Sinds woensdag mag ik mijzelf een trotse Xbox Series S-bezitter noemen en dit is dan ook mijn eerste Xbox.
Het stond niet op de planning maar na het zien van de Power On-documentaire, een 13e maand (die veel hoger was dan verwacht) en de 1-euro truc via het Xbox Game Pass-topic, heb ik deze impulsaankoop gedaan.
De Xbox zal alleen gebruikt worden als Game Pass machine voor de Xbox-exclusives, Bethesda-games en de kleinere indie-games die op Game Pass staan. Ik heb namelijk ook een PS5 en een Nintendo Switch OLED en ook voor die consoles heb ik een backlog die ik wil wegwerken.
Even een mini-review:
Design en formaat- De console is klein. Zo klein dat ik deze in 1 hand vast kan houden om mee te nemen en aan te sluiten op een andere TV als iemand anders de TV wilt gebruiken. Ook handig is dat deze console weinig ruimte inneemt en geen 'voetje' nodig heeft zoals de PS5. De PS5 kan ik niet eenvoudig meenemen naar de TV in de slaapkamer en hij is te groot om op mijn bureau te zetten. Met de XSS heb ik dat probleem niet.
- De Xbox gebruikt dezelfde voedingskabel als de 'oude' PS4 (een C7-kabel). Ik had dezelfde voedingskabel al liggen bij mijn bureau dus die kan ik nu gebruiken voor de Xbox.
Controller- De Xbox-controller geeft veel meer feedback dan de DualSense en de Nintendo Switch Pro-controller. Beide schouderknoppen (LB + RB) 'klikken' en de ABXY zitten wat hoger dan de DualSense maar niet zo hoog als de Switch Pro-controller. De achterkant op de Xbox controller met een ietwat aparte structuur zorgt voor extra grip in de handen.
- De D-pad van de Xbox is even wennen maar ook hier zorgt de klikbare feedback voor een betere ervaring. De triggers (LT + RT) zijn meer naar buiten gericht dan de dan de andere controllers en dit was dan ook het grootste punt waar ik aan moet wennen.
- Verder is het irritant dat er een verschil zit in volgorde van ABXY knoppen op de Switch en de Xbox.
- Mijn grootste pijnpunt van de controller is dat deze geen oplaadbare batterij bevat. De Xbox is de zwaarste controller van de drie en toch vind ik de vorm van de DualSense fijner in de hand zitten.
Opslag
512 GB klinkt veel maar in de praktijk valt dit erg tegen. Sommige games zoals Forza Horizon 5 en Microsoft Flight Simulator nemen 100+ GB in beslag. Bij het installeren van Halo: The Master Chief Collection kwam ik hierdoor wel in de problemen dus MFS ging er af en daarna kon de installatie van Halo verder gaan. In Halo heb ik wel de geïnstalleerde games aangepast zodat MFS alsnog geïnstalleerd kan worden.
Xbox One-games kunnen gelukkig ook via een USB HDD-afgespeeld worden dus dat is een uitweg, maar voor de Xbox Series X|S-games kan dit weer niet.
Graphics
Dat de games op 1440p worden gedraaid is niets van te merken. De eerste keer dat Forza Horizon 5 speelde leek het ook op 4K. Ik heb geen schermen die 120Hz of VRR ondersteunen, dus voor mij zijn deze aspecten niet relevant. Wel heb ik twee schermen met HDR waarvan 1 in Dolby Vision. Bij beide schermen spetteren de kleuren van het scherm zodra je een HDR-spel speelt dus dit maakt het nog verleidelijker om de Xbox in de slaapkamer of op mijn bureau te zitten, in plaats van mijn woonkamer (want juist die TV heeft geen HDR).
Interface- De interface van de Xbox Series S is waar ik de grootste moeite mee heb. In het begin kostte het mij ook veel tijd om dingen te vinden. Zo vind ik het niet logisch dat er in het hoofdmenu geen aparte rij is voor de geïnstalleerde games. Op de PS5 zie je alleen de meest recent gespeelde games terwijl de Switch juist alleen alle games in je library laat zien. Bij de Xbox worden de meest recente apps en games in elkaar gecombineerd en daarnaast is er geen aparte verticale rij met games. In plaats daarvan is dit verstopt in 'Mijn games en apps'. Voor nu heb ik dit opgelost door een groep met 'Geïnstalleerde Games' te maken en deze vastgezet op mijn home screen. Daar staat wel tegenover dat de library op de Xbox overzichtelijker is dan op de PS5.
- Op de PS5 ben ik absoluut geen trophy hunter dus de Gamerscore is net wat beter om naar te kijken. Ik hoef niet elke keer herinnerd te worden dat ik (in vergelijking met mijn vrienden) te weinig gouden trophies heb.
- De avatars van Xbox vind ik erg realistisch en dan ook beter dan de Miis van de Nintendo. Ook vind ik het fijn dat je in detail kan zien hoe lang je een spel heb gespeeld. Bij de Switch is het een ruim begrip (5 uur of langer) en op de PS5 zie je alleen de exacte uren.
- Quick Resume is iets waar ik nog aan moet wennen. Ik ben gewend om heel lang 1 spel te spelen en daarna pas iets anders maar het werkt verassend goed.
Al met al ben ik erg tevreden over de Series S. De UI vergt wat gewenning maar voor 300 euro krijg je een next-gen console voor minder. Daar staat wel tegenover dat je geen fysieke games kan aanschaffen. Doordat de XSS alleen als Game Pass machine gebruikt zal worden, vind ik dit geen probleem maar als primaire console kijk ik hier toch anders naar. Voor de PS5 en Switch koop ik nog steeds fysieke games omdat ik de games wil bezitten, ook als de servers er uit liggen maar met Game Pass heb je geen eigendom over de games waardoor dit issue minder belangrijk is.
Maar ben je al over de streep voor het bezit van digitale games dan is de Xbox Series S een erg goede keus om op een goedkope manier te gamen (er van uitgaande dat je geen Sony of Nintendo-exclusives wilt spelen

).