Ik heb geprobeerd een aantal terugkerende vragen met betrekking tot de redactie en artikelen te bundelen en te beantwoorden. Bij verdere vragen over de redactie en Plus-artikelen kunnen jullie mij taggen. Ik kan niet beloven altijd direct antwoord te geven maar zal het zoveel mogelijk aangeven als dat even kan duren. Als vragen al beantwoord zijn zal ik naar deze of een van de andere gepinde topics verwijzen.
Hee, jullie publiceren nieuws als Plus. Dat zouden jullie toch niet doen?
Nieuws is een van de artikelvormen die we willen testen als onderdeel van een abonnement. Dat hebben we
vanaf dag 1 duidelijk gemaakt. De redactie besluit nieuws tot Plus te maken als we tot de conclusie komen dat het artikel meerwaarde biedt. Het zal bijvoorbeeld vaak om uitgebreidere artikelen gaan waar de nodige research in zit en/of waar we personen voor gesproken hebben die een toelichting hebben gegeven. Een harde afbakening van 'meerwaarde' is niet te geven. Die volgt uit overwegingen van redactie en de test helpt bij het helderder krijgen van die overwegingen.
Ik zie nieuws als Plus gepubliceerd worden, maar dat nieuws zie ik elders ook. Waarom dan Plus?
Het is niet zo dat het onderwerp van het artikel uniek hoeft te zijn om het tot Plus te maken. Wel proberen we informatie toe te voegen die je elders niet of in mindere mate leest, en die voor Tweakers-lezers interessant is.
Ik zie achtergronden als Plus die voorheen voor iedereen te lezen waren. Dan zijn deze artikelen toch niet extra, zoals jullie beloofd hebben?
De dagelijkse nieuwsberichten zoals we die al brachten (laten we het standaardnieuws noemen) en de productreviews worden geen onderdeel van Plus. Achtergronden vormen wel een groot deel van het aanbod waarmee we nu testen omdat deze aansluiten op wat we willen met Plus: abonnees de mogelijkheid geven extra op de hoogte te blijven van techonderwerpen.
We brachten natuurlijk al achtergronden. Er verschijnen nu artikelen als Plus, die in vergelijkbare vorm voorheen voor iedereen te lezen waren. We gaan straks iedereen met een account maar zonder abonnement de mogelijkheid geven zelf een aantal artikelen te kiezen die ze willen lezen. Hoeveel achtergronden je er op voor- of achteruitgaat hangt onder andere af van hoeveel je er straks kiest om te lezen, hoe vaak je achtergronden voorheen las en hoeveel we er maandelijks publiceerden in het verleden. Vorig jaar verschenen in januari vijf achtergronden, dit jaar vijftien (in aanvulling op de overige Plus-artikelen zoals plusnieuws, interviews, enz).
Bovendien publiceren we veel meer voor iedere lezer toegankelijke productreviews en round-ups dan voorheen, door de komst van de reviewers die voorheen voor Hardware Info schreven. Op die manier hopen we alle lezers een groot aantal artikelen te kunnen voorschotelen, maar met extra achtergronden voor abonnees.
Ik vind dat de artikelen over Technologie in de verkiezingen en het overklokken van AMD Ryzen-chips voor iedereen beschikbaar zouden moeten zijn.
In het artikel over Technologie in de verkiezingen is veel tijd en moeite gestoken en het is bedoeld om lezers zo goed en breed mogelijk te informeren over een actueel techvraagstuk. In die zin is het bij uitstek een Plus-artikel. We hebben eerder artikelen over de verkiezingen gepubliceerd, maar zie hierboven.
Het artikel over overklokken van AMD Ryzen-chips is een artikel dat op de
core Tweakers-lezer gericht is. De redactie probeert zich altijd met artikelen op grote groepen lezers te richten, Plus of non-Plus. Het zou gek zijn als we betalende
core Tweakers-abonnees straks niet zouden bedienen met artikelen. Bovendien brengen we voor iedereen meer productreviews die voor de coredoelgroep interessant zijn, over meer soorten productcategorieën en componenten.
Columns horen toch niet bij een Plus-abonnement dat verdieping zou moeten brengen?
De meeste kranten, tijdschriften, sites enzovoorts publiceren columns. Deze bieden de mogelijkheid eigen zienswijzen en persoonlijke meningen naar voren te brengen, tegenover de toch wat zakelijke overige artikelen die puur op informatievoorziening gericht zijn. Ze kunnen ook tot nadenken stemmen wat toch wel onder verdieping te scharen is.
Ik vind de columns niet goed en deze horen niet thuis op Tweakers.
Het is jammer om te horen dat je dat vindt. Als je aangeeft wat je er niet goed aan vindt, kunnen we dat meenemen bij het evalueren van de artikelen en ons streven om te verbeteren. Als je überhaupt niet van columns houdt, kun je proberen ze te negeren. We publiceren ze elke zondag. We merken dat de columns voor verdeeldheid zorgen met aan de ene kant critici en aan de andere kant lezers die het een goede of fijne aanvulling vinden. We willen er daarom graag mee verder en kijken hoe we deze kunnen verbeteren.
Ik vind de kwaliteit van de artikelen tot nu toe ondermaats
Ook dat is jammer om te horen en opnieuw: als je ons wilt helpen om te verbeteren is het fijn als je aangeeft wat je er niet goed aan vindt. We proberen als redacteuren altijd artikelen van goede kwaliteit voor onze lezers te schrijven. Ik vind zelf dat mij dit de ene keer beter dan de andere keer lukt en snap dat dit voor lezers ook het geval is. Als je de artikelen goed genoeg vindt, kun je straks een abo nemen, zo niet, dan doe je dat niet.
De redactie luistert niet naar feedback
Er zijn weinig sites waar lezers zoveel invloed op de publicatie hebben als op Tweakers. Er zijn ook weinig sites waar redacteuren zoveel feedback krijgen van lezers als op Tweakers. Redacteuren lezen comments, topics in GR, krijgen DM's, enzovoorts. Veel goed beargumenteerde of constructieve opmerkingen hebben echt effect, al dan niet indirect. We luisteren zeker wel en doen ons best maar we blijven mensen en kunnen niet alles beantwoorden of meewegen en soms zijn we het ook gewoon niet eens met opmerkingen.
Hoeveel artikelen per dag/maand gaan jullie tot Plus maken?
We zijn nu twee maanden aan het testen en komen tot ongeveer een artikel per dag. Meer publiceren zou ten koste van het overige nieuws gaan en/of de kwaliteit van de Plus-artikelen. Het aantal kan wisselen en nog omhoog gaan, al dan niet als onderdeel van de bèta, maar het is volstrekt onrealistisch om te denken dat het de kant van bijvoorbeeld het AD op gaat. De site van die krant kan dagelijks kiezen uit grote hoeveelheden artikelen die in de verschillende edities van het AD verschijnen, om als Premium te publiceren.
Ik snap het Plus-aanbod niet, wat is het nu precies?
Zie het als een magazine. Het gedeelde Hardware Info/Tweakers-magazine verscheen zes keer per jaar. De reviews uit dat magazine kan iedereen nu online lezen maar met Plus brengen we je elke maand een flinke hoeveelheid achtergronden, een interview, een how-to, columns en actueel uitgebreid nieuws. Genoeg om een maandelijks tijdschrift mee te vullen, maar dan online en verspreid over de maand.
Wat zijn jullie nou eigenlijk aan het testen?
Wat de redactie betreft testen we hoe we op een manier kunnen werken waarbij we nog steeds het nieuws en reviews kunnen brengen zoals we dat deden, en het liefst beter, aangevuld met het maken van Plus-artikelen. Dat vereist schuiven met roosters, inwerken en inzet van freelancers, een nieuwe redacteur, andere planning, enzovoorts.
Daarnaast testen we of de artikelvormen die we bedacht hebben, gewaardeerd worden en hoeveel. Ook testen we hoeveel artikelen we kunnen brengen, wat de verhouding is of moet zijn tussen de artikelvormen, wat een werkbare en wenselijke balans is tussen diepgang en hoeveelheid. We kijken welke onderwerpen goed gewaardeerd worden en analyseren waarom sommige artikelen het goed doen en andere minder.
Dit doen we onder andere door naar comments en data zoals visits en waarderingsscore te kijken. We hebben een dashboard waarop we van elk Plus-artikel kunnen zien hoe ze 'presteren' in relatie tot elkaar. Dit is in aanvulling op de evaluatie van artikelen zoals je die als redactie hoe dan ook al maakt, op basis van deskundigheid, ervaring, afspraken, enzovoorts.