franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ga idd even aankijken hoe de kitlens (RF 24-105mm f/4.0-7.1 IS) het gaat doen en als alternatief heb je dan de RF 24-105mm f/4.0L IS. Daar kan ik de komende 12 maanden nog 200 euro cashback op claimen ook dus even een goede aanbieding vindenfranssie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:34:
@cliors voor 1200 kan je ook wel leuk FF glas kopen voor je canon, als ik jou was zou ik dan ook op canon blijven. Die RP specs zijn ook uitstekend.
Voor Macro heb ik al een 100mm L/IS en als telelens 100-400 L/IS, vandaar ook het dilemma om over te stappen.
Ik moet er bij zeggen dat het formaat van de body als ook lenzen van de olympus er eentje is om verliefd op te worden, zo lekker compact en gewoon stoer. Als ik de verhalen lees is het ook niet slechter dan de RP, maar om het erbij te hebben is gewoon net iets teveel van het goede.
Er is een reden dat middelbeeld / midden formaat camera's ook nog verkocht worden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ben van mening dat voor mijn type fotografie MFT een betere scherptediepte geeft. Ik heb liever minder scherptediepte namelijk.franssie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:14:
Dat en FF geeft gewoon een betere scherpte diepte in mijn beleving. MFT is een compromis dat heel vaak gewoon goed uitpakt (het is vloeken in dit topic en hey, ik heb 3 MFT bodies en nog meer lenzen).
Er is een reden dat middelbeeld / midden formaat camera's ook nog verkocht worden.
Elk systeem is een compromis. En ja een Fuji MF camera met 100mp sensor zou ik graag eens een weekje willen lenen.
Voor mij erkt het ook goed, maar bij macro en portret vind ik FF toch echt prettiger, sommige landschap fotografie ook.Retrospect schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:22:
[...]
Ik ben van mening dat voor mijn type fotografie MFT een betere scherptediepte geeft. Ik heb liever minder scherptediepte namelijk.
Elk systeem is een compromis. En ja een Fuji MF camera met 100mp sensor zou ik graag eens een weekje willen lenen.
Ik heb ook wel een 'grote' camera maar die pak ik dan weer bijna nooit mee. Die canon is daarom wel een sweetspot.
1. Grotere scherptediepte, wat je wilt.
2. Automatische Focus Stacking.
3. Een 1:1 macrolens op mft is een vlieg, bij FF is 1:1 een vlinder (Sensorbreedte mft is 17mm).
4. Gooi een raynox dcr-250 op de olympus 60mm en je fotografeert de kop van de vlieg.
5. Flash met diffuser maakt het argument "meer noise op mft sensor dan ff" een non issue tbv insecten fotografie.
6. Klein licht kitje voor in het veld.
1) daar heb je je diafragma voor, meer scherpte is makkelijk op beide systemen. Bij FF heb je meer keuze. Of je die nodig hebt is een afweging (zie ook je terechte punt 6)
3) snap ik niet?
6) mee eens een daarom heb ik ze ook.
Een 1:1 macro lens (1x) betekent dat het object PRECIES 1 keer in de breedte van de sensor past (of hoogte).franssie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:19:
3) snap ik niet?
Bij FF is dit 35mm x 24mm, een vlinder.
Bij mft is dit 17mm x13 mm, een vlieg.
(Mft is door de 1:1 vergroting en automatische focus stacking onzettend populair)
Dat is ook het enige punt dat overeind blijft bij mij. Hij gaat mee de bergen in. Met ministatiefje. Voor grote scherptediepte op de korte instelafstand. En in de bergen telt elke kilo. Naast mijn leeftijd en (bescheiden) overgewicht heb ik het daar al zwaar genoeg mee.Jackie Moon schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:11:
......................
6. Klein licht kitje voor in het veld.
Voor het overige: Ik had eerlijk gezegd op iets meer toepassingen gehoopt. Her en der roemt men de supersnelle AF. Maar wat heb je daar als je vooral tijd staat te verliezen door geklungel met de selectie en plaatsing van het AF voorkeursveld. Misschien zijn mijn handen te groot. Ik hoop dat veel oefening nog enige kunst gaat baren maar ik vrees.....
Geklungel met het scherpstelgebied heb ik nooit gehad. Zelfs niet met de E-PL1.
Al met al ben ik erg tevreden met MFT en heb geen enkele behoefte aan een ander systeem. Ieder zal zo zijn voorkeuren hebben en MFT is vast niet voor iedereen. Net zoals elk ander systeem en merk dat niet is.
Oude camera?OttiglioM schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:47:
[...]
Maar wat heb je daar als je vooral tijd staat te verliezen door geklungel met de selectie en plaatsing van het AF voorkeursveld. Misschien zijn mijn handen te groot. Ik hoop dat veel oefening nog enige kunst gaat baren maar ik vrees.....
Animal Detect op de G9 werkt super. Focus springt automatisch op het dier. Burstje afschieten. Hoppa.
Toch zie je het wel vaker en zo gek is het niet. De kracht van de verschillende systemen ligt toch wat uit elkaar en soms kost het zorgen dat één systeem alles kan wat je wilt meer dan twee systemen gebruiken. Er lopen er hier ook genoeg rond die fullframe en MFT naast elkaar gebruiken.Retrospect schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:32:
Ik zou ook niet snel aan twee systemen beginnen, zeker niet als het een hobby is. Maak een keuze in bouw daarop voort.
Zelf vind ik MFT best interessant voor macro of telewerk, maar ik durf niet volledig in te stappen omdat ik bepaalde aspecten van de fullframe kant ook heel interessant vind en niet wil missen.
Het voordeel van twee systemen kan dan zijn dat ik makkelijker met een MFT op stap kan om telewerk te doen. Minder zeulen en meer bereik, optisch maakt het weinig uit omdat je vaak toch al sluitertijd gelimiteerd bent.
Je moet je er dan alleen wel bewust bij neerleggen dat die ene landschapsfoto die je misschien ook nog zou willen maken even niet gaat lukken omdat je andere set thuis ligt. Ik merk dat ik daar nog wel moeite mee heb.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarnaast lijk ik in een of twee foto's banding te zien, waarin zeg maar een witte vlek omgeven wordt door een egaal grijze vlek. Dit heb ik bij de 5D2 eigenlijk nooit, zelfs als er een stuk echt wit is, is de rest eromheen in ieder geval wel een geleidelijk verloop.
In beide camera's heb ik RAW gefotografeerd. Zal later proberen en plaatje toe te voegen.
Is dit bekend? Had juist gelezen dat highlight recovery beter zou werken dan shadow.
Ik ben nog op zoek naar een foto editor. Ik heb een oude licentie op Photoshop cs4 maar die opent deze RAW files niet, en 12 euro per maand voor Lightroom is me nu even te gek. Heb diverse free/trials en Olympus workspace geprobeerd maar nog niet iets gevonden dat lekker werkt...
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
- sys64738
- Registratie: Oktober 2002
- Laatst online: 08:01
:strip_exif()/u/67404/C64.gif?f=community)
@mvh Ik heb weinig ervaring met Olympus camera's maar ik ken dit probleem niet en heb ook nog nooit iemand anders horen klagen over dit euvel.
Loop je instellingen nog een keer na anders. Heb je hem op de hoogste kwaliteit RAW staan? Soms heb je ook van de compressed RAWs en dat zou banding kunnen veroorzaken. Daarnaast heeft de E-M1ii zelfs een iets betere Dynamic Range dan de 5D2 (ga je schamen, Canon
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Ik heb een tijdje geleden affinity gekocht. Was toen 27 euro, zal nu wel weer iets duurder zijn. Voordeel is dat je maar eenmalig bedrag betaalt, heeft zelfde functionaliteiten zoals photoshop en is een hoop over te vinden op internet. Nadeel is dat raw bewerking destructief is, je kunt dus geen psd-achtige bestanden opslaan. Wellicht een overweging waard.mvh schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:39:
Ik ben nog op zoek naar een foto editor. Ik heb een oude licentie op Photoshop cs4 maar die opent deze RAW files niet, en 12 euro per maand voor Lightroom is me nu even te gek. Heb diverse free/trials en Olympus workspace geprobeerd maar nog niet iets gevonden dat lekker werkt...
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Zelf ben ik oud. Mijn camera's zijn wat jonger. De onlangs aangeschafte MFT is een OM10/2, uitgebracht 2015. Dat vind ik niet oud. De camera kan ongelofelijk veel voor de schijtprijs die ik er voor betaald heb. Daar ligt het niet aan. Ik heb moeite met de grootte van de knoppen en de relatief dichte plaatsing in een gebied dat ik van oudsher ook vastpak om de camera te kunnen positioneren. Het ontbeert op die plek gewoonweg aan voldoende ruimte om trefzeker te kunnen positioneren zonder daarbij een gerede kans te maken op het oproepen van een functie die je op dat moment helemaal niet wilt hebben.
De cursortoetsen kan ik niet trefzeker genoeg bedienen. Wel indien ik mijn duimnagel inzet. Handig vind ik dat niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WuXT5YCshpxtxThXqTDqkIh1.jpg?f=user_large)
Zoals @Retrospect al zegt, een camera is een stuk gereedschap. Een stuk gereedschap moet lekker in je handen liggen. Op dat punt gaat het mis. Of ik moet kleinere handjes laten monteren
Animal Detect op de G9 werkt super. Focus springt automatisch op het dier. Burstje afschieten. Hoppa.
Gemak dient de mens. Dus ook de fotograaf
1. Diafragma voorkeuze.
2. Keuze scherpstelveld.
Het hoe en waarom is geen specifieke MFT problematiek. Wat die burst betreft: Het is ook een stukje persoonlijke voldoening wat overeind moet blijven. Net als bij het oplossen van een (te) moeilijke puzzel. Je kan natuurlijk tot de gepubliceerde oplossing een week later wachten en hem dan alsnog "oplossen". Bevredigend is het niet. En dat geldt, in mijn beleving, ook enigszins voor de moderne high tech fotografie. Schiet maar veel en vaak. Dan zit er altijd wel wat bruikbaars tussen.
Verder is er best wel veel reuring in dit topic. Een pluspunt voor MFT zou ik zeggen
@mvh Het zou heel erg helpen indien je een voorbeeld van je problematiek laat zien. Zo blijft het maar gissen. Nu ben ik oud en ouderwets maar indien ik een goede doortekening van een wolkenlucht belangrijk vind, en dat is vaak het geval, dan belicht ik 1/3 of 2/3 stop onder. Maar ik ben benieuwd naar het zien van je probleem.
@sys64738 Bestaat er zoiets als lossy compressed RAW dan?
- sys64738
@Jackie Moon Ja ik ben erg benieuwd naar die HiRes modes van de G9. Maar er zitten natuurlijk wel nadelen aan. Je hebt en statief nodig en bij veel beweging in je scene is zelfs mode 2 niet denderend. Daarnaast gaat de DR met die hires mode nog iets omhoog maar komt nog steeds niet in de buurt van mijn A7R.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De DR is inderdaad minder op mft.
Statief heb ik nu standaard in de rugzak zitten (voor hires en video) onderin. Pastte in eerste instantie niet, maar heb een stuk van een divider weggeknipt. Gewicht is veel beter verdeeld ipv statief aan de rugzak hangen.
:strip_exif()/f/image/6vRHwwXzsWyIxqWucIdZRwQW.jpg?f=fotoalbum_large)
(Statief, G9+100-400+ee-1, onder de lens balhoofd en verrekijker, dji mini 2, Oly 12-100, sigma 56, batterij en mic.)
Sirui T-005SK (gesloten lengte zonder balhoofd 30cm)franssie schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:54:
@Jackie Moon Welk statief is dat? Ik een Rollei Carbon dingetje maar die is nog fors groter dan die van jou volgens mij?
[Testcase] E-M1 II vs 5DII
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Fijn ding, die heb ik dit weekend gehaald bij KE. Wel de blauwe, want die was 89 euro ipv 119.Jackie Moon schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:32:
[...]
Sirui T-005SK (gesloten lengte zonder balhoofd 30cm)
Ja, inderdaad. 👍cliors schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:02:
[...]
Fijn ding, die heb ik dit weekend gehaald bij KE. Wel de blauwe, want die was 89 euro ipv 119.
Deze sirui komt wel vaker (1 a 2 keer in het jaar) in de aanbieding bij KE.
Wat ik op de site zag is dat een ander type balhoofd betreft, ook ander type nummer. Mijn Rollei is denk ik 45 cm alles bij elkaar (dus ook gebruiksklaar) en misschien 40 gedemonteerd en vwb gewicht gelijk. Hmm, toch maar eens verder met mijn beanbag (hoes is af - moet nog vulling in).cliors schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:02:
[...]
Fijn ding, die heb ik dit weekend gehaald bij KE. Wel de blauwe, want die was 89 euro ipv 119.
Nee is hetzelfde. De laatste letter geeft de kleur aan.franssie schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:46:
[...]
Wat ik op de site zag is dat een ander type balhoofd betreft, ook ander type nummer.
K voor blacK
B voor Blue
Hoe weet ik de dag van tevoren dat het mooi weer fotografieweer gaat worden de volgende ochtend? Is er bijvoorbeeld een tool die voorspeld dat het mooi dauwig is of dat het niet te bewolkt is?
Op zich een leuke en goede vraag maar wellicht een eigen topic waard?
Op de telefoon heb ik TPE staan, die laat makkelijk zien waar de zon/maan opkomt en weer ondergaat en hoe laat. WeatherPro heb ik ook op de telefoon staan. Zal de site van het KNMI eens bekijken.franssie schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:50:
@Retrospect het vergt was kennis en kunde om het te leren lezen maar ik gebruik vaak (naast de gebruikelijke lokale weermannen van de regionale omroepen) deze https://www.knmi.nl/neder...ulletin-kleine-luchtvaart
Op zich een leuke en goede vraag maar wellicht een eigen topic waard?
Bij full frame is het weg, maar de APS-C camera's hebben nog steeds enkel compressed RAW beschikbaar. Uit eerlijkheid zouden ze dat "lossy" RAW moeten noemen, maar goed.sys64738 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:18:
@OttiglioM Ja het bestaat echt. Sommige merken hebben lossy raw als optie. Sony heeft het ook gehad maar inmiddels doen ze er niet meer aan. Is ook raar idee natuurlijk en gaat grotendeels voorbij aan het idee van RAW.
De artefacten hiervan treden vooral op bij lage of zeer hoge contrasten. In het ene geval worden gebieden samengevoegd, in het andere geval ontstaat een lichte halo. Maar het gaat hier wel echt om extremen met zeer afwijkende exposures, in 99% van de gevallen zul je het niet tegen komen.
YouTube: RAW Compressed vs Uncompressed sony a7iii
[ Voor 31% gewijzigd door Steef op 13-12-2020 23:12 ]
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Wat ik dan wel weer wonderlijk vind is dat er heilige oorlogen gevoerd worden over welke camera/merk de sensor heeft waar in theorie het meeste uit te halen is, waarna velen hem direct op compressed zetten om ruimte te besparen en hem daar in de praktijk nooit meer af halen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Laten we nog even aanstippen dat er een verschil bestaat tussen lossy-compressed (met verlies van data), lossless compressed (zonder verlies van data) en één van de twee icm. een lagere bitdiepte en/of resolutie (mRAW / sRAW bij Canon bijvoorbeeld).Gonadan schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:41:
[...]
Wat ik dan wel weer wonderlijk vind is dat er heilige oorlogen gevoerd worden over welke camera/merk de sensor heeft waar in theorie het meeste uit te halen is, waarna velen hem direct op compressed zetten om ruimte te besparen en hem daar in de praktijk nooit meer af halen.
Als opslag dan écht een probleem is kan het interessant zijn om te zien wat er wat toegepast en hoe dit uitpakt in de praktijk, om vervolgens te kunnen switchen naar volwaardige RAW wanneer dit nodig is.
Zelf gebriuk ik nooit mRAW of sRAW op mijn Canon DSLRs maar het zal er vast op zitten voor een reden. Meer bereik als een JPG maar minder groot als een volledige RAW.
Maar zijn de RAWs zo groot van MFT camera's dan? Ik dacht dat het max om iets van 24mp ging en dan mag je toch verwachten dat je onder de 30MB blijft, hooguit 35MB bij hoge ISO?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dat was al aangestipt, dus lijkt mij wat onnodig om nogmaals aan te stippen.Ventieldopje schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:08:
Laten we nog even aanstippen dat er een verschil bestaat tussen lossy-compressed (met verlies van data), lossless compressed (zonder verlies van data) en één van de twee icm. een lagere bitdiepte en/of resolutie (mRAW / sRAW bij Canon bijvoorbeeld).
Als opslag dan écht een probleem is kan het interessant zijn om te zien wat er wat toegepast en hoe dit uitpakt in de praktijk, om vervolgens te kunnen switchen naar volwaardige RAW wanneer dit nodig is.
Kan je tegenwoordig de RAW-instellingen ook opnemen in de set voor de custom instellingen onder de C-opties? Ik kan mij zo voorstellen dat je daarin wel redelijk voorgedefinieerde keuzes kunt maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- sys64738
Zie trouwens net dat zowel mijn G9 als mijn GX8 allebei alleen maar full RAW op kunnen slaan. Bij Sony heb je wel de optie om de kiezen uit Compressed of gewoon.
:strip_exif()/f/image/igYOXDeW5Z6QdKVzeqBsX4MB.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoeling is dat ik de video feed van de mini gebruik om een overview te hebben, een groter fov (84 graden) dan op 400mm (1.5 graad), waar een subject zit tussen de takken. Soms is het moeilijk spotten waar iets precies zit. Al meerdere keren gehad dit jaar.
/f/image/twrlc769z6cFiXKiJPRqTR8e.png?f=fotoalbum_large)
- sys64738
De yt-3000 kan 3kg aan. Ik heb ook de goedkopere yt-500 (max 500 gram volgens de fabrikant), uitgetest met de G9 en de sigma 56mm, en het werkt! (Blijft in balans)sys64738 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:26:
Wordt het gewicht niet wat hoog voor je rig of gaat dit nog wel? Blijft een mooi stukje speelgoed.
Eigenlijk heb ik meer succes met de yt-500 dan de yt-3000, je moet de laatste echt heel goed camoufleren door zijn grote.
Zijn er hier mensen met ervaring met beide lenzen? Welke heeft een betere kwaliteit?
De 45-150 heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb de Pana Panasonic 35-100mm f/4.0-5.6, het is een prima lens voor wat het is: een héél compacte zoom die goed past bij een minimalistische kit. Het bereik is echter erg beperkt en de beeldkwaliteit (binnen de range) is niet noemenswaardig beter dan de Panasonic 14-140 dus die gebruik ik vaker.dwightjelee schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:16:
Ik ben momenteel aan het kijken naar de Panasonic 35-100mm f/4.0-5.6 en de Olympus 45-150 f4-5.6.
Zijn er hier mensen met ervaring met beide lenzen? Welke heeft een betere kwaliteit?
Ah ja ik bedoel natuurlijk de 40-150 Rsheepie880 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:24:
Ik heb de Panasonic en de Olympus 40-150 R gehad. Hierbij gaf de Olympus duidelijk betere foto’s voor een kleinere prijs. Was wel net ietsje groter, maar nog steeds niet vervelend groot.
De 45-150 heb ik nog nooit van gehoord.
edit: via Kamera-express wel gevonden https://bonus.olympus.eu/...ountry_promotion=20000080
Zit zelf te denken aan een 12-200 naast mijn 12-40 uit de OMD-1mII deal. Heel veel overlap en minder lichtsterk maar wel een leuke reislens. Ik heb wel een 150mm spiegel
De reviews lijken wel ok https://www.digitalcamera...ed-12-200mm-f35-63-review en https://www.camerastuffre...tal-ed-12-200mm-f3-5-6-3/
Iemand ervaringen met deze 12-200 lens? Ik heb tot 15 januari om te twijfelen volgens de actie voorwaarden.
edit: gezien het prijsverschil is een Olympus 40-150 f4-5.6 R van 150 ipv 629 EUR wellicht een betere koop
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 17-12-2020 18:31 ]
https://www.imaging-resource.com/lenses/olympus/reviews/
Schuif de Aperture en Focal slider wat de scherpte is.
12-200mm
https://www.imaging-resou.../%28micro-four-thirds%29/
12-40mm
https://www.imaging-resou...al-ed/blur/panasonic-gx1/
[ Voor 25% gewijzigd door Jackie Moon op 17-12-2020 19:27 ]
edit: "jammer" dat de kleinste lenscap niet labtested is maar de 15mm is dat wel, geeft wel een leuke referentie naast de andere lenzen.
[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 17-12-2020 22:51 ]
/f/image/AKSEkIQEeeuiGFOrEKrnDUBl.png?f=fotoalbum_large)
Of... de olympus 300mm prime
/f/image/aAL6Fpa5E78GxBgann5QPH2p.png?f=fotoalbum_large)
Versus... de panasonic 200mm prime
/f/image/W0hOssJpS2f6yFqb8FfQBZuO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door Jackie Moon op 18-12-2020 13:01 ]
Hoe werkt die schaal precies? Ik kon niet echt toelichting op de site vinden. In hoeverre is dat vergelijkbaar tussen merken?Jackie Moon schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:22:
@franssie Ik gebruik deze website ter indicatie van de scherpte van een lens (als er Lab Tested bij staat).
https://www.imaging-resource.com/lenses/olympus/reviews/
Schuif de Aperture en Focal slider wat de scherpte is.
12-200mm
https://www.imaging-resou.../%28micro-four-thirds%29/
12-40mm
https://www.imaging-resou...al-ed/blur/panasonic-gx1/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe ze dit gemeten hebben (op een raster oid?) - geen idee.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 18-12-2020 16:36 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik de allerscherpste lens voor mft 75mm als benchmark (sigma 56mm helaas niet lab tested)
Mijn ervaring
Tot 1 razor sharp
1- 1.5 scherp
1.5 - 2 goed tot ok
Vanaf 2 begint voor mij onscherpte
Ik denk dat je de schaal relatief moet zien. Mft is gebaat bij scherpte. Bij FF kunnen de toleranties imho wat groter zijn in wat men ervaart als scherp.
[ Voor 25% gewijzigd door Jackie Moon op 18-12-2020 20:26 ]
https://www.venuslens.net/product/laowa-10mm-f-2-zero-d-mft/
:strip_exif()/f/image/4Fkj7Vhy6WcykXj4ZyYRJLj8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een E-M10 II met een Olympus 14-150mm f/4.0-5.6 ii kit lens. Met de voorzetlens wil ik kijken of ik macro echt leuk vind of dat het meer iets is voor tussendoor.
Ik zat zelf te denken aan de DCR-150, o.a. omdat ik (nog) geen statief heb en macro nog nieuw is. Ik hoop dat ik met de DCR-150 nog enigszins uit de hand kan schieten. Vanaf wanneer treedt er eigenlijk vignettering op; onder de 100mm of...?
Mocht een statief toch aan te raden zijn, dan zat ik aan zoiets te denken:
https://www.cameranu.nl/n...ler-no-1-statief-titanium
Ik zie het momenteel nog als iets "voor erbij", waardoor het wat afwegen is... wel licht en goed mee te nemen, maar ook niet gelijk een hoofdprijs. Ik wil alleen niet met een "prul" eindigen. Voor een pro is het wellicht toch een prul, maar ik ben een beginner
Voor insecten vind ik het vaak heel lastig om ze van dichtbij er op te krijgen, zeker als ze bewegen. In zo'n geval gaat mijn voorkeur dan uit naar een langere lens, en een grotere afstand tot het onderwerp. Dan is het meestal prima te doen uit de hand. Hiervoor gebruik ik wel eens de 14-150 lens die je noemt. Het zijn dan geen "echte" macro foto's, maar vaak goed genoeg voor mij
Ook is licht een factor die me vaak erg beperkt met macro foto's uit de hand. Door het gebrek hier aan, samen met het kleine diafragma, moet de sluitersnelheid flink omlaag, en dan wordt het zelfs met Olympus lastig om uit de hand te schieten.
Volgens mij gaat zo'n Raynox voorzetlens niet zo zeer iets veranderen aan de mogelijkheid om uit de hand te fotograferen - alleen wordt het natuurlijk wel wat lastiger omdat je dichter bij komt. Maar dat zul je dus ook hebben met de dure Olympus 60mm, bijvoorbeeld.
Dat geldt inderdaad gewoon voor macro in het algemeen en ook als je gaat croppen. Net als dat je sluitertijd waarschijnlijk meer onder druk gaat komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een langere lens zal ik niet zo 123 aan beginnen. Ik ga me eerst verdiepen in een lichtsterk lensje.
Zelf gebruik ik de DCR-250 op mijn Tokina 100mm macro op m'n Canon 80D (dus 1.6x crop APS-C). Daarmee heb ik deze foto bijvoorbeeld gewoon uit de hand geschoten:Gim schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:06:
Mede daardoor liet ik de DCR-250 maar helemaal buiten beschouwing, want ik neem aan dat je bij dat exemplaar al helemaal geen kans van slagen hebt zonder een statief.
Een langere lens zal ik niet zo 123 aan beginnen. Ik ga me eerst verdiepen in een lichtsterk lensje.

Da's wel een béétje valsspelen, want daar is de beweging gestopt doordat ik een flits gebruik
1:1 macro is vanuit de hand prima te doen. 2:1 en groter wordt een stuk lastiger, maar als je iets hebt om je hand op te steunen nog steeds te overzien. Een groter probleem dan het bewegen van de camera wordt de immer kleiner wordende scherptediepte, waardoor je bij de minste of geringste beweging van jezelf óf je onderwerp focus verliest. Dat zorgt ervoor dat ik zelf makkelijk 10-20 missers per scherpe foto heb als ik niet vanaf statief schiet. Maar gelukkig kost het geen fotorolletjes meer en kunnen we ons die missers dus veroorloven
Ticking away, the moments that make up a dull day
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar heb ik dan persoonlijk weer nog nooit succes mee gehad. De burst van m'n 80D is niet zo snel, dus ik mis dan altijd het scherpe momentGonadan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:58:
Vandaar de veelgebruikte techniek van burstend het onderwerp aaien in de hoop dat je raak schiet.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Kwestie van langzamer aaien, lijkt meWormaap schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:08:
[...]
Daar heb ik dan persoonlijk weer nog nooit succes mee gehad. De burst van m'n 80D is niet zo snel, dus ik mis dan altijd het scherpe moment
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Aangezien mft toch een afwijkend formaat heeft vind ik het moeilijk in te schatten wat voor tas nu aan te schaffen.
Heeft iemand een tip voor een praktische tas, niet al te prijzig, maar waar wel wat in kan? Ik ben nogal groot (lengte & gewicht) dus puur een rugtas is niet optimaal. Ik vervoer mijzelf op de fiets, dus dan is een schoudertas weer minder handig..
Ik zit dus een beetje te denken aan een tussenvorm, slingshot of iig side access want ik wissel veel qua lenzen.
Zoiets komt in de buurt maar is qua uiterlijk nu niet echt wat ik zoek..
https://www.amazon.nl/gp/..._arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8
Iemand tips?
Wat moet er iig in/mee:
1 g80 (+ reserve optioneel) , 2 grotere lenzen (45-200 formaat), 2 á formaat 12-60, 3 wat kleinere primes, flitser, trigger, gorillapod, laders, batterijen, etc.
[ Voor 10% gewijzigd door pasajo op 28-12-2020 13:57 ]
Handig om te vermelden wat je mee wil nemen en waar je precies ruimte mistpasajo schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:43:
Mijn collectie camera, lensjes, flitser en toebehoren is inmiddels mijn Lowepro Messenger ietwat ontgroeid.
Aangezien mft toch een afwijkend formaat heeft vind ik het moeilijk in te schatten wat voor tas nu aan te schaffen.
Heeft iemand een tip voor een praktische tas, niet al te prijzig, maar waar wel wat in kan? Ik ben nogal groot (lengte & gewicht) dus puur een rugtas is niet optimaal. Ik vervoer mijzelf op de fiets, dus dan is een schoudertas weer minder handig..
Ik zit dus een beetje te denken aan een tussenvorm, slingshot of iig side access want ik wissel veel qua lenzen.
Zoiets komt in de buurt maar is qua uiterlijk nu niet echt wat ik zoek..
https://www.amazon.nl/gp/..._arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8
Iemand tips?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Past tot nu toe alles prima in. In het bovenvak zitten lader, accu's, filters en de ringflitser.
:strip_exif()/f/image/BSHy13THzgkOnpA4QIHRmUFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Je kunt er ook optioneel tactic bags aan hangen. Of ik hang mijn hide/ tent eraan met de straps.
https://www.kamera-expres...actic-bp-350-aw-ii-zwart/
:strip_exif()/f/image/6vRHwwXzsWyIxqWucIdZRwQW.jpg?f=fotoalbum_large)
En meteen een circulair polarisatie filter ook voor 62mm. Alles voor op de leica 12-60mm en de 100-300mm.
Kijken of ik t leuk vind om er mee te spelen.
Zijn de ali-express filters echt troep of kan je daar toch een leuk setje voor te beginnen vandaan halen?
Was toch van plan om een meike extention tube te bestellen.
Ook zo iets van leuk om eens te kijken of dit iets brengt met prutsen in vrijetijd.
Ik heb met mn 52mm CP al ontdekt dat t gebruik erg laag is, maar soms is het wel makkelijk om te hebben.
De 52mm kan met een stepdown op mn 14-140mm als t moet.
En welke ND levels gebruik je t meest?
Milky water in dag licht bijv.
Edit en een variabele NDfilter? Is een variabele voor de prijs van een set van 3 a 5 ND's alla aliexpres beter?
Wat is t nadeel van een variabele ND filter?
Ja ik weet t teveel vrijetijd en thuis zitten....😎
[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 04-01-2021 19:24 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
- sys64738
Hangt er van af wat je wilt doen. Ik doe af en toe uitgestreken wolken. Overdag zit je al snel aan 10 stops hoor. Zeker met MFT waar je eigenlijk niet verder wil knijpen dan F8 en een base ISO van 200. Voor beekjes/watervalletjes heb je niet zulke enorm lange sluitertijden nodig en kom je met 5 stops ook wel weg.copykat schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:18:
Vraagje als ik een setje ND-filters 62mm zou willen kopen en een gradient ND fiter gewoon om te proberen.
En meteen een circulair polarisatie filter ook voor 62mm. Alles voor op de leica 12-60mm en de 100-300mm.
Zijn de ali-express filters echt troep of kan je daar toch een leuk setje voor te beginnen vandaan halen?
Ook zo iets van leuk om eens te kijken of dit iets brengt met prutsen in vrijetijd.
Ik heb met mn 52mm CP al ontdekt dat t gebruik erg laag is, maar soms is het wel makkelijk om te hebben.
Edit en een variabele NDfilter? Is een variabele voor de prijs van een set van 3 a 5 ND's alla aliexpres beter?
Maar je zou gewoon even een ND Timer tooltje op kunnen zoeken en bekijken hoe lang je sluitertijd wil.
Goedkope(Ali) filters hebben vaak last van kleurzweem en zijn minder egaal/uniform. Er zullen vast goeie tussen zitten maar zie die maar eens te vinden. Van de andere kant: als je er een tientje aan uitgeeft, kun je kijken of het wat voor je is en hem daarna vervangen door een knap exemplaar.
Ik heb onlangs een leuk Cokin setje gekocht via Marktplaats voor 50 euro daarin zat een filterhouder, een zooi verloopringen, een beschermtasje en ND2, ND4, ND8, GND2, GND4 en GND8 filters. Ik denk dat je dus beter marktplaats een beetje af kan speuren dan dat je goedkoop "plastic" van AliExpress koopt.copykat schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:18:
Vraagje als ik een setje ND-filters 62mm zou willen kopen en een gradient ND fiter gewoon om te proberen.
Zou dit iets zijn?
https://www.kamera-expres...iabel-grijsfilter-nd2-400
Kan niet lezen of er multi coating is toe gepast.
Heeft als voordeel dat het er eentje is die meerdere nd stops kan geven.
Coating "gecoat" zegt niks
40 euro is nog leuk te doen voor een af en toe gebruik.
Een circulair polarisatie filter is ook 40 euro. Pakt 2 stops max geloof ik.
Die polarisatie filters zijn die gevoeliger door misvorming?
(probeer een beetje in te schatten wanneer een filter echt troep is zelfs voor een beetje prutsen in de ruimte.)
Ik fotografeer wel eens dingen die in water liggen en zwemmen en gebruik dan clarity dehaze technieken in post om t helderder te krijgen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
- sys64738
Hama is volgens mij wel redelijk OK spul. Heb helemaal geen ervaring of variabel ND wat is. Maar ik zou de gok wel durven te wagen.copykat schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:45:
@sys64738
Zou dit iets zijn?
https://www.kamera-expres...iabel-grijsfilter-nd2-400
Kan niet lezen of er multi coating is toe gepast.
Heeft als voordeel dat het er eentje is die meerdere nd stops kan geven.
Coating "gecoat" zegt niks
40 euro is nog leuk te doen voor een af en toe gebruik.
Een circulair polarisatie filter is ook 40 euro. Pakt 2 stops max geloof ik.
Die polarisatie filters zijn die gevoeliger door misvorming?
(probeer een beetje in te schatten wanneer een filter echt troep is zelfs voor een beetje prutsen in de ruimte.)
Ik fotografeer wel eens dingen die in water liggen en zwemmen en gebruik dan clarity dehaze technieken in post om t helderder te krijgen.
En CP filter kun je in post echt niet nabootsen. Het effect is compleet anders, zeker bij wateroppervlaktes.
De Panasonic 12-60mm f3.5-5.6 in nieuwstaat voor 179 euro.
Ik heb even getest en het is echt een fijne lens. Fijn bereik, goede scherpte en ook erg goed voor close ups.
Goede allround lens om mee rond te lopen of op vakantie. En er is geen enkele spoor van gebruik zichtbaar.
Natuurlijk niet heel lichtsterk. Maar daar heb ik de Panasonic Leica 15mm f1.7 voor.
Die zijn goed.copykat schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:18:
KnightX voor UV filters. De MC-HD versie heeft de meeste coating lagen en is echt goed ontspiegeld.
Een ND, of polarisatiefilter heb ik niet kunnen vinden met coating, maar voor de prijs (< €10) kun je het echt wel proberen.
Laat eens weten of het werkt dan! Ik heb een keer een setje van een ander merk gekocht en die deed het niet.Was toch van plan om een meike extention tube te bestellen.
https://www.lifepixel.com...le-neutral-density-filter
coated € 23,38
En hama versie: https://camerajabber.com/best-variable-nd-filter/ (37,95 euro)
Hama Vario ND2-400
Price: From £33
Sizes: 52-77mm
User-friendly
Hama’s budget offering is a variable ND filter that really punches above its weight. It might not have the same build quality as the Singh-Ray above, but if you’re a hobbyist or just taking your first steps into using ND filters, the Hama Vario ND2-400 is the perfect variable ND for your needs.
Colours and sharpness remain respectably consistent throughout the densities, and beginners will also like how easy this filter is to fit and remove from their lenses.
You won’t find hard stops on the Hama Vario like you do the more expensive ones (there are markings on the ring, however) and there’s no 82mm diameter option. But for price, user friendliness and consistency, this is one of the best variable ND filters out there.
hmm de hama lijkt me de veiligste keus.
wel 1.5x zo "duur"
nog een review die me redelijk eerlijk lijkt:
YouTube: K&F's New, Better Variable ND Filters
jumped the gun: effe over 50 euro voor alles... kan daar geen buil aan vallen....
Meike Metal Macro Auto Focus Extension tube Ring AF for Panasonic Olympus M4/3 M43 Mount G2 G3 GH4 GH5 GF3 GF5 GX1 EP1 EP2 EP3
K&F Concept ND2 to ND400 ND Lens Filter Slim Fader Variable Adjustable Neutral Density
K & F Concept Cpl Filter Camera Lens Ultra Slanke optics Multi Coated Circulaire Polarisator Gepolariseerde Filter
ben benieuwd of die meike werkt. dit zou zeggen van wel:
https://lumixexperience.p...ty/topic/extension-tubes/
die meike alleen kost in nl al 58 euro.
als ik alles binnen heb en een beetje mee gespeeld heb kom ik er op terug.
:strip_exif()/f/image/qeooHtgGRFfHbbc0ivCvPO8P.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste werking bij cpl is dat het lichtinval (zon) 90 graden op de lens staat, wide angle.
[ Voor 53% gewijzigd door Jackie Moon op 05-01-2021 21:53 ]
Ze zijn binnen!!!!Tarquin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:55:
Laat eens weten of het werkt dan! Ik heb een keer een setje van een ander merk gekocht en die deed het niet.
AF werkt en MF met touchscreen werkt.
Meike met g80 video
:strip_exif()/f/image/4Gv5SFHmF7oIXWhvjZOwGYtD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XCd5GX4Qo6YZR86O0Kvf6a4u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/On5OoIodldrYbqKuGIcWlPRG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CFrbB32WDdiVP4mlLhWzthUk.jpg?f=fotoalbum_large)
met een led lamp even snel getest op wat dingen..
werkt en zelfs mn 4K focusstacking werkt ....
1 dingetje van kritiek, de click en lock is niet geheel zonder speling. een 14-140mm is vrij licht dus die zal het veel zijn kwa gebruik.
Als iemand interesse heeft wil ik wel wat test jpegs online zetten.
zijn simpel bewerkt alleen exposure, clearview (extra detail door microcontrast) en deepprime.
[ Voor 38% gewijzigd door copykat op 14-01-2021 19:47 ]
First up is the 25mm F0.95 lens for MFT camera systems. This lens offers the field of view equivalent of a 50mm lens on a full-frame sensor and is constructed of 14 elements in 8 groups, including one aspherical element, two extra-low dispersion elements and three high-refractive index elements.
The MFT lens features an aperture range of F0.95 through F16, uses a nine-blade aperture diaphragm, has a minimum focusing distance of 25cm (9.8") and uses a 62mm front filter thread. It measures 71mm (2.8") in diameter, 86mm (3.4") long and weighs 570g (1.26lbs). It will retail for around $530 when it goes on sale in Q4 2021.
https://www.dpreview.com/...-aps-c-full-frame-cameras
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ml0UXehBTt9Ny1gy0azsGo8.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Jackie Moon op 14-01-2021 22:19 ]
Volgens mij is die FOV-claim niet waar. De verhouding van een mft lens is anders (4:3) dan bij FF (3:2). Je hebt hierdoor bij gelijke focal length meer hoogte en minder breedte. Niet noodzakelijk erg, maar wel iets om rekening mee te houden.Jackie Moon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:56:
Weer een nieuwe MFT lens van laowa aangekondigd Q4 2021
First up is the 25mm F0.95 lens for MFT camera systems. This lens offers the field of view equivalent of a 50mm lens on a full-frame sensor and is constructed of 14 elements in 8 groups, including one aspherical element, two extra-low dispersion elements and three high-refractive index elements.
The MFT lens features an aperture range of F0.95 through F16, uses a nine-blade aperture diaphragm, has a minimum focusing distance of 25cm (9.8") and uses a 62mm front filter thread. It measures 71mm (2.8") in diameter, 86mm (3.4") long and weighs 570g (1.26lbs). It will retail for around $530 when it goes on sale in Q4 2021.
[Afbeelding]
Latent beeld is rond als bij alle lenzen.
edit:
https://upload.wikimedia....h_50mm_f0.95_IMG_0374.JPG
[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 14-01-2021 23:13 ]
Die afbeelding laat een fullframe lens zien, vandaar ook een stuk meer glas ondanks het veel oudere ontwerp. Met een nieuwer ontwerp zou dit nog veel groter zijn.franssie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:04:
Sowieso een F van 0.95 - dus onder de 1 - dat is wel vrij zeldzaam.
edit:
https://upload.wikimedia....h_50mm_f0.95_IMG_0374.JPG
www.maartendeboer.net
[ Voor 77% gewijzigd door Gonadan op 15-01-2021 22:46 ]
Als ik mijn oly em10.2 op 3:2 zet verlies ik enkel hoogte in de foto's. Ik krijg er geen breedte bij.copykat schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:59:
Ook als je de camera op 3:2 zet?
Latent beeld is rond als bij alle lenzen.
Ik gebruik zelf de pana 20mm bij wijze van nifty fifty.
- sys64738
Ja, das toch logisch. In de 3:4 verhouding gebruiken ze natuurlijk de volle breedte en hoogte van de sensor. Dus als je naar 2:3 gaat, gaat dat van de hoogte af. Die sensor is niet rond zoals je lens, dus qua lens zou je inderdaad wel hoogte in kunnen ruilen voor extra breedte.DirtyBird schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:09:
[...]
Als ik mijn oly em10.2 op 3:2 zet verlies ik enkel hoogte in de foto's. Ik krijg er geen breedte bij.
Ik vind het ook heel logisch ja. Dat betekent dus ook dat je niet dezelfde breedte krijgt met 25mm mft als met 50mm FF. Oftewel, je moet naar de horizontale fov kijken als je lenzen wilt vergelijken, niet de diagonale. Een 25mm mft lens is geen nifty fifty equivalent.sys64738 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:49:
[...]
Ja, das toch logisch. In de 3:4 verhouding gebruiken ze natuurlijk de volle breedte en hoogte van de sensor. Dus als je naar 2:3 gaat, gaat dat van de hoogte af. Die sensor is niet rond zoals je lens, dus qua lens zou je inderdaad wel hoogte in kunnen ruilen voor extra breedte.
https://www.hafo.nl/panasonic-multi-aspect-ratio-sensor/DirtyBird schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:09:
[...]
Als ik mijn oly em10.2 op 3:2 zet verlies ik enkel hoogte in de foto's. Ik krijg er geen breedte bij.
Zeker weten?
Mooi dat Panasonic dat zo heeft opgelost.
Kan echter zo 123 niet vinden of Olympus dat ook zo geïmplementeerd heeft? Of onder een andere nam wellicht want ik kom steeds op Panasonic uit ...
Edit Wiki zegt dat cropping wel de standaard is boven multi Wikipedia: Micro Four Thirds system
maar misschien is dat ook al achterhaald.most MFT cameras record in a native 4:3 format image aspect ratio, and through cropping of the 4:3 image
[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 16-01-2021 14:48 ]
Interessant. Zal het binnenkort eens testen met de G9.
van deze site:franssie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:44:
[...]
Mooi dat Panasonic dat zo heeft opgelost.
Kan echter zo 123 niet vinden of Olympus dat ook zo geïmplementeerd heeft? Of onder een andere nam wellicht want ik kom steeds op Panasonic uit ...
Edit Wiki zegt dat cropping wel de standaard is boven multi Wikipedia: Micro Four Thirds system
[...]
maar misschien is dat ook al achterhaald.
https://www.olympusameric...y/crm_e_ask_oly_03_11.asp
When a non-default aspect ratio is selected, JPEG images are cropped and recorded using the selected aspect ratio. When the JPEG images are reviewed in Playback mode or in the OLYMPUS software, they are displayed at the cropped dimensions. Some E-System cameras will not apply the crop initially if the image is taken through the viewfinder. Because the viewfinder cannot display the selected aspect ratio, the selection will display on the image in the Olympus software. It can then be applied and crop the image. This is similar to the handling of RAW images, described below:
RAW images are not cropped, but the aspect ratio information is recorded to the digital files with the image data at the time of shooting. When a RAW image is reviewed in Playback mode or in the OLYMPUS software, the uncropped image data is shown overlaid by a template, or frame, based on the selected aspect ratio. The frame is provided as a reference so you can preview the effect of applying the crop.[/quote]
oocjpeg zijn dus cropped uit de default 4:3 ratio blijkbaar of de in settings gekozen ratio voor raw.
de rawfiles zijn gesneden uit de volledige sensor pixels oppervlakte die door de lens beschenen word.
ergo ook multi ratio aspect sensor.
althans zo lees ik het.
simpele test:DirtyBird schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Interessant. Zal het binnenkort eens testen met de G9.
verander ratio in je camera in 3:2 en crop 3:2 uit een 4:3 rawfile
dan zou de resolutie ( crop is bij mij 4592x3061 px) het zelfde zijn als het niet in de breedte aangepast word.
kon de test niet laten op een statief.....beetje disapointed...
screenshot 4:3 3:2 16:9 rawfile:
:strip_exif()/f/image/2W7rp3cLUSsICVYr6HZEoXK2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lKGMHUsJgesEkYrSsJV99amP.png?f=fotoalbum_large)
geen extra aan de zijkant. dus my G80 heeft geen multiratio aspect.....
effe zoeken:
You are correct - the sensor is always 4:3, so anything else is a crop, with the inevitable loss of pixels. RAW at least keeps the extra data, but jpeg loses it.
(Once upon a time we had multi-aspect sensors, but sadly no more, except the LX100. On the multi-aspect GH2, I assign the aspect ratio to a Fn button for quick access, and crop in camera.)
bummer!!!!

kan iemand een olympus testen?
[ Voor 64% gewijzigd door copykat op 16-01-2021 16:07 ]
Het gaat me niet om de crop in je camera van 4:3 naar 3:2, het gaat me om de native FOV van full frame vs mft.copykat schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:26:
[...]
simpele test:
verander ratio in je camera in 3:2 en crop 3:2 uit een 4:3 rawfile
dan zou de resolutie ( crop is bij mij 4592x3061 px) het zelfde zijn als het niet in de breedte aangepast word.
kon de test niet laten op een statief.....beetje disapointed...![]()
screenshot 4:3 3:2 16:9 rawfile:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
geen extra aan de zijkant. dus my G80 heeft geen multiratio aspect.....
effe zoeken:
You are correct - the sensor is always 4:3, so anything else is a crop, with the inevitable loss of pixels. RAW at least keeps the extra data, but jpeg loses it.
(Once upon a time we had multi-aspect sensors, but sadly no more, except the LX100. On the multi-aspect GH2, I assign the aspect ratio to a Fn button for quick access, and crop in camera.)
bummer!!!!
kan iemand een olympus testen?
Het idee is namelijk dat een crop factor van 2x betekent dat je de helft van de focal length moet hebben op mft ten opzichte van full frame om dezelfde foto te hebben en dat is niet zo omdat de verhouding van de sensors anders is. De in-camera crop heeft daar niks mee te maken.
De multi aspect sensor zou dat ook aanpassen denk ik maar mijn camera is gewoon crop.DirtyBird schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:22:
[...]
Het gaat me niet om de crop in je camera van 4:3 naar 3:2, het gaat me om de native FOV van full frame vs mft.
Het idee is namelijk dat een crop factor van 2x betekent dat je de helft van de focal length moet hebben op mft ten opzichte van full frame om dezelfde foto te hebben en dat is niet zo omdat de verhouding van de sensors anders is. De in-camera crop heeft daar niks mee te maken.
Dus geen 16:9 die een wider view heeft.
De FOV, is het zelfde als de 4:3 horizontaal.
Edit: ik vermoed dat IBIS de multi aspect sensor naar de geschiedenis heeft gestuurd.
er is nu een lichte oversized imagecirkel waar de 4:3 sensor "los" in beweegt.
gewoon dus edge to edge pixel readout.
vandaar dat de rawfile gewoon 4:3 is.
[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 16-01-2021 17:18 ]
Ze nemen namelijk de diagonaal (!). Je leest wel eens, het aantal graden fov van een FF 24mm lens is 84 graden. 84 graden diagonaal. Download maar eens een app bv Photographers Compagnion (leuke app trouwens). Fov diagonaal is bij 12mm mft lens ook 84 graden.
/f/image/aiVals29X3Xh7rWv8lSKkIJC.png?f=fotoalbum_large)
Maar als we het over een 50mm lens hebben als nifty fifty, evenaar je dat niet met een 25mm lens op mft toch? Het nifty fifty aspect betreft toch de horizontale fov?Jackie Moon schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:08:
Dirtybird heeft gelijk dat door de 3:2 en 4:3 verhouding je een ander beeld krijgt (smaller maar hoger), maar de stelling: 25mm op mft is hetzelfde als FOV 50mm ff equivalent klopt 100%. (de 2x crop factor)
Ze nemen namelijk de diagonaal (!). Je leest wel eens, het aantal graden fov van een FF 24mm lens is 84 graden. 84 graden diagonaal. Download maar eens een app bv Photographers Compagnion (leuke app trouwens). Fov diagonaal is bij 12mm mft lens ook 84 graden.
[Afbeelding]
Wilde graag een flitser voor mijn mft camera. Zat te twijfelen tussen de godox tt350o of de v860iio. De tt350o is een mini en deze wilde ik graag voor de afmeting, maar de grotere v860 heeft dan meer power en eigenlijk meer geschikt waar ik de flitser wil voor gaan gebruiken, namelijk wildlife isolatie met een zwarte achtergrond op afstand (Werkt het best bij overcast/ schemer/ avond).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQyhL10ZxYT9zY2B9H3ceTRP.jpg?f=user_large)
Ben voor de mini gegaan ivm grote, en heb daarbij een jjc flash extender (fresnel lens) gekocht (9 euro). De flash extender is bedoeld voor een 300mm lens en concentreerd het licht en verdubbeld de afstand. Je kunt hem mooi plat vouwen, weegt nog geen 90 gram.
:strip_exif()/f/image/anhJqx3EeeXG23YUj0wBSLhQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaande foto is genomen op 25 meter afstand, overdag, overcast, op 400mm. Ik maak er geen gewoonte van om te flitsen, maar de ijsvogel stoorde zich totaal niet aan de flits.
:strip_exif()/f/image/BlNvX6jqas337xVZnkozugNb.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is imho ideaal als het goede licht verdwijnt ivm de mft sensor (ruis). Je kunt blijvend op iso 200 fotograferen, maar het ziet er alleen niet uit 😀
:strip_exif()/f/image/qm2zBMrCJNY2YiUBExDICvSA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wauw echt een suuuper gaaf resultaat!Jackie Moon schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:07:
(kick)
Wilde graag een flitser voor mijn mft camera. Zat te twijfelen tussen de godox tt350o of de v860iio. De tt350o is een mini en deze wilde ik graag voor de afmeting, maar de grotere v860 heeft dan meer power en eigenlijk meer geschikt waar ik de flitser wil voor gaan gebruiken, namelijk wildlife isolatie met een zwarte achtergrond op afstand (Werkt het best bij overcast/ schemer/ avond).
[Afbeelding]
Ben voor de mini gegaan ivm grote, en heb daarbij een jjc flash extender (fresnel lens) gekocht (9 euro). De flash extender is bedoeld voor een 300mm lens en concentreerd het licht en verdubbeld de afstand. Je kunt hem mooi plat vouwen, weegt nog geen 90 gram.
[Afbeelding]
Onderstaande foto is genomen op 25 meter afstand, overdag, overcast, op 400mm. Ik maak er geen gewoonte van om te flitsen, maar de ijsvogel stoorde zich totaal niet aan de flits.
[Afbeelding]
Het is imho ideaal als het goede licht verdwijnt ivm de mft sensor (ruis). Je kunt blijvend op iso 200 fotograferen, maar het ziet er alleen niet uit 😀
[Afbeelding]
www.maartendeboer.net
Ik zag je pm.franssie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:29:
@Jackie Moon wauw (weer).
Mijn vriendin is er zo ondersteboven van dat ze 'm zou willen printen.
Foto is maar 8 megapixel (sterke crop door de afstand). Er komen betere aan, hoop ik, maar de foto boven in de tweakerpost is het origineel.
(Klik op de foto, klik nog een keer, long click, download image.)