Toon posts:

Zorgverzekering 2020 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Op Prinsjesdag heeft het kabinet bekendgemaakt wat er allemaal verandert in de zorgverzekering 2020:
  • Het verplichte eigen risico blijft gelijk (€385)
  • De zorgpremie 2020 stijgt met verwachting ongeveer €3 per maand (ca €37 p.j.)
  • De zorgtoeslag stijgt in 2020 met €67 voor alleenstaanden en met €95 voor meerpersoonshuishoudens op jaarbasis
  • De maximale collectiviteitskorting wordt in 2020 teruggeschroefd naar maximaal 5 procent
  • DSW zorgverzekeraar verhoogt de premie volgend jaar met €72
  • Erkende stoppen-met-roken-zorgverleners vallen in 2020 niet onder het eigen risico
  • Op uiterlijk 12 november moeten alle zorgverzekeraars de zorgpremie voor 2020 bekend hebben gemaakt
  • 31 december 2019 is de uiterste datum om je huidige zorgverzekeraar op te zeggen voor 2020
  • Uiterlijk 31 januari 2020 moet je zijn overgestapt op een andere zorgverzekeraar, mits je hebt opgezegd op of voor 31 december 2019.
Ben jij van plan over te stappen voor volgend jaar?

[Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 20-10-2019 17:55]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:09
Ik ga zeer zeker weer overstappen. Ik denk dat ik dit jaar ga vergelijken zonder cashback acties, want helaas heeft Shopbuddies vorig jaar niets uitbetaalt. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met (andere) cashback websites. Is er ook eentje die betrouwbaar is?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:40
-

[Voor 100% gewijzigd door boers706 op 20-10-2019 17:50. Reden: Dubbel]

• boers706
Collectief via het werk en aangezien we vorig jaar het hele jaar vooruit konden betalen en zo de 10% collectiviteitskorting krijgen denk ik dat we dat dit jaar weer doen.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
boers706 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:49:
Collectief via het werk en aangezien we vorig jaar het hele jaar vooruit konden betalen en zo de 10% collectiviteitskorting krijgen denkbik dat we dat dit jaar weer doen.
Sorry, vergeten te zeggen: de maximale korting die wordt gegeven op een collectieve zorgverzekering wordt in 2020 teruggeschroefd naar maximaal 5 procent.

• boers706
CyberMania schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:51:
[...]

Sorry, vergeten te zeggen: de maximale korting die wordt gegeven op een collectieve zorgverzekering wordt in 2020 teruggeschroefd naar maximaal 5 procent.
Daarom denk ik dat als je het dit jaar betaalt je nog wel kunt profiteren van de korting.

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:39
boers706 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:53:
[...]

Daarom denk ik dat als je het dit jaar betaalt je nog wel kunt profiteren van de korting.
Helaas is dat niet mogelijk. Collectieve korting is wettelijk naar max 5% op basis gezet. Kan natuurlijk wel combo zijn door ook jaarpremie korting maar deze is bijna overal weg of nog maar 1%

Op de aanvullende verzekeringen kan je nog wel 10%' hebben.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:45
Ik ga zeker vergelijken! Of ik ga overstappen hangt af van de deals die ik tegen kom. Normaal betaal ik bij voorkeur per jaar, maar dan moet daar wel minimaal 3% korting tegen over staan. Voor minder heeft het geen zin voor mij.

Collectiviteitskorting is altijd al een wassen neus geweest. Je kon overal wel ergens iets invullen om die korting te krijgen. 5% korting ergens op is in ieder geval voor mij geen enkele rede om daar voor te gaan kiezen. Effectief hebben ze die korting dus geheel afgeschaft.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 14:25
lactaxative schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:48:
Ik ga zeer zeker weer overstappen. Ik denk dat ik dit jaar ga vergelijken zonder cashback acties, want helaas heeft Shopbuddies vorig jaar niets uitbetaalt. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met (andere) cashback websites. Is er ook eentje die betrouwbaar is?
Ik heb afgelopen jaar CashbackXL gebruikt en daarbij via Independer overgestapt. Heb daarbij €17,50 gekregen, het is geen groot bedrag maar CashbackXL is wel erg betrouwbaar.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
Welke aanbieders zijn er eigenlijk aktief met restitutiepolissen? Je hebt ONVZ en Ohra, welke zijn er nog meer?

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05 11:54

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

TLer schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:20:
Ik ga zeker vergelijken! Of ik ga overstappen hangt af van de deals die ik tegen kom. Normaal betaal ik bij voorkeur per jaar, maar dan moet daar wel minimaal 3% korting tegen over staan. Voor minder heeft het geen zin voor mij.

Collectiviteitskorting is altijd al een wassen neus geweest. Je kon overal wel ergens iets invullen om die korting te krijgen. 5% korting ergens op is in ieder geval voor mij geen enkele rede om daar voor te gaan kiezen. Effectief hebben ze die korting dus geheel afgeschaft.
Kon wel, en deed ik als student een aantal jaren terug inderdaad ook. Maar achteraf gezien misschien niet de slimste actie. Stel je hebt ineens tonnen aan zorgkosten en de verzekeringsmaatschappij gaat toch eens kijken of je als student echt wel bij Shell werkt, dan ben je wel de sjaak natuurlijk, en dat voor een paar euro.

Overigens vind ik het compleet onzinnig dat dergelijke kortingen worden beperkt. Dezelfde geluiden hoorde ik ook al over de energiecontract bonussen. Luie mensen die te veel betalen moeten zoals gebruikelijk weer worden geholpen door de rest die wel gewoon jaarlijks de tijd en moeite nemen een ander contract te overwegen, want och het is toch zo veel werk allemaal.

Wat betreft overstappen, ik ga dit jaar maar eens kijken of ik in ieder geval voor mijzelf een jaar vooruit kan betalen, en dan volgend jaar hopelijk voor mijn vrouw en ik samen voor een paar procent korting. Tot dusver nog geen gebruik van gemaakt maar is een interessante optie.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

i7x schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Overigens vind ik het compleet onzinnig dat dergelijke kortingen worden beperkt.
Die kortingen waren er nooit echt. Het was eerder dat ze een hoger bedrag vroegen voor de mensen die niet de moeite namen om na te denken. Dan konden ze zeggen: Kijk eens, wij hebben 10% korting op de 'gewone' premie. Alleen betaalde bijna niemand die.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
De enige mogelijkheid om nog serieus korting ge verlenen, is via andere (niet gereguleerde) diensten waarop je korting geeft in combinatie met een zorgverzekering. Denk aan vermogensbeheer.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:21:
Welke aanbieders zijn er eigenlijk aktief met restitutiepolissen? Je hebt ONVZ en Ohra, welke zijn er nog meer?
Ditzo (wel net als ohra geen geheel vrije ggz keuze)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:25

route99

just passionately curious...

@CyberMania Ik meen dit niet van het kabinet gehoord te hebben....
Op Prinsjesdag heeft het kabinet bekendgemaakt wat er allemaal verandert in de zorgverzekering 2020:
....
* DSW zorgverzekeraar verhoogt de premie volgend jaar met €72
...........
ik denk dat:
bij collectiviteitszaken: er bij goede onderhandelingen wel betere extra pakketten samengesteld worden dan de standaard en dan ook nog 10% korting.
De korting op de basis is een wassen neus.

[Voor 27% gewijzigd door route99 op 21-10-2019 03:01]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik overweeg wel over te stappen.
Huidige zorgverzekering in maart (uit het buitenland teruggekomen) afgesloten, dus alle leuke kortingen moeten missen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51

Yucon

*broem*

i7x schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:41:
[...]
Overigens vind ik het compleet onzinnig dat dergelijke kortingen worden beperkt. Dezelfde geluiden hoorde ik ook al over de energiecontract bonussen. Luie mensen die te veel betalen moeten zoals gebruikelijk weer worden geholpen door de rest die wel gewoon jaarlijks de tijd en moeite nemen een ander contract te overwegen, want och het is toch zo veel werk allemaal.
Vind je nu echt dat mensen die hier niet heel actief mee bezig zijn terecht een extra straf verdienen :? Dat lijkt me nu niet echt het doel van dat kortingsysteem. Dat ze niet de allerscherpste prijs krijgen lijkt me logisch, maar het lijkt alsof je een soort boete op wat je luiheid vindt erop wil zetten.

[Voor 9% gewijzigd door Yucon op 21-10-2019 07:01]

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:59
Ik ben het wel met @i7x eens hoor.
Laat de markt lekker zijn werk doen. Kortingen beperken is wat mij betreft inderdaad ook vreemd.

Alsof je tegen de bakker gaat zeggen: "Vanaf nu mag je niet meer op donderdag 3 broden verkopen voor de prijs van 2. Je moet gewoon alle dagen al je brood verkopen met 5% korting. Dat is eerlijker."

Dat zou toch ook vreemd zijn? Dat je door goed te zoeken slimme deeltjes kan vinden, is juist één van de ideeën van de vrije markt.

Ontopic: Ik denk dat ik wel ga overstappen. Tot nu toe altijd nog gedaan; gewoon elk jaar de goedkoopste pakken. :)

[Voor 12% gewijzigd door GZFan op 21-10-2019 07:24]

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:15

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik kijk het nog even aan. Ben vorig jaar ook niet overgestapt. Zit al jaren bij Besured, en betaal nu slechts 92,25 per maand. Wel een eigen risico van 885, maar dat geeft niet. Genoeg opgepot om dat te dekken. Daarnaast *klopt af*, los van een normale tandartscontrole nog niets gehad.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 18:51

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

[...]

Wel grappig hoe de politiek er nét zo nonchalant mee omgaat :)
2/3 van Nederland gaat hier mee te maken krijgen voor een bedrag van € 7,00 per maand (hè... Dat is 2x zo veel als 'lichte' steiging van de premie.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43
Tenzij ze overstappen naar een goedkope verzekeraar, want die hebben nooit aan die ongein gedaan. En om dat te voorkomen zullen de reguliere polissen goedkoper moeten worden, misschien niet de volledige 5%, maar toch wel in die richting.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-05 20:58
Het ouderlijk gezag geeft de zorgverzekering aan mij, dus ik moet wel.
Lekker basic basic, heb gelukkig geen bijzondere zorgbehoeften. Tandarts heb ik overwogen, maar de beperkte vergoeding betaal je haast door de extra premie.

Cash is king.

• Micheltje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-10-2019
Altijd blijven zoeken naar de goedkoopste. Het is even wat moeite erin steken, maar uiteindelijk loont het wel.

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Waarom die fetish voor het goedkoopste?
Als ik door een arts een specifiek (DUUR) medicijn voorgeschreven krijg, gaat de verzekeraar écht niet voor mij bepalen dat ik een ander medicijn moet krijgen dat toevallig eenzelfde werking heeft. Daarbij de keuzevrijheid die je voor 3e-lijnszorg opgelegd krijgt word ook met de dag gekker (Ik woon in Veldhoven, maar zou dan voor 3e lijnszorg op Geldrop aangewezen zijn). Nee, dan liever een paar tientjes meer...

• Micheltje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-10-2019
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:00:
Als ik door een arts een specifiek (DUUR) medicijn voorgeschreven krijg, gaat de verzekeraar écht niet voor mij bepalen dat ik een ander medicijn moet krijgen dat toevallig eenzelfde werking heeft. Daarbij de keuzevrijheid die je voor 3e-lijnszorg opgelegd krijgt word ook met de dag gekker (Ik woon in Veldhoven, maar zou dan voor 3e lijnszorg op Geldrop aangewezen zijn). Nee, dan liever een paar tientjes meer...
Gewoon je eigen voorkeuren en eisen naast elkaar leggen.
Kijken welke voor jou het beste is (kan dan nog steeds de goedkoopste voor jezelf zijn).
Niet alles wat duur of goedkoop is komt in aanmerking voor jou.

• Sissors
Waarom die fetish voor extra betalen voor hetzelfde product? En natuurlijk is er niks mis mee te vergelijken of er wel verschillen zitten in het product. Ik zou zelf geen verzekering nemen waarbij ik 50km moet reizen voor een ziekenhuis voor niet spoedeisende hulp. Maar ik ga ook niet een hoop meer betalen voor exact hetzelfde pakket zodat ik een goed gevoel heb ik dat toch wel 'goed' verzekerd ben.

Zelf lijkt mij dan het probleem dat je voor derdelijns zorg eens iets meer dan een kwartiertje moet rijden nog wel te overzien. Maar als jij dat voor jou wel een groot issue vindt, dan is het natuurlijk je goed recht daar voor te betalen. (Overigens bij welke verzekeraar is dit? Want ik kan bijvoorbeeld bij Anderzorg zorgvinder wel vinden dat die gewoon betaald wordt, maar niet of daar uitzonderingen op zijn).

[Voor 17% gewijzigd door Sissors op 21-10-2019 09:16]

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
Omdat je - als land - besluit om iedereen te laten meebetalen aan de zorg. Dus kortingen, maar ook het eigen risico (en met name het kunnen aanpassen daarvan) is gewoon een asociaal concept. Specifiek geschikt voor de Nederlandse voor n duppie op de eerste rij mentaliteit, maar wel gewoon asociaal.

Lees:
https://decorrespondent.n...ars/169464575808-cfb0aa6b

of luister:
https://soundcloud.com/de...n-gesprek-met-chris-oomen

Zelfde idee als belasting waar iedereen een hekel aan heeft: Het is wel gewoon bedoeld zodat je over een fijne straat met goede verlichting, zonder zwervers en psychisch zieke mensen op elke hoek, naar de bakker kan om een broodje te halen. Daar betaal je belasting voor, en dat is volgens mij helemaal prima. Niet leuk, wel goed.

[Voor 24% gewijzigd door RzrBck op 21-10-2019 09:17]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

GZFan schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:22:
[i]Ik ben het wel met @i7x eens hoor.
Laat de markt lekker zijn werk doen. Kortingen beperken is wat mij betreft inderdaad ook vreemd.

Alsof je tegen de bakker gaat zeggen: "Vanaf nu mag je niet meer op donderdag 3 broden verkopen voor de prijs van 2. Je moet gewoon alle dagen al je brood verkopen met 5% korting. Dat is eerlijker."
IMHO goed om overdreven stunten tegen te gaan. De overheid is er (o.a.) om de consument te beschermen tegen zichzelf.

Het is niet erg als de bakker dan smerig brood gaat verkopen, dan koop je een week later gewoon bij een andere bakker. Het is wel erg als je verzekeraar alleen goedkope rekeningen betaalt en op kleine lettertjes wijst zodra je echt ziek wordt of een ongeluk krijgt. En zodra je chronisch ziek bent kan je nooit meer zo makkelijk overstappen en ben je (iets overdreven gesteld) de rest van je leven uitgesloten van 'standaard' aanvullende verzekeringen bij veel verzekeraars.

De boodschap aan verzekeraars lijkt namelijk te zijn dat het er alleen om gaat de goedkoopste polis te hebben en dat je beter kunt investeren in marketing en eenmalige acties dan in service en uitbetalen aan de klant.

In sommige situaties is het prima om te gaan voor de allergoedkoopste webwinkel (of 'zelfs' te gaan voor AliExpress). Maar als ik een dure nieuwe PC koop waar ik goede garantie en snelle levering wil, is gaan voor de goedkoopste niet per se de beste strategie.

Advies daarom: lees en begrijp alle kleine lettertjes voordat je overstapt :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sissors
[wannabemodmodus]En dat is dus offtopic hier, als je het Nederlandse zorgstelsel wil bediscussieren zijn er andere topics. Als je specifiek extra veel voor je verzekering wil betalen omdat je het asociaal vindt om te besparen op je zorgkosten, dan ben je hier wel in het juiste topic.

Overigens is het gelukkig bij zorgverzekering niet zo als bij energie, waar je eigenlijk gewoon elk jaar moet overstappen omdat het van welkomstbonussen aan elkaar hangt.

Zelf vermoed ik volgend jaar weer naar Anderzorg te gaan. Alleen nu jaartje ergens anders gezeten omdat ik meer zorgkosten ging maken. (Tip: altijd je ongelukken in december doen, kan je nog je fysio omhoog doen voor het jaar erop :P). Schaam ik me overigens geen moment voor. Ik betaal genoeg voor de zorg in Nederland, en ik ben blij dat die op hoog niveau staat, daar betaal ik ook graag voor, maar ik ga tegelijkertijd niet meer dan noodzakelijk betalen.

[Voor 52% gewijzigd door Sissors op 21-10-2019 09:20]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb inderdaad meer moeite met dat flexibele eigen risico dan met die collectiviteitkortingen. Nog los van dat het eigen risico sowieso terug mag naar 200 of 250 max.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 21:51

Theo

moederbord

Heel simpel. Ik heb afgelopen vijftien jaar exact NUL euro aan medische kosten gemaakt. Geen doktersbezoek, geen operatie, geen medicatie, niks. Ik ben verplicht een zorgverzekering te hebben, echter is dat - in mijn geval- een zinloze geldverspilling; ik geef zo'n 1.000 euro uit per jaar aan een product dat ik niet wil en waar ik geen behoefte aan heb, maar dat iemand (de Wetgever) mij verplicht om wel te kopen.

Daarom zoek ik elk jaar hoe ik deze -voor mij zinloze- kostenpost zo laag mogelijk kan houden.

7400 Wp op het dak

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25
Sissors schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Waarom die fetish voor extra betalen voor hetzelfde product? En natuurlijk is er niks mis mee te vergelijken of er wel verschillen zitten in het product. Ik zou zelf geen verzekering nemen waarbij ik 50km moet reizen voor een ziekenhuis voor niet spoedeisende hulp. Maar ik ga ook niet een hoop meer betalen voor exact hetzelfde pakket zodat ik een goed gevoel heb ik dat toch wel 'goed' verzekerd ben.
Deze reeks aan topics door de jaren heen kenmerkt zich weldegelijk door prijsfetishisme. Door velen wordt tot op de euro doorgezocht naar de laagste prijs.

Dit is te begrijpen voor mensen die nog nooit serieus ziek zijn geweest wat op zich de dominante groep is zeker onder de Tweakers doelgroep, maar het degradeert de topics stelselmatig tot een oppervlakkige sneue opeenvolging van reacties met als dieptepunt gejammer over cashbackacties, etc.

Degenen die wel serieus en regelmatig zorg nodig hebben hebben een veel diepere en ingewikkeldere vraagstelling. Het is namelijk helemaal niet zo dat de 'producten' gelijk zijn. Gecontracteerde zorgverleners, preferentiebeleid, aanvullende zorg, regiefunctie en nog vele aspecten waar ik als gezond persoon nauwelijks mee te maken heb, zijn dan zeer relevant.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:07
Ik ben benieuwd naar wanneer de details van de CZ collectiviteitskorting bekend worden. :) Van de werkgever ontvang ik sowieso € 40 per maand (bruto) wanneer ik voor de collectieve zorgverzekering kies.
[...]

Oh, dat wist ik nog niet. Ik weet niet of CZ dan nog steeds goed bij mij past, ondanks die vergoeding van € 40 per maand van de werkgever. Vanaf komend jaar betaal ik voor twee personen in plaats van voor één, en dan hoeft de verzekering van mij niet onnodig duur te zijn. :+

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Sissors schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:10:
[...]
(Overigens bij welke verzekeraar is dit?)
Als mooi voorbeeld: Zekur

Daarbij: Bij iedere verzekeraar die een naturapolis biedt kan dit gebeuren, als het budget wat is besproken tussen zorgverlener en verzekeraar op is, ben je als patient het bokje en neemt het ziekenhuis geen nieuwe verzekerden meer aan van die maatschappij.

https://joop.bnnvara.nl/n...en-in-deventer-ziekenhuis

[Voor 9% gewijzigd door Pannenkoekkie op 21-10-2019 09:37]

Anoniem: 604938

Rukapul schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Deze reeks aan topics door de jaren heen kenmerkt zich weldegelijk door prijsfetishisme. Door velen wordt tot op de euro doorgezocht naar de laagste prijs.

Dit is te begrijpen voor mensen die nog nooit serieus ziek zijn geweest wat op zich de dominante groep is zeker onder de Tweakers doelgroep, maar het degradeert de topics stelselmatig tot een oppervlakkige sneue opeenvolging van reacties met als dieptepunt gejammer over cashbackacties, etc.

Degenen die wel serieus en regelmatig zorg nodig hebben hebben een veel diepere en ingewikkeldere vraagstelling. Het is namelijk helemaal niet zo dat de 'producten' gelijk zijn. Gecontracteerde zorgverleners, preferentiebeleid, aanvullende zorg, regiefunctie en nog vele aspecten waar ik als gezond persoon nauwelijks mee te maken heb, zijn dan zeer relevant.
Sorry dat ik jammer over een cashback van 25 euro die me beloofd is die ik niet gekregen heb. Of dat ik graag wil weten waar ik 5 euro goedkoper uit ben zodat ik 60 euro bespaar. Iedereen die prijzen uitzoekt weet ook wel waar men op inlevert.

Snap niet helemaal wat je punt is. Als iemand hier een complexe vraagstelling heeft krijgt men daar antwoord op maar over het algemeen zijn er nou eenmaal meer mensen gebaat bij de goedkoopste basisverzekering.

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:04
Het systeem is gewoon scheef. Mensen die niet ziek zijn nemen een goedkope verzekering en betalen weinig. Ook kunnen ze het risico nemen om een hoger eigen risico te nemen en korting te krijgen.

Mensen welke wel (chronisch) ziek zijn betalen een boete (eigen risico) bij ziekte, daarnaast ook een hogere premie door een zeer benodigde betere aanvullende verzekering. Het standaard pakket is steeds verder uitgekleed, waardoor je verplicht bent aanvullend te verzekeren als je echt zorg nodig hebt.

Daarnaast zijn nou net die zieke mensen vaak voorzien van minder inkomen uit werk, dan iedereen die wel gezond is en dus fulltime kan werken of betere functies bekleden.

De solidariteit van dit systeem is dus geheel weg, het is gewoon een uit de hand gelopen kwestie en de kosten moeten in de zorg omlaag.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:29
Normaal betaal ik bij voorkeur per jaar, maar dan moet daar wel minimaal 3% korting tegen over staan. Voor minder heeft het geen zin voor mij.
Hoezo niet? Zelfs een procent is al acceptabel gezien de spaarrente nu.
Niet helemaal waar want er zijn echt wel verzekeraars die collectiviteitskorting geven uitsluitend aan diegenen van een bepaalde werkgever, vereniging etc.
Maar inderdaad bij velen kon je altijd wel een korting krijgen, echter moest je meestal wel van de juiste collectiviteitskorting gebruik kunnen maken om 10% te krijgen met vaak nog leuke extra's erbij.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 21:51

Theo

moederbord

Rayban89 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:46:
Het systeem is gewoon scheef. Mensen die niet ziek zijn nemen een goedkope verzekering en betalen weinig. Ook kunnen ze het risico nemen om een hoger eigen risico te nemen en korting te krijgen.

Mensen welke wel (chronisch) ziek zijn betalen een boete (eigen risico) bij ziekte, daarnaast ook een hogere premie door een zeer benodigde betere aanvullende verzekering. Het standaard pakket is steeds verder uitgekleed, waardoor je verplicht bent aanvullend te verzekeren als je echt zorg nodig hebt.

Daarnaast zijn nou net die zieke mensen vaak voorzien van minder inkomen uit werk, dan iedereen die wel gezond is en dus fulltime kan werken of betere functies bekleden.

De solidariteit van dit systeem is dus geheel weg, het is gewoon een uit de hand gelopen kwestie en de kosten moeten in de zorg omlaag.
De solidariteit wordt door de zorgtoeslag weer rechtgetrokken. Waar ik voor het goedkoopste van het goedkoopste met max ER zo'n 1.100 euro per jaar betaal is iemand met een WAjong voor een uitgebreide verzekering zonder hoog ER maar de helft kwijt. (150 euro per maand aan premie met 100 euro zorgtoeslag)

7400 Wp op het dak

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:04
Hi Theo,

Daar heb je geheel gelijk in. De solidariteit is daarmee rechtgetrokken. Echter blijft dit lastig voor mensen die in die situatie zitten. Ik maak het heel vaak mee dat mensen weer bedragen moeten terugbetalen en daardoor financieel in de problemen komen.

Als er een oplossing is waardoor de zorgtoeslag en andere toeslagen beter en makkelijker te regelen/snappen is voor mensen ben ik direct voor. Maar ik ga zeker overstappen, doe ik elk jaar na een vergelijking van verzekeraars.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

P1nGu1n

Developer

stomley schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:14:
[...]

Helaas is dat niet mogelijk. Collectieve korting is wettelijk naar max 5% op basis gezet. Kan natuurlijk wel combo zijn door ook jaarpremie korting maar deze is bijna overal weg of nog maar 1%

Op de aanvullende verzekeringen kan je nog wel 10%' hebben.
Dat is meer dan je krijgt op je spaarrekening... :+

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:50
united consumers betaald netjes elke maand uit 12.60 ongeveer.

• JohanNL

Een ongeluk is zomaar gemaakt en het kan zomaar zo zijn dat de ambulance je moet ophalen.
Ook bij volledig gezonde mensen kan dit overkomen en dan is dat ( wellicht verhoogde ) eigen risico weg.

Verder wel mee eens dat het een slecht systeem is waarbij vooral de chronisch zieken en mensen die niet weten hoe ze moeten vergelijken e.d. worden benadeeld.
Maar het grootste probleem m.i. is dat er juist zoveel verzekeraars zijn met elk hun personeel en directie die overlappend werk doen.
En elke verzekeraar ( op DSW wellicht na? ) doet aan marketing inclusief via affiliate waardoor sommigen van ons een cashback kunnen opstrijken.
Uiteindelijk betalen wij als maatschappij voor al deze kosten, maar wellicht levert het wat extra werkvoorziening op. :+
Theo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:06:
[...]

De solidariteit wordt door de zorgtoeslag weer rechtgetrokken. Waar ik voor het goedkoopste van het goedkoopste met max ER zo'n 1.100 euro per jaar betaal is iemand met een WAjong voor een uitgebreide verzekering zonder hoog ER maar de helft kwijt. (150 euro per maand aan premie met 100 euro zorgtoeslag)
Niet helemaal te vergelijken want er zijn ook best mensen met een sociaal-uitkering die voldoende hebben aan de basis verzekering en ook een verhoogd ER kunnen nemen.
Met zorgtoeslag erbij houdt je dan netto zelfs iets van €15 over volgens mij wat ook wel scheef is.
Maar overigens, de zorgtoeslag wordt ook al jaren gebruikt om de koopkracht van de laagste inkomens te verbeteren.
Ze halen er links wat weg en stoppen er rechts wat bij, daar komt het wel min of meer op neer.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:51
Theo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Heel simpel. Ik heb afgelopen vijftien jaar exact NUL euro aan medische kosten gemaakt. Geen doktersbezoek, geen operatie, geen medicatie, niks. Ik ben verplicht een zorgverzekering te hebben, echter is dat - in mijn geval- een zinloze geldverspilling; ik geef zo'n 1.000 euro uit per jaar aan een product dat ik niet wil en waar ik geen behoefte aan heb, maar dat iemand (de Wetgever) mij verplicht om wel te kopen.

Daarom zoek ik elk jaar hoe ik deze -voor mij zinloze- kostenpost zo laag mogelijk kan houden.
Tot dat je 1x wat gebeurd en dan heb je het ruimschoots "terug verdiend". Als jij geen zorgverzekering hebt moet het ziekenhuis de kosten uit hun eigen potje betalen, want ze laten je niet zo snel dood gaan. Maar goed het probleem zit hem gewoon in dat al het geld nu bij de zorgverzekeraars aan de strijkstok blijven hangen. Marktwerking was het idee, maar volgens mij werkt het van geen kant. Terug naar het ziekenfonds! _/-\o_

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Naturapolissen zijn evil. Ze geven de verzekeraars belachelijk veel macht. Zeker sinds de budgetpolis, en de achter-de-schermen trucs zoals budgetplafonds.

Wel zo makkelijk voor de minister, die spant de verzekeraars voor de wagen om de kostenexplosie van de zorg af te remmen. Maar voor patienten niet goed.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:12
NeFoRcE schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 07:33:
Ik kijk het nog even aan. Ben vorig jaar ook niet overgestapt. Zit al jaren bij Besured, en betaal nu slechts 92,25 per maand. Wel een eigen risico van 885, maar dat geeft niet. Genoeg opgepot om dat te dekken. Daarnaast *klopt af*, los van een normale tandartscontrole nog niets gehad.
Zat ook bij BeSured, maar die zijn aardig omhoog gegaan qua premie.

Vorig jaar over gestapt naar AnderZorg via Independer (vanwege CashbackXL wat iets teruggaf). Anderzorg Basis is ~83 per maand en als je meteen voor het hele jaar betaalt gaat er nog €20 af.

Het ligt er heel erg aan wat je nodig hebt. Zelf heb ik €0 medische kosten, enkel de tandarts. Dat is in de afgelopen jaren altijd financieel nog beter geweest om het zelf te betalen dan het te laten vergoeden.

Dus vanaf 12 november wordt het weer feest met vergelijken waarschijnlijk? Vorig jaar heb ik via reacties hier op Tweakers het meest voordelige gevonden (hulde nog daarvoor _/-\o_ ), in mijn situatie was dat dus AnderZorg.

Als je ziet hoe weinig moeite het allemaal is om over te stappen, loont het wel om daar een uurtje tijd in te steken.

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-05 11:18
alki schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:32:
[...]

united consumers betaald netjes elke maand uit 12.60 ongeveer.
€12,70 in ieder geval bij mij. Moet je wel elke maand zelf aanvragen dat ze het storten, anders sparen ze het op. Is verder ook niet erg, maar wel iets waar je aan moet denken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:44

Ben ik het niet mee eens. Als je chronisch ziek bent dan betaal je je eigen risico, dat klopt. Maar de zorg die je gebruikt is al vele malen hoger dan de premie + eigen risico die je inlegt. Waarbij je bij een bepaald inkomen ook nog zorg toeslag krijgt. Verder komen er juist elk jaar meer zaken in de basisverzekering dus er wordt helemaal niets uitgekleed. En chronisch zieken kunnen ook een budget polis nemen, zolang je maar zorgt dat het ziekenhuis waar je onder behandeling staat gecontracteerd is. Je mag namelijk niet geweigerd worden.

En mensen die niet ziek zijn kunnen ook ziek worden. Die moeten dan met hun lage premie naar een ziekenhuis verderop als je daar geen rekening mee hebt gehouden.

Verder is het natuurlijk gewoon een sociaal iets. We betalen er allemaal aan mee, net zoals met belasting. Of je moet naar het amerikaanse model willen waarbij alleen de rijken gebruik kunnen maken van goede zorg?

[Voor 6% gewijzigd door jongetje op 21-10-2019 12:22]

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-04 15:41
Ikzelf betaal in een keer per jaar, ongeveer 2600 euro... Nu zal dat wel naar de 2800 euro schieten.
Tevens vind ik het nog steeds wel fijner om het in een keer per jaar betaald te hebben, het is wel flink oppassen geblazen om het geld niet op te maken en juist opzij te zetten.

Maar minder kans op administratieve f*ckups en potentieele deurwaarders aan de deur door kleine achterstandjes oid

(family van 4 met mij als een verdiener, 2 kids zijn meeverzekerd onder mijn verzekering dus aanvullend extratjes erbij gedaan ivm er 3 personen verzekerd zijn)

[Voor 11% gewijzigd door Wowhead op 21-10-2019 12:51]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit jaar moet ik me iets meer verdiepen in de verzekeringen dan de afgelopen jaren. Lang hebben we het kunnen doen op basispakketten met de prijs als leidende factor. Voor komend jaar gaan de kleine lettertjes tellen aangezien er een bevalling aan zit te komen. Dan is het wel goed dat de zorgverzekering óók bevalt ;-).

• JohanNL
jongetje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:21:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Als je chronisch ziek bent dan betaal je je eigen risico, dat klopt. Maar de zorg die je gebruikt is al vele malen hoger dan de premie + eigen risico die je inlegt. Waarbij je bij een bepaald inkomen ook nog zorg toeslag krijgt. Verder komen er juist elk jaar meer zaken in de basisverzekering dus er wordt helemaal niets uitgekleed. En chronisch zieken kunnen ook een budget polis nemen, zolang je maar zorgt dat het ziekenhuis waar je onder behandeling staat gecontracteerd is. Je mag namelijk niet geweigerd worden.

En mensen die niet ziek zijn kunnen ook ziek worden. Die moeten dan met hun lage premie naar een ziekenhuis verderop als je daar geen rekening mee hebt gehouden.

Verder is het natuurlijk gewoon een sociaal iets. We betalen er allemaal aan mee, net zoals met belasting. Of je moet naar het amerikaanse model willen waarbij alleen de rijken gebruik kunnen maken van goede zorg?
Heel veel behandelingen worden helemaal niet vergoed waaronder een hele belangrijke: mondzorg
Hierdoor wordt preventieve zorg door veel mensen met een laag inkomen overgeslagen en wat resulteert in dat deze groep gewoonweg een slechter gebit heeft wat weer kan leiden tot andere klachten welke ook niet worden behandeld totdat die mensen met de ambulance kunnen worden opgehaald, bij wijze van.
En daar blijft het natuurlijk ook niet bij, vrijwel alle preventieve zorg wordt niet vergoed maar dit kan wel degelijk de welzijn drastisch verbeteren.
Dus die praktijken in Amerika waarbij enkel de rijken goede zorg tot hun beschikking hebben, dat is hier ook gewoon het geval.
We hebben dan ook in de basis hetzelfde systeem en deze kennen beide een basiskenmerk: heb je voldoende geld voor zorgkosten en/of ben je gezond profiteer je van dit systeem, heb je geen van beide ben je de pineut.

• Yucon

Yucon

*broem*

sypie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:54:
Dit jaar moet ik me iets meer verdiepen in de verzekeringen dan de afgelopen jaren. Lang hebben we het kunnen doen op basispakketten met de prijs als leidende factor. Voor komend jaar gaan de kleine lettertjes tellen aangezien er een bevalling aan zit te komen. Dan is het wel goed dat de zorgverzekering óók bevalt ;-).
Dat, plus dat de kleine dan ook ineens onder je polis valt. Ook niet onbelangrijk.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

jongetje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:21:
[...]
. Verder komen er juist elk jaar meer zaken in de basisverzekering dus er wordt helemaal niets uitgekleed.
Dacht je dat? Ze hebben bv reuma tot niet chronisch verklaard. Daardoor zijn er een aantal medicijnen uit het basispakket gewipt. Niet omdat ze niet meer vergoed worden. Maar indirect omdat ze maar gedurende een beperkte tijd mogen worden voorgeschreven
Ken jij al veel mensen die genezen zijn van reuma?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Theo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:22:
[...]
Ik ben verplicht een zorgverzekering te hebben, echter is dat - in mijn geval- een zinloze geldverspilling; ik geef zo'n 1.000 euro uit per jaar aan een product dat ik niet wil en waar ik geen behoefte aan heb, maar dat iemand (de Wetgever) mij verplicht om wel te kopen.
Dat is nu net een eigenschap van een verzekering: Jezelf indekken voor het moment dat het een keer wél fout gaat; Alles bij elkaar had je dan net zo goed alles op een spaarrekening kunnen zetten... Maar omdat 99% dat niet doet en de kosten dan maatschappelijk worden hebben ze hiervoor gekozen (ook geen schoonheidsprijs waard overigens)...

• stomley
blijf het mooi vinden dat mensen zeuren over de zorgverzekering, maar niet begrijpen hoe duur het is als je wat krijg. 385 ER is pittig, maar is nodig om de premie betaalbaar te houden ook voor de mensen die geen zorg gebruiken. Even een reminder dat 95% van de premie betalers de zorg betalen (90% gebruikt geen zorg en 5% minimale zorg) voor 5% van de premiebetalers. Door het systeem wat we hebben kunnen mensen die zorg nodig hebben ook zorg krijgen welke dan met een eigen risico van 385 prima betaalbaar is in vergelijking om de factuur zelf te betalen (vb nachtje ziekenhuis is al snel 1000 euro).
Morpheusk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Maar goed het probleem zit hem gewoon in dat al het geld nu bij de zorgverzekeraars aan de strijkstok blijven hangen. Marktwerking was het idee, maar volgens mij werkt het van geen kant. Terug naar het ziekenfonds! _/-\o_
Sorry maar dan mis je toch wel wat kennis over hoe een zorgverzekeraar werkt en waar het geld blijft hangen en Terug naar het ziekenfonds is 1 van de meest achterhaalde gedachte ooit. Je snapt dat de overheid bepaald wat er in de basisverzekering zit? Dan wordt het ziekenfonds er niet beter op dan wat het nu is.

[Voor 35% gewijzigd door stomley op 21-10-2019 13:32]

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
CyberMania schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:32:

• De maximale collectiviteitskorting wordt in 2020 teruggeschroefd naar maximaal 5 procent
Dit vind ik wel een heel vreemde vorm van staatsbemoeienis. Waarom mag een verzekering niet zelf zijn prijsmodel en kortingsregelingen bepalen?

alles kan off-topic

• stomley
Ankona schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Dit vind ik wel een heel vreemde vorm van staatsbemoeienis. Waarom mag een verzekering niet zelf zijn prijsmodel en kortingsregelingen bepalen?
Overheid bepaald een groot gedeelte van eigenlijk alles onder de zorgverzekeringen. Dit komt neer op wat er in het basispakket moet zitten, prijs voor de basispremie en ook wat voor afspraken er gemaakt mogen worden over kortingen tegenwoordig, gezien de zorgverzekeraars voornamelijk alleen uitvoerder zijn.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
stomley schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:33:
[...]

Overheid bepaald een groot gedeelte van eigenlijk alles onder de zorgverzekeringen. Dit komt neer op wat er in het basispakket moet zitten, prijs voor de basispremie en ook wat voor afspraken er gemaakt mogen worden over kortingen tegenwoordig, gezien de zorgverzekeraars voornamelijk alleen uitvoerder zijn.
die zorgverzekeraars mogen wat mij betreft eigenlijk ook wel weer weg, dan kunnen die nutteloze reclamebudgetten die we de komende maanden stukgeslagen zien worden ook besteed worden aan de zorg.

Zogenaamde marktwerking terwijl er vooral publiek geld wordt rondgepompt met 3 grote spelers (met tig merknamen) en een paar hele kleintjes.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb over 2018 via PMA €33 teruggekregen van mijn menzis polis. je moet dat wel zelf aanvragen tussen 1 november en 31 december en je krijgt géén reminder! in 2019 is de bonus ook weer €33, in 2017 was die nog €50

• stomley
sambalbaj schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

die zorgverzekeraars mogen wat mij betreft eigenlijk ook wel weer weg, dan kunnen die nutteloze reclamebudgetten die we de komende maanden stukgeslagen zien worden ook besteed worden aan de zorg.

Zogenaamde marktwerking terwijl er vooral publiek geld wordt rondgepompt met 3 grote spelers (met tig merknamen) en een paar hele kleintjes.
En wat hou je over als de zorgverzekeraars weg haal? terug naar ziekenfonds waar er dus maar 1 speler is die de prijs kan bepalen of helemaal geen zorgverzekeraar en de zorg maar zelf betalen?

Daarnaast is reclamebudget maar zo weinig dat het een halve euro per maand bespaart op je premie, dus als jij daar blij van wordt dan is dat jouw mening :)

• Morpheusk
stomley schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:23:

[...]

Sorry maar dan mis je toch wel wat kennis over hoe een zorgverzekeraar werkt en waar het geld blijft hangen en Terug naar het ziekenfonds is 1 van de meest achterhaalde gedachte ooit. Je snapt dat de overheid bepaald wat er in de basisverzekering zit? Dan wordt het ziekenfonds er niet beter op dan wat het nu is.
De overheid kan dan wel bepalen wat in het basispakket zit, maar de ziekenhuizen moeten van te voren de zorg inkopen bij de zorgverzekeraars. De keiharde realiteit is gewoon dat de zorgverzekeraar zegt jammer dan dit jaar kan je de operatie niet meer uitvoeren je hebt al 10 kunstknieën geplaatst. Of nou ja mag wel maar dan mag het ziekenhuis het zelf betalen. Boeven zijn het die zorgverzekeraars.

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Morpheusk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:30:
[...]
De overheid kan dan wel bepalen wat in het basispakket zit, maar de ziekenhuizen moeten van te voren de zorg inkopen bij de zorgverzekeraars.
Zie hier waarom het systeem van naturapolissen de doodsteek word voor ziekenhuizen... Er word ook doodleuk tegen ziekenhuizen gezegd: Jullie geven ons maar 10% extra korting! Oh, dan zit je onder de kostprijs? Jammer, dan geen contract en dus geen klanten (Enkel die éne uitzondering die wél een restitutiepolis heeft).

• Morpheusk
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Zie hier waarom het systeem van naturapolissen de doodsteek word voor ziekenhuizen... Er word ook doodleuk tegen ziekenhuizen gezegd: Jullie geven ons maar 10% extra korting! Oh, dan zit je onder de kostprijs? Jammer, dan geen contract en dus geen klanten (Enkel die éne uitzondering die wél een restitutiepolis heeft).
Juistum, met als bijkomend gevolg dat de ziekenhuizen leeg lopen doordat ze zo min mogelijk personeel willen aanschaffen en iedereen maar een tantje extra moet bij zetten. Werk weken van 50+ uren, geen pauzes, is dan ook geen uitzondering. Het mag niet , maar het gebeurd wel.

• stomley
@Pannenkoekkie @Morpheusk Hebben jullie ook maar enig idee, waarom een zorgverzekeraar doet?
Zorgkostenplafond is bedoeld om te zorgen dat zorg verdeeld wordt over ziekenhuizen en de verdeling van de inkomsten ook verdeeld worden (anders gingen alle kleine zorgverleners ten onder).

Onderhandelingen over de kortingen gaat totaal niet zo en ziekenhuizen zijn juist degene die best wat kracht hebben in onderhandelingen en de kortingen zijn vaak omdat een ander ziekenhuis het wel voor die prijs kan doen, waarom dit ziekenhuis dan weer niet?

En de ziekenhuizen koepel hebben vaak geld zat in huis, maar wordt aan andere dingen uitgegeven dan aan personeel. Dit heeft totaal niets te maken met een zorgverzekeraar.

[Voor 13% gewijzigd door stomley op 21-10-2019 14:42]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:17

Ardana

Moderator General Chat

Mens

t_captain schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:21:
Ikzit al jaren bij FBTO, restitutiepolis. Zelden gezeik, en de goedkoopste restitutiepolis die er is. Geen aanvullende verzekeringen hier: wegens bijzondere omstandigheden wordt zowel de tandarts (x per 2-3 maanden), als de fysio (2x per week) uit de basisverzekering vergoed.

2014:
"Menzis is de eerste die ons van cijfers voorziet: de verzekeraar heeft een budget van 24 miljoen voor marketing en sales, zegt woordvoerder Mic"

[Voor 13% gewijzigd door Ardana op 21-10-2019 15:38]

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

stomley schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:41:
@Pannenkoekkie @Morpheusk Hebben jullie ook maar enig idee, waarom een zorgverzekeraar doet?
Zorgkostenplafond is bedoeld om te zorgen dat zorg verdeeld wordt over ziekenhuizen en de verdeling van de inkomsten ook verdeeld worden (anders gingen alle kleine zorgverleners ten onder).
Zoals je het zorgkostenplafond beschrijft is inderdaad zoals men het 'naar buiten' communiceert, mooi praatje maar het deugt niet. Er word gewoon keihard gezegd: Wij betalen X per behandeling en als je daar verlies op draait is dat niet ons probleem. Als je dat als ziekenhuis weigert ten overstaan van bijvoorbeeld Achmea kan je je deuren sluiten.

Waarom ze dat doen? Het zijn commerciële partijen! Die hebben maar één doel: WINST - Hoe zal ze écht een zorg zijn.

De zorgverzekeraars zitten écht te diep in de bemoeienis: Ik heb meegemaakt dat tijdens een implementatie van nieuwe werkplekken en een EPD (voor een ziekenhuis behoorlijk ingrijpend project dat een keiharde deadline (binnen 2 maanden) had (op straffe van miljoenen euro's)) álle ICT medewerkers een week op cursus moesten omdat de verzekeraars geëist hadden dat iedereen ITIL certificering had.

[Voor 5% gewijzigd door Pannenkoekkie op 21-10-2019 15:18]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 604938 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:43:
[...]
Snap niet helemaal wat je punt is. Als iemand hier een complexe vraagstelling heeft krijgt men daar antwoord op maar over het algemeen zijn er nou eenmaal meer mensen gebaat bij de goedkoopste basisverzekering.
Nee, dat is dus helaas niet zo. Ik heb behoorlijk wat zorg nodig, en besteed ieder jaar verplicht meerdere uren (tot aan dagen) om een passende zorgvrzekering te vinden, en alsnog heb ik meerdere keren m'n kop gestoten. Lang niet altijd kun je nl. 1) van te voren inschatten welke hulp je nodig hebt, en 2) of de hulp die je sowieso krijgt wel vergoed wordt. Vaak zijn de contracten tussen hulpverleners en verzekeraars ook pas nà 1 februari rond. Daarnaast is de naamsvoering vaak onduidelijk, dus je kan wel onder behandeling zijn van Klaasje die werkt bij instelling Jantje, maar onder die naam is instituut Jantje niet bekend.

En als de verzekeraars me al van het kastje naar de muur sturen en geen antwoord kunnen geven, denk je dan dat mede-tweakers dat wel kunnen?

Er zijn tientalle verzekeraars, die ieder weer tientalle verzekeringen aanbieden. Van àllemaal niet alleen de voorwaarden doorlezen (die ook nog eens vaak niets-zeggend zijn op specifieke punten), maar ook controleren of jouw hulpverleners wel vergoed worden, is, zeker als je niet weet wie je hulpverleners zijn volgend jaar, onbegonnen werk.

Ik moet dus maar gewoon gokken. Overigens, afgelopen jaar waren de vlor mij vergoedde kosten dik € 60.000. Ik kan het me dus écht niet veroorloven om een verkeerde verzekering te hebben.
Theo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:06:
[...]
Niet waar. Ik heb een uitkering, € 1.800 pm. Ik heb geen recht op zorgtoeslag omdat mijn inkomen te hoog zou zijn. Toch betaald ik méér dan iemand die gezond is.

[Voor 15% gewijzigd door Ardana op 21-10-2019 15:23]

• stomley
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Zoals je het zorgkostenplafond beschrijft is inderdaad zoals men het 'naar buiten' communiceert, mooi praatje maar het deugt niet. Er word gewoon keihard gezegd: Wij betalen X per behandeling en als je daar verlies op draait is dat niet ons probleem. Als je dat als ziekenhuis weigert ten overstaan van bijvoorbeeld Achmea kan je je deuren sluiten.

Waarom ze dat doen? Het zijn commerciële partijen! Die hebben maar één doel: WINST - Hoe zal ze écht een zorg zijn.

De zorgverzekeraars zitten écht te diep in de bemoeienis: Ik heb meegemaakt dat tijdens een implementatie van nieuwe werkplekken en een EPD (voor een ziekenhuis behoorlijk ingrijpend project dat een keiharde deadline (binnen 2 maanden) had (op straffe van miljoenen euro's)) álle ICT medewerkers een week op cursus moesten omdat de verzekeraars geëist hadden dat iedereen ITIL certificering had.
Het zorgkostenplafond is wel hoe wij het op die manier willen gebruiken en dus ook doen. En een zorgverzekeraar geeft een heel stuk minder om winst dan een ziekenhuis, dus wie denk je dat het echt om de winst gaat?

Als wij als zorgverzekeraar ons niet zouden bemoeien dan was de zorg al bijna niet meer betaalbaar, want een zorgverlener wilt winst maken en groeien en vaak onnodig. Ga maar eens na met foto's maken als je al bij een ander ziekenhuis fotos heb gemaakt. ziekenhuisnummer 2 zal altijd weer foto's maken want hey declareren!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

stomley schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:07:
[...]

En wat hou je over als de zorgverzekeraars weg haal? terug naar ziekenfonds waar er dus maar 1 speler is die de prijs kan bepalen of helemaal geen zorgverzekeraar en de zorg maar zelf betalen?

Daarnaast is reclamebudget maar zo weinig dat het een halve euro per maand bespaart op je premie, dus als jij daar blij van wordt dan is dat jouw mening :)
Zolang mensen nog overstappen voor een korting van € 6 per jaar, is je argumentniet erg valide. Daarnaast, 10 miljoen maal 12 maal € 0,50 is nog steeds 72 miljoen. Dat is echt geen kattepis.

• stomley
Ardana schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Zolang mensen nog overstappen voor een korting van € 6 per jaar, is je argumentniet erg valide. Daarnaast, 10 miljoen maal 12 maal € 0,50 is nog steeds 72 miljoen. Dat is echt geen kattepis.
Ik snap je argument, maar dan kan ik het omdraaien met 72 miljoen op de totale zorgkosten die verbuikt worden in nederland is kattepis. ter aanvulling, in 2017 waren de zorgkosten +- 100 miljard.
Daarnaast zoals ik al zei, als deze marketing er niet was en je hebt maar 1 aanbieder, wat denk jij dat er dan gaat gebeuren met die 50 eurocent? dan is de premie een stuk hoger, want een zorgverzekeraar gebruikt zijn winsten om de premies laag te houden, de overheid gaat dit niet doen, want die rekenen gewoon tegen de verwachte zorgkosten + een marge.

[Voor 3% gewijzigd door stomley op 21-10-2019 15:40]

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

stomley schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Het zorgkostenplafond is wel hoe wij het op die manier willen gebruiken en dus ook doen. En een zorgverzekeraar geeft een heel stuk minder om winst dan een ziekenhuis, dus wie denk je dat het echt om de winst gaat?
Dít is de uitwerking van het zorgplaffond en daar zijn "Jullie" (je schijft immers wij): 100% schuldig aan... Geen contract = Geen klanten = Failliet, dus maar onder de prijs contracten afsluiten.

https://www.volkskrant.nl...-ziekenhuiszorg~b9774c74/
Als wij als zorgverzekeraar ons niet zouden bemoeien dan was de zorg al bijna niet meer betaalbaar, want een zorgverlener wilt winst maken en groeien en vaak onnodig. Ga maar eens na met foto's maken als je al bij een ander ziekenhuis fotos heb gemaakt. ziekenhuisnummer 2 zal altijd weer foto's maken want hey declareren!
Ja, want als je ziet aan hoeveel regeltjes (vanuit o.a. de zorgverzekeraar opgelegd) je moet voldoen om een dosier van A naar B te krijgen is het zélf maken van een foto sneller en goedkoper!

• stomley
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Dít is de uitwerking van het zorgplaffond en daar zijn "Jullie" (je schijft immers wij): 100% schuldig aan... Geen contract = Geen klanten = Failliet, dus maar onder de prijs contracten afsluiten.

https://www.volkskrant.nl...-ziekenhuiszorg~b9774c74/

[...]

Ja, want als je ziet aan hoeveel regeltjes (vanuit o.a. de zorgverzekeraar opgelegd) je moet voldoen om een dosier van A naar B te krijgen is het zélf maken van een foto sneller en goedkoper!
Op je eerste quote: Als een zorgverzekeraar geen contract afsluit met een ziekenhuis betekend dat eerder klantverlies voor een zorgverzekeraar dan een ziekenhuis, gezien het feit dat een ziekenhuis dan de media op gaat zoeken ook als ze zelf 50% boven de kosten zitten voor een behandeling dan een beter presterende ziekenhuis, maar hey een ziekenhuis is heilig. Had je enig idee hoe slecht de boekhouding was bij deze ziekenhuizen door zwaar wanbeleid, waarom moeten zorgverzekeraars en daardoor verzekerden de dupe daarvan zijn door schulden kwijt te schelden bij een bedrijf? zou je dit ook willen als een zorgverzekeraar dit doet voor zeg een oliebedrijf?

op je tweede quote: de regels voor foto's zijn niet opgelegd door een zorgverzekeraar en de scherpte van deze regels (door de overheid) vallen heel erg mee, je dient voornamelijk goedkeuring te krijgen van de patient en dan gaat het heel snel, maar declareren is echt de hoofd gedachte achter dit proces niet ingang zetten.
Daarnaast ken ik genoeg voorbeelden waarbij documentatie welke een patient meebracht gewoon aan de kant geschoven werden als we doen ons eigen onderzoek.

[Voor 8% gewijzigd door stomley op 21-10-2019 15:51]

• Ankona
Zorgverleners en ziekenhuizen staan idd niet bekend om hun goede en integere boekhouding. De zorg voor de patient gaat vaak verder dan de financiele moraal. Als een zorgverlener het nodig vindt dat een patient meer hulp krijgt dan hij vergoed krijgt dan biedt hij die zorg niet gratis aan maar fraudeert hij met indicaties om meer vergoed te kunnen krijgen. (niet allemaal, maar ik ken zorgverleners die dit zo zonder enige schroom vertellen en dat ook zien als een goede manier van hun werk uitvoeren)

Wat betreft de vergoedingen, een ziekenhuis heeft misschien nog wel enige onderhandelingskracht. Kleinere zorgverleners krijgen gewoon de tarieven van de verzekeringen voorgeschoteld en mogen tekenen bij het kruisje.
Zo ken ik er een die blij met mij was omdat ik bij ONVZ zit en die nog redelijk betaalt. Hij had ook veel klanten die bij VZ zitten waar hij niet aan kon verdienen. Hij zat dan ook met het dilemma om die (vaak wat oudere) klanten de zorg te ontzeggen of toch maar weer bij VZ te tekenen en ze voor een fooi te blijven bedienen.

alles kan off-topic

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Is het al einde jaar..?

Patiëntenstop bij GGNet voor verzekerden Zilveren Kruis, Interpolis en FBTO

https://www.destentor.nl/...erpolis-en-fbto~a91fe29e/

• Morpheusk
dragon2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:10:
Is het al einde jaar..?

Patiëntenstop bij GGNet voor verzekerden Zilveren Kruis, Interpolis en FBTO

https://www.destentor.nl/...erpolis-en-fbto~a91fe29e/
Welkom bij de zorginkoop. Maar volgens sommige hier werkt het allemaal niet zo. |:(

Aanvullend bericht:
https://www.destentor.nl/...n-kruis-de-dupe~a4092ea0/

[Voor 12% gewijzigd door Morpheusk op 21-10-2019 19:19]

• stomley
Morpheusk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:14:
[...]

Welkom bij de zorginkoop. Maar volgens sommige hier werkt het allemaal niet zo. |:(

Aanvullend bericht:
https://www.destentor.nl/...n-kruis-de-dupe~a4092ea0/
Misschien toch wat meer verdiepen in waarom een dergelijke is. Dit is het zelfde als met fysio waar vele misbruik hebben (zekers niet allemaal) van de max behandeling terwijl het vaak al niet meer nodig was om de behandeling nog verder te doen. Maar hey zorgverleners zijn heilig :)

• Pannenkoekkie

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Dit soort zaken zijn verzonnen door mensen die bij een verzekeraar werken en 0,0 feeling met zorg hebben laat staan dat ze ooit een patient verzorgd hebben. Lekker makkelijk scoren van achter een spreadsheet... Hé dat kan lager... Zonder ook maar énig besef te hebben wat de praktijk inhoud.

Zoals in het eerdere voorbeeld, het is goedkoper en minder bureaucratisch om een foto zélf opnieuw te maken, dan dat je hem uit een ander ziekenhuis opvraagt. En de zorgverzekeraar? Die kijkt naar cijfertjes en gaat helemaal loco omdat hij 2x voor een foto moet betalen.

Kunnen zorgverzekeraars op hun uitgaven besparen? Ja, zorg ervoor dat de handen aan het bed geholpen worden door big-data (maar doe het dan niet op een manier dat het beperkt, de keuze van de arts moet (voorlopig) leidend blijven). Geef een arts de middelen om die 5 patienten op de 100 er tijdig uit te halen omdat ze te afwijkend zijn voor hun symtomen/diagnose... Die ga je met big-data niet oplossen, de efficientie voor de behandeling van die andere 95 wél.

[Voor 48% gewijzigd door Pannenkoekkie op 21-10-2019 21:57]

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:29
zo, ben mooi overgestapt naar united consumers. Zat toch al bij VGZ, dus weinig veranderingen en lekker veel besparen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05 11:19
Bij De Friesland ga ik van 175 euro naar 158 euro (Altijd Verzorgd Basisverzekering + AV Optimaal) zoals het nu lijkt.

Ik ben chronisch ziek en heb die zorg dus ook echt allemaal nodig. Alleen wordt de restitutiepolis een naturapolis. Geen probleem, want alle aanbieders die ik gebruik en ook het komende jaar weer vaak nodig zal hebben (Ménière...) hebben een contract met de zorgverzekeraar.

Verder al jaren tevreden over De Friesland, al woon ik daar niet. ;) Enige wat raar is dat ze de facturen steeds een paar dagen vroeger opschuiven.

Bij mij dus geen prijsfetisjisme. Het zal vast goedkoper kunnen. Maar feit is dat je met mijn medische achtergrond zeker op aanvullend niveau niks te willen hebt. De wijzen je namelijk gewoon af. Het is dat dit voor de basisverzekering niet mag..

Mijn zorgkosten lopen in de duizenden euro’s per jaar die de verzekeraar vergoedt. Daar ben ik niet trots op. Ik ben dan ook afhankelijk van de zorgverzekeraar. Ik besef ook dat iedereen op Tweakers hier manager is en 6K per maand binnenharkt, maar zo gaat dat hier niet. Life’s hard, kids..

[Voor 33% gewijzigd door Dennisweb op 22-10-2019 00:12]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
stomley schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:33:
... Overheid bepaald een groot gedeelte van eigenlijk alles onder de zorgverzekeringen. ...
Waarbij het trouwens wel zo is dat (onder andere) de zorgverzekeraars bij het ZiN een vinger in de pap hebben.

• stomley
Pannenkoekkie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:50:
Dit soort zaken zijn verzonnen door mensen die bij een verzekeraar werken en 0,0 feeling met zorg hebben laat staan dat ze ooit een patient verzorgd hebben. Lekker makkelijk scoren van achter een spreadsheet... Hé dat kan lager... Zonder ook maar énig besef te hebben wat de praktijk inhoud.

Zoals in het eerdere voorbeeld, het is goedkoper en minder bureaucratisch om een foto zélf opnieuw te maken, dan dat je hem uit een ander ziekenhuis opvraagt. En de zorgverzekeraar? Die kijkt naar cijfertjes en gaat helemaal loco omdat hij 2x voor een foto moet betalen.

Kunnen zorgverzekeraars op hun uitgaven besparen? Ja, zorg ervoor dat de handen aan het bed geholpen worden door big-data (maar doe het dan niet op een manier dat het beperkt, de keuze van de arts moet (voorlopig) leidend blijven). Geef een arts de middelen om die 5 patienten op de 100 er tijdig uit te halen omdat ze te afwijkend zijn voor hun symtomen/diagnose... Die ga je met big-data niet oplossen, de efficientie voor de behandeling van die andere 95 wél.
Dan heb je toch echt een verkeerde gedachte over een zorgverzekeraar en misschien handig om eens te kijken naar alle initiatieven tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen waarbij de patiënt alleen maar beter geholpen is en waarbij ook onnodige zorg gestopt is en de patiënt er wel beter van wordt.

Inmiddels genoeg ziekenhuizen die ook niet meer alleen aan winst denken, misschien zit je nog bij de verkeerde.

Aanpassing: laten we vooral stoppen met deze zinloze discussie waar dit topic niet voor bedoeld is en over premie praten.
Wij hebben beide andere gedeelte van de zorg gezien en blijkbaar gaan we het nooit eens zijn.

[Voor 6% gewijzigd door stomley op 22-10-2019 06:41]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:44
Monkeydancer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:26:
zo, ben mooi overgestapt naar united consumers. Zat toch al bij VGZ, dus weinig veranderingen en lekker veel besparen.
Dat is precies een van de opmerkingen in dit topic. Nu zit er dus een extra partij tussen die geld verdient en je korting kan geven. Kan de verzekeraar dus beter zelf die korting geven (en hou dan dus alsnog meer over). Hetzelfde geldt trouwens ook voor PMA.

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-08-2022
Ik zit bij Menzis. Heb een restitutiepolis voor €113,30 per maand.
Zeer tevreden met de service dus is de kans groot dat ik daar ook blijf.

• JohanNL
Area schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:16:
Ik zit bij Menzis. Heb een restitutiepolis voor €113,30 per maand.
Zeer tevreden met de service dus is de kans groot dat ik daar ook blijf.
Vraag is of zo'n restitutiepolis ook de beste keuze is.
Zo'n restitutiepolis geeft wel veel zekerheid maar veruit de meesten zullen ook voldoende hebben aan een naturapolis.

En wat bedoel je met service? Wat doet Menzis volgens jou beter dan de rest?

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-08-2022
Met service bedoel ik dat ik tevreden ben met het afhandelen van de kosten.
Heb dankzij korting voor veel minder per maand een restitutiepolis terwijl ik bij andere zorgverzekeraars voor meer geld een naturapolis heb.

Tot nu toe zie ik bijna geen factuur.

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Blijf bij ohra, restitutie polis zelfverzekerd compact.

Zal ze zolang ze het qua prijs niet te gek maken trouw blijven. Simpelweg omdat ze diverse dingen vergoed hebben uit coulance / verwacht nut waar op basis van de voorwaarden geen recht op heb. (en die ook bij andere maatschappijen niet te verzekeren zijn)

Ook ervaring dat een experimentele behandeling binnen 3 dagen geregeld was waar anderen maanden hebben moeten wachten.

• Ankona
Wat mij bijstaat is het begrip restitutiepolis vervaagd en zijn er maar heel weinig echte (zuivere) restitutiepolissen over (alleen bij ONVZ?)
Veel verzekeringen bieden een soort hybride vorm aan van restitutiepolis mits je bij een gecontracteerde aanbieder afneemt... tja wat is het dan.

Voor mij is een restitutiepolis min of meer een principe. Voor de overheid iets onwenselijks.

alles kan off-topic

• Yucon

Yucon

*broem*

JohanNL schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:32:
[...]
maar veruit de meesten zullen ook voldoende hebben aan een naturapolis.
Dat is precies het punt.. dat weet je pas als je het nodig hebt. Voor een simpele ingreep zal het allemaal niet zo spannend, maar als het iets exotischer wordt kom je er pas achter dat je tegen de grenzen aanloopt. Tja, daar had je dan niet op gerekend.

En dat is waar het om gaat: we verzekeren ons om ons te beschermen tegen onverwachte tegenvallers die we zelf niet kunnen opvangen. Eigenlijk precies deze situatie dus.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

JohanNL schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:32:
[...]
Vraag is of zo'n restitutiepolis ook de beste keuze is.
Zo'n restitutiepolis geeft wel veel zekerheid maar veruit de meesten zullen ook voldoende hebben aan een naturapolis.
Waar baseer je dat op? Onderzoek of onderbuik? Indien onderbuik: dan lijkt het me beter als je zulke uitspraken achterwege laat. Indien onderzoek: bron graag. De restitutiepolissen zijn al veel te schaars: die van Menzis is ook geen echte restitutiepolis (GGZ is nl. uitgesloten van vrije zorgkeuze). En dat kan, kan ik je uit ervaring vertellen, onverwacht heel duur uitpakken.
Ankona schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:14:
Wat mij bijstaat is het begrip restitutiepolis vervaagd en zijn er maar heel weinig echte (zuivere) restitutiepolissen over (alleen bij ONVZ?)
Veel verzekeringen bieden een soort hybride vorm aan van restitutiepolis mits je bij een gecontracteerde aanbieder afneemt... tja wat is het dan.

Voor mij is een restitutiepolis min of meer een principe. Voor de overheid iets onwenselijks.
Ow? Ik zit bij FBTO en die vergoeden gewoon 100% tot het marktconforme tarief. Heb ik iets gemist?

En vanwaar dat je stelt dat de overheid de restitutiepolis onwenslijk zou vinden?

[Voor 33% gewijzigd door Ardana op 23-10-2019 09:51]

• stomley
Ankona schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:14:

Restitutie is wettelijk bepaald dat de kosten van een behandeling vergoed worden ook als er geen contract is (indien de kosten niet absurd afwijken van behandeling ergens anders) en bij een natura wordt alleen gecontracteerde zorg vergoed en niet gecontracteerde voor een bepaalde percentage.

Deze termen zijn vastgelegd in de wet financiële toezicht en kan dus ook niet van afgeweken worden.

• Ankona
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Waar baseer je dat op? Onderzoek of onderbuik? Indien onderbuik: dan lijkt het me beter als je zulke uitspraken achterwege laat. Indien onderzoek: bron graag. De restitutiepolissen zijn al veel te schaars: die van Menzis is ook geen echte restitutiepolis (GGZ is nl. uitgesloten van vrije zorgkeuze). En dat kan, kan ik je uit ervaring vertellen, onverwacht heel duur uitpakken.

[...]

Ow? Ik zit bij FBTO en die vergoeden gewoon 100% tot het marktconforme tarief. Heb ik iets gemist?

En vanwaar dat je stelt dat de overheid de restitutiepolis onwenslijk zou vinden?
Vorig jaar opzoek gegaan naar een eventueel alternatief voor de dure en steeds verder uitgeklede polis van ONVZ. Toen viel het met me op dat bij veel restitutie polissen er toch wel wat beperkende factoren waren.

En wat betreft de overheid, ja die sturen aan op alles naar natura.

alles kan off-topic

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-05 16:20
Ik vind zelf het aanvullende jongerenpakket bij CZ wel aantrekkelijk (o.a. Fysio,tandarts,bril/lens).Toevallig via werkgever daar ook collectiviteitskorting.

Helaas ben ik inmiddels >30

• stomley
Ankona schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:55:
[...]

Vorig jaar opzoek gegaan naar een eventueel alternatief voor de dure en steeds verder uitgeklede polis van ONVZ. Toen viel het met me op dat bij veel restitutie polissen er toch wel wat beperkende factoren waren.

En wat betreft de overheid, ja die sturen aan op alles naar natura.
Ja vele gaan naar een combi polis (moeten ze wel zo noemen en mag geen restitutie polis genoemd worden dan), omdat bijna elke verzekeraar met elke zorgverlener wel een contract heeft in deze jaren.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Restitutie is wettelijk bepaald dat de kosten van een behandeling vergoed worden ook als er geen contract is (indien de kosten niet absurd afwijken van behandeling ergens anders) en bij een natura wordt alleen gecontracteerde zorg vergoed en niet gecontracteerde voor een bepaalde percentage.

Deze termen zijn vastgelegd in de wet financiële toezicht en kan dus ook niet van afgeweken worden.
Hoe kan het dan dat niet-gecontracteerde GGZ vaak alsnog is uitgesloten? Dat snap ik niet.

• begintmeta
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:48:
...
Ow? Ik zit bij FBTO en die vergoeden gewoon 100% tot het marktconforme tarief. Heb ik iets gemist? ...
Het marktconforme tarief is (of misschien eerder was, men is hier nu wat systematischer in meen ik, maar het loont zeker om hier op te letten) trouwens een manier om de restitutiepolis te beperken.
Regelmatig wordt weer het idee geopperd de restitutiepolis te schrappen (denk bijvoorbeeld aan 2013, toen dat aanleiding was tot publiek debat.)

[Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 23-10-2019 10:45]

• stomley
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Hoe kan het dan dat niet-gecontracteerde GGZ vaak alsnog is uitgesloten? Dat snap ik niet.
Dan moet het ggz zorg zijn die niet binnen de basisverzekering vergoedingen valt, voor de vergoedingen zijn aardig wat regels opgesteld om dit binnen de basis verzekering te laten vergoeden.

Is het wel dat de behandeling onder de basisvergoeding valt kan ik mij alleen voorstellen dat de tarieven teveel afwijken van reguliere tarieven.

• Ankona
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Niet uitgesloten maar je moet bijbetalen omdat slechts tot een bepaald bedrag vergoed wordt. Zo stuur je in de praktijk alsnog de patienten naar de zorgverleners die je vervolgens onder druk je tarieven op kan leggen.

alles kan off-topic

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

stomley schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Dan moet het ggz zorg zijn die niet binnen de basisverzekering vergoedingen valt, voor de vergoedingen zijn aardig wat regels opgesteld om dit binnen de basis verzekering te laten vergoeden.

Is het wel dat de behandeling onder de basisvergoeding valt kan ik mij alleen voorstellen dat de tarieven teveel afwijken van reguliere tarieven.
Wat Ankona hieronder schrijft: het gaat om GGZ-zorg vergoed vanuit de basisverzekering maar dan wordt, ondanks de restitutiepolis, alsnog maar 70% vergoed als de zorgverlener geen contract heeft met de verzekeraar.

• begintmeta
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Wat Ankona hieronder schrijft: het gaat om GGZ-zorg vergoed vanuit de basisverzekering maar dan wordt, ondanks de restitutiepolis, alsnog maar 70% vergoed als de zorgverlener geen contract heeft met de verzekeraar.
Dan heeft de verzekeraar wellicht het standpunt dat het tarief niet 'marktconform' is, daar beter naar kijken loont eventueel, zoals ik eerder ook aangaf.

[Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 23-10-2019 11:51]

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-05 15:24
Ik ga dit jaar voor een restitutie polis ipv een natura. Het zorgplafond van vgz was dit jaar vroeg bereikt bij Ikazia in Rotterdam. Echter vertelde de dame van VGZ dat er voor restitutie klanten een hoger plafond is... :O

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

• JohanNL
RDKN-Steven schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:18:
Ik ga dit jaar voor een restitutie polis ipv een natura. Het zorgplafond van vgz was dit jaar vroeg bereikt bij Ikazia in Rotterdam. Echter vertelde de dame van VGZ dat er voor restitutie klanten een hoger plafond is... :O
Dan is het wellicht tijd om een andere verzekeraar te zoeken, zie deze website: https://www.zorgwijzer.nl...bij-keuze-zorgverzekeraar

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee