Finraziel schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:19:
[...]
Ja dat zei je nu net in de reactie die ik gequote had maar zo genuanceerd was je eerder niet hoor. En mijn stelling is er een die door zeer veel mensen gedeeld wordt, de game staat bekend als een stuk game historie, vandaar dat ik vind dat ik die breed gedragen mening wel zo algemeen neer kan zetten. Van jou krijg ik de indruk dat je nog nauwelijks goed en wel in het spel zat en je kritiek (die ik nog nooit op die manier gehoord heb) gelijk klaar hebt. Mag, moet je zelf weten, maar ik hecht er dan weinig waarde aan ("waarom reageer je dan?" Omdat het een forum is en dat is wat je hier doet, en ik vind het leuk

)
Nou, nog maar een keer: een game kan al dan niet historisch gezien geweldig zijn en geschiedenis hebben geschreven; het is en blijft een subjectieve ervaring.
Waarom? Mensen moeten binding hebben. Of dit nu met films, muziek of games is, het moet je maar net liggen en pakken. Persoonlijk - en dat heb ik vaker benoemd - heb ik een bloedhekel aan de term must-haves of must-played. Want of het nu film, muziek of game betreft: het moet je maar net liggen.
Het is als het aanraden van Metallica aan een DJ Tiesto fan of andersom. Beiden kunnen kwalitatief geweldig zijn, subjectief zal dit - nogal - verschillen. En dat valt me altijd heel erg op in deze topics. Het niet kunnen begrijpen van een ander dat een bepaald onderwerp of genre hen simpelweg niet grijpt.
Mensen kunnen heus wel inzien dat e.e.a. kwalitatief erg goed is. Of het, en dat is dus subjectief, hun eigen smaak is is een tweede. Je kunt een SF liefhebber vaak niet warm maken voor een romantische komedie. Liefhebbers van laatstgenoemde kun je op hun beurt niet warm maken voor een SF spel, film of wat dan ook. Begrijp dat dan ook van elkaar en respecteer dat, want te vaak wordt dat verward.
Wat telt is de ervaring. Ervaring is je eigen perceptie. Je eigen perceptie hangt af van je smaak en andere factoren, maar geen van die factoren is het opdringen van andermans mening dan wel smaak.