Senaxx schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:48:
Ben wel benieuwd wat Tweakers tot nu toe van de feedback en de suggesties vind. Op de frontpage is het meest gereageerd op .plan en in dit topic zijn we ook bijna 500 reacties verder. Heb nou nog niet echt het idee dat het idee tot nu toe heel goed wordt ontvangen. Tenminste niet in de huidige vorm / kwaliteit.
Jullie hadden vast wat tegenstand verwacht, maar ook dit?
Hadden we het idee dat mensen hier positief op zouden reageren? Nee. Hadden we veel kritiek verwacht? Ja. Zoveel als het nu is? Ligt aan de persoon denk ik
Het is lastig om hier een reactie te plaatsen die op alles ingaat wat vandaag in dit topic voorbij is gekomen, want dat is nogal wat. Ik heb tijdens het lezen veelvoorkomende zaken genoteerd en wil op een aantal zaken even ingaan.
Om te beginnen de aanleiding. Ik heb meerdere mensen zien schrijven dat wij Premium moeten doen omdat veel andere DPG sites dat ook doen. Dat is niet zo. Wel is er vanuit Tweakers zelf, en ook vanuit DPG, de wens om minder afhankelijk te zijn van adverteerders voor onze inkomsten. Om meer inkomsten direct uit bezoekers te halen, zodat de verschillende inkomstenbronnen meer in balans zijn. Dat is goed voor de financiële stabiliteit van Tweakers op lange termijn.
Dan zijn er verschillende routes die je kunt nemen. Een soort Steun Ons-model, waar je mensen mee aanspreekt die wat bij willen dragen zonder daar heel direct iets terug voor te krijgen. Feitelijk is dat het Supporter-abonnement dat we nu hebben. Daarvan weten we dat het slechts voor een selecte groep mensen interessant is. Lang niet iedereen heeft die motivatie. Dan zijn er bijvoorbeeld nog micropayments; al jaren wordt er heel veel over geschreven maar nog nooit is het ergens in de praktijk echt succesvol gebleken. Wat dan wel? Abonnementen. Abonnementen waarbij voor de abonnee duidelijk is welke waarde er tegenover de abonnementsprijs staat.
Dan rijst vanzelf de vraag: wat zou gebruikers overhalen om een abonnement te nemen? Wat biedt die waarde? Abonnementen hebben we natuurlijk al een tijd, maar hard groeien deed het niet in aantallen. Daarom zijn we begin dit jaar dit gaan uitvragen bij bezoekers. Waar zou je bereid zijn om voor te betalen? Wat haalt jou over de streep bij het twijfelen over een abonnement? Dus mijn antwoord aan mensen die vragen 'waarom zijn de bezoekers niet betrokken hierbij?' Dat is juist ons vertrekpunt geweest. En wat bleek? Exclusieve artikelen kwamen daarbij juist naar boven als iets waar men bereid is om voor te betalen. Daar zaten overigens wel wat nuances aan. Zo willen jullie niet betalen voor content die heel makkelijk op andere plekken ook te vinden is (plat nieuws), maar wel voor content die uniek is. Ook vinden jullie het bijvoorbeeld niet oké als er betaald moet worden voor content die in samenwerking of over de community werd gemaakt. Dat zijn allemaal dingen die we in de oren hebben geknoopt.
Aan ons dus de uitdaging om met een aanbod te komen dat verder gaat dan het standaard nieuws. Dat kan in de vorm van een uitvoerig achtergrondverhaal zijn, maar ook een nieuwsfeit dat verder uitgediept wordt door de juiste mensen erover aan de telefoon te spreken te krijgen. Of How-to's, Columns, etc. Dat zullen soms uitvoerige berichten zijn en soms wat kortere. Het gaat om het totaal. Er zijn genoeg vormen denkbaar en we hebben er al een boel bedacht. Uiteindelijk gaat het om een mix die onder de streep voor mogelijke abonnees genoeg waarde levert om over te gaan tot het afsluiten van een abonnement. Daarom hebben we voor een bèta gekozen. We hadden ook een compleet contentplan kunnen maken, paywall op kunnen trekken en de boel kunnen introduceren. Dan hadden we een heleboel aannames moeten doen en was het na de launch moeilijk valideren omdat veel mensen er dan niet bij kunnen. Door de content nu aan ingelogde gebruikers te tonen, kunnen we hier veel meer van leren voor we er geld voor gaan vragen.
Zo zien wij dit: als een leerproces. Een proces waarin we als redactie heel graag samen met jullie optrekken. Zodat wanneer we dit op een gegeven moment uit bèta halen, we zeker zijn van het feit dat we waarde voor jullie leveren. Ik snap dat die keuze op sommige mensen rommelig of ondoordacht overkomt, maar het is met opzet. Juist zodat we jullie hierin kunnen betrekken. We hebben hier genoeg ideeën over en artikelen in productie en we willen heel graag de dialoog hierover openhouden. Dat doen we met de nodige bescheidenheid en openheid. Onder de Premium-artikelen kun je direct onder het artikel aangeven wat je ervan vond en of je ervoor zou willen betalen. Ik ken weinig/geen sites die bereid zijn om zo ver te gaan om te leren over de wensen van hun gebruikers.
Dan nog over de angst dat alle content uiteindelijk achter een paywall verdwijnt. Dat zou echt enorm dom van ons zijn. Om te beginnen geven jullie zelf aan dat voor content die je ook op andere plekken kunt vinden, waar veel concurrentie op is, jullie niet voor willen betalen. Dan kunnen wij wel nieuws en reviews achter een abo-muur hangen, maar dan zal dat niemand overhalen om zo'n abonnement af te sluiten. Dat weten wij intern en dat weet DPG ook. Daarnaast zorgen reviews ook weer voor verkeer in de Pricewatch, een andere belangrijke poot van het businessmodel. Om meerdere redenen echt geen goed idee.
Als het idee van betalen voor content je totaal niet aanstaat, dan heb ik op dit moment je niet veel te bieden. Daar moet ik eerlijk in zijn. Maar wie er wel voor open staat wil ik graag vragen om constructief te laten weten wat je zou waarderen, waar je warm voor loopt. En ik wil iedereen vragen dat te doen met respect naar elkaar. Zonder te sentimenteel te eindigen: vergeet niet dat de mensen die voor Tweakers werken veelal ook onderdeel zijn van de community. Dat waren ze al voor ze bij Tweakers kwamen werken en zullen ze ook zijn nadat ze weg zijn. Het beeld dat sommige mensen schetsen van redacteuren die alleen voor kliks en advertentieposities schrijven en niks geven om Tweakers, de community en de kwaliteit, ligt mijlenver van de waarheid en is behoorlijke frustrerend om op je bord te krijgen als je juist elke dag weer probeert hard te maken voor die zaken.