time is infinite, but each week is ten hours short..
Volgens mij word nergens gesuggereerd dat goede journalistiek gratis is. Een magazine koop je (zit reclame in), de Telegraaf of de Stentor koop je (zit barstens vol met reclame) en die bevatten toch ook inhoudelijke artikelen, nieuws en andere dingen. Tweakers.net vergelijk ik met een krant; zit barstensvol reclame en de nodige artikelen, achtergrond verhalen en andere content.RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:32:
[...]
Goede artikelen waar veel tijd in zit kosten ook geld. De standaard assumptie dat journalistiek gratis moet zijn, dat lijkt hier nogal mee te spelen.
[...]
Dat weet je niet. Tweakers is geen Telegraaf en heeft niet hetzelfde publiek. Zoals aangegeven zijn er nu geen plannen om bestaande content achter een betaalmuur te zetten.
[...]
Maar dat is dus simpelweg onwaar. Het is helemaal nog niet bekend hoe de toekomstige abo's eruit komen te zien en wat er wel/niet inbegrepen is. Daar is nu oa deze bètatest voor.
[...]
Er wordt dan ook nog helemaal niets verkocht. Dit is een bètatest die een poosje gaat duren. Ik neem aan dat de ervaringen en kritiek worden meegenomen in hoe hoe de abo's moeten worden vormgegeven, wat het prijspeil moet zijn en hoe de premium-artikelen worden gewaardeerd en wat er eventueel anders moet.
Het is toch logisch dat als iets nog niet besloten is, dat je er dan geen antwoord op krijgt?
Dat je kan supporten (doneren) in de vorm van verschillende abbo's is mooi meegenomen (hoewel die introductie de nodige kritiek had).
Tweakers.net is de afgelopen jaren dat ik lid ben wel degelijk een ander publiek gaan aantrekken, de advertenties in de kranten of magazines trekken dat publiek nu eenmaal aan. Dit is zichtbaar aan de artikelen, inhoud, titel en gebrek aan ruimte voor feedback.
Dat niet bekend is hoe de abbo's er in de toekomst gaan uitzien is al een faal vanuit Tweakers. Er word dus al betaald door een groep users en er wordt vervolgens een volledig nieuw onderdeel geïntroduceerd waar je over drie maanden de knip mag trekken

Over drie maanden zullen er meer PREMIUM logootjes verschijnen en zullen de premium artikelen komen, destijds was de wijze waarop een supporter, hero of elite meer kans had op een prijs want hun stem of deelname telde meerder keren ook vrij achterlijk en vrij kritisch beantwoord. Die feedback is, zover ik weet, ook verdwenen naar het archief.
Dus de reputatie is wat wankel.
Na jarenlang sleuren, zeuren, duwen, trekken en tegen muren aan lopen gebeurt er iets. Ik heb op aardig wat andere vlakken totaal het tegenovergestelde ervaren.Intergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:31:
[...]
Mwah ik deel deze mening niet, wat wellicht niet iedereen weet is dat we de afgelopen paar maanden met community leden aan het werk zijn geweest om feed back te verzamelen om benchmarks te verbeteren(wat willen hun zien, en wat willen wij testen binnen x uur)
Dit is juist gedaan vanuit jaren lange feedback vanuit jullie, dus dat er niks met feedback wordt gedaan is simpel weg niet waar.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
De pricewatch hou je in leven doordat je veel bezoekers krijgt (en je kan dus wat verdienen aan redirects van consumenten en MKB’ers)
De community hou je in leven door het platform voor forum en reviews. De community maak je met een pay-wall langzaam dood (blokkeer nieuwe aanwas)
Je kan verdienen aan de community, bijvoorbeeld door dé ICT vacaturbank te worden. Momenteel heb je een te klein aantal vacatures, wellicht moet ie sectie beter gepromoot worden. In de tweakers community heb je namelijk een enorm bereik!
Dezelfde groep is interessant voor aanbieders van trainingen en zakelijk spul, organisatoren van allerlei IT gerelateerde beurzen.
Wel moet je goed opletten hoe je dit op een juiste manier implementeert.
Die zijn er alDrardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
[...]
Dat was snel, geen publieke snippet gemaakt?
https://tweakers.net/inst...n/?keyword=premium&owner=
De mods/admins zullen toch de rijen gesloten houden en de broodheren naar de mond praten uit eigenbelang, je gaat mij niet vertellen dat ze zelf onder de indruk zijn van het kinderniveau van de tot nu toe geplaatste 'premium' artikelen. Maar zoals altijd hier wijzen ze met de vingertjes naar de users want och jongens jongens toch we moeten de users even wat (morele) kennis bijbrengen.XeriuM schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:39:
[...]
Je quotes veranderen per bericht, wat is nu eigenlijk je punt? Kijk je gewoon niet naar wat wij zeggen en vinden. Doet onze mening er niet toe? Doen alleen volledig onderbouwde meningen er toe?
"wordt ik" kan ook gewoon niet.
Ik denk niet dat dat per se te maken heeft met eigenbelang, maar meer met de liefde voor de website.Zaphara schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:45:
[...]
De mods/admins zullen toch de rijen gesloten houden en de broodheren naar de mond praten uit eigenbelang, je gaat mij niet vertellen dat ze zelf onder de indruk zijn van het kinderniveau van de tot nu toe geplaatste 'premium' artikelen. Maar zoals altijd hier wijzen ze met de vingertjes naar de users want och jongens jongens toch we moeten de users even wat (morele) kennis bijbrengen.
You got me, sorryXeriuM schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:39:
[...]
Je quotes veranderen per bericht, wat is nu eigenlijk je punt? Kijk je gewoon niet naar wat wij zeggen en vinden. Doet onze mening er niet toe? Doen alleen volledig onderbouwde meningen er toe?
"wordt ik" kan ook gewoon niet.
Klopt, dat heb je goed gezien, dit omdat het niet letterlijk 1:1 over is genomen. Wel is het iets wat belangrijk is, feedback is goed(vooral doorgaan) iedereen snapt dat het gros van de mensen niet blij is.
Echter kan je als bedrijf weinig met zulke stukken tekst, inhoudelijke feedback (zoals vele die hier ook delen) kan men wat me.
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
De kwaliteit van de huidige 2 artikelen is alleen nou niet echt hoog. Iets wat ik vaker terug zie is dat er veel content gemaakt word op youtube en verschillende websites waarvan de diepgang er niet echt is. Daarom koester ik ook de plekken waar ze dat wel doen. Als de premium artikelen op de diepgang zouden zitten als bij anandtech, Level1techs en buildzoid. Zou het voor mij in ieder geval interessant zijn.
Je zou bijv artikelen kunnen maken die dieper in gaan op bepaalde onderwerpen en daarbij ook hulp van tweakers die er echt verstand van hebben.
sommige achtergrond artikelen zijn van een hoger niveau dan deze premium dingen (zoals deze: reviews: Usb-c(haos) ontward - Acht usb-c-docks vergeleken )
Precies dit. Spot on. Ik betaal graag voor tweakers een paar euro per maand, ik wil dat ze blijven bestaan en artikelen maken kost tijd en dus geld. Maar Het wordt gewoon op een DPG manier aangepakt (net als alle nieuws sites die er onder vallen) en op deze manier hebben we straks nog maar 5 normale artikelen en 15 premiums... Joe! Geen meerwaarde maar gewoon cashen.Nutral schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:46:
ik vind het niet eens zo erg om voor premium artikelen te betalen. het schrijven en researchen van de juiste informatie kost tijd en geld.
De kwaliteit van de huidige 2 artikelen is alleen nou niet echt hoog. Iets wat ik vaker terug zie is dat er veel content gemaakt word op youtube en verschillende websites waarvan de diepgang er niet echt is. Daarom koester ik ook de plekken waar ze dat wel doen. Als de premium artikelen op de diepgang zouden zitten als bij anandtech, Level1techs en buildzoid. Zou het voor mij in ieder geval interessant zijn.
Je zou bijv artikelen kunnen maken die dieper in gaan op bepaalde onderwerpen en daarbij ook hulp van tweakers die er echt verstand van hebben.
sommige achtergrond artikelen zijn van een hoger niveau dan deze premium dingen (zoals deze: reviews: Usb-c(haos) ontward - Acht usb-c-docks vergeleken )
Toegegeven is het ook lastig voor de community om met een oplossing te komen als niet duidelijk inzichtelijk is wat het probleem is waardoor dit gedaan moet worden.Intergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:15:
[...]
maar ik zie alleen maar gal en weinig oplossingen.
Je kan de karmaranglijst inzien. Dus die top 100 kan je zo vinden en dan ofwel handmatig ff kijken en turven of ze premium een abo hebben, of het automatiseren.ZinQ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:28:
Ik ben heel benieuwd naar hoeveel % van de top 100(0) karma tweakers een abonnement heeft...
Die gegevens zijn waarschijnlijk niet publiek te vinden.
Zal je alvast met eentje helpen; ik heb een tijdje geleden om meerdere redenen m’n abo de deur uitgeknikkerd. Zo snel de belangrijkste:
1) Zeef ging weg, vervanger (aardige vent trouwens, niets tegen de persoon zelf) maakte wijzigingen zonder de abo’s te informeren. Vond ik echt niet kunnen; principezaak dus.
2) Modsysteem
3) Men blijft doorgaan met tracken als je jezelf niet beschermt. (Icm met illegale cookiewall.)
Ik zou een abonnement om Tweakers te steunen wel weer overwegen als er verbeteringen worden doorgevoerd aan die laatste twee zaken, maar ik denk dat ik als voorwaarde zou hebben dat al het nieuws vrij beschikbaar is. (Ik wil namelijk Tweakers en de community steunen, maar ik zit hier niet om me uit te laten wringen door DPG.) Dus ook voor mensen zonder geld. Een paywall rijmt daar niet mee, dus dan wordt het weer een lastig verhaal hé.
[ Voor 15% gewijzigd door WhatsappHack op 01-12-2020 21:54 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ja dat soort content is echt top content. Heb er menigeen zondagmorgen voor gereserveerd om dat even uitgebreid te consumeren. Dat mag van mij wel bij Tweakers+ (Zo noem ik het voortaan want Premium zit zo'n vieze smaak aan) horen. En mits dat bij een Tier2 abbo in zit dan zal ik zeker zo'n abbo nemen.FirePuma142 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
De huisbezoeken aan fanatieke Tweakers met een bijzondere collectie, dat is premium content. Achtergronden over Nederlandse tech-helden bijvoorbeeld ook. Een deep dive podcast over F1-techniek, een YT-serie over praktische domoticatoepassingen, over tech en klimaat (Bojan Slat?), een YT-buildlog a la Adam Savage/Tested.
Het gaat om kwaliteit niet kwantiteit. Hoogfrequente premium content verlaagt de drempel tot een niveau dat dat label niet dragen kan tenzij er een astronomisch kostenplaatje tegenover staat.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Precies waar ik ook aan dacht. Wil DPG het niet verkopen aan een tweakers coörporatie?gekkie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:40:
Eigenlijk past het beter bij een non-profit dan bij een vrij commerciele club als DPG.
BTW, heel mooi dit.
beany in 'nieuws: De Persgroep neemt Tweakers.net over'
Is de eerste post in het t.net artikel waar staat dat ze overgenomen worden door de persgroep.
En er staat:
Dit komt uit 2012!!Ik hoop alleen dat ze Tweakers.net in zijn waarde laten, en niet gaat proberen er een laagdrempelige site van te maken om het toegankelijker te maken voor de allerdaagse computergebruiker, met als doel meer bezoekers == meer advertentieinkomsten.
En wat zijn nu de klachten? Slechte en te simpele (massa) artikelen!

Schrijft @arnoudwokke als reactie:
Onlogisch: de reden dat we groeien is juist omdat we niet laagdrempelig zijn. Een laagdrempeliger Tweakers.net zou daardoor betekenen dat veel mensen afhaken en - als gevolg daarvan - dalende advertentie-inkomsten. Heeft dus echt niemand baat bij.
[...] is De Persgroep een journalistieke toko. Daar hebben we als nieuwssite/community dus meer mee, omdat ze zich bezighouden met het schrijven van nieuws met de lezer als centraal middelpunt.

Pricewatch verdienen ze ook aan omdat je een contract moet afsluiten om als webshop de prijsdata in Tweakers te krijgenburnedhardware schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:43:
Sterke dingen van Tweakers zijn de community en de pricewatch. Ik begrijp dat jullie op zoek zijn naar een goed verdienmodel.
De pricewatch hou je in leven doordat je veel bezoekers krijgt (en je kan dus wat verdienen aan redirects van consumenten en MKB’ers)
De community hou je in leven door het platform voor forum en reviews. De community maak je met een pay-wall langzaam dood (blokkeer nieuwe aanwas)
Je kan verdienen aan de community, bijvoorbeeld door dé ICT vacaturbank te worden. Momenteel heb je een te klein aantal vacatures, wellicht moet ie sectie beter gepromoot worden. In de tweakers community heb je namelijk een enorm bereik!
Dezelfde groep is interessant voor aanbieders van trainingen en zakelijk spul, organisatoren van allerlei IT gerelateerde beurzen.
Wel moet je goed opletten hoe je dit op een juiste manier implementeert.
Vacaturebank vind ik een hele goede, ze hebben het nu 2-3x geprobeerd maar een of andere reden komt het niet van de grond, terwijl een monsterboard of indeed echt prut zijn. Lijkt me nog ruimte genoeg te zijn. Maar misschien moeten ze kleiner beginnen (gratis voor werkgevers en werknemers) ipv meteen betaald.
Tweakers moet zich afvragen wie/wat het product is, de website, of de community. Kijk naar Facebook, het is gratis omdat ze dik verdienen over de rug van de gebruiker. Tweakers moet hun userbase ook zien als hun meest waardevolle eigendom. Het afschrikken met premium artikeltjes is het domste wat ze kunnen doen imho
Mess with the best, die like the rest
Dat klopt, maar ik denk dat het een stuk beter zal gaan als we allemaal liev tegen elkaar doenWhatsappHack schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:49:
[...]
Toegegeven is het ook lastig voor de community om met een oplossing te komen als niet duidelijk inzichtelijk is wat het probleem is waardoor dit gedaan moet worden.
Vermoed wel dat er op kort termijn meer info naar buiten zal komen.
Oh, ik wist niet eens dat dat kon. Bij deze: No Premium CSS snippetDrardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
[...]
Dat was snel, geen publieke snippet gemaakt?
@IntergalacticIntergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:15:
Ik snap dat iedereen gefustreerd, boos en verdrietig is, maar ik zie alleen maar gal en weinig oplossingen.
Ik vrees dat je vooral dan leest wat je wilt lezen. Je leest niet wat er werkelijk geschreven wordt. Ik denk dat de boodschap niet aankomt.
En misschien is een PR-cursus ook wel handig, want en-passant iedereen hier als verdrietige kleuters afschilderen, is niet echt super chique.
Misschien ben ik te kwader trouw dat ik jouw woorden zo opvat, maar als ik naar de reacties kijk van mensen met een rode naam, dan is dat wel een beetje de teneur wat mij betreft.
Laat die sukkels maar hier razen.
En weet je wat? We gaan het zien, wie weet zijn er veel meer 'sukkels' die van mening zijn dat dit soort 'Premium Content' daadwerkelijk kwaliteit biedt en lachen jullie het laatst.
Lieve Tweakers.net, ik denk dat @ocf81 hier even een analyze + advies neerlegt wat in mijn ogen precies de problematiek bloot legt en ook oplossingen biedt.
Mijn verhaal sluit hier op aan en gaat ook een beetje pijn doen.Als jij stelt dat alleen de redacteuren mee moeten tellen in mijn verhaal, dan blijft nog steeds de kern van mijn verhaal over. De kwaliteit ontbreekt terwijl die bij anderen wél aanwezig is bij kleinere of gelijke aantallen. Die 15 redacteuren moeten dus een stuk beter werk gaan leveren om hogere prijzen te rechtvaardigen.
Ik denk dat de laatste vijftien jaar Tweakers.net niet meer een bijzonder artikel heeft geschreven. Het soort content wat Femme maakte, over hardware RAID en allerlei ander geknutsel.
Totaal niet relevant voor 90% van het publiek, maar super leuk en interessant.
Inspirerend.
Als ik inspiratie zoek, dan ga ik naar Linus Tech Tips, die doen tenminste gekke dingen. Veel is bullshit en werkt niet. Maar veel is ook heel tof.
En ondanks alle ongein steek je er stiekem toch wat van op
Zij snappen hun doelgroep, zij snappen waarom mensen naar hun video's kijken.
Tweakers.net is een ander medium, maar dat benoemen is het punt niet begrijpen.
Mijn punt is dat Tweakers.net niet komt met leuke aansprekende projecten. Dat er niet iedere keer 50K aan budget is voor dat soort dingen snap ik helemaal. Dit is een andere markt. Maar je kunt evengoed nog zo ontzettend veel leuke artikelen schrijven.
- Schrijf eens een artikel over het huidige SQL database landschap, plaats dat eens in context.
- Schrijf iets over hoe je een moderne DIY zelfbouw NAS maakt met lekker veel schijven.
- Schrijf een artikel over hoe je een home-lab inricht.
- Schrijf een artikel over Kubernetes en waarom 90% van de mensen daar helemaal niets aan heeft ;-) (Mijn punt is: gefundeerde opinie mag!)
Het tweakers.net platform is fantastisch en er zou zoveel meer mee gedaan kunnen worden, maar ik denk dat het gebrek aan een duidelijke visie - waarom bestaat Tweakers.net nog? - mist.
En dan is de oplossing maar om (in mijn ogen) zwakke artikelen als premium te gaan verkopen.
Maar hoe kun je iets verkopen wat je niet (meer) hebt?
Als je - in mijn ogen - op cultureel, institutioneel niveau niet lijkt te snappen wat premium content is?
Dit is slechts mijn visie, wie weet hoeveel van het tweakers.net publiek zich totaal niet kan vinden in wat ik hier schrijf en graag betaalt voor deze 'premium' content.
We gaan het zien.
Fair enough. Media bedrijf (met een visie en een plan) is inderdaad een betere beschrijving. Al vraag ik me wel af wat de visie en het plan precies inhouden. Op de Wikipedia pagina's staat er niet veel over, en van wat ik eerder wel eens uit een jaarverslag opmaakte spatte er ook niet veel visie van af. De verschillende merken kwamen daar individueel aan bod waarbij wat groeicijfers genoemd werden. Iets in de trant van Tweakers heeft zoveel meer clicks.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:41:
[...]
DPG is nadrukkelijk geen private equity.
Het is een puur mediabedrijf met een visie en en plan. Of dat een verstandig plan kan je over discussiëren, maar ga geen onzin rondstrooien aub.
Heb ik het juist als ik denk dat jij ook een kleurtje had op het forum?Frozen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:46:
[...]
Ik denk niet dat dat per se te maken heeft met eigenbelang, maar meer met de liefde voor de website.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Nee, vroeger... toen waren de artikelen beter. Toen ze nog letterlijk gecopy-paste werden en Femme er termen zoals Microschoft uitgooideTriblade_8472 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:51:
[...]
Precies waar ik ook aan dacht. Wil DPD het niet verkopen aan een tweakers coörporatie?
BTW, heel mooi dit.
beany in 'nieuws: De Persgroep neemt Tweakers.net over'
Is de eerste post in het t.net artikel waar staat dat ze overgenomen worden door de persgroep.
En er staat:
[...]
Dit komt uit 2012!!
En wat zijn nu de klachten? Slechte en te simpele (massa) artikelen!![]()
Schrijft @arnoudwokke als reactie:
[...]
Vroeger was niet alles beter, zeker niet in dit geval. Bovendien was Tweakers ook voor de overname door DPG al heel lang in handen van een commerciële partij.
Dat heb je niet juistDrardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:55:
[...]
Heb ik het juist als ik denk dat jij ook een kleurtje had op het forum?
Persoonlijk kijk ik ook met geknepen ogen naar Premium. Ik weet dat er veel werk is verzet om het goed te introduceren, maar niet alle projecten lopen vlekkeloos.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Drardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:55:
[...]
