Met AFC is het verschil 9fps (G9) tegen 7fps (S5ii) of 12fps (G9) vs 9fps (S5ii) bij AFS, beide mechanical shutter, dus idd minder snel maar voor mij persoonlijk meer dan zat. Ik ben het wel met je eens dat de AF bij foto's dikke prima is voor de G9, maar met video heb ik regelmatig gehad dat de camera fijn aan het pulseren was, daar zoek ik zelf met name de winst in gezien ik ook vrij veel video schiet. Voor puur fotografie zou ik het zelf ook niet doen om eerlijk te zijn.sys64738 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:42:
Kort door de bocht: FF is "beter". Maar in heel veel gevallen (zeker bij voldoende licht) is MFT goed genoeg en dan biedt het systeem diverse voordelen.
Kleiner vind ik niet noodzakelijk een voordeel. Ik hen een A7Rii en die van ik te klein er oncomfortabel om vast te houden. Mijn G9 is veel fijner wat dat aangaat. Het echte voordeel is voor mij de tele-reach. Er zijn een paar hele mooie MFT telelenzen die je een bereik bieden waar je in FF land kilo's aan glas voor mee moet zeulen. Uiteraard bieden ze niet dezelfde DoF maar voor mij volstaat het en ik ben heel blij met die enorme zoom reikwijdte.
@JTfoto Ik kijk zelf ook met een schuin oog naar de S5ii maar hij is op diverse vlakken ook wel stuk minder dan de G9 en dat houdt me echt tegen. De AF van de G9 (ondanks dat het CDAF only is) is nog steeds behoorlijk snel (voor fotografie). Ik film nooit dus die wobble heb ik geen last van. En ook de snelheid van de G9 licht veel hoger wat erg fijn is voor actie. Een echt FF vervangen van de G9 zou welkom zijn maar ik ben nu al bang voor het prijskaartje wat daar aan zou komen te hangen.
Vwb telelenzen ben ik het ook eens: MFT is dan duidelijk lichter en compacter, al zal je vrij snel je ISO omhoog moeten gooien (maar goed, eerlijk is eerlijk, bij daglicht kan je je ISO behoorlijk opschroeven en dan ziet het er prima uit, zeker als je het ook nog eens door Pure Raw gooit).