Yonix schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:19:
[...]
Naast 'PC Enthusiast' ben ik ook een liefhebber van de console. Ik heb - tot vorige week - een Switch, PS4 Pro en Xbox One X in huis gehad en daarvoor nog vele andere consoles. Voordeel van een console t.o.v. 'een dikke game pc': casual gamen op de bank, meer vrienden die een console hebben en couch co-op.
Echter, ik had verwacht dat de Series X een grotere sprong vooruit zou zijn, dan het op dit moment in werkelijkheid blijkt te zijn. Daarnaast ontbreekt het échte 'Wauw-gevoel' en vind ik het gebrek aan goede launch titles echt storen. Als ik nu terugkijk had ik beter bij mijn One X kunnen blijven.
De PlayStation 5 lijkt het dan in bepaalde opzichten toch beter te doen. Met name op het gebied van de vernieuwde controller en de launch titles (exclusives).
Tsja, ik heb hier toch altijd wel een beetje moeite mee. Want wàt doet Sony nou zo anders?
Een nieuw OS, omdat ze hun oude op de PS4 eigenlijk nooit aangepast hebben. Ja, dan kom je met een nieuwe op de PS5, dat is logisch. Microsoft heeft het OS stukje bij beetje aangepast en laat daar dan dus ook de oudere systemen van profiteren. Eigenlijk beter voor de de gamer, maar het komt wat minder nieuw over op de XSX, dat is logisch.
Ze komen met DLC (Spider Man) en een remake (Demon Souls). Allebei zien ze er prachtig uit, maar wat is er nou echt zo nieuw? MS doet feitelijk hetzelfde, echter met al bestaande games (Forza Horizon 4, Gears 5, zelfs Halo MMC). Ik snap dus wel dat hetgeen MS aanbiedt minder als 'nieuw' ervaren wordt, maar zo groot is het verschil nou ook weer niet.
Het enige waarin de PS5 momenteel echt in excelleert is de controller. Blijkbaar, want iedereen is er enorm positief over. Want hoe fijn de nieuwe XSX controller ook is, die is lang niet zo vernieuwd als die van de PS5. En daar heeft MS voorlopig ook geen antwoord op
Verder zijn er zat andere games verkrijgbaar voor de nieuwe XSX. Geen exclusive inderdaad, maar maakt dat wat uit? Dat zou geen invloed mogen hebben op je 'niet next-gen' ervaring. Toch?