APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Die heb ik zelf niet (ik gebruik de Victron meters), maar als iemand de code wil toevoegen dan zou ik dat accepteren.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:54:
https://github.com/bolkedebruin/openaps

Repo is nu live. Ik run deze zelf op mijn ECU-R PRO .

Let op! Installatie stop alle services die apsystems zelf runt en vervangt deze volledig. Je kan een rollback doen (er wordt een backup op de device gemaakt en SSH wordt aangezet, maar de rollback is niet getest). Eerste installatie kan even duren omdat de key generatie van dropbear even duurt.

De webservice runt op poort 443.
Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?
Ja dat begrijp je goed.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?
Ik lees op de github pagina het volgende : "Supported hardware: APsystems ECU-R-Pro (serial prefix 2162…)" ik twijfel nu of ik mijn ECU-R met serie nummer die start met 2162.... wel of niet kan updaten. Wellicht heb ik geen ECU-R-Pro.

  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 23:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ja ik ben ook in verwarring want ik zou zeggen dat 2162 juist wel werkt..?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Sorry de 2162-XXX is de ECU-R-Pro, dus ja die werkt.

2160-XXX is de gewone.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
Sorry de 2162-XXX is de ECU-R-Pro, dus ja die werkt.

2160-XXX is de gewone.
ok, maar ik heb geen PRO maar er staat wel 2162xxx op, zou deze dan wel kunnen?

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:00:
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.
ok, thanks.
Echter heb ik moeite hoe dit te doen, in cmd prompt pasten waar de tar staat?
curl -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" \ http://192.168.2.172/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:02:
[...]

ok, thanks.
Echter heb ik moeite hoe dit te doen, in cmd prompt pasten waar de tar staat?
curl -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" \ http://192.168.2.172/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Even een kleine disclaimer. Het is misschien niet heel handig dit uit te voeren als je niet handig bent op de command line. Je bent echt een beta tester en er is geen garantie dat het goed gaat werken voor jou. Als er iets misgaat moet je niet bang zijn op de ECU in te loggen met SSH en snappen wat je daar gaat doen.
code:
1
curl.exe -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Ja dit zal je moeten doen vanuit de plek waar je de tar.bz2 hebt geplaatst. Dit is dus op Windows, want ik heb het idee dat je dat gebruikt (zelf doe ik dat niet).

[ Voor 4% gewijzigd door smooc op 02-06-2026 21:25 ]


  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Even een kleine disclaimer. Het is misschien niet heel handig dit uit te voeren als je niet handig bent op de command line. Je bent echt een beta tester en er is geen garantie dat het goed gaat werken voor jou. Als er iets misgaat moet je niet bang zijn op de ECU in te loggen met SSH en snappen wat je daar gaat doen.
code:
1
curl.exe -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Ja dit zal je moeten doen vanuit de plek waar je de tar.bz2 hebt geplaatst. Dit is dus op Windows, want ik heb het idee dat je dat gebruikt (zelf doe ik dat niet).
Tuurlijk SSH! Met putty, sorry voor het lastig vallen

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Tuurlijk SSH! Met putty, sorry voor het lastig vallen
Vind het niet lastig, maar ik maakte me een beetje zorgen. Vind het heel leuk als mensen gaan testen, maar vind het ook fijn als hun spul blijft werken ;-)

  • Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@smooc Ik vind het indrukwekkend wat je ter beschikking stelt maar is het grootste nadeel niet dat je inverters moeten blijven communiceren met het EMA portal om de 10 (of 12 nu) jarige garantie niet te verliezen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_NiWCrN-eBBkGcWfzxfD2qPers=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zi3OvfNUZwFcUDYsOuFw7xe.png?f=fotoalbum_large

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Kristofferson schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:25:
@smooc Ik vind het indrukwekkend wat je ter beschikking stelt maar is het grootste nadeel niet dat je inverters moeten blijven communiceren met het EMA portal om de 10 (of 12 nu) jarige garantie niet te verliezen...

[Afbeelding]
Sure, dat valt in te bouwen - ze communiceren over mqtt en wat propietary simpele protocollen voor het grootste deel. Overigens zit er via datzelfde mqtt ook een backdoor in (ze kunnen arbitraire dingen doen op het apparaat). Dus het is up to you.

De architectuur die ik heb gebouwd laat het eenvoudig toe om een mqtt client te hebben die metrics upstream stuurt.

  • verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:11
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:54:
https://github.com/bolkedebruin/openaps

Repo is nu live. Ik run deze zelf op mijn ECU-R PRO .

Let op! Installatie stop alle services die apsystems zelf runt en vervangt deze volledig. Je kan een rollback doen (er wordt een backup op de device gemaakt en SSH wordt aangezet, maar de rollback is niet getest). Eerste installatie kan even duren omdat de key generatie van dropbear even duurt.

De webservice runt op poort 443.
Ziet er goed uit. Heeft iemand toevallig al getest met DS3-L?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 23:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb DS3-L's en zou het wel willen proberen maar ik wil ook volgend jaar m'n huis verkopen dus ik wil de EMA stats/app niet verstoren :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:19

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Als er een Raspberri Pi versie is spring ik meteen aan boord!

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!


  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:00:
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.
Het werkt inderdaaad niet op de ECU-R met 2160xxxx als serial.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Heb net de install uitgevoerd en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat, alleen lukt het niet meer om op de ECU met de web browser te komen. Ik krijg een "404 Page Not Found The page you requested was not found. " ik wacht nog even met de rollback wellicht heb je nog een idee.

Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.

[ Voor 35% gewijzigd door Bertus12 op 04-06-2026 21:20 ]


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:59:
Heb net de install uitgevoerd en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat, alleen lukt het niet meer om op de ECU met de web browser te komen. Ik krijg een "404 Page Not Found The page you requested was not found. " ik wacht nog even met de rollback wellicht heb je nog een idee.

Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.
Ik gebruik zelf MacOS, maar zou geen verschil mogen maken. Ik kan morgen wat verder kijken als ik wat meer info van je heb.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:35:
[...]

Ik gebruik zelf MacOS, maar zou geen verschil mogen maken. Ik kan morgen wat verder kijken als ik wat meer info van je heb.
Geef maar aan welke info je nodig hebt, ben vandaag aan het werk dus de reactie zal niet meteen zijn.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Geef maar aan welke info je nodig hebt, ben vandaag aan het werk dus de reactie zal niet meteen zijn.
pak versie 1.0.13 (of later), die zal wel werken. Ik heb een van de oude daemons online gelaten zodat het makkelijker te recoveren is mocht er iets mis zijn. Daarnaast ssh key management toegevoegd onder security.

[ Voor 23% gewijzigd door smooc op 06-06-2026 12:45 ]


  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:43:
[...]

pak versie 1.0.13 (of later), die zal wel werken. Ik heb een van de oude daemons online gelaten zodat het makkelijker te recoveren is mocht er iets mis zijn. Daarnaast ssh key management toegevoegd onder security.
Het is nu gelukt, gewoon vanaf mijn macbook en jouw nieuwe instructies. Zo te zien heb je stevig door ontwikkeld. Goed werk zeg. _/-\o_

Eerste puntje waar ik tegenaan loop is de ssh root login, ik gebruik :

ssh root@openaps
root@<MY_IP>'s password:

En geef dan mijn zelf gegenereerde wachtwoord in, die ik eerder in de web interface heb gezet. Dan krijg ik "Permission denied, please try again.", heb ik ergens overheen gelezen en gebruik ik het verkeerde wachtwoord ?

[ Voor 26% gewijzigd door Bertus12 op 06-06-2026 13:41 ]


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Het is nu gelukt, gewoon vanaf mijn macbook en jouw nieuwe instructies. Zo te zien heb je stevig door ontwikkeld. Goed werk zeg. _/-\o_

Eerste puntje waar ik tegenaan loop is de ssh root login, ik gebruik :

ssh root@openaps
root@<MY_IP>'s password:

En geef dan mijn zelf gegenereerde wachtwoord in, die ik eerder in de web interface heb gezet. Dan krijg ik "Permission denied, please try again.", heb ik ergens overheen gelezen en gebruik ik het verkeerde wachtwoord ?
het wachtwoord van de webinterface is niet hetzelfde als het wachtwoord voor ssh. Ga naar "security" en vul geef daar een "rsa" public key (geen edcsa, dat snapt de ecu niet). Deze zal worden toegevoegd aan authorized_keys en dan kan je er in met root. Let op dat je wel de ssh settings gebruikt zoals ik heb beschreven, want de ssh server is zo oud dat nieuwe dingen er niet op werken.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:55:
[...]

het wachtwoord van de webinterface is niet hetzelfde als het wachtwoord voor ssh. Ga naar "security" en vul geef daar een "rsa" public key (geen edcsa, dat snapt de ecu niet). Deze zal worden toegevoegd aan authorized_keys en dan kan je er in met root. Let op dat je wel de ssh settings gebruikt zoals ik heb beschreven, want de ssh server is zo oud dat nieuwe dingen er niet op werken.
Bedankt voor je hulp en tijd, ik heb inmiddels een ssh pub key toegevoegd en de .ssh/config file al aangepast en de ssh -v debug gebruikt maar nog geen succes. Zelfde ook op alma linux geprobeerd maar daar weigert ssh de connectie meteen. Is er een limit aan de ssh key lengte ik gebruik standaar 4096

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Bedankt voor je hulp en tijd, ik heb inmiddels een ssh pub key toegevoegd en de .ssh/config file al aangepast en de ssh -v debug gebruikt maar nog geen succes. Zelfde ook op alma linux geprobeerd maar daar weigert ssh de connectie meteen. Is er een limit aan de ssh key lengte ik gebruik standaar 4096
Dat is te lang. The ssh server versie dateert uit 2013 en de cpu is okay maar niet zo snel. Ik denk dat 2048 de max is. Dit heb ik in mijn ssh config staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Host ecu apsystems-ecu 10.X
    HostName 10.X
    User root
    IdentityFile ~/.ssh/ecu_id_rsa
    IdentitiesOnly yes
    KexAlgorithms +diffie-hellman-group14-sha1
    HostKeyAlgorithms +ssh-rsa
    PubkeyAcceptedAlgorithms +ssh-rsa

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Inmiddels jouw config overgenomen met mijn info een nieuwe keypaar aangemaakt max 1024 maar nog geen ssh connectie. Ik laat het voor nu even en ga even genieten van mijn nieuwe dashbord.

Het ziet er echt goed uit.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:11:
Inmiddels jouw config overgenomen met mijn info een nieuwe keypaar aangemaakt max 1024 maar nog geen ssh connectie. Ik laat het voor nu even en ga even genieten van mijn nieuwe dashbord.

Het ziet er echt goed uit.
probeer:
code:
1
2
3
4
  ssh-keygen -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access"

  - ~/.ssh/ecu_key — the private key
  - ~/.ssh/ecu_key.pub — the public key
en gebruik mijn config.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:57:
[...]

probeer:
code:
1
2
3
4
  ssh-keygen -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access"

  - ~/.ssh/ecu_key — the private key
  - ~/.ssh/ecu_key.pub — the public key
en gebruik mijn config.
Helaas hiermee ook geen succes. Het blijft vreemd als je de ssh -v -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access" gebruikt zie je dat de key checksum die de web interface op de server laat zien gelijk is aan die op de client maar tcoh geen ssh connectie. Ik ga nog wat testen met ubuntu.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Nieuw test systeem opgezet nieuwe keys aangemaakt met :
code:
1
ssh-keygen -t rsa -b 2048 -m PEM -f ~/.ssh/ecu_key -C "ecu access"
Hierna de pubkey in openaps gezet voor zekerheid de checksum vergeleken :

openaps web :Ubuntu-gen-key: SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU
Ubuntu : 2048 SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU ecu access (RSA)

Ze zijn toch hetzelfde.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
laat anders eens de output van ssh -v zien als je connectie probeert te maken

(dus ssh -v root@ecu)

[ Voor 13% gewijzigd door smooc op 06-06-2026 21:18 ]


  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
@smooc hier is de output, aangezien dit een test systeem is kan ik relatief eenvoudig wijzigingen aan brengen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
ssh -v openaps
OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16, OpenSSL 3.0.13 30 Jan 2024
debug1: Reading configuration data /home/apsuser/.ssh/config
debug1: /home/apsuser/.ssh/config line 1: Applying options for openaps
debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for *
debug1: Connecting to 10.x.x.x [10.x.x.x] port 22.
debug1: Connection established.
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1
debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16
debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version dropbear_2012.55
debug1: compat_banner: no match: dropbear_2012.55
debug1: Authenticating to 10.x.x.x:22 as 'root'
debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received
debug1: kex: algorithm: diffie-hellman-group14-sha1
debug1: kex: host key algorithm: ssh-rsa
debug1: kex: server->client cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none
debug1: kex: client->server cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none
debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY
debug1: SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY received
debug1: Server host key: ssh-rsa SHA256:ZG6PvhyTt49BEmQ9OejdZJcV4hsgyCRWdtL8rFDzPM4
debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory
debug1: Host '10.x.x.x' is known and matches the RSA host key.
debug1: Found key in /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1
debug1: rekey out after 4294967296 blocks
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent
debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received
debug1: rekey in after 4294967296 blocks
debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Next authentication method: publickey
debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Next authentication method: password
En voor de zekerheid een schermprint van de openaps ssh key checksum:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6j_zqnZEFLgXlkxgzdcbyGB0xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Jm96G6Yx0iQ6t8XBR4KricC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bertus12 op 07-06-2026 10:30 ]


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:21:
@smooc hier is de output, aangezien dit een test systeem is kan ik relatief eenvoudig wijzigingen aan brengen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
ssh -v openaps
OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16, OpenSSL 3.0.13 30 Jan 2024
debug1: Reading configuration data /home/apsuser/.ssh/config
debug1: /home/apsuser/.ssh/config line 1: Applying options for openaps
debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for *
debug1: Connecting to 10.x.x.x [10.x.x.x] port 22.
debug1: Connection established.
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1
debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16
debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version dropbear_2012.55
debug1: compat_banner: no match: dropbear_2012.55
debug1: Authenticating to 10.x.x.x:22 as 'root'
debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received
debug1: kex: algorithm: diffie-hellman-group14-sha1
debug1: kex: host key algorithm: ssh-rsa
debug1: kex: server->client cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none
debug1: kex: client->server cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none
debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY
debug1: SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY received
debug1: Server host key: ssh-rsa SHA256:ZG6PvhyTt49BEmQ9OejdZJcV4hsgyCRWdtL8rFDzPM4
debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory
debug1: Host '10.x.x.x' is known and matches the RSA host key.
debug1: Found key in /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1
debug1: rekey out after 4294967296 blocks
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent
debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received
debug1: rekey in after 4294967296 blocks
debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Next authentication method: publickey
debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Next authentication method: password
En voor de zekerheid een schermprint van de openaps ssh key checksum:

[Afbeelding]
probeer

ssh -o PubkeyAcceptedAlgorithms=+ssh-rsa -i ~/.ssh/ecu_key root@openaps

anders svp een ssh -vvv (3x v)

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:35:
[...]

probeer

ssh -o PubkeyAcceptedAlgorithms=+ssh-rsa -i ~/.ssh/ecu_key root@openaps

anders svp een ssh -vvv (3x v)
Ik heb gelijk maar de extended debug gebruikt, hopelijk helpt dit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
ssh -vvv -o PubkeyAcceptedAlgorithms=+ssh-rsa -i ~/.ssh/ecu_key root@openaps
OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16, OpenSSL 3.0.13 30 Jan 2024
debug1: Reading configuration data /home/apsuser/.ssh/config
debug1: /home/apsuser/.ssh/config line 1: Applying options for openaps
debug3: kex names ok: [diffie-hellman-group14-sha1]
debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for *
debug2: resolve_canonicalize: hostname 10.x.x.x is address
debug3: expanded UserKnownHostsFile '~/.ssh/known_hosts' -> '/home/apsuser/.ssh/known_hosts'
debug3: expanded UserKnownHostsFile '~/.ssh/known_hosts2' -> '/home/apsuser/.ssh/known_hosts2'
debug3: channel_clear_timeouts: clearing
debug3: ssh_connect_direct: entering
debug1: Connecting to 10.x.x.x [10.x.x.x] port 22.
debug3: set_sock_tos: set socket 3 IP_TOS 0x10
debug1: Connection established.
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key type 0
debug1: identity file /home/apsuser/.ssh/ecu_key-cert type -1
debug1: Local version string SSH-2.0-OpenSSH_9.6p1 Ubuntu-3ubuntu13.16
debug1: Remote protocol version 2.0, remote software version dropbear_2012.55
debug1: compat_banner: no match: dropbear_2012.55
debug2: fd 3 setting O_NONBLOCK
debug1: Authenticating to 10.x.x.x:22 as 'root'
debug3: record_hostkey: found key type RSA in file /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1
debug3: load_hostkeys_file: loaded 1 keys from 10.x.x.x
debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory
debug3: order_hostkeyalgs: prefer hostkeyalgs: rsa-sha2-512-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-256-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-512,rsa-sha2-256,ssh-rsa
debug3: send packet: type 20
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT sent
debug3: receive packet: type 20
debug1: SSH2_MSG_KEXINIT received
debug2: local client KEXINIT proposal
debug2: KEX algorithms: sntrup761x25519-sha512@openssh.com,curve25519-sha256,curve25519-sha256@libssh.org,ecdh-sha2-nistp256,ecdh-sha2-nistp384,ecdh-sha2-nistp521,diffie-hellman-group-exchange-sha256,diffie-hellman-group16-sha512,diffie-hellman-group18-sha512,diffie-hellman-group14-sha256,diffie-hellman-group14-sha1,ext-info-c,kex-strict-c-v00@openssh.com
debug2: host key algorithms: rsa-sha2-512-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-256-cert-v01@openssh.com,rsa-sha2-512,rsa-sha2-256,ssh-rsa,ssh-ed25519-cert-v01@openssh.com,ecdsa-sha2-nistp256-cert-v01@openssh.com,ecdsa-sha2-nistp384-cert-v01@openssh.com,ecdsa-sha2-nistp521-cert-v01@openssh.com,sk-ssh-ed25519-cert-v01@openssh.com,sk-ecdsa-sha2-nistp256-cert-v01@openssh.com,ssh-ed25519,ecdsa-sha2-nistp256,ecdsa-sha2-nistp384,ecdsa-sha2-nistp521,sk-ssh-ed25519@openssh.com,sk-ecdsa-sha2-nistp256@openssh.com
debug2: ciphers ctos: chacha20-poly1305@openssh.com,aes128-ctr,aes192-ctr,aes256-ctr,aes128-gcm@openssh.com,aes256-gcm@openssh.com
debug2: ciphers stoc: chacha20-poly1305@openssh.com,aes128-ctr,aes192-ctr,aes256-ctr,aes128-gcm@openssh.com,aes256-gcm@openssh.com
debug2: MACs ctos: umac-64-etm@openssh.com,umac-128-etm@openssh.com,hmac-sha2-256-etm@openssh.com,hmac-sha2-512-etm@openssh.com,hmac-sha1-etm@openssh.com,umac-64@openssh.com,umac-128@openssh.com,hmac-sha2-256,hmac-sha2-512,hmac-sha1
debug2: MACs stoc: umac-64-etm@openssh.com,umac-128-etm@openssh.com,hmac-sha2-256-etm@openssh.com,hmac-sha2-512-etm@openssh.com,hmac-sha1-etm@openssh.com,umac-64@openssh.com,umac-128@openssh.com,hmac-sha2-256,hmac-sha2-512,hmac-sha1
debug2: compression ctos: none,zlib@openssh.com,zlib
debug2: compression stoc: none,zlib@openssh.com,zlib
debug2: languages ctos:
debug2: languages stoc:
debug2: first_kex_follows 0
debug2: reserved 0
debug2: peer server KEXINIT proposal
debug2: KEX algorithms: diffie-hellman-group1-sha1,diffie-hellman-group14-sha1
debug2: host key algorithms: ssh-rsa
debug2: ciphers ctos: aes128-ctr,3des-ctr,aes256-ctr,aes128-cbc,3des-cbc,aes256-cbc,twofish256-cbc,twofish-cbc,twofish128-cbc
debug2: ciphers stoc: aes128-ctr,3des-ctr,aes256-ctr,aes128-cbc,3des-cbc,aes256-cbc,twofish256-cbc,twofish-cbc,twofish128-cbc
debug2: MACs ctos: hmac-sha1-96,hmac-sha1,hmac-md5
debug2: MACs stoc: hmac-sha1-96,hmac-sha1,hmac-md5
debug2: compression ctos: zlib,zlib@openssh.com,none
debug2: compression stoc: zlib,zlib@openssh.com,none
debug2: languages ctos:
debug2: languages stoc:
debug2: first_kex_follows 0
debug2: reserved 0
debug1: kex: algorithm: diffie-hellman-group14-sha1
debug1: kex: host key algorithm: ssh-rsa
debug1: kex: server->client cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none
debug1: kex: client->server cipher: aes128-ctr MAC: hmac-sha1 compression: none
debug2: bits set: 1049/2048
debug3: send packet: type 30
debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY
debug3: receive packet: type 31
debug1: SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY received
debug1: Server host key: ssh-rsa SHA256:ZG6PvhyTt49BEmQ9OejdZJcV4hsgyCRWdtL8rFDzPM4
debug3: record_hostkey: found key type RSA in file /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1
debug3: load_hostkeys_file: loaded 1 keys from 10.x.x.x
debug1: load_hostkeys: fopen /home/apsuser/.ssh/known_hosts2: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts: No such file or directory
debug1: load_hostkeys: fopen /etc/ssh/ssh_known_hosts2: No such file or directory
debug1: Host '10.x.x.x' is known and matches the RSA host key.
debug1: Found key in /home/apsuser/.ssh/known_hosts:1
debug2: bits set: 1062/2048
debug3: send packet: type 21
debug2: ssh_set_newkeys: mode 1
debug1: rekey out after 4294967296 blocks
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS sent
debug1: expecting SSH2_MSG_NEWKEYS
debug3: receive packet: type 21
debug1: SSH2_MSG_NEWKEYS received
debug2: ssh_set_newkeys: mode 0
debug1: rekey in after 4294967296 blocks
debug3: send packet: type 5
debug3: receive packet: type 6
debug2: service_accept: ssh-userauth
debug1: SSH2_MSG_SERVICE_ACCEPT received
debug3: send packet: type 50
debug3: receive packet: type 51
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug3: start over, passed a different list publickey,password
debug3: preferred gssapi-with-mic,publickey,keyboard-interactive,password
debug3: authmethod_lookup publickey
debug3: remaining preferred: keyboard-interactive,password
debug3: authmethod_is_enabled publickey
debug1: Next authentication method: publickey
debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug1: Will attempt key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug2: pubkey_prepare: done
debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug3: send packet: type 50
debug2: we sent a publickey packet, wait for reply
debug3: receive packet: type 51
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug1: Offering public key: /home/apsuser/.ssh/ecu_key RSA SHA256:TBTxh8t1xdbqfb6E86PcHPFvlON6MOWG6NtmZCxEjVU explicit
debug3: send packet: type 50
debug2: we sent a publickey packet, wait for reply
debug3: receive packet: type 51
debug1: Authentications that can continue: publickey,password
debug2: we did not send a packet, disable method
debug3: authmethod_lookup password
debug3: remaining preferred: ,password
debug3: authmethod_is_enabled password
debug1: Next authentication method: password
root@10.x.x.x's password:

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Problemen zijn gefixt. Nog bezig met de Raspberry versie

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Bertus12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:59:
Heb net de install uitgevoerd en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat, alleen lukt het niet meer om op de ECU met de web browser te komen. Ik krijg een "404 Page Not Found The page you requested was not found. " ik wacht nog even met de rollback wellicht heb je nog een idee.

Aanvulling : ik heb een "ECU_R_ID": "2162.........", "maxUID": 9, "Version": "ECU_R_PRO_2.0.7", en zie net dat de install niet gelukt is kan nog steeds https://<myIP>/index.php/hidden gebruiken. Deze eerste poging was vanaf MacOS, volgende wordt vanaf Linux. Wordt vervolgd.
Ik heb exact hetzelfde en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat.
Gebruik wel windows, zou ik het via een mac moeten gaan proberen zoals Bertus12 heeft gedaan?
Getest met versie 1.13

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:08:
[...]

Ik heb exact hetzelfde en krijg : {"res":0,"value":0,"result":""}% als resultaat.
Gebruik wel windows, zou ik het via een mac moeten gaan proberen zoals Bertus12 heeft gedaan?
Getest met versie 1.13
Wat is exact hetzelfde? Wat heb je precies uitgevoerd en wat werkt er niet? Welke ECU gebruik je? De bug van @Bertus12 was gefixt.

De nieuwe versie 1.1.X heeft andere packaging. Maar als ie 1.13 probeerde te installeren en die werkt deels niet moeten we recoveren voordat ie de nieuwe install kan doen.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Wat is exact hetzelfde? Wat heb je precies uitgevoerd en wat werkt er niet? Welke ECU gebruik je? De bug van @Bertus12 was gefixt.

De nieuwe versie 1.1.X heeft andere packaging. Maar als ie 1.13 probeerde te installeren en die werkt deels niet moeten we recoveren voordat ie de nieuwe install kan doen.
Mijn bug is met jouw hulp gefixed.

@grotegok bij mij was in eerste instantie de complete install mislukt, na een aanpassing van het install script, als ik mij goed herinner de optie -H "Expect:" toegevoegd (ben ik niet 100% zeker van) werkte het wel.
Bash:
1
2
curl -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" \
     http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Bertus12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Mijn bug is met jouw hulp gefixed.

@grotegok bij mij was in eerste instantie de complete install mislukt, na een aanpassing van het install script, als ik mij goed herinner de optie -H "Expect:" toegevoegd (ben ik niet 100% zeker van) werkte het wel.
Bash:
1
2
curl -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" \
     http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
thanks, helaas blijf ik hetzelfde houden
C:\Windows\System32>curl -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" http://192.168.2.171/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app

{"res":0,"value":0,"result":""}

Ook met powershell exact hetzelfde, met commando:
curl.exe -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" ` http://192.168.2.171/inde...ment/exec_upgrade_ecu_app

Weet niet goed meer wat nu te doen helaas, device is een "ECU_R_ID": "2162........."

Update: zie een nieuwe release, krijg het volgende

PS C:\test> $ECU_IP="192.168.2.171"

PS C:\test> $BS=(Get-ChildItem build/openaps-bootstrap-v1.1.6.tar.gz | Select-Object -First 1).FullName

PS C:\test> curl.exe -H "Expect:" -F "file=@$BS" "[url="http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app"]http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app[/url]"

{"res":1,"result":"Error: Tar extraction failed."}

PS C:\test>

[ Voor 31% gewijzigd door grotegok op 10-06-2026 19:02 ]


  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
grotegok schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:05:
[...]

thanks, helaas blijf ik hetzelfde houden
C:\Windows\System32>chat

{"res":0,"value":0,"result":""}

Ook met powershell exact hetzelfde, met commando:
curl.exe -H "Expect:" -F "file=@openaps-v1.0.13-ecu.tar.bz2" ` http://192.168.2.171/inde...ment/exec_upgrade_ecu_app

Weet niet goed meer wat nu te doen helaas, device is een "ECU_R_ID": "2162........."

Update: zie een nieuwe release, krijg het volgende

PS C:\test> $ECU_IP="192.168.2.171"

PS C:\test> $BS=(Get-ChildItem build/openaps-bootstrap-v1.1.6.tar.gz | Select-Object -First 1).FullName

PS C:\test> curl.exe -H "Expect:" -F "file=@$BS" "[url="http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app"]http://$ECU_IP/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app[/url]"

{"res":1,"result":"Error: Tar extraction failed."}

PS C:\test>
Ik ben geen windows / powershell kenner en zou zelf nog eerder wsl gebruiken, is dat misschien een optie voor jou?, anders wachten op smooc.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
@grotegok gebruik de nieuwste release (de bootstrap) met .bz2 op het einde. De tar.gz. package was een foutje van mijn kant, de standaard firmware kan die niet uitpakken.

{"res":0,"value":0,"result":""}

Is positief antwoord. Wacht dan even en probeer dan de ssh toegang uit (MET de instructies die in de docs staan)

[ Voor 30% gewijzigd door smooc op 11-06-2026 23:19 ]


  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:18:
@grotegok gebruik de nieuwste release (de bootstrap) met .bz2 op het einde. De tar.gz. package was een foutje van mijn kant, de standaard firmware kan die niet uitpakken.

{"res":0,"value":0,"result":""}

Is positief antwoord. Wacht dan even en probeer dan de ssh toegang uit (MET de instructies die in de docs staan)
YES, het werkt! dank!
login as: root
root@192.168.2.171's password:
[1988] Jun 12 06:05:48 lastlog_perform_login: Couldn't stat /var/log/lastlog: No                    such file or directory
[1988] Jun 12 06:05:48 lastlog_openseek: /var/log/lastlog is not a file or direc                   tory!
root@APS-ECU:~# opkg update
Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Inflating http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.
Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openaps.
root@APS-ECU:~# opkg install openaps-base openaps-inv-driver openaps-ecu-zb \
             openaps-ecu-web openaps-ecu-sunspec openaps-recoveryd
Installing openaps-base (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-base_v1.1.7_all.ipk.
Installing openaps-inv-driver (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-inv-driver_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.i                   pk.

Installing openaps-ecu-zb (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-ecu-zb_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Installing openaps-ecu-web (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-ecu-web_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Installing openaps-recoveryd (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-recoveryd_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Installing openaps-ecu-sunspec (v1.1.7) to root...
Downloading http://127.0.0.1:8071//openaps-ecu-sunspec_v1.1.7_armv7ahf-vfp-neon.ipk.
Package openaps-recoveryd (v1.1.7) installed in root is up to date.
Configuring openaps-base.
openaps-base: + /etc/inv-driver/settings.json (ecu_id=216200038368 mac=80:97:1b:03:5e:2a pan=5E2A)
Configuring openaps-inv-driver.
inv-driver not running
inv-driver started (pid 2208)
inv-driver ready: /var/run/inv-driver.sock
Configuring openaps-recoveryd.
recoveryd stopped
recoveryd started (pid 2233)
recoveryd ready: /var/run/recoveryd.sock
Configuring openaps-ecu-web.
ecu-web not running
ecu-web started (pid 2248) — https on :443
Configuring openaps-ecu-zb.
ecu-zb stopped
ecu-zb: stock inverter stack (main.exe/monitor.exe) is running and owns /dev/ttyO2 — NOT starting.
  Disable stock first:  opkg remove apsystems-stock  (then reboot), then: /etc/rcS.d/S53-ecu-zb start
Configuring openaps-ecu-sunspec.
ecu-sunspec started
root@APS-ECU:~#
root@APS-ECU:~# opkg remove apsystems-stock
Removing package apsystems-stock from root...
apsystems-stock: stock DISABLED — manager launch commented in /etc/rcS.d/S50ecu_init, processes stopped.
  SSH persists via openaps-dropbear (S98). idwriter (:4540) stops at the next reboot.
  Reboot to fully drop stock; reinstall apsystems-stock to restore it.
root@APS-ECU:~# /sbin/reboot

Broadcast message from root@APS-ECU (pts/0) (Fri Jun 12 06:15:20 2026):

The system is going down for reboot NOW!
root@APS-ECU:~#

  • p1eterdeboer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-06 19:04
Na de installatie van de bootstrap (stap 2 van https://github.com/bolkedebruin/openaps) lukt de login met ssh niet vanaf b.v. MacOS, foutmelding is dan iets als:
Unable to negotiate with 192.168.1.99 port 22: no matching key exchange method found. Their offer: diffie-hellman-group1-sha1,diffie-hellman-group14-sha1
Oplossing is wat opties mee te geven aan ssh zodat de oudere versie ondersteund wordt:
ssh -o HostkeyAlgorithms=+ssh-rsa -o KexAlgorithms=+diffi root@192.168.1.99

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
p1eterdeboer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:18:
Na de installatie van de bootstrap (stap 2 van https://github.com/bolkedebruin/openaps) lukt de login met ssh niet vanaf b.v. MacOS, foutmelding is dan iets als:
Unable to negotiate with 192.168.1.99 port 22: no matching key exchange method found. Their offer: diffie-hellman-group1-sha1,diffie-hellman-group14-sha1
Oplossing is wat opties mee te geven aan ssh zodat de oudere versie ondersteund wordt:
ssh -o HostkeyAlgorithms=+ssh-rsa -o KexAlgorithms=+diffi root@192.168.1.99
Ging prima met putty, daarna keys accepteren in de popup

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Er is iets vreemds zichtbaar op mijn installatie met versie v1.0.13, voor de tweede keer deze week wordt er geen opwek door openaps geregistreerd. Als ik de ECU reboot werkt het weer voor 1 a 2 dagen. Zie afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okR9KOM75oKh2vlfg8qZbVv2wdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wG7ZEEMfhmaXR4TNNqz4zrU.png?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BDK7Hji8DX9u0bWSfrfJoVfOxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9WKfVRlSfmhf1JNrf4Ac9gy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Bertus12 op 12-06-2026 13:28 ]


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
o das interessant. Heb je wat meer info? Wat zeggen de logs? Staat er iets in events of alarms? Lijkt erop dat er een sunrise event gemist wordt. Bij reboot doet ie nieuwe broadcast om inverters to ontdekken. Vindt het opzelfde tijdstip plaats? Wel gek trouwens dat de andere metrics er wel zijn.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Ik zie dat bij events de tijd op 1-1-2000 staat. Is er mogelijkheid NTP in te stellen?

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
@smooc kun je jouw local profile base grid delen?
Victron-shift toepassing is de bedoeling. Ik zie dat de dafault stand niet alle getallen zijn ingegeven.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:26:
@smooc kun je jouw local profile base grid delen?
Victron-shift toepassing is de bedoeling. Ik zie dat de dafault stand niet alle getallen zijn ingegeven.
het is een override. Dus je overschrijft de settings van de grid profile (en je zal binnen de specs van de grid profile moeten blijven). QS1(a)s ondersteunen het niet - althans niet de slope en zijn dus aan / uit.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:21:
Ik zie dat bij events de tijd op 1-1-2000 staat. Is er mogelijkheid NTP in te stellen?
mmm, de originele firmware haalt op beetje vreemde manier de tijd op (mqtt). zal even kijken wat er kan, wil liever niet meer dependencies maken

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:31:
[...]

mmm, de originele firmware haalt op beetje vreemde manier de tijd op (mqtt). zal even kijken wat er kan, wil liever niet meer dependencies maken
of middels SSH het juiste commando. Ben al flink aan het zoeken

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Verder echt bizar mooi gemaakt! Een aanrader!!

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:24:
Er is iets vreemds zichtbaar op mijn installatie met versie v1.0.13, voor de tweede keer deze week wordt er geen opwek door openaps geregistreerd. Als ik de ECU reboot werkt het weer voor 1 a 2 dagen. Zie afbeeldingen.

[Afbeelding]


[Afbeelding]
Ik heb een watchdog toegevoegd aan 1.1.9. Ik denk dat je modem ophoudt met antwoorden op gegeven ogenblik en een reset nodig heeft. Dat zit er nu in.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:32:
[...]

of middels SSH het juiste commando. Ben al flink aan het zoeken
de ECU heeft het niet. Alleen rdate en dat werkt niet meer. Ik ben openntpd aan het toevoegen als package. Zal er over ca 15min zijn.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:32:
[...]

of middels SSH het juiste commando. Ben al flink aan het zoeken
het is ntpdate geworden.

opkg install ntpdate

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:20:
[...]

het is ntpdate geworden.

opkg install ntpdate
root@APS-ECU:/etc/network# opkg install ntpdate

Unknown package 'ntpdate'.

Collected errors:

* opkg_install_cmd: Cannot install package ntpdate.

root@APS-ECU:/etc/network#

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:22:
[...]

root@APS-ECU:/etc/network# opkg install ntpdate

Unknown package 'ntpdate'.

Collected errors:

* opkg_install_cmd: Cannot install package ntpdate.

root@APS-ECU:/etc/network#
eerst opkg update

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
root@APS-ECU:~# opkg update

Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.

wget: server returned error: HTTP/1.1 502 Bad Gateway

Collected errors:

* opkg_download: Failed to download http://127.0.0.1:8071//Packages.gz, wget returned 1.

root@APS-ECU:~#

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Ik zou proberen eerst de datum in de buurt van vandaag te krijgen want de proxy doet tls en als jouw ecu nu op “2000” staat gaat het niet werken

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
root@APS-ECU:~# date

Sat Jan 1 00:01:26 CET 2000

root@APS-ECU:~# sudo date

-sh: sudo: command not found

root@APS-ECU:~# date -s "2026-06-12 19:38:00"

Fri Jun 12 19:38:00 CEST 2026

root@APS-ECU:~# opkg update

Downloading http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.

Inflating http://127.0.0.1:8071//Packages.gz.

Updated list of available packages in /var/lib/opkg/openaps.


root@APS-ECU:~# opkg install ntpdate

Installing ntpdate (v1.1.10) to root...

Downloading http://127.0.0.1:8071//ntpdate_v1.1.10_armv7ahf-vfp-neon.ipk.

Configuring ntpdate.

ntpdate started (pid 1597)

root@APS-ECU:~#

TOP!!!

[ Voor 24% gewijzigd door grotegok op 12-06-2026 19:42 ]


  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
en inmiddels 1.1.10, werkt fabuleus! echt heel knap

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
smooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:45:
o das interessant. Heb je wat meer info? Wat zeggen de logs? Staat er iets in events of alarms? Lijkt erop dat er een sunrise event gemist wordt. Bij reboot doet ie nieuwe broadcast om inverters to ontdekken. Vindt het opzelfde tijdstip plaats? Wel gek trouwens dat de andere metrics er wel zijn.
De Alarms:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs314EXN61ZHQifJTpOqLJwNT_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0ci9Ryw0JCV9rnC95zRKBSL.jpg?f=fotoalbum_large

De events van de web interface hier staan wel alle inverters op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UZwRxP-oq2tvvsRFmNncioIIE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQoaT6fWq9hZ17PLUN3YY8Oc.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste stuk uit /var/log/messages, waarbij ************ telkens de zelfde inverter is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 0 polls (0/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 1 polls (1/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 0 polls (0/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 1 polls (1/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 1 polls (1/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 1 polls (1/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]: up ************ seconds, stats for 1 seconds:
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   thttpd - 0 connections (0/sec), 0 max simultaneous, 0 bytes (0/sec), 0 httpd_conns allocated
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   map cache - 0 allocated, 0 active (0 bytes), 0 free; hash size: 0; expire age: 1800
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   fdwatch - 0 polls (0/sec)
Jun 12 14:06:42 APS-ECU daemon.info thttpd[1482]:   timers - 3 allocated, 3 active, 0 free

[ Voor 3% gewijzigd door Bertus12 op 12-06-2026 20:06 ]


  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Vanmiddag ook nog reboot op de ECU uitgevoerd maar alles blijft nu op 0 staan.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
@smooc in je beschrijving staat:
Grid-protection profile management: select base profile (e.g. EN 50549-1), apply per inverter, verify on read-back, audit
Bij mij staan er geen base profiles beschikbaar, klopt dit?

Verder zie ik bij events:
12-6-2026, 19:54:15 info Sunrise

Sunrise lijkt mij niet om 19:54

Laatste vraag, hoe kan ik met een instructie "throttle' doen vanuit HomeAssistant? Tip?

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:30:
@smooc in je beschrijving staat:
Grid-protection profile management: select base profile (e.g. EN 50549-1), apply per inverter, verify on read-back, audit
Bij mij staan er geen base profiles beschikbaar, klopt dit?

Verder zie ik bij events:
12-6-2026, 19:54:15 info Sunrise

Sunrise lijkt mij niet om 19:54

Laatste vraag, hoe kan ik met een instructie "throttle' doen vanuit HomeAssistant? Tip?
Op je laatste vraag: the firmware runt modbus op poort 502 volgens de sunspec standaard. Er zijn twee sunspec integraties beschikbaar voor HA die kan je gebruiken om te throttlen. Victron spreekt direct sunspec.

The grid profiles was ik vergeten om te packagen. Die zitten er nu in (opkg update && opkg upgrade)

sunsrise/sunset wordt gezet wanneer de ecu de inverters weer ziet (de inverters vertellen niet wanneer sunrise is). Dit gebeurt ook bij een herstart. Misschien moet ik het hernoemen.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:29:
[...]

Op je laatste vraag: the firmware runt modbus op poort 502 volgens de sunspec standaard. Er zijn twee sunspec integraties beschikbaar voor HA die kan je gebruiken om te throttlen. Victron spreekt direct sunspec.

The grid profiles was ik vergeten om te packagen. Die zitten er nu in (opkg update && opkg upgrade)

sunsrise/sunset wordt gezet wanneer de ecu de inverters weer ziet (de inverters vertellen niet wanneer sunrise is). Dit gebeurt ook bij een herstart. Misschien moet ik het hernoemen.
Dankjewel, de gridprofiles zijn nu zichtbaar.
Sunspec throttle ben ik mee aan het stoeien in HA

  • souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44
@smooc ik heb v1.1.13 succesvol geinstalleerd en 6 van mijn 7 QS1A inverters toegevoegd met de hand. De zevende wil niet lukken. Ik krijg steeds dat Zigbee 'busy met telemetry-poll' is. Het lijkt erop dat er zo weinig tijd tussen twee pollings zit dat ik er niet tussen kom. Suggesties?

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
@smooc

Paar vragen:
1: betreffende SunSpec: Mijn victron ziet perfect de ECU als PV inverter. HA ook echter krijg ik niet ID 123 write enabled aangezien sunspec2 app in HA deze als disabled ziet.
Volgens https://github.com/bolkedebruin/openaps/tree/main/docs/sunspec moet ik deze mogelijk enablen maar er staat ook dat deze default al op write staat, dus goed.
Klopt het dat home/sunspec.json niet bestaat?
Heel graag een kleine hint ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4OVCqWCAxo4ug9IOSR7A04tCZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EqCZd3qNq3gj86lpIvYJ67kg.png?f=user_large

2: Op het dashboard zie ik geen grafiek mbt het vermogen, wel kan ik erover hooveren en zie aan de rechterkant de bijbehorende gegevens van de marker. Het lijkt erop dat er wel data is maar de lijn niet zichtbaar is. Getest in chrome en edge browser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3TlJPdA1jvqCA-Q-WYBz6AOm-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjaTXrX6XUWLfFjAlhjo0YX4.png?f=fotoalbum_large

3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.

En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:18:
@smooc
3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.

En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)
Uitval is een groot woord, de ECU is ergens de weg kwijt geraakt dus eigenlijk meer een nieuwe uitdaging ;) , de zonnepanelen werken nog prima.

Ik ben het met je eens dat dit een mooi stukje werk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bertus12 op 14-06-2026 08:41 ]


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:18:
@smooc

Paar vragen:
1: betreffende SunSpec: Mijn victron ziet perfect de ECU als PV inverter. HA ook echter krijg ik niet ID 123 write enabled aangezien sunspec2 app in HA deze als disabled ziet.
Volgens https://github.com/bolkedebruin/openaps/tree/main/docs/sunspec moet ik deze mogelijk enablen maar er staat ook dat deze default al op write staat, dus goed.
Klopt het dat home/sunspec.json niet bestaat?
Heel graag een kleine hint ;-)

[Afbeelding]

2: Op het dashboard zie ik geen grafiek mbt het vermogen, wel kan ik erover hooveren en zie aan de rechterkant de bijbehorende gegevens van de marker. Het lijkt erop dat er wel data is maar de lijn niet zichtbaar is. Getest in chrome en edge browser.

[Afbeelding]

3: Ik heb overigens nog geen uitval gehad wat @Bertus12 ervaart.

En nogmaals hartelijk dank en supergaaf wat je gemaakt hebt. Zeer waardevol en aanrader voor iedereen (waar van toepassinng)
  1. Ik zie dat https://github.com/CJNE/ha-sunspec de curtailment niet aan zet. Dat is een beperking van die integratie niet van de OpenAPS. Daar zal een aanpassingen aan plaatsmoeten vinden of evt andere integratie gebruiken. Ik gebruik zelf de Victron integratie, vandaar dat ik het niet eerder heb gezien. Ik heb de docs geupdated voor wat meer info.
  2. Kan je de browser log laten zien? Ik gebruik Firefox/Mac of Safari. Heb Chrome snel gecheckt maar die werkt bij mij gewoon.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
souris schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:59:
@smooc ik heb v1.1.13 succesvol geinstalleerd en 6 van mijn 7 QS1A inverters toegevoegd met de hand. De zevende wil niet lukken. Ik krijg steeds dat Zigbee 'busy met telemetry-poll' is. Het lijkt erop dat er zo weinig tijd tussen twee pollings zit dat ik er niet tussen kom. Suggesties?
Zou gefixt moeten zijn in 1.1.14. Ik heb pre-emptie toegevoegd zodat telemetry niet in de weg zou moeten gaan zitten.

  • souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44
smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Zou gefixt moeten zijn in 1.1.14. Ik heb pre-emptie toegevoegd zodat telemetry niet in de weg zou moeten gaan zitten.
1.1.15 geinstalleerd. Ik kom nu wel een stap verder, maar ben er nog niet:

Stage: Error
Current: 806000060609
Step: rendezvous on PAN 0xFFFF
warning: module not restored to operating PAN: pairing primitive failed: set-module-pan (pan=0x827A ch=16): no modem ack
Channel 0 (sweep 0–0) — telemetry paused
Error: add 806000060609: migrate: module to 0xFFFF: pairing primitive failed: set-module-pan (pan=0xFFFF ch=16): no modem ack
edit:
laat maar, na een reboot gaat het wel goed. Dank voor de fix!

[ Voor 9% gewijzigd door souris op 14-06-2026 10:45 ]


  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:38:
[...]
  1. Ik zie dat https://github.com/CJNE/ha-sunspec de curtailment niet aan zet. Dat is een beperking van die integratie niet van de OpenAPS. Daar zal een aanpassingen aan plaatsmoeten vinden of evt andere integratie gebruiken. Ik gebruik zelf de Victron integratie, vandaar dat ik het niet eerder heb gezien. Ik heb de docs geupdated voor wat meer info.
  2. Kan je de browser log laten zien? Ik gebruik Firefox/Mac of Safari. Heb Chrome snel gecheckt maar die werkt bij mij gewoon.
1: Dank! Ik ga ermee aan de slag
2: Het is ook op mijn mobiel, denk dat het met oude data van jaar 2000 te maken heeft, is dit te wissen?

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
@smooc

Ik zie dat max 750Watt per DS3 is ingesteld, daarnet ging ik daar flink over, klopt ook want ik heb 880W DS3 versie, is dit aan te passen? Misschien als gebruiker in te stell en, per type omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am2e8-kGGqRa6R2843KVdPQLa1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixwpmLzVdtivVKzck26ZEBrA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 129% gewijzigd door grotegok op 14-06-2026 13:37 ]


  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Andere vraag, mijn openaps doet het nu ook weer al moet de reboot nog gebeuren. Hebben jullie hier iets staan en wat doet zo één profile eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hat1omIJ2HCPjfAeVWelgk-GVIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9Pfi6Y42hFjoDeykzt8qz5y.jpg?f=fotoalbum_large

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Bertus12 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:41:
Andere vraag, mijn openaps doet het nu ook weer al moet de reboot nog gebeuren. Hebben jullie hier iets staan en wat doet zo één profile eigenlijk?

[Afbeelding]
ik heb dit staat (letop, de verhogende spanning is ivm spanningsval over mijn kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIIP2NDvq0cW_4YPhTJyR94zrfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eb8jyHKsQ17uSsEpy3bcpeuS.png?f=fotoalbum_large

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:52:
[...]

ik heb dit staat (letop, de verhogende spanning is ivm spanningsval over mijn kabel

[Afbeelding]
Als hier geen profiel staat wat gebeurd er dan, worden dan de oude settings overgenomen of is het gewoon beter hier EN50549-1 te selecteren. Dit is niet iets waar ik in thuis ben zoals wel duidelijk zal zijn ;) .

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:55:
@smooc

Ik zie dat max 750Watt per DS3 is ingesteld, daarnet ging ik daar flink over, klopt ook want ik heb 880W DS3 versie, is dit aan te passen? Misschien als gebruiker in te stell en, per type omvormer.

[Afbeelding]
De max is model bepaald, en die zijn hardcoded (specs van apsystems). Welk model heb je?

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:48:
[...]

1: Dank! Ik ga ermee aan de slag
2: Het is ook op mijn mobiel, denk dat het met oude data van jaar 2000 te maken heeft, is dit te wissen?
Over 2, goeie weet ik eigenlijk niet (of het er mee te maken heeft) zou ik even moeten nazoeken. OpenAPS ruimt de database normaliter opgegeven ogenblik dus zou zichzelf ook moeten herstellen misschien.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:02:
[...]

De max is model bepaald, en die zijn hardcoded (specs van apsystems). Welk model heb je?
Ik heb 5 stuks DS3 880W versie, overigens denk ik dat er een rekenfoutje in zit want ik kom soms op1.1Kw per omvormer. Had dit gelezen bij ESP ECu https://github.com/patience4711/ESP32-read-APS-inverters

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Over 2, goeie weet ik eigenlijk niet (of het er mee te maken heeft) zou ik even moeten nazoeken. OpenAPS ruimt de database normaliter opgegeven ogenblik dus zou zichzelf ook moeten herstellen misschien.
Is het mogelijk de database handmatig te wissen, of alleen die entry van 2000? Denk overigens dat het probleem is, want 2000 staat aan de linkerkant en rechts alle andere entries

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Bertus12 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Als hier geen profiel staat wat gebeurd er dan, worden dan de oude settings overgenomen of is het gewoon beter hier EN50549-1 te selecteren. Dit is niet iets waar ik in thuis ben zoals wel duidelijk zal zijn ;) .
Volgens mij blijft in de APS omvormer staan wat erin is gezet, totdat je het overschrijft.
Dus geen profiel gekozen betekent dat je het bestaande (voorheen) profiel hebt.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Is het mogelijk de database handmatig te wissen, of alleen die entry van 2000? Denk overigens dat het probleem is, want 2000 staat aan de linkerkant en rechts alle andere entries
dat is het wel, maar dat zal via php moeten want de cli voor sqlite staat niet op de box. En heb nu niet direct iets klaar liggen dat dat voor je doet.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Volgens mij blijft in de APS omvormer staan wat erin is gezet, totdat je het overschrijft.
Dus geen profiel gekozen betekent dat je het bestaande (voorheen) profiel hebt.
Dat is correct, echter de originele firmware had een issue met de Q1SA's waardoor grid profiles uberhaupt niet werden toegepast.

Voor de specifieke houd OpenAPS het ook zo dat je binnen grid profile je eigen profiel kan toepassen. Als Vmax bv 260 van de grid profile dan kan je je omvormer specifieke Vmax niet op 265 zettten, op 255 wel.

Ik zou dus als je geen profiel geladen hebt dit op de EU versie zetten.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb 5 stuks DS3 880W versie, overigens denk ik dat er een rekenfoutje in zit want ik kom soms op1.1Kw per omvormer. Had dit gelezen bij ESP ECu https://github.com/patience4711/ESP32-read-APS-inverters
Welk model rapporteert OpenAPS?

Het wattage wordt berekend aan de hand van Watts = VA × PF . VA is Maximum Continuous Output Power and PF is de efficientie. Er zijn meerdere DS3 modellen die ook nog per continent kunnen verschillen :-).

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Met dank aan smooc zit ik nu ook op 1.1.15 en heb het profile op EN50549-1 (230 V · 23 pts) gezet nu maar even kijken of mijn ECU zich blijft gedragen.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb 5 stuks DS3 880W versie, overigens denk ik dat er een rekenfoutje in zit want ik kom soms op1.1Kw per omvormer. Had dit gelezen bij ESP ECu https://github.com/patience4711/ESP32-read-APS-inverters
als je van https://<ecu>/api/fleet jouw model numbers kan posten (of in private bericht) kan ik even checken of dit om detectie gaat of over iets anders.

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Welk model rapporteert OpenAPS?

Het wattage wordt berekend aan de hand van Watts = VA × PF . VA is Maximum Continuous Output Power and PF is de efficientie. Er zijn meerdere DS3 modellen die ook nog per continent kunnen verschillen :-).
Opgelost met release 1.1.16, top!!!

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
smooc schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Over 2, goeie weet ik eigenlijk niet (of het er mee te maken heeft) zou ik even moeten nazoeken. OpenAPS ruimt de database normaliter opgegeven ogenblik dus zou zichzelf ook moeten herstellen misschien.
Ook opgelost, met 1.1.18, top!

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Als ik op de Inverters page kijk zie ik bij Encryption de melding "Plaintext link misconfigured or foreign unit" zie afbeelding, dit is bij alle 9 inverters. Is dit nog iets wat aandacht nodig heeft ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwNF-4kof3EmMg0tCIOi8N9caag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAWi7Rm1FjRI29tT5qHTiLyU.jpg?f=fotoalbum_large

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:32:
Als ik op de Inverters page kijk zie ik bij Encryption de melding "Plaintext link misconfigured or foreign unit" zie afbeelding, dit is bij alle 9 inverters. Is dit nog iets wat aandacht nodig heeft ?

[Afbeelding]
Nee, das misschien een wat ferme tekst. AES is alleen beschikbaar voor nieuwere inverters dus je kan er ook niet zo veel aan doen. Het "risico" is dat eventueel iemand anders jouw inverters kan uitlezen door het verkeer te sniffen indien plaintext. En als men heel ingewikkeld doet zelfs kan besturen. Misschien heeft de FSB interesse in jouw dak?

  • souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44
ik heb nu een spook inverter in mijn openaps systeem. Een keer een tikfout gemaakt bij het handmatig invoeren. Deze inverter is wel toegevoegd, maar dus altijd offline. Is deze te verwijderen? De optie 'replace' heb ik geprobeerd, maar dat haalt niets uit.

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
souris schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:40:
ik heb nu een spook inverter in mijn openaps systeem. Een keer een tikfout gemaakt bij het handmatig invoeren. Deze inverter is wel toegevoegd, maar dus altijd offline. Is deze te verwijderen? De optie 'replace' heb ik geprobeerd, maar dat haalt niets uit.
Goed punt. Als je nu update, kan je inverters verwijderen uit het "inverter" scherm

  • grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:59
Ik heb heel veel events/alamen waarbij de omvormers uit gaan:
over_freq_aux freq=50.0 v=251.1 w=0.0
Elk event meldt zich met over_freq_aux, klopt dit wel?

Terwijl ik het local-site profiel al heb aangepast als test:
AB = 257 VAD = 268 VAY = 257 V

  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
grotegok schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:24:
Ik heb heel veel events/alamen waarbij de omvormers uit gaan:
over_freq_aux freq=50.0 v=251.1 w=0.0
Elk event meldt zich met over_freq_aux, klopt dit wel?

Terwijl ik het local-site profiel al heb aangepast als test:
AB = 257 VAD = 268 VAY = 257 V
Bij mij gebeurt dit ook. Dat gaat te samen met een drop in wattage. APSystems hebben aantal slechtere badges gehad met matige capacitors. Dus dan treedt de fout niet op door een van de 'trip' waarden, maar doordat er intern niet goed zit. Er zijn verschillende videos van op het net.

Ik heb er contact over opgenomen met de importeur SolarTeam in mijn geval. Maar die wilde een onderhoudscontract om ze te vervangen, welke net zo duur is als een nieuwe. Dus nog geen stap verder op het moment.

Lang verhaal kort: check of je alarm samenhangt met een wattage drop. Dikke kans dat je het zelfde euvel hebt.

  • Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
@smooc

Op 16 juni en vandaag 18 juni heeft de FSB toegeslagen en mijn energie afgetapt :) . Gelukkig alleen visueel. Zie grafiek vandaag 10:30 hieronder en van de DSMR grafiek die helaas niet verder terug gaat. Enig idee waarom dit gebeurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojtfDufpxdqdiWCRqfEB2AaYvLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HdyOSB7RKL2fYnOIosaKG0M.jpg?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD1PwICPK5dSYVkTOZu4WAQ9fQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZ3T9p9FWHGpaVysTEnAXi55.jpg?f=fotoalbum_large

En de versies installed:
opkg list-installed |grep openaps
openaps-base - v1.1.20
openaps-dropbear - v1.1.13
openaps-ecu-sunspec - v1.1.20
openaps-ecu-web - v1.1.20
openaps-ecu-zb - v1.1.19
openaps-inv-driver - v1.1.20
openaps-recoveryd - v1.1.19
openaps-tls-proxy - v1.1.19

[ Voor 12% gewijzigd door Bertus12 op 18-06-2026 10:40 ]


  • smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:53
Bertus12 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:36:
@smooc

Op 16 juni en vandaag 18 juni heeft de FSB toegeslagen en mijn energie afgetapt :) . Gelukkig alleen visueel. Zie grafiek vandaag 10:30 hieronder en van de DSMR grafiek die helaas niet verder terug gaat. Enig idee waarom dit gebeurd?

[Afbeelding]


[Afbeelding]

En de versies installed:
opkg list-installed |grep openaps
openaps-base - v1.1.20
openaps-dropbear - v1.1.13
openaps-ecu-sunspec - v1.1.20
openaps-ecu-web - v1.1.20
openaps-ecu-zb - v1.1.19
openaps-inv-driver - v1.1.20
openaps-recoveryd - v1.1.19
openaps-tls-proxy - v1.1.19
ik heb je pm gestuurd
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste