Zijn er hier wat lui die in bezit zijn van onderstaande:
- iPhone met Siri en woning app geconfigureerd;
- LG C9 of nieuwer ivm Apple HomeKit ondersteuning;
- Xbox Series X met HDMI-CEC geconfigureerd
Mijn LG C9 heb ik dus op m’n iPhone in de woning app toegevoegd en een scène aangemaakt, genaamd TV Aan. Als ik dus zeg: “Hey Siri, tv kijken”, dan gaat m’n tv aan en gaat die automatisch naar de juiste input, namelijk Live TV ziggo kabel. So far zo goed. Ik wil dus een stapje verder maar ik denk dat Microsoft dus weer een brakke implementatie van HDMI-CEC heeft geïmplementeerd op de Series X.
HDMI-CEC op de Series X werkt namelijk maar 1 kant op en dat is XBox naar TV en niet TV naar Xbox. Dit houdt in dat wanneer ik de controller aanzet, de Xbox aan gaat en de Xbox een signaal naar m’n tv stuurt en als het ware zegt: “Ga aan en switch naar poort HDMI1 waar de Xbox op zit”. Dit werkt dus wel, maar als de Xbox uit staat en ik de TV als eerste aan zet en HDMI1 selecteer met de afstandsbediening van de C9 en op OK klik, dan gaat de Xbox niet aan omdat de Xbox klaarblijkelijk niet overweg kan met het signaal van de C9 die tegen de Xbox zegt: “Ga aan, wat iemand wil gamen”.
Nou lijkt me dit dus een Xbox probleem want op poort HDMI3 zit de PS5 en die springt wel perfect aan als je op de TV dus HDMI 3 selecteert.
Terug naar m’n iPhone. Ik heb nu dus op m’n iPhone 2 scènes aangemaakt:
- Xbox aan
- PlayStation aan
“Xbox aan” resulteert er in dat m’n TV aan gaat en op HDMI1 wordt gezet en dan houdt het op. “PlayStation aan” resulteert er in dat m’n TV aan gaat en op HDMI3 wordt gezet en dan springt 2 seconden later de PS5 automatisch aan.
De vraag: wat gebeurd er bij jullie als tv en Xbox uit staan, je de tv aanzet en op de HDMI poort zet waar je Xbox op aangesloten zit? Als het “goed” is dus niks, maar het kan ook zijn dat ik een instelling verkeerd heb staan, maar heb alles al 60x nagelopen op zowel tv als Xbox.
Klein uitbreidings projectje volgt komende week nog als ik de Hue lightstrip heb opgehangen achter de tv. Die wordt dan ook nog aan de Xbox en PlayStation scènes gekoppeld zodat bij gamen op de Xbox de leds groen zijn en bij een sessie op de PlayStation dan blauw. Kijken of dat wat is, zo niet dan gaat het op marktplaats