Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.070 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:39

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

mdnz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:19:
[...]

De aandeelhouders (DPG). Nu hardware.info vrijwel wegbezuinigd is kunnen ze maximaal incasseren omdat tweakers.net een van de weinige overgebleven Nederlandse tech sites is. Reacties van de crew kun je eigenlijk wel negeren, dit is gewoon het antwoord. Het is aan jou of je hier aan mee wilt werken.
Dit is natuurlijk wel echt te simpel, en het voegt totaal niks toe.

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:19:
[...]

Tja, als dit zo is dan begrijp ik de keuze heel goed. Helaas is bij DPG producten vaker gebleken dat deze grenzen na verloop van tijd worden overschreden.

Daar begon met ook eerst met artikelen die extra diepgang bieden, maar open vandaag de dag eens een regionale krant of het AD. De voorpagina's staan vol met premium artikelen, overwegend normale nieuwsartikelen die niet ter diepgang dienen
Dat is wel een sentiment waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Tegelijkertijd denk ik dat de doelgroep en het product van Tweakers sterk anders is dan dat van 'doorsnee nieuws' en daarmee ook het risico kleiner.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:09:
[...]

Een relatief klein deel van de artikelen wordt onderdeel van Premium en nieuws en productreviews vallen daar niet onder. [...]
Dat is het plan nΓΊ, zoals het met ons wordt gedeeld. Gezien Tweakers.net onderdeel is van DPG Media vind ik het begrijpelijk dat mensen hier openlijk aan twijfelen.
Ik geloof best dat de Tweakers redactie oprecht gelooft dat content slechts beperkt Premium wordt. Het probleem is dat het zeker niet weg te denken is dat er steeds meer content als "Premium" wordt beschouwd en achter de pay wall gaat.
Zeker in de context van DPG Media, en vele andere websites die "Premium" content aanbieden.

Met andere woorden: Vele mensen hier hebben er dus weinig vertrouwen in. (waaronder mezelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
De artikels die onlangs gepubliceerd zijn (wel of niet gemarkeerd met "Premium") vond ik erg informatief en voor mij op het juiste technisch niveau geschreven. Eenvoudig te lezen en ik hoef zelf geen lang onderzoek te doen om meer over het onderwerp te weten te komen. Vermoedelijk val ik daardoor precies in de doelgroep. Echter denk ik wel dat de reacties onder een artikel van onschatbare waarde zijn en hoewel ik zelf geen oplossing heb, lijkt het me goed voor Tweakers dat naar een oplossing gekeken wordt om deze mensen niet buiten te sluiten.

Daarnaast vind ik de aanduiding voor een Premium artikel erg subtiel en ben ik daar wel blij mee maar hoop ik wel dat click bait titels weg blijven.

Als Nederlander betaal ik natuurlijk liever niks, maar onder de streep zou ik wel bereid zijn om een kleine bijdrage te leveren echter is bijvoorbeeld 10 euro is dan weer teveel. Zeker als je het wegzet tegenover andere abonnementen zoals een Netflix of Spotify die waarschijnlijk toch meer vertier per euro zullen bieden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ireyon
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online

Ireyon

Zelf klevend memo stickertje

Stoppen jullie dan ook met advertenties in het magazine?

Ik ga nu namelijk stoppen met het magazine omdat afgelopen editie een paginagrote advertentie van Q-Music er in zat. Ik betaal om jullie schoorsteen te laten roken, ik krijg op zowel HWI als hier op Tweakers geen badge of extra's als magazine lezer, krijg nota bene nog eens advertenties voor de kiezen en als ik jullie advertenties en trackers block wordt ik nog eens uitgemaakt voor de oorzaak van het probleem.

Hoe vinden jullie het zelf gaan?

Optimisten zijn slecht geΓ―nformeerde pessimisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:28:
[...]

Wil je hier nou serieus zeggen dat jullie pas een paar weken ruimte hebben voor achtergrondartikelen? Want die maken jullie toch echt al jaren... Zomaar een lijstje:
reviews: E-privacyverordening biedt meer helderheid over cookiewalls
reviews: Cryptomining: advertentiealternatief of malware?
reviews: Q&A Kees Verhoeven - 'Er zitten nog pijnpunten in de Wiv 2017'
reviews: NSA-onthullingen: internet verliest zijn onschuld
reviews: Technologie in de verkiezingsprogramma's 2017

Als al dat soort content achter een paywall verdwijnt wordt de site er niet beter op. Dan ben je gewoon van meerdere walletjes aan het eten door zowel via ads als via abo's als via premium-artikelen geld binnen te harken.
Ik denk dat de redactie dit wel kan toelichten. Wat is een normaal aantal artikelen en wat is een extra artikel.

Maar het verhaal van Arnoud neemt ook de invalshoek dat het financieel nodig is om te doen om kwaliteit te kunnen leveren. Alleen is dat niet een argument wat ze in de premium aankondiging gebruiken. Daar gaat het puur over extra en meer inhoud artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
janvanduschoten schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:15:
[...]

Dat is nu toch precies wat er gebeurt? Dit is de test, daar kun je dan inhoudelijk feedback over gaan geven. En dan niet 1 of 2 keer, maar een aantal maanden. Heb je genoeg content om te beoordelen of (en hoeveel) geld het je waard is.
Zo komt het niet over, nu komt het over we gaan het testen en over 2 a 3 maanden is het een feit want het gaat er uiteindelijk komen. Nu is er eigenlijk alleen 1 optie dat het er komt, dit komt zo over uit de kant van Tweakers. Snapje wat ik bedoel? Of kan je nu zeggen als dit niet aanslaat dat dit in de ijskast wordt gezet?

Als eerst de discussie werd gestart of dit voor ons/wij interessant was en dan met een paar echte goede artikelen te komen en niet gelijk opeens met een bericht te komen en dan de beta te beginnen samen met een artikel paar uur later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdnz
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Intergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:21:
[...]

Dit is natuurlijk wel echt te simpel, en het voegt totaal niks toe.
Prima, dan wacht ik op een reactie of een actie waaruit blijkt dat het niet zo is. Als er daadwerkelijk superartikelen uitkomen die anders nooit op Tweakers geplaatst konden worden vanwege budgetissues, neem ik mijn woorden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Het is mij duidelijk dat Tweakers al enige tijd probeert uit te vogelen hoe meer winst te kunnen halen uit Tweakers als site en platform. Getuige de vele enquΓͺtes op de site over dit onderwerp de afgelopen maaden. Ik heb er al regelmatig een moeten invullen waarin vragen stonden als "vind jij meer advertenties een probleem?".

Misschien een erg sociale en niet zakelijke vraag hoor, maar ik vraag mij af of deze zaken in het leven zijn geroepen omdat Tweakers anders niet kan voortbestaan, of dat het alleen is bedacht om enig investeerder te spekken? Dat laatste past toch eigenlijk helemaal niet bij Tweakers als site en community.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:39

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

mdnz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:25:
[...]

Prima, dan wacht ik op een reactie of een actie waaruit blijkt dat het niet zo is. Als er daadwerkelijke superartikelen uitkomen die anders nooit op Tweaker geplaatst konden worden vanwege budgetissues, neem ik mijn woorden terug.
Ik doel vooral hier op
Reacties van de crew kun je eigenlijk wel negeren, dit is gewoon het antwoord. Het is aan jou of je hier aan mee wilt werken.
Dit slaat nergens op.

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvanCade
dutchnltweaker schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:24:
[...]

Zo komt het niet over, nu komt het over we gaan het testen en over 2 a 3 maanden is het een feit want het gaat er uiteindelijk komen. Nu is er eigenlijk alleen 1 optie dat het er komt, dit komt zo over uit de kant van Tweakers. Snapje wat ik bedoel? Of kan je nu zeggen als dit niet aanslaat dat dit in de ijskast wordt gezet?

Als eerst de discussie werd gestart of dit voor ons/wij interessant was en dan met een paar echte goede artikelen te komen en niet gelijk opeens met een bericht te komen en dan de beta te beginnen samen met een artikel paar uur later.
Dat Premium gaat komen is een feit (aldus meerdere reacties). Het geluk dat wij nu hebben is dat we het nog een klein beetje kunnen sturen hoe het uit komt te zien.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:36

Winkiller

De Mopperpot

AvanCade schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:27:
[...]

Dat Premium gaat komen is een feit (aldus meerdere reacties). Het geluk dat wij nu hebben is dat we het nog een klein beetje kunnen sturen hoe het uit komt te zien.
Denk je dat ? het is al lang uitgestippeld als je het mij vraagt. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdnz
  • Niet online
Intergalactic schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:26:
[...]

Ik doel vooral hier op

[...]

Dit slaat nergens op.
Nogmaals, ik wacht het af of het inderdaad nergens op slaat. Daden zeggen mij meer dan woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
Winkiller schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:28:
[...]

Denk je dat ? het is al lang uitgestippeld als je het mij vraagt. :F
Dat zou kunnen. Maar... wat als het niet uitgestippeld is? Laat je die mogelijkheid dan aan je voorbij gaan?

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoi Tweakers.net

Dit is mijn persoonlijke sentiment op dit moment over Tweakers.net.

Ik lees de comments omdat ik de kwaliteit van de artikelen van Tweaker.net niet zo hoog vind. De comments maken dat soms goed.

- Vaak is het artikel gewoon totaal irrelevant en voorpagina opvulling
- Veel artikelen lezen als een soort vertaling van een persbericht
- Vaak moeten de Tweakers in de comments daadwerkelijk het nieuws duiding geven of context bieden. Of erger: de redactie corrigeren.

Mijn persoonlijke indruk van Tweakers.net is dat er niet genoeg besef is van kwaliteit, en wat dat in de context van nieuwsberichten zou moeten betekenen. Te vaak heb ik zelf ervaren dat artikelen meer vragen oproepen dan beantwoorden.

Misschien is dit altijd al zo geweest en ben ik kritischer geworden, het kan allemaal aan mij liggen.

Helaas vind ik het Wifi artikel niet van het niveau/kwaliteit dat ik zou verwachten van een premium artikel. Er is meer content, er zitten meer woorden in. Dat wel.

Wat ik fundamenteel in het artikel mis is dat ik wil weten wat deze nieuwe technologie voor mij gaat betekenen. Waarom zou ik nu verder lezen? Maar nee, we starten met een geschiedenis van Wifi en frequentiebanden. Ik ben al weg.

Dan wordt er geschreven:

> Wifi op 6GHz maakt hogere snelheden en een lagere latency mogelijk

Ja, ik wil dan ook gewoon cijfers zien. Maar die krijg ik niet.

Pas op het einde van het artikel lees ik pas concrete snelheden en latency nummers. Ik snap het gewoon niet.

Voor mij is dit echt geen premium content. Maar misschien voor anderen wel, ik weet niet hoe hoog de lat ligt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Yordi- schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:25:

Misschien een erg sociale en niet zakelijke vraag hoor, maar ik vraag mij af of deze zaken in het leven zijn geroepen omdat Tweakers anders niet kan voortbestaan, of dat het alleen is bedacht om enig investeerder te spekken? Dat laatste past toch eigenlijk helemaal niet bij Tweakers als site en community.
Denk dat daar ook beetje het probleem ligt. We zien tweakers als community, terwijl 'de andere kant' het als bedrijf ziet. Voor beide valt wat te zeggen, maar ik zou daarop ook niet een goed antwoord hebben hoe je dat financieel zeker wilt krijgen. Om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
Het is zo zonde dit, 8 pagina's (tot nu toe) vol met onrust, irritatie, vragen zonder antwoord en nog meer irritatie.
Had allemaal opgelost kunnen worden door iets meer werk kunnen stoppen in de aankondigingspost. Sommige vragen zijn zo basaal dat je denkt, die had de redactie ook kunnen bedenken en alvast in de FAQ kunnen zetten.

Knap, dat een bedrijf vol journalisten die leuke artikelen schrijven, zo slecht is in de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
dutchnltweaker schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:14:
[...]

maar dit werd eigenlijk al toegezegd dat dit met de samensmelting met hardware info gedaan zou worden. Maar er werd niks over paywall gerept.
Die twee zaken staan ook voor een groot deel los van elkaar. De uitbreiding van het aantal reviewredacteuren maakt dat we meer en uitgebreidere productreviews kunnen publiceren, voor iedere lezer, met of zonder account, met of zonder abonnement.

Dit gaat om bijvoorbeeld uitgebreider nieuws, korte achtergronden, how to's. En hier investeren we in, dus los van de uitbreiding voor productreviews.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchnltweaker
AvanCade schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:27:
[...]

Het had Tweakers gesierd als ze hier een groot discussie punt van hadden gemaakt en niet dit als oplossing aan te dragen waarbij wij eigenlijk weinig input hebben (als DPG dit werkelijk bepaald dan geloof ik dat er niet veel sturing in zal zitten correct me if im wrong). Had een nieuwsbericht verspreid via de mail eenmalig met een verwijzing naar een forum topic en een op de FP.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Olaf schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:09:
[...]

Een relatief klein deel van de artikelen wordt onderdeel van Premium en nieuws en productreviews vallen daar niet onder. We brengen meer en uitgebreidere productreviews dan voorheen, voor iedere lezer.

Een Premium-aanbod moet zich over langere tijd bewijzen. Een, vijf of tien voorbeelden zeggen nog steeds niet veel, vooral niet als je serieus rekening wilt houden met wat lezers aangeven, zoals je met een test wilt. Starten met een mega-uitgebreid superdiepgravend artikel zou ook een verkeerde indruk kunnen geven, want ja, dan valt de volgende wellicht tegen.
Er worden totaal verkeerde verwachtingen geschapen, dat is een groot onderdeel van het probleem.

Onderstaand de omschrijving van Premium-Tweakerscontent:
beter te informeren over ontwikkelingen, met bijvoorbeeld meer diepgang en duiding en met unieke informatie die je niet elders leest.
meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken, duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws, we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how to's, columns en interviews
Dit valt en staat met een gedegen communicatie, en daar is Tweakers echt armoedig slecht in. Zorg dat je bij de introductie van een nieuwe functionaliteit, ook in beta, een representatieve omschrijving en representatie hebt. Nu schort het aan minimaal één van die twee.

De intenties zijn vast goed, maar huur eens een communicatie-expert in die enige ervaring heeft met gebruikersimplementaties want daar is ernstige behoefte aan. Het spijt me, maar dit is implementatieshitfest nummer zoveel achter elkaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Olaf schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:29:
[...]

Die twee zaken staan ook voor een groot deel los van elkaar. De uitbreiding van het aantal reviewredacteuren maakt dat we meer en uitgebreidere productreviews kunnen publiceren, voor iedere lezer, met of zonder account, met of zonder abonnement.

Dit gaat om bijvoorbeeld uitgebreider nieuws, korte achtergronden, how to's. En hier investeren we in, dus los van de uitbreiding voor productreviews.
oke duidelijk, maar wat gaat dit kosten? jullie moeten toch wel iets op papier hebben staan, lijkt me stug dat jullie deels blanco hier in staan en nu aan ons vragen wat wij ervoor willen betalen? er zijn toch wel richtlijnen? :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02
Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:28:
Hoi Tweakers.net

Dit is mijn persoonlijke sentiment op dit moment over Tweakers.net.

Ik lees de comments omdat ik de kwaliteit van de artikelen van Tweaker.net niet zo hoog vind. De comments maken dat soms goed.

- Vaak is het artikel gewoon totaal irrelevant en voorpagina opvulling
- Veel artikelen lezen als een soort vertaling van een persbericht
- Vaak moeten de Tweakers in de comments daadwerkelijk het nieuws duiding geven of context bieden. Of erger: de redactie corrigeren.

Mijn persoonlijke indruk van Tweakers.net is dat er niet genoeg besef is van kwaliteit, en wat dat in de context van nieuwsberichten zou moeten betekenen. Te vaak heb ik zelf ervaren dat artikelen meer vragen oproepen dan beantwoorden.

Misschien is dit altijd al zo geweest en ben ik kritischer geworden, het kan allemaal aan mij liggen.

Helaas vind ik het Wifi artikel niet van het niveau/kwaliteit dat ik zou verwachten van een premium artikel. Er is meer content, er zitten meer woorden in. Dat wel.

Wat ik fundamenteel in het artikel mis is dat ik wil weten wat deze nieuwe technologie voor mij gaat betekenen. Waarom zou ik nu verder lezen? Maar nee, we starten met een geschiedenis van Wifi en frequentiebanden. Ik ben al weg.

Dan wordt er geschreven:

> Wifi op 6GHz maakt hogere snelheden en een lagere latency mogelijk

Ja, ik wil dan ook gewoon cijfers zien. Maar die krijg ik niet.

Pas op het einde van het artikel lees ik pas concrete snelheden en latency nummers. Ik snap het gewoon niet.

Voor mij is dit echt geen premium content. Maar misschien voor anderen wel, ik weet niet hoe hoog de lat ligt. :)
De community als geheel weet soms veel beter de kennis over te brengen dan de redactie en dat is niet erg, maar straks gaat dat dus niet meer. Daarom snap ik niet zo goed deze keuze voor een paywall. Het is logisch dat er geld in het laatje moet komen, maar iedereen heeft een hekel aan betalen voor algemeen nieuws waar de meerwaarde gering is t.o.v. andere bronnen. Juist om deze reden is premium artikelen zo'n onzin, omdat je het elders gratis kunt lezen de meerwaarde van Tweakers is juist dat het open is en iedereen kan bijdragen. De redactie gaat nooit het niveau overtreffen van de gehele community van Tweakers en daarom ben ik het oneens met deze richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvanCade
dutchnltweaker schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:29:
[...]

Het had Tweakers gesierd als ze hier een groot discussie punt van hadden gemaakt en niet dit als oplossing aan te dragen waarbij wij eigenlijk weinig input hebben (als DPG dit werkelijk bepaald dan geloof ik dat er niet veel sturing in zal zitten correct me if im wrong). Had een nieuwsbericht verspreid via de mail eenmalig met een verwijzing naar een forum topic en een op de FP.
Zolang er geen volledige transparantie is (waar we geen recht op hebben en waarschijnlijk ook niet zullen krijgen) blijft het gissen. Maar ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld DPG heeft gezegd dat Tweakers 10% moet groeien en dat de hoge heren bij Tweakers dan naar een Paywall hebben gegrepen als oplossing. Dan valt er inderdaad weinig te sturen.

De vraag is vanuit Tweakers aan de leden is dan ook niet "Hoe kunnen wij 10% groeien?" maar "Hoe kunnen we het beste de paywall introduceren?".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

Sorry, maar jij wil geen inspraak en meedenken. Jij wil 'nee' kunnen zeggen. En dat kun je ook, door geen lid te worden. Tweakers is een bedrijf. Deal with it. Als een bedrijf niet levert waar jij voor wil betalen, dan koop je niet. Dat kan hier ook. En in tegenstelling tot de meeste bedrijven heb je hier de mogelijkheid om direct met het personeel in gesprek te gaan. Tweakers heeft er niets aan om alles achter een paywall te zetten als er niemand is die het wil kopen. Dus zullen ze er alles aan doen om zowel de betalende als de niet-betalende bezoeker tevreden te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:39
[...]

Hoezo? Werk jij ook bij Tweakers/DPG?
Ik vraag me oprecht af waarop jij deze rechten claimt.
oke duidelijk, maar wat gaat dit kosten? jullie moeten toch wel iets op papier hebben staan, lijkt me stug dat jullie deels blanco hier in staan en nu aan ons vragen wat wij ervoor willen betalen? er zijn toch wel richtlijnen?
Ook hier, hoezo? Waarom wil jij inzicht in de kosten en baten? Wat gaat het je aan?
Echt, wat een bijzondere reacties :X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:36:
[...]

Sorry, maar jij wil geen inspraak en meedenken. Jij wil 'nee' kunnen zeggen. En dat kun je ook, door geen lid te worden. Tweakers is een bedrijf. Deal with it. Als een bedrijf niet levert waar jij voor wil betalen, dan koop je niet. Dat kan hier ook. En in tegenstelling tot de meeste bedrijven heb je hier de mogelijkheid om direct met het personeel in gesprek te gaan. Tweakers heeft er niets aan om alles achter een paywall te zetten als er niemand is die het wil kopen. Dus zullen ze er alles aan doen om zowel de betalende als de niet-betalende bezoeker tevreden te houden.
Maar ook dat is een eerlijk antwoord. Als Tweakers inderdaad een bedrijf geworden is en het community gevoel gaat loslaten is dat ook een keuze. Of dat de juiste is zullen de aantallen subscribers wel uitwijzen, maar het is in ieder geval wΓ©l het eerlijke verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ireyon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:23:
Stoppen jullie dan ook met advertenties in het magazine?
Ja, maar dat is voornamelijk omdat het magazine zelf ook verdwijnt.

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 01-12-2020 16:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
_Mystikal_ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:39:
[...]

Maar ook dat is een eerlijk antwoord. Als Tweakers inderdaad een bedrijf geworden is en het community gevoel gaat loslaten is dat ook een keuze. Of dat de juiste is zullen de aantallen subscribers wel uitwijzen, maar het is in ieder geval wΓ©l het eerlijke verhaal.
Tweakers is niets zonder de community, dus een botte mededeling van "we zijn een bedrijf, deal with it" slaat de plank zo keihard mis.
Zoals anderen al aangeven, huur eens een communicatie expert in voor dit soort implementaties, want de crew reacties zijn echt een PR nachtmerrie.

[ Voor 12% gewijzigd door Zaphara op 01-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvanCade
ArnoutV schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:38:
[...]

[...]

Ook hier, hoezo? Waarom wil jij inzicht in de kosten en baten? Wat gaat het je aan?
Ik snap zijn reactie wel. Tweakers heeft nog het groepsgevoel en leent zijn waarde ook voor een groot deel uit de mensen die interactief zijn op de Frontpage of GoT. Daardoor zie ik bij meerdere mensen gelijke reacties dat ze transparantie eisen. Zoals gezegd snap ik dat volledig maar dat recht, als we het ooit al gehad hebben, hebben we verloren zodra Tweakers commercieel werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02
Zaphara schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:41:
[...]

Tweakers is niets zonder de community, dus een botte mededeling van "we zijn een bedrijf, deal with it" slaat de plank zo keihard mis.
"De klant is koning", alleen is de klant DPG media en die wilt op korte termijn geld zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

Olaf schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:29:
[...]

Ik vraag me af of er wel behoefte is aan de premium content die jullie voor ogen hebben. Zeker als daar een aparte rekening voor komt. Voor de uitgebreidere productreviews is blijkbaar wel voldoende budget. Of staat dat over een jaartje ook achter een betaalmuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

Niemand zegt 'we'. Ik werk niet bij Tweakers.

Tweakers is al langer een commercieel bedrijf dan de meesten van ons lid zijn. Dat betekent dat er mensen werken die van Tweakers moeten leven. De huur moeten betalen en hun kids te eten geven. Maar ook dat ze dus op zoek gaan naar manieren om dat zo goed mogelijk aan ons aan te bieden. EN dat wij als klant de kans hebben om met de portemonnee te stemmen. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Nu online

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

[...]

Dat is een losse discussie (overigens ben ik het wel met je eens), maar de uitgangspositie zou wel helder zijn. Een hoop reacties hier zijn toch gebaseerd op het oude communitygevoel. Als die community straks alleen nog bestaat op het forum en in de comments is dat in ieder geval een duidelijke keuze. Dan hoeven we voor dit soort onderwerpen ook geen topics meer, en kan de redactie zich weer met journalistiek bezig houden.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen zin om aan de bovenstaande discussie mee te doen, maar het artikel vond ik niet meer dan een samenraapsel van wat informatie die je ook op Wikipedia kan lezen. Waar zijn de daadwerkelijke Tweakers testen van Wifi6? Dat is wat ik verwacht van premium content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

_Mystikal_ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:44:
[...]
Als die community straks alleen nog bestaat op het forum en in de comments is dat in ieder geval een duidelijke keuze.
Waar bestaat die community nu nog meer dan? En hoe was dat vroeger anders? En hoe is dat morgen?

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
janvanduschoten schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:46:
[...]
Nee, ik vind van niet. Als bezoekers er niet/ weinig voor willen betalen en het liefst de site ook met een adblocker bezoeken (aanname), dan zal content ook niet te veel mogen kosten.
Ik denk dat je Tweakers een beetje teveel als krant ziet. Maar een krant werkt een kant op, van redactie naar lezer.

Tweakers is een community en werkt meerdere kanten op:
- van redactie naar lezer
- van lezer naar redactie
- van lezer naar lezer

Van een krant verwacht je een mengeling van subjectieve en objectieve artikelen. Een krant is vaak een weerspiegeling van de mindset op de redactie en geΓ«nt op een bepaalde doelgroep. Iedereen weet dat een krant als de Telegraaf op een heel andere manier geschreven is dan bijvoorbeeld de Volkskrant. En elke krant heeft zijn publiek. Maar ondanks dat je met de redactie kunt mailen, het blijft vooral eenrichtingsverkeer.

Bij een community is dat anders. Natuurlijk heb je daar ook een redactie en worden er artikelen geschreven vanuit een bepaald idee. Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat de redactie van Tweakers het op sommige momenten best lastig heeft om de mindset en doelgroep te bepalen. En dat is niet zo gek, Tweakers heeft zowel lezers die liever de NRC lezen als lezers die een voorkeur hebben voor het AD. De gemene deler hier is dat de Tweakers bezoeker een (doorgaans ICT-gerelateerde) techneut zou moeten zijn. Maar doordat Tweakers meer mainstream geworden is (wasmachines en gas in de pricewatch) is de doelgroep nog lastiger te definiΓ«ren.

Wanneer je die definitie niet kunt maken, kun je ook geen nieuwsartikel maken waar je doelgroep op zit te wachten. Neem het onderwerp van Wifi 6E...
- mijn praktisch digibete ouders zouden graag willen weten of het sneller is dan wat ze nu hebben (wat dat ook moge zijn) en of ze in de uithoeken van hun tuintje nog goed bereik hebben. Meer niet.
- de gemiddelde systeembeheerder wil graag weten hoe ver het bereik is en welke invloed een betonnen, stenen of gipsen muur heeft op de ontvangstkwaliteit. Handig om uit te rekenen hoeveel AP's er nodig zijn.
- iemand die zich heeft gespecialiseerd in microgolven wil waarschijnlijk meer weten over de gebruikte frequentiebanden en modulatietechnieken.

Nu is een redacteur ook maar een redacteur. Niet negatief bedoeld natuurlijk, maar als redacteur kun je niet alle kennis bezitten over de artikelen die je schrijft. Dus heb je de verschillende opties:
- je schrijft je artikel op basis van parate kennis gecombineerd met het nieuws wat je ter ore gekomen is
- je probeert je eerst wat in te lezen in de materie en als je denkt dat je genoeg weet begin je eens aan het artikel
- je neemt de tijd om alle ins-and-outs van de materie te doorgronden, schrijft het artikel, laat het door een aantal deskundigen proeflezen en stuurt het vervolgens voor publicatie naar een wetenschappelijk tijdschrift.

Bij een gewone krant kun je er misschien mee wegkomen als je beweert dat mondkapjes totaal geen nut hebben. Kost misschien een paar abonnee's, maar dat komt wel weer goed. Op een community ontketen je meteen een heftige discussie. En voor je het weet, is je hele artikel onderuit geschoffeld door een wetenschappelijk onderbouwde comment waarom mondkapjes juist wΓ©l zin hebben.

En juist dergelijke comments, zijn in een community als Tweakers al heel vaak erg waardevol gebleken. Het zal niet voor het eerst zijn dat een comment zelfs waardevoller wordt gezien als het artikel zelf. Is dat artikel dan per definitie slecht? Nee, want de redacteur heeft zich niet genoeg kunnen verdiepen in de materie. Misschien had hij er geen tijd voor. En dan is het voor iedereen fijn als iemand die wel erg bekend is met de materie er in de comments wat uitgebreider op in gaat.

Dat wil nog niet zeggen dat ik mijn praktisch digibete ouders zal aanraden om informatie over hun nieuw aan te schaffen Wifi router op Tweakers te gaan zoeken; die komen nieteens voorbij de eerste alinea. Maar de artikelen zijn vaak het begin van een discussie en in een veel gevallen geven de comments wel meer diepgang voor hen die daar behoefte aan hebben. Zonder dat veel mensen tijdens het lezen van het artikel afhaken omdat het 'te technisch' wordt.

Je kunt een krant en een community gewoon niet vergelijken. DPG probeert dat wel en speelt daardoor met vuur. Een krant is niet afhankelijk van (tekstuele) bijdragen van lezers, een community des te meer.

En lets face it, MIJN bijdragen zijn van MIJ. IK ben de auteur van deze (en vele andere) post. IK bepaal dat deze tekst door een bepaalde groep mensen gelezen mag worden. Maar het intellectueel eigendom behoort nu toe aan Tweakers of DPG Media (ik lees niet zo graag kleine lettertjes). Maar feit is, als ik vind dat iedereen mijn bijdragen mag lezen, dan moet ik het niet onder een artikel plaatsen die achter een betaalmuur of een andere blokkade zit. En indirect verdient Tweakers of DPG Media dan ook nog eens geld aan mijn bijdrage.

Persoonlijk boeit mij het niet als ik een bijdrage lever aan een community, tekstueel of financieel. Maar wel als mijn bijdrage enkel te lezen valt door geld te betalen voor een premium abonnement. Geld waarvan niet duidelijk gaat zijn of dat de community direct weer ten goede komt. Geld wat net zo gemakkelijk in de zakken van aandeelhouders verdwijnt. Aandeelhouders die misschien niet eens een processor van een geheugenbank kunnen onderscheiden. Dat is geen community meer, dat is commercie.

DPG heeft Tweakers enige tijd geleden over genomen en dat heeft in de community tot veel gefronste wenkbrauwen geleid. Toen is meermaals de vrees uitgesproken dat Tweakers nu commercieel uitgemolken zou worden, maar de betrokkenen ontkenden dat. Het was slechts een strategische beslissing, niet per se commercieel. Nu blijkt de ware aap uit de mouw te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]
Eens met je opmerking, maar bekijk het ook eens vanuit het bedrijfsperspectief. Men wil geld verdienen en dat lukt nu onvoldoende. Er worden daarom manieren gezocht om geld te verdienen. Als de klant (of gebruiker) dit niet zint, kan deze op zoek naar een alternatief.

Welk alternatief dat (nog) is, is overigens een heel ander verhaal

De beste oplossing zou zijn: Een goed verdienmodel voor Tweakers, met hetzelfde communitygevoel.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Antyrael
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-08 13:38
Meestal laat ik zaken aan mij voorbij gaan en zie ik wel wat de toekomst brengt, maar bij dit hele premium idee krijg ik toch de neiging dat ik ook mijn stem wil laten horen.

Ik ben al jaren Hero lid, omdat ik Tweakers waardeer om haar community. Ik gebruikte daarvoor altijd een adblocker, maar voelde toch dat ik iets wou bijdragen. Dat ik daarmee het Hardware.Info magazine erbij kreeg was leuk meegenomen.

Eerst lees ik een tijdje geleden dat de magazine gaat stoppen, dat vind ik wel jammer, maar ik was niet van plan om daarom te stoppen met mijn abo.
Nu lees ik ineens over premium content en is er nog niet eens bekend of ik dat mijn mijn Hero abo wel "mag" lezen!
Dan wordt Premium als bèta beschikbaar gesteld voor iedereen. En dan? Hoe gaan jullie nu bepalen wat het vervolg is? Een survey houden? Kijken naar dit forum en de reacties van de leden?

Mijn initiΓ«le reactie was om te stoppen met dat abonnement, want deze richting valt me vies tegen van Tweakers.
Ik lees veel berichten over dat men bang is om de community kwijt te raken, dat gevoel krijg ik hiermee ook.
Als dit zo doorzet hebben we over enkele jaren geen Tweakers.net meer, niet zoals we die hebben gehad, is mijn idee.

Ik kijk het nog even aan en hou mijn abo nog actief, maar als ik geen waar voor mijn geld krijg stop ik er direct mee.
Ik ben vast niet de enige die er dan mee stopt, dit is toch ook niet wat jullie willen?

Edit: ohja, dat WiFi6 artikel. Ook voor mij heeft die totaal geen premium waarde! Wou het toch even vermeld hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Antyrael op 01-12-2020 16:48 . Reden: WiFi6 artikel ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Zoals anderen al aangeven, huur eens een communicatie expert in voor dit soort implementaties, want de crew reacties zijn echt een PR nachtmerrie.
Misschien moet de community een dagje staken. Ik denk dat als alle gebruikers met een account Tweakers een dag lang niet bezoeken (of alleen maar een dag geen reacties plaatsen) er best wat alarmbellen gaan rinkelen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Het eerste 'Premium' artikel is wat mij betreft gewoon echt een domper. 'It feels thin, like butter scraped over too much bread': Langdradig zonder dat de inhoud zo'n lang artikel echt nodig heeft of zelfs iets toevoegd.

Het lijkt ook niet diepgaander als oudere achtergrond artikelen... in tegenstelling... Dit voelt voor mij aan dat er wel degelijk content achter de paywall gaat die voorheen beschikbaar was met betaling-via-banners.

Erg jammer...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13Β°; 8x415Wp Zuid 10Β°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchnltweaker
ArnoutV schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:38:
[...]

[...]

Zint je mijn vragen niet? kan je ook normaal reageren of doe dat voortaan gewoon niet dan. Met alles respect maar zo reageren komt best bot over.
Hoe kom jij hier op dat ik rechten claim? ik zeg alleen wat gevoel ik heb wat prettig ervaren zou worden, mag best toch? Ik ben een dagelijkse bezoeker van tweakers en hoop gewoon dat de verandering niet negatief gaan uitpakken.
oke duidelijk, maar wat gaat dit kosten? jullie moeten toch wel iets op papier hebben staan, lijkt me stug dat jullie deels blanco hier in staan en nu aan ons vragen wat wij ervoor willen betalen? er zijn toch wel richtlijnen? :)
Dit is toch een normale vraag, niet dan? ik hoef toch geen kosten en baten inzicht te hebben? ik vraag of er iets op papier hebben staan over wat ze denken dat het gaat kosten. Als jij een bakker zou hebben en je gaat een nieuw soort gebak uitbrengen (bijvoorbeeld) en reclame maakt, dan heb jij toch ook een richtprijs en dan zeg je toch niet tegen jou klant:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34
Tk55 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:47:
[...]

Eens met je opmerking, maar bekijk het ook eens vanuit het bedrijfsperspectief. Men wil geld verdienen en dat lukt nu onvoldoende. Er worden daarom manieren gezocht om geld te verdienen. Als de klant (of gebruiker) dit niet zint, kan deze op zoek naar een alternatief.
We zijn hier volgens van de feiten en bronnen. Voordat er ΓΌberhaupt wordt verder gepraat over die schoorsteen, wil ik wel eens de cijfers zien.

Claims als, er wordt te weinig geld verdiend mogen echt wel eens onderbouwd worden met gegevens.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Koenoe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:50:
[...]

Claims als, er wordt te weinig geld verdiend mogen echt wel eens onderbouwd worden met gegevens.
Waarom? Vraag jij de CV monteur ook om een kostenoverzicht en margecalculatie als de ketel is onderhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Nu online

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:45:
[...]

Waar bestaat die community nu nog meer dan? En hoe was dat vroeger anders? En hoe is dat morgen?
Volgens mij is het sentiment, al dan niet terecht, dat de community nog steeds mee mag praten over van alles en nog wat. Duidelijk is dat dat allang niet meer zo is als in de 'goeie ouwe tijd', en dat we nu in de tijd van focusgroepen, usabilitytesten, mvp's en al die andere moderne zakelijke termen terecht gekomen zijn.

Je ziet het ook aan een hoop van de topics over V&A, Pricewatch, Dark Mode (ja daar is de LP weer) etc. Genoeg input van de community, maar er wordt weinig mee gedaan. Fair enough, dat zijn zakelijke keuzes die vanuit business te verdedigen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34
Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:52:
[...]

Waarom? Vraag jij de CV monteur ook om een kostenoverzicht en margecalculatie als de ketel is onderhouden?
Ik woon in een huurhuis. :)

Maar als de monteur aangeeft dat de kachel maar tot 16 graden kan en je een half uur warm water kan krijgen en dat ik daarna meer moet betalen, want hij verdient niet genoeg, dan wil ik dat wel even zien inderdaad. Er gaat natuurlijk ook even gekeken worden naar andere monteurs.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Tk55 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:47:
[...]

Welk alternatief dat (nog) is, is overigens een heel ander verhaal

De beste oplossing zou zijn: Een goed verdienmodel voor Tweakers, met hetzelfde communitygevoel.
Kijk dat zou een ander verhaal zijn. Als tweakers in deze vorm niet meer rendabel zou zijn, en dit de meest efficiΓ«nte oplossing zou zijn om gezond te blijven, dan zou men wel geneigd zijn om er aan mee te doen. Maar we hebben het over DPG, met een bewezen historie van uitmelkerij zonder enig behoud van dat wat een merk zo groot heeft gemaakt, puur voor constante winstmaximalisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
Ik vind dit een verkeerde richting en stap.

Tweakers.net heeft al inkomsten uit advertenties en de abonnementsvormen, doe dit niet.

De Pers Groep moet niet van Tweakers.net een melkkoe maken op deze manier.

Ook ik ga mijn Tweakers abonnement heroverwegen als dit doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:07
Plaats dan alle nieuwsitems achter een paywall dan hoef je ook geen discussie te voeren over de definitie premium. Ik zou dat persoonlijk makkelijker te verteren vinden.

Ik maak verder uit de reacties op dat er een gezonde drijfveer bestaat om meer inkomsten te genereren, dat is prima, dat is wat bedrijven doen. Ik begrijp niet zo goed dat Tweakers.net met de billen bloot moet wat betreft kosten/baten,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Nu online

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

ConZito schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:58:

Ik maak verder uit de reacties op dat er een gezonde drijfveer bestaat om meer inkomsten te genereren, dat is prima, dat is wat bedrijven doen. Ik begrijp niet zo goed dat Tweakers.net met de billen bloot moet wat betreft kosten/baten,
Eens, dat vind ik ook vragen die misschien niet op hun plek zijn. Aan de andere kant: als Tweakers nu verlies zou maken en dat eerlijk aan de community vertelt zou dat best wel eens snel opgelost kunnen zijn. Want zo is men hier ook dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

_Mystikal_ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:53:
[...]

Volgens mij is het sentiment, al dan niet terecht, dat de community nog steeds mee mag praten over van alles en nog wat. Duidelijk is dat dat allang niet meer zo is als in de 'goeie ouwe tijd', en dat we nu in de tijd van focusgroepen, usabilitytesten, mvp's en al die andere moderne zakelijke termen terecht gekomen zijn.
Die 'nu' is anders al 2 decennia oud. Die 'goede ouwe tijd kan ook jij je nauwelijks herinneren en 99,9% van onze huidige users al helemaal niet. Ik begrijp heus wel dat door de meer open structuur van Tweakers, waar je direct in gesprek kunt gaan met de crew en redactie, het gevoel ontstatt dat er meer inspraak is. En voor een deel is dat ook zo, want deze beta zal heus de richting van Premium verder vorm gaan geven. Maar er zijn grenzen, omdat er zakelijke besluiten genomen moeten worden. En die gaan echt niet allemaal over eng grootkapitaal uit Belgie, maar ook gewoon over de redacteur die morgen boodschappen moet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

toro schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:58:
Ik vind dit een verkeerde richting en stap.

Tweakers.net heeft al inkomsten uit advertenties en de abonnementsvormen, doe dit niet.

De Pers Groep moet niet van Tweakers.net een melkkoe maken op deze manier.

Ook ik ga mijn Tweakers abonnement heroverwegen als dit doorgaat.
De Persgroep is al een tijdje niet meer in beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

We kunnen leuk vergelijkingen gaan maken, maar de transacties tussen Tweakers en zijn gebruikers zijn vele malen ingewikkelder dan die van een consument en een CV monteur.

Tweakers is niet zoals andere nieuwswebsites. Het is geen krant. Het is niet zo simpel als "de redactie schrijft, de lezer leest". Tweakers wil graag een andere richting op en iedere keer als dat gebeurt dan heeft dat een impact op de community. De community heeft bepaalde gedachten en vragen bij het premiummodel en het zou Tweakers sieren daar meer gehoor aan te geven.

Dat betekent overigens niet dat Tweakers haar salarissen, kosten en inkomsten met ons hoeft te delen. Maar wel gewoon een beetje meer inzicht. Een beetje meer begrip voor het feit dat Tweakers steunt op de schouders van haar community. Neem deze community dan ook serieus en neem haar mee in dit soort veranderingen. Probeer hun zorgen weg te nemen door ze te benoemen en te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:02:
[...]

De Persgroep is al een tijdje niet meer in beeld.
Van wie het dan nu ook mag zijn, ik ga dit niet ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:01:
[...]

Die 'nu' is anders al 2 decennia oud. Die 'goede ouwe tijd kan ook jij je nauwelijks herinneren en 99,9% van onze huidige users al helemaal niet. Ik begrijp heus wel dat door de meer open structuur van Tweakers, waar je direct in gesprek kunt gaan met de crew en redactie, het gevoel ontstatt dat er meer inspraak is. En voor een deel is dat ook zo, want deze beta zal heus de richting van Premium verder vorm gaan geven. Maar er zijn grenzen, omdat er zakelijke besluiten genomen moeten worden. En die gaan echt niet allemaal over eng grootkapitaal uit Belgie, maar ook gewoon over de redacteur die morgen boodschappen moet kunnen doen.
Maar kennelijk weet jij dan wel hoe het ervoor staat? Want jij doet zelf ook een aanname dat deze stap nodig is om tweakers levende te kunnen houden, alsof men de boodschappen niet meer kan doen zonder deze nieuwe inkomsten, en daar wrangt het. Want het heeft de schijn tegen (en uiteraard weet ik de interne feiten ook niet), doordat, en ik herhaal mijzelf weer, DPG, met een bewezen historie van uitmelkerij zonder enig behoud van dat wat een merk zo groot heeft gemaakt, puur voor constante winstmaximalisatie gaat bij elk merk dat ze overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 16:36

Winkiller

De Mopperpot

toro schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:04:
[...]

Van wie het dan nu ook mag zijn, ik ga dit niet ondersteunen.
https://www.dpgmedia.nl/merken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tk55 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:03:
[...]

Dat betekent overigens niet dat Tweakers haar salarissen, kosten en inkomsten met ons hoeft te delen. Maar wel gewoon een beetje meer inzicht. Een beetje meer begrip voor het feit dat Tweakers steunt op de schouders van haar community. Neem deze community dan ook serieus en neem haar mee in dit soort veranderingen. Probeer hun zorgen weg te nemen door ze te benoemen en te bespreken.
Kijk, dat is al een hele andere discussie. Tweakers is altijd zeer open geweest over waar geld mee wordt verdiend. Maar ook bijvoorbeeld over het feit dat de abo's niet kostendekkend zijn en er feitelijk meer werd verdiend aan mensen zonder instap abo dan met. Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om meer begrip te kweken over de manier waarop dit nieuwe model bij zal dragen en waarom de andere verdienmodellen onder druk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
_Mystikal_ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:01:
[...]

Eens, dat vind ik ook vragen die misschien niet op hun plek zijn. Aan de andere kant: als Tweakers nu verlies zou maken en dat eerlijk aan de community vertelt zou dat best wel eens snel opgelost kunnen zijn. Want zo is men hier ook dan wel weer.
Ik ben groot voorstander van openheid van zaken, begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat dat soort duiding kan helpen, maar mogelijk ook weer net zoveel vragen oproept. Waarom zijn de personeelskosten zo hoog, waarom zitten jullie in zo'n duur pand, etc. Er zijn altijd mensen die nooit tevreden zijn. Ik beoordeel liever de prijs-kwaliteit/kwantiteit van een product.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

[...]

Jij vraagt geen offerte alvorens je werk laat uitvoeren? Of doel je op iets anders?

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zaphara schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:05:
[...]

Maar kennelijk weet jij dan wel hoe het ervoor staat? Want jij doet zelf ook een aanname dat deze stap nodig is om tweakers levende te kunnen houden, alsof men de boodschappen niet meer kan doen zonder deze nieuwe inkomsten, en daar wrangt het. Want het heeft de schijn tegen (en uiteraard weet ik de interne feiten ook niet), doordat, en ik herhaal mijzelf weer, DPG, met een bewezen historie van uitmelkerij zonder enig behoud van dat wat een merk zo groot heeft gemaakt, puur voor constante winstmaximalisatie gaat bij elk merk dat ze overnemen.
Mijn voorbeeld is niet meer dan een voorbeeld. Ik breng het alleen maar in om te onderstrepen dat niet alles wat in een bedrijfg gebeurt gelijk staat aan grootkapitalistisch machtsmisbruik.

En verder zal het je niet verbazen dat ik een iets andere informatiepositie heb dan jij. Maar dat is voor de ze discussie niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mieJas schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:09:
[...]

Jij vraagt geen offerte alvorens je werk laat uitvoeren? Of doel je op iets anders?
Een offerte beschrijft niet wat de exacte kosten zijn die de monteur maakt en of hij van mijn rekening van plan is zijn bus te gaan vervangen dit jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:39
dutchnltweaker schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:50:
[...]

Zint je mijn vragen niet? kan je ook normaal reageren of doe dat voortaan gewoon niet dan. Met alles respect maar zo reageren komt best vijandig over.

[...]

Hoe kom jij hier op dat ik rechten claim? ik zeg alleen wat gevoel ik heb wat prettig ervaren zou worden, mag best toch? Ik ben een dagelijkse bezoeker van tweakers en hoop gewoon dat de verandering niet negatief gaan uitpakken.
Ik vind je vragen prima, maar ik vind jouw houding naar de Tweakers crew zeer negatief en als je dan ook mijn vragen aan jou vijandig vindt dan zegt dat meer over jouw gevoel dan over mijn houding.
Dit is toch een normale vraag, niet dan? ik hoef toch geen kosten en baten inzicht te hebben? ik vraag of er iets op papier hebben staan over wat ze denken dat het gaat kosten. Als jij een bakker zou hebben en je gaat een nieuw soort gebak uitbrengen (bijvoorbeeld) en reclame maakt, dan heb jij toch ook een richtprijs en dan zeg je toch niet tegen jou klant: ...
Je vraagt wel om inzichten en duiding net als meerdere in dit draadje.
En ik vraag me af waarom men vindt dat een bedrijf verantwoording moet afleggen.

En ik ben het met het jou e nanderen eens dat als men ergens, desnoods in een .Plan had verteld dat er meer geld nodig is om Tweakers draaiende te houden dat dat zeker zou helpen in het begrip voor "premium / betaalde" content of features.
Want als Tweakers zou verdwijnen zou ik dat erg spijtig vinden.

Maar nogmaals, niemand verplicht wie dan ook om hier te komen, of een bijdrage te leveren.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:09:
[...]
En verder zal het je niet verbazen dat ik een iets andere informatiepositie heb dan jij. Maar dat is voor de ze discussie niet interessant.
Zeg het dan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Willaaam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:05:
Mijn challenge aan jullie is wees creatief. Kijk of je op een tweakers-waardige manier geld kunt verdienen. Hier is een aantal gratis ideeΓ«n:
  • Eenmalige donaties via crypto
  • Eenmalige donaties via iDeal
  • "Vond je dit uitgebreide artikel informatief? We hebben dit jaar nog €153.000 nodig voor DPG blij is met ons resultaat. Help ons!"
  • Maak een Tweakers cryptominer die mensen kunnen installeren om via hun leipe pc's bij te dragen in de avonduren
  • Maak een instelling voor Γ©xtra ads om Tweakers te supporten (mij boeit het niet om er een paar weg te klikken)
  • TweakerShop, waar tweakers bijvoorbeeld extra geld krijgt voor een aantal promoted products
  • Promoted ads in V&A - waar je bovenaan een lijstje komt in een productcategorie
Eigenlijk is alles beter dan premium content. Laat je community alsjeblieft heel. Maak mensen trots dat ze lid zijn van Tweakers en niet verdrietig dat hun site is afgegleden naar het niveau van AD.NL.
Als bedrijf, en dat is Tweakers nog altijd, wil je een betrouwbare en redelijk stabiele/voorspelbare inkomstenbron hebben. Geen enkele van die ideeΓ«n voldoet daar aan. Ik heb zelf inzage in de financieΓ«n van een veel kleiner project waar mensen ook geld kunnen doneren en ik kan je zeggen dat je daar echt geen lijn in kunt trekken en somige maanden enkele van de vrijwilligers gewoon financieel moeten bijspringen om het gat te dichten.

Men gaat hier echt niet over 1 nacht ijs, DPG heeft hier ervaring mee en het brengen van betaalde content was inderdaad 1 van de opties die een tijd terug voorkwam in een bevraging van de gemeenschap. Dat niet iedereen het daar mee eens is, daar kan ik inkomen. Dat dit de meest gekozen optie was om extra inkomsten te genereren zoals eerder aangegeven kan ik ook geloven. Maar het is in zo een enquete zeer moeilijk in te schatten wat daarvan het eindresultaat zal zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:10:
[...]

Een offerte beschrijft niet wat de exacte kosten zijn die de monteur maakt en of hij van mijn rekening van plan is zijn bus te gaan vervangen dit jaar ;)
Een offerte beschrijft wat er wordt uitgevoerd aan welke prijs. Heb je alvast een zicht op het uurloon en de onderdelen die men verwacht nodig te hebben. Dat er onverwachte zaken zijn die de uiteindelijke factuur kunnen beΓ―nvloeden, laat ik even buiten beschouwing. Nu weten we niet welk werk/artikelen we kunnen verwachten en wat de richtprijs is. Zoiets zou ik niet accepteren van mijn CV-monteur (voor zover de vergelijking logisch is, natuurlijk).

Yes, but no.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:01:
[...]

Die 'goede ouwe tijd kan ook jij je nauwelijks herinneren en 99,9% van onze huidige users al helemaal niet.
Inclusief jij dus. Ik zie hier namelijk best een hoop posts van "oud gedienden" langs komen mensen die hier al jaren komen misschien al jaren langer als wat jij van de partij bent. Mensen die nog weten wat het inhield om op IRC samen met Femme en de andere rondhangen betekende :) of wie/wat (nog steeds een mysterie) HlpDsk was of hell wie Toverstaf was.

Ja ook in het verleden zijn er controversiΓ«le besluiten genomen die voor de "oudere" Tweakers haaks stonden op wat hun vanaf het begin hebben mee gemaakt. Veel is "geaccepteerd" hetzij onder protest maar vergeet ook niet dat een "paywall" gewoon een definitief afscheid is van de opgebouwde community maar ook van het begrip wat Tweakers groot heeft gemaakt "Door Tweakers voor Tweakers".

Ter verduidelijking voor die discussie ontstaat ik probeer hier duidelijk te maken dat de binding van de oude leden met dit medium best wel diep gaat en ermee zijn opgegroeid (letterlijk). Dat Tweakers inmiddels gewoon een commerciaal bedrijf is staat niet ter discussie maar dat staat mijn inziens ook los van het sentiment en gevoel wat er leeft. Een paywall is gewoon het laatste stukje wat nog ontbrak om helemaal afscheid te nemen van het "oude" tweakers.

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowBumble op 01-12-2020 17:24 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er wordt om gevraagd en ik geef antwoord. Nu ben je gewoon aan het zeuren on her zeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
Jelv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:52:
[...]

Goed voorbeeld van een tech niche kanaal. Tweakers wil weer terug naar die niche. Met @Eric van Ballegoie hebben ze zeker de kennis, misschien moet Eric z'n haar wat laten groeien haha. Daarnaast is dat kanaal volgens mij een éénmanskanaal met 8000 dollar patreon support per maand. Dat kan een mooi doel zijn van premium.
Mhoaw niche? Naar mijn idee test hij veel van de producten die op tweakers ook langskomen. De 3080's de 6800's de AMD's processoren, Intel processoren. Alleen is zijn presentatievorm veel technischer, iets wat ik ook zou verwachten bij tweakers.

Daarnaast is Steve niet allèèn verantwoordelijk voor Gamers Nexus. Het videokanaal is een verlengstuk van de website. Deze heeft ook gewoon een Editorial Team.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-08 00:44
Blokker_1999 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:15:
[...]

Als bedrijf, en dat is Tweakers nog altijd, wil je een betrouwbare en redelijk stabiele/voorspelbare inkomstenbron hebben. Geen enkele van die ideeΓ«n voldoet daar aan. Ik heb zelf inzage in de financieΓ«n van een veel kleiner project waar mensen ook geld kunnen doneren en ik kan je zeggen dat je daar echt geen lijn in kunt trekken en somige maanden enkele van de vrijwilligers gewoon financieel moeten bijspringen om het gat te dichten.

Men gaat hier echt niet over 1 nacht ijs, DPG heeft hier ervaring mee en het brengen van betaalde content was inderdaad 1 van de opties die een tijd terug voorkwam in een bevraging van de gemeenschap. Dat niet iedereen het daar mee eens is, daar kan ik inkomen. Dat dit de meest gekozen optie was om extra inkomsten te genereren zoals eerder aangegeven kan ik ook geloven. Maar het is in zo een enquete zeer moeilijk in te schatten wat daarvan het eindresultaat zal zijn.
Je kunt prima een trouwe basis hebben van betalende abonnees op vrijwillige basis. Sterker nog - die basis is er al in het huidige model. Ik denk dat er maar weinig mensen opzeggen als je gewoon stopt met dat magazine. Jij bent zelfs een voorbeeld van zo'n betalende user, waar ik dankbaar voor ben!

Maar het bizarre bereik van Tweakers in BE/NL (want laten we wel wezen, het is best uniek internationaal om zo'n verhoudingsgewijs groot platform te hebben in een plaatselijke taal) is te danken aan die sterkte community. En die community moet je overtuigen dat je platform + content geld waard is.

Je kunt me veel vertellen, het kan over vele nachten ijs zijn gegaan, maar ik geloof niet dat een meerderheid van de community dit initiatief een warm hart toedraagt. Dit plannetje gaat geld kosten, niets opleveren. Ik denk oprecht dat meer mensen een abonnement opzeggen uit frustratie over dit plan dan dat er mensen gaan betalen voor premium. Dus als dit de last resort is die "moet werken" zoals arnoud schetst, dan hebben we in deze community een probleem.

DPG heeft zeker ervaring met nieuws, maar ik vind deze club nou niet hΓ©t voorbeeld van winstgevendheid. Dus zeggen dat ze het model ontdekt hebben, ik denk van niet.

Bovendien heeft tweakers eigenlijk geen premium content als ik eerlijk ben. Of althans, niet wat ik premium vind. Premium is unieke diepgang, iets wat niet ergens anders te halen is op een makkelijke manier. Anandtech, dat is een voorbeeld van een site met premium content. Dat is unieke diepgang die ik niet op andere plekken kan halen. Die content zit niet eens achter een paywall.

Deze premium artikelen hebben dus een negatieve waarde. Nieuwsartikelen of zelfs deep-dives zie ik als een conversation starter voor de Γ©chte experts in de comments.

En mijn ideeΓ«n, het zijn maar gratis ideeΓ«n he. Hoeveel ze opleveren, dat weet ik niet. Maar ze leveren vast iets op, ze slopen niet de community en het werkt voor anderen ook (the guardian, marktplaats, ebay)

[ Voor 7% gewijzigd door Willaaam op 01-12-2020 17:38 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De community van tweakers is het forum. De FP is al heel lang alleen maar interessant door de bijdragen in de comments van gebruikers die ook op het forum vaak heel actief zijn. Eigenlijk bestaat de FP al lang bij de gratie van het forum. Redactioneel is het al heel lang erg oppervlakkig en vaak c/p werk wat regelmatig al eerder op nu.nl te lezen was :X

Maar Ik vermoed dat het forum ook het meeste kost en dat moet door de FP opgebracht worden. Men zoekt dit nu in het proberen uit te melken van de community door een Premium model. Gaat niet werken, daarvoor zijn de Premium artikelen niet goed genoeg en het is niet ondenkbaar dat een beter geΓ―nformeerde user kort na publicatie van een Premium artikel een topic opent in een relevant forum...
En het wachten is op AD layout van de FP :') . Verkoop aan DPG was de doodsteek voor tweakers. Maar het is nog niet te laat.

Mijn advies: kom los van De Paywall Groep, wordt weer zelfstandig.
Trap een zooi redacteuren er uit. Voer een betaalmodel in waarmee je extra features in het forum krijgt. Stop met tweakblogs. Stimuleer ook users op een of andere manier om stukjes voor de FP te schrijven, op het forum is meer echte technisch inhoudelijke kennis dan op de redactie. Redactie kan dan hulp bieden leesbare artikelen van techneutenpraat te maken. Werk samen met je community.

Dat is misschien niet de beste manier om geld te verdienen, maar ik denk wel een betere manier om je community te laten groeien.

Just my two cents :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Lees net wat kennelijk m'n eerst premium artikel is: reviews: Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toevoeging 6GHz

Gevoel: was dit er niet altijd al en hoort dit er ook niet altijd te zijn? Hiermee onderscheid je je van de sites die alleen de snel geposte (pers)berichten hebben. (Die dan vervolgens in de comments rechtgezet worden ;).) Zo'n artikel moet er toch gewoon zijn om straks vanuit product aankondigingen e.d. naar te kunnen verwijzen?

Zie wel dat het redelijk tijdloos is - in verhouding tot het dagelijks nieuws. Wellicht is premium dan niet zozeer blijven alleen voor premium leden, maar meer een maand (of twee) eerder toegang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap dat ads niet meer het verdienmodel is wat het is geweest. Ik zou inkomsten halen uit live events, nu met corona in de vorm van videoconf’s. Je kan een discord zodanig verkr*chten dat je kanalen hebt met announcements. Dat je kanalen hebt voor de conference tracks (track 1=Zaal 1 , track 2 = zaal 2). Dat je challenge tracks hebt met challenges (cracking van hashes of vinden van hidden adressen,...). Hackaton gedeelte waar mensen kunnen voten voor top 10 projecten (waar iedereen op kan insturen) en dan na kort voorstellen mensen op dit project springen en dan hun eigen kanaal joinen (hackaton#1,2,3,...). Hierdoor leren tweakers effectief andere tweakers kennen. Daar worden misschien startups gebrouwd, goeie contacten, netwerk uitgebreid. Dat is iets wat mensen voor willen betalen.
Kostprijs laag houden bij virtuele conferenties waardoor er veel mensen instappen. Ik merk dat veel mensen graag met een coach/mentor in contact komen en ook een aantal professionals die ik ken die wel graag willen spreken maar van zichzelf niet direct op een grote conf willen beginnen.

Extra inkomsten kan door links vanonder in beeld sporadisch sponsors te tonen (in thema zoals de twitch streams het soms doen). Maar ga zeker niet een talk geven aan een vendor want dan haken er velen weer af, al dan niet uit principe.

Gebruik jullie community (want die is er) en stort niet enkel op premium betalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ConZito
ShadowBumble schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:18:
[...]

Ter verduidelijking voor die discussie ontstaat ik probeer hier duidelijk te maken dat de binding van de oude leden met dit medium best wel diep gaat en ermee zijn opgegroeid (letterlijk). Dat Tweakers inmiddels gewoon een commerciaal bedrijf is staat niet ter discussie maar dat staat mijn inziens ook los van het sentiment en gevoel wat er leeft. Een paywall is gewoon het laatste stukje wat nog ontbrak om helemaal afscheid te nemen van het "oude" tweakers.
Mede oudgediende hier, 20 jaar inmiddels. Ik zit er mogelijk wat minder sentimenteel in. De community groeit, het beleid wordt strakker en er komen veel nieuwe gezichten die het stokje overnemen van de founders. Daar heb ik me nooit echt aan gestoord, zo ook niet aan dit voorstel en eerdere besluiten. Ik vind het alleen maar mooi dat Tweakers.net nog bestaat.

Wat mij wel is gaan storen is de kwaliteit van de artikelen. Als er met een vaste maandelijkse bijdrage geinvesteerd kan worden in kwaliteit en een professionaliseringsslag dan kan ik daar alleen maar achter staan. En met professionalisering bedoel ik ook de communicatie rondom deze "beta", je weet dat daar discussie van komt, als je dan met zo'n mager eerste "premium"-artikel komt is dat natuurlijk koren op de molen voor veel vaste bezoekers.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• toro
Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:20:
[...]

Er wordt om gevraagd en ik geef antwoord. Nu ben je gewoon aan het zeuren on her zeuren.
En jij bent brandjes aan het blussen in dit topic terwijl dat niet nodig is.

Laat de community leden gewoon zeggen wat ze willen en reageer niet zo overal op in dit topic.

Dit hele premium gebeuren wat er aankomt is heel belangrijk voor onze community.

Geef de community dan ook wat meer de ruimte om te zeggen wat ze willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q

Q

TheUninvited schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:36:
[...]

De community als geheel weet soms veel beter de kennis over te brengen dan de redactie en dat is niet erg, maar straks gaat dat dus niet meer. Daarom snap ik niet zo goed deze keuze voor een paywall. Het is logisch dat er geld in het laatje moet komen, maar iedereen heeft een hekel aan betalen voor algemeen nieuws waar de meerwaarde gering is t.o.v. andere bronnen. Juist om deze reden is premium artikelen zo'n onzin, omdat je het elders gratis kunt lezen de meerwaarde van Tweakers is juist dat het open is en iedereen kan bijdragen. De redactie gaat nooit het niveau overtreffen van de gehele community van Tweakers en daarom ben ik het oneens met deze richting.
@TheUninvited ik begrijp jouw perspectief, maar ik vind dat de comments te vaak een vangnet zijn, die het gebrek aan kwaliteit van artikelen moet corrigeren.

Dat wat je soms in de comments terugleest, had vaak naar mijn idee gewoon in het artikel moeten zitten.

Soms zijn comments gewoon een mooie aanvulling door een domein-expert, maar dat komt minder voor, naar mijn idee.

Dit topic en het hele premium verhaal is een beetje een shit storm geworden en ook dat had niet gehoeven als de manier van communicatie beter was gekozen.

Heeft er iemand nog de regie bij Tweakers?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Mickey77
  • Laatst online: 12:34

Mickey77

Allround ICT-er

Het is niet voor niets dat de reacties met de meeste duimpjes reacties zijn die tegen een paywall zijn. Logisch omdat tweakers geen krant is, maar een platform waar een groot deel van de waarde van buiten komt. Ik vind het argument dat journalistiek nu eenmaal geld kost ook niet passend, er wordt al via diverse manieren geld gegenereerd. Dit voelt als een stap verder in de verkeerde richting.

Ik lees elders dat de tweakers crew nu bestaat uit ongeveer 50 personeelsleden. Kennelijk wordt er bij dat aantal onvoldoende winst gemaakt. Dus wordt de prijs van het 'product' min of meer verhoogd. Met dat extra geld gaat tweakers nog meer en betere artikelen maken. Daarvoor heeft tweakers dus extra mensen nodig. Dus in de toekomst heeft tweakers 60 medewerkers, nog verder in de toekomst 70... etc. Los je met die groei je probleem op of maak je het dan juist groter?

Je zou jezelf af kunnen vragen bij welk aantal medewerkers je nu het beste product kunt maken voor je gebruikers. Misschien zou je wel uit kunnen met 40 medewerkers, als je het platform houdt zoals het is. Dan maak je meer winst dan nu en wellicht blijf nog een flink aantal jaar relevant. Sterker nog, als we over 5 jaar wel in een tijdperk komen waar paywalls de standaard zijn, dan zou tweakers nog meer worden gewaardeerd als nu. Misschien groeit het aantal bezoekers dan juist. Zou tof zijn toch? Waarom die wil om steeds meer geld te vragen?

Ik juich community management toe, maar dit voelt niet als een stap voor de community maar het voelt als winstmaximalisatie. Ik denk echter niet dat de winst door premium gaat toenemen, terwijl het wel afbreuk doet aan het merk omdat de toegang tot waardevolle informatie beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Ik ben uiterst kritisch op Tweakers.net om verschillende redenen.

Maar Tweakers.net is op geen enkel moment enige inzage verschuldigd in haar financiΓ«le positie, daar heeft geen enkele bezoeker recht op.

Ik denk dat die discussie totaal irrelevant/ en niet aan de orde is.

Geef gerust inhoudelijk je mening en stem uiteindelijk met je portemonnee.

[ Voor 189% gewijzigd door Q op 01-12-2020 17:53 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:20:
[...]

Je insinueert een informatiepositie te hebben die je argumenten onderbouwt, maar geeft deze niet prijs. Dan moet je of kiezen je niet in de discussie te mengen, of het niet te gebruiken als volledig ontransparante troefkaart. Met een rood jasje hoor je beter te weten als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

PW is verdien model, volgens mij die vacaturemeuk (tweakers select of zo?) ook.

Serieus, volgens mij heeft tweakers echt DPG niet nodig om succesvol te zijn. Terug naar de basis.

Vraag me eigenlijk af wat @Femme vindt van de ontwikkeling van zijn kindje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
evilution schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:51:
PW is verdien model, volgens mij die vacaturemeuk (tweakers select of zo?) ook.

Serieus, volgens mij heeft tweakers echt DPG niet nodig om succesvol te zijn. Terug naar de basis.

Vraag me eigenlijk af wat @Femme vindt van de ontwikkeling van zijn kindje.
Tweakers zou best kunnen vinden dat ze DPG niet nodig hebben, maar aangezien DPG eigenaar is van Tweakers, vermoed ik dat zij er toch andere ideeΓ«n bij hebben :+

Overigens is Tweakers al bijna 15 jaar niet meer in "eigen" handen. Mensen vergeten wel eens hoeveel er in die tijd is veranderd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik kijk naar het verleden is al meerdere keren beloofd om betere kwaliteit te leveren. Er is eigenlijk alleen maar meer werk, maar weinig beter werk gekomen.
Als ik kijk naar de artikelen die de laatste tijd zijn gepost als achtergrondartikel mis ik toch steevast diepgang en kritisch vermogen bij de redactie. Het lijkt structureel alleen maar mee te praten met wat fabrikanten hebben opgelepeld en gaat zelden dieper dan wat je al met een simpele zoekopdracht zelf had kunnen vinden. Je houdt nagenoeg geen nieuwe inzichten over aan het lezen van tweakers content.

Ik heb nu een supporter abo, en dat is vooral omdat de redactionele kwaliteit van tweakers niet goed genoeg is om meer te betalen. Ik wil best wel meer betalen als ik beter werk terugzie. Dan bedoel ik werk van het niveau van Ars Technica's in-depth reviews en deep dives (mooi voobeeld), of het niveau van AnandTech, die gewoon over het algemeen een paar treden hoger staat. Betalen voor content is okΓ©, maar dan volgt automatisch de afweging of de kwaliteit de prijs waard is. Dat is nu niet het geval als de prijs omhoog gaat.

Β© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

toro schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:37:
[...]

Laat de community leden gewoon zeggen wat ze willen en reageer niet zo overal op in dit topic.

Dit hele premium gebeuren wat er aankomt is heel belangrijk voor onze community.

Iedereen mag zijn mening geven. Daar wordt niet aan getornd door mijn reacties hoor. En als onderdeel van de community geef ik de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ShadowBumble schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:18:
[...]

Inclusief jij dus. Ik zie hier namelijk best een hoop posts van "oud gedienden" langs komen mensen die hier al jaren komen misschien al jaren langer als wat jij van de partij bent. Mensen die nog weten wat het inhield om op IRC samen met Femme en de andere rondhangen betekende :) of wie/wat (nog steeds een mysterie) HlpDsk was of hell wie Toverstaf was.
Ik was al lid voor de merge, al lijkt mijn registratiedatum daar niet op te wijzen. En ik begrijp absoluut wat je bedoelt.
Ja ook in het verleden zijn er controversiΓ«le besluiten genomen die voor de "oudere" Tweakers haaks stonden op wat hun vanaf het begin hebben mee gemaakt. Veel is "geaccepteerd" hetzij onder protest maar vergeet ook niet dat een "paywall" gewoon een definitief afscheid is van de opgebouwde community maar ook van het begrip wat Tweakers groot heeft gemaakt "Door Tweakers voor Tweakers".

Ik denk dat de afstand tussen fp en forum in het verleden vele malen groter was dan tegenwoordig. Sterker nog, de 'community', dat was GoT. De fp was die betaalde club ernaast. En wat daar gebeurde had maar weinig invloed op het forum. Wat dat betreft zou je deze discussie als vooruitgang kunnen zien :) Maar ook nu denk ik echt bij mezelf: Op welke manier zou betaalde content op de fp een negatief effekt op de community hebben? Ik zie het echt niet, maar als je het me duidelijk kunt maken lees ik graag mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:56:
[...]

Tweakers zou best kunnen vinden dat ze DPG niet nodig hebben, maar aangezien DPG eigenaar is van Tweakers, vermoed ik dat zij er toch andere ideeΓ«n bij hebben :+

Overigens is Tweakers al bijna 15 jaar niet meer in "eigen" handen. Mensen vergeten wel eens hoeveel er in die tijd is veranderd.
Ik snap dat zoiets niet aan t.net is. Dat is jammer, ik denk dat binnen DPG geen andere titel is met een dergelijk betrokken community.

Mjn stille hoop is dat het Premium model door de community dusdanig gesaboteerd wordt dat verzelfstandiging een optie wordt. Dat vergt een lange adem en inzet van de community (al weet ik even niet hoe).
Als er een t.net onstaat volgens het door mij eerder beschreven model zal ik graag een abo afsluiten. Tot die tijd blijft de adblocker aan op al mijn apparaten waar dat ken :P

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Dit hele concept is gewoon kansloos. Je kunt zeggen dat niet alles achter een paywall komt, maar ik denk dat jullie zelf niet door hebben (of wel) met wat voor iets gevaarlijks jullie bezig zijn. Als de financiΓ«le resultaten tegenvallen volgens DPG, dan gaat er geΓ«ist worden dat er meer focus naar Premium moet want dat zal meer meer mensen trekken en dus meer inkomsten. Meer artikelen achter een paywall, meer tijd en mankracht om content daar voor te gaan leveren. Het is het allermakkelijkste wat je kunt doen.

En dat betekent dus nog minder zelfgemaakte content. Want laten we eerlijk zijn, veel nieuwsartikelen zijn bijna letterlijke vertalingen (soms ook nog incorrect, lol) van persberichten of andere sites.

Deze site is gebouwd door de community en dit is letterlijk de zoveelste keer dat men maling lijkt te hebben aan wie deze site groot heeft gemaakt. Ik heb zoveel topics mee zitten lezen of meegedaan aan discussies, maar zo'n 2 jaar geleden is bij mij een knop omgegaan dat ik steeds meer doorkreeg dat Tweakers niet meer is wat het was. Ik denk dat een grote groep goed begrijpt wat ik bedoel als ik zeg dat het soms lijkt alsof Tweakers eigenlijk helemaal niet echt zit te wachten op je feedback, want het gaat sowieso wel gebeuren.

Net zoals deze paywall. Jullie vragen om feedback en ik denk dat het heel duidelijk is dat de community hier niet echt blij mee is. Maar die paywall gaat toch wel komen, dat weten we allemaal toch wel?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05
Het is toch al overduidelijk dat deze premium artikelen gaan komen, want in dit topic wordt nou niet echt gereageerd vanuit Tweakers op de keuze die gemaakt is. En uit het verleden is al vaker gebleken dat wanneer een keuze wordt gemaakt, dat gewoon wordt doorgevoerd zonder echt constructief te luisteren naar de kritiek. Kijk maar eens naar hoe vaak de topic starters van dit topic hebben gereageerd in de afgelopen week. Als Tweakers echt benieuwd was naar onze mening en echt wilde weten of ze dit moeten gaan doen, dan was de betrokkenheid veel hoger geweest dan nu.

Er wordt gezegd dat de reden voor premium artikelen is "omdat we uit onderzoek onder onze community halen dat er behoefte is aan meer diepgaande content en meer duiding."

Ja, dat klopt... we willen dat de artikelen beter worden. De HUIDIGE artikelen.
Maar wie zegt dat daarmee bedoeld wordt dat we meer willen gaan betalen daarvoor? Dat maken jullie ervan.

Ja, er wordt al jaren geroepen om betere artikelen. Maar niet om een paywall.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:10

GieltjE

Niks te zien...

Misschien een dom idee, maar als er dan toch iets achter een betaalmuur moet verdwijnen, is het dan niet een beter idee om b.v. het volgende te doen:
- Alle "normale" artikelen die op alle andere tech sites e.d. staan gewoon ouderwets gratis weergeven
- Items als de bbg en andere publiekstrekkers zonder veel diepgang gratis weergeven
- Items waar speciale apparatuur voor nodig is en eigen diepgaande testen als "specials" voor mensen met een abbo
- Met regelmaat kijken naar welke artikelen veel commentaar komt, waarop dan (na goed uitzoek werk) weer een "special" artikel over komt welke dan veel meer echte diepgang geeft over wat er echt leefd.

Hell / 0

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:45:
Geef gerust inhoudelijk je mening en stem uiteindelijk met je portemonnee.
Ik vind het iets te makkelijk gezegd om te zeggen: stem maar met je portemonnee. Okee, kennis kun je ook elders halen. In dat opzicht is die opmerking wel juist. Maar het punt is dat tweakers een website was/is waar een groot deel van de waarde komt door de community. Als de website als geheel van koers wijzigt en commerciΓ«ler wordt, dan kan dat voor mensen voelen alsof hun bijdrage 'verloren gaat'/wordt verkwanselt.

Ik zou graag tweakers en anderen die een paywall okee vinden, vragen om iets meer stil te staan bij het simpele feit dat de waarde van de website ligt in de bezoekers. Zoals vaak gezegd: de waarde van artikelen wordt zeer regelmatig overtroffen door de reacties van lezers. Ik filter heel erg vaak op +2 of +3 om belangrijke toevoegingen aan het artikel tot mij te nemen. Het zou zo zonde zijn als die reacties verdwijnen, door een paywall. Dat maakt tweakers echt anders dan andere media!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

ocf81 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:56:
Als ik kijk naar het verleden is al meerdere keren beloofd om betere kwaliteit te leveren. Er is eigenlijk alleen maar meer werk, maar weinig beter werk gekomen.
Als ik kijk naar de artikelen die de laatste tijd zijn gepost als achtergrondartikel mis ik toch steevast diepgang en kritisch vermogen bij de redactie. Het lijkt structureel alleen maar mee te praten met wat fabrikanten hebben opgelepeld en gaat zelden dieper dan wat je al met een simpele zoekopdracht zelf had kunnen vinden. Je houdt nagenoeg geen nieuwe inzichten over aan het lezen van tweakers content.

Ik heb nu een supporter abo, en dat is vooral omdat de redactionele kwaliteit van tweakers niet goed genoeg is om meer te betalen. Ik wil best wel meer betalen als ik beter werk terugzie. Dan bedoel ik werk van het niveau van Ars Technica's in-depth reviews en deep dives (mooi voobeeld), of het niveau van AnandTech, die gewoon over het algemeen een paar treden hoger staat. Betalen voor content is okΓ©, maar dan volgt automatisch de afweging of de kwaliteit de prijs waard is. Dat is nu niet het geval als de prijs omhoog gaat.
@ocf81 ik vind dat je hier terecht op wijst, de Engelstalige sites zijn een orde van grootte beter qua kwaliteit van het schrijfwerk.

Van die artikelen heb ik het gevoel dat er nagedacht is over wat ik graag wil weten en welke vragen ik zou kunnen hebben (die dus ook netjes beantwoord worden).

Groter publiek, meer geld! Roepen mensen dan, maar Tweakers is met 50 medewerkers groot genoeg qua omzet om kwaliteit te leveren.

Je kunt vinden van Linus Sebastian wat je wilt, maar hij en zijn scriptschrijvers snappen hoe je een verhaal verteld dat aanspreekt. Soms te lollig, maar vaak krijg je veel beter context mee dan een Tweakers artikel, vind ik.

Video is een ander medium, maar dat maakt uiteindelijk niet uit. Alhoewel een β€˜Tweakers.net journaal’ misschien niet eens zo gek zou zijn. ;)

Anyway, ik dwaal af en moet op de kwaliteit van mijn eigen reacties letten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
toro schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:37:
[...]

Grapjas. Als er niemand hier van T.net reageerde dan waren we aan het klagen geweest dat ze de handel aan het negeren waren.

Zelf vond ik de extra achtergrond artikelen de laatste tijd best interessant, meer dan het standaard nieuws. Nu blijkt dus dat die bij premium zouden gaan horen, wat jammer is, maar wel te begrijpen. Ik ben het er ook niet mee eens dat het allemaal 10+ pagina's moeten zijn, ik zou vermoeden dat veel van degene met interesse in premium degene zijn die bijvoorbeeld ook een populair wetenschappelijk tijdschrift zouden lezen: Het moet wel verdieping brengen, maar het moet ook niet te technisch worden, want degene die echt diep op de technologie in wil gaan had het zelf wel al gevonden. Op zich zie ik de lengte van het huidige 6E artikel niet direct als problematisch, al had wat langer wel gekund. Communicatie-technisch was het natuurlijk niet erg handig om deze als eerste premium artikel neer te zetten.

Dat al die achtergrond artikelen die we laatste tijd hebben gekregen vroeger 'standaard' waren herinner ik me echt niet. Ik vraag me serieus af hoeveel mensen die dat zeggen niet een iets te rooskleurig beeld van het verleden hebben.

Zou ik nu betalen voor deze premium artikelen? Het ligt aan het aantal en de prijs natuurlijk, maar ik vermoed dat ik niet echt direct de doelgroep ben. Ik zou iig zeker niet zitten te wachten op een 10 pagina artikel elke dag.

En zoals ik al eerder schreef: Het is heel leuk hoe bij advertenties mensen zeggen dat Tweakers maar andere inkomstenbronnen moet zoeken, en dan doen ze dat, en blijkt dat het toch niet die inkomstenbronnen moesten zijn. Nee ze moeten crypto donaties gaan doen! Gaat natuurlijk geen drol op brengen. Of spullen verkopen! Tweakers merch verkopen is leuk, maar laten we wel wezen, daar houd je de kachel niet mee brandende. En een volwaardige webwinkel beginnen is gewoon een ronduit slecht idee. Natuurlijk wil ik ook liever gratis toegang tot alles, maar misschien verwachten we tegenwoordig wel wat teveel dat alles maar gratis moet zijn. Hell, kijk naar alle tech-Youtube kanalen. Granted merendeel moet failliet gaan omdat ze toch niks anders doen dan fabeltjes bedenken die hun 'bronnen' zouden hebben gedeeld, en de fabeltjes van andere tech-Youtubers verder verspreiden. Maar los daarvan, er is een reden dat de hele handel niet het houdt op wat Youtube advertenties, maar allemaal vol zitten met sponsored content en Patreon paywalls / early access.

Ik zou het dan wel weer netjes vinden als je het ook met Karma kan unlocken, omdat het ook zo is dat Tweakers zonder de community niks zou zijn. Maar ook daar moet je wel realistisch zijn: Dan hebben we het over degene die serieus actief zijn en meerwaarde bieden, niet dat wanneer je 2x een +2 reactie plaatst en nog een vraag op forum beantwoord je genoeg Karma hebt voor een maand premium.

Edit: Linus als lichtend voorbeeld stellen? Ik heb toch behoorlijke missers van hem gezien, om het er nog niet over te hebben dat de inhoud moeilijk te vinden is tussen de advertenties en sponsored content. Ook hebben Engelstalige media natuurlijk simpelweg een voordeel met een veel grotere markt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 01-12-2020 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Edmin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:03:
[...]

Ik was al lid voor de merge, al lijkt mijn registratiedatum daar niet op te wijzen. En ik begrijp absoluut wat je bedoelt.
Mompelt iets met BC3 ;) Volgens mij was de frontpage merge trouwens in 2002 niet 2009 maar okay we hoeven niet in details te treden.
[...]

Ik denk dat de afstand tussen fp en forum in het verleden vele malen groter was dan tegenwoordig. Sterker nog, de 'community', dat was GoT. De fp was die betaalde club ernaast. En wat daar gebeurde had maar weinig invloed op het forum. Wat dat betreft zou je deze discussie als vooruitgang kunnen zien :) Maar ook nu denk ik echt bij mezelf: Op welke manier zou betaalde content op de fp een negatief effekt op de community hebben? Ik zie het echt niet, maar als je het me duidelijk kunt maken lees ik graag mee :)
Het FP gedeelte heeft nooit soepel gelopen in al die jaren niet, te traag met nieuws items die vaak al uren op de gangbare media stond voordat het op tweakers kwam en die je note bene vaak zelf nog moest submitten ;) En er zijn in de 15 of 20 jaar echt wel een hoop verbeteringen gekomen, denk aan de pricewatch. V&A etc.

Zoals ik ook al aangaf in mijn post is het voornamelijk sentiment, ik persoonlijk snap best dat er gewoon een commercieel bedrijf achter zit en ik snap ook de toegevoegde waarde van sommige dingen maar een paywall is nu net het concept wat dat laatste beetje binding met het "oude" tweakers breekt, of beter gezegd misschien nu duidelijk naar voren laat komen.

Mijn mening met betrekking tot premium content is nog steeds niet gedurende de dag veranderd, als ik ervoor moet betalen verwacht ik straks diep gaande interviews en achtergrond stukken over "tech" die ik dus nergens anders kan krijgen, vind ik het erg om te betalen voor echte premium content "Nee" vind ik het erg om te betalen voor informatie die anders gratis beschikbaar is "Ja". Ik verwacht dus een flinke "step up" in artikele kwa niveau, en niet het leest lekker weg dus is wel okay maar ook echte informatie, use cases die bekeken worden en getest worden. Implicaties die dit met zich mee brengt experts die hierover toelichting gaan geven in het artikel. Er zal dus een onderscheidende factor moeten zijn om mij over die streep te trekken. Dat gaan we de komende periode bekijken.

Dat haalt echter niet weg dat ik prima kan begrijpen wat voor velen "sentiment" is of eigenlijk misschien beter het besef dat Tweakers simpelweg niet meer het tweakers is wat het ooit was dit hierdoor extra benadrukt. Daarom gaf ik in mijn eerdere posts en zoals zo vele al na en voor mij aan dit had kwa communicatie zoveel beter aangepakt kunnen worden.

Dat noemen ze dan weer relativeren alles veranderd en het is uiteindelijk aan de gebruiker om die wijzigingen toe te juichen of af te wijzen, en de enige die dat zal vertellen is het komende half jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 01-12-2020 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Mickey77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:24:
[...]

Ik vind het iets te makkelijk gezegd om te zeggen: stem maar met je portemonnee. Okee, kennis kun je ook elders halen. In dat opzicht is die opmerking wel juist. Maar het punt is dat tweakers een website was/is waar een groot deel van de waarde komt door de community. Als de website als geheel van koers wijzigt en commerciΓ«ler wordt, dan kan dat voor mensen voelen alsof hun bijdrage 'verloren gaat'/wordt verkwanselt.

Ik zou graag tweakers en anderen die een paywall okee vinden, vragen om iets meer stil te staan bij het simpele feit dat de waarde van de website ligt in de bezoekers. Zoals vaak gezegd: de waarde van artikelen wordt zeer regelmatig overtroffen door de reacties van lezers. Ik filter heel erg vaak op +2 of +3 om belangrijke toevoegingen aan het artikel tot mij te nemen. Het zou zo zonde zijn als die reacties verdwijnen, door een paywall. Dat maakt tweakers echt anders dan andere media!
Ik begrijp de context en ik kan me vinden in je verhaal maar dat staat los van de vraag om financieel inzicht waar niemand wat mee nodig heeft, dat kun je niet eisen.

Ik kijk zelf anders aan tegen de waarde van de comments. Soms voegen bijdragen iets toe, maar in mijn beleving zijn comments veel vaker een vangnet om redactie missers op te vangen.

Ik vind ook dat veel informatie uit de comments gewoon in het artikel had moeten zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Sterker nog, de 'community', dat was GoT. De fp was die betaalde club ernaast. En wat daar gebeurde had maar weinig invloed op het forum. Wat dat betreft zou je deze discussie als vooruitgang kunnen zien :) Maar ook nu denk ik echt bij mezelf: Op welke manier zou betaalde content op de fp een negatief effekt op de community hebben? Ik zie het echt niet, maar als je het me duidelijk kunt maken lees ik graag mee :)
Laat ik vooraf stellen dat ik vergeleken met de meeste hier nog niet heel lang lid ben (jaar of 6), het hele verleden heb ik nooit meegemaakt (als lid dan), ik zal me dan uitsluitend richten op de situatie nu :P

Vanuit het punt dat jij maakt; dat de community louter en alléén GOT is en de FP geen onderdeel van een community is, eens.

Echter voor mij zijn de reacties onder FP artikelen ook gewoon onderdeel van de community, en daar wringt voor mij de schoen een beetje wat betreft dit plan. Ik kom op Tweakers (op GOT kom ik te weinig om mezelf daar 'onderdeel' van te willen zien :P ) om naast alleen de (nieuwe)artikelen een hoop informatie, ingevingen en interessante discussies in de reacties te kunnen lezen. Dit is wat op Tweakers gewoon echt een klap beter is dan op vergelijkbare websites, als het puur op de nieuwsartikelen zelf aankomt: Het is niet slecht, maar ook niet bijzonder genoeg om mij naar Tweakers te lokken boven de vele andere websites.

Ik ben er bang voor dat bij Premiumartikelen het aantal interessante reacties, meningen, ingevingen en discussies gewoon veel minder gaat worden dan nu, immers zullen alle niet Premiumleden geen toegang meer hebben tot de reacties onder dat artikel waardoor de spoeling daar gewoon dunner wordt. Wellicht dat er met een constructie om bijv. Karmapunten te gebruiken om losse premiumartikelen te kunnen 'kopen' die voor die persoon interessant zijn nog iets helpt, maar onder de streep zullen de reacties normaal gesproken gewoon aan kwantiteit en kwaliteit in waarde afnemen. En daarmee zou voor mij dΓ© rede waarom ik op Tweakers kom simpelweg wegvallen, dan is mijn kritisch wedervraag:

'Wat biedt Tweakers - buiten de reacties - wat andere websites niet bieden om mij te laten betalen'?

En die moet ik hoe het nu staat eerlijk beantwoorden met niks, er zijn tal van andere sites die minimaal dezelfde kwaliteit artikelen aanbieden, het enige verschil is Engels, maar juist voor 'onze' doelgroep is dat geen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ShadowBumble schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:36:
[...]

als ik ervoor moet betalen verwacht ik straks diep gaande interviews en achtergrond stukken over "tech" die ik dus nergens anders kan krijgen,
Maar wat is "nergens anders kunnen krijgen"? Er is een bronvermelding van veel dingen, dus die kan je ergens anders krijgen. Ik heb Tweakers niet nodig om de ETSI na te kijken welke frequentie ruimtes voor Wifi6E met welke specs beschikbaar komen. Maar ik vermoed zo dat de gemiddelde bezoeker daar geen zin in heeft (en hoewel ik voor mijn werk soms door ETSI documenten heen moet gaan, is het ook niet mijn favoriete hobby, hoewel ik het daaruit kan halen, vind ik het toch wel handig als Tweakers het netjes neerzet.

Natuurlijk als hetzelfde gratis op een andere Nederlandstalige site staat, ga je niet Tweakers betalen. Maar we kunnen er redelijk vanuit gaan dat dat niet het geval is. Sommige dingen zal op Engelstalige sites staan, maar daar zit al niet iedereen op te wachten. En als mensen dan naar Wikipedia verwijzen: Wikipedia kan verrekte handig zijn, maar die artikelen zijn over het algemeen niet geschreven om lekker weg te lezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 01-12-2020 18:45 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:30:
[...]

@ocf81 ik vind dat je hier terecht op wijst, de Engelstalige sites zijn een orde van grootte beter qua kwaliteit van het schrijfwerk.

Van die artikelen heb ik het gevoel dat er nagedacht is over wat ik graag wil weten en welke vragen ik zou kunnen hebben (die dus ook netjes beantwoord worden).

Groter publiek, meer geld! Roepen mensen dan, maar Tweakers is met 50 medewerkers groot genoeg qua omzet om kwaliteit te leveren.

Je kunt vinden van Linus Sebastian wat je wilt, maar hij en zijn scriptschrijvers snappen hoe je een verhaal verteld dat aanspreekt. Soms te lollig, maar vaak krijg je veel beter context mee dan een Tweakers artikel, vind ik.

Video is een ander medium, maar dat maakt uiteindelijk niet uit. Alhoewel een β€˜Tweakers.net journaal’ misschien niet eens zo gek zou zijn. ;)

Anyway, ik dwaal af en moet op de kwaliteit van mijn eigen reacties letten :)
Er zijn op inderdaad meerdere spelers die het beter doen. En je kan heel hard roepen: "groter publiek betekent meer inkomsten!", maar tegelijkertijd concurreert tweakers gewoon om mijn aandacht en centen met die lui, dus het blijft relevant wat zij kunnen klaarspelen. Daarin valt wel op dat veel van die publicaties meer kunnen met minder.
Gamer's Nexus gaat gewoon een stuk beter in op de materie, en die crew is slechts een man of 5 IIRC
Arstechnica heeft 1529 schrijvers, (waarvan ca de helt part-timer is) maar overstijgt het niveau van Tweakers vele malen.
ServeTheHome doet met ~5 FTE dingen waar je op deze site van zou dromen.

Ik denk inderdaad dat het antwoord niet meer mensen is. Kwaliteit rendeert gewoon. Het kan mij gewoon niet ontgaan dat de mensen achter die publicaties bijna zonder uitzondering universitair geschoold is. De meeste LTT schrijvers zijn dat ook AFAIK. (Linus zelf niet)

Misschien moet men niet zo'n karig loontje bieden (CAO Vaktijdschriftjournalisten) maar voor academisch geschoolde mensen gaan die gewoon kwaliteit kunnen leveren.

[ Voor 1% gewijzigd door ocf81 op 01-12-2020 19:29 . Reden: Ars blijkt iets te zijn gegroeid in de jaren ]

Β© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Q schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:38:
[...]
Ik begrijp de context en ik kan me vinden in je verhaal maar dat staat los van de vraag om financieel inzicht waar niemand wat mee nodig heeft, dat kun je niet eisen.
Dat eis ik ook niet (hoewel je via het argument tweakes is van 'ons' wel enigszins inzicht kunnen vragen, maar dat hoef ik persoonlijk niet, dus hier zijn we het eens)
Ik kijk zelf anders aan tegen de waarde van de comments. Soms voegen bijdragen iets toe, maar in mijn beleving zijn comments veel vaker een vangnet om redactie missers op te vangen.

Ik vind ook dat veel informatie uit de comments gewoon in het artikel had moeten zitten.
Maar ik denk dat het een utopie is om te verwachten dat nu of in de toekomst, de artikelen van zo een hoge kwaliteit zouden zijn, dat geen enkele tweakers er iets aan toe zou kunnen voegen. Misschien moeten we ipv streven naar groei, gewoon met zijn allen gewoon accepteren dat de community altijd experts zal bevatten (gelukkig maar) die iets toe te voegen hebben. Maak gebruik van die 'Best of both worlds' en je hebt en houd het unieke karakter van deze site!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 13:53

Felyrion

goodgoan!

Poeh, eerste gevoel hierbij is vrij negatief. Ik ben nu een betalende gebruiker uit goodwill omdat ik tweakers en de community een warm hart toedraag.

En community is hier denk ik het heikele punt. Je gaat je community splitsen in een deel dat wΓ©l alle artikelen kan lezen en een deel wat dat niet kan. Hiermee splits je ook een groot deel van je toegevoegde waarde af van de "premium" artikelen. Die verliezen daarmee een hoop waarde wat ze anders wΓ©l gehad zouden hebben middels de reacties, waarmee de premium artikelen wel eens Γ³nder de artikelen zouden kunnen zakken die wel gewoon te lezen zijn door iedereen.

Ik krijg er een beetje het gevoel van vroeger bij, van voor de merge tussen de FP en GoT.

Ik kan me best voorstellen dat men graag extra inkomen gegenereerd ziet worden, maar dit lijkt me echt een van de slechtste methodes.
Je loopt echt de kans de goodwill van je community te verliezen en daarmee zou de FP behoorlijk dood kunnen bloeden tot een dertien in een dozijn nieuws post site.

Wellicht sta ik er wat te somber in en ik laat me graag verrassen, maar de eerste tekenen zijn niet erg goed.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:46:
[...]

Ik denk inderdaad dat het antwoord niet meer mensen is. Kwaliteit rendeert gewoon. Het kan mij gewoon niet ontgaan dat de mensen achter die publicaties bijna zonder uitzondering universitair geschoold is. De meeste LTT schrijvers zijn dat ook AFAIK. (Linus zelf niet)

Misschien moet men niet zo'n karig loontje bieden (CAO Vaktijdschriftjournalisten) maar voor academisch geschoolde mensen gaan die gewoon kwaliteit kunnen leveren.
LTT heeft een ~30 man, waarmee ze één artikel (filmpje dus) per dagen maken. Even ter referentie gezien je die miste in je vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sissors schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:52:
[...]

LTT heeft een ~30 man, waarmee ze één artikel (filmpje dus) per dagen maken. Even ter referentie gezien je die miste in je vergelijking.
Je hebt helemaal gelijk dat zij ook razend productief zijn. En een deel van de content van LTT is ook wel interessant. Een ander deel is vooral voor de vermaak. Ik heb dus een beetje een ambivalent gevoel bij LTT en heb die club dus bewust niet meegenomen in het lijstje.

Β© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Sissors schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:43:
[...]

Maar wat is "nergens anders kunnen krijgen"?
Volgens mij beschrijf ik dat aardig in de zinnen die daarna volgen, bronvermeldingen vallen daar inderdaad niet onder maar ik verwacht wel een hoger niveau dan kijk hier heeft u een samenvatting van de standaard. Die overal al te lezen is, denk even aan het zojuist gelanceerde artikel, menig Nederlandse site heeft hier al een artikel over geschreven in de periode van Januari 2020 tot April 2020. (Google maar even "Wifi 6E wat is het"). En los van Tweakers immers Tweakers google rating is erg hoog zie je gelijk al 8 artikelen die hieraan gewijd zijn in die tijd periode.

Pagina: 1 ... 4 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.