Het is inderdaad een werkwijze waarop de oorspronkelijke dev alleen maar toestemming hoeft te geven volgens mij en dat is het. Verder hoeven ze geen regel code aan te passen.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 22:08
Hell yeah, Far Cry 5 op 60 fps. Daar heb ik op gewacht! 8) _/-\o_ *O*

Backlog wordt steeds groter zo ... :P Ben afgelopen weekend begonnen aan 'Destory All Humans' (the memories! :D), gisteravond na het proberen van 'RE: Village' besloten dat ik vanavond maar weer eens verder moet met 'Resident Evil: Biohazard' en dan nu het nieuws van de nieuwe lijst games met 'fps boost'. It's getting crazy! 8)7

Eén ding is zeker: wat is Microsoft goed bezig!
Op deze lijst kun je precies zien welke games wel zijn aangepast

https://majornelson.com/fpsboost/

Off by default on Series X moet je naar kijken.

Het blijft me wel verbazen dat games als Fallout 4 en 76 omlaag gehaald worden naar 1080p en schijnbaar dus Xbox One profile gebruiken, maar Shadow of the Tomb Raider kan het wel en die game is schitterend. Ongetwijfeld zullen er wel heel wat dingen meespelen die ik als non-dev echt niet weet, haha. Maar wel jammer zeg.

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@devilsnight Laat nog ff weten wat je van FarCry5 vindt op 60fps maar met die lagere resolutie, als het er niet uit ziet neem ik niet eens de 'moeite' om hem te installeren.

Ik vind die fps boost wel een mooi iets maar soms ook niet de moeite waard.

Fallout 4 bijvoorbeeld is beter met die unlocked fps mod dan met fps boost.
Sipio schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:06:
@devilsnight Laat nog ff weten wat je van FarCry5 vindt op 60fps maar met die lagere resolutie, als het er niet uit ziet neem ik niet eens de 'moeite' om hem te installeren.

Installing it as we speak, ben toch wel benieuwd.

Nadeel dat ik nu zo dichtbij mijn tv zit is dat de verschillen tussen resoluties nu wel echt pijnlijk duidelijk worden. Kort geleden had ik mijn indeling in de woonkamer nog zo staan dat ik 3 tot 4 meter van de tv af zat. Nu zit ik 2.3 meter er vandaan en met 4K games is dat geweldig, zelfs met 1080p games ook nog wel. Maar als je dan bijvoorbeeld met Witcher 3 tussen performance en resolution mode switched....damn!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:10
Aiii, geen FPS-Boost voor Wreckfest.

• Sipio
  • Niet online
@devilsnight haha eigenlijk soort van dezelfde situatie hier, lag altijd op onze hoekbank te gamen op bijna 4 meter, toen om te proberen eens een stoel op ongeveer 2.5 meter afstand van de tv gezet en nooit meer omgekeken.

Toen ik hoorde dat Gta4 nu op 60fps liep gelijk zin om weer helemaal door te spelen maar die resolutie is gewoon niet te doen imo.

@zetje01 Wreckfest liep al op 60 fps 👍

[ Voor 19% gewijzigd door Sipio op 03-05-2021 19:19 ]

• Yonix
Sipio schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:06:

Waar staat dat Far Cry 5 op een lagere resolutie speelt met fps boost? Far Cry 5 liep toch al op 4K, want One X-enhanced. Volgens mij is hij op de Series X dan 4K/60fps.
Sipio schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:17:
@devilsnight haha eigenlijk soort van dezelfde situatie hier, lag altijd op onze hoekbank te gamen op bijna 4 meter, toen om te proberen eens een stoel op ongeveer 2.5 meter afstand van de tv gezet en nooit meer omgekeken.

Toen ik hoorde dat Gta4 nu op 60fps liep gelijk zin om weer helemaal door te spelen maar die resolutie is gewoon niet te doen imo.

@zetje01 Wreckfest liep al op 60 fps 👍
Ja echt he, deze afstand is gewoon echt beter. Ik had altijd zoiets van "die is gek" toen ik op tech sites zag staan dan 1.5 tot 2 (zoiets) de aangeraden afstand was voor 4K met een 65 incher, maar nu ga ik niet meer terug idd. Merkte het gisteren met Yakuza 0, je ziet alles nog zoveel beter, al die kleine details in die game wereld, ook tekst in bepaalde games wat soms gestoord klein is....dat probleem heb je niet meer. Vanaf die grote afstand moest ik me soms echt onnodig veel concentreren om iets te lezen en nu heerlijk laid back.....niks aan het handje. 😜
Yonix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:23:
[...]

Waar staat dat Far Cry 5 op een lagere resolutie speelt met fps boost? Far Cry 5 liep toch al op 4K, want One X-enhanced. Volgens mij is hij op de Series X dan 4K/60fps.
Off by default on Series X

Je ziet het bij Titanfall 2 staan oa en andere titels. Volgens XboxEra kun je op die manier zien of er iets is aangepast aan de resolutie. Veel games in de lijst zijn untouched.

• Yonix
devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Je ziet het bij Titanfall 2 staan oa en andere titels. Volgens XboxEra kun je op die manier zien of er iets is aangepast aan de resolutie. Veel games in de lijst zijn untouched.
Oké, dat is duidelijk. Ben benieuwd wat de resolutie dan gaat zijn en of het ook daadwerkelijk 1080p is. Prey is bijvoorbeeld 1440p en dat ziet er oké uit op mijn LG C9.

Laat de analyses van Digital Foundry maar komen! 8)

• Sipio
  • Niet online
Ga FarCry 5 ook nog maar eens proberen binnenkort, 1080p is misschien nog wel te doen, ben benieuwd.
Far Cry 5

Eerst opgestart zonder FPS boost. Mooi scherp, weinig tot geen aliasing etc.

Opgestart met FPS boost, verschil is meteen te zien. Korrelig en blurry gras, bomen, hekjes waar aliasing op te zien is. Het is gewoon duidelijk minder scherp en ik heb een pesthekel aan aliasing/jaggies.

Niet onspeelbaar ofzo. De laadtijden zijn ook super sweet zeg. En tja retesoepel.
Belachelijk goed _/-\o_
Wat een geweldig nieuws!! oOo

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Yonix
devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:40:
Far Cry 5

Eerst opgestart zonder FPS boost. Mooi scherp, weinig tot geen aliasing etc.

Opgestart met FPS boost, verschil is meteen te zien. Korrelig en blurry gras, bomen, hekjes waar aliasing op te zien is. Het is gewoon duidelijk minder scherp en ik heb een pesthekel aan aliasing/jaggies.

Niet onspeelbaar ofzo. De laadtijden zijn ook super sweet zeg. En tja retesoepel.
Ik las het net op Reddit, beetje jammer. In principe draait het spel de Xbox One S-versie in 'fps boost'. Jammer, want het spel had al een One X Enhancement-versie.

Misschien dan toch maar uitspelen in 4K/30fps of wachten op een officiële patch van Ubisoft ...
Yonix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:43:
[...]

Ik las het net op Reddit, beetje jammer. In principe draait het spel de Xbox One S-versie in 'fps boost'. Jammer, want het spel had al een One X Enhancement-versie.

Misschien dan toch maar uitspelen in 4K/30fps of wachten op een officiële patch van Ubisoft ...
Precies man. Ik ben wel echt benieuwd wat de reden hiervan kan zijn, want een Shadow of the Tomb Raider is gewoon One X, maar The Evil Within 2 weer niet, Dishonored 2 : Death of the Outsider is ook niet One X zo te zien, Gears 4 ook niet. Metro Last Light Redux echter is gewoon 120hz zonder veranderingen. El aparto!

Benieuwd wat DF hierover kan zeggen, zij weten een boel over dit soort zaken.
zetje01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:12:
Die is al 4k 60fps op de Series X, of had je liever 120fps gezien ?

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

}:|

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Ik las het al inderdaad, vet balen..
Maar we hebben ook echt al extreem veel leuke dingen al gekregen :o

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

The Division is standaard 4K/30 toch?
En met FPS boost 4K/60 op Series X?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

G_Dragon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Ik las het al inderdaad, vet balen..
Maar we hebben ook echt al extreem veel leuke dingen al gekregen :o
Toen het nieuws de ronde deed dat Xbox het ging kopen deed het me al weinig en nu nog steeds. Wat zouden wij echt gehad hebben aan Discord op Xdoos?
devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:00:
[...]

Toen het nieuws de ronde deed dat Xbox het ging kopen deed het me al weinig en nu nog steeds. Wat zouden wij echt gehad hebben aan Discord op Xdoos?
Geïntegreerde voice chat.

Rivanov schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:03:
[...]

Geïntegreerde voice chat.
Maar we hebben prima werkend voice/party chat sinds forever al :D

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:18

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Wel jammer, want die crossplatofrm integratie zou natuurlijk helemaal bij Xbox passen.
Behalve wat ouwehoeren heb je weinig aan die kruisbestuiving tussen PS en PC

• Yonix
Even ter vergelijking:

Far Cry 5 - 4K/30fps (Xbox One X Enhanced-versie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWFqhDfh68D5pK4y8hSRNq5BcrE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/K0DfkbTRN0tcdGFohbQd11vq.png?f=fotoalbum_medium

Far Cry 5 - 1080p/60fps 'FPS Boost' (Xbox One S-versie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOh_zIh34i218aQmdpcmIxavYEc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lWgbkU7gc0GlDHUGDIWkT1iZ.png?f=fotoalbum_medium

Meteen valt op dat de pamfletten / posters links op de schuur minder goed te lezen zijn @1080p en dat het geheel onscherper is, zeker opgeschaald naar 4K.

Echter, ik moet toegeven dat ik erger had verwacht. Het is 'butter smooth' en ik zou de eerste ervaring acceptabel durven noemen. :)
devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Maar we hebben prima werkend voice/party chat sinds forever al :D
Ik bedoel cross-platform. ;)

Jammer dat Dying Light niet ook meteen een 4K boost heeft gekregen.
Dat spel schreeuwt gewoon om 4K 60fps :9

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

justifire schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:23:
Jammer dat Dying Light niet ook meteen een 4K boost heeft gekregen.
Dat spel schreeuwt gewoon om 4K 60fps :9
Ja man, hier ben ik het zoooo mee eens. Het is echt lelijk te noemen nu, was het eigenlijk al toen ie uitkwam. Korrelig, aliasing, hele rare blur. Hoewel de blur misschien wel weg is nu. Doodzonde dat Techland deze niet X enhanced heeft. Aan de andere kant, misschien had deze game wel alsnog One settings gebruikt met fps boost. Maar dan hadden we tenminste nog wel 4K/30fps gehad.

Deus Ex overigens ook.

Lui zoals Jez, Klobrille, Shpeshal_Ed, ZhugeEX lopen weer aardig te teasen en het lijkt over morgen te gaan. XboxEra denkt aan iets Star Wars gerelateerd.

• Yonix

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47
zetje01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:12:
Die doet het niet via de backwards compatibility, die hebben de game zelf gewoon een upgrade gegeven. Hoe dan ook, hij heeft nu 4k/60hz op de series X

Martinspire - PC, PS5, XSX

• zetje01
Martinspire schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:01:
[...]

Die doet het niet via de backwards compatibility, die hebben de game zelf gewoon een upgrade gegeven. Hoe dan ook, hij heeft nu 4k/60hz op de series X
Maar ja, maar ja, ik heb de Series S.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kijk dat is goed nieuws.

weer wat games op de to do lijst erbij. Watch dogs 1, tomb raider 1, oudere ACs. Een aantal had ik al maar vind het gewoon echt niet fijn op 30fps. ook bijv AC 3 remasterd. Kan best dat het grafisch minder is, maar het is zoveel soepeler dat ik dat er direct voor over heb. Nu hopen dat origin en odyssey ook snel komen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• hifigamefreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:50

hifigamefreak

aka C3rb3r7s

devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:39:
[...]
Lui zoals Jez, Klobrille, Shpeshal_Ed, ZhugeEX lopen weer aardig te teasen en het lijkt over morgen te gaan. XboxEra denkt aan iets Star Wars gerelateerd.
Lego Star Wars Skywalker Saga maybe? :9~ _/-\o_ 8)

Zal een leuke teaser zijn op May the 4th be with you :P

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 18:54
Waarom is iedereen zo lyrisch hierover?

Ik had op zn minst gedacht dat die nieuwe console gewoon srandaard 4K @ 60hz zou doen.

Op de One X zijn er al enkele titels die dat doen. Waarom dan 1080p @ 60hz geweldig vinden?

Of lees ik weer eens niet goed en gaat dit over One X en niet over de Series X?

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 15:22
devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Poeh, ik vind dit toch al wel een hele nette lijst! Heel tof dat MS hier tijd en moeite in steekt _/-\o_

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• ArthurMorgan
  • Niet online
vosss schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:50:

Ik had op zn minst gedacht dat die nieuwe console gewoon srandaard 4K @ 60hz zou doen.

Op de One X zijn er al enkele titels die dat doen. Waarom dan 1080p @ 60hz geweldig vinden?

4k @ 60 geldt voor nieuwe games ja.

Dit gaat om oude games, en die worden (imo) nu veel fijner (her)speelbaar. Zonder dat de makers van die games daar energie in hoeven te steken krijgen we dus beter te spelen games puur door de console.

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-05-2021 22:19 ]

vosss schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:50:

Je leest wel goed. Het gaat over de Series X. FPS boost is in lekentaal (want zelf snap ik de techniek ook totaal niet) een manier om zonder dat de developer zelf hun game hoeven te updaten toch een hogere FPS mode kan krijgen. Dit is dus niet hetzelfde als een 'next gen update' wat een aantal games hebben gehad. Daar hebben developers zelf tijd en energie in moeten stoppen.

Ik vind het erg tof dat je bestaande games, waar de developers niets meer voor hoeven te doen, toch op een hogere FPS kan spelen. Zo heb ik Prey afgelopen maand gespeeld met FPS boost. Ik heb ook Prey geprobeerd te spelen zonder FPS boost en dat verschil is echt groot. Dus ja, ik snap wel dat er mensen lyrisch over zijn.

DIt is een van de voorbeelden waarbij MS meer "waarde" creert van je gamecollectie en van de games die in Gamepass zitten.

Heb nu ook het Castle gedeelte gespeeld van RE8. Toffe sfeer, erg leuk gedaan allemaal. Richten met de guns is een stuk beter zodra je de acceleration opties op none zet.

Waar ik blij mee ben is dat HDR prima is hier, mooie black levels, en niet van die rare lichtgrijze black levels. Ik was ook even benieuwd naar hoe het er in SDR uit zou zien en gek genoeg heb je daar op default juist de raised black levels nu, lol.

Jammer dat de twee remakes zulke slechte black levels in HDR had.
ArthurMorgan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:09:
Kijk dat is goed nieuws.

weer wat games op de to do lijst erbij. Watch dogs 1, tomb raider 1, oudere ACs. Een aantal had ik al maar vind het gewoon echt niet fijn op 30fps. ook bijv AC 3 remasterd. Kan best dat het grafisch minder is, maar het is zoveel soepeler dat ik dat er direct voor over heb. Nu hopen dat origin en odyssey ook snel komen.
Zou ik ook cool vinden... Zou die games best nog eens opnieuw willen spelen op Xbox, maar niet op 30 fps (heb ze eerder op pc gespeeld).

Maar zelfs op pc zijn die games erg lastig stabiel op 60fps te krijgen en die fps boost is volgens mij niet echt de meest efficiënte manier om te werken. Het is volgens mij een soort brute forcen. Maar dan heb je dus een serieuze overcapaciteit nodig om dat te doen. Vandaar dus dat een game die met wat liefde van de dev misschien wel 4k60 zou kunnen doen met deze truc dan soms toch omlaag gezet moet worden in resolutie. En aangezien de pc al zoveel moeite met die games had zie ik het echt niet gebeuren dat fps boost voor ze gaat werken helaas (en al helemaal niet op 4k, als ze daar nu op draaien, weet ik niet). En een patch van Ubisoft hoeven we ook echt niet te verwachten ben ik bang.

Maar wel cool dat ze het voor zoveel games waar het wel mogelijk is doen nu :)

Gamertag: FinrazielNL

Ah nee he, say it ain't so!!!!!!

Dead Island 2 heeft iets van 5 keer van devs geswitched en Saints Row is.....tjah.

Boeijuh!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-01 20:32
Zit er echt nog iemand op een nieuwe Saints Row te wachten?

• Jinoh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 14:52
Timothy3000 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:47:
Zit er echt nog iemand op een nieuwe Saints Row te wachten?
Niet op de 3 en 4 iteraties nee. Ze mogen het wel rebooten eigenlijk.
Sleeping Dogs DE even getest vanwege FPS boost. Die tweede playthrough gaat er nu wel komen. Wat blijft dat vechten in die game toch tof zeg en wat dood en doodzonde dat er nooit een vervolg is gekomen. De tering wat zou ik nog altijd graag een deel 2 zien.

Auto HDR is erg nice ook hier.

[ Voor 6% gewijzigd door devilsnight op 03-05-2021 23:42 ]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hier al even bezig met outriders. Zit nu in de Quarry voor wie het wil weten, en ik vind het toch wel een enorme grind worden zeg. Vond de setting en gameplay in eerste instantie erg leuk maar hoe verder je komt hoe saaier het eigenlijk wordt. Voor het verhaal speel ik het misschien nog wel uit.
devilsnight schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:46:
Ah nee he, say it ain't so!!!!!!

[Embed]

Dead Island 2 heeft iets van 5 keer van devs geswitched en Saints Row is.....tjah.

Boeijuh!
Epic exclusive wil over het algemeen alleen maar zeggen dat de pc versie alleen via Epic verkocht wordt (en niet via Steam of zo). Het zegt niks over exclusief voor pc dus de games kunnen alsnog gewoon ook naar console komen.

Thomas schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:42:
Hier al even bezig met outriders. Zit nu in de Quarry voor wie het wil weten, en ik vind het toch wel een enorme grind worden zeg. Vond de setting en gameplay in eerste instantie erg leuk maar hoe verder je komt hoe saaier het eigenlijk wordt. Voor het verhaal speel ik het misschien nog wel uit.
Vorige week op 100% gezet.
Nu The Division 2 weer opgepakt, dan zie je meteen hoe goed dat spel in elkaar steekt (y)
Outriders was een leuke afwisseling maar zonder game pass had ik hem nooit gespeeld.

• Zhankou
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05-2025
Ik vind Outriders wel heel leuk eigenlijk! Veel variatie ook in de klassen.
Story vond ik ook wel oke.

Expeditions solo is niet te doen, en met groep, nog steeds pittig.
Je zal echt wel goede builds enzo in elkaar moeten flanzen wil je daar vooruitgang boeken.
Aanbiedingen met goud van deze week https://www.trueachieveme...sale-roundup-may-4th-2021
Control Ultimate, Ghostrunner :9
Zelfs Watch Dogs Legion season pass is in de aanbieding, nog voordat de eerste uitbreiding er is :o

Oké... ik weet niet meer met wie ik de discussie had dat Wasteland 3 niet perse een hogere framerate nodig had vanwege het type game... mijn excuus. De gehele ervaring is zoveel soepeler... Zo’n merkbaar verschil had ik in dit type game niet verwacht. Lang leve 60 fps. Hopelijk echt de nieuwe standaard.

En wat blijft Hollow Knight toch een visueel pareltje. Het verschil tussen 60 en 120 vind ik wel lastiger op te merken. Voor mijn gevoel merk ik het wel, maar dat kan ook komen omdat ik weet of de fps boost aan staat of uit. Ik zou eigenlijk mijn vriendin moeten vragen om de fps boost aan of uit te zetten en kijken of ik het uit 3 pogingen alle 3 goed kan raden :P
Maar nu zowel Ori als Hollow Knight op 120 draaien is er geen enkel excuus meer voor een lagere fps bij 2d platformers...

• Timothy3000
@devilsnight

Is de Desperados Season Pass €8,99 waard?

• ArthurMorgan
  • Niet online
uchiha tijntje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:29:
Het verschil tussen 60 en 120 vind ik wel lastiger op te merken. Voor mijn gevoel merk ik het wel, maar dat kan ook komen omdat ik weet of de fps boost aan staat of uit. Ik zou eigenlijk mijn vriendin moeten vragen om de fps boost aan of uit te zetten en kijken of ik het uit 3 pogingen alle 3 goed kan raden :P
Maar nu zowel Ori als Hollow Knight op 120 draaien is er geen enkel excuus meer voor een lagere fps bij 2d platformers...
Bij Ori merk ik het wel duidelijk hoor. daarom kies ik wel voor 120 daar. Maar grafisch is dat (geloof ik) 4k vs 6k... bij 4k vs lager zou ik ook altijd gewoon voor 60 gaan. Het verschil tussen 30 en 60 is gewoon bizar, en tussen 60 en 120 'leuk'.

Maar het is zo persoonlijk. Vanmorgen mijn vrouw blind het verschil laten zien bij AC 3 (en valhalla ook) Het verschil in fps viel haar echt bijna niet op, terwijl ze direct begon over de details. En hoewel ik het wel zie valt dat mij weer helemaal niet op omdat ik me direct erger aan de fps :D

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Bij Ori merk ik het wel duidelijk hoor. daarom kies ik wel voor 120 daar. Maar grafisch is dat (geloof ik) 4k vs 6k... bij 4k vs lager zou ik ook altijd gewoon voor 60 gaan. Het verschil tussen 30 en 60 is gewoon bizar, en tussen 60 en 120 'leuk'.

Maar het is zo persoonlijk. Vanmorgen mijn vrouw blind het verschil laten zien bij AC 3 (en valhalla ook) Het verschil in fps viel haar echt bijna niet op, terwijl ze direct begon over de details. En hoewel ik het wel zie valt dat mij weer helemaal niet op omdat ik me direct erger aan de fps :D
Ik speel Final Fantasy XV met de missus (sinds 1.5 week) en daar zit ook een performance vs. quality option in. FFXV op 30 FPS is echt ruk (omdat het niet turn-based is zoals bij oudere FF's ). Ik had het gezet op de 60 FPS mode en het is fatsoenlijk speelbaar.

'Woah, zie je dat verschil?'
Welk verschil?
'Nou kijk "wisselt modi*''
Nope...

:F

Xbox Live ID:Notna8310

uchiha tijntje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:29:
Maar nu zowel Ori als Hollow Knight en Unruly Heroes op 120 draaien is er geen enkel excuus meer voor een lagere fps bij 2d platformers...
FTFY :)

Timothy3000 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:31:
@devilsnight

Is de Desperados Season Pass €8,99 waard?
Yes. Maar zelf zou ik hem hier halen

https://www.mtcgame.com/e...-pass-xbox-one?aid=460159

Moet je wel alleen tijdelijk even verhuizen naar Brazilië, oftewel, even je adres naar eentje in Brazilië zetten. ;)
Notna schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ik speel Final Fantasy XV met de missus (sinds 1.5 week) en daar zit ook een performance vs. quality option in. FFXV op 30 FPS is echt ruk (omdat het niet turn-based is zoals bij oudere FF's ). Ik had het gezet op de 60 FPS mode en het is fatsoenlijk speelbaar.

Welk verschil?
Nope...

FFXV is echter maar 1080p met de performance mode, iets wat je echt heel duidelijk kan zien. Hangt wel vooral van kijkafstand af ook.

• Timothy3000
Op 15 mei verdwijnen tot slot een aantal games van Game Pass. Het gaat om Alan Wake (console en PC), Battlefleet Gothic: Armada 2 (PC), Dungeon of the Endless (console, PC en cloud), Final Fantasy 9 (console en PC), Hotline Miami (PC) en Plebby Quest: The Crusades (PC).

Niet Alan Wake. :(

• Rossi46
Notna schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Welk verschil?
Nope...

Heel herkenbaar dit. En doe vooral geen moeite, het verandert toch niet ;)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Rossi46 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Heel herkenbaar dit. En doe vooral geen moeite, het verandert toch niet ;)
Nah het is eerder; hoe kan je het verschil NIET zien tussen 30 of 60 fps als het zo overduidelijk is :X

Maar ach, het maakt verder ook totaal niets uit :P

Xbox Live ID:Notna8310

• Rossi46
ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Ja dit blijft ontzettend persoonlijk, blijkbaar. Verschil tussen 30fps en 60fps vind ik zeer duidelijk. Het verschil tussen 60fps en 120fps zie ik nagenoeg niet.

Al verdenk ik leeftijd hier ook wel een beetje van, want - voor mijn gevoeg - vond ik vroeger het verschil tussen 30fps en 60fps groter dan tegenwoordig -O-

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25
Ten aanzien van 30 vd 60 FPS vraag ik me soms af of het bij blinde proeven net zo overtuigend is. Ik merk zelf wel wat verschil maar ook weer niet zo extreem als sommige anderen het ervaren. Kan 2 dingen betekenen. Ik ben er gewoon minder gevoelig voor dan mensen die het wel merken. Of andere mensen zijn er gevoelig voor het idee van 60 FPS zonder het misschien wel echt te ervaren.
Framerate boven alles hoor. Gister lokale multiplayer gedaan met THPS1+2 en je merkt duidelijk dat de instabiele FPS funest is voor de gameplay. Dus ik ben ook kamp FPS > Resolutie.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:37

Denko

|{ing Øf ßlitz

giantgiantus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:00:
Ten aanzien van 30 vd 60 FPS vraag ik me soms af of het bij blinde proeven net zo overtuigend is. Ik merk zelf wel wat verschil maar ook weer niet zo extreem als sommige anderen het ervaren. Kan 2 dingen betekenen. Ik ben er gewoon minder gevoelig voor dan mensen die het wel merken. Of andere mensen zijn er gevoelig voor het idee van 60 FPS zonder het misschien wel echt te ervaren.
Ik heb het HEEL erg met instabiele framerates (daarom heb ik ook geen switch meer). Man, bijna zeeziek werd ik van sommige games. 30 of 60 zolang het stabiel is vind ik allebei wel goed.

PSN & XBL: Denkoyugo

• Timothy3000
Het verschil tussen 30 en 60 zie ik niet als ik ernaar kijk. Wel als ik zelf speel. Dan gaat het van een game in pure slow motion naar een vloeiend spel.

Dé reden dat ik altijd de FPS boven grafische trucjes verkies.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25
Denko schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Ik heb het HEEL erg met instabiele framerates (daarom heb ik ook geen switch meer). Man, bijna zeeziek werd ik van sommige games. 30 of 60 zolang het stabiel is vind ik allebei wel goed.
Eens. Dit is heel vervelend inderdaad.

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:30
Timothy3000 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:09:
Dé reden dat ik altijd de FPS boven grafische trucjes verkies.
Sluit ik me bij aan, heb liever bijvoorbeeld een spel dat super goed en vloeiend loopt en iets minder uitziet, dan dat je een spel hebt dat grafisch het einde is, dikke dikke dikke Ultra 4k en van geen meter loopt.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

giantgiantus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:00:
Ik denk het 1e. Het verschil is voor mij echt enorm goed merkbaar in spellen waarbij je binnen een halve minuut kunt ervaren hoe het is op 60 fps en hoe het is op 30 fps. Van 60 naar 120 fps vind ik het lastiger te ervaren. Echter hoe meer fps hoe beter de controls input zijn, dus voor strakke platformers zou ik daarom alleen al kiezen voor 120 fps.

Heb nu diverse games geprobeerd die met een FPS boost, dan wel een 'next gen update' van 30 naar 60 fps zijn gegaan. Verschil is dusdanig dat ik hoop dat developers zich gaan richten op een standaard van 60 fps en niet voor de pracht en praal gaan van 30 fps, of dat expliciet als aparte optie aanbieden.

Ik was zelf niet overtuigd van het feit dat 60 fps bij bijvoorbeeld een Wasteland 3 een positief effect zou hebben gelet op het type spel. Maar ik had echt ongelijk. De camera beweegt zoveel vloeiender.

Linksquest schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Sluit ik me bij aan, heb liever bijvoorbeeld een spel dat super goed en vloeiend loopt en iets minder uitziet, dan dat je een spel hebt dat grafisch het einde is, dikke dikke dikke Ultra 4k en van geen meter loopt.
Nu is er natuurlijk ook wel een verschil tussen een stabiele 30fps en “van geen meter loopt” :+
Nee, hier is het ten alle tijden grafische pracht en praal boven framerate.
Anders had ik nog wel op mijn megadrive gespeeld.

• ArthurMorgan
  • Niet online
justifire schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Nu is er natuurlijk ook wel een verschil tussen een stabiele 30fps en “van geen meter loopt” :+
Nee, hier is het ten alle tijden grafische pracht en praal boven framerate.
Anders had ik nog wel op mijn megadrive gespeeld.
Ik speel op dit moment liever GTA 4 dan RDR2 :)

Het ziet er echt niet uit, maar ik vind het heerlijk spelen. (even afgezien van het verschrikkelijke save systeem. ik ben echt blij dat je tegenwoordig zoveel tussensaves hebt als je faalt.)

[ Voor 12% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-05-2021 12:42 ]

• Syndz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Ik lees altijd met veel bewondering mee over de discussies over dat FPS beter is dan graphics en dat 30fps onspeelbaar is.

Misschien kom ik er ooit nog wel eens op terug (ik hoop het eigenlijk niet), maar ik zie het verschil gewoon echt niet. Voor mij is 30fps gewoon vloeiend.

Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen, maar ik ben er zelf wel blij mee. Ik ervaar op 30fps een vloeiende ervaring met prachtige graphics :)

• NukaWorldNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-01 02:07
Syndz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:43:
Ik lees altijd met veel bewondering mee over de discussies over dat FPS beter is dan graphics en dat 30fps onspeelbaar is.

Misschien kom ik er ooit nog wel eens op terug (ik hoop het eigenlijk niet), maar ik zie het verschil gewoon echt niet. Voor mij is 30fps gewoon vloeiend.

Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen, maar ik ben er zelf wel blij mee. Ik ervaar op 30fps een vloeiende ervaring met prachtige graphics :)
Nou ik merk het zeker wel. Zo speel ik weer Fallout 76 en die was altijd 30 fps en sinds kort kan die ook op 60 fps gespeeld worden. Man dat is super vloeiend nu waar het voorheen echt stotterend was. Je hoeft maar heel langzaam je pookje te bewegen om ergens te kijken en je ziet al hoe vloeiend je beeld beweegt. En zo zijn er wel meer games waar ik het echt wel merk. Ik vind 30 fps echt niks meer als je eenmaal 60 fps gewend bent.

• Zhankou
30 vs 60 merk ik mega! Met name als je snel ronddraait met je camera enzo.

60 vs 120 merk ik dan weer helemaal niet.
Ik merk wel dat de controls heel snel reageren, maar of dat veel verschil geeft met 60 fps moet ik dan nog testen.

Maar 60 is in principe gewoon prima (voor mij).

• Timothy3000
Het ligt er trouwens wel aan welk spel ik speel.

Een game als The Medium vind ik 30fps niet zo erg. Maar moet er niet (meer) aan denken om een game als Control, GTA, Sekiro of Assassins Creed in 30fps te moeten spelen.

Jammer van de grafische trucjes maar in dat geval gaat gameplay voor mij altijd voor.
Het hangt ook enorm van de game af. First person view is het gevoeligst voor fps, 3rd person al wat minder, en in iets met een fixed camera zoals the medium viel de 30 fps me helemaal niet op. Verder kan ook goede motion blur een heel stuk helpen om 30 fps goed verteerbaar te maken. Net even getest in Control, motion blur uit gezet en dan ziet het er veel hakkeliger uit (met raytracing aan dus). Het hangt ook nog af van hoe goed de motion blur is, het is niet iets wat puur aan of uit staat. Zelf dacht ik eerst dat Control niks zou zijn op 30 fps maar speel het nu toch al een tijdje zo en geniet van de mooie beelden.

Oftewel, het valt bijna niet te zeggen dat het altijd dit of altijd dat moet zijn, hangt van veel factoren af (waaronder inderdaad ook de speler en diens gevoeligheid er voor). Ik hoop dan ook vooral dat we de keuze houden in zoveel mogelijk games en het zelf mogen blijven bepalen.

• Roodaap
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-01 16:28

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb vaak geswitched bij AC Valhalla, maar kan echt geen verschil in frame-rate ontdekken. Ben ook al wat ouder, wellicht ligt het daar aan...

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59
Roodaap schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:03:
[...]

Je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb vaak geswitched bij AC Valhalla, maar kan echt geen verschil in frame-rate ontdekken. Ben ook al wat ouder, wellicht ligt het daar aan...
Dat is wel opvallend. Als ik van 60 naar 30 terug ga dan oogt het zo gigantisch stroperig. Zoveel judder dan, dat het echt heel erg wennen is.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:17
Bij Valhalla ervaar ik het verschil idd als gigantisch. 30fps in die game is, komend van 60fps, echt niet leuk meer.

Bij Cyberpunk daarintegen vond ik 30fps dan weer prima te doen 7(8)7. Heel apart.

• Springbokkie
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-01-2025
In de multiplayer van Black Ops Cold War merk je ook het verschil tussen 120 Hz disabled en enabled. Disabled is gewoon onspeelbaar.

Xbox Live: Springbok NL

• Zhankou
Wat ik trouwens wel moet aangeven, was dat bijv. Star Wars Rogue Squadron op de Series S, er met 120 FPS echt lelijk uitzag.

Daar op 60 FPS veel mooier.

En qua gameplay... ik merkte niet veel verschil.
DutchOwnage schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:44:
Bij Valhalla ervaar ik het verschil idd als gigantisch. 30fps in die game is, komend van 60fps, echt niet leuk meer.

Bij Cyberpunk daarintegen vond ik 30fps dan weer prima te doen 7(8)7. Heel apart.
Witcher 3 heeft dat ook. Het is een veel soepelere 30fps dan ACV. Het schokt veel minder.

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Als de fps discussie er niet was geweest zou ik het zelf nooit gemerkt hebben. Nu wel, en 60 fps speelt echt lekkerder dan 30 fps. Het verschil tussen 60 en 120 merk ik echt niet of is op zijn minst verwaarloosbaar
Wreckfest update rolt hier nu binnen (4.35 GB) :9
http://community.bugbearg...-off-road-car-pack.15698/

• Springbokkie
Zou dan een stunt zijn als The Coalition Cliff Bleszinski binnen haalt voor die Gears game.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ik ben er erg gevoelig voor. Als ik race met 30 fps bots ik tegen meer dingen aan. Het voelt stroperig en heeft bij mij ook invloed op de waardering van het spel. Ik ben daarom ook blij dat Microsoft de games opwaardeert. Ik heb jaren gegamed op de PC, waar 30 fps weinig voorkwam bij de spellen die ik speelde. Ik denk/hoop dat er nog wel een stuk meer games uitkomen met FPS boost.

Klopt het dat de fps boost nog niet is geactiveerd? Ik zie bij AC Unity dat fps boost grijs is.

[ Voor 5% gewijzigd door tdn135 op 04-05-2021 17:38 ]

Leuk stijltje :). Als tussendoortje voordat Tunic eindelijk uitkomt :P

tdn135 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:25:
[...]

Ik ben er erg gevoelig voor. Als ik race met 30 fps bots ik tegen meer dingen aan. Het voelt stroperig en heeft bij mij ook invloed op de waardering van het spel. Ik ben daarom ook blij dat Microsoft de games opwaardeert. Ik heb jaren gegamed op de PC, waar 30 fps weinig voorkwam bij de spellen die ik speelde. Ik denk/hoop dat er nog wel een stuk meer games uitkomen met FPS boost.

Klopt het dat de fps boost nog niet is geactiveerd? Ik zie bij AC Unity dat fps boost grijs is.
Gisteren heb ik al een aantal games gespeeld die zijn aangekondigd met fps boost. Dus ik verwacht dat het geactiveerd is. Maar kan zelf AC unity niet testen.

Kijk erg uit naar Psychonauts 2. Volgende week deel 1 spelen als aanloopje naar deel 2.

Ja deze lijkt me tof. Ghibli en Zelda inspiraties, helemaal goed. Helaas nog geen echte release date.

• Springbokkie
Springbokkie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:52:
[...]

Zou dan een stunt zijn als The Coalition Cliff Bleszinski binnen haalt voor die Gears game.
Black out. Ik zag The Coalition aan voor The Initiative. Dat The Coalition de nieuwe Gears maakt, is geen verrassing (dan wel qua multiplayer meer richting Gears Of War 4 dan Gears 5 please).

• zetje01
Sommige dingen snap ik echt niet hè, met WreckFest.

Wat is de point van me (iemand) eraf beuken als je zelf mee eraf gaat?
Wat heb je dan aan het eind van de race bereikt, waar je je lekker, of trots over kan voelen?

Ik haal wel genoegen uit bijvoorbeeld in de top 5 eindigen als er (meer dan) 10 mensen meeracen.
Of bijvoorbeeld één goede snelle ronde. Of mooie inhaalacties (met min of meer mazzel, maar tòch)
Lang zij-aan-zij racen, ook erg lekker.

Wat heb je nou als je beukt?

edit:En ja, ik moest het even kwijt, want nèt dus in één race twee keer er keihard afgebeukt.

[ Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 04-05-2021 20:34 ]

• d.bakker84
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:34

d.bakker84

XBL: BloodyB2121

zetje01 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:45:

Wat heb je dan aan het eind van de race bereikt, waar je je lekker, of trots over kan voelen?

Ik haal wel genoegen uit bijvoorbeeld in de top 5 eindigen als er (meer dan) 10 mensen meeracen.
Of bijvoorbeeld één goede snelle ronde. Of mooie inhaalacties (met min of meer mazzel, maar tòch)
Lang zij-aan-zij racen, ook erg lekker.

Wat heb je nou als je beukt?
Lucht het op? 😉

XBox Series X: BloodyB2121

Volgens mij hadden ze last van server problemen, Tweakers lag even plat :p

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:06
zetje01 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:45:

Als je dan toch geen eerste kan worden, heb je wel een goed Wreck gevoel :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• zetje01
SinergyX schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:40:
[...]

Als je dan toch geen eerste kan worden, heb je wel een goed Wreck gevoel :P
Wacht maar jongetje, ik kom jou nog wel een keertje tegen op de baan ;-)
Mijn tienjarige neefje komt vrijdag tot zaterdag bij mij vertoeven. We gaan sowieso lekker Xboxen.

Naast de LEGO games en Minecraft Dungeons......wat is nog meer wat tof is?

• zetje01
devilsnight schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:44:
Mijn tienjarige neefje komt vrijdag tot zaterdag bij mij vertoeven. We gaan sowieso lekker Xboxen.

Nou, geen WRECKFEST in ieder geval gggrrrr!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

devilsnight schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:44:

It Takes Two :)
Pagina: 1 ... 153 ... 347 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Op naar gamende Tweakers? Zie deze lijst en voel je vrij om jezelf toe te voegen :)

Aanverwante topics:
• Alles over pre-orders en levertijden: ~[XSX / XSS] Pre-order, levering en prijzen topic
• Gamepass: [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie

Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
Voor uitgebreide vragen over TV's en/of bijbehorende instellingen, gebruik de zoek functie, of open een topic Televisies & Beamers
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden
• Geen vragen over het kopen van games in andere stores (buitenland/grijze key stores)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten?
Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord