik heb zelf nog HAProxy draaien en diverse subdomains doorverwezen naar me haproxy (VM). Deze VM handelt dus het verkeer af zodat het naar de juiste interne VM gaat op basis van je subdomein. Bij mij gaat Unifi.mijndomein.nl naar me Unifi VM, en jeedom.mijndomein.nl naar Jeedom bak. Ook heb ik een HA.mijndomein.nl. Op deze manier hoef je maar 2 poorten te openen die naar HAproxy gaan.
[Afbeelding]

Zodra je bovenstaand hebt opgezet, let op dat het vinkje 'Disable the network management by Jeedom' aanstaat. Als ik het goed heb begrepen, zorgt dit vinkje ervoor dat de DNS resolve naar je domein/ip niet via de Jeedom servers gaat. Wil je geen gedoe met HAProxy, dan zul je dus een subscription moeten aanschaffen bij Jeedom. Dan zorgt Jeedom ervoor zonder veel poespas dat het verkeer van hun server bij jou VM komt. (nog steeds moeten je poorten openstaan).

Als dit goed gaat (ook met je portforwarding) dan zul je via de Jeedom Market zien onder 'My Boxes' dat de Jeedom server kan praten met je VM. De API van Ajax draait namelijk bij Jeedom en zij zorgen voor de communicatie tussen de Ajax cloud en jou VM.
[Afbeelding]

Schaf vervolgens via de Jeedom Market de plugin van Ajax aan. Volg de handleiding en dan heb je 75% al achter de rug.
Als de plugin geinstalleerd is, controleer dan even of automatic management enabled is en bij deamon idem. Zie afbeelding.
[Afbeelding]

Als je de handleiding goed hebt gevolgd (incl het toevoegen van een jeedom user aan je ajax), zul je na het inloggen en sync alle devices zien.
[Afbeelding]

De volgende stap is de koppeling tussen HomeAssistant en Jeedom. Dit kan middels MQTT, ik heb hier alles weer verwijderd omdat ik een Zigbee POE device heb aangeschaft en hier opnieuw wil beginnen met opbouwen. Ik wil namelijk een aparte MQTT server draaien los van HA. Op deze manier wil ik toch nog dat devices met elkaar kunnen communiceren als HA even plat ligt.

Wat ik al heb gekocht (in het verleden) en nu even hergebruik is de volgende plugin
De documenatie is even online geweest sinds ik de plugin in vizier had, maar is inmiddels offline gehaald. Dmv de youtube uitleg is het me gelukt om een koppeling te maken. Wat niet lukt met deze plugin is de temp en overige data doorgeven. Wel heb ik de state nu gebruikt als een switch. Dus bij change state van switch, slinger dan HUE aan (in HA) YouTube: 😱J'intègre Home Assistant dans Jeedom en 2 minutes 💪 #homeassistant ...

Mocht je kiezen voor de plugin van HA (die ook geld kost), dan kan ik je een aantal voorbeelden sturen hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Hier heb ik weken hoofdpijn van gehad omdat alle uitleg in het frans staat, met veel proberen is het me gelukt uit te zoeken hoe je de state kan doorsturen via de plugin. MQTT zal hierin veeeeel makkelijk zijn.

• MQTT
  • HomeAssistant plugin
@Antonio di laten we contact hebben via de mail, ik stuur je alles wat ik heb zodat jij je topic lekker kan aanvullen.
Ik volgde al een tijdje het Ajax topic bij Home-assistant maar verder dan SIA ging het niet en was het wachten op api koppeling. Maar dit is een mooie stap. Helaas ff een extra VM draaien maar dit gaan we proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

vishal_d schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• MQTT
  • HomeAssistant plugin
Ik heb (voorlopig) een verwijzing/link naar jouw prima bovenstaande beschrijving opgenomen in mijn forum:
Antonio di in "Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules"
Ben even druk met "werk voor centjes". Ik neem volgende week contact met je op via mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 22:07
LordBusiness schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:31:

Ik vindt het een onding eigenlijk, heb er continu ruzie mee.
Je moet hem eerst aanraken dan je code en unlocken of locker. Krijg hem niet helemaal lekker, de app gebruiken is handiger. Heb ook zo’n key ding maar ook dan gaat het alarm af voordat ik hem uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iemand een tip voor een goede shop die het complete ajax assortiment heeft tegen goede prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Navi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:29:
Iemand een tip voor een goede shop die het complete ajax assortiment heeft tegen goede prijzen?
Via Ajax officiële website staan de officiële dealers in Nederland.
Plus zoekmachine(s) leveren ook veel resultaten op.

Prijzen variëren overal per product/item.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
PatRamon schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Via Ajax officiële website staan de officiële dealers in Nederland.
Plus zoekmachine(s) leveren ook veel resultaten op.

Prijzen variëren overal per product/item.
Je noemt precies de redenen waar om ik het hier even vraag, na googlen vind je ontzettend veel shops, van geautoriseerd tot niet, en de prijzen lopen ontzettend uiteen voor hetzelfde product.

Ben in de markt om een complete set samen te stellen, en om nou elk product ergens anders te kopen lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Navi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Je noemt precies de redenen waar om ik het hier even vraag, na googlen vind je ontzettend veel shops, van geautoriseerd tot niet, en de prijzen lopen ontzettend uiteen voor hetzelfde product.

Ben in de markt om een complete set samen te stellen, en om nou elk product ergens anders te kopen lijkt me niet handig.
Klopt
(Gebruik ook een andere zoekmachine dan google vindt je nog meer, al je kiest voor niet aangesloten dealers)
Helaas heet dit marketing 1e product goedkoop en andere duurder.
Ofwel de klant wil alles in 1 keer kopen bij 1 webshop.

Terwijl het bij verschillende shops jou veel meer voordeel kan bieden.
De ene week is de deursensor goedkoper bij webshop 1 en week er na weer 30euro duurder.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
bertdrenth schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Je moet hem eerst aanraken dan je code en unlocken of locker. Krijg hem niet helemaal lekker, de app gebruiken is handiger. Heb ook zo’n key ding maar ook dan gaat het alarm af voordat ik hem uit kan zetten.
Heb er nooit issues mee gehad eigenlijk, maar ik heb nu met display, dat gaat vanzelf aan als je in de buurt komt, echt ideaal.

Als je alarm al afgaat voordat je je keyfob kan gebruiken heb je een vertragingstijd van 1 seconde of zo? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
bertdrenth schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Ik heb zo'n ding bij ons op kantoor getest voor ik het zou aanschaffen (via onze vaste leverancier). Ook ik vind het maar log ding wat weinig toevoegt. Als we op het OLED scherm nog extra acties konden toevoegen zoals uitvoeren van een URL (HA actie). Dan had ik hem aangeschaft. Ik blijf nog even bij de gewone keypad. Ik doe alles namelijk vanuit me telefoon/apple watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51
Navi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Toen ik de complete set besteld heb, heb ik dat wel gedaan. Destijds iets van 9 deur/raam contacten, 5 bewegingsmelders, twee sirenes, keypad en de hub. Ik meen twee verschillende shops. Dat is het gemak van het internet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Heb de set besteld. Hub 2 Plus, 2x Keypad Plus, Tags, 2x Siren, 3x DoorProtect Plus, 3x Glass, 1x Motion.

Ben heel benieuwd :)

Als het goed werkt ga ik het nog verder uitbreiden en koppelen aan mijn Hikvision camerasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-06 00:45
Navi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:57:
Heb de set besteld. Hub 2 Plus, 2x Keypad Plus, Tags, 2x Siren, 3x DoorProtect Plus, 3x Glass, 1x Motion.

Ben heel benieuwd :)

Als het goed werkt ga ik het nog verder uitbreiden en koppelen aan mijn Hikvision camerasysteem.
Wat is de reden dat je een Keypas Plus en een losse sirene hebt gekocht? Ik zit ook te kijken om een hele set te gaan kopen maar denk erover om de Keypad Combi te kopen, daar zit direct de sirene in als ik het goed lees.

Ik vind online niet zoveel over deze Keypad Combi, iemand anders misschien die ervaring hiermee heeft? Hij wordt niet zo vaak verkocht, maar hier is hij te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
robberttweak schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Wat is de reden dat je een Keypas Plus en een losse sirene hebt gekocht? Ik zit ook te kijken om een hele set te gaan kopen maar denk erover om de Keypad Combi te kopen, daar zit direct de sirene in als ik het goed lees.

Ik vind online niet zoveel over deze Keypad Combi, iemand anders misschien die ervaring hiermee heeft? Hij wordt niet zo vaak verkocht, maar hier is hij te koop.
Nooit gezien die Keypad Combi, staat ook niet op de NL site.
Wel een lomp groot ding overigens, de keypad plus is al niet klein.

Keypad Plus versie is nodig vanwege de tags.

Vraagje: iemand een idee hoe je al die meldingen in de app kunt uitzetten? Op iphone staat er nu telkens een badge met een getal bij de app, maar dan ga je kijken en zijn het gewoon meldingen over alarm ingeschakeld/uitgeschakeld.
Prima dat hij dat logt, maar hoef zulke meldingen niet als ongelezen, dat wil ik alleen bij belangrijke meldingen.

Kan dat?

Badges geheel uitschakelen voor de ajax app lijkt me niet handig.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 10-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49
Navi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:06:
[...]
. . .

Vraagje: iemand een idee hoe je al die meldingen in de app kunt uitzetten? Op iphone staat er nu telkens een badge met een getal bij de app, maar dan ga je kijken en zijn het gewoon meldingen over alarm ingeschakeld/uitgeschakeld.
Prima dat hij dat logt, maar hoef zulke meldingen niet als ongelezen, dat wil ik alleen bij belangrijke meldingen.

Kan dat?
Ja, dat kan bij de instellingen van de gebruikers.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Ja, dat kan bij de instellingen van de gebruikers.
Helaas niet, je kunt daar alleen instellen of je er ook een push of sms melding van wilt hebben. Daar staat het uit voor bijvoorbeeld in/uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Ik heb de badges inderdaad geheel uitgezet voor de Ajax-app. Nu je het zo zegt herinner ik me weer dat ik er gek van werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 09:33
[...]

De Keypad Combi wordt inderdaad niet verkocht in NL. Het is een budget optie voor landen met lagere budgetten dan Nederland.
Eigenlijk idem voor de hub 1, die is (nog) niet uitgefaseerd omdat het een mooie budget optie is, ook al ondersteund hij niet alle functies en apparaten. Die wordt dan wel weer in NL verkocht simpelweg omdat hij er al was en hij niet actief uitgefaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accordio
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik ben ook al een tijdje blije gebruiker van een Ajax alarmsysteem. Ik heb nu even een (technische) vraag waarvan ik niet zeker weet of deze hier thuis hoort maar probeer het toch even.
Wij hebben zgn overstek-verlichting aan de achterzijde van onze woning.
Betreft 3 stuks 220 Volt led-spots.
Deze kunnen we op dit moment zelf aan en uitschakelen via een dim-schakelaar.
Ik wil deze overstek-verlichting nu eigenlijk schakelen via een wallswitch en deze via een scenario op tijd (en eventueel in de toekomst via het veel gevraagde zonsopgang en zonsondergang) aan- en uit laten schakelen.
Die wallswitch vraagt om installatie via een fase en nul aansluiting. Maar die ledspots zijn vanaf de centraaldoos aangesloten middels een nuldraad en schakeldraad. Dat gaat volgens mij niet werken.
Hoe en op welke plek zou ik die wallswitch nu het beste kunnen installeren en plaatsen? Is dit überhaupt mogelijk met een dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
Accordio schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:21:
Ik ben ook al een tijdje blije gebruiker van een Ajax alarmsysteem. Ik heb nu even een (technische) vraag waarvan ik niet zeker weet of deze hier thuis hoort maar probeer het toch even.
Wij hebben zgn overstek-verlichting aan de achterzijde van onze woning.
Betreft 3 stuks 220 Volt led-spots.
Deze kunnen we op dit moment zelf aan en uitschakelen via een dim-schakelaar.
Ik wil deze overstek-verlichting nu eigenlijk schakelen via een wallswitch en deze via een scenario op tijd (en eventueel in de toekomst via het veel gevraagde zonsopgang en zonsondergang) aan- en uit laten schakelen.
Die wallswitch vraagt om installatie via een fase en nul aansluiting. Maar die ledspots zijn vanaf de centraaldoos aangesloten middels een nuldraad en schakeldraad. Dat gaat volgens mij niet werken.
Hoe en op welke plek zou ik die wallswitch nu het beste kunnen installeren en plaatsen? Is dit überhaupt mogelijk met een dimmer?
Dat gaat inderdaad niet met een wallswitch als je geen nuldraad hebt. De lightswitch heeft geen nuldraad nodig dus dat is wel een optie. Dan vervalt de dim functie natuurlijk.
https://ajax.systems/nl/products/lightswitch-1-gang/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-06 00:45
[...]

Keypad Plus versie is nodig vanwege de tags.
Ik heb hem binnen en dat ‘lomp groot’ valt heel erg mee, hij is een klein beetje groter dan de plus. Maar eerlijk gezegd vind ik hem mooier, hij is helemaal wit terwijl de voorkant van de plus versie niet volledig wit is. De voorkant is net een beetje grijzer dan de zijkant van de plus versie.
Deze combi kan ook tags aan als het goed is, dus ik ben er blij mee! Dit scheelt weer de kosten van een sirene.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mHFlzWw-fGcm7wuRij4ylZ9Lm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhy8P5N3zN2MsONUECHwZHD2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
robberttweak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb hem binnen en dat ‘lomp groot’ valt heel erg mee, hij is een klein beetje groter dan de plus. Maar eerlijk gezegd vind ik hem mooier, hij is helemaal wit terwijl de voorkant van de plus versie niet volledig wit is. De voorkant is net een beetje grijzer dan de zijkant van de plus versie.
Deze combi kan ook tags aan als het goed is, dus ik ben er blij mee! Dit scheelt weer de kosten van een sirene.

[Afbeelding]
Ziet er niet slecht uit! Heb zelf 2 zwarte keypads, en al hangen incl losse speakers dus upgraden zit er niet in :)

Ben tot nu toe super tevreden over het ajax platform, vind het wel jammer dat je de keypad eerst moet activeren met een knop voor je je tag erlangs kan halen. (maar dat zal met batterij besparing te maken hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Netjes hoor! Ook beter zichtbaar qua toetsen dan de normale keypads lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Geen slechte optie inderdaad. Nadelen die ik mogelijk zie zijn dat je niet zelf de locatie van de sirene kan kiezen (meest efficiënte/hoorbare plek) en ik vraag me af of hij net zo luid is in decibel (ik geef toe: heb je specs nog niet gecheckt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassinactual
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik heb de afgelopen maanden via MP en Alarmsysteemwebshop een behoorlijke Ajax set bij elkaar gesprokkeld. Zoeken en vergelijken scheelde in mijn geval al snel honderden euro's.

We zijn bezig met de renovatie van een woning en heb 4x ethernet op strategische plekken rondom mijn woning laten aanbrengen om camera's te koppelen. Ik zoek een NVR met lokale opslag en camera's die ik kan koppelen aan het systeem. Ik wil daarbij liever geen onderdelen van Chinese makelij.

Zijn er NVR, naast die van Ajax, die goed integreren met het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
Als je je NVR/CAMS wil koppelen aan Ajax, dan kan je alleen live meekijken

Let wel op dat je dus een portforwarding moet instellen van je CAM RTSP feed naar de buitenwereld. De cloud van Ajax zal je streaming oppakken (on demand bij het openen van je app) en deze via de Ajax cloud streamen naar je app. Er is dus een aantal sec vertraging.

Enkele merken die ik heb getest op de zaak om te kijken hoe goed het werkt:
  • Axis
  • Dahua
  • HikVision
Als ik lees dat je kosten wil besparen met aanschaf, ontkom je er niet aan om een A-merk NVR systeem aan te schaffen van een chinese makelij zoals Hikvision/Dahua.
Ga je toch voor wat beters/vertrouwend, raad ik je Axis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik weet niet of het nog zo is, maar een jaar geleden heb ik mijn Unifi camera's even gekoppeld gehad m.b.v. RTSP.
Toen werd alleen een beeldgrootte van 480x640 geaccepteerd, terwijl mijn camera's full HD zijn.

Nu lukt het sowieso niet meer omdat bij een firmware upgrade van de camera's alleen SRTSP wordt geleverd. En daar kan AJAX niet mee overweg.
Wil je toch die kant opgaan, camera's van Reolink staan goed aangeschreven. Wel Chinees (is ook bijna onvermijdelijk) maar geen cloud nodig en je kan dus alles binnen je eigen netwerk houden.
Ik weet niet hoe de NVR daarin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:03
Interessant topic! Ik ben opzoek naar een ander alarmsysteem. Moet zeggen dat ik best nog overrompeld ben door alle producten die AJAX aanbied, dus eerst even kijken wat het precies is.

Ik begrijp dat alles via radiosignalen communiceert en dat ik dus voor de zolder zo'n REX versterker nodig heb? Ik heb wel overal WiFi dekking in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
DedSec85 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:34:
Interessant topic! Ik ben opzoek naar een ander alarmsysteem. Moet zeggen dat ik best nog overrompeld ben door alle producten die AJAX aanbied, dus eerst even kijken wat het precies is.

Ik begrijp dat alles via radiosignalen communiceert en dat ik dus voor de zolder zo'n REX versterker nodig heb? Ik heb wel overal WiFi dekking in huis.
De zolder red ie makkelijk hoor. Ik heb sensoren in mn bus hangen, die pakt ie al aan het begin vd straat ca 100m van huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online

Ik denk niet dat je die in een beetje normaal woonhuis nodig hebt. Bereik is prima. Ik heb ze op zolder, achter in de tuin in de berging, etc. Gaat prima.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Heb hier ook volledig bereik op zolder inderdaad. En ook nog achterin de tuin en in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Lees ook eens "totaal" of zeker bijlage 2 over o.a. de 868Mhz freq., zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
Ook bij mij, heb een nieuwbouw uit 2020 met bewapend beton. Bereik van de meterkast tot aan de zolderraam is perfect. Maar ook naar de schuur (deursensor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:03
Voor de Ajax fanaten die ook graag camera's wensen van het merk Ajax
https://ajax.systems/prod...as&utm_content=1048205355

https://drive.google.com/...-i1LyB98f9Zzuh3Kb_4-yswBJ

Ik heb nog niet iets gevonden wat duidelijkheid geeft over de nacht prestaties buiten dat er wel IR hulplicht aanwezig is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
Ik moet zeggen dat ik Fan ben van de NVR en heb al wat gezien van de camera. Leuk spul en zeker als je alles van 1 merk wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Der zouden Hikvision onderdelen gebruikt worden voor de Ajax cams. Qua werking zal deze wel goed zijn.
Een specialist bij ons heeft de specs bekeken en deze zijn best OK. Wij verkopen voornamelijk Axis cams en een aantal Dahua (voor extreme gevallen of klanten die toch echt goedkoper willen).

Wil je alles in een ecosysteem hebben van Ajax Security, dan zou ik deze zeker nemen. Je zou dus bij een alarmmelding meteen foto's moeten binnenkrijgen daar waar er beweging is (soort gelijke werking als de MotionCam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gezien het feit dat AJAX afhankelijk is van de cloud voor een volledige werking en de server er af en toe uitvalt, geef ik de voorkeur aan een gescheiden systeem voor de camera's.
Kan je daar op terugvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
vishal_d schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:38:
Der zouden Hikvision onderdelen gebruikt worden voor de Ajax cams. Qua werking zal deze wel goed zijn.
Een specialist bij ons heeft de specs bekeken en deze zijn best OK. Wij verkopen voornamelijk Axis cams en een aantal Dahua (voor extreme gevallen of klanten die toch echt goedkoper willen).

Wil je alles in een ecosysteem hebben van Ajax Security, dan zou ik deze zeker nemen. Je zou dus bij een alarmmelding meteen foto's moeten binnenkrijgen daar waar er beweging is (soort gelijke werking als de MotionCam).
Hoe kom je aan die informatie dat er Hikvision onderdelen gebruikt worden?

Voor zo ver ik begrepen heb is Ajax niet bepaald fan van Chinese fabrikanten, hoewel je daar natuurlijk niet onderuit komt om Chinese onderdelen in elektronica te gebruiken.

Ik ben bij R&D en de fabriek geweest en ik heb daar geen enkele aanwijzing gezien dat er Hikvision componenten gebruikt worden.. Natuurlijk zou het kunnen dat er een zelfde beeldsensor bijvoorbeeld gebruikt wordt, maar ja die zijn er dan ook maar beperkt beschikbaar en zou je ook niet kunnen classificeren als een Hikvision onderdeel. Een onderdeel van Bosch in een BMW is daarna niet opeens een BMW onderdeel als Mercedes die daarna ook gebruikt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
OlivierF schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:47:
[...]

Hoe kom je aan die informatie dat er Hikvision onderdelen gebruikt worden?

Voor zo ver ik begrepen heb is Ajax niet bepaald fan van Chinese fabrikanten, hoewel je daar natuurlijk niet onderuit komt om Chinese onderdelen in elektronica te gebruiken.

Ik ben bij R&D en de fabriek geweest en ik heb daar geen enkele aanwijzing gezien dat er Hikvision componenten gebruikt worden.. Natuurlijk zou het kunnen dat er een zelfde beeldsensor bijvoorbeeld gebruikt wordt, maar ja die zijn er dan ook maar beperkt beschikbaar en zou je ook niet kunnen classificeren als een Hikvision onderdeel. Een onderdeel van Bosch in een BMW is daarna niet opeens een BMW onderdeel als Mercedes die daarna ook gebruikt toch?
Misschien dat ik mijn bericht niet goed heb uitgeschreven, maar inderdaad worden er vaak vergelijkbare onderdelen gebruikt. De software erop is en blijft natuurlijk geschreven door Ajax. Er zal dus geen Hikvision firmware erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Ik gebruik Always Connected in m'n hub, elke dag een steady verbruik van ongeveer 0,25 MB, tot vorige week, plots ruim 2700 Mb verbruikt. Enig idee waarom er zoveel data doorheen gegaan kan zijn? Hub is ook aangesloten op Ethernet en Wifi. Er is wel een alarm afgegaan maar ik heb geen camera's oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_CXasaNXR1MWiOJyiMhgCRCDIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMzn20hpQ38z24jAnprkLxUm.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door LordBusiness op 08-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
JukeboxBill schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:46:
Gezien het feit dat AJAX afhankelijk is van de cloud voor een volledige werking en de server er af en toe uitvalt, geef ik de voorkeur aan een gescheiden systeem voor de camera's.
Kan je daar op terugvallen.
Wat een onzinnig antwoord, sinds 2020 is er 1 keer een outage geweest. Echter blijft je alarm gewoon doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
habbekrats schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:55:
[...]

Wat een onzinnig antwoord, sinds 2020 is er 1 keer een outage geweest. Echter blijft je alarm gewoon doorwerken.
Het alarm blijft wel werken, maar je kan het niet meer bedienen met de telefoon en je krijgt geen meldingen meer op de telefoon over ongewenste gebeurtenissen.
Er zitten geen statuslampjes op de hub, dus daaraan kan je ook niet zien of het alarm nu wel of niet is ingeschakeld.
Je kan het alleen bedienen met dat sleutelhanger geval of toetsenbord (als je dat hebt) als je thuis voor de deur staat.
Dat noem ik niet "gewoon doorwerken".
Het is ook belachelijk dat er geen gescheiden servers zijn voor het mobiel netwerk en internet. Dan zou er nog wat redundantie in het systeem zitten.
Bovendien heb ik al twee keer in het afgelopen jaar een server storing gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 08-04-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
Men is bezig met hoogstwaarschijnlijk lokale API. Overigens als je een keypad hebt of de nieuwe keypad touch dan is het gewoon zoals elk ouderwets inbraaksysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
JukeboxBill schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:49:
[...]

Het alarm blijft wel werken, maar je kan het niet meer bedienen met de telefoon en je krijgt geen meldingen meer op de telefoon over ongewenste gebeurtenissen.
Er zitten geen statuslampjes op de hub, dus daaraan kan je ook niet zien of het alarm nu wel of niet is ingeschakeld.
Je kan het alleen bedienen met dat sleutelhanger geval of toetsenbord (als je dat hebt) als je thuis voor de deur staat.
Dat noem ik niet "gewoon doorwerken".
Het is ook belachelijk dat er geen gescheiden servers zijn voor het mobiel netwerk en internet. Dan zou er nog wat redundantie in het systeem zitten.
Bovendien heb ik al twee keer in het afgelopen jaar een server storing gehad.
Je krijgt direct melding dat je hub niet aan de cloud meer hangt
Je kunt daar een sms melding voor aanleggen,
Je kunt daar een gesproken melding naar een telefoonnummer sturen.

Dat velen waaronder ikzelf alleen de app gebruiken is gemak, bijna alle alarm systemen maken gebruik van een codepaneel en of een kefob. Dat is bij andere alarmsystemen niet anders.

Met gewoon doorwerken is net als bij elk ander systeem wat met een meldkamer verbonden is en de connectie verliest dat de sirene en flitslichten gewoon blijven werken.

Ik heb alleen de storing met de configuratie fout meegemaakt, alle andere storingen lagen aan mijzelf simkaart stuk, ziggo kabel doormidden.

Nogmaals denk ik dat de uptime van Ajax niet anders/beter is dan andere cloud oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d
Ik heb sinds 2021 niet eens 1 storing gehad. Vele klanten van ons met Ajax systeem (stuk of 100) hebben alleen een storing als hun eigen netwerk platgaat. Dmv de simkaart gaat deze gewoon over naar data en kan je hem alsnog bedienen.

Het ligt er bij mij in de ochtend maar net aan of ik de app gebruik of de keypad.

Hebben jullie ook last van haperende keyfobs? Ik heb nu de 3de set aan mijn sleutelhanger maar ze gaan na een paar maanden telkens stuk bij mij. Of hij reageert er niet op, of doet helemaal niks. Heel soms na 100x drukken komt de actie aan. Bij me voormalig vriendin werkt het perfect, 3 jaar lang aan haar sleutelhanger zonder problemen.

[ Voor 35% gewijzigd door vishal_d op 09-04-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Met verbinding tot nu toe geen issues gehad, ja eigen netwerk een keertje inderdaad maar dan werkt de simkaart gewoon door.

Met keyfob ook geen problemen tot nu toe, werkt altijd. De app gebruik ik eigenlijk maar heel weinig. Alleen als ik al onderweg ben en ik vergeten ben in te schakelen. Verder gebruik ik m'n druppel en keypad ook nog, ligt eraan of ik m'n sleutelbos in de buurt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik ben sinds kort de tevreden eigenaar van een Ajax alarmsysteem. Ter vervanging van Verisure.

Ik ben op zoek naar iets waarvan ik niet zeker ben of dit in Ajax zit en dat is de laatste datum en tijd dat een deur of raamsensor open is geweest. Zit dat in de Ajax app? Kan iemand me hiermee helpen? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:52
Is het normaal dat het starten van een detectiezone test zo lang duurt? Ik ben mijn Curtain Outdoor aan het testen en het starten van de test duurt meerdere minuten voordat ik wat kon doen. Het stoppen duurt even lang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
heraut schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:21:
Ik ben sinds kort de tevreden eigenaar van een Ajax alarmsysteem. Ter vervanging van Verisure.

Ik ben op zoek naar iets waarvan ik niet zeker ben of dit in Ajax zit en dat is de laatste datum en tijd dat een deur of raamsensor open is geweest. Zit dat in de Ajax app? Kan iemand me hiermee helpen? 😊
Dat zit bij Meldingen in het tabblad Beveiliging. Maar je krijgt daar alleen meldingen van als het systeem is ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
heraut schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:21:

Klinkt weer een beetje teveel van het goede, maar met domotica systeem Jeedom kan je het bijhouden. Die houdt gewoon een log bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
JukeboxBill schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:35:
[...]

Dat zit bij Meldingen in het tabblad Beveiliging. Maar je krijgt daar alleen meldingen van als het systeem is ingeschakeld.
Bedankt. Ik wil juist zien wanneer een deur of raam open is geweest. Ook als het alarm er niet op staat. Heel jammer dat dit dus niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@heraut Ja, die functie mis ik ook. Sowieso mis ik iets van een mogelijkheid om uitgebreider te loggen.

Ik ben onwijs tevreden met het systeem, maar Ajax maakt reclame voor uitgebreide loggings en uiteindelijk is de enige manier om die te bekijken in een statisch overzicht inde Ajax app.. Geen enkele manier van export mogelijk of bijvoorbeeld zoiets als wat jij wil. Terwijl die data er wel gewoon is, alleen ze geven je niet de mogelijkheid die te benaderen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
heraut schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:55:
[...]

Bedankt. Ik wil juist zien wanneer een deur of raam open is geweest. Ook als het alarm er niet op staat. Heel jammer dat dit dus niet kan.
Je kan voor de deur/raamsensors ook een belfunctie inschakelen. Dan geeft de sirene een of meer piepjes. Maar daar heb je alleen wat aan als je thuis bent.

En voor zover ik mij herinner, zou je daarvan dan ook een melding moeten krijgen op de telefoon, maar dat gebeurt niet meer, nu ik het even snel heb getest.
Het is al een jaar geleden dat ik allerlei dingen heb uitgeprobeerd toen ik het net had geïnstalleerd, dus ik kan mij vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
JukeboxBill schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:45:
[...]

Je kan voor de deur/raamsensors ook een belfunctie inschakelen. Dan geeft de sirene een of meer piepjes. Maar daar heb je alleen wat aan als je thuis bent.

En voor zover ik mij herinner, zou je daarvan dan ook een melding moeten krijgen op de telefoon, maar dat gebeurt niet meer, nu ik het even snel heb getest.
Het is al een jaar geleden dat ik allerlei dingen heb uitgeprobeerd toen ik het net had geïnstalleerd, dus ik kan mij vergissen.
Bedankt. De belfunctie werkt inderdaad goed.

Ik heb contact gehad met Ajax support en zij geven aan dat zij niet van plan zijn de laatste deur / raam sensor datum en tijd weer te geven. Hiervoor zal dus een andere oplossing nodig zijn en ik heb hiervoor een Smart Life sensor gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
RonG schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:24:
Is het normaal dat het starten van een detectiezone test zo lang duurt? Ik ben mijn Curtain Outdoor aan het testen en het starten van de test duurt meerdere minuten voordat ik wat kon doen. Het stoppen duurt even lang…
Viel me ook op inderdaad. Snap niet dat het zo lang moet duren, de rest is allemaal realtime is mijn ervaring. En ik zou daar ook wel live de testresultaten in willen kunnen zien. Nu moet je afgaan op het lampje van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
RonG schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:24:
Batterijbesparing. Je sensoren staan niet continu met de hub te praten. Bij mij om de 36 seconden, dit zie je staan in de Jeweler-instellingen. Ik heb dat nooit aangepast, dus ik denk dat dat de standaard instelling is. Als dat te kort staat, dan sta je vaker op een huishoudtrapje de batterijen te wisselen. En dat is ook niet fijn.

Volgens mij gaat die sensor wel sneller met de hub communiceren als er beweging gezien is. Dus misschien kun je dat eens proberen. Hem even ‘wakker schudden’ dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:52
xFeverr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:34:
[...]

Batterijbesparing. Je sensoren staan niet continu met de hub te praten. Bij mij om de 36 seconden, dit zie je staan in de Jeweler-instellingen. Ik heb dat nooit aangepast, dus ik denk dat dat de standaard instelling is. Als dat te kort staat, dan sta je vaker op een huishoudtrapje de batterijen te wisselen. En dat is ook niet fijn.

Volgens mij gaat die sensor wel sneller met de hub communiceren als er beweging gezien is. Dus misschien kun je dat eens proberen. Hem even ‘wakker schudden’ dus.
Ah dat heb ik wel laatst langer gezet inderdaad. Maar dan nog zou ik wat intelligentie verwachten dat bij een detectietest dit automatisch lager wordt gezet voor het apparaat wat je aan het testen bent. Maar ik ga het vanavond even proberen lager te zetten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
RonG schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:21:
[...]

Ah dat heb ik wel laatst langer gezet inderdaad. Maar dan nog zou ik wat intelligentie verwachten dat bij een detectietest dit automatisch lager wordt gezet voor het apparaat wat je aan het testen bent. Maar ik ga het vanavond even proberen lager te zetten!
Dat gaat niet intelligenter. Als ik met jou afspreek dat jij mij elke 10 minuten belt, en ik wil jou opeens elke minuut spreken, moet ik toch eerst die 10 minuten afwachten op je belletje zodat ik je het kan vertellen. Pas dan kan de aanpassing doorgevoerd worden. Dit is hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:16
heraut schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:39:
[...]

Bedankt. De belfunctie werkt inderdaad goed.

Ik heb contact gehad met Ajax support en zij geven aan dat zij niet van plan zijn de laatste deur / raam sensor datum en tijd weer te geven. Hiervoor zal dus een andere oplossing nodig zijn en ik heb hiervoor een Smart Life sensor gekocht.
Ik mis deze functie ook, in het specifiek wanneer het systeem (ongewenst) getriggerd en uitgeschakeld wordt tijdens de inloopvertraging. Hij gaat hij sporadisch 's nachts eens af hier en weet hem dan voor het aflopen van de inschakelvertraging uit te schakelen. Maar weet vervolgens nooit welke sensor het precies getriggerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
xFeverr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:27:
[...]

Dat gaat niet intelligenter. Als ik met jou afspreek dat jij mij elke 10 minuten belt, en ik wil jou opeens elke minuut spreken, moet ik toch eerst die 10 minuten afwachten op je belletje zodat ik je het kan vertellen. Pas dan kan de aanpassing doorgevoerd worden. Dit is hetzelfde verhaal.
Zo werkt automatisering natuurlijk niet.
Het is niet moeilijk om een algoritme in te bouwen om bij inschakelen van de test ook de reactietijd wordt teruggezet.
En bij uitschakelen van de test weer wordt teruggezet naar de oude instelling.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 23-04-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
JukeboxBill schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:46:
[...]

Zo werkt automatisering natuurlijk niet.
Het is niet moeilijk om een algoritme in te bouwen om bij inschakelen van de test ook de reactietijd wordt teruggezet.
Maar daarvoor moet je nog steeds het eerste contact afwachten. Het initiatief voor contact komt vanuit de sensor. Die weet pas dat hij vaker moet contacteren nadat de sensor weer contact heeft gehad met de hub.

Dus nogmaals. Als het initiatief voor contact bij jou ligt en wij spreken af dat jij elke 10 minuten contact met mij opneemt, dan moet ik die tijdsperiode afwachten voordat ik je de nieuwe instructies kan doorgeven. Eerder neem je namelijk geen contact met mij op (want afspraak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heraut
Ik heb een vraag als voormalig gebruiker van Verisure en nu nieuwe Ajax gebruiker.

Als je een systeem inschakeld en er is nog een deur of raam open dan geeft alleen de App een melding en moet je tweemaal zo inschakelen op het keypad. Is er ook een optie om een pieptoon te horen vanuit de sirene? Ik vind dit namelijk erg onduidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
heraut schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:10:
Ik heb een vraag als voormalig gebruiker van Verisure en nu nieuwe Ajax gebruiker.

Als je een systeem inschakeld en er is nog een deur of raam open dan geeft alleen de App een melding en moet je tweemaal zo inschakelen op het keypad. Is er ook een optie om een pieptoon te horen vanuit de sirene? Ik vind dit namelijk erg onduidelijk zo.
Dat is de integriteitscontrole die je hebt aangezet waardoor dat gedrag vertoont wordt. Als integriteitscontrole uit staat, zal het systeem gewoon inschakelen zonder tegen te stribbelen.

Je keypad geeft volgens mij ook een lange piep om een fout aan te geven. Bij mij gaat de binnensirene ook 4x kort piepen om aan te geven dat het aanzetten mislukt is door een integriteitsfout. Het kan dus wel.

Bij mij staat de pieptoon voor het inschakelen ook aan, staat die bij jou uit? En is het een binnensirene of een buitensirene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
xFeverr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:44:
[...]

Dat is de integriteitscontrole die je hebt aangezet waardoor dat gedrag vertoont wordt. Als integriteitscontrole uit staat, zal het systeem gewoon inschakelen zonder tegen te stribbelen.

Je keypad geeft volgens mij ook een lange piep om een fout aan te geven. Bij mij gaat de binnensirene ook 4x kort piepen om aan te geven dat het aanzetten mislukt is door een integriteitsfout. Het kan dus wel.

Bij mij staat de pieptoon voor het inschakelen ook aan, staat die bij jou uit? En is het een binnensirene of een buitensirene?
Bedankt en dat klopt dat het de integriteitscontrole is. Ik wil echter iets heel simpels: als het alarm ingeschakeld wordt en er is een raam of deur open dat je dan een pieptoon hoort als waarschuwing. Dus geen extra stappen zoals dubbel inschakelen wat met integriteitscontrole nodig is.

Kan dit? Een audio-melding vanuit de (binnen) sirene als er nog een raam of deur open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Voor zover ik weet niet. Alleen via de integriteitscontrole, maar dan heb je dus wel altijd een extra stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonnev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-06 18:16
Volgende week komen ze glasvezel monteren in de meterkast. Nu is daar niet heel veel plaats om te werken. Kan ik mijn spiksplinternieuwe Ajax Hub 2 Plus tijdelijk uitschakelen en daar even weghalen tijdens de werkzaamheden?

En tweede vraag: is een motionprotect plus detector ook geschikt voor montage op de badkamer? Of gaat dat problemen geven met vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
yvonnev schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:44:
Volgende week komen ze glasvezel monteren in de meterkast. Nu is daar niet heel veel plaats om te werken. Kan ik mijn spiksplinternieuwe Ajax Hub 2 Plus tijdelijk uitschakelen en daar even weghalen tijdens de werkzaamheden?

En tweede vraag: is een motionprotect plus detector ook geschikt voor montage op de badkamer? Of gaat dat problemen geven met vocht?
Is je badkamer inbraak gevoelig? Staan daar zaken die het bewaken waard zijn behalve je vriendin/vrouw/kinderen.

Ik heb detectoren in de hal waar alle deuren op uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Je kunt je hub er af halen ja, maar je hoeft hem niet uit te schakelen. Dat ding blijft op de interne accu gewoon doorwerken. Alarm in/uitschakelen enzo blijft gewoon mogelijk.
Misschien is in de badkamer een sensor plaatsen iets te veel van het goede? Dan kunnen ze ongezien je deodorant meenemen? Als je ze ophangt in alle andere kamers of in de overloop, zit je ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 21:29
xFeverr schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:34:
[...]

Je kunt je hub er af halen ja, maar je hoeft hem niet uit te schakelen. Dat ding blijft op de interne accu gewoon doorwerken. Alarm in/uitschakelen enzo blijft gewoon mogelijk.

[...]

Misschien is in de badkamer een sensor plaatsen iets te veel van het goede? Dan kunnen ze ongezien je deodorant meenemen? Als je ze ophangt in alle andere kamers of in de overloop, zit je ook goed.
Grappig genoeg heeft de VRKI geen uitzondering voor badkamers, die schrijft voor in elke ruimte met bereikbare gevelopeningen, heb ik overigens ook altijd wel apart gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvonnev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-06 18:16
xFeverr schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:34:
[...]

[...]

De badkamer is direct naast de slaapkamer gelegen op de begane grond aan de achterzijde van het huis. Perfecte plek om ongestoord te kunnen inbreken. Komt ook een detector in de hal. Maar ik heb liever al eerder een melding dat de inbreker in de badkamer staat dan dat we pas iets doorhebben als hij al naast mijn bed staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@yvonnev Dan zou ik in de badkamer gewoon raam detectoren plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vishal_d

Dat kan gewoon, de mijne hangt er al 2 jaar zonder problemen. Me partner neemt een douche met 70 graden en luchtvochtigheid zuid-amerika... op de dag van vandaag geen problemen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Of je moet er eentje voor buiten ophangen als je twijfelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01
Ik heb sinds een tijdje ook een Ajax-systeem, werkt allemaal naar grote tevredenheid. Zelf installeren was prima te doen.

Nu heb ik sinds kort alleen iets vreemds: de Ajax hub blijft de melding geven 'Lid Open', terwijl hij toch zeker weten dicht zit. Iemand hier ervaring mee, en nog belangrijker, een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Is er iets afgebroken van het klepje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Hoe ziet je ophangbeugel eruit? Er zit een stukje dat (expres) snel kan afbreken om sabotage tegen te gaan. Heb je dat stukje afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
dat stukje waar het lipje op zit voor de sabotage zou je eigenlijk nooit strak moeten schroeven, als deze al krom ligt op de aansluitpuntjes van de beugel zelf en je draait ze scheef, moet je creatief proberen deze weer correct vast te schroeven. Misschien met een tangetje buigen en met de hand vast draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Of gewoon zo'n nieuw klepje bestellen als het stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Maar als dat anti-sabotage lipje is afgebroken, dan zou toch ook de alarmsirene af moeten gaan als het alarm wordt geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
JukeboxBill schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:46:
Maar als dat anti-sabotage lipje is afgebroken, dan zou toch ook de alarmsirene af moeten gaan als het alarm wordt geactiveerd?
Volgens mij alleen maar als dit gebeurt terwijl het alarm ingeschakeld is. Anders is het toch gewoon een fout zoals alle andere fouten? Met integriteitscontrole wordt dit dan opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met het aansluiten van een Ajax alarmsysteem op een meldkamer. Wat zijn de beste meldkamer, de kosten en kan dit zonder tussenkomst van een monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 10:22

nielsvv

100% Afol

Ik wil binnenkort mijn Ajax systeem gaan uitbreiden met de camera's van Ajax (van zodra leverbaar). Wil ze gaan monteren op de voorgevel en achtergevel. Op een verticale muur dus. Maar weet niet goed welk van de 3 versies te nemen. De specificaties zijn allemaal nagenoeg identiek. Maar welke versie (bulletcam, domecam & turretcam) neem je hiervoor het beste?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Bullet camera's zijn geschikt voor aan de gevel te schroeven

Dome en turret vaak aan de dakgoot of ander horizontaal vlak. Aan de muur kan ook echter heb je dan vaak een mount nodig om het goed te richten en waterdicht te houden.

Een dome heb je soms sneller last van reflecties buiten zon, lantaarn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
heraut schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:42:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met het aansluiten van een Ajax alarmsysteem op een meldkamer. Wat zijn de beste meldkamer, de kosten en kan dit zonder tussenkomst van een monteur?
De meeste meldkamers willen dan eerst weten wie het aangelegd heeft of een installatietest doen. Een aantal ondersteunt de door hen zelf/partners geinstalleerd systeem.

Hier een voorbeeld, er zijn er velen met dito prijzen en service.
Trap niet in meldkamers met de text wij sturen de politie, ze kunnen hoogstens bellen dat er een heterdaad inbraak plaats vind.
https://www.secures.nl/pr...maanden-gratis-meldkamer/

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste