dbzfan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:37:
Zijn er Tweakers die hun zorgverzekering voor 2021 hebben uitgekozen met in het achterhoofd een aanstaande zwangerschap? Mijn partner is zwanger en zal in 2021 bevallen (in ziekenhuis zonder medische indicatie). Ik vroeg me af of het nog zin heeft om een aanvullende zorgverzekering te nemen die dit dekt en een niet te hoog maandbedrag met zich meebrengt..
Lees 4 berichten terug

. Ik wil je niet bang maken, maar de medische indicatie voor je partner kan best nog komen (bijv. als het kindje gaat draaien en verkeerd ligt). Maar net zoals jij, ga ik er ook vanuit dat de baby goed ligt wanneer hij komt

.
Voor "
bevallingproducten" betaal je vaak een eigenbijdrage ipv eigenrisico:
Eigenbijdrage kraamzorg is ~220 EUR
Eigenbijdrage bevalling zkh zonder medische indicatie is ~389 EUR
Deze kosten gaan dus niet van je eigen risico af!
Deze kosten kan je door een aanvullende verzekering 100% laten dekken.
Bovendien heb je bij een aanvullende verzekering standaard andere vergoedingen (fysio/bril/etc.). Mocht je partner last krijgen van haar bekken of iets anders, dan is dit waarschijnlijk ook gedekt. Bij een "
voorspoedige" bevalling heb je de kosten van de aanvullende verzekering snel terug.
Wij gaan voor PMA + Aanvullend 2, met 885 ER (jaarpremie € 1463,-). Maar ook Zilverenkruis + 2 sterren en VGZ + aanvullend Beter zijn ook prima zorgproducten. Wij kiezen voor PMA omdat de vergoeding voor de kraamzorg 100% is. Volgens mij hadden VGZ en Zilverenkruis dit tot een max van € 125,-. De jaarpremie van PMA is iets duurder (~ 23 EUR), maar door de volledige vergoeding van de Kraamzorg wordt PMA toch interessant.
Als je een ER neemt van 885, en de baby komt toch ter wereld via een keizersnede, dan kan je € 885,- aftikken!! Dan heb je verkeerd gegokt

. Let erop dat je dit bedrag dus wel kan missen

.. Onderaan de streep schiet je er € 264,80 EUR bij in (je hebt immers ook korting gekregen op je verzekering). Ik denk dat bij een keizersnede de eigen bijdrage van de bevalling zonder medische indicatie ook komt te vervallen (die ~389 EUR). Waardoor je aanvullend pakket ook minder efficiënt is ;-). Maar goed...
Tot slot:
Ook kosten die verband houden met het behandelen van aandoeningen die zich tot 6 weken ná de bevalling voordoen en verband houden met de zwangerschap, vallen niet onder het eigen risico. (
bron). Dus eventuele reparaties of complicaties die verband houden met de zwangerschap hoef je niet zelf te betalen.
Kortom: veel onzekerheden bij een bevalling
Daarom de discussie of je wel/niet zo'n hoog ER moet hebben in de wetenschap dat er een bevalling aankomt en dit wel een behoorlijk effect heeft op het lichaam van je partner. Zelf gok ik het er wel op en gaan we uit van een voorspoedig bevalling

. Dus wij gaan voor PMA & Aanvullend 2 met een hoog ER.
[
Voor 10% gewijzigd door
Unkie op 04-12-2020 08:17
]