Na ruim 20 jaar Xbox live en 15.5 jaar na mijn 1e achievement in Kameo: Elements of Power heb ik vandaag de 500.000 gamerscore bereikt. Een soort van ‘mijlpaal’ in mijn gamehistorie waarbij ik het wel de moeite waard vond om er eens wat dieper op in te duiken.
Achievements zijn eigenlijk maar een raar fenomeen, maar het heeft me vanaf de introductie tijdens de 360 generatie te pakken.
Mijn allereerste achievement voor de 360 was in Kameo: Elements of Power op 23 november 2006. Ik had niet direct de 360 nodig want ik had mijn PS2 nog als trouwe Playstation liefhebber. Moet je nagaan…

Ook al vond ik achievements leuk, ik had toen niet eens zo vaak een volledige completion. Dat is pas gekomen bij de One generatie. Hieronder een overzicht van het totaal aan gespeelde games per generatie en het aantal waarvan ik deze op 100% heb gezet.
Xbox 360: 139 gespeelde games waarvan maar 43 op 100%.
Xbox One / Series: 421 gespeelde games waarvan 354 op 100%.
Easy completions
Het nadeel van het huidige achievement systeem is dat er zoveel ongelooflijke simpele games worden uitgebracht waar je in een half uurtje 1.000 of zelfs in sommige games 4.000 GS krijgt. Ook al heb ik zelf in al die tijd de nodige walking simulators of point en click games gespeeld, ik ben nooit echt bewust bezig geweest met het spelen van hele simpele games puur voor de gamerscore. De games zoals de NeoGeo of De Ratalaika reeks heb ik altijd bewust genegeerd. Daarom vind ik een site als True Achievement ook wel echt een mooie site, waarbij de TA-ratio altijd wel een redelijk goed beeld geeft van de ‘moeilijkheid’ van een achievement of een game. Hopelijk komt MS komende jaren met een grondige update van het achievement systeem.
TA ratio en moeilijkste achievements
Mijn TA ratio ligt rond de 2.05. Een redelijke gemiddelde, want de meeste games hebben een TA ratio van onder de 2. Zo heeft Star Wars Jedi Fallen Order of Psychonatauts 2, of helemaal actueel Yoku’s Island express (gwg van deze maand) allemaal een TA ratio van tussen de 1.94 – 1.96. Mijn top 10 van hoogste TA-ratio’s zijn als volgt:
1. Giana’s Sisters: 11.544
2. Unravel Two: 11.128
3. Gears Tactics: 8.397
4. Lonely Mountains Downhill: 7.521
5. Trails of the Blood Dragon: 6.785
6. Below: 6.519
7. Jumpjet Rex: 5.580
8. My Friend Pedro: 5.425
9. Superhot: 5.322
10. Wasteland 3: 5.066
Voor de mensen die niet weten wat TA-ratio betekent:
https://www.trueachievements.com/n32457/ta-score
Verder is de site
www.trueachievements.com echt een ideale site voor Xbox liefhebbers.
Meest “memorabele” achievements
Ik heb verder even nagedacht welke achievements me na al die jaren nog steeds goed bijstaan. De volgende vier kwamen vrij snel naar boven:
- Gears of War. Seriously, kill 10.000 people in versus ranked matches.
Het coole aan deze achievement was, naast dat het een van de beste MP ervaringen is in mijn “game carriere”, je ook een gamerpicture kreeg na het behalen van de achievement. Toch een soort rewardsysteem wat ze uiteindelijk helemaal hebben laten varen. Iets wat ik echt jammer vind want ze kunnen er zoveel meer mee doen. Daarnaast had ik deze achievement nog op de ‘legit’ manier gehaald. De potjes waren in het begin namelijk 4 v 4 zonder respawnmogelijkheden. Pas bij de 1e paar DLC / contentupdates werden game modi geintroduceerd met respawn, waardoor je dus effectief veel meer kills kon maken in minder tijd. Gelukkig geeft Trueachievements niet aan hoeveel tijd ik in Gears of War heb gestopt…
- The Orange Box (Half Life 2, episode 2). Little Rocket Man. Send the garden gnome into space.
Dit is een van de leukste achievements die ik ken. Je moest in het begin van episode 2 een tuinkabouter oppakken met als doel deze aan het einde van de episode in een raket te stoppen om hem dus de ruimte in te schieten. De hele episode moest je die tuinkabouter dus meenemen, waarbij je moest oppassen dat je deze tijdens een van de vele puzzels, tochtjes met voertuigen en gevechten niet kwijt raakt. Echt een hele leuke ervaring om te proberen en kan hem zeker aanraden.
- Call of Duty 4 MW. Mile High Club. Sky dive to safety on veteran difficulty.
Ik heb denk ik niet eerder mee gemaakt dat euforie zo direct werd afgestraft door treurnis dan met deze achievement. Stel je eens voor. Uchiha tijntje was 2 uur+ bezig om deze achievement te halen. Bij iedere poging steeds dichter bij je doel, totdat je hem eindelijk dacht gehaald te hebben. Juichen van blijdschap, totdat je je realiseerde dat je toch nog echt die ene gijzelnemer moest killen met een headshot en in de confusion toch echt die ene gijzelaar headshotte… Oooh wat was ik toen chagrijnig…

Uiteindelijk na nog vele pogingen later de achievement toch gehaald. Maar dat moment vergeet ik niet snel meer.
- Trials Fusion, Speedcuber. Reach the 40th side of the cube on Cubicle Space.
Just gonna leave this….
YouTube: Trials Fusion - Speedcuber Achievement!
F*** you cube!
Prijsvraagje
En voor mensen die de moeite hebben genomen om dit lange verhaal te lezen en vanwege de leuke xbox community hier op tweakers heb ik een klein prijsvraagje bedacht. Lekker makkelijk, just for fun.
De vraag is:
wat is de "koosnaam" van de 1e xbox controller die gebundeld werd met de OG Xbox?
Er kan er echter maar 1 de winnaar zijn en die zal random gekozen worden door een notaris, nou ja… een notaris…. Mijn vrouw die onpartijdig is.

De winnaar kan kiezen uit 1 van de volgende games. Dit zijn games die toch wat minder bekend zijn maar wel het spelen waard. De lengte varieert van 3 tot 10 uur, zodat ze ook behapbaar zijn.

- Sayonara Wild Heart
- A short hike
- Tails of Iron
- Little Nightmares II
- Inside
Het bepalen van de games was toch wel lastig, want ik heb even gekeken welke goede games niet in Gamepass zitten, maar dat is toch behoorlijk lastig
Het antwoord kan in een DM gestuurd worden tot vanavond 12 uur. De DM moet het antwoord bevatten en je voorkeur voor de game en je gamertag, zodat ik de game digitaal kan giften.
TLDR
Al met al. Wat een gave 15 jaar achievements jagen. En mogen er nog veel volgen. Gelet op hoe het xbox platform zich heeft ontwikkeld heb ik daar erg veel vertrouwen in. Op naar de showcase in juni!
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.