Aengineering schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:05:
het duizelt een beetje.
Einde van het jaar willen we allemaal onze APsystems omvormers kunnen sturen.
Met een ECU-R 2162 kan je nu energie management in de ema appinstellen.
even de ECU-C achterwegen gelaten want ik ga niet nog zo'n %$#T^U apparaat kopen van APsystems.
Daarom de ESP32 weg bewandeld maar deze krijg ik (NOG) niet gekoppeld, daar mee zou je ook kunne trottelen en dat lijkt me precies wat we willen!
Nu lees ik hier boven iets over custos software SMOOC op de ecu
Weet iemand al wat gewoon werkt?
Tja, 'gewoon werkt'... Nee, alles is ofwel gepruts ofwel duur in aanschaf lijkt het. Maar ik heb de ESP32 oplossing werkend gekregen inclusief throttling via Home Assistant, gisteren bij de negatieve prijzen heeft de ESP32-ECU ze netjes terug naar het minimum gezet en daarna weer aan.
Koppelen met de inverters was inderdaad even een gedoe, ik heb de ECU-R uit het stopcontact getrokken (en die is er niet meer ingeweest sindsdien). Daarna de automaat in de meterkast van de panelen even uitgezet en weer aan (minuutje ertussen). En via de ESP32-ECU webinterface het inverter nummer ingevuld en ben gaan koppelen.
De ESP32-ECU ligt op max 4 meter van de omvormers met het houtbouw/bitumendak ertussen.
DeYC600 verbond meteen, de QS1 had nog 2x een powercycle (volgens mij óók van de ESP32) en nog 15+ koppelverzoeken nodig - en toen deed ie het ook ineens. De aanhouder wint, zegmaar...
Er stonden nog wat zigbee module test-commando's in de ESP32-ECU wiki, en je kunt in de webinterface wat logging zien terwijl hij probeert te pairen, misschien helpt dat ook (zie ook daarvoor die wiki). De pinout van zowel de zigbee module als die van de ESP32 wil je ook 3x checken, want de nummering van die ESPs is altijd een drama, en voor flashen heb je andere pinnen nodig dan tijdens gebruik - maar volgens mij had je dat al gezien.
Voor de overige details zie mijn eerdere posts, hopelijk lukt het!
[
Voor 5% gewijzigd door
Scatman_II op 02-05-2026 20:42
]