Zorgverzekering 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:37:
Is er nu wel of niet opgezegd voor 31-12-2019 12 uur s'nachts?
Er is niet opgezegd. Ik meende op 24-12-2019 mijn nieuwe zorgverzekering aangevraagd te hebben, welke de opzegging zou afhandelen. Echter is er niets geregistreerd bij de nieuwe zorgverzekering en heb ik ook geen bevestiging ontvangen. Er is dus geen bewijs en dat betekend dat het nu niet mogelijk is om alsnog over te stappen van zorgverzekering omdat de deadline van opzegging verstreken is.

Het gaat hem nu dus voornamelijk om de verzekering van mijn partner. Die staat op mijn polis bijgeschreven als gezinslid.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vervelend.
Lukte het dan niet in een week tijd om 1x contact te krijgen om te vragen hoe dit nu zat?
Lastig om nu het bewijs te leveren dat je actie ondernomen hebt?

[ Voor 88% gewijzigd door route99 op 02-01-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:23
Zelf overgestapt van CZ > Anderzorg.
Vrouw bij CZ gebleven.

Beide verzekeringen staan op jaarbetaling en heb ik, onder vermelding van verzekeringsnummer betaald in 2019 (dus 1 naar CZ, ander naar Anderzorg).

Nu heeft CZ op 2 januari beide verzekeringen (van mij, terwijl ik overgestapt ben) en van mij vrouw zelf ook afgeschreven.

Zal het geld wel weer terug krijgen, maar mn rekening stond 2.500 euro in de min vanochtend 8)7

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:18
evleerdam schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:49:
Vrouw bij CZ gebleven.

Beide verzekeringen staan op jaarbetaling en heb ik, onder vermelding van verzekeringsnummer betaald in 2019 (dus 1 naar CZ, ander naar Anderzorg).

Nu heeft CZ op 2 januari beide verzekeringen (van mij, terwijl ik overgestapt ben) en van mij vrouw zelf ook afgeschreven.

Zal het geld wel weer terug krijgen, maar mn rekening stond 2.500 euro in de min vanochtend 8)7
Kun je toch terugboeken?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
Vrouw bij CZ gebleven.

Komt waarschijnlijk omdat CZ de jaarpremie van jou en je vrouw al naar de bank heeft gestuurd. Dan is het niet meer mogelijk om dat aan te passen/tegen te houden. Als het goed is zou je binnen een aantal werkdagen een correctie moeten krijgen van CZ waarbij jouw premie wordt teruggestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Seroczynski schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Wordt mij al vrij ingewikkeld, maar 7.2 De verzekeringnemer die een ander dan zichzelf heeft verzekerd, kan de zorgverzekering opzeggen indien de verzekerde krachtens een andere zorgverzekering verzekerd wordt. wekt wel mijn interesse. Alleen dan is het nog steeds de vraag of de partner niet gewoon te laat is.
CZ lijkt in ieder geval niet moeilijk te doen:
'Wanneer u meeverzekerd bent, kunt u het hele jaar door een nieuwe zorgverzekering afsluiten bij CZ of overstappen naar een andere zorgverzekeraar.' Er staat wel het een en ander over scheiding, maar dat is geen noodzakelijke voorwaarde. Ook uit de wet komt geen dergelijke voorwaarde naar voren.

In ieder geval: als je vrouw ergens anders een zorgverzekering krijgt, kan jij als verzekeringsnemer in ieder geval op basis van de wet opzeggen.

Ook menzis lijkt in iedergeval in omgekeerde richting niet moeilijk te doen: Staat u als medeverzekerde bij een andere zorgverzekeraar op een zorgpolis? Dan kunt u overstappen naar Menzis. U kunt eenvoudig en snel een verzekering bij ons aanvragen.
De redelijkheid gebiedt dan natuurlijk ook dat ze het de andere kant op ook prima vinden...

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:15
Vrouw bij CZ gebleven.

ik had het juist andersom. Overgestapt en toen verscheen gisteren opeens een halfjaarlijkse premie (deed halfjaarlijkse betaling) op mn rekening van mn oude verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
begintmeta schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:56:
[...]

CZ lijkt in ieder geval niet moeilijk te doen:
'Wanneer u meeverzekerd bent, kunt u het hele jaar door een nieuwe zorgverzekering afsluiten bij CZ of overstappen naar een andere zorgverzekeraar.' Er staat wel het een en ander over scheiding, maar dat is geen noodzakelijke voorwaarde. Ook uit de wet komt geen dergelijke voorwaarde naar voren.

In ieder geval: als je vrouw ergens anders een zorgverzekering krijgt, kan jij als verzekeringsnemer in ieder geval op basis van de wet opzeggen.

Ook menzis lijkt in iedergeval in omgekeerde richting niet moeilijk te doen: Staat u als medeverzekerde bij een andere zorgverzekeraar op een zorgpolis? Dan kunt u overstappen naar Menzis. U kunt eenvoudig en snel een verzekering bij ons aanvragen.
De redelijkheid gebiedt dan natuurlijk ook dat ze het de andere kant op ook prima vinden...
Nu weet je precies welke gedachtegang ik had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GerardHenninger schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:01:
...

Nu weet je precies welke gedachtegang ik had ;)
Ik zie in ieder geval ook geen wettelijke obstakels, alleen enige wettelijke facilitering, omdat het mogelijk is dat de verzekeringnemer de verzekering van een elders verzekerde kan opzeggen. Dat zou ook niet beperkt moeten zijn tot januari, maar gedurende het gehele jaar moeten kunnen.

Zilveren Kruis ziet het overigens ook zo: Bent u niet de verzekeringnemer? Dan sluit u een eigen zorgverzekering af bij Zilveren Kruis of een andere maatschappij.

Kortom: @Seroczynski's vrouw kan nu waarschijnlijk de gewenste verzekering afsluiten, bij acceptatie kan hij de verzekering die hij voor haar afgesloten heeft opzeggen.

[ Voor 42% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zojuist nogmaals telefonisch contact gezocht met mijn zorgverzekeraar. Ik heb gevraagd of het mogelijk is dat een meeverzekerde persoon op mijn polis nog overstappen kan. Nadat de persoon aan de telefoon het e.e.a. nagevraagd had vertelde deze mij dat dit enkel mogelijk was als mijn vriendin haar verzekering voor het einde van het jaar had opgezegd.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zeker weet of mijn vraag goed begrepen werd, maar het lijkt erop alsof ik toch naar een andere constructie moet kijken. Bijvoorbeeld het stopzetten van de aanvullende verzekeringen voor mijn vriendin, en dan een aanvullende verzekering bij Menzis afnemen (tenzij iemand anders een beter idee heeft).

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Seroczynski schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:47:
Zojuist nogmaals telefonisch contact gezocht met mijn zorgverzekeraar. Ik heb gevraagd of het mogelijk is dat een meeverzekerde persoon op mijn polis nog overstappen kan. Nadat de persoon aan de telefoon het e.e.a. nagevraagd had vertelde deze mij dat dit enkel mogelijk was als mijn vriendin haar verzekering voor het einde van het jaar had opgezegd.
...
Misschien is het een duidelijkere aanpak eerst te kijken of je vriendin de gewenste verzekering bij Menzis kan afsluiten, en dat je als dat dat ook gewoon doen en jij kan jou verzekeraar gewoon kan meedelen dat een van de verzekerden nu elders verzekerd is, en dat je derhalve de verzekering die jij voor die verzekerde genomen hebt wil opzeggen.

Of voor de zekerheid nu die vraag eerst aan Zilveren Kruis voorleggen: een van de verzekerden is nu elders verzekerd, per wanneer kan ik de verzekering voor die verzekerde stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:03
Ben zelf van Anderzorg naar ONVZ gegaan. Ivm mijn handicap moet ik komend jaar weer nieuwe hulpmiddelen hebben. Maar ik wil graag een klasse hoger dan mij wordt voorgeschreven.
Andere verzekeraars trekken dan hun handen er compleet van af en vergoeden niks meer.
ONVZ vergoedt nog wel het deel dat ze gewoonlijk zouden vergoeden. (De meerprijs is dus nog steeds volledig voor mezelf).

Dit soort zaken vind je nooit terug in de vergelijkers etc

Verder heb ik volgens mij gewoon vrije keuze van ziekenhuizen etc. Maar goed, daar is de prijs ook naar.

Denk ook dat, indien ze hun voorwaarden niet aanpassen, en de verdere ervaring goed is, ik hierbij blijf.

Bij Anderzorg merkte ik wel dat er steeds moeilijker werd gedaan. Preferentiebeleid dit, etc etc.
In 2018 geen contract met een apotheek enz enz

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 02-01-2020 15:08 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hier van De Friesland overgestapt naar Just Basic. Afgelopen jaar nog verwacht wat fysio en tandartskosten te maken en dus aanvullend verzekerd. Bleek achteraf mee te vallen en de extra premie niet waard te zijn. Dit jaar enkel wat standaard kosten verwacht zoals tandarts controle en lenzen. Voorheen kon je met lenzen nog uitkomen om een aanvullend pakket qua kosten eruit te halen, maar tegenwoordig is dat niet meer interessant. Het maakt het vergelijken wel een héél stuk gemakkelijker moet ik zeggen.

ER ook maar op maximaal, omdat dat dit jaar (bij redelijk wat zorg, naast standaard medicatie) dat bleef steken op 550 euro. Omslagpunt ligt nu op 625 euro (voor Just), dus daarom maar de gok genomen. 240 euro premie betalen om 500 euro extra af te dekken is eigenlijk ook maar een raar iets...

Wel even gespeeld met fysio / lenzen / tandarts en kwam toen de module "Just live" tegen. Vergeleken met de goedkoopste met ruime/volledige keuze (Anderzorg voor 999,60) brengt dit het totaal bij Just op 1069,56. Cashback verschil eraf en dan kom je op op 1059. Een verschil van 60 euro waarmee je standaard 4 fysio hebt en bij een ongeluk nog eens 16 fysio erbij. Dat is toch wel een lekkere module. tandongeval en wereldwijd spoed 100% zit er ook nog in. Tandongeval is dan nu wel dubbel verzekerd, maar goed. Voor iemand die geen zorg verwacht dek je voor 60 euro toch wel veel risico af. Overige modules waren te duur voor hetgeen ze boden en dus totaal niet interessant. Dus samengevat (geen reclame praatje ;) )

Just Basic + Just Live
1069 bij jaarbetaling (toch weer 2%, -22,75 euro cashback en + tandongeval Independer)
Alle ziekenhuizen vergoed (enkele deels, maar voor mij niet van belang)
4 Fysio + 16 fysio bij een ongeluk (dus 20 totaal als het misgaat)
tandongeval tot 10k (dubbel)
100% werelddekking bij spoedzorg in het buitenland (geen limiet en 275 euro tandhulp)
Voor ~89 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bah.. ik moet ook nog op zoek. Wel netjes opgezegd voor 1/1. Dus nu even verzekeringsloos :P

Zat bij ONVZ. Zit nu te denken aan IZA.
100 euro goedkoper en meer fysio.

maar wel onderdeel van VGZ. Beetje fout clubje. Dus daar zit wat twijfel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cyberpope schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:12:
Bah.. ik moet ook nog op zoek. Wel netjes opgezegd voor 1/1. Dus nu even verzekeringsloos :P

Zat bij ONVZ. Zit nu te denken aan IZA.
100 euro goedkoper en meer fysio.

maar wel onderdeel van VGZ. Beetje fout clubje. Dus daar zit wat twijfel.
Check ook of er een contract is met je fysiotherapeut/praktijk naar keuze als je dat nog niet hebt gedaan en wat is er zo '' fout '' aan VGZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik kies voor de basispolis altijd vrije keuze. En bijna elke fysio heeft wel een contract (die wel, die moeten bijna gezien de concurrentie in de markt). Maar ja, dat heb ik gecheckt. Alle 3 de fysiotherapeuten waar ik het afgelopen decennia geweest ben, hebben een contract. Dat moet dus geen probleem zijn.

VGZ is een fout clubje gezien hoe ze zorgverleners onder druk zetten en op de stoel van de arts gaan zitten.
b.v https://www.ad.nl/binnenl...rd-af-te-wijzen~a568c958/
maar als je even zoekt vind je er nog nodige meer. Het FD had er laatst ook een serie artikelen over.

Als zorgethicus heb ik daar de nodige moeite mee. Maar ja, dan is DSW eigenlijk de enige optie die overblijft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Cyberpope schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:17:
Ik kies voor de basispolis altijd vrije keuze. En bijna elke fysio heeft wel een contract (die wel, die moeten bijna gezien de concurrentie in de markt). Maar ja, dat heb ik gecheckt. Alle 3 de fysiotherapeuten waar ik het afgelopen decennia geweest ben, hebben een contract. Dat moet dus geen probleem zijn.

VGZ is een fout clubje gezien hoe ze zorgverleners onder druk zetten en op de stoel van de arts gaan zitten.
b.v https://www.ad.nl/binnenl...rd-af-te-wijzen~a568c958/
maar als je even zoekt vind je er nog nodige meer. Het FD had er laatst ook een serie artikelen over.

Als zorgethicus heb ik daar de nodige moeite mee. Maar ja, dan is DSW eigenlijk de enige optie die overblijft.
Onvz/pno/vvaa is ook nog een optie volgens mij. Zijn volgens mij wel de kleinste club, zeker niet de goedkoopste, maar volgens mij qua gedrag nog behoorlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Hier voor een naturapolis gekozen. Heeft verder geen invloed op de aanvullende verzekering, die is nog steeds vrije keuze. Mijn fysiotherapeut had geen contract, kreeg zelf de rekening en kreeg van de zorgverzekeraar het grootste deel gewoon vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GAIAjohan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:22:
[...]

Onvz/pno/vvaa is ook nog een optie volgens mij. Zijn volgens mij wel de kleinste club, zeker niet de goedkoopste, maar volgens mij qua gedrag nog behoorlijk prima.
De kleinste club is eucare/aevitae, en zoals ik hierboven schreef is dat voor zover ik kon achterhalen ook de enige club die een restitutiepolis aanbiedt zonder omzetlimieten met zorgverleners af te spreken (niet dat dat nu per de zo'n noodzakelijke combinatie is, maar goed)

Wat mij in ieder geval tegenstaat is de enorme ondoorzichtigheid van verzekeraars voor de verzekeringsnemer voor wat betreft afspraken, beleid etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

pven schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:24:
Ik ben vandaag overgestapt naar CZ. Zij mailen terug dat het druk is, en ook dat ze de huidige verzekering opzeggen. Moet dat vandaag op worden gezegd? Want dat lijken ze niet te redden.
Beetje laat (want nu ben je "te laat" met opzeggen), maar ik had VGZ voor de zekerheid toch nog gebeld om op te zeggen. Zij beweerden niets van CZ gehoord te hebben en wisten "zogenaamd" niet of zij wel op tijd konden opzeggen en wisten "zogenaamd" ook niet hoe dat in zijn werk zou gaan. En "bij ons is het helemaal niet druk, dus wij snappen CZ niet" (flauwe sneer, maar goed). Heb het maar meteen telefonisch opgezegd, idem voor mijn vrouw en dochter. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
begintmeta schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:25:
[...]

De kleinste club is eucare/aevitae, en zoals ik hierboven schreef is dat voor zover ik kon achterhalen ook de enige club die een restitutiepolis aanbiedt zonder omzetlimieten met zorgverleners af te spreken (niet dat dat nu per de zo'n noodzakelijke combinatie is, maar goed)

Wat mij in ieder geval tegenstaat is de enorme ondoorzichtigheid van verzekeraars voor de verzekeringsnemer voor wat betreft afspraken, beleid etc.
Dat laatste is nu juist waarom ik ONVZ gekozen heb. Hun PDF's over vergoedingen rondom iig mijn handicap zijn dergelijk klare taal bij uitzonderingen in keuze van hulpmiddelen dat ik ze daarover gewoon heb gecomplimenteerd. Bij andere verzekeraars wordt het dan heel gauw heel wollig, of ze leggen niet verder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:26
Dit jaar overgestapt naar De Friesland met tandartspakket tot € 500. Verwacht dit jaar voor de laatste keer een verstandskies te laten trekken/ weghakken welke dwars ligt (extractie). Met wat controles, gebitsreinigingen en een gaatje kom ik wel aan de vergoeding.

Vorig jaar was ik bij DSW verzekerd. Erg fijne club en prettige website, maar De Friesland was toch zo'n ~€ 70 goedkoper op jaarbasis en dan heb ik de cashback + 'gratis' tandenborstel nog niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Kan je eigenlijk een basisverzekering bij twee verzekeraars hebben lopen? Lijkt me van niet toch?

CZ is stil, mijn oude verzekeraar overigens ook.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
Cheezborger schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 02:07:
Dit jaar overgestapt naar De Friesland met tandartspakket tot € 500. Verwacht dit jaar voor de laatste keer een verstandskies te laten trekken/ weghakken welke dwars ligt (extractie). Met wat controles, gebitsreinigingen en een gaatje kom ik wel aan de vergoeding.

Vorig jaar was ik bij DSW verzekerd. Erg fijne club en prettige website, maar De Friesland was toch zo'n ~€ 70 goedkoper op jaarbasis en dan heb ik de cashback + 'gratis' tandenborstel nog niet meegerekend.
Verstandskiezen trekken is kaakchirurgie en volgens mij werd dit al vergoed in het basispakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pven schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:41:
Kan je eigenlijk een basisverzekering bij twee verzekeraars hebben lopen? Lijkt me van niet toch?
...
Ik weet niet of er een juridisch obstakel zou zijn, ik denk het eigenlijk niet, maar praktisch gezien (en misschien ook softwaretechnisch, ben benieuwd hoe zo'n geval zu liggen) zou dat denk ik in ieder geval wel voor een hoop gedoe zorgen.
aljooge schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:48:
...
Verstandskiezen trekken is kaakchirurgie en volgens mij werd dit al vergoed in het basispakket.
Een niet-ingewikkelde verstandskiesextractie kan gewoon bij de tandarts, en hoeft ook niet veel te kosten, ik was (een paar jaar geleden, dat wel) bij mijn tandarts rond de 65€ kwijt voor het trekken van een verstandskies die een ulcus veroorzaakte, inclusief controlefoto en het diagnostische ingangsconsult.

Ze had me ook een verwijzing naar de kaakchirurg aangeboden (en eventueel zou alsnog een verwijzing naar de kaakchirurg nodig zijn als er complicaties zouden optreden), maar ik had behoorlijk wat pijn en heb verder een zeer onproblematisch gebit (geen gaatjes, geen tandvleesproblemen, etc), en ik zat daar al in de stoel, dus hel leek me een goed plan om er ook maar meteen wat aan te doen. Was uiteindelijk in een paar minuten gepiept, en ik was van de pijn af.

De tandarts werd niet vergoed, de kaakchirurg zou wel vergoed worden (maar was in dat jaar vanwege mijn niet-verbruikte eigen risico ongetwijfeld een stuk duurder geweest (en anders voor de verzekerdengemeenschap onnodig behoorlijk wat duurder geweest)), en bij de tandarts ben ik uiteindelijk in ieder geval ook veel sneller geholpen.

[ Voor 61% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dubbel, zie hierboven.

[ Voor 96% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 06:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
Voor mijn werk als administratief medewerker bij een SGGZ instelling hebben we alle polissen van alle zorgverzekeraars uitgezocht. Voor de gemiddelde patiënt is dit niet te doen. We hebben nu bijna alles in kaart en 1 ding valt me op, en die is nog niet besproken in deze thread: het cessieverbod. Sinds 2020 hanteert bijna elke zorgverzekeraar deze voor ongecontracteerde zorgaanbieders.

Een cessieverbod houdt in dat een zorgverzekeraar een akte van cessie niet accepteert. Met een, door de patiënt getekende, akte van cessie kan een zorgaanbieder zijn nota rechtstreeks declareren bij de zorgverzekeraar. Op deze manier is de zorgaanbieder ervan verzekerd dat hij zijn geld krijgt, en hoeft de patiënt niet ineens een bedrag van €15.000+ op zijn of haar rekening gestort te krijgen voor een behandeling, die ze dan moeten overmaken aan de instelling waar ze zorg hebben genoten.

Dit cessieverbod geldt dus ook voor verslavingszorg. Denk je eens in, een verslaafde die ineens een bedrag van een paar duizend euro op zijn rekening gestort krijgt. Voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders brengt dit een enorm debiteurenrisico met zich mee.

Volgens mij lopen er rechtszaken tegen de zorgverzekeraars hieromtrent, maar mijn mening is dat zorgverzekeraars dit niet kunnen maken. De reden dat ze dit cessieverbod invoeren is: 'Wij hebben een contract met onze cliënt, niet met u als zorgaanbieder.' Belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
B00st3r schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:53:
... het cessieverbod. Sinds 2020 hanteert bijna elke zorgverzekeraar deze voor ongecontracteerde zorgaanbieders.
...
Dat is inderdaad ook eengoed aandachtspunt.
Volgens mij lopen er rechtszaken tegen de zorgverzekeraars hieromtrent, maar mijn mening is dat zorgverzekeraars dit niet kunnen maken. De reden dat ze dit cessieverbod invoeren is: 'Wij hebben een contract met onze cliënt, niet met u als zorgaanbieder.' Belachelijk.
Dat is natuurlijk ook geen goede reden, in beginsel is een beperking van zijn rechten tenslotte niet in het belang van de client en het kan ook simpelweg logischerwijs noodzakelijk niet de reden zijn, want het verbod de vordering over te dragen is onderdeel van het contract met de client, waarom zetten ze het erin? Omdat ze een contract hebben met de client 8)7

misschien moeten de vaste polissen maar eens opengebroken worden, want dat is toch wel een beperking van de markt, niet alleen moeten alle zorgverleners maar eens individueel met verzekeraars onderhandelen, ook verzekeraars moeten individueel met alle verzekeringsnemers onderhandelen. De onzichtbare hand zorgt ongetwijfeld dat alles goed komt

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Ik vind dit wel heel zuiver. Heb ook wel meegemaakt dat een zorgaanbieder (in mijn geval kraamhulp) veel meer uren declareerde dan gemaakt waren. Voor mijn eigen bijdrage ben ik dwars gaan liggen en heb die niet betaald, de verzekering heeft echter (ondanks dat ik ze geinformeerd had) zonder discussie de hele rekening betaald. Ik snap dat het, zeker bij verslaafden en grote bedragen, praktisch is als de rekening direct naar de verzekering gaat maar principieel vind ik dat wel fout.

Net zoals dat het niet klopt dat de verzekeringen bepalen wat een behandeling mag kosten. Ik ken een zorgverlener die blij is met mij als patient omdat ONVZ redelijke tarieven heeft terwijl hij bij patienten van bijvoorbeeld VZ te weinig in rekening mag brengen voor een gezonde bedrijfsvoering (die patienten weigert hij dan ook)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Heeft 2 redenen: allereerst willen ze dat je als zorgverlener gewoon een contract afsluit en danst naar de pijpen van de verzekeraar.
Daarnaast is zo'n verbod vooral fraudebestrijding. Naast een onschuldige zorgverlener zijn er nml ook louche zorgverleners die A uitvoeren en B declareren (of helemaal niks uitvoeren en wel declareren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_JGC_ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:50:
Heeft 2 redenen: allereerst willen ze dat je als zorgverlener gewoon een contract afsluit en danst naar de pijpen van de verzekeraar.
Daarnaast is zo'n verbod vooral fraudebestrijding. Naast een onschuldige zorgverlener zijn er nml ook louche zorgverleners die A uitvoeren en B declareren (of helemaal niks uitvoeren en wel declareren).
Dat klopt, maar het laatste punt zou ook, beter, te bereiken zijn door meer controle te doen. Uiteindelijk blijven er genoeg manieren om te frauderen als men niet goed controleert of uitkeringen rechtmatig worden gedaan. Als men A uitvoert en B declareert, en de verzekeraar betaalt gewoon als vanouds, krijgt in plaats van zorgverlener X persoon Y de 15k€ in plaats van 2k€, en als die niet oplet of niet beter weet (of samenspant), boekt Y de 15k€ (of 15k€-eigen 'beloning') gewoon over naar X...
Ankona schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Ik vind dit wel heel zuiver. Heb ook wel meegemaakt dat een zorgaanbieder (in mijn geval kraamhulp) veel meer uren declareerde dan gemaakt waren. Voor mijn eigen bijdrage ben ik dwars gaan liggen en heb die niet betaald, de verzekering heeft echter (ondanks dat ik ze geinformeerd had) zonder discussie de hele rekening betaald. ...
De verzekeraar had dat ook niet hoeven doen.

In beginsel vind ik een beperking van het recht van de verzekeringnemer een vordering over te dragen niet wenselijk. Aan de andere kant vind ik ook dat een zorgverlener de overdracht niet als voorwaarde mag stellen te behandelen. Maar het is natuurlijk wel een lastig iets, wel een behandeling beginnen met het risico dat je hem uiteindelijk noodgedwongen moet afbreken omdat je niet betaald wordt (dat mag tenslotte op basis van de WGBO), kost toch uiteindelijk tijd/geld, en het is voor zorgverlener noch patiënt (zeker niet voor de patiënt) een wenselijke situatie.

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
Nog een ander punt wat ik wil aankaarten over de sh*tpraktijken die zorgverzekeraars toepassen: ze gebruiken verschillende termen met verschillende bedragen die ze vergoeden. Als je als patiënt wilt weten wat wordt vergoed van je zorg bij een SGGZ instelling, krijg je vaak zoiets van zorgverzekeraars te horen:

Naturapolis: wij vergoeden 75%
Restitutiepolis: wij vergoeden 100%

Als je dan in de kleine lettertjes duikt zie je dat deze percentages zijn gebaseerd op 'marktconform tarief', of 'gemiddeld gecontracteerd tarief'. Van beide is niet te achterhalen op welke cijfers dit is gebaseerd. Wat er precies maximaal vergoed wordt vind je in een 'Lijst maximale vergoedingen SGGZ'. Daarnaast is er nog het NZA tarief, dit is het wettelijk maximum tarief dat zorgaanbieders mogen vragen voor hun behandeling.

De instelling waar ik voor werk hanteert dit wettelijk maximum tarief, en veel (potentiële) cliënten verwachten dus dat er 100% wordt vergoed als ze een restitutiepolis hebben. In de praktijk blijkt dit vaak tussen de 90 en 95%. Als ze een naturapolis hebben is het nog erger; er wordt 75% beloofd, maar er wordt slechts tussen de 55 en 65% vergoed,

Mijn ervaring is dat er enorm veel mensen hierdoor het schip in gaan, en een polis afsluiten waarmee ze denken goed verzekerd te zijn (omdat hun zorgverzekeraar hen dat heeft wijsgemaakt), maar dan toch niet in zorg kunnen komen bij ons omdat het te duur wordt. Onder de streep betalen ze dus super veel geld elke maand, maar krijgen ze ook niet de zorg die ze nodig hebben.

Hier moet toch iets tegen gedaan kunnen worden? Moet de consumentenbond hier niet op ingrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
B00st3r schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:09:
...
Hier moet toch iets tegen gedaan kunnen worden?
Die lijsten met maximale vergoedingen/marktconforme tarieven (niet alleen voor ggz, maar algemeen) had ik inderdaad ook wat vergeleken, zelfs dan is niet alle informatie beschikbaar, maar moet je voor bepaalde items nog verder navragen bij de verzekeraars.

Al met al is de vergelijkbaarheid tussen verzekeringen heel lastig, daarnaast is het ook bij zorgverleners lang niet altijd makkelijk de informatie te vinden die je dan naast die lijsten kan leggen, om te kijken hoe vergoedingen en prijzen zich met elkaar verhouden.

Daarnaast wordt denk ik inderdaad van alles voorgespiegeld door verzekeraars wat bij nader inzien toch veel genuanceerder, en meestal minder rooskleurig, ligt.

Ik denk dat men bij NZa en andere organisaties meer zou moeten klagen over de ondoorzichtigheid.

Wat betreft het verpandingsverbod, zou dit zich vanzelf nog gaan oplossen?

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
aljooge schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:48:
[...]

begintmeta schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:49:
[...]

Ik weet niet of er een juridisch obstakel zou zijn, ik denk het eigenlijk niet, maar praktisch gezien (en misschien ook softwaretechnisch, ben benieuwd hoe zo'n geval zu liggen) zou dat denk ik in ieder geval wel voor een hoop gedoe zorgen.

[...]

Een niet-ingewikkelde verstandskiesextractie kan gewoon bij de tandarts, en hoeft ook niet veel te kosten, ik was (een paar jaar geleden, dat wel) bij mijn tandarts rond de 65€ kwijt voor het trekken van een verstandskies die een ulcus veroorzaakte, inclusief controlefoto en het diagnostische ingangsconsult.

Ze had me ook een verwijzing naar de kaakchirurg aangeboden (en eventueel zou alsnog een verwijzing naar de kaakchirurg nodig zijn als er complicaties zouden optreden), maar ik had behoorlijk wat pijn en heb verder een zeer onproblematisch gebit (geen gaatjes, geen tandvleesproblemen, etc), en ik zat daar al in de stoel, dus hel leek me een goed plan om er ook maar meteen wat aan te doen. Was uiteindelijk in een paar minuten gepiept, en ik was van de pijn af.

De tandarts werd niet vergoed, de kaakchirurg zou wel vergoed worden (maar was in dat jaar vanwege mijn niet-verbruikte eigen risico ongetwijfeld een stuk duurder geweest (en anders voor de verzekerdengemeenschap onnodig behoorlijk wat duurder geweest)), en bij de tandarts ben ik uiteindelijk in ieder geval ook veel sneller geholpen.
Heb er al twee moeten laten verwijderen, nu de laatste. Altijd bij de tandarts gedaan waar ik al jaren zit. Hij doet ook tandextractie. Doen niet alle tandartsen, maar een aantal doen het wel.

Voordeel is dat het direct uit mijn aanvullende verzekering gaat. Als het vanuit de basisverzekering zou gaan dan betaal ik natuurlijk eigen risico.
Complexe tandextractie was zo'n ~€ 125 met alles er op en eraan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
begintmeta schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:49:
[...]

[...]

Als dit bij de tandarts voor 65 euro kan heb je natuurlijk ook geen dure aanvullende verzekering hiervoor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
aljooge schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Als dit bij de tandarts voor 65 euro kan heb je natuurlijk ook geen dure aanvullende verzekering hiervoor nodig.
Ik denk vooral dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
aljooge schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Die heb ik ook niet, ik ga 2x/jaar naar de tandarts, het blijft gelukkig altijd bij controle en eventueel kort polijsten en zo, blijf qua kosten elk jaar, behalve dat ene, en eens in de paar jaar als er een röntgenfoto ter controle wordt gemaakt, onder de 100€. Incidenteel hogere onverwachte kosten, zoals bijvoorbeeld die tandextractie, kan ik prima buiten de verzekering om verwerken. Maar goed, zoals ik al schreef bof ik ook wel een beetje met mijn gebit denk ik. Een zelf-veroorzaakt ongeval met veel beschadigde tanden zou natuurlijk wel weer flink wat kunnen kosten...

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

B00st3r schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:09:
Als je dan in de kleine lettertjes duikt zie je dat deze percentages zijn gebaseerd op 'marktconform tarief', of 'gemiddeld gecontracteerd tarief'. Van beide is niet te achterhalen op welke cijfers dit is gebaseerd. Wat er precies maximaal vergoed wordt vind je in een 'Lijst maximale vergoedingen SGGZ'. Daarnaast is er nog het NZA tarief, dit is het wettelijk maximum tarief dat zorgaanbieders mogen vragen voor hun behandeling.
En die lijst komt pas in de loop van het jaar beschikbaar, dus is niet te controleren voordat je moet overstappen. Erg slecht.

Maar wel wil de NZA aanbieders gaan aanpakken die hierover hun klanten adviseren op basis van ervaringen die zij hebben.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cyberpope schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:54:
...
En die lijst komt pas in de loop van het jaar beschikbaar, dus is niet te controleren voordat je moet overstappen. Erg slecht.
...
Volgens mij zijn toch wel diverse - sowieso onvolledige, dat wel - lijsten met maximale vergoedingen voor ongecontracteerde zorg beschikbaar voor 2020 (ook al in 2019)? Tenminste, ik heb ze bij de meeste verzekeraars die ik heb bekeken kunnen vinden. (ik heb niet meer alle links paraat helaas, maar bijvoorbeeld DSW, VGZ, CZ ...) Maar wat bijvoorbeeld bij gebrek aan wmg-tarieven 'marktconforme tarieven' zijn, blijft ook vaak onduidelijk...

Hoe dan ook is het zeker niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Een zelf-veroorzaakt ongeval met veel beschadigde tanden zou natuurlijk wel weer flink wat kunnen kosten...
Precies voor mij de reden om zo'n tandongevallenverzekering erbij te hebben. Voor vrijwel niks dek je behoorlijk wat gebeurtenissen af. Alleen de bierflesjes normaal openen en noten en andere harde dingen mijden :P
Gebeurtenissen waarbij je kunt verwachten dat je gebit schade oploopt, vallen hier niet onder. Voorbeelden hiervan zijn het openen van een flesje met je tanden en op iets hards bijten zoals noten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:07
begintmeta schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Volgens mij zijn toch wel diverse - sowieso onvolledige, dat wel - lijsten met maximale vergoedingen voor ongecontracteerde zorg beschikbaar voor 2020 (ook al in 2019)? Tenminste, ik heb ze bij de meeste verzekeraars die ik heb bekeken kunnen vinden. (ik heb niet meer alle links paraat helaas, maar bijvoorbeeld DSW, VGZ, CZ ...) Maar wat bijvoorbeeld bij gebrek aan wmg-tarieven 'marktconforme tarieven' zijn, blijft ook vaak onduidelijk...

Hoe dan ook is het zeker niet goed...
Ook deze lijsten zijn niet volledig. In verband met een traject in België bij een ongecontracteerd ziekenhuis heb ik vorig jaar veel contact gehad met VGZ over maximale vergoedingen. Intern hebben ze lijsten, aangezien ze bij een aanvraag een maximumvergoeding vaststellen. Ik wist op voorhand dat het hier boven zou zitten en heb dus om de maximumvergoeding gevraagd, zodat ik kan inschatten wat het mij zou kosten. Dit weigerde VGZ pertinent te geven. Ik moest maar zelf diverse ziekenhuizen bellen in Nederland om een beeld te krijgen. Vervolgens kon ik een verzoek voor een machtiging buitenland indienen met een hoop officiële documenten om een paar weken later een maximumvergoeding vastgesteld te krijgen zonder enige zekerheid of dit overeen zou komen met hetgeen ik zelf zou kunnen vinden. En dat op een moment dat je snel moet beslissen of je een bepaalde behandeling wilt ondergaan of niet.

Bijzondere werkwijze, extreem ondoorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Dit cessieverbod geldt dus ook voor verslavingszorg. Denk je eens in, een verslaafde die ineens een bedrag van een paar duizend euro op zijn rekening gestort krijgt. Voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders brengt dit een enorm debiteurenrisico met zich mee.
Dat zou niet moeten want volgens mij is zelfs als het cessieverbod elders wel wordt aangehouden, in de verslavingszorg in elk geval niet geldig zijn.
https://www.skipr.nl/nieu...vingszorg-direct-betalen/
Die uitspraak is nog maar een jaar oud.

Ik gun de zorg veel meer van dergelijke rechtzaken. Breek de boel maar open. (Het lastige is dat veel dingen via de patienten opengebroken moeten worden, en dat een SGGZ-patient niet zo heel veel emotionele ruimte heeft tussen enerzijds een probleem dat behandeling behoeft in de SGGZ en anderzijds bv het hinderpaalcriterium dat betekent dat de nadelen van de verzekeraar ook werkelijk zo groot zijn dat ze behandeling in de weg staan.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
millerman_sf schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:29:
[...]

Ook deze lijsten zijn niet volledig. ...
Bijzondere werkwijze, extreem ondoorzichtig.
Dat klopt, zoals ik ook al had aangegeven, zijn de lijsten sowieso onvolledig.

Daarnaast lijken sommige verzekeraars zich gewoon zelfs in bochten te wringen om maar zo intransparant mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Zeker. En de NZa vindt dat best ok lijkt het :X

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
incaz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:34:
...
Ik gun de zorg veel meer van dergelijke rechtzaken. Breek de boel maar open.
Dat zou prima zijn, inderdaad.
Het lastige is dat veel dingen via de patienten opengebroken moeten worden, en dat een SGGZ-patient niet zo heel veel emotionele ruimte heeft tussen enerzijds een probleem dat behandeling behoeft in de SGGZ en anderzijds bv het hinderpaalcriterium dat betekent dat de nadelen van de verzekeraar ook werkelijk zo groot zijn dat ze behandeling in de weg staan.)
Dat is inderdaad wel lastig, maar ik weet ook niet of het een en ander noodzakelijk door patienten zou moeten worden gedaan, andere belanghebbenden kunnen het in principe ook (ik zie mij als verzekerde ook al als belanghebbende, daar hoef ik geen patiënt voor te zijn, nu moet ik zeggen dat ik zelfs nu al op zie tegen ook juridisch voor dat belang op te komen ...) je zou wellicht ook kunnen betogen dat het van algemeen belang is) Misschien dat naast individuele patienten ook patientenbelangenorganisaties, en verzekerden&verzekeringsnemersorganisaties, zorguitvoerenden of door wie dan ook in het algemeen belang hier meer werk van zouden kunnen worden gemaakt... maar goed ik ben geen jurist... dus in hoeverre men wanneer belanghebbend genoeg zou zijn...
incaz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:37:
Zeker. En de NZa vindt dat best ok lijkt het :X
Klopt, zeer storend :/

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:27
Op 22-12-2019 ben ik overgestapt van Zilverenkruis ZIEZO naar Anderzorg.
24-12-2019 heb ik online de bevestiging gekregen op Zilverenkruis, dat de zorgverzekering daar is beëindigd.
27-12-2019 heeft Zilverenkruis toch 1140 euro afgeschreven van mijn rekening en heb die avond contact met ze opgenomen dat het binnen 3 a 5 dagen zou zijn teruggestort, echter tot op heden is er niets teruggestort op mijn rekening. Uiteraard dien ik wel de zorgverzekering bij Anderzorg te betalen (jaarlijkse betaling).

Iemand van jullie ervaring in hoeveel dagen het normaliter duurt voordat Zilverenkruis het geld terug doet storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
willemvdvliet schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:55:
24-12-2019 heb ik online de bevestiging gekregen op Zilverenkruis, dat de zorgverzekering daar is beëindigd.
27-12-2019 heeft Zilverenkruis toch 1140 euro afgeschreven van mijn rekening en heb die avond contact met ze opgenomen dat het binnen 3 a 5 dagen zou zijn teruggestort, echter tot op heden is er niets teruggestort op mijn rekening. Uiteraard dien ik wel de zorgverzekering bij Anderzorg te betalen (jaarlijkse betaling).

Iemand van jullie ervaring in hoeveel dagen het normaliter duurt voordat Zilverenkruis het geld terug doet storten?
De betaling van de jaarpremie lag al bij de bank, daarom is het afgeschreven. Dat is helaas niet tegen te houden of te wijzigen. Binnen 10 werkdagen zou je een premiecorrectie (terugboeking) moeten krijgen.
Is je niet het advies gegeven het bedrag gewoon te storneren?

Als het goed is heb je bij Anderzorg wel even de tijd om de jaarpremie te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 05-01-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
GerardHenninger schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:59:
[...]

De betaling van de jaarpremie lag al bij de bank, daarom is het afgeschreven. Dat is helaas niet tegen te houden of te wijzigen. Binnen 10 werkdagen zou je een premiecorrectie (terugboeking) moeten krijgen.
Is je niet het advies gegeven het bedrag gewoon te storneren?

Als het goed is heb je bij Anderzorg wel even de tijd om de jaarpremie te betalen.
Er is geen advies gekomen en het gewoon af te wachten.
Verwacht de rekening van Anderzorg op 10 januari maar het zou uiteraard fijn zijn als het ene het andere doet opvolgen.
Zal ze morgen wederom nogmaals bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
willemvdvliet schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:55:

Ik heb hetzelfde probleem. Punt is dat ZK Ziezo alvast een incassobatch heeft klaar staan en die laat uitvoeren zonder rekening te houden met late overstappers zoals jij en ik.

In de email die ik ontving stond aangegeven dat ze binnen 10 dagen de onterecht geïncasseerde bedragen terugstorten. Ik heb geen zin om te storneren want ze kunnen het zien als wanbetaling.
Teveel betaalde premie betalen wij binnen 10 dagen terug
U hoeft hiervoor niets te doen. Wij betalen terug op het bij ons bekende rekeningnummer.

[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 05-01-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
Joosie200 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Punt is dat ZK Ziezo alvast een incassobatch heeft klaar staan en die laat uitvoeren zonder rekening te houden met late overstappers zoals jij en ik.

In de email die ik ontving stond aangegeven dat ze binnen 10 dagen de onterecht geïncasseerde bedragen terugstorten. Ik heb geen zin om te storneren want ze kunnen het zien als wanbetaling.

[...]
Exact storneren kan idd betekenen dat je als wanbetaler in de boeken komt te staan met in het ergste geval een aantekening bij het BKR. Werk zelf voor verschillende banken en als ik zo'n aantekening ga krijgen kan het erge negatieve consequenties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
willemvdvliet schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:18:
...
Exact storneren kan idd betekenen dat je als wanbetaler in de boeken komt te staan met in het ergste geval een aantekening bij het BKR. Werk zelf voor verschillende banken en als ik zo'n aantekening ga krijgen kan het erge negatieve consequenties hebben.
Kwalijke zaak als men mensen onrechtmatig als wanbetaler registreerd, en mij lijkt dat men dat dan zo snel mogelijk zal moeten terugdraaien en dat bij nadelige gevolgen schadevergoeding kan worden geëist (wat natuurlijk eventueel wel weer bewijstechnisch lastig kan liggen).

Overigens zou ook de incassomogelijkheid beperkt mogen worden als een bedrijf teveel onrechtmatige incasso's doet.

Maar het zal natuurlijk hoe dan ook gedoe geven, en als je het geld enkele dagen kan missen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
Ik storneer elk jaar. Nog nooit een probleem geweest.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
willemvdvliet schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Er is geen advies gekomen en het gewoon af te wachten.
Verwacht de rekening van Anderzorg op 10 januari maar het zou uiteraard fijn zijn als het ene het andere doet opvolgen.
Zal ze morgen wederom nogmaals bellen.
Voor 10 januari zou je als het goed is je geld weer terug moeten hebben.
Waarom wil je precies nog een keer bellen? Het enige dat je zou kunnen doen is vragen of de excasso al bekend is of of je het bedrag kan storneren.
Joosie200 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:06:
[...]
Maar hoe zie je het anders voor je met de incasso-opdrachten? Wachten tot 1 januari en dan pas alles naar de bank sturen? Veel mensen willen gewoon hun betaaldag aanhouden (vaak rond de 27ste van de maand) of juist nog eind 2019 betalen. Als je niet weet of je over gaat stappen of geen zin hebt in een incasso voor 2020, dan zeg je de verzekering toch op eind november?
Als een incasso niet lukt (storno, onvoldoende saldo etc) dan krijg je netjes een eerste herinnering (zonder extra kosten). Die krijg je alleen als de rekening nog van toepassing is. Hoe moet dit worden gezien als wanbetaling?
Zorgverzekeraars zijn geen deelnemers aan de BKR, dus voor een premieachterstand krijg je geen BKR-registratie. Het is alleen niet mogelijk om over te stappen met een premieachterstand.
Scooper schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:36:
Ik storneer elk jaar. Nog nooit een probleem geweest.
Ik ken ook geen gevallen waarbij dit een probleem was..... tenzij die persoon een lopende zorgverzekering had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Om die afschrijving te voorkomen had ik mijn verzekering bij De Friesland handmatig opgezegd. Dat was ergens halverwege december. Desondanks lag de incasso al bij de bank, maar De Friesland heeft (uit eigen beweging) de premie van 2020 naar mij overgemaakt. Door de incasso veranderde er onderaan de streep niks. Erg netjes opgelost vind ik.

Opzeggen ga ik nu gewoon standaard doen begin december. Ik vergelijk toch elk jaar en afgelopen jaren was het telkens weer gedoe met storneren of wachten op terugboeking, omdat je de nieuwe verzekering het opzeggen ging verzorgen. Dat duurt te lang.

Dus gewoon een reminder zetten op 1-12-2020 is dus mijn advies en zelf opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHenninger
Freakster86 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:12:
Om die afschrijving te voorkomen had ik mijn verzekering bij De Friesland handmatig opgezegd. Dat was ergens halverwege december. Desondanks lag de incasso al bij de bank, maar De Friesland heeft (uit eigen beweging) de premie van 2020 naar mij overgemaakt. Door de incasso veranderde er onderaan de streep niks. Erg netjes opgelost vind ik.

Opzeggen ga ik nu gewoon standaard doen begin december. Ik vergelijk toch elk jaar en afgelopen jaren was het telkens weer gedoe met storneren of wachten op terugboeking, omdat je de nieuwe verzekering het opzeggen ging verzorgen. Dat duurt te lang.

Dus gewoon een reminder zetten op 1-12-2020 is dus mijn advies en zelf opzeggen.
De incasso-opdracht was dan inderdaad al naar de bank. Tegen het einde van jaar worden berekeningen en betaalopdrachten altijd iets eerder verwerkt. Daarom gaf ik hierboven ook al aan om eind november op te zeggen. Dan wordt er niets onverwachts geïncasseerd aan het einde van het jaar, mits je betaaldag aan het einde van de maand is. Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is; gewoon je betaalwijze veranderen (indien mogelijk) naar iets anders dan een automatische incasso, dan bepaal je zelf wanneer je het geld overmaakt. Zeker met jaarbetalingen kan dat handig zijn; je ontvangt op tijd de rekening en kan zelf zorgen dat het geld voor het einde van het jaar overgemaakt is. Of juist niet als je een overstap doet.

Het andere "voordeel" van opzeggen rond eind november is dat je tot 1 februari van het volgende jaar hebt om een nieuwe zorgverzekering uit te zoeken. Handig voor mensen die zorg verwachten en naar een specifiek ziekenhuis willen als het nog niet duidelijk is of deze geselecteerd/gecontracteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Waarom doet iedereen zo moeilijk, gewoon storneren.
Iedereen had zelfs de afschrijving nog minimaal een dag van te voren tegen kunnen houden.
In het ergste geval krijg je een acceptgiro opgestuurd omdat ze het niet is gelukt de premie af te schrijven, maar dit gebeurd doorgaans niet omdat je als het goed is een andere verzekering hebt of deze hebt opgezegd.
[...]

Als je bij een bank werkt dan zou je eigenlijk wel moeten weten dat het zo niet werkt.
Denk even rustig na over waar BKR voor staat, ook voor de rest hier die denken een BKR notering te kunnen krijgen voor het niet betalen van de zorgverzekeringspremie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 14:35
nou ik ben 22-12-2020 van cz naar bewuz en ik heb al een klantnr. van bewuz gehad en heb toch van cz een acceptgiro gehad. bij bewuz hebben ze gezegd dat ze het afgemeld hebben bij cz anders kan ik niet bij hun zitten maar of ik toch contact kan zoeken met cz……...echt makkelijk die overstap sevice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
guyver3636 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:42:
nou ik ben 22-12-2020 van cz naar bewuz en ik heb al een klantnr. van bewuz gehad en heb toch van cz een acceptgiro gehad. bij bewuz hebben ze gezegd dat ze het afgemeld hebben bij cz anders kan ik niet bij hun zitten maar of ik toch contact kan zoeken met cz……...echt makkelijk die overstap sevice.
Betalingen/berekeningen en aanmeldingen kunnen door elkaar lopen, zeker als mensen aan het einde van het jaar wijzigingen gaan doen.

Log in bij CZ online en check of je daar een actieve verzekering hebt voor 2020. Kijk meteen ook of er een openstaand saldo is. Als je bij CZ geen actieve verzekering hebt en bij Bewuz nu wel dan mag ik aannemen dat je die acceptgiro voor de premie van 2020 bij CZ mag negeren. Een acceptgiro is wel ouderwets btw. Kan zijn dat CZ daar wel kosten aan heeft verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Iemand die ook bij Anderzorg de jaarpremie voor 2020 handmatig gestort heeft in 2019? Ik heb het o.v.v. mijn polisnummer en geboortedatum/naam gedaan (op de website stonden 2 verschillende instructies), maar verder geen bericht ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
JohanNL schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:25:
Waarom doet iedereen zo moeilijk, gewoon storneren.
Iedereen had zelfs de afschrijving nog minimaal een dag van te voren tegen kunnen houden.
In het ergste geval krijg je een acceptgiro opgestuurd omdat ze het niet is gelukt de premie af te schrijven, maar dit gebeurd doorgaans niet omdat je als het goed is een andere verzekering hebt of deze hebt opgezegd.

[...]

Als je bij een bank werkt dan zou je eigenlijk wel moeten weten dat het zo niet werkt.
Denk even rustig na over waar BKR voor staat, ook voor de rest hier die denken een BKR notering te kunnen krijgen voor het niet betalen van de zorgverzekeringspremie...
Dit.. En daarbij, de verzekering premie is al bijna een maand bekend, maar de contracten met de ziekenhuizen vaak pas op oudjaarsavond.. Als ze nou eerder de contracten rond hebben, kan je eerder overstappen, dus ik heb ook geen medelijden met die zorgverzekeraars. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
Dacuuu schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:00:
[...]

maar de contracten met de ziekenhuizen vaak pas op oudjaarsavond..
Dat nog niet eens. Veel contracten zijn nu nog niet eens rond. Te treurig voor woorden dat de politiek (die deze poppenkast bedacht heeft) hier stil over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:35
finsdefis schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:58:
Iemand die ook bij Anderzorg de jaarpremie voor 2020 handmatig gestort heeft in 2019? Ik heb het o.v.v. mijn polisnummer en geboortedatum/naam gedaan (op de website stonden 2 verschillende instructies), maar verder geen bericht ontvangen.
Dat doe ik elk jaar zo (we zitten al een poosje bij Anderzorg) en het gaat altijd goed. Kan me ook niet herinneren dat ik er apart bericht van heb gekregen, behalve dan ergens half-eind januari de factuur waarop dan netjes staat dat de betaling al verwerkt is... Dus geen zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dcl! schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:04:
[...]

Dat doe ik elk jaar zo (we zitten al een poosje bij Anderzorg) en het gaat altijd goed. Kan me ook niet herinneren dat ik er apart bericht van heb gekregen, behalve dan ergens half-eind januari de factuur waarop dan netjes staat dat de betaling al verwerkt is... Dus geen zorgen!
Thanks voor de heads up. Bij iemand anders die hetzelfde had gedaan werd het direct teruggestort, gek genoeg.

Maar diegene was in 2019 nog niet verzekerd bij Anderzorg, misschien dat dat er iets mee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23
Idem hier, ga ervan uit dat het gewoon in orde komt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 21:22
Ik sluit al jaren een verzekering af bij een zorgvergelijker. Gratis Tandongevallen-verzekering met maximaal eigen risico. Mijn denkwijze, maar misschien kan iemand dit bevestigen:

Voorbeeld bekende zorgverzekeraar: 2 dezelfde basisverzekeringen met 2% jaarlijkse betalings korting.
Optie 1: Minimaal 385 eigen risico. Kosten p/jaar 1237.
Optie 2: Maximaal 885 eigen risico. Kosten p/jaar 978. Besparing 259 euro tov optie 1 per jaar

Ziekenhuis rekening: 640euro. Wie betaalt meer? Natuurlijk degene met maximaal eigen risico of...

Optie 1: Kosten 385 (eigen risico).
Optie 2: Besparing tov optie 1 259eur. Kosten: 640- 259e= 381 euro
Zelfs met een rekening van 640 euro is optie 2 (maximaal eigen risico) 4 euro goedkoper.

Optie 2 (max eigen risico) is max 885 - 385 - 259 = 241 euro duurder. (zelfs als je voor 10.000 kosten maakt).
Optie 1 is pas goedkoper vanaf 644 euro.

Het 1e jaar ben je onder de 385 euro ziekenkosten gebleven. Je betaalt bij beide verzekeringen hetzelfde. Echter op dag 1 van het 2e jaar wordt je geopereerd kosten 9.000 euro. Nu is de 885 eigen risico verzekering de pineut toch??
Situatie na 366 dagen: Je betaalt premie jaar 1 + jaar 2+ eigen risico.
Optie 1 geen eigen risico: 1237+1237+385=2859 euro.
Optie 2 max eigen risico : 978+978+885= 2841 euro.
Dan betaal je 18 euro minder terwijl je maximaal eigen risico hebt! _/-\o_

Kan iemand dit bevestigen? Want de meeste worden bang gemaakt met dat ze niet 885 euro kunnen betalen. Terwijl verschil max 241 euro is. En als je ziek wordt na 366 dagen ben je altijd goedkoper bij max eigen risico.

[ Voor 7% gewijzigd door enermax op 05-01-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@enermax Klopt, je krijgt altijd een korting van minimaal €180 voor het verhogen van het ER met €500.
Dus als je die korting niet op maakt aan andere dingen, dan zou je alleen nog rekening moeten houden met maximaal €705 dat je ineens zou kunnen/moeten betalen bij hoge zorgkosten.
En het ER is per jaar, dus als je in een jaar minder dan het verplichte ER ( €385 ) + de korting van het verhogen van het ER ( minimaal €180 ), dan heb je dat jaar winst gemaakt.

En ja waarom mensen bang worden gemaakt...
Er zijn mensen die nou niet bepaald een goed inzicht hebben in financiën en geld ansich, het systeem dan ook niet begrijpen, laat staan hoe het ER werkt.
Maar die mensen hebben soms wel een minimuminkomen en houden aan het eind van de maand niets/nauwelijks iets over.
Dan kan zo'n ER van €885 hard aankomen en zulke mensen in de problemen brengen ( niet dat €385 niet weinig kan zijn, maar wel een stuk minder )
Ik denk dat dit een beetje de gedachte is achter het bang maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
@JohanNL
Je zult denk ik schrikken hoeveel mensen die 885 euro niet kant en klaar paraat hebben. Voor die mensen is het domweg niet verstandig om te gaan gokken met het eigen risico. Want dat blijft het natuurlijk: je neemt een gok dat je niks gaat overkomen. Voor veel gezonde mensen waarschijnlijk een gok met een grotere winstkans dan de staatsloterij maar het blijft een gok.

Voor mijn partner is het geen gok. Die is het eigen risico altijd kwijt (fysio voor een chronische aandoening). Alleen daarom al ben ik van mening dat het verhogen in ruil voor korting al helemaal niet zou moeten kunnen en weiger ik het zelf ook principieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

D-e-n schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:46:
Voor mijn partner is het geen gok. Die is het eigen risico altijd kwijt (fysio voor een chronische aandoening). Alleen daarom al ben ik van mening dat het verhogen in ruil voor korting al helemaal niet zou moeten kunnen en weiger ik het zelf ook principieel.
Yep, systematisch ondermijnen van solidariteit. Doe ik ook niet aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
D-e-n schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:46:
@JohanNL
Je zult denk ik schrikken hoeveel mensen die 885 euro niet kant en klaar paraat hebben. Voor die mensen is het domweg niet verstandig om te gaan gokken met het eigen risico. Want dat blijft het natuurlijk: je neemt een gok dat je niks gaat overkomen. Voor veel gezonde mensen waarschijnlijk een gok met een grotere winstkans dan de staatsloterij maar het blijft een gok.

Ik ontken dat ook niet, maar, het is dus feitelijk niet €885 omdat je bij een verhoogd ER een lagere premie betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:23
Ik heb dat eind 2018 en ook eind 2019 gedaan. Nooit een bevestiging gehad, maar een jaar geleden heb ik dat gewoon gevraagd via Whatsapp: daar reageerden ze redelijk snel en goed op.
Of mijn betaling voor 2020 aangekomen is moet ik nog navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:00
Cyberpope schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Yep, systematisch ondermijnen van solidariteit. Doe ik ook niet aan mee.
Ik zie het maar zo. Als ik mijn maximale eigen risico opmaak, heeft de verzekeraar meer geld van me ontvangen dan zonder dat eigen risico.

In alle ander gevallen is er best grote kans dat de verzekeraar nog steeds aan mij verdient.
In veel gevallen is de uikering van de verzekering vele malen hoger dan het eigen risoco, dus zou het de verzekeraar waarschijnlijk meer kosten dan die 200 euro korting.

En als ik helemaal geen gebruik maak, dan is alles winst. nou ja, dat is wat overdreven, maar het punt is hopelijk duideljk

Maar misschien kijk ik door een iets te roze bril en zie ik de (roze) olifant in de kamer over het hoofd.

Onlangs had ik me overigens een beetje verrekend zodat ik voor zowel 2018 als 2019 het maximaal eigen risico heb mogen aftikken. jeej DBC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
JohanNL schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:30:
@enermax Klopt, je krijgt altijd een korting van minimaal €180 voor het verhogen van het ER met €500.
...
Dan kan zo'n ER van €885 hard aankomen en zulke mensen in de problemen brengen ( niet dat €385 niet weinig kan zijn, maar wel een stuk minder )
Ik denk dat dit een beetje de gedachte is achter het bang maken
Dat klopt dus niet. Je betaalt 259 euro minder vanaf de start dus die heb je alvast op de bank. De rekening is maximaal 885-259=590 euro.Vanaf zorgkosten 259+385= 644 euro kom je pas in de in de situatie terecht dat je meer betaalt dan iemand die 385 euro eigen risico moet sparen.

[ Voor 8% gewijzigd door enermax op 05-01-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
enermax schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:37:
[...]

Dat klopt dus niet. Je betaalt 259 euro minder vanaf de start dus die heb je alvast op de bank. De rekening is maximaal 885-259=590 euro.Vanaf zorgkosten259+385= 644 euro kom je in de situatie terecht dat je meer betaalt dan iemand met 385 euro eigen risico.
In jouw berekening niet nee, maar in realiteit geeft niet elke zorgverzekering zoveel korting voor het verhogen van het ER.
De verzekeraar met de goedkoopste zorgverzekering geeft bijvoorbeeld maar €15 korting per maand / €180 per jaar. ( uiteindelijk met de korting van het verhoogd ER niet de goedkoopste )

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 05-01-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
@JohanNL Uiteindelijk is het verschil toch 245 euro ipv 259 euro als je de goedkoopste basisverzekering zekur 1123 en zilveren kruis 978 vergelijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door enermax op 05-01-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
enermax schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:04:
@JohanNL Uiteindelijk is het verschil toch 245 euro ipv 180 euro als je de goedkoopste basisverzekering zekur 1123 en zilveren kruis 978 vergelijkt.
Maar dat zijn dan weer twee verschillende verzekeringen die in veel gevallen niet met elkaar te vergelijken zijn omdat o.a. je niet bij elk ziekenhuis alle kosten vergoed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
@JohanNL Klopt, uiteindelijk zijn het beide selecte zorg polissen en kun je nog een gratis tandongeval verzekering erbij krijgen via een zorgvegelijker maar we dwalen af.

Moraal van het verhaal als je eigen risico op 885 euro staat, en je hebt het eerste jaar minder dan 385 euro zorgkosten. Dan ben je vanaf het 2e jaar goedkoper uit. Zelfs als de eerstvolgende operatie 100.000 euro kost.

[ Voor 53% gewijzigd door enermax op 05-01-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
GerardHenninger schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:20:
[...]
Welkom bij het Zilveren Kruis. Welke eigen bijdrage geldt per verzekeraar en wat is dan niet duidelijk hoe hoog dat bedrag is?
Bij het beantwoorden van je reactie merk ik dat ik mijn reactie iets moet bijstellen. Bedankt voor het scherp houden! Wat ik zelf lastig vond om te achterhalen waren de kosten van de bevalling en de kraamzorg.

Wat ik heb gevonden:

Een van de eerste vragen die je moet stellen: is het mèt of zonder medische indicatie?

1. Bevallen in het ziekenhuis op eigen verzoek en verloskunde: maximaal €219 vanuit de basisverzekering voor de verloskamer, alle meerkosten is eigen bijdrage en je betaalt geen eigen risico.

2. Bevalling en verloskundige zorg bij medische indicatie: 100% uit basisverzekering, wel heb je een verwijzing nodig van de verloskundige of gynaecoloog. (Er staat hier een typo, gynaceoloog }:O )

3. Kraamzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie: maximaal 10 dagen van €255/dag vanuit de basisverzekering en je betaalt geen eigen risico. Wel €36/dag eigen bijdrage en alle kosten boven €255/dag van de verloskamer. Met medische indicatie 100% uit basisverzekering.

4. Kraamzorg thuis of in geboortecentrum: "minimaal 24 uur, betaalt €4,50 per uur". Dat is dus minimaal €108. In een geboorte- of kraamcentrum heb je recht op maximaal 4 ligdagen waarvan maximaal 8 uur kraamzorg per ligdag in rekening wordt gebracht á €4,50/uur = €144.

Kraamzorg is er 10 dagen vanaf de bevalling. Stel dat je nog 7 dagen in het ziekenhuis moet liggen om medische redenen. Dan heb je nog 3 dagen kraamzorg thuis. Wat je dus kunt doen is uitgestelde kraamzorg aanvragen voor maximaal 15 uur met eigen bijdrage van €4,50/uur (= €67,50). Of als dat niet kan is het mogelijk om extra kraamzorg bij te kopen. (Geen idee wat de tarieven zijn via een zorgverlener met contract icm ZK Aanvullend 2 sterren).

Ach, de rekening komt vanzelf wel O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHenninger
Odeklontje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:06:
Een van de eerste vragen die je moet stellen: is het mèt of zonder medische indicatie?
Klopt, vaakt geeft de verloskundige of gynaecoloog die indicatie af.
1. Bevallen in het ziekenhuis op eigen verzoek en verloskunde: maximaal €219 vanuit de basisverzekering voor de verloskamer, alle meerkosten is eigen bijdrage en je betaalt geen eigen risico.
Correct, in jouw geval wordt de hogere vergoeding opgevangen door de AV2 van je partner. Voor de beeldvorming; uit m'n hoofd is/was een verloskamer in het Sofia Kinderziekenhuis iets van 650 euro. Zo'n aanvullende verzekering is dus zeker handig.
2. Bevalling en verloskundige zorg bij medische indicatie: 100% uit basisverzekering, wel heb je een verwijzing nodig van de verloskundige of gynaecoloog. (Er staat hier een typo, gynaceoloog }:O )
Haha scherp! Ik bel woensdag even met de juiste afdeling om jouw signaal door te geven.
3. Kraamzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie: maximaal 10 dagen van €255/dag vanuit de basisverzekering en je betaalt geen eigen risico. Wel €36/dag eigen bijdrage en alle kosten boven €255/dag van de verloskamer. Met medische indicatie 100% uit basisverzekering.
Dit komt relatief weinig voor, maar inderdaad, dan heb je wel een eigen bijdrage. Een AV4 zou dit opvangen, maar dat is een dure aanvullende verzekering.
4. Kraamzorg thuis of in geboortecentrum: "minimaal 24 uur, betaalt €4,50 per uur". Dat is dus minimaal €108. In een geboorte- of kraamcentrum heb je recht op maximaal 4 ligdagen waarvan maximaal 8 uur kraamzorg per ligdag in rekening wordt gebracht á €4,50/uur = €144.
De AV2 vangt dit bedrag op. Wederom slim dat jullie die aanvullende verzekering hebben gekozen.
Kraamzorg is er 10 dagen vanaf de bevalling. Stel dat je nog 7 dagen in het ziekenhuis moet liggen om medische redenen. Dan heb je nog 3 dagen kraamzorg thuis. Wat je dus kunt doen is uitgestelde kraamzorg aanvragen voor maximaal 15 uur met eigen bijdrage van €4,50/uur (= €67,50). Of als dat niet kan is het mogelijk om extra kraamzorg bij te kopen. (Geen idee wat de tarieven zijn via een zorgverlener met contract icm ZK Aanvullend 2 sterren).
Wijsheid is inderdaad om de zorgzoeker te gebruiken om gecontracteerde kraamzorg te vinden.
Ach, de rekening komt vanzelf wel O-)
Dan nog goed dat je er zo mee bezig bent. Houd er rekening mee dat bij ziekenhuisbezoeken/onderzoeken tijdens de zwangerschap vaak wel het eigen risico geldt.

Als je verder wilt weten wat je kan verwachten dan kan je bellen met een Zorgcoach en aangeven dat jullie in verwachting zijn. Nummer : 071 367 02 60 (kantoortijden).
Andere tip: Vergeet het kraampakket niet aan te vragen, dat is gratis voor jullie. Doe dit uiterlijk voor de 30 weken. Denk daarnaast ook aan een borstkolf of zwangerschapscursus.

Hoe dan ook, heel veel plezier met de zwangerschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
[b]GerardHenninger schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:28:
Als je verder wilt weten wat je kan verwachten dan kan je bellen met een Zorgcoach en aangeven dat jullie in verwachting zijn. Nummer : 071 367 02 60 (kantoortijden).

[...] Denk daarnaast ook aan een borstkolf [...].
Het telefoonnummer is zeker handig! De borstkolven (met korting) heb ik al gevonden: https://www.philips.nl/shop/NL_zkborstkolven.

Het is nu alleen nog even wachten op het BSN van de kleine :) Dan kan de rest van de familie lekker alle aandacht aan de kleine besteden terwijl ik dit soort zaken mag uitzoeken. Bedankt voor alle info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardHenninger
De laatste tip voordat dit topic helemaal dood is ;)

Bij veel zorgverzekeraars mag je tot 1 februari je aanvullende verzekeringen wijzigen.

Mocht je er deze maand dus achter zijn gekomen dat je eigenlijk geen tandartsverzekering nodig hebt of dat je juist extra fysio wilt, controleer dan bij je zorgverzekeraar of je je aanvullende verzekering nog kan aanpassen, opzeggen of afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:02
GerardHenninger schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:52:
De laatste tip voordat dit topic helemaal dood is ;)

Bij veel zorgverzekeraars mag je tot 1 februari je aanvullende verzekeringen wijzigen.

Mocht je er deze maand dus achter zijn gekomen dat je eigenlijk geen tandartsverzekering nodig hebt of dat je juist extra fysio wilt, controleer dan bij je zorgverzekeraar of je je aanvullende verzekering nog kan aanpassen, opzeggen of afsluiten.
extra tip: Anderzorg staat dat je niet kunt wijzigen. Maar ik heb net gekeken, en het lijkt alsof ik wel kan wijzigen. Heb zelf de tandarts maar ff aangezet, aangezien ik toch wat meer kosten verwacht dan 333 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:35:
[...]

extra tip: Anderzorg staat dat je niet kunt wijzigen. Maar ik heb net gekeken, en het lijkt alsof ik wel kan wijzigen. Heb zelf de tandarts maar ff aangezet, aangezien ik toch wat meer kosten verwacht dan 333 euro
Dit klopt.
Ik heb helaas dit jaar onverwachts veel zorgkosten, maar heb twee weken terug nog de fysio aan kunnen zetten en zelfs mijn vrijwillig eigen risico teruggezet naar € 0 (kwam van € 500). Gewoon nieuwe zorgpolis gekregen en extra premie is geïncasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
enermax schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:06:
[...]
als je ziek wordt na 366 dagen ben je altijd goedkoper bij max eigen risico.
Dat moet wel iets genuanceerd worden want daar zit wel een maximale termijn aan. In het 3e jaar kun je ook zorgkosten maken. Als je een operatie hebt gehad, is de kans groot dat je een doorlopend traject hebt wat meerdere jaren beslaat. (Even de DBC's buiten beschouwing gelaten)

Dus over 3 jaar (met jouw bedragen):
Optie 1 geen eigen risico: (1237) + (1237+385) + (1237+385) = 4481 euro.
Optie 2 max eigen risico : (978) + (978+885) + (978+885) = 4704 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Waah schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:35:
[...]

Thanks. Ik heb geen idee of de lijst waar ik naar linkte compleet is. Daarom ga ik ook aan dat het je het even moet navragen bij je zorgverzekering.
geenstijl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:55:
[...]
Dit klopt.
Ik heb helaas dit jaar onverwachts veel zorgkosten, maar heb twee weken terug nog de fysio aan kunnen zetten en zelfs mijn vrijwillig eigen risico teruggezet naar € 0 (kwam van € 500). Gewoon nieuwe zorgpolis gekregen en extra premie is geïncasseerd.
Als je zorgkosten verwacht, misschien vind je het dan fijn om het eigen risico vooraf gespreid te betalen. Maar als je 385 euro "in een spaarpotje hebt" dan is niet wellicht niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GerardHenninger schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:57:
Als je zorgkosten verwacht, misschien vind je het dan fijn om het eigen risico vooraf gespreid te betalen. Maar als je 385 euro "in een spaarpotje hebt" dan is niet wellicht niet nodig.
Thanks voor de tip, maar heb het gelukkig gewoon in een spaarpotje. Maar was wel blij verrast dat ik het extra risico nog terug kon draaien en de fysio kon aanzetten , scheelt toch zo'n € 350 dit jaar (incl extra premie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:02
Cheesy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:55:
[...]

Dat moet wel iets genuanceerd worden want daar zit wel een maximale termijn aan. In het 3e jaar kun je ook zorgkosten maken. Als je een operatie hebt gehad, is de kans groot dat je een doorlopend traject hebt wat meerdere jaren beslaat. (Even de DBC's buiten beschouwing gelaten)

Dus over 3 jaar (met jouw bedragen):
Optie 1 geen eigen risico: (1237) + (1237+385) + (1237+385) = 4481 euro.
Optie 2 max eigen risico : (978) + (978+885) + (978+885) = 4704 euro.
Alleen is het natuurlijk heel dom om, als je het eerste jaar dus die max eigen risico opmaakt en je wéét dat het een traject is dat meerdere jaren doorloopt, om je eigen risico maximaal te houden het 3e jaar.

Dus eigenlijk moet optie 2 zijn: (978) + (978+885) + (978+385) = 4204 euro.

En dan is otpie dus nog steeds 277 euro goedkoper....

Dus zelfs bij 1 jaar maximaal eigen risico zonder kosten is maximaal eigen risico al voordeliger...
Laat staan bij meerdere jaren.... ik heb al minimaal 6 jaar max eigen risico, wat gemiddeld een korting geeft van 24 euro per maand. En nooit boven de 335 uitgekomen... sterker: altijd 0.

Ik heb dus al 1728 euro aan zorgkosten uitgespaard de laatste 6 jaar... En voor mijn vriendin idem. Voor die besparing kan ik zonnepanelen leggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waah schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Alleen is het natuurlijk heel dom om, als je het eerste jaar dus die max eigen risico opmaakt en je wéét dat het een traject is dat meerdere jaren doorloopt, om je eigen risico maximaal te houden het 3e jaar.

Dus eigenlijk moet optie 2 zijn: (978) + (978+885) + (978+385) = 4204 euro.

En dan is otpie dus nog steeds 277 euro goedkoper....

Dus zelfs bij 1 jaar maximaal eigen risico zonder kosten is maximaal eigen risico al voordeliger...
Laat staan bij meerdere jaren....
Dat spreek ik ook niet tegen. Ik geef een een nuancering van een nogal stellige uitspraak.
ik heb al minimaal 6 jaar max eigen risico, wat gemiddeld een korting geeft van 24 euro per maand. En nooit boven de 335 uitgekomen... sterker: altijd 0.

Ik heb dus al 1728 euro aan zorgkosten uitgespaard de laatste 6 jaar... En voor mijn vriendin idem. Voor die besparing kan ik zonnepanelen leggen O-)
Dat is fijn, want gezondheid is niet te koop.
Ik heb echter ook gevallen meegemaakt dat het dubbeltje de andere kant op viel. Bijvoorbeeld een prima zwangerschap die opeens medisch werd, of een simpel griepje dat aangezien werd voor een longembolie. Dag eigen risico :w

Maar ik stop er mee, want het begint een beetje te lijken of ik iets tegen hoog risico heb terwijl dat helemaal niet zo is. Sterker nog, ik verzeker zo weinig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
Zojuist bericht ontvangen van CashbackXL dat de €20 voor het afsluiten via Independer is goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:31:
Sterker nog, ik verzeker zo weinig mogelijk.
Wij normaal gesproken ook, maar je voorbeeld komt aardig bij onze ervaring van afgelopen maanden.

Einde van het kalenderjaar 2019 was onze zwangerschap vergevorderd. We voorzagen wat medische ongeregeldheden ontstaan. De verzekering van de vrouw stond op maximaal eigen risico. Deze was eerder in 2019 al op, dus dat scheelde al. Om het een en ander aan kosten te besparen in 2020 is de verzekering overgesloten en het eigen risico op minimaal gezet. Dat scheelt ons in ieder geval de €500. Uiteraard betalen we die min of meer gespreid weer terug via de premie.

Ondertussen hebben we de verzekering meer gekost dan dat die voor hen dit jaar gaat opleveren. De vrouw heeft een keizersnede gehad, is na een week weer opgenomen en geopereerd vanwege twee ontstekingen in de buik en een week daarna wederom opgenomen voor nog eens 2 ontstekingen in de buik waarvan 1 met een drain leeg is gelopen. (de 4e ontsteking is met antibiotica opgelost)

Alles bij elkaar heeft ze zo'n 6 weken in het ziekenhuis gelegen, waarbij halverwege de verzekering is overgezet vanwege einde kalenderjaar.

Uiteraard is het handig dat de verzekering van haar op minimaal eigen risico staat want inmiddels kan ons kindje ook op die verzekering meeliften. Je weet immers maar nooit wat er in het eerste jaar nodig is qua medische bemoeienis.

Mijn verzekering staat op maximaal eigen risico, de kans dat ik zwanger wordt of een sportblessure oploop is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 12:59
sypie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:01:
[...]
Uiteraard is het handig dat de verzekering van haar op minimaal eigen risico staat want inmiddels kan ons kindje ook op die verzekering meeliften. Je weet immers maar nooit wat er in het eerste jaar nodig is qua medische bemoeienis.
Medische kosten voor meeverzekerde kinderen vallen volledig buiten het eigen risico. Dus alleen de inschatting van kosten voor je vrouw is relevant voor keuze hoogte eigen risico.

Gelukkig hoef je je daar pas einde van het jaar druk over te maken zodat je tijd genoeg hebt om van je smurf te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Titusvh schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:57:
Gelukkig hoef je je daar pas einde van het jaar druk over te maken…
Dat was dus eind 2019 het geval. Daarom de overstap van verzekeraar (ook i.v.m. restitutiepolis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
sypie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:01:
[...]
Dat was dus eind 2019 het geval. Daarom de overstap van verzekeraar (ook i.v.m. restitutiepolis).
Ik had prima door wat je waarom had gedaan.
Ik bedoelde de volgende heroverweging eind 2020, waarbij je aangaf dat het handig was risico laag te houden ivm kind op de polis. Het kind op de polis is in principe geen relevante factor bij die beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Iemand nog die elektrische tandenborstel van Zorgkiezer ontvangen of iets van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
JohanNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:50:
Iemand nog die elektrische tandenborstel van Zorgkiezer ontvangen of iets van gehoord?
20 april heb ik een e-mail ontvangen waarin gevraagd werd om mijn woonadres te bevestigen.
Zodra de situatie weer veilig genoeg is zou ik een nieuwe e-mail ontvangen met het verzoek om de borstel op te halen bij een pick-up point. Tot op heden heb ik deze nog niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
.joepiedepoepie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:51:
[...]

20 april heb ik een e-mail ontvangen waarin gevraagd werd om mijn woonadres te bevestigen.
Zodra de situatie weer veilig genoeg is zou ik een nieuwe e-mail ontvangen met het verzoek om de borstel op te halen bij een pick-up point. Tot op heden heb ik deze nog niet ontvangen.
Oh ja die had ik ook gekregen en bevestigd, inmiddels alweer een tijdje geleden.
Ook niets meer gehoord na die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
JohanNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:50:
Ik kreeg 12 mei een sms dat er een mail zou zijn, maar die heb ik nooit gezien, ook niet in mijn spambox.

Als die email ook ging om een adresbevestiging, heb ik dat niet gedaan en zal ik wel naar de borstel kunnen fluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Mail ontvangen van Zorgkiezer:
Goed nieuws! De 100.000 Oral-B elektrische tandenborstels die we weggeven aan onze overstappers zijn (eindelijk!) vanuit ons distributiecentrum onderweg naar de pick-up points van Blokker! We hadden je de tandenborstel graag eerder willen geven, maar moesten dit logistieke proces in maart door corona helaas pauzeren.

Jouw gratis Oral-B elektrische tandenborstel ligt vanaf aanstaande maandag 29 juni voor je klaar bij een Blokker bij jou in de buurt. Je kan hem daar ophalen op vertoon van een voucher, die je van ons die dag per e-mail ontvangt. Je hebt een maand de tijd, tot 31 juli, om hem bij het filiaal op te halen dat op de voucher staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 11:24
Geen 2021-topic?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002