Ik vind het verschil in actie niet noemenswaardig. Dus 60fps all the way. En meeste reviews die ik lees denken er zo over. Net 2 uur gespeeld en is heerlijk in 60fps. De 30fps Ray Tracing mode voelt erg vreemd aan, er zit een soort lag in die de performance mode niet heeft.
Ray Tracing is een leuke gimmick maar gewoon totaal niet realistisch op huidige console generatie (wellicht is dit straks een reden om naar een Pro / One X achtig model te gaan upgraden mid-gen). Wellicht dat RDNA 2 DLSS plus de hardware matige Ray Tracing nog wat gaan verbeteren, maar op dit moment zeg ik tegen developers focus je aandacht lekker ergens anders. Op een RTX 3080 of vergelijkbaar gaat het pas leuk worden, en dat kan alleen maar dankzij Nvidia DLSS.
Het komt er in feite op neer dat door Ray Tracing aan te zetten je een game downgrade van Xbox Series graphics naar Xbox One graphics (en framerates). Mij is dat het absoluut niet waard maar ieder zijn ding. Reden dat ik naar next-gen ben gegaan is laadtijden + stabiel 60fps + stille console. Ray Tracing voegt voor mijn specifieke scenario dan ook niks toe.
Dit zijn overigens de matchende PC Windows 10 settings voor de PS5 (en gok ook XSX) versie, door Remedy zelf doorgegeven aan Digital Foundry:
Veel settings staan op laag maar dat ligt ook aan het feit dat dit echt als een PC game voelt die geport is naar consoles, in plaats van andersom. Gok dat andere studios de XSX/PS5 harder op hun start kunnen trappen. En vergeet ook niet dat alle kapot kan, physics zijn insane in deze game.
Maar vind hem wel top draaien tot zover (3 uur gespeeld) op de Series X. Framerate is super stabiel (was op mijn PC met GTX1080 niet mogelijk om 1080p stabiel te halen op 60fps) en het ziet er OK uit. Met headphones op is het echt een genot qua audio beleving. Sowieso is deze game niet de mooiste qua character models en textures, maar wel geweldig qua sfeer/beleving. Lekker X-Files/Twin Peaks gevoel.
[
Voor 30% gewijzigd door
sohus op 02-02-2021 12:54
]