Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:05

JTfoto

Work hard

sys64738 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:42:
Kort door de bocht: FF is "beter". Maar in heel veel gevallen (zeker bij voldoende licht) is MFT goed genoeg en dan biedt het systeem diverse voordelen.

Kleiner vind ik niet noodzakelijk een voordeel. Ik hen een A7Rii en die van ik te klein er oncomfortabel om vast te houden. Mijn G9 is veel fijner wat dat aangaat. Het echte voordeel is voor mij de tele-reach. Er zijn een paar hele mooie MFT telelenzen die je een bereik bieden waar je in FF land kilo's aan glas voor mee moet zeulen. Uiteraard bieden ze niet dezelfde DoF maar voor mij volstaat het en ik ben heel blij met die enorme zoom reikwijdte.

@JTfoto Ik kijk zelf ook met een schuin oog naar de S5ii maar hij is op diverse vlakken ook wel stuk minder dan de G9 en dat houdt me echt tegen. De AF van de G9 (ondanks dat het CDAF only is) is nog steeds behoorlijk snel (voor fotografie). Ik film nooit dus die wobble heb ik geen last van. En ook de snelheid van de G9 licht veel hoger wat erg fijn is voor actie. Een echt FF vervangen van de G9 zou welkom zijn maar ik ben nu al bang voor het prijskaartje wat daar aan zou komen te hangen.
Met AFC is het verschil 9fps (G9) tegen 7fps (S5ii) of 12fps (G9) vs 9fps (S5ii) bij AFS, beide mechanical shutter, dus idd minder snel maar voor mij persoonlijk meer dan zat. Ik ben het wel met je eens dat de AF bij foto's dikke prima is voor de G9, maar met video heb ik regelmatig gehad dat de camera fijn aan het pulseren was, daar zoek ik zelf met name de winst in gezien ik ook vrij veel video schiet. Voor puur fotografie zou ik het zelf ook niet doen om eerlijk te zijn.

Vwb telelenzen ben ik het ook eens: MFT is dan duidelijk lichter en compacter, al zal je vrij snel je ISO omhoog moeten gooien (maar goed, eerlijk is eerlijk, bij daglicht kan je je ISO behoorlijk opschroeven en dan ziet het er prima uit, zeker als je het ook nog eens door Pure Raw gooit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zie een nikkor 400mm f4.5 staan in de pw. Die is, granted, 6cm langer en wat duurder dan de pl200mm f2.8, maar exact even zwaar.
Volgens mij zit het m meer in dat echt vergelijkbare lenzen niet worden gemaakt voor ff.
Als je namelijk een 200-600mm f8-11.2 zou hebben zou die denk ik net zo zwaar zijn als de lumix 100-300mm f4-5.6, maar de lenzenbouwers kiezen ervoor om de ff lens lichtsterker te maken en daardoor wordt ie zwaarder.
Andersom, als je van de pl200mm een f1.4 variant zou hebben, zou die waarschijnlijk net zo zwaar zijn als een ff 400mm f2.8.

Je zeult in beide gevallen met hetzelfde gewicht aan lenzen alleen je hebt bij ff voordeel van een betere iso.

Mft onderscheidt zich dus in aanbod, maar zuiver genomen niet in compactheid. Mijn veronderstelling was dat je voordeel haalt uit de kleinere sensor, maar je haalt het uit de beperktere dof, is nu mijn conclusie.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23
@DirtyBird Inderdaad. Vaak zijn de vergelijkbare lenzen er niet en is het appels-peren. Kijk bv naar de 600mm F4 primes of FF. De enige optie is de 300mm F4 van Olympus. Een werkelijk geweldige lens maar natuurlijk vergelijkbaar met een 600mm F8 op FF. Daar kun je nog steeds prima foto's met beperkte DoF mee schieten en als het volstaat, ben je voor 1/5 van de prijs en 1/4 van het gewicht, spekkoper.

Wil je echt het beste van het beste, kom je altijd bij FF uit. MFT is meer een "get the job done" tool die in veel gevallen kleiner en goedkoper is. Dat gezegd hebbende vind ik de standaard primes en zooms vaak wel behoorlijk aan de prijs en ben je voor FF niet veel meer kwijt voor vergelijkbaar spul (als al niet goedkoper).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
Als ik er wat meer geld tegenaan zou gooien zou ik bij MF uitkomen. Een Fuji of liever nog Hasselblad. Maar voor mijn amateuristische hobbyisme volstaat MFT prima. Voor sommige professionals ook overigens.

Heb net de 45mm f/1.2 verkocht. Prachtig objectief maar zelden gebruikt. De 12-40 en 40-150 f/2.8 zitten haast vast op mijn camera. Overweeg nu de 8-25 f/4 voor landschapsfotogafie. Dat zal denk ik een leuke aanvulling zijn voor mijn bescheiden Cokin NX filter setje die met datzelfde doel is gekocht. Nu met €200 cashback is het verleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:57
Ik heb ook weleens gekeken naar een overstap naar Full Frame.
Bijvoorbeeld een compacte FF camera + Sigma 35mm f2 + Laowa 85mm f5.6 2x macro zou denk ik een alternatief kunnen zijn voor mijn Panasonic GX9 + Panasonic Leica 15mm f1.7 + m.Zuiko 60mm f2.8 macro.
Maar ik ben toch bang dat ik de m.Zuiko 60mm f2.8 macro ga missen. Maar er lijkt niet echt een goed FF alternatief voor te zijn (combinatie van 100mm+ brandpuntafstand, autofocus, vergroting, compactheid).

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:54
Het gaat bij mij een beetje op en af qua kopen en weer verkopen van een camera. Besloten dat ik er toch wel weer eentje wil. Liefst een alleskunner, maar dat bestaat niet. Lange tijd keek ik naar een camera met APS-C sensor, en ook naar instap full-frames. Met het idee, hoe groter de sensor hoe beter. Maar ik las een paar reviews van cameras met een MFT sensor en die doen vaak helemaal niet onder voor cameras met grotere sensors. Vooral de Panasonic G9 spreekt me wel aan, die lijkt echt een hele goeie stabilisatie en tracking te hebben (op Sony na dan).

Wat is jullie ervaring als MFT bezitters. Nog steeds blij mee? Of toch aan het kijken naar een camera met grotere sensors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bsmpower schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:16:
Het gaat bij mij een beetje op en af qua kopen en weer verkopen van een camera. Besloten dat ik er toch wel weer eentje wil. Liefst een alleskunner, maar dat bestaat niet. Lange tijd keek ik naar een camera met APS-C sensor, en ook naar instap full-frames. Met het idee, hoe groter de sensor hoe beter. Maar ik las een paar reviews van cameras met een MFT sensor en die doen vaak helemaal niet onder voor cameras met grotere sensors. Vooral de Panasonic G9 spreekt me wel aan, die lijkt echt een hele goeie stabilisatie en tracking te hebben (op Sony na dan).

Wat is jullie ervaring als MFT bezitters. Nog steeds blij mee? Of toch aan het kijken naar een camera met grotere sensors?
Ik ben nog altijd erg blij maar voor mij primeert draagbaarheid en kost boven ultieme beeldkwaliteit. Ik werk dan ook nog met een G80 en GX80 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738
@bsmpower Elke camera is een kwestie van compromissen sluiten. Een grotere sensor is beter maar is ook weer moeilijker te stabiliseren of snel uit te lezen.

De G9 is een hele snelle camera die prima te gebruiken is voor sport en zo. Maar voor landschappen is ie weer niet ideaal vanwege de lagere resolutie en dynamisch bereik. Het is dus net wat je zoekt in een camera en (nog belangrijker) hoeveel je uit te geven hebt (aan camera EN lenzen).

Ik ben heel blij met mijn G9 die in bijna alle gevallen volstaat en een hele fijne camera is om mee te werken (bediening en grip zijn erg fijn). Maar een camera is heel persoonlijk dus jij moet voor jezelf bepalen welke zaken belangrijk zijn. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:54
sys64738 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:50:
@bsmpower Elke camera is een kwestie van compromissen sluiten. Een grotere sensor is beter maar is ook weer moeilijker te stabiliseren of snel uit te lezen.

De G9 is een hele snelle camera die prima te gebruiken is voor sport en zo. Maar voor landschappen is ie weer niet ideaal vanwege de lagere resolutie en dynamisch bereik. Het is dus net wat je zoekt in een camera en (nog belangrijker) hoeveel je uit te geven hebt (aan camera EN lenzen).

Ik ben heel blij met mijn G9 die in bijna alle gevallen volstaat en een hele fijne camera is om mee te werken (bediening en grip zijn erg fijn). Maar een camera is heel persoonlijk dus jij moet voor jezelf bepalen welke zaken belangrijk zijn. .
Voor mij is het 50/50 de camera meenemen op tripjes met mijn kinderen en alleen op pad, de natuur of stad in. Wel fijn als ik die er scherp op kan zetten als kinderen niet stilzitten (wat vaak gebeurt uiteraard). Als ik het goed lees kan de G9 ook lange sluitertijden aan vanuit de hand. En krijg je de lens dichtbij een object waardoor je zelfs al iets meer richting macro gaat. Dit alles gaat wel richting een "alleskunner".

De resolutie is trouwens toch niet heel veel lager dan de gemiddelde APS-C of full-frame camera's? 20MP lijkt me wel voldoende iig. En anders heb je nog die highres functie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
bsmpower schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:16:
Het is net zoals met auto’s rondkijken kan geen kwaad. Heb net de 45mm f/1.2 verkocht en overweeg sterk de 8-25 f/4 te kopen. Voordat ik zo’n uitgave doe heroverweeg ik altijd het systeem wat ik gebruik. En ja, aan de andere kant van de heg is het gras ook groen. Fuji lijkt me heel leuk, deels om het een keer wat anders na 13 jaar Olympus. De Nikon Z5 lijkt me ook wel leuk. Maar dan vraag ik me altijd weer af of ik daardoor betere foto’s ga maken. Het antwoord is voor mij in 99/100 gevallen nee.

Speelt mee dat ik in de loop der tijd steeds grotere en zwaardere camera’s en objectieven heb gekocht en dat ik het lichte en kleine spul wel mis, mij meer plezier bracht tijdens het fotograferen zelf. Waardoor ik de camera minder vaak mee neem.

Dus ook nu weer overwogen om APS-C of FF te gaan, zelfs even gedacht aan een tweedehands Fuji GFX. Maar denk dat het toch MFT blijft. De huidige body voldoet nog prima en ligt erg fijn in de hand. Denk er wel over om dus die 8-25 te kopen en dan misschien aanvullen met wat kleine goedkope primes. Of wellicht zelfs de 40-150 f/2.8 inruilen voor de f/4 versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
En de knoop doorgehakt en vanochtend de 8-25 gekocht. Voelt goed in de hand en wat proef foto’s uit de hand zagen er scherp uit. Hopelijk binnenkort een ochtend of avond erop uit om leuk in het veld te spelen met dit objectief en wat filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

sys64738 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:50:

Ik ben het niet helemaal met je eens. De DR is fenomenaal. Ik hou details over in de schaduwen als ik recht tegen de zon in fotografeer, en anders kun je altijd nog hdr gebruiken.
Voor landschappen kun je de 40mp of 80mp modus gebruiken en dan heb je ook een schitterende resolutie.

Over de grip en bediening kan volgens mij niemand het oneens zijn :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:13
Heeft iemand hier ervaring met de M. Zuiko 60mm macro, en/of de 90mm?

Ik vind macrofotografie erg leuk, en de in body focus stacking van de OM-1 lijkt me erg handig, dus ben me een beetje aan het verkennen op dat gebied. Wellicht dat ik specifiek voor de macrofotografie een OM-systeemcamera aanschaf met die 60 of 90mm macrolens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:27
de 60mm icm een pen e-pl10, en dan vooral onderwater :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Bockelaar schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:45:
de 60mm icm een pen e-pl10, en dan vooral onderwater :)
Oh vet. Wat waren voor jou doorslaggevende overwegingen om voor de 60mm en niet de 90mm te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb ook de 60mm en dat is echt een geweldige lens! Volgens mij nu ook goed in de aanbieding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
die 90mm is vrij nieuw, er is geen poort voor op het onderwaterhuis en hij is van nature niet geschikt voor zout water tot 40 meter zonder beschermend huis, dan is de keuze reuze beperkt tot de 60mm ;) :D

Maar wat @DirtyBird zegt: een fantastische lens, 2e hands goed verkrijgbaar (de onze is dat ook). Doet het overigens ook prima op de OM-1, maar daar nog niet veel macro mee geschoten.

Als ik nergens naar hoefde te kijken, geld geen issue en ik wilde hem niet meenemen nam ik denk ik de 90mm voor boven water, daar lees ik hele goede reviews over.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombus
Geruchten over Panasonic G9 ii: https://www.43rumors.com/...-might-be-announced-soon/

[ Voor 17% gewijzigd door bombus op 04-07-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 20:48
nr.004 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:11:
Heeft iemand hier ervaring met de M. Zuiko 60mm macro, en/of de 90mm?

Ik vind macrofotografie erg leuk, en de in body focus stacking van de OM-1 lijkt me erg handig, dus ben me een beetje aan het verkennen op dat gebied. Wellicht dat ik specifiek voor de macrofotografie een OM-systeemcamera aanschaf met die 60 of 90mm macrolens.
De 60mm is erg leuk!

T/m 16 juli nog met 100 euro cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Bedankt voor de reacties! Denk dat mijn eerste MFT systeem dan een OM-1 met 60mm M.Zuiko macrolens wordt. Kan later altijd nog naar de 90mm overstappen. Bij voorkeur wanneer die een beetje in prijs is gedaald. 2x vergroting lijkt me wel vet, en een grotere werkafstand is ook fijn. Die keren dat ik mijn fotomodel wegjaag door te dichtbij te komen met zo'n grote diffuser en een lens in de facetoogjes steek...
hatsa schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:37:
T/m 16 juli nog met 100 euro cashback.
Ja, daarmee is het prijsverschil tussen 60 en 90 mm wel érg groot.

Gebruik op mijn Sony een Godox V350, en denk dat ik die dan ook koop voor de OM. Is de kit compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
Verder weinig detail maar zou leuk zijn. Ik vind de G9 al heel goed maar dingen die op het lijstje staan zijn:

- 25MP - gewoon iets meer resolutie hoewel dit wel behoorlijke eisen stelt aan het glas
- phase detect AF (zou toch wel misser zijn als dat er niet in zit)
- betere AF object herkenning (dieren/auto's etc)

Maar of ik daarom de nieuwe zou halen?!? Ik weet het nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nr.004
Heb toch de 90mm besteld. Zal mijn bevindingen delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

sys64738 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Verder weinig detail maar zou leuk zijn. Ik vind de G9 al heel goed maar dingen die op het lijstje staan zijn:

- 25MP - gewoon iets meer resolutie hoewel dit wel behoorlijke eisen stelt aan het glas

Maar of ik daarom de nieuwe zou halen?!? Ik weet het nog niet.
Als pana nu -na al die tijd- eindelijk een g9 opvolger aankondigt zonder de AF van de s5ii, kunnen ze inpakken. Dan krijg je rellen in de straten en mensen die hun panasonic spul in de fik steken op (Sony)camera.

Ik hoop dan ook voornamelijk dat de animal-detect ai een revolutie doormaakt. Misschien met open format zodat mensen ook zelf kunnen trainen en dat kunnen delen, zodat je een steeds betere af krijgt (weet niet of zoiets technisch mogelijk is).

Maar als ze met iets nieuws komen dat me interesseert, ga ik wel voor de verandering eens early adopter zijn. Meestal wacht ik kinderziektes en een lichte prijsdaling af, maar volgens mij is het mijn beurt om vooraan te staan en full retail te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
sys64738 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Een camera als de opvolger van de G9 kan eigenlijk niet zonder de onderste twee punten komen toch?
Anders is het bij voorbaat een mislukking zou ik denken.
De Fujifilm XT5 heeft een 40mp sensor. Dan zou je denken dat een 30mp sensor voor m43 ook mogelijk moet zijn.
Maar 24-26mp zou prima zijn. Een stacked sensor zoals de OM-1 zou ook mooi zijn.
En wat nieuwe features zoals in camera focus stacking.
Maar goed, ik vind een camera zoals de OM-1 voor mij veel te duur.
Ik kijk zelf meer naar camera's als de GX9/G90/G100. Maar wie weet komen daar ook nog opvolgers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik weet niet of de cropfactor ook geld als vermenigvuldigingsfactor voor de kwaliteit vh lens glas en dan de Mp factor op de zelfde manier werkt.
Dus 40mp FF vs 20mp m43 is dan ongeveer het zelfde glas kwaliteit.

Ik heb een g80 en de g9 is ondertussen zodanig in prijs gezakt dat dat een interessante upgrade is maar mijn g80 is nog niet versleten of schiet echt te kort met mijn gebruik.
Zolang je niet 50% cropped is 16mp genoeg zelfs met 4k view op 65inch schermen.
Het gaat om de scherpte en niet persee de resolutie.

Ik heb liever volgende camera met een sensor van 25-30mp die veel lichtgevoeliger en minder ruis/noise heeft, dus een base 100 iso en een DR tot 6400 iso van minimaal 8 a 9. Flinke verbetering ten opzichte van mijn oude g80.
(En misschien is als de G9 fase II uitkomt de G9 wel een steal.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het glas moet de resolutie kunnen onderscheiden die je wilt vastleggen met de sensor. Dus hoe kleiner de pixels worden des te meer eis je van het glas. Staat eigenlijk los van de cropfactor en gaat meer om de fysieke grootte van de pixels.
En dan heb je het met de term 'kwaliteit' puur over onderscheidend vermogen, wat eigenlijk maar één aspect is van de kwaliteit van een objectief.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
@copykat het is nog erger dan 40 vs 20mp. FF heeft 4 keer zoveel sensor oppervlak dus is het 20 vs 80mp, dan zit je op de zelfde pixeldichtheid. Dus MFT glas moet 80MP aan onderscheidend vermogen hebben om het maximale uit je sensor te halen.

Nou is dat nooit het geval (maximale uit je sensor halen) maar het kijkt dus stukje nauwer dan met FF.

Maar die base ISO omlaag is ook wel een goed. Dat dan ten gunste van DR en betere ruis prestaties. Eigenlijk zou ik gewoon een FF G9 (voor G9 geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@sys64738 dan moet je de sensor denk ik actief gaan koelen en hopen dat je iso50 kunt halen. Dan zit je qua ruisprestaties bij iso200 op FF.

En een FF G9 is denk ik een S5. Niet helemaal zo feature-packed, maar qua look en feel komt die denk ik het beste in de buurt. En met de mark ii heb je gelijk pdaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
nr.004 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:55:
Bedankt voor de reacties! Denk dat mijn eerste MFT systeem dan een OM-1 met 60mm M.Zuiko macrolens wordt. Kan later altijd nog naar de 90mm overstappen.

Gebruik op mijn Sony een Godox V350, en denk dat ik die dan ook koop voor de OM. Is de kit compleet.
Dus je hebt nu de OM-1 met de 90mm gekocht?
Pittig setje!

Een tip over die Godox flitser: Ik zou een ander type, bijvoorbeeld de V860 of TT685 kopen. Samen met een trigger kun je dan beide flitsers met beide camera's off-camera gebruiken.
En omdat het verschillende zijn, vullen ze elkaar mooi aan. De ene licht+draagbaar, de andere met veel meer power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Tarquin schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:51:
[...]

Dus je hebt nu de OM-1 met de 90mm gekocht?
Pittig setje!

Een tip over die Godox flitser: Ik zou een ander type, bijvoorbeeld de V860 of TT685 kopen. Samen met een trigger kun je dan beide flitsers met beide camera's off-camera gebruiken.
En omdat het verschillende zijn, vullen ze elkaar mooi aan. De ene licht+draagbaar, de andere met veel meer power.
Klopt. Leek me een ideale set om voor macrofotografie te gebruiken. Dan behoud ik de Sony voor portretten en wildfotografie. In dat laatste schijnt het MFT-systeem trouwens ook aardig geschikt te zijn, dus wellicht dat ik op termijn ook een MFT telelens aanschaf.

OM-1 is overignes wel weer retour gegaan, dus heb de set nog niet kunnen testen. Camera ging niet goed aan: scherm ging werd wel actief, maar alles (ook EVF) was/bleef zwart. Ook wanneer de camera werd uitgeschakeld bleef het scherm "aan". Met name dat laatste vond ik behoorlijk riskant omdat het op den duur behoorlijk wat warmte genereerde. Enige manier om de camera écht uit te zetten was door het verwijderen van de batterij. Iemand die een vergelijkbare ervaring heeft gehad?

Hoop dat ik morgen een werkende body ontvang zodat ik dit weekend de set kan proberen.

Goede tip van de flitser trouwens. Heb momenteel de V350 liggen, en wil er later wel een handheld bijhalen om ook een beetje vanuit andere hoeken te kunnen belichten. Zal dan zeker even naar de door jou genoemde modellen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:41

amphora

Websites & Fotografie

Inderdaad graag even via V&A aanbieden. Deze plek is echt bedoeld voor MFT discussies.

[ Voor 104% gewijzigd door sys64738 op 07-07-2023 11:37 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
@nr.004 Dat klinkt niet best en lijkt me een uitstekende reden om een camera terug te sturen. Nog nooit zulke kwaliteits-issues gehoord bij Olympus.

@DirtyBird Zeker al eens gekeken naar de S5ii. Qua body en design precies wat ik zoek maar max met max 7fps en nog wat andere missende features is het toch geen echte FF G9. En welke lens moet mijn Olympus 40-150 Pro vervangen? Dat ding is zo goed en dan lees je de review van de 70-300 van Panasonic en die is op sommige focal lengths niet rag scherp. Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
sys64738 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:41:
@nr.004 Dat klinkt niet best en lijkt me een uitstekende reden om een camera terug te sturen. Nog nooit zulke kwaliteits-issues gehoord bij Olympus.
Ik kwam bij een korte zoektocht wat voorbeelden tegen van mensen die met een kapotte OM camera achterbleven na een mislukte firmware-update. Geen idee wat de oorzaak van het defect van mijn camera precies is, maar jammer is het wel. Had deze zondag nog een mooie gelegenheid tot macrofotografie in de agenda staan. Zal dan zonder OM-1 moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
als je een mft telelens instap wil is de 70-300 ook prima te verkrijgen, ook 2e hands rond de 300 euro. Met wat goed licht voldoet die in veel situaties prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:05

JTfoto

Work hard

sys64738 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:41:

@DirtyBird Zeker al eens gekeken naar de S5ii. Qua body en design precies wat ik zoek maar max met max 7fps en nog wat andere missende features is het toch geen echte FF G9. En welke lens moet mijn Olympus 40-150 Pro vervangen? Dat ding is zo goed en dan lees je de review van de 70-300 van Panasonic en die is op sommige focal lengths niet rag scherp. Tja.
Ik heb de S5ii in bezit. Als je perse de hoge burstrate wil met AFC, dan kan het niet direct de juiste keuze zijn omdat de burstrate lager ligt (maar de AFC is wel stukken fijner te gebruiken zonder al die pulseringen). Echter vind ik het vertrouwen waarmee de S5ii focus pakt, vasthoudt en hoeveel beter die kan tracken een veel groter verschil met de G9 dan ik zelf verwachtte. Ik zou de keuze persoonlijk eerder afwegen op de afmetingen en gewicht bij de telelenzen voor FF, dat is echt een behoorlijk verschil. Ik vind het goed te doen, maar ieder heeft daar natuurlijk een eigen mening over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nr.004
Afgelopen weekend dus lekker met de M.Zuiko 90mm op pad geweest. Wat een heerlijke lens is het. De in lens stabilisatie in combinatie met de in body stabilisatie en de in camera focus stacking van de OM-1 is macrofotografie zoveel eenvoudiger. Het voelt haast als valsspelen. Toen ik de eerste paar geslaagde macro-opnamen terugzag op het lcd-schermpje was ik heftig onder de indruk.

De focuslimiter is wel een must, omdat de autofocus vrij traag is en regelmatig gaat zoeken. Maar dat zou wat mij betreft dan ook het enige verbeterpuntje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:35
Heeft er iemand hier ervaring met vet vervangen van een flex kabel van het lcd scherm van hun camera. Misschien zelfs specifiek bij een olympus e-m10 mk2?

Zou het überhaupt rendabel zijn het laten doen?
En op een manier waarbij je niet weken zonder camera zit.

De camera body zelf is in hele goede staat. En het zou in mijn optiek heel zonde zijn deze weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Chrisuu01 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:23:
Heeft er iemand hier ervaring met vet vervangen van een flex kabel van het lcd scherm van hun camera. Misschien zelfs specifiek bij een olympus e-m10 mk2?

De camera body zelf is in hele goede staat. En het zou in mijn optiek heel zonde zijn deze weg te doen.
Yep, precies dat en precies met de M10.2. Ik had een vervangend LCD paneel gekocht via Alie.
Het is mij niet gelukt om dat er op te monteren, vanwege de fragiele flexkabels die gemonteerd moeten worden terwijl het paneel bijna op zijn plek zit.
Ik moest het opgeven en heb hem opgestuurd voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:03

Yep, zelfde camera, zelfde probleem. Ik heb een nieuwe flatcable besteld via Ali en m.b.v. een youtube film de kabel vervangen. Er komt een klein beetje soldeerwerk bij kijken maar het was allemaal goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:09

Grappig, ook ik heb exact dit zelfde probleem met mijn e-m10.2.
Wel eens zo'n flat cable opgezocht en filmpje bekeken, maar zag er nog wel redelijk tricky uit.
PatrickvL schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:57:
Yep, zelfde camera, zelfde probleem. Ik heb een nieuwe flatcable besteld via Ali en m.b.v. een youtube film de kabel vervangen. Er komt een klein beetje soldeerwerk bij kijken maar het was allemaal goed te doen.
Jouw reactie geeft me dan wel weer inspiratie om er nogmaals naar te kijken. Mijn schermpje doet het alleen onder een hoek nog wel waardoor het vooral irritant is maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:03
rnrn schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:08:
Jouw reactie geeft me dan wel weer inspiratie om er nogmaals naar te kijken. Mijn schermpje doet het alleen onder een hoek nog wel waardoor het vooral irritant is maar niet onoverkomelijk.
Toen mijn scherm raar begon te doen heb ik meteen een vervangende flexkabel gekocht. Na het kijken van een aantal filmpjes besloten nog te wachten met repareren aangezien het scherm het nog deed onder een bepaalde hoek. Toen het scherm helemaal de geest had gegeven toch maar begonnen met de reparatie. ik ben iets van anderhalf uur bezig geweest en had daarna weer een werkende camera. Dat is nu ongeveer een half jaar geleden en het werkt nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:35
Jammer dat ik geen soldeerbout heb.

Blijkbaar is laten maken tegenwoordig net zo duur als gewoon een hele andere E-m10 mk2 kopen.

Eens kijken of ik iets goedkopers kan vinden via minder officiële wegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:09
Chrisuu01 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:36:
Jammer dat ik geen soldeerbout heb.

Blijkbaar is laten maken tegenwoordig net zo duur als gewoon een hele andere E-m10 mk2 kopen.

Eens kijken of ik iets goedkopers kan vinden via minder officiële wegen
Of gewoon een soldeerbout kopen, die zijn niet zo duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar: begrijp ik nu goed dat ik een M.Zuiko teleconverter alleen bij M.Zuiko lenzen kan gebruiken, en een Leica teleconverter alleen bij Leica lenzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
nr.004 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:23:
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar: begrijp ik nu goed dat ik een M.Zuiko teleconverter alleen bij M.Zuiko lenzen kan gebruiken, en een Leica teleconverter alleen bij Leica lenzen?
Geen stomme vraag hoor. Het antwoord is stom. Ja, je kunt ze alleen met lenzen van het eigen merk gebruiken.

Technisch zal het allemaal prima passen maar denk dat commerciële belangen een grote rol heb meegespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
sys64738 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Geen stomme vraag hoor. Het antwoord is stom. Ja, je kunt ze alleen met lenzen van het eigen merk gebruiken.

Technisch zal het allemaal prima passen maar denk dat commerciële belangen een grote rol heb meegespeeld.
Ah, dat is inderdaad behoorlijk onhandig.

Heb nu een Leica 100-400mm gekocht, en niet de M.Zuiko versie. F4.0 vs F5.0 deed die afweging in het voordeel van de Leica uitvallen.

Maar wellicht dat ik die op termijn dan toch ga inruilen voor de M.Zuiko. Dan kan ik namelijk één teleconverter (die ook nog eens de helft kost van de Leica-teleconverter) voor zowel de macro als telelens gebruiken.

Third party teleconverters die een heel scala aan lenzen bedienen bestaan niet, vrees ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik weet niet of die mc-20 wel werkt met de macro's, ik denk iig niet met de 60mm. de MC-14 werkt met wat meer lenzen, maar daar zie ik ook niet een macro tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Bockelaar schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:40:
ik weet niet of die mc-20 wel werkt met de macro's, ik denk iig niet met de 60mm. de MC-14 werkt met wat meer lenzen, maar daar zie ik ook niet een macro tussen staan.
Op de webpagina van de M.Zuiko 90mm staat "* 4x met MC-20 teleconverter* 4x met MC-20 teleconverter". Dus ik neem aan dat dat werkt.

De 100-400m staat bij de compatibele accessoires van de MC-20.

Ik zie trouwens dat diafragma van M.Zuiko en Leica gelijk is. Foutje in mijn eerdere bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ja die 90mm is net nieuw dus dat zou kunnen, de 60mm macro staat er niet tussen in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:32
nr.004 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:23:
Bedankt voor de tip, ik had waarschijnlijk de verkeerde gekocht.

Ronald van Doorn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 15:04
De olympus teleconverters werken inderdaad niet met de 60mm. Je kan wel wat gaan klooien met tussenringen, maar out-of-the-box werkt het iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet of de hypetrain al bij dit station is aangekomen, maar m43rumours zegt dat de opvolger van de G9 mogelijk op de IFA wordt aangekondigd (1-5 sept).
Over de betrouwbaarheid van de bron wordt niet veel gezegd (denk aan je nieren!).

[ Voor 4% gewijzigd door DirtyBird op 09-08-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ik zit hard te wachten op de aankondiging van de gerumorde nieuwe 40-200 f2.8.

Wat ik mij vooral afvraag is of het een lens is die speciaal voor M43 ontworpen is.
Van de Olympus 100-400 weet ik nog dat er het vermoeden is dat het een bestaande Sigma lens is - het optisch ontwerp leek hetzelfde te zijn. En in dat geval zeul je dus APSC of full frame glas met je mee en dat was nou net niet het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Tarquin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:43:
Ik zit hard te wachten op de aankondiging van de gerumorde nieuwe 40-200 f2.8.

Wat ik mij vooral afvraag is of het een lens is die speciaal voor M43 ontworpen is.
Van de Olympus 100-400 weet ik nog dat er het vermoeden is dat het een bestaande Sigma lens is - het optisch ontwerp leek hetzelfde te zijn. En in dat geval zeul je dus APSC of full frame glas met je mee en dat was nou net niet het idee.
Dat zou toch redelijk makkelijk te testen moeten zijn? Kijk of al het licht wel je sensor bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
DirtyBird schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Dat zou toch redelijk makkelijk te testen moeten zijn? Kijk of al het licht wel je sensor bereikt.
Het licht gaat zeker je sensor bereiken, alleen wordt er dan een cirkel geprojecteerd die veel te groot is - groot genoeg voor een 24x36mm sensor. Je kunt zo'n lens vrij makkelijk maken door op een bestaand ontwerp een andere mount (+autofocus drivers) te plaatsen.
Ik weet niet of je het makkelijk kunt zien omdat de M43 mount natuurlijk wel vrij klein is.
Maar ik weet nog dat het optische ontwerp helemaal hetzelfde leek te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmm, misschien een beetje free lensing doen. Ik zal eens kijken of ik daar morgen naar kan kijken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb dus even getest, maar de mount en een ring achterin zijn zo klein, dat de beeldcirkel maximaal aps-c is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPWZbrIPRsyqLmm3DR5YAYuXk3U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMwUmKNWkWHDPRe4UhomAQKN.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Zijn er mensen die een van de goedkope fish-eye lenzen hebben?

Ik zie echt een aantal op AliExpress staat, van Risespray, Brightinstar, TT-artisans, 7-artisans en Meike - allemaal 7.5mm f2.8 (de Meike lijkt echt anders met f2), vanaf €102 ... is het wat?

• zeekonijn
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-01 14:23
Tarquin schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:47:
Ik heb de Samyang 7.5mm f/3.5. Leuk voor speciale close-up-foto's (lens kan zeer dichtbij focussen), maar dat is het zowat. Voor gewone breedbeeldfoto's is de kwaliteit merkbaar slechter dan mijn olympus-lenzen en stitch ik nog liever een panorama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:32
Tarquin schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:47:
Ik heb een laowa c-dreamer 7,5 mm f2.
Het is een fish eye dus je moet wel weten hoe je daar mee om moet gaan. Maar het is een leuke aanvulling in de fototas ( klein en licht dus past er vast nog wel bij). De randen hebben verstoringen maar dat hoort bij een fisheye.

Hier een voorbeeld foto met deze lens op op een gx9 . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSLXq-7eGJFG8S5SSwei5U1FaL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVZ4f3JfwKude2SZk49EsgtN.jpg?f=fotoalbum_large

Ronald van Doorn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rdoorn schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:07:
[...]

Ik heb een laowa c-dreamer 7,5 mm f2.
Het is een fish eye dus je moet wel weten hoe je daar mee om moet gaan. Maar het is een leuke aanvulling in de fototas ( klein en licht dus past er vast nog wel bij). De randen hebben verstoringen maar dat hoort bij een fisheye.

Hier een voorbeeld foto met deze lens op op een gx9 . [Afbeelding]
Dat is gewoon een wijde lens, geen fisheye. Dat zie je ook in de foto, anders was je horizon helemaal krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
Net een 2e hands uitvoering: Olympus OM-D E-M1 II Zwart binnen gekregen en het valt me op dat het rubber op de grip los begint te laten.
Is dat normaal bij die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
wappiewappie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:35:
Net een 2e hands uitvoering: Olympus OM-D E-M1 II Zwart binnen gekregen en het valt me op dat het rubber op de grip los begint te laten.
Is wel een vaker voorkomend issue inderdaad. Beetje lijm doet wonderen, schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Stond bij een Duitse webshop te koop als "sehr gut", wat dan staat voor 'met lichte gebruikssporen'.
Een los latende grip valt bij mij niet onder lichte gebruikssporen. Zat ook geen oplader bij.
Nu dus maar bij dezelfde webshop een 2e hands oplader besteld incl. camera. :+
Die verscheen afgelopen weekend voor maar €30,- meer op de webshop nadat ik die andere al besteld had. Deze heeft de status "wie neu". Dat klinkt al beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
@wappiewappie Weet niet hoe het consumentenrecht in DE geregeld is maar ik vind een loslatende grip niet "Sehr gut" en voor mij reden om de boel terug te sturen en ze voortaan links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zie steeds meer berichten van lumix lenzen gediscontinueerd worden (PL200 2.8, PL 100-400, lumix 35-100 2.8) en dat voedt al snel de geruchten dat panasonic zich zou willen terugtrekken.
Anderzijds wordt in september de aankondiging van een G9-opvolger verwacht.

Kan het zo zijn dat de huidige lenzen wellicht niet goed genoeg zijn om een nieuwere sensor te bedienen, bijvoorbeeld vanwege resolutie vs oplossend vermogen, en dat ze hun lenzenaanbod moeten gaan vernieuwen? Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
wappiewappie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:35:
Ja, google rond voordat je het fixt.
Er is de mogelijkheid om een exact passende cover te 3d-printen, en die kan/kon ook op Etsy besteld worden.
Voor de rest zijn er mensen die dubbelzijdig plakband gebruiken en verschillende soorten lijm.

Ik had zelf zoiets met mijn M5.III. Het rubber was fysiek te groot geworden. Mijn theorie is dat het uitzet doordat het olie/vet opneemt (rubber doet dat).
Ik heb het bijgesneden en gefixed met Pattex 100% glue. Dat hield niet (het is ok maar niet de sterkste lijm).
en ik ik heb uiteindelijk een nieuw dingetje gemaakt met Sugru. Dat is geen oplossing voor grote oppervlakken zoals de jouwe.
Een veel sterkere lijm kan helpen zoals epoxy. Maar dat is wel echt forever, dat gaat nooit meer weg.

[ Voor 16% gewijzigd door Tarquin op 29-08-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
sys64738 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:40:
@wappiewappie Weet niet hoe het consumentenrecht in DE geregeld is maar ik vind een loslatende grip niet "Sehr gut" en voor mij reden om de boel terug te sturen en ze voortaan links te laten liggen.
Is EU, dus hetzelfde als in Nederland. Kan het binnen 14 dagen terug sturen zonder opgaaf van reden.

@Tarquin
Nu heb ik het (hopelijk) opgelost door een ander exemplaar te kopen, maar ik hou jouw tips in het achterhoofd.

[ Voor 13% gewijzigd door wappiewappie op 29-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Het lijkt erop dat panasonic op 12 of 13 september een mft camera met phase detect gaat aankondigen.
Ze hebben een nieuwe teaser met "another new phase" erin en de achtergrond van een mft mount.

Ik ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
DirtyBird schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:32:
Het lijkt erop dat panasonic op 12 of 13 september een mft camera met phase detect gaat aankondigen.
Ze hebben een nieuwe teaser met "another new phase" erin en de achtergrond van een mft mount.

Ik ben benieuwd! :)
De G9 II naar het schijnt. Dat zou best wel eens hoge ogen kunnen gooien en een geduchte concurrent van de OM-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
voor OM komt er naar het schijnt de TG-7, las dat het meer een rebrand van de 6 is dan echt heel veel vernieuwend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Specs en afbeelding gelekt van nieuwe G9
https://www.43rumors.com/...-leica-lenses-coming-too/

*Jizz*

Meer kan ik even niet uitbrengen :)

[ Voor 10% gewijzigd door DirtyBird op 11-09-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ziet er zeker niet verkeerd uit. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Oke dan toch mijn first takes:

- Scherm update lijkt me niet verkeerd
- jammer dat de evf nog steeds op 4M blijft steken
- wmb goed dat ze dat top display skippen
- de eye sensor zit aan de bovenkant van de evf _/-\o_
- real time lut lijkt me vet, werkt dit ook met foto?
- wat is 8 stop ibis, maar 7,5 stop dual is?
- ik hoop dat we nog wel meer slomo dan 120 krijgen!
- leuke mpix upgrade (was voor mij geen must), maar pdaf kijk ik erg naar uit. Hopelijk ook verbeterde subject detect, on par met Canon (geen ervaring met andere merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dual IS is over het algemeen toch een combinatie van lens en camera? Voor langere brandpuntsafstanden interessant omdat IBIS met name op de kortere uitblinkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Mooie spec upgrade. Ik vind het juist wel jammer dat de top LCD het veld heeft moeten ruimen. Heerlijk om even snel je exposure comp of ISO aan te passen. Maar goed, geen deal breaker. Een scherpere EFV zou leuk geweest zijn maar die van de G9 is al prima. Kijk naar Sony, die maakt er pas een potje van met haar EFVs in die C modellen.

Hoop inderdaad op wat leuke nieuwe software features. Subject recoginition voor dieren, insecten, auto's enz zou leuk zijn. En live composition even jatten van Olympus / OM.

Erg benieuwd naar de review. En ook naar die 100-400. De huidige is wat minder boven de 300. Hopelijk is dat nu ook verbeterd.

Leuke tijden voor ons MFT schieters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik kijk nu naar de stream en ik update hier even wat ze zoal zeggen (en wat ik niet al wist van de gelekte informatie);

- 1899 USD adviesprijs
- 100MPix handheld HiRes mode
- Zelfde accu als S5II en S5IIx
- Live composite
- Bestaande zoomlenzen krijgen firmware update om de AF bij te kunnen houden
- UHSII dual card slot
- Met ssd kun je preburst doen in RAW
- iets kleiner doordat ze naar S5II body-style zijn gegaan
- Zelfde gewicht als G9
- accessoires voor S5II zijn compatibel met G9II
- DR boost vanaf ISO100, geen toggle om dit aan- of uit te zetten (geen idee wat dit betekent :p), geen dual native ISO
- 5.7K video 30 fps open-gate met oversampling
- 4.4K video 60 fps (anamorphic mode)
- FHD 300fps slomo
- Geen beperkingen op videorecording (tijd)
- 8-stops Dual IS tot 60mm lenzen (120mm FF equivalent)
- upgrade van de object-detectie;
----- mens- en dier detectie zijn apart, diverse functies, waaronder animal-eye detectie
----- detectiemodellen zijn verbeterd voor nauwkeurigere detectie bij kleinere objecten
----- detectie voor auto's/motoren
- VLOG, waveform en vector scope inclusief (geen unlocks)
- 10fps mechanical shutter
- 10fps flash burst ondersteuning

- 100-400mm lens:
----- Leica
----- zelfde vormfactor en gewicht
----- accepteert teleconverters, 2x werkt vanaf 210mm (als ik het goed begrijp)
----- zoomlock

EINDE

[ Voor 74% gewijzigd door DirtyBird op 12-09-2023 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Laatst online: 10:10

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Leuk stukje speelgoed. Animal / car AF zijn features die ik erg graag wil. En handheld highres mode en live composite (echter zonder bulb mode volgens Chris.... wat me vreemd lijkt) zijn ook erg welkom.

Maar met een prijskaartje van 1900 USD (2000 Euro in het gunstigste geval, verwacht ik) kun je je afvragen of de S5ii niet leuker is. Die is wel wat langzamer en minder goede IBIS maar betere IQ. En je verliest natuurlijk de crop factor. Het is maar net waar je waarde aan hecht.

Update: wel nog even groot applaus voor Panasonic om de zelfde body te gebruiken als de S5ii trouwens. Heerlijk om te zien dat er merken zijn die het wel door hebben. Omdat je een camera kleiner kunt maken, betekent niet dat je dat dan ook maar altijd moet doen. Comfort en handling zijn veel belangrijker. Sony, are you reading this?!?

[ Voor 25% gewijzigd door sys64738 op 12-09-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Wat is Panasonic dit jaar goed bezig met de S5ii en de G9ii.
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg.
Ook of en wat Panasonic nog gaat brengen wat betreft een goedkopere en/of kleinere m43 body.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
wappiewappie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:50:
...
Nu dus maar bij dezelfde webshop een 2e hands oplader besteld incl. camera. :+
Die verscheen afgelopen weekend voor maar €30,- meer op de webshop nadat ik die andere al besteld had. Deze heeft de status "wie neu". Dat klinkt al beter.
2 weken geleden de camera binnen gekregen en dat "zo goed als nieuw" klopte wel: wappiewappie in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
Valt echt niks aan te zien en dat voor €600,-.
Al even uit kunnen proberen en IBIS werkt echt heerlijk voor landschapfoto's. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p_chris
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
Panasonic Lumix G9 II bij cameranu.be voor € 1899,- (pre-order, nog niet op voorraad). Dat is dus wat minder duur dan de OM System Olympus OM-1.

[ Voor 16% gewijzigd door p_chris op 14-09-2023 13:52 ]

• p_chris
De OM-1 haalt tot 120 fps zonder continue autofocus, meer dan de G9 II.

De OM-1 kan met continue autofocus tot 25 of 50 fps - afhankelijk van de lens - en "blackout free", maar daar zijn ook beperkingen qua sluitertijd aan verbonden.

De G9 II zou tot 60 fps halen met continue autofocus. Er is geen sprake van een extra limiet qua sluitertijd (fps kan natuurlijk niet hoger dan 1/sluitertijd :)). Benieuwd welke snelheid er gehaald wordt met verschillende lenzen, in het bijzonder de lenzen die bij de OM-1 niet compatibel zijn met 50 fps. Lijkt me logisch dat het wérkelijke maximum afhankelijk is van autofocussnelheid van de lens en de snelheid van het diafragmamechanisme.

• p_chris
sys64738 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:30:
Maar met een prijskaartje van 1900 USD (2000 Euro in het gunstigste geval, verwacht ik) kun je je afvragen of de S5ii niet leuker is. Die is wel wat langzamer en minder goede IBIS maar betere IQ. En je verliest natuurlijk de crop factor. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
En natuurlijk ook welk lenssysteem je wil kopen of al hebt.
sys64738 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:30:
Omdat je een camera kleiner kunt maken, betekent niet dat je dat dan ook maar altijd moet doen. Comfort en handling zijn veel belangrijker.
De G9 II houdt Panasonic toch niet tegen om nog kleinere modellen te maken, dan zou er voor elk wat wils zijn :). Wie wil kan natuurlijk nu ook een G90 of GX9 kopen, maar nieuwe versies zouden ook leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik weet niet meer wat het was maar de G80 upgrade naar G90 was niet zo vanzelfsprekend.
En nu de G9ii uit is is de G9 vermoedelijk dé upgrade voor de G80.

Clips gekeken en gelukkig is Panasonic niet van plan om m43 uit te faseren.
Mooi spul. En hopelijk komt er wat van de hardware en features down the street op G90ii enzo.
Voorlopig is mn G80 nog lang niet versleten en het enige wat ik zou willen verbeteren is
Resolutie mp's. Iets meer dan 16mp is prettig. (En de DR is af en toe wat krapjes)
Autofocus kan soms een mishit hebben, meestal mijn fout. Vooral BIF is moeilijk.
Video slowmodes, de G80 heeft er geen verbazingwekkend. Gebruik het weinig maar het is leuk om mee te spelen.
Misschien wat betere direct acces buttons.( ik vergeet vaak onder welke fn welke functie zit.)

Samenvatting, als ik een G9 goedkoop kan kopen dan heb ik het denk ik moeilijk om het t weerstaan....
(als ik het goed herinner hebben ze beide de zelfde accu.)

Dat is het mooie van nieuwe top modellen, de oude top modellen zijn dan "laag hangend fruit". 😁

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@copykat ik denk eerlijk gezegd niet dat de G9 goedkoper wordt vanwege de ii. Hij zit nu al op een bodemprijs en zal eerder verdwijnen dan verder afprijzen.
Tweedehands...misschien, maar dan heb je wel een oudje denk ik :) de mijne gaat in ieder geval niet in de verkoop voor die paar euro die ie op zal leveren. Die gaat het persoonlijke museum in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_chris
Het viel op dat in de periode vóór de aankondiging van de G9 II er veel reviews en video's uitkwamen met titels als "is de G9 nog goed genoeg in 2023".

Verder ook benieuwd hoe goed de autofocus van de G9 II zal werken met oude Four Thirds-lenzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
p_chris schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:27:
Het viel op dat in de periode vóór de aankondiging van de G9 II er veel reviews en video's uitkwamen met titels als "is de G9 nog goed genoeg in 2023".

Verder ook benieuwd hoe goed de autofocus van de G9 II zal werken met oude Four Thirds-lenzen...
Ik verwacht dat die AF gewoon uitstekend zal werken. Olympus gebruikt al jaren PDAF en die lenzen werken prima. Ook met de CD only Panasonics focussen ze ook erg rap moet ik bekennen. Dus ik voorzie geen problemen.

Ik moet ook zeggen dat ik bijna nooit last heb van de CDAF van mijn G9. Ik fotograffer regelmatig BMX wedstrijden en ook op het circuit houdt de camera alles prima bij. Voor video zal het wel een hele verbetering zijn. En ook die nieuwe eye AF modes zou ik wel graag willen hebben.

Maar ik heb voor mezelf al besloten dat ik de upgrade geen 1900 euro waard vind. Het is een erg mooie camera en ik vind hem qua prijs niet eens zo gek gepositioneerd. Dus als ik geen camera zou hebben of bv van een GX7 of zoiets af zou komen, zou ik hem wel gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
p_chris schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:27:
Google algoritme. Dikke maand geleden heb ik een E-M1 II gekocht. 3x raden welke "is deze camera nog goed genoeg in 2023" video's ik de laatste veel tegen kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
wappiewappie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Google algoritme. Dikke maand geleden heb ik een E-M1 II gekocht. 3x raden welke "is deze camera nog goed genoeg in 2023" video's ik de laatste veel tegen kom.
Uit ervaring kan ik vertellen dat die in 2023 ook nog goed genoeg is. En zolang die niet kapot gaat zal die nog jaren en jaren goed genoeg zijn.
Het zijn zulke ongelofelijke onzin filmpjes wat ze uitpoepen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Tja, wat is goed genoeg... hangt ook een beetje van de use case af natuurlijk.
Ik ben niet helemaal thuis bij Olympus/OM Systems maar de Panasonic camera's bereikten voor mij deze status vanaf de GX80/G80 (4K, Dual IS, DFD, het nieuwe sluiter mechanisme).

Ik ben zelf van de GX7 overgestapt naar de GX9. Maar als ik de GX80 zou hebben gehad was dat niet nodig geweest.
Achteraf was ik voor mijn stijl van fotografie waarschijnlijk wel blijer geweest met een G80 (weather sealing, betere ergonomie met grotere lenzen en een duidelijker EVF voor macro fotografie).
Maar een GX9 met de Panasonic Leica 15mm f1.7 is ook wel een hele fijne combinatie.

[ Voor 43% gewijzigd door bombus op 09-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Weet niet of ik hiermee in het juiste topic post, maar mijn OM-1 is de laatste tijd tergend langzaam met het overzetten van foto's.

Ik sluit hem aan met de meegeleverde kabel op een USB 3.0 poort en in de afgelopen 40 minuten heb ik welgeteld 27 foto's over weten te zetten naar mijn externe HDD (ook op een USB 3.0 poort). In de camera zit in 200 MB/s kaartje, en ik gebruik software die ik ook voor mijn Sony camera gebruik om de foto's te ordenen (PlayMemories Home).

Tot een week geleden werkte dat allemaal prima, maar nu gaat het dus héél traag. Ik heb de kaart al eens volledig geformatteerd. Iemand anders nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_chris
sys64738 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Ik verwacht dat die AF gewoon uitstekend zal werken. Olympus gebruikt al jaren PDAF en die lenzen werken prima. Ook met de CD only Panasonics focussen ze ook erg rap moet ik bekennen. Dus ik voorzie geen problemen.
Panasonic heeft uitgebreide tabellen waarin de compatibiliteit van verschillende producten opgesomd wordt.

Voor de G9 (de eerste): https://av.jpn.support.pa...al/cs/dsc/connect/g9.html - hier worden de Four Thirds-lenzen nog vermeld

Voor de G9 II: https://av.jpn.support.pa.../cs/dsc/connect/g9m2.html - hier staan de Four Thirds-lenzen niet meer bij.

Dus hoewel het technisch mogelijk moet zijn, weten we dus niet of Panasonic dit nog getest heeft.
Volgens enkele posts op pen-and-tell.de "stuurt de G9 II geen fase-AF-commando's naar Zuiko-FT-lenzen", en werkt het wel enigszins met de FT-lenzen die contrastdetectie-AF beter ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p_chris
wappiewappie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Dat van de G9 was mij opgevallen zonder dat ik actief naar Lumix-camera's gezocht had, bekende MFT-youtubers die het plots over dat onderwerp hadden... en ik bekijk die rumors-sites en video's bijna altijd in private/incognito-modus.
Misschien dat ik er na 2 dergelijke posts ook extra op lette :)
Retrospect schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Uit ervaring kan ik vertellen dat die in 2023 ook nog goed genoeg is. En zolang die niet kapot gaat zal die nog jaren en jaren goed genoeg zijn.
Wel, ik ging hier bijna schrijven dat de E-M1 II nog steeds even goed is als in 2017, maar ... met up-to-date firmware is hij zelfs beter!
Zo ook voor de Lumix G9 (die heeft er zelfs extra onderwerpherkenning bijgekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_chris
nr.004 schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:48:
Weet niet of ik hiermee in het juiste topic post, maar mijn OM-1 is de laatste tijd tergend langzaam met het overzetten van foto's.

Ik sluit hem aan met de meegeleverde kabel op een USB 3.0 poort en in de afgelopen 40 minuten heb ik welgeteld 27 foto's over weten te zetten naar mijn externe HDD (ook op een USB 3.0 poort). In de camera zit in 200 MB/s kaartje, en ik gebruik software die ik ook voor mijn Sony camera gebruik om de foto's te ordenen (PlayMemories Home).

Tot een week geleden werkte dat allemaal prima, maar nu gaat het dus héél traag. Ik heb de kaart al eens volledig geformatteerd. Iemand anders nog suggesties?
Is dat probleem er ook met de Sony-camera?

Al eens geprobeerd met een andere computer en/of andere externe HDD (als je die hebt of kan lenen, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
nr.004 schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:48:

Ander kabeltje proberen? USB 3.0 kan een fallback doen naar USB 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
USB 2.0 is 480mbps. Dat moet meer dan 27 foto's in 40 minuten overzetten ;) . Maar ja, hij zal gewoon dingen moeten uitsluiten. De camera, de HDD, de poort / kabel, het kaartje, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Kabeltjes gewisseld, USB-poort gewisseld, naar interne sd overzetten ipv externe schijf; heeft niets geholpen.

Net "handmatig" wat foto's over proberen te zetten, en kreeg daarbij via Windows deze foutmelding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-10SkW8ECnFyUPTDSj2PWYrfkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KKXGVQ63hboMCXUEkhUNoGUD.jpg?f=user_large

SD-kaart defect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 16-05 17:20
nr.004 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:36:
Kabeltjes gewisseld, USB-poort gewisseld, naar interne sd overzetten ipv externe schijf; heeft niets geholpen.

Net "handmatig" wat foto's over proberen te zetten, en kreeg daarbij via Windows deze foutmelding: [Afbeelding]

SD-kaart defect?
Error code 0x80070022: https://answers.microsoft...44-467b-8320-940fc02f5d78

[ Voor 12% gewijzigd door Xfile op 12-11-2023 18:58 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Uit het antwoord van de Microsoft-medewerker word ik ook niet heel veel wijzer, maar ik heb de SD-kaart opnieuw geformatteerd en vooralsnog lijkt het weer prima te werken!

Ben daarbij trouwens ook overgestapt op de OM Workspace-software (al vind ik deze in vergelijking met de Sony software nog wat omslachtig met het importeren van nieuwe foto's).
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste