Olaf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:45:
[...]
Zoals in de eerste
.plan aangekondigd is het Plus-aanbod een aanvulling op het bestaande nieuws en de productreviews. In de
tweede .plan staat opnieuw nadrukkelijk dat het nieuws zoals we dat brachten en de productreviews blijven zoals ze zijn. Ook staat daar dat we achtergronden met duiding bij actuele trends en ontwikkelingen en verdiepende technische achtergronden als onderdeel van Plus testen. Daarmee is duidelijk dat de focus voor een groot deel op achtergronden ligt. Of en hoeveel ruimte er overbleef voor non-Plus-achtergronden wisten we zelf ook nog niet aan het begin van de bèta en het is spijtig als de indruk is ontstaan dat lezers elke maand gegarandeerd netto evenveel achtergronden kunnen blijven lezen als voor de start van de bèta. We richten ons nu sterk op het maken van unieke artikelen die onder Plus vallen en het resultaat is wat jullie afgelopen maanden voorbij hebben zien komen, maar zoals gezegd zijn er ook achtergronden en interviews verschenen waarin de Community een rol speelt en die dus niet onder Plus vallen. En is ook besloten dat gebruikers een X-aantal Plus-artikelen kunnen unlocken.
Ten eerste, zolang X ongedefinieerd is is hier helemaal niks over te zeggen. Ook een beetje bijzonder om wel cijfers te gaan vegelijken in
eerdere posts, maar verder geen vergelijkingsmateriaal te hebben over de X in de nieuwe situatie.
Aanvulling: overigens kan ik in zoverre meekomen met het grieven dat achteraf explicieter hadden kunnen/moeten melden dat nieuws en productreviews geen onderdeel van Plus zouden worden, maar achtergronden dus wel. In verhouding tot nieuws en productreviews/previews/round-ups, publiceerden we een relatief beperkt aantal achtergronden. Dit aantal is sindsdien toegenomen, evenals het aantal productreviews/previews/round-ups. We hadden kunnen aangeven dat de verwachting zou zijn en wat de mogelijke gevolgen voor achtergronden zouden kunnen zijn.
Wat ik haal uit het artikel:
"Sommige artikelen brachten we al eens in vergelijkbare vorm, maar we doen het nu veel meer, op structurele basis."
2 meer, klinkt in mijn oren niet echt als 'veel meer'. Maar dan hebben we het alleen over april natuurlijk. Ik neem aan dat jullie een veel completere vergelijking al lang hebben gedaan waaruit te concluderen is dat er nu veel meer achtergronden zijn, vanuit een structurelere basis?
Daarbij hoop ik dat je niet met een 'Overigens kan iedereen een vergelijking maken wat we publiceren op basis van het archief' terug komt. Ik hoop dat dit vanuit jullie kant goed onderbouwt kan worden zonder dat de gemiddelde tweaker daar zelf uren aan moet spenderen om er achter te komen of hij het waard vind om plus te overwegen.
Vervolgens:
"We testen momenteel het brengen van nieuws dat meer onderzoek vereist, achtergronden met duiding bij actuele trends en ontwikkelingen, verdiepende technische achtergronden, interviews, how-to's en columns als onderdeel van een abonnement."
en
"Zoals we beloofd hebben, blijft het nieuws zoals we dat brachten, plat gezegd het 'standaardnieuws', voor iedereen beschikbaar en hetzelfde geldt voor productreviews en round-ups. Dat was zo, dat is zo en dat zal zo blijven."
Het wordt hier inderdaad wel verteld, maar zo indirect dat zowel ik als blijkbaar heel wat andere tweakers dit niet zo opgevat hadden. Er staat nergens expliciet iets vermeld over "We maakten vorig jaar 11 achtergrond artikelen, dit jaar 13, en nu zijn die allemaal plus."
Dit is een grote verschuiving van aanbod, wat tegen de originele strekking, en de impliciete naam, van 'Plus' ingaat. Ik had toch een wat duidelijkere uitleg hiervan gezien.
Naast een uitleg zou het aan jullie kant misschien ook een openbaring kunnen zijn? Een langzame verschuiving is altijd lastig te herkennen. Er zullen toch ook mensen binnen de besluitvorming van Plus moeten in kunnen zien hoe geniepig deze vorm van invoering is (of juist tactisch?)
Heel jammer om te zien dat er veel excuses gemaakt worden, en veel goed wordt gepraat, maar dat de verschuiving alleen maar verder naar 'minder content voor meer geld' drift.
Afsluitend:
Met "testen" denk ik initieel aan een test. Niet een definitieve beslissing. Dus nee, dat is zeker niet expliciet genoeg.
Daarnaast steunen de cijfers die je eerder toonde ook de onderbouwingen niet. Zou er een meer uitgebreide analyse gedeeld kunnen worden?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.