Wat had je dan verwacht? Een consumer grade 500 euro apparaat met 3 of 4 high bandwidth expansion slots? Die de modige SSD snelheden garanderen om de next gen games te draaien? Voor wereldwijd 3 of 4 users die met 2,8 TB niet rondkomen?
Vermoedelijk zal over een paar jaar, als de prijzen zakken, wel een 4TB expansion kaartje op de markt komen.
Ik ben absoluut geen mainboard engineer, maar van het weinige wat ik er van begrijp, is het niet evident om op meerdere fysieke poorten hoge bandwidths te halen. Zelfs apple heeft het daar moeilijk mee op apparaten die een veelvoud kosten.
Blijkbaar heb je gewoon een pc nodig waar je naar hartelust 4 of 5 schijven kan inhangen, en games hoarden op je disks. Een console is dan niets voor jou.
Consoles zijn vaak (uitzonderingen hier op tweakers buiten beschouwing gelaten) casual apparaten voor casual gamers waar vaak max. 3 of 4 games op geïnstalleerd staan. 1TB zal voor 85% van de gamers voldoende zijn. 2 TB (1+1 expansion) voor 99.99% van de gamers. Die paar klanten zijn echt de engineering resources niet waard.
EDIT: en dan was ik inderdaad cold storage op externe HDD vergeten.
Het lijkt mij ook dat sommigen nog die 'mentale switch' moeten maken tussen hoe je tegen digital games aankijkt, versus een fysieke collectie. Het is gewoon een ander gegeven. Een fysieke collectie is inderdaad altijd 100% aanwezig op je boekenplank. Maar dat kan je digitaal niet volhouden. Daar moet je enkel installeren wat je op dat moment nodig hebt, en niet je hele library op 'hot storage' willen houden. Daar dient de microsoft cloud/servers voor.
Ik durf zelfs stellen dat iets meer 'installeer-discipline' het spelplezier ten goede kan komen. Tientallen games hebben staan, klaar om te spelen, geeft me persoonlijk een ietwat benauwend gevoel. Te veel back log, te veel 'werk'. Jezelf verplichten om een selectie te maken, en een leane en cleane console aan te houden, lijkt me deel van een zekere digitale 'ordelijkheid' om het allemaal leuk te houden. Maar iedereen zal daar wel anders tegenaan kijken.