Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.348 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

crisp

Devver

Pixelated

ed1703 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:48:
[...]

Wat zal het gebruik van gratis VPN's en de accounts met achternaam Bakker, de Vries en Janssen toenemen zeg. Dit kunnen ze natuurlijk ondervangen met karma, maarja, dan zit hier ook weer een drempel in.
Tsja, freeloaders zal je toch altijd houden. Ik denk dat je diegenen die daar de moeite voor doen sowieso al nooit zal kunnen overtuigen om een abonnement te nemen. We zullen het zien.
[...]

Erger nog: Betaal je heel weinig dan schopt men je de tent uit, want tja, de tweaker met een laag inkomen bestaat niet. Blijkbaar is tweakers van mening dat dit gelijk naar minimaal 3 euro p/m moet en dat dit gelijk staat qua artikelen lezen als iemand die 0 euro bijdraagt.
Ik begrijp die "schopt men je de tent uit" niet helemaal. Het grootste gedeelte van de artikelen, en de rest van Tweakers blijft gewoon gratis beschikbaar.

Wellicht doel je op het afschaffen van het supporter abonnement? Er is al eerder uitgelegd dat 1 euro per maand voor dit abonnement feitelijk verlieslatend is. Ik ken niet precies de kosten/batenstructuur die daarachter hangt maar die ene euro is natuurlijk niet netto, daar gaan sowieso zaken als transactie- en administratiekosten e.d. vanaf. Daarnaast vangen we ook een gedeelte van de bannerblockers af met speciale banners waardoor niet-abo's met een bannerblocker toch nog wat opleveren, wat het verschil ook weer kleiner maakt.

@jelle. heeft in zijn vorige post echter al aangegeven dat er nog gekeken gaat worden naar het supporter abonnement, maar dat zal dan inderdaad niet toegang tot de plus-artikelen gaan bevatten en waarschijnlijk een prijsstelling krijgen die overeenkomt met de inkomsten die we normaliter van een (niet-bannerblockende) gebruiker uit bannering halen, en dat zal dus meer zijn dan die ene euro per maand (als alsnog besloten wordt dat er een vorm van supporter abonnement blijft).

Ik begrijp de principiële weerstand tegen de paywall best, maar uiteindelijk is het voor ons wel gewoon een verdienmodel en kunnen we dat nu eenmaal niet gratis aan iedereen gaan weggeven. Wel kunnen we proberen om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken, onder andere door mensen die bijdragen (hetzij in de vorm van participatie of als huidig abonnee) korting te geven. Uiteraard zal het daarmee voor een gedeelte van onze gebruikers alsnog niet acceptabel zijn (om wat voor reden dan ook), en dat beseffen we ons best. We hopen echter dat we hiermee wel toekomstbestendiger worden waardoor we ook kunnen blijven voorzien in nieuws en productreviews die gratis beschikbaar zijn, en een V&A, forum, pricewatch etcetera :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Ik begrijp die "schopt men je de tent uit" niet helemaal. Het grootste gedeelte van de artikelen, en de rest van Tweakers blijft gewoon gratis beschikbaar.

Wellicht doel je op het afschaffen van het supporter abonnement? Er is al eerder uitgelegd dat 1 euro per maand voor dit abonnement feitelijk verlieslatend is. Ik ken niet precies de kosten/batenstructuur die daarachter hangt maar die ene euro is natuurlijk niet netto, daar gaan sowieso zaken als transactie- en administratiekosten e.d. vanaf. Daarnaast vangen we ook een gedeelte van de bannerblockers af met speciale banners waardoor niet-abo's met een bannerblocker toch nog wat opleveren, wat het verschil ook weer kleiner maakt.
Nee, ik vind de aanwas-drempel voor nieuwe klantjes gewoon te groot, de selectie van de redactie wat wel en niet 'extra' moet of zou moeten zijn is geen touw aan vast te knopen. Met als triest dieptepunt het Ryzen-artikel. Inderdaad blijft 'de rest' leesbaar ja. De rest.

Het blijft maar aangegeven worden wat voor ons niet meetbaar is:
In het artikel over Technologie in de verkiezingen is veel tijd en moeite gestoken en het is bedoeld om lezers zo goed en breed mogelijk te informeren over een actueel techvraagstuk. In die zin is het bij uitstek een Plus-artikel. We hebben eerder artikelen over de verkiezingen gepubliceerd, maar zie hierboven.
Hoe kan ik dit nu wegen en meten? Er zitten namelijk ook artikelen tussen die aanzienlijk minder lang zijn. Maar ik ga hier afstand van nemen, dit is zinloos en we gaan het toch niet eens worden. Geen zin meer in dit. Ik zie wel hoe het verder gaat in dit topic, ik ga in de meeleesmodus.

Als dit zo blijft ga ik ook verder geen abonnement meer nemen. Dan maar helemaal niet meer. Dit is nu gewoon een principekwestie geworden. Zoals hier al velen hebben aangegeven. Succes.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 09-02-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ed1703 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Nee, ik vind de aanwas-drempel voor nieuwe klantjes gewoon te groot, de selectie van de redactie wat wel en niet 'extra' moet of zou moeten zijn is geen touw aan vast te knopen. Met als triest dieptepunt het Ryzen-artikel.

[...]

Hoe kan ik dit nu wegen en meten? Er zitten namelijk ook artikelen tussen die aanzienlijk minder lang zijn. Maar ik ga hier afstand van nemen, dit is zinloos en we gaan het toch niet eens worden. Geen zin meer in dit. Ik zie wel hoe het verder gaat in dit topic, ik ga in de meeleesmodus.
Tja, plat gezegd, de (DPG) schoorsteen moet gewoon roken en dus moeten er euro's geschraapt worden.

Tweakers werd vroeger echt uit liefde gemaakt, het niveau van sommige artikelen/nieuwsdrops was misschien niet altijd even best, maar dat accepteerde iedereen wel want het waren Femme & co die het vrijwillig (en later om er wat mee te verdienen) deden.. Het was nieuw en vernieuwend waardoor veel mensen (waaronder ik) er deel van wilden uitmaken. Dit leidde m.i. tot een unieke wisselwerking tussen community en "crew", je had het gevoel om het "samen" te doen.

Dat gevoel is bij mij wel helemaal weg. Dat komt in de eerste plaats door mijzelf (mijn interesses zijn veranderd, ik ben veranderd) en door tweakers zelf (het is nu gewoon een bedrijf waarbij mensen in loondienst de scepter zwaaien, dat is toch wezenlijk anders wanneer je een echte eigenaar hebt zoals Femme en kornuiten).

Om die reden geloof ik het ook wel met dat "Tweakers Plus". De route is ingezet, de keuze is gemaakt. Het zal op termijn wel de kant van het AD op gaan, waarbij erg veel "premium" is. Je hebt altijd de keuze om Tweakers niet te bezoeken....ik maak me vooral zorgen over wanneer er een onzalig plan m.b.t het forum komt, het is natuurlijk wachten totdat een manager of commercieel persoon het idee krijgt om daar geld te gaan schrapen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mandrilletje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-01-2024
[...]

Tsja, freeloaders zal je toch altijd houden. Ik denk dat je diegenen die daar de moeite voor doen sowieso al nooit zal kunnen overtuigen om een abonnement te nemen. We zullen het zien.
Zeg nooit nooit. Met die insteek hadden streamingdiensten niet zo'n grote opkomst gemaakt, immers zal je die freeloader piraten toch altijd houden!

Ik vraag me sterk af in hoeverre een VPN, of de uitleg "dat is een account van mijn partner", moeite kost voor de doelgroep van Tweakers. De gunfactor blijft heel belangrijk in de aanschaf van een abonnement. Dat lurkers en gewone fanatieke gebruikers er op achteruit gaan is lastig te verkroppen daardoor.

En keep in mind: X gratis Plus artikelen per maand is niet hetzelfde als voor iedereen toegankelijk. Het feit dat je nu een account nodig hebt om toegang te vragen tot deze artikelen is al een barrière op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ed1703 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Nee, ik vind de aanwas-drempel voor nieuwe klantjes gewoon te groot, de selectie van de redactie wat wel en niet 'extra' moet of zou moeten zijn is geen touw aan vast te knopen. Met als triest dieptepunt het Ryzen-artikel.

Ok, duidelijk. Ik vind dat zelf ook een lastig punt hoor, en de redactie denk ik ook. Die zijn echt nog aan het zoeken naar de juiste criteria en mix. Uiteindelijk moet de content van het plus-abonnement natuurlijk wel aantrekkelijk genoeg zijn voor mensen om een abonnement te nemen, maar aan de andere kant wil je je andere gebruikers ook niet te kort doen. Het Ryzen-artikel was wat dat betreft wel exemplarisch, waarbij voor de redactie de meerwaarde als plus-artikel groter was dan de waarde als zeg maar 'identiteitsstuk' (ik vind het lastig om die gevoelswaarde in woorden te vatten).

Dat levert dan inderdaad discussie op, en dat zal dan zeker niet de laatste keer zijn. Ik denk echter wel dat we die kritische blik van gebruikers nodig zullen blijven hebben om daar heel scherp op te blijven en continue die afweging te blijven maken.
[...]

Zolang het voor de redactie ook nog veel uitproberen is is dat inderdaad lastig te wegen. Ik denk echter dat om 'plus' als geheel te waarderen je minder moet kijken naar de individuele artikelen die daarachter hangen maar meer naar het geheel. Volgens mij zit daar gaande deze bèta toch wel een richting in, en ook een stuk kwaliteitsverbetering naarmate de redactie hier meer ervaring mee opdoet, maar zeker ook niet in de laatste plaats door de vele feedback die gegeven wordt.

Ik vind het jammer dat je je teleurgesteld voelt, maar ik hoop inderdaad dat je de ontwikkelingen blijft volgen en mocht je toch onverhoopt nog goede kritiekpunten hebben laat ze dan toch vooral horen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

mandrilletje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:05:
[...]
Zeg nooit nooit. Met die insteek hadden streamingdiensten niet zo'n grote opkomst gemaakt, immers zal je die freeloader piraten toch altijd houden!

Ik vraag me sterk af in hoeverre een VPN, of de uitleg "dat is een account van mijn partner", moeite kost voor de doelgroep van Tweakers. De gunfactor blijft heel belangrijk in de aanschaf van een abonnement. Dat lurkers en gewone fanatieke gebruikers er op achteruit gaan is lastig te verkroppen daardoor.

En keep in mind: X gratis Plus artikelen per maand is niet hetzelfde als voor iedereen toegankelijk. Het feit dat je nu een account nodig hebt om toegang te vragen tot deze artikelen is al een barrière op zich.
Zeker, we zullen dit goed moeten monitoren en daar de juiste afwegingen moeten maken. Die gunfactor is inderdaad denk ik wel het meest belangrijk, daar moeten we goed op in zien te spelen. Of nou ja, beter gezegd: die moeten we gewoon verdienen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik denk dat je je daar vies in vergist. Ook uit dit topic krijg ik de indruk dat er een significante groep is die de "moeite" wel nemen, of dat nou een adblocker en/of VPN is, maar evengoed momenteel een Hero-abonnement hebben genomen om Tweakers te steunen.

Die steun komt bij een significant deel voort uit de gun-factor, niet omdat ze x features krijgen bij het abonnement. Die gun-factor zijn jullie duidelijk aan het kwijtraken en daarmee waarschijnlijk ook de inkomsten van deze groep die geen drempel zien in het gebruik van een VPN. (Tenzij ze natuurlijk de meer commerciële insteek en de DPG aandeelhouders een warm hart toedragen :7 )

Het is eigenlijk ook een beetje ironisch dat voor juist de Tweakers doelgroep de drempel van VPN gebruik relatief laag ligt. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Tuttel op 09-02-2021 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Tuttel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:27:
Het is eigenlijk ook een beetje ironisch dat voor juist de Tweakers doelgroep de drempel van VPN gebruik relatief laag ligt. :+
En het gebruik van adblockers. Meer tech-savvy mensen snappen de gevaren van advertenties. Ik heb eerder ook al aangegeven dat ik zelf geen enkel probleem heb om ads te laten staan, mits het 'gewoon' plaatjes zijn. Maar aangezien het belang kwa inkomen voor Tweakers zwaarder weegt dan de integriteit van mijn systeem, is dat een simpele keuze.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
De keuze die hier gemaakt wordt is een andere: de betalende lezer krijgt meer dan voorheen, de niet-betalende minder dan voorheen. Dat is voor mij in elk geval anders dan ik vooraf begrepen dacht te hebben (en dan wat de term 'Plus' suggereert).
Dat is maar de vraag. Zoals ik schreef publiceerden we voorheen een handjevol achtergronden per maand. Die waren voor iedereen te lezen, maar dat moeten maar net achtergronden zijn die je interessant vindt. Straks krijgt iedereen met account elke maand de mogelijkheid enkele artikelen te lezen, maar met keuze uit een veel groter aanbod. Zo kan het zijn dat je netto meer artikelen van je interesse kan lezen. Ik snap dat dit de positieve insteek is en dat je er inderdaad ook op achteruit kan gaan, maar het is te zwart-wit om te zeggen dat niet-betalenden simpelweg minder krijgen, helemaal omdat we echt flink meer productreviews en round-ups publiceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Olaf schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:44:
Dat is maar de vraag. Zoals ik schreef publiceerden we voorheen een handjevol achtergronden per maand. Die waren voor iedereen te lezen, maar dat moeten maar net achtergronden zijn die je interessant vindt. Straks krijgt iedereen met account elke maand de mogelijkheid enkele artikelen te lezen, maar met keuze uit een veel groter aanbod. Zo kan het zijn dat je netto meer artikelen van je interesse kan lezen. Ik snap dat dit de positieve insteek is en dat je er inderdaad ook op achteruit kan gaan, maar het is te zwart-wit om te zeggen dat niet-betalenden simpelweg minder krijgen, helemaal omdat we echt flink meer productreviews en round-ups publiceren.
Ik hoop wel dat je snapt dat mensen hier ietwat sceptisch over zijn :) Normaliter gaat eerst het aanbod omhoog, en daarna de prijs. Jullie doen het omgekeerd. En dan krijg je dus euh...pushback :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50
Ik volg alle discussies in dit topic al een tijd en merk dat ik daardoor zelf ook goed heb moeten nadenken hoe ik in deze discussie sta. Het valt me daarbij op dat de reacties zich sterk concentreren op de vraag of je voor Plus artikelen wil betalen en zo ja hoe de kwaliteit dan wordt ervaren. Op zich terecht want zo heeft de redactie het naar mijn idee ook opgezet.

Mijn overweging is een andere. Ik ben nu al Hero lid omdat ik het hele aanbod van Tweakers enorm waardeer. Voor mij is dat het forum, de pricewatch, V&A en ook het nieuws op de frontpage. Dat geheel is mij een paar euro per maand waard omdat ik zie dat het geld kost om dat alles in de lucht te houden. Dat ik straks voor een paar cent extra met een plus abonnement ook de plus artikelen kan lezen is meegenomen. Zou ik alleen voor de plus artikelen €48/jaar willen betalen? Ik denk het niet, maar nogmaals dat is ook niet mijn overweging.

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Olaf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:34:

Hee, jullie publiceren nieuws als Plus. Dat zouden jullie toch niet doen?

Nieuws is een van de artikelvormen die we willen testen als onderdeel van een abonnement. Dat hebben we vanaf dag 1 duidelijk gemaakt. De redactie besluit nieuws tot Plus te maken als we tot de conclusie komen dat het artikel meerwaarde biedt. Het zal bijvoorbeeld vaak om uitgebreidere artikelen gaan waar de nodige research in zit en/of waar we personen voor gesproken hebben die een toelichting hebben gegeven. Een harde afbakening van 'meerwaarde' is niet te geven. Die volgt uit overwegingen van redactie en de test helpt bij het helderder krijgen van die overwegingen.
Ik snap dat het meer is dan tot nu toe geboden op Tweakers, maar het reguliere nieuwsniveau op Tweakers is naar mijn idee al aan de onderkant van de markt te vinden. Pre-Plus produceerde Tweakers op nieuwsvlak voor de overgrote meerderheid fabrieksmatige content. Dat het optrekken naar een meer acceptabel journalistiek niveau wordt gezien als Plus, dat snap ik niet zo goed.
Ik vind de columns niet goed en deze horen niet thuis op Tweakers.

Het is jammer om te horen dat je dat vindt. Als je aangeeft wat je er niet goed aan vindt, kunnen we dat meenemen bij het evalueren van de artikelen en ons streven om te verbeteren. Als je überhaupt niet van columns houdt, kun je proberen ze te negeren. We publiceren ze elke zondag. We merken dat de columns voor verdeeldheid zorgen met aan de ene kant critici en aan de andere kant lezers die het een goede of fijne aanvulling vinden. We willen er daarom graag mee verder en kijken hoe we deze kunnen verbeteren.
Er is echt heel veel inhoudelijke kritiek geleverd op nagenoeg elke column. Daar wordt echt nauwelijks op gereageerd. Ook is er aangegeven dat de kwaliteit soms als dusdanig erbarmelijk wordt ervaren dat men zich afvraagt waarom en hoe deze columns door de eindredactie komen. Niet alleen de inhoud is van bedenkelijk niveau, maar het schrijven zelf is ook echt ondermaats. Dat dat niet wordt gezien door de redactie vind ik bijzonder opmerkelijk. Ook daar volgt overigens geen reactie op, buiten dan wat pinnige mod-comments over het niet verschuldigd zijn van verantwoording.

De potentiele reputatieschade voor Tweakers als serieus techmedium en voor de journalist zelf is ook niet mals. Zeker als de columnist in kwestie op het forum blijk geeft van het niet overweg kunnen gaan met inhoudelijke kritiek en het simpelweg weg zet als "een andere mening" of "niet mee eens zijn" of "whatever".
Ik vind de kwaliteit van de artikelen tot nu toe ondermaats

Ook dat is jammer om te horen en opnieuw: als je ons wilt helpen om te verbeteren is het fijn als je aangeeft wat je er niet goed aan vindt. We proberen als redacteuren altijd artikelen van goede kwaliteit voor onze lezers te schrijven. Ik vind zelf dat mij dit de ene keer beter dan de andere keer lukt en snap dat dit voor lezers ook het geval is. Als je de artikelen goed genoeg vindt, kun je straks een abo nemen, zo niet, dan doe je dat niet.
Het spijt me, maar dan ligt de lat te laag. Lees nu eens een artikel in De Correspondent, of bij FTM, En dan heb ik het alleen nog over een paar Nederlandstalige mediums, is FTM gratis op de dag van publicatie . Dat niveau wordt echt bij lange na niet gehaald op Tweakers. Ik denk dat we er dan op uit komen dat er iets anders wordt verstaan onder goede kwaliteit. Ik hoop toch niet dat ik de redactie het verschil moet duiden tussen dit en dit.

Ik betaal al jaren om advertentievrij te kunnen surfen hier, maar als dit het niveau is waarvoor afgerekend moet worden.... Zoals ik al eerder zei, Plus kan wellicht een commercieel succes zijn, maar laten we nu niet doen alsof er ineens hoogstaande journalistiek wordt bedreven.
De redactie luistert niet naar feedback

Er zijn weinig sites waar lezers zoveel invloed op de publicatie hebben als op Tweakers. Er zijn ook weinig sites waar redacteuren zoveel feedback krijgen van lezers als op Tweakers. Redacteuren lezen comments, topics in GR, krijgen DM's, enzovoorts.
Goed idee om je community dan een gedeelte van je content, die ze zelf corrigeren en aanvullen, te ontzeggen. Wellicht ook een kwaliteitsindicator ;)
Veel goed beargumenteerde of constructieve opmerkingen hebben echt effect, al dan niet indirect.
Ik ervaar dit heel anders. Als de kritiek te heftig is, wordt het gevoeglijk genegeerd ongeacht de vorm.
Dit doen we onder andere door naar comments en data zoals visits en waarderingsscore te kijken. We hebben een dashboard waarop we van elk Plus-artikel kunnen zien hoe ze 'presteren' in relatie tot elkaar. Dit is in aanvulling op de evaluatie van artikelen zoals je die als redactie hoe dan ook al maakt, op basis van deskundigheid, ervaring, afspraken, enzovoorts.
De drempel tot waardering en het aantal visits worden gecompenseerd voor de vrijelijke beschikbaarheid nu en de gelimiteerde beschikbaarheid later?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:18

dragonhaertt

@_'.'

Ik blijf dit een heel zure uitspraak vinden.
Als supporter gaf ik graag wat geld om de website te steunen. Had tweakers eerder duidelijk gecommuniceerd dat dit niet winstgevend was, en dat ze dit liever niet hadden, dan had ik dit natuurlijk nooit gedaan.

Daarnaast hoeft niet elke functie winstgevend te zijn. Je bied een functie om tegen een kleine vergoeding een betere website-experience te hebben. Net zoals je tegen 0 vergoeding een platform bied om V&A verkopers te beoordelen. Betekent dit dat deze expliciete functies allemaal per stuk ook winstgevend moeten zijn?

En dat is precies het gevoel dat ik (en andere) supporters nu hebben. 'We verdienen niet genoeg aan jullie, dus deze functie verdwijnt.

En ja, als dat zo overkomt dan kan je veel tegengeluid verwachten, inclusief mensen die adblock gaan gebruiken of de website verlaten of/en boycotten.

Bij deze mijn supporter dus ook stop gezet. Mijn geld is niet nuttig bij tweakers? Prima, ik kan er zelf namelijk wel wat mee doen.

Ironisch genoeg krijg je wel de melding "We vinden het erg jammer dat je je abonnement wilt stopzetten en hopen je in de toekomst opnieuw te kunnen verwelkomen als abonnee. "
Ja hoor, je zou me prima opnieuw kunnen verwelkomen, maar dan wel op een nette manier, met een duidelijke gecoördineerde communicatie. (CM?)
Maar de feedback daarover zal ik wel via andere kanalen uiten, want ook hier mis ik een centraal aanspreekpunt enorm...

Wat me trouwens ook opvalt is het volgende. Het is hier een feedback topic, waarin duidelijk veel kritiek geuit wordt op het Tweakers Plus concept, waar ik wel veel respons lees over de inhoud en opzet van het Plus concept.
Maar de reacties vanuit Tweakers komen vooral neer op: "We zijn druk bezig om een opzet te vinden die wél werkt" (kan ik begrijpen)

Wordt er ooit overwogen dat het concept in zijn geheel misschien niet werkt, en daarom van tafel moet verdwijnen?
Ik neem aan dat bij een Bèta de optie 'het werkt niet' ook open moet blijven, maar niks aan de communicatie wijst mij er op dat dit überhaupt een optie is die overwogen wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door dragonhaertt op 09-02-2021 12:07 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Ik blijf dit een heel zure uitspraak vinden.
Als supporter gaf ik graag wat geld om de website te steunen. Had tweakers eerder duidelijk gecommuniceerd dat dit niet winstgevend was, en dat ze dit liever niet hadden, dan had ik dit natuurlijk nooit gedaan.
Ik weet ook niet wanneer die realisatie precies is gekomen; waarschijnlijk pas bij het marktonderzoek voor Plus. En ik denk ook niet dat het echt een groot probleem is geweest, maar dat het nu in het kader van de nieuwe abonnementen wel een ander verhaal wordt. Voel je echter niet schuldig hoor ;)
Daarnaast hoeft niet elke functie winstgevend te zijn. Je bied een functie om tegen een kleine vergoeding een betere website-experience te hebben. Net zoals je tegen 0 vergoeding een platform bied om V&A verkopers te beoordelen. Betekent dit dat deze expliciete functies allemaal per stuk ook winstgevend moeten zijn?

En dat is precies het gevoel dat ik (en andere) supporters nu hebben. 'We verdienen niet genoeg aan jullie, dus deze functie verdwijnt.

En ja, als dat zo overkomt dan kan je veel tegengeluid verwachten, inclusief mensen die adblock gaan gebruiken of de website verlaten of/en boycotten.
Daar heb je gelijk in, en dat hebben we ook inderdaad gemerkt! Zoals hiervoor ook werd opgemerkt is vooral de 'gunfactor' erg belangrijk; het gaat sommige gebruikers niet zozeer om de features en perks, maar om het steunen van Tweakers, en dat moeten we koesteren. Ik denk dat velen, ook in het projectteam, dat ook wel snappen. Hopelijk levert dat nog wat op in deze bèta, ik weet in ieder geval dat daar nog wel discussies over zijn.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Wat me trouwens ook opvalt is het volgende. Het is hier een feedback topic, waarin duidelijk veel kritiek geuit wordt op het Tweakers Plus concept, waar ik wel veel respons lees over de inhoud en opzet van het Plus concept.
Maar de reacties vanuit Tweakers komen vooral neer op: "We zijn druk bezig om een opzet te vinden die wél werkt" (kan ik begrijpen)

Wordt er ooit overwogen dat het concept in zijn geheel misschien niet werkt, en daarom van tafel moet verdwijnen?
Ik neem aan dat bij een Bèta de optie 'het werkt niet' ook open moet blijven, maar niks aan de communicatie wijst mij er op dat dit überhaupt een optie is die overwogen wordt.
Eerlijk gezegd: ik zou het niet weten. Mijn persoonlijke gevoel zegt dat dat op dit moment niet meer als optie zal worden gezien; daarvoor is het project denk ik al te vergevorderd.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 12_0_13
  • Laatst online: 20-10 11:46
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Eerlijk gezegd: ik zou het niet weten. Mijn persoonlijke gevoel zegt dat dat op dit moment niet meer als optie zal worden gezien; daarvoor is het project denk ik al te vergevorderd.
Don't throw good money after bad money.

Lastig, maar een wijze les. (met de nuance: ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is nu)

[ Voor 8% gewijzigd door 12_0_13 op 09-02-2021 12:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Ik weet ook niet wanneer die realisatie precies is gekomen; waarschijnlijk pas bij het marktonderzoek voor Plus. En ik denk ook niet dat het echt een groot probleem is geweest, maar dat het nu in het kader van de nieuwe abonnementen wel een ander verhaal wordt. Voel je echter niet schuldig hoor ;)
Het is meer 'ondergewaardeerd' denk ik. Ik heb dat gevoel als (voormalig) Hero-abonnee iig wel. Het verdwijnen van het supporterabo snap ik werkelijk niet. De hele wereld hangt aan de adblockers en dan is elke euro er een meer dan géén euro's.
Daar heb je gelijk in, en dat hebben we ook inderdaad gemerkt! Zoals hiervoor ook werd opgemerkt is vooral de 'gunfactor' erg belangrijk; het gaat sommige gebruikers niet zozeer om de features en perks, maar om het steunen van Tweakers, en dat moeten we koesteren. Ik denk dat velen, ook in het projectteam, dat ook wel snappen. Hopelijk levert dat nog wat op in deze bèta, ik weet in ieder geval dat daar nog wel discussies over zijn.
Nog steeds? Of inmiddels?

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-10 16:20
@FirePuma142 Vind je het een terechte vergelijking met corr.es of FTM? Die tak van journalistiek is natuurlijk wel iets breder en ik kan me voorstellen dat ze dan ook uit een grotere vijver met geschikte kandidaat-auteurs kunnen vissen. Ik ben iets minder goed bekend met wie er op het moment voor FTM schrijven maar de Correspondent is in iedere geval een stuk diverser qua samenstelling. Voor mij een teken dat we hier op Tweakers nog altijd in een niche zitten (met mijn hoop dat dit wel gaat veranderen door iets actiever te zoeken naar iets anders dan een blanke jonge knaap), waardoor ook de geschikte schrijvers natuurlijk niet voor het oprapen liggen.

Daarbij is het voor Tweakers ook nog eens lastig om 2 soorten artikelen naast elkaar te produceren: de standaard nieuwsberichten die elders ook verschijnen en de artikelen die wat meer met corr.es/FTM te maken hebben, namelijk bedoeld om wat meer diepgang en duiding te geven aan een onderwerp. Ik zie een Wijnberg nog niet rapporteren wat de stand van de peilingen voor de aanstaande verkiezingen zijn en hoe een politicus daar vervolgens op reageert. De vergelijking die je maakt vind ik dan ook wat krom, constructiever zou zijn om je af te vragen of het Plusmodel wel gebaad is bij auteurs die ook nog de dagelijkse stroom nieuwsartikelen moeten schrijven. Probleem dan is, gok ik, dat het erg lastig gaat zijn om de Plus-kant van Tweakers rendabel te krijgen (met als blijvend probleem de beperkte rol van de community in reacties).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Hebben jullie een poll gedaan onder supporters of zij, als supporter komt te vervallen, een adblocker gaan gebruiken (of realistischer; de uitzondering voor tweakers eruit gaan halen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
JohnnieWbl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:28:
@FirePuma142 Vind je het een terechte vergelijking met corr.es of FTM? Die tak van journalistiek is natuurlijk wel iets breder en ik kan me voorstellen dat ze dan ook uit een grotere vijver met geschikte kandidaat-auteurs kunnen vissen.
Maar dat is toch niet iets dat je het probleem van de abonnementhouders kan maken? Dat is dus letterlijk wat uit een marktonderzoek zou moeten komen rollen. Wat is, binnen bepaalde ranges van waarschijnlijkheid, wat mensen gaan willen betalen voor de content die wij kunnen leveren.

Ik was er niet bij natuurlijk, dus ik kan er compleet naast zitten, maar ik heb een beetje het gevoel dat het 'marktonderzoek' nogal een enorme gok is. Een "op hoop van zegen" omdat er vanuit DPG opgelegd is dat er meer geld uit moet komen.

Ik ben namelijk een beetje bang dat als dit niet gaat werken (en ik heb er nogal een hard hoofd in, maarja, ik ben altijd cynisch) er nog meer verregaande stappen genomen gaan worden. Bijv. door gebruik van de site zonder adblocker onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-10 20:19
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Nou er werd in de eerste week al duidelijk gemaakt dat dit project 'moet' slagen en dat het point of no return al voorbij was. Helaas was dat dus al uitgesloten nog voordat men enige input vanuit de community had gehad.

Ja er waren wat on-site vragen/polls geweest maar die waren blijkbaar niet indicatief voor het sentiment wat nu naar boven is komen drijven. Was er bijvoorbeeld vorig jaar zomer een tijdelijke bèta geweest van bijvoorbeeld 3 maanden dan had je vanaf toen tot nu alles veel beter bij kunnen sturen waardoor je nu veel minder pushback had gehad.

Ik weet dat het al ietwat erkend is maar het voelt vanaf het begin nogal ondoordacht aan.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
JohnnieWbl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:28:
@FirePuma142 Vind je het een terechte vergelijking met corr.es of FTM? Die tak van journalistiek is natuurlijk wel iets breder en ik kan me voorstellen dat ze dan ook uit een grotere vijver met geschikte kandidaat-auteurs kunnen vissen. Ik ben iets minder goed bekend met wie er op het moment voor FTM schrijven maar de Correspondent is in iedere geval een stuk diverser qua samenstelling. Voor mij een teken dat we hier op Tweakers nog altijd in een niche zitten (met mijn hoop dat dit wel gaat veranderen door iets actiever te zoeken naar iets anders dan een blanke jonge knaap), waardoor ook de geschikte schrijvers natuurlijk niet voor het oprapen liggen.

Daarbij is het voor Tweakers ook nog eens lastig om 2 soorten artikelen naast elkaar te produceren: de standaard nieuwsberichten die elders ook verschijnen en de artikelen die wat meer met corr.es/FTM te maken hebben, namelijk bedoeld om wat meer diepgang en duiding te geven aan een onderwerp. Ik zie een Wijnberg nog niet rapporteren wat de stand van de peilingen voor de aanstaande verkiezingen zijn en hoe een politicus daar vervolgens op reageert. De vergelijking die je maakt vind ik dan ook wat krom, constructiever zou zijn om je af te vragen of het Plusmodel wel gebaad is bij auteurs die ook nog de dagelijkse stroom nieuwsartikelen moeten schrijven. Probleem dan is, gok ik, dat het erg lastig gaat zijn om de Plus-kant van Tweakers rendabel te krijgen (met als blijvend probleem de beperkte rol van de community in reacties).
Inderdaad ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om een critical mass te bereiken (dwz meer dan voldoende leden om het rendabel te maken). Als je uitgaat van een Tweaker die 10+ artikelen op een dag leest, 20 forumtopics doorneemt en nog even in de PW of Tweakblogs kijkt is 1 uniek artikel per dag gewoon te weinig. Ik bedoel hier niet mee qua inhoud dat zal wel op orde raken, maar ik bedoel tussen de stroom aan andere zaken. Dat het te weinig impact heeft tussen al het andere aan informatie. Bij het abonnement krijg je natuurlijk ook andere voordelen, maar aangezien de abonnementen nooit al echt storm liepen...Ik hoop dat het een succes wordt anders betekent dat nog verdergaande beperkingen vrees ik.

Vergeet niet dat vast al meer dan een ton uitgegeven zal zijn aan Plus (manuren, vergaderingen, onderzoeken een jaar lang etc). Dat moet terugverdiend worden.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 09-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-10 16:20
Hydra schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:34:
Maar dat is toch niet iets dat je het probleem van de abonnementhouders kan maken? Dat is dus letterlijk wat uit een marktonderzoek zou moeten komen rollen. Wat is, binnen bepaalde ranges van waarschijnlijkheid, wat mensen gaan willen betalen voor de content die wij kunnen leveren.
Je kunt niet alles in een marktonderzoek kunt stoppen zodat er een kip-en-klare oplossing komt uitrollen, zo werkt het niet. En ja, de vergelijking gaat imo mank vanwege het genoemde verschil in onderwerpen, en ja, de gevolgen daarvan zijn deels een probleem van de abbo-houders, want die zullen waarschijnlijk een hogere maandprijs moeten betalen dan bij een medium die minder niche doelgroepen bedient. Dat is, áls men deze nieuwe abbo-vorm gaat invoeren.
CyberMania schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
Vergeet niet dat vast al meer dan een ton uitgegeven zal zijn aan Plus (manuren, vergaderingen, onderzoeken een jaar lang etc). Dat moet terugverdiend worden.
Ik ben er nooit bij geweest maar ik gok eigenlijk dat dit onderwerp, de optie om inkomsten te genereren uit een abbo-vorm met extra content, wel structureel (iig jaarlijks) op een agenda stond. Tuurlijk wordt er nu doorgepakt met extra manuren en onderzoeken maar ik denk dat er al aardig wat data aanwezig was.

[ Voor 25% gewijzigd door JohnnieWbl op 09-02-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hydra schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:31:
[...]

Hebben jullie een poll gedaan onder supporters of zij, als supporter komt te vervallen, een adblocker gaan gebruiken (of realistischer; de uitzondering voor tweakers eruit gaan halen)?
Vziw is daar wel rekening mee gehouden; we weten wat het gemiddelde percentage adblockers is en wat dus het effect daarvan is op de inkomsten.
AtlAntA schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Nou er werd in de eerste week al duidelijk gemaakt dat dit project 'moet' slagen en dat het point of no return al voorbij was. Helaas was dat dus al uitgesloten nog voordat men enige input vanuit de community had gehad.
De start van de bèta was natuurlijk niet het punt waarop we nog geen enkele input hadden; daar zijn andere onderzoeken en tests - ook met gebruikers - aan vooraf gegaan.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:48:
[...]

[...]

De start van de bèta was natuurlijk niet het punt waarop we nog geen enkele input hadden; daar zijn andere onderzoeken en tests - ook met gebruikers - aan vooraf gegaan.
Dat weet ik. Vandaar ook mijn opmerking dat het niet indicatief was voor wat er nu voor sentiment heerst. Maar goed dat is allemaal al geweest en daar kunnen we nu niks meer aan veranderen. Ik hoop wel van harte dat tweakers hier lering uit trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
JohnnieWbl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
Je kunt niet alles in een marktonderzoek kunt stoppen zodat er een kip-en-klare oplossing komt uitrollen, zo werkt het niet.
Volgens mij is dat niet wat ik zeg toch? Ik weet ook wel dat een marktonderzoek toegepaste statistiek is.
En ja, de vergelijking gaat imo mank vanwege het genoemde verschil in onderwerpen, en ja, de gevolgen daarvan zijn deels een probleem van de abbo-houders, want die zullen waarschijnlijk een hogere maandprijs moeten betalen dan bij een medium die minder niche doelgroepen bedient. Dat is, áls men deze nieuwe abbo-vorm gaat invoeren.
Ik denk dat de crux van het verhaal is dat abonnement-houders niks 'moeten'. Tweakers moet laten zien dat ze content kunnen produceren die het geld waard is. Een paar euro per maand is best veel als je het vergelijkt met iets als Disney+ ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Gezien het supporters abbo niet rendabel is met 1 euro per maand kan je ervan uit gaan dat toch zeker de helft van de prijsstelling van het plus abbo gaat naar het compenseren van het gederfde inkomen uit ads.

Wellicht zou een plus abbo waarbij je alleen de extra artikelen kan lezen zonder extra perks voor de helft van de voorgestelde prijs meer mensen over de streep trekken. Dan kan je het huidige voorgestelde plus abbo gewoon hero laten noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
Sphere- schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:39:
Gezien het supporters abbo niet rendabel is met 1 euro per maand kan je ervan uit gaan dat toch zeker de helft van de prijsstelling van het plus abbo gaat naar het compenseren van het gederfde inkomen uit ads.

Wellicht zou een plus abbo waarbij je alleen de extra artikelen kan lezen zonder extra perks voor de helft van de voorgestelde prijs meer mensen over de streep trekken. Dan kan je het huidige voorgestelde plus abbo gewoon hero laten noemen.
Dat zou je denken he?
Maar ik geloof niet dat een gemiddelde user 40 euro aan ads per maand binnen haalt. Dat zouden ruwweg zo'n 40.000 views gemiddeld per maand per user zijn. Dat klinkt gewoonweg niet geloofwaardig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sphere- schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:39:

Volgensmij is aangegeven dat een gebruiker per jaar ~E40 aan ad opbrengsten genereert.

Dat lijkt de Hero prijs van E42 p/j te verklaren (ad vrij maar geen plus).
Plus kost E60 p/j (ad vrij en plus artikelen).
Daarmee wordt Plus op ongveer E18p/j gewaardeerd.

Echter er is geen Plus variant van E18p/j wat logisch zou zijn want m.i. is dat ook een veel beter te behappen en verdedigen prijs voor het gebodene.

Volgende structuur vind ik sympathieker en duidelijker:
Supporter = 10 p/j of whatever je maar wilt geven (maar geen perks of wellicht alleen css)
Plus = 20 p/j (plus artikelen)
Ad vrij = 40 p/j (alleen ad-vrij)
Hero = 60 p/j (plus + ad-vrij)
Elite = blijft gelijk (+ mogelijkheid om meer te geven)

Maar goed, T zal wel bang zijn dat iedereen (met deze plus variant) massaal ad blockers aanzet en daarmee hun probleem blijft bestaan. En voor ad-vrij willen mensen wellicht geen E42 betalen.
Maar ja dan kom je dus op de huidige vrij onsymphatieke en dure abo’s uit voor plus artikelen.

Persoonlijk vind ik E25-30 de max voor een abo.

Plus artikelen zijn een kapstok (zonder duidelijk meerwaarde voor mij) om te proberen het ad probleem op te lossen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Help!!!! schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:24:
Supporter = 10 p/j of whatever je maar wilt geven (maar geen perks of wellicht alleen css)
Dat is toch compleet onlogisch? Waarom zou je in hemelsnaam een commercieel bedrijf gewoon geld gaan geven?

Je gaat toch ook geen 10e per jaar aan nu.nl of het AD geven 'just because'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Help!!!! schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Volgensmij is aangegeven dat een gebruiker per jaar ~E40 aan ad opbrengsten genereert.

Dat lijkt de Hero prijs van E42 p/j te verklaren (ad vrij maar geen plus).
Plus kost E60 p/j (ad vrij en plus artikelen).
Daarmee wordt Plus op ongveer E18p/j gewaardeerd.

Echter er is geen Plus variant van E18p/j wat logisch zou zijn want m.i. is dat ook een veel beter te behappen en verdedigen prijs voor het gebodene.

Volgende structuur vind ik sympathieker en duidelijker:
Plus = 20 p/j (plus artikelen)
Ad vrij = 40 p/j (alleen ad-vrij)
Hero = 60 p/j (plus + ad-vrij)
Elite = blijft gelijk (+ mogelijkheid om meer te geven)

Maar goed, T zal wel bang zijn dat iedereen (met deze plus variant) massaal ad blockers aanzet en daarmee hun probleem blijft bestaan. En voor ad-vrij willen mensen wellicht geen E42 betalen.
Maar ja dan kom je dus op de huidige vrij onsymphatieke en dure abo’s uit voor plus artikelen.

Persoonlijk vind ik E25-30 de max voor een abo.

Plus artikelen zijn een kapstok (zonder duidelijk meerwaarde voor mij) om te proberen het ad probleem op te lossen.
Ja inderdaad als je geen behoefte hebt aan al die Hero-features, waarom niet gewoon een Plus-only abo aanbieden voor 2 euro per maand? Als je alleen interesse hebt in de extra artikelen betaal je in feite 4 euro per maand aan zaken die je niet interessant vindt. Daar is nog geen duidelijk antwoord op gekomen.

Als het inderdaad 1 artikel maar per dag wordt zijn het 30 per maand. Daarvan vind ik misschien de helft echt interessant en relevant (bijv al die columns boeien me niet). Dan is 6 euro per maand best veel geld voor maar 15 artikelen per maand /edit: eigenlijk nog wat minder dan 15 want je gaar sowieso wat gratis artikelen per maand krijgen (een 2-jarig abbo is nl. echt niet meer van deze tijd). Dat is 1 extra artikel om de 2 dagen. Om daar nou elke maand 6 euro voor te betalen? Twee euro is voor mij echt de sweetspot per maand voor de Plus-artikelen.

Kijk als mensen die features echt interessant vonden dan had het al lang storm gelopen op Hero maar dat doet het niet. Waarom dan nu wel in eens verwachten (plus = Hero + extra artikelen). Daarom een plus only toch veel beter als extra optie?

Want nu vraag je eigenlijk: ben je bereid extra te betalen voor extra content? Zo ja: dan kan dat maar graag eerst verplicht ook Hero afnemen. Ik vind dat niet logisch. Dan reken je jezelf in feite rijk door er vanuit te gaan dat iedereen die extra wil betalen voor extra content, ook direct bereid is Hero-features af te nemen.

Volgens mij is in de aankonding/FAQ ook ergens beweerd dat de test er vooral is om te kijken of mensen bereid zijn te betalen voor extra content, en dat zie ik niet duidelijk terug in de nieuwe abonnementen waar je verplicht wordt ook Hero af te nemen ipv alleen extra te betalen voor extra content en geen andere stuff.

@jelle.

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 09-02-2021 17:49 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 10:57
In navolging van Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic" hierbij ook de antwoorden op veelgestelde vragen rondom de abonnementen en het “waarom” van Plus. Een aantal vragen zijn al eerder in dit topic of in de FAQ beantwoord, maar voor de volledigheid leek het me handig ze hier toch nog een keer mee te nemen. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk concrete vragen te destilleren uit de vele feedback die we hebben gekregen. Dat was niet altijd even makkelijk. Mocht een vraag of zorg er toch niet bij staan, tag me dan even.

Waarom is er een nieuwe inkomstenbron nodig in de vorm van abonnementen, jullie verdienen toch geld aan advertenties en de Pricewatch?

Tweakers verdient inderdaad primair geld aan advertenties en de Pricewatch. Dit zijn echter verdienmodellen die sterk onder druk staan, mede door adblockers. Onze afhankelijkheid van slechts twee verdienmodellen brengt risico’s met zich mee voor de lange termijn. Daarom willen we graag meer inkomsten uit abonnementen halen. De abonnementen die we al vele jaren aanbieden, zijn op dit moment niet populair genoeg om rendabel te zijn. Uit onderzoek (zie Koen Crijns in "Het grote Tweakers Plus topic" voor een uitgebreide toelichting) kwam naar voren dat extra content het meest geschikt is om meerwaarde te bieden.

Moeten jullie een Plus-abonnement introduceren van DPG Media?

Nee. DPG Media is een commercieel bedrijf en verlangt dat een titel als Tweakers winstgevend is. Maar hoe we dat doen, is aan onszelf. Het is niet zo dat DPG Media een kant-en-klare premium-formule op de plank heeft liggen waar wij nu gebruik van gaan maken.

Waarom lijkt dit dan zoveel op de premium-abonnementen bij andere DPG-titels?

In de markt én binnen DPG Media is veel onderzoek gedaan naar wat wel en niet werkt als het gaat om betaalde content. We zouden onszelf in de vingers snijden als we geen gebruik maken van deze kennis en alleen maar zelf het wiel proberen uit te vinden. Dat kost onnodig veel werk en tijd die we liever aan andere zaken besteden. Dus ja, sommige zaken, zoals het gratis kunnen lezen van een aantal artikelen per maand, zijn zeer vergelijkbaar met een titel als AD. Het is echter niet zo dat wij alle ervaring hiermee 1-op-1 toepassen. Juist in de bèta proberen we erachter te komen wat wel en niet werkt voor Tweakers.

Waarom hebben jullie het Supporter-abonnement geschrapt?

Het Supporter-abonnement bleek niet rendabel om het gemis aan advertentie-inkomsten op te vangen. Uit onderzoek is gebleken dat een dergelijk abonnement minimaal €3 per maand zou moeten kosten om het gemis aan inkomsten te compenseren. Hier is ook de prijsstelling van de nieuwe Hero-abonnementen op gebaseerd (€3 per maand bij 2 jarig-abonnement).

Waarom zijn er features van het Hero-abonnement komen te vervallen?

Omdat we nieuwe Hero-abonnementen introduceren, hebben we ook kritisch gekeken naar de features in dit abonnement. Sommige features bleken erg discutabel (verhoogde winkans), worden niet of nauwelijks gebruikt (bètatoegang en eigen statistieken) en leveren techdebt op. Door het schrappen creëren we ook development-ruimte voor toekomstige nieuwe features. Dat dit op abonnees overkomt als “iets afpakken maar niks voor terugkrijgen”, begrijpen we heel goed. Dat had beter gecommuniceerd kunnen én moeten worden.

Wat gebeurt er met mijn huidige Supporter- of Hero-abonnement?

Ons doel is om alle huidige abonnees (en opzeggers, zie verderop) de mogelijkheid te geven om een Plus-abonnement af te sluiten voor de prijs van het oude Hero-abonnement (€3,75 per maand). Dit abonnement is maandelijks opzegbaar en de prijs blijft geldig zolang je het abonnement hebt. Je kunt Plus dus zolang uitproberen als je wilt. Hoe dit precies past in de huidige voorwaarden, resterende looptijden en reeds betaald abonnementsgeld, zijn we nog aan het onderzoeken. Dat geldt ook voor wat dit betekent voor abonnees die geen gebruik willen maken van dit aanbod.

Waarom hebben jullie dit niet meteen gecommuniceerd in de update met de nieuwe abonnementen? Dat had een hoop vragen en ergernis bespaard.

De aanbieding voor huidige abonnees is nog niet definitief om bovengenoemde redenen. We hebben het belang hiervan echter verkeerd ingeschat. In de weken vóór de update waren in dit topic veel vragen over de stand van zaken. Daarover wilden we graag een update geven, waarbij we de aanname hebben gedaan dat iedereen ook erg benieuwd zou zijn naar de nieuwe abonnementen. Dat dit juist vragen, onduidelijkheden en irritatie zou oproepen bij huidige abonnees, hebben we ons onvoldoende gerealiseerd. Dat is geen “dikke middelvinger” omdat het ons niet boeit, maar een verkeerde inschatting van de waarde die veel tweakers hechten aan hun abonnement en de steun die ze hiermee leveren.

Ik heb mijn abonnement opgezegd om de gang van zaken, wat nu?

Het aanbod dat we huidige abonnees willen doen, is ook geldig voor iedereen die na aankondiging van de bèta (1 december) zijn abonnement heeft opgezegd.

Hebben jullie het verlies van de groep huidige abonnees niet gewoon ingecalculeerd?

Er is in de business case op geen enkele manier een verlies van huidige abonnees “ingecalculeerd”. Feit is dat we een groot aantal (nieuwe) abonnees nodig hebben om van Plus een rendabel verdienmodel te maken. Dat betekent echter niet dat we de huidige abonnees dan maar laten vallen. Het heeft wel de voorkeur dat de huidige abonnees overstappen op onze nieuwe abonnementen. Het onderhouden van zowel oude als nieuwe abonnementen heeft namelijk impact op techniek, klantenservice en de voorwaarden.

Ik steun Tweakers al heel lang met mijn abonnement en doe dat graag, waarom moeten er dan nieuwe abonnementen komen?

Om meer inkomsten uit abonnementen te halen, is het nodig om nieuwe abonnementen te introduceren die op een ander vlak (content) meerwaarde bieden. Dat daar niet voor iedereen een geschikte optie bij zit, beseffen we. Maar juist door op dit vlak een nieuw verdienmodel te ontwikkelen, verkleinen we onze afhankelijkheid van bestaande verdienmodellen (en bijbehorende risico’s) richting de toekomst.

Ik geloof principieel niet in betalen voor content of voor Nederlands technieuws. Waarom gaan jullie hier toch mee door? Kunnen jullie Plus niet gewoon schrappen?

We beseffen dat niet iedereen zich kan vinden in betalen voor content, of de meerwaarde ervan inziet. Uiteindelijk mag iedereen voor zichzelf de keuze maken om wel of geen abonnement af te sluiten. Wij denken dat we op deze manier wel degelijk meerwaarde kunnen bieden. Bovendien blijft het grootste deel van de artikelen gewoon gratis toegankelijk, zie ook Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic"

Hoe gaat de karmakorting werken?

De insteek van de karmakorting is dat het aantal karmapunten dat je hebt, recht geeft op een bepaalde korting. Die korting blijft geldig zolang je abonnement loopt. De precieze staffels worden nog onderzocht, maar de korting loopt op tot 50%. Karmakorting kan gecombineerd worden met het aanbod dat huidige abonnees ontvangen.

Waarom komt er geen abonnement met alleen toegang tot Plus-artikelen?

Een goedkoper Plus-abonnement kan simpelweg niet uit. Controle over advertenties is standaard onderdeel van alle abonnementen en om dezelfde reden dat het Supporter-abonnement komt te vervallen, kunnen we dit niet goedkoper aanbieden. Onderzoek heeft laten zien dat gebruikers bij een dergelijk abonnement ook een Plus-ervaring verwachten (zonder advertenties), naast de content die ze kunnen lezen. Tot slot heeft Plus directe impact op onze kostenkant (salarissen van redacteuren), in tegenstelling tot sommige andere abo-features.

Zijn jullie niet bang dat er een tweedeling ontstaat in de community als er niet meer onder elk artikel door iedereen gereageerd kan worden?

Dat is een relevante vraag waarop wij nu ook het antwoord niet weten. Dit zal moeten blijken in de praktijk. De keuze om reacties alleen open te stellen voor Plus-abonnees is zeker niet ideaal maar het is uiteindelijk kiezen tussen twee kwaden. Discussies voeren zonder het artikel te hebben gelezen of de context te kennen, vinden we zeer ongewenst en dat kregen we ook als feedback van gebruikers terug.

Waarom reageren er telkens verschillende mensen in dit topic en is er niet één woordvoerder?

Om een kijkje in de keuken te geven, Plus en de nieuwe abonnementen worden ontwikkeld door een projectgroep waarbij mensen van redactie, product, development, communitymanagement en marketing betrokken zijn. Er is dus niet één aanspreekpunt cq woordvoerder, maar we stemmen wel periodiek met elkaar af. Omdat we hebben gezien dat we de communicatie in dit topic beter hadden kunnen aanpakken, wijzen we nu specifieke personen aan. Dat zijn @Olaf voor opmerkingen/vragen rondom redactie, ik (@jelle..) voor de abonnementen en @Moonsugar voor overkoepelende communityzaken. Bij andere vragen zorgen wij ervoor dat deze door de juiste persoon beantwoord worden.

En hoe zit het nou met die cookies en trackers?

De wens is om Tweakers cookie- en trackingvrij te maken, voor iedereen. Dus dat staat verder los van de nieuwe abonnementen. Een aparte projectgroep is hiermee bezig en zodra hier een update van is, zullen we dit apart communiceren. Zie voor meer info ook Cookiebalk met voorkeuren! Oh, blijkt een test....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania

Een goedkoper Plus-abonnement kan simpelweg niet uit. Controle over advertenties is standaard onderdeel van alle abonnementen en om dezelfde reden dat het Supporter-abonnement komt te vervallen, kunnen we dit niet goedkoper aanbieden. Onderzoek heeft laten zien dat gebruikers bij een dergelijk abonnement ook een Plus-ervaring verwachten (zonder advertenties), naast de content die ze kunnen lezen. Tot slot heeft Plus directe impact op onze kostenkant (salarissen van redacteuren), in tegenstelling tot sommige andere abo-features.
Dit verhaal rammelt. Juist is verteld dat de test als doel heeft te testen of mensen bereid zijn te betalen voor extra content. Zie voor de rest van de onderbouwing mijn post hier boven. Dit is niet verteld wat het doel van de test is. Als het puur om betalen voor extra content gaat, worden er nu opeens heel andere dingen bijgehaald. Ik vind dit niet fair.

Je bent nu in feite aan het testen zijn mensen bereid extra te betalen voor extra content + te betalen voor de Hero features.

Mijn antwoord op het eerste is ja, maar die 4 euro verplicht voor Hero features niet. Wat wordt dan het eenduidige antwoord op de insteek van de test rondom extra artikelen? Daar wil ik wel voor betalen maar Hero-features niet dat boeit me niet dus daar wil ik niet voor betalen.

Want is er van tevoren niet duidelijk bij gezegd dat je er dan ook verplicht een Hero-abonnement voor moest gaan bijnemen. Dit is nieuw voor mij.

Koen schreef zelf ook al dat mensen weinig waarde zien in de huidige abbo's maar je nu wel verwacht wordt spontaan daar voor te moeten gaan betalen voordat je enkel Plus kan lezen?
Waarom reageren er telkens verschillende mensen in dit topic en is er niet één woordvoerder?

Om een kijkje in de keuken te geven, Plus en de nieuwe abonnementen worden ontwikkeld door een projectgroep waarbij mensen van redactie, product, development, communitymanagement en marketing betrokken zijn. Er is dus niet één aanspreekpunt cq woordvoerder, maar we stemmen wel periodiek met elkaar af. Omdat we hebben gezien dat we de communicatie in dit topic beter hadden kunnen aanpakken, wijzen we nu specifieke personen aan. Dat zijn @Olaf voor opmerkingen/vragen rondom redactie, ik (@jelle..) voor de abonnementen en @Moonsugar voor overkoepelende communityzaken. Bij andere vragen zorgen wij ervoor dat deze door de juiste persoon beantwoord worden.
Dit is wel heel fijn, hopelijk ontstaan er nu minder misverstanden en meer duidelijkheid/structuur. Top! _/-\o_

[ Voor 59% gewijzigd door CyberMania op 09-02-2021 23:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@jelle. ook jij naast Olaf bedankt voor de duidelijke post, dit word -ik denk door velen- maar in ieder geval door mij zeer gewaardeerd!
jelle. schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:48:

Ons doel is om alle huidige abonnees (en opzeggers, zie verderop) de mogelijkheid te geven om een Plus-abonnement af te sluiten voor de prijs van het oude Hero-abonnement (€3,75 per maand). Dit abonnement is maandelijks opzegbaar en de prijs blijft geldig zolang je het abonnement hebt. Je kunt Plus dus zolang uitproberen als je wilt. Hoe dit precies past in de huidige voorwaarden, resterende looptijden en reeds betaald abonnementsgeld, zijn we nog aan het onderzoeken. Dat geldt ook voor wat dit betekent voor abonnees die geen gebruik willen maken van dit aanbod.
Dit maakt m.i. zo ontzettend veel verschil. Het gaat van het gevoel dat Tweakers niets geeft om Hero-abonnement houders naar. Als dit direct gecommuniceerd werd (bij die FP post met prijzen) was er zo veel minder backlash geweest hierover. "Hé we waarderen de oudgedienden en jullie mogen voor dezelfde prijs blijven".

Wel hoop ik dat dit wel echt een lering is voor Tweakers en de afstand tussen de crew en de gebruikers is hiermee echt heel helder geworden. Hopelijk doen jullie hier wat aan want dit kan en gaat ten koste van de community.
En hoe zit het nou met die cookies en trackers?

De wens is om Tweakers cookie- en trackingvrij te maken, voor iedereen. Dus dat staat verder los van de nieuwe abonnementen. Een aparte projectgroep is hiermee bezig en zodra hier een update van is, zullen we dit apart communiceren. Zie voor meer info ook Cookiebalk met voorkeuren! Oh, blijkt een test....
Ik ben het hier wel echt mee oneens. We zitten op een techsite met technische mensen die dit soort zaken snappen en begrijpen. Trackers kunnen en mogen uit als je geen ads krijgt. Dat dit technisch misschien lastig is, is een tweede. Maar geen ads en wel trackers is meten met twee maten. Dit liever vandaag dan morgen, maar is in wezen wellicht OT in dit topic.

Jelle, als laatste is er enig idee wanneer de volgende stap zal zijn in dit traject en welke zal dit zijn? Wat is de prognose over nieuwe communicatie over karmakorting?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

True schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:24:

[...]

Ik ben het hier wel echt mee oneens. We zitten op een techsite met technische mensen die dit soort zaken snappen en begrijpen. Trackers kunnen en mogen uit als je geen ads krijgt. Dat dit technisch misschien lastig is, is een tweede. Maar geen ads en wel trackers is meten met twee maten. Dit liever vandaag dan morgen, maar is in wezen wellicht OT in dit topic.
Hier kan ik wel iets over zeggen ;) Het klopt dat het feit dat doordat alle abonnementsvormen bannervrij zijn het ook minder lastig is om die ook trackingvrij te maken. Het ligt een beetje aan het tijdspad dat we voorzien voor het gehele traject of we het voor de abonnementen eerst als tussenstap gaan doen. Hier zal dan technisch inderdaad nog wel een en ander voor aangepast moeten worden, maar er is wel al een en ander aan voorwerk gedaan. Hopelijk kunnen we hier binnenkort meer over zeggen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-10 16:57
crisp schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:23:
Laat ik het dan anders stellen: zonder plus was er geen extra redacteur aangenomen en zou de redactie misschien zelfs wel moeten inkrimpen. Dan krijg je vanzelf minder en minder diepgaande artikelen. Misschien dat niet iedereen nu direct de toegevoegde waarde ziet, maar mijns inziens wordt er ook wel heel erg gefocussed op de individuele plus-artikelen en wordt er nog te weinig naar het geheel gekeken.
Dat is dan ook zo'n beetje de enige feedback waarop tot nu toe (geagiteerd) gereageerd werd.
Olaf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:34:
Ik snap het Plus-aanbod niet, wat is het nu precies?

Zie het als een magazine. Het gedeelde Hardware Info/Tweakers-magazine verscheen zes keer per jaar. De reviews uit dat magazine kan iedereen nu online lezen maar met Plus brengen we je elke maand een flinke hoeveelheid achtergronden, een interview, een how-to, columns en actueel uitgebreid nieuws. Genoeg om een maandelijks tijdschrift mee te vullen, maar dan online en verspreid over de maand.
Ik heb een aantal suggesties gedaan om Plus juist méér vorm te geven als een magazine en tegelijkertijd wellicht een aantal bezwaren weg te nemen (hier en hier), maar tot nu toe zonder enige reactie. Dat maakt het wel heel lastig om te sparren en dat is héél frustrerend als je probeert constructief mee te denken en juist níet bezig te zijn met of column x of how-to y wel 'Plus-waardig' is.
jelle. schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:51:
Daar ga ik mee aan de slag inderdaad :) Dus als er nog concrete en prangende vragen over eea liggen die nog niet eerder hier zijn gesteld, tag me dan vooral even.
@jelle. Bij dezen, dan. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door return true op 10-02-2021 00:07 . Reden: Links naar eerdere berichten toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
De insteek komt nu over als:

Plus-abbo = 2 euro (extra content) + verplicht Hero (4 euro).

In plaats van:

Plus-abbo = (bijv.) kost 4 euro, met optionele upgrade optie voor Hero-features voor 2 euro.

Dat is een heel andere insteek als abbo.

Want nu is het verhaal geworden of je niet alleen bereid bent te betalen voor extra content maar ook voor Hero-features (waar kennelijk weinig meerwaarde in zit, nooit succesvol hebben jullie zelf toegegeven).

[ Voor 39% gewijzigd door CyberMania op 10-02-2021 03:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Danny
crisp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Hier kan ik wel iets over zeggen ;) Het klopt dat het feit dat doordat alle abonnementsvormen bannervrij zijn het ook minder lastig is om die ook trackingvrij te maken. Het ligt een beetje aan het tijdspad dat we voorzien voor het gehele traject of we het voor de abonnementen eerst als tussenstap gaan doen. Hier zal dan technisch inderdaad nog wel een en ander voor aangepast moeten worden, maar er is wel al een en ander aan voorwerk gedaan. Hopelijk kunnen we hier binnenkort meer over zeggen.
Je bent gewoon wettelijk verplicht de site trackingvrij aan te bieden. Users moeten expliciete toestemming geven. Dat alleen aan betalende users aanbieden mag helemaal niet. Het verbaast me sowieso dat jullie nog steeds wegkomen met jullie cookiewall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Danny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:06:
[...]

Je bent gewoon wettelijk verplicht de site trackingvrij aan te bieden. Users moeten expliciete toestemming geven. Dat alleen aan betalende users aanbieden mag helemaal niet. Het verbaast me sowieso dat jullie nog steeds wegkomen met jullie cookiewall.
Dat klopt ja. Het is ook een doorn in mijn oog. Overigens zou de tussenstap, een abonnement aanbieden dat wel trackervrij is, er volgens mij juist wel voor zorgen dat we aan de wettelijke eis voldoen (IANAL, maar dat is ons wel verteld en komt vziw vanuit onze legal afdeling). Maar echt ideaal is dat natuurlijk nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 10-02-2021 07:27 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyberMania schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 02:53:
De insteek komt nu over als:

Plus-abbo = 2 euro (extra content) + verplicht Hero (4 euro).

In plaats van:

Plus-abbo = (bijv.) kost 4 euro, met optionele upgrade optie voor Hero-features voor 2 euro.

Dat is een heel andere insteek als abbo.

Want nu is het verhaal geworden of je niet alleen bereid bent te betalen voor extra content maar ook voor Hero-features (waar kennelijk weinig meerwaarde in zit, nooit succesvol hebben jullie zelf toegegeven).
Je vergeet alleen bannervrij mee te nemen: dat vertegenwoordigd natuurlijk ook een waarde, ook al is daar een 'gratis alternatief' voor (welke vanuit onszelf gezien natuurlijk onwenselijk is).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Reden genoeg om toch weer eens wat aan te halen:
[...]

Omdat dit dus nergens stond:
jelle. schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:48:q

Jullie hebben echt een communicatieprobleem, waarom zetten jullie dit dan niet:

1. in het .plan
2. in de FAQ?

Blijkbaar is die informatie al bekend. Dus men moet dit weer eens via een forumtopic vernemen.
Dit is zo amateuristisch..

Blijft over dat ik het met zo'n verhoging niet eens ben. Een normaal bedrijf doet zoiets in stappen en gaat niet verhogingen van 200% doorvoeren. Karma is niet zo relevant.
Niet raar dat mensen zo reageren en hun abonnement opzeggen. Ik heb namelijk niet de indruk dat men dit topic plat loopt en een aantal al afscheid hebben genomen..

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 10-02-2021 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:33:
[...]

Je vergeet alleen bannervrij mee te nemen: dat vertegenwoordigd natuurlijk ook een waarde, ook al is daar een 'gratis alternatief' voor (welke vanuit onszelf gezien natuurlijk onwenselijk is).
Maar dat interesseert me niet. Ik vind ads niet erg en gebruik ook geen blocker. Waarom is niet een Plus abonnement voor extra redactionele content als uitgangspunt genomen en daar dan evt upgradepakketen aan te koppelen? Zie ook de TS:
een abonnement testen rondom redactionele artikelen. Want we denken dat er een grote groep lezers onder jullie is, die behoefte heeft aan extra artikelen.
Ik dacht dat de bedoeling was. Maar nu wordt getest of ik vooral wil betalen voor allerlei Hero-features of ik dat ook wil.
Voor mij persoonlijk is dit niet duidelijk gecommuniceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 10-02-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyberMania schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:39:
[...]

Maar dat interesseert me niet. Ik vind ads niet erg en gebruik ook geen blocker. Waarom is niet een Plus abonnement voor extra redactionele content als uitgangspunt genomen en daar dan evt upgradepakketen aan te koppelen? Zie ook de TS:

[...]

Ik dacht dat de bedoeling was. Maar nu wordt getest of ik vooral wil betalen voor allerlei Hero-features of ik dat ook wil.
Voor mij persoonlijk is dit niet duidelijk gecommuniceerd.
Daar werd in het begin ook aan gedacht, maar gaandeweg zijn we tot andere inzichten gekomen, mede op basis van feedback hier dat mensen een bannervrij-ervaring verwachten bij een plusabonnement. Jij hebt blijkbaar een andere mening waardoor dit aanbod niet helemaal aansluit bij jouw wensen, maar wij denken hiermee wel te voldoen aan de wensen van de meerderheid.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Daar werd in het begin ook aan gedacht, maar gaandeweg zijn we tot andere inzichten gekomen, mede op basis van feedback hier dat mensen een bannervrij-ervaring verwachten bij een plusabonnement. Jij hebt blijkbaar een andere mening waardoor dit aanbod niet helemaal aansluit bij jouw wensen, maar wij denken hiermee wel te voldoen aan de wensen van de meerderheid.
Oké maar ik moet telkens overal lezen dat een bannervrij abonnement juist niet rendabel is (zie bijv de update op de FP). En nu moet het er verplicht bij? Dus echt duidelijk vind ik het allemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ed1703 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:37:
Reden genoeg om toch weer eens wat aan te halen:

[...]

Omdat dit dus nergens stond:

[...]

1. in het .plan
2. in de FAQ?

Blijkbaar is die informatie al bekend. Dus men moet dit weer eens via een forumtopic vernemen.
Volgens mij is het nog de bedoeling dat de faq wordt uitgebreid toch @jelle.?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyberMania schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Oké maar ik moet telkens overal lezen dat een bannervrij abonnement juist niet rendabel is (zie bijv de update op de FP). En nu moet het er verplicht bij? Dus echt duidelijk vind ik het allemaal niet meer.
Het 1 euro supporter abonnement is niet rendabel. @jelle. legt in zijn Q&A uit waarom dat zo is. Binnen het hero-abonnement is hier rekening mee gehouden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:11:
[...]

Het 1 euro supporter abonnement is niet rendabel. @jelle. legt in zijn Q&A uit waarom dat zo is. Binnen het hero-abonnement is hier rekening mee gehouden.
Ok dan trek ik me terug uit dit topic. Voor mij draaide het er om te bespreken of je bereid bent te betalen voor extra redactionele content en niet al die extra's van Hero (want als men dat had gewild dan waren die abbo's vast een stuk succesvoller). Dat was dan een misverstand. Dan heb ik geen interesse meer in Plus. Desalniettemin veel succes gewenst met de rest van het verloop!

[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 10-02-2021 08:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Danny
crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:23:
[...]

Dat klopt ja. Het is ook een doorn in mijn oog. Overigens zou de tussenstap, een abonnement aanbieden dat wel trackervrij is, er volgens mij juist wel voor zorgen dat we aan de wettelijke eis voldoen (IANAL, maar dat is ons wel verteld en komt vziw vanuit onze legal afdeling). Maar echt ideaal is dat natuurlijk nog steeds niet.
Nee, wij hadden dat - betalen voor trackervije toegang - maar dat blijkt niet toegestaan. Je mag mensen niet weigeren als ze tracking cookies weigeren. Een betaalmuur mag wel, maar dan mag niemand de site vrij bezoeken en moet dus iedereen een abonnement nemen.
Ik snap dat het een doorn in jouw oog is, maar het is een veel grotere doorn in het oog van al je concurrenten die zich WEL aan de wet houden. Het is een vorm van concurrentievervalsing en ik snap werkelijk niet hoe wij op FOK! hier 2 jaar geleden al gezeik met de AP/ACM mee kregen en het snel moesten aanpassen, maar tweakers hier de dans ontspringt. En 'ja, technisch is het lastig' is natuurlijk een kul-argument. Duizenden sites hebben hun zaakjes mbt consent al op orde, alleen tweakers niet. Dat is geen onkunde of tijdgebrek natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Hoi Danny,

Dat is al eindeloos herhaald. Jij bent nummer 100 die het roept. Voegt nu weinig meer toe. Zie voor de discussie en de stavaza het topic in LA. Er wordt in ieder geval aan gewerkt. Ideaal is het zeker niet dat klopt.

[ Voor 23% gewijzigd door CyberMania op 10-02-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:08:
[...]

Volgens mij is het nog de bedoeling dat de faq wordt uitgebreid toch @jelle.?
@jelle. Let erop dat het hier niet zozeer gaat om uitbreiden, alswel om simpelweg corrigeren naar nieuwe inzichten.

De FAQ zegt momenteel het volgende :
Waarom zie ik advertenties op de Premium-artikelen?
Advertenties en de exclusieve content staan in deze bèta nog los van elkaar, aangezien de content nog gratis te lezen is. Op een later moment komen we met meer informatie over de abonnementen en de rol van advertenties daarin.
Het blijft wel essentieel om dezelfde info te geven overal aangezien ze nu ondertussen blijkbaar niet meer los van elkaar zijn (en sowieso zou ik de FAQ al grondig herzien, al is het enkel maar om het woordje premium eruit te halen)

Ik denk wel dat je in dit topic wat meer kan speculeren en voorstellen en gokken, maar als iets eenmaal besloten is, dan moeten (lijkt mij) stante pede de FAQ/.Plan etc voorzien worden van de laatste info, anders ga je nooit duidelijkheid scheppen. Omdat alles elkaar dan tegenspreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Danny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:50:
[...]

Nee, wij hadden dat - betalen voor trackervije toegang - maar dat blijkt niet toegestaan. Je mag mensen niet weigeren als ze tracking cookies weigeren. Een betaalmuur mag wel, maar dan mag niemand de site vrij bezoeken en moet dus iedereen een abonnement nemen.
Ik snap dat het een doorn in jouw oog is, maar het is een veel grotere doorn in het oog van al je concurrenten die zich WEL aan de wet houden. Het is een vorm van concurrentievervalsing en ik snap werkelijk niet hoe wij op FOK! hier 2 jaar geleden al gezeik met de AP/ACM mee kregen en het snel moesten aanpassen, maar tweakers hier de dans ontspringt. En 'ja, technisch is het lastig' is natuurlijk een kul-argument. Duizenden sites hebben hun zaakjes mbt consent al op orde, alleen tweakers niet. Dat is geen onkunde of tijdgebrek natuurlijk.
Ik zal hier eens wat mensen op deze reactie van je wijzen ;) dank daarvoor!

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:23:
[...]

Ik vind dit een beetje vreemd om eerlijk te zijn. Dat zou dus betekenen dat elke site alles vol mag gooien met trackers zolang ze, bij wijze van spreken, ergens een obscure abbonementsvorm van 100 euro per maand hebben staan.

Dit kan iedereen implementeren, en het lijkt me niet de gedachte daarachter. Denk overigens dat als men dan vogelvrij is dat een heleboel verschillende sites dat al wel geimplementeerd zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
CyberMania schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:52:
Je bent nu in feite aan het testen zijn mensen bereid extra te betalen voor extra content + te betalen voor de Hero features.

Mijn antwoord op het eerste is ja, maar die 4 euro verplicht voor Hero features niet. Wat wordt dan het eenduidige antwoord op de insteek van de test rondom extra artikelen? Daar wil ik wel voor betalen maar Hero-features niet dat boeit me niet dus daar wil ik niet voor betalen.

Want is er van tevoren niet duidelijk bij gezegd dat je er dan ook verplicht een Hero-abonnement voor moest gaan bijnemen. Dit is nieuw voor mij.
Uiteindelijk testen we of mensen bereid zijn te betalen voor Plus-content, en in een eerder stadium ook welk bedrag dat dan was. Aan het Plus-abonnement zit een bepaalde prijs vast en mede door de controle over advertenties, kan dat niet goedkoper. Bovendien willen we een Plus-ervaring bieden en onze conclusie is dat Hero-features daar ook bij horen.

Je vervolgvragen zijn al beantwoord door @crisp zie ik.
True schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:24:
Jelle, als laatste is er enig idee wanneer de volgende stap zal zijn in dit traject en welke zal dit zijn? Wat is de prognose over nieuwe communicatie over karmakorting?
Hier kom ik even op terug zodra ik wat concreter in beeld heb wat hiervoor nog moet gebeuren.
return true schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:56:
Ik heb een aantal suggesties gedaan om Plus juist méér vorm te geven als een magazine en tegelijkertijd wellicht een aantal bezwaren weg te nemen (hier en hier), maar tot nu toe zonder enige reactie. Dat maakt het wel heel lastig om te sparren en dat is héél frustrerend als je probeert constructief mee te denken en juist níet bezig te zijn met of column x of how-to y wel 'Plus-waardig' is.
De suggestie om Plus-content te bundelen in een nieuwe vorm vind ik erg interessant. Ik zie dat echter als een mogelijke vervolgstap op het huidige model dat we gaan introduceren. Het is immers natuurlijk niet zo dat we dan "klaar" zijn. De tweedeling is en blijft een relevante vraag dat zich in de praktijk moet uitwijzen, zeker voor, zoals je zegt, een community-driven site als Tweakers die wezenlijk afwijkt van bijvoorbeeld krantentitels.
ed1703 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:37:

1. in het .plan
2. in de FAQ?

De FAQ is zojuist geüpdatet. Het .plan bijwerken lijkt me wat minder zinnig omdat het momentum daarvan al voorbij is, maar ik zal dit nog even bespreken. We willen huidige abonnees actief informeren met deze informatie, maar wel pas als het helemaal rond is. Vragen over wat er bijvoorbeeld gebeurt met het reeds betaalde abonnementsgeld, kunnen we nu nog niet beantwoorden. Datzelfde geldt voor de karmakorting.

Edit: de FAQ is nog niet compleet, we zijn ermee bezig
Gomez12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:13:
Het blijft wel essentieel om dezelfde info te geven overal aangezien ze nu ondertussen blijkbaar niet meer los van elkaar zijn (en sowieso zou ik de FAQ al grondig herzien, al is het enkel maar om het woordje premium eruit te halen)
Klopt helemaal! Ik ga zo ook nog even kijken of de FAQ verder aangevuld moet worden met de vragen die Olaf en ik in onze posts hebben beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Joesv schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Ik vind dit een beetje vreemd om eerlijk te zijn. Dat zou dus betekenen dat elke site alles vol mag gooien met trackers zolang ze, bij wijze van spreken, ergens een obscure abbonementsvorm van 100 euro per maand hebben staan.

Dit kan iedereen implementeren, en het lijkt me niet de gedachte daarachter. Denk overigens dat als men dan vogelvrij is dat een heleboel verschillende sites dat al wel geimplementeerd zouden hebben.
'accepteren of betalen' is inderdaad sowieso geen hele vriendelijke keuze, maar laten we deze discussie vooral verder hier voeren: Cookiebalk met voorkeuren! Oh, blijkt een test... :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-10 13:25
@jelle. Ik had nog voorgesteld om het supporter abo aan te passen naar een donatie vorm, waarbij je tussen de 12 en 40 euro (prijsniveau tussen oude supporter abo en Hero abo) kunt kiezen. Wordt dit nog onderzocht? Want je schreef dat jullie de onvrede voor het vervallen van het supporter abo hadden onderschat. Maar ik lees zo gauw niet terug in jouw reactie hierboven of nu hier iets aan gedaan wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door segil op 10-02-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
segil schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:19:
@jelle. Ik had nog voorgesteld om het supportersabbo aan te passen naar een donatie vorm, waarbij je tussen de 12 en 40 euro (prijsniveau tussen oude supporter abbo en Hero abo) kunt kiezen. Wordt dit nog onderzocht? Want je schreef dat jullie de onvrede voor het vervallen van het supporter abo hadden onderschat. Maar ik lees zo gauw niet terug in jouw reactie hierboven of nu hier iets aan gedaan wordt.
Ja ik begrijp het niet meer hoor. Waarom kan een supporter abbo niet en dat je als dank een paar extra gratis Plus artikelen te lezen krijgt (met ads) bovenop wat 'normale' users krijgen. Dan ben ook ik blij _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34

jdh009

FP ProMod
Excuus mocht het dubbel zij, het topic loopt redelijk snel dus kan niet alles scannen. Ik heb de afgelopen tijd steeds minder de neiging gehad om plus artikelen te lezen omdat de onderwerpen niet echt een meerwaarde waren voor mij. Helaas werkt bij mij vanwege mijn adblocker zowel op mijn iPhone als Laptop het feedbackpaneel niet en kan dus ook niet aangeven wat ik van de artikelen vond, vandaar mijn reactie hier.

Wat ik begreep zouden de regulieren artikelen gewoon blijven komen, maar vroeg me af waarom er voor gekozen is om dan de VR daydream (vandaag) en het artikel over de partijprogramma's (een tijdje terug) een labeltje te geven? De eerste is gewoon een nieuwsmelding en de tweede werd al meerdere jaren gedaan, in zij huidige vorm misschien iets uitgebreider, maar zou anders ook gewoon gedaan zijn. Het artikel van Tech/dronegebruik in de landbouw is zover ik me kan herinneren het enige artikel waarbij ik het gevoel het een premium artikel te lezen.

Ik weet niet waar het aan ligt maar als ik het vergelijk met de artikelen die ik lees bij FTM en de Correspondent zit er toch een verschil in wat ik zelf niet goed kan verwoorden waardoor ik bij hen wel blijf lezen en bij Tweakers op een punt ben gekomen dat ik de artikelen de afgelopen weken steeds meer links laat liggen.
Ik heb mijn abonnement opgezegd om de gang van zaken, wat nu?

Het aanbod dat we huidige abonnees willen doen, is ook geldig voor iedereen die na aankondiging van de bèta (1 december) zijn abonnement heeft opgezegd.
Op dit moment denk ik niet dat ik mijn elite abo terug ga nemen, maar wilde wel even melden dat bij abonnees al voor 1 december dingen bekend waren o.a. dus het wegvallen van het magazine vanaf september of eerder en dat er 'iets' in de pijpleiding zat.

Zo heb ik uiteindelijk mijn conclusies op 24 november 2020 getrokken (en daar zat een periode van bezinning aan vooraf) vanwege de gebrekkige communicatie vanuit jullie kant over het abonnement, wegvallen perks en hierbij geen nieuwe invulling geven. Ik ken de cijfers niet van de opzeggingen, maar het kan zijn dat met een datum van voor 1 december minder oud abonnees buiten de boot vallen die om deze reden opgezegd hebben.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 23:24

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik weet niet of dit al genoemd is (maar om nu 183 pagina's te gaan doorlezen..), maar voor mij is 99% van de waarde van Tweakers.net de discussie onder de artikelen, niet de artikelen zelf. Wat blijft hier van over als de premium artikelen achter een paywall gaan ?

Laten we eerlijk wezen, maar een klein deel van de bezoekers van t.net zal een abbo op de premium artikelen nemen en dit beperkt het aantal deelnemers aan de discussie bij deze artikelen enorm. Straks krijg je dus de rare situatie dat de artikelen waar je voor moet betalen minder waarde bieden dan gratis artikelen.

Ik denk dat t.net hier een verkeerde inschatting maakt van wat de kracht van Tweakers.net is. Het is niet de nieuws content die t.net het instituut maakt dat het is, maar de community.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De link naar de FAQ in de Topic Warning is stuk --> 404.

@Aaargh! zoals ik het begrijp accepteert Tweakers.net op dit moment een tweedeling en is dat helaas een bijeffect van de keuze om betaalde content te gaan leveren.

[ Voor 57% gewijzigd door Q op 10-02-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Aaargh! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:35:
Ik weet niet of dit al genoemd is (maar om nu 183 pagina's te gaan doorlezen..), maar voor mij is 99% van de waarde van Tweakers.net de discussie onder de artikelen, niet de artikelen zelf. Wat blijft hier van over als de premium artikelen achter een paywall gaan ?

Laten we eerlijk wezen, maar een klein deel van de bezoekers van t.net zal een abbo op de premium artikelen nemen en dit beperkt het aantal deelnemers aan de discussie bij deze artikelen enorm. Straks krijg je dus de rare situatie dat de artikelen waar je voor moet betalen minder waarde bieden dan gratis artikelen.

Ik denk dat t.net hier een verkeerde inschatting maakt van wat de kracht van Tweakers.net is. Het is niet de nieuws content die t.net het instituut maakt dat het is, maar de community.
Tja, dit is al zo vaak naar voren gekomen, maarja.. als je dat soort zaken via een forumtopic oppakt wat voor mij is ondergesneeuwd door de rest van de berichten (warning lees ik eigenlijk nooit, op de allereerste reactie na dan), dan komen we ook nergens:
ikloon in "Geef je feedback over reacties onder Premium-artikelen"
Ik zie een enorme stroom aan abonnementen ook niet gebeuren met een uiteindelijke prijsverhoging van 200% voor supporters en niets extra's voor hero's. ad-blocking is de kapstok, nieuwsberichten en daaronder reacties zijn minder belangrijk. Al zijn er dan nog wel 'gratis' artikelen.
Wil of kan je dus niet betalen, dan mag je aardig wat weken 'afkicken' ;)

Ik betwijfel ernstig of dit ooit een groot succes gaat worden. Een survey'tje invullen is toch wat anders dan de daad bij het woord voegen en misschien dat dit wat extra klanten gaat opleveren, maar heel erg veel? Nee.
Tweakers heeft de tijd ook niet mee, diverse gebruikers hebben al diverse andere abonnementen lopen en deze gaan toch echt wel zitten rekenen.

We zullen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door ed1703 op 10-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
segil schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:19:
@jelle. Ik had nog voorgesteld om het supporter abo aan te passen naar een donatie vorm, waarbij je tussen de 12 en 40 euro (prijsniveau tussen oude supporter abo en Hero abo) kunt kiezen. Wordt dit nog onderzocht? Want je schreef dat jullie de onvrede voor het vervallen van het supporter abo hadden onderschat. Maar ik lees zo gauw niet terug in jouw reactie hierboven of nu hier iets aan gedaan wordt.
Uit ons onderzoek is gebleken dat donaties geen stabiel verdienmodel kunnen vormen voor een grote publicatie als Tweakers. Ja, er zijn talloze voorbeelden van (Twitch-)streamers, bloggers, vloggers, Patreon-artiesten etc, maar dat is niet te vergelijken met de grootte en bedrijfsvoering van onze organisatie (80+ medewerkers). We hebben het Supporter-abonnement in de projectgroep ter discussie gesteld, mocht daar iets anders uitkomen dan hierboven gecommuniceerd, dan melden we dat.
jdh009 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:30:
Op dit moment denk ik niet dat ik mijn elite abo terug ga nemen, maar wilde wel even melden dat bij abonnees al voor 1 december dingen bekend waren o.a. dus het wegvallen van het magazine vanaf september of eerder en dat er 'iets' in de pijpleiding zat.

Zo heb ik uiteindelijk mijn conclusies op 24 november 2020 getrokken (en daar zat een periode van bezinning aan vooraf) vanwege de gebrekkige communicatie vanuit jullie kant over het abonnement, wegvallen perks en hierbij geen nieuwe invulling geven. Ik ken de cijfers niet van de opzeggingen, maar het kan zijn dat met een datum van voor 1 december minder oud abonnees buiten de boot vallen die om deze reden opgezegd hebben.
Goed dat je dit aangeeft, hier zullen we naar kijken.

Deze vraag heb ik beantwoord in jelle. in "Het grote Tweakers Plus topic"
ed1703 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:44:
Ik zie een enorme stroom aan abonnementen ook niet gebeuren met een uiteindelijke prijsverhoging van 200% voor supporters en niets extra's voor hero's. [...]
Dat klopt niet, de extra voor huidige Hero-abonnees is dat ze voor dezelfde prijs (of zelfs goedkoper omdat het een maandabonnement is + karmakorting) toegang tot Plus krijgen. Supporter-abonnees gaan inderdaad meer betalen, maar krijgen daar ook veel meer features voor terug.
Q schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:38:
De link naar de FAQ in de Topic Warning is stuk --> 404.
Dank voor het opmerken, heb het doorgezet. De FAQ staat nu hier.

[ Voor 4% gewijzigd door jelle. op 10-02-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA

Je mag een aantal berichten per maand gratis lezen. Jammer genoeg weet je van te voren niet precies welke artikelen uitkomen en aangezien er toch wel 20+ Plus artikelen per maand uit zullen komen heb je grote kans dat je je quota al voor het einde van de maand hebt opgebruikt.

Zou je wachten tot het einde van de maand om je quota op te gebruiken dan is de discussie (als die er al is) onder die artikelen natuurlijk een stuk minder relevant en is meedoen aan die discussies te laat/zinloos.

Edit: zie nu net dat het Premium label weg is op de FP. Bij het artikel staat het label nog wel.

[ Voor 3% gewijzigd door AtlAntA op 10-02-2021 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
jelle. schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:52:
Dat klopt niet, de extra voor huidige Hero-abonnees is dat ze voor dezelfde prijs (of zelfs goedkoper omdat het een maandabonnement is + karmakorting) toegang tot Plus krijgen. Supporter-abonnees gaan inderdaad meer betalen, maar krijgen daar ook veel meer features voor terug.
Ik heb mijn post ook al aangepast. My bad.
Over welke features heb je het eigenlijk?

Abonnee-dag, Win-acties en voorrang op kaarten? Aan al die features heb ik geen behoefte. Voor de karma-features hoef je niet eens veel moeite te doen omdat bij elkaar te verzamelen.
Dus dan blijft reclame-vrij en vage beloftes over toekomstige features over.

Ik merk vooral dat een aantal hier ageren op het feit dat ze niet MEER artikelen kunnen lezen en de toegevoegde reacties.
Doe er iets mee zou ik zeggen. Doe het niet en je bent bezig je klantenbase te slopen.

Ik zou niet graag in jullie schoenen staan moet ik toch wel bekennen. Ik vind dit allemaal erg gevaarlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 10-02-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
return true schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:56:

[...]
Die heb ik gezien en mede daardoor probeer ik vaker de analogie met een magazine te maken. Voor het bundelen zijn de eerste stappen gezet met het filteren van de Plus-artikelen maar hier is uiteraard nog veel meer mee te doen. Zoals ik het begrijp stel jij voor de weergave van Plus-artikelen met een bundeling los te trekken van de FP maar we willen lezers natuurlijk laten zien welke artikelen ze gratis kunnen lezen, dan wel waar ze wellicht bereid voor zijn een abo uit te proberen. Je noemt het een 'lokkertje', tja in feite is elk item op de frontpage een lokkertje in de zin van 'hee we hebben dit geschreven, misschien is het wat voor je'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

AtlAntA schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Edit: zie nu net dat het Premium label weg is op de FP. Bij het artikel staat het label nog wel.
Op dit moment wordt de naamomzetting premium->plus doorgevoerd. Dat kan even duren (er ging wat mis tijdens de omzetting).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:22

Grvy

Bot

crisp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Op dit moment wordt de naamomzetting premium->plus doorgevoerd. Dat kan even duren (er ging wat mis tijdens de omzetting).
verwijder dit bericht maar als dit niet de juiste plek is.. .. maar ik ben ontzettend benieuwd naar hoe dat precies werkt.. in mijn ogen (als systeembeheerder) is het ctrl+f premium en replace met plus..

maar blijkbaar zit daar een hele workflow achter etc.. wellicht interessant als Plus artikel om eens een deep-dive te doen in het ontwikkeltraject van Tweakers.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Grvy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:21:
[...]

verwijder dit bericht maar als dit niet de juiste plek is.. .. maar ik ben ontzettend benieuwd naar hoe dat precies werkt.. in mijn ogen (als systeembeheerder) is het ctrl+f premium en replace met plus..

maar blijkbaar zit daar een hele workflow achter etc.. wellicht interessant als Plus artikel om eens een deep-dive te doen in het ontwikkeltraject van Tweakers.
In dit geval was dat volgens mij inderdaad grotendeels find/replace (heb het zelf niet uitgevoerd), maar dan wel op verschillende plekken (database, PHP code, templates, java-engine). De moeiljikheid zit hem in de juiste volgorde van uitvoeren zodat alles blijft werken en de gebruiker hier niets van merkt. Dat laatste is dus dit keer gefaalt :P

We proberen vanuit development af en toe ook al content te leveren; reviews: De OpenAPI-standaard - Api's gebruiken met minimale inspanning was bijvoorbeeld een artikel van een collega (en niet geheel toevallig ook een plus-artikel). Het hele ontwikkeltraject eens beschrijven zou inderdaad ook een leuk onderwerp zijn. Die ga ik onthouden :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
ed1703 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb mijn post ook al aangepast. My bad.
Over welke features heb je het eigenlijk?

Abonnee-dag, Win-acties en voorrang op kaarten? Aan al die features heb ik geen behoefte. Voor de karma-features hoef je niet eens veel moeite te doen omdat bij elkaar te verzamelen.
Dus dan blijft reclame-vrij en vage beloftes over toekomstige features over.
Dat kan en we beseffen ons ook dat deze abonnementen niet voor iedereen geschikt zijn vanwege verschillende behoeftes. Dat is voor iedereen anders en behoeftes/interesses kunnen natuurlijk ook veranderen (zowel toenemen als afnemen).
Ik merk vooral dat een aantal hier ageren op het feit dat ze niet MEER artikelen kunnen lezen en de toegevoegde reacties.
Doe er iets mee zou ik zeggen. Doe het niet en je bent bezig je klantenbase te slopen.

Ik zou niet graag in jullie schoenen staan moet ik toch wel bekennen. Ik vind dit allemaal erg gevaarlijk.
De feedback in dit topic (en via andere kanalen) nemen we serieus en blijven we serieus nemen. Maar dat betekent niet dat we kunnen voldoen aan elke wens of suggestie die wordt gedaan. Evengoed blijven dit soort dingen een aandachtspunt voor ons, uiteindelijk moet de praktijk het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
jelle. schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Uiteindelijk testen we of mensen bereid zijn te betalen voor Plus-content, en in een eerder stadium ook welk bedrag dat dan was. Aan het Plus-abonnement zit een bepaalde prijs vast en mede door de controle over advertenties, kan dat niet goedkoper. Bovendien willen we een Plus-ervaring bieden en onze conclusie is dat Hero-features daar ook bij horen.
Dan hoop ik dat het in de toekomst allemaal wat duidelijker gecommuniceerd gaat worden (zier hieronder bijv hoe de verwarring bij mij is ontstaan), want ik heb nog steeds interesse om te betalen voor (alleen) extra content (zonder verplichte extra features - en dat was ook mijn indruk dat dat mogelijk ging zijn):
WoutF: We hebben eerder dit jaar bij de bezoekers uitgevraagd voor wat voor soort dingen ze bereid zouden zijn te betalen. Exclusieve content eindigde daarbij bovenaan. Extra features, zoals jij oppert, werden daarin ook genoemd, maar een stuk minder. Wellicht dat we daar in de toekomst ook iets mee doen, om een abonnement nog meer waarde te geven, maar de focus ligt voor nu op content.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 10-02-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
CyberMania schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:30:
Dan hoop ik dat het in de toekomst allemaal wat duidelijker gecommuniceerd gaat worden (zier hieronder bijv hoe de verwarring bij mij is ontstaan), want ik heb nog steeds interesse om te betalen voor (alleen) extra content (zonder verplichte extra features - en dat was ook mijn indruk dat dat mogelijk ging zijn):
Ik begrijp de verwarring zeker als ik het zo lees. De uiteindelijke invulling van de abonnementen is gedaan op basis van inzichten die we gedurende de bèta hebben opgedaan. Zo is de controle over advertenties standaard onderdeel geworden (ipv een aparte module) naar aanleiding van feedback vanuit de community. Daarbij is ook het idee van "apart betalen voor extra content", zoals dat waarschijnlijk eerder is onderzocht, losgelaten. Ik zeg waarschijnlijk omdat dit ver voor mijn tijd was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Je reactie daar beantwoord niet helemaal mijn vraag. Het gaat me niet zozeer om de tweedeling, maar om wat nu precies jullie value-proposition is voor betalende gebruikers. Met andere woorden: waarom zou ik betalen voor artikelen die voor mij minder waardevol zijn (want minder discussie) dan de gratis artikelen ? Dit is een beetje alsof je een kroeg hebt die gratis glazen Hertog Jan uitdeelt maar waar je ook tegen betaling een blik Schultenbrau kan krijgen.

Als ik naar m'n eigen gebruikspatroon kijk: ik besteed misschien 1-2 minuten aan het lezen van een artikel (als het een lang artikel is) maar vele malen dat aan het lezen van en reageren op de comments. Niet alleen dat, ik kom ook terug om de reacties op mijn comments te lezen en daar weer op te reageren, etc.

Zoals ik het zie proberen jullie geld te verdienen aan iets wat niet jullie sterkste punt is en waar de concurrentie moordend is (de artikelen zelf) en om dat te doen slopen jullie precies datgene wat t.net juist zo goed maakt: de discussie onder de artikelen.

Als na het opwerpen van de paywall de kwantiteit van het aantal comments op premium artikelen in elkaar zakt, dan is er maar 1 manier om dit te compenseren en dat is door de kwaliteit te verhogen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zorgen dat je voor elk premium artikel 2 of 3 experts op het desbetreffende onderwerp aantrekt die de eerste 8 uur na het posten mee discussiëren. Dat zou iets zijn wat meerwaarde bied en waar ik voor zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
wat nu precies jullie value-proposition is voor betalende gebruikers
Tweakers wil minder afhankelijk zijn van geld uit bronnen die onzeker zijn. Dus ze hebben bedacht om meer abonnementen te verkopen. Om dat te doen hebben ze meerdere opties:
  • forum achter betaalmuur: geen goede optie om de bijdrages van de community te gaan verkopen
  • pricewatch achter betaalmuur: geen goede optie omdat ze hiermee al veel geld verdienen en juist zoveel mogelijk gebruikers willen die de PW gebruiken
  • Nieuws achter betaalmuur:geen goede optie want users zullen het nieuws niet goed genoeg vinden om er voor te gaan betalen
  • V&A betaald maken: ik denk dat dit te weinig zou opleveren
  • Meer opties voor betalende leden: er is weinig te bieden waar users geld voor willen betalen
  • Meer HERO/Elite abonementen proberen te verkopen: schijnbaar was dit geen optie
  • iets nieuws verzinnen waar gebruikers voor willen betalen
en omdat er uit onderzoek was gebleken dat mensen mogelijk willen betalen voor meer diepgang is daarvoor gekozen.

en waarom de columns?
Koen Crijns schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:18:
vanuit het AD weten we dat juist de columns bovengemiddeld goed gewaardeerd worden door de lezers én bovengemiddeld een reden zijn voor mensen om een abonnement te nemen.
Tweakers probeert ons zo veel mogelijk te geven zolang wij maar gaan betalen... de vraag is of ze genoeg kunnen geven om ons te laten betalen (en dat ze niet te veel goodwill kwijt zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Mochten er trouwens nog mensen zijn die willen zien hoe plus zich verhoud tot verdringen van nieuws etc.

Wmb hebben de volgende linkjes mij goed geholpen met dit inzichtelijk te krijgen binnen t.net hun onderverdelingen :
https://tweakers.net/nieuws/zoeken/
Nieuws
https://tweakers.net/revi...jXQUSpKLMnMS_fNzFOyMqgFAA
Achtergronden (en dan kan je links nog met artikeltypen spelen om ook de andere types te zien, maar die zijn of exclusief plus of geen plus, dus vond ik niet zo relevant)

Deze 2 linkjes maken voor mij in ieder geval een stuk duidelijker wat nu plus moet gaan inhouden. En hoe de redactie het voor zich ziet dat plus geen nieuws en reviews gaat verdringen.

En het geeft mij ook gelijk duidelijkheid over waarom een amd ryzen artikel plus is, waarom een verkiezingsprogramma artikel plus is, ook al stond het er vroeger gratis op.

Grofweg gezegd (correct me if i'm wrong @jelle. en @Olaf ), betreft plus voornamelijk de achtergrond artikelen. Hier is eerst met de samengang met HWI een boost aan gegeven om het volume omhoog te krijgen en nu noemt men 90/95% van de achtergrond-categorie plus.

Oftewel wil je weten wat voor artikelen in de toekomst waarschijnlijk nog meer plus worden, dan kan je in het verleden van de achtergrond artikelen kijken. Dat is volgens mij grofweg het voorland van hoe men plus artikelen indeelt.

Puur op artikeltypes snap ik simpelweg veel beter hoe de indeling plaatsvind dan het artikel per artikel te gaan discussieren (en te gaan zeggen dat het vroegah ook zo was, als het vroegah het type achtergrond had dan is het gewoon zeer waarschijnlijk plus vanaf heden)

@jelle. Zonder even bedrijfskundig te gaan worden, maar gewoon even in grootheden.
Er is hier aangegeven dat het huidige aantal abbo's minder dan 1% van de inkomsten bijdraagt, maar jullie hebben het de hele tijd erover dat jullie een stabielere inkomsten willen hebben, maar tot welk percentage moeten de abbo's dan grofweg bijdragen?
Moet ik me dan gaan voorstellen dat de abbo's als doel hebben om 20% van de inkomsten te gaan bedragen (oftewel grofweg 20x zoveel abbo's?) of is dat 5%?

Want ik mis gewoon even hoe je stabiele inkomsten wil gaan genereren met als ondergrond 1% van je inkomsten, dan moet je volgens mij echt een mega-groei aan abbo's verwachten en dat zie ik moeilijk gebeuren met de huidige propositie, of hoeven er slechts maar 2x zoveel abbo's te komen en is dan het doel al bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
trigger808 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:04:
Tweakers probeert ons zo veel mogelijk te geven zolang wij maar gaan betalen... de vraag is of ze genoeg kunnen geven om ons te laten betalen (en dat ze niet te veel goodwill kwijt zijn)
Tja, geven. Het probleem is vaak dat de community soms tot wel tientallen procenten het artikel aanvult via de comments waar nu het gevaar dreigt te ontstaan dat dit deels gaat verdwijnen. Hier verkijkt tweakers zich nogal op heb ik het idee.
Aaargh! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:16:

Je zou bijvoorbeeld kunnen zorgen dat je voor elk premium artikel 2 of 3 experts op het desbetreffende onderwerp aantrekt die de eerste 8 uur na het posten mee discussiëren. Dat zou iets zijn wat meerwaarde bied en waar ik voor zou betalen.
Waar wil je die experts vandaan halen? Als die vanuit de community komen denk ik dat je diezelfde community geen ongelijk kunt geven dat extra nogal een sigaar uit eigen doos is.
jelle. schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:29:

De feedback in dit topic (en via andere kanalen) nemen we serieus en blijven we serieus nemen. Maar dat betekent niet dat we kunnen voldoen aan elke wens of suggestie die wordt gedaan. Evengoed blijven dit soort dingen een aandachtspunt voor ons, uiteindelijk moet de praktijk het uitwijzen.
Dat snap ik, maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat er wel erg positieve gedachtes zijn over de afzet van deze abonnementen. Juist dit soort zaken zou een mooie toevoeging kunnen zijn. Ik heb hier het gevoel dat er een mismatch is tussen gebruikers die toch al ad-blocken en een abonnement niet als toevoeging zien als 40 euro ad-blocking onderdeel is van dat abonnement, of gewoon geen uitzondering willen maken voor tweakers. Ik kom ook erg veel no-abonnementhouders tegen in de comments. Ik zou het zeer bijzonder vinden als die 'opeens' door het wegvallen van artikelen die ze niet meer kunnen lezen, een abonnement gaan afsluiten. Ik hoop dat jullie onderzoeken kloppen.

[ Voor 36% gewijzigd door ed1703 op 10-02-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58
vandaag een artikel over een huawei OS. Dat is premium, aldus tweakers. Dat gaat m niet worden heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Aaargh! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:16:
Het gaat me niet zozeer om de tweedeling, maar om wat nu precies jullie value-proposition is voor betalende gebruikers. Met andere woorden: waarom zou ik betalen voor artikelen die voor mij minder waardevol zijn (want minder discussie) dan de gratis artikelen ?
De waardepropositie is nog steeds dat we diepgaande content bieden als aanvulling op het huidige aanbod artikelen. Voor een uitgebreide toelichting van wat een artikel Plus maakt, zie Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic". Wat voor jou meerwaarde biedt (reacties onder artikelen), is in die zin iets anders. Zoals ik al eerder zei is het een relevante vraag hoe dat uiteindelijk uitpakt als de reacties niet voor iedereen toegankelijk zijn, maar dat is iets wat we nu niet kunnen voorspellen.
Gomez12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:13:
@jelle. Zonder even bedrijfskundig te gaan worden, maar gewoon even in grootheden.
Er is hier aangegeven dat het huidige aantal abbo's minder dan 1% van de inkomsten bijdraagt, maar jullie hebben het de hele tijd erover dat jullie een stabielere inkomsten willen hebben, maar tot welk percentage moeten de abbo's dan grofweg bijdragen?
Moet ik me dan gaan voorstellen dat de abbo's als doel hebben om 20% van de inkomsten te gaan bedragen (oftewel grofweg 20x zoveel abbo's?) of is dat 5%?

Want ik mis gewoon even hoe je stabiele inkomsten wil gaan genereren met als ondergrond 1% van je inkomsten, dan moet je volgens mij echt een mega-groei aan abbo's verwachten en dat zie ik moeilijk gebeuren met de huidige propositie, of hoeven er slechts maar 2x zoveel abbo's te komen en is dan het doel al bereikt?
Een van de doelstellingen is dat uiteindelijk 10% van de totale omzet uit abonnementen moet komen. Daarvoor moeten we inderdaad een groot aantal (nieuwe) abonnees aantrekken. Als blijkt dat hiervoor de propositie moet worden aangescherpt, zullen we dat natuurlijk ook doen. Het is niet zo dat we Plus live zetten en vervolgens achterover gaan leunen in de hoop dat iedereen zich zomaar abonneert. Er zijn veel ideeën daarover, waaronder de suggesties in dit topic (waarvoor dank), maar dat gaat echt stap voor stap en voor nu ligt de focus op content.
ed1703 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:19:
Ik kom ook erg veel no-abonnementhouders tegen in de comments. Ik zou het zeer bijzonder vinden als die 'opeens' door het wegvallen van artikelen die ze niet meer kunnen lezen, een abonnement gaan afsluiten. Ik hoop dat jullie onderzoeken kloppen.
Het verraderlijke van een feedbacktopic als dit, is dat het erg lastig is (zoniet onmogelijk) om de representativiteit ervan voor de hele community te bepalen. Daarom baseren we ons ook op kwantitatieve data zoals de waardering van Plus-content, betalingsbereidheid en al het (voor)onderzoek dat Koen Crijns in "Het grote Tweakers Plus topic" heeft toegelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

trigger808 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:04:
en omdat er uit onderzoek was gebleken dat mensen mogelijk willen betalen voor meer diepgang is daarvoor gekozen.
Dat is prima, maar dan moet je ook echt diepgang bieden en dat zie ik tot nu toe niet echt terug in de premium artikelen. Een voorbeeld van wat ik zou verwachten in een premium artikel qua diepgang is bijvoorbeeld de uitgebreide analyse van de Apple ARM CPU's die de collega's bij Anandtech gedaan hebben. M.a.w. diep ingaan op de technische details gecombineerd met eigen onderzoek en analyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny
Aaargh! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Dat is prima, maar dan moet je ook echt diepgang bieden en dat zie ik tot nu toe niet echt terug in de premium artikelen. Een voorbeeld van wat ik zou verwachten in een premium artikel qua diepgang is bijvoorbeeld de uitgebreide analyse van de Apple ARM CPU's die de collega's bij Anandtech gedaan hebben. M.a.w. diep ingaan op de technische details gecombineerd met eigen onderzoek en analyse.
ja maar wie weet hoeveel mensen Anandtech in dienst heeft. Tweakers heeft er maar 80+ rondlopen, dus mogelijk ontbreekt daarvoor met nu al 10 items per dag de capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Aaargh! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Dat is prima, maar dan moet je ook echt diepgang bieden
"Meer diepgang" kan je op 2 manieren uitleggen :
- Artikelen met meer diepgang
- Meer artikelen met diepgang

Waarbij de 1e volgens mij jouw interpretatie is, terwijl de 2e meer de t.net interpretatie is (wat zich dus uit in meer achtergrond artikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cjefke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb wel een idee...
Waarom zou je niet als je plus member bent geld kunnen verdienen hier door je bijdrage?
Bijv. Dat je een x bedrag krijgt voor +2 +3 enz.
Share thw wealth ofzo?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Danny schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:03:
[...]

ja maar wie weet hoeveel mensen Anandtech in dienst heeft. Tweakers heeft er maar 80+ rondlopen, dus mogelijk ontbreekt daarvoor met nu al 10 items per dag de capaciteit.
Ik denk eerder dat Anandtech een stuk minder mensen in dienst heeft. Op hun site vermelden ze 9 editors. Zij richten zich ook niet op nieuws maar vooral op reviews en achtergrond. Tevens hebben ze bij mijn weten geen PW en V&A etc.

Voor overhead zullen ze wellicht ook wel wat mensen hebben maar mogelijk / waarschijnlijk gebeurt dit overkoepelend door de eigenaar Future die o.a. ook Tomshardware bezit.

80+ mensen bij Tweakers klinkt voor mij als best veel. Zitten hier ook de forum mods e.d. bij :?

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 10-02-2021 15:35 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Ik denk eerder dat Anandtech een stuk minder mensen in dienst heeft. Op hun site vermelden ze 9 editors. Zij richten zich ook niet op nieuws maar vooral op reviews en achtergrond. Tevens hebben ze bij mijn weten geen PW en V&A etc.

80+ mensen bij Tweakers klinkt voor mij als best veel. Zitten hier ook de forum mods e.d. bij :?
Moderators etc. zijn voor zover ik weet vrijwilligers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Help!!!! schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Volgens https://tweakers.net/info/vacatures/ bestaat het professionele team (dus zonder vrijwilligers) uit zo'n 65 mensen, verdeeld over de afdelingen Redactie, Product&Technology, Video, Sales en Marketing.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
naitsoezn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Volgens https://tweakers.net/info/vacatures/ bestaat het professionele team (dus zonder vrijwilligers) uit zo'n 65 mensen, verdeeld over de afdelingen Redactie, Product&Technology, Video, Sales en Marketing.
De mensen die op HQ werken kan je natellen op https://tweakers.net/info/over-tweakers/contact/

Die lijst in inderdaad exclusief vrijwilligers.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
We hebben de naamswijziging naar Plus doorgevoerd bij de badges en overige uitingen bij artikelen. Ook zijn de infopagina's en de faq bijgewerkt. Die faq willen we nog uitbreiden, mede naar aanleiding van vragen uit dit topic en de antwoorden die we hier hebben gegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 12_0_13
  • Laatst online: 20-10 11:46
XWB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:50:
[...]

De mensen die op HQ werken kan je natellen op https://tweakers.net/info/over-tweakers/contact/

"Bureau Gekkigheid". :+

Maar even zonder gekheid; dit is echt een lange lijst mensen. Ik gun ze allemaal een fijne baan en ik hoop dat er iets komt waardoor ze kunnen blijven, de huidige plus-insteek is denk ik alleen te mager om 10% extra omzet te gaan genereren.

Stel iedereen verdient modaal: 80x36500 (en dat zijn niet de loonkosten nog) is al bijna 3 miljoen. Als dat allemaal betaalt wordt uit de hele omzet, zou de omzet 3M zijn. 10% daarvan is 300k. Het idee is dus om met abonnementen 300k op te halen per jaar.

Abo van 5E per maand is 60E per jaar, dus je moet minimaal 5000 abonnees extra binnenhalen, als je al uit wil komen. Dat is nog zonder de extra kosten die je maakt voor de overgang naar Plus. Dat is fors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
12_0_13 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:52:
[...]

"Bureau Gekkigheid". :+

Maar even zonder gekheid; dit is echt een lange lijst mensen. Ik gun ze allemaal een fijne baan en ik hoop dat er iets komt waardoor ze kunnen blijven, de huidige plus-insteek is denk ik alleen te mager om 10% extra omzet te gaan genereren.

Stel iedereen verdient modaal: 80x36500 (en dat zijn niet de loonkosten nog) is al bijna 3 miljoen. Als dat allemaal betaalt wordt uit de hele omzet, zou de omzet 3M zijn. 10% daarvan is 300k. Het idee is dus om met abonnementen 300k op te halen per jaar.

Abo van 5E per maand is 60E per jaar, dus je moet minimaal 5000 abonnees extra binnenhalen, als je al uit wil komen. Dat is nog zonder de extra kosten die je maakt voor de overgang naar Plus. Dat is fors.
Alleen hark je die bedragen natuurlijk niet netto binnen. Hier gaan ook nog belastingen 21% af. Dus met die 5k ben je er niet. 10% lijkt mij een onrealistische hoeveelheid. Daarvoor is het gewoonweg niet goed genoeg. Als dat het wel zou zijn, zou ik het nog steeds erg veel vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 10-02-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

XWB schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Ik -hoop- echt dat niet al die mensen bij Tweakers in dienst zijn toch? sommige hebben ook alleen een dpg media adres.

Hoe dan ook; vanaf een afstandje gezien lijkt het echt veels teveel voor wat Tweakers eigenlijk is..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Grvy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:43:
[...]

Ik -hoop- echt dat niet al die mensen bij Tweakers in dienst zijn toch? sommige hebben ook alleen een dpg media adres.

Hoe dan ook; vanaf een afstandje gezien lijkt het echt veels teveel voor wat Tweakers eigenlijk is..
:D En wat 'is' Tweakers eigenlijk, volgens jou?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Grvy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:43:
[...]
“Waar ik gebruik van maak?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Juist.. ik was even vergeten je mag geen mening hebben over iets zonder dat meteen te moeten verantwoorden.

Ik zeg toch ook dat ik het veel vind op basis van mijn eigen viewpoint? of niet dan?

Het was dan ook meer een vraag "zijn de mensen met alleen een dpg adres ook in dienst?" met daarbij een eerste constatering op basis van gevoel. Niks meer of minder.

[ Voor 30% gewijzigd door Grvy op 10-02-2021 17:49 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 09:48
jelle. schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Een van de doelstellingen is dat uiteindelijk 10% van de totale omzet uit abonnementen moet komen. Daarvoor moeten we inderdaad een groot aantal (nieuwe) abonnees aantrekken. Als blijkt dat hiervoor de propositie moet worden aangescherpt, zullen we dat natuurlijk ook doen. Het is niet zo dat we Plus live zetten en vervolgens achterover gaan leunen in de hoop dat iedereen zich zomaar abonneert. Er zijn veel ideeën daarover, waaronder de suggesties in dit topic (waarvoor dank), maar dat gaat echt stap voor stap en voor nu ligt de focus op content.

[...]
Poahhh, van 1% naar 10%. Dat is een flinke stijging die jullie op het oog hebben. Snap nu steeds meer hoe de insteek van het hele proces is geweest. Nog steeds ben ik van mening dat jullie deze shitshow een beetje over jullie zelf hebben afgeroepen. De huidige methode heeft teveel weg van; let's throw it to the wall and see what sticks.... De community moet vooral zelf uitvogelen wat de gevolgen zijn van dingen en áls er dan al een antwoord te vinden is of gegeven word via het forum eindig je eigenlijk alleen maar met nog meer vragen wat weer uitzoekwerk vereist en etc. etc. etc. Vicieuze cirkel.

Als je zo'n enorme stijging van inkomsten wil realiseren heb je (in mijn bescheiden ogen) twee opties;

1) Eerlijk toegeven-methode
Vanaf moment 1 héél duidelijk aangeven waarom jullie het anders gaan aanpakken. Neem de community bij de hand en leg uit waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden. Waarom is het supporter-abonnement niet rendabel meer? Wat willen jullie extra bereiken met de inkomstenstijging? Maak concreet wat jullie denken dat een meerwaarde gaat bieden op het "plus"-maken van achtergrondartikelen. Je kun op dit punt nog steeds met de community gaan sparren over eventuele details, maar er staat op dat punt al vast dat het ingevoerd gaat worden én om welke redenen dat is.

Als julle hadden gezegd; "Luister community, we zijn heel blij met de site en jullie, maar we willen graag een stabielere inkomstenbron gaan opzetten. Waarom precies? Nou we zijn erg afhankelijk van adverteerders en wegens de uitbreiding van de redactie zien we nu ruimte om hier een andere richting mee in te slaan. Achtergrond artikelen worden dieper uitgewerkt en daar hebben we deze vereisten voor opgesteld; [i]vereisten hier[/li] We hebben ook gekeken naar de abonnementen en inkomstenstromen en we gaan hier wat veranderingen in aanbrengen.

Abonnement-opsomming hier met uitgebreide uitleg waarom elk abonnement doet wat het doet
Disclaimer hier waarom een donatie-systeem niet werkt bij jullie visie

Belangrijke interessante pointers in dit scenario;
- Alle premium-content komt na een jaar gratis beschikbaar voor iedereen, want community=liefde.
- Extra mogelijkheid om een Tweakers-krediet te kopen, puur om de plus dingen die je boeien te lezen. Pay-per-artikel-systeem zegmaar.

2) "All-guns-blazing" methode
Tweakers maakt bekend dat het allemaal anders gaat worden qua abonnementen, want we willen meer onafhankelijkheid van de adverteerders. INTRODUCING: THE ONE, THE ONLY, THE AMAZING TWEAKERSSSSSSSS PLUS. Vervolgens een grote Kick-off met een week lang een bombardement van Plus/Premium-content. De eerste dag een uitgebreide aankondiging/uitgebreide video over de nieuwe abonnementen en wat de gedachte achter alles is. Focus ligt vooral op de extra content bovenop de achtergrondartikelen.

Verdere vervolg van de Kick-off week:
- Elke dag een how-to over een Tweakers-ding.
- Elke dag een video over interessante, diverse content
Bijvoorbeeld:
- Speciale, uitgebreide productreview (met demontage en demo of een specialist aanwezig)
- Een rondleiding door Tweakers HQ
- Een live-stream van de Podcast
- Een live-stream met een prominent persoon in de Tech.
- Een interview met een politicus over de invloed van Tech o.i.d.
- Een soldeer-workshop

Na deze week is er een vaste tijdlijn voor de extra plus content (bovenop de omzetting van achtergrond naar Plus/premium artikelen.) Deze hoeft niet 100% te voorspellen dat er op elke donderdag om 16:00 een review online komt, maar meer dat er op vaste momenten een stukje extra Plus-content verschijnt.

Edit: Ohja, en iedereen na de kick-off week een maandje proberen. Dan premium invoeren.

Belangrijke aandachtspunten bij beide opties:
  • Jullie hebben vóór de aankondiging al 100% duidelijk wat jullie willen met de aanpassingen en om welke exacte reden deze ingevoerd worden.
  • Eventuele wegvallende abonnementen hebben een duidelijke overgangsperiode en/of tegemoetkoming
  • Ook hebben jullie je due diligence gedaan en goed nagedacht over waar de community tegenaan gaat lopen en hier antwoorden voor klaar staan
  • Iemand aangesteld die als enkele, simpele taak krijgt; vragen van de community zo snel mogelijk aanhoren, erkennen en uitzoeken.
Niet dat er nu nog een optie is om één van deze twee dingen te doen, maar wilde het toch even noemen. Wel fijn dat er sinds een week echt een progressie te zien is in de communicatie. Ik hoop echt dat jullie bereiken wat jullie voor ogen hebben met plus, maar ik zie het eerlijk gezegd niet meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Grvy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:47:
Juist.. ik was even vergeten je mag geen mening hebben over iets zonder dat meteen te moeten verantwoorden.

Ik zeg toch ook dat ik het veel vind op basis van mijn eigen viewpoint? of niet dan?
Jij mag dat zeggen, net zoals wij mogen vragen waarom jij dat vindt. Het komt bij mij namelijk over alsof jij Tweakers een nieuwssite vindt, en het daarvoor teveel mensen vindt, terwijl Tweakers een stuk meer is dan alleen maar een nieuwssite.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Grvy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:47:

Het was dan ook meer een vraag "zijn de mensen met alleen een dpg adres ook in dienst?" met daarbij een eerste constatering op basis van gevoel. Niks meer of minder.
Je hebt een mening over iets waar je geen kennis van hebt. Soms is het beter om dan maar te zwijgen ...

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Hahn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:49:
[...]

Jij mag dat zeggen, net zoals wij mogen vragen waarom jij dat vindt. Het komt bij mij namelijk over alsof jij Tweakers een nieuwssite vindt, en het daarvoor teveel mensen vindt, terwijl Tweakers een stuk meer is dan alleen maar een nieuwssite.
Nah, ik vind het nieuws op Tweakers niet relevant. Ik kom hier alleen op het forum.
De rest van Tweakers is wat mij betreft bijzaak. Als je alleen het forum hebt en wat advertenties ben ik allang blij.

Soms lees ik eens een artikel maar om nou van kwaliteit te spreken waarvoor je zo een team aan redacteuren nodig hebt.. nope. En dat kan je ook echt makkelijk zien aan wat er opgeleverd wordt.

Hoef ik geen studie journalistiek of wat dan ook voor te hebben. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik vraag me af hoeveel medewerkers tweakers had in bijv. 2005. Ik denk dat het in de verste verte niet in de buurt komt bij het huidige aantal.

Als ik dan kijk naar het destijds gebodene en wat we nu hebben dan zie ik daar eerlijk gezegd niet veel verschil.

In de basis is het m.i. dezelfde functionaliteit en of de kwaliteit nu veel beter is betwijfel ik.

https://web.archive.org/w...5415/http://tweakers.net/

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Genos schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:49:
Niet dat er nu nog een optie is om één van deze twee dingen te doen, maar wilde het toch even noemen. Wel fijn dat er sinds een week echt een progressie te zien is in de communicatie. Ik hoop echt dat jullie bereiken wat jullie voor ogen hebben met plus, maar ik zie het eerlijk gezegd niet meer gebeuren.
In elk geval bedankt voor het meedenken :) Je noemt een aantal interessante suggesties die we wellicht in het vervolgtraject van Plus of bij andere toekomstige introducties kunnen toepassen. Het probleem van de "All-guns-blazing"-methode is dat dit weinig tot geen ruimte laat voor aanpassingen op basis van feedback. In die zin lijkt een MVP-aanpak (naar het voorbeeld van veel startups) een stuk geschikter. Ik ben het met je eens dat de motivatie (wat jij noemt de "eerlijk toegeven"-methode) daarin een hele belangrijke rol speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me echt wie dat onderzoek heeft uitgevoerd... Als je advertenties niet erg vind, dan betaal je dus gewoon 4-5 euro voor een paar artikeltjes (om alles op ds site te kunnen bereiken) . Dat staat in nul verhouding tot de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:32:
[...]

Vraag me echt wie dat onderzoek heeft uitgevoerd... Als je advertenties niet erg vind, dan betaal je dus gewoon 4-5 euro voor een paar artikeltjes (om alles op ds site te kunnen bereiken) . Dat staat in nul verhouding tot de concurrentie.
Als je met concurrentie bedoelt: andere betaalde techpublicaties, heb je daar wellicht voorbeelden van :)? Dan kan ik beter plaatsen waar je op doelt. Kan ook buitenland zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 09:48
jelle. schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:25:
[...]

In elk geval bedankt voor het meedenken :) Je noemt een aantal interessante suggesties die we wellicht in het vervolgtraject van Plus of bij andere toekomstige introducties kunnen toepassen. Het probleem van de "All-guns-blazing"-methode is dat dit weinig tot geen ruimte laat voor aanpassingen op basis van feedback. In die zin lijkt een MVP-aanpak (naar het voorbeeld van veel startups) een stuk geschikter. Ik ben het met je eens dat de motivatie (wat jij noemt de "eerlijk toegeven"-methode) daarin een hele belangrijke rol speelt.
Nee klopt, maar als je van te voren je due diligence doet hoef je (als het goed is) niet veel meer aan te passen naast kleine details. (nu vind ik dit niet de beste methode van introduceren, dus laten we er niet te diep op ingaan.)

Goed om te horen dat er wat dingen mee worden genomen. Ik vind het gewoon jammer dat het zo moet lopen, ik gun Tweakers het beste.
Pagina: 1 ... 46 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.