Die heb ik zelf niet (ik gebruik de Victron meters), maar als iemand de code wil toevoegen dan zou ik dat accepteren.
Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:54:
https://github.com/bolkedebruin/openaps
Repo is nu live. Ik run deze zelf op mijn ECU-R PRO .
Let op! Installatie stop alle services die apsystems zelf runt en vervangt deze volledig. Je kan een rollback doen (er wordt een backup op de device gemaakt en SSH wordt aangezet, maar de rollback is niet getest). Eerste installatie kan even duren omdat de key generatie van dropbear even duurt.
De webservice runt op poort 443.
Ja dat begrijp je goed.grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:03:
[...]
Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?
Ik lees op de github pagina het volgende : "Supported hardware: APsystems ECU-R-Pro (serial prefix 2162…)" ik twijfel nu of ik mijn ECU-R met serie nummer die start met 2162.... wel of niet kan updaten. Wellicht heb ik geen ECU-R-Pro.grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:03:
[...]
Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?
Ja ik ben ook in verwarring want ik zou zeggen dat 2162 juist wel werkt..?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
ok, maar ik heb geen PRO maar er staat wel 2162xxx op, zou deze dan wel kunnen?smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
Sorry de 2162-XXX is de ECU-R-Pro, dus ja die werkt.
2160-XXX is de gewone.
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.
ok, thanks.smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:00:
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.
Echter heb ik moeite hoe dit te doen, in cmd prompt pasten waar de tar staat?
curl -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" \ http://192.168.2.172/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Even een kleine disclaimer. Het is misschien niet heel handig dit uit te voeren als je niet handig bent op de command line. Je bent echt een beta tester en er is geen garantie dat het goed gaat werken voor jou. Als er iets misgaat moet je niet bang zijn op de ECU in te loggen met SSH en snappen wat je daar gaat doen.grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:02:
[...]
ok, thanks.
Echter heb ik moeite hoe dit te doen, in cmd prompt pasten waar de tar staat?
curl -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" \ http://192.168.2.172/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
code:
Ja dit zal je moeten doen vanuit de plek waar je de tar.bz2 hebt geplaatst. Dit is dus op Windows, want ik heb het idee dat je dat gebruikt (zelf doe ik dat niet).
1
| curl.exe -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app |
[ Voor 4% gewijzigd door smooc op 02-06-2026 21:25 ]
Tuurlijk SSH! Met putty, sorry voor het lastig vallensmooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:18:
[...]
Even een kleine disclaimer. Het is misschien niet heel handig dit uit te voeren als je niet handig bent op de command line. Je bent echt een beta tester en er is geen garantie dat het goed gaat werken voor jou. Als er iets misgaat moet je niet bang zijn op de ECU in te loggen met SSH en snappen wat je daar gaat doen.code:Ja dit zal je moeten doen vanuit de plek waar je de tar.bz2 hebt geplaatst. Dit is dus op Windows, want ik heb het idee dat je dat gebruikt (zelf doe ik dat niet).
1 curl.exe -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Vind het niet lastig, maar ik maakte me een beetje zorgen. Vind het heel leuk als mensen gaan testen, maar vind het ook fijn als hun spul blijft werken ;-)grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:35:
[...]
Tuurlijk SSH! Met putty, sorry voor het lastig vallen
@smooc Ik vind het indrukwekkend wat je ter beschikking stelt maar is het grootste nadeel niet dat je inverters moeten blijven communiceren met het EMA portal om de 10 (of 12 nu) jarige garantie niet te verliezen...
.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Sure, dat valt in te bouwen - ze communiceren over mqtt en wat propietary simpele protocollen voor het grootste deel. Overigens zit er via datzelfde mqtt ook een backdoor in (ze kunnen arbitraire dingen doen op het apparaat). Dus het is up to you.Kristofferson schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:25:
@smooc Ik vind het indrukwekkend wat je ter beschikking stelt maar is het grootste nadeel niet dat je inverters moeten blijven communiceren met het EMA portal om de 10 (of 12 nu) jarige garantie niet te verliezen...
[Afbeelding]
De architectuur die ik heb gebouwd laat het eenvoudig toe om een mqtt client te hebben die metrics upstream stuurt.
Ziet er goed uit. Heeft iemand toevallig al getest met DS3-L?smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:54:
https://github.com/bolkedebruin/openaps
Repo is nu live. Ik run deze zelf op mijn ECU-R PRO .
Let op! Installatie stop alle services die apsystems zelf runt en vervangt deze volledig. Je kan een rollback doen (er wordt een backup op de device gemaakt en SSH wordt aangezet, maar de rollback is niet getest). Eerste installatie kan even duren omdat de key generatie van dropbear even duurt.
De webservice runt op poort 443.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik heb DS3-L's en zou het wel willen proberen maar ik wil ook volgend jaar m'n huis verkopen dus ik wil de EMA stats/app niet verstoren
.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als er een Raspberri Pi versie is spring ik meteen aan boord!
Don't be naive, you are not the customer - you are the product!
Het werkt inderdaaad niet op de ECU-R met 2160xxxx als serial.smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:00:
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.
Heb net de install uitgevoerd en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat, alleen lukt het niet meer om op de ECU met de web browser te komen. Ik krijg een "404 Page Not Found The page you requested was not found. " ik wacht nog even met de rollback wellicht heb je nog een idee.
Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.
Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.
[ Voor 35% gewijzigd door Bertus12 op 04-06-2026 21:20 ]
Ik gebruik zelf MacOS, maar zou geen verschil mogen maken. Ik kan morgen wat verder kijken als ik wat meer info van je heb.Bertus12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:59:
Heb net de install uitgevoerd en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat, alleen lukt het niet meer om op de ECU met de web browser te komen. Ik krijg een "404 Page Not Found The page you requested was not found. " ik wacht nog even met de rollback wellicht heb je nog een idee.
Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.
Geef maar aan welke info je nodig hebt, ben vandaag aan het werk dus de reactie zal niet meteen zijn.smooc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:35:
[...]
Ik gebruik zelf MacOS, maar zou geen verschil mogen maken. Ik kan morgen wat verder kijken als ik wat meer info van je heb.
pak versie 1.0.13 (of later), die zal wel werken. Ik heb een van de oude daemons online gelaten zodat het makkelijker te recoveren is mocht er iets mis zijn. Daarnaast ssh key management toegevoegd onder security.Bertus12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:06:
[...]
Geef maar aan welke info je nodig hebt, ben vandaag aan het werk dus de reactie zal niet meteen zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door smooc op 06-06-2026 12:45 ]
Het is nu gelukt, gewoon vanaf mijn macbook en jouw nieuwe instructies. Zo te zien heb je stevig door ontwikkeld. Goed werk zeg.smooc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:43:
[...]
pak versie 1.0.13 (of later), die zal wel werken. Ik heb een van de oude daemons online gelaten zodat het makkelijker te recoveren is mocht er iets mis zijn. Daarnaast ssh key management toegevoegd onder security.
Eerste puntje waar ik tegenaan loop is de ssh root login, ik gebruik :
ssh root@openaps
root@<MY_IP>'s password:
En geef dan mijn zelf gegenereerde wachtwoord in, die ik eerder in de web interface heb gezet. Dan krijg ik "Permission denied, please try again.", heb ik ergens overheen gelezen en gebruik ik het verkeerde wachtwoord ?
[ Voor 26% gewijzigd door Bertus12 op 06-06-2026 13:41 ]
het wachtwoord van de webinterface is niet hetzelfde als het wachtwoord voor ssh. Ga naar "security" en vul geef daar een "rsa" public key (geen edcsa, dat snapt de ecu niet). Deze zal worden toegevoegd aan authorized_keys en dan kan je er in met root. Let op dat je wel de ssh settings gebruikt zoals ik heb beschreven, want de ssh server is zo oud dat nieuwe dingen er niet op werken.Bertus12 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Het is nu gelukt, gewoon vanaf mijn macbook en jouw nieuwe instructies. Zo te zien heb je stevig door ontwikkeld. Goed werk zeg.
Eerste puntje waar ik tegenaan loop is de ssh root login, ik gebruik :
ssh root@openaps
root@<MY_IP>'s password:
En geef dan mijn zelf gegenereerde wachtwoord in, die ik eerder in de web interface heb gezet. Dan krijg ik "Permission denied, please try again.", heb ik ergens overheen gelezen en gebruik ik het verkeerde wachtwoord ?
Bedankt voor je hulp en tijd, ik heb inmiddels een ssh pub key toegevoegd en de .ssh/config file al aangepast en de ssh -v debug gebruikt maar nog geen succes. Zelfde ook op alma linux geprobeerd maar daar weigert ssh de connectie meteen. Is er een limit aan de ssh key lengte ik gebruik standaar 4096smooc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:55:
[...]
het wachtwoord van de webinterface is niet hetzelfde als het wachtwoord voor ssh. Ga naar "security" en vul geef daar een "rsa" public key (geen edcsa, dat snapt de ecu niet). Deze zal worden toegevoegd aan authorized_keys en dan kan je er in met root. Let op dat je wel de ssh settings gebruikt zoals ik heb beschreven, want de ssh server is zo oud dat nieuwe dingen er niet op werken.
Dat is te lang. The ssh server versie dateert uit 2013 en de cpu is okay maar niet zo snel. Ik denk dat 2048 de max is. Dit heb ik in mijn ssh config staanBertus12 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:24:
[...]
Bedankt voor je hulp en tijd, ik heb inmiddels een ssh pub key toegevoegd en de .ssh/config file al aangepast en de ssh -v debug gebruikt maar nog geen succes. Zelfde ook op alma linux geprobeerd maar daar weigert ssh de connectie meteen. Is er een limit aan de ssh key lengte ik gebruik standaar 4096
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Host ecu apsystems-ecu 10.X
HostName 10.X
User root
IdentityFile ~/.ssh/ecu_id_rsa
IdentitiesOnly yes
KexAlgorithms +diffie-hellman-group14-sha1
HostKeyAlgorithms +ssh-rsa
PubkeyAcceptedAlgorithms +ssh-rsa |
Inmiddels jouw config overgenomen met mijn info een nieuwe keypaar aangemaakt max 1024 maar nog geen ssh connectie. Ik laat het voor nu even en ga even genieten van mijn nieuwe dashbord.
Het ziet er echt goed uit.
Het ziet er echt goed uit.
probeer:Bertus12 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:11:
Inmiddels jouw config overgenomen met mijn info een nieuwe keypaar aangemaakt max 1024 maar nog geen ssh connectie. Ik laat het voor nu even en ga even genieten van mijn nieuwe dashbord.
Het ziet er echt goed uit.
code:
en gebruik mijn config.
1
2
3
4
| ssh-keygen -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access" - ~/.ssh/ecu_key — the private key - ~/.ssh/ecu_key.pub — the public key |
Helaas hiermee ook geen succes. Het blijft vreemd als je de ssh -v -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access" gebruikt zie je dat de key checksum die de web interface op de server laat zien gelijk is aan die op de client maar tcoh geen ssh connectie. Ik ga nog wat testen met ubuntu.smooc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:57:
[...]
probeer:code:en gebruik mijn config.
1 2 3 4 ssh-keygen -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access" - ~/.ssh/ecu_key — the private key - ~/.ssh/ecu_key.pub — the public key
Nieuw test systeem opgezet nieuwe keys aangemaakt met :
openaps web :Ubuntu-gen-key: SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU
Ubuntu : 2048 SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU ecu access (RSA)
Ze zijn toch hetzelfde.
code:
Hierna de pubkey in openaps gezet voor zekerheid de checksum vergeleken :1
| ssh-keygen -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access" |
openaps web :Ubuntu-gen-key: SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU
Ubuntu : 2048 SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU ecu access (RSA)
Ze zijn toch hetzelfde.
laat anders eens de output van ssh -v zien als je connectie probeert te maken
(dus ssh -v root@ecu)
(dus ssh -v root@ecu)
[ Voor 13% gewijzigd door smooc op 06-06-2026 21:18 ]
@smooc hier is de output, aangezien dit een test systeem is kan ik relatief eenvoudig wijzigingen aan brengen.
code:
En voor de zekerheid een schermprint van de openaps ssh key checksum:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| ssh -v openaps OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16, OpenSSL 3.0.13 30 Jan 2024 debug1: Reading configuration data /home/apsuser/.ssh/config debug1: /home/apsuser/.ssh/config line 1: Applying options for openaps debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for * debug1: Connecting to 10.x.x.x [10.x.x.x] port 22. debug1: Connection established. debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0 debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1 debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16 debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version dropbear_2012.55 debug1: compat_banner: no match: dropbear_2012.55 debug1: Authenticating to 10.x.x.x:22 as 'root' debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received debug1: kex: algorithm: diffie-hellman-group14-sha1 debug1: kex: host key algorithm: ssh-rsa debug1: kex: server->client cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none debug1: kex: client->server cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY debug1: SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY received debug1: Server host key: ssh-rsa SHA256:ZG6PvhyTt49BEmQ9OejdZJcV4hsgyCRWdtL8rFDzPM4 debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory debug1: Host '10.x.x.x' is known and matches the RSA host key. debug1: Found key in /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1 debug1: rekey out after 4294967296 blocks debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received debug1: rekey in after 4294967296 blocks debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug1: Next authentication method: publickey debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug1: Next authentication method: password |
[ Voor 7% gewijzigd door Bertus12 op 07-06-2026 10:30 ]
probeerBertus12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:21:
@smooc hier is de output, aangezien dit een test systeem is kan ik relatief eenvoudig wijzigingen aan brengen.code:En voor de zekerheid een schermprint van de openaps ssh key checksum:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ssh -v openaps OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16, OpenSSL 3.0.13 30 Jan 2024 debug1: Reading configuration data /home/apsuser/.ssh/config debug1: /home/apsuser/.ssh/config line 1: Applying options for openaps debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for * debug1: Connecting to 10.x.x.x [10.x.x.x] port 22. debug1: Connection established. debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0 debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1 debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16 debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version dropbear_2012.55 debug1: compat_banner: no match: dropbear_2012.55 debug1: Authenticating to 10.x.x.x:22 as 'root' debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received debug1: kex: algorithm: diffie-hellman-group14-sha1 debug1: kex: host key algorithm: ssh-rsa debug1: kex: server->client cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none debug1: kex: client->server cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY debug1: SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY received debug1: Server host key: ssh-rsa SHA256:ZG6PvhyTt49BEmQ9OejdZJcV4hsgyCRWdtL8rFDzPM4 debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory debug1: Host '10.x.x.x' is known and matches the RSA host key. debug1: Found key in /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1 debug1: rekey out after 4294967296 blocks debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received debug1: rekey in after 4294967296 blocks debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug1: Next authentication method: publickey debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug1: Next authentication method: password
[Afbeelding]
ssh -o PubkeyAcceptedAlgorithms=+ssh-rsa -i ~/.ssh/ecu_key root@openaps
anders svp een ssh -vvv (3x v)
Ik heb gelijk maar de extended debug gebruikt, hopelijk helpt dit.smooc schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:35:
[...]
probeer
ssh -o PubkeyAcceptedAlgorithms=+ssh-rsa -i ~/.ssh/ecu_key root@openaps
anders svp een ssh -vvv (3x v)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
| ssh -vvv -o PubkeyAcceptedAlgorithms=+ssh-rsa -i ~/.ssh/ecu_key root@openaps OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16, OpenSSL 3.0.13 30 Jan 2024 debug1: Reading configuration data /home/apsuser/.ssh/config debug1: /home/apsuser/.ssh/config line 1: Applying options for openaps debug3: kex names ok: [diffie-hellman-group14-sha1] debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for * debug2: resolve_canonicalize: hostname 10.x.x.x is address debug3: expanded UserKnownHostsFile '~/.ssh/known_hosts' -> '/home/apsuser/.ssh/known_hosts' debug3: expanded UserKnownHostsFile '~/.ssh/known_hosts2' -> '/home/apsuser/.ssh/known_hosts2' debug3: channel_clear_timeouts: clearing debug3: ssh_connect_direct: entering debug1: Connecting to 10.x.x.x [10.x.x.x] port 22. debug3: set_sock_tos: set socket 3 IP_TOS 0x10 debug1: Connection established. debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0 debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1 debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0 debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1 debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16 debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version dropbear_2012.55 debug1: compat_banner: no match: dropbear_2012.55 debug2: fd 3 setting O_NONBLOCK debug1: Authenticating to 10.x.x.x:22 as 'root' debug3: record_hostkey: found key type RSA in file /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1 debug3: load_hostkeys_file: loaded 1 keys from 10.x.x.x debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory debug3: order_hostkeyalgs: prefer hostkeyalgs: rsa-sha2-512-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-256-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-512,rsa-sha2-256,ssh-rsa debug3: send packet: type 20 debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent debug3: receive packet: type 20 debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received debug2: local client KEXINIT proposal debug2: KEX algorithms: sntrup761x25519-sha512@openssh.com,curve25519-sha256,curve25519-sha256@libssh.org,ecdh-sha2-nistp256,ecdh-sha2-nistp384,ecdh-sha2-nistp521,diffie-hellman-group-exchange-sha256,diffie-hellman-group16-sha512,diffie-hellman-group18-sha512,diffie-hellman-group14-sha256,diffie-hellman-group14-sha1,ext-info-c,kex-strict-c-v00@openssh.com debug2: host key algorithms: rsa-sha2-512-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-256-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-512,rsa-sha2-256,ssh-rsa,ssh-ed25519-cert-v01@openssh.com,ecdsa-sha2-nistp256-cert-v01@openssh.com,ecdsa-sha2-nistp384-cert-v01@openssh.com,ecdsa-sha2-nistp521-cert-v01@openssh.com,sk-ssh-ed25519-cert-v01@openssh.com,sk-ecdsa-sha2-nistp256-cert-v01@openssh.com,ssh-ed25519,ecdsa-sha2-nistp256,ecdsa-sha2-nistp384,ecdsa-sha2-nistp521,sk-ssh-ed25519@openssh.com,sk-ecdsa-sha2-nistp256@openssh.com debug2: ciphers ctos: chacha20-poly1305@openssh.com,aes128-ctr,aes192-ctr,aes256-ctr,aes128-gcm@openssh.com,aes256-gcm@openssh.com debug2: ciphers stoc: chacha20-poly1305@openssh.com,aes128-ctr,aes192-ctr,aes256-ctr,aes128-gcm@openssh.com,aes256-gcm@openssh.com debug2: MACs ctos: umac-64-etm@openssh.com,umac-128-etm@openssh.com,hmac-sha2-256-etm@openssh.com,hmac-sha2-512-etm@openssh.com,hmac-sha1-etm@openssh.com,umac-64@openssh.com,umac-128@openssh.com,hmac-sha2-256,hmac-sha2-512,hmac-sha1 debug2: MACs stoc: umac-64-etm@openssh.com,umac-128-etm@openssh.com,hmac-sha2-256-etm@openssh.com,hmac-sha2-512-etm@openssh.com,hmac-sha1-etm@openssh.com,umac-64@openssh.com,umac-128@openssh.com,hmac-sha2-256,hmac-sha2-512,hmac-sha1 debug2: compression ctos: none,zlib@openssh.com,zlib debug2: compression stoc: none,zlib@openssh.com,zlib debug2: languages ctos: debug2: languages stoc: debug2: first_kex_follows 0 debug2: reserved 0 debug2: peer server KEXINIT proposal debug2: KEX algorithms: diffie-hellman-group1-sha1,diffie-hellman-group14-sha1 debug2: host key algorithms: ssh-rsa debug2: ciphers ctos: aes128-ctr,3des-ctr,aes256-ctr,aes128-cbc,3des-cbc,aes256-cbc,twofish256-cbc,twofish-cbc,twofish128-cbc debug2: ciphers stoc: aes128-ctr,3des-ctr,aes256-ctr,aes128-cbc,3des-cbc,aes256-cbc,twofish256-cbc,twofish-cbc,twofish128-cbc debug2: MACs ctos: hmac-sha1-96,hmac-sha1,hmac-md5 debug2: MACs stoc: hmac-sha1-96,hmac-sha1,hmac-md5 debug2: compression ctos: zlib,zlib@openssh.com,none debug2: compression stoc: zlib,zlib@openssh.com,none debug2: languages ctos: debug2: languages stoc: debug2: first_kex_follows 0 debug2: reserved 0 debug1: kex: algorithm: diffie-hellman-group14-sha1 debug1: kex: host key algorithm: ssh-rsa debug1: kex: server->client cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none debug1: kex: client->server cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none debug2: bits set: 1049/2048 debug3: send packet: type 30 debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY debug3: receive packet: type 31 debug1: SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY received debug1: Server host key: ssh-rsa SHA256:ZG6PvhyTt49BEmQ9OejdZJcV4hsgyCRWdtL8rFDzPM4 debug3: record_hostkey: found key type RSA in file /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1 debug3: load_hostkeys_file: loaded 1 keys from 10.x.x.x debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory debug1: Host '10.x.x.x' is known and matches the RSA host key. debug1: Found key in /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1 debug2: bits set: 1062/2048 debug3: send packet: type 21 debug2: ssh_set_newkeys: mode 1 debug1: rekey out after 4294967296 blocks debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS debug3: receive packet: type 21 debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received debug2: ssh_set_newkeys: mode 0 debug1: rekey in after 4294967296 blocks debug3: send packet: type 5 debug3: receive packet: type 6 debug2: service_accept: ssh-userauth debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received debug3: send packet: type 50 debug3: receive packet: type 51 debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug3: start over, passed a different list publickey,password debug3: preferred gssapi-with-mic,publickey,keyboard-interactive,password debug3: authmethod_lookup publickey debug3: remaining preferred: keyboard-interactive,password debug3: authmethod_is_enabled publickey debug1: Next authentication method: publickey debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug2: pubkey_prepare: done debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug3: send packet: type 50 debug2: we sent a publickey packet, wait for reply debug3: receive packet: type 51 debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit debug3: send packet: type 50 debug2: we sent a publickey packet, wait for reply debug3: receive packet: type 51 debug1: Authentications that can continue: publickey,password debug2: we did not send a packet, disable method debug3: authmethod_lookup password debug3: remaining preferred: ,password debug3: authmethod_is_enabled password debug1: Next authentication method: password root@10.x.x.x's password: |
Ik heb exact hetzelfde en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat.Bertus12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:59:
Heb net de install uitgevoerd en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat, alleen lukt het niet meer om op de ECU met de web browser te komen. Ik krijg een "404 Page Not Found The page you requested was not found. " ik wacht nog even met de rollback wellicht heb je nog een idee.
Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.
Gebruik wel windows, zou ik het via een mac moeten gaan proberen zoals Bertus12 heeft gedaan?
Getest met versie 1.13
Wat is exact hetzelfde? Wat heb je precies uitgevoerd en wat werkt er niet? Welke ECU gebruik je? De bug van @Bertus12 was gefixt.grotegok schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:08:
[...]
Ik heb exact hetzelfde en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat.
Gebruik wel windows, zou ik het via een mac moeten gaan proberen zoals Bertus12 heeft gedaan?
Getest met versie 1.13
De nieuwe versie 1.1.X heeft andere packaging. Maar als ie 1.13 probeerde te installeren en die werkt deels niet moeten we recoveren voordat ie de nieuwe install kan doen.
Mijn bug is met jouw hulp gefixed.smooc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:09:
[...]
Wat is exact hetzelfde? Wat heb je precies uitgevoerd en wat werkt er niet? Welke ECU gebruik je? De bug van @Bertus12 was gefixt.
De nieuwe versie 1.1.X heeft andere packaging. Maar als ie 1.13 probeerde te installeren en die werkt deels niet moeten we recoveren voordat ie de nieuwe install kan doen.
@grotegok bij mij was in eerste instantie de complete install mislukt, na een aanpassing van het install script, als ik mij goed herinner de optie -H "Expect:" toegevoegd (ben ik niet 100% zeker van) werkte het wel.
Bash:
1
2
| curl -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" \ http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app |
thanks, helaas blijf ik hetzelfde houdenBertus12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:10:
[...]
Mijn bug is met jouw hulp gefixed.
@grotegok bij mij was in eerste instantie de complete install mislukt, na een aanpassing van het install script, als ik mij goed herinner de optie -H "Expect:" toegevoegd (ben ik niet 100% zeker van) werkte het wel.Bash:
1 2 curl -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" \ http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
C:\Windows\System32>curl -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" http://192.168.2.171/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
{"res":0,"value":0,"result":""}
Ook met powershell exact hetzelfde, met commando:
curl.exe -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" ` http://192.168.2.171/inde...ment/exec_upgrade_ecu_app
Weet niet goed meer wat nu te doen helaas, device is een "ECU_R_ID": "2162........."
Update: zie een nieuwe release, krijg het volgende
PS C:\test> $ECU_IP="192.168.2.171"
PS C:\test> $BS=(Get-ChildItem build/openaps-bootstrap-v1.1.6.tar.gz | Select-Object -First 1).FullName
PS C:\test> curl.exe -H "Expect:" -F "file=@$BS" "[url="http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app"]http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app[/url]"
{"res":1,"result":"Error: Tar extraction failed."}
PS C:\test>
[ Voor 31% gewijzigd door grotegok op 10-06-2026 19:02 ]
Ik ben geen windows / powershell kenner en zou zelf nog eerder wsl gebruiken, is dat misschien een optie voor jou?, anders wachten op smooc.grotegok schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:05:
[...]
thanks, helaas blijf ik hetzelfde houden
C:\Windows\System32>chat
{"res":0,"value":0,"result":""}
Ook met powershell exact hetzelfde, met commando:
curl.exe -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" ` http://192.168.2.171/inde...ment/exec_upgrade_ecu_app
Weet niet goed meer wat nu te doen helaas, device is een "ECU_R_ID": "2162........."
Update: zie een nieuwe release, krijg het volgende
PS C:\test> $ECU_IP="192.168.2.171"
PS C:\test> $BS=(Get-ChildItem build/openaps-bootstrap-v1.1.6.tar.gz | Select-Object -First 1).FullName
PS C:\test> curl.exe -H "Expect:" -F "file=@$BS" "[url="http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app"]http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app[/url]"
{"res":1,"result":"Error: Tar extraction failed."}
PS C:\test>
@grotegok gebruik de nieuwste release (de bootstrap) met .bz2 op het einde. De tar.gz. package was een foutje van mijn kant, de standaard firmware kan die niet uitpakken.
{"res":0,"value":0,"result":""}
Is positief antwoord. Wacht dan even en probeer dan de ssh toegang uit (MET de instructies die in de docs staan)
{"res":0,"value":0,"result":""}
Is positief antwoord. Wacht dan even en probeer dan de ssh toegang uit (MET de instructies die in de docs staan)
[ Voor 30% gewijzigd door smooc op 11-06-2026 23:19 ]
YES, het werkt! dank!smooc schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:18:
@grotegok gebruik de nieuwste release (de bootstrap) met .bz2 op het einde. De tar.gz. package was een foutje van mijn kant, de standaard firmware kan die niet uitpakken.
{"res":0,"value":0,"result":""}
Is positief antwoord. Wacht dan even en probeer dan de ssh toegang uit (MET de instructies die in de docs staan)
login as: root
root@192.168.2.171's password:
[1988] Jun 12 06:05:48 lastlog_perform_login: Couldn't stat /var/log/lastlog: No such file or directory
[1988] Jun 12 06:05:48 lastlog_openseek: /var/log/lastlog is not a file or direc tory!
root@APS-ECU:~# opkg update
Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Inflating http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openaps.
root@APS-ECU:~# opkg install openaps-base openaps-inv-driver openaps-ecu-zb \
openaps-ecu-web openaps-ecu-sunspec openaps-recoveryd
Installing openaps-base (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-base_v1.1.7_all.ipk.
Installing openaps-inv-driver (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-inv-driver_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.i pk.
Installing openaps-ecu-zb (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-ecu-zb_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Installing openaps-ecu-web (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-ecu-web_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Installing openaps-recoveryd (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-recoveryd_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Installing openaps-ecu-sunspec (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-ecu-sunspec_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Package openaps-recoveryd (v1.1.7) installed in root is up to date.
Configuring openaps-base.
openaps-base: + /etc/inv-driver/settings.json (ecu_id=216200038368 mac=80:97:1b:03:5e:2a pan=5E2A)
Configuring openaps-inv-driver.
inv-driver not running
inv-driver started (pid 2208)
inv-driver ready: /var/run/inv-driver.sock
Configuring openaps-recoveryd.
recoveryd stopped
recoveryd started (pid 2233)
recoveryd ready: /var/run/recoveryd.sock
Configuring openaps-ecu-web.
ecu-web not running
ecu-web started (pid 2248) — https on :443
Configuring openaps-ecu-zb.
ecu-zb stopped
ecu-zb: stock inverter stack (main.exe/monitor.exe) is running and owns /dev/ttyO2 — NOT starting.
Disable stock first: opkg remove apsystems-stock (then reboot), then: /etc/rcS.d/S53-ecu-zb start
Configuring openaps-ecu-sunspec.
ecu-sunspec started
root@APS-ECU:~#
root@APS-ECU:~# opkg remove apsystems-stock
Removing package apsystems-stock from root...
apsystems-stock: stock DISABLED — manager launch commented in /etc/rcS.d/S50ecu_init, processes stopped.
SSH persists via openaps-dropbear (S98). idwriter (:4540) stops at the next reboot.
Reboot to fully drop stock; reinstall apsystems-stock to restore it.
root@APS-ECU:~# /sbin/reboot
Broadcast message from root@APS-ECU (pts/0) (Fri Jun 12 06:15:20 2026):
The system is going down for reboot NOW!
root@APS-ECU:~#
Na de installatie van de bootstrap (stap 2 van https://github.com/bolkedebruin/openaps) lukt de login met ssh niet vanaf b.v. MacOS, foutmelding is dan iets als:Oplossing is wat opties mee te geven aan ssh zodat de oudere versie ondersteund wordt:
Unable to negotiate with 192.168.1.99 port 22: no matching key exchange method found. Their offer: diffie-hellman-group1-sha1,diffie-hellman-group14-sha1
ssh -o HostkeyAlgorithms=+ssh-rsa -o KexAlgorithms=+diffi root@192.168.1.99
Ging prima met putty, daarna keys accepteren in de popupp1eterdeboer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:18:
Na de installatie van de bootstrap (stap 2 van https://github.com/bolkedebruin/openaps) lukt de login met ssh niet vanaf b.v. MacOS, foutmelding is dan iets als:Oplossing is wat opties mee te geven aan ssh zodat de oudere versie ondersteund wordt:Unable to negotiate with 192.168.1.99 port 22: no matching key exchange method found. Their offer: diffie-hellman-group1-sha1,diffie-hellman-group14-sha1ssh -o HostkeyAlgorithms=+ssh-rsa -o KexAlgorithms=+diffi root@192.168.1.99
Er is iets vreemds zichtbaar op mijn installatie met versie v1.0.13, voor de tweede keer deze week wordt er geen opwek door openaps geregistreerd. Als ik de ECU reboot werkt het weer voor 1 a 2 dagen. Zie afbeeldingen.
[ Voor 42% gewijzigd door Bertus12 op 12-06-2026 13:28 ]
o das interessant. Heb je wat meer info? Wat zeggen de logs? Staat er iets in events of alarms? Lijkt erop dat er een sunrise event gemist wordt. Bij reboot doet ie nieuwe broadcast om inverters to ontdekken. Vindt het opzelfde tijdstip plaats? Wel gek trouwens dat de andere metrics er wel zijn.
@smooc kun je jouw local profile base grid delen?
Victron-shift toepassing is de bedoeling. Ik zie dat de dafault stand niet alle getallen zijn ingegeven.
Victron-shift toepassing is de bedoeling. Ik zie dat de dafault stand niet alle getallen zijn ingegeven.
het is een override. Dus je overschrijft de settings van de grid profile (en je zal binnen de specs van de grid profile moeten blijven). QS1(a)s ondersteunen het niet - althans niet de slope en zijn dus aan / uit.grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:26:
@smooc kun je jouw local profile base grid delen?
Victron-shift toepassing is de bedoeling. Ik zie dat de dafault stand niet alle getallen zijn ingegeven.
mmm, de originele firmware haalt op beetje vreemde manier de tijd op (mqtt). zal even kijken wat er kan, wil liever niet meer dependencies makengrotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:21:
Ik zie dat bij events de tijd op 1-1-2000 staat. Is er mogelijkheid NTP in te stellen?
of middels SSH het juiste commando. Ben al flink aan het zoekensmooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:31:
[...]
mmm, de originele firmware haalt op beetje vreemde manier de tijd op (mqtt). zal even kijken wat er kan, wil liever niet meer dependencies maken
Ik heb een watchdog toegevoegd aan 1.1.9. Ik denk dat je modem ophoudt met antwoorden op gegeven ogenblik en een reset nodig heeft. Dat zit er nu in.Bertus12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:24:
Er is iets vreemds zichtbaar op mijn installatie met versie v1.0.13, voor de tweede keer deze week wordt er geen opwek door openaps geregistreerd. Als ik de ECU reboot werkt het weer voor 1 a 2 dagen. Zie afbeeldingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de ECU heeft het niet. Alleen rdate en dat werkt niet meer. Ik ben openntpd aan het toevoegen als package. Zal er over ca 15min zijn.grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:32:
[...]
of middels SSH het juiste commando. Ben al flink aan het zoeken
het is ntpdate geworden.grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:32:
[...]
of middels SSH het juiste commando. Ben al flink aan het zoeken
opkg install ntpdate
root@APS-ECU:/etc/network# opkg install ntpdate
Unknown package 'ntpdate'.
Collected errors:
* opkg_install_cmd: Cannot install package ntpdate.
root@APS-ECU:/etc/network#
eerst opkg updategrotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:22:
[...]
root@APS-ECU:/etc/network# opkg install ntpdate
Unknown package 'ntpdate'.
Collected errors:
* opkg_install_cmd: Cannot install package ntpdate.
root@APS-ECU:/etc/network#
root@APS-ECU:~# opkg update
Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
wget: server returned error: HTTP/1.1 502 Bad Gateway
Collected errors:
* opkg_download: Failed to download http://127.0.0.1:8071//Packages.gz, wget returned 1.
root@APS-ECU:~#
Ik zou proberen eerst de datum in de buurt van vandaag te krijgen want de proxy doet tls en als jouw ecu nu op “2000” staat gaat het niet werken
root@APS-ECU:~# date
Sat Jan 1 00:01:26 CET 2000
root@APS-ECU:~# sudo date
-sh: sudo: command not found
root@APS-ECU:~# date -s "2026-06-12 19:38:00"
Fri Jun 12 19:38:00 CEST 2026
root@APS-ECU:~# opkg update
Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Inflating http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openaps.
root@APS-ECU:~# opkg install ntpdate
Installing ntpdate (v1.1.10) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//ntpdate_v1.1.10_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Configuring ntpdate.
ntpdate started (pid 1597)
root@APS-ECU:~#
TOP!!!
Sat Jan 1 00:01:26 CET 2000
root@APS-ECU:~# sudo date
-sh: sudo: command not found
root@APS-ECU:~# date -s "2026-06-12 19:38:00"
Fri Jun 12 19:38:00 CEST 2026
root@APS-ECU:~# opkg update
Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Inflating http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openaps.
root@APS-ECU:~# opkg install ntpdate
Installing ntpdate (v1.1.10) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//ntpdate_v1.1.10_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Configuring ntpdate.
ntpdate started (pid 1597)
root@APS-ECU:~#
TOP!!!
[ Voor 24% gewijzigd door grotegok op 12-06-2026 19:42 ]
De Alarms:smooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:45:
o das interessant. Heb je wat meer info? Wat zeggen de logs? Staat er iets in events of alarms? Lijkt erop dat er een sunrise event gemist wordt. Bij reboot doet ie nieuwe broadcast om inverters to ontdekken. Vindt het opzelfde tijdstip plaats? Wel gek trouwens dat de andere metrics er wel zijn.
De events van de web interface hier staan wel alle inverters op:
Laatste stuk uit /var/log/messages, waarbij ************ telkens de zelfde inverter is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 0 polls (0/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 1 polls (1/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 0 polls (0/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 1 polls (1/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 1 polls (1/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 1 polls (1/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds: Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800 Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: fdwatch - 0 polls (0/sec) Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: timers - 3 allocated, 3 active, 0 free |
[ Voor 3% gewijzigd door Bertus12 op 12-06-2026 20:06 ]
@smooc in je beschrijving staat:
Grid-protection profile management: select base profile (e.g. EN 50549-1), apply per inverter, verify on read-back, audit
Bij mij staan er geen base profiles beschikbaar, klopt dit?
Verder zie ik bij events:
12-6-2026, 19:54:15 info Sunrise
Sunrise lijkt mij niet om 19:54
Laatste vraag, hoe kan ik met een instructie "throttle' doen vanuit HomeAssistant? Tip?
Grid-protection profile management: select base profile (e.g. EN 50549-1), apply per inverter, verify on read-back, audit
Bij mij staan er geen base profiles beschikbaar, klopt dit?
Verder zie ik bij events:
12-6-2026, 19:54:15 info Sunrise
Sunrise lijkt mij niet om 19:54
Laatste vraag, hoe kan ik met een instructie "throttle' doen vanuit HomeAssistant? Tip?
Op je laatste vraag: the firmware runt modbus op poort 502 volgens de sunspec standaard. Er zijn twee sunspec integraties beschikbaar voor HA die kan je gebruiken om te throttlen. Victron spreekt direct sunspec.grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:30:
@smooc in je beschrijving staat:
Grid-protection profile management: select base profile (e.g. EN 50549-1), apply per inverter, verify on read-back, audit
Bij mij staan er geen base profiles beschikbaar, klopt dit?
Verder zie ik bij events:
12-6-2026, 19:54:15 info Sunrise
Sunrise lijkt mij niet om 19:54
Laatste vraag, hoe kan ik met een instructie "throttle' doen vanuit HomeAssistant? Tip?
The grid profiles was ik vergeten om te packagen. Die zitten er nu in (opkg update && opkg upgrade)
sunsrise/sunset wordt gezet wanneer de ecu de inverters weer ziet (de inverters vertellen niet wanneer sunrise is). Dit gebeurt ook bij een herstart. Misschien moet ik het hernoemen.
Dankjewel, de gridprofiles zijn nu zichtbaar.smooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:29:
[...]
Op je laatste vraag: the firmware runt modbus op poort 502 volgens de sunspec standaard. Er zijn twee sunspec integraties beschikbaar voor HA die kan je gebruiken om te throttlen. Victron spreekt direct sunspec.
The grid profiles was ik vergeten om te packagen. Die zitten er nu in (opkg update && opkg upgrade)
sunsrise/sunset wordt gezet wanneer de ecu de inverters weer ziet (de inverters vertellen niet wanneer sunrise is). Dit gebeurt ook bij een herstart. Misschien moet ik het hernoemen.
Sunspec throttle ben ik mee aan het stoeien in HA
@smooc ik heb v1.1.13 succesvol geinstalleerd en 6 van mijn 7 QS1A inverters toegevoegd met de hand. De zevende wil niet lukken. Ik krijg steeds dat Zigbee 'busy met telemetry-poll' is. Het lijkt erop dat er zo weinig tijd tussen twee pollings zit dat ik er niet tussen kom. Suggesties?
@smooc
Paar vragen:
1: betreffende SunSpec: Mijn victron ziet perfect de ECU als PV inverter. HA ook echter krijg ik niet ID 123 write enabled aangezien sunspec2 app in HA deze als disabled ziet.
Volgens https://github.com/bolkedebruin/openaps/tree/main/docs/sunspec moet ik deze mogelijk enablen maar er staat ook dat deze default al op write staat, dus goed.
Klopt het dat home/sunspec.json niet bestaat?
Heel graag een kleine hint ;-)
2: Op het dashboard zie ik geen grafiek mbt het vermogen, wel kan ik erover hooveren en zie aan de rechterkant de bijbehorende gegevens van de marker. Het lijkt erop dat er wel data is maar de lijn niet zichtbaar is. Getest in chrome en edge browser.
3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.
En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)
Paar vragen:
1: betreffende SunSpec: Mijn victron ziet perfect de ECU als PV inverter. HA ook echter krijg ik niet ID 123 write enabled aangezien sunspec2 app in HA deze als disabled ziet.
Volgens https://github.com/bolkedebruin/openaps/tree/main/docs/sunspec moet ik deze mogelijk enablen maar er staat ook dat deze default al op write staat, dus goed.
Klopt het dat home/sunspec.json niet bestaat?
Heel graag een kleine hint ;-)
2: Op het dashboard zie ik geen grafiek mbt het vermogen, wel kan ik erover hooveren en zie aan de rechterkant de bijbehorende gegevens van de marker. Het lijkt erop dat er wel data is maar de lijn niet zichtbaar is. Getest in chrome en edge browser.
3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.
En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:18:
@smooc
, de zonnepanelen werken nog prima.
Ik ben het met je eens dat dit een mooi stukje werk is.
@smooc
Uitval is een groot woord, de ECU is ergens de weg kwijt geraakt dus eigenlijk meer een nieuwe uitdaging3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.
En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)
Ik ben het met je eens dat dit een mooi stukje werk is.
[ Voor 3% gewijzigd door Bertus12 op 14-06-2026 08:41 ]
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:18:
@smooc
Paar vragen:
1: betreffende SunSpec: Mijn victron ziet perfect de ECU als PV inverter. HA ook echter krijg ik niet ID 123 write enabled aangezien sunspec2 app in HA deze als disabled ziet.
Volgens https://github.com/bolkedebruin/openaps/tree/main/docs/sunspec moet ik deze mogelijk enablen maar er staat ook dat deze default al op write staat, dus goed.
Klopt het dat home/sunspec.json niet bestaat?
Heel graag een kleine hint ;-)
[Afbeelding]
2: Op het dashboard zie ik geen grafiek mbt het vermogen, wel kan ik erover hooveren en zie aan de rechterkant de bijbehorende gegevens van de marker. Het lijkt erop dat er wel data is maar de lijn niet zichtbaar is. Getest in chrome en edge browser.
[Afbeelding]
3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.
En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)
- Ik zie dat https://github.com/CJNE/ha-sunspec de curtailment niet aan zet. Dat is een beperking van die integratie niet van de OpenAPS. Daar zal een aanpassingen aan plaatsmoeten vinden of evt andere integratie gebruiken. Ik gebruik zelf de Victron integratie, vandaar dat ik het niet eerder heb gezien. Ik heb de docs geupdated voor wat meer info.
- Kan je de browser log laten zien? Ik gebruik Firefox/Mac of Safari. Heb Chrome snel gecheckt maar die werkt bij mij gewoon.
Zou gefixt moeten zijn in 1.1.14. Ik heb pre-emptie toegevoegd zodat telemetry niet in de weg zou moeten gaan zitten.souris schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:59:
@smooc ik heb v1.1.13 succesvol geinstalleerd en 6 van mijn 7 QS1A inverters toegevoegd met de hand. De zevende wil niet lukken. Ik krijg steeds dat Zigbee 'busy met telemetry-poll' is. Het lijkt erop dat er zo weinig tijd tussen twee pollings zit dat ik er niet tussen kom. Suggesties?
1.1.15 geinstalleerd. Ik kom nu wel een stap verder, maar ben er nog niet:smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Zou gefixt moeten zijn in 1.1.14. Ik heb pre-emptie toegevoegd zodat telemetry niet in de weg zou moeten gaan zitten.
Stage: Error
Current: 806000060609 Step: rendezvous on PAN 0xFFFF warning: module not restored to operating PAN: pairing primitive failed: set-module-pan (pan=0x827A ch=16): no modem ack Channel 0 (sweep 0–0) — telemetry paused Error: add 806000060609: migrate: module to 0xFFFF: pairing primitive failed: set-module-pan (pan=0xFFFF ch=16): no modem ack
edit:
laat maar, na een reboot gaat het wel goed. Dank voor de fix!
laat maar, na een reboot gaat het wel goed. Dank voor de fix!
[ Voor 9% gewijzigd door souris op 14-06-2026 10:45 ]
1: Dank! Ik ga ermee aan de slagsmooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:38:
[...]
- Ik zie dat https://github.com/CJNE/ha-sunspec de curtailment niet aan zet. Dat is een beperking van die integratie niet van de OpenAPS. Daar zal een aanpassingen aan plaatsmoeten vinden of evt andere integratie gebruiken. Ik gebruik zelf de Victron integratie, vandaar dat ik het niet eerder heb gezien. Ik heb de docs geupdated voor wat meer info.
- Kan je de browser log laten zien? Ik gebruik Firefox/Mac of Safari. Heb Chrome snel gecheckt maar die werkt bij mij gewoon.
2: Het is ook op mijn mobiel, denk dat het met oude data van jaar 2000 te maken heeft, is dit te wissen?
ik heb dit staat (letop, de verhogende spanning is ivm spanningsval over mijn kabelBertus12 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:41:
Andere vraag, mijn openaps doet het nu ook weer al moet de reboot nog gebeuren. Hebben jullie hier iets staan en wat doet zo één profile eigenlijk?
[Afbeelding]
Als hier geen profiel staat wat gebeurd er dan, worden dan de oude settings overgenomen of is het gewoon beter hier EN50549-1 te selecteren. Dit is niet iets waar ik in thuis ben zoals wel duidelijk zal zijngrotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:52:
[...]
ik heb dit staat (letop, de verhogende spanning is ivm spanningsval over mijn kabel
[Afbeelding]
De max is model bepaald, en die zijn hardcoded (specs van apsystems). Welk model heb je?grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:55:
@smooc
Ik zie dat max 750Watt per DS3 is ingesteld, daarnet ging ik daar flink over, klopt ook want ik heb 880W DS3 versie, is dit aan te passen? Misschien als gebruiker in te stell en, per type omvormer.
[Afbeelding]
Over 2, goeie weet ik eigenlijk niet (of het er mee te maken heeft) zou ik even moeten nazoeken. OpenAPS ruimt de database normaliter opgegeven ogenblik dus zou zichzelf ook moeten herstellen misschien.grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:48:
[...]
1: Dank! Ik ga ermee aan de slag
2: Het is ook op mijn mobiel, denk dat het met oude data van jaar 2000 te maken heeft, is dit te wissen?
Ik heb 5 stuks DS3 880W versie, overigens denk ik dat er een rekenfoutje in zit want ik kom soms op1.1Kw per omvormer. Had dit gelezen bij ESP ECu https://github.com/patience4711/ESP32-read-APS-inverterssmooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:02:
[...]
De max is model bepaald, en die zijn hardcoded (specs van apsystems). Welk model heb je?
Is het mogelijk de database handmatig te wissen, of alleen die entry van 2000? Denk overigens dat het probleem is, want 2000 staat aan de linkerkant en rechts alle andere entriessmooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:04:
[...]
Over 2, goeie weet ik eigenlijk niet (of het er mee te maken heeft) zou ik even moeten nazoeken. OpenAPS ruimt de database normaliter opgegeven ogenblik dus zou zichzelf ook moeten herstellen misschien.
Volgens mij blijft in de APS omvormer staan wat erin is gezet, totdat je het overschrijft.Bertus12 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Als hier geen profiel staat wat gebeurd er dan, worden dan de oude settings overgenomen of is het gewoon beter hier EN50549-1 te selecteren. Dit is niet iets waar ik in thuis ben zoals wel duidelijk zal zijn.
Dus geen profiel gekozen betekent dat je het bestaande (voorheen) profiel hebt.
dat is het wel, maar dat zal via php moeten want de cli voor sqlite staat niet op de box. En heb nu niet direct iets klaar liggen dat dat voor je doet.grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:11:
[...]
Is het mogelijk de database handmatig te wissen, of alleen die entry van 2000? Denk overigens dat het probleem is, want 2000 staat aan de linkerkant en rechts alle andere entries
Dat is correct, echter de originele firmware had een issue met de Q1SA's waardoor grid profiles uberhaupt niet werden toegepast.grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Volgens mij blijft in de APS omvormer staan wat erin is gezet, totdat je het overschrijft.
Dus geen profiel gekozen betekent dat je het bestaande (voorheen) profiel hebt.
Voor de specifieke houd OpenAPS het ook zo dat je binnen grid profile je eigen profiel kan toepassen. Als Vmax bv 260 van de grid profile dan kan je je omvormer specifieke Vmax niet op 265 zettten, op 255 wel.
Ik zou dus als je geen profiel geladen hebt dit op de EU versie zetten.
Welk model rapporteert OpenAPS?grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb 5 stuks DS3 880W versie, overigens denk ik dat er een rekenfoutje in zit want ik kom soms op1.1Kw per omvormer. Had dit gelezen bij ESP ECu https://github.com/patience4711/ESP32-read-APS-inverters
Het wattage wordt berekend aan de hand van Watts = VA × PF . VA is Maximum Continuous Output Power and PF is de efficientie. Er zijn meerdere DS3 modellen die ook nog per continent kunnen verschillen :-).
Met dank aan smooc zit ik nu ook op 1.1.15 en heb het profile op EN50549-1 (230 V · 23 pts) gezet nu maar even kijken of mijn ECU zich blijft gedragen.
als je van https://<ecu>/api/fleet jouw model numbers kan posten (of in private bericht) kan ik even checken of dit om detectie gaat of over iets anders.grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb 5 stuks DS3 880W versie, overigens denk ik dat er een rekenfoutje in zit want ik kom soms op1.1Kw per omvormer. Had dit gelezen bij ESP ECu https://github.com/patience4711/ESP32-read-APS-inverters
Opgelost met release 1.1.16, top!!!smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Welk model rapporteert OpenAPS?
Het wattage wordt berekend aan de hand van Watts = VA × PF . VA is Maximum Continuous Output Power and PF is de efficientie. Er zijn meerdere DS3 modellen die ook nog per continent kunnen verschillen :-).
Ook opgelost, met 1.1.18, top!smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:04:
[...]
Over 2, goeie weet ik eigenlijk niet (of het er mee te maken heeft) zou ik even moeten nazoeken. OpenAPS ruimt de database normaliter opgegeven ogenblik dus zou zichzelf ook moeten herstellen misschien.
Nee, das misschien een wat ferme tekst. AES is alleen beschikbaar voor nieuwere inverters dus je kan er ook niet zo veel aan doen. Het "risico" is dat eventueel iemand anders jouw inverters kan uitlezen door het verkeer te sniffen indien plaintext. En als men heel ingewikkeld doet zelfs kan besturen. Misschien heeft de FSB interesse in jouw dak?Bertus12 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:32:
Als ik op de Inverters page kijk zie ik bij Encryption de melding "Plaintext link misconfigured or foreign unit" zie afbeelding, dit is bij alle 9 inverters. Is dit nog iets wat aandacht nodig heeft ?
[Afbeelding]
ik heb nu een spook inverter in mijn openaps systeem. Een keer een tikfout gemaakt bij het handmatig invoeren. Deze inverter is wel toegevoegd, maar dus altijd offline. Is deze te verwijderen? De optie 'replace' heb ik geprobeerd, maar dat haalt niets uit.
Goed punt. Als je nu update, kan je inverters verwijderen uit het "inverter" schermsouris schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:40:
ik heb nu een spook inverter in mijn openaps systeem. Een keer een tikfout gemaakt bij het handmatig invoeren. Deze inverter is wel toegevoegd, maar dus altijd offline. Is deze te verwijderen? De optie 'replace' heb ik geprobeerd, maar dat haalt niets uit.
Ik heb heel veel events/alamen waarbij de omvormers uit gaan:
over_freq_aux freq=50.0 v=251.1 w=0.0
Elk event meldt zich met over_freq_aux, klopt dit wel?
Terwijl ik het local-site profiel al heb aangepast als test:
AB = 257 VAD = 268 VAY = 257 V
over_freq_aux freq=50.0 v=251.1 w=0.0
Elk event meldt zich met over_freq_aux, klopt dit wel?
Terwijl ik het local-site profiel al heb aangepast als test:
AB = 257 VAD = 268 VAY = 257 V
Bij mij gebeurt dit ook. Dat gaat te samen met een drop in wattage. APSystems hebben aantal slechtere badges gehad met matige capacitors. Dus dan treedt de fout niet op door een van de 'trip' waarden, maar doordat er intern niet goed zit. Er zijn verschillende videos van op het net.grotegok schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:24:
Ik heb heel veel events/alamen waarbij de omvormers uit gaan:
over_freq_aux freq=50.0 v=251.1 w=0.0
Elk event meldt zich met over_freq_aux, klopt dit wel?
Terwijl ik het local-site profiel al heb aangepast als test:
AB = 257 VAD = 268 VAY = 257 V
Ik heb er contact over opgenomen met de importeur SolarTeam in mijn geval. Maar die wilde een onderhoudscontract om ze te vervangen, welke net zo duur is als een nieuwe. Dus nog geen stap verder op het moment.
Lang verhaal kort: check of je alarm samenhangt met een wattage drop. Dikke kans dat je het zelfde euvel hebt.
@smooc
Op 16 juni en vandaag 18 juni heeft de FSB toegeslagen en mijn energie afgetapt
. Gelukkig alleen visueel. Zie grafiek vandaag 10:30 hieronder en van de DSMR grafiek die helaas niet verder terug gaat. Enig idee waarom dit gebeurd?
:strip_exif()/f/image/6HdyOSB7RKL2fYnOIosaKG0M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZ3T9p9FWHGpaVysTEnAXi55.jpg?f=fotoalbum_large)
En de versies installed:
opkg list-installed |grep openaps
openaps-base - v1.1.20
openaps-dropbear - v1.1.13
openaps-ecu-sunspec - v1.1.20
openaps-ecu-web - v1.1.20
openaps-ecu-zb - v1.1.19
openaps-inv-driver - v1.1.20
openaps-recoveryd - v1.1.19
openaps-tls-proxy - v1.1.19
Op 16 juni en vandaag 18 juni heeft de FSB toegeslagen en mijn energie afgetapt
:strip_exif()/f/image/6HdyOSB7RKL2fYnOIosaKG0M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZ3T9p9FWHGpaVysTEnAXi55.jpg?f=fotoalbum_large)
En de versies installed:
opkg list-installed |grep openaps
openaps-base - v1.1.20
openaps-dropbear - v1.1.13
openaps-ecu-sunspec - v1.1.20
openaps-ecu-web - v1.1.20
openaps-ecu-zb - v1.1.19
openaps-inv-driver - v1.1.20
openaps-recoveryd - v1.1.19
openaps-tls-proxy - v1.1.19
[ Voor 12% gewijzigd door Bertus12 op 18-06-2026 10:40 ]
ik heb je pm gestuurdBertus12 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:36:
@smooc
Op 16 juni en vandaag 18 juni heeft de FSB toegeslagen en mijn energie afgetapt. Gelukkig alleen visueel. Zie grafiek vandaag 10:30 hieronder en van de DSMR grafiek die helaas niet verder terug gaat. Enig idee waarom dit gebeurd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de versies installed:
opkg list-installed |grep openaps
openaps-base - v1.1.20
openaps-dropbear - v1.1.13
openaps-ecu-sunspec - v1.1.20
openaps-ecu-web - v1.1.20
openaps-ecu-zb - v1.1.19
openaps-inv-driver - v1.1.20
openaps-recoveryd - v1.1.19
openaps-tls-proxy - v1.1.19
/f/image/ixwpmLzVdtivVKzck26ZEBrA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W9Pfi6Y42hFjoDeykzt8qz5y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jAWi7Rm1FjRI29tT5qHTiLyU.jpg?f=fotoalbum_large)