Opeens begin ik me, als verknochte playstation gamer, toch weer te oriënteren naar een xbox oplossing. Door een combinatie van het gegeven "playstation 5 is te lelijk en te groot", en iets 'modern en fris' aanvoelend om de brug te slaan naar de onvermijdelijke ps5 slim.
Ik ben op zich geen veeleisende gamer, maar 'next gen' features als quick resume, de SSD, dit soort dingen, trekken me wel aan. Op console gebied zit ik nog op ps4 met alle nadelen van de hard disk (vermaak me nog prima, dat wel). Dit soort SSD 'snappyness' heb ik nog niet kunnen proeven op tv/console. Resolutie op zich vind ik totaal niet boeiend.
De vraag is dan, nu we een jaar en vele games verder zijn, klopt het dat het verschil in games weergave tussen een series S en series X
ENKEL de resolutie is? 1080p of 1440p versus native 4K?
4K vind ik de meest overroepen, gehypte en nutteloze feature voor games in deze generatie. Overpowerde consoles die maar 'stampen' en zwoegen om 8MP te renderen, ipv 2MP of 4MP (1440p), terwijl waarschijnlijk driekwart van de gamers in een dubbelblind test nauwelijks een verschil zullen merken indien je de twee naast elkaar zet. (met een goede AA en scaler op de lagere res en zelfde fps in vooral dan snellere games bijvoorbeeld).
Dus.... Series S is meer dan genoeg, maar wat ik wel belangrijk vind in next gen, is visual fidelity. Dus als het scalen verder gaat dan enkel resolutie (wat prima is) of raytracing resolutie (ook prima), maar bvb ook object density of veel pop-in (beetje 360/ps3 generatie pop-in

), dan liever niet.
Als ik zo de video van Forza Horizon 5 bekijk op DF lijkt de belofte van visual parity op Series S en X wel redelijk waargemaakt te worden (muv resolutie dan).
Dwingt MS dit strikt af? Hangt het af van de kunde en discipline van de ontwikkelaar? Zijn er games die beduidend verschillen? De verschillen in forza horizon 5 waren vooral te vinden tussen de One X en S/X, wat betreft aankleding van de wereld, pop-in en AA (logisch ook).
Ziet het er naar uit dat in de toekomst de Series S het onderschoven kindje wordt en zwaar gedowngrade series X games krijgt? Een beetje het One X versus One S verhaal op het eind van vorige generatie?
In dat geval is de Series S namelijk het ideale gamepass toestel. 299 euro is impuls buy money, gewoon meenemen (overal op voorraad ook!) en gaan. Ziet er nog eens leuk uit ook. Misschien wel de 'mooiste' console van de 3 (ps5, S en X). Gemakkelijk te skinnen ook met allerlei coole skins.
Extra controller kan ik altijd gebruiken voor de pc. Dan is een Series S ongeveer 240 euro voor een next gen SSD console met nette HDMI kabel.