Heb ik het juist als ik denk dat jij ook een kleurtje had op het forum?
Een grapjurk vond het een tijdje geleden leuk om me roze te kleuren. Dus in tegenstelling tot die rode hierboven, heb je dat zeker juist.
[ Voor 11% gewijzigd door Frozen op 01-12-2020 21:59 ]
Tsjah, geef ze eens ongelijk. Bijt nooit de hand die je voedt.Zaphara schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:45:
[...]
De mods/admins zullen toch de rijen gesloten houden en de broodheren naar de mond praten uit eigenbelang, je gaat mij niet vertellen dat ze zelf onder de indruk zijn van het kinderniveau van de tot nu toe geplaatste 'premium' artikelen. Maar zoals altijd hier wijzen ze met de vingertjes naar de users want och jongens jongens toch we moeten de users even wat (morele) kennis bijbrengen.
Op het forum zie je dat ook al jaren: rood, ex-rood en persoonlijke lievelingen kunnen praktisch alles zeggen. Als er dan van repliek wordt gediend, dan heb je de poppen aan het dansen. Op een heerlijk elitair toontje zelfs als je geluk hebt.
Ik maak mij er niet zo druk meer om, gaandeweg de jaren leer ik erom lachen.
Serieus Tweakers, wat is dit voor staaltje management, dit kan je toch niet verkopen?
Dan zit het goed in mijn hoofd en heb ik er verder geen mening overFrozen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:58:
[...]
offtopic:
Een grapjurk vond het een tijdje geleden leuk om me roze te kleuren. Dus in tegenstelling tot die rode hierboven, heb je dat zeker juist.
Stel nu dat anno nu Tweakers.net eens wat leuke relevante benchmarks los laat op wat VPSjes van de cloud boeren. Beperkte scope, niet te uitgebreid.itcouldbeanyone schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:34:
Terug naar 2006
reviews: Databasetest: Sun UltraSparc T1 vs. AMD Opteron
Gewoon iets meer van dat, en als dat onder premium valt prima, dan trek ik me portemonnee wel voor open.
Als SAS straks uitgevaseert wordt door bijv optica12.0 dan zul je dat hier vast niet op tweakers.net lezen.
Hebben een groot aantal tech mensen hier op de site weer iets te bepraten bij de koffie met hun collega's. Dat inspireert wel.
Een mens kan dromen.
Je kan het een commerciele partij niet verwijten dat er geen idealisten meer zijn op het internet. Genoeg mensen die niet blij zijn met paywalls, advertenties, userdata aggregation (blijkt nu ook), maar blijkbaar geen mensen die hun vrije tijd willen opofferen aan het maken van een site, zonder daar iets voor terug te willen zien.dawg schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:31:
[...]
Omdat de geest van het internet steeds meer verloren gaat.
Tegenwoordig bestaat het internet uit 3 zaken;Allen bedoeld om zoveel mogelijk geld binnen te harken, het idealisme waar internet ooit groot mee geworden is, is inmiddels helemaal vermorzeld.
- Paywalls
- Advertenties
- Userdata-aggregation
Excuses hier voor, is totaal niet zo bedoeld, pure mening vanuit mijn kant(heeft niks te maken met rode naam of niet(al snap ik dat mensen dat niet geloven.)Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:53:
[...]
@Intergalactic
Ik vrees dat je vooral dan leest wat je wilt lezen. Je leest niet wat er werkelijk geschreven wordt. Ik denk dat de boodschap niet aankomt.
En misschien is een PR-cursus ook wel handig, want en-passant iedereen hier als verdrietige kleuters afschilderen, is niet echt super chique.
Misschien ben ik te kwader trouw dat ik jouw woorden zo opvat, maar als ik naar de reacties kijk van mensen met een rode naam, dan is dat wel een beetje de teneur wat mij betreft.
Laat die sukkels maar hier razen.
En weet je wat? We gaan het zien, wie weet zijn er veel meer 'sukkels' die van mening zijn dat dit soort 'Premium Content' daadwerkelijk kwaliteit biedt en lachen jullie het laatst.
[...]
Laat ik voor op stellen dat jullie geen sukkels zijn, en dat ik jullie ook niet als kleuters wil afschilderen(wederom excuses).
Dat is een aanname, die ook nog eens onjuist isDrardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:59:
[...]
Tsjah, geef ze eens ongelijk. Bijt nooit de hand die je voedt.
Op het forum zie je dat ook al jaren: rood, ex-rood en persoonlijke lievelingen kunnen praktisch alles zeggen. Als er dan van repliek wordt gediend, dan heb je de poppen aan het dansen. Op een heerlijk elitair toontje zelfs als je geluk hebt.
Ik maak mij er niet zo druk meer om, gaandeweg de jaren leer ik erom lachen.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Zal dit wel gefundeerd doen:
1. Tweakers doet redactioneel erg weinig onderzoek, en copy past continu ‘geruchten’ op de frontpage (om extra geld uit advertenties te halen)
2. Leuke achtergrond artikelen zijn pas na dagen/ weken nadat het onderwerp speelt te lezen en missen enorm veel diepgang
3. Hardware reviews zijn laat en lackluster
4. Het leuke van tweakers was altijd dat het een tech-community was. Tegenwoordig zijn het alleen nog maar AD lezers (ook van DPG Media). Niemand zoekt nog wat op.
En Dan nu ook nog geld gaan vragen voor premium artikelen?!
Zat er al lang over te twijfelen, dit is voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Ik ga mijn tech nieuws ergens anders lezen.
Het zal best succesvol worden, maar dit is niet meer de tweakers waarmee ik op gegroeid ben. Helaas...
Ik heb hier zo veel geleerd, vroeger in het wetenschaps en levensbeschouwings- forum, Apple etc.
Ik ben nu 29, kwam hier al vanaf mijn 14de, nu dit profiel, vroeger _Diesel_
Het allerbeste tweakers en de redactie, vaarwel
Waarom niet? Als alles duidelijk was dan hoef je ook geen bèta te doen. Nu kan op basis van echte feedback worden gekeken hoe een premium-abo precies vormgegeven moet worden.Luca schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:59:
Hé maar wie vond het nou eigenlijk ooit een goed idee om iets nieuws te introduceren als beta (dan is het dus al in redelijke verre staat), terwijl er blijkbaar helemaal niet duidelijk is bij bijna alle crewleden die ik tot nu toe heb zien reageren wat nou precies de invulling hiervan gaat zijn?
Serieus Tweakers, wat is dit voor staaltje management, dit kan je toch niet verkopen?
Tot meer diepgang leid en vergelijkbaar of hogere kwaliteit biedt zoals bij ArsTechnica en Phoronix ben ik best bereidt tweakers te steunen.
Vooralsnog kijk ik het even aan, de komst van de toen der tijd geïntroduceerde abonnementen brachten namelijk niet de kwaliteit waarnaar ik op zoek ben.
Dus niet zomaar het overnemen van nieuws berichten zonder onderzoek zou fijn zijn, echte journalistiek.
Ook zou het fijn zijn als meer B2B zaken aan voorbij kwamen.
ps: daarom betaal ik ook voor ArsTechnica en niet tweakers.net, de kwaliteit moet flink beter.
[ Voor 17% gewijzigd door Jonathan-458 op 01-12-2020 22:12 ]
Uh, omdat er blijkbaar totaal niet goed is gecommuniceerd intern op basis van alle van elkaar afwijkende berichten?RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:06:
[...]
Waarom niet? Als alles duidelijk was dan hoef je ook geen bèta te doen. Nu kan op basis van echte feedback worden gekeken hoe een premium-abo precies vormgegeven moet worden.
Dat is het succesverhaal van DPG toch? Heb het jaarverslag (2018) er maar even bijgehaald. Een paar mooie quotes:Siebelouis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:03:
4. Het leuke van tweakers was altijd dat het een tech-community was. Tegenwoordig zijn het alleen nog maar AD lezers (ook van DPG Media). Niemand zoekt nog wat op.
En Dan nu ook nog geld gaan vragen voor premium artikelen?!
“Ik heb nooit getwijfeld dat mensen bereid zouden zijn om te betalen voor digitale content, maar het heeft me wel verrast hoe snel het is gegaan.”
Bert Willemsen, Directeur Marketing De Persgroep Nederland
https://issuu.com/tijd-ec...r2018_19.0404_nl_r25_issu
“Ik verwachtte na de introductie van de betaalpoort een dip in ons bereik. Dat bleek mee te vallen.”
Philippe Remarque, Hoofdredacteur Volkskrant
Met zulke succesverhalen lis het niet vreemd dat Tweakers ook mee gaat doen, toch? Of zoals het artikel paginagroot geïntroduceerd wordt (met een groepsshot van de drie heren op de achtergrond):“Nu wil elke verslaggever op de voorpagina. Straks zijn verslaggevers trots omdat ze met een artikel nieuwe abonnees hebben gescoord.”
Hans Nijenhuis, Hoofdredacteur AD
Hoe til je de lezer over de betaalmuur?
De grootste hindernis zijn we zelf ”
Ik ben grote fan van het ars technica model: daar betaal ik om
1. Geen trackers of advertenties te krijgen
2. Om de volledige tekst van een artikel in mijn rss feed te krijgen
3. Je krijgt een extraatje onder de vorm van een yubikey als je het duurste abo neemt, niets bij het goedkoopste
En die hebben vaak artikels met heeel veel diepgang (mac os reviews bvb), die ook voor iedereen toegankelijk zijn, ook zonder premium.
Wat wijkt van elkaar af dan?Luca schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:08:
[...]
Uh, omdat er blijkbaar totaal niet goed is gecommuniceerd intern op basis van alle van elkaar afwijkende berichten?
Nou nee, maar toen noemde we het ook geen journalistiek (je eigen woorden) want laten we eerlijk wezen afgezien van mickeysoft microschoft of welke namen we verzonnen. Vanaf toen tot heden ten dagen is het vooral knip en plak werk met een vertaal sausjeRoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:56:
[...]
Nee, vroeger... toen waren de artikelen beter. Toen ze nog letterlijk gecopy-paste werden en Femme er termen zoals Microschoft uitgooide
Journalistiek is dat er eigen gedegen onderzoek resulteert in een of meer onderbouwde artikelen en niet veredelde samenvatting of advertorials geschreven worden. Hoe dan ook iedereen weet dat dit een verloren feedback topic is,
Ik laat dit topic lekker links liggen vanaf nu, wacht even af hoe dit zich gaat ontwikkelen maar de kans dat ik premium zou afnemen is tot nu bij elk artikel kleiner geworden.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
@RoD Daar stonden wel leuke artikelen van Femme en anderen tegenover, zoals RAID setups en benchmarks enzo. Dat soort inspirerende content is al 15+ jaar helemaal weg.RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:56:
[...]
Nee, vroeger... toen waren de artikelen beter. Toen ze nog letterlijk gecopy-paste werden en Femme er termen zoals Microschoft uitgooide
Vroeger was niet alles beter, zeker niet in dit geval. Bovendien was Tweakers ook voor de overname door DPG al heel lang in handen van een commerciële partij.
Ik vraag me wel eens af of er nog iemand werkt bij Tweakers.net die weet wat RAID is.
Het verleden wordt wel eens rooskleuriger voorgesteld dan dat het was, dat is zeker waar. Maar ik denk dat mijn kritiek en dat van anderen meer is dan dat.
Alleen al de opmerking dat dit achter de schermen gebeurd (er vanuitgaande dát dit zo is) doet mij de rillingen over de rug lopen. Daarmee zeg je dat gewone users zonder problemen aan de publieke schandpaal genageld worden (een edit met snedig commentaar van een mod is geen uitzondering), maar als het een rode betreft dan wordt dit weggemoffeld op de achtergrond. Als user ben ik nog nooit via DM op een fout of opmerking gewezen, ten alle tijden volgt er een publieke schandpaal door een edit en lock van de post.Outerspace schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:02:
[...]
Dat is een aanname, die ook nog eens onjuist isEr wordt genoeg ingegrepen, zij het op de achtergrond. Daar hebben wij crewfora voor en wordt ook dmv DM's naar elkaar gewezen op fouten / opmerkingen
Ik hoop dat ik dit verkeerd lees en je met "echte" feedback niet bedoeld dat uitingen van ontevredenheid hier in dit topic er niet toe doen?RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:06:
[...]
Waarom niet? Als alles duidelijk was dan hoef je ook geen bèta te doen. Nu kan op basis van echte feedback worden gekeken hoe een premium-abo precies vormgegeven moet worden.
Ik blijf overigens bij mijn standpunt: Als Tweakers dit nou professioneel aan had gepakt met correcte informatievoorziening, ons als users verteld had dat dit helaas de enige manier is om de site overeind te houden was het al een heel ander verhaal geweest.
Op deze manier, en als de spreekwoordelijke druppel de toon waarop de crew zich hier op een betuttelende toon uitlaat tegenover de userbase heb je alle goodwill die je had kunnen opbouwen meteen vernietigd.
Ja natuurlijk! Dat doe je in WoW met een heleboel mensen!Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:11:
Ik vraag me wel eens af of er nog iemand werkt bij Tweakers.net die weet wat RAID is.
/humor
Die visie moet kennelijk van de Libelle tot Tweakers omspannen. Dat is of heel knap, of heel dom.Verwijderd1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:53:
[...]
Fair enough. Media bedrijf (met een visie en een plan) is inderdaad een betere beschrijving. Al vraag ik me wel af wat de visie en het plan precies inhouden.
De inhoud van de nieuws artikelen was niet wellicht niet beter, maar die van de technisch diepgaande artikelen wel!RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:56:
Well... Femme was al de commerciële partij sinds 1998, dat hij het heeft verkocht aan een onpersoonlijke entiteit is ook imho het begin van het einde van Tweakers.net, dat het nog eens een paar keer van eigenaar is veranderd maakte de situatie er alles behalve beter op.Bovendien was Tweakers ook voor de overname door DPG al heel lang in handen van een commerciële partij.
Als een mede Tweaker z'n boterham met de site probeert te verdienen is een stuk makkelijker te slikken dan een onpersoonlijke entiteit die er (flink) winst mee wil maken (anders was de site gewoon niet gekocht). Dat de eerste koper niet direct zo duidelijk is over gegaan op uitbuiting van de site was omdat de maximale hoeveelheid bezoekers nog niet was bereikt (dus eerst groeien, dan uitbuiten).
Als je pro wilt wezen, zal je ook pro kwaliteit moeten leveren en dat ontbreekt. En het is niet alleen inhoudelijk, maar veel letterlijke vertalingen die vaak ook nog eens slecht of verkeerd zijn vertaald.
En om eerlijk te zijn, mis ik Microschoft een beetje... ;-)
Er worden ook genoeg berichten aangepast door en voor collega's en ook zichtbaar voor anderen.Drardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:12:
[...]
Alleen al de opmerking dat dit achter de schermen gebeurd (er vanuitgaande dát dit zo is) doet mij de rillingen over de rug lopen. Daarmee zeg je dat gewone users zonder problemen aan de publieke schandpaal genageld worden (een edit met snedig commentaar van een mod is geen uitzondering), maar als het een rode betreft dan wordt dit weggemoffeld op de achtergrond. Als user ben ik nog nooit via DM op een fout of opmerking gewezen, ten alle tijden volgt er een publieke schandpaal door een edit en lock van de post.
Ik had mijn bericht misschien iets moeten verduidelijken. Je kan het dramatiseren wat je wil, maar wij spreken elkaar ook vaak genoeg aan.
Forum is leuk om een beetje met gelijk zielen over iets te kleppen en elkaar wat verder te helpen.
Ik heb een abo voor DeStentor zodat ik alles kan lezen; de zogenaamde “premium” artikelen. Vervanging voor de papieren krant, dat is veel breder en veel lokaal nieuwe en daar wil ik best wel iets meer voor betalen. En de technische en wetenschap artikelen zijn daar ook leuk om te lezen.
Het voelt allemaal veel minder “nerdig” op tweakers en ik mis steeds meer de echte aansluiting op de echte IT-ers. Of ik word te oud en was “vroeguher” alles anders. Maar ik zie niet gebeuren dat ik meer ga betalen, genoeg nerd en technische content op anderen sites.
Ik begrijp dat de premium artikelen uitgebreider worden en dieper op artikelen ingaan. Hier zit hem nu net de Crux. Ik beschouw de artikelen op tweakers als “snel nieuws” en “snel kennis opdoen” de echte meerwaarde zit vaak in de reacties (ja soms goed zoeken) die op een artikel volgen. De Community weet altijd meer dan de schrijver (en daar hoef je je niet voor te schamen).
Mijn punt is dus. Als door premium artikelen minder mensen gaan reageren op de artikelen wordt de toegevoegde waarde misschien wel lager.
En ja ik begrijp dat het verdien model uitgebreid moet worden 😃
Maar waar je hier waarschijnlijk op doelt is de verbreding van Tweakers, dus dat er nu niet meer alleen over benchmarks wordt geschreven, maar ook over zaken zoals privacy en elektrische auto's. Dat is een ontwikkeling die al heel erg lang geleden is ingezet, onafhankelijk van wel/geen Premium.Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:11:
[...]
@RoD Daar stonden wel leuke artikelen van Femme en anderen tegenover, zoals RAID setups en benchmarks enzo. Dat soort inspirerende content is al 15+ jaar helemaal weg.
Ik vraag me wel eens af of er nog iemand werkt bij Tweakers.net die weet wat RAID is.![]()
Het verleden wordt wel eens rooskleuriger voorgesteld dan dat het was, dat is zeker waar. Maar ik denk dat mijn kritiek en dat van anderen meer is dan dat.
Ja, laten we alles nog even een keer herhalen na bijna 30 pagina's.
Je komt met een idee om premium aan te bieden, maar blijkbaar weet niemand wat het precies gaat zijn, hoe het ingevuld gaat worden en of het überhaupt een goed idee is. En laat het laatste nou meestal de eerste zijn waar je mee begint. Wat tot nu toe is verschenen, kan echt in no-way worden beschouwd als 'premium' content. Dan heeft Tweakers echt een probleem ben ik bang.
Gaat aardig wat fout. En waarom zien wij 'tweakers' dit en het management zelf niet?
[ Voor 4% gewijzigd door Luca op 01-12-2020 22:17 ]
broodheren? Ik krijg in de ruim 11 jaar dat ik als vrijwilliger voor onze community aan de slag ben welgeteld NUL euro overgemaakt. En met mij zijn er vele vrijwilligers die veel tijd hierin steken. Als je ons dan ergens van kunt beschuldigen, is het wel betrokkenheid.Zaphara schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:45:
[...]
De mods/admins zullen toch de rijen gesloten houden en de broodheren naar de mond praten uit eigenbelang,
De reden dat ik overwegend positief ben? In plan: Tweakers en Hardware Info bundelen krachten, voor de echte techliefhebber stond:
En die insteek stemt mij erg positief. Tweakers wil zich dus minder op de mainstream gaan richten en meer op de echte tech liefhebber. Hoera, dat is de richting waar velen van ons al jaren om vragen. Dat betekent echter wel dat Tweakers voor de mainstream minder interessant zal worden en wellicht dus wel een dalend gebruikersaantal. En de overgebleven 'kern' staat er al jaren om bekend niet veel op te hebben met advertenties. Sterker nog, we hebben met zijn allen de Adblocker zo ongeveer uitgevonden. Dan moet er dus iets anders komen. Losse artikelen verkopen werkt niet; vraag dat maar aan Blendle (nieuws: Blendle stopt met verkoop losse artikelen). Een Patreon zou kunnen, maar dat is gewoon hetzelfde als een abo. Losse donaties zijn te volatiel. Ik hoop dat de premium richting voor een paar losse euro's per persoon gaat zorgen dat we voor die kleinere groep in de kern vna Tweakers veel meer verdiepende content zullen kunnen krijgen in de toekomst. En dan kun je nu klagen over te weinig communicatie, over de kwaliteit van de lage kwantiteit premium content op beta-launch day of over het feit dat bedrijven sowieso ev0l zijn, maar ik kies mijn eigen koers: Ik ben blij dat de intentie om te veranderen bijgezet wordt met actie om die verandering ook echt te kunnen bekostigen. En na al die jaren dat ik Tweakers mijn thuishonk mag noemen, geef ik ze het voordeel van de twijfel, knijp af en toe een oogje dicht als het nog niet helemaal klopt en help ik waar ik kan om het nog leuker te maken voor ons allemaal. Dat is de kracht van Tweakers. We hebben zo enorm veel leden die gezamenlijk zo veel kennis en ervaring bundelen. Als we dan echt een hart voor deze stek hebben, kunnen we onze energie beter steken in het bedenken van goede oplossingen dan om maar meteen de hooivorken uit de schuur te pakken en de straat op te gaan. Maar hey, dat is slechts mijn mening.We hebben ervoor gekozen om Tweakers terug naar de kern te brengen en te kiezen voor de echte techliefhebber. En ja, we snappen dat er een groep gebruikers zal zijn die zich daarmee minder thuisvoelt op Tweakers. Dat vinden we jammer, maar alleen door ons op een duidelijke doelgroep te richten, kunnen we de site en de inhoud ervan blijven verbeteren, ook in de toekomst. Iedereen blijft natuurlijk welkom om Tweakers te bezoeken.
Opeens klikt het in mijn hoofd.Luca schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:40:
Waarom doet Tweakers eigenlijk niet meer met dingen als het livestreamen van bijvoorbeeld games incl. interactie met de kijkers (en spelen met community leden?), of dingen als wat Linus Tech Tips doet met de WAN show. Dingen waar je de kijkers ook echt kan aanspreken en direct kan reageren op ze, in plaats via een "ouderwets" forum of podcast.
Ook daar kan je verschillende manieren voor verzinnen om geld mee te verdienen. Zo'n premium abonnement voelt als 'de makkelijke stap'. Beetje mee met de tijd hè.
Waarom is Linus Sebastian zo populair?
Omdat hij heel veel gefundeerde meningen heeft. Hij is natuurlijk ook een personage, maar dat is wat zo aanspreekt. Hij is gekleurd maar juist daarom trekt hij zoveel aandacht.
Hij neemt een positie in en bekritiseerd partijen (*kuch* Intel *kuch*) gewoon keihard.
Tweakers.net is in mijn hoofd grijze inspiratieloze drab.

Waar is de opinie? Waar is de Joie de vivre?
Helaas...RubenSaurus schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:20:
[...]
Dit zit niet in je aboanders hadden ze dat wel gecommuniceerd in het artikel
Ik ben het met je eens dat er in sommige gevallen veel met community feedback wordt gedaan maar in dit geval zal dat niet gebeuren vermoed ik. Waarom?Intergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
[...]
Nee, je kan niks met "ueh dpg evil" dat kan gewoon niet.
Er is een heel topic omtrend compo benchmarks, daar in wordt feedback verzameld en vanuit ons terug gekoppeld wat wel/niet kan en wat we aan het doen zijn.
Ook wordt ik op dit moment geholpen door dion_b en hebben we voor het flight sim artikel het fs2020 topic om hulp gevraagd.
Dus dat er niks is een beetje te kort door bocht.
Er was een fikse shitstorm in dit topic en in de reacties bij het eerste premium artikel vanmiddag om 13:37. Toch werd er besloten om om 19:25 een (discutabel) nog slechter artikel te publiceren. Blijkbaar is er bij niemand een belletje gaan rinkelen dat de kwaliteit zeer hoog moet zijn en de kwantiteit relatief laag na het lezen de reacties en dit topic? Het was een stuk betere damage control geweest als men had besloten dat laatste artikel uit te stellen. Zo komt het over alsof er alleen 'voor de vorm' om feedback wordt gevraagd.
Sidenote: Ik vind het tof wat jullie met het nieuwe benchmarken hebben gedaan. Ik lees zo nu en dan het fs2020 topic ook eens een beetje en ik ben zeer onder de indruk van alle expertise dat daar rondzweeft
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ok, prima, maar waarom komt er een paywall vóór een probleemstelling?Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
Als we dan echt een hart voor deze stek hebben, kunnen we onze energie beter steken in het bedenken van goede oplossingen dan om maar meteen de hooivorken uit de schuur te pakken en de straat op te gaan.
Vind je het dan gek van die hooivorken? Waar heeft t.net ooit gevraagd om community-wide een probleem op te pakken?
Wat is eigenlijk het probleem?
En veel gebruikers geven al jaren aan dat de kwaliteit nu al een aantal jaren achter uit holt maar is vrij weinig mee gedaan.RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:15:
[...]
Maar waar je hier waarschijnlijk op doelt is de verbreding van Tweakers, dus dat er nu niet meer alleen over benchmarks wordt geschreven, maar ook over zaken zoals privacy en elektrische auto's. Dat is een ontwikkeling die al heel erg lang geleden is ingezet, onafhankelijk van wel/geen Premium.
Dus denk dat jullie eerder moeten afvragen "moeten wij ons wel verbreden". waar zit het onderscheidend vermogen van tweakers?
Ik denk dat jullie juist de diepte in moeten en maar niet alles waar een chip inzit moeten meenemen als nieuws.
Nouja als wij dan toch de manager moeten spelen, begin dan met de rest van de betaalde managers bij de DPG die over Tweakers gaan, op onbetaald verlof te sturen (althans voor het deel Tweakers in hun werkzaamheden). Alleen daar van kan de schoorsteen vast al wel eventjes door roken (uiteraard waterstof gestookt, voor de fijngevoeligenIntergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:15:
[...]
Als je rustig blijft en normaal reageert lijkt dat me niet nodig.
Ik snap dat iedereen gefustreerd, boos en verdrietig is, maar ik zie alleen maar gal en weinig oplossingen.
Kunnen we dan constructief meedenken
(of laat die voornoemde managers werkelijk eens nadenken, kijken wat Tweakers werkelijk is en hopelijk komen ze dan tot de conclusie dat het non-creatieve copy en paste van hun standaard "DPG-oplossing" die ze op al hun media toepassen, hier niet gaat werken (en bij de rest van de publicaties lijkt me dat ook nog vrij twijfelachtig).
Een broodheer hebben betekent niet per definitie dat je keiharde euro’s ontvangt. Je kan ook op een andere manier een vergoeding krijgen.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
broodheren? Ik krijg in de ruim 11 jaar dat ik als vrijwilliger voor onze community aan de slag ben welgeteld NUL euro overgemaakt. En met mij zijn er vele vrijwilligers die veel tijd hierin steken. Als je ons dan ergens van kunt beschuldigen, is het wel betrokkenheid.
Daar heb ik geen moeite mee, als je het leuk vindt om te doen dan is daar niets mis mee.
Persoonlijk zou ik er wel zuur van zijn als anderen wel keiharde euro’s ontvangen voor iets wat jij gratis doet.
Ik denk dat hier moeilijk om heen te kijken valt, daar is dit topic nu te groot voor.AtlAntA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:20:
[...]
Ik ben het met je eens dat er in sommige gevallen veel met community feedback wordt gedaan maar in dit geval zal dat niet gebeuren vermoed ik. Waarom?
Er was een fikse shitstorm in dit topic en in de reacties bij het eerste premium artikel vanmiddag om 13:37. Toch werd er besloten om om 19:25 een (discutabel) nog slechter artikel te publiceren. Blijkbaar is er bij niemand een belletje gaan rinkelen dat de kwaliteit zeer hoog moet zijn en de kwantiteit relatief laag na het lezen de reacties en dit topic? Het was een stuk betere damage control geweest als men had besloten dat laatste artikel uit te stellen. Zo komt het over alsof er alleen 'voor de vorm' om feedback wordt gevraagd.
Sidenote: Ik vind het tof wat jullie met het nieuwe benchmarken hebben gedaan. Ik lees zo nu en dan het fs2020 topic ook eens een beetje en ik ben zeer onder de indruk van alle expertise dat daar rondzweeft
Helaas heb ik daar als testlabber geen invloed op, zal er dan ook niet te diep op in gaan omdat ik niet weet hoe die planning is geweest, wel wil ik je bedanken voor het compliment, we zijn blij om jullie meer te betrekken
De reden dat mensen trouw (in mijn geval al meer dan 20 jaar) tweakers bezoeken is omwille van de reacties. Merkwaardig dat juist een mod dit niet zou weten. De frontpage artikelen zijn er niet op vooruit gegaan door de tijd en het is nu nog meer dan vroeger nodig om de input van derden erbij te hebben.janvanduschoten schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:08:
[...]
Niemand dwingt je toch? Als het toch allemaal beneden niveau is, dan kom je toch al lang niet meer op de frontpage neem ik aan?
De totaalwaarde is daarmee wel ontzettend hoog; het "inleidende" artikel leidt tot hele goede aanvullingen van mensen die vaak prima weten waar ze het over hebben. Daarmee heb je dus én actueel nieuws én deskundig commentaar / weerwoord. Als geheel is het diepgaande journalistiek in een Frankenstein constructie.
Tevens functioneren de reacties als een barometer van opinies; door al twee decennia dezelfde site te bezoeken kan ik volgen hoe er gaandeweg anders gedacht wordt over vaak herhalende onderwerpen.
Het probleem van de premium betaalmuur is dat je grote kans hebt dat juist de deskundige lezers daar niet voor zullen willen betalen. Immers de artikelen (en de twee voorbeelden van vandaag) geven daar geen aanleiding toe. Verder zijn de vrijwillige experts niet zo snel bereid te betalen omdat ze terecht het idee hebben dat het juist hun content is die de waarde creeërt.
Vicieuze cirkel waarbij matige premiumartikelen geen fatsoenlijk weerwoord en context krijgen waarmee de bereidheid er voor te betalen weer verder afneemt.
Als er toch een extra verdienmethode moet zijn, zou ik nog eerder betalen om +2 en +3 comments te unlocken en dat zegt veel denk ik.
Verhoog nou toch de kwaliteit van die artikelen, maak die extra input van gebruikers minder essentieel en maak zo langzaam de move van een community site naar een redactionele formule.
(voor een site als Anandtech zou ik veel eerder bereid zijn te betalen en daar sla ik de comments vaak over; prima voorbeeld van hoe die redactionele formule eruit zou kunnen zien)
Ik was ook enthusiast toen ik dit las maar tot zo ver zie ik weinig van deze "kern" terug.
Ik wacht nog altijd op een toename in kwaliteit, het zijn tegenwoordig vaak de user's welke diepgang en analyse uitvoeren.
Zolang het niet “in your face” is dat je geen tweakers premium afneemt is het voor mij prima. Pas dus op met ongegeneerd promoten van deze optie (denk even YouTube premium) in jullie geval zijn er genoeg gratis alternatieven.
1000x dit.Jonathan-458 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:26:
@Edmin
Ik was ook enthusiast toen ik dit las maar tot zo ver zie ik weinig van deze "kern" terug.
Ik wacht nog altijd op een toename in kwaliteit, het zijn tegenwoordig vaak de user's welke diepgang en analyse uitvoeren.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Er is nog nooit een periode geweest in de historie van Tweakers dat er niet geklaagd werd over de kwaliteit en dat het alleen maar achteruit aan het gaan is. Je zou denken dat Tweakers al tig keer over de afgrond gekieperd zou moeten zijn.Jonathan-458 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:23:
[...]
En veel gebruikers geven al jaren aan dat de kwaliteit nu al een aantal jaren achter uit holt maar is vrij weinig mee gedaan.
Dus denk dat jullie eerder moeten afvragen "moeten wij ons wel verbreden". waar zit het onderscheidend vermogen van tweakers?
Ik denk dat jullie juist de diepte in moeten en maar niet alles waar een chip inzit moeten meenemen als nieuws.
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering en er is ruimte om daar over te praten, maar laten we het wel even in perspectief zien.
broodheer = werkgeverDrardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:25:
Een broodheer hebben betekent niet per definitie dat je keiharde euro’s ontvangt. Je kan ook op een andere manier een vergoeding krijgen.
Of denk jij dat ze in natura worden uitbetaald? ;-)
Ik begrijp echter wat je bedoeld, maar dat werd heel erg brak gecommuniceerd en ook mijn eerste reactie was "Volgens mij zijn de modereters onbetaalde vrijwilligers!".
Edit: @Drardollan Haalde commentors door elkaar, tekst op aangepast.
[ Voor 9% gewijzigd door Cergorach op 01-12-2020 22:35 ]
Het samenvoegen van de HWI redactie is toch een flinke klus geweest. En dat heeft zich toch echt vertaald in meer diepgaande artikelen.Jonathan-458 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:23:
[...]
En veel gebruikers geven al jaren aan dat de kwaliteit nu al een aantal jaren achter uit holt maar is vrij weinig mee gedaan.
Maar hoe kan het toch dat als je de helft van de reguliere media bezit, plus een deel van de nieuwe media, je het niet voor elkaar krijgt om adverteerders zo ver te krijgen om te adverteren zonder tussenkomst van een trackend advertentie-netwerk van derden ?Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
En de overgebleven 'kern' staat er al jaren om bekend niet veel op te hebben met advertenties. Sterker nog, we hebben met zijn allen de Adblocker zo ongeveer uitgevonden. Dan moet er dus iets anders komen.
Want ook als je geen third-party cookies accepteert , levert het bekijken van advertenties Tweakers (die je dan wel ziet) geen cent op, want ze worden niet getracked.
Enige uitzondering is een tijdje Coolblue geweest die wel een tijd adverteerde met first-party spul.
Ik vraag me af hoeveel abbonee's hoeveel knaken per maand moeten betalen eigenlijk om tweakers draaiende te houden? (met ads voor de niet betalende bezoekers)gekkie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:40:
[...]
Aan de andere kant, wat hebben de wissels naar VNU en nu DPG dan precies bijgedragen ?
Daarnaast is Tweakers geen doorsnee push product of publicatie, maar een symbiose van een forum wat gefinancieerd en gevoed wordt door een publicatie (de frontpage) met gekopieerd nieuws (en soms nog wat eigen achtergronden). Eigenlijk past het beter bij een non-profit dan bij een vrij commerciele club als DPG.
Ik ben nu een 1 euro p/m maand abbo, en ik wil best meer betalen, alleen eigenlijk bieden de hogere abbo's weinig meerwaarde voor me.
Voor het weghouden van dit soort premium initiatieven wil ik wel naar een hoger maandbedrag.
De intentie is er. Er staat een stip op de horizon. De weg er naartoe is alleen nog niet helemaal helder. Ik zou nog even wachten met het vellen van een oordeel. Ik begrijp dat we allemaal zsm willen weten hoe het er morgen exact voor staat, maar dat is nou net het leuke van veranderen. We gaan op reis en je weet nog niet precies hoe. Maar we komen er vast beter uitJonathan-458 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:26:
@Edmin
Tja, zo'n grote leap vind ik dat niet. Berkshire Hathaway heeft een corporate office met 25 mensen en zij hebben allerlei bedrijven, van verzekeringen tot chocolade (See's Candy) tot bouwmaterialen (Benjamin Moore). Hun truc is om een degelijk management aan te stellen en zich verder niet met de day-to-day te bemoeien.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:14:
[...]
Die visie moet kennelijk van de Libelle tot Tweakers omspannen. Dat is of heel knap, of heel dom.
Kijkend naar DPG's portfolio hebben ze allerlei bedrijven in het Nederlandstalig medialandschap. Zelf denk ik dat Tweakers er totaal geen baat bij heeft om de paywall kant op te gaan, althans niet met de huidige kwaliteit van hun content. Tweakers is volgens mij anders dan de kranten van DPG omdat de community hier een belangrijk element is. Ik kan me geen community-driven site bedenken waarbij een paywall tot een succesvol model leidde.
Abonnementen vind ik in die zin veel logischer, gezien daar een sterk verkoopargument is: steun de community, goodies, en showing-off (zoals je in een game bijvoorbeeld cosmetische artikelen koopt zou een icoontje naast je naam hier een prestige icoon kunnen zijn).
Verder heb ik ook niet zoveel inzicht in de situatie van Tweakers achter de schermen. Ik zou zeggen dat je op twee manieren quitte kunt spelen: meer verdienen of minder uitgeven. Ik snap ook wel dat die laatste discussie minder leuk is, maar als je je al beperkt tot de Nederlandse techscene dan kun je natuurlijk niet blijven groeien.
Dat is toch wat @Edmin aangeeft?Cergorach schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:29:
[...]
broodheer = werkgever
Of denk jij dat ze in natura worden uitbetaald? ;-)
Ik heb geen idee wat je bedoeld, sorry.Ik begrijp echter wat je bedoeld, maar dat communiceerde je heel erg brak in je post en ook mijn eerste reactie was "Volgens mij zijn de modereters onbetaalde vrijwilligers!".
Sorry, maar als ik dit lees, dan is de eerste gedachte die in mij opkomt: "totaal gebrek aan zelfinzicht aangaande wat er verwacht wordt."RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:29:
[...]
Er is nog nooit een periode geweest in de historie van Tweakers dat er niet geklaagd werd over de kwaliteit en dat het alleen maar achteruit aan het gaan is. Je zou denken dat Tweakers al tig keer over de afgrond gekieperd zou moeten zijn.
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering en er is ruimte om daar over te praten, maar laten we het wel even in perspectief zien.
Wat de verwachtingen zijn wordt je letterlijk aangegeven en je doet alsof je het niet ziet. Dan begint het einde van de constructieve feedback en het begin van de zoektocht naar een nieuw 'thuis' toch wel serieus in mijn hoofd te dagen.
Kijk eens in de spiegel. Is dit nu echt de beste versie van tweakers die er kan zijn?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Dit is dus precies wat ik bedoel, alleen dan veel beter uitgelegd 👍Het probleem van de premium betaalmuur is dat je grote kans hebt dat juist de deskundige lezers daar niet voor zullen willen betalen. Immers de artikelen (en de twee voorbeelden van vandaag) geven daar geen aanleiding toe. Verder zijn de vrijwillige experts niet zo snel bereid te betalen omdat ze terecht het idee hebben dat het juist hun content is die de waarde creeërt.
Als ik echt informatie nodig heb dan zoek ik erg specifiek en snel op mijn doel en kom dan op verschillende bronnen uit, als er dan een bron bij zit welke aan premium doet en het is ook nog gekoppeld aan een account (dus niet te omzeilen door een of ander gemakkelijk truckje) dan is de kan vrijwel nihil dat ik nog op de website terug kom.
Voor Tweakers kan het resultaat zijn dan ik steeds minder de website ga bezoeken of in het ergste geval gewoon links laat liggen.
Persoonlijk denk ik dat er meer mensen zijn die het zelfde gedrag vertonen en uiteindelijk geen zin hebben om overal geld voor te betalen en ja ik begrijp dat er ook geld verdient mag worden!
Maar begrijp ook goed dat grootste reden dat jullie bestaan de gebruiker is die input geeft en niet een redactie die dat doet. Dus koester deze gebruiker en ga hier voorzichtig (en zeker niet te commercieel) mee om.
Succes met het vinden naar een goed balans!
Ik niet. Want ik hou teveel van jullieDrardollan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:25:
[...]
Persoonlijk zou ik er wel zuur van zijn als anderen wel keiharde euro’s ontvangen voor iets wat jij gratis doet.
Draai die eens om, al zoveel jaar expertise van c-level tot business analist, van systeembeheerder tot aan helpdesk medewerker van student tot docent en academici die hier komen. En werkelijk nooit maar dan ook nooit is er toenadering gezocht met de bezoeker om die gezamenlijke expertise eens te bundelen en om te zetten in hoe we de uitdagingen van oplopende kosten kunnen oplossen. Dat is een capaciteit en welwillende achterban waar menig enterprise/tech gigant jaloers op zou zijn.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
Als we dan echt een hart voor deze stek hebben, kunnen we onze energie beter steken in het bedenken van goede oplossingen dan om maar meteen de hooivorken uit de schuur te pakken en de straat op te gaan. Maar hey, dat is slechts mijn mening.
De laatste keer dat we zoiets deden was in 2002 tijdens Big Crash 3 om ons geliefde tweakers vanuit de cache van user browsers terug op te bouwen zodat niks verloren ging na een corrupte backup. Waar we 36 uur downtime hadden met 150 man zowel crew als bezoeker onze krachten bundelden om een oplossing te realiseren voor een probleem.
EDIT:
Toch mislukt om niet meer te reageren hier maar man man man wat een onzin wordt er hier verkocht in dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 01-12-2020 22:35 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Het is misschien een beetje gemeen van mij om te zeggen, maar als Tweakers.net denkt dat dit premium content is, dan weet 'je' niet wat premium is en dan kun je ook geen premium content leveren.FirePuma142 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:24:
In mijn ervaring met Tweakers resulteert feedback niet in enige significante verbetering. Laat staan dat het serieus wordt genomen. De boodschap is altijd van wel, maar als puntje bij paaltje komt komt er niets van terecht.
Ik lees overigens vooral teleurstelling. Weer een mislukte implementatie, weer een matig doordachte keuze, weer overpromise, underdeliver. Alweer gewoon prutswerk.
Alweer een onzichtbaar dagelijks management, alweer loze beloftes, alweer de illusie van inspraak, alweer een stroom rode jasjes die de gebruikertjes wel even komt uitleggen hoe de grote boze wereld in elkaar steekt.
Dankjedekoekkoek.
@janvanduschoten Ik vind het helemaal niet erg dat Tweakers commercieel is en dat er geld verdiend moet worden. Ook vind ik betalen voor premium content geen enkel probleem. Betalen voor matige content met het stempel premium wel. Zeker als de belofte van premium vooralsnog niets te maken heeft met de stapel artikelen die al is verschenen (zie selectie van @arnoudwokke), het is gewoon een cashgrab. En zelfs dat vind ik prima, als het maar transparant is.
Maar als je als Tweakers er echt van overtuigd bent dat dit meerwaarde biedt en echt het label premium verdient, dan heb je iets teveel en te lang naar je eigen PowerPoint zitten staren.
Misschien is dit wel iets teveel negativiteit, maar ik hoop dat Tweakers.net een beetje wordt wakker geschud.
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 01-12-2020 22:34 ]
Doe je ook aan biodanza?
Het is in het algemeen slechte journalistiek wat ik al jaren tref op de frontpage van een nogal laag niveau zelfs, en daar moeten we straks dan extra voor gaan betalen?Siebelouis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:03:
1. Tweakers doet redactioneel erg weinig onderzoek, en copy past continu ‘geruchten’ op de frontpage (om extra geld uit advertenties te halen)
2. Leuke achtergrond artikelen zijn pas na dagen/ weken nadat het onderwerp speelt te lezen en missen enorm veel diepgang
3. Hardware reviews zijn laat en lackluster
Ik gedoogde het journalistiek niveau omdat het open en gratis was voor iedereen. Een hobby niveau zeg maar.
Zeker niet pro maar lekker hobby Tweakers niveau. Anders kan ik het niet omschrijven en daarom sprak het mij aan omdat het zo anders was dan de mainstream.
Het is proces is al ingang gezet en bij mij bestaat de indruk dat er al geen weg meer terug is

Als dat ineens een Tweakers ding wordt waarmee je je core i7 boven de 5GHz krijgt, doe ik mee.
Uiteraard was het niet voor letterlijke interpretatie bedoeld, geen financiële vergoeding maar het rode lintje hebben, het kijkje achter de schermen, de aparte informatievoorziening waar jij je eerder in dit topic al vaag over uit liet. Betrokkenheid van "jullie" zal ook niemand ontkennen.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
broodheren? Ik krijg in de ruim 11 jaar dat ik als vrijwilliger voor onze community aan de slag ben welgeteld NUL euro overgemaakt. En met mij zijn er vele vrijwilligers die veel tijd hierin steken. Als je ons dan ergens van kunt beschuldigen, is het wel betrokkenheid.
Nogmaals stip ik hier aan dat het maar zeer de vraag is of deze stap gedaan wordt door Tweakers uit pure financiële noodzaak of om de winstgevendheid te vergroten. Je haalt alleen de advertenties aan, maar laat de Pricewatch, huidige abonnementen, (win)acties en vacatures buiten beschouwing, evenals het geld dat men verdient met het tracken van onze data. Om dan ook maar te zwijgen over het aantal users dat zijn adblock speciaal voor tweakers altijd uitzet.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]l. En de overgebleven 'kern' staat er al jaren om bekend niet veel op te hebben met advertenties. Sterker nog, we hebben met zijn allen de Adblocker zo ongeveer uitgevonden. Dan moet er dus iets anders komen. Losse artikelen verkopen werkt niet; vraag dat maar aan Blendle (nieuws: Blendle stopt met verkoop losse artikelen). Een Patreon zou kunnen, maar dat is gewoon hetzelfde als een abo. Losse donaties zijn te volatiel.
En de eerste twee zijn nu juist grote pijnpunten die je niet verwacht van een professionele organisatie. Beta testing sure, maar deze stap is al langer in ontwikkeling, het is niet alsof men maar lukraak dit vandaag zo gepost heeft, daar zaten dus vele manuren al in, en niemand had het verstand om dit eens aan te kaarten voordat het live ging.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
En dan kun je nu klagen over te weinig communicatie, over de kwaliteit van de lage kwantiteit premium content op beta-launch day of over het feit dat bedrijven sowieso ev0l zijn, maar ik kies mijn eigen koers: Ik ben blij dat de intentie om te veranderen bijgezet wordt met actie om die verandering ook echt te kunnen bekostigen.
En zoals anderen in dit topic al aangeven, keer op keer wordt feedback van de users weggewoven bij grote implementaties, dus je kunt je dan voorstellen dat het een keer genoeg is. Als je ons dan ergens van kunt beschuldigen, is het wel betrokkenheidEdmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
Als we dan echt een hart voor deze stek hebben, kunnen we onze energie beter steken in het bedenken van goede oplossingen dan om maar meteen de hooivorken uit de schuur te pakken en de straat op te gaan. Maar hey, dat is slechts mijn mening.
En wederom die betuttelende toon....
Wat kan ik zeggen... de hoofdredacteur is gewoon een knappe ventCergorach schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:36:
[...]
Er wordt duidelijk iemand uitbetaald in natura! ;-)
Het heeft mij al vaak verbaasd dat er maar 3 opties zijn: 1 euro, 3,75 euro en 18,75 euro per maand. Ik vind dat behoorlijke stappen qua prijs, zeker als je ziet wat je extra krijgt. Logischer zou zijn om 5 of 6 niveau’s te hebben met stapsgewijs meer extra’s. De stap van 1 euro naar 3,75 euro is al fors, maar de stap naar 18,75 euro is echt bizar groot.maratropa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:30:
[...]
Ik ben nu een 1 euro p/m maand abbo, en ik wil best meer betalen, alleen eigenlijk bieden de hogere abbo's weinig meerwaarde voor me.
Je kan er wel goed een webcam duurtest mee doenEdmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:36:
[...]
Als dat ineens een Tweakers ding wordt waarmee je je core i7 boven de 5GHz krijgt, doe ik mee.

Tsja, die bal kan ik hier net zo goed terugkaatsen. Dit schiet niet op zoocf81 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:32:
[...]
Sorry, maar als ik dit lees, dan is de eerste gedachte die in mij opkomt: "totaal gebrek aan zelfinzicht aangaande wat er verwacht wordt."
Wat de verwachtingen zijn wordt je letterlijk aangegeven en je doet alsof je het niet ziet. Dan begint het einde van de constructieve feedback en het begin van de zoektocht naar een nieuw 'thuis' toch wel serieus in mijn hoofd te dagen.
Kijk eens in de spiegel. Is dit nu echt de beste versie van tweakers die er kan zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 01-12-2020 22:43 ]
You guys are getting paid laid?Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:37:
[...]
Wat kan ik zeggen... de hoofdredacteur is gewoon een knappe vent
Zonder dat idealisme hadden die media- en advertentiebedrijven nooit zo enorm groot en machtig kunnen worden.nietorigineel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:00:
[...]
Je kan het een commerciele partij niet verwijten dat er geen idealisten meer zijn op het internet. Genoeg mensen die niet blij zijn met paywalls, advertenties, userdata aggregation (blijkt nu ook), maar blijkbaar geen mensen die hun vrije tijd willen opofferen aan het maken van een site, zonder daar iets voor terug te willen zien.
Daarnaast is al tig keer aangegeven dat de kracht van Tweakers in de community zit. Daar wordt dus wel degelijk veel vrije tijd aan gewijd. Nee, niet door DPG inderdaad.
Dat is het punt... je wil best meer betalen, maar wat krijg je er voor terug? Er zijn wellicht wel meer mensen die voor Tweakers zouden willen betalen, maar wat krijgen ze er voor terug? In het huidige initiatief is dat premium content, maar wat zou Tweakers nou voor jou kunnen doen dat jij die stap naar een duurder abo neemt?maratropa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:30:
[...]
Ik vraag me af hoeveel abbonee's hoeveel knaken per maand moeten betalen eigenlijk om tweakers draaiende te houden? (met ads voor de niet betalende bezoekers)
Voor het weghouden van dit soort premium initiatieven wil ik wel naar een hoger maandbedrag.
Misschien is dat juist wel een mooi punt om eens op door te praten. Laten we uitgaan van het punt dat er meer geld binnen moet komen. Omdat DPG meer geld wil, omdat HWi toch erg duur was of omdat @Olaf een nieuwe auto nodig heeft... I don't care:
Wat zou Tweakers moeten bieden dat jou zou overtuigen maandelijks een paar euro's op te sturen?
In mijn ogen is het draadje waar tweakers nog aan hangt steeds dunner aan het worden. Misschien was dit het laatste zetje, misschien is het de volgende aankondiging waar extreem veel kritiek op komt.RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:29:
[...]
Er is nog nooit een periode geweest in de historie van Tweakers dat er niet geklaagd werd over de kwaliteit en dat het alleen maar achteruit aan het gaan is. Je zou denken dat Tweakers al tig keer over de afgrond gekieperd zou moeten zijn.
Of ze nou wel of niet de afgrond in kieperen, het wordt steeds slechter.
Als het enige doel is om te blijven voortbestaan, succes.
Als het doel is om een unieke community te blijven onderhouden en op die manier je boterham te verdienen (voor de tweakers medewerkers), dan sla je toch de plank mis.
En dit is nu exact wat ik eerder al schreef, alles kapot rationaliseren...nietorigineel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:00:
[...]
Je kan het een commerciele partij niet verwijten dat er geen idealisten meer zijn op het internet. Genoeg mensen die niet blij zijn met paywalls, advertenties, userdata aggregation (blijkt nu ook), maar blijkbaar geen mensen die hun vrije tijd willen opofferen aan het maken van een site, zonder daar iets voor terug te willen zien.
To do or not to do...
@FirePuma142FirePuma142 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:37:
De huisbezoeken aan fanatieke Tweakers met een bijzondere collectie, dat is premium content. Achtergronden over Nederlandse tech-helden bijvoorbeeld ook. Een deep dive podcast over F1-techniek, een YT-serie over praktische domoticatoepassingen, over tech en klimaat (Bojan Slat?), een YT-buildlog a la Adam Savage/Tested.
Het gaat om kwaliteit niet kwantiteit. Hoogfrequente premium content verlaagt de drempel tot een niveau dat dat label niet dragen kan tenzij er een astronomisch kostenplaatje tegenover staat.
Ik was het helemaal vergeten maar de voorbeelden die je geeft zouden inderdaad een abonnement waard zijn.
Veel premium artikelen op diverse sites zijn erg matig. En juist als het interessant is stoppen ze. Juist wanneer ik denk "en nu" is het klaar. Dat is dan premium.
Ik heb een hekel aan al die abonnementsvormen het internet is niet meer te betalen zoals het nu gaat. En straks kan je nog 2 sites lezen omdat de rest niet meer te betalen is.
Als we allemaal zo egoistsich door gaan gaan de advertentie-inkomsten zo ver omlaag dat gratis sites niet meer interessant zijn en dan belanden we in een neerwaarde spiraal.
Laten we aub het internet en de kennis een beetje open houden en stoppen met het sluiten van kwalitatief goede artikelen.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ik betaal op dit moment niet voor tweakers, of welke andere online media. Wel ben ik een supporter van LTT en GN. Ik heb van beide merch in huis (hoge kwaliteit, gebruik het dagelijks). Ook doe ik af en toe een korte superchat in 1 van hun livestreams.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:43:
[...]
Dat is het punt... je wil best meer betalen, maar wat krijg je er voor terug? Er zijn wellicht wel meer mensen die voor Tweakers zouden willen betalen, maar wat krijgen ze er voor terug? In het huidige initiatief is dat premium content, maar wat zou Tweakers nou voor jou kunnen doen dat jij die stap naar een duurder abo neemt?
Misschien is dat juist wel een mooi punt om eens op door te praten. Laten we uitgaan van het punt dat er meer geld binnen moet komen. Omdat DPG meer geld wil, omdat HWi toch erg duur was of omdat @Olaf een nieuwe auto nodig heeft... I don't care:
Wat zou Tweakers moeten bieden dat jou zou overtuigen maandelijks een paar euro's op te sturen?
Ik hou niet van abonnementen, maar snap ook dat content geld kost en betaal daar soms wat voor.
Maar.. zijn de eerste twee artikelen goede voorbeelden van Premium artikelen? De kwaliteit van deze artikelen komt wat mij betreft op het niveau van nu.nl uit. Zeker niet slecht, maar voor betalen? Nee.
Waar is de echte content, een deep dive, een uitgebreid interview met een expert, iets met productiewaarde, iets wat ik alleen hier kan lezen.
Ik denk bijvoorbeeld aan de videoserie Gathering of the Tweakers. Unieke content, entertainment waarde, overduidelijk tijd en energie ingestoken. Misschien geen mainstream appeal, maar ik vond het leuk om te kijken.
Zo'n videoserie over mede-tweakers lijkt mij overigens niet echt geschikt om achter een paywall te zetten, het is een voorbeeld van de kwaliteit / tijd / effort / toegevoegde waarde die ik zou verwachten bij een premium artikel. Hoeft ook niet twee keer per dag natuurlijk, als het goede artikelen zijn dan kan het ook 1-2 keer in de week zijn.
Dat is een heel goede vraag en dus precies die Tweakers had moeten stellen ipv. Premium naar buiten te brengen. Had een hoop pagina's en verontwaardigde reacties gescheeld.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:43:
[...]
time is infinite, but each week is ten hours short..
[ Voor 180% gewijzigd door HaX0r op 01-12-2020 23:21 ]
Niet geschoten is altijd mis.
Beter laat dan nooit? Ik ben serieus benieuwd naar de ideeën.De Nelis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:47:
[...]
Dat is een heel goede vraag en dus precies die Tweakers had moeten stellen ipv. Premium naar buiten te brengen. Had een hoop pagina's en verontwaardigde reacties gescheeld.
@RoDEdmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:18:
[...]
De reden dat ik overwegend positief ben? In plan: Tweakers en Hardware Info bundelen krachten, voor de echte techliefhebber stond:
[...]
En die insteek stemt mij erg positief. Tweakers wil zich dus minder op de mainstream gaan richten en meer op de echte tech liefhebber. Hoera, dat is de richting waar velen van ons al jaren om vragen. Dat betekent echter wel dat Tweakers voor de mainstream minder interessant zal worden en wellicht dus wel een dalend gebruikersaantal. En de overgebleven 'kern' staat er al jaren om bekend niet veel op te hebben met advertenties. Sterker nog, we hebben met zijn allen de Adblocker zo ongeveer uitgevonden. Dan moet er dus iets anders komen. Losse artikelen verkopen werkt niet; vraag dat maar aan Blendle (nieuws: Blendle stopt met verkoop losse artikelen). Een Patreon zou kunnen, maar dat is gewoon hetzelfde als een abo. Losse donaties zijn te volatiel. Ik hoop dat de premium richting voor een paar losse euro's per persoon gaat zorgen dat we voor die kleinere groep in de kern vna Tweakers veel meer verdiepende content zullen kunnen krijgen in de toekomst. En dan kun je nu klagen over te weinig communicatie, over de kwaliteit van de lage kwantiteit premium content op beta-launch day of over het feit dat bedrijven sowieso ev0l zijn, maar ik kies mijn eigen koers: Ik ben blij dat de intentie om te veranderen bijgezet wordt met actie om die verandering ook echt te kunnen bekostigen. En na al die jaren dat ik Tweakers mijn thuishonk mag noemen, geef ik ze het voordeel van de twijfel, knijp af en toe een oogje dicht als het nog niet helemaal klopt en help ik waar ik kan om het nog leuker te maken voor ons allemaal. Dat is de kracht van Tweakers. We hebben zo enorm veel leden die gezamenlijk zo veel kennis en ervaring bundelen. Als we dan echt een hart voor deze stek hebben, kunnen we onze energie beter steken in het bedenken van goede oplossingen dan om maar meteen de hooivorken uit de schuur te pakken en de straat op te gaan. Maar hey, dat is slechts mijn mening.
@Intergalactic
@Outerspace
Nou ik zal jullie even uitleggen. wat er aan de hand is. We hebben hier te maken met de Gentrificatie van de tech wereld.
In het kort; een site als tweakers wordt opgezet door mensen met passie en creatievelingen. Grote partijen (DPG Media) zien kansen voor omzet. Er is geen ruimte meer voor de creatievelingen, en alles wordt business as usual.
Opeens valt het onder DPG Media, de managers moeten betaald worden, de account managers, de redactie, de product managers. En er te weinig geld, en er worden zaken verzonnen door de managers zoals 'premium artikelen'...
De mensen met passie en creativiteit gaan weg, beginnen wat nieuws. Vervolgens komt er weer een grote partij, het wordt verkocht. Enzovoorts, enzo verder.
En geef nu eens eerlijk toe; ik bemerk dat tweakers hun professionaliteit wilt vergroten. Door studio opnames te maken en het er allemaal gelikter er uit te laten zien. Het is echt 1 grote grap, het ziet er niet uit, en ik denk ook dat het slecht wordt gekeken. Wie gaat er nu in hemelsnaam naar zo'n slechte productie van tweakers op YouTube kijken? Terwijl er zoveel echt leuke youtubers zijn die 1. beter op de hoogte zijn, en 2 vanuit passie spreken en niet in het 9:00 tot 17:00 stramien zitten.
De tijd dat Arnout Wokke met zijn slechte gebit op een of ander tech beurs een beetje ongemakkelijk maar enthousiast aan het vertellen was over nieuwe telefoon toestellen was goud waard!
Als jullie dat geld niet zouden uitgeven zouden 'premium artikelen' niet nodig zijn.
Ik heb erg mijn best gedaan, zit met een hoop vragen. Mijn vorige bericht recht uit het hart werd niet op gereageerd. Ik wil nu graag een reactie?
Vriendelijke groeten,
Nu kan ik best snappen dat jullie nog geen kwaliteits artikelen in de beta gebruiken, maar ik denk dat het voor feedback wel belangrijk is om aan te geven wat voor artikelen wij kunnen verwachten.
Die vraag is gesteld. Niet aan jou, maar er is wel onderzoek naar gedaan. De vraag is nu of dat onderzoek zich ook vertaald naar resultaten, maar dat zullen we moeten afwachten.De Nelis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:47:
[...]
Dat is een heel goede vraag en dus precies die Tweakers had moeten stellen ipv. Premium naar buiten te brengen. Had een hoop pagina's en verontwaardigde reacties gescheeld.
Dat is de grote vraag natuurlijk. Heb je wel eens op YouTube dat je allerlei interessante video's voorgeschoteld krijgt waar je helemaal niet om vroeg? Inspirerende kanalen waarbij iemand gepassioneerd over een onderwerp kan praten waar je zelf nog nooit bij stilgestaan had? Zoiets in de vorm van artikelen waarbij er toch iedere week wel iets tussenzit met een hoge WoW factor, dat is geld waard. Hoe je zoiets kan doen (als content creator) is natuurlijk een tweede, dat weet ik ook niet.Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:43:
[...]
Dit topic is gesloten.
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.
Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------
We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.
Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)
Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.