• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:15

DirtyBird

Praktiserend denker

Hoe kan het nou dat NEBO bij release van de G9ii meteen onder de adviesprijs gaat zitten?
Nu twijfel ik of anderen snel zullen volgen en dus even moet wachten, of dat ik bij Nebo bestel :/ liever ergens met een fysieke winkel in de buurt, maarja...voor 100 euro verschil...

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:13

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05
@bombus Ja zitten erg mooie aanbiedingen tussen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:22

jelbo

Hij doet het niet!

Ook mooi zijn deze kortingen op vooral PRO MFT primes van Olympus: https://www.nivo-schweitz...ale-tot-50-korting/c22449

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Zijn er al mensen hier die een g9ii hebben gekocht en wat ervaringen kunnen delen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:35
Hey allen een tijd niet gepost op Tweakers of hier in dit topic maar hier ben ik dan weer met wellicht een rare vraag.

Ik kreeg als een extraatje bij een all in E-m10 voor 90 euro een een gratis 14-150 mm mkII.
Gratis!? ja gratis, de reden is als je naar de foto's kijkt vast duidelijk.

Is dit überhaupt door een klant zelf te repareren? De lens werkt overigens wel gewoon.
Zou het financieel verstandig zijn dit door OM te laten repareren?
Geen klaaghaak gewoon nieuwsgierig of ik het rendabel officieel kan laten repareren of dat er andere wat meer MacGyver manieren zijn 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHLu1TqsgXYL2IJ9VlfIleoZLj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viF76FPAAaPSXCyk4UnAu8jj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_Sh11cRVa9hefMj8taBIXsPOCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmVZGddIXNq3LbjGkBiNldL1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
Nee joh. Laten repareren is veel te duur. Kost ongetwijfeld meer dan de lens waard is.

Gewoon zelf repareren met epoxy of zoiets. Of kijken of je dit stukje kan laten 3d printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

@Chrisuu01 je wil denk ik met name dat die kier stof- en vochtdicht wordt. Dat zou je al met wat zwarte kunststoflijm voor elkaar kunnen krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Chrisuu01
franssie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:07:
@Chrisuu01 je wil denk ik met name dat die kier stof- en vochtdicht wordt. Dat zou je al met wat zwarte kunststoflijm voor elkaar kunnen krijgen.
Dankjewel voor het snelle antwoord. Dat is met name het plan. Is er een specifieke liim die je in gedachten had?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Chrisuu01 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:33:
[...]

Dankjewel voor het snelle antwoord. Dat is met name het plan. Is er een specifieke liim die je in gedachten had?
@sys64738 boven mij opperde epoxy, dat is wel lekker hard en kleeft erg goed aan alles, is dus ook lastig tot niet te verwijderen als je uitschiet.
Materiaal zal wel (iets als) ABS zijn schat ik, dus een goed uithardende ABS lijm zou het ook moeten doen. Ik zou naar een vakwinkel gaan met de lens. Dus geen Karwei, maar eerder een Enorm oid. Je wil niet een te vloeibare lijm, eerder pasta zodat het niet de lens in loopt. Epoxy is geen slechte, maar zoek advies bij iemand met verstand van lijm en dat ben ik helaas niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
die spikkeltjes op de 2e foto op het glas, zit dat aan de binnenkant? Dan ben je namelijk al klaar ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 21:57
Epoxy wordt warm als tijdens het uitharden.

Het probleem daarmee is dat epoxy dus ook de neiging heeft om vloeibaarder te worden aan het begin van het uithardingsproces.

Ik weet niet of ik epoxy op die aan zou durven, als het ergens in loopt dan is die lens helemaal klaar.

Kan je niet beter zo bot gaan als er gewoon (zwart) isolatietape strak omheen trekken?
Dan zit het dicht zonder risico.

Ja de tape zou eraf kunnen komen, maar dan kan je er gewoon nieuw tape op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
RobbieT schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:08:
Epoxy wordt warm als tijdens het uitharden.

Het probleem daarmee is dat epoxy dus ook de neiging heeft om vloeibaarder te worden aan het begin van het uithardingsproces.

Ik weet niet of ik epoxy op die aan zou durven, als het ergens in loopt dan is die lens helemaal klaar.

Kan je niet beter zo bot gaan als er gewoon (zwart) isolatietape strak omheen trekken?
Dan zit het dicht zonder risico.

Ja de tape zou eraf kunnen komen, maar dan kan je er gewoon nieuw tape op doen.
Epoxy is inderdaad niet makkelijk om te verwerken. Na het mengen is het al vloeibaar maar met beetje oefening is het wel te doen. Maar als het fout gaat, kan de lens inderdaad beschadigen.

Iets zoals Sugru is waarschijnlijk veiliger en makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisuu01
AH helaas is de 14-150mm zo beschadigt dat ook de rubberen ring rond de bajonet mist.

Dus de enige manier om hem ooit nog spatwater en stofdicht te krijgen is of een donor lens vinden.
Er is ook al heel veel lijm gebruikt lijkt het.

Nou ja ik heb in elk geval een leuke E-m10 voor mn 80 euro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Nou, de kogel is door de kerk. Ik heb de G9ii gekocht :D het is meer wennen/leren dan ik dacht, komend van G9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
DirtyBird schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:59:
Nou, de kogel is door de kerk. Ik heb de G9ii gekocht :D het is meer wennen/leren dan ik dacht, komend van G9.
Nice. Maar zo schokkend anders is ie toch niet? Blijkbaar zijn de verschillen toch groot genoeg om aan de camera te moeten wennen. LCD top display zou ik wel missen maar dat went ook wel. Verder andere menu structuur.

In ieder geval heel veel plezier ermee. Ben wel klein beetje jaloers. Een ben ook wel nieuwsgierig hoe goed die hand held hi-res mode werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Het is denk ik meer dat ik in de afgelopen jaren zo ben vergroeid met de G9, dat dit toch wel heel anders is. En mijn eerste indruk was ook "dit is niet hetzelfde, dit is kut", maar zo dacht ik ook over de G9 toen ik daarnaar overstapte vanaf een Oly EM10ii :)

De handheld hi-res werkt echt fantastisch! Gewoon 100MPix zo uit je klauwen :D

Ik heb ook nog wel wat dingen waar ik niet zo over te spreken ben, maar ik ga binnenkort 3 weken op vakantie, dus tot die tijd even de camera goed leren kennen en daarna een review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Ik heb nét een nieuwe lens binnen - de Brightin Star 35mm f0.95.
Ik zal er geen review van schrijven, die zijn er genoeg. Maar het is een APS-C lens en past qua formaat uitstekend op een wat grotere M43 body zoals de M1 serie. Uiteraard werkt hij ook op alle andere cameras.
Stevig gebouwd maar niet té zwaar. Het brandpunt is goed bruikbaar en de lens is verbazend scherp op f0.95.
Ik ga morgen proberen een paar portretten en actiefoto's bij weinig licht te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik wil toch even vooruitlopen op een review van de G9ii met een paar zaken die me de afgelopen dagen al opvallen (komend van de G9);

Positief:
  • de kwaliteit van de foto's qua scherpte en detail is echt een enorme verbetering t.o.v. de G9. Ik was vooraf skeptisch omdat je toch met hetzelfde sensorformaat zit en meer MP ook kleinere pixels betekent.
  • Autofocus uitstekend zodra het onderwerp gevonden is,
  • Zeer goede instelmogelijkheden. Ook de wb, iso en exp knoppen bovenop zijn nu programmeerbaar, iets wat ik bij de G9 miste omdat ik die functies toch nooit gebruik met die knoppen.
  • hand-held hi-res is top
  • softwarematige AF limiter. Ik wist niet dat deze erin zou zitten, maar is een zeer welkome toevoeging voor birding/wildlife
Negatief:
  • de stabilisatie lijkt iets minder te performen dan bij de G9. Ik dit getest door met zowel de panaleica 200mm als de panaleica 12-60mm @60mm foto's te nemen met 2 seconde sluitertijd en het resultaat te vergelijken. De foto's van de G9 waren op beide fl's minder bewogen. Ik heb een aantal mogelijke verklaringen; hogere aantal MP, zwaardere sluiter die meer kick-back geeft, zwaardere trigger (de hairtrigger van de G9 is niet bij iedereen geliefd, maar ik was er altijd erg blij mee :) )
  • Videosettings worden vastgehouden tussen foto- en S&Q modi. Hierdoor heb je altijd een extra handeling nodig om van normaal filmen vanuit fotomodus naar slomo in S&Q modus te gaan. Beetje omslachtig en onzinnig naar mijn mening
  • RAW bestanden nog niet ondersteund door Affinity, Darktable, GIMP! Dit is blijkbaar voor meer modellen van panasonic van het afgelopen jaar het geval. Ik weet niet of het gebruikelijk is dat amateurs een photoshop abo hebben lopen, maar zonder dat (of DxO?) zijn je foto's dus op dit moment -en voor onbepaalde tijd- niet te bewerken (jpegs uiteraard wel).
Bij vragen, of suggesties; let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ik ken Panasonic nauwelijks, gebruik vooral Olympus.
Grappig, die programmeerbare knoppen en AF-limiter heb ik daarom al jaren.

Wat me wel opvalt is dat je echt scherpere foto's meldt, dat had ik ook niet verwacht als de sensor even groot blijft. Leuk om te horen! Dat legt de bal weer bij OM om weer iets moois te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
Raw-bestanden kun je altijd omzetten naar DNG en dan in de genoemde programma's openen.
Extra stap, uiteraard, maar het kan dus wel (en gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

mikekiwi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:51:
Raw-bestanden kun je altijd omzetten naar DNG en dan in de genoemde programma's openen.
Extra stap, uiteraard, maar het kan dus wel (en gratis)
Kun je me vertellen waarmee? Want de meeste programma's leunen op libraw en die ondersteunt het nog niet.
Irfanview wel, maar die compressed veel te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
Adobe DNG Converter zou dat moeten kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

mikekiwi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:11:
Adobe DNG Converter zou dat moeten kunnen
Stom dat ik dat over het hoofd heb gezien. Ik ging ervan uit dat ik ervoor zou moeten betalen :p thanks! Maar ik blijf het een minpunt vinden dat het nieuwe RW2 formaat na maanden nog niet wordt ondersteund door een aantal programma's (maar dat reken ik dus ook panasonic aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-05 13:02
Tarquin schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:59:
Wat me wel opvalt is dat je echt scherpere foto's meldt, dat had ik ook niet verwacht als de sensor even groot blijft.
jpg. Ik vermoed dus dat het vooral betere in-camera raw conversie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

wappiewappie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:51:
[...]

jpg. Ik vermoed dus dat het vooral betere in-camera raw conversie is.
Nee ook de raws (ik kan ze wel bekijken, alleen niet bewerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Dat is dan inderdaad wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar het blijft wel een beetje een gevoelsdingetje natuurlijk, aangezien ik niet met beide camera's dezelfde foto maak.
Dat zou kunnen met een testopstelling, maar daar hou ik niet zo van.
Ik merk vooral dat ik nu bij een burst van een of ander klein kutvogeltje veel meer keepers heb. Deels door de betere AF, maar ook doordat een klein vogeltje, ver weg, meer detail houdt door de hogere mp-count en de -waarschijnlijk- nieuwere sensortechnologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
Ik snap dat proef opstellingen niet zo spannend zijn maar als je echt het verschil wilt beoordelen is dat toch de enige manier. Ik ben namelijk wel benieuwd naar het verschil (en ik denk de rest hier ook wel)

Niet dat mijn G9 nu al met pensioen gaat maat altijd leuk om te zien dat er nog ruimte voor verbetering zit in de MFT sensoren. Al zou het wel jammer zijn als dat dus ten koste gaat van de IBIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb even een testopstelling gemaakt, maar realiseerde me erna dat ik eigenlijk te weinig (dag)licht heb voor een goede foto.
Ik heb nu met de Pana lumix 35-100mm f2.8 @70mm, f4.0 geschoten, maar dit zou eigenlijk f7.1 of f8.0 moeten zijn denk ik. De sluitertijd was nu echter nog maar 1/4 bij ISO200. Ik wilde de videolamp alleen niet nog feller zetten omdat dit voor nog ergere highlights zou zorgen.
De foto's zijn genomen vanaf statief met 2 seconden zelfontspanner.

Hopelijk kun je hier wat mee, en anders kijk ik morgen even opnieuw of ik dan met iets meer licht nog een foto kan maken.

Ik vind overigens nog steeds dat dit een beetje futiel is aangezien het er uiteindelijk om gaat hoeveel foto's je moet weggooien uit een serie. En of dat dan door AF, Mpix of nog iets abstracters als 'handling' komt, doet er dan eigenlijk niet zo heel veel toe :)

Onderstaande link bevat 2x RW2 van de G9M2 en 1 van G9. Ik heb ze zelf verder niet uitvoerig bekeken (want ik kan de G9M2-bestanden dus niet openen en ik ga er niet eerst DNG's van maken, want dan loopt het vergelijk spaak).
Ik ben benieuwd naar jullie oordeel :)

WeTransfer, geldig t/m 21 januari 2024:
https://we.tl/t-3JNnpMGGID

tag: @sys64738

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 19:03
Leuk dat je de G9II hebt! Ik zit er soms ook over na te denken om hem aan te schaffen. Ik kom van een G90 en ik denk dat de G9II vooral op AF-gebied voordelen kan bieden.

Hoe vind jij de kwaliteit van de foto's bij hogere ISO-waarden? Want waar ik toch vooral tegenaan loop is dat ik in low-light omstandigheden weinig goede foto's schiet. Blijft uiteraard een nadeel van MFT in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@RaptorK joah dat blijft inderdaad een dingetje. Ik vind zelf aan de G9 vooral vervelend dat de AF vrij snel stopt met werken bij weinig licht. Dat is met de G9ii een stuk beter omdat die niet meer (enkel) op contrastdetectie werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

-d-

Ik zit te kijken naar een 2e hands OM-D E-M1 Mark II - heb een optie voor licht gebruikt (8/10 <10K clicks) voor 599 (via een betrouwbare dealer) of nieuw in doos (met garantie) voor 775. Is het die 175 EUR waar voor nieuw? Ik twijfel nogal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
-d- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:14:
Ik zit te kijken naar een 2e hands OM-D E-M1 Mark II - heb een optie voor licht gebruikt (8/10 <10K clicks) voor 599 (via een betrouwbare dealer) of nieuw in doos (met garantie) voor 775. Is het die 175 EUR waar voor nieuw? Ik twijfel nogal :P
Je kunt nog even rondkijken en afwachten. Er komen af en toe erg leuke deals voorbij van particulieren die hun camera inruilen om een generatie over te slaan en de OM-1 te kopen.
Dan mag je rekenen op 500-600 euro voor een niet al te zwaar gebruikte M1.2.

Als je garantie krijgt op die €599 is het wel een ok deal. 10K clicks is niet zoveel en je gaat toch (denk ik) de electronische sluiter gebruiken, dus weinig slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
DirtyBird schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:55:

Negatief:
  • de stabilisatie lijkt iets minder te performen dan bij de G9. Ik dit getest door met zowel de panaleica 200mm als de panaleica 12-60mm @60mm foto's te nemen met 2 seconde sluitertijd en het resultaat te vergelijken. De foto's van de G9 waren op beide fl's minder bewogen. Ik heb een aantal mogelijke verklaringen; hogere aantal MP, zwaardere sluiter die meer kick-back geeft, zwaardere trigger (de hairtrigger van de G9 is niet bij iedereen geliefd, maar ik was er altijd erg blij mee :) )
  • Videosettings worden vastgehouden tussen foto- en S&Q modi. Hierdoor heb je altijd een extra handeling nodig om van normaal filmen vanuit fotomodus naar slomo in S&Q modus te gaan. Beetje omslachtig en onzinnig naar mijn mening
  • RAW bestanden nog niet ondersteund door Affinity, Darktable, GIMP! Dit is blijkbaar voor meer modellen van panasonic van het afgelopen jaar het geval. Ik weet niet of het gebruikelijk is dat amateurs een photoshop abo hebben lopen, maar zonder dat (of DxO?) zijn je foto's dus op dit moment -en voor onbepaalde tijd- niet te bewerken (jpegs uiteraard wel).
De settings tussen video/stills kan je wel lostrekken. Het heet alleen heel verwarrend in de settings > image quality / "CreativeVideo Combined Set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-

-d-

Tarquin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Je kunt nog even rondkijken en afwachten. Er komen af en toe erg leuke deals voorbij van particulieren die hun camera inruilen om een generatie over te slaan en de OM-1 te kopen.
Dan mag je rekenen op 500-600 euro voor een niet al te zwaar gebruikte M1.2.

Als je garantie krijgt op die €599 is het wel een ok deal. 10K clicks is niet zoveel en je gaat toch (denk ik) de electronische sluiter gebruiken, dus weinig slijtage.
Thanks! Ik dacht inderdaad ook wel dat op de particuliere markt het iets goedkoper kon, maar via de dealer (in dit geval Kamera Express) zit er wel 12 maanden garantie bij, plus aankoopverzekering via de credit card. Dus is ook wel wat extra waard :)

Dan is het dus alleen de vraag of het het waard is om nog eens 175 te betalen voor een gloednieuw model, met nog de volledige garantie. Ik neig naar niet (uitgaande dat het 2e hands model gewoon in goede staat is), maar toch twijfel ik - maar dat is meer om de gedachte van garantie op een nieuwe camera - het blijft toch een grote aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

martindeman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:51:
[...]

De settings tussen video/stills kan je wel lostrekken. Het heet alleen heel verwarrend in de settings > image quality / "CreativeVideo Combined Set
Misschien moet ik even de manual induiken, want ik heb alles op video gezet, maar het werkt nog niet zoals ik bedoel.
Als ik in A 4k/50p 422 selecteer en naar S&Q ga, staat ie daar ook op die setting. Zodra ik dat wijzig naar FHD/25p, wordt dat ook weer overgenomen in de A-stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
-d- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Thanks! Ik dacht inderdaad ook wel dat op de particuliere markt het iets goedkoper kon, maar via de dealer (in dit geval Kamera Express) zit er wel 12 maanden garantie bij, plus aankoopverzekering via de credit card. Dus is ook wel wat extra waard :)

Dan is het dus alleen de vraag of het het waard is om nog eens 175 te betalen voor een gloednieuw model, met nog de volledige garantie. Ik neig naar niet (uitgaande dat het 2e hands model gewoon in goede staat is), maar toch twijfel ik - maar dat is meer om de gedachte van garantie op een nieuwe camera - het blijft toch een grote aankoop.
Ik heb mijn main-camera (M1.3) ook tweedehands en dat scheelt een hoop geld!
En daar kan ik weer een hoop andere leuke dingen van kopen - ik heb van dat geld dat maar één keer uitgegeven kan worden. Driekwart van mijn lenzen zijn gebruikt. Ik haal af en toe voor de gein een 10 jaar oude camera van Panasonic van Marktplaats. Werkt allemaal nog prima! Zoveel beweegt er niet aan, en zoveel kan er niet stuk.
Laat iemand anders de 1e afschrijving maar betalen, kan ik nog een paar leuke lenzen kopen!

Met 12 maanden garantie is het wel een fijne deal.
Heb je toch mooi een professionele weathersealed camera in je handen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 15-01-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:24
Weet iemand hoe ik op de OM-1 in kan stellen dat de manuele focus assistentie "magnify" inzoomt op het midden van de compositie? Nu zoomt deze om de een of andere reden in op een stukje in de rechteronderhoek. Dat is niet bepaald het gebied dat ik normaliter gebruik om te bepalen of mijn shot in focus is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
@nr.004 Bij de oudere modellen gebruik je de cursortoetsen of de joystick om dat vlakje te verschuiven, en een van de draaiknoppen om in/uit te zoomen.

Er zijn 2 modes: Eén volledig scherm waar hij met een groen vlakje laat zien waar hij inzoomt, en een daadwerkelijk ingezoomd scherm. Die eerste is het makkelijkst om te bepalen waar je komt.
Als dat niet lukt: RTFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Tarquin schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:11:
@nr.004 Bij de oudere modellen gebruik je de cursortoetsen of de joystick om dat vlakje te verschuiven, en een van de draaiknoppen om in/uit te zoomen.

Er zijn 2 modes: Eén volledig scherm waar hij met een groen vlakje laat zien waar hij inzoomt, en een daadwerkelijk ingezoomd scherm. Die eerste is het makkelijkst om te bepalen waar je komt.
Als dat niet lukt: RTFM.
Bedankt voor de reactie. Het verschuiven was mij al duidelijk, maar ik zie liever dat ik niet elke keer wanneer ik aan de MF-ring draai ik dat vakje eerst moet verschuiven. Zou liever zien dat hij standaard naar het midden zoomt. En ik weet niet waar ik dat in kan stellen.

In- en uitzoomen is een handige tip, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
DirtyBird schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:55:
Ik wil toch even vooruitlopen op een review van de G9ii met een paar zaken die me de afgelopen dagen al opvallen (komend van de G9);

Positief:
[list]
• de kwaliteit van de foto's qua scherpte en detail is echt een enorme verbetering t.o.v. de G9. Ik was vooraf skeptisch omdat je toch met hetzelfde sensorformaat zit en meer MP ook kleinere pixels betekent.
De nieuwe sensor schijnt in de schaduwen toch wel een behoorlijke verbetering te zijn tegenover de sensor van de G9. De G9 II sensor heeft dual output gain, de G9 sensor heeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Probleem met de vergroting van de MF-ondersteuning is opgelost! "AF Target Mode" stond op "small" ingesteld, en dat vakje was dus helemaal in de onderhoek terecht gekomen. Met dat richtingknopje weer netjes in het midden geplaatst, en nu laat hij ook bij MF-ondersteuning gewoon netjes het midden van de compositie zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Goed te zien dat er weer nieuwe dingen ontwikkeld worden.

Maar wie zit er te wachten op een 150-600 voor MFT? Die lens is enorm groot en 1200mm is gewoon overkill. Had veel liever een betaalbare versie van de 150-400 gezien. Zonder TC een met fixed F5.6 of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
goed ... je kunt je afvragen wat de zin is van (nu al) een OM-1 MII? Zeker als de geruchten die er staan kloppen en het niet veel nieuws brent, sterker nog: via een firmware aan de OM-1 hadden kunnen worden gebracht. Logischer zou een PEN-serie zijn geweest onder de OM System vlag.

Ik zie wel nut voor die lens, er is in de FF wereld ook markt voor alles boven de 800mm (eq 400mm MFT) dus is het toch logisch om dat gat nu in te vullen? Denk aan natuurfotografie e.d.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 22:27
Hmm, als OM-1 bezitter hoop ik dat ze ook nog serieuze firmware updates uitbrengen voor het huidige model. Tijdens de introductie van de OM-1 werd er al op gehint dat de hardware snel genoeg was om meer zaken toe te voegen, zeker als de OM-1 MK2 (MK1.5?) nagenoeg dezelfde hardware heeft lijkt het mij vreemd als ze dezelfde firmware niet uitbrengen voor het huidige model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombus
sys64738 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Goed te zien dat er weer nieuwe dingen ontwikkeld worden.

Maar wie zit er te wachten op een 150-600 voor MFT? Die lens is enorm groot en 1200mm is gewoon overkill. Had veel liever een betaalbare versie van de 150-400 gezien. Zonder TC een met fixed F5.6 of zo.
Voor vogelfotografie is er niet zo snel sprake van overkill ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt schieten, iets heel bijzonders en kleins wat je anders niet kan pakken snap ik wel. Maar met 1200mm heb je al snel wel erg veel afstand tot het onderwerp dus het moet goed stil zitten en veel kans op vermindering van kwaliteit door die afstand.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Motion2 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:24:
Hmm, als OM-1 bezitter hoop ik dat ze ook nog serieuze firmware updates uitbrengen voor het huidige model. Tijdens de introductie van de OM-1 werd er al op gehint dat de hardware snel genoeg was om meer zaken toe te voegen, zeker als de OM-1 MK2 (MK1.5?) nagenoeg dezelfde hardware heeft lijkt het mij vreemd als ze dezelfde firmware niet uitbrengen voor het huidige model.
Dat is wel een heel bewuste keuze.

Stel je zit bij OM in Japan en je maakt de software beter zodat die nu ook katten kan herkennen.
Dan heb je de keuze:
Je geeft dat gratis weg en je voegt het woordje "katten" toe aan de specs van je huidige OM-1 model.

Of je brengt een nieuwe camera uit, met veel fanfare, die nu ook katten kan herkennen. De totaal vernieuwde spectaculaire OM-1-II !

Ik denk dat je met die tweede meer geld verdient, dan met het upgraden van camera's die je al verkocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Tarquin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Dat is wel een heel bewuste keuze.

Stel je zit bij OM in Japan en je maakt de software beter zodat die nu ook katten kan herkennen.
Dan heb je de keuze:
Je geeft dat gratis weg en je voegt het woordje "katten" toe aan de specs van je huidige OM-1 model.

Of je brengt een nieuwe camera uit, met veel fanfare, die nu ook katten kan herkennen. De totaal vernieuwde spectaculaire OM-1-II !

Ik denk dat je met die tweede meer geld verdient, dan met het upgraden van camera's die je al verkocht hebt.
Ik vraag het me af. Als ik in de markt zou zijn voor een camera van ~2k zou ik wel fatsoenlijk onderzoek doen en erachter komen dat de ondersteuning bij OM blijkbaar te wensen over laat (als ze de OM-1-i inderdaad niet meer ondersteunen met dit soort triviale updates).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
DirtyBird schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:57:
[...]
Ik vraag het me af. Als ik in de markt zou zijn voor een camera van ~2k zou ik wel fatsoenlijk onderzoek doen en erachter komen dat de ondersteuning bij OM blijkbaar te wensen over laat (als ze de OM-1-i inderdaad niet meer ondersteunen met dit soort triviale updates).
Ik probeer alleen de zaak te belichten vanuit het oogpunt van de fabrikant.
En ik snap de argumenten maar herken dan ook dat je aardig naar jezelf toe redeneert.

Je ziet steeds vaker dat functies die 100% software zijn, worden gebruikt als 'feature' die wel in hogere, maar niet in lagere camera's zit.
Dat die strategie wordt doorgetrokken om onderscheid te maken tussen oudere en nieuwere camera's vind ik als gebruiker jammer, maar begrijpelijk.

Om dezelfde reden worden camera's niet open gezet voor allerlei apps.
Ik zou zo'n camera meteen kopen.
Maar de fabrikant kan vanaf dat moment alleen nog maar op hardware innoveren - want de software innovaties gebeuren buiten hen om.

Dus sorry, ja het is een verkoopargument "Koop deze camera want de fabrikant geeft vaak updates dus wie weet wat je nog krijgt!"
Maar niet zo'n sterk argument als "Deze nieuwe camera kan méér en de vorige kan dat niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Als dit echt alleen een hele dure firmware update blijkt te zijn, gooien ze echt verschrikkelijk hun eigen glazen in.

Die O-M5 was al discutabel maar je eigen model beste snel vervangen door een nieuwe met dezelfde specs zodat je veel geld kunt vragen voor FW update is belachelijk.

Dan ga ik toch echt ergens anders kijken voor mijn nieuwe camera. Panasonic bv of gewoon in een heel ander segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Tarquin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Ik probeer alleen de zaak te belichten vanuit het oogpunt van de fabrikant.
En ik snap de argumenten maar herken dan ook dat je aardig naar jezelf toe redeneert.

Je ziet steeds vaker dat functies die 100% software zijn, worden gebruikt als 'feature' die wel in hogere, maar niet in lagere camera's zit.
Dat die strategie wordt doorgetrokken om onderscheid te maken tussen oudere en nieuwere camera's vind ik als gebruiker jammer, maar begrijpelijk.

Om dezelfde reden worden camera's niet open gezet voor allerlei apps.
Ik zou zo'n camera meteen kopen.
Maar de fabrikant kan vanaf dat moment alleen nog maar op hardware innoveren - want de software innovaties gebeuren buiten hen om.

Dus sorry, ja het is een verkoopargument "Koop deze camera want de fabrikant geeft vaak updates dus wie weet wat je nog krijgt!"
Maar niet zo'n sterk argument als "Deze nieuwe camera kan méér en de vorige kan dat niet".
Dat is niet helemaal hetzelfde. Beide camera's zijn namelijk hetzelfde segment (high-end). Het is ook niet zo dat er zoveel jaar tussen zit dat het wel weer eens logisch is om een update te doen.
Je spuugt m.i. de kopers van het 'oude' model in het gezicht door zo snel met een incrementele verbetering te komen waar opnieuw voor gelapt moet worden.
Dit i.t.t. de originele pana G9 bijv. die iets te lang de high-end fotocamera is geweest, maar wel jarenlang software updates heeft gekregen.

(Overigens vind ik de GH6 ook een twijfelgeval gezien hoe snel daarna ze met pdaf kwamen in de G9ii plus zoveel videofeatures dat de GH6 nauwelijks bestaansrecht overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
DirtyBird schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:38:
[...]
Je spuugt m.i. de kopers van het 'oude' model in het gezicht door zo snel met een incrementele verbetering te komen waar opnieuw voor gelapt moet worden.
Ja... als een camera uitkomt op basis van dezelfde sensor en processor, dus eigenlijk geen andere hardware aan boord heeft ... dan zou ik ook niet graag op de marketing afdeling werken.
Ik dacht dat ik iets had gelezen over een dubbel zo grote buffer, dus leuk voor de bursts en de pro-capture.
Maar ook dat vind ik wel erg mager voor een nieuw model - ik ben het met je eens dat er wel écht dingen in moeten zitten die de oude ook met een software-update niet kan. Anders voel je je aardig belazerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Dit is de nieuwe lens op Amazon:
https://www.amazon.ca/dp/B0CS4F5YZP

Onder de Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG DN OS | Sports:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7KEd8nw5HQcnidVH4ROdvnk3yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TpA177Va88d48S1ntdbcpAr3.png?f=user_large
(bron 43rumors.com)

[ Voor 3% gewijzigd door bombus op 26-01-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
Mooi ding. Past goed in de lijn van de pro objectieven alhoewel het geen pro objectief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:27
Wel een fors verschil in prijs, waar de L-mount variant nog geen 1500 euro is lijkt de Olympus meer dan 2000 euro te zijn (als ik snel even die CAD omreken naar Euro).

Denk daarmee echt een niche lens voor bestaande m43 gebruikers, maar mooi dat ze het aanbieden, extra keuze is nooit verkeerd. Overigens benieuwd of hij net als de 100-400 compatible is met de teleconverters, " 2400mm" is wel extreem :D

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Speedy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:20:
Wel een fors verschil in prijs, waar de L-mount variant nog geen 1500 euro is lijkt de Olympus meer dan 2000 euro te zijn (als ik snel even die CAD omreken naar Euro).

Denk daarmee echt een niche lens voor bestaande m43 gebruikers, maar mooi dat ze het aanbieden, extra keuze is nooit verkeerd. Overigens benieuwd of hij net als de 100-400 compatible is met de teleconverters, " 2400mm" is wel extreem :D
Ja echt he. ik snap dat er misschien iets minder van verkocht worden maar het verschil is absurd. Vond Nikon die rebranded Tamron lenzen verkoopt voor 200 a 300 meer al sneaky. Maar dit is beyond sneaky.

Je kunt bijna beter een S5 + Sigma 150-600 kopen dan allen deze lens.

[ Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 26-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Hetzelfde als bij de 100-400. Die is in mft mount ook 30% duurder dan in L-mount.
Wat ik mij afvraag is of deze dan wel sync-IS heeft. Ik ben er bang voor van niet.

[ Voor 34% gewijzigd door wappiewappie op 26-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-05 13:12
Ik heb de E-mount versie van deze lens. De optische stabilisatie werkt heel erg goed in mijn beleving dus mocht sync-IS ontbreken, dan is dat geen groot probleem verwacht ik. Mijn aanschafprijs was ca. €1000 (door cashback en set-korting), dus misschien is L-mount ook al overpriced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
wappiewappie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:39:
Hetzelfde als bij de 100-400. Die is in mft mount ook 30% duurder dan in L-mount.
Wat ik mij afvraag is of deze dan wel sync-IS heeft. Ik ben er bang voor van niet.
Ik had vernomen dat er eenzelfde IS op zit als de 100-400. Dus een verbeterde versie die deels samenwerkt met de body, maar niet zoals de de 300mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
We moeten nog afwachten of de Sigma inderdaad de OM lens wordt. Het ligt heel erg voor de hand, maar de sigma lens weegt 1800 gram en de MFT zou 2300 gram gaan wegen.
Ook is de OM bizar veel duurder dan de Sigma. Geen 30% maar eerder 130%.

De optische formule lijkt anders: Rumors zeggen dat de OM lens 25 elementen in 15 groepen heeft. De Sigma heeft er 20 in 14.

We gaan het zien in de reviews!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bombus
Hopelijk gaan we dit jaar naast de O-M1 ii en de GH7 ook een goedkopere nieuwe m43 camera zien.
Ik hoop heel erg op een goedkopere en compactere versie van de G9ii. Zoiets als een G90ii. Net onder de 1000 euro bijvoorbeeld.
Zou heel fijn zijn als PDAF en animal detect ai functies ook naar een goedkopere camera zou kunnen komen.

En ik vraag me af of de nieuwe technieken die Panasonic gebruikt heeft om de Panasonic 100mm macrolens voor FF te ontwikkelen ook toepasbaar zou zijn om nieuwe m43 lenzen compacter te kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
Tarquin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:17:
We moeten nog afwachten of de Sigma inderdaad de OM lens wordt. Het ligt heel erg voor de hand, maar de sigma lens weegt 1800 gram en de MFT zou 2300 gram gaan wegen.
Ook is de OM bizar veel duurder dan de Sigma. Geen 30% maar eerder 130%.
Je verward hem denk ik met de oude dslr variant (DG HSM). Sigma heeft ook een nieuwere DG DN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
wappiewappie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Je verwart hem denk ik met de oude dslr variant (DG HSM). Sigma heeft ook een nieuwere DG DN.
Ah inderdaad, die lijkt er meer op!
In dat geval zien we wel een trend inderdaad: Pak een goede Sigma lens, rebrand hem en zet hem op een MFT mount.
Het ontwerpen van een eigen, echte MFT lens is waarschijnlijk gewoon te duur.
Maar dan nog vind ik de opslag boven die Sigma bizar hoog. Full frame gebruikers kunnen dus deze lens kopen voor 700 euro minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Tarquin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Ah inderdaad, die lijkt er meer op!
In dat geval zien we wel een trend inderdaad: Pak een goede Sigma lens, rebrand hem en zet hem op een MFT mount.
Maar dan nog vind ik de opslag boven die Sigma bizar hoog. Full frame gebruikers kunnen dus deze lens kopen voor 700 euro minder.
Lagere oplage, uitgebreidere stabilisatie, teleconverter optie. Bovendien is het een compleet ander bereik op FF.
Het is wat het is, prijzen vergelijken over compleet verschillende systemen heen heeft ook weinig zin.

Edit; Specs lekken uit:

- Supports Sync-IS (Correction effects of wide 6.0 / tele 5.0steps on the lens alone, and wide 7.0 / tele 6.0 steps for Sync IS) ,
- 9 aperture blades
- Minimum focus: 56 cm
- Filter size: 95 mm
- 25 elements in 15 groups (4 Super ED lenses, 2 ED lenses, 6 HR lenses, 1 HD lens)
fluorine coating
- 1200mm* on its own, or 2400mm* max. when used with a teleconverter
- IPX1 weather sealing,
- Length: 264.4 mm
- Diameter: 109.9 mm
- Weight: 2065 g
- Comes with LH-103 lens hood, LC-95 lens cap, LR-2 back cap, lens strap, instruction manual, warranty card

[ Voor 30% gewijzigd door Retrospect op 27-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Tarquin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:01:
[...]

In sommige gevallen zal dat het geval zijn.
Maar volgens mij zijn van de recente OM objectieven (2020 en jonger) de 90mm macro, 40-150mm f4, 20mm f1.4, 8-25mm en 12-45mm f4 echte MFT ontwerpen. Enkel de 100-400 en deze nieuwe 150-600 zijn dus afgeleiden van FF objectieven.

Het zal van OM wel een afweging zijn, zij zien een gat in hun line-up die ze willen vullen en kijken vervolgens hoe ze die het meest effectief kunnen vullen. Zelf ontwerpen of een ontwerp van Sigma (of een andere fabrikant?) in licentie nemen. Hebben ze ook eerder gedaan bijvoorbeeld met de 75mm f1.8 alhoewel dat geen FF ontwerp was bij mijn weten. Wel een subliem objectief geworden en zeker voor die tijd behoorlijk aan de prijs.

En wie weet, er staat nog een andere telezoom op de roadmap, volgens mij wordt dat een 50-250 Pro, dat zal misschien wel weer een echt MFT ontwerp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Retrospect schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Lagere oplage, uitgebreidere stabilisatie, teleconverter optie. Bovendien is het een compleet ander bereik op FF.
Het is wat het is, prijzen vergelijken over compleet verschillende systemen heen heeft ook weinig zin.

Edit; Specs lekken uit:

- Supports Sync-IS (Correction effects of wide 6.0 / tele 5.0steps on the lens alone, and wide 7.0 / tele 6.0 steps for Sync IS) ,
- 9 aperture blades
- Minimum focus: 56 cm
- Filter size: 95 mm
- 25 elements in 15 groups (4 Super ED lenses, 2 ED lenses, 6 HR lenses, 1 HD lens)
fluorine coating
- 1200mm* on its own, or 2400mm* max. when used with a teleconverter
- IPX1 weather sealing,
- Length: 264.4 mm
- Diameter: 109.9 mm
- Weight: 2065 g
- Comes with LH-103 lens hood, LC-95 lens cap, LR-2 back cap, lens strap, instruction manual, warranty card
Prijzen vergelijken over de systemen heeft uiteraard wel zin. Op het moment dat ik moet pinnen is het allemaal gewoon geld. Als ik dan voor een andere systeem zo'n lens voor 700 euro minder op kan pikken, is dat toch wel even een verschil.

Minimum focus van 56cm lijkt me erg kort. Dan is het een volledige macro lens. Zou wel leuk zijn natuurlijk maar ik verwacht het niet. Misschien op 150mm dat ie 56cm is. En dan nog is het vrij grote vergrotingsfactor. Mijn 40-150mm is 76cm op 150mm of zo.

Als laatste hoop ik dat je gelijk krijgt met die 50-250 Pro lens. Dat zou echt een hele mooie focal length zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

sys64738 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Minimum focus van 56cm lijkt me erg kort. Dan is het een volledige macro lens. Zou wel leuk zijn natuurlijk maar ik verwacht het niet. Misschien op 150mm dat ie 56cm is. En dan nog is het vrij grote vergrotingsfactor. Mijn 40-150mm is 76cm op 150mm of zo.
Is minimale focus afstand niet een eigenschap van het frontelement en daarmee altijd gelijk over de hele zoomrange?

[ Voor 26% gewijzigd door DirtyBird op 27-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
sys64738 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Prijzen vergelijken over de systemen heeft uiteraard wel zin. Op het moment dat ik moet pinnen is het allemaal gewoon geld. Als ik dan voor een andere systeem zo'n lens voor 700 euro minder op kan pikken, is dat toch wel even een verschil.
Enkel relevant als je meerdere systemen hebt of als je nog niets hebt.
Daarnaast is 150-600 op FF volstrekt anders dan 150-600 op MFT.
Veel MFT objectieven hebben een korte minimum focus afstand. Hoe dat hier uit gaat pakken weet ik niet. We gaan het meemaken. Met mijn 40-150 f2.8 vind ik het iig erg prettig.
Als laatste hoop ik dat je gelijk krijgt met die 50-250 Pro lens. Dat zou echt een hele mooie focal length zijn.
Zeker, er zal best vraag naar zijn afhankelijk van gewicht en prijs. Voor mij hoeft het niet. Het laatste objectief wat ik heb aangeschaft is de 8-25 afgelopen jaar. Ik moet eerst maar weer eens meer de deur uit gaan om daadwerkelijk foto's te maken. Apparatuur zelf kan me eigenlijk steeds minder interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
DirtyBird schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Is minimale focus afstand niet een eigenschap van het frontelement en daarmee altijd gelijk over de hele zoomrange?
Nee de meeste zoomlenzen hebben een kortere MFD aan de korte kant en wat langer bij langere brandpuntsafstanden. Blijkbaar dus toch een eigenschap van alle elementen (en hun positie) bij elkaar.

@Retrospect Same here. Het maakt niet uit wat je allemaal in je tas hebt zitten. Als ie thuis in de kast ligt, komen er geen mooie foto's uit. Hoewel ik er al wel wat vaker op uit ga, is mijn streven wel nog vaker met de camera op pad te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -d-

-d-

35% korting op refurbished by Olympus met de code
code:
1
35%REFURBISHED

Heb net een 12-100 kunnen scoren voor 650 EUR, lijkt me wel een prima deal?

[ Voor 26% gewijzigd door -d- op 29-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:18
-d- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:28:
code:
1
35%REFURBISHED

Goeie tip! Of niet, want ik ben bang dat het me geld gaat kosten. De 8-25 wordt zo wel heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

hatsa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Goeie tip! Of niet, want ik ben bang dat het me geld gaat kosten. De 8-25 wordt zo wel heel interessant.
Volgens mij is de korting alleen vandaag nog, dus als je lang genoeg nadenkt is het probleem opgelost >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
-d- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is de korting alleen vandaag nog, dus als je lang genoeg nadenkt is het probleem opgelost >:)
En tot zover mijn ruggengraat. En een rib.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:27
Speedy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:20:
"meer dan 2000 euro" is feit, 2699,- is nu de NL prijs voor de 150-600

De 9-18II is met de rebranding ook 100 euro duurder geworden.

Een initiele review van de OM-1 II laat zoals verwacht weinig bijzonders zien wat aansluit dat het gewoon een rebranding van Olympus naar OM System is (zoals de 12-40 II of de 9-18II nu).
Benieuwd naar wat de verbeterde autofocus doet, ik hoef er vast niet gelijk voor naar de winkel, maar wellicht interessant genoeg om met een jaartje de OM-1 doorschuiven om de E-M1 II te vervangen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy op 30-01-2024 10:09 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Speedy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:58:
[...]

"meer dan 2000 euro" is feit, 2699,- is nu de NL prijs voor de 150-600

De 9-18II is met de rebranding ook 100 euro duurder geworden.

Een initiele review van de OM-1 II laat zoals verwacht weinig bijzonders zien wat aansluit dat het gewoon een rebranding van Olympus naar OM System is (zoals de 12-40 II of de 9-18II nu).
Benieuwd naar wat de verbeterde autofocus doet, ik hoef er vast niet gelijk voor naar de winkel, maar wellicht interessant genoeg om met een jaartje de OM-1 doorschuiven om de E-M1 II te vervangen :P
Ben op meerdere fronten toch een beetje teleurgesteld met de luiheid van OM-system.
Rebadgen en prijzen omhoog gooien. Terwijl ze bijvoorbeeld de fragiele bouw van de 9-18 niet hebben aangepast. Ik was van plan een mk1 te kopen tot dat ik de lens in mn handen had..

Ook deze Sigma rebadge lekker duur maken vindt ik best frapant..https://www.cameranu.nl/n...927071345770646b1e204bec4

Al ben ik wel benieuwd naar gebruikte OM1 prijzen voor het vervangen van m.n. eigen E-M1 mk2 :o

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisuu01 op 30-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 22:27
Als OM-1 bezitter ben ik vooral teleurgesteld dat ze hun "topmodel" zo snel afschrijven.
Ik kan de bronnen niet meer vinden, maar toen de OM-1 uit kwam werd erop gehint dat ze meer AI zaken zouden toevoegen. Nu lijkt dat enkel in de OM-1 MK2 te gebeuren, wat niet heel veel meer is dan een rebrand met een wat extra buffer.

Nu hopen dat er toch binnenkort een aankondiging komt voor een 2.0 firmware met de meeste MK2 zaken, met name Human AI / AF verbeteringen zijn altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisuu01
Motion2 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:04:
Als OM-1 bezitter ben ik vooral teleurgesteld dat ze hun "topmodel" zo snel afschrijven.
Ik kan de bronnen niet meer vinden, maar toen de OM-1 uit kwam werd erop gehint dat ze meer AI zaken zouden toevoegen. Nu lijkt dat enkel in de OM-1 MK2 te gebeuren, wat niet heel veel meer is dan een rebrand met een wat extra buffer.

Nu hopen dat er toch binnenkort een aankondiging komt voor een 2.0 firmware met de meeste MK2 zaken, met name Human AI / AF verbeteringen zijn altijd welkom.
Ja dat voelt ook best schofterig. Vooral als je ook portret werk doet met de OM1 voor ja werk.

Veel van de Ai zaken zouden gewoon een software update moeten zijn aangezien e processor en sensor gewoon hetzelfde zijn.

Ik zie nu toch wel echt een trend van OM rebrand the system..

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisuu01 op 30-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
-d- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:28:
code:
1
35%REFURBISHED

Meeste aanbiedingen vind ik niet enorm scherp. Aka: ik kan me makkelijk inhouden. Die 12-40 ii heb ik tijdens Black Friday voor 700 opgepikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
sys64738 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Meeste aanbiedingen vind ik niet enorm scherp. Aka: ik kan me makkelijk inhouden. Die 12-40 ii heb ik tijdens Black Friday voor 700 opgepikt.
Met de 35% extra korting kwam de 8-25mm op 649. Ik weet niet meer voor welk bedrag hij tijdens black friday te koop was, maar toen ik heb ik me wel kunnen inhouden en nu niet :+

Wel enorm veel zin in die lens. Hij staat al sinds hij is aangekondigd op mijn verlanglijstje. Ik heb destijds ook de 9-18mm verkocht om deze te kunnen kopen, maar het is er nooit meer van gekomen. Na 12 jaar geleden begonnen te zijn met de E-PM1 is er wel een aardige lenzencollectie ontstaan :X

Olympus 8-25mm f4
Olympus 12-40mm f2.8
Olympus 40-150mm f2.8
Panasonic Leica 15mm f1.7
Olympus 17mm f1.2
Panasonic Leica 25mm f1.4
Olympus 45mm f1.8
Olympus 60mm f2.8
Olympus 75mm f1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Neemt ook niet weg dat als je door het drek van marktplaats en facebook marketplace heen kan prikken je ook nog best leuke deals kan vinden. Al is het drek van marketplace tegenwoordig wel heel diep en modderig, en vol met oplichters en mensen die heel graag je tijd verdoen..

In 2022 een 12-40 mk1 op weten te pikken voor 400 euro vs de nieuwprijs die toen ergens rond de 700 was.
Om nog maar niet te spreken over op precies het goeie moment reageren op een Lumix 100-300 Mk2 (ja de weatherslealed versie) voor 400 euro in december van 2022.

Al was dat een wat minder goeie deal dan mn 12-40.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisuu01 op 30-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
Motion2 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:04:
Wat ik ergens gelezen heb, maar ik weet niet of het klopt, is dat de licentie op de merknaam "Olympus" verloopt en dat ze dus een rebranding moesten doen naar OM System om de OM-1 nog nieuw te kunnen verkopen.
En dat ze daarbij dus van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om wat extra features toe te voegen.

Ik vind de prijzen wel erg fors worden. Ik vind het m43 systeem juist interessant in de prijsklasse waarin je nu de Panasonic G90 of de G9 (eerste versie) kunt kopen (aan de GX9 kun je al eigenlijk niet nieuw meer komen).
Maar ik zou zelf wel een stap willen maken vanaf mijn GX9 naar een camera (zoals de G90) met een betere ergonomie, een fijnere EVF, maar ook met PDAF en AI animal detectie om het fotograferen met mijn Panasonic 100-300m wat makkelijker te maken. Helaas is dit nog niet te krijgen in het m43 systeem onder 1000 euro.
Hopelijk komt Panasonic nog dit jaar met iets als een G90 II met deze features, die dan over twee jaar onder 1000 euro te koop is.
De m.Zuiko 60mm f2.8 macro vind ik nog steeds de lens waarvoor ik bij het m43 systeem wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
bombus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Wat ik ergens gelezen heb, maar ik weet niet of het klopt, is dat de licentie op de merknaam "Olympus" verloopt en dat ze dus een rebranding moesten doen naar OM System om de OM-1 nog nieuw te kunnen verkopen.
En dat ze daarbij dus van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om wat extra features toe te voegen.

Ik vind de prijzen wel erg fors worden. Ik vind het m43 systeem juist interessant in de prijsklasse waarin je nu de Panasonic G90 of de G9 (eerste versie) kunt kopen (aan de GX9 kun je al eigenlijk niet nieuw meer komen).
Maar ik zou zelf wel een stap willen maken vanaf mijn GX9 naar een camera (zoals de G90) met een betere ergonomie, een fijnere EVF, maar ook met PDAF en AI animal detectie om het fotograferen met mijn Panasonic 100-300m wat makkelijker te maken. Helaas is dit nog niet te krijgen in het m43 systeem onder 1000 euro.
Hopelijk komt Panasonic nog dit jaar met iets als een G90 II met deze features, die dan over twee jaar onder 1000 euro te koop is.
De m.Zuiko 60mm f2.8 macro vind ik nog steeds de lens waarvoor ik bij het m43 systeem wil blijven.
Ik ben dus eigenlijk ook met smart op dit exacte moment aan het wachten. Wellicht tegen die tijd een jong gebruikte OM1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Een video door Espen Helland over de OM1 mkII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

hatsa schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Met de 35% extra korting kwam de 8-25mm op 649. Ik weet niet meer voor welk bedrag hij tijdens black friday te koop was, maar toen ik heb ik me wel kunnen inhouden en nu niet :+

Wel enorm veel zin in die lens. Hij staat al sinds hij is aangekondigd op mijn verlanglijstje. Ik heb destijds ook de 9-18mm verkocht om deze te kunnen kopen, maar het is er nooit meer van gekomen. Na 12 jaar geleden begonnen te zijn met de E-PM1 is er wel een aardige lenzencollectie ontstaan :X

Olympus 8-25mm f4
Olympus 12-40mm f2.8
Olympus 40-150mm f2.8
Panasonic Leica 15mm f1.7
Olympus 17mm f1.2
Panasonic Leica 25mm f1.4
Olympus 45mm f1.8
Olympus 60mm f2.8
Olympus 75mm f1.8
Have fun met je nieuwe lens dan - sorry dat ik je wat geld lichter heb gemaakt :P
Ik heb mijn 12-100 al binnen - binnen een dag met UPS - dat gaat lekker snel. Straks mee spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Nouja, de OM-1 I blijft wat mij betreft een uitstekende camera. Of de OM-1 II nu ietsjes beter is of niet.

Ben stiekem ook wel benieuwd naar een 150-600mm. Heb nu die Leica 100-400mm voor de OM-1, en zou af en toe best een net iets groter bereik kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

koboy

Heb een idee voor een icon

8/9 jaar geleden vlak voor de release van de mark 2 een EM-1 (met "gratis" grip actie) gekocht als vervanging van mijn e-510.
Ben al die tijd de nieuwe spullen blijven volgen, maar zowel qua objectieven als body's heb ik tot nu toe de verleiding weten te weerstaan op de 45/1.8 en een epl7 met pancake voor de vrouw na.
De prijs van de Om-1 mark 2 maakt het ook weer makkelijk.....

Komende maanden marktplaats maar in de gaten houden voor een em-10 mark 3 of 2 met pancake voor een leuke prijs. Dochterlief wordt 8 en is aan een camera upgrade toe vanaf de Fuji Instax.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:11:
8/9 jaar geleden vlak voor de release van de mark 2 een EM-1 (met "gratis" grip actie) gekocht als vervanging van mijn e-510.
Ben al die tijd de nieuwe spullen blijven volgen, maar zowel qua objectieven als body's heb ik tot nu toe de verleiding weten te weerstaan op de 45/1.8 en een epl7 met pancake voor de vrouw na.
De prijs van de Om-1 mark 2 maakt het ook weer makkelijk.....

Komende maanden marktplaats maar in de gaten houden voor een em-10 mark 3 of 2 met pancake voor een leuke prijs. Dochterlief wordt 8 en is aan een camera upgrade toe vanaf de Fuji Instax.
De E-P7 is een prachtige camera hoor, de OM-5 ook. Beide stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Klopt, maar die kunnen niet met mijn 12-60SWD en 50-200SWD overweg.

Als ik heel eerlijk ben had ik er dik 2 jaar geleden een hard hoofd in dat het MFT systeem (vanuit de Olympus kant) zou overleven. Dan had ik nu ongeveer een em-1X in de ramsj gekocht om daar de rest van mijn leven mee te doen.
Ben blij dat het nog bestaat hoor, maar qua sensor ontwikkeling is de stap vanaf de em-1 mark 1 naar nu veel kleiner dan vanaf de e-510 naar de em-1. En dit geldt trouwens niet alleen voor het MFT systeem. Ook op APS en FF zijn de verbeteringen voornamelijk softwarematig.
De e-510 heb ik de trucendoos vol voor open moeten trekken om om het beperkte dynamisch bereik heen te werken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Ik denk dat ik toch maar mijn plan voor compacte 1 camera set-up in werking ga zetten.

Ik ga vanaf een E-m1 mk2 en een E-m10 mk1 hopelijk zonder al te veel zelf bij te hoeven leggen over naar een E-m5 mk3 of een OM5. Ben er nog niet helemaal uit welke het gaat worden. Als mn inkomsten tegenvallen E-M5 mk3 en als ze goed uitkomen na belastingen en zo dan ga ik denk ik voor een OM5 body.

Ik wil gewoon al een tijd een iets compactere dan mn E-M1 mk2 die ik gewoon in een klein tasje met een kleine prime en zoom overal of met mn 12-40 mee naartoe kan zeulen. De E-m10 komt qua gewicht goed inde buurt van wat ik wil maar qua prestaties niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Chrisuu01 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:13:
Ik denk dat ik toch maar mijn plan voor compacte 1 camera set-up in werking ga zetten.

Ik ga vanaf een E-m1 mk2 en een E-m10 mk1 hopelijk zonder al te veel zelf bij te hoeven leggen over naar een E-m5 mk3 of een OM5. Ben er nog niet helemaal uit welke het gaat worden. Als mn inkomsten tegenvallen E-M5 mk3 en als ze goed uitkomen na belastingen en zo dan ga ik denk ik voor een OM5 body.

Ik wil gewoon al een tijd een iets compactere dan mn E-M1 mk2 die ik gewoon in een klein tasje met een kleine prime en zoom overal of met mn 12-40 mee naartoe kan zeulen. De E-m10 komt qua gewicht goed inde buurt van wat ik wil maar qua prestaties niet.
De em1 is behoorlijk compact. De em/om5 heeft wat mij betreft echt een matige grip en dat schiet niet zo fijn. Je compactheid blijft beperkt vanwege de lens.
Verder is de om5 volgens mij echt slechte value. Is een rebrand van de em5 waarbij ze de innovatie van de om1 hebben teruggedraaid.
Als je echt compact wilt kun je je geld denk ik beter uitgeven aan een mooie 1" compactcamera van sony of canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:06:
Klopt, maar die kunnen niet met mijn 12-60SWD en 50-200SWD overweg.

Als ik heel eerlijk ben had ik er dik 2 jaar geleden een hard hoofd in dat het MFT systeem (vanuit de Olympus kant) zou overleven. Dan had ik nu ongeveer een em-1X in de ramsj gekocht om daar de rest van mijn leven mee te doen.
Ben blij dat het nog bestaat hoor, maar qua sensor ontwikkeling is de stap vanaf de em-1 mark 1 naar nu veel kleiner dan vanaf de e-510 naar de em-1. En dit geldt trouwens niet alleen voor het MFT systeem. Ook op APS en FF zijn de verbeteringen voornamelijk softwarematig.
De e-510 heb ik de trucendoos vol voor open moeten trekken om om het beperkte dynamisch bereik heen te werken.
De stap van de 20mp sensor in de E-M1III naar de 20mp sensor in de OM-1 is een behoorlijke. Panasonic heeft een 26mp MFT sensor als ik me niet vergis.

De OM-5 kan met je oude FT objectieven overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Retrospect schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:48:
[...]

De stap van de 20mp sensor in de E-M1III naar de 20mp sensor in de OM-1 is een behoorlijke. Panasonic heeft een 26mp MFT sensor als ik me niet vergis.

Dat is mooi om te horen. Is dat ook het moment geweest van de overstap naar een BSI sensor?
Voorlopig voldoet de EM1 nog prima. Bij de e510 was ik zeker bij landschappen aan het belichten op het histogram en dan in post op de raw een belichtingscorrectie om de zaak recht te trekken.

De om5 (net als de 10) zijn voor mij minder fijn. ik heb vrij grote vingers en de flinke grip samen met de eraan geschroefde grip maken de em1 een geweldige camera om te hanteren in combinatie met de zware SWD lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Retrospect schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Is die sensor nu echt zo geweldig? Soms hoor je dat hij een enorme verbetering is, maar als ik op hogere ISO testbeelden inzoom (van de DP review site) zie ik eigenlijk geen verschil met de M1.II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Tarquin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Is die sensor nu echt zo geweldig? Soms hoor je dat hij een enorme verbetering is, maar als ik op hogere ISO testbeelden inzoom (van de DP review site) zie ik eigenlijk geen verschil met de M1.II.
Gelukkig schieten heel veel mensen niet zo heel vaak met hogere ISO waarden.
En ja, de sensor schijnt een hele verbetering te zijn ten opzichte van de vorige. Dat is uitvoerig getest door enkele reviewers. Zelf maakt het mij niet zoveel uit hoor. Ik was al blij met de 12mp sensor. Die gaf volgens mij ook de mooiste kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
De sensor van de OM-1 is inderdaad wel beter.
Hier bijv. een review van een astro-fotograaf die er wat dieper op in gaat:
YouTube: OM1 Sensor, Everything You Need to Know
Opvallend ook veel minder vignetting bij groothoeklenzen.

Iets anders: Is het met een OM-1 mogelijk om een exposure bracket te maken in combinatie met een timer?
Dus ontspanner indrukken, paar seconden vertraging gevolgd door de volledige exposure bracket, zoals dat ook bij bijv. Canon en Panasonic werkt.
Bij een E-M1 II stopt de camera na de eerste foto van de bracket serie, waarna je de onstpanner voor elke foto opnieuw in moet drukken. 8)7
Daar is bij de E-M1 II nog enigszins omheen te werken met een custom timer, maar ideaal is anders.

[ Voor 46% gewijzigd door wappiewappie op 01-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
wappiewappie schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:21:
De sensor van de OM-1 is inderdaad wel beter.
Hier bijv. een review van een astro-fotograaf die er wat dieper op in gaat:
YouTube: OM1 Sensor, Everything You Need to Know
Opvallend ook veel minder vignetting bij groothoeklenzen.
"As astro photographers we like big chucky pixels" -> shoots MFT 8)7

MFT is heel divers en staat zijn mannetje op heel veel vlakken. Maar astro / low light blijft toch gewoon zwakke punt van MFT. Als je echt veel astro doet, koop je toch gewoon een FF camera en een wijde prime lens?

Van de andere kant had ik er nooit bij stilgestaan dat het sensor design (BSI in dit geval) zoveel verschil maakt bij vignetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Schijnbaar is hij zelf (en zijn klanten?) tevreden met het resultaat. En dat is het enige dat telt natuurlijk.
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste