Ik was van plan ook een of ander uitgebreid verhaal te gaan tikken over wat er allemaal mis is, maar collega Tweakers hebben het al beter verwoord dan ik ooit zou kunnen doen, waarvoor dank. Toch nog enkele opmerkingen.
Ik merk dat na jarenlang terecht gezeik de tech-reviews eindelijk eens wat volwassener worden en van een niveau waarvan ik niet meer zoiets heb van 'ik kijk niet eens meer, ik kijk wel naar een Jayz2Cents of LinusTech of GamersNexus', daarvoor mijn complimenten, maar tegelijk m.i. belachelijk en tekenend voor het geheel hoe vrijwel alles wat de community aangeeft op dove oren komt te vallen. Vergeet verdorie niet dat deze site 0,0 bestaansrecht heeft zonder de vele leden die er vele jaren héél veel tijd en moeite in steken. Er is voor mij letterlijk geen enkele reden om Tweakers nog te bezoeken als GoT wegvalt. Misschien de pricewatch nog, maar ook daar komen langzaamaan alternatieven voor.
De eerste indruk is bepalend, en die hebben jullie wat betreft de 'premium' artikelen met enige professionaliteit compleet verkloot

Is niet eens zo erg, geef het toe en verbeter jezelf. Nee, men geeft gewoon nieuwe 'premium' artikelen vrij die gewoon (terecht) op hetzelfde commentaar kunnen rekenen als de eerste. Waar is de logica? Ik moet er wel bij melden dat het nu vrijgegeven artikel al meer 'premium' is als die van gisteren.
Waar ik het grootste probleem mee heb is een segregatie van de community. Ik weet héél zeker dat ik de bulk van mij nu best grote tech-kennis heb verkregen door het verkennen van ieder hoekje van Tweakers en GoT, en dat gaat van informatieve artikelen tot de meest weggemoffelde 15 jaar oude forumpost. Als 12 jarig menneke en aspirant lid van Tweakers was het voor mij niet haalbaar om een maandelijks abonnement te gaan afsluiten om 'premium' content te kunnen bekijken. Is dat iets wat je de huidige jongens en meisjes van 12 die voor het eerst op Tweakers.net terecht komen aan wil doen?
Verder vertik ik het een +2/+3 reactie te gaan tikken onder iets wat niet voor iedereen toegankelijk is. Ik mag van mezelf zeggen dat ik toch best een aantal +2'tjes heb getikt in de afgelopen 9 jaar. Is ook niet erg, doet iedereen met plezier, maar dat maakt deze site wat het is. Het is een niche, en dat is prima. Dit is gewoonweg geen ad.nl en dat men dit hele 'premium' gebeuren weer op een dergelijk domme (want dat is het imho) manier heeft aangepakt is tekenend. Ik kan mij vaag die survey herinneren, als ik wist wat het zou inhouden had ik waarschijnlijk anders gereageerd.
Uiteindelijk natuurlijk ook wel onderdeel van de cultuur van Tweakers, het eenzijdige en uit de hoogte gedoe en de enorme kloof tussen het bedrijf Tweakers en de community Tweakers.
@
Moonsugar weet je wat het probleem is? De zichtbaarheid. Ik geloof echt wel dat je je best doet en mensen beter wil leren kennen, en dat kan ik ook alleen maar aanprijzen, maar ik kan mij niet voor de geest halen waar ik je naam voor het laatst gezien heb. Dat komt misschien doordat wij op andere sub-fora rondzwerven, maar ook daar zit een opdracht voor de community manager: het gaat om de *hele* community, van iedereen die je mag tot mensen waar je het bloed van kan drinken. En daar is ook tijd voor nodig ja, ik vind dat men daar nogal snel een oordeel over heeft klaarliggen inderdaad.
Olaf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:55:
[...]
Dank voor je opmerking. Zijn er ook sites die je bezoekt of bezocht hebt die uitgebreid zijn met een kleine toevoeging als onderdeel van een abonnement maar die verder hetzelfde zijn gebleven? Welke hoeveelheid betaalde artikelen zou je nog accepteren, of moeten sites hoe dan ook geen artikelen betaald maken in jouw ogen?
Als ik ook even mag inhaken: als ik een site als het AD open en ik zie bijna letterlijk alleen maar 'premium' staan, is het snel klaar. Hoe vaak ik niet een interessant artikel zie en vervolgens op de site zelf erachter kom dat het een premium artikel betreft en of ik niet even x euro wil aftikken met een account erbij om dat ene artikel te kunnen lezen? Dat werkt niet. De drempel ligt te hoog. Wat je vervolgens gaat krijgen is dat mensen bij voorbaat al niet meer klikken omdat ze nu eenmaal de ervaring hebben dat er 'premium' artikelen zijn en ze waarschijnlijk toch niet kunnen lezen wat er staat. Denk aan de feed 'artikelen voor jou' op Chrome op telefoons.