WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Die heb ik zelf niet (ik gebruik de Victron meters), maar als iemand de code wil toevoegen dan zou ik dat accepteren.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:34
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:54:
https://github.com/bolkedebruin/openaps

Repo is nu live. Ik run deze zelf op mijn ECU-R PRO .

Let op! Installatie stop alle services die apsystems zelf runt en vervangt deze volledig. Je kan een rollback doen (er wordt een backup op de device gemaakt en SSH wordt aangezet, maar de rollback is niet getest). Eerste installatie kan even duren omdat de key generatie van dropbear even duurt.

De webservice runt op poort 443.
Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?

• smooc
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Begrijp ik goed dat openaps niet op een ECU-R met 2162 geïnstalleerd kan worden?
Ja dat begrijp je goed.

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Ik lees op de github pagina het volgende : "Supported hardware: APsystems ECU-R-Pro (serial prefix 2162…)" ik twijfel nu of ik mijn ECU-R met serie nummer die start met 2162.... wel of niet kan updaten. Wellicht heb ik geen ECU-R-Pro.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ja ik ben ook in verwarring want ik zou zeggen dat 2162 juist wel werkt..?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• smooc
Sorry de 2162-XXX is de ECU-R-Pro, dus ja die werkt.

2160-XXX is de gewone.

• grotegok
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
Sorry de 2162-XXX is de ECU-R-Pro, dus ja die werkt.

2160-XXX is de gewone.
ok, maar ik heb geen PRO maar er staat wel 2162xxx op, zou deze dan wel kunnen?

• smooc
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.

• grotegok
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:00:
The firmware heet ECU_R_PRO_XXX . Je kan het overigens 'gewoon' proberen, op een ECU die het niet kan zal het niks doen.
ok, thanks.
Echter heb ik moeite hoe dit te doen, in cmd prompt pasten waar de tar staat?
curl -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" \ http://192.168.2.172/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app

• smooc
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:02:
[...]

ok, thanks.
Echter heb ik moeite hoe dit te doen, in cmd prompt pasten waar de tar staat?
curl -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" \ http://192.168.2.172/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Even een kleine disclaimer. Het is misschien niet heel handig dit uit te voeren als je niet handig bent op de command line. Je bent echt een beta tester en er is geen garantie dat het goed gaat werken voor jou. Als er iets misgaat moet je niet bang zijn op de ECU in te loggen met SSH en snappen wat je daar gaat doen.
code:
1
curl.exe -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Ja dit zal je moeten doen vanuit de plek waar je de tar.bz2 hebt geplaatst. Dit is dus op Windows, want ik heb het idee dat je dat gebruikt (zelf doe ik dat niet).

[ Voor 4% gewijzigd door smooc op 02-06-2026 21:25 ]

• grotegok
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Even een kleine disclaimer. Het is misschien niet heel handig dit uit te voeren als je niet handig bent op de command line. Je bent echt een beta tester en er is geen garantie dat het goed gaat werken voor jou. Als er iets misgaat moet je niet bang zijn op de ECU in te loggen met SSH en snappen wat je daar gaat doen.
code:
1
curl.exe -F "file=@openaps-v1.0.2-ecu.tar.bz2" http://<ECU-IP>/index.php/management/exec_upgrade_ecu_app
Ja dit zal je moeten doen vanuit de plek waar je de tar.bz2 hebt geplaatst. Dit is dus op Windows, want ik heb het idee dat je dat gebruikt (zelf doe ik dat niet).
Tuurlijk SSH! Met putty, sorry voor het lastig vallen

• smooc
grotegok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Tuurlijk SSH! Met putty, sorry voor het lastig vallen
Vind het niet lastig, maar ik maakte me een beetje zorgen. Vind het heel leuk als mensen gaan testen, maar vind het ook fijn als hun spul blijft werken ;-)

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@smooc Ik vind het indrukwekkend wat je ter beschikking stelt maar is het grootste nadeel niet dat je inverters moeten blijven communiceren met het EMA portal om de 10 (of 12 nu) jarige garantie niet te verliezen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_NiWCrN-eBBkGcWfzxfD2qPers=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zi3OvfNUZwFcUDYsOuFw7xe.png?f=fotoalbum_large

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• smooc
Kristofferson schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:25:
@smooc Ik vind het indrukwekkend wat je ter beschikking stelt maar is het grootste nadeel niet dat je inverters moeten blijven communiceren met het EMA portal om de 10 (of 12 nu) jarige garantie niet te verliezen...

[Afbeelding]
Sure, dat valt in te bouwen - ze communiceren over mqtt en wat propietary simpele protocollen voor het grootste deel. Overigens zit er via datzelfde mqtt ook een backdoor in (ze kunnen arbitraire dingen doen op het apparaat). Dus het is up to you.

De architectuur die ik heb gebouwd laat het eenvoudig toe om een mqtt client te hebben die metrics upstream stuurt.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:13
smooc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:54:
https://github.com/bolkedebruin/openaps

Repo is nu live. Ik run deze zelf op mijn ECU-R PRO .

Let op! Installatie stop alle services die apsystems zelf runt en vervangt deze volledig. Je kan een rollback doen (er wordt een backup op de device gemaakt en SSH wordt aangezet, maar de rollback is niet getest). Eerste installatie kan even duren omdat de key generatie van dropbear even duurt.

De webservice runt op poort 443.
Ziet er goed uit. Heeft iemand toevallig al getest met DS3-L?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb DS3-L's en zou het wel willen proberen maar ik wil ook volgend jaar m'n huis verkopen dus ik wil de EMA stats/app niet verstoren :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:31

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Als er een Raspberri Pi versie is spring ik meteen aan boord!

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste