Zeker, ik ben tussendoor lekker bezig met Yakuza like a dragon.
Bedenk mij nu dat ik een tijdje geleden een kort lijstje heb gemaakt met
mijn ervaringen over de PS5 kort na launch maar dit nooit gedaan heb voor de XSX. Sta mij toe om dit alsnog te doen:
(uiteraard telt niet ieder punt even zwaar en zijn sommige "mierenneukeriger" dan andere)
Console:
- Design is een beetje dubbel voor mij. Horizontaal is hij lomp, verticaal oogt hij prima.
- Qua volume en effectief benodigde ruimte is hij best compact voor de hardware, het design neemt ook niet meer ruimte in dan nodig.
- Geluidsproductie. Hij ligt in een semi open kastje maar ik hoor hem niet, ook niet 's avonds in een stille woonkamer. Als het Xbox logo geen licht geeft zou je mij zo wijs kunnen maken dat hij uitstaat.
- De standaard kan er niet af wanneer je hem horizontaal neerlegt.
UI:
- Tja, de XB1 UI met een paar kleine refinements.
- Gaf mij niet hetzelfde
next-gen/nieuwe hardware als de PS5 maar inruil daarvoor is de UI al wel nagenoeg feature complete.
- Achievements op de console zelf vind ik sinds de overgang naar de XB1 in 2013 al flink achteruit gegaan ten opzichte van de Xbox 360 en daar is zeven jaar later voor mij niet veel aan veranderd.
- UI heeft geen HDR metadata waardoor je een zwarte flikker krijgt als je een HDR game start/opent/sluit.
- Auto HDR is optioneel en een losse instelling (ik kijk naar jou PS5)
- Cloud saves nog steeds gratis en volledig automatisch.
- Games upgraden van een XB1 naar een XSX|S gaat automatisch.
- Quick Resume geen gebruik van gemaakt (ik schakel nog steeds mijn spellen met de hand uit als ik stop).
- Lokalisatie is nog steeds niet in orde.
Controller:
- Mijn Elite V1 werkt prima

helaas nog geen update voor de DLI stack voor een verbeterde input latency.
- Ligt lekker in de hand en voelt als een mooie evolutie van de XB1 controller. Graag zie ik een Elite V3 op basis van de XSX|S controller, maar dan wel met een verwisselbare accu zoals de Elite V1 en niet zoals de Elite V2.
- Toch wel jammer dat de impulse triggers niet een flinke upgrade hebben gekregen, de PS5's adaptive triggers voelen in dat opzicht als duidelijke verbetering.
Games:
- Een "echte next-gen" launch game ontbreekt.
- Jammer dat 343i hier flink de bal heeft laten vallen.
- Groot pluspunt dat MS de nodige eigen games voorziet van gratis X|S upgrades
Ondertussen is de eerste 1000/1000GS ook alweer binnen (Maneater, leuke maar repetitieve game).
offtopic:
Ditmaal geen welkom bij de familie plaatje, alles zit in verhuisdozen.