De readerintegratie van HAEdwin is ondertussen op 2.9.0 aanbeland en kan ook de omvormers aan/uit zetten en de powerlimit aanpassen. Dat is wel chill want dat maakt automatisering wel vrij makkelijk via iets als node red.
Is er hier iemand anders die dit al zo doet?
Waar ik nu tegen aanloop is dat de max power '500' is als ik zo'n inverter entity bekijk wat minder is dan de totale output die mogelijk is van de omvormer (ik heb DS3-L's). Standaard staat hij ook 'uit' zie ik, maar tot je een keer wisselt naar 'aan' doet dat niks. Uitzetten en weer aanzetten reageerde best vlot (gemeten via een kWh-meter) dus dat belooft wat voor dynamische regeling op basis van uurprijzen.
Wat ik dus nog een beetje eng vind is die max power die volgens de slider max 500 is. Dat is ruim hoger dan wat de omvormer per kanaal kan, maar ook ruim lager dan wat de omvormer in totaal kan. Ik zit er uiteraard niet op te wachten dat ik opeens m'n omvormer op 500W max vastzet. Hopelijk is het ook handmatig via bv node ,red in te stellen op een andere waarde, maar voor ik hiermee ga spelen zou het wel chill zijn als iemand kan bevestigen dat ik niet m'n omvormer ga bricken op deze manier hehe.
Overigens valt om de zoveel tijd nog steeds de integratie uit, maar steevast als ik dat merk dan staat er een update voor de ECUintegratie klaar. Geen idee waarom dat schijnbaar zorgt voor problemen. Ik heb nu in voorbereiding op echt een flow bouwen maar alvast een notificatie gebouwd zodra het unavailable wordt, maar als iemand ondertussen weet waar dit steeds op mis gaat dan hou ik me aanbevolen.
Oh, en nog iets: er werd hier een tijdje terug ook gewaarschuwd voor flash endurance. Dat staat echter bij de officiele HA-integratie voor de EZ1 omvormers. Iemand enig idee of dit algemeen is voor APS omvormers met serienummer na Ex701 of alleen de EZ1? Sowieso vraag ik me af of het serienummer het ID is. Mijn DS3-L's beginnen met 703 (geen Ex zover ik weet) dus je zou denken dat het daarmee dus ok is, maar ik kan niet heel makkelijk het dak op om te kijken of er ook nog een serienummer op staat anders dan het ID. Logischerwijs is het ID al uniek en dus het enige serienummer maar aangezien ze andere terminologie gebruiken en dat 'Ex' is dat niet zeker en ik wil, wederom, geen inverter bricken

.
Edit: in de APS FAQ staat dat UID een serienummer is dus dat is idd equivalent. Dat zou dus betekenen dat m'n DS3-L flash gewoon veel geschreven kan worden.
[
Voor 35% gewijzigd door
Termy op 10-08-2025 15:39
]