APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsje075
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-04 13:00
Voor wie loopt te stoeien met hem apart aan en uitzetten van de inverters via http:/<ip-adres>//index.php/configuration/switch_state

Je zal moeten inloggen eerst, dit kan via
curl -c cookies.txt -X POST "http://<ip-adres>/index.php/configuration/check_login" \
-H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" \
-d "username=admin&password=admin"

Vervolgens kan je de status ophalen van je inverters en die verder verwerken, heb dit in HA draaien en kan de inverters apart aan en uit zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsje075
En wil je hem mooi integreren, gebruik de vernieuwde integratie https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader

Hier wat voorbeelden van mijn dashboards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNZ_o18DrYM5atJsZ9ffBym9zfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6LxRSDnUg7TH6UxIjovA75b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwUI-XhnKsh5G2g5PJyL2IGBUCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Mmhgvg0N6Spw5tuC8mYJcJv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVwaNimCntX5HIPVgpRFkviRybM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k5dIZeqJvyWEi9BRFQ481avY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Termy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:43:
Zeg dat wel.. net deed ook de ECU Reader niks meer (beweerde m'n ECU-R niet meer te kunnen vinden op het IP) maar nu toch weer wel. Geen idee of opnieuw downloaden/herstarten HA of power cycle op de ECU-R het nou deed.. en hoe lang het blijft werken.
[...]
Ik loop hier ook tegenaan bij Domoticz. Mijn installatie draait sinds december en lees sinds 24 januari het uit in Domoticz via de handleiding van Bjorn Meijer. Het script roept het IP aan van de wifi-verbinding van de ECU-R (versie 2160), de ethernet-verbinding was in eerste instantie niet aangesloten. Deze zou ook niet nodig hoeven zijn, want uitlezen via dat script kan alleen via wifi.

Dat werkte tot 5 februari en toen was er ineens geen verbinding meer.

Op 8 februari heb ik als test de ethernet-kabel weer aangesloten, en ondanks dat die aansluiting een compleet ander IP heeft, werkt het script wel weer. De ethernet-kabel weer afkoppelen, en ik kan prompt de ECU niet meer uitlezen over wifi. :?

Hij blijft al die tijd wel online.

Nu hangt hij dus aan zowel ethernet als wifi. Voor mij niet echt een probleem, de ECU hangt pal naast een switch die nog een poort vrij had die toch nooit gebruikt zou gaan worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:44

Termy

valt er nog wat te fragge?

@deepbass909 Ik heb hier helaas geen ethernet in de buurt liggen dus dat zal voor mij niet werken. Het valt wel op dat het nu 2x gebeurd is en beide nadat ik de ECU-integratie geupdate heb, dus daar zal wel wat mis gaan. Opnieuw installeren lost het dan op.

Momenteel dus nergens last van, behalve dat het energy dashboard dat standaard in HA zit nogal eens de mist in gaat. Zo had ik gisteren dat er opeens een enorme bulk opwek tussen 3 en 4 bij kwam terwijl de ECU integratie zelf gewoon het correcte getal liet zien. Het viel op dat op het moment dat het dashboard mis gaat, de grafiek van de ECU 'today energy' een punt heeft waar het opeens naar 0 gaat en daarna weer terug naar waar het moet zijn. Het lijkt alsof het dashboard niet de waarde gewoon uitleest maar de verandering optelt waardoor op het einde van de dag opeens de boel verdubbelde.

Iemand dit ooit gezien en is hier een makkelijke oplossing voor?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 11:39
Marsje075 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:51:
En wil je hem mooi integreren, gebruik de vernieuwde integratie https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader

Hier wat voorbeelden van mijn dashboards.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben aan het migreren naar Home-Assistant. Momenteel zit een groot deel nog in Domoticz. Ik dacht ik voeg deze toe, prachtige integratie!

Maar helaas. Dag 1 van de integratie telde de plugin 22kWh, waar er 13 van het dak kwamr en vandaag kwam hij niet verder dan 2.5 omdat de integratie de ECU-R niet meer kon vinden. Ik heb geen idee wat of waarom maar bij mij wil hij nu niks meer.

Het python script wat voor de Domoticz data zorgt bleef het wel gewoon doen en noteerde weer een nette 13kWh. De ECU-R is dus niet vastgelopen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:44

Termy

valt er nog wat te fragge?

@asing Hier ook constant problemen met het correct blijven krijgen van de data met die ECU reader. Geen idee waarom. M'n ECU heeft een statisch IP en toch komt er om de zoveel tijd (nog geen idee wat het precies veroorzaakt) opeens niks meer door en kan hij de ECU niet meer vinden :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:39
hier hetzelfde probleem. Sinds een aantal weken heb ik in HA ook de integratie draaien, maar om de zoveel tijd komt de data niet meer door. Wanneer ze het wel doen dan zie ik ook dat het aantal inverters wat online is constant wijzigt. In de app zie ik ook wel eens dat 1 of 2 inverters random op NC gaan.

Dit maakt me ook wat huiverig om automatiseringen te gaan bouwen om de zonnepanelen af te gaan schakelen in de zomer, want ik krijg hiermee niet het gevoel dat het geheel van APSystems en HA stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik ervaar iets anders, bij mij kan hij de complete ECU-R niet meer benaderen.

Mijn python script op Domoticz draait vrolijk door alsof er niets aan de hand is. En dat sinds maart 2023.

Ik heb even in de data bij APSystems gekeken, daar zie ik niks uitvallen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-05 07:28

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

@asing In versie 2.2.2 wordt er beter geanticipeerd op een reboot van de ECU. Beste is op na een reboot 10 minuten te wachten omdat de ECU data en inverter data niet (meer) compleet zijn na een reboot. Althans ik zie dan met versie ECU-R-Pro_2.1.23 duidelijk gebeuren. De integratie gebruikt nu de cached data.

Ik ben benieuwd naar hoe het python script voor Domoticz dat afvangt ter inspiratie ;) Waar kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Nibblebit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:17:
@asing In versie 2.2.2 wordt er beter geanticipeerd op een reboot van de ECU. Beste is op na een reboot 10 minuten te wachten omdat de ECU data en inverter data niet (meer) compleet zijn na een reboot. Althans ik zie dan met versie ECU-R-Pro_2.1.23 duidelijk gebeuren. De integratie gebruikt nu de cached data.

Ik ben benieuwd naar hoe het python script voor Domoticz dat afvangt ter inspiratie ;) Waar kan ik dat vinden?
Ik heb de afwijkingen gewoon overdag gezien. Het probleem is nu dat de integratie nu roept dat er geen ECU gevonden kan worden op het opgegeven IP adres. Dat terwijl het python scriptje nergens last van heeft.

Ik heb dat python scriptje ergens in dit topic gedeeld.

Edit : ander topic asing in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 21-02-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
zojuist is de communicatie met de ECU weer uitgevallen. In de log krijg ik een tweetal errors te zien, hopelijk helpt dit iets in het troubleshooten:

1.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.apsystems_ecu_reader
Source: custom_components/apsystems_ecu_reader/__init__.py:117
integration: APsystems ECU Reader (documentation, issues)
First occurred: 15 February 2025 at 00:56:27 (626 occurrences)
Last logged: 11:00:35

Update failure caused by Finalization failure caused by: 'NoneType' object is not iterable
Update failure caused by an error while querying ECU where status is: None

2.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Source: custom_components/apsystems_ecu_reader/__init__.py:107
First occurred: 15 February 2025 at 01:11:28 (208 occurrences)
Last logged: 10:50:35

Response from ECU on reboot: Error regex don't match

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

jordyc schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:05:
zojuist is de communicatie met de ECU weer uitgevallen. In de log krijg ik een tweetal errors te zien, hopelijk helpt dit iets in het troubleshooten:

1.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Source: custom_components/apsystems_ecu_reader/__init__.py:117
First occurred: 15 February 2025 at 00:56:27 (626 occurrences)
Last logged: 11:00:35

Update failure caused by Finalization failure caused by: 'NoneType' object is not iterable
Update failure caused by an error while querying ECU where status is: None

2.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Source: custom_components/apsystems_ecu_reader/__init__.py:107
First occurred: 15 February 2025 at 01:11:28 (208 occurrences)
Last logged: 10:50:35

Response from ECU on reboot: Error regex don't match
Denk dat je beter even op github een issue aan kan maken. Ik weet dat HAEdwin sinds kort ook een ecu-r heeft dus meer mogelijkheden voor debuggen. Ook is in de laatste versie weer teruggegaan naar het resetten via opnieuw instellen van AP op de ecu-r.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@jordyc Misschien moet je toch eerst even de laatste versie downloaden, vanochtend is die bijgewerkt naar v2.2.3. @asing de scraping methode die daar is toegepast werkt niet op de ECU-R en ECU-B, beide hebben geen web interface.

Eigenlijk is er geen enkele optimale oplossing:
- De ingebouwde website scrapen (niet geschikt voor ECU-R en ECU-B)
- Modbus gebruiken (niet geschikt voor ECU-R en ECU-B)
- Proxymethode (niet geschikt voor ECU-R-Pro en ECU-C)
- ECU-reader https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader (geschikt voor alle ECU's, met soms verschillende resultaten vanwege firmware, problemen met de connectiviteit van het thuisnetwerk, firmware-instabiliteit). Momenteel een gebruikersgroep van 720+ gebruikers op HA en dat is meer dan de APsystems EZ-series waarvoor een originele integratie op HA bestaat (138 gebruikers).

Een die niet is onderzocht, is de seriële poort, maar deze kan alleen worden geactiveerd op de ECU-R-Pro en ECU-C omdat ik niet denk dat deze is geactiveerd op de ECU-R en ECU-B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Laatst online: 19:50
Nibblebit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:14:

- Modbus gebruiken (niet geschikt voor ECU-R en ECU-B)
Modbus werkt hier prima op een ECU-R, zowel via RS-485 als Modbus-TCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Nibblebit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:14:
@asing de scraping methode die daar is toegepast werkt niet op de ECU-R en ECU-B, beide hebben geen web interface.
Ik heb een ECU-R (21620xx serrienummer). Zo staat het op het label op de ECU.

Ik gebruik voor het uitlezen de LAN aansluiting. Via Wifi krijg ik hooguit een certificaat melding maar komt er geen data. Dus als je de interface wil scrapen dan moet je hem aansluiten op de kabel en dat adres gebruiken.

Hoop dat dat helpt :)

Ik heb inmiddels ook een scrape in HomeAssistant zitten. Die draait nu een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@asing Je hebt dan een ECU-R-Pro, de ECU-R modellen die beginnen met 21600xx hebben geen ingebouwde webUI of Modbus. Aanvankelijk is de integratie geschreven voor de ECU-R 21600xx maar omdat er een bredere behoefte bestond hebben we getracht deze zo universeel mogelijk in te kunnen zetten. @Treenaks dan heb jij ook een ECU-R-Pro met een serienummer wat begint met 21620xx, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Nibblebit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:02:
@asing Je hebt dan een ECU-R-Pro, de ECU-R modellen die beginnen met 21600xx hebben geen ingebouwde webUI of Modbus. Aanvankelijk is de integratie geschreven voor de ECU-R 21600xx maar omdat er een bredere behoefte bestond hebben we getracht deze zo universeel mogelijk in te kunnen zetten. @Treenaks dan heb jij ook een ECU-R-Pro met een serienummer wat begint met 21620xx, klopt dat?
Hij is me verkocht als "gewoon" ECU-R, maar serienummer begint daar inderdaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Treenaks schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Hij is me verkocht als "gewoon" ECU-R, maar serienummer begint daar inderdaad mee.
Ik wist tot deze week ook niet dat er een pro versie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 13:14
Goh, dat dit topic nog actief is. Kreeg geen notificaties meer dus heb hier al maanden geen blik gegooid. Zie dat er veel ontwikkeling is geweest. Mooi gewerkt.
Wil me er niet teveel mee bemoeien maar eigenlijk klopt te topic titel ook voor geen meter meer en kan de start post onderhand ook wel anders. Of mss gewoon idee om nieuw topic 'APS microinverters intergreren in HA' te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Op zich een goed punt. AP Systems wordt meer en meer gebruikt en voor de tweaker die het wil integreren in HA (of Domoticz) is het nogal onduidelijk. Er zijn inmiddels 3 of 4 van die ECU versies in omloop met ieder zijn eigen voor en nadelen.

Ik ben weer terug bij een scrape, dat werkt voor mij het beste. De integratie die @Marsje075 hierboven laat zien is prachtig maar mijn ECU-R-Pro weigert na 1,5 dag te integreren. Anderen kunnen weer niet scrapen want hun ECU heeft weer geen web pagina.

Ik ben inmiddels geholpen maar ik lees hier af en toe mee om mensen te helpen en zelf wat te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@dooiedodo Wel ja joh, we gaan gewoon rustig door :) wat gebruik jij ondertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
Nibblebit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:56:
@dooiedodo Wel ja joh, we gaan gewoon rustig door :) wat gebruik jij ondertussen?
naast liters neusspray vorige week nog steeds de sheumaker integratie. Zelden issues en als er ietsis, is het ook zo weer running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

dooiedodo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:02:
[...]

naast liters neusspray vorige week
:*) Gelukkig weer wat beter want je kunt weer computeren (zei mijn moeder altijd tegen mij vroeger).

Kijk als je wilt naar https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader. Uiteindelijk toch maar hier doorgegaan om het in lijn te brengen met de https://github.com/HAEdwin/homeassistant-apsystems_ecu_proxy als optie. Die is ook onwijs stabiel maar helaas alleen voor de ECU-R 2160 en ECU-B (waarschijnlijk want ik heb daar nog geen feedback over ontvangen). Blijft toch wel een dingetje dat het voor een enkeling toch niet lekker werkt en dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:09
Hoi allen, ik heb sinds enige tijd de ecu proxy in gebruik en werkt erg goed. Wat mij wel opvalt is bij gebruik van de daily energy sensor, de data van de vorige dag in de grafiek blijft staan. Daardoor start de dag in de min... dit zou te maken hebben met de state_class welke nu op "total" staat en dit zou "total_increasing" moeten zijn. Dit heb ik gewijzigd, maar ik blijf de opbrengst van de vorige dag zien. Iemand een idee of tip hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@jgsr state_class total is correct voor deze sensor omdat deze wel degelijk ook omlaag kan in de grafiek (als de dag voorbij is wordt deze weer op 0 gezet). state_class total_increasing geeft aan dat de waarde in de grafiek eigenlijk nooit omlaag kan maar alleen maar stijgt over de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
Nibblebit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:16:
@jgsr state_class total is correct voor deze sensor omdat deze wel degelijk ook omlaag kan in de grafiek (als de dag voorbij is wordt deze weer op 0 gezet). state_class total_increasing geeft aan dat de waarde in de grafiek eigenlijk nooit omlaag kan maar alleen maar stijgt over de tijd.
Ahhh Ok .. maar er lijkt wel geen reset plaats te vinden einde of begin van een nieuwe dag.
Als ik de hourly sensor gebruik gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Vreemd, alles werkte goed namelijk... lukt het je om een issue aanmaken op GitHub? Ook als reminder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
Nibblebit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:08:
Vreemd, alles werkte goed namelijk... lukt het je om een issue aanmaken op GitHub? Ook als reminder ;)
Jaa dat lukt wel, ik rommel nog eerst wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
Nibblebit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:35:
[...]

:*) Gelukkig weer wat beter want je kunt weer computeren (zei mijn moeder altijd tegen mij vroeger).

Kijk als je wilt naar https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader. Uiteindelijk toch maar hier doorgegaan om het in lijn te brengen met de https://github.com/HAEdwin/homeassistant-apsystems_ecu_proxy als optie. Die is ook onwijs stabiel maar helaas alleen voor de ECU-R 2160 en ECU-B (waarschijnlijk want ik heb daar nog geen feedback over ontvangen). Blijft toch wel een dingetje dat het voor een enkeling toch niet lekker werkt en dat is jammer.
de proxy is cool, totaal geen belasting op hardware of wat dan ook. Zou eigenlijk voor alle ECU moeten werken. Als m'n integratie meet problemen zou geven, was dat wat ik koos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:34

EmHaKa

spotswitch.net

Gratje schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:38:
@HiBe daarom zeg ik ook: ik DENK ;) Je kan natuurlijk proberen het internet toegang te blokkeren via je Router.
Ik heb mijn ECU in een apart VLAN dat via een timed firewall rule alleen van 21:30 tot 21:45 toegang heeft tot Internet (kan eenvoudig bij een EdgeRouter van UI).
Heeft als nadeel dat ik niet live mee kan kijken (maar na 3 jaar ging de lol daar ook wel vanaf), terwijl de
data wel netjes in de app komt voor de grafieken en historie.
Eerste voordeel: ik hoef niet bang te zijn dat de chinezen mijn PV uitschakelen als ze ons willen saboteren, zoals de russen nu doen met zee-kabels. Op een zonnige dag kunnen ze eenvoudig evenveel vermogen uitschakelen als 1x Borselle (geschat marktaandeel van 10% van alle PV 3GWp).
Tweede voordeel is dat ze niet zo snel firmware updates doorvoeren op eigen houtje, met de kans op bricken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:34

EmHaKa

spotswitch.net

EmHaKa schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Op een zonnige dag kunnen ze eenvoudig evenveel vermogen uitschakelen als 1x Borselle (geschat marktaandeel van 10% van alle PV 3GWp).
Omdat ik mijn bericht niet meer mag aanpassen, een reaktie op mezelf:
Ik heb scheef gekeken in de tabel van geinstalleerd PV vermogen, het moet zijn:
Op een zonnige dag kunnen ze eenvoudig evenveel vermogen uitschakelen als 10x Borselle (geschat marktaandeel van 10% van alle PV 30GWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Met de introductie van het kunnen maximaliseren van de omvormers in HA ben ik aan het nadenken hoe ik dit kan gebruiken om tijdens negatieve uurprijzen NOM te gaan draaien. Ik zat in eerste instantie zelf te denken om een extra helper te bouwen die de export van de opwekking afhaalt om te bepalen wat het eigen verbruik is. Helaas wordt maar eens per 5 minuten aan HA doorgegeven wat de panelen opleveren. Dus niet een interval die het bruikbaar maakt voor NOM. Nu loop ik vast in hoe ik betrouwbaar mijn eigen verbruik ga bepalen.

Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
Ik heb helaas de verkeerde ecu-r (2160) om de omvormers te kunnen aansturen.

Ik vraag het gewoon, want wellicht heb ik geluk.....🙏

Heeft er iemand nog een ECU-R (SunSpec logo/2162xxxxxxxx) liggen??

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:26
jordyc schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:15:
Met de introductie van het kunnen maximaliseren van de omvormers in HA ben ik aan het nadenken hoe ik dit kan gebruiken om tijdens negatieve uurprijzen NOM te gaan draaien. Ik zat in eerste instantie zelf te denken om een extra helper te bouwen die de export van de opwekking afhaalt om te bepalen wat het eigen verbruik is. Helaas wordt maar eens per 5 minuten aan HA doorgegeven wat de panelen opleveren. Dus niet een interval die het bruikbaar maakt voor NOM. Nu loop ik vast in hoe ik betrouwbaar mijn eigen verbruik ga bepalen.

Hoe pakken jullie dit aan?
Een homewizard kWh meter (1 of 3 fase) op je pv groep zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Ja dat is waar ik nu voor ga. Ik had gehoopt dat iemand een geniaal idee had om dit probleem zonder een kWh meter op te lossen, maar ik denk dat ik daar niet aan ontkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:24
@jordyc
Licht eraan welke APS ECU je hebt, want dan kan het met software of instellingen opgelost worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 12-04-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
Ik heb de ECU-R pro, die kan is native helaas niet 0 op de meter draaien, maar je kunt er wel per omvormer de output bepalen vanuit HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:24
@jordyc
Je verbruik heb je al op je P1 meter en dat is snel zat.
Je opbrengst is met 5 min inderdaad te traag.
Maar zelfs met de ECU-C is die nog te traag op NOM.
Er lijkt dus een probleem met de snelheid van instelbaarheid op APS omvormers.
Ik vrees wat dat betreft dat je meer aan een gemiddelde moet denken.

Een screenshot als 0 op de meter draait. Tussen 13.00 en 17.00 uur vorige week zondag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxAxr8VfNYZSVoXv4Bx4juqZEVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDAYwNp3Xs9IRsrY5d7SxSIZ.jpg?f=fotoalbum_large

NOM voor 20 minuten met meetwaarde per minuut in kW bij verstoring door waterkoker van 1800W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1LR8yhWC5QAq4VBBWYfmDGNPYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iOLzTIdTj0prOnG6VPzHMsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Dapdodo op 13-04-2025 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsje075
Ik heb een mooi dashboard draaien die met eventuele marge de inverters uit en in schakelt om zo dicht mogelijk bij de 0 te blijven. Dit draaien tot de laatste integratie update goed. Hij gad alleen met rood/groen en in tekst aan welke inverter(s) er uit zouden gaan.

Echter nu schakelt hij ze daadwerkelijk ook uit. Iemand enige idee wat er in de laatste update anders is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umvCFS4qsF1VaiLMGs-a1NvFUZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PFbmRSPv9PYCOT9d6Y1L69D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@Marsje075 Er is t.o.v. de vorige versie 2.6.0 niets veranderd wat van invloed zou kunnen zijn. Welke ECU heb je en bedoel je dat alle inverters worden uitgeschakeld ipv selectief individuele inverters? Er zit zo te zien nogal wat logica achter - creatief hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick_J
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-04 22:11
JackBol schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:17:
Ik heb contact gehad met APS en ze hebben me het API endpoint gegeven. Het is https://api.apsystemsema.com:9282. Ik zie ook dat deze reageert, echter krijg ik nu error 4000, dus ik stuur nog een verkeerd request. Ik zal dit weekend eens kijken of ik dat gefixed krijg (zonder door mijn API budget heen te blazen 😂)
Hoi Jack, ik kwam jouw goed uitziend script tegen. Ik loop er mee te hannesen om gegevens uit de API te krijgen. Voor de signature is alleen het laatste deel van het requestpad nodig (dus alleen 'details' bijvoorbeeld) en de mintekens moeten uit de UUID verwijderd worden.
Dat gezegd hebbend: het genereren van de signature is mij nog niet gelukt, het lijkt toch anders te werken in Python dan het voorbeeldscript van AP.
Ik ben geen ontwikkelaar, loop vast. Heb jij nog tijd gevonden om verder te komen?

Groet, Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dick_J schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:11:
[...]

Hoi Jack, ik kwam jouw goed uitziend script tegen. Ik loop er mee te hannesen om gegevens uit de API te krijgen. Voor de signature is alleen het laatste deel van het requestpad nodig (dus alleen 'details' bijvoorbeeld) en de mintekens moeten uit de UUID verwijderd worden.
Dat gezegd hebbend: het genereren van de signature is mij nog niet gelukt, het lijkt toch anders te werken in Python dan het voorbeeldscript van AP.
Ik ben geen ontwikkelaar, loop vast. Heb jij nog tijd gevonden om verder te komen?

Groet, Dick
Hey, ik heb er nooit meer tijd in gestoken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:52
Ik heb een ECU-R uit de 2160 serie. Ondanks de SunSpec sticker en vermelding in de SunSpec Modbus handleiding kan ik geen open TCP poort anders dan 8899 vinden op het apparaat, ook al is de modbus functionaliteit ingeschakeld via de EMA Manager app. Ik overweeg nu om een ESPHome-achtige oplossing te maken en de RS485 aansluiting te gebruiken (via een RJ45 stekker) om te kijken of ik respons krijg via de RTU-verbinding. Zijn hier Tweakers die weten of die RS485 verbinding via de tweede RJ45 socket kans van slagen heeft of bij voorbaat gedoemd is niet te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:34:
Ik heb een ECU-R uit de 2160 serie. Ondanks de SunSpec sticker en vermelding in de SunSpec Modbus handleiding kan ik geen open TCP poort anders dan 8899 vinden op het apparaat, ook al is de modbus functionaliteit ingeschakeld via de EMA Manager app. Ik overweeg nu om een ESPHome-achtige oplossing te maken en de RS485 aansluiting te gebruiken (via een RJ45 stekker) om te kijken of ik respons krijg via de RTU-verbinding. Zijn hier Tweakers die weten of die RS485 verbinding via de tweede RJ45 socket kans van slagen heeft of bij voorbaat gedoemd is niet te werken?
Bij mij werkt hij als een zonnetje (heh). Ook via TCP overigens.

Ik heb een tooltje gemaakt dat de SunSpec gegevens uitleest en in MQTT prakt, zodat Home Assistant er wat mee kan: pv2mqtt -- werkt ook met andere SunSpec-compliant omvormers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
iwanovich schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:34:
Ik heb het verkeerde ip-adres gebruikt! nanmelijk die van de WLAN interface, ipv de LAN interface. Met nmap een port-scan doen werkt sowieso niet, kennelijk. Maar met mbpoll een request sturen, dat werkt wel. het is me gelukt om informatie via Modbus-TCP uit te lezen. Nu hoop ik dat ik er ook mijn inverters mee kan aan-/uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
iwanovich schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Ik heb het verkeerde ip-adres gebruikt! nanmelijk die van de WLAN interface, ipv de LAN interface. Met nmap een port-scan doen werkt sowieso niet, kennelijk. Maar met mbpoll een request sturen, dat werkt wel. het is me gelukt om informatie via Modbus-TCP uit te lezen. Nu hoop ik dat ik er ook mijn inverters mee kan aan-/uitschakelen.
Hier laatst ook de omvormers kunnen dimmen via modbus TCP met de oude 2160 versie. Ik had wel zwak signaal naar de omvormers en wist niet 100% wat ik aan het doen dus was een lastig proces :P maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen! De 2162 versie is dus wel handiger omdat het dan via de webinterface/api kan maar via modbus kan dus ook met de 2160 versie.

Ik heb overigens bij mijn installateur nagevraagd hoe het zit met de 2162 versie: het officiele antwoord van de importeur en leverancier is dat deze niet geleverd wordt in de EU. Wat gek is want ik zie veel Tweakers die deze versie wel hebben. Maar mogelijk leveren ze weer oude stock ofzo want mijn zonnepanelen zijn net gelegd en ik heb een 2160 versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Y0ur1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Hier laatst ook de omvormers kunnen dimmen via modbus TCP met de oude 2160 versie. Ik had wel zwak signaal naar de omvormers en wist niet 100% wat ik aan het doen dus was een lastig proces :P maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen! De 2162 versie is dus wel handiger omdat het dan via de webinterface/api kan maar via modbus kan dus ook met de 2160 versie.

Ik heb overigens bij mijn installateur nagevraagd hoe het zit met de 2162 versie: het officiele antwoord van de importeur en leverancier is dat deze niet geleverd wordt in de EU. Wat gek is want ik zie veel Tweakers die deze versie wel hebben. Maar mogelijk leveren ze weer oude stock ofzo want mijn zonnepanelen zijn net gelegd en ik heb een 2160 versie..
Kan (en wil) je delen hoe je dat gedaan hebt via modbus? Ik probeer nu met mbpoll (linux cli tool) om het juiste register te beschrijven (40189), maar helaas nog zonder succes.

mbpoll -p502 -o3 -t4 -r40188 -a2 -1 <IP-adres ECU-R> 258 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-R8aBuMWsSsH8_Ui_w9FBTmOKaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HuZt05mJ5Eq8mvKXHApqRGgQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door iwanovich op 13-05-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
iwanovich schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:29:
[...]

Kan (en wil) je delen hoe je dat gedaan hebt via modbus? Ik probeer nu met mbpoll (linux cli tool) om het juiste register te beschrijven (40189), maar helaas nog zonder succes.

mbpoll -p502 -o3 -t4 -r40188 -a2 -1 <IP-adres ECU-R> 258 0

[Afbeelding]
Die uiteg van die adressen vind ik extreem vaag gedocumenteerd. Het is/was dus een kwestie van uitproberen en goed kijken wat er gebeurd.

Ook had ik zo veel issues gehad met de verbinding naar mijn omvormers, wat is pas laat ondekte, dat ik het schrijven (en het echt begrijpen wat er gebeurd) voor een andere keer heb gelaten. Je moet goed kijken welke waardes je verstuurd en in welk formaat. Komt allemaal heel erg nauw. Uiteindelijk heb ik dus wel een limit weten te activeren en weer uit kunnen zetten maar welk commando dat is geweest kan ik je helaas niet zeggen.

Uit mijn notities heb ik wel het volgende gevonden (op eigen risico):
code:
1
2
3
4
5
echo "40189 WMAXLIMPCT"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40189 192.168.1.115

echo "40193: WMAXLIM_ENA"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40193 192.168.1.115

Ook heb ik uiteindelijk nog een Windows tool gebruikt voor de communicatie via modbus, vond ik toch wat makkelijker werken dan mbpoll.

Ik heb nog geen tijd gehad om er eens rustig voor het schrijven te gaan zitten. Dat wil ik gaan doen als ik mijn eigen home assistent heb draaien.

Edit: het stukje "Basic information table:" in de sunspec modbus PDF van Apsystems legt het protocol wel aardig uit volgens mij. Je kunt met zo'n windows tool (kan misschien ook met mbpoll) het verkeer op byte/hex niveau zien dus het is een kwestie van een beetje hacken.

Als ik commando's heb die 100% werken zal ik ze sowieso even posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Y0ur1 op 13-05-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
Y0ur1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Die uiteg van die adressen vind ik extreem vaag gedocumenteerd. Het is/was dus een kwestie van uitproberen en goed kijken wat er gebeurd.

Ook had ik zo veel issues gehad met de verbinding naar mijn omvormers, wat is pas laat ondekte, dat ik het schrijven (en het echt begrijpen wat er gebeurd) voor een andere keer heb gelaten. Je moet goed kijken welke waardes je verstuurd en in welk formaat. Komt allemaal heel erg nauw. Uiteindelijk heb ik dus wel een limit weten te activeren en weer uit kunnen zetten maar welk commando dat is geweest kan ik je helaas niet zeggen.

Uit mijn notities heb ik wel het volgende gevonden (op eigen risico):
code:
1
2
3
4
5
echo "40189 WMAXLIMPCT"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40189 192.168.1.115

echo "40193: WMAXLIM_ENA"
mbpoll -o 10 -1 -a 1,2,3,4,5,6 -q -0 -r 40193 192.168.1.115

Ook heb ik uiteindelijk nog een Windows tool gebruikt voor de communicatie via modbus, vond ik toch wat makkelijker werken dan mbpoll.

Ik heb nog geen tijd gehad om er eens rustig voor het schrijven te gaan zitten. Dat wil ik gaan doen als ik mijn eigen home assistent heb draaien.
In ieder geval bedankt dusver. Ik ben eventjes overgestapt van mbpoll naar modbus_cli https://github.com/favalex/modbus-cli. Nadat ik een waarde had weggeschreven naar de inverter control registers 40188 en 40189, ben ik al mijn opwek en communicatie kwijt. Helaas is de zon ook al praktisch onder, dus mogelijk hebben de inverters gewoon geen voeding meer. Mooie hobby dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
Y0ur1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Interessant!!

Ik heb ook de 2160 versie en zou graag omvormers kunnen dempen vanuit Home Assistant. Zou je jouw projectje kunnen delen?

Ps, ik heb flink wat ervaring met HA, maar nul met modbus.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
verguldebarman schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Interessant!!

Ik heb ook de 2160 versie en zou graag omvormers kunnen dempen vanuit Home Assistant. Zou je jouw projectje kunnen delen?

Ps, ik heb flink wat ervaring met HA, maar nul met modbus.....
Als ik het werkend heb zal ik het zeker delen! Bedoel je met dempen de omvormers uitzetten? Dat zou je dus met address 40188 moeten kunnen doen. Er staat een voorbeeld in https://global.apsystems....024/03/SunSpec-Modbus.pdf bij "immediate inverter controls". In combinatie met https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/ zou je dat moeten kunnen aansturen.

@iwanovich Hier is trouwens nog iets meer info te vinden https://sunspec.org/wp-co...-Specification-V1-2-1.pdf onder 4.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@verguldebarman Modbus integratie voor HA zou een mooie ontwikkeling zijn wat wellicht beter in het straatje ligt van APsystems. Als het goed is, is de 2160 en de 2163 (ECU-B) nog altijd niet Modbus compatible klopt dat? Overigens opmerkelijk dat er opeens weer 2160 versies zouden worden verkocht. Kijk ook even op https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader bij de readme voor de mogelijkheden van die integratie. De standaard ECU-R (2160) zou weinig features hebben tenzij er een belangrijke firmware upgrade heeft plaatsgevonden. Op welke versie zit de firmware nu? @Y0ur1 zou wel gaaf zijn als de 2160 toch Modbus heeft nu. Heb je dat bedraad of via WiFi aangesproken?

[ Voor 8% gewijzigd door Nibblebit op 14-05-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Nibblebit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:30:
@verguldebarman Modbus integratie voor HA zou een mooie ontwikkeling zijn wat wellicht beter in het straatje ligt van APsystems. Als het goed is, is de 2160 en de 2163 (ECU-B) nog altijd niet Modbus compatible klopt dat? Overigens opmerkelijk dat er opeens weer 2160 versies zouden worden verkocht. Kijk ook even op https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader bij de readme voor de mogelijkheden van die integratie. De standaard ECU-R (2160) zou weinig features hebben tenzij er een belangrijke firmware upgrade heeft plaatsgevonden. Op welke versie zit de firmware nu?
Ik heb een 2160 (panelen, omvormers en ecu-r gelegd door installateur in 2022) met sunspec-logo en rs485 in de vorm van een rj45 poort. Ik gebruik die poort niet, maar wel de andere rj45 poort met ethernet en ik kan bevestigen dat modbus-tcp bij mij functioneert op die ethernetpoort. Ik kan ook bevestigen dat de HA-modbus integratie zodoende gegevens kan uitlezen. Ik ben zelf aan het ontdekken (gisteren per ongeluk hele installatie gestopt, inmiddels hersteld), als ik meer info heb (of vragen hehehe) laat ik het hier weten.

Edit: firmware van de 2160 zit nu op 1.3.17. Volgens de apsystems sunspec Doc v3.3 zou de 2160 modbus ondersteunen vanaf 1.3.7. De ecu-b 2163 wordt volgens dat document niet ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door iwanovich op 14-05-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Nibblebit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:30:
@verguldebarman Modbus integratie voor HA zou een mooie ontwikkeling zijn
Dat kan dus met mijn tooltje (pv2mqtt, zie een paar posts omhoog). Die publiceert ook Home Assistant autodiscovery gegevens in de MQTT broker.

Voor nu nog 1 kant op (omvormergegevens uitlezen) maar het is denk ik best zo te maken dat het ook modbus-writes (op basis van MQTT publish) kan doen, voor vermogensbeperking bijv.

En omdat het de officiële Sunspec library gebruikt (van de Sunspec Alliance zelf), werkt het dan ook gelijk voor veel meer merken omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Update.
ECU-R 2160 sunspec-logo:
Het is me via de modbus_cli tool gelukt om de waarden van 40189 (percentage van de wattpiek rating) en 40193 (wel/niet toepassen van de 40189 feature) te wijzigen. Wat me echter opvalt is dat al mijn inverters die gekoppeld zijn aan de ECU-R deze waarde toepassen en niet alleen de inverter die ik denk aan te spreken. Wellicht doe ik iets verkeerd in mijn commando of wellicht zijn de inverters met elkaar gesynchroniseerd? Als iemand dit gedrag/fenomeen herkent en/of wat (zon)licht op dit gedrag/fenomeen kan schijnen, ik hoor graag van je :)

Verder ben ik best wel blij dat er tóch een mogelijkheid lijkt te zijn om de opwek/teruglevering van elektrische energie te beïnvloeden met de ECU-R 2160. In de loop van de tijd wil ik kijken of en hoe het in HA is te integreren, via de algemene modbus-integratie of - nog mooier - via de pv2mqtt code van @Treenaks die de sunspec library gebruikt waardoor het wellicht voor meerdere sunspec apparaten kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Even gekeken met de tools die bij pysunspec2 zitten: het gaat om "Sunspec Model 123" ("immediate controls"), specifiek de velden "WMaxLimPct" ("Set power output to specified level.") en "WMaxLim_Ena" ("Enumerated valued. Throttle enable/disable control.")

Ik heb deze velden zelf nog nooit aangepast maar vreemd genoeg staat WMaxLimPct op 300%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Treenaks schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:51:
Even gekeken met de tools die bij pysunspec2 zitten: het gaat om "Sunspec Model 123" ("immediate controls"), specifiek de velden "WMaxLimPct" ("Set power output to specified level.") en "WMaxLim_Ena" ("Enumerated valued. Throttle enable/disable control.")

Ik heb deze velden zelf nog nooit aangepast maar vreemd genoeg staat WMaxLimPct op 300%
Exact. WMaxLim_Ena kon ik niet terugvinden in het SunSpec DER Information Model 1.2 uit 2024, maar het kan natuurlijk zijn dat er van alles gewijzigd is sinds 2022. Mijn exemplaar is gecertificeerd op 12 oktober 2022 en ik neem aan dat het op dat moment de stickers (met sunspec-logo) heeft gekregen.

Ik ben, tussen de andere activiteiten door, wat aan het spelen met de waarden. Trial and Error. Die WMaxLim_Ena is in ieder geval geen boolean van 0 of 1. De spec van APSystems heeft het over een enum, maar specificeert deze niet. Bij mij leidt het zetten van dat register op waarde 0x0001 of 0x0000 tot respectievelijk de waarden 0x0031 en 0x0030. Hetgeen in beide gevallen tot het inschakelen van de WMaxLimPct lijkt te resulteren en de output van de inverters lijkt te worden gelimiteerd. De waarde van WMaxLim_Ena stond oorspronkelijk bij mij op 0x00FF. Ik ga die waarde weer terugzetten en kijk of de limitaties van de inverters af gaat. De feedback-loop duurt een flink aantal minuten.

Edit: WMaxLim_Ena heeft ooit wel daadwerkelijk op 0x0001 gestaan, ik heb zelf mogelijk een keer per ongeluk die waarde veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door iwanovich op 14-05-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Edit: WMaxLim_Ena heeft ooit wel daadwerkelijk op 0x0001 gestaan, ik heb zelf mogelijk een keer per ongeluk die waarde veranderd.
Ik heb hier een .xlsx van de Sunspec Alliance met alle modellen, en daar staat op de pagina met model 123 een lijstje met mogelijk waardes van alle enums (enum16 / WMaxLim_Ena / DISABLED / 0; enum16 / WMaxLim_Ena / DISABLED / 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Ik weet niet wat ik misgeconfigureerd heb, maar ik krijg register 40193 (WMaxLim_Ena) niet meer aangepast naar een andere waarde. Het blijft maar op 0x0031 staan. Register 40189 (WmaxLimPct) kan ik wel aanpassen, mits ik functiecode 16 gebruik (schrijven van meerdere registers), met functiecode 6 (schrijven van een enkel register) lukt het me niet. Ik heb WmaxLimPct nu op 900% gezet, wat meer overeen lijkt te komen met 900 Watt dan met een percentage.

Het resetten van de ECU-R is me trouwens ook niet gelukt door 3 seconden de reset knop ingedrukt te houden. Maakt niet uit of ik dat doe wanneer de ECU-R aan of uit staat.

Voor nu laat ik het even liggen. Een andere dag pak ik de modbus integratie van HA op. Kijken of ik een modbus write_register kan doen en de value injecteren via slider/template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
Ik heb WmaxLimPct nu op 900% gezet, wat meer overeen lijkt te komen met 900 Watt dan met een percentage.
Dat zou kunnen kloppen met mijn inverter, die doet 600W totaal, 300 per paneel. En WMaxLimPct staat op 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:26:
Ik weet niet wat ik misgeconfigureerd heb, maar ik krijg register 40193 (WMaxLim_Ena) niet meer aangepast naar een andere waarde. Het blijft maar op 0x0031 staan. Register 40189 (WmaxLimPct) kan ik wel aanpassen, mits ik functiecode 16 gebruik (schrijven van meerdere registers), met functiecode 6 (schrijven van een enkel register) lukt het me niet. Ik heb WmaxLimPct nu op 900% gezet, wat meer overeen lijkt te komen met 900 Watt dan met een percentage.
Nee wacht, er is ook een `WMaxLimPct_SF`, de "scale factor". Die is "-1" dus moet de komma 1 plaats naar links.

300 is dus 30%, 900 is 90%

En uit wat documentatie van de Sunspec alliance (hier):
Each of the immediate control functions, except connect/disconnect, has an associated enable (Ena) register. Each time a control value is changed, the associated enable register must be written with the ENABLED value (1).

[ Voor 34% gewijzigd door Treenaks op 14-05-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Let op dat dit misschien ook van toepassing is: https://www.home-assistan...psystems/#flash-endurance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
Treenaks schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Nee wacht, er is ook een `WMaxLimPct_SF`, de "scale factor". Die is "-1" dus moet de komma 1 plaats naar links.

300 is dus 30%, 900 is 90%

En uit wat documentatie van de Sunspec alliance (hier):

[...]
Dat Inverter Model document is heel fijn! In het (te nieuwe) DER information model document stond juist dat Ena niet beschreven hoefde te worden. @Treenaks wat is jouw WMaxLim_Ena (register 40193) waarde? Pct stond bij mij ook eerst op 300 (30% procent vermoedelijk), maar de output leek niet gelimiteerd. Dit totdat ik een keer de Ena beschreef, sindsdien wordt WmaxLimPct toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
iwanovich schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Dat Inverter Model document is heel fijn! In het (te nieuwe) DER information model document stond juist dat Ena niet beschreven hoefde te worden. @Treenaks wat is jouw WMaxLim_Ena (register 40193) waarde? Pct stond bij mij ook eerst op 300 (30% procent vermoedelijk), maar de output leek niet gelimiteerd. Dit totdat ik een keer de Ena beschreef, sindsdien wordt WmaxLimPct toegepast.
Die staat op 1, maar output is niet gelimiteerd (tenzij mijn 600W microinverter stiekem een 1800W model is) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
iwanovich schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:07:
Update.
ECU-R 2160 sunspec-logo:
Het is me via de modbus_cli tool gelukt om de waarden van 40189 (percentage van de wattpiek rating) en 40193 (wel/niet toepassen van de 40189 feature) te wijzigen. Wat me echter opvalt is dat al mijn inverters die gekoppeld zijn aan de ECU-R deze waarde toepassen en niet alleen de inverter die ik denk aan te spreken. Wellicht doe ik iets verkeerd in mijn commando of wellicht zijn de inverters met elkaar gesynchroniseerd? Als iemand dit gedrag/fenomeen herkent en/of wat (zon)licht op dit gedrag/fenomeen kan schijnen, ik hoor graag van je :)

Verder ben ik best wel blij dat er tóch een mogelijkheid lijkt te zijn om de opwek/teruglevering van elektrische energie te beïnvloeden met de ECU-R 2160. In de loop van de tijd wil ik kijken of en hoe het in HA is te integreren, via de algemene modbus-integratie of - nog mooier - via de pv2mqtt code van @Treenaks die de sunspec library gebruikt waardoor het wellicht voor meerdere sunspec apparaten kan werken.
Ik had hetzelfde gedrag, je kunt ze wel individueel uitlezen maar bij het aansturen werken ze als 1 geheel. Mogelijk is dat standardgedrag van de ECU-R, of hoe het (standaard) geconfigureerd is.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste