APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14
Y0ur1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Hier laatst ook de omvormers kunnen dimmen via modbus TCP met de oude 2160 versie. Ik had wel zwak signaal naar de omvormers en wist niet 100% wat ik aan het doen dus was een lastig proces :P maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen! De 2162 versie is dus wel handiger omdat het dan via de webinterface/api kan maar via modbus kan dus ook met de 2160 versie.

Ik heb overigens bij mijn installateur nagevraagd hoe het zit met de 2162 versie: het officiele antwoord van de importeur en leverancier is dat deze niet geleverd wordt in de EU. Wat gek is want ik zie veel Tweakers die deze versie wel hebben. Maar mogelijk leveren ze weer oude stock ofzo want mijn zonnepanelen zijn net gelegd en ik heb een 2160 versie..
Kan (en wil) je delen hoe je dat gedaan hebt via modbus? Ik probeer nu met mbpoll (linux cli tool) om het juiste register te beschrijven (40189), maar helaas nog zonder succes.

mbpoll -p502 -o3 -t4 -r40188 -a2 -1 <IP-adres ECU-R> 258 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R8aBuMWsSsH8_Ui_w9FBTmOKaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HuZt05mJ5Eq8mvKXHApqRGgQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door iwanovich op 13-05-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
iwanovich schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:29:
[...]

Kan (en wil) je delen hoe je dat gedaan hebt via modbus? Ik probeer nu met mbpoll (linux cli tool) om het juiste register te beschrijven (40189), maar helaas nog zonder succes.

mbpoll -p502 -o3 -t4 -r40188 -a2 -1 <IP-adres ECU-R> 258 0

[Afbeelding]
Die uiteg van die adressen vind ik extreem vaag gedocumenteerd. Het is/was dus een kwestie van uitproberen en goed kijken wat er gebeurd.

Ook had ik zo veel issues gehad met de verbinding naar mijn omvormers, wat is pas laat ondekte, dat ik het schrijven (en het echt begrijpen wat er gebeurd) voor een andere keer heb gelaten. Je moet goed kijken welke waardes je verstuurd en in welk formaat. Komt allemaal heel erg nauw. Uiteindelijk heb ik dus wel een limit weten te activeren en weer uit kunnen zetten maar welk commando dat is geweest kan ik je helaas niet zeggen.

Uit mijn notities heb ik wel het volgende gevonden (op eigen risico):
code:
1
2
3
4
5
echo "40189 WMAXLIMPCT"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40189 192.168.1.115

echo "40193: WMAXLIM_ENA"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40193 192.168.1.115

Ook heb ik uiteindelijk nog een Windows tool gebruikt voor de communicatie via modbus, vond ik toch wat makkelijker werken dan mbpoll.

Ik heb nog geen tijd gehad om er eens rustig voor het schrijven te gaan zitten. Dat wil ik gaan doen als ik mijn eigen home assistent heb draaien.

Edit: het stukje "Basic information table:" in de sunspec modbus PDF van Apsystems legt het protocol wel aardig uit volgens mij. Je kunt met zo'n windows tool (kan misschien ook met mbpoll) het verkeer op byte/hex niveau zien dus het is een kwestie van een beetje hacken.

Als ik commando's heb die 100% werken zal ik ze sowieso even posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Y0ur1 op 13-05-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
Y0ur1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Die uiteg van die adressen vind ik extreem vaag gedocumenteerd. Het is/was dus een kwestie van uitproberen en goed kijken wat er gebeurd.

Ook had ik zo veel issues gehad met de verbinding naar mijn omvormers, wat is pas laat ondekte, dat ik het schrijven (en het echt begrijpen wat er gebeurd) voor een andere keer heb gelaten. Je moet goed kijken welke waardes je verstuurd en in welk formaat. Komt allemaal heel erg nauw. Uiteindelijk heb ik dus wel een limit weten te activeren en weer uit kunnen zetten maar welk commando dat is geweest kan ik je helaas niet zeggen.

Uit mijn notities heb ik wel het volgende gevonden (op eigen risico):
code:
1
2
3
4
5
echo "40189 WMAXLIMPCT"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40189 192.168.1.115

echo "40193: WMAXLIM_ENA"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40193 192.168.1.115

Ook heb ik uiteindelijk nog een Windows tool gebruikt voor de communicatie via modbus, vond ik toch wat makkelijker werken dan mbpoll.

Ik heb nog geen tijd gehad om er eens rustig voor het schrijven te gaan zitten. Dat wil ik gaan doen als ik mijn eigen home assistent heb draaien.
In ieder geval bedankt dusver. Ik ben eventjes overgestapt van mbpoll naar modbus_cli https://github.com/favalex/modbus-cli. Nadat ik een waarde had weggeschreven naar de inverter control registers 40188 en 40189, ben ik al mijn opwek en communicatie kwijt. Helaas is de zon ook al praktisch onder, dus mogelijk hebben de inverters gewoon geen voeding meer. Mooie hobby dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:47
Y0ur1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Hier laatst ook de omvormers kunnen dimmen via modbus TCP met de oude 2160 versie. Ik had wel zwak signaal naar de omvormers en wist niet 100% wat ik aan het doen dus was een lastig proces :P maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen! De 2162 versie is dus wel handiger omdat het dan via de webinterface/api kan maar via modbus kan dus ook met de 2160 versie.

Ik heb overigens bij mijn installateur nagevraagd hoe het zit met de 2162 versie: het officiele antwoord van de importeur en leverancier is dat deze niet geleverd wordt in de EU. Wat gek is want ik zie veel Tweakers die deze versie wel hebben. Maar mogelijk leveren ze weer oude stock ofzo want mijn zonnepanelen zijn net gelegd en ik heb een 2160 versie..
Interessant!!

Ik heb ook de 2160 versie en zou graag omvormers kunnen dempen vanuit Home Assistant. Zou je jouw projectje kunnen delen?

Ps, ik heb flink wat ervaring met HA, maar nul met modbus.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
verguldebarman schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Interessant!!

Ik heb ook de 2160 versie en zou graag omvormers kunnen dempen vanuit Home Assistant. Zou je jouw projectje kunnen delen?

Ps, ik heb flink wat ervaring met HA, maar nul met modbus.....
Als ik het werkend heb zal ik het zeker delen! Bedoel je met dempen de omvormers uitzetten? Dat zou je dus met address 40188 moeten kunnen doen. Er staat een voorbeeld in https://global.apsystems....024/03/SunSpec-Modbus.pdf bij "immediate inverter controls". In combinatie met https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/ zou je dat moeten kunnen aansturen.

@iwanovich Hier is trouwens nog iets meer info te vinden https://sunspec.org/wp-co...-Specification-V1-2-1.pdf onder 4.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 09:10

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

@verguldebarman Modbus integratie voor HA zou een mooie ontwikkeling zijn wat wellicht beter in het straatje ligt van APsystems. Als het goed is, is de 2160 en de 2163 (ECU-B) nog altijd niet Modbus compatible klopt dat? Overigens opmerkelijk dat er opeens weer 2160 versies zouden worden verkocht. Kijk ook even op https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader bij de readme voor de mogelijkheden van die integratie. De standaard ECU-R (2160) zou weinig features hebben tenzij er een belangrijke firmware upgrade heeft plaatsgevonden. Op welke versie zit de firmware nu? @Y0ur1 zou wel gaaf zijn als de 2160 toch Modbus heeft nu. Heb je dat bedraad of via WiFi aangesproken?

[ Voor 8% gewijzigd door Nibblebit op 14-05-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Nibblebit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:30:
@verguldebarman Modbus integratie voor HA zou een mooie ontwikkeling zijn wat wellicht beter in het straatje ligt van APsystems. Als het goed is, is de 2160 en de 2163 (ECU-B) nog altijd niet Modbus compatible klopt dat? Overigens opmerkelijk dat er opeens weer 2160 versies zouden worden verkocht. Kijk ook even op https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader bij de readme voor de mogelijkheden van die integratie. De standaard ECU-R (2160) zou weinig features hebben tenzij er een belangrijke firmware upgrade heeft plaatsgevonden. Op welke versie zit de firmware nu?
Ik heb een 2160 (panelen, omvormers en ecu-r gelegd door installateur in 2022) met sunspec-logo en rs485 in de vorm van een rj45 poort. Ik gebruik die poort niet, maar wel de andere rj45 poort met ethernet en ik kan bevestigen dat modbus-tcp bij mij functioneert op die ethernetpoort. Ik kan ook bevestigen dat de HA-modbus integratie zodoende gegevens kan uitlezen. Ik ben zelf aan het ontdekken (gisteren per ongeluk hele installatie gestopt, inmiddels hersteld), als ik meer info heb (of vragen hehehe) laat ik het hier weten.

Edit: firmware van de 2160 zit nu op 1.3.17. Volgens de apsystems sunspec Doc v3.3 zou de 2160 modbus ondersteunen vanaf 1.3.7. De ecu-b 2163 wordt volgens dat document niet ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door iwanovich op 14-05-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45
Nibblebit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:30:
@verguldebarman Modbus integratie voor HA zou een mooie ontwikkeling zijn
Dat kan dus met mijn tooltje (pv2mqtt, zie een paar posts omhoog). Die publiceert ook Home Assistant autodiscovery gegevens in de MQTT broker.

Voor nu nog 1 kant op (omvormergegevens uitlezen) maar het is denk ik best zo te maken dat het ook modbus-writes (op basis van MQTT publish) kan doen, voor vermogensbeperking bijv.

En omdat het de officiële Sunspec library gebruikt (van de Sunspec Alliance zelf), werkt het dan ook gelijk voor veel meer merken omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Update.
ECU-R 2160 sunspec-logo:
Het is me via de modbus_cli tool gelukt om de waarden van 40189 (percentage van de wattpiek rating) en 40193 (wel/niet toepassen van de 40189 feature) te wijzigen. Wat me echter opvalt is dat al mijn inverters die gekoppeld zijn aan de ECU-R deze waarde toepassen en niet alleen de inverter die ik denk aan te spreken. Wellicht doe ik iets verkeerd in mijn commando of wellicht zijn de inverters met elkaar gesynchroniseerd? Als iemand dit gedrag/fenomeen herkent en/of wat (zon)licht op dit gedrag/fenomeen kan schijnen, ik hoor graag van je :)

Verder ben ik best wel blij dat er tóch een mogelijkheid lijkt te zijn om de opwek/teruglevering van elektrische energie te beïnvloeden met de ECU-R 2160. In de loop van de tijd wil ik kijken of en hoe het in HA is te integreren, via de algemene modbus-integratie of - nog mooier - via de pv2mqtt code van @Treenaks die de sunspec library gebruikt waardoor het wellicht voor meerdere sunspec apparaten kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Even gekeken met de tools die bij pysunspec2 zitten: het gaat om "Sunspec Model 123" ("immediate controls"), specifiek de velden "WMaxLimPct" ("Set power output to specified level.") en "WMaxLim_Ena" ("Enumerated valued. Throttle enable/disable control.")

Ik heb deze velden zelf nog nooit aangepast maar vreemd genoeg staat WMaxLimPct op 300%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Treenaks schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:51:
Even gekeken met de tools die bij pysunspec2 zitten: het gaat om "Sunspec Model 123" ("immediate controls"), specifiek de velden "WMaxLimPct" ("Set power output to specified level.") en "WMaxLim_Ena" ("Enumerated valued. Throttle enable/disable control.")

Ik heb deze velden zelf nog nooit aangepast maar vreemd genoeg staat WMaxLimPct op 300%
Exact. WMaxLim_Ena kon ik niet terugvinden in het SunSpec DER Information Model 1.2 uit 2024, maar het kan natuurlijk zijn dat er van alles gewijzigd is sinds 2022. Mijn exemplaar is gecertificeerd op 12 oktober 2022 en ik neem aan dat het op dat moment de stickers (met sunspec-logo) heeft gekregen.

Ik ben, tussen de andere activiteiten door, wat aan het spelen met de waarden. Trial and Error. Die WMaxLim_Ena is in ieder geval geen boolean van 0 of 1. De spec van APSystems heeft het over een enum, maar specificeert deze niet. Bij mij leidt het zetten van dat register op waarde 0x0001 of 0x0000 tot respectievelijk de waarden 0x0031 en 0x0030. Hetgeen in beide gevallen tot het inschakelen van de WMaxLimPct lijkt te resulteren en de output van de inverters lijkt te worden gelimiteerd. De waarde van WMaxLim_Ena stond oorspronkelijk bij mij op 0x00FF. Ik ga die waarde weer terugzetten en kijk of de limitaties van de inverters af gaat. De feedback-loop duurt een flink aantal minuten.

Edit: WMaxLim_Ena heeft ooit wel daadwerkelijk op 0x0001 gestaan, ik heb zelf mogelijk een keer per ongeluk die waarde veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door iwanovich op 14-05-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Edit: WMaxLim_Ena heeft ooit wel daadwerkelijk op 0x0001 gestaan, ik heb zelf mogelijk een keer per ongeluk die waarde veranderd.
Ik heb hier een .xlsx van de Sunspec Alliance met alle modellen, en daar staat op de pagina met model 123 een lijstje met mogelijk waardes van alle enums (enum16 / WMaxLim_Ena / DISABLED / 0; enum16 / WMaxLim_Ena / DISABLED / 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Ik weet niet wat ik misgeconfigureerd heb, maar ik krijg register 40193 (WMaxLim_Ena) niet meer aangepast naar een andere waarde. Het blijft maar op 0x0031 staan. Register 40189 (WmaxLimPct) kan ik wel aanpassen, mits ik functiecode 16 gebruik (schrijven van meerdere registers), met functiecode 6 (schrijven van een enkel register) lukt het me niet. Ik heb WmaxLimPct nu op 900% gezet, wat meer overeen lijkt te komen met 900 Watt dan met een percentage.

Het resetten van de ECU-R is me trouwens ook niet gelukt door 3 seconden de reset knop ingedrukt te houden. Maakt niet uit of ik dat doe wanneer de ECU-R aan of uit staat.

Voor nu laat ik het even liggen. Een andere dag pak ik de modbus integratie van HA op. Kijken of ik een modbus write_register kan doen en de value injecteren via slider/template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
Ik heb WmaxLimPct nu op 900% gezet, wat meer overeen lijkt te komen met 900 Watt dan met een percentage.
Dat zou kunnen kloppen met mijn inverter, die doet 600W totaal, 300 per paneel. En WMaxLimPct staat op 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
Ik weet niet wat ik misgeconfigureerd heb, maar ik krijg register 40193 (WMaxLim_Ena) niet meer aangepast naar een andere waarde. Het blijft maar op 0x0031 staan. Register 40189 (WmaxLimPct) kan ik wel aanpassen, mits ik functiecode 16 gebruik (schrijven van meerdere registers), met functiecode 6 (schrijven van een enkel register) lukt het me niet. Ik heb WmaxLimPct nu op 900% gezet, wat meer overeen lijkt te komen met 900 Watt dan met een percentage.
Nee wacht, er is ook een `WMaxLimPct_SF`, de "scale factor". Die is "-1" dus moet de komma 1 plaats naar links.

300 is dus 30%, 900 is 90%

En uit wat documentatie van de Sunspec alliance (hier):
Each of the immediate control functions, except connect/disconnect, has an associated enable (Ena) register. Each time a control value is changed, the associated enable register must be written with the ENABLED value (1).

[ Voor 34% gewijzigd door Treenaks op 14-05-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Let op dat dit misschien ook van toepassing is: https://www.home-assistan...psystems/#flash-endurance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Treenaks schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Nee wacht, er is ook een `WMaxLimPct_SF`, de "scale factor". Die is "-1" dus moet de komma 1 plaats naar links.

300 is dus 30%, 900 is 90%

En uit wat documentatie van de Sunspec alliance (hier):

[...]
Dat Inverter Model document is heel fijn! In het (te nieuwe) DER information model document stond juist dat Ena niet beschreven hoefde te worden. @Treenaks wat is jouw WMaxLim_Ena (register 40193) waarde? Pct stond bij mij ook eerst op 300 (30% procent vermoedelijk), maar de output leek niet gelimiteerd. Dit totdat ik een keer de Ena beschreef, sindsdien wordt WmaxLimPct toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Dat Inverter Model document is heel fijn! In het (te nieuwe) DER information model document stond juist dat Ena niet beschreven hoefde te worden. @Treenaks wat is jouw WMaxLim_Ena (register 40193) waarde? Pct stond bij mij ook eerst op 300 (30% procent vermoedelijk), maar de output leek niet gelimiteerd. Dit totdat ik een keer de Ena beschreef, sindsdien wordt WmaxLimPct toegepast.
Die staat op 1, maar output is niet gelimiteerd (tenzij mijn 600W microinverter stiekem een 1800W model is) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:07:
Update.
ECU-R 2160 sunspec-logo:
Het is me via de modbus_cli tool gelukt om de waarden van 40189 (percentage van de wattpiek rating) en 40193 (wel/niet toepassen van de 40189 feature) te wijzigen. Wat me echter opvalt is dat al mijn inverters die gekoppeld zijn aan de ECU-R deze waarde toepassen en niet alleen de inverter die ik denk aan te spreken. Wellicht doe ik iets verkeerd in mijn commando of wellicht zijn de inverters met elkaar gesynchroniseerd? Als iemand dit gedrag/fenomeen herkent en/of wat (zon)licht op dit gedrag/fenomeen kan schijnen, ik hoor graag van je :)

Verder ben ik best wel blij dat er tóch een mogelijkheid lijkt te zijn om de opwek/teruglevering van elektrische energie te beïnvloeden met de ECU-R 2160. In de loop van de tijd wil ik kijken of en hoe het in HA is te integreren, via de algemene modbus-integratie of - nog mooier - via de pv2mqtt code van @Treenaks die de sunspec library gebruikt waardoor het wellicht voor meerdere sunspec apparaten kan werken.
Ik had hetzelfde gedrag, je kunt ze wel individueel uitlezen maar bij het aansturen werken ze als 1 geheel. Mogelijk is dat standardgedrag van de ECU-R, of hoe het (standaard) geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Ik ben bezig met het updaten van mijn "pv2mqtt" tool, om output limits in te kunnen stellen via SunSpec/Modbus.

De Modbus-implementatie van APSystems is een beetje karig: alleen "multi-register" writes (Modbus-functie 0x10) worden ondersteund, single-register (functie 0x06) writes geven een timeout en werken niet.

Maar de pysunspec2 library denkt slim te zijn en gebruikt functie 0x06 als er maar 1 waarde aangepast is :|

Eens kijken of ze patches accepteren om dat configurabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Treenaks schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:35:
Ik ben bezig met het updaten van mijn "pv2mqtt" tool, om output limits in te kunnen stellen via SunSpec/Modbus.

De Modbus-implementatie van APSystems is een beetje karig: alleen "multi-register" writes (Modbus-functie 0x10) worden ondersteund, single-register (functie 0x06) writes geven een timeout en werken niet.

Maar de pysunspec2 library denkt slim te zijn en gebruikt functie 0x06 als er maar 1 waarde aangepast is :|

Eens kijken of ze patches accepteren om dat configurabel te maken.
Ik heb even zitten spelen met de HA modbus-integratie. Daarmee kon ik 1 register beschrijven met een functiecode 16 (0x10, multiregister write) door de value parameter aan te bieden in een array/list. Ik heb de sunspec library niet bekeken, maar wellicht kan je een soortgelijke truc uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb even zitten spelen met de HA modbus-integratie. Daarmee kon ik 1 register beschrijven met een functiecode 16 (0x10, multiregister write) door de value parameter aan te bieden in een array/list. Ik heb de sunspec library niet bekeken, maar wellicht kan je een soortgelijke truc uithalen.
Die library is "slim", en kijkt hoeveel wijzigingen er pending staan op het model. Als dat er maar één is doet hij een single write.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

De readerintegratie van HAEdwin is ondertussen op 2.9.0 aanbeland en kan ook de omvormers aan/uit zetten en de powerlimit aanpassen. Dat is wel chill want dat maakt automatisering wel vrij makkelijk via iets als node red.

Is er hier iemand anders die dit al zo doet?
Waar ik nu tegen aanloop is dat de max power '500' is als ik zo'n inverter entity bekijk wat minder is dan de totale output die mogelijk is van de omvormer (ik heb DS3-L's). Standaard staat hij ook 'uit' zie ik, maar tot je een keer wisselt naar 'aan' doet dat niks. Uitzetten en weer aanzetten reageerde best vlot (gemeten via een kWh-meter) dus dat belooft wat voor dynamische regeling op basis van uurprijzen.

Wat ik dus nog een beetje eng vind is die max power die volgens de slider max 500 is. Dat is ruim hoger dan wat de omvormer per kanaal kan, maar ook ruim lager dan wat de omvormer in totaal kan. Ik zit er uiteraard niet op te wachten dat ik opeens m'n omvormer op 500W max vastzet. Hopelijk is het ook handmatig via bv node ,red in te stellen op een andere waarde, maar voor ik hiermee ga spelen zou het wel chill zijn als iemand kan bevestigen dat ik niet m'n omvormer ga bricken op deze manier hehe.

Overigens valt om de zoveel tijd nog steeds de integratie uit, maar steevast als ik dat merk dan staat er een update voor de ECUintegratie klaar. Geen idee waarom dat schijnbaar zorgt voor problemen. Ik heb nu in voorbereiding op echt een flow bouwen maar alvast een notificatie gebouwd zodra het unavailable wordt, maar als iemand ondertussen weet waar dit steeds op mis gaat dan hou ik me aanbevolen.

Oh, en nog iets: er werd hier een tijdje terug ook gewaarschuwd voor flash endurance. Dat staat echter bij de officiele HA-integratie voor de EZ1 omvormers. Iemand enig idee of dit algemeen is voor APS omvormers met serienummer na Ex701 of alleen de EZ1? Sowieso vraag ik me af of het serienummer het ID is. Mijn DS3-L's beginnen met 703 (geen Ex zover ik weet) dus je zou denken dat het daarmee dus ok is, maar ik kan niet heel makkelijk het dak op om te kijken of er ook nog een serienummer op staat anders dan het ID. Logischerwijs is het ID al uniek en dus het enige serienummer maar aangezien ze andere terminologie gebruiken en dat 'Ex' is dat niet zeker en ik wil, wederom, geen inverter bricken :P.

Edit: in de APS FAQ staat dat UID een serienummer is dus dat is idd equivalent. Dat zou dus betekenen dat m'n DS3-L flash gewoon veel geschreven kan worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Termy op 10-08-2025 15:39 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Termy schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:55:
De readerintegratie van HAEdwin is ondertussen op 2.9.0 aanbeland en kan ook de omvormers aan/uit zetten en de powerlimit aanpassen. Dat is wel chill want dat maakt automatisering wel vrij makkelijk via iets als node red.

Is er hier iemand anders die dit al zo doet?
Waar ik nu tegen aanloop is dat de max power '500' is als ik zo'n inverter entity bekijk wat minder is dan de totale output die mogelijk is van de omvormer (ik heb DS3-L's). Standaard staat hij ook 'uit' zie ik, maar tot je een keer wisselt naar 'aan' doet dat niks. Uitzetten en weer aanzetten reageerde best vlot (gemeten via een kWh-meter) dus dat belooft wat voor dynamische regeling op basis van uurprijzen.

Wat ik dus nog een beetje eng vind is die max power die volgens de slider max 500 is. Dat is ruim hoger dan wat de omvormer per kanaal kan, maar ook ruim lager dan wat de omvormer in totaal kan. Ik zit er uiteraard niet op te wachten dat ik opeens m'n omvormer op 500W max vastzet. Hopelijk is het ook handmatig via bv node ,red in te stellen op een andere waarde, maar voor ik hiermee ga spelen zou het wel chill zijn als iemand kan bevestigen dat ik niet m'n omvormer ga bricken op deze manier hehe.

Overigens valt om de zoveel tijd nog steeds de integratie uit, maar steevast als ik dat merk dan staat er een update voor de ECUintegratie klaar. Geen idee waarom dat schijnbaar zorgt voor problemen. Ik heb nu in voorbereiding op echt een flow bouwen maar alvast een notificatie gebouwd zodra het unavailable wordt, maar als iemand ondertussen weet waar dit steeds op mis gaat dan hou ik me aanbevolen.

Oh, en nog iets: er werd hier een tijdje terug ook gewaarschuwd voor flash endurance. Dat staat echter bij de officiele HA-integratie voor de EZ1 omvormers. Iemand enig idee of dit algemeen is voor APS omvormers met serienummer na Ex701 of alleen de EZ1? Sowieso vraag ik me af of het serienummer het ID is. Mijn DS3-L's beginnen met 703 (geen Ex zover ik weet) dus je zou denken dat het daarmee dus ok is, maar ik kan niet heel makkelijk het dak op om te kijken of er ook nog een serienummer op staat anders dan het ID. Logischerwijs is het ID al uniek en dus het enige serienummer maar aangezien ze andere terminologie gebruiken en dat 'Ex' is dat niet zeker en ik wil, wederom, geen inverter bricken :P.

Edit: in de APS FAQ staat dat UID een serienummer is dus dat is idd equivalent. Dat zou dus betekenen dat m'n DS3-L flash gewoon veel geschreven kan worden.
Nee, ik doe dat (nog) niet (HAEdwin). Ik heb een enkele DS3-L (verder DS3 'regular') en ik volg dezelfde logica als jij met betrekking tot de uid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

iwanovich schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Nee, ik doe dat (nog) niet (HAEdwin). Ik heb een enkele DS3-L (verder DS3 'regular') en ik volg dezelfde logica als jij met betrekking tot de uid.
Ik heb het maar gewoon eens probeerd met 1 omvormer en ik kon er een die op dat moment in totaal ongeveer 600W leverde limiteren naar 200W door het op 200 te zetten en daarna weer vol te laten produceren door terug te gaan naar 500. Het lijkt dus idd per kanaal te zijn.

Gezien hoe snel het reageerde kriebelt het wel een beetje om een eigen PI-controller te bouwen om het geheel NOM te laten draaien maar dat is nog wel een projectje aangezien ik vooralsnog vast zit aan node red.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
waar vind je die readerintegratie van HAEdwin 2.9.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Aengineering schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:40:
waar vind je die readerintegratie van HAEdwin 2.9.0?
In HACS. Het heet APsystems ECU Reader.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:47
Ik heb er wat mee zitten spelen. De slider naar de 500 doet niks anders dan toestaan dat je panelen de max van wat ze kunnen leveren ook leveren. Er vanuit gaande dat je omvormer het aan kan dat 2 panelen samen niet boven de max van je omvormer uitkomen is er dus niks aan de hand.

Volgend jaar staat pas op de planning om echt met NOM te gaan spelen. Tot die tijd ben ik nog wel even zoet met het inrichten van de batterij en hoe ik die optimaal kan gebruiken in combinatie met mijn warmtepomp, ev en standaard verbruik.

• Termy

Termy

jordyc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:08:
Ik heb er wat mee zitten spelen. De slider naar de 500 doet niks anders dan toestaan dat je panelen de max van wat ze kunnen leveren ook leveren. Er vanuit gaande dat je omvormer het aan kan dat 2 panelen samen niet boven de max van je omvormer uitkomen is er dus niks aan de hand.
Het probleem was dus welke "max" er bedoeld wordt. Zover ik heb kunnen testen is het dus per kanaal ook al is er maar 1 slider en dan is 500 idd ruim boven wat iig mijn DS3-L kan. Geen idee of er een APSmicro is die wel 500 per kanaal kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
Termy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:42:
[...]

In HACS. Het heet APsystems ECU Reader.
helaas werkt i niet met de ECU-R 2160 :-(

https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je bedoelt het uitzetten van omvormers? Klopt, helaas niet met de 2160. Weet niet of er een andere methode is maar ik heb een 2162 dus verder niet naar gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aengineering
Termy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:30:
[...]

Je bedoelt het uitzetten van omvormers? Klopt, helaas niet met de 2160. Weet niet of er een andere methode is maar ik heb een 2162 dus verder niet naar gekeken.
Ja met de 2160 kan je wel uitlezen maar niet uitschakelen.
ik denk dat als ik dat wil gaan doen een 2162 of een C moet kopen maar ik wacht nog even af. ook het uitlezen in HA doe ik inmiddels via shelly pm mini's
ik heb al meerdere integraties voor HA geprobeerd en meestal werkt dat prima maar wilde iets stabielers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Termy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Ik heb het maar gewoon eens probeerd met 1 omvormer en ik kon er een die op dat moment in totaal ongeveer 600W leverde limiteren naar 200W door het op 200 te zetten en daarna weer vol te laten produceren door terug te gaan naar 500. Het lijkt dus idd per kanaal te zijn.

Gezien hoe snel het reageerde kriebelt het wel een beetje om een eigen PI-controller te bouwen om het geheel NOM te laten draaien maar dat is nog wel een projectje aangezien ik vooralsnog vast zit aan node red.
Wat lekker dat ie zo snel reageert! Ik moet helaas tussen de 1 en 10 minuten wachten. Jij hebt een 2162? Ik iig een 2160. Heb een ecu-c overwogen, maar ik vraag me af of die nom-functie van de ecu-c veel sneller zal zijn, want ik heb het idee dat de vertraging te maken heeft met de polling van/door de ECU met de omvormers via dat proprietary zigbee protocol van APS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
Aengineering schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Ja met de 2160 kan je wel uitlezen maar niet uitschakelen.
ik denk dat als ik dat wil gaan doen een 2162 of een C moet kopen maar ik wacht nog even af. ook het uitlezen in HA doe ik inmiddels via shelly pm mini's
ik heb al meerdere integraties voor HA geprobeerd en meestal werkt dat prima maar wilde iets stabielers.
Ik heb een 2160 en kan via modbus-tcp de omvormers dimmen/uitzetten. Als jouw 2160 het sunspec logo heeft en je kan via de firmware modbus aanzetten, dan denk ik dat jij dat ook kan. Helaas zijn er ook exemplaren van de 2160 die niet via modbus aangestuurd kunnen worden. Of de haedwin integratie werkt betwijfel ik. Ik vermoed dat die via http werkt en dat kan niet met de 2160, maar wel met de 2162.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
jordyc schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:08:

Volgend jaar staat pas op de planning om echt met NOM te gaan spelen. Tot die tijd ben ik nog wel even zoet met het inrichten van de batterij en hoe ik die optimaal kan gebruiken in combinatie met mijn warmtepomp, ev en standaard verbruik.
Met de 2160 heb ik in het corresponderende modbus register een waarde van 0 t/m 1000, hetgeen een percentage is van 0,0 tot 100,0 procent. Ik gok dat die 0 - 500 watt slider gewoon een factor 0,5 is van dat betreffende register. Het gaat hierbij om het beperken van het maximale vermogen van de omvormer. Het max vermogen van mijn DS3 is groter dan dat van mijn panelen, dus 10% minderen op de max van mijn omvormer is niet hetzelfde als de opwek van mijn paneel verminderen met 10%. Dat is erg afhankelijk van de spec van het betreffende paneel én natuurlijk de zonsterkte van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@iwanovich Klopt, ik heb een 2162. Ik zag bij het aanpassen van die slider in home assistant het vermogen op de fase waar die omvormer zit binnen 10 seconden terugvallen en weer klimmen.

Overigens krijg ik niet de indruk dat die slider een percentage van de max geeft. Ik heb net bij redelijk constante instraling getest op 500, 300, 201, 100 en bij iets andere instraling 500 vergeleken met 51 en dan krijg ik deze waarden:
Opwek op fase met 2 DS3-L omvormers
kWh meterSlider Per kanaal% van maxLim. inverter W% max lim. inverter
117850029581--
119930030082--
971201--37952
826100--22831
107350026873
63151--10114
Max van DS3-L is 730 VA, 365 per kanaal. Gelimiteerde omvormer W berekend door 2x gemiddelde per kanaal bij 500 af te trekken van het vermogen bij gelimiteerde omvormer.

Ik denk dat hieruit direct duidelijk is dat het geen % van de max met factor 0.5 kan zijn aangezien er geen verschil is tussen de slider op 300 en 500 terwijl de output op dat moment ~80% is. Als 300 echt 60% betekent had de output moeten dalen. Als je echter uitgaat van dat het per kanaal een max vermogen geeft, dan past het best aardig als je bedenkt dat het niet perfect stralend weer is momenteel. Als ik beide omvormers tegelijk limiteer naar 45 op de slider dan verwacht ik per kanaal 45W dus een totaal van 180W en ik zie het op m'n kWh meter nu wiebelen tussen 170-180 terwijl 9% van 730*2 maar 131.4 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
Termy schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:39:
@iwanovich Klopt, ik heb een 2162. Ik zag bij het aanpassen van die slider in home assistant het vermogen op de fase waar die omvormer zit binnen 10 seconden terugvallen en weer klimmen.

Overigens krijg ik niet de indruk dat die slider een percentage van de max geeft. Ik heb net bij redelijk constante instraling getest op 500, 300, 201, 100 en bij iets andere instraling 500 vergeleken met 51 en dan krijg ik deze waarden:
Opwek op fase met 2 DS3-L omvormers
kWh meterSlider Per kanaal% van maxLim. inverter W% max lim. inverter
117850029581--
119930030082--
971201--37952
826100--22831
107350026873
63151--10114
Max van DS3-L is 730 VA, 365 per kanaal. Gelimiteerde omvormer W berekend door 2x gemiddelde per kanaal bij 500 af te trekken van het vermogen bij gelimiteerde omvormer.

Ik denk dat hieruit direct duidelijk is dat het geen % van de max met factor 0.5 kan zijn aangezien er geen verschil is tussen de slider op 300 en 500 terwijl de output op dat moment ~80% is. Als 300 echt 60% betekent had de output moeten dalen. Als je echter uitgaat van dat het per kanaal een max vermogen geeft, dan past het best aardig als je bedenkt dat het niet perfect stralend weer is momenteel. Als ik beide omvormers tegelijk limiteer naar 45 op de slider dan verwacht ik per kanaal 45W dus een totaal van 180W en ik zie het op m'n kWh meter nu wiebelen tussen 170-180 terwijl 9% van 730*2 maar 131.4 is.
@Termy lekker bezig! Interessante metingen. Ik ben momenteel op vakantie, maar ik ga later jouw bevinding uitproberen op mijn installatie. Het kan zijn dat de slider via de haedwin integratie iets anders doet dan het modbus register dat ik aanpas, maar het kan ook zijn dat ik er naast heb gezeten met mijn theorie. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Bijzonder dat bij jullie de HA integratie zo soepel verloept en bij mijn ECU-B het apparaat dagelijks een paar reboots nodig heeft om de integratie weer tot leven te krijgen. Router zit er 1 meter vandaag btw. Aan het signaal kan het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Xqlus1ve schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:03:
Bijzonder dat bij jullie de HA integratie zo soepel verloept en bij mijn ECU-B het apparaat dagelijks een paar reboots nodig heeft om de integratie weer tot leven te krijgen. Router zit er 1 meter vandaag btw. Aan het signaal kan het niet liggen.
Nou, zo soepel zou ik het hier niet willen noemen :). Zeker met eerdere versies klapte het er om de zoveel dagen uit en nu gebeurt dat nog steeds af en toe. Dat lijkt altijd samen te vallen met het beschikbaar zijn van een update dus waar het aan ligt is me niet duidelijk maar misschien update het nu gewoon wat minder vaak.

Ik heb een flow gebouwd om zodra het unavailable is een notificatie te sturen maar die werkte om 1 of andere reden de ene keer dat het tot nu toe gebeurde niet, dus dat is nog vrij irritant. Momenteel gebruik ik de integratie nl niet echt maar als ik bv wil instellen dat het bij all-in negatieve prijzen de boel uit zet dan moet het wel betrouwbaar werken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:24
Ik polde nooit tussen 00:00 en 04:00, dan kon ik maanden draaien zonder rebooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dapdodo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Ik polde nooit tussen 00:00 en 04:00, dan kon ik maanden draaien zonder rebooit.
Wat bedoel je met polde?

Met de oude integratie zetten ik 1 uur na zons ondergang de Query uit, en 1 uur voor zons opgang de query weer aan. Dat leek redelijk te helpen. Met de nieuwe integratie is die optie verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Xqlus1ve schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Wat bedoel je met polde?

Met de oude integratie zetten ik 1 uur na zons ondergang de Query uit, en 1 uur voor zons opgang de query weer aan. Dat leek redelijk te helpen. Met de nieuwe integratie is die optie verdwenen.
dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nu die functie verdwenen is, nog enige tips? Want meer dan dit heb ik niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/famk0gZcXAL2KJnTxOU8DzqY7cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TsNcAyWU1KaoNzMugpqTDlVQ.png?f=fotoalbum_large
Cache usage dejour :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:30
Xqlus1ve schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Nu die functie verdwenen is, nog enige tips? Want meer dan dit heb ik niet:

[Afbeelding]
Cache usage dejour :P
Feature request maken?

Wel apart, bij mij werkt de integratie prima, voor maanden achter elkaar.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@Xqlus1ve Plaatsing van de ECU is superbelangrijk Zigbee en WiFi zitten allebei op 2.4Ghz dus 1 meter van je router hoeft niet een optimale plaatsing te betekenen. Verplaats de ECU eens naar een plek dichter bij de inverters zonder dat het afbreuk doet aan het WiFi signaal. De meterkast is de slechtste plek voor je ECU die je kunt verzinnen.

Het instellen van max output [20-500] is een wattage instelling per kanaal, het is geen percentage.

De aanpassing op de max output gebeurt vrijwel direct maar stapsgewijs (hardware afhankelijkheid). Het voorkomt "klappen" op electronica en staat los van de 5 minuten interval waarbinnen 1 update van info plaatsvindt. Echt NOM is mijnsinziens een nobel streven maar levert qua geld zo weinig op en omdat je afhankelijk bent van hardware, je beter kunt vasthouden aan een intentie ipv een streven.

[ Voor 30% gewijzigd door Nibblebit op 16-08-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:30
Ik heb de externe wifi antenna eraf gehaald. Ergens gelezen dat dat ook helpt als de module dicht bij de router staat. De wifi antenne zit naast de power connection.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik ga al deze zaken eens proberen, bedankt voor de tips!

Voor de duidelijkheid, ik heb 2 panelen op mijn 'houten' schuur zitten. In de schuur zit de ECU-B en een Asus AP Router. Zonder de router waren de resultaten nog belabberder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Het is ontzettend moeilijk om precies de vinger op de zere plek te leggen. Mijn ECU-B zit precies in het midden tussen een AP en de inverter. Wat heen-en-weer verplaatsen van de ECU (en geduld) kan helpen maar het is zeker geen tekortkoming van de HA integratie. Misschien zijn er andere omgevingsfactoren als veel Zigbee IoT apparaten.

Zo ziet mijn cache gebruik er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z-49G-yMRTStJyz8eX02pOLT7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/68YsRbA5BVrXQeYOcYGroz4B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nibblebit schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:11:
Het is ontzettend moeilijk om precies de vinger op de zere plek te leggen. Mijn ECU-B zit precies in het midden tussen een AP en de inverter. Wat heen-en-weer verplaatsen van de ECU (en geduld) kan helpen maar het is zeker geen tekortkoming van de HA integratie. Misschien zijn er andere omgevingsfactoren als veel Zigbee IoT apparaten.

Zo ziet mijn cache gebruik er uit:
[Afbeelding]
Oh dat kan ook zijn, buiten hangen ook een 6-tal Hue lampen. Dan heb ik binnenshuis ook nog een zigbee netwerk opgezet via Z2MQTT :P

De Hue bridge en de MQTT zitten alle bij uit elkaar qua kanelen, 1 en 22. Geen idee op welk kanaal ECU-B zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nibblebit schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:08:
Het instellen van max output [20-500] is een wattage instelling per kanaal, het is geen percentage.
Ja, dat lijkt me duidelijk. Ik zie wel een DS3 van 960VA dus ik gok dat die 500 gewoon een ruime bovengrens is. Ondanks dat mijn DS3-L max 730 is zie ik wel eens 375W in EMA ipv 365W. Het limiteert mij iig niet.
De aanpassing op de max output gebeurt vrijwel direct maar stapsgewijs (hardware afhankelijkheid). Het voorkomt "klappen" op electronica en staat los van de 5 minuten interval waarbinnen 1 update van info plaatsvindt. Echt NOM is mijnsinziens een nobel streven maar levert qua geld zo weinig op en omdat je afhankelijk bent van hardware, je beter kunt vasthouden aan een intentie ipv een streven.
Ja ik hoef niet superstrak op NOM te regelen. Gewoon bijna geen teruglevering is goed genoeg als er na salderen een negatieve kale prijs is maar positieve all-in-prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Ik heb nu een ECU-R (2160) en ik kan een ECU-C kopen, zodat ik de omvormers kan gaan dimmen/uitzetten.

Vraagje; kan ik simpel zelf mijn omvormers in de ECU-C opvoeren, of kan dat alleen door een installateur gedaan worden? Ik heb natuurlijk de installatie handleiding gelezen, maar kan het antwoord hierop niet achterhalen.

Indien ik dat zelf kan, zou iemand een korte instructie kunnen geven hoe ik van de ECU-R naar de ECU-C migreer?

En laatste vraag, kan ik de ECU-C (local only voor HAEdwin) tegelijkertijd met de ECU-R (met connectie naar EMA) actief houden? Of kan er maar 1 ECU contact maken met de omvormers?

[ Voor 30% gewijzigd door verguldebarman op 16-08-2025 20:32 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:16:
Ik heb nu een ECU-R (2160) en ik kan een ECU-C kopen, zodat ik de omvormers kan gaan dimmen/uitzetten.

Vraagje; kan ik simpel zelf mijn omvormers in de ECU-C opvoeren, of kan dat alleen door een installateur gedaan worden? Ik heb natuurlijk de installatie handleiding gelezen, maar kan het antwoord hierop niet achterhalen.

Indien ik dat zelf kan, zou iemand een korte instructie kunnen geven hoe ik van de ECU-R naar de ECU-C migreer?

En laatste vraag, kan ik de ECU-C (local only voor HAEdwin) tegelijkertijd met de ECU-R (met connectie naar EMA) actief houden? Of kan er maar 1 ECU contact maken met de omvormers?
Ik zou dit ook graag willen weten. Mijn onwetendheid hierover heeft me tot nu toe weerhouden van het vervangen van mijn 2160 voor de ecu-c. Daarom dim ik mijn panelen toch maar via de 2160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Beide live houden is me niet gelukt. Maar je koppelt dan 2x zigbee en denk dat het daar mis ging.
Mogelijk met 2 accounts, maar dat is niet handig, als de zigbee dat goed vind.
Als je de installateurs app download en dan kiest voor [lokale toegang] rechtsonder, kan je verder de handleiding van de installateur volgen.
Alleen het koppelen online op de EMA app met installateur voor de 10jaar garantie, heb ik nog even bij de installateur gevraagd toen ik er een ging ruilen. Hij stond ingelogt en na opgeven loginnaam was het na 3 klikken klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Dapdodo op 17-08-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 06:21:
[...]
Mijn onwetendheid hierover heeft me tot nu toe weerhouden van het vervangen van mijn 2160 voor de ecu-c. Daarom dim ik mijn panelen toch maar via de 2160 .
Ik begrijp het niet dat jij met een 2160 je panelen kan dimmen. Ik heb deze optie niet in mijn HomeAssistant APsystems ECU Reader 2.9 integratie.

Ik ben namelijk op zoek naar een optie om mijn panelen te kunnen "dimmen" en ben een beetje de slag kwijt met de onoverzichtelijkheid met de verschillende ECU's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 06:21:
[...]

Ik zou dit ook graag willen weten. Mijn onwetendheid hierover heeft me tot nu toe weerhouden van het vervangen van mijn 2160 voor de ecu-c. Daarom dim ik mijn panelen toch maar via de 2160.
Even in mijn geheugen gravend, er zijn 2 apps beschikbaar van APSystems. De ene is voor consumenten, de andere is de manager. Er is ook een handleiding van die manager beschikbaar en daar staat het default wachtwoord (ik meen 8 keer 8 ) in waarmee je kan inloggen als de installateur dit niet heeft gewijzigd.

Oja, ik zie nu ook ineens een optie in de app om bij negatieve dynamische energieprijzen je installatie uit te zetten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Herkenbaar, ik had de HA integratie ook een tijdje draaien maar om de 1 of andere reden haalde dat ding geen data meer op en wilde ook niet meer verbinden. Het klopt dat de ECU 's nachts onderhoud doet aan de data en als je hem dan stoort met uitlezen dan loopt hij vast.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

asing schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Herkenbaar, ik had de HA integratie ook een tijdje draaien maar om de 1 of andere reden haalde dat ding geen data meer op en wilde ook niet meer verbinden. Het klopt dat de ECU 's nachts onderhoud doet aan de data en als je hem dan stoort met uitlezen dan loopt hij vast.
Voorlopig is de integratie een nachtmerrie bij mij. Ik heb na 2 dagen kloten eindelijk weer eens de integratie kunnen instaleren. hij haalt dan 1 keer de data op, en daarna flatlined die qua data in HASS.

Router in de schuur (waar de ECU zich bevindt) = ellende
Router vanuit huis = ellende
wifi antenne eraf = ellende

Ik heb ook wel door dat het eigenlijk niet aan de HA integratie ligt, want ook in de 'EMA app' komt de data ook niet meer goed door.

Denk dat ik er weer eens ff wat dagen vanaf blijft want het gaat eigenlijk van kwaad tot erger,maakt eigenlijk niet uit wat ik ermee doe ;w

Snap niet dat we niet gewoon de cloud data mogen uitlezen zoals bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Xqlus1ve schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Voorlopig is de integratie een nachtmerrie bij mij. Ik heb na 2 dagen kloten eindelijk weer eens de integratie kunnen instaleren. hij haalt dan 1 keer de data op, en daarna flatlined die qua data in HASS.

Router in de schuur (waar de ECU zich bevindt) = ellende
Router vanuit huis = ellende
wifi antenne eraf = ellende

Ik heb ook wel door dat het eigenlijk niet aan de HA integratie ligt, want ook in de 'EMA app' komt de data ook niet meer goed door.

Denk dat ik er weer eens ff wat dagen vanaf blijft want het gaat eigenlijk van kwaad tot erger,maakt eigenlijk niet uit wat ik ermee doe ;w

Snap niet dat we niet gewoon de cloud data mogen uitlezen zoals bij andere merken.
Ik heb voor HA al tijden een Python scriptje wat de interne website scrapet. Daar haal ik mijn data uit. Ik heb dan de actuele kWs en de dagelijkse kWh. Het werkt al weer jaren prima. De integratie met HA is mooier en je kan veel meer zien, maar als het niet werkt en niet wil werken dan heb ik er niks aan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
tweakfdr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Ik begrijp het niet dat jij met een 2160 je panelen kan dimmen. Ik heb deze optie niet in mijn HomeAssistant APsystems ECU Reader 2.9 integratie.

Ik ben namelijk op zoek naar een optie om mijn panelen te kunnen "dimmen" en ben een beetje de slag kwijt met de onoverzichtelijkheid met de verschillende ECU's.
Ik kan me voorstellen dat het warrig overkomt, vanwege tegenstrijdige berichten en verschillen tussen allerhande versies van de ecu-r. Je kan de 2160 niet dimmen via een http webserver zoals met de 2162, maar een deel van de 2160 versies van de ecu-r zijn wel te dimmen via modbus of modbus-tcp. Dat laatste doe ik dus via de modbus integratie in HA. Je kan modbus aanzetten via de installateurs-app en via modbus een commando sturen die de panelen dimmen. Zie eerdere posts van mij en van @Treenaks.
Het begint met te kijken of je een 2160 met sunspec logo hebt, of je firmware 1.3.7 draait en modbus aan kan zetten. Info over sunspec en de ecu-r kan je waarschijnlijk wel online vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
@tweakfdr modbus adres 40189 om precies te zijn. Zie https://emea.apsystems.com/document/sunspec-modbus/. Daar staat ook in hoe je de modbus-functie op de ECU-R kan aanzetten.

Dit staat in mijn configuration.yaml om de waarde uit te lezen:

modbus:
- name: ecur_modbus
type: tcp
host: xxx.xxx.xxx.xxx
port: 502
sensors:
- name: "test"
address: 40189

Maar hij kan dus ook gezet worden. In HA doe ik dat bijvoorbeeld via dit automation "script":

sequence:
- action: modbus.write_register
metadata: {}
data_template:
address: 40189
slave: 2
hub: ecur_modbus
value:
- "{{ max_output_pct * 10 }}"
alias: write_solar_dim_percentage
description: >-
Write the maximum percentage - of the solar inverters maximum energy output
rating - that is allowed to be generated
fields:
max_output_pct:
selector:
number:
min: 0
max: 100
step: 0.1
name: max_output_pct
description: >-
the maximum percentage - of the solar inverters maximum energy output
rating - that is allowed to be generated
required: true
default: 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:42

Audione0

Strijdt der titanen

asing schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Even in mijn geheugen gravend, er zijn 2 apps beschikbaar van APSystems. De ene is voor consumenten, de andere is de manager. Er is ook een handleiding van die manager beschikbaar en daar staat het default wachtwoord (ik meen 8 keer 8 ) in waarmee je kan inloggen als de installateur dit niet heeft gewijzigd.

Oja, ik zie nu ook ineens een optie in de app om bij negatieve dynamische energieprijzen je installatie uit te zetten.
Ik kan het bevestigen dat het werkt. Bij het inloggen via de "Ema Manager" app wordt er direct om een software upgrade gevraagd. Als je deze hebt geïnstalleerd, zul je bij de normale Ema app (voor de consumenten) bij instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..
Bij aanzetten dien je allerlei gegevens in te vullen die je via je energie leverancier hebt verkregen, zoals teruglever kosten en leveringskosten etc.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
Audione0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Ik kan het bevestigen dat het werkt. Bij het inloggen via de "Ema Manager" app wordt er direct om een software upgrade gevraagd. Als je deze hebt geïnstalleerd, zul je bij de normale Ema app (voor de consumenten) bij instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..
Bij aanzetten dien je allerlei gegevens in te vullen die je via je energie leverancier hebt verkregen, zoals teruglever kosten en leveringskosten etc.
+1, ik kan deze optie ook bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Het begint met te kijken of je een 2160 met sunspec logo hebt, of je firmware 1.3.7 draait en modbus aan kan zetten. Info over sunspec en de ecu-r kan je waarschijnlijk wel online vinden.
Helaas mijn firmware is R1.2.31 en krijg geen vraag over een firmware update. Ik gebruik zoveel de EMA MANAGER als EMA app. Ik heb wel rj45/rs485 aansluiting op mijn ecu alleen die kan ik dus niet gebruiken.

Ik heb ook de optie “instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..” niet.

Begrijp ik het goed dat ik een te oude ECU heb?

Op internet krijg je ook nergens duidelijkheid of de betreffende ECU de mogelijkheid heeft tot het dimmen van de panelen.

Erg jammer want ik ben verder erg te spreken over het APsystem concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
tweakfdr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

Helaas mijn firmware is R1.2.31 en krijg geen vraag over een firmware update. Ik gebruik zoveel de EMA MANAGER als EMA app. Ik heb wel rj45/rs485 aansluiting op mijn ecu alleen die kan ik dus niet gebruiken.

Ik heb ook de optie “instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..” niet.

Begrijp ik het goed dat ik een te oude ECU heb?

Op internet krijg je ook nergens duidelijkheid of de betreffende ECU de mogelijkheid heeft tot het dimmen van de panelen.

Erg jammer want ik ben verder erg te spreken over het APsystem concept.
Ik ben bang dat jij dan een oudere 2160 hebt :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usE0-70TrU0V5ppp5Mbb7KIXsRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gl3WAUYM9QqIF9Ab8JchUxoy.jpg?f=fotoalbum_large
Zie je dat rare S-logo rechts naast het icoon van de kliko? Heb je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Ik ben bang dat jij dan een oudere 2160 hebt :(

Zie je dat rare S-logo rechts naast het icoon van de kliko? Heb je die?
Helaas die S staat er bij mij niet bij. Wel zelfde artikelnummer alleen datum is van 2019.12.21.
Erg jammer dat ze er zo’n rommeltje van hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
tweakfdr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Helaas die S staat er bij mij niet bij. Wel zelfde artikelnummer alleen datum is van 2019.12.21.
Erg jammer dat ze er zo’n rommeltje van hebben gemaakt.
Dat is jammer, dan werkt de methode die ik heb gebruikt ook niet en ben je terug bij waar je begon: overwegen om een andere ECU te regelen. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Dat is jammer, dan werkt de methode die ik heb gebruikt ook niet en ben je terug bij waar je begon: overwegen om een andere ECU te regelen. Helaas...
Ik zit met hetzelfde probleem @tweakfdr . Daarom overweeg ik nu een ECU-C. Voordat ik die ga kopen, wil ik alleen wel zeker weten dat het ook gaat werken.....

Ik wil eerst zeker weten dat dit gaat werken:
- omvormers opvoeren in nieuwe ECU
- behoud ondersteuning leverancier
- behoud garantie omvormers e.d.

Daarom wacht ik nog even met de aankoop en wil ik eerst even afstemmen met mijn leverancier.

Edit---------
Ik heb antwoord van mijn leverancier. Ik mag zelf de ECU-C installeren en zijn zullen dan de wijziging in het EMA portaal regelen, met behoud van garantie en onderhoud. En er zijn ook geen kosten aan verbonden. Echt top dit!!

Ik ga de ECU-C dus kopen en installeren.

Ps. Ik kan max drie stuks nieuwe ECU-C kopen voor 160 per stuk. Iemand geïnteresseerd? DM dan even en dan koop ik er 1 of 2 extra. @tweakfdr @iwanovich ?

[ Voor 25% gewijzigd door verguldebarman op 20-08-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem @tweakfdr . Daarom overweeg ik nu een ECU-C. Voordat ik die ga kopen, wil ik alleen wel zeker weten dat het ook gaat werken.....

Daarom wacht ik nog even met de aankoop en wil ik eerst even afstemmen met mijn leverancier.

Edit---------
Ik heb antwoord van mijn leverancier. Ik mag zelf de ECU-C installeren en zijn zullen dan de wijziging in het EMA portaal regelen, met behoud van garantie en onderhoud. En er zijn ook geen kosten aan verbonden. Echt top dit!!

Ps. Ik kan max drie stuks nieuwe ECU-C kopen voor 160 per stuk. Iemand geïnteresseerd? DM dan even en dan koop ik er 1 of 2 extra. @tweakfdr @iwanovich ?
Aangezien ik kan dimmen met mijn 2160 ga ik eerst kijken hoeverre ik het daarmee kan redden. Mijn installateur is ook niet de makkelijkste. Ik ben wél heel benieuwd naar de responsiviteit van de NOM, als je die gaat gebruiken. Mogelijk dat ik dat nog als goede reden zie om in de toekomst over te stappen naar een C in de toekomst (na 2027). Wel bedankt voor het aanbod, waardeer ik. Het scheelt aanzienlijk met prijzen die ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:05
Lijkt erop dat ecu_proxy na een update van de ema app/manager niet goed meer werkt. Ik krijg in HA geen data meer binnen en als ik de local dns voor ecu.apsystemsema.com omzet ontvangt de ema app direct weer data... iemand hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
iwanovich schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Aangezien ik kan dimmen met mijn 2160 ga ik eerst kijken hoeverre ik het daarmee kan redden. Mijn installateur is ook niet de makkelijkste. Ik ben wél heel benieuwd naar de responsiviteit van de NOM, als je die gaat gebruiken. Mogelijk dat ik dat nog als goede reden zie om in de toekomst over te stappen naar een C in de toekomst (na 2027). Wel bedankt voor het aanbod, waardeer ik. Het scheelt aanzienlijk met prijzen die ik gezien heb.
Ik ben me aan het inlezen en met de ECU-C kan je realtime zero-export regelen. Dat doe je door een CT (current transformer) aan te sluiten. De CT leest je verbruik uit en deze sluit je direct aan de ECU-C, waardoor de ECU-C realtime info heeft over zonnepanelen opbrengst en het netto verbruik voor het huis. Daarmee kan je dus echt zero-export doen, zonder vertraging, zoals bv met een modbus, P1 of HA.

Een CT koop je voor nog geen tientje, dus ik heb straks voor 150 euro zero export geregeld 💪

Ps. Ik heb een 1fase aansluiting en daarmee is dit dus een stuk gemakkelijker/goedkoper te regelen

Nog steeds geen interesse @iwanovich ? 🤪

En @tweakfdr, heb jij mogelijk interesse?

[ Voor 7% gewijzigd door verguldebarman op 20-08-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:58:
[...]

Ik ben me aan het inlezen en met de ECU-C kan je realtime zero-export regelen. Dat doe je door een CT (current transformer) aan te sluiten. De CT leest je verbruik uit en deze sluit je direct aan de ECU-C, waardoor de ECU-C realtime info heeft over zonnepanelen opbrengst en het netto verbruik voor het huis. Daarmee kan je dus echt zero-export doen, zonder vertraging, zoals bv met een modbus, P1 of HA.

Een CT koop je voor nog geen tientje, dus ik heb straks voor 150 euro zero export geregeld 💪

Ps. Ik heb een 1fase aansluiting en daarmee is dit dus een stuk gemakkelijker/goedkoper te regelen

Nog steeds geen interesse @iwanovich ? 🤪

En @tweakfdr, heb jij mogelijk interesse?
In mijn groepenkast heb ik al 3 CT-klemmetjes (3-fase) gepropt op de huisaansluiting vanwege een Zappi laadpaal. Daar past geen broodkruimel meer bij. Maar als ik een andere plek kan vinden om ze te plaatsen met hetzelfde effect; hoe werkt dat dan in combinatie met de Zappi? Ik denk dat ik uiteindelijk toch zelf logica moet schrijven (in node-red, HA, oid). Dit zou nog een reden zijn om eerst jouw ervaringen af te wachten. Slikt de ECU-C ook andere bronnen dan de CT-klemmen voor verbruiksinfo van de huisaansluiting op het net? Hoe snel reageren de omvormers op de de aanpassingen in/door de ECU-C? Interesse is er dus wel, maar nog niet om over te gaan tot aankoop (ook al is het een goede deal) ;)

• verguldebarman
iwanovich schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

In mijn groepenkast heb ik al 3 CT-klemmetjes (3-fase) gepropt op de huisaansluiting vanwege een Zappi laadpaal. Daar past geen broodkruimel meer bij. Maar als ik een andere plek kan vinden om ze te plaatsen met hetzelfde effect; hoe werkt dat dan in combinatie met de Zappi? Ik denk dat ik uiteindelijk toch zelf logica moet schrijven (in node-red, HA, oid). Dit zou nog een reden zijn om eerst jouw ervaringen af te wachten. Slikt de ECU-C ook andere bronnen dan de CT-klemmen voor verbruiksinfo van de huisaansluiting op het net? Hoe snel reageren de omvormers op de de aanpassingen in/door de ECU-C? Interesse is er dus wel, maar nog niet om over te gaan tot aankoop (ook al is het een goede deal) ;)
De logica voor zero-export zit in de ECU-C. Helaas heb je echt CT klemmen nodig, om zero-export door de ECU-C te laten doen. De ECU-C regelt dit dan realtime, mits dus CT klemmen direct aangesloten aan de ECU-C.

Ik heb geen ervaring met Zappi, dus dat kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
iwanovich schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Als je de ECU-C bekijkt :
Afbeeldingslocatie: https://blue-watt.com/wp-content/uploads/2023/07/ECU-C.webp

Dan zie je dat er een hele berg aansluitingen op zitten. Het is geen kleintje >:) ! Uiteraard de 0 en de 3 fases om te weten wat de spanning is, en een + en - per CT. Wil je deze inzetten dan zullen er 3 CT klemmen bij moeten. En voor je denkt : dat gaat me lukken :9 ......

CT klemmen zijn er in diverse maten en aansluitingen. De kleinere hebben 100mA/333mV/100mV als waarde en de grotere 5A als waarde. Beide voor de secundaire spoel. Dus je moet dan ook nog uitzoeken voor welk type spoel de ECU-C geschikt is en die set erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Is er nog een manier om de oude ECU integratie te installeren?

Dit is momenteel echt hopeloos :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 14:46
verguldebarman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Edit---------

ik heb ook overwogen ecu c te gaan , maar zit nog op 1 fase. zou die daar mee uit de voeten kunnen? daarnaast heb ik mn ecu-r nu op de 2e verdieping liggen vanwegen zigbeer range. Ik ben bang dat die ct klemmen niet die lengte hebben en moet ie weer in meterkast begane grond.
vind de C echt interesting, maar twijfel te veel voor de invetsering en zou makkelijker op nieuwere ecu-R overgaan als ik er 1 kon vinden.
ideeen/meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
dooiedodo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

ik heb ook overwogen ecu c te gaan , maar zit nog op 1 fase. zou die daar mee uit de voeten kunnen? daarnaast heb ik mn ecu-r nu op de 2e verdieping liggen vanwegen zigbeer range. Ik ben bang dat die ct klemmen niet die lengte hebben en moet ie weer in meterkast begane grond.
vind de C echt interesting, maar twijfel te veel voor de invetsering en zou makkelijker op nieuwere ecu-R overgaan als ik er 1 kon vinden.
ideeen/meningen?
Zeker. Ik heb ook 1 fase. Lekker simpel. Ik heb ook lang gezicht naar een ECU-R, maar opgegeven.

Ik ga dinsdag voor 160 euro een ECU-C kopen. Ik kan er max 3 stuks voor die prijs krijgen. Laat maar weten of je interesse hebt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Xqlus1ve schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:35:
Is er nog een manier om de oude ECU integratie te installeren?

Dit is momenteel echt hopeloos :O
Ja, maar die wordt niet meer ondersteund, dus bij problemen sta je er alleen voor. Hier kan je hem vinden: https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
De nieuwe ECU-C is binnen!! Boven verwachtingen zitten er ook 2 CP klemmen bij. Die had ik eigenlijk al klaar staan om los te bestellen.... Niet nodig dus 💪

Van het weekend maar eens een eerste poging wagen met de configuratie.

Keep you tuned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:10:
De nieuwe ECU-C is binnen!! Boven verwachtingen zitten er ook 2 CP klemmen bij. Die had ik eigenlijk al klaar staan om los te bestellen.... Niet nodig dus 💪

Keep you tuned!
Dat is boffen! Benieuwd of ze ook met de juiste specs zijn (voor jouw installatie) en hoe het je vergaat. Succes... and keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:42

Audione0

Strijdt der titanen

verguldebarman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:10:

Keep you tuned!
Ben benieuwd!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Ik ben me even aan het inlezen in de ECU-C en kwam dit document tegen. Hierin wordt heel highlevel de mogelijkheden met de ECU-C uitgelegd. Naast "Zero Export', al eerder over gesproken, en dit zal ik waarschijnlijk in 2027 gaan gebruiken, heb je ook een functie "Redundant Energy Control" (slide 20 in het document). Hiermee zou je een accu of laadpaal kunnen aansturen (aan/uit zetten) en de overtollige PV naar de accu sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Slecht nieuws.... 🥴

De ECU-C die ik vorige week had ontvangen blijkt DOA. 😭

De ECU-C krijgt wel stroom, maar de LED gaat niet knipperen (teken van leven). Ook LAN geeft geen enkel teken van leven.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Kys7ILBkFRr0cSUM3YvX2urZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUI3gPGvUvUvP5RJNVlYzdGq.jpg?f=fotoalbum_large

Contact met de verkoper gehad en de andere twee ECU's hebben hetzelfde probleem.

Oproepje aan het forum; iemand ideeën om dit op te lossen?

Ps, de noodknop heb ik al gecontroleerd; die is niet ingedrukt.

[ Voor 4% gewijzigd door verguldebarman op 03-09-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Heb je geen betere meter, denk dat de 0 niet aangesloten is aan de andere kant.
Je moet verschil meten en enkelpolig meten is: meten met fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Dapdodo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:01:
Heb je geen betere meter, denk dat de 0 niet aangesloten is aan de andere kant.
Je moet verschil meten en enkelpolig meten is: meten met fouten.
Ja, heb ik en zal ik doen. Thx voor de tip!!

Dan nog, als dat ook nada uitkomt, ben ik nog steeds niks verder...... 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Als jij geen 230V hebt en heb je die ook afgezekerd met 1A of als het fout is gaat dan gewoon 380V met 16A erdoor en blaas je alles op bij voorbaat. Meten voor je inschakelt en juist afzekeren.

• asing
Dapdodo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:32:
Als jij geen 230V hebt en heb je die ook afgezekerd met 1A of als het fout is gaat dan gewoon 380V met 16A erdoor en blaas je alles op bij voorbaat. Meten voor je inschakelt en juist afzekeren.
Even hierop inhaken. Ik heb voor een ander project een Eastron meter in meterkast die ongeveer hetzelfde doet. Ik heb daar 3 fases op zitten, en 3 meetspoelen. De meter levert een modbus signaal over de stroom.

In de handleiding stond dat je de 3 lijnen moest afzekeren met een 1A zekering. Ik heb me echt suf gezocht naar wat dat dat voor zekering zou moeten zijn en waar je die kan kopen. Ook heb ik gekeken naar de HomeWizard versie van dat apparaat, wat het nergens in hun handleiding genoemd staat.

Al met al draait het al meer dan een jaar hardstikke prima maar ik ben nog steeds benieuwd wat die zekeringen dan zouden moeten zijn en waar je die kan kopen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:03
Ik neem aan dat je daar een glaszekering-houder met 1A glaszekering voor kan gebruiken.
Bijv: https://www.kabeldirect.n...i_244e87Gwbn3oAqfizBUIvDs

• Dapdodo
1 fase is nette oplossing, maar gebruik zelf liever HESI klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:33
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

+1, ik kan deze optie ook bevestigen :)
Ik heb deze optie nu ook echter er is wel een probleem want je mag geen 0,15 ct bijvoorbeeld invoeren. Hij corrigeert dit dan naar 15 euro haha. Gevalletje niet goed getest door AP-systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
MrBullet058 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:35:
[...]

Ik heb deze optie nu ook echter er is wel een probleem want je mag geen 0,15 ct bijvoorbeeld invoeren. Hij corrigeert dit dan naar 15 euro haha. Gevalletje niet goed getest door AP-systems.
Ik vraag me sowieso af hoe je de btw erbij moet rekenen in die apsystems app. Een vaste opslag lijkt ingevoerd te kunnen worden, maar niet de mogelijkheid om over het geheel nog 21% btw te heffen. Dat percentage is in het absolute resultaat variabel, omdat het tarief waarover geheven wordt variabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MrBullet058 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:35:
[...]

Ook met een punt geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:33
Termy schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:53:
[...]

Ook met een punt geprobeerd?
Krijg alleen de optie voor een komma van de app in het invoerveld helaas. Ook plakken vanuit een andere plek wordt overruled (Ik ben tester van beroep dus ik het de varianten geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Laatst online: 15-09 22:19
Ik weet niet zeker of dit helemaal de plek is voor de vraag, maar aangezien het hier over de ECU-R en ECU-C van APsystems gaat, probeer ik het toch maar..

Momenteel overwegen we tegelijk met een uitbreiding van de PV installatie, ook de ECU-R (2160xxxx) te vervangen voor een ECU-C.
Sinds kort een HA hub aangeschaft en daar wat mee aan het experimenteren. In de toekomst zou ik bijvoorbeeld willen kijken of de WP, WPB en/of misschien een accu kunnen worden aangestuurd op basis van een overschot aan zonne-energie. Uitschakelen van omvormers zou pas een laatste stap zijn.
Maar ik kan dus niet zo goed oordelen of de huidige ECU-R daar al voldoende voor is, of dat de upgrade naar ECU-C noodzakelijk.. Iemand die daar antwoord op kan geven?

Wat HA betreft ben ik echt nog totale n00b, moet eerst nog maar eens uitvinden hoe het allemaal werkt voordat ik aan automatiseren kan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Merijn. schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:00:
Ik weet niet zeker of dit helemaal de plek is voor de vraag, maar aangezien het hier over de ECU-R en ECU-C van APsystems gaat, probeer ik het toch maar..

Momenteel overwegen we tegelijk met een uitbreiding van de PV installatie, ook de ECU-R (2160xxxx) te vervangen voor een ECU-C.
Sinds kort een HA hub aangeschaft en daar wat mee aan het experimenteren. In de toekomst zou ik bijvoorbeeld willen kijken of de WP, WPB en/of misschien een accu kunnen worden aangestuurd op basis van een overschot aan zonne-energie. Uitschakelen van omvormers zou pas een laatste stap zijn.
Maar ik kan dus niet zo goed oordelen of de huidige ECU-R daar al voldoende voor is, of dat de upgrade naar ECU-C noodzakelijk.. Iemand die daar antwoord op kan geven?

Wat HA betreft ben ik echt nog totale n00b, moet eerst nog maar eens uitvinden hoe het allemaal werkt voordat ik aan automatiseren kan denken.
De ECU-R 2160xxxxx is daar helaas niet toe in staat. Ook kan je HA daar niet voor gebruiken, want er zit een veel te grote tijdvertraging tussen de meting die HA doorkrijgt van sensoren en de beslissing die HA vervolgens moeten maken.

De ECU-C heeft wel dit allemaal ingebouwd en maakt keuzes in milliseconden. Zie ook mijn eerdere posts en de redacties daarop. Dit is daarom ook exact de reden waarom ik de overstap wil maken. Helaas is mijn ECU-C DOA, dus ik moet weer even opnieuw plannetjes maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Merijn. , ik zou een extra kWh meter na de meter plaatsen.
Mocht het dan nog niet lukken alles op te maken en nog veel negatieve tarieven zijn na 1-1-2027, kan je altijd nog besluiten om die ECU-R in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

verguldebarman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:40:
[...]

De ECU-R 2160xxxxx is daar helaas niet toe in staat. Ook kan je HA daar niet voor gebruiken, want er zit een veel te grote tijdvertraging tussen de meting die HA doorkrijgt van sensoren en de beslissing die HA vervolgens moeten maken.

De ECU-C heeft wel dit allemaal ingebouwd en maakt keuzes in milliseconden. Zie ook mijn eerdere posts en de redacties daarop. Dit is daarom ook exact de reden waarom ik de overstap wil maken. Helaas is mijn ECU-C DOA, dus ik moet weer even opnieuw plannetjes maken.....
Is dat echt zo? Heb je met een 2160 ECU-R ook de optie in de EMA app niet? Iemand hier die dat kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Laatst online: 15-09 22:19
Termy schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:37:
[...]
Is dat echt zo? Heb je met een 2160 ECU-R ook de optie in de EMA app niet? Iemand hier die dat kan checken?
Vanmiddag gecheckt: en nee.. Is bij mij niet zichtbaar in de app. (versie 8.14.4) Is dus 1 van de redenen om te overwegen om op de ECU-C over te stappen.
Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:45:
@Merijn. , ik zou een extra kWh meter na de meter plaatsen.
Mocht het dan nog niet lukken alles op te maken en nog veel negatieve tarieven zijn na 1-1-2027, kan je altijd nog besluiten om die ECU-R in te leveren.
Voegt een aparte kWh meter iets toe ten opzichte van een Plugwise P1 icm het uitlezen van de huidige ECU-R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Merijn. schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:41:
Voegt een aparte kWh meter iets toe ten opzichte van een Plugwise P1 icm het uitlezen van de huidige ECU-R?
Op je zonnepanelen additioneel nog een kWh plaatsen, helpt interval van 5 min naar 1 min of 30 sec. Helpt echt. P1 afhankelijk van welke je hebt, DSMR <5 (1 min) of DSMR 5 (10sec), scheelt ook uitleessnelheid en regelsnelheid.

• Termy

Termy

Merijn. schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:41:
[...]

Vanmiddag gecheckt: en nee.. Is bij mij niet zichtbaar in de app. (versie 8.14.4) Is dus 1 van de redenen om te overwegen om op de ECU-C over te stappen.

[...]

Ook gekeken of je de laatste firmware op je ECU hebt? Via de EMA manager app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

In de tussentijd heb ik mijn ECU-B weer een beetje werkend, gewoon weer ouderwets ieder uur de ECU een reboot geven :+

Met geen mogelijkheid wil het anders normaal werken. En van 1100 tot 0500 laat ik de ECU met rust.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste