Ik ben op zich wel een achievement hunter zoals ze dat noemen. Ik heb een groot deel van mijn games ook wel op 1000GS, zeker de games sinds de One. Heb ook wel een redelijke gamerscore. Maar ik laat de 1000GS wel steeds meer los, want er zijn gewoon teveel games en te weinig tijd. Juist vanwege het aanbod in GP ben ik kritischer geworden op games waar ik mijn tijd aan besteed. Als ik vroeger een game kocht voor 60 euro dan wilde ik er ook alles uithalen, ook al vond ik het niet echt leuk. Doordat de factor tijd nu echter de grootste bottleneck is geworden laat ik games die ik gewoon niet zo tof vind liggen, ook al heb ik ze voor mijn gevoel dus niet 'gecomplete' en ook al heb ik ze gekocht.
Ik vind het wel jammer dat ze het achievement systeem niet eens op de schop hebben genomen. Juist in de 360 tijd zaten er leuke 'extraatjes' aan gekoppeld, zoals de gamerpicture van Gears als je de Seriously achievement had gehaald. Ook de enige Gears die ik heb gecomplete trouwens vanwege alle grindy achievements uiteindelijk.
Zelf vind ik achievements, als ze goed geimplementeerd zijn, echt wel een verrijking van een game kunnen hebben. Met name in uitdagende games om bepaalde challenges te halen. Jaja, ik weet het, het zou eigenlijk een intrinsieke motivatie moeten zijn, maar fuck it, geef mij maar achievements.
Van oudsher zaten er in games al vormen van achievements. Zoals het 100% of 100%+ completen van bijvoorbeeld Super Mario World of de Donkey Kong Country games. Achievements zijn gewoon een verlengde van dat soort zaken in mijn optiek. Ik kan me dan ook echt wel uren stuk bijten op een moeilijke achievement. Zoals de Inferno challenge in de Trials games, of de pacifist achievements in Cuphead, of de challenge achievement in The Witness. Heerlijk.
En omdat we het er toch over hebben. De achievements van Psychonauts 2 zijn bekend:
https://www.trueachieveme...achievement-list-revealed.
Hier ook nog een interview met Tim Schafer. Gaat onder andere in op de impact van subscription models.
https://www.gamesindustry...e-the-mind-of-tim-schafer
[
Voor 4% gewijzigd door
uchiha tijntje op 24-08-2021 17:07
]
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.