Ok bij deze even een omnibusreactie, na het doorploegen van ca. 4 dagen aan reacties na mijn voorgaande reactie.
@
janvanduschoten Ik denk niet dat meer mensen het juiste antwoord is. Ik denk dat betere mensen het juiste antwoord is. Voor een kwaliteitsverhaal heb je gewoon kwaliteitsschrijvers nodig. Die lijkt tweakers.net te missen. Die discussie lijkt onder de vacatures voor nieuwe redacteurs ook te worden gevoerd overigens, dus ik ben zeker niet de enige die daar zo over denkt. Waarom dat signaal nooit is opgepakt om eens kritisch naar de huidige bezetting te kijken is mij een raadsel. Is het aanbod van personeel van het journalistieke landschap in Nederland dan zó karig dat het echt niet beter kan?
Ik herken mijzelf in de reactie van @
FirePuma142 (
FirePuma142 in "Het grote Tweakers Premium topic") en ik zou graag toch eens een antwoord zien dat daar op in gaat. Het stilzwijgen is tekenend en schrijndend.
De redactie kan met de huidige bezetting schijnbaar de kwaliteit niet leveren die nodig is om mij te motiveren om meer te betalen. Ik ben in de breedte niet onder de indruk van wat men op de frontpage publiceert. De ondoordachte wijze waarop men de betatest van het label "premium" heeft gelanceerd heeft dit gevoel zeer sterk aangewakkerd. (dus @
Yero, hier het antwoord op je vraag
Yero in "Het grote Tweakers Premium topic" Als men was begonnen met het artikel Neuromorfische informatica dan was de toon heel anders gezet en had ik iets gehad van: "hoopvol begin", moet nog wel een slag verbetering in komen om écht premium te zijn)
Het supporters abonnement dat ik nu heb is vooral een soort aanmoedigingsprijs richting tweakers. voor $50/j (ongeveer €40 à €45 per jaar, afhankelijk van de wisselkoers - ongeveer gelijk aan een Hero abonnement) heb je op Ars Technica een abonnement op een dienst waar jullie qua kwaliteit bij lange na niet mee kunnen concurreren als het gaat om de inhoud van de artikelen. (zelfs bij de standaard nieuwsartikelen wordt er uitgebreider op de materie ingegaan bij ars) Je concurrentie doet het beter. Dus, @
Olaf (
Olaf in "Het grote Tweakers Premium topic") op dit punt zou ik niet alleen naar de feedback kijken, maar ook naar je concurrentie. Dat is dus niet in NL, want daar heeft DPG de concurrentie uitgeschakeld door ze over te kopen en vervolgens uit te wissen middels de samenvoeging. Als ik kijk naar het artikel "Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruikers niet uit" dat is aangemerkt als premium, dan kan ik alleen maar zeggen dat de gemiddelde nieuwspost op Ars gewoon bijna altijd van die lengte is. Ik mis in het nieuws eigenlijk de hoor en wederhoor die je eigenlijk van een journalistieke toko mag verwachten. Dat zou dus gewoon altijd moeten. Helemaal gezien het feit dat tweakers steeds langzamer wordt met het posten van nieuws. Het meeste heb ik elders al gelezen. Dit geldt voor zowel binnenlands als buitenlands nieuws. Is dit dan het beste wat jullie kunnen binnen dat tijdsbestek? Als je dan zegt dat dat meer geld kost, dan zeg ik: "Ja, daar krijg je ook iets voor terug.". Op anandtech heb je geen abonnementsmodel, maar de content van mensen zoals Ian Cutress is gewoon veel beter. Is er überhaupt het streven om goed te zijn, of is aan de onderkant van de middenmoot al goed genoeg?
Hoewel deze sites engelstalig zijn, concurreer je gewoon met die sites om mijn centen en aandacht. Dit is het internet, niet een afgesloten enclave van het internet die verder niks met de rest van de wereld te maken heeft.
Als het gaat om de reacties van tweakers medewerkers in dit topic, dan is er maar een woord voor: Bedroevend. Dat is gewoon een teken van een gebrek aan binding met de community wat mij betreft. Er wordt wel veel met de mond beleden, maar het gedrag zegt heel iets anders. Dat kan gewoon niet.
Geen vraag, wel een opmerking: Ik kan mijn feedback niet kwijt in de getoonde questionnaire. Het is onmogelijk om zowel de kwaliteit van het geschrevene, de onderwerpkeuze en de mate van diepgang in één smiley uit te drukken. Je zou deze dingen eigenlijk apart moeten bevragen.
Nog een idee: Doe dit niet enkel voor premium artikelen, maar doe dit voor alle FP artiklen die geen .adv zijn. Vraag alleen bij de premium artikelen welke prijs voor dát artikel gegeven zou worden als alle artikelen van het niveau zijn het niveau van het getoonde artikel. Dan kan je de kwaliteit in zijn geheel optrekken.
MueR schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:46:
We gaan een beetje offtopic, maar vooruit.
[...]
Ik vind die uitleg anders erg kort door de bocht. Sterker nog, het snijdt de bocht compleet af door het weiland. Je kunt inderdaad een hoop inkopen, dan heb je een stapel losse software. Die moeten aan elkaar geknoopt worden, waar je development capaciteit voor nodig hebt. Daarbij wil je niet alleen user accounts aan elkaar knopen, je wil ook andere functionaliteiten met elkaar integreren. Dat kost ook weer devtijd. Dit is origineel ook met het forum gedaan, dat was ingekocht. In de loop van jaren is hieraan door ontwikkeld om de integratie met de site nog verder te trekken.
Daarnaast ben je dan ook nog eens compleet afhankelijk van de richting die zo'n software pakket op gaat. Releasen ze een nieuwe major, of minor met nieuwe functionaliteit, dan zul je dat ook weer moeten integreren of misschien zelfs je complete koppeling opnieuw moeten schrijven. Past de gekozen richting niet in je straatje, dan heb je pech en kun je dus op zoek naar iets nieuws.
Open source is een leuk idee, maar nee. Je bent dan evengoed tijd en FTE(s) kwijt aan het reviewen van alles wat de community doet. Kijk naar de gemiddelde github repo van een redelijk OS project; driekwart van de PRs kun je afschieten omdat ze slecht uitgewerkt zijn, of niet passen binnen het project omdat het een specifieke change is die een eenling nodig heeft. En dan hebben we het nog niet gehad over de business vraag of het wel verstandig is om je platform zomaar open source te maken.
Tja, jij doet nu net alsof het héél veel werk is. Ik heb nooit gezegd dat het een open source product moet zijn. Betaald betekent ook dat je bepaalde zaken kan vragen aan de ontwikkelaar, en dat je dan alsnog goedkoper af bent. Voor identity managment zijn er genoeg oplossingen die SSO mogelijk maken zonder een enorme berg aan ontwikkeling. Heel veel dingen die nu inhouse bij tweakers worden ontwikkeld kunnen gewoon worden uitbesteed en daarmee kan je kosten besparen. Tweakers kan echt wel wat leaner.
@
Koen Crijns bedankt voor de inzichten die je hebt gegeven met je reactie.(
Koen Crijns in "Het grote Tweakers Premium topic") Wat wel heel jammer is, is dat in jouw verhaal en antwoorden op vragen geen woord wordt gerept over de kwaliteit van wat door de redactie geproduceerd wordt. Ik snap dat directie en redactie niet al te veel over elkaar gaan zeggen, want dat is immers de traditie in Nederlandse journalistieke wereld. Tegelijkertijd heeft het wel impact op je verdienvermogen. Ik ben wel benieuwd hoe jij aankijk naar het kwaliteitsverschil dat er is tussen tweakers en de internationale concurrenten zoals Ars Technica, die voor een vergelijkbaar prijspijl véél betere content weten te produceren. Is er überhaupt ruimte voor kwaliteitsverbetering tot een niveau dat het label "premium" waardig is en kan concurreren? Eerlijk gezegd zou ik het management mee willen geven dat de redactie wel van een hoogstaander niveau zou mogen zijn. In alles. Ik zie ze voorlopig niet niet het equivalent van een "SMR-gate" produceren.
Ten slotte nog een review van artikelen die tot nu toe zijn verschenen onder het premium label:
Achtergrond - Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toevoeging 6GHz
Mening: Ik weet nu dat WiFi6E niet zo veel pluspunten heeft boven WiFi6, maar buiten dat is dit artikel een lange opsomming van dingetjes. Er worden veel producten genoemd, maar achtergrondinformatie over de techniek ontbreekt vrijwel. Er worden geen kritische vragen gesteld of beantwoord. Er worden veel woorden gebruikt om weinig te zeggen. Dit is gewoon pulp naar mijn mening. Zelfs gratis is het lezen van dit artikel een verspilling van mijn tijd.
premium waardig? 1/10
Nederlands bedrijf belooft accu met hogere energiedichtheid door siliciumanode
Mening: Het had met veel meer uitzoekwerk wel iets kunnen worden. De onderwerpkeuze is wel interessant. Echter, dit artikel is veel en veel te eenzijdig geschreven. Het lijkt daarom meer op een advertorial dan op een diepgravend artikel. Er wordt een mening gevraagd aan een andere partij, maar er lijkt totaal niet te zijn doorgevraagd. De techniek erachter wordt nagenoeg niet in een breder kader gezet om er zo context aan te geven.
premium waardig? 3/10
Achtergrond - De hersenen als voorbeeld - Neuromorfische informatica
Mening: Ah, een artikel met potentie! Het biedt mij nieuwe inzichten en verrijkt mijn kennis. Veel achtergrondinformatie, redelijk duidelijk uitgelegd en tamelijk volledig. Echter, wel maar vanuit één perspectief en aan de leiband van de geïnterviewde. Kritische vragen ontbreken. Daarnaast is het lastig om de context van de technologie in een bredere setting te bepalen. Pas in de comments komen de relevante links naar artikelen in beeld. Dat had gewoon in het artikel gemoeten en daar had dan ook wat uitleg bij gemoeten.
premium waardig? 6½/10
Achtergrond - Opkomst odm's - Fabrikanten maken telefoons steeds minder zelf
Mening: Het gegeven ODM was ik al bekend mee. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn voor iedereen. Als ik verder naar de inhoud kijk, dan blijf ik achter met de vraag: "Waarom is dit artikel geschreven?". Het middenstuk is eigenlijk een groot voorbeeld met weinig concreet verhaal. De eindparagraaf zou wat mij betreft de inleiding op de rest van een echt verhaal moeten zijn. Omdat dit verhaal er nu niet staat is er eigenlijk geen verhaal.
premium waardig? 2/10
De ellende genaamd HDMI 2.1
Mening: Eindeloze opsomming/overtypen van andermans meningen en onderzoek in eigen woorden. Gebruikt héél veel woorden om niet zo veel te zeggen. Wat mij betreft hadden vooral de achterliggende problemen besproken moeten worden zonder dat er onnodig diep op voorbeelden wordt ingegaan. Veel van deze dingen zijn los al voorbijgekomen op diverse sites. De voorbeelden zijn vooral illustratief en voegen verder niks toe. Wederom weinig blijk van eigen kritische vragen of onderzoek, vooral vertellen wat anderen hebben verteld. Wel een beetje jammer dat ik zo veel tekst moet doorploegen om maar een klein beetje wijzer te worden. Wederom een hoog pulp gehalte.
premium waardig? 3/10
Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruikers niet uit
Mening: Dit is gewoon een nieuws artikel? Niks premium aan.
premium waardig? 1/10
Waarom telefoons vaak weer duurder zijn zonder abonnement
Mening: Tja, er zit een interessante kern in. De onderwerpkeus is in de basis niet verkeerd. Echter heb je na het lezen van het artikel niet zo heel veel nieuws geleerd. De aangehaalde handelspraktijken zijn zo algemeen dat dat niks nieuws is en wat mij betreft valt dat gewoon onder algemene kennis. Er wordt even gekeken of het mag, maar buiten dat worden er geen kritische vragen gesteld. Gelukkig is de schrijfstijl niet overmatig langdradig.
premium waardig? 3/10