APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:54
Ik volg dit met interesse, ga vooral zo door :)

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 22:02
het is me nog niet gelukt om te pairen
ik denk dat ik de cc2530 eens ga vervangen voor een nieuwe

[ Voor 44% gewijzigd door Aengineering op 06-04-2026 18:31 ]

• MichTronic
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:52
Hallo @nolo , ik zag wat je op 31 januari schreef en ik zou graag wat reverse engineering willen doen.
Zou je het binaire bestand met me willen delen?
Ik gebruik een vertaalprogramma en er kunnen dus fouten in zitten, mijn excuses daarvoor.
Bedankt.

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:22

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Onderhand behoorlijk off-topic aan het worden, is een nieuw draadje niet handiger/overzichtelijker?

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 21:16
eigenlijk is het orginele projectje wel klaar, of heb jij nog onderhoud en features die je wil doen?
We kunnen nieuwe draad starten voor ECU oplossingen voor zonnepanelen lokaal uitlezen en besturen. of toch aps en eps splitsen

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-04 21:23
MichTronic schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:15:
Hallo @nolo , ik zag wat je op 31 januari schreef en ik zou graag wat reverse engineering willen doen.
Zou je het binaire bestand met me willen delen?
Ik gebruik een vertaalprogramma en er kunnen dus fouten in zitten, mijn excuses daarvoor.
Bedankt.
Hey, the needed file is on my github like linked in my orginal post

• Nibblebit

Nibblebit

@dooiedodo Thnx - Geef het nog heel even, hopelijk positieve ontwikkeling in de nabije toekomst hoorde ik, waarmee dit draadje dan wel kan worden gesloten met een "mission accomplished, it was a great adventure".

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:34
Gezien de melding die ik zie, dat de lokale webinterface opgeheven wordt. Denk ik wel dat dit einde project is.
Als ik naar ip-adres ga, krijg ik een vervelende pop-up om je naar de app te dwingen en de menukeuze die ik op mijn ECU-C had voor zero export is verwijderd. Denk dat mods beter nieuw topic maken om de oude informatie die toch nergens meer toe leidt te verwijderen. Ben benieuwd hoe de HA community dit gaat oppakken. Want is er nu wel een OpenAPI maar die kan je maar 1x per uur aanroepen (1000/mnd).

• Nibblebit

Nibblebit

@Dapdodo Eens, klaar met reverse enginering - wil je zekerheid voor de toekomst moet het soms anders worden aangevlogen. Ik heb een online meeting gehad met APsystems, ze zijn nu volledig op de hoogte van de integratie, de functionele behoefte voor de toekomst (wegvallen salderingsregling) en hoe de huidige werking, die via reversed engineering tot stand is gekomen, in elkaar zit.

De huidige werking van de integratie wordt in stand gehouden tot we klaar zijn met het alternatief (wat een uitbreinding van functionaliteit op de reeds aanwezige modbus TCP zal worden).

Er wordt aan gewerkt...

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 22:02
Ik vind het wel een voordeel om niet verbonden te zijn met aps servers vandaar dat ik dit een interessant project vond.

• Dapdodo
@Nibblebit , Als ze nu de EZ1 functionaliteit met url's erin steken, lijkt me dat het beste. De vraag is alleen of dat kan op de verouderde hardware. Of een paar modbus registers die als een soort overall regelaar werken.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:50
@Nibblebit weet je of ze sunspec dan ook goed implementeren?
Had de ecu-c gekoppeld aan de victron cerbo, maar door missende data werkte dit niet goed. Zak hieronder de feedback van de engineer quoten. Overigens was 1x per 5 min data wel erg traag, daar kan de cerbo ook niet echt goed mee omgaan.
Maar vermogensbeperking zou wel echt een goede toevoeging zijn.
The maximum power of the PV-inverter is not known, because information model 120 is missing.

The sunspec model layout is (I left the script in root's home directory on the GX device):
model 1 length 66 at 40002
model 101 length 50 at 40070
model 111 length 60 at 40122
model 123 length 24 at 40184
This model contains the information about the maximum power the device supports. Without that, it cannot convert a power limit to a percentage, which is what it needs to limit write to model 123 to do the actual limiting.

In short, sadly this is one of the devices that are the reason we added a switch to disable the feature. Without information model 120, it cannot support limiting in a Victron system.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 21:55
Bij mij gaat iets mis. Mijn Domotica scraper werkt sinds gisteravond niet meer. De reden is dat web server van mijn ECU (216200) alleen nog maar "page not found" geeft en het hele index.php/hidden menu is weg.

Geen idee wat er is gebeurd, ik heb de ECU al een herstart gegeven maar ook dat mocht niet baten.

Firmware : ECU_R_PRO_2.1.29A

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 23-04-2026 20:43 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Dapdodo
De software is nu echt verwijderd door APS.
OpenAPI is er voor teruggekomen of modbus of TCP misschien nog actief.
Tegenwoordig is wat je koopt niet meer gegarandeerd tot einde fysieke levensduur.
Maar tot einde software levensduur, die een firmwareupdate om zeep kan helpen.

THE END (of APS?)

• Dapdodo
Nibblebit schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:11:
@Dapdodo Eens, klaar met reverse enginering - wil je zekerheid voor de toekomst moet het soms anders worden aangevlogen. Ik heb een online meeting gehad met APsystems, ze zijn nu volledig op de hoogte van de integratie, de functionele behoefte voor de toekomst (wegvallen salderingsregling) en hoe de huidige werking, die via reversed engineering tot stand is gekomen, in elkaar zit.

De huidige werking van de integratie wordt in stand gehouden tot we klaar zijn met het alternatief (wat een uitbreinding van functionaliteit op de reeds aanwezige modbus TCP zal worden).

Er wordt aan gewerkt...
Dan hoop ik dat je al wat hebt. Het is al klaar met alle truken.

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 10:25
Dapdodo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:22:
Tegenwoordig is wat je koopt niet meer gegarandeerd tot einde fysieke levensduur.

THE END (of APS?)
modbus-tcp is zeker nog actief, modbus-rtu mogelijk ook maar die heb ik momenteel niet aangesloten.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 21:55
Dapdodo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:22:

THE END (of APS?)
De hacs integratie van home assistant doet het nog wel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:00
Naast dat de HA integratie is gestopt met werken heeft heeft de EMA App sinds de update ook problemen. Lijkt rond 7:20 uur te crashen en heeft dan een powercycle nodig? Meer mensen dit probleem? Of zou het pollen door HA hem laten crashen?

• Treenaks
Brokencore schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:58:
Naast dat de HA integratie is gestopt met werken heeft heeft de EMA App sinds de update ook problemen. Lijkt rond 7:20 uur te crashen en heeft dan een powercycle nodig? Meer mensen dit probleem? Of zou het pollen door HA hem laten crashen?
Mijn EMA app doet het prima. Ik poll over modbus (Sunspec).

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-04 06:49
Ondertussen is er een update (2.14.2), zie ook de ticket: No Values in HA #131 waardoor de ECU C's weer zijn uit te lezen. Readme is inmiddels ook hierop aangepast. APsystems ECU Reader. Ontwikkelaar is in samenwerking met APsystem aan het onderzoeken hoe de functionaliteit weer hersteld kan worden.

Hierdoor kom ik er wel achter dat ik een oude versie draai, ECU_R_PRO_C1.2.18. Waarschijnlijk omdat ik niet alle poorten open heb staan, zoals aangegeven op Required Ports for proper EMA upload and firmware updates. Ondanks dat ik wel mijn data op www.apsystemsema.com kan inzien 🤔. Voor mij werken alle functies nog wel. Wel zo fijn, nu morgen er voor het eerst echt negatieve energieprijzen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Bliksem B op 24-04-2026 18:38 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:25
weet iemand wat de modbus tcp registers zijn om een APS inverter tijdelijk te laten stoppen met produceren (i.v.m. negatieve stroomprijzen)? de lokate html pagina's werken niet meer....

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik probeer nu via de instelling in EMA zelf de productie te stoppen bij all-in negatieve prijzen zoals nu maar het werkt niet. Hij gaat gewoon lekker door :/. Ik zit bij Tibber en heb 13,56 en 11,08 ct ingesteld voor import/export.

Iemand bij wie dit wel werkt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Mijn pogingen van het ESP32 uitlees/aanstuurproject.
Ik heb inmiddels ook wat spulletjes binnen (CC2530 en een Wemos ESP32) en ben wat verder gaan lezen in de documentatie. De 'nood' is ook wat hoger, met dynamische prijzen morgen van -37 cent en inverters die niet vanzelf uitgaan :P
Ik ben nog een beetje aan het verdwalen in het flashen van de CC2530 (dat kan op tig manieren maar allemaal zijn ze nog wat complex voor mij om te doorgronden), en hoe je daarna de inverters moet pairen.

Wat ik dus dusver heb gedestilleerd is, flashen van de CC2530 met custom firmware is nodig. Dat kan [edi] met de geweldige online tool onderin dit bericht! op verschillende manieren:
1. met een arduino --> programmaatje op een ESP / Arduino dat ccloader heet
2. met een raspberry pi --> programmaatje op een raspberry pi dat flash_cc2531 heet
3. met een windows pc --> een tool die z-tool heet
Van geen van deze opties staat uitleg op deze git (googel het maar, staat erbij ;) ) dus dat is nog wat uitzoekwerk.

Daarna moet de ESP32 zelf geflasht worden, dit lijkt redelijk toe recht aan, er kan een .bin geflasht worden over OTA. Dus eerst een OTA scriptje naar de ESP32 uploaden, en daarna zou dat deel makkelijk moeten zijn..

Pairen van de inverters kan daarna via meerdere manieren lijkt het:
1. Pairen via de web UI die dan op de ESP32 draait (maar blijkbaar lukt dat nog niet goed?
2. Pairen via de z-tool software die in deze package zit CC25xx_firmware op dit deel van de git

eh dus bovenstaande maar eens uitproberen nu :o

Update:
stapjes verder gekomen, met de fantastische tool https://mt.xyzroe.cc/ ! Instructies hiervoor: https://github.com/xyzroe.../docs/how-to/cc_loader.md
De tool zegt zowel de ESP32 als de CC2530 te kunnen flashen, geniaal.

Update 2: Flashen zou gelukt moeten zijn, maar de ESP verbindt niet met wifi en maakt ook geen AP. Nu via de lange weg nog eens proberen..

Update3:
Module min of meer werkend gekregen met werkende ESP32 webinterface (via Arduino IDE de Webupdate OTA geflasht, daarmee de .bin) en, op het oog, werkende zigbee connectie. Alleen de inverter (eerste test met de YC600) 'praat' nog niet. En nu is de zon ook weg, later verder proberen..

[ Voor 8% gewijzigd door Scatman_II op 25-04-2026 20:27 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• lampy25
Termy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:35:
Ik probeer nu via de instelling in EMA zelf de productie te stoppen bij all-in negatieve prijzen zoals nu maar het werkt niet. Hij gaat gewoon lekker door :/. Ik zit bij Tibber en heb 13,56 en 11,08 ct ingesteld voor import/export.

Iemand bij wie dit wel werkt?
Heb voor nu deze handleiding gevolgd via app instellingen en lijkt voor nu redelijk te werken (alleen beetje gekke productie tussendoor, maar verder ging hij weer op tijd aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3TXb5ZPzpdpq0pT3XdtolQxCnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCAOxNzlGE5gD8ATMbS1ssmw.png?f=fotoalbum_large

• Termy

Termy

lampy25 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:31:
[...]

Heb voor nu deze handleiding gevolgd via app instellingen en lijkt voor nu redelijk te werken (alleen beetje gekke productie tussendoor, maar verder ging hij weer op tijd aan:
[Afbeelding]
Deze heb ik ook gevolgd en omdat ik bij Tibber zit dus 0.1356 en 0.1108 ingevuld, maar hij ging hier volle bak door de hele dag. Wat heb jij precies ingevuld?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Treenaks
HiBe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:47:
weet iemand wat de modbus tcp registers zijn om een APS inverter tijdelijk te laten stoppen met produceren (i.v.m. negatieve stroomprijzen)? de lokate html pagina's werken niet meer....
Zoek iets wat Sunspec kletst, dan kun je dmv. "model 123" inverters aan/uitzetten of "afknijpen".

• Dapdodo
Termy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:54:
[...]

Deze heb ik ook gevolgd en omdat ik bij Tibber zit dus 0.1356 en 0.1108 ingevuld, maar hij ging hier volle bak door de hele dag. Wat heb jij precies ingevuld?
0.15 en 0.02 deed het bij mij.

• Dapdodo
HiBe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:47:
https://global.apsystems....025/01/SunSpec-Modbus.pdf

• HiBe
inmiddels ben ik iets verder. kan in register 40189 een waarde tussen 0-1000 (0-100%) schrijven en vervolgens register 40193 schrijven om dit (denk ik) te activeren, nu is de vraag of het voor iemand duidelijk is wat register 40188 doet, en of dit ook nog effect heeft op de logica rondom register 40189 en 40193.?

• Dapdodo
HiBe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:59:
inmiddels ben ik iets verder. kan in register 40189 een waarde tussen 0-1000 (0-100%) schrijven en vervolgens register 40193 schrijven om dit (denk ik) te activeren, nu is de vraag of het voor iemand duidelijk is wat register 40188 doet, en of dit ook nog effect heeft op de logica rondom register 40189 en 40193.?
40188, wat denk je van loskoppelen van het systeem? Zodat je die weer opnieuw kan koppelen aan een andere ECU?

• HiBe
Dapdodo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:05:
[...]

40188, wat denk je van loskoppelen van het systeem? Zodat je die weer opnieuw kan koppelen aan een andere ECU?
uh oh... dus daar moeten we vooral maar niks mee doen...

• lampy25
Is er al iemand die in nodered het beperken van vermogen voor elkaar heeft gekregen?
Vandaag halve dag mee bezig geweest maar systeem reageer nog steeds niet. Laatste foutmelding is een timeout. Er zijn iets teveel opties in nodered waar ik teweinig vanaf weet.

• lampy25
Termy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:54:
[...]

Heb precies ingevuld wat er in de handleiding stond, geloof 0.1308

• Termy

Termy

Hm ok, kijken wat het vandaag gaat doen dan.

Ik ben niet thuis en kan m'n home assistant niet op afstand benaderen, daarmee is het me nl wel gelukt om vermogen te beperken. Althans, een tijdje terug. Geen idee of het nu nog werkt.

• Termy

Termy

Nee hoor, blijft weer gewoon volle bak doorgaan :/.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Gisteren ging hij bij mij gewoon door. Vandaag ging hij wel spot-on uit met deze instellingen in de app, van Termy "Ik zit bij Tibber en heb 13,56 en 11,08 ct ingesteld voor import/export."

Heb je wel die melding gekregen dat het 15 minuten duurt voordat die changes zijn toegepast?

[ Voor 20% gewijzigd door RvV op 26-04-2026 13:08 ]

Y'24

• lampy25
Termy schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:04:
Nee hoor, blijft weer gewoon volle bak doorgaan :/.
Bij een vriend van me werkt het via de app automatisch op prijs uitschakelen ook goed, tenminste het uitschakelen :)
Zelf heb ik het weer uitgezet, de auto laden + thuisaccu laden + warm water maken heb ik al het vermogen wel nodig

• Scatman_II

Scatman_II

Scatman_II schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:26:
[...]

Mijn pogingen van het ESP32 uitlees/aanstuurproject.
Ik heb inmiddels ook wat spulletjes binnen (CC2530 en een Wemos ESP32) en ben wat verder gaan lezen in de documentatie. De 'nood' is ook wat hoger, met dynamische prijzen morgen van -37 cent en inverters die niet vanzelf uitgaan :P
Ik ben nog een beetje aan het verdwalen in het flashen van de CC2530 (dat kan op tig manieren maar allemaal zijn ze nog wat complex voor mij om te doorgronden), en hoe je daarna de inverters moet pairen.

Wat ik dus dusver heb gedestilleerd is, flashen van de CC2530 met custom firmware is nodig. Dat kan [edi] met de geweldige online tool onderin dit bericht! op verschillende manieren:
1. met een arduino --> programmaatje op een ESP / Arduino dat ccloader heet
2. met een raspberry pi --> programmaatje op een raspberry pi dat flash_cc2531 heet
3. met een windows pc --> een tool die z-tool heet
Van geen van deze opties staat uitleg op deze git (googel het maar, staat erbij ;) ) dus dat is nog wat uitzoekwerk.

Daarna moet de ESP32 zelf geflasht worden, dit lijkt redelijk toe recht aan, er kan een .bin geflasht worden over OTA. Dus eerst een OTA scriptje naar de ESP32 uploaden, en daarna zou dat deel makkelijk moeten zijn..

Pairen van de inverters kan daarna via meerdere manieren lijkt het:
1. Pairen via de web UI die dan op de ESP32 draait (maar blijkbaar lukt dat nog niet goed?
2. Pairen via de z-tool software die in deze package zit CC25xx_firmware op dit deel van de git

eh dus bovenstaande maar eens uitproberen nu :o

Update:
stapjes verder gekomen, met de fantastische tool https://mt.xyzroe.cc/ ! Instructies hiervoor: https://github.com/xyzroe.../docs/how-to/cc_loader.md
De tool zegt zowel de ESP32 als de CC2530 te kunnen flashen, geniaal.

Update 2: Flashen zou gelukt moeten zijn, maar de ESP verbindt niet met wifi en maakt ook geen AP. Nu via de lange weg nog eens proberen..

Update3:
Module min of meer werkend gekregen met werkende ESP32 webinterface (via Arduino IDE de Webupdate OTA geflasht, daarmee de .bin) en, op het oog, werkende zigbee connectie. Alleen de inverter (eerste test met de YC600) 'praat' nog niet. En nu is de zon ook weg, later verder proberen..
Eerste succesjes gehaald met de ESP32-ECU opstelling - de inverters (YC600 en QS1 met 6 panelen) zijn verbonden en uit te lezen!

De ECU-R is uit het stopcontact. De inverters moesten een paar keer gepowercycled worden voordat ze met de ESP32 wilden verbinden (dat heb ik met de QS1 zeker 20x moeten proberen, met 3x powerylen of zo..).

Er is geen plug en play home assistant integratie dus dat is nog puzzelen met mqtt of rest. Ook het afschakelen (terug naar 20W per kanaal) van de panelen heb ik nog niet geprobeerd, eerst maar even kijken of dit stabiel genoeg draait zo.

WebUI & fysieke opstelling met ESP32 wroom (€3,90) en zigbee antenne CC2530 (€2,70) + lasdoosje (€4 8)7), dus een ECU voor totaal ~€11 (en wat uurtjes uitzoekwerk..).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBYmNn_-sM2iSk0QwJj7OCNObu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpCZbqUq1SP8broPiFxF78Pz.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mecZs4siCu_UfbzXWcmT1GVUDQg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dXL1HFPpvMDUaJPBJRZO8yqd.png?f=user_large

Niet af maar toch grote blij al :D

Update: inmiddels ook 'throtteling' via de webinterface uitgetest met de YC600, ook dit lijkt netjes te werken.
Instellen op '20' -> wordt max 20W per kanaal opgewekt,
Instellen op '500' -> Panelen wekken weer maximaal op per kanaal.
To do: data inlezen in home assistant, als dat werkt proberen via een automatisering vermogen terug te schroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Scatman_II op 27-04-2026 12:07 ]

• Termy

Termy

lampy25 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:23:
[...]

Bij een vriend van me werkt het via de app automatisch op prijs uitschakelen ook goed, tenminste het uitschakelen :)
Zelf heb ik het weer uitgezet, de auto laden + thuisaccu laden + warm water maken heb ik al het vermogen wel nodig
Geen idee wat hier aan de hand is :(. Maar goed, goed om te weten dat dit bij mij iig niet werkt, dan moet ik gewoon aan de bak met HA.

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:06
Scatman_II schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:19:
[...]

Eerste succesjes gehaald met de ESP32-ECU opstelling - de inverters (YC600 en QS1 met 6 panelen) zijn verbonden en uit te lezen!
Wat gaaf zeg dat het gelukt is! Ik volg dit draadje al een tijdje en ook de "ESP32-read-APS-inverters" Github. Heb zelf 3x APS QT2 inverters liggen. Vraag me af of het daar voor zal werken. Er is wel iemand mee bezig geweest die het via een fork toegevoegd lijkt te hebben, maar zonder bericht of het daadwerkelijk gelukt is. Iemand hier toevallig die het met QT2 omvormers aan de praat gekregen heeft? Binnenkort ook maar wat componeten bestellen en gaan klooien!

• Scatman_II

Scatman_II

Scatman_II schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:19:
[...]

De ECU-R is uit het stopcontact. De inverters moesten een paar keer gepowercycled worden voordat ze met de ESP32 wilden verbinden (dat heb ik met de QS1 zeker 20x moeten proberen, met 3x powerylen of zo..).

Er is geen plug en play home assistant integratie dus dat is nog puzzelen met mqtt of rest. Ook het afschakelen (terug naar 20W per kanaal) van de panelen heb ik nog niet geprobeerd, eerst maar even kijken of dit stabiel genoeg draait zo.

WebUI & fysieke opstelling met ESP32 wroom (€3,90) en zigbee antenne CC2530 (€2,70) + lasdoosje (€4 8)7), dus een ECU voor totaal ~€11 (en wat uurtjes uitzoekwerk..).
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Niet af maar toch grote blij al :D

Update: inmiddels ook 'throtteling' via de webinterface uitgetest met de YC600, ook dit lijkt netjes te werken.
Instellen op '20' -> wordt max 20W per kanaal opgewekt,
Instellen op '500' -> Panelen wekken weer maximaal op per kanaal.
To do: data inlezen in home assistant, als dat werkt proberen via een automatisering vermogen terug te schroeven.
Met mijn toch zeer beperkte programmeerkennis uren bezig geweest met het inlezen van de ESP32-ECU sensorwaarden in Home Assistant. Bleek dat vooral het gebruik maken van de Developer tools > template editor me hoofdpijn heeft bezorgd, hoewel er prima data in de mqtt topics werd gestuurd kwam dit niet binnen in deze developer tool :(
In de ESP32_ECU heb ik json format 4 gekozen, dan krijg je deze output voor elke inverter:
code:
1
{"inv_serial":"8010000XXXXX","freq":50.0,"temp":27.0,"acv":233.9,"ch0":[34.9,1.7,58.5,1248.54],"ch1":[35.0,1.7,57.7,1228.57],"ch2":[34.3,2.7,107.5,1446.85],"ch3":[33.3,3.0,117.0,1450.01],"totals":[340.7,5373.98]}
Anyhow, na lang prutsen toch maar alle sensors individueel (mqtt discovery kreeg ik niet werkend helaas..) toegevoegd in configuration.yaml.
Volgende keer proberen met mqtt berichten pushen naar de ESP32 om throttling voor elkaar te krijgen.

Sorry voor de lap code. Zoals in de json hierboven te zien is is er nog meer data uit te lezen zoals voltage, stroom en energie per paneel maar ik gebruik niet alles.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
mqtt:
  sensor:
  # All sensors for inverter 1 which is the QS1 with 4 PV panels attached.
  - state_topic: "homeassistant/ESP32ECU/1"
    name: "APS Inverter 1 Temperature"
    unique_id: "APS_inverter1_temp"
    device_class: "temperature"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_template: '{{ value_json["temp"] }}'
    expire_after: 330
    name: "APS Inverter 1 Voltage"
    unique_id: "APS_inverter1_voltage"
    device_class: "voltage"
    unit_of_measurement: "V"
    value_template: '{{ value_json["acv"] }}'
    name: "APS Inverter 1 panel 1 power"
    unique_id: "APS_inverter1_panel1_power"
    device_class: "power"
    unit_of_measurement: "W"
    value_template: "{{ value_json.ch0[2] }}"
    name: "APS Inverter 1 panel 2 power"
    unique_id: "APS_inverter1_panel2_power"
    value_template: "{{ value_json.ch1[2] }}"
    name: "APS Inverter 1 panel 3 power"
    unique_id: "APS_inverter1_panel3_power"
    value_template: "{{ value_json.ch2[2] }}"
    name: "APS Inverter 1 panel 4 power"
    unique_id: "APS_inverter1_panel4_power"
    value_template: "{{ value_json.ch3[2] }}"
    name: "APS Inverter 1 totalpower"
    unique_id: "APS_inverter1_totalpower"
    value_template: "{{ value_json.totals[0] }}"
    name: "APS Inverter 1 totalgeneration"
    unique_id: "APS_inverter1_totalgeneration"
    device_class: "energy"
    unit_of_measurement: "kWh"
    state_class: "total_increasing"
    value_template: "{{ ((value_json.totals[1] | float(0)) / 1000) | round(3) }}"

# All sensors for Inverter 0 which is the YC600 with 2 PV panels attached.
  - state_topic: "homeassistant/ESP32ECU/0"
    name: "APS Inverter 0 Temperature"
    unique_id: "APS_Inverter0_temp"
    device_class: "temperature"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_template: '{{ value_json["temp"] }}'
    name: "APS Inverter 0 Voltage"
    unique_id: "APS_Inverter0_voltage"
    device_class: "voltage"
    unit_of_measurement: "V"
    value_template: '{{ value_json["acv"] }}'
    name: "APS Inverter 0 panel 1 power"
    unique_id: "APS_Inverter0_panel1_power"
    value_template: "{{ value_json.ch0[2] }}"
    name: "APS Inverter 0 panel 2 power"
    unique_id: "APS_Inverter0_panel2_power"
    value_template: "{{ value_json.ch1[2] }}"
    name: "APS Inverter 0 totalpower"
    unique_id: "APS_Inverter0_totalpower"
    value_template: "{{ value_json.totals[0] }}"
    name: "APS Inverter 0 totalgeneration"
    unique_id: "APS_Inverter0_totalgeneration"
    device_class: "energy"
    unit_of_measurement: "kWh"
    state_class: "total_increasing"
    value_template: "{{ ((value_json.totals[1] | float(0)) / 1000) | round(3) }}"
Update: vandaag met de ESP32-ECU 1 dag gedraaid, geen tijd gehad om met vermogen terugschroeven te spelen, maar in elk geval draait het nu stabiel voor 1 dag tijdens productie van de 2 omvormers, en komt het netjes in Home Assistant binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z75N-x3iUUbuZByMo_9kPTk9L6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67SWDfsy3XJMLrgYgCE8CfAN.png?f=fotoalbum_large

Update2: Met de ESP32 draait het inmiddels 2 dagen stabiel, 's ochtends komen de inverters netjes 'online' en binnen in Home Assistant. Zojuist ook het 'throttlen' van de QS1 en de YC600 uitgeprobeerd, getriggerd door een Home Assistant automation, resultaat: werkt! :o :9~
Twee inverters los van elkaar (door in de automation alleen de mqtt publish per inverter te triggeren), en hij regelt netjes terug naar ongeveer 20W per kanaal (dus de QS1 zit op 4x ~20W = blijkbaar 90 Watt, en de YC600 op 2x ~20W is 40W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmHG3r8YboBHNHD2oewL0oNced0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yZx7jYaytYwzbwA0Tu1GTLK.png?f=fotoalbum_large
Met deze mqtt publish in een Home Assistant automation, die telkens 5 min na het hele uur de Dynamische energieprijs checkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
action: mqtt.publish
metadata: {}
data:
  payload: "{"throttle":0,"val":500} "
  topic: ESP32-ECU-3204764/in
  qos: "0"
enabled: true
Let op, beetje tegen-intuitief: de waarde na 'throttle' is het inverter ID (bij mij 0 en 1), de waarde bij 'val' is de terugregelwaarde per paneel, dus val 20 betekent terugregelen naar 20W per kanaal, val 500 is naar maximum per kanaal.

Nog twee aanvullingen:
1. Ik heb van bovenstaande nog niks geduurtest. Garantie tot de deur.
2. Inmiddels veroorzaak ik / andere ESP32-ECU enthousiastelingen wat topic vervuiling. Ik kan een apart topic hiervoor openen indien gewenst om het netjes te houden!

[ Voor 15% gewijzigd door Scatman_II op 29-04-2026 13:50 . Reden: Code in quote blok geplaats zodat ie inklapt. Update na 1 dag draaien met plaatje. ]

• RvV
  • Nu online

RvV

Niet helemaal de juiste plaats hier misschien, maar een nieuw topic is ook weer overdreven..
Sinds vanmorgen 07:45u is bij mij de opwerk van alle inverters gestopt. Ben ik de enige met dit probleem? Zou het misschien kunnen komen door die dynamische prijs instelling in de app? Het draait bij mij al vele jaren stabiel en dit is de eerste keer dat ik dit meemaak.

edit: Dat had ik eerder moeten posten. Het is spontaan weer gaan werken. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door RvV op 28-04-2026 10:33 ]

Y'24

• Gajescheren
  • Laatst online: 28-04 18:13
Hier precies hetzelfde. Productie is gestopt om 7:50. Dacht dat ik gek werd :)
-edit- Nu ook hier weer productie...

-edit 2- Weer gestopt om 10:50...

Blijft vreemd dat dit extern blijkbaar uitgeschakeld wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door Gajescheren op 28-04-2026 10:51 ]

• Termy

Termy

Misschien toch iets specifieks bij jullie (netspanning?) want hier was er geen onderbreking.

• RvV
  • Nu online

RvV

Termy schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:52:
Misschien toch iets specifieks bij jullie (netspanning?) want hier was er geen onderbreking.
Rock-solid 231V.
Eigenlijk heb ik nog nooit de spanning buiten de 225-240V gezien. Ik zit in de straat met 4 huizen op 1 kabel, waarvan 2 met PV. Ik heb de automaten in de meterkast ook een keer uit/aan gezet maar dat had ook geen effect. Het leek er ernstig op dat ze remote gedeactiveerd waren.
Ik ben niet zo'n fan van dat soort "spook" gedrag, of dat er iemand bij APS HQ wat heeft zitten spelen. We houden het even in de gaten.

“Low power alarm in channel” was trouwens de melding volgens de "Intelligent Diagnosis" in de webinterface.

[ Voor 8% gewijzigd door RvV op 28-04-2026 11:06 ]

Y'24

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:22
Gajescheren schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:40:
Hier precies hetzelfde. Productie is gestopt om 7:50. Dacht dat ik gek werd :)
-edit- Nu ook hier weer productie...

-edit 2- Weer gestopt om 10:50...

Blijft vreemd dat dit extern blijkbaar uitgeschakeld wordt.
Hier ging hij ook precies om 7.50 uit. Dit gebeurde afgelopen zaterdag ook, maar toen om 7.15.

• RHoots
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:39
Heb de ECU-C nog niet heel lang maar zag dit gedrag toevallig ook vandaag om 07:45. Integratie in HA lijkt niets te kunnen betekenen hierin. Dus wil binnenkort maar eens beginnen met modbus of iets anders om dit zelf te regelen / uit te lezen.

• Termy

Termy

Ik ben nu weer thuis en zie in HA de update van de ECU integratie en dat alle power limiting niet meer werkt.

Nou, dan maar even contact opnemen met APS over die dynamic tariff instellingen.

Hier overigens nog steeds geen uitval gezien vandaag.

• drvt175
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:53
Misschien off topic
Ik heb een elt-12 en ecu-r welke door de elt wordt beïnvloed.
Ok een dynamische stroom contract

Afgelopen dagen worden de omvormers uitgeschakeld
Echter ook op momenten dat de stroom prijs inclusief bijkomende kosten>0 is
De batterij worden dan geladen uit net ipv eigen opwek. Dit lijkt me ongewenste

De ai instellingen/ dynamische stroom tarief instellingen van APS zijn mij niet duidelijk.
Hierover een vraag ingediend bij APS

• Nibblebit

Nibblebit

APsystems is zoetjes aan de functionaliteit aan het terugbrengen dus 2.14.1 van de integratie zul je weer kunnen gebruiken als je de nieuwe firmware hebt ontvangen. Als het goed is kun je dan via de EMA manager App ook weer alles instellen. Heb je de nieuwe firmware nog niet en doet de integratie het niet, gebruik dan 2.14.2 (met iets verminderde functionaliteit).

• RHoots
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:39
Nibblebit schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:28:
APsystems is zoetjes aan de functionaliteit aan het terugbrengen dus 2.14.1 van de integratie zul je weer kunnen gebruiken als je de nieuwe firmware hebt ontvangen. Als het goed is kun je dan via de EMA manager App ook weer alles instellen. Heb je de nieuwe firmware nog niet en doet de integratie het niet, gebruik dan 2.14.2 (met iets verminderde functionaliteit).
Welke versie van de firmware is de “nieuwe” dan let ik daar even op.

• lampy25
Heb 2 ECU-C's in beheer, beide hebben nu firmware C1.2.24D na een power cycle. Dan is het hidden menu weer beschikbaar.

• Termy

Termy

Nibblebit schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:28:
Ah dat scheelt. Enig idee welke firmware dat moet zijn? Zo te zien heb ik nu R2.1.29D.

• Nibblebit

Nibblebit

Voor de ECU-R-Pro is 2.1.29D weer de juiste firmware versie en voor de ECU-C is de juiste versie ECU-C-Z_C1.2.24D. De nieuwe firmware laat zich sneller installeren als je de ECU 5 minuten uit zet en dan weer aan zet.

• Termy

Termy

Yes, via HA kan de power per channel weer controleren zie ik dus op die manier kan ik het iig regelen. Ik heb nog een vraag uit staan bij APS support over de instellingen in de app. Ik kreeg wel supersnel antwoord op een andere vraag maar op deze nog niks. Ben benieuwd.

• Scatman_II

Scatman_II

Met de custom DYI ESP32-ECU oplossing heb ik inmiddels ook het throttlen via Home Assistant succesvol uitgeprobeerd met de YC600 en QS1, het werkt! Ik heb mijn eerdere post geupdate met de details om het bij elkaar te houden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85150960

[ Voor 3% gewijzigd door Scatman_II op 29-04-2026 13:52 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